Reeds in deel 1quote:Winterbanden fors duurder
door Jan Colijn
Nu het winterse weer maar blijft aanhouden is de vraag naar winterbanden enorm toegenomen. Het resultaat is dat de prijs van dit soort banden met sprongen tegelijk omhoog is gegaan.
Voor een set van vier winterbanden moet al snel enkele honderden euro's meer worden neergeteld ten opzichte van twee maanden geleden. Automobilisten klagen dat handelaren een slaatje willen slaan uit de huidige situatie. Tegelijk staan autobezitters met de rug tegen de muur. Ze hebben amper keus, vooral omdat volgens de weersverwachtingen de sneeuwoverlast naar schatting nog wekenlang aanhoudt.
Herfst
Kostte een set winterbanden in oktober nog circa 450 euro, momenteel brengt een bandencentrum in de Achterhoek 800 euro voor diezelfde banden in rekening. En voor exemplaren die deze herfst tussen de 700 en 800 euro kostten, wordt nu al snel 1000 euro of meer gevraagd. Zelfs voor de meest eenvoudige banden die tot voor kort 95 euro kostten, moet nu 120 euro of meer per stuk worden betaald.
"Dat is een kwestie van marktwerking", aldus Banda Vaczi, marketingmanager van Vredestein Apollo in Enschede, marktleider als het gaat om winterbanden. De producent kan de vraag naar winterbanden amper aan. "Zeker de gangbare maten raken steeds moeilijker verkrijgbaar."
Intussen lijken de diverse partijen zich achter elkaar te verschuilen. De garages wijzen met de beschuldigende vinger naar de bandengroothandel. Garagehouders zeggen te balen omdat ze hun vaste klanten ineens torenhoge prijzen in rekening moeten brengen. Een garagehouder in het Twentse Haaksbergen. "Dergelijke prijzen durf ik niet eens te vragen. Ik heb laatst bij een trouwe klant maar gratis de banden overgezet omdat het kostenplaatje anders helemaal absurd zou worden." Volgens de Vredestein-woordvoerder is het de tussenhandel die de prijzen bepaalt: "En dat gaat aan de hand van vraag en aanbod."
bron: Telegraaf
Die van mij ook en met winterbanden moet je net zo goed je rijstijl aanpassen met deze weersomstandigheden.quote:
Onder omstandigheden kan dat gelijk zijn. Ik heb tests gezien waar het verschil op liep tot 5 keer de remweg.quote:Op zondag 26 december 2010 12:43 schreef Mutant01 het volgende:
Ik heb geen supermanrijkunsten, in tegenstelling tot bepaalde mensen met winterbanden. Hier in dit topic kwam er net ook een mooi voorbeeld voorbij. Waarbij diegene kennelijk van mening is dat je dan ineens 80 kan rijden. Vertel mij maar het verschil tussen de remweg van iemand die 40 aan het rijden is op zomerbanden en iemand die 80 aan het rijden is op winterbanden.
Nonsens, was alleen wat sneeuw, ik had gewoon goed grip.quote:Op zondag 26 december 2010 10:29 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Daar dachten de matrixborden anders over.
Jij bent dus weer zo'n onervaren klungel die het hele verkeersbeeld gaat verstoren omdat jij niet snapt wat autorijden is.
Jij (misschien) wel maar de rest ook?quote:Op zondag 26 december 2010 13:25 schreef tjoptjop het volgende:
Nonsens, was alleen wat sneeuw, ik had gewoon goed grip.
Daarom zijn die zomerband rijders ook zo vervelend in dit soort omstandigheden. Nu was het gisteren natuurlijk ook wel een zondag^2 maar soitquote:Op zondag 26 december 2010 13:43 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Jij (misschien) wel maar de rest ook?
Dat is dus hetzelfde argument wat alcomobilisten gebruiken: "ja maar hunnie rijden te hard en als ik stomdronken achter het stuur kruip let ik echt wel beter op hoor!!!".quote:Op zondag 26 december 2010 12:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik heb geen supermanrijkunsten, in tegenstelling tot bepaalde mensen met winterbanden. Hier in dit topic kwam er net ook een mooi voorbeeld voorbij. Waarbij diegene kennelijk van mening is dat je dan ineens 80 kan rijden. Vertel mij maar het verschil tussen de remweg van iemand die 40 aan het rijden is op zomerbanden en iemand die 80 aan het rijden is op winterbanden.
Met 1 remklauw heb je ook voldoende remvermogen voor een normae stop, maar in noodsituaties ben je nergens. Niet dat het uitmaakt, wanneer glij je nou nog op een weg met een auto ...quote:
Je kan zelfs veilig op twee wielen door een bochtquote:Op zondag 26 december 2010 13:55 schreef elcastel het volgende:
[..]
Met 1 remklauw heb je ook voldoende remvermogen voor een normae stop, maar in noodsituaties ben je nergens. Niet dat het uitmaakt, wanneer glij je nou nog op een weg met een auto ...
Jij kan het slappe argumenten noemen, ik noem het keiharde feiten - getuige de reactie in het vorige topic. En IK gebruik het niet als argument om zelf geen winterbanden te kopen. Mijn argument staat reeds in dat topic. Kennelijk denken bepaalde mensen met winterbanden dat ze koning zijn en dat ze "getuige de tests" makkelijk 120 kunnen gaan rijden! Veiligheid is niet alleen een kwestie van techniek, veiligheid is ook een kwestie van verantwoordelijk gedrag.quote:Op zondag 26 december 2010 13:48 schreef justanick het volgende:
[..]
Dat is dus hetzelfde argument wat alcomobilisten gebruiken: "ja maar hunnie rijden te hard en als ik stomdronken achter het stuur kruip let ik echt wel beter op hoor!!!".
Kortom: non-argument om je onverantwoordelijke gedrag goed te praten. Winterbanden zijn gewoon veiliger. Talloze tests laten zien dat je betere grip hebt en je remweg aanzienlijk korter wordt. Dat je op zomerslofjes blijft rijden en daarmee je eigen veiligheid op het spel zet moet je zelf weten; ik vind het alleen jammer dat je met dit soort slappe argumenten probeert te verdedigen dat andermans veiligheid je blijkbaar ook geen bal interesseert.
Ach, ik rij gewoon met het verkeer mee met mijn winterbanden. Ik maak me meer zorgen om mensen die met zomerbanden denken dat je rechtdoor 120 kunt rijden. Het zijn overigens allemaal mensen die denken dat ze beter rijden dan de rest.quote:Op zondag 26 december 2010 15:03 schreef Mutant01 het volgende:
Jij kan het slappe argumenten noemen, ik noem het keiharde feiten - getuige de reactie in het vorige topic. En IK gebruik het niet als argument om zelf geen winterbanden te kopen. Mijn argument staat reeds in dat topic. Kennelijk denken bepaalde mensen met winterbanden dat ze koning zijn en dat ze "getuige de tests" makkelijk 120 kunnen gaan rijden! Veiligheid is niet alleen een kwestie van techniek, veiligheid is ook een kwestie van verantwoordelijk gedrag.
Prima, maar dat is dan ook verantwoordelijk gedrag.quote:Op zondag 26 december 2010 15:11 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ach, ik rij gewoon met het verkeer mee met mijn winterbanden.
Exact, die zijn nog een slag erger natuurlijk .quote:Ik maak me meer zorgen om mensen die met zomerbanden denken dat je rechtdoor 120 kunt rijden. Het zijn overigens allemaal mensen die denken dat ze beter rijden dan de rest.
Ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die totaal niet beseffen wat omstandigheden kunnen veroorzaken.quote:Op zondag 26 december 2010 15:11 schreef elcastel het volgende:
Ach, ik rij gewoon met het verkeer mee met mijn winterbanden. Ik maak me meer zorgen om mensen die met zomerbanden denken dat je rechtdoor 120 kunt rijden. Het zijn overigens allemaal mensen die denken dat ze beter rijden dan de rest.
Ach, domme mensen leven minder lang, dat dan weer welquote:Op zondag 26 december 2010 15:15 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die totaal niet beseffen wat omstandigheden kunnen veroorzaken.
Het lijken altijd aso's maar ik denk dat het vooral domme mensen zijn.
Tja en hoezeer ik tegen verplichtingen ben; rekening houdend met bovenstaande zou ik er niet rouwig om zijn als winterbanden verplicht worden. Ik heb mijn autogordel ook nog nooit nodig gehad btw.quote:Op zondag 26 december 2010 15:15 schreef thumbnail het volgende:
Ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die totaal niet beseffen wat omstandigheden kunnen veroorzaken.
Het lijken altijd aso's maar ik denk dat het vooral domme mensen zijn.
Het lullige zit em erin dat ze met enige regelmaat een slimmere meenemen in hun onfortuinlijkheid.quote:Op zondag 26 december 2010 15:56 schreef Samson het volgende:
Ach, domme mensen leven minder lang, dat dan weer wel
Een keihard feit dat mensen met winterbanden harder zouden rijden? Nou, kom maar eens met bewijzen dan...quote:Op zondag 26 december 2010 15:03 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Jij kan het slappe argumenten noemen, ik noem het keiharde feiten - getuige de reactie in het vorige topic.
Je bedoelt dat je het 'commerciële onzin' vindt? Nou nou, wat een sterk argument!quote:En IK gebruik het niet als argument om zelf geen winterbanden te kopen. Mijn argument staat reeds in dat topic. Kennelijk denken bepaalde mensen met winterbanden dat ze koning zijn en dat ze "getuige de tests" makkelijk 120 kunnen gaan rijden! Veiligheid is niet alleen een kwestie van techniek, veiligheid is ook een kwestie van verantwoordelijk gedrag.
Dat soort mensen rijden zich met winterbanden net zo goed in de poeier natuurlijk..quote:Op zondag 26 december 2010 15:11 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ach, ik rij gewoon met het verkeer mee met mijn winterbanden. Ik maak me meer zorgen om mensen die met zomerbanden denken dat je rechtdoor 120 kunt rijden. Het zijn overigens allemaal mensen die denken dat ze beter rijden dan de rest.
Dat lukt mijn vriendin ook op reguliere/zomerbanden..quote:Op dinsdag 28 december 2010 16:17 schreef athlonkmf het volgende:
Afgelopen weken ben ik elke dag maar happy met m'n winterbanden. Kan ik zo door een ijssneeuwhoop van 10cm of meer rijden vanuit de parkeerplaats terwijl andere auto''s blijven steken.
quote:Op dinsdag 28 december 2010 16:23 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat lukt mijn vriendin ook op reguliere/zomerbanden..En gek genoeg onze overbuurman met zijn (lease)BMW en winterbanden níet, terwijl het toch echt dezelfde straat is. Een set winterbanden is zo veilig/goed/beter als de persoon achter het stuur ze maakt.
I know, maar het is nou eenmaal wel zo.quote:
Feit blijft: jouw vriendin zal de auto beter kunnen beheersen met winterbanden dan zonder; het zelfde geldt voor de man met de BMW.quote:Op dinsdag 28 december 2010 16:28 schreef fruityloop het volgende:
[..]
I know, maar het is nou eenmaal wel zo.
Wat is beter in deze context? Ik bedoel, ze blijft op de weg, slipt niet, en glijdt niet in de bochten, hoe kan je dat beter doen dan dat? Slechter zou zijn als ze op de kop onderaan het talud van de A1 eindigt lijkt me. Ddan doet de buurman met BMW het dus in verhouding dubbel zo slecht, aangezien hij met álle techische voordelen (winterbanden, en een heel alfabet aan electronische hulpmiddelen) niet van zijn plek kan komen.quote:Op dinsdag 28 december 2010 16:31 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Feit blijft: jouw vriendin zal de auto beter kunnen beheersen met winterbanden dan zonder; het zelfde geldt voor de man met de BMW.
Juist! Deze extra kosten hoeven niet gemaakt te worden als je gewoon je snelheid aanpast.quote:Op woensdag 29 december 2010 08:42 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wat is beter in deze context? Ik bedoel, ze blijft op de weg, slipt niet, en glijdt niet in de bochten, hoe kan je dat beter doen dan dat? Slechter zou zijn als ze op de kop onderaan het talud van de A1 eindigt lijkt me. Ddan doet de buurman met BMW het dus in verhouding dubbel zo slecht, aangezien hij met álle techische voordelen (winterbanden, en een heel alfabet aan electronische hulpmiddelen) niet van zijn plek kan komen.![]()
Maar goed, ik snap wel wat je bedoelt hoor, en je hebt tot op een zekere hoogte ook gelijk, alleen heb ik wel eens een noodstop moeten maken op winterbanden, en dan blijkt toch echt wel dat het geen magisch rubber is, en je ook daarmee gaat glijden. Dan is die kortere remweg mooi op papier, maar met de drukte op de gemiddelde snelweg hier, en de vrij korte afstand die men houdt, zal dat nog steeds niet een botsing voorkomen. Hooguit dat de schade wat minder is, en de brokstukken minder ver vliegen.
De alcomobilist praat zijn gedrag ook goed met "ik kom steeds veilig thuis".quote:Op woensdag 29 december 2010 08:42 schreef fruityloop het volgende:
Wat is beter in deze context? Ik bedoel, ze blijft op de weg, slipt niet, en glijdt niet in de bochten, hoe kan je dat beter doen dan dat?
Als jij nou gewoon stratenmaker wordt, dan hoe je je niet zoveel zorgen te maken over extra kosten.quote:Op woensdag 29 december 2010 09:12 schreef fioooon het volgende:
Juist! Deze extra kosten hoeven niet gemaakt te worden als je gewoon je snelheid aanpast.
We laten ons al genoeg bedonderen door de overheid. Komen er straks die winterbandjes ook nog bij. Ik bedank daarvoor.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als jij nou gewoon stratenmaker wordt, dan hoe je je niet zoveel zorgen te maken over extra kosten.
Beter is een kortere remweg hebben bij een noodstop, om maar wat te noemen. Beter is toch controle over de auto houden terwijl je een situatie niet helemaal goed hebt ingeschat. Et cetera.quote:Op woensdag 29 december 2010 08:42 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wat is beter in deze context? Ik bedoel, ze blijft op de weg, slipt niet, en glijdt niet in de bochten, hoe kan je dat beter doen dan dat? Slechter zou zijn als ze op de kop onderaan het talud van de A1 eindigt lijkt me. Ddan doet de buurman met BMW het dus in verhouding dubbel zo slecht, aangezien hij met álle techische voordelen (winterbanden, en een heel alfabet aan electronische hulpmiddelen) niet van zijn plek kan komen.![]()
Maar goed, ik snap wel wat je bedoelt hoor, en je hebt tot op een zekere hoogte ook gelijk, alleen heb ik wel eens een noodstop moeten maken op winterbanden, en dan blijkt toch echt wel dat het geen magisch rubber is, en je ook daarmee gaat glijden. Dan is die kortere remweg mooi op papier, maar met de drukte op de gemiddelde snelweg hier, en de vrij korte afstand die men houdt, zal dat nog steeds niet een botsing voorkomen. Hooguit dat de schade wat minder is, en de brokstukken minder ver vliegen.
De uitslagen van al die onafhankelijke tests zijn op straffe van dood gewijzigd omdat de overheid...quote:Op woensdag 29 december 2010 10:29 schreef fioooon het volgende:
We laten ons al genoeg bedonderen door de overheid. Komen er straks die winterbandjes ook nog bij. Ik bedank daarvoor.
Remweg is alleen interessant als er bergen zijn? Huh?quote:Op woensdag 29 december 2010 10:59 schreef Hanoying het volgende:
2 jaar geleden had er nog helemaal niemand winterbanden en was de geldende mening dat winterbanden voor landen met bergen zijn en het in Nederland onzin is.
Het probleem voor jouw betoog is dat ze ook in onafhankelijke test veel beter blijken te zijn.quote:Te sneu voor woorden gewoon. Winterbanden zijn onzin in een land dat zo vlak is als een biljartlaken, men laat zich simpelweg kapen door de commercie maar uiteraard chreeuwen de winterbandrijders om het hardst dat ze"echt verschil merken, echt echt! Het is egwoon veel veiliger!"
""Really?? Wow!!! That's amazing mike!"
Ha, nog zo'n figuur die zomaar wat roept zonder zich even in de feiten te verdiepen. Winterbanden zijn gewoon veiliger, dat is geen commercie, dat is een feit.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:59 schreef Hanoying het volgende:
Te sneu voor woorden gewoon. Winterbanden zijn onzin in een land dat zo vlak is als een biljartlaken, men laat zich simpelweg kapen door de commercie maar uiteraard chreeuwen de winterbandrijders om het hardst dat ze"echt verschil merken, echt echt! Het is egwoon veel veiliger!"
""Really?? Wow!!! That's amazing mike!"
abs, stuurbekrachtiging, sneeuwschoenen in de winter, zonnebrillen in de zomer, een helm op de fiets en een verbod op vuurwerk ook.quote:Op woensdag 29 december 2010 11:45 schreef justanick het volgende:
[..]
Ha, nog zo'n figuur die zomaar wat roept zonder zich even in de feiten te verdiepen. Winterbanden zijn gewoon veiliger, dat is geen commercie, dat is een feit.
Bagatelliseer meer weer eens het nut van winterbanden. Wat de meeste niet technisch geschoolde mensen niet begrijpen is dat banden zo'n beetje het belangrijkste onderdeel aan een auto zijn. Banden zijn nl. datgene wat de bewegende massa grip geeft en het voertuig dus bestuurbaar maakt. Zonder grip heb je helemaal niets aan alle andere veiligheidsssystemen in een auto. Zonder grip doet je ABS niets, zonder grip doet je ESP niets, zonder grip heb je geen stuurbekrachtiging nodig want sturen is onmogelijk, traction control?. Het enige veiligheidssysteem dat je dan misschien nog kan helpen zijn je airbagsquote:Op woensdag 29 december 2010 12:01 schreef Hanoying het volgende:
abs, stuurbekrachtiging, sneeuwschoenen in de winter, zonnebrillen in de zomer, een helm op de fiets en een verbod op vuurwerk ook.
Winterbanden zijn maar een ontzettend klein onderdeel van wat een voertuig veilig maakt en in Nederland uberhaupt van weinig tot geen waarde.
Het zijn juist de overige veiligheidssystemen in auto's die voornamelijk uit de marketing voortkomen. ABS, ESP en soortgelijke foefjes het zijn systemen voor domme en slechte automobilisten. Deze systemen zijn er juist om de gebreken van automobilisten te corrigeren. Winterbanden verhogen de veiligheid van een auto in de winter meer dan alle overige veiligheidssystemen in een auto bij elkaar genomen. Je kan het marketing noemen, dat werd vroeger ook gezegd van de veiligheidsgordel en de airbag. Toch is er tegenwoordig een duidelijke consensus over het nut van deze voorzieningen, ik zie uit naar de dag dat winterbanden verplicht gesteld worden in de winter, kan ik ook weer eens doorrijden in de winterquote:Winterbanden zijn in Nederland een overbodige luxe, de hele discussie is door de commerciële sector aangezwengeld en half Nederland loopt er weer eens als een kip zonder kop achter aan.
Laat ze eerst maar eens een paar jaar bijhouden bij welk percentage van de zware ongelukken (letselschade) in de winter auto's als veroorzaker aangewezen kunnen worden met zomerbanden en spiegel dit aan het totaal percentage auto's met zomerbanden op de weg.quote:Op woensdag 29 december 2010 12:15 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Bagatelliseer meer weer eens het nut van winterbanden. Wat de meeste niet technisch geschoolde mensen niet begrijpen is dat banden zo'n beetje het belangrijkste onderdeel aan een auto zijn. Banden zijn nl. datgene wat de bewegende massa grip geeft en het voertuig dus bestuurbaar maakt. Zonder grip heb je helemaal niets aan alle andere veiligheidsssystemen in een auto. Zonder grip doet je ABS niets, zonder grip doet je ESP niets, zonder grip heb je geen stuurbekrachtiging nodig want sturen is onmogelijk, traction control?. Het enige veiligheidssysteem dat je dan misschien nog kan helpen zijn je airbags
[..]
Het zijn juist de overige veiligheidssystemen in auto's die voornamelijk uit de marketing voortkomen. ABS, ESP en soortgelijke foefjes het zijn systemen voor domme en slechte automobilisten. Deze systemen zijn er juist om de gebreken van automobilisten te corrigeren. Winterbanden verhogen de veiligheid van een auto in de winter meer dan alle overige veiligheidssystemen in een auto bij elkaar genomen. Je kan het marketing noemen, dat werd vroeger ook gezegd van de veiligheidsgordel en de airbag. Toch is er tegenwoordig een duidelijke consensus over het nut van deze voorzieningen, ik zie uit naar de dag dat winterbanden verplicht gesteld worden in de winter, kan ik ook weer eens doorrijden in de winter
Waarom moet het nu weer direct gaan om de zware ongelukken? Blikschade is ook al een kostbare aangelegenheid en het is een mythe dat je alleen bij hoge snelheden mensen zwaar kan verwonden met een auto. Je kan uitstekend een volwassen mens pletten bij een snelheid van 5km/uquote:Op woensdag 29 december 2010 12:28 schreef Hanoying het volgende:
Laat ze eerst maar eens een paar jaar bijhouden bij welk percentage van de zware ongelukken (letselschade) in de winter auto's als veroorzaker aangewezen kunnen worden met zomerbanden en spiegel dit aan het totaal percentage auto's met zomerbanden op de weg.
Winterbanden hebben zelfs onder normale winterse omstandigheden direct meer grip, het is onzin om te vermelden dat ze enkel zinvol zijn onder extreme omstandigheden. Misschien dat hier je misvatting omtrent het nut van winterbanden op gebaseerd is imo.quote:Ik denk dat je vrijwel geen causaal verband zal zien, winterbanden hebben namelijk vrijwel alleen nut bij extreme condities waar men toch al (noodgedwongen) langzaam rijdt en de meeste ongelukken beperkt blijven tot blikschade. Ik acht het zelfs niet onmogelijk dat je zult zien dat er relatief meer mensen letselschade oplopen in auto's met winterbanden.
Veel mensen weten dat ze met hun winterbanden kunnen doorjakkeren over de sneeuw, dat bange mensen op normale banden dit angst inboezemt moet wel wat zeggen over de effectiviteit van winterbanden. Ik vermoed dat mensen die verongelukken onder winterse omstandigheden uberhaupt weinig tot geen inzicht hadden in de omstandigheden waarin ze omkwamen. Dat staat gewoon los van het type band onder je auto.quote:Veel mensen schijnen namelijk te denken dat het hebben van winterbanden een soort vrijbrief is voor het doorjakkeren over de sneeuw waardoor de ongelukken die voorkomen onder die groep dus relatief zwaarder zijn.
Winterbanden onder 6 miljoen auto's ook :pquote:Op woensdag 29 december 2010 12:49 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Waarom moet het nu weer direct gaan om de zware ongelukken? Blikschade is ook al een kostbare aangelegenheid
Precies, de eenmalige investering in een extra setje stalen velgen, krik en momentsleutel zijn de kosten niet.quote:Op woensdag 29 december 2010 13:18 schreef Sloggi het volgende:
Valt wel mee hoor. Als je winterbanden gebruikt slijten je zomerbanden niet en vice versa. De enige extra kosten die je maakt zijn wat extra brandstofverbruik en het laten verwisselen van de banden, maar dat kun je zelf ook doen.
BTW.... allemaal weer extra inkomsten.quote:Op woensdag 29 december 2010 11:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
De uitslagen van al die onafhankelijke tests zijn op straffe van dood gewijzigd omdat de overheid...
euhhh, wacht even? Huh?
Wat heeft de overheid hier te winnen?
Vergeet de stallingskosten niet van het setje banden die je niet gebruikt.quote:Op woensdag 29 december 2010 13:25 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Precies, de eenmalige investering in een extra setje stalen velgen, krik en momentsleutel zijn de kosten niet.
Jij had (toen puntje bij paaltje kwam) toch die test tegen DS4 afgewezen?quote:Op woensdag 29 december 2010 13:40 schreef fioooon het volgende:
[..]
BTW.... allemaal weer extra inkomsten.
De bange mensen zijn juist de winterbanden-rijders.quote:Op woensdag 29 december 2010 12:49 schreef xenobinol het volgende:
Veel mensen weten dat ze met hun winterbanden kunnen doorjakkeren over de sneeuw, dat bange mensen op normale banden dit angst inboezemt moet wel wat zeggen over de effectiviteit van winterbanden. Ik vermoed dat mensen die verongelukken onder winterse omstandigheden uberhaupt weinig tot geen inzicht hadden in de omstandigheden waarin ze omkwamen. Dat staat gewoon los van het type band onder je auto.
quote:Op woensdag 29 december 2010 13:41 schreef fioooon het volgende:
[..]
Vergeet de stallingskosten niet van het setje banden die je niet gebruikt.
Niet afgewezen. Het tijdstip die hij aangaf kwam mij niet uit. Dat is heel wat anders.quote:Op woensdag 29 december 2010 13:44 schreef huhggh het volgende:
[..]
Jij had (toen puntje bij paaltje kwam) toch die test tegen DS4 afgewezen?
Ben jij er zo 1. Mensen die een andere mening hebben dan jij moeten hun mond houden. Jij bent iets te laat geboren. We leven nu in een andere tijd hoor.quote:Ik denk dat jij er verstandig aan doet om even een toontje lager te zingen en het fijn moet houden bij discussies in PTA die niet over winterbanden gaan.
Dat is hetzelfde.quote:Op woensdag 29 december 2010 13:48 schreef Sloggi het volgende:
Nee hoor, je moet je mond houden omdat je argumenten geen steek houden. Dat is wat anders.
Er is een groot verschil tussen een rationele angst en stupiditeitquote:Op woensdag 29 december 2010 13:44 schreef fioooon het volgende:
[..]
De bange mensen zijn juist de winterbanden-rijders.
Gisteren nogal wat botsauto's op wat parkeerterreinen tegengekomen.quote:Op woensdag 29 december 2010 13:58 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Er is een groot verschil tussen een rationele angst en stupiditeit
Ben jij hier nou nog steeds?quote:Op woensdag 29 december 2010 14:12 schreef fioooon het volgende:
Tsja, en angst waarvoor. Dat beetje sneeuw dat in Nederland valt worden enorm opgeblazen. We zijn het natuurlijk ook niet gewend. Heel Nederland is vleugellam. Treinen rijden niet meer... mensen worden aangereden binnen te blijven. In Rusland lachen ze ons uit met dat Mickeymouse-sneeuw wat hier valt.
Je had moeten aanraden om niet teveel gas te geven en gewoon in z'n 2e versnelling op laten trekken. Moet je eens kijken wat er dan gebeurt!!quote:Op woensdag 29 december 2010 14:12 schreef huhggh het volgende:
[..]
Gisteren nogal wat botsauto's op wat parkeerterreinen tegengekomen.
Vaak van die busjes (massa is immers meer momentum)
Loop ik naar die mensen toe om te vragen of ze met winterbanden rijden.
Kreeg ik van een het antwoord: "Nee, maar hele goede zomerbanden" .....right...... dat zag ik dus.
Gelukkig geen zichtbare schade voor de ander, maar de bumpertje kussen slaat natuurlijjk nergens op en is te voorkomen.
Yep, en voor mij! Des te meer wegdek voor mij des te harder ik de handrem aan kan trekken voor wat slipplezierquote:Op woensdag 29 december 2010 14:14 schreef huhggh het volgende:
[..]
Ben jij hier nou nog steeds?
Hoe dan ook, angst is goed.
Veel mensen mijden op dit moment de weg en dat betekend meer weg voor mij.
Hij reed al extreem voorzichtig, dus het kan best zo zijn dat hij al reed in z'n 2e versnelling.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:15 schreef fioooon het volgende:
[..]
Je had moeten aanraden om niet teveel gas te geven en gewoon in z'n 2e versnelling op laten trekken. Moet je eens kijken wat er dan gebeurt!!
Yep, mensen op zomerbanden slippen inderdaad.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:16 schreef fioooon het volgende:
[..]
Yep, en voor mij! Des te meer wegdek voor mij des te harder ik de handrem aan kan trekken voor wat slipplezier
Als jij stil staat dan staat de gene die achter je rijdt ook zo stil. Alleen jij ben volgens mij zo'n josti die onverzekerd rond rijdt dus dan wordt dat remgrapje van je een dure aangelegenheid.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:20 schreef huhggh het volgende:
[..]
Yep, mensen op zomerbanden slippen inderdaad.
Maar goed, jij bent volgens mij ook zo'n josti die ik normaliter in Suzuki Swifts of Golfjes tegenkomen, dus houdt afstand jong.
Want als ik rem trap sta ik stil, terwijl jij nog achter mij aan het doorglijden bent.
Hoho... ik heb data voorgesteld, maar ook jij mocht een voorstel doen. En zelfs op de dag dat jij langs hazeldonk kwam heb jij niets voorgesteld.quote:Op woensdag 29 december 2010 13:47 schreef fioooon het volgende:
Niet afgewezen. Het tijdstip die hij aangaf kwam mij niet uit. Dat is heel wat anders.
Nee, dan moet er ook echt sneeuw liggen en ik ging voor mijn werk naar Antwerpen toe dus ook dan had het niet uitgekomen.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hoho... ik heb data voorgesteld, maar ook jij mocht een voorstel doen. En zelfs op de dag dat jij langs hazeldonk kwam heb jij niets voorgesteld.
Je was duidelijk toen je aangaf vanwege je werk niet te kunnen en je vertelde dat je 7dagen in de week werkte. Kortom:jij kan nooit.
Je denkt misschien dat iedereen gek is...
Dat lag er gewoon.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:24 schreef fioooon het volgende:
Nee, dan moet er ook echt sneeuw liggen
Ook op de terugweg niet?quote:en ik ging voor mijn werk naar Antwerpen toe dus ook dan had het niet uitgekomen.
Ja jongen, er zijn ook nog mensen die niet alle tijd van de wereld hebben zoals jij. Gek he?quote:Op woensdag 29 december 2010 17:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat lag er gewoon.
Ook op de terugweg niet?
Voor iemand die een ander uit daagt heb je verdomd veel smoesjes. Ik geloof niet in mensen die nooit kunnen.
Wat een vreselijk domme opmerking weer.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:23 schreef fioooon het volgende:
[..]
Als jij stil staat dan staat de gene die achter je rijdt ook zo stil. Alleen jij ben volgens mij zo'n josti die onverzekerd rond rijdt dus dan wordt dat remgrapje van je een dure aangelegenheid.
Ik zie je al de hele middag hier opsten, dus zo'n druk bestaan heb jij dus ook weer niet.quote:Op woensdag 29 december 2010 17:33 schreef fioooon het volgende:
[..]
Ja jongen, er zijn ook nog mensen die niet alle tijd van de wereld hebben zoals jij. Gek he?
Telefoondienst he... en dat in de vakantie dus je moet wel wat doen voor die paar stuivers per maand. Ik moet hard werken want ik ben namelijk aan het sparen voor een Porsche!quote:Op woensdag 29 december 2010 18:05 schreef huhggh het volgende:
[..]
Ik zie je al de hele middag hier opsten, dus zo'n druk bestaan heb jij dus ook weer niet.
Nouja......druk op het Fok!forum.
Tip : koop winterbanden, kun je lekker doorrijden en heb je meer tijd over.quote:Op woensdag 29 december 2010 17:33 schreef fioooon het volgende:
Ja jongen, er zijn ook nog mensen die niet alle tijd van de wereld hebben zoals jij. Gek he?
¤1000 voor een paar uurtjes van je tijd, lijkt me een prima tijdsinvestering.quote:Op woensdag 29 december 2010 18:37 schreef fioooon het volgende:
[..]
Telefoondienst he... en dat in de vakantie dus je moet wel wat doen voor die paar stuivers per maand. Ik moet hard werken want ik ben namelijk aan het sparen voor een Porsche!
Om winterbanden om te leggen heb je ook tijd nodig. En dan ben ik aan het werk. Daarom rij ik altijd in jonge auto's die nog niet voor de APK keuring hoeven omdat ik geen tijd heb om mijn auto APK te laten keuren. 'savonds zijn die gasten altijd dicht.quote:Op woensdag 29 december 2010 20:34 schreef elcastel het volgende:
[..]
Tip : koop winterbanden, kun je lekker doorrijden en heb je meer tijd over.
Dat is zeker waar. Maar je moet de tijd wel hebben. Alleen de tijd is me al 1000 euro waard. In mei heb ik pas weer vakantie. Maar dan ga ik naar een zomeroord toe. Dan verlies ik het van DS4 want ik heb maar een 1000cc'tje.quote:Op woensdag 29 december 2010 20:37 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
¤1000 voor een paar uurtjes van je tijd, lijkt me een prima tijdsinvestering.
Of jij moet de uitslag al weten natuurlijk.....
Ik weet niet je ermee wilt zeggen maar het klinkt mij als dat je onnodig hoge uitgaven maakt aan de verkeerde dingen.quote:Op woensdag 29 december 2010 21:14 schreef fioooon het volgende:
Om winterbanden om te leggen heb je ook tijd nodig. En dan ben ik aan het werk. Daarom rij ik altijd in jonge auto's die nog niet voor de APK keuring hoeven omdat ik geen tijd heb om mijn auto APK te laten keuren. 'savonds zijn die gasten altijd dicht.
Nee, want als je winterbanden onder je hok laat zetten liggen je zomerbanden fijn in de stalling. Dus hey, geen slijtage. Alleen wat opslagkosten als je ze zelf niet ff in de berging wilt leggen.quote:Op woensdag 29 december 2010 13:13 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Winterbanden onder 6 miljoen auto's ook :p
En wie krijgen er bekeuringen bij verplichtingen? Juist, geparkeerde auto's, die misschien de hele winter niet rijden. Bij een rijdende auto is niet te zien wat voor type banden eronder zitten.quote:Op zondag 26 december 2010 18:04 schreef fioooon het volgende:
Ach, winterbanden verplicht stellen roepen we al jaren. Dat komt er toch niet door. Hooguit werkverkeer: vrachtwagens, bussen, taxi's.
quote:Op woensdag 29 december 2010 21:17 schreef fioooon het volgende:
[..]
Dat is zeker waar. Maar je moet de tijd wel hebben. Alleen de tijd is me al 1000 euro waard. In mei heb ik pas weer vakantie. Maar dan ga ik naar een zomeroord toe. Dan verlies ik het van DS4 want ik heb maar een 1000cc'tje.
Als je nou de moeite zou nemen om eens naar de testen te kijken zou je zien hoeveel onzin je hier hebt neergezet. Onder de 7 graden presteren ze al beter en de voordelen op gladde wegen zijn evident (remweg veel korter, meer grip).quote:Op woensdag 29 december 2010 22:01 schreef ouderejongere het volgende:
Winterbanden helpen alleen bij verse sneeuw. Op gladde wegen zijn alle banden gelijk. Het enige type band dat de veiligheid kan vergroten is de regenband, voor de maanden september en oktober.
Dat ligt dus niet aan winterbanden, maar een of andere dombo die totaal ongeschikt is voor een rijbewijs.quote:Op woensdag 29 december 2010 22:01 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
En wie krijgen er bekeuringen bij verplichtingen? Juist, geparkeerde auto's, die misschien de hele winter niet rijden. Bij een rijdende auto is niet te zien wat voor type banden eronder zitten.
Winterbanden zijn per saldo onveiliger. Afgelopen zondag hebben we dat in hart van nederland kunnen zien. Een stoere kijk-mij-winterbanden-hebben-automobilist ziet dat een cameraploeg vanaf de berm staat te filmen en moet even laten zien dat hij er wel met 120 voorbij kan, raakt daarbij een andere auto en bots terwijl hij 180 graden rond gaat twee keer tegen de vangrail.
Ook op aangereden sneeuw heb je meer aan winterbanden, soms is dat heel weinig, maar over het algemeen is het nog steeds merkbaar.quote:Winterbanden helpen alleen bij verse sneeuw. Op gladde wegen zijn alle banden gelijk. Het enige type band dat de veiligheid kan vergroten is de regenband, voor de maanden september en oktober.
Ja, de verzekeraar neemt alles aan want de bandenboer zegt.quote:Op woensdag 29 december 2010 21:37 schreef justanick het volgende:
Overigens erg vreemd dat winterbanden (in jouw opinie) blijkbaar nauwelijks effect sorteren. De verzekeraars denken er toch anders over.
Ja, want de ongevallencijfers worden door de bandenboer bijgehouden. Hoe komt justanick er ook bij dat er mensen zijn die een schade melden bij de verzekeraars. Wat een domoor zeg...quote:Op donderdag 30 december 2010 08:55 schreef fioooon het volgende:
Ja, de verzekeraar neemt alles aan want de bandenboer zegt.
Ik raak niet zo onder de indruk van die tests hoor. Ten eerste is er niks mis met een beetje glijden en ten tweede als je eenmaal begint te glijden dan ga je natuurlijk niet niks doen en maar een beetje appelig uit je ogen kijken en wachten tot ie stil staat en ook nog eens op je rem staan. Nee, je laat gewoon je rem los en hop je hebt weer grip op de sneeuw. Als het wel op het ijs is wat eigenlijk alleen maar voor komt in wijken waar je al niet hard kunt rijden en waarop winterbanden ook gewoon gaan glijden dan moet je gewoon op je snelheid letten. En zeker niet remmen zoals ze in de tests doen ( wel begrijpelijk natuurlijk want daarom is het een test. ).quote:Op woensdag 29 december 2010 22:19 schreef justanick het volgende:
[..]
Als je nou de moeite zou nemen om eens naar de testen te kijken zou je zien hoeveel onzin je hier hebt neergezet. Onder de 7 graden presteren ze al beter en de voordelen op gladde wegen zijn evident (remweg veel korter, meer grip).
Met winterbanden ga je minder snel glijden. Je hebt er (veel) meer grip mee. Dus sta je gewoon sneller stil als er wat gebeurt. Zo simpel is het. En dat is vooral in woonwijken veel veiliger. Of wil jij soms beweren dat je nog nooit vol in de ankers bent gegaan omdat er een kind onverwacht overstak?quote:Op donderdag 30 december 2010 09:03 schreef fioooon het volgende:
[..]
Ik raak niet zo onder de indruk van die tests hoor. Ten eerste is er niks mis met een beetje glijden en ten tweede als je eenmaal begint te glijden dan ga je natuurlijk niet niks doen en maar een beetje appelig uit je ogen kijken en wachten tot ie stil staat en ook nog eens op je rem staan. Nee, je laat gewoon je rem los en hop je hebt weer grip op de sneeuw. Als het wel op het ijs is wat eigenlijk alleen maar voor komt in wijken waar je al niet hard kunt rijden en waarop winterbanden ook gewoon gaan glijden dan moet je gewoon op je snelheid letten. En zeker niet remmen zoals ze in de tests doen ( wel begrijpelijk natuurlijk want daarom is het een test. ).
Onder winterse omstandigheden zijn winterbanden superieur.quote:Op woensdag 29 december 2010 22:19 schreef justanick het volgende:
[..]
Als je nou de moeite zou nemen om eens naar de testen te kijken zou je zien hoeveel onzin je hier hebt neergezet. Onder de 7 graden presteren ze al beter en de voordelen op gladde wegen zijn evident (remweg veel korter, meer grip).
quote:Op donderdag 30 december 2010 09:03 schreef fioooon het volgende:
[..]
Ten eerste is er niks mis met een beetje glijden
Ik heb niet veel mensen zien pleiten voor een verplichting.quote:Op donderdag 30 december 2010 11:38 schreef Pietje28 het volgende:
Grappig dat de moraalridders hier weer hoog van de daken schreeuwen over hoe winterbanden verplicht moeten worden en hoe mensen zonder complete aso's zijn.
ben je helemaal zot of zo.quote:Op donderdag 30 december 2010 09:13 schreef fioooon het volgende:
Of wat ook een mogelijkheid zou kunnen zijn is een winter-rijbewijs. Mensen moeten slagen voor het rijden onder gladde omstandigheden. Zo niet dan mogen ze de weg niet op en anders wel.
Want het zijn vaak altijd dezelfde die ongelukken maken. De 1 maakt 6x per jaar brokken en de ander nooit.
Dat is zeker waar.... ik ga die boodschappen dan ook echt niet halen. Dan pakt ze de bus maar.quote:Op donderdag 30 december 2010 12:09 schreef jasperkandie het volgende:
[..]
ben je helemaal zot of zo.
dan kunnen wij mannen na het werk ook nog boodschappen gaan doen omdat geen enkele vrouw nog boodschappen kan doen
Het merendeel van de posters hier zou dat wel willen hoor.quote:Op donderdag 30 december 2010 12:08 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik heb niet veel mensen zien pleiten voor een verplichting.
Inderdaad, maar dat gaat ze dan weer te ver. Zo erg nemen ze het ook weer niet op voor de veiligheid. Het is ook allemaal een wassen neus die pro winterbanden freaks.quote:Op donderdag 30 december 2010 11:38 schreef Pietje28 het volgende:
Maar vinden deze mensen dan ook dat alle (beetje) oudere auto's van de weg gehaald moeten worden. Daar zit immers geen ABS, traction control en ESP op. Deze systemen bij elkaar zorgen het hele jaar door voor veiligheid. Zullen dus veel auto's van de weg af moeten dan (als de moraalriddertjes consequent zijn).
Noem ze eens op dan.quote:Op donderdag 30 december 2010 12:47 schreef fioooon het volgende:
[..]
Het merendeel van de posters hier zou dat wel willen hoor.
En dat is natuurlijk de schuld van zijn winterbanden. Yeah rightquote:Op woensdag 29 december 2010 22:01 schreef ouderejongere het volgende:
Winterbanden zijn per saldo onveiliger. Afgelopen zondag hebben we dat in hart van nederland kunnen zien. Een stoere kijk-mij-winterbanden-hebben-automobilist ziet dat een cameraploeg vanaf de berm staat te filmen en moet even laten zien dat hij er wel met 120 voorbij kan, raakt daarbij een andere auto en bots terwijl hij 180 graden rond gaat twee keer tegen de vangrail.
Dat lijkt me nogal logisch.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:36 schreef Rewimo het volgende:
[..]
En dat is natuurlijk de schuld van zijn winterbanden. Yeah right
Kun je met winterbanden niet rijden dan?quote:Op donderdag 30 december 2010 13:35 schreef fioooon het volgende:
En ik ben 1 van de weinige echte autoRIJliefhebbers en daarom ben ik tegen winterbanden. De mensen die voor winterbanden kiezen hebben het liefst dat hun wagen op een rails loopt zodat ze nooit meer in de slip raken.
Op alle banden kun je rijden. Zelfs op houten banden. Maar winterbanden gebruiken voor de winters in Nederland is als een tractor gebruiken voor het uit het water trekken van een pakje kauwgom.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:40 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Kun je met winterbanden niet rijden dan?
quote:Op donderdag 30 december 2010 13:35 schreef fioooon het volgende:
En ik ben 1 van de weinige echte autoRIJliefhebbers en daarom ben ik tegen winterbanden. De mensen die voor winterbanden kiezen hebben het liefst dat hun wagen op een rails loopt zodat ze nooit meer in de slip raken.
Ik vind mijzelf ook tot die groep autorijliefhebbers horen, maar ik zie de relatie met winterbanden niet.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:35 schreef fioooon het volgende:
Wie zijn dan tegen een verbod volgens jou?quote:Op donderdag 30 december 2010 13:32 schreef fioooon het volgende:
Ik kan beter degene op noemen die er niet voor zijn. Dat ben ik en misschien nog 1 a 2.
Het is een onterecht vergelijk. Als je normaal rijdt en een beetje kan rijden heb je deze hulpmiddelen niet nodig. Met ABS sta je niet eerder stil (tenzij je heel toevallig onder zeer wisselende gripomstandigheden moet remmen, maar dat zie je eigenlijk nooit). Traction control laat je alleen maar harder optrekken en ESP grijpt alleen in als de bestuurder geen controle meer heeft over het voertuig (gechargeerd...).quote:Op donderdag 30 december 2010 11:38 schreef Pietje28 het volgende:
Maar vinden deze mensen dan ook dat alle (beetje) oudere auto's van de weg gehaald moeten worden. Daar zit immers geen ABS, traction control en ESP op. Deze systemen bij elkaar zorgen het hele jaar door voor veiligheid. Zullen dus veel auto's van de weg af moeten dan (als de moraalriddertjes consequent zijn).
Nou snap ik waarom jij zo voor een kleine auto bent. Als je altijd alleen zal blijven... dan heb je die ruimte ook niet bepaald nodig.quote:Op donderdag 30 december 2010 12:46 schreef fioooon het volgende:
Dat is zeker waar.... ik ga die boodschappen dan ook echt niet halen. Dan pakt ze de bus maar.
Er zit een cruciaal verschil tussen ABS / ESP / Traction control en winterbanden. Die winterbanden kun je later nl eenvoudig onder je auto monteren, dat gaat met ABS nogal lastig.quote:Op donderdag 30 december 2010 11:38 schreef Pietje28 het volgende:
Grappig dat de moraalridders hier weer hoog van de daken schreeuwen over hoe winterbanden verplicht moeten worden en hoe mensen zonder complete aso's zijn.
Dat deed hij niet.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:02 schreef tjoptjop het volgende:
![]()
Daarom reed Schumacher ook altijd met slicks in de regen.
Daar klopt geen hout van. Sterker nog. Al deze extra's ABS, ESP enz. zorgen ervoor dat je helemaal geen winterbanden meer nodig hebt. Bron:quote:Op donderdag 30 december 2010 14:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is een onterecht vergelijk. Als je normaal rijdt en een beetje kan rijden heb je deze hulpmiddelen niet nodig. Met ABS sta je niet eerder stil (tenzij je heel toevallig onder zeer wisselende gripomstandigheden moet remmen, maar dat zie je eigenlijk nooit). Traction control laat je alleen maar harder optrekken en ESP grijpt alleen in als de bestuurder geen controle meer heeft over het voertuig (gechargeerd...).
Met winterbanden heb je een veel kortere remweg en voorkom je dat je als bestuurder tekort gaat schieten.
Figuren zoals fioooon pleiten met hun gedrag hier er echter wel om het hardst voor.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:26 schreef justanick het volgende:
Verder ben ik niet direct voor een verplichting,
Dat filmpje hebben we al lang en breed naar het hoekje "flauwekul" verwezen.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:29 schreef fioooon het volgende:
Daar klopt geen hout van. Sterker nog. Al deze extra's ABS, ESP enz. zorgen ervoor dat je helemaal geen winterbanden meer nodig hebt. Bron:
S...A....R...C....A....S.....M.....E...quote:Op donderdag 30 december 2010 14:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat deed hij niet.
Hij rijdt wel als een idioot over besneeuwde wegen, althans... in zijn jonge jaren deed hij dat. Inmiddels is hij ook wat rustiger geworden (zoals iedereen dat wordt met ervaring).
Al zou ik alleen een fiets hebben dan nog zou ik het nog wel van je winnen mocht jij daadwerkelijk zo'n benzine, banden,tax,afschrijving-slurpende auto hebben.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Figuren zoals fioooon pleiten met hun gedrag hier er echter wel om het hardst voor.
(waarbij aangetekend dat hij hier een erg grote waffel heeft die hij in de praktijk niet durft waar te maken... dus voor hetzelfde geld heeft hij gewoon slechts een fiets)
Ja, dat is makkelijk he om feiten naar het hoekje flauwekul te verwijzen.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat filmpje hebben we al lang en breed naar het hoekje "flauwekul" verwezen.
Het toont niets meer aan dan dat deze middelen toegevoegde waarde kunnen hebben. Maar ze werken aanmerkelijk beter met banden die grip hebben. Hoe meer grip, hoe meer ESP kan corrigeren. Het heeft zo weinig zin om te corrigeren middels afremmen op een wiel als dat wiel geen grip heeft.
En nog steeds durf je niet in te gaan op het aanbod van DS4.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:35 schreef fioooon het volgende:
[..]
Al zou ik alleen een fiets hebben dan nog zou ik het nog wel van je winnen mocht jij daadwerkelijk zo'n benzine, banden,tax,afschrijving-slurpende auto hebben.
Als echte liefhebber zou je eerder voorstander moeten zijn. Je kan dan nl. nog veel meer wegen met alle liefde berijden. Juist om deze reden heb ik winterbanden aangeschaft, zodat ik alle wegen, hoe achteraf ze ook mogen zijn, zonder problemen kan berijden.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:35 schreef fioooon het volgende:
Dat had ik door. Maar het is soms lastig om duidelijk te maken in welke vorm je reageert als het via schrift moet.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:31 schreef tjoptjop het volgende:
S...A....R...C....A....S.....M.....E...
Als jij denkt dat ik lieg over het bezit van die porsche, dan had je op moeten komen dagen en had je lol kunnen hebben voor 10.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:35 schreef fioooon het volgende:
Al zou ik alleen een fiets hebben dan nog zou ik het nog wel van je winnen mocht jij daadwerkelijk zo'n benzine, banden,tax,afschrijving-slurpende auto hebben.
Welk feit doel je op? Want ik zie nergens dat de auto met winterbanden minder presteert dan de auto met zomerbanden en ESP.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:36 schreef fioooon het volgende:
Ja, dat is makkelijk he om feiten naar het hoekje flauwekul te verwijzen.
Ja, dat zou ik ook wel eens graag willen weten. Ik lees een aantal voorstanders en vooral een heleboel mensen die het verschil niet kennen en ook niet willen kennen en allerlei rare dingen gaan roepen. Waar zijn al die voorstanders van verplicht invoeren?quote:Op donderdag 30 december 2010 13:26 schreef Sloggi het volgende:
Noem de mensen waarvan jij denkt dat de voor een verbod zijn op.
Hij durft gewoon niet. Daar kunnen 2 redenen voor zijn: 1) hij heeft geen auto of 2) hij weet dat 'ie dan zijn woorden hier terug moet gaan nemen.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als jij denkt dat ik lieg over het bezit van die porsche, dan had je op moeten komen dagen en had je lol kunnen hebben voor 10.
Maar feitelijk kun je pas in mei ergens. Maar dan alleen als er dan nog sneeuw ligt. Yeah right!
Zowel 1 en 2 zijn onjuist. En waarom zou ik gaan liegen over een auto die ik in werkelijkheid niet zou hebben? En mijn woorden neem ik niet terug want deze berusten op de waarheid. Het is natuurlijk wel zo dat ik nieuwe zomerbanden heb. Dan heb je zowiezo minder last van slipgevaar dan als je al een paar seizoenen op zomerbanden rijdt en daardoor minder profiel hebt.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:01 schreef justanick het volgende:
[..]
Hij durft gewoon niet. Daar kunnen 2 redenen voor zijn: 1) hij heeft geen auto of 2) hij weet dat 'ie dan zijn woorden hier terug moet gaan nemen.
Oh er zal gerust verschil zitten maar dat verschil zit em ook in remmen met of zonder ABS. Ook met auto's zonder ABS geldt gewoon dat je voldoende afstand moet houden op je voorganger. Zo niet ja dan is de kans groot dat het fout gaat.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:01 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ja, dat zou ik ook wel eens graag willen weten. Ik lees een aantal voorstanders en vooral een heleboel mensen die het verschil niet kennen en ook niet willen kennen en allerlei rare dingen gaan roepen. Waar zijn al die voorstanders van verplicht invoeren?
Waarom sluit je weddenschappen af om op sneeuw te gaan racen als je pas in mei kunt... Is er plotseling iets tussen gekomen totaal onverwachts?quote:Op donderdag 30 december 2010 15:05 schreef fioooon het volgende:
Zowel 1 en 2 zijn onjuist. En waarom zou ik gaan liegen over een auto die ik in werkelijkheid niet zou hebben? En mijn woorden neem ik niet terug want deze berusten op de waarheid. Het is natuurlijk wel zo dat ik nieuwe zomerbanden heb. Dan heb je zowiezo minder last van slipgevaar dan als je al een paar seizoenen op zomerbanden rijdt en daardoor minder profiel hebt.
ABS is er niet om een kortere remweg te verkrijgen. Laat staan een 2 of meer keer zo korte remweg.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:07 schreef fioooon het volgende:
Oh er zal gerust verschil zitten maar dat verschil zit em ook in remmen met of zonder ABS. Ook met auto's zonder ABS geldt gewoon dat je voldoende afstand moet houden op je voorganger. Zo niet ja dan is de kans groot dat het fout gaat.
Nou, als jij denkt dat je woorden op waarheid berusten (waarmee je dus tegen zga alle tests en onderzoeken ingaat), dan lijkt het mij dat de bewijslast ook volledig bij jou ligt. DS4 bood je de mogelijkheid om dat te bewijzen maar om de een of andere reden wil je niet.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:05 schreef fioooon het volgende:
[..]
Zowel 1 en 2 zijn onjuist. En waarom zou ik gaan liegen over een auto die ik in werkelijkheid niet zou hebben? En mijn woorden neem ik niet terug want deze berusten op de waarheid. Het is natuurlijk wel zo dat ik nieuwe zomerbanden heb. Dan heb je zowiezo minder last van slipgevaar dan als je al een paar seizoenen op zomerbanden rijdt en daardoor minder profiel hebt.
Nee zorgt er wel voor dat je auto bestuurbaar blijft en dus je voorganger kan ontwijken.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
ABS is er niet om een kortere remweg te verkrijgen. Laat staan een 2 of meer keer zo korte remweg.
Waarom zou ik die voorligger moeten ontwijken? Hij remt, ik rem en we eindigen in dezelfde volgorde.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:11 schreef fioooon het volgende:
Nee zorgt er wel voor dat je auto bestuurbaar blijft en dus je voorganger kan ontwijken.
Ja dat mag jij denken. Ik heb ook niet echt de drang om dit wel te gaan bewijzen.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:11 schreef justanick het volgende:
[..]
Nou, als jij denkt dat je woorden op waarheid berusten (waarmee je dus tegen zga alle tests en onderzoeken ingaat), dan lijkt het mij dat de bewijslast ook volledig bij jou ligt. DS4 bood je de mogelijkheid om dat te bewijzen maar om de een of andere reden wil je niet.
Ik kan echt niet anders concluderen dan dat 1 en/of 2 gewoon kloppen.
Waarom daag je mij dan eerst uit?quote:Op donderdag 30 december 2010 15:13 schreef fioooon het volgende:
Ja dat mag jij denken. Ik heb ook niet echt de drang om dit wel te gaan bewijzen.
Conclusie: je lukt uit je nek. Maar dat wisten we al.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:13 schreef fioooon het volgende:
[..]
Ja dat mag jij denken. Ik heb ook niet echt de drang om dit wel te gaan bewijzen.
Maar waar zijn nu al die mensen die winterbanden verplicht willen stellen?quote:Op donderdag 30 december 2010 15:07 schreef fioooon het volgende:
[..]
Oh er zal gerust verschil zitten maar dat verschil zit em ook in remmen met of zonder ABS. Ook met auto's zonder ABS geldt gewoon dat je voldoende afstand moet houden op je voorganger. Zo niet ja dan is de kans groot dat het fout gaat.
Ik durf mijn vinger wel op te steken. Blijven al die centenkakkers iig al thuis, scheelt weer wat verkeer op de weg.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:18 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Maar waar zijn nu al die mensen die winterbanden verplicht willen stellen?
Nou neehoor, ik ga dan ook gewoon de weg op maar dan gewoon op zomerbanden! Als ze me aan willen houden moeten ze zorgen dat ze me bij kunnen houden tijdens de achtervolging!quote:Op donderdag 30 december 2010 15:21 schreef Casos het volgende:
[..]
Ik durf mijn vinger wel op te steken. Blijven al die centenkakkers iig al thuis, scheelt weer wat verkeer op de weg.
Casos is nummer 1 !!quote:Op donderdag 30 december 2010 15:18 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Maar waar zijn nu al die mensen die winterbanden verplicht willen stellen?
Ik begrijp dat jij dus gewoon thuis blijft, want bij een race kom jij immers niet opdagen.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:25 schreef fioooon het volgende:
Nou neehoor, ik ga dan ook gewoon de weg op maar dan gewoon op zomerbanden! Als ze me aan willen houden moeten ze zorgen dat ze me bij kunnen houden tijdens de achtervolging!
Dat komt wel goed hoor, als jij met je autootje in de sloot ligt.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:25 schreef fioooon het volgende:
[..]
Nou neehoor, ik ga dan ook gewoon de weg op maar dan gewoon op zomerbanden! Als ze me aan willen houden moeten ze zorgen dat ze me bij kunnen houden tijdens de achtervolging!
Wel bij een race wanneer het mij uit komt.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik begrijp dat jij dus gewoon thuis blijft, want bij een race kom jij immers niet opdagen.
Nou die is bevroren maar ook daarop heb ik prima grip om er weer uit te rijden!quote:Op donderdag 30 december 2010 15:28 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat komt wel goed hoor, als jij met je autootje in de sloot ligt.
Laat me raden: als pasen en pinksteren op één dag valt.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:30 schreef fioooon het volgende:
Wel bij een race wanneer het mij uit komt.
Nee meestal rond mei. Dan heb ik altijd vakantie.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Laat me raden: als pasen en pinksteren op één dag valt.
Ik denk eerder proefverlof, maar dat terzijde.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:36 schreef fioooon het volgende:
Nee meestal rond mei. Dan heb ik altijd vakantie.
Hoe je het wilt noemen. Maar vakantie is vakantie!quote:Op donderdag 30 december 2010 15:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk eerder proefverlof, maar dat terzijde.
quote:Op donderdag 30 december 2010 15:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk eerder proefverlof, maar dat terzijde.
Dus aan de hand van een TV-uitzending over premiumbrandstoffen wil je 'aantonen' dat winterbanden niet beter zijn, daarmee alle tests negerende?quote:Op donderdag 30 december 2010 19:52 schreef ouderejongere het volgende:
Bij winterbanden geldt het placebo-effect: je hebt er veel geld aan uitgegeven en dan wil je ook geloven dat het beter werkt. Dit effect is al eerder aangetoond bij premiumbrandstoffen. bron
Jij houdt ook niet echt van feiten, is het niet?quote:Op donderdag 30 december 2010 19:52 schreef ouderejongere het volgende:
Bij winterbanden geldt het placebo-effect: je hebt er veel geld aan uitgegeven en dan wil je ook geloven dat het beter werkt. Dit effect is al eerder aangetoond bij premiumbrandstoffen. bron
tijdens het zwartwerken teveel dampen ingeademd?quote:Op donderdag 30 december 2010 19:52 schreef ouderejongere het volgende:
Wacht! Ho!quote:Op donderdag 30 december 2010 20:31 schreef Pietverdriet het volgende:
tijdens het zwartwerken teveel dampen ingeademd?
Jep, hij vind dat vooral anderen meer belastingen moeten betalenquote:Op donderdag 30 december 2010 20:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wacht! Ho!
Is ouderejongere een zwartwerker???
Ik heb ze niet en merk toch dat je meer controle hebt met winterbanden. Hoe verklaar je dat dan?quote:Op donderdag 30 december 2010 19:52 schreef ouderejongere het volgende:
Mijn god! Dan is hij echt met stip de grootste hypocriet op fok (dat is een prestatie van formaat) en de grootste dorpsmalloot van fok gelet op het feit dat hij inderdaad graag andermans belastingcenten uit wenst te geven, maar daar kennelijk zelf geen bijdrage aan wenst te leveren.quote:Op donderdag 30 december 2010 20:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Jep, hij vind dat vooral anderen meer belastingen moeten betalen
Noem me een NSBer, maar zou hem met liefde aangeven.quote:Op donderdag 30 december 2010 20:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Mijn god! Dan is hij echt met stip de grootste hypocriet op fok (dat is een prestatie van formaat) en de grootste dorpsmalloot van fok gelet op het feit dat hij inderdaad graag andermans belastingcenten uit wenst te geven, maar daar kennelijk zelf geen bijdrage aan wenst te leveren.
Dat hij betrapt moge worden.
Ik noem je dan een held. Ik hou niet van klikken, maar zo'n hypocriet verdient een keiharde draai om zijn oren!quote:Op donderdag 30 december 2010 20:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Noem me een NSBer, maar zou hem met liefde aangeven.
quote:Op donderdag 30 december 2010 20:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Noem me een NSBer, maar zou hem met liefde aangeven.
Jullie hebben elkaar echt gevonden hè?quote:Op donderdag 30 december 2010 20:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik noem je dan een held. Ik hou niet van klikken, maar zo'n hypocriet verdient een keiharde draai om zijn oren!
Zoals ik eerder aangaf: deze mening over fraudeurs is normaal.quote:Op donderdag 30 december 2010 22:03 schreef ouderejongere het volgende:
Jullie hebben elkaar echt gevonden hè?
Wat een debiele reactie zeg.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:26 schreef justanick het volgende:
[..]
Er zit een cruciaal verschil tussen ABS / ESP / Traction control en winterbanden. Die winterbanden kun je later nl eenvoudig onder je auto monteren, dat gaat met ABS nogal lastig.
Verder ben ik niet direct voor een verplichting, alhoewel er wel veel voor valt te zeggen. Het risico op ongevallen daalt aanzienlijk. En als bestuurder van een auto heb je niet alleen verantwoordelijkheid voor jezelf, maar ook voor andere weggebruikers. Dat je eigen veiligheid je geen donder interesseert, daar lig ik geen seconde wakker van; wellicht zie ik je ooit nog eens terug op de website van de Darwin Awards. Maar als de veiligheid van anderen (inclusief kwetsbare weggebruikers) je ook geen donder interesseert, tja, dan ben je gewoon een aso en moet je eens ernstig gaan overwegen of je wel geschikt bent voor een rijbewijs.
Heb je winterbanden?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 19:49 schreef Pietje28 het volgende:
[..]
Wat een debiele reactie zeg.
Zeg ik ergens dat veiligheid me niks interesseert?
Nee dat maak jij ervan.
Ik ben alleen tegen de moraalridders.
Nee hoor maar ik rij wel al vele vele vele jaren schadevrij.quote:
Dus je weet dat winterbanden veiliger zijn (of iig behoor je dat te weten, alle tests laten het immers zien), je schroeft ze niet onder je auto en dan durf je te beweren dat andermans veiligheid je iets boeit?quote:Op zondag 2 januari 2011 11:03 schreef Pietje28 het volgende:
[..]
Nee hoor maar ik rij wel al vele vele vele jaren schadevrij.
Je weet wel ook in die tijd dat niemand winterbanden had.
De afgelopen jaren ondanks vele kilometers op de weg geen enkel spannend moment meegemaakt door gladheid (wel door debielen die niet kunnen rijden overigens).
Winterbanden komen wel een keer maar heb er nu nog zeker geen behoefte aan.
QFTquote:Op zondag 2 januari 2011 11:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Al de mensen die hier negatief zijn over winterbanden hebben eigenlijk maar 1 reden, ze zijn er te krenterig voor
Nee het feit dat jij denkt dat veiligheid ligt aan een paar bandjes zegt meer over je zeer beperkte (lees niet bestanden) kennis van auto rijden en van veiligheid.quote:Op zondag 2 januari 2011 11:07 schreef justanick het volgende:
[..]
Dus je weet dat winterbanden veiliger zijn (of iig behoor je dat te weten, alle tests laten het immers zien), je schroeft ze niet onder je auto en dan durf je te beweren dat andermans veiligheid je iets boeit?
Logisch.![]()
En dat kwalificeert mijn reactie dan als debiel...![]()
Ah, weer iemand die denkt dat 'ie zo goed kan rijden dat hij geen winterbanden nodig heeft.quote:Op zondag 2 januari 2011 14:44 schreef Pietje28 het volgende:
[..]
Nee het feit dat jij denkt dat veiligheid ligt aan een paar bandjes zegt meer over je zeer beperkte (lees niet bestanden) kennis van auto rijden en van veiligheid.
Ik rij al vele jaren auto en motor en weet als geen ander hoe je veilig kan rijden.
Sowieso het grootste voordeel is een kortere remweg.
Hoevaak ga jij voluit in de rem?
Ik zeer zelden omdat ik vooruit kijk en afstand hou.
Winterbanden zijn super maar als je ze verplicht moet je ook ABS en ESP verplichten en dan moet je ook oldtimers van de weg halen.
Oftewel laten we het gewoon maar niet doen.
Feit is dat winterbanden in NL vooral helpen omdat 90% van de mensen niet kan autorijden.
Beter zou je leren hoe je veilig een auto bestuurt inplaats van denken dat winterbanden DE oplossing zijn in de winter.
Zozo, volgende winter al winterbanden! Deze winter niet, dus de veiligheid van anderen boeit je niet.quote:O ja en om jou gerust te stellen (je durft vast de weg niet meer op nu je weet dat er iemand zonder winterbanden rond rijdt). Volgende winter heb ik ze wel hoor maar ja aangezien ik mijn auto deze november heb gekocht en ik niet zo'n debiel bent die het dubbele betaald rij ik deze winter lekker even zonder. Kan prima!
Die vraag is ook vrij zinloos, elk moment dat een winterband je beschermt tegen een ongeluk is deze toch 100% effectief geweest?quote:Op zondag 2 januari 2011 15:27 schreef maniack28 het volgende:
Ik heb nog steeds geen antwoord hoeveel procent van de tijd je nou profijt hebt van die dingen in een gem. Nederlandse winter!
Hier is 't nog een graad of 4, dus ik heb geen idee waar je 't over hebt. Afgezien daarvan - hetquote:Op zondag 2 januari 2011 15:22 schreef Afketser het volgende:
De dooi is weer ingezet... zeg winterbanden rijders.... zijn jullie nu ook zo erg op de veiligheid gebrand om nu ala minuut de zomerband weer onder te monteren??? Want de winterband is nutteloos nu met 8 graden celsius.
Nee ik hoop jou tegen te komen dan kan ik lekker over je heen rijdenquote:Op zondag 2 januari 2011 15:14 schreef justanick het volgende:
[..]
Ah, weer iemand die denkt dat 'ie zo goed kan rijden dat hij geen winterbanden nodig heeft.![]()
Je 'supermanrijkunsten' kunnen echt niet voorkomen dat iemand anders een foutje maakt of dat er plotseling een kind oversteekt. En zelfs jij, als supercoureur, maakt wel eens een inschattingsfout. Afgezien daarvan vermoed ik dat je je eigen rijkunsten, zoals 99% van de bevolking, serieus overschat.
Verder snap ik niet waarom je alleen voordeel denkt te kunnen behalen als de vol in de rem moet. Als je gewoon remt op een weg die verraderlijk glad blijkt te zijn heb je er ook nogal wat proftijt van. ABS en ESP helpen je dan overigens zo goed als niet. ABS doet sowieso niet zoveel voor je remweg.
Tot slot vormen ABS en ESP niet het enige contact tussen jou en de weg; je banden wel (vreemd dat je dat als superervaren autotechnicus niet weet). Die banden zijn veel bepalender voor je grip dan welk ander veiligheidssysteem dan ook.
[..]
Zozo, volgende winter al winterbanden! Deze winter niet, dus de veiligheid van anderen boeit je niet.
Dat red je niet met je zomerbandenquote:Op zondag 2 januari 2011 16:23 schreef Pietje28 het volgende:
[..]
Nee ik hoop jou tegen te komen dan kan ik lekker over je heen rijden!!
Heb je een nieuwe woord ontdekt?quote:Op zondag 2 januari 2011 16:23 schreef Pietje28 het volgende:
[..]
Wat een verschrikkele moraalridder ben jij zeg.
Zeker een schoolleraar.
Kuttttttttt.....hmm dan maar ijsbanden kopen met spikesquote:Op zondag 2 januari 2011 16:31 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat red je niet met je zomerbanden
En het gaat natuurlijk ook helemaal niet meer vriezen deze winterquote:Op zondag 2 januari 2011 15:22 schreef Afketser het volgende:
De dooi is weer ingezet... zeg winterbanden rijders.... zijn jullie nu ook zo erg op de veiligheid gebrand om nu ala minuut de zomerband weer onder te monteren??? Want de winterband is nutteloos nu met 8 graden celsius.
Jawel, dat zeker maar dan horen jullie veiligheids-bevorderaars de winterband er weer onder te zetten want: veiligheid boven allesquote:Op zondag 2 januari 2011 17:07 schreef Rewimo het volgende:
[..]
En het gaat natuurlijk ook helemaal niet meer vriezen deze winter [ afbeelding ]
Heb jij al winterbanden op je fiets?quote:Op zondag 2 januari 2011 17:11 schreef Afketser het volgende:
Jawel, dat zeker maar dan horen jullie veiligheids-bevorderaars de winterband er weer onder te zetten want: veiligheid boven alles
Nou nou, mijn auto'tje is misschien niet veel groter dan een fiets maar daar zitten nog gewoon zomerbanden onder hoor:quote:
Misschien dat je het nog niet had begrepen, maar winterbanden werken nog steeds als autoband als het 8 graden is, of meer. Andersom: zomerbanden werken veel minder als autoband als het kouder wordt.quote:Op zondag 2 januari 2011 15:22 schreef Afketser het volgende:
Wacht even, omdat ik hier gewoon aangeef dat winterbanden veel veiliger zijn ben ik een moraalridder?quote:Op zondag 2 januari 2011 16:23 schreef Pietje28 het volgende:
[..]
Wat een verschrikkele moraalridder ben jij zeg.
Zeker een schoolleraar.
Mwa, dan begrijp jij het niet... lees maar is:quote:Op zondag 2 januari 2011 17:27 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Misschien dat je het nog niet had begrepen, maar winterbanden werken nog steeds als autoband als het 8 graden is, of meer. Andersom: zomerbanden werken veel minder als autoband als het kouder wordt.
Je bent een nitwit, een nekkletser, winterbanden kleven in de zomer aan de weg, letterlijk, daarom slijten ze verschrikkelijk en rij je er niet mee in de zomer. Maar de wegligging is prima.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:11 schreef Afketser het volgende:
[..]
Jawel, dat zeker maar dan horen jullie veiligheids-bevorderaars de winterband er weer onder te zetten want: veiligheid boven alles
Hier... lees de feiten maar is i.p.v. van in het wilde weg gaan roepenquote:Op zondag 2 januari 2011 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je bent een nitwit, een nekkletser, winterbanden kleven in de zomer aan de weg, letterlijk, daarom slijten ze verschrikkelijk en rij je er niet mee in de zomer. Maar de wegligging is prima.
Het kind begrijpt sowieso niet zoveel volgens mijquote:Op zondag 2 januari 2011 17:27 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Misschien dat je het nog niet had begrepen,
Oh het staat op het Interwebz dus het is waar...quote:Op zondag 2 januari 2011 17:31 schreef Afketser het volgende:
[..]
Hier... lees de feiten maar is i.p.v. van in het wilde weg gaan roepen
geen nut
Net zo goed dat jij een mening hebt, heb ik er ook 1. Dan is die van mij niet gelijk onwaar als het niet in jouw straatje pastquote:Op zondag 2 januari 2011 17:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh het staat op het Interwebz dus het is waar...
Dat is een mening van iemand, dat is wat anders dan de objectieve testen die er gedaan zijn. Die wel aantonen dat goede winterbanden een veel beter weggedrag geven
Ik heb het gelezen en ik begrijp het artikel. Misschien jij wat minder, want je komt er vooral een mening tegen en geen feiten. En toevallig komt die mening jou er goed uit (want winterbanden zijn evil!!!)quote:Op zondag 2 januari 2011 17:29 schreef Afketser het volgende:
[..]
Mwa, dan begrijp jij het niet... lees maar is:
geen nut
Ach, ieder z'n mening. Ik ben van mening dat winterbanden nutteloos zijn voor de winters die wij in NL hebben. Jij dus niet en dus dit meningsverschil is dit draadje zo volquote:Op zondag 2 januari 2011 17:44 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik heb het gelezen en ik begrijp het artikel. Misschien jij wat minder, want je komt er vooral een mening tegen en geen feiten. En toevallig komt die mening jou er goed uit (want winterbanden zijn evil!!!)
Maar goed, als je het verschil niet kent (of wil kennen...) kom je er nooit achter.
Ja, wanneer sneeuwt het hier nou ooit he.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:48 schreef Afketser het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat winterbanden nutteloos zijn voor de winters die wij in NL hebben.
17% van de tijd. Dat is vele malen meer dan dat er staand water is en je dus profiel nodig hebt in de zomer.quote:Op zondag 2 januari 2011 15:27 schreef maniack28 het volgende:
Ik heb nog steeds geen antwoord hoeveel procent van de tijd je nou profijt hebt van die dingen in een gem. Nederlandse winter!
Dit vraag jij op de dag dat er plaatselijk gladheid is in Nederland?quote:Op zondag 2 januari 2011 15:22 schreef Afketser het volgende:
Ja plaatselijk. Maar als er een vrachtwagen gekanteld is en er een hoop olie op de weg ligt is het ook plaatselijk glad... om dan gelijk winterbanden om te gooien.... ik weet het niet hoor.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dit vraag jij op de dag dat er plaatselijk gladheid is in Nederland?
Welke banden wil jij monteren voor een plas olie?quote:Op zondag 2 januari 2011 17:51 schreef Afketser het volgende:
Ja plaatselijk. Maar als er een vrachtwagen gekanteld is en er een hoop olie op de weg ligt is het ook plaatselijk glad... om dan gelijk winterbanden om te gooien.... ik weet het niet hoor.
Ik heb hier geen mening meer over, enkel ervaring. En dat is dat winterbanden beter zijn in de winter. Dat jij de mening bent toegedaan dat sneeuw, ijs en ijzel op wegen en straten geen reden zijn voor extra veiligheid, tja.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:48 schreef Afketser het volgende:
[..]
Ach, ieder z'n mening. Ik ben van mening dat winterbanden nutteloos zijn voor de winters die wij in NL hebben. Jij dus niet en dus dit meningsverschil is dit draadje zo vol
Gast lees eens heel goed mijn posts terug.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:28 schreef justanick het volgende:
[..]
Wacht even, omdat ik hier gewoon aangeef dat winterbanden veel veiliger zijn ben ik een moraalridder?
Geef dan gewoon toe dat je het niet leuk vind dat je argumentatie die uitgaat van je zelfverzonnen rijvaardigheden zo makkelijk onderuit wordt gehaald.
Ja, dat is waar. Maar ik ben vandaag een paar keer weg geweest met de auto en heb helemaal niks van die gladheid gemerkt. Onderweg rem ik nog wel eens flink hard en check ik of de ABS in werking gaat. Maar dit was niet het geval.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Welke banden wil jij monteren voor een plas olie?
Overigens is de gladheid in NL een stuk minder plaatselijk dan die plas olie...
Ja, dat wel maar niet met die hoeveelheden die hier in NL vallen. We worden niet voor niets uitgelachen door de russen met onze bezorgdheid.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:53 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik heb hier geen mening meer over, enkel ervaring. En dat is dat winterbanden beter zijn in de winter. Dat jij de mening bent toegedaan dat sneeuw, ijs en ijzel op wegen en straten geen reden zijn voor extra veiligheid, tja.
Doe jij dat eens bij mij; ik ben helemaal niet voor een verplichting.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:54 schreef Pietje28 het volgende:
[..]
Gast lees eens heel goed mijn posts terug.
Nee, jij denkt dat je veilig kunt rijden zonder winterbanden omdat je je eigen rijkunsten overschat. Dat wil niet zeggen dat het zo is, de ongevalsstatistieken wijzen ook uit dat mensen met winterbanden (veel) minder ongevallen veroorzaken.quote:Net zoals dat ik jou debiele stelling onzin vind; namelijk dat je niet veilig kunt rijden zonder winterbanden. Gaat namelijk prima.
Ik denk dat mensen op zomerbanden in de winter bewuster/voorzichter rijden dan mensen op winterbanden. Ik denk dat het meeste voordeel van een winterband em zit in de kleine straatjes vlak bij die arbeids-rijtjeshuizen waar het helemaal vol ligt met sneeuw. Dan heb je inderdaad wel meer grip bij het inparkeren. Maarja, of het verkeer daardoor veiliger wordt.....quote:Op zondag 2 januari 2011 18:15 schreef justanick het volgende:
Overigens stel ik nergens dt het per definitie onveilig is. Alleen dat het (veel) minder veilig is. En dat je met zomerbanden dus bewust een groter dan noodzakelijk risico loopt dat je een (ernstig) ongeval veroorzaakt.
Net zo stoer om met zomerbanden te rijden in de winter. Want goh, wat kunnen we toch allemaal uitstekend rijden! Doe vooral wat je niet laten kunt, speel maar lekker verder in de sneeuw. Maar kom niet zeiken als je 'm een keertje achterin een andere auto hebt geboord omdat die op z'n winterbanden normaal kan remmen waar jij hopeloos doorglijdt.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:58 schreef Afketser het volgende:
[..]
Gooi ik ze er gewoon in de zomer onder. Wordt dat weer de rage om zomers op winterbanden te rijden want dat is stoer.
Mensen met winterbanden veroorzaken (relatief) minder ongevallen dan mensen op zomerbanden. Dus ja, het verkeer wordt veiliger van winterslofjes.quote:Op zondag 2 januari 2011 18:20 schreef Afketser het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen op zomerbanden in de winter bewuster/voorzichter rijden dan mensen op winterbanden. Ik denk dat het meeste voordeel van een winterband em zit in de kleine straatjes vlak bij die arbeids-rijtjeshuizen waar het helemaal vol ligt met sneeuw. Dan heb je inderdaad wel meer grip bij het inparkeren. Maarja, of het verkeer daardoor veiliger wordt.....
De verzekeraars hebben het bijgehouden. Ja, het scheelt enorm in het aantal ongevallen.quote:Op zondag 2 januari 2011 18:20 schreef Afketser het volgende:
Ik denk dat mensen op zomerbanden in de winter bewuster/voorzichter rijden dan mensen op winterbanden. Ik denk dat het meeste voordeel van een winterband em zit in de kleine straatjes vlak bij die arbeids-rijtjeshuizen waar het helemaal vol ligt met sneeuw. Dan heb je inderdaad wel meer grip bij het inparkeren. Maarja, of het verkeer daardoor veiliger wordt.....
Ik heb nooit winterbanden gebruikt en ik zit nog steeds de hoogste no claim korting. Dus ik heb vooralsnog een hoop geld bespaard met het niet rijden op winterbanden. Met een voorzichtige rijstijl bereik je volgens mij veel meer mee.quote:Op zondag 2 januari 2011 18:26 schreef JF_ het volgende:
[..]
Net zo stoer om met zomerbanden te rijden in de winter. Want goh, wat kunnen we toch allemaal uitstekend rijden! Doe vooral wat je niet laten kunt, speel maar lekker verder in de sneeuw. Maar kom niet zeiken als je 'm een keertje achterin een andere auto hebt geboord omdat die op z'n winterbanden normaal kan remmen waar jij hopeloos doorglijdt.
Wat we je de hele tijd al vertellen, je hebt geen idee waar je over praat.quote:
Maar voor mij hebben winterbanden dan toch geen zin?quote:Op zondag 2 januari 2011 19:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat we je de hele tijd al vertellen, je hebt geen idee waar je over praat.
Probeer deze gedachte eens: veel mensen die zien wel het voordeel en nut van winterbanden in en gebruiken die daarom ook. In tegenstelling tot veel anderen die denken 'dat het allemaal onzin is' of 'dat het gewoon een reclamesunt of modeverschijnsel is', 'die al jaaaarenlang veilig rijden en dus gelijk hebben'.quote:Op zondag 2 januari 2011 18:20 schreef Afketser het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen op zomerbanden in de winter bewuster/voorzichter rijden dan mensen op winterbanden.
Op wegen waar veel sneeuw ligt heb je met winterbanden veel voordeel. Op wegen waar minder sneeuw ligt heb je nog steeds meer voordeel.quote:Ik denk dat het meeste voordeel van een winterband em zit in de kleine straatjes vlak bij die arbeids-rijtjeshuizen waar het helemaal vol ligt met sneeuw. Dan heb je inderdaad wel meer grip bij het inparkeren. Maarja, of het verkeer daardoor veiliger wordt.....
Een goede klap doet al het "voordeel" teniet.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:15 schreef Afketser het volgende:
Ik heb nooit winterbanden gebruikt en ik zit nog steeds de hoogste no claim korting. Dus ik heb vooralsnog een hoop geld bespaard met het niet rijden op winterbanden. Met een voorzichtige rijstijl bereik je volgens mij veel meer mee.
Dat zal zeker. Alleen die moet eerst nog wel gaan komen en als het om een klap zal gaan dan zal het hooguit een kapotte wieldop zijn door de stoeprand die ik geraakt heb. Maar ik merk gewoon zelf dat ik supergrip heb met mijn wagentje. Komt natuurlijk ook omdat het een nieuwe auto is en dus nieuwe banden en het is een dunne band. Ik heb een 206 cc met een dikkere maat gereden in de sneeuw.... en die had aanzienlijk minder grip. En beide zijn zomerbanden. Dan kan ik wel nog meer grip willen door winterbanden eronder te leggen maar ongelukken sluit je daar echt niet mee uit.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Een goede klap doet al het "voordeel" teniet.
Ik belet de mensen ook niet om geen winterbanden te kopen want ze moeten zelf weten waar ze hun geld aan uitgeven. En bedenk ook dat veel mensen al op zomerbanden rijden waar het profiel al niet erg goed meer van is. Als er dan nog sneeuw bij komt ja dan is het verschil wel erg groot van slechte zomerband naar nieuwe winterband.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:42 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Probeer deze gedachte eens: veel mensen die zien wel het voordeel en nut van winterbanden in en gebruiken die daarom ook. In tegenstelling tot veel anderen die denken 'dat het allemaal onzin is' of 'dat het gewoon een reclamesunt of modeverschijnsel is', 'die al jaaaarenlang veilig rijden en dus gelijk hebben'.
Tuurlijk, maar wat denk je dan van alle andere misschien wel belangrijkere veiligheidsmaatregelen zoals ABS, Traciecontrol enz...quote:Op wegen waar veel sneeuw ligt heb je met winterbanden veel voordeel. Op wegen waar minder sneeuw ligt heb je nog steeds meer voordeel.
Er is niet een gefixeerd punt waarop ze beter zijn, dat is gewoon met een vuistregel: onder de 7 graden celsius zijn winterbanden beter dan zomerbanden.
Op sneeuw en ijs zijn de winterbanden superieur.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:42 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Er is niet een gefixeerd punt waarop ze beter zijn, dat is gewoon met een vuistregel: onder de 7 graden celsius zijn winterbanden beter dan zomerbanden.
Dat laatste wil ik wel graag zien wat dat ben ik nog niet tegengekomen.quote:Op zondag 2 januari 2011 20:07 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Op sneeuw en ijs zijn de winterbanden superieur.
Maar behalve het geneuzel van Michelin in de reclame, zie ik bij geen enkel onderzoek dat onder de 7 graden een winterband per definitie beter is.
De onderzoeken ontkrachten dat zelfs.
Ik heb tractiecontrole meegemaakt (op sneeuw) en ken dus het nut er van. Of dat met droog weer ook zo is weet ik niet, maar het is wel een goed hulpmiddel. Dat zal ABS ook zijn, net als ESP. En zoals iemand al aangaf in dit topic: die maatregelen zijn met een paar jaar verplicht voor nieuwe auto's in de EU, dan is het dus een kwestie van moeten. Winterbanden nog niet, maar daar in Europa waar winter ook echt winter is, zijn die banden of al verplicht of doen mensen dat zelf al. En misschien komt er straks ook een Europese wet voor, wie weet.quote:Op zondag 2 januari 2011 20:07 schreef Afketser het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar wat denk je dan van alle andere misschien wel belangrijkere veiligheidsmaatregelen zoals ABS, Traciecontrol enz...
Je klinkt als de alcomobilist...quote:Op zondag 2 januari 2011 20:03 schreef Afketser het volgende:
Dat zal zeker. Alleen die moet eerst nog wel gaan komen en als het om een klap zal gaan dan zal het hooguit een kapotte wieldop zijn door de stoeprand die ik geraakt heb. Maar ik merk gewoon zelf dat ik supergrip heb met mijn wagentje. Komt natuurlijk ook omdat het een nieuwe auto is en dus nieuwe banden en het is een dunne band. Ik heb een 206 cc met een dikkere maat gereden in de sneeuw.... en die had aanzienlijk minder grip. En beide zijn zomerbanden. Dan kan ik wel nog meer grip willen door winterbanden eronder te leggen maar ongelukken sluit je daar echt niet mee uit.
Wordt dan alleen de winterband in de winter verplicht? Of mag je in de zomer ook gewoon de winterband gebruiken? In dat geval ga ik over op de winterband waar ik dan gewoon altijd op blijf rijden.quote:Op zondag 2 januari 2011 20:18 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik heb tractiecontrole meegemaakt (op sneeuw) en ken dus het nut er van. Of dat met droog weer ook zo is weet ik niet, maar het is wel een goed hulpmiddel. Dat zal ABS ook zijn, net als ESP. En zoals iemand al aangaf in dit topic: die maatregelen zijn met een paar jaar verplicht voor nieuwe auto's in de EU, dan is het dus een kwestie van moeten. Winterbanden nog niet, maar daar in Europa waar winter ook echt winter is, zijn die banden of al verplicht of doen mensen dat zelf al. En misschien komt er straks ook een Europese wet voor, wie weet.
quote:Op zondag 2 januari 2011 20:22 schreef Afketser het volgende:
[..]
Wordt dan alleen de winterband in de winter verplicht? Of mag je in de zomer ook gewoon de winterband gebruiken? In dat geval ga ik over op de winterband waar ik dan gewoon altijd op blijf rijden.
[..]
quote:Op zondag 2 januari 2011 20:18 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Winterbanden nog niet, maar daar in Europa waar winter ook echt winter is, zijn die banden of al verplicht of doen mensen dat zelf al. En misschien komt er straks ook een Europese wet voor, wie weet.
Ja maar is het ook verplicht om in die landen zomerbanden te gebruiken buiten de winter of mag je dan ook winterbanden gebruiken?quote:
Dat wordt een dure grap dan.quote:Op zondag 2 januari 2011 20:22 schreef Afketser het volgende:
[..]
Wordt dan alleen de winterband in de winter verplicht? Of mag je in de zomer ook gewoon de winterband gebruiken? In dat geval ga ik over op de winterband waar ik dan gewoon altijd op blijf rijden.
Laat gaan...quote:
'tuurlijk mag dat! Maar let wel even op je max speedrating, en hou ook rekening met een verhoogde slijtage (waarschijnlijk rij je een winterband binnen 10.000km helemaal aan gort bij temperaturen 20+).quote:Op zondag 2 januari 2011 20:41 schreef Afketser het volgende:
[..]
Ja maar is het ook verplicht om in die landen zomerbanden te gebruiken buiten de winter of mag je dan ook winterbanden gebruiken?
In elk geval de laatste test in Autoweek.quote:Op zondag 2 januari 2011 20:11 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat laatste wil ik wel graag zien wat dat ben ik nog niet tegengekomen.
quote:Op zondag 2 januari 2011 21:51 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
In elk geval de laatste test in Autoweek.
In de Autobild testen ook, maar die kan ik niet als pdf vinden op dit moment.
staat hierquote:Overigens is wat MT@ hierboven beweerd simpelweg niet waar. Ik sla net de autokampioen van afgelopen week dicht waarin een lezerstest is gedaan tussen Michelin zomer- en winterbanden. Conclusie: ook op nat wegdek zorgen winterbanden voor betere controle en een korte remweg.
Heb de autoweek niet bij de hand, maar daar waren de bevindingen anders. Ook bij Autobild.quote:
In een auto uit 1985 vs een auto uit 2010 is dat verschil net zo groot, zo niet groter vanwege de vooruitgang in de technologie. Oude auto's dus maar verbieden en iedereen verplichten een nieuwe te kopen?quote:Op zondag 2 januari 2011 18:15 schreef justanick het volgende:
[..]
Doe jij dat eens bij mij; ik ben helemaal niet voor een verplichting.
[..]
Nee, jij denkt dat je veilig kunt rijden zonder winterbanden omdat je je eigen rijkunsten overschat. Dat wil niet zeggen dat het zo is, de ongevalsstatistieken wijzen ook uit dat mensen met winterbanden (veel) minder ongevallen veroorzaken.
Overigens stel ik nergens dt het per definitie onveilig is. Alleen dat het (veel) minder veilig is. En dat je met zomerbanden dus bewust een groter dan noodzakelijk risico loopt dat je een (ernstig) ongeval veroorzaakt.
Jij wijst al met vingers... ik vind dit echt te ver gaan. Zit je nu serieus mensen zonder winterbanden te beschuldigen van onveilig rijden?quote:Op zondag 2 januari 2011 23:09 schreef capricia het volgende:
Ja, winterbanden zijn een aanschaf.
Ja, winterbanden zijn beter tussen oktober en maart.
En ja, het kost geld.. Geef je al je geld uit aan 1 keer een spannende bolide, dan heb dat geld kennelijk extra gereserveerd. En je bent dus niet bezig geweest met veiligheid
Zo lees ik het niet, ik lees dat rijden met winterbanden veiliger is. Als mensen wel veel geld willen uitgeven aan een pooierbak en niet aan winterbanden dan zit er wat fout m.b.t. de prioriteiten die men stelt. In dat geval verkies je bling-bling boven de veiligheid van jezelf en anderenquote:Op maandag 3 januari 2011 14:28 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Jij wijst al met vingers... ik vind dit echt te ver gaan. Zit je nu serieus mensen zonder winterbanden te beschuldigen van onveilig rijden?
Bah bah.. wat een wereld leven we toch in!
Mensen die te krenterig zijn geld uit te geven aan veiligheidquote:Op maandag 3 januari 2011 14:28 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Jij wijst al met vingers... ik vind dit echt te ver gaan. Zit je nu serieus mensen zonder winterbanden te beschuldigen van onveilig rijden?
Gast, iemand die net voor als zijn spaargeld zijn eerste 307 uit '91 heeft gekocht kan je moeilijk verwijten dat hij geen winterbanden heeft niet? Kijk, iemand met een dikke BMW zonder winterbanden a la.quote:Op maandag 3 januari 2011 14:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen die te krenterig zijn geld uit te geven aan veiligheid
quote:Op maandag 3 januari 2011 15:00 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Gast, iemand die net voor als zijn spaargeld zijn eerste 307 uit '91 heeft gekocht kan je moeilijk verwijten dat hij geen winterbanden heeft niet? Kijk, iemand met een dikke BMW zonder winterbanden a la.
En daarom wijs jij maar met je vingertje?quote:Maar het gaat me vooral om dat gevingerwijs. Dat mensen (zonder dat het uberhaupt verplicht is) nu al gaan wijzen naar die onveiligerds op de weg zonder winterbanden. Dat vind ik een trieste zaak.
En terecht, stuk verdriet!quote:Op maandag 3 januari 2011 15:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
En daarom wijs jij maar met je vingertje?
Woensdag gaat het weer sneeuwenquote:Op maandag 3 januari 2011 15:00 schreef Hukkie het volgende:
Het winterweer is hier alweer een tijdje voorbij, blij dat ik mezelf niet op kosten gejaagd heb.
En zaterdag kan het wel eens 8 graden worden!quote:Op maandag 3 januari 2011 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Woensdag gaat het weer sneeuwen
Jep, en voor die anderhalve sneeuwvlok die er dan valt rijd ik wel iets voorzichtiger en houd ik wat meer afstand.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Woensdag gaat het weer sneeuwen
Omdat jij zoveel hete lucht maakt zekerquote:Op maandag 3 januari 2011 15:05 schreef maniack28 het volgende:
[..]
En zaterdag kan het wel eens 8 graden worden!
Een band is een compromis, iets wat van alles wat is, is nergens echt goed in.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:06 schreef Cherna het volgende:
Hoe zit het dan met de 4 seizoenen band. Slijten die ook zo snel in de zomer? Die heb ik nu onder mijn auto liggen en merk wel het verschil met mijn zomer banden die ik voorheen had. Deze zijn trouwens ook goed gekeurd voor Duitsland waar winterbanden verplicht zijn.
Mag ik weten welke banden dat zijn?quote:Op maandag 3 januari 2011 15:06 schreef Cherna het volgende:
Hoe zit het dan met de 4 seizoenen band. Slijten die ook zo snel in de zomer? Die heb ik nu onder mijn auto liggen en merk wel het verschil met mijn zomer banden die ik voorheen had. Deze zijn trouwens ook goed gekeurd voor Duitsland waar winterbanden verplicht zijn.
Als je niet voor verplichten bent waarom reageer je dan op mijn eerste post (waarin ik enkel zeg tegen verplichten te zijn) met de woorden dat ik een gevaar op de weg ben? Beetje domme reactie dan.quote:Op zondag 2 januari 2011 18:15 schreef justanick het volgende:
[..]
Doe jij dat eens bij mij; ik ben helemaal niet voor een verplichting.
[..]
Nee, jij denkt dat je veilig kunt rijden zonder winterbanden omdat je je eigen rijkunsten overschat. Dat wil niet zeggen dat het zo is, de ongevalsstatistieken wijzen ook uit dat mensen met winterbanden (veel) minder ongevallen veroorzaken.
Banden met enkel het M+S logo zijn meestal all season banden, zodra het sneeuwvlokje erbij opstaat zijn het echte winterbanden.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:22 schreef Cherna het volgende:
@CyclingGirl. Het merk Kleber. Ik woon vlak bij de Duitse grens en kom er dus vaak. Daar zijn dus winterbanden verplicht. Ik heb navraag gedaan of een 4 seizoenen band ook kon. Schijnt dat ze daar 4 merken als winterband accepteren. Kleber All seasons was daar een van. Er staat dus een teken M+S op en 4 icoontjes
Als je zo'n voorloop prototype hebt gekocht, dan moet je wel knaken over hebben eigenlijk...quote:Op maandag 3 januari 2011 15:00 schreef maniack28 het volgende:
Gast, iemand die net voor als zijn spaargeld zijn eerste 307 uit '91 heeft gekocht kan je moeilijk verwijten dat hij geen winterbanden heeft niet?
Het is gewoon een feit!quote:Maar het gaat me vooral om dat gevingerwijs. Dat mensen (zonder dat het uberhaupt verplicht is) nu al gaan wijzen naar die onveiligerds op de weg zonder winterbanden. Dat vind ik een trieste zaak.
Een van de 4 icoontjes is ook een sneeuwvlok. De andere zijn een zonnetje, wolk met regen, en een bliksemschicht als ik me goed herinner.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:29 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Banden met enkel het M+S logo zijn meestal all season banden, zodra het sneeuwvlokje erbij opstaat zijn het echte winterbanden.
Voor deze ochtend gold er nog een waarschuwing. Tsjongejonge, wat is er al weer een tijd verstreken sindsdien.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:00 schreef Hukkie het volgende:
Het winterweer is hier alweer een tijdje voorbij, blij dat ik mezelf niet op kosten gejaagd heb.
Ik hoefde niet eens te krabben vanmorgenquote:Op maandag 3 januari 2011 15:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voor deze ochtend gold er nog een waarschuwing. Tsjongejonge, wat is er al weer een tijd verstreken sindsdien.
Bliksembandenquote:Op maandag 3 januari 2011 15:32 schreef Cherna het volgende:
[..]
Een van de 4 icoontjes is ook een sneeuwvlok. De andere zijn een zonnetje, wolk met regen, en een bliksemschicht als ik me goed herinner.
Nou, als je werkloos bent lijkt mij dat er weinig goede redenen zijn om te stellen dat je niet een dagje zonder auto kan...quote:Op maandag 3 januari 2011 15:16 schreef CyclingGirl het volgende:
Met zomerbanden rijden is wellicht een stuk minder veilig maar dat maakt iemand nog geen slechte chauffeur. Er zijn idd mensen die het niet zo breed hebben met met hun oude Fiat Panda naar hun werk moeten of zelfs werkloos zijn, moet je dan je auto met "zomer"banden dan maar voor de deur laten staan en het dure OV pakken? Wat met een beetje sneeuw overigens ook niet altijd rijdt?
Een dagje 10 gr? Lekker laten zitten. Ziet het er naar uit dat de winter weer voorbij is: wisselen. Kortom: eind febr. begin mrt. kan je die wissel al maken als het weer die kant op lijkt te gaan.quote:Maar wat doe je als het nu ineens weer 10 graden wordt? En dan weer gaat vriezen, haal je die banden er dan af en op, hoe zit dat?
Bij mij was het spekglad vanmorgen, was verdomt blij met de extra gripquote:Op maandag 3 januari 2011 15:35 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ik hoefde niet eens te krabben vanmorgen
Ik wil je deze wel geven: krabben gaat net zo goed op zomerbanden als op winterbanden. Dan maakt het niet uit.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:35 schreef Hukkie het volgende:
Mensen met een auto uit 1985 zijn ook onveiliger op de weg. Mensen zonder helm op de fiets, mensen zonder reflectorarmbanden die hardlopen.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je zo'n voorloop prototype hebt gekocht, dan moet je wel knaken over hebben eigenlijk...
Maarre... de meerkosten van winterbanden vallen in het niet bij de kosten van autorijden, dus het is NOOIT een goed excuus.
[..]
Het is gewoon een feit!
Toen ik vanmorgen ging inhalen kon ik zelfs in zijn vierde versnelling nog lekker 'spinnen'. Voor mij reed 1 angsthaas op zomerbanden. Later moest ik ook nog twee landbouwvoertuigen inhalen, dan zijn winterbanden helemaal the shit. De mensen op normale banden hadden onvoldoende tractie om even snel in te halen. Normale banden in de winter zuigen gewoonquote:Op maandag 3 januari 2011 15:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bij mij was het spekglad vanmorgen, was verdomt blij met de extra grip
Zeker, maar dat neemt niet weg dat ik geen winterbanden onder mn 106-je ga zetten voor die ene week dat het hier koud is. Zeker niet zolang ik nog prima met mn gewone banden uit de voeten kan.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:37 schreef DS4 het volgende:
Ik wil je deze wel geven: krabben gaat net zo goed op zomerbanden als op winterbanden. Dan maakt het niet uit.
Waarom denk je dat de veiligheidseisen aan autos steeds strenger worden?quote:Op maandag 3 januari 2011 15:38 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Mensen met een auto uit 1985 zijn ook onveiliger op de weg.
quote:Mensen zonder helm op de fiets, mensen zonder reflectorarmbanden die hardlopen.
Wat is nu eigenlijk je punt, dat je het ziehielug vind dat mensen veiligheid belangrijk vinden omdat arme mensen?quote:Zo kan ik nog wel even doorgaan.. ik vind het gewoon zielig. Maar als dit je ding is ga dan vooral lekker door met bashen. En vergeet niet onderweg de mensen zonder winterbanden de berm in te duwen.
2010 had toch een slordige 3 maanden sneeuwquote:Op maandag 3 januari 2011 15:44 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Zeker, maar dat neemt niet weg dat ik geen winterbanden onder mn 106-je ga zetten voor die ene week dat het hier koud is. Zeker niet zolang ik nog prima met mn gewone banden uit de voeten kan.
Maar deze hele discussie lijkt gebaseerd te zijn op persoonlijke voorkeur. Jij zweert bij winterbanden, ik vind dat ik goed zonder die dingen kan. Ieder zijn meug, prima toch.
Maar niet hier. Ik heb geen seconde het idee gehad dat winterbanden noodzakelijk voor mij waren.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:45 schreef Pietverdriet het volgende:
2010 had toch een slordige 3 maanden sneeuw
Alleen interessante opmerking als we weten hoeveel je moet rijden per dag.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:47 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Maar niet hier. Ik heb geen seconde het idee gehad dat winterbanden noodzakelijk voor mij waren.
In welke zin bedoel jij dat? Want ik vrees dat jij de plank mis slaat.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:38 schreef maniack28 het volgende:
Mensen met een auto uit 1985 zijn ook onveiliger op de weg.
Of ik nu wordt aangereden door iemand met of zonder helm... daar merk ik weinig van. Maar die helm op de fiets zal overigens ook nog wel verplicht worden.quote:Mensen zonder helm op de fiets,
Ik geef toe... het is handig om te zien wat op je motorkap ligt, maar verder...quote:mensen zonder reflectorarmbanden die hardlopen.
Kom je dan ook nog een keer op voorbeelden waarbij je ANDERMANS veiligheid op het spel zet? Want van mij mag iedereen zijn eigen veiligheid op het spel zetten zo lang hij anderen daarmee niet hindert.quote:Zo kan ik nog wel even doorgaan..
Je spoort niet helemaal...quote:ik vind het gewoon zielig. Maar als dit je ding is ga dan vooral lekker door met bashen. En vergeet niet onderweg de mensen zonder winterbanden de berm in te duwen.
2010 kwam tot ongeveer 13 weken!quote:Op maandag 3 januari 2011 15:44 schreef Hukkie het volgende:
Zeker, maar dat neemt niet weg dat ik geen winterbanden onder mn 106-je ga zetten voor die ene week dat het hier koud is.
Ongeveer 50 km per dag, hoofdzakelijk over binnenwegen om de files te vermijden.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:48 schreef Gunner het volgende:
Alleen interessante opmerking als we weten hoeveel je moet rijden per dag.
Tellen is ook niet relevant, het gaat erom dat ik geen winterbanden nodig heb (gehad).quote:Op maandag 3 januari 2011 15:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
2010 kwam tot ongeveer 13 weken!
Tellen is niet je sterkste punt.
Het feit dat je geen ongeval hebt gehad zegt niets over het niet nodig hebben. Ik ken ook wel mensen die geregeld met een slok op achter het stuur zitten. Die roeptoeteren ook dat daaruit blijkt dat het verbod om megt alcohol op te rijden onzin is (iig voor hen).quote:Op maandag 3 januari 2011 15:59 schreef Hukkie het volgende:
Tellen is ook niet relevant, het gaat erom dat ik geen winterbanden nodig heb (gehad).
Net als al die mensen die menen dat ze met een fles wijn in hun mik nog prima kunnen rijden.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:47 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Maar niet hier. Ik heb geen seconde het idee gehad dat winterbanden noodzakelijk voor mij waren.
Met wijn niet zo.... daar ga ik dubbel van zien, maar na een hele avond bier hijsen gaat alles nog primaquote:Op maandag 3 januari 2011 16:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Net als al die mensen die menen dat ze met een fles wijn in hun mik nog prima kunnen rijden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
Maar alcomoblisme is een ander verhaal, niet echt vergelijkbaar. Ik woon hier redelijk vlak aan de kust en aan 13 weken winterweer zijn we hier bij lange na niet gekomen, blijft de vraag of een eventueel ongeval te voorkomen zou zijn geweest als ik wel winterbanden zou hebben gehad. En daarmee de vraag of winterbanden (in mijn geval) echt zo noodzakelijk zijn als menig een in deze topics beweert, ik denk van niet.quote:Op maandag 3 januari 2011 16:01 schreef DS4 het volgende:
Het feit dat je geen ongeval hebt gehad zegt niets over het niet nodig hebben. Ik ken ook wel mensen die geregeld met een slok op achter het stuur zitten. Die roeptoeteren ook dat daaruit blijkt dat het verbod om megt alcohol op te rijden onzin is (iig voor hen).
Totdat het mis gaat natuurlijk.
Vertel...quote:Op maandag 3 januari 2011 16:09 schreef Hukkie het volgende:
Maar alcomoblisme is een ander verhaal, niet echt vergelijkbaar.
Als er een verplichting komt zal het een verbod zijn om in winterse omstandigheden met zomerbanden te rijden. Als jij denkt dat jij nooit winterse omstandigheden tegen komt omdat je aan de kust woont... wat maak je je dan druk?quote:Ik woon hier redelijk vlak aan de kust en aan 13 weken winterweer zijn we hier bij lange na niet gekomen, blijft de vraag of een eventueel ongeval te voorkomen zou zijn geweest als ik wel winterbanden zou hebben gehad. En daarmee de vraag of winterbanden (in mijn geval) echt zo noodzakelijk zijn als menig een in deze topics beweert, ik denk van niet.
Dat is een afweging die ik steeds maak als er hier sneeuw ligt, is het verantwoord om te rijden. Die eventuele verplichting tot winterbanden is waar ik me druk om maak.quote:Op maandag 3 januari 2011 16:11 schreef DS4 het volgende:
Als er een verplichting komt zal het een verbod zijn om in winterse omstandigheden met zomerbanden te rijden. Als jij denkt dat jij nooit winterse omstandigheden tegen komt omdat je aan de kust woont... wat maak je je dan druk?
Ik denk alleen dat het tegen valt in de praktijk hoe vaak jij jouw auto moet laten staan, maar die afweging laat ik graag bij jou.
Een verbod zou belachelijk zijn.quote:Op maandag 3 januari 2011 16:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Vertel...
[..]
Als er een verplichting komt zal het een verbod zijn om in winterse omstandigheden met zomerbanden te rijden. Als jij denkt dat jij nooit winterse omstandigheden tegen komt omdat je aan de kust woont... wat maak je je dan druk?
Ik denk alleen dat het tegen valt in de praktijk hoe vaak jij jouw auto moet laten staan, maar die afweging laat ik graag bij jou.
Niks trol..quote:Op maandag 3 januari 2011 16:34 schreef Gunner het volgende:
Alleen 'non believers' redeneren zo. Maar met zo'n gedachtengang kunnen we met argumenten komen wat we willen, maar dan zal je het nog niet (willen) snappen.
Kortom: obvious troll is obvious
Op het moment dat je op winterbanden rijdt slijten je zomerbanden niet.. probleem opgelost.quote:Op maandag 3 januari 2011 16:54 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Je moet in mijn optiek verdomd sterke argumenten hebben om een dergelijke investering als verplichting op te leggen.
..investering het rendement bij lange na niet waard.
Tests bewijzen dat dat niet zo is.quote:Op maandag 3 januari 2011 16:31 schreef Hanoying het volgende:
Winterbanden helpen alleen bij sneeuw.
Op tweede kerstdag reed ik op een snelweg met een flik pak sneeuw op de linker baan. Het had al uren niet meer gesneeuwd. Het was in België, maar toch...quote:Als er sneeuw ligt rijdt men sowieso al niet hard, op het moment dat het hard sneeuwt rijdt de hele snelweg langzaam en als het stopt met sneeuwen is de snelweg zo weer sneeuwvrij.
Er vallen geen doden door winterweer? Waarom is daar de afgelopen weken dan over gelogen in de pers? Is dat ook een complot van Michelin?quote:Op kleinere wegen blijft de sneeuw wel liggen maar daar rijdt men langzaam als er sneeuw ligt, winterbanden of niet.
Wat voorkom je dan precies door winterbanden verplicht te stellen?
* Blikschade
Niets meer en niets minder.
Ook voor jou: als je winterbanden gebruikt, verbruik je geen zomerbanden.quote:Lekker iedereen verplichten om winterbanden aan te schaffen.... 24 miljoen banden maal 100 euro/band = 2,4 miljard euro uitgeven om hoeveel uit te sparen? 5 miljoen?
![]()
![]()
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=97366quote:Op maandag 3 januari 2011 16:54 schreef Hanoying het volgende:
Laat maar zien dat er slachtoffers vallen als direct gevolg van het niet rijden met winterbanden.
Even uit mijn hoofd: 38% meer ongevallen indien zomerband, 14% meer ongevallen indien winterband.quote:Hoe verhouden de percentages wel/geen winterbanden voor ongelukken met letselschade tot gevolg zich tot de normale verdeling wel/geen winterbanden op de nederlandse wegen?
Daarnaast kosten die banden geen ¤100,- per stuk. Mijn Vredestein snowtrac 3 waren ¤40,- per stuk. Uiteraard zijn er formaten die stukken duurder zijn, maar dat geld echt niet voor alle 6 miljoen auto's.quote:Op maandag 3 januari 2011 16:58 schreef DS4 het volgende:
Ook voor jou: als je winterbanden gebruikt, verbruik je geen zomerbanden.
De cruciale statistiek voor deze hele discussie, zou hem graag zien van een betrouwbaardere bron dan "uit je hoofd"quote:Op maandag 3 januari 2011 17:01 schreef DS4 het volgende:
Even uit mijn hoofd: 38% meer ongevallen indien zomerband, 14% meer ongevallen indien winterband.
Omdat een mensenleven/blijvende invaliditeit onbetaalbaar is? Het gaat uiteindelijk om de afweging waarom mensen we/niet winterbanden willen nemen, en de kosten maken daar een integraal onderdeel van uit. Als ik 200 euro blikschade voorkomt door voor 600 euro banden te kopen, zou dat een vrij matige investering zijn.quote:
Bij de tweedehands BMW rijder met gladde zomerbanden.quote:Op maandag 3 januari 2011 17:17 schreef Hanoying het volgende:
[..]
De cruciale statistiek voor deze hele discussie, zou hem graag zien van een betrouwbaardere bron dan "uit je hoofd"
Let wel dat we het dienen te hebben over ongelukken met letselschade. Dat er veel meer blikschade ongelukjes gebeuren zal best maar is niet relevant, letselschade en dan nog het liefst met de dood tot gevolg is wat telt.
Ik betwijfel of het aantal slachtoffers als gevolg van zomerbanden wel zo groot is. Het omgekeerde zou zelfs waar kunnen zijn, dat het aantal slachtoffers relatief hoger ligt onder de winterbandrijders.
(En ja dat kan omdat de winterbandrijders bij sneeuw een neiging hebben wat harder te rijden, veel mensen zoeken van nature de grens "voldoende grip" op. Voor een winterbandrijder in een bmw zal hij op binnenwegen wellicht deze grens op 70 vinden waar een studentje in een oude polo met zomerbandjes hem al bij 40 vindt. Is de kans op een zwaar ongeluk nu groter bij de bmw rijder of bij het studentje in de oude polo?)
Ik ook niet en heb ook totaal geen last gehad van gladheid.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:35 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ik moest vanmorgen gewoon krabben, en het is nog steeds een ijsbaan in de straat. De hagel en paar sneeuwvlokken van gisteravond zijn vandaag niet eens getooid, dus dat schiet niet op zo.quote:Op maandag 3 januari 2011 17:54 schreef Afketser het volgende:
[..]
Ik ook niet en heb ook totaal geen last gehad van gladheid.
Woon jij in het hoge noorden of in het verre zuiden?quote:Op maandag 3 januari 2011 17:56 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik moest vanmorgen gewoon krabben, en het is nog steeds een ijsbaan in de straat. De hagel en paar sneeuwvlokken van gisteravond zijn vandaag niet eens getooid, dus dat schiet niet op zo.
Geef het maar op. Als er iets in dit topic is gebleken, dan is het wel dat mensen die winterbanden onzin vinden ook niet kunnen lezen. Ow ja en ze typen 'is' ipv 'eens'.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:44 schreef Stupendous76 het volgende:
Ik heb het gelezen en ik begrijp het artikel. Misschien jij wat minder, want je komt er vooral een mening tegen en geen feiten. En toevallig komt die mening jou er goed uit (want winterbanden zijn evil!!!)
Maar goed, als je het verschil niet kent (of wil kennen...) kom je er nooit achter.
Ik zie de wildste aannames van de niet-winterbandrijders en het een na het ander aangetoond door de winterbandrijders... maar o wee als de winterbandrijder iets niet kan aantonen... nee, dan heeft de niet-winterbandrijder gelijk ook al is het nog zo vergezocht.quote:Op maandag 3 januari 2011 17:17 schreef Hanoying het volgende:
De cruciale statistiek voor deze hele discussie, zou hem graag zien van een betrouwbaardere bron dan "uit je hoofd"
Het aantal letselschades zegt natuurlijk heel veel over het aantal doden. Maar het enige wat de niet-winterbandrijders nog kunnen doen is zoveel mogelijk mist op proberen te werpen.quote:Let wel dat we het dienen te hebben over ongelukken met letselschade. Dat er veel meer blikschade ongelukjes gebeuren zal best maar is niet relevant, letselschade en dan nog het liefst met de dood tot gevolg is wat telt.
Welja. En dan klagen dat ik geen bron heb...quote:Ik betwijfel of het aantal slachtoffers als gevolg van zomerbanden wel zo groot is. Het omgekeerde zou zelfs waar kunnen zijn, dat het aantal slachtoffers relatief hoger ligt onder de winterbandrijders.
Ik denk dat zomerbandrijders net zo hard rijden als winterbandrijders, de winterbandrijder mag dan overmoedig zijn, de zomerbandrijder is al te laat door het gekloot met uitparkeren. Ergo, de zomerbandrijder zal niet alleen zo hard mogelijk proberen te rijden, hij kijkt ook de helft van de rit op de klok ipv de weg.quote:Op maandag 3 januari 2011 17:17 schreef Hanoying het volgende:
Let wel dat we het dienen te hebben over ongelukken met letselschade. Dat er veel meer (En ja dat kan omdat de winterbandrijders bij sneeuw een neiging hebben wat harder te rijden, veel mensen zoeken van nature de grens "voldoende grip" op. Voor een winterbandrijder in een bmw zal hij op binnenwegen wellicht deze grens op 70 vinden waar een studentje in een oude polo met zomerbandjes hem al bij 40 vindt. Is de kans op een zwaar ongeluk nu groter bij de bmw rijder of bij het studentje in de oude polo?)
Dat lijkt me nogal duidelijk. Al die testjes zijn initiatieven van de bandenmaatschappijen.quote:Op maandag 3 januari 2011 18:23 schreef DS4 het volgende:
(overigens is de link al een paar keer voorbij gekomen, maar toen zat de verzekeringsmaatschappij in het complot van Michelin natuurlijk)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |