Reeds in deel 1quote:Winterbanden fors duurder
door Jan Colijn
Nu het winterse weer maar blijft aanhouden is de vraag naar winterbanden enorm toegenomen. Het resultaat is dat de prijs van dit soort banden met sprongen tegelijk omhoog is gegaan.
Voor een set van vier winterbanden moet al snel enkele honderden euro's meer worden neergeteld ten opzichte van twee maanden geleden. Automobilisten klagen dat handelaren een slaatje willen slaan uit de huidige situatie. Tegelijk staan autobezitters met de rug tegen de muur. Ze hebben amper keus, vooral omdat volgens de weersverwachtingen de sneeuwoverlast naar schatting nog wekenlang aanhoudt.
Herfst
Kostte een set winterbanden in oktober nog circa 450 euro, momenteel brengt een bandencentrum in de Achterhoek 800 euro voor diezelfde banden in rekening. En voor exemplaren die deze herfst tussen de 700 en 800 euro kostten, wordt nu al snel 1000 euro of meer gevraagd. Zelfs voor de meest eenvoudige banden die tot voor kort 95 euro kostten, moet nu 120 euro of meer per stuk worden betaald.
"Dat is een kwestie van marktwerking", aldus Banda Vaczi, marketingmanager van Vredestein Apollo in Enschede, marktleider als het gaat om winterbanden. De producent kan de vraag naar winterbanden amper aan. "Zeker de gangbare maten raken steeds moeilijker verkrijgbaar."
Intussen lijken de diverse partijen zich achter elkaar te verschuilen. De garages wijzen met de beschuldigende vinger naar de bandengroothandel. Garagehouders zeggen te balen omdat ze hun vaste klanten ineens torenhoge prijzen in rekening moeten brengen. Een garagehouder in het Twentse Haaksbergen. "Dergelijke prijzen durf ik niet eens te vragen. Ik heb laatst bij een trouwe klant maar gratis de banden overgezet omdat het kostenplaatje anders helemaal absurd zou worden." Volgens de Vredestein-woordvoerder is het de tussenhandel die de prijzen bepaalt: "En dat gaat aan de hand van vraag en aanbod."
bron: Telegraaf
Die van mij ook en met winterbanden moet je net zo goed je rijstijl aanpassen met deze weersomstandigheden.quote:
Onder omstandigheden kan dat gelijk zijn. Ik heb tests gezien waar het verschil op liep tot 5 keer de remweg.quote:Op zondag 26 december 2010 12:43 schreef Mutant01 het volgende:
Ik heb geen supermanrijkunsten, in tegenstelling tot bepaalde mensen met winterbanden. Hier in dit topic kwam er net ook een mooi voorbeeld voorbij. Waarbij diegene kennelijk van mening is dat je dan ineens 80 kan rijden. Vertel mij maar het verschil tussen de remweg van iemand die 40 aan het rijden is op zomerbanden en iemand die 80 aan het rijden is op winterbanden.
Nonsens, was alleen wat sneeuw, ik had gewoon goed grip.quote:Op zondag 26 december 2010 10:29 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Daar dachten de matrixborden anders over.
Jij bent dus weer zo'n onervaren klungel die het hele verkeersbeeld gaat verstoren omdat jij niet snapt wat autorijden is.
Jij (misschien) wel maar de rest ook?quote:Op zondag 26 december 2010 13:25 schreef tjoptjop het volgende:
Nonsens, was alleen wat sneeuw, ik had gewoon goed grip.
Daarom zijn die zomerband rijders ook zo vervelend in dit soort omstandigheden. Nu was het gisteren natuurlijk ook wel een zondag^2 maar soitquote:Op zondag 26 december 2010 13:43 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Jij (misschien) wel maar de rest ook?
Dat is dus hetzelfde argument wat alcomobilisten gebruiken: "ja maar hunnie rijden te hard en als ik stomdronken achter het stuur kruip let ik echt wel beter op hoor!!!".quote:Op zondag 26 december 2010 12:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik heb geen supermanrijkunsten, in tegenstelling tot bepaalde mensen met winterbanden. Hier in dit topic kwam er net ook een mooi voorbeeld voorbij. Waarbij diegene kennelijk van mening is dat je dan ineens 80 kan rijden. Vertel mij maar het verschil tussen de remweg van iemand die 40 aan het rijden is op zomerbanden en iemand die 80 aan het rijden is op winterbanden.
Met 1 remklauw heb je ook voldoende remvermogen voor een normae stop, maar in noodsituaties ben je nergens. Niet dat het uitmaakt, wanneer glij je nou nog op een weg met een auto ...quote:
Je kan zelfs veilig op twee wielen door een bochtquote:Op zondag 26 december 2010 13:55 schreef elcastel het volgende:
[..]
Met 1 remklauw heb je ook voldoende remvermogen voor een normae stop, maar in noodsituaties ben je nergens. Niet dat het uitmaakt, wanneer glij je nou nog op een weg met een auto ...
Jij kan het slappe argumenten noemen, ik noem het keiharde feiten - getuige de reactie in het vorige topic. En IK gebruik het niet als argument om zelf geen winterbanden te kopen. Mijn argument staat reeds in dat topic. Kennelijk denken bepaalde mensen met winterbanden dat ze koning zijn en dat ze "getuige de tests" makkelijk 120 kunnen gaan rijden! Veiligheid is niet alleen een kwestie van techniek, veiligheid is ook een kwestie van verantwoordelijk gedrag.quote:Op zondag 26 december 2010 13:48 schreef justanick het volgende:
[..]
Dat is dus hetzelfde argument wat alcomobilisten gebruiken: "ja maar hunnie rijden te hard en als ik stomdronken achter het stuur kruip let ik echt wel beter op hoor!!!".
Kortom: non-argument om je onverantwoordelijke gedrag goed te praten. Winterbanden zijn gewoon veiliger. Talloze tests laten zien dat je betere grip hebt en je remweg aanzienlijk korter wordt. Dat je op zomerslofjes blijft rijden en daarmee je eigen veiligheid op het spel zet moet je zelf weten; ik vind het alleen jammer dat je met dit soort slappe argumenten probeert te verdedigen dat andermans veiligheid je blijkbaar ook geen bal interesseert.
Ach, ik rij gewoon met het verkeer mee met mijn winterbanden. Ik maak me meer zorgen om mensen die met zomerbanden denken dat je rechtdoor 120 kunt rijden. Het zijn overigens allemaal mensen die denken dat ze beter rijden dan de rest.quote:Op zondag 26 december 2010 15:03 schreef Mutant01 het volgende:
Jij kan het slappe argumenten noemen, ik noem het keiharde feiten - getuige de reactie in het vorige topic. En IK gebruik het niet als argument om zelf geen winterbanden te kopen. Mijn argument staat reeds in dat topic. Kennelijk denken bepaalde mensen met winterbanden dat ze koning zijn en dat ze "getuige de tests" makkelijk 120 kunnen gaan rijden! Veiligheid is niet alleen een kwestie van techniek, veiligheid is ook een kwestie van verantwoordelijk gedrag.
Prima, maar dat is dan ook verantwoordelijk gedrag.quote:Op zondag 26 december 2010 15:11 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ach, ik rij gewoon met het verkeer mee met mijn winterbanden.
Exact, die zijn nog een slag erger natuurlijk .quote:Ik maak me meer zorgen om mensen die met zomerbanden denken dat je rechtdoor 120 kunt rijden. Het zijn overigens allemaal mensen die denken dat ze beter rijden dan de rest.
Ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die totaal niet beseffen wat omstandigheden kunnen veroorzaken.quote:Op zondag 26 december 2010 15:11 schreef elcastel het volgende:
Ach, ik rij gewoon met het verkeer mee met mijn winterbanden. Ik maak me meer zorgen om mensen die met zomerbanden denken dat je rechtdoor 120 kunt rijden. Het zijn overigens allemaal mensen die denken dat ze beter rijden dan de rest.
Ach, domme mensen leven minder lang, dat dan weer welquote:Op zondag 26 december 2010 15:15 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die totaal niet beseffen wat omstandigheden kunnen veroorzaken.
Het lijken altijd aso's maar ik denk dat het vooral domme mensen zijn.
Tja en hoezeer ik tegen verplichtingen ben; rekening houdend met bovenstaande zou ik er niet rouwig om zijn als winterbanden verplicht worden. Ik heb mijn autogordel ook nog nooit nodig gehad btw.quote:Op zondag 26 december 2010 15:15 schreef thumbnail het volgende:
Ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die totaal niet beseffen wat omstandigheden kunnen veroorzaken.
Het lijken altijd aso's maar ik denk dat het vooral domme mensen zijn.
Het lullige zit em erin dat ze met enige regelmaat een slimmere meenemen in hun onfortuinlijkheid.quote:Op zondag 26 december 2010 15:56 schreef Samson het volgende:
Ach, domme mensen leven minder lang, dat dan weer wel
Een keihard feit dat mensen met winterbanden harder zouden rijden? Nou, kom maar eens met bewijzen dan...quote:Op zondag 26 december 2010 15:03 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Jij kan het slappe argumenten noemen, ik noem het keiharde feiten - getuige de reactie in het vorige topic.
Je bedoelt dat je het 'commerciële onzin' vindt? Nou nou, wat een sterk argument!quote:En IK gebruik het niet als argument om zelf geen winterbanden te kopen. Mijn argument staat reeds in dat topic. Kennelijk denken bepaalde mensen met winterbanden dat ze koning zijn en dat ze "getuige de tests" makkelijk 120 kunnen gaan rijden! Veiligheid is niet alleen een kwestie van techniek, veiligheid is ook een kwestie van verantwoordelijk gedrag.
Dat soort mensen rijden zich met winterbanden net zo goed in de poeier natuurlijk..quote:Op zondag 26 december 2010 15:11 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ach, ik rij gewoon met het verkeer mee met mijn winterbanden. Ik maak me meer zorgen om mensen die met zomerbanden denken dat je rechtdoor 120 kunt rijden. Het zijn overigens allemaal mensen die denken dat ze beter rijden dan de rest.
Dat lukt mijn vriendin ook op reguliere/zomerbanden..quote:Op dinsdag 28 december 2010 16:17 schreef athlonkmf het volgende:
Afgelopen weken ben ik elke dag maar happy met m'n winterbanden. Kan ik zo door een ijssneeuwhoop van 10cm of meer rijden vanuit de parkeerplaats terwijl andere auto''s blijven steken.
quote:Op dinsdag 28 december 2010 16:23 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat lukt mijn vriendin ook op reguliere/zomerbanden..En gek genoeg onze overbuurman met zijn (lease)BMW en winterbanden níet, terwijl het toch echt dezelfde straat is. Een set winterbanden is zo veilig/goed/beter als de persoon achter het stuur ze maakt.
I know, maar het is nou eenmaal wel zo.quote:
Feit blijft: jouw vriendin zal de auto beter kunnen beheersen met winterbanden dan zonder; het zelfde geldt voor de man met de BMW.quote:Op dinsdag 28 december 2010 16:28 schreef fruityloop het volgende:
[..]
I know, maar het is nou eenmaal wel zo.
Wat is beter in deze context? Ik bedoel, ze blijft op de weg, slipt niet, en glijdt niet in de bochten, hoe kan je dat beter doen dan dat? Slechter zou zijn als ze op de kop onderaan het talud van de A1 eindigt lijkt me. Ddan doet de buurman met BMW het dus in verhouding dubbel zo slecht, aangezien hij met álle techische voordelen (winterbanden, en een heel alfabet aan electronische hulpmiddelen) niet van zijn plek kan komen.quote:Op dinsdag 28 december 2010 16:31 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Feit blijft: jouw vriendin zal de auto beter kunnen beheersen met winterbanden dan zonder; het zelfde geldt voor de man met de BMW.
Juist! Deze extra kosten hoeven niet gemaakt te worden als je gewoon je snelheid aanpast.quote:Op woensdag 29 december 2010 08:42 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wat is beter in deze context? Ik bedoel, ze blijft op de weg, slipt niet, en glijdt niet in de bochten, hoe kan je dat beter doen dan dat? Slechter zou zijn als ze op de kop onderaan het talud van de A1 eindigt lijkt me. Ddan doet de buurman met BMW het dus in verhouding dubbel zo slecht, aangezien hij met álle techische voordelen (winterbanden, en een heel alfabet aan electronische hulpmiddelen) niet van zijn plek kan komen.![]()
Maar goed, ik snap wel wat je bedoelt hoor, en je hebt tot op een zekere hoogte ook gelijk, alleen heb ik wel eens een noodstop moeten maken op winterbanden, en dan blijkt toch echt wel dat het geen magisch rubber is, en je ook daarmee gaat glijden. Dan is die kortere remweg mooi op papier, maar met de drukte op de gemiddelde snelweg hier, en de vrij korte afstand die men houdt, zal dat nog steeds niet een botsing voorkomen. Hooguit dat de schade wat minder is, en de brokstukken minder ver vliegen.
De alcomobilist praat zijn gedrag ook goed met "ik kom steeds veilig thuis".quote:Op woensdag 29 december 2010 08:42 schreef fruityloop het volgende:
Wat is beter in deze context? Ik bedoel, ze blijft op de weg, slipt niet, en glijdt niet in de bochten, hoe kan je dat beter doen dan dat?
Als jij nou gewoon stratenmaker wordt, dan hoe je je niet zoveel zorgen te maken over extra kosten.quote:Op woensdag 29 december 2010 09:12 schreef fioooon het volgende:
Juist! Deze extra kosten hoeven niet gemaakt te worden als je gewoon je snelheid aanpast.
We laten ons al genoeg bedonderen door de overheid. Komen er straks die winterbandjes ook nog bij. Ik bedank daarvoor.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als jij nou gewoon stratenmaker wordt, dan hoe je je niet zoveel zorgen te maken over extra kosten.
Beter is een kortere remweg hebben bij een noodstop, om maar wat te noemen. Beter is toch controle over de auto houden terwijl je een situatie niet helemaal goed hebt ingeschat. Et cetera.quote:Op woensdag 29 december 2010 08:42 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wat is beter in deze context? Ik bedoel, ze blijft op de weg, slipt niet, en glijdt niet in de bochten, hoe kan je dat beter doen dan dat? Slechter zou zijn als ze op de kop onderaan het talud van de A1 eindigt lijkt me. Ddan doet de buurman met BMW het dus in verhouding dubbel zo slecht, aangezien hij met álle techische voordelen (winterbanden, en een heel alfabet aan electronische hulpmiddelen) niet van zijn plek kan komen.![]()
Maar goed, ik snap wel wat je bedoelt hoor, en je hebt tot op een zekere hoogte ook gelijk, alleen heb ik wel eens een noodstop moeten maken op winterbanden, en dan blijkt toch echt wel dat het geen magisch rubber is, en je ook daarmee gaat glijden. Dan is die kortere remweg mooi op papier, maar met de drukte op de gemiddelde snelweg hier, en de vrij korte afstand die men houdt, zal dat nog steeds niet een botsing voorkomen. Hooguit dat de schade wat minder is, en de brokstukken minder ver vliegen.
De uitslagen van al die onafhankelijke tests zijn op straffe van dood gewijzigd omdat de overheid...quote:Op woensdag 29 december 2010 10:29 schreef fioooon het volgende:
We laten ons al genoeg bedonderen door de overheid. Komen er straks die winterbandjes ook nog bij. Ik bedank daarvoor.
Remweg is alleen interessant als er bergen zijn? Huh?quote:Op woensdag 29 december 2010 10:59 schreef Hanoying het volgende:
2 jaar geleden had er nog helemaal niemand winterbanden en was de geldende mening dat winterbanden voor landen met bergen zijn en het in Nederland onzin is.
Het probleem voor jouw betoog is dat ze ook in onafhankelijke test veel beter blijken te zijn.quote:Te sneu voor woorden gewoon. Winterbanden zijn onzin in een land dat zo vlak is als een biljartlaken, men laat zich simpelweg kapen door de commercie maar uiteraard chreeuwen de winterbandrijders om het hardst dat ze"echt verschil merken, echt echt! Het is egwoon veel veiliger!"
""Really?? Wow!!! That's amazing mike!"
Ha, nog zo'n figuur die zomaar wat roept zonder zich even in de feiten te verdiepen. Winterbanden zijn gewoon veiliger, dat is geen commercie, dat is een feit.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:59 schreef Hanoying het volgende:
Te sneu voor woorden gewoon. Winterbanden zijn onzin in een land dat zo vlak is als een biljartlaken, men laat zich simpelweg kapen door de commercie maar uiteraard chreeuwen de winterbandrijders om het hardst dat ze"echt verschil merken, echt echt! Het is egwoon veel veiliger!"
""Really?? Wow!!! That's amazing mike!"
abs, stuurbekrachtiging, sneeuwschoenen in de winter, zonnebrillen in de zomer, een helm op de fiets en een verbod op vuurwerk ook.quote:Op woensdag 29 december 2010 11:45 schreef justanick het volgende:
[..]
Ha, nog zo'n figuur die zomaar wat roept zonder zich even in de feiten te verdiepen. Winterbanden zijn gewoon veiliger, dat is geen commercie, dat is een feit.
Bagatelliseer meer weer eens het nut van winterbanden. Wat de meeste niet technisch geschoolde mensen niet begrijpen is dat banden zo'n beetje het belangrijkste onderdeel aan een auto zijn. Banden zijn nl. datgene wat de bewegende massa grip geeft en het voertuig dus bestuurbaar maakt. Zonder grip heb je helemaal niets aan alle andere veiligheidsssystemen in een auto. Zonder grip doet je ABS niets, zonder grip doet je ESP niets, zonder grip heb je geen stuurbekrachtiging nodig want sturen is onmogelijk, traction control?. Het enige veiligheidssysteem dat je dan misschien nog kan helpen zijn je airbagsquote:Op woensdag 29 december 2010 12:01 schreef Hanoying het volgende:
abs, stuurbekrachtiging, sneeuwschoenen in de winter, zonnebrillen in de zomer, een helm op de fiets en een verbod op vuurwerk ook.
Winterbanden zijn maar een ontzettend klein onderdeel van wat een voertuig veilig maakt en in Nederland uberhaupt van weinig tot geen waarde.
Het zijn juist de overige veiligheidssystemen in auto's die voornamelijk uit de marketing voortkomen. ABS, ESP en soortgelijke foefjes het zijn systemen voor domme en slechte automobilisten. Deze systemen zijn er juist om de gebreken van automobilisten te corrigeren. Winterbanden verhogen de veiligheid van een auto in de winter meer dan alle overige veiligheidssystemen in een auto bij elkaar genomen. Je kan het marketing noemen, dat werd vroeger ook gezegd van de veiligheidsgordel en de airbag. Toch is er tegenwoordig een duidelijke consensus over het nut van deze voorzieningen, ik zie uit naar de dag dat winterbanden verplicht gesteld worden in de winter, kan ik ook weer eens doorrijden in de winterquote:Winterbanden zijn in Nederland een overbodige luxe, de hele discussie is door de commerciële sector aangezwengeld en half Nederland loopt er weer eens als een kip zonder kop achter aan.
Laat ze eerst maar eens een paar jaar bijhouden bij welk percentage van de zware ongelukken (letselschade) in de winter auto's als veroorzaker aangewezen kunnen worden met zomerbanden en spiegel dit aan het totaal percentage auto's met zomerbanden op de weg.quote:Op woensdag 29 december 2010 12:15 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Bagatelliseer meer weer eens het nut van winterbanden. Wat de meeste niet technisch geschoolde mensen niet begrijpen is dat banden zo'n beetje het belangrijkste onderdeel aan een auto zijn. Banden zijn nl. datgene wat de bewegende massa grip geeft en het voertuig dus bestuurbaar maakt. Zonder grip heb je helemaal niets aan alle andere veiligheidsssystemen in een auto. Zonder grip doet je ABS niets, zonder grip doet je ESP niets, zonder grip heb je geen stuurbekrachtiging nodig want sturen is onmogelijk, traction control?. Het enige veiligheidssysteem dat je dan misschien nog kan helpen zijn je airbags
[..]
Het zijn juist de overige veiligheidssystemen in auto's die voornamelijk uit de marketing voortkomen. ABS, ESP en soortgelijke foefjes het zijn systemen voor domme en slechte automobilisten. Deze systemen zijn er juist om de gebreken van automobilisten te corrigeren. Winterbanden verhogen de veiligheid van een auto in de winter meer dan alle overige veiligheidssystemen in een auto bij elkaar genomen. Je kan het marketing noemen, dat werd vroeger ook gezegd van de veiligheidsgordel en de airbag. Toch is er tegenwoordig een duidelijke consensus over het nut van deze voorzieningen, ik zie uit naar de dag dat winterbanden verplicht gesteld worden in de winter, kan ik ook weer eens doorrijden in de winter
Waarom moet het nu weer direct gaan om de zware ongelukken? Blikschade is ook al een kostbare aangelegenheid en het is een mythe dat je alleen bij hoge snelheden mensen zwaar kan verwonden met een auto. Je kan uitstekend een volwassen mens pletten bij een snelheid van 5km/uquote:Op woensdag 29 december 2010 12:28 schreef Hanoying het volgende:
Laat ze eerst maar eens een paar jaar bijhouden bij welk percentage van de zware ongelukken (letselschade) in de winter auto's als veroorzaker aangewezen kunnen worden met zomerbanden en spiegel dit aan het totaal percentage auto's met zomerbanden op de weg.
Winterbanden hebben zelfs onder normale winterse omstandigheden direct meer grip, het is onzin om te vermelden dat ze enkel zinvol zijn onder extreme omstandigheden. Misschien dat hier je misvatting omtrent het nut van winterbanden op gebaseerd is imo.quote:Ik denk dat je vrijwel geen causaal verband zal zien, winterbanden hebben namelijk vrijwel alleen nut bij extreme condities waar men toch al (noodgedwongen) langzaam rijdt en de meeste ongelukken beperkt blijven tot blikschade. Ik acht het zelfs niet onmogelijk dat je zult zien dat er relatief meer mensen letselschade oplopen in auto's met winterbanden.
Veel mensen weten dat ze met hun winterbanden kunnen doorjakkeren over de sneeuw, dat bange mensen op normale banden dit angst inboezemt moet wel wat zeggen over de effectiviteit van winterbanden. Ik vermoed dat mensen die verongelukken onder winterse omstandigheden uberhaupt weinig tot geen inzicht hadden in de omstandigheden waarin ze omkwamen. Dat staat gewoon los van het type band onder je auto.quote:Veel mensen schijnen namelijk te denken dat het hebben van winterbanden een soort vrijbrief is voor het doorjakkeren over de sneeuw waardoor de ongelukken die voorkomen onder die groep dus relatief zwaarder zijn.
Winterbanden onder 6 miljoen auto's ook :pquote:Op woensdag 29 december 2010 12:49 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Waarom moet het nu weer direct gaan om de zware ongelukken? Blikschade is ook al een kostbare aangelegenheid
Precies, de eenmalige investering in een extra setje stalen velgen, krik en momentsleutel zijn de kosten niet.quote:Op woensdag 29 december 2010 13:18 schreef Sloggi het volgende:
Valt wel mee hoor. Als je winterbanden gebruikt slijten je zomerbanden niet en vice versa. De enige extra kosten die je maakt zijn wat extra brandstofverbruik en het laten verwisselen van de banden, maar dat kun je zelf ook doen.
BTW.... allemaal weer extra inkomsten.quote:Op woensdag 29 december 2010 11:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
De uitslagen van al die onafhankelijke tests zijn op straffe van dood gewijzigd omdat de overheid...
euhhh, wacht even? Huh?
Wat heeft de overheid hier te winnen?
Vergeet de stallingskosten niet van het setje banden die je niet gebruikt.quote:Op woensdag 29 december 2010 13:25 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Precies, de eenmalige investering in een extra setje stalen velgen, krik en momentsleutel zijn de kosten niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |