Ik denk eerder proefverlof, maar dat terzijde.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:36 schreef fioooon het volgende:
Nee meestal rond mei. Dan heb ik altijd vakantie.
Hoe je het wilt noemen. Maar vakantie is vakantie!quote:Op donderdag 30 december 2010 15:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk eerder proefverlof, maar dat terzijde.
quote:Op donderdag 30 december 2010 15:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk eerder proefverlof, maar dat terzijde.
Dus aan de hand van een TV-uitzending over premiumbrandstoffen wil je 'aantonen' dat winterbanden niet beter zijn, daarmee alle tests negerende?quote:Op donderdag 30 december 2010 19:52 schreef ouderejongere het volgende:
Bij winterbanden geldt het placebo-effect: je hebt er veel geld aan uitgegeven en dan wil je ook geloven dat het beter werkt. Dit effect is al eerder aangetoond bij premiumbrandstoffen. bron
Jij houdt ook niet echt van feiten, is het niet?quote:Op donderdag 30 december 2010 19:52 schreef ouderejongere het volgende:
Bij winterbanden geldt het placebo-effect: je hebt er veel geld aan uitgegeven en dan wil je ook geloven dat het beter werkt. Dit effect is al eerder aangetoond bij premiumbrandstoffen. bron
tijdens het zwartwerken teveel dampen ingeademd?quote:Op donderdag 30 december 2010 19:52 schreef ouderejongere het volgende:
Wacht! Ho!quote:Op donderdag 30 december 2010 20:31 schreef Pietverdriet het volgende:
tijdens het zwartwerken teveel dampen ingeademd?
Jep, hij vind dat vooral anderen meer belastingen moeten betalenquote:Op donderdag 30 december 2010 20:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wacht! Ho!
Is ouderejongere een zwartwerker???
Ik heb ze niet en merk toch dat je meer controle hebt met winterbanden. Hoe verklaar je dat dan?quote:Op donderdag 30 december 2010 19:52 schreef ouderejongere het volgende:
Mijn god! Dan is hij echt met stip de grootste hypocriet op fok (dat is een prestatie van formaat) en de grootste dorpsmalloot van fok gelet op het feit dat hij inderdaad graag andermans belastingcenten uit wenst te geven, maar daar kennelijk zelf geen bijdrage aan wenst te leveren.quote:Op donderdag 30 december 2010 20:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Jep, hij vind dat vooral anderen meer belastingen moeten betalen
Noem me een NSBer, maar zou hem met liefde aangeven.quote:Op donderdag 30 december 2010 20:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Mijn god! Dan is hij echt met stip de grootste hypocriet op fok (dat is een prestatie van formaat) en de grootste dorpsmalloot van fok gelet op het feit dat hij inderdaad graag andermans belastingcenten uit wenst te geven, maar daar kennelijk zelf geen bijdrage aan wenst te leveren.
Dat hij betrapt moge worden.
Ik noem je dan een held. Ik hou niet van klikken, maar zo'n hypocriet verdient een keiharde draai om zijn oren!quote:Op donderdag 30 december 2010 20:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Noem me een NSBer, maar zou hem met liefde aangeven.
quote:Op donderdag 30 december 2010 20:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Noem me een NSBer, maar zou hem met liefde aangeven.
Jullie hebben elkaar echt gevonden hè?quote:Op donderdag 30 december 2010 20:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik noem je dan een held. Ik hou niet van klikken, maar zo'n hypocriet verdient een keiharde draai om zijn oren!
Zoals ik eerder aangaf: deze mening over fraudeurs is normaal.quote:Op donderdag 30 december 2010 22:03 schreef ouderejongere het volgende:
Jullie hebben elkaar echt gevonden hè?
Wat een debiele reactie zeg.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:26 schreef justanick het volgende:
[..]
Er zit een cruciaal verschil tussen ABS / ESP / Traction control en winterbanden. Die winterbanden kun je later nl eenvoudig onder je auto monteren, dat gaat met ABS nogal lastig.
Verder ben ik niet direct voor een verplichting, alhoewel er wel veel voor valt te zeggen. Het risico op ongevallen daalt aanzienlijk. En als bestuurder van een auto heb je niet alleen verantwoordelijkheid voor jezelf, maar ook voor andere weggebruikers. Dat je eigen veiligheid je geen donder interesseert, daar lig ik geen seconde wakker van; wellicht zie ik je ooit nog eens terug op de website van de Darwin Awards. Maar als de veiligheid van anderen (inclusief kwetsbare weggebruikers) je ook geen donder interesseert, tja, dan ben je gewoon een aso en moet je eens ernstig gaan overwegen of je wel geschikt bent voor een rijbewijs.
Heb je winterbanden?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 19:49 schreef Pietje28 het volgende:
[..]
Wat een debiele reactie zeg.
Zeg ik ergens dat veiligheid me niks interesseert?
Nee dat maak jij ervan.
Ik ben alleen tegen de moraalridders.
Nee hoor maar ik rij wel al vele vele vele jaren schadevrij.quote:
Dus je weet dat winterbanden veiliger zijn (of iig behoor je dat te weten, alle tests laten het immers zien), je schroeft ze niet onder je auto en dan durf je te beweren dat andermans veiligheid je iets boeit?quote:Op zondag 2 januari 2011 11:03 schreef Pietje28 het volgende:
[..]
Nee hoor maar ik rij wel al vele vele vele jaren schadevrij.
Je weet wel ook in die tijd dat niemand winterbanden had.
De afgelopen jaren ondanks vele kilometers op de weg geen enkel spannend moment meegemaakt door gladheid (wel door debielen die niet kunnen rijden overigens).
Winterbanden komen wel een keer maar heb er nu nog zeker geen behoefte aan.
QFTquote:Op zondag 2 januari 2011 11:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Al de mensen die hier negatief zijn over winterbanden hebben eigenlijk maar 1 reden, ze zijn er te krenterig voor
Nee het feit dat jij denkt dat veiligheid ligt aan een paar bandjes zegt meer over je zeer beperkte (lees niet bestanden) kennis van auto rijden en van veiligheid.quote:Op zondag 2 januari 2011 11:07 schreef justanick het volgende:
[..]
Dus je weet dat winterbanden veiliger zijn (of iig behoor je dat te weten, alle tests laten het immers zien), je schroeft ze niet onder je auto en dan durf je te beweren dat andermans veiligheid je iets boeit?
Logisch.![]()
En dat kwalificeert mijn reactie dan als debiel...![]()
Ah, weer iemand die denkt dat 'ie zo goed kan rijden dat hij geen winterbanden nodig heeft.quote:Op zondag 2 januari 2011 14:44 schreef Pietje28 het volgende:
[..]
Nee het feit dat jij denkt dat veiligheid ligt aan een paar bandjes zegt meer over je zeer beperkte (lees niet bestanden) kennis van auto rijden en van veiligheid.
Ik rij al vele jaren auto en motor en weet als geen ander hoe je veilig kan rijden.
Sowieso het grootste voordeel is een kortere remweg.
Hoevaak ga jij voluit in de rem?
Ik zeer zelden omdat ik vooruit kijk en afstand hou.
Winterbanden zijn super maar als je ze verplicht moet je ook ABS en ESP verplichten en dan moet je ook oldtimers van de weg halen.
Oftewel laten we het gewoon maar niet doen.
Feit is dat winterbanden in NL vooral helpen omdat 90% van de mensen niet kan autorijden.
Beter zou je leren hoe je veilig een auto bestuurt inplaats van denken dat winterbanden DE oplossing zijn in de winter.
Zozo, volgende winter al winterbanden! Deze winter niet, dus de veiligheid van anderen boeit je niet.quote:O ja en om jou gerust te stellen (je durft vast de weg niet meer op nu je weet dat er iemand zonder winterbanden rond rijdt). Volgende winter heb ik ze wel hoor maar ja aangezien ik mijn auto deze november heb gekocht en ik niet zo'n debiel bent die het dubbele betaald rij ik deze winter lekker even zonder. Kan prima!
Die vraag is ook vrij zinloos, elk moment dat een winterband je beschermt tegen een ongeluk is deze toch 100% effectief geweest?quote:Op zondag 2 januari 2011 15:27 schreef maniack28 het volgende:
Ik heb nog steeds geen antwoord hoeveel procent van de tijd je nou profijt hebt van die dingen in een gem. Nederlandse winter!
Hier is 't nog een graad of 4, dus ik heb geen idee waar je 't over hebt. Afgezien daarvan - hetquote:Op zondag 2 januari 2011 15:22 schreef Afketser het volgende:
De dooi is weer ingezet... zeg winterbanden rijders.... zijn jullie nu ook zo erg op de veiligheid gebrand om nu ala minuut de zomerband weer onder te monteren??? Want de winterband is nutteloos nu met 8 graden celsius.
Nee ik hoop jou tegen te komen dan kan ik lekker over je heen rijdenquote:Op zondag 2 januari 2011 15:14 schreef justanick het volgende:
[..]
Ah, weer iemand die denkt dat 'ie zo goed kan rijden dat hij geen winterbanden nodig heeft.![]()
Je 'supermanrijkunsten' kunnen echt niet voorkomen dat iemand anders een foutje maakt of dat er plotseling een kind oversteekt. En zelfs jij, als supercoureur, maakt wel eens een inschattingsfout. Afgezien daarvan vermoed ik dat je je eigen rijkunsten, zoals 99% van de bevolking, serieus overschat.
Verder snap ik niet waarom je alleen voordeel denkt te kunnen behalen als de vol in de rem moet. Als je gewoon remt op een weg die verraderlijk glad blijkt te zijn heb je er ook nogal wat proftijt van. ABS en ESP helpen je dan overigens zo goed als niet. ABS doet sowieso niet zoveel voor je remweg.
Tot slot vormen ABS en ESP niet het enige contact tussen jou en de weg; je banden wel (vreemd dat je dat als superervaren autotechnicus niet weet). Die banden zijn veel bepalender voor je grip dan welk ander veiligheidssysteem dan ook.
[..]
Zozo, volgende winter al winterbanden! Deze winter niet, dus de veiligheid van anderen boeit je niet.
Dat red je niet met je zomerbandenquote:Op zondag 2 januari 2011 16:23 schreef Pietje28 het volgende:
[..]
Nee ik hoop jou tegen te komen dan kan ik lekker over je heen rijden!!
Heb je een nieuwe woord ontdekt?quote:Op zondag 2 januari 2011 16:23 schreef Pietje28 het volgende:
[..]
Wat een verschrikkele moraalridder ben jij zeg.
Zeker een schoolleraar.
Kuttttttttt.....hmm dan maar ijsbanden kopen met spikesquote:Op zondag 2 januari 2011 16:31 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat red je niet met je zomerbanden
En het gaat natuurlijk ook helemaal niet meer vriezen deze winterquote:Op zondag 2 januari 2011 15:22 schreef Afketser het volgende:
De dooi is weer ingezet... zeg winterbanden rijders.... zijn jullie nu ook zo erg op de veiligheid gebrand om nu ala minuut de zomerband weer onder te monteren??? Want de winterband is nutteloos nu met 8 graden celsius.
Jawel, dat zeker maar dan horen jullie veiligheids-bevorderaars de winterband er weer onder te zetten want: veiligheid boven allesquote:Op zondag 2 januari 2011 17:07 schreef Rewimo het volgende:
[..]
En het gaat natuurlijk ook helemaal niet meer vriezen deze winter [ afbeelding ]
Heb jij al winterbanden op je fiets?quote:Op zondag 2 januari 2011 17:11 schreef Afketser het volgende:
Jawel, dat zeker maar dan horen jullie veiligheids-bevorderaars de winterband er weer onder te zetten want: veiligheid boven alles
Nou nou, mijn auto'tje is misschien niet veel groter dan een fiets maar daar zitten nog gewoon zomerbanden onder hoor:quote:
Misschien dat je het nog niet had begrepen, maar winterbanden werken nog steeds als autoband als het 8 graden is, of meer. Andersom: zomerbanden werken veel minder als autoband als het kouder wordt.quote:Op zondag 2 januari 2011 15:22 schreef Afketser het volgende:
Wacht even, omdat ik hier gewoon aangeef dat winterbanden veel veiliger zijn ben ik een moraalridder?quote:Op zondag 2 januari 2011 16:23 schreef Pietje28 het volgende:
[..]
Wat een verschrikkele moraalridder ben jij zeg.
Zeker een schoolleraar.
Mwa, dan begrijp jij het niet... lees maar is:quote:Op zondag 2 januari 2011 17:27 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Misschien dat je het nog niet had begrepen, maar winterbanden werken nog steeds als autoband als het 8 graden is, of meer. Andersom: zomerbanden werken veel minder als autoband als het kouder wordt.
Je bent een nitwit, een nekkletser, winterbanden kleven in de zomer aan de weg, letterlijk, daarom slijten ze verschrikkelijk en rij je er niet mee in de zomer. Maar de wegligging is prima.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:11 schreef Afketser het volgende:
[..]
Jawel, dat zeker maar dan horen jullie veiligheids-bevorderaars de winterband er weer onder te zetten want: veiligheid boven alles
Hier... lees de feiten maar is i.p.v. van in het wilde weg gaan roepenquote:Op zondag 2 januari 2011 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je bent een nitwit, een nekkletser, winterbanden kleven in de zomer aan de weg, letterlijk, daarom slijten ze verschrikkelijk en rij je er niet mee in de zomer. Maar de wegligging is prima.
Het kind begrijpt sowieso niet zoveel volgens mijquote:Op zondag 2 januari 2011 17:27 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Misschien dat je het nog niet had begrepen,
Oh het staat op het Interwebz dus het is waar...quote:Op zondag 2 januari 2011 17:31 schreef Afketser het volgende:
[..]
Hier... lees de feiten maar is i.p.v. van in het wilde weg gaan roepen
geen nut
Net zo goed dat jij een mening hebt, heb ik er ook 1. Dan is die van mij niet gelijk onwaar als het niet in jouw straatje pastquote:Op zondag 2 januari 2011 17:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh het staat op het Interwebz dus het is waar...
Dat is een mening van iemand, dat is wat anders dan de objectieve testen die er gedaan zijn. Die wel aantonen dat goede winterbanden een veel beter weggedrag geven
Ik heb het gelezen en ik begrijp het artikel. Misschien jij wat minder, want je komt er vooral een mening tegen en geen feiten. En toevallig komt die mening jou er goed uit (want winterbanden zijn evil!!!)quote:Op zondag 2 januari 2011 17:29 schreef Afketser het volgende:
[..]
Mwa, dan begrijp jij het niet... lees maar is:
geen nut
Ach, ieder z'n mening. Ik ben van mening dat winterbanden nutteloos zijn voor de winters die wij in NL hebben. Jij dus niet en dus dit meningsverschil is dit draadje zo volquote:Op zondag 2 januari 2011 17:44 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik heb het gelezen en ik begrijp het artikel. Misschien jij wat minder, want je komt er vooral een mening tegen en geen feiten. En toevallig komt die mening jou er goed uit (want winterbanden zijn evil!!!)
Maar goed, als je het verschil niet kent (of wil kennen...) kom je er nooit achter.
Ja, wanneer sneeuwt het hier nou ooit he.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:48 schreef Afketser het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat winterbanden nutteloos zijn voor de winters die wij in NL hebben.
17% van de tijd. Dat is vele malen meer dan dat er staand water is en je dus profiel nodig hebt in de zomer.quote:Op zondag 2 januari 2011 15:27 schreef maniack28 het volgende:
Ik heb nog steeds geen antwoord hoeveel procent van de tijd je nou profijt hebt van die dingen in een gem. Nederlandse winter!
Dit vraag jij op de dag dat er plaatselijk gladheid is in Nederland?quote:Op zondag 2 januari 2011 15:22 schreef Afketser het volgende:
Ja plaatselijk. Maar als er een vrachtwagen gekanteld is en er een hoop olie op de weg ligt is het ook plaatselijk glad... om dan gelijk winterbanden om te gooien.... ik weet het niet hoor.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dit vraag jij op de dag dat er plaatselijk gladheid is in Nederland?
Welke banden wil jij monteren voor een plas olie?quote:Op zondag 2 januari 2011 17:51 schreef Afketser het volgende:
Ja plaatselijk. Maar als er een vrachtwagen gekanteld is en er een hoop olie op de weg ligt is het ook plaatselijk glad... om dan gelijk winterbanden om te gooien.... ik weet het niet hoor.
Ik heb hier geen mening meer over, enkel ervaring. En dat is dat winterbanden beter zijn in de winter. Dat jij de mening bent toegedaan dat sneeuw, ijs en ijzel op wegen en straten geen reden zijn voor extra veiligheid, tja.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:48 schreef Afketser het volgende:
[..]
Ach, ieder z'n mening. Ik ben van mening dat winterbanden nutteloos zijn voor de winters die wij in NL hebben. Jij dus niet en dus dit meningsverschil is dit draadje zo vol
Gast lees eens heel goed mijn posts terug.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:28 schreef justanick het volgende:
[..]
Wacht even, omdat ik hier gewoon aangeef dat winterbanden veel veiliger zijn ben ik een moraalridder?
Geef dan gewoon toe dat je het niet leuk vind dat je argumentatie die uitgaat van je zelfverzonnen rijvaardigheden zo makkelijk onderuit wordt gehaald.
Ja, dat is waar. Maar ik ben vandaag een paar keer weg geweest met de auto en heb helemaal niks van die gladheid gemerkt. Onderweg rem ik nog wel eens flink hard en check ik of de ABS in werking gaat. Maar dit was niet het geval.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Welke banden wil jij monteren voor een plas olie?
Overigens is de gladheid in NL een stuk minder plaatselijk dan die plas olie...
Ja, dat wel maar niet met die hoeveelheden die hier in NL vallen. We worden niet voor niets uitgelachen door de russen met onze bezorgdheid.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:53 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik heb hier geen mening meer over, enkel ervaring. En dat is dat winterbanden beter zijn in de winter. Dat jij de mening bent toegedaan dat sneeuw, ijs en ijzel op wegen en straten geen reden zijn voor extra veiligheid, tja.
Doe jij dat eens bij mij; ik ben helemaal niet voor een verplichting.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:54 schreef Pietje28 het volgende:
[..]
Gast lees eens heel goed mijn posts terug.
Nee, jij denkt dat je veilig kunt rijden zonder winterbanden omdat je je eigen rijkunsten overschat. Dat wil niet zeggen dat het zo is, de ongevalsstatistieken wijzen ook uit dat mensen met winterbanden (veel) minder ongevallen veroorzaken.quote:Net zoals dat ik jou debiele stelling onzin vind; namelijk dat je niet veilig kunt rijden zonder winterbanden. Gaat namelijk prima.
Ik denk dat mensen op zomerbanden in de winter bewuster/voorzichter rijden dan mensen op winterbanden. Ik denk dat het meeste voordeel van een winterband em zit in de kleine straatjes vlak bij die arbeids-rijtjeshuizen waar het helemaal vol ligt met sneeuw. Dan heb je inderdaad wel meer grip bij het inparkeren. Maarja, of het verkeer daardoor veiliger wordt.....quote:Op zondag 2 januari 2011 18:15 schreef justanick het volgende:
Overigens stel ik nergens dt het per definitie onveilig is. Alleen dat het (veel) minder veilig is. En dat je met zomerbanden dus bewust een groter dan noodzakelijk risico loopt dat je een (ernstig) ongeval veroorzaakt.
Net zo stoer om met zomerbanden te rijden in de winter. Want goh, wat kunnen we toch allemaal uitstekend rijden! Doe vooral wat je niet laten kunt, speel maar lekker verder in de sneeuw. Maar kom niet zeiken als je 'm een keertje achterin een andere auto hebt geboord omdat die op z'n winterbanden normaal kan remmen waar jij hopeloos doorglijdt.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:58 schreef Afketser het volgende:
[..]
Gooi ik ze er gewoon in de zomer onder. Wordt dat weer de rage om zomers op winterbanden te rijden want dat is stoer.
Mensen met winterbanden veroorzaken (relatief) minder ongevallen dan mensen op zomerbanden. Dus ja, het verkeer wordt veiliger van winterslofjes.quote:Op zondag 2 januari 2011 18:20 schreef Afketser het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen op zomerbanden in de winter bewuster/voorzichter rijden dan mensen op winterbanden. Ik denk dat het meeste voordeel van een winterband em zit in de kleine straatjes vlak bij die arbeids-rijtjeshuizen waar het helemaal vol ligt met sneeuw. Dan heb je inderdaad wel meer grip bij het inparkeren. Maarja, of het verkeer daardoor veiliger wordt.....
De verzekeraars hebben het bijgehouden. Ja, het scheelt enorm in het aantal ongevallen.quote:Op zondag 2 januari 2011 18:20 schreef Afketser het volgende:
Ik denk dat mensen op zomerbanden in de winter bewuster/voorzichter rijden dan mensen op winterbanden. Ik denk dat het meeste voordeel van een winterband em zit in de kleine straatjes vlak bij die arbeids-rijtjeshuizen waar het helemaal vol ligt met sneeuw. Dan heb je inderdaad wel meer grip bij het inparkeren. Maarja, of het verkeer daardoor veiliger wordt.....
Ik heb nooit winterbanden gebruikt en ik zit nog steeds de hoogste no claim korting. Dus ik heb vooralsnog een hoop geld bespaard met het niet rijden op winterbanden. Met een voorzichtige rijstijl bereik je volgens mij veel meer mee.quote:Op zondag 2 januari 2011 18:26 schreef JF_ het volgende:
[..]
Net zo stoer om met zomerbanden te rijden in de winter. Want goh, wat kunnen we toch allemaal uitstekend rijden! Doe vooral wat je niet laten kunt, speel maar lekker verder in de sneeuw. Maar kom niet zeiken als je 'm een keertje achterin een andere auto hebt geboord omdat die op z'n winterbanden normaal kan remmen waar jij hopeloos doorglijdt.
Wat we je de hele tijd al vertellen, je hebt geen idee waar je over praat.quote:
Maar voor mij hebben winterbanden dan toch geen zin?quote:Op zondag 2 januari 2011 19:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat we je de hele tijd al vertellen, je hebt geen idee waar je over praat.
Probeer deze gedachte eens: veel mensen die zien wel het voordeel en nut van winterbanden in en gebruiken die daarom ook. In tegenstelling tot veel anderen die denken 'dat het allemaal onzin is' of 'dat het gewoon een reclamesunt of modeverschijnsel is', 'die al jaaaarenlang veilig rijden en dus gelijk hebben'.quote:Op zondag 2 januari 2011 18:20 schreef Afketser het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen op zomerbanden in de winter bewuster/voorzichter rijden dan mensen op winterbanden.
Op wegen waar veel sneeuw ligt heb je met winterbanden veel voordeel. Op wegen waar minder sneeuw ligt heb je nog steeds meer voordeel.quote:Ik denk dat het meeste voordeel van een winterband em zit in de kleine straatjes vlak bij die arbeids-rijtjeshuizen waar het helemaal vol ligt met sneeuw. Dan heb je inderdaad wel meer grip bij het inparkeren. Maarja, of het verkeer daardoor veiliger wordt.....
Een goede klap doet al het "voordeel" teniet.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:15 schreef Afketser het volgende:
Ik heb nooit winterbanden gebruikt en ik zit nog steeds de hoogste no claim korting. Dus ik heb vooralsnog een hoop geld bespaard met het niet rijden op winterbanden. Met een voorzichtige rijstijl bereik je volgens mij veel meer mee.
Dat zal zeker. Alleen die moet eerst nog wel gaan komen en als het om een klap zal gaan dan zal het hooguit een kapotte wieldop zijn door de stoeprand die ik geraakt heb. Maar ik merk gewoon zelf dat ik supergrip heb met mijn wagentje. Komt natuurlijk ook omdat het een nieuwe auto is en dus nieuwe banden en het is een dunne band. Ik heb een 206 cc met een dikkere maat gereden in de sneeuw.... en die had aanzienlijk minder grip. En beide zijn zomerbanden. Dan kan ik wel nog meer grip willen door winterbanden eronder te leggen maar ongelukken sluit je daar echt niet mee uit.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Een goede klap doet al het "voordeel" teniet.
Ik belet de mensen ook niet om geen winterbanden te kopen want ze moeten zelf weten waar ze hun geld aan uitgeven. En bedenk ook dat veel mensen al op zomerbanden rijden waar het profiel al niet erg goed meer van is. Als er dan nog sneeuw bij komt ja dan is het verschil wel erg groot van slechte zomerband naar nieuwe winterband.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:42 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Probeer deze gedachte eens: veel mensen die zien wel het voordeel en nut van winterbanden in en gebruiken die daarom ook. In tegenstelling tot veel anderen die denken 'dat het allemaal onzin is' of 'dat het gewoon een reclamesunt of modeverschijnsel is', 'die al jaaaarenlang veilig rijden en dus gelijk hebben'.
Tuurlijk, maar wat denk je dan van alle andere misschien wel belangrijkere veiligheidsmaatregelen zoals ABS, Traciecontrol enz...quote:Op wegen waar veel sneeuw ligt heb je met winterbanden veel voordeel. Op wegen waar minder sneeuw ligt heb je nog steeds meer voordeel.
Er is niet een gefixeerd punt waarop ze beter zijn, dat is gewoon met een vuistregel: onder de 7 graden celsius zijn winterbanden beter dan zomerbanden.
Op sneeuw en ijs zijn de winterbanden superieur.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:42 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Er is niet een gefixeerd punt waarop ze beter zijn, dat is gewoon met een vuistregel: onder de 7 graden celsius zijn winterbanden beter dan zomerbanden.
Dat laatste wil ik wel graag zien wat dat ben ik nog niet tegengekomen.quote:Op zondag 2 januari 2011 20:07 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Op sneeuw en ijs zijn de winterbanden superieur.
Maar behalve het geneuzel van Michelin in de reclame, zie ik bij geen enkel onderzoek dat onder de 7 graden een winterband per definitie beter is.
De onderzoeken ontkrachten dat zelfs.
Ik heb tractiecontrole meegemaakt (op sneeuw) en ken dus het nut er van. Of dat met droog weer ook zo is weet ik niet, maar het is wel een goed hulpmiddel. Dat zal ABS ook zijn, net als ESP. En zoals iemand al aangaf in dit topic: die maatregelen zijn met een paar jaar verplicht voor nieuwe auto's in de EU, dan is het dus een kwestie van moeten. Winterbanden nog niet, maar daar in Europa waar winter ook echt winter is, zijn die banden of al verplicht of doen mensen dat zelf al. En misschien komt er straks ook een Europese wet voor, wie weet.quote:Op zondag 2 januari 2011 20:07 schreef Afketser het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar wat denk je dan van alle andere misschien wel belangrijkere veiligheidsmaatregelen zoals ABS, Traciecontrol enz...
Je klinkt als de alcomobilist...quote:Op zondag 2 januari 2011 20:03 schreef Afketser het volgende:
Dat zal zeker. Alleen die moet eerst nog wel gaan komen en als het om een klap zal gaan dan zal het hooguit een kapotte wieldop zijn door de stoeprand die ik geraakt heb. Maar ik merk gewoon zelf dat ik supergrip heb met mijn wagentje. Komt natuurlijk ook omdat het een nieuwe auto is en dus nieuwe banden en het is een dunne band. Ik heb een 206 cc met een dikkere maat gereden in de sneeuw.... en die had aanzienlijk minder grip. En beide zijn zomerbanden. Dan kan ik wel nog meer grip willen door winterbanden eronder te leggen maar ongelukken sluit je daar echt niet mee uit.
Wordt dan alleen de winterband in de winter verplicht? Of mag je in de zomer ook gewoon de winterband gebruiken? In dat geval ga ik over op de winterband waar ik dan gewoon altijd op blijf rijden.quote:Op zondag 2 januari 2011 20:18 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik heb tractiecontrole meegemaakt (op sneeuw) en ken dus het nut er van. Of dat met droog weer ook zo is weet ik niet, maar het is wel een goed hulpmiddel. Dat zal ABS ook zijn, net als ESP. En zoals iemand al aangaf in dit topic: die maatregelen zijn met een paar jaar verplicht voor nieuwe auto's in de EU, dan is het dus een kwestie van moeten. Winterbanden nog niet, maar daar in Europa waar winter ook echt winter is, zijn die banden of al verplicht of doen mensen dat zelf al. En misschien komt er straks ook een Europese wet voor, wie weet.
quote:Op zondag 2 januari 2011 20:22 schreef Afketser het volgende:
[..]
Wordt dan alleen de winterband in de winter verplicht? Of mag je in de zomer ook gewoon de winterband gebruiken? In dat geval ga ik over op de winterband waar ik dan gewoon altijd op blijf rijden.
[..]
quote:Op zondag 2 januari 2011 20:18 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Winterbanden nog niet, maar daar in Europa waar winter ook echt winter is, zijn die banden of al verplicht of doen mensen dat zelf al. En misschien komt er straks ook een Europese wet voor, wie weet.
Ja maar is het ook verplicht om in die landen zomerbanden te gebruiken buiten de winter of mag je dan ook winterbanden gebruiken?quote:
Dat wordt een dure grap dan.quote:Op zondag 2 januari 2011 20:22 schreef Afketser het volgende:
[..]
Wordt dan alleen de winterband in de winter verplicht? Of mag je in de zomer ook gewoon de winterband gebruiken? In dat geval ga ik over op de winterband waar ik dan gewoon altijd op blijf rijden.
Laat gaan...quote:
'tuurlijk mag dat! Maar let wel even op je max speedrating, en hou ook rekening met een verhoogde slijtage (waarschijnlijk rij je een winterband binnen 10.000km helemaal aan gort bij temperaturen 20+).quote:Op zondag 2 januari 2011 20:41 schreef Afketser het volgende:
[..]
Ja maar is het ook verplicht om in die landen zomerbanden te gebruiken buiten de winter of mag je dan ook winterbanden gebruiken?
In elk geval de laatste test in Autoweek.quote:Op zondag 2 januari 2011 20:11 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat laatste wil ik wel graag zien wat dat ben ik nog niet tegengekomen.
quote:Op zondag 2 januari 2011 21:51 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
In elk geval de laatste test in Autoweek.
In de Autobild testen ook, maar die kan ik niet als pdf vinden op dit moment.
staat hierquote:Overigens is wat MT@ hierboven beweerd simpelweg niet waar. Ik sla net de autokampioen van afgelopen week dicht waarin een lezerstest is gedaan tussen Michelin zomer- en winterbanden. Conclusie: ook op nat wegdek zorgen winterbanden voor betere controle en een korte remweg.
Heb de autoweek niet bij de hand, maar daar waren de bevindingen anders. Ook bij Autobild.quote:
In een auto uit 1985 vs een auto uit 2010 is dat verschil net zo groot, zo niet groter vanwege de vooruitgang in de technologie. Oude auto's dus maar verbieden en iedereen verplichten een nieuwe te kopen?quote:Op zondag 2 januari 2011 18:15 schreef justanick het volgende:
[..]
Doe jij dat eens bij mij; ik ben helemaal niet voor een verplichting.
[..]
Nee, jij denkt dat je veilig kunt rijden zonder winterbanden omdat je je eigen rijkunsten overschat. Dat wil niet zeggen dat het zo is, de ongevalsstatistieken wijzen ook uit dat mensen met winterbanden (veel) minder ongevallen veroorzaken.
Overigens stel ik nergens dt het per definitie onveilig is. Alleen dat het (veel) minder veilig is. En dat je met zomerbanden dus bewust een groter dan noodzakelijk risico loopt dat je een (ernstig) ongeval veroorzaakt.
Jij wijst al met vingers... ik vind dit echt te ver gaan. Zit je nu serieus mensen zonder winterbanden te beschuldigen van onveilig rijden?quote:Op zondag 2 januari 2011 23:09 schreef capricia het volgende:
Ja, winterbanden zijn een aanschaf.
Ja, winterbanden zijn beter tussen oktober en maart.
En ja, het kost geld.. Geef je al je geld uit aan 1 keer een spannende bolide, dan heb dat geld kennelijk extra gereserveerd. En je bent dus niet bezig geweest met veiligheid
Zo lees ik het niet, ik lees dat rijden met winterbanden veiliger is. Als mensen wel veel geld willen uitgeven aan een pooierbak en niet aan winterbanden dan zit er wat fout m.b.t. de prioriteiten die men stelt. In dat geval verkies je bling-bling boven de veiligheid van jezelf en anderenquote:Op maandag 3 januari 2011 14:28 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Jij wijst al met vingers... ik vind dit echt te ver gaan. Zit je nu serieus mensen zonder winterbanden te beschuldigen van onveilig rijden?
Bah bah.. wat een wereld leven we toch in!
Mensen die te krenterig zijn geld uit te geven aan veiligheidquote:Op maandag 3 januari 2011 14:28 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Jij wijst al met vingers... ik vind dit echt te ver gaan. Zit je nu serieus mensen zonder winterbanden te beschuldigen van onveilig rijden?
Gast, iemand die net voor als zijn spaargeld zijn eerste 307 uit '91 heeft gekocht kan je moeilijk verwijten dat hij geen winterbanden heeft niet? Kijk, iemand met een dikke BMW zonder winterbanden a la.quote:Op maandag 3 januari 2011 14:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen die te krenterig zijn geld uit te geven aan veiligheid
quote:Op maandag 3 januari 2011 15:00 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Gast, iemand die net voor als zijn spaargeld zijn eerste 307 uit '91 heeft gekocht kan je moeilijk verwijten dat hij geen winterbanden heeft niet? Kijk, iemand met een dikke BMW zonder winterbanden a la.
En daarom wijs jij maar met je vingertje?quote:Maar het gaat me vooral om dat gevingerwijs. Dat mensen (zonder dat het uberhaupt verplicht is) nu al gaan wijzen naar die onveiligerds op de weg zonder winterbanden. Dat vind ik een trieste zaak.
En terecht, stuk verdriet!quote:Op maandag 3 januari 2011 15:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
En daarom wijs jij maar met je vingertje?
Woensdag gaat het weer sneeuwenquote:Op maandag 3 januari 2011 15:00 schreef Hukkie het volgende:
Het winterweer is hier alweer een tijdje voorbij, blij dat ik mezelf niet op kosten gejaagd heb.
En zaterdag kan het wel eens 8 graden worden!quote:Op maandag 3 januari 2011 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Woensdag gaat het weer sneeuwen
Jep, en voor die anderhalve sneeuwvlok die er dan valt rijd ik wel iets voorzichtiger en houd ik wat meer afstand.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Woensdag gaat het weer sneeuwen
Omdat jij zoveel hete lucht maakt zekerquote:Op maandag 3 januari 2011 15:05 schreef maniack28 het volgende:
[..]
En zaterdag kan het wel eens 8 graden worden!
Een band is een compromis, iets wat van alles wat is, is nergens echt goed in.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:06 schreef Cherna het volgende:
Hoe zit het dan met de 4 seizoenen band. Slijten die ook zo snel in de zomer? Die heb ik nu onder mijn auto liggen en merk wel het verschil met mijn zomer banden die ik voorheen had. Deze zijn trouwens ook goed gekeurd voor Duitsland waar winterbanden verplicht zijn.
Mag ik weten welke banden dat zijn?quote:Op maandag 3 januari 2011 15:06 schreef Cherna het volgende:
Hoe zit het dan met de 4 seizoenen band. Slijten die ook zo snel in de zomer? Die heb ik nu onder mijn auto liggen en merk wel het verschil met mijn zomer banden die ik voorheen had. Deze zijn trouwens ook goed gekeurd voor Duitsland waar winterbanden verplicht zijn.
Als je niet voor verplichten bent waarom reageer je dan op mijn eerste post (waarin ik enkel zeg tegen verplichten te zijn) met de woorden dat ik een gevaar op de weg ben? Beetje domme reactie dan.quote:Op zondag 2 januari 2011 18:15 schreef justanick het volgende:
[..]
Doe jij dat eens bij mij; ik ben helemaal niet voor een verplichting.
[..]
Nee, jij denkt dat je veilig kunt rijden zonder winterbanden omdat je je eigen rijkunsten overschat. Dat wil niet zeggen dat het zo is, de ongevalsstatistieken wijzen ook uit dat mensen met winterbanden (veel) minder ongevallen veroorzaken.
Banden met enkel het M+S logo zijn meestal all season banden, zodra het sneeuwvlokje erbij opstaat zijn het echte winterbanden.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:22 schreef Cherna het volgende:
@CyclingGirl. Het merk Kleber. Ik woon vlak bij de Duitse grens en kom er dus vaak. Daar zijn dus winterbanden verplicht. Ik heb navraag gedaan of een 4 seizoenen band ook kon. Schijnt dat ze daar 4 merken als winterband accepteren. Kleber All seasons was daar een van. Er staat dus een teken M+S op en 4 icoontjes
Als je zo'n voorloop prototype hebt gekocht, dan moet je wel knaken over hebben eigenlijk...quote:Op maandag 3 januari 2011 15:00 schreef maniack28 het volgende:
Gast, iemand die net voor als zijn spaargeld zijn eerste 307 uit '91 heeft gekocht kan je moeilijk verwijten dat hij geen winterbanden heeft niet?
Het is gewoon een feit!quote:Maar het gaat me vooral om dat gevingerwijs. Dat mensen (zonder dat het uberhaupt verplicht is) nu al gaan wijzen naar die onveiligerds op de weg zonder winterbanden. Dat vind ik een trieste zaak.
Een van de 4 icoontjes is ook een sneeuwvlok. De andere zijn een zonnetje, wolk met regen, en een bliksemschicht als ik me goed herinner.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:29 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Banden met enkel het M+S logo zijn meestal all season banden, zodra het sneeuwvlokje erbij opstaat zijn het echte winterbanden.
Voor deze ochtend gold er nog een waarschuwing. Tsjongejonge, wat is er al weer een tijd verstreken sindsdien.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:00 schreef Hukkie het volgende:
Het winterweer is hier alweer een tijdje voorbij, blij dat ik mezelf niet op kosten gejaagd heb.
Ik hoefde niet eens te krabben vanmorgenquote:Op maandag 3 januari 2011 15:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voor deze ochtend gold er nog een waarschuwing. Tsjongejonge, wat is er al weer een tijd verstreken sindsdien.
Bliksembandenquote:Op maandag 3 januari 2011 15:32 schreef Cherna het volgende:
[..]
Een van de 4 icoontjes is ook een sneeuwvlok. De andere zijn een zonnetje, wolk met regen, en een bliksemschicht als ik me goed herinner.
Nou, als je werkloos bent lijkt mij dat er weinig goede redenen zijn om te stellen dat je niet een dagje zonder auto kan...quote:Op maandag 3 januari 2011 15:16 schreef CyclingGirl het volgende:
Met zomerbanden rijden is wellicht een stuk minder veilig maar dat maakt iemand nog geen slechte chauffeur. Er zijn idd mensen die het niet zo breed hebben met met hun oude Fiat Panda naar hun werk moeten of zelfs werkloos zijn, moet je dan je auto met "zomer"banden dan maar voor de deur laten staan en het dure OV pakken? Wat met een beetje sneeuw overigens ook niet altijd rijdt?
Een dagje 10 gr? Lekker laten zitten. Ziet het er naar uit dat de winter weer voorbij is: wisselen. Kortom: eind febr. begin mrt. kan je die wissel al maken als het weer die kant op lijkt te gaan.quote:Maar wat doe je als het nu ineens weer 10 graden wordt? En dan weer gaat vriezen, haal je die banden er dan af en op, hoe zit dat?
Bij mij was het spekglad vanmorgen, was verdomt blij met de extra gripquote:Op maandag 3 januari 2011 15:35 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ik hoefde niet eens te krabben vanmorgen
Ik wil je deze wel geven: krabben gaat net zo goed op zomerbanden als op winterbanden. Dan maakt het niet uit.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:35 schreef Hukkie het volgende:
Mensen met een auto uit 1985 zijn ook onveiliger op de weg. Mensen zonder helm op de fiets, mensen zonder reflectorarmbanden die hardlopen.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je zo'n voorloop prototype hebt gekocht, dan moet je wel knaken over hebben eigenlijk...
Maarre... de meerkosten van winterbanden vallen in het niet bij de kosten van autorijden, dus het is NOOIT een goed excuus.
[..]
Het is gewoon een feit!
Toen ik vanmorgen ging inhalen kon ik zelfs in zijn vierde versnelling nog lekker 'spinnen'. Voor mij reed 1 angsthaas op zomerbanden. Later moest ik ook nog twee landbouwvoertuigen inhalen, dan zijn winterbanden helemaal the shit. De mensen op normale banden hadden onvoldoende tractie om even snel in te halen. Normale banden in de winter zuigen gewoonquote:Op maandag 3 januari 2011 15:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bij mij was het spekglad vanmorgen, was verdomt blij met de extra grip
Zeker, maar dat neemt niet weg dat ik geen winterbanden onder mn 106-je ga zetten voor die ene week dat het hier koud is. Zeker niet zolang ik nog prima met mn gewone banden uit de voeten kan.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:37 schreef DS4 het volgende:
Ik wil je deze wel geven: krabben gaat net zo goed op zomerbanden als op winterbanden. Dan maakt het niet uit.
Waarom denk je dat de veiligheidseisen aan autos steeds strenger worden?quote:Op maandag 3 januari 2011 15:38 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Mensen met een auto uit 1985 zijn ook onveiliger op de weg.
quote:Mensen zonder helm op de fiets, mensen zonder reflectorarmbanden die hardlopen.
Wat is nu eigenlijk je punt, dat je het ziehielug vind dat mensen veiligheid belangrijk vinden omdat arme mensen?quote:Zo kan ik nog wel even doorgaan.. ik vind het gewoon zielig. Maar als dit je ding is ga dan vooral lekker door met bashen. En vergeet niet onderweg de mensen zonder winterbanden de berm in te duwen.
2010 had toch een slordige 3 maanden sneeuwquote:Op maandag 3 januari 2011 15:44 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Zeker, maar dat neemt niet weg dat ik geen winterbanden onder mn 106-je ga zetten voor die ene week dat het hier koud is. Zeker niet zolang ik nog prima met mn gewone banden uit de voeten kan.
Maar deze hele discussie lijkt gebaseerd te zijn op persoonlijke voorkeur. Jij zweert bij winterbanden, ik vind dat ik goed zonder die dingen kan. Ieder zijn meug, prima toch.
Maar niet hier. Ik heb geen seconde het idee gehad dat winterbanden noodzakelijk voor mij waren.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:45 schreef Pietverdriet het volgende:
2010 had toch een slordige 3 maanden sneeuw
Alleen interessante opmerking als we weten hoeveel je moet rijden per dag.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:47 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Maar niet hier. Ik heb geen seconde het idee gehad dat winterbanden noodzakelijk voor mij waren.
In welke zin bedoel jij dat? Want ik vrees dat jij de plank mis slaat.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:38 schreef maniack28 het volgende:
Mensen met een auto uit 1985 zijn ook onveiliger op de weg.
Of ik nu wordt aangereden door iemand met of zonder helm... daar merk ik weinig van. Maar die helm op de fiets zal overigens ook nog wel verplicht worden.quote:Mensen zonder helm op de fiets,
Ik geef toe... het is handig om te zien wat op je motorkap ligt, maar verder...quote:mensen zonder reflectorarmbanden die hardlopen.
Kom je dan ook nog een keer op voorbeelden waarbij je ANDERMANS veiligheid op het spel zet? Want van mij mag iedereen zijn eigen veiligheid op het spel zetten zo lang hij anderen daarmee niet hindert.quote:Zo kan ik nog wel even doorgaan..
Je spoort niet helemaal...quote:ik vind het gewoon zielig. Maar als dit je ding is ga dan vooral lekker door met bashen. En vergeet niet onderweg de mensen zonder winterbanden de berm in te duwen.
2010 kwam tot ongeveer 13 weken!quote:Op maandag 3 januari 2011 15:44 schreef Hukkie het volgende:
Zeker, maar dat neemt niet weg dat ik geen winterbanden onder mn 106-je ga zetten voor die ene week dat het hier koud is.
Ongeveer 50 km per dag, hoofdzakelijk over binnenwegen om de files te vermijden.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:48 schreef Gunner het volgende:
Alleen interessante opmerking als we weten hoeveel je moet rijden per dag.
Tellen is ook niet relevant, het gaat erom dat ik geen winterbanden nodig heb (gehad).quote:Op maandag 3 januari 2011 15:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
2010 kwam tot ongeveer 13 weken!
Tellen is niet je sterkste punt.
Het feit dat je geen ongeval hebt gehad zegt niets over het niet nodig hebben. Ik ken ook wel mensen die geregeld met een slok op achter het stuur zitten. Die roeptoeteren ook dat daaruit blijkt dat het verbod om megt alcohol op te rijden onzin is (iig voor hen).quote:Op maandag 3 januari 2011 15:59 schreef Hukkie het volgende:
Tellen is ook niet relevant, het gaat erom dat ik geen winterbanden nodig heb (gehad).
Net als al die mensen die menen dat ze met een fles wijn in hun mik nog prima kunnen rijden.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:47 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Maar niet hier. Ik heb geen seconde het idee gehad dat winterbanden noodzakelijk voor mij waren.
Met wijn niet zo.... daar ga ik dubbel van zien, maar na een hele avond bier hijsen gaat alles nog primaquote:Op maandag 3 januari 2011 16:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Net als al die mensen die menen dat ze met een fles wijn in hun mik nog prima kunnen rijden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
Maar alcomoblisme is een ander verhaal, niet echt vergelijkbaar. Ik woon hier redelijk vlak aan de kust en aan 13 weken winterweer zijn we hier bij lange na niet gekomen, blijft de vraag of een eventueel ongeval te voorkomen zou zijn geweest als ik wel winterbanden zou hebben gehad. En daarmee de vraag of winterbanden (in mijn geval) echt zo noodzakelijk zijn als menig een in deze topics beweert, ik denk van niet.quote:Op maandag 3 januari 2011 16:01 schreef DS4 het volgende:
Het feit dat je geen ongeval hebt gehad zegt niets over het niet nodig hebben. Ik ken ook wel mensen die geregeld met een slok op achter het stuur zitten. Die roeptoeteren ook dat daaruit blijkt dat het verbod om megt alcohol op te rijden onzin is (iig voor hen).
Totdat het mis gaat natuurlijk.
Vertel...quote:Op maandag 3 januari 2011 16:09 schreef Hukkie het volgende:
Maar alcomoblisme is een ander verhaal, niet echt vergelijkbaar.
Als er een verplichting komt zal het een verbod zijn om in winterse omstandigheden met zomerbanden te rijden. Als jij denkt dat jij nooit winterse omstandigheden tegen komt omdat je aan de kust woont... wat maak je je dan druk?quote:Ik woon hier redelijk vlak aan de kust en aan 13 weken winterweer zijn we hier bij lange na niet gekomen, blijft de vraag of een eventueel ongeval te voorkomen zou zijn geweest als ik wel winterbanden zou hebben gehad. En daarmee de vraag of winterbanden (in mijn geval) echt zo noodzakelijk zijn als menig een in deze topics beweert, ik denk van niet.
Dat is een afweging die ik steeds maak als er hier sneeuw ligt, is het verantwoord om te rijden. Die eventuele verplichting tot winterbanden is waar ik me druk om maak.quote:Op maandag 3 januari 2011 16:11 schreef DS4 het volgende:
Als er een verplichting komt zal het een verbod zijn om in winterse omstandigheden met zomerbanden te rijden. Als jij denkt dat jij nooit winterse omstandigheden tegen komt omdat je aan de kust woont... wat maak je je dan druk?
Ik denk alleen dat het tegen valt in de praktijk hoe vaak jij jouw auto moet laten staan, maar die afweging laat ik graag bij jou.
Een verbod zou belachelijk zijn.quote:Op maandag 3 januari 2011 16:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Vertel...
[..]
Als er een verplichting komt zal het een verbod zijn om in winterse omstandigheden met zomerbanden te rijden. Als jij denkt dat jij nooit winterse omstandigheden tegen komt omdat je aan de kust woont... wat maak je je dan druk?
Ik denk alleen dat het tegen valt in de praktijk hoe vaak jij jouw auto moet laten staan, maar die afweging laat ik graag bij jou.
Niks trol..quote:Op maandag 3 januari 2011 16:34 schreef Gunner het volgende:
Alleen 'non believers' redeneren zo. Maar met zo'n gedachtengang kunnen we met argumenten komen wat we willen, maar dan zal je het nog niet (willen) snappen.
Kortom: obvious troll is obvious
Op het moment dat je op winterbanden rijdt slijten je zomerbanden niet.. probleem opgelost.quote:Op maandag 3 januari 2011 16:54 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Je moet in mijn optiek verdomd sterke argumenten hebben om een dergelijke investering als verplichting op te leggen.
..investering het rendement bij lange na niet waard.
Tests bewijzen dat dat niet zo is.quote:Op maandag 3 januari 2011 16:31 schreef Hanoying het volgende:
Winterbanden helpen alleen bij sneeuw.
Op tweede kerstdag reed ik op een snelweg met een flik pak sneeuw op de linker baan. Het had al uren niet meer gesneeuwd. Het was in België, maar toch...quote:Als er sneeuw ligt rijdt men sowieso al niet hard, op het moment dat het hard sneeuwt rijdt de hele snelweg langzaam en als het stopt met sneeuwen is de snelweg zo weer sneeuwvrij.
Er vallen geen doden door winterweer? Waarom is daar de afgelopen weken dan over gelogen in de pers? Is dat ook een complot van Michelin?quote:Op kleinere wegen blijft de sneeuw wel liggen maar daar rijdt men langzaam als er sneeuw ligt, winterbanden of niet.
Wat voorkom je dan precies door winterbanden verplicht te stellen?
* Blikschade
Niets meer en niets minder.
Ook voor jou: als je winterbanden gebruikt, verbruik je geen zomerbanden.quote:Lekker iedereen verplichten om winterbanden aan te schaffen.... 24 miljoen banden maal 100 euro/band = 2,4 miljard euro uitgeven om hoeveel uit te sparen? 5 miljoen?
![]()
![]()
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=97366quote:Op maandag 3 januari 2011 16:54 schreef Hanoying het volgende:
Laat maar zien dat er slachtoffers vallen als direct gevolg van het niet rijden met winterbanden.
Even uit mijn hoofd: 38% meer ongevallen indien zomerband, 14% meer ongevallen indien winterband.quote:Hoe verhouden de percentages wel/geen winterbanden voor ongelukken met letselschade tot gevolg zich tot de normale verdeling wel/geen winterbanden op de nederlandse wegen?
Daarnaast kosten die banden geen ¤100,- per stuk. Mijn Vredestein snowtrac 3 waren ¤40,- per stuk. Uiteraard zijn er formaten die stukken duurder zijn, maar dat geld echt niet voor alle 6 miljoen auto's.quote:Op maandag 3 januari 2011 16:58 schreef DS4 het volgende:
Ook voor jou: als je winterbanden gebruikt, verbruik je geen zomerbanden.
De cruciale statistiek voor deze hele discussie, zou hem graag zien van een betrouwbaardere bron dan "uit je hoofd"quote:Op maandag 3 januari 2011 17:01 schreef DS4 het volgende:
Even uit mijn hoofd: 38% meer ongevallen indien zomerband, 14% meer ongevallen indien winterband.
Omdat een mensenleven/blijvende invaliditeit onbetaalbaar is? Het gaat uiteindelijk om de afweging waarom mensen we/niet winterbanden willen nemen, en de kosten maken daar een integraal onderdeel van uit. Als ik 200 euro blikschade voorkomt door voor 600 euro banden te kopen, zou dat een vrij matige investering zijn.quote:
Bij de tweedehands BMW rijder met gladde zomerbanden.quote:Op maandag 3 januari 2011 17:17 schreef Hanoying het volgende:
[..]
De cruciale statistiek voor deze hele discussie, zou hem graag zien van een betrouwbaardere bron dan "uit je hoofd"
Let wel dat we het dienen te hebben over ongelukken met letselschade. Dat er veel meer blikschade ongelukjes gebeuren zal best maar is niet relevant, letselschade en dan nog het liefst met de dood tot gevolg is wat telt.
Ik betwijfel of het aantal slachtoffers als gevolg van zomerbanden wel zo groot is. Het omgekeerde zou zelfs waar kunnen zijn, dat het aantal slachtoffers relatief hoger ligt onder de winterbandrijders.
(En ja dat kan omdat de winterbandrijders bij sneeuw een neiging hebben wat harder te rijden, veel mensen zoeken van nature de grens "voldoende grip" op. Voor een winterbandrijder in een bmw zal hij op binnenwegen wellicht deze grens op 70 vinden waar een studentje in een oude polo met zomerbandjes hem al bij 40 vindt. Is de kans op een zwaar ongeluk nu groter bij de bmw rijder of bij het studentje in de oude polo?)
Ik ook niet en heb ook totaal geen last gehad van gladheid.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:35 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ik moest vanmorgen gewoon krabben, en het is nog steeds een ijsbaan in de straat. De hagel en paar sneeuwvlokken van gisteravond zijn vandaag niet eens getooid, dus dat schiet niet op zo.quote:Op maandag 3 januari 2011 17:54 schreef Afketser het volgende:
[..]
Ik ook niet en heb ook totaal geen last gehad van gladheid.
Woon jij in het hoge noorden of in het verre zuiden?quote:Op maandag 3 januari 2011 17:56 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik moest vanmorgen gewoon krabben, en het is nog steeds een ijsbaan in de straat. De hagel en paar sneeuwvlokken van gisteravond zijn vandaag niet eens getooid, dus dat schiet niet op zo.
Geef het maar op. Als er iets in dit topic is gebleken, dan is het wel dat mensen die winterbanden onzin vinden ook niet kunnen lezen. Ow ja en ze typen 'is' ipv 'eens'.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:44 schreef Stupendous76 het volgende:
Ik heb het gelezen en ik begrijp het artikel. Misschien jij wat minder, want je komt er vooral een mening tegen en geen feiten. En toevallig komt die mening jou er goed uit (want winterbanden zijn evil!!!)
Maar goed, als je het verschil niet kent (of wil kennen...) kom je er nooit achter.
Ik zie de wildste aannames van de niet-winterbandrijders en het een na het ander aangetoond door de winterbandrijders... maar o wee als de winterbandrijder iets niet kan aantonen... nee, dan heeft de niet-winterbandrijder gelijk ook al is het nog zo vergezocht.quote:Op maandag 3 januari 2011 17:17 schreef Hanoying het volgende:
De cruciale statistiek voor deze hele discussie, zou hem graag zien van een betrouwbaardere bron dan "uit je hoofd"
Het aantal letselschades zegt natuurlijk heel veel over het aantal doden. Maar het enige wat de niet-winterbandrijders nog kunnen doen is zoveel mogelijk mist op proberen te werpen.quote:Let wel dat we het dienen te hebben over ongelukken met letselschade. Dat er veel meer blikschade ongelukjes gebeuren zal best maar is niet relevant, letselschade en dan nog het liefst met de dood tot gevolg is wat telt.
Welja. En dan klagen dat ik geen bron heb...quote:Ik betwijfel of het aantal slachtoffers als gevolg van zomerbanden wel zo groot is. Het omgekeerde zou zelfs waar kunnen zijn, dat het aantal slachtoffers relatief hoger ligt onder de winterbandrijders.
Ik denk dat zomerbandrijders net zo hard rijden als winterbandrijders, de winterbandrijder mag dan overmoedig zijn, de zomerbandrijder is al te laat door het gekloot met uitparkeren. Ergo, de zomerbandrijder zal niet alleen zo hard mogelijk proberen te rijden, hij kijkt ook de helft van de rit op de klok ipv de weg.quote:Op maandag 3 januari 2011 17:17 schreef Hanoying het volgende:
Let wel dat we het dienen te hebben over ongelukken met letselschade. Dat er veel meer (En ja dat kan omdat de winterbandrijders bij sneeuw een neiging hebben wat harder te rijden, veel mensen zoeken van nature de grens "voldoende grip" op. Voor een winterbandrijder in een bmw zal hij op binnenwegen wellicht deze grens op 70 vinden waar een studentje in een oude polo met zomerbandjes hem al bij 40 vindt. Is de kans op een zwaar ongeluk nu groter bij de bmw rijder of bij het studentje in de oude polo?)
Dat lijkt me nogal duidelijk. Al die testjes zijn initiatieven van de bandenmaatschappijen.quote:Op maandag 3 januari 2011 18:23 schreef DS4 het volgende:
(overigens is de link al een paar keer voorbij gekomen, maar toen zat de verzekeringsmaatschappij in het complot van Michelin natuurlijk)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |