Wordt dan alleen de winterband in de winter verplicht? Of mag je in de zomer ook gewoon de winterband gebruiken? In dat geval ga ik over op de winterband waar ik dan gewoon altijd op blijf rijden.quote:Op zondag 2 januari 2011 20:18 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik heb tractiecontrole meegemaakt (op sneeuw) en ken dus het nut er van. Of dat met droog weer ook zo is weet ik niet, maar het is wel een goed hulpmiddel. Dat zal ABS ook zijn, net als ESP. En zoals iemand al aangaf in dit topic: die maatregelen zijn met een paar jaar verplicht voor nieuwe auto's in de EU, dan is het dus een kwestie van moeten. Winterbanden nog niet, maar daar in Europa waar winter ook echt winter is, zijn die banden of al verplicht of doen mensen dat zelf al. En misschien komt er straks ook een Europese wet voor, wie weet.
quote:Op zondag 2 januari 2011 20:22 schreef Afketser het volgende:
[..]
Wordt dan alleen de winterband in de winter verplicht? Of mag je in de zomer ook gewoon de winterband gebruiken? In dat geval ga ik over op de winterband waar ik dan gewoon altijd op blijf rijden.
[..]
quote:Op zondag 2 januari 2011 20:18 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Winterbanden nog niet, maar daar in Europa waar winter ook echt winter is, zijn die banden of al verplicht of doen mensen dat zelf al. En misschien komt er straks ook een Europese wet voor, wie weet.
Ja maar is het ook verplicht om in die landen zomerbanden te gebruiken buiten de winter of mag je dan ook winterbanden gebruiken?quote:
Dat wordt een dure grap dan.quote:Op zondag 2 januari 2011 20:22 schreef Afketser het volgende:
[..]
Wordt dan alleen de winterband in de winter verplicht? Of mag je in de zomer ook gewoon de winterband gebruiken? In dat geval ga ik over op de winterband waar ik dan gewoon altijd op blijf rijden.
Laat gaan...quote:
'tuurlijk mag dat! Maar let wel even op je max speedrating, en hou ook rekening met een verhoogde slijtage (waarschijnlijk rij je een winterband binnen 10.000km helemaal aan gort bij temperaturen 20+).quote:Op zondag 2 januari 2011 20:41 schreef Afketser het volgende:
[..]
Ja maar is het ook verplicht om in die landen zomerbanden te gebruiken buiten de winter of mag je dan ook winterbanden gebruiken?
In elk geval de laatste test in Autoweek.quote:Op zondag 2 januari 2011 20:11 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat laatste wil ik wel graag zien wat dat ben ik nog niet tegengekomen.
quote:Op zondag 2 januari 2011 21:51 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
In elk geval de laatste test in Autoweek.
In de Autobild testen ook, maar die kan ik niet als pdf vinden op dit moment.
staat hierquote:Overigens is wat MT@ hierboven beweerd simpelweg niet waar. Ik sla net de autokampioen van afgelopen week dicht waarin een lezerstest is gedaan tussen Michelin zomer- en winterbanden. Conclusie: ook op nat wegdek zorgen winterbanden voor betere controle en een korte remweg.
Heb de autoweek niet bij de hand, maar daar waren de bevindingen anders. Ook bij Autobild.quote:
In een auto uit 1985 vs een auto uit 2010 is dat verschil net zo groot, zo niet groter vanwege de vooruitgang in de technologie. Oude auto's dus maar verbieden en iedereen verplichten een nieuwe te kopen?quote:Op zondag 2 januari 2011 18:15 schreef justanick het volgende:
[..]
Doe jij dat eens bij mij; ik ben helemaal niet voor een verplichting.
[..]
Nee, jij denkt dat je veilig kunt rijden zonder winterbanden omdat je je eigen rijkunsten overschat. Dat wil niet zeggen dat het zo is, de ongevalsstatistieken wijzen ook uit dat mensen met winterbanden (veel) minder ongevallen veroorzaken.
Overigens stel ik nergens dt het per definitie onveilig is. Alleen dat het (veel) minder veilig is. En dat je met zomerbanden dus bewust een groter dan noodzakelijk risico loopt dat je een (ernstig) ongeval veroorzaakt.
Jij wijst al met vingers... ik vind dit echt te ver gaan. Zit je nu serieus mensen zonder winterbanden te beschuldigen van onveilig rijden?quote:Op zondag 2 januari 2011 23:09 schreef capricia het volgende:
Ja, winterbanden zijn een aanschaf.
Ja, winterbanden zijn beter tussen oktober en maart.
En ja, het kost geld.. Geef je al je geld uit aan 1 keer een spannende bolide, dan heb dat geld kennelijk extra gereserveerd. En je bent dus niet bezig geweest met veiligheid
Zo lees ik het niet, ik lees dat rijden met winterbanden veiliger is. Als mensen wel veel geld willen uitgeven aan een pooierbak en niet aan winterbanden dan zit er wat fout m.b.t. de prioriteiten die men stelt. In dat geval verkies je bling-bling boven de veiligheid van jezelf en anderenquote:Op maandag 3 januari 2011 14:28 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Jij wijst al met vingers... ik vind dit echt te ver gaan. Zit je nu serieus mensen zonder winterbanden te beschuldigen van onveilig rijden?
Bah bah.. wat een wereld leven we toch in!
Mensen die te krenterig zijn geld uit te geven aan veiligheidquote:Op maandag 3 januari 2011 14:28 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Jij wijst al met vingers... ik vind dit echt te ver gaan. Zit je nu serieus mensen zonder winterbanden te beschuldigen van onveilig rijden?
Gast, iemand die net voor als zijn spaargeld zijn eerste 307 uit '91 heeft gekocht kan je moeilijk verwijten dat hij geen winterbanden heeft niet? Kijk, iemand met een dikke BMW zonder winterbanden a la.quote:Op maandag 3 januari 2011 14:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen die te krenterig zijn geld uit te geven aan veiligheid
quote:Op maandag 3 januari 2011 15:00 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Gast, iemand die net voor als zijn spaargeld zijn eerste 307 uit '91 heeft gekocht kan je moeilijk verwijten dat hij geen winterbanden heeft niet? Kijk, iemand met een dikke BMW zonder winterbanden a la.
En daarom wijs jij maar met je vingertje?quote:Maar het gaat me vooral om dat gevingerwijs. Dat mensen (zonder dat het uberhaupt verplicht is) nu al gaan wijzen naar die onveiligerds op de weg zonder winterbanden. Dat vind ik een trieste zaak.
En terecht, stuk verdriet!quote:Op maandag 3 januari 2011 15:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
En daarom wijs jij maar met je vingertje?
Woensdag gaat het weer sneeuwenquote:Op maandag 3 januari 2011 15:00 schreef Hukkie het volgende:
Het winterweer is hier alweer een tijdje voorbij, blij dat ik mezelf niet op kosten gejaagd heb.
En zaterdag kan het wel eens 8 graden worden!quote:Op maandag 3 januari 2011 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Woensdag gaat het weer sneeuwen
Jep, en voor die anderhalve sneeuwvlok die er dan valt rijd ik wel iets voorzichtiger en houd ik wat meer afstand.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Woensdag gaat het weer sneeuwen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |