Omdat jij zoveel hete lucht maakt zekerquote:Op maandag 3 januari 2011 15:05 schreef maniack28 het volgende:
[..]
En zaterdag kan het wel eens 8 graden worden!
Een band is een compromis, iets wat van alles wat is, is nergens echt goed in.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:06 schreef Cherna het volgende:
Hoe zit het dan met de 4 seizoenen band. Slijten die ook zo snel in de zomer? Die heb ik nu onder mijn auto liggen en merk wel het verschil met mijn zomer banden die ik voorheen had. Deze zijn trouwens ook goed gekeurd voor Duitsland waar winterbanden verplicht zijn.
Mag ik weten welke banden dat zijn?quote:Op maandag 3 januari 2011 15:06 schreef Cherna het volgende:
Hoe zit het dan met de 4 seizoenen band. Slijten die ook zo snel in de zomer? Die heb ik nu onder mijn auto liggen en merk wel het verschil met mijn zomer banden die ik voorheen had. Deze zijn trouwens ook goed gekeurd voor Duitsland waar winterbanden verplicht zijn.
Als je niet voor verplichten bent waarom reageer je dan op mijn eerste post (waarin ik enkel zeg tegen verplichten te zijn) met de woorden dat ik een gevaar op de weg ben? Beetje domme reactie dan.quote:Op zondag 2 januari 2011 18:15 schreef justanick het volgende:
[..]
Doe jij dat eens bij mij; ik ben helemaal niet voor een verplichting.
[..]
Nee, jij denkt dat je veilig kunt rijden zonder winterbanden omdat je je eigen rijkunsten overschat. Dat wil niet zeggen dat het zo is, de ongevalsstatistieken wijzen ook uit dat mensen met winterbanden (veel) minder ongevallen veroorzaken.
Overigens stel ik nergens dt het per definitie onveilig is. Alleen dat het (veel) minder veilig is. En dat je met zomerbanden dus bewust een groter dan noodzakelijk risico loopt dat je een (ernstig) ongeval veroorzaakt.
Banden met enkel het M+S logo zijn meestal all season banden, zodra het sneeuwvlokje erbij opstaat zijn het echte winterbanden.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:22 schreef Cherna het volgende:
@CyclingGirl. Het merk Kleber. Ik woon vlak bij de Duitse grens en kom er dus vaak. Daar zijn dus winterbanden verplicht. Ik heb navraag gedaan of een 4 seizoenen band ook kon. Schijnt dat ze daar 4 merken als winterband accepteren. Kleber All seasons was daar een van. Er staat dus een teken M+S op en 4 icoontjes
Als je zo'n voorloop prototype hebt gekocht, dan moet je wel knaken over hebben eigenlijk...quote:Op maandag 3 januari 2011 15:00 schreef maniack28 het volgende:
Gast, iemand die net voor als zijn spaargeld zijn eerste 307 uit '91 heeft gekocht kan je moeilijk verwijten dat hij geen winterbanden heeft niet?
Het is gewoon een feit!quote:Maar het gaat me vooral om dat gevingerwijs. Dat mensen (zonder dat het uberhaupt verplicht is) nu al gaan wijzen naar die onveiligerds op de weg zonder winterbanden. Dat vind ik een trieste zaak.
Een van de 4 icoontjes is ook een sneeuwvlok. De andere zijn een zonnetje, wolk met regen, en een bliksemschicht als ik me goed herinner.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:29 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Banden met enkel het M+S logo zijn meestal all season banden, zodra het sneeuwvlokje erbij opstaat zijn het echte winterbanden.
Voor deze ochtend gold er nog een waarschuwing. Tsjongejonge, wat is er al weer een tijd verstreken sindsdien.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:00 schreef Hukkie het volgende:
Het winterweer is hier alweer een tijdje voorbij, blij dat ik mezelf niet op kosten gejaagd heb.
Ik hoefde niet eens te krabben vanmorgenquote:Op maandag 3 januari 2011 15:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voor deze ochtend gold er nog een waarschuwing. Tsjongejonge, wat is er al weer een tijd verstreken sindsdien.
Bliksembandenquote:Op maandag 3 januari 2011 15:32 schreef Cherna het volgende:
[..]
Een van de 4 icoontjes is ook een sneeuwvlok. De andere zijn een zonnetje, wolk met regen, en een bliksemschicht als ik me goed herinner.
Nou, als je werkloos bent lijkt mij dat er weinig goede redenen zijn om te stellen dat je niet een dagje zonder auto kan...quote:Op maandag 3 januari 2011 15:16 schreef CyclingGirl het volgende:
Met zomerbanden rijden is wellicht een stuk minder veilig maar dat maakt iemand nog geen slechte chauffeur. Er zijn idd mensen die het niet zo breed hebben met met hun oude Fiat Panda naar hun werk moeten of zelfs werkloos zijn, moet je dan je auto met "zomer"banden dan maar voor de deur laten staan en het dure OV pakken? Wat met een beetje sneeuw overigens ook niet altijd rijdt?
Een dagje 10 gr? Lekker laten zitten. Ziet het er naar uit dat de winter weer voorbij is: wisselen. Kortom: eind febr. begin mrt. kan je die wissel al maken als het weer die kant op lijkt te gaan.quote:Maar wat doe je als het nu ineens weer 10 graden wordt? En dan weer gaat vriezen, haal je die banden er dan af en op, hoe zit dat?
Bij mij was het spekglad vanmorgen, was verdomt blij met de extra gripquote:Op maandag 3 januari 2011 15:35 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ik hoefde niet eens te krabben vanmorgen
Ik wil je deze wel geven: krabben gaat net zo goed op zomerbanden als op winterbanden. Dan maakt het niet uit.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:35 schreef Hukkie het volgende:
Ik hoefde niet eens te krabben vanmorgen
Mensen met een auto uit 1985 zijn ook onveiliger op de weg. Mensen zonder helm op de fiets, mensen zonder reflectorarmbanden die hardlopen.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je zo'n voorloop prototype hebt gekocht, dan moet je wel knaken over hebben eigenlijk...
Maarre... de meerkosten van winterbanden vallen in het niet bij de kosten van autorijden, dus het is NOOIT een goed excuus.
[..]
Het is gewoon een feit!
Toen ik vanmorgen ging inhalen kon ik zelfs in zijn vierde versnelling nog lekker 'spinnen'. Voor mij reed 1 angsthaas op zomerbanden. Later moest ik ook nog twee landbouwvoertuigen inhalen, dan zijn winterbanden helemaal the shit. De mensen op normale banden hadden onvoldoende tractie om even snel in te halen. Normale banden in de winter zuigen gewoonquote:Op maandag 3 januari 2011 15:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bij mij was het spekglad vanmorgen, was verdomt blij met de extra grip
Zeker, maar dat neemt niet weg dat ik geen winterbanden onder mn 106-je ga zetten voor die ene week dat het hier koud is. Zeker niet zolang ik nog prima met mn gewone banden uit de voeten kan.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:37 schreef DS4 het volgende:
Ik wil je deze wel geven: krabben gaat net zo goed op zomerbanden als op winterbanden. Dan maakt het niet uit.
Waarom denk je dat de veiligheidseisen aan autos steeds strenger worden?quote:Op maandag 3 januari 2011 15:38 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Mensen met een auto uit 1985 zijn ook onveiliger op de weg.
quote:Mensen zonder helm op de fiets, mensen zonder reflectorarmbanden die hardlopen.
Wat is nu eigenlijk je punt, dat je het ziehielug vind dat mensen veiligheid belangrijk vinden omdat arme mensen?quote:Zo kan ik nog wel even doorgaan.. ik vind het gewoon zielig. Maar als dit je ding is ga dan vooral lekker door met bashen. En vergeet niet onderweg de mensen zonder winterbanden de berm in te duwen.
2010 had toch een slordige 3 maanden sneeuwquote:Op maandag 3 januari 2011 15:44 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Zeker, maar dat neemt niet weg dat ik geen winterbanden onder mn 106-je ga zetten voor die ene week dat het hier koud is. Zeker niet zolang ik nog prima met mn gewone banden uit de voeten kan.
Maar deze hele discussie lijkt gebaseerd te zijn op persoonlijke voorkeur. Jij zweert bij winterbanden, ik vind dat ik goed zonder die dingen kan. Ieder zijn meug, prima toch.
Maar niet hier. Ik heb geen seconde het idee gehad dat winterbanden noodzakelijk voor mij waren.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:45 schreef Pietverdriet het volgende:
2010 had toch een slordige 3 maanden sneeuw
Alleen interessante opmerking als we weten hoeveel je moet rijden per dag.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:47 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Maar niet hier. Ik heb geen seconde het idee gehad dat winterbanden noodzakelijk voor mij waren.
In welke zin bedoel jij dat? Want ik vrees dat jij de plank mis slaat.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:38 schreef maniack28 het volgende:
Mensen met een auto uit 1985 zijn ook onveiliger op de weg.
Of ik nu wordt aangereden door iemand met of zonder helm... daar merk ik weinig van. Maar die helm op de fiets zal overigens ook nog wel verplicht worden.quote:Mensen zonder helm op de fiets,
Ik geef toe... het is handig om te zien wat op je motorkap ligt, maar verder...quote:mensen zonder reflectorarmbanden die hardlopen.
Kom je dan ook nog een keer op voorbeelden waarbij je ANDERMANS veiligheid op het spel zet? Want van mij mag iedereen zijn eigen veiligheid op het spel zetten zo lang hij anderen daarmee niet hindert.quote:Zo kan ik nog wel even doorgaan..
Je spoort niet helemaal...quote:ik vind het gewoon zielig. Maar als dit je ding is ga dan vooral lekker door met bashen. En vergeet niet onderweg de mensen zonder winterbanden de berm in te duwen.
2010 kwam tot ongeveer 13 weken!quote:Op maandag 3 januari 2011 15:44 schreef Hukkie het volgende:
Zeker, maar dat neemt niet weg dat ik geen winterbanden onder mn 106-je ga zetten voor die ene week dat het hier koud is.
Ongeveer 50 km per dag, hoofdzakelijk over binnenwegen om de files te vermijden.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:48 schreef Gunner het volgende:
Alleen interessante opmerking als we weten hoeveel je moet rijden per dag.
Tellen is ook niet relevant, het gaat erom dat ik geen winterbanden nodig heb (gehad).quote:Op maandag 3 januari 2011 15:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
2010 kwam tot ongeveer 13 weken!
Tellen is niet je sterkste punt.
Het feit dat je geen ongeval hebt gehad zegt niets over het niet nodig hebben. Ik ken ook wel mensen die geregeld met een slok op achter het stuur zitten. Die roeptoeteren ook dat daaruit blijkt dat het verbod om megt alcohol op te rijden onzin is (iig voor hen).quote:Op maandag 3 januari 2011 15:59 schreef Hukkie het volgende:
Tellen is ook niet relevant, het gaat erom dat ik geen winterbanden nodig heb (gehad).
Net als al die mensen die menen dat ze met een fles wijn in hun mik nog prima kunnen rijden.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:47 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Maar niet hier. Ik heb geen seconde het idee gehad dat winterbanden noodzakelijk voor mij waren.
Met wijn niet zo.... daar ga ik dubbel van zien, maar na een hele avond bier hijsen gaat alles nog primaquote:Op maandag 3 januari 2011 16:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Net als al die mensen die menen dat ze met een fles wijn in hun mik nog prima kunnen rijden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
Maar alcomoblisme is een ander verhaal, niet echt vergelijkbaar. Ik woon hier redelijk vlak aan de kust en aan 13 weken winterweer zijn we hier bij lange na niet gekomen, blijft de vraag of een eventueel ongeval te voorkomen zou zijn geweest als ik wel winterbanden zou hebben gehad. En daarmee de vraag of winterbanden (in mijn geval) echt zo noodzakelijk zijn als menig een in deze topics beweert, ik denk van niet.quote:Op maandag 3 januari 2011 16:01 schreef DS4 het volgende:
Het feit dat je geen ongeval hebt gehad zegt niets over het niet nodig hebben. Ik ken ook wel mensen die geregeld met een slok op achter het stuur zitten. Die roeptoeteren ook dat daaruit blijkt dat het verbod om megt alcohol op te rijden onzin is (iig voor hen).
Totdat het mis gaat natuurlijk.
Vertel...quote:Op maandag 3 januari 2011 16:09 schreef Hukkie het volgende:
Maar alcomoblisme is een ander verhaal, niet echt vergelijkbaar.
Als er een verplichting komt zal het een verbod zijn om in winterse omstandigheden met zomerbanden te rijden. Als jij denkt dat jij nooit winterse omstandigheden tegen komt omdat je aan de kust woont... wat maak je je dan druk?quote:Ik woon hier redelijk vlak aan de kust en aan 13 weken winterweer zijn we hier bij lange na niet gekomen, blijft de vraag of een eventueel ongeval te voorkomen zou zijn geweest als ik wel winterbanden zou hebben gehad. En daarmee de vraag of winterbanden (in mijn geval) echt zo noodzakelijk zijn als menig een in deze topics beweert, ik denk van niet.
Dat is een afweging die ik steeds maak als er hier sneeuw ligt, is het verantwoord om te rijden. Die eventuele verplichting tot winterbanden is waar ik me druk om maak.quote:Op maandag 3 januari 2011 16:11 schreef DS4 het volgende:
Als er een verplichting komt zal het een verbod zijn om in winterse omstandigheden met zomerbanden te rijden. Als jij denkt dat jij nooit winterse omstandigheden tegen komt omdat je aan de kust woont... wat maak je je dan druk?
Ik denk alleen dat het tegen valt in de praktijk hoe vaak jij jouw auto moet laten staan, maar die afweging laat ik graag bij jou.
Een verbod zou belachelijk zijn.quote:Op maandag 3 januari 2011 16:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Vertel...
[..]
Als er een verplichting komt zal het een verbod zijn om in winterse omstandigheden met zomerbanden te rijden. Als jij denkt dat jij nooit winterse omstandigheden tegen komt omdat je aan de kust woont... wat maak je je dan druk?
Ik denk alleen dat het tegen valt in de praktijk hoe vaak jij jouw auto moet laten staan, maar die afweging laat ik graag bij jou.
Niks trol..quote:Op maandag 3 januari 2011 16:34 schreef Gunner het volgende:
Alleen 'non believers' redeneren zo. Maar met zo'n gedachtengang kunnen we met argumenten komen wat we willen, maar dan zal je het nog niet (willen) snappen.
Kortom: obvious troll is obvious
Op het moment dat je op winterbanden rijdt slijten je zomerbanden niet.. probleem opgelost.quote:Op maandag 3 januari 2011 16:54 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Je moet in mijn optiek verdomd sterke argumenten hebben om een dergelijke investering als verplichting op te leggen.
..investering het rendement bij lange na niet waard.
Tests bewijzen dat dat niet zo is.quote:Op maandag 3 januari 2011 16:31 schreef Hanoying het volgende:
Winterbanden helpen alleen bij sneeuw.
Op tweede kerstdag reed ik op een snelweg met een flik pak sneeuw op de linker baan. Het had al uren niet meer gesneeuwd. Het was in België, maar toch...quote:Als er sneeuw ligt rijdt men sowieso al niet hard, op het moment dat het hard sneeuwt rijdt de hele snelweg langzaam en als het stopt met sneeuwen is de snelweg zo weer sneeuwvrij.
Er vallen geen doden door winterweer? Waarom is daar de afgelopen weken dan over gelogen in de pers? Is dat ook een complot van Michelin?quote:Op kleinere wegen blijft de sneeuw wel liggen maar daar rijdt men langzaam als er sneeuw ligt, winterbanden of niet.
Wat voorkom je dan precies door winterbanden verplicht te stellen?
* Blikschade
Niets meer en niets minder.
Ook voor jou: als je winterbanden gebruikt, verbruik je geen zomerbanden.quote:Lekker iedereen verplichten om winterbanden aan te schaffen.... 24 miljoen banden maal 100 euro/band = 2,4 miljard euro uitgeven om hoeveel uit te sparen? 5 miljoen?
![]()
![]()
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=97366quote:Op maandag 3 januari 2011 16:54 schreef Hanoying het volgende:
Laat maar zien dat er slachtoffers vallen als direct gevolg van het niet rijden met winterbanden.
Even uit mijn hoofd: 38% meer ongevallen indien zomerband, 14% meer ongevallen indien winterband.quote:Hoe verhouden de percentages wel/geen winterbanden voor ongelukken met letselschade tot gevolg zich tot de normale verdeling wel/geen winterbanden op de nederlandse wegen?
Daarnaast kosten die banden geen ¤100,- per stuk. Mijn Vredestein snowtrac 3 waren ¤40,- per stuk. Uiteraard zijn er formaten die stukken duurder zijn, maar dat geld echt niet voor alle 6 miljoen auto's.quote:Op maandag 3 januari 2011 16:58 schreef DS4 het volgende:
Ook voor jou: als je winterbanden gebruikt, verbruik je geen zomerbanden.
De cruciale statistiek voor deze hele discussie, zou hem graag zien van een betrouwbaardere bron dan "uit je hoofd"quote:Op maandag 3 januari 2011 17:01 schreef DS4 het volgende:
Even uit mijn hoofd: 38% meer ongevallen indien zomerband, 14% meer ongevallen indien winterband.
Omdat een mensenleven/blijvende invaliditeit onbetaalbaar is? Het gaat uiteindelijk om de afweging waarom mensen we/niet winterbanden willen nemen, en de kosten maken daar een integraal onderdeel van uit. Als ik 200 euro blikschade voorkomt door voor 600 euro banden te kopen, zou dat een vrij matige investering zijn.quote:
Bij de tweedehands BMW rijder met gladde zomerbanden.quote:Op maandag 3 januari 2011 17:17 schreef Hanoying het volgende:
[..]
De cruciale statistiek voor deze hele discussie, zou hem graag zien van een betrouwbaardere bron dan "uit je hoofd"
Let wel dat we het dienen te hebben over ongelukken met letselschade. Dat er veel meer blikschade ongelukjes gebeuren zal best maar is niet relevant, letselschade en dan nog het liefst met de dood tot gevolg is wat telt.
Ik betwijfel of het aantal slachtoffers als gevolg van zomerbanden wel zo groot is. Het omgekeerde zou zelfs waar kunnen zijn, dat het aantal slachtoffers relatief hoger ligt onder de winterbandrijders.
(En ja dat kan omdat de winterbandrijders bij sneeuw een neiging hebben wat harder te rijden, veel mensen zoeken van nature de grens "voldoende grip" op. Voor een winterbandrijder in een bmw zal hij op binnenwegen wellicht deze grens op 70 vinden waar een studentje in een oude polo met zomerbandjes hem al bij 40 vindt. Is de kans op een zwaar ongeluk nu groter bij de bmw rijder of bij het studentje in de oude polo?)
Ik ook niet en heb ook totaal geen last gehad van gladheid.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:35 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ik hoefde niet eens te krabben vanmorgen
Ik moest vanmorgen gewoon krabben, en het is nog steeds een ijsbaan in de straat. De hagel en paar sneeuwvlokken van gisteravond zijn vandaag niet eens getooid, dus dat schiet niet op zo.quote:Op maandag 3 januari 2011 17:54 schreef Afketser het volgende:
[..]
Ik ook niet en heb ook totaal geen last gehad van gladheid.
Woon jij in het hoge noorden of in het verre zuiden?quote:Op maandag 3 januari 2011 17:56 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik moest vanmorgen gewoon krabben, en het is nog steeds een ijsbaan in de straat. De hagel en paar sneeuwvlokken van gisteravond zijn vandaag niet eens getooid, dus dat schiet niet op zo.
Geef het maar op. Als er iets in dit topic is gebleken, dan is het wel dat mensen die winterbanden onzin vinden ook niet kunnen lezen. Ow ja en ze typen 'is' ipv 'eens'.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:44 schreef Stupendous76 het volgende:
Ik heb het gelezen en ik begrijp het artikel. Misschien jij wat minder, want je komt er vooral een mening tegen en geen feiten. En toevallig komt die mening jou er goed uit (want winterbanden zijn evil!!!)
Maar goed, als je het verschil niet kent (of wil kennen...) kom je er nooit achter.
Ik zie de wildste aannames van de niet-winterbandrijders en het een na het ander aangetoond door de winterbandrijders... maar o wee als de winterbandrijder iets niet kan aantonen... nee, dan heeft de niet-winterbandrijder gelijk ook al is het nog zo vergezocht.quote:Op maandag 3 januari 2011 17:17 schreef Hanoying het volgende:
De cruciale statistiek voor deze hele discussie, zou hem graag zien van een betrouwbaardere bron dan "uit je hoofd"
Het aantal letselschades zegt natuurlijk heel veel over het aantal doden. Maar het enige wat de niet-winterbandrijders nog kunnen doen is zoveel mogelijk mist op proberen te werpen.quote:Let wel dat we het dienen te hebben over ongelukken met letselschade. Dat er veel meer blikschade ongelukjes gebeuren zal best maar is niet relevant, letselschade en dan nog het liefst met de dood tot gevolg is wat telt.
Welja. En dan klagen dat ik geen bron heb...quote:Ik betwijfel of het aantal slachtoffers als gevolg van zomerbanden wel zo groot is. Het omgekeerde zou zelfs waar kunnen zijn, dat het aantal slachtoffers relatief hoger ligt onder de winterbandrijders.
Ik denk dat zomerbandrijders net zo hard rijden als winterbandrijders, de winterbandrijder mag dan overmoedig zijn, de zomerbandrijder is al te laat door het gekloot met uitparkeren. Ergo, de zomerbandrijder zal niet alleen zo hard mogelijk proberen te rijden, hij kijkt ook de helft van de rit op de klok ipv de weg.quote:Op maandag 3 januari 2011 17:17 schreef Hanoying het volgende:
Let wel dat we het dienen te hebben over ongelukken met letselschade. Dat er veel meer (En ja dat kan omdat de winterbandrijders bij sneeuw een neiging hebben wat harder te rijden, veel mensen zoeken van nature de grens "voldoende grip" op. Voor een winterbandrijder in een bmw zal hij op binnenwegen wellicht deze grens op 70 vinden waar een studentje in een oude polo met zomerbandjes hem al bij 40 vindt. Is de kans op een zwaar ongeluk nu groter bij de bmw rijder of bij het studentje in de oude polo?)
Dat lijkt me nogal duidelijk. Al die testjes zijn initiatieven van de bandenmaatschappijen.quote:Op maandag 3 januari 2011 18:23 schreef DS4 het volgende:
(overigens is de link al een paar keer voorbij gekomen, maar toen zat de verzekeringsmaatschappij in het complot van Michelin natuurlijk)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |