Peter | maandag 20 december 2010 @ 20:06 |
Vervolg op het succesvolle tramtopic deel 1! | |
Peter | maandag 20 december 2010 @ 20:07 |
| |
admiraal_anaal | maandag 20 december 2010 @ 20:13 |
![]() ![]() Dit gebeurt er als een voertuig aan station Driemanspolder strandt voor 2/3 uur en de bestuurder in slaap valt ![]() En hier stond ik afgelopen nacht 3 uur lang ![]() ![]() | |
BrandX | maandag 20 december 2010 @ 20:14 |
oooooooh ik ben zo blij dat ik nu met mijn tuut naar mijn werk kan ipv met de RR, de ellende van vorig jaar heb ik nog nachtmerries van, en ik lees alweer dat er bar weinig veranderd is ![]() | |
BrandX | maandag 20 december 2010 @ 20:16 |
Ik heb vorige winter elke dag vanaf mozartlaan den haag naar driemanspolder zoetermeer gereden ![]() Hebben we ongetwijfeld een keer in dezelfde tram gezeten ![]() | |
Duvel | maandag 20 december 2010 @ 20:17 |
Ruim zes jaar voor één topic, is dat een record? | |
Peter | maandag 20 december 2010 @ 20:33 |
Ik ben 1 dec. pas begonnen ![]() tussen 7:15 en 7:30 vertrekken van centraal. Ohja, ik stap vaak liever in 4 naar javalaan, die gaat tenminste zeker direct langs Stadhuis. 3 Centrum-west wil wel eens ineens niet verder gaan dan de 1e keer Centrum West ![]() | |
Peter | maandag 20 december 2010 @ 20:44 |
Het mag bijna op de FP he! ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 20 december 2010 @ 21:01 |
De TramPluslijn naar Ridderkerk gaat in de koelkast van de SRR wegens bezuinigingen. Maar volgens mij waren ze al een aftakking na Akkeroord (Trampluslijn 23) richting Ridderkerk of schat ik dat verkeerd in? [ Bericht 3% gewijzigd door o.us op 20-12-2010 21:02:10 ] | |
Duvel | maandag 20 december 2010 @ 21:26 |
Zijn ze daar niet een nieuwe remise aan het bouwen (aan de overkant van de A16)? | |
#ANONIEM | maandag 20 december 2010 @ 21:31 |
Klopt, maar een tramhalte richting de remise lijkt mij een bietje onlogisch. Lijn 27 (De Ridderkerklijn) wordt sowieso een aftakking van lijn 23 na Akkeroord. | |
Duvel | maandag 20 december 2010 @ 21:32 |
Gaat lijn 23 maar tot Akkeroord dan? Die steekt de A16 toch al over? | |
#ANONIEM | maandag 20 december 2010 @ 21:33 |
Daarna heb je een aftakking tussen twee lijnen ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door o.us op 20-12-2010 21:34:10 ] | |
Peter | maandag 20 december 2010 @ 21:34 |
Pics? ![]() | |
#ANONIEM | maandag 20 december 2010 @ 21:38 |
Doe ik wel van het weekend of zo ![]() Alleen op Google Maps issie er niet. http://maps.google.nl/map(...)000793,0.001682&z=19 Dan gaat het de Rotterdamseweg op richting Ridderkerk. | |
Robin__ | dinsdag 21 december 2010 @ 08:09 |
Ghehe, zaterdagnacht stond er ook 1 (leeg) op het leeghwaterplein. Enig idee waarom? Ik zou denken dat je hem dan langs een halte zet of bij HS voor de deur. (hij stond tussen de leeghwaterbrug en de halte) Kan me haast niet voorstellen dat hij heuvel af niet door het ijs in de rails komt (of kan hij daadwerkelijk uit de rails gedrukt worden?) | |
admiraal_anaal | dinsdag 21 december 2010 @ 10:42 |
Had een motorstoring, komt veel voor met dit weer gezien de motoren bij een GTL onder het voertuig hangen. Bij de RR zitten ze op het dak | |
bork | dinsdag 21 december 2010 @ 10:45 |
ff wat vulling Gent voorjaar 2009![]() ![]() ![]() ![]() | |
Karrs | dinsdag 21 december 2010 @ 11:01 |
PCC's ![]() | |
Peter | dinsdag 21 december 2010 @ 19:44 |
![]() Uit 2006, Antwerpen geloof ik ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 21 december 2010 @ 19:47 |
Ik mis spontaan die oude RET Düwagjes. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door o.us op 21-12-2010 19:47:33 ] | |
Mryc | woensdag 22 december 2010 @ 18:04 |
Vraag voor admiraalanaal: heb jij enig idee waarom tram 17 nog steeds in twee delen rijdt? | |
Peter | woensdag 22 december 2010 @ 18:50 |
scheelt een heleboel wissels... en dus kans op storingen.. | |
bork | maandag 27 december 2010 @ 01:02 |
koude tram![]() Sorry voor de kwaliteit, het was koud | |
Socios | maandag 10 januari 2011 @ 18:23 |
Ik ben veel meer geïnteresseerd in treinen, maar soms vind ik trams ook leuk. Bij dezen wat foto's die ik gemaakt heb van trams van de RET. ![]() Lijn 5 naar Willemsplein ![]() Lijn 10 naar Spangen ![]() Lijn 4 naar Centraal Station ![]() Nog een keer Lijn 5 naar Willemsplein op een andere locatie. ![]() Nog een keer Lijn 4 naar Centraal Station op een andere locatie. | |
Duvel | maandag 10 januari 2011 @ 18:32 |
Waar is dit ook weer? Amsterdam of Arnhem? Leuke foto's trouwens! | |
Socios | maandag 10 januari 2011 @ 19:30 |
Openluchtmuseum in Arnhem. ![]() | |
MREn | maandag 21 maart 2011 @ 22:31 |
Alwaar zaterdag een rondleiding wordt verzorgd gericht op de liefhebber+ Dus met goed inhoudelijk verhaal en in/aan/onder trams snuffelen. Info+plaatjes: http://www.nvbs.com/OverNVBS/NVBS80Activiteiten.htm ![]() | |
Duvel | maandag 21 maart 2011 @ 22:44 |
Leuk! Jammer dat ik niet in de buurt ben. ![]() Bedankt voor de melding i.i.g.! | |
#ANONIEM | maandag 21 maart 2011 @ 23:11 |
Lol, waar is dat? Ergens in Frankrijk zeker? | |
Duvel | maandag 21 maart 2011 @ 23:17 |
Ik vermoed Hannover...? | |
#ANONIEM | maandag 21 maart 2011 @ 23:19 |
Had zo'n vermoeden maar ik zie vaker zulke smalle Franse trammetjes dan die halve Duitse S-bahn.. ![]() | |
Karrs | maandag 21 maart 2011 @ 23:45 |
Dat lijkt zowaar op een hogevloertram. Ziet er "modern" uit. Waar is dit? Manchester? | |
Karrs | donderdag 31 maart 2011 @ 22:16 |
Er schijnt in Amsterdam een malloot een tram te hebben tegengehouden door er roerloos voor te gaan staan. ![]() | |
Bitlord | dinsdag 5 april 2011 @ 22:06 |
Vanmiddag meegeweest met een nieuwe Citadis-tram in Rotterdam. Die rijden best aardig. Andere foto's verschijnen zo op Wikipedia Commons![]() | |
Bitlord | dinsdag 5 april 2011 @ 22:57 |
En de andere plaatjes staan online en wel hier | |
#ANONIEM | woensdag 6 april 2011 @ 00:09 |
Gaan die nieuwe Citadissen niet de ZGT's op lijnen 2, 4, 7, 8 en 20 vervangen? | |
Bitlord | woensdag 6 april 2011 @ 00:23 |
Uiteindelijk wel maar ik denk dat ze nu nog in een soort proefbedrijf lopen samen met de oudere stellen. Ik kan met 95% zekerheid trouwens zeggen dat dit de enige nieuwe Citadis was die in de namiddag reed. | |
#ANONIEM | woensdag 6 april 2011 @ 00:33 |
Je ziet wel dat de Citadis I breder is dan de II-series, begreep nooit waarom ze nooit bij de andere lijnen reden behalve de TramPluslijnen maar dat is hetzelfde als de RandstadRailtrams en stadstrams van de HTM ![]() Ik zat gister trouwens in TramPluslijn 25 met tft-schermen ![]() | |
Bitlord | woensdag 6 april 2011 @ 01:35 |
Onjuist. Beide series zijn even breed. Wel helt de bak van de nieuwe serie minder over de voorste (en achterste?) as waardoor de bochten genomen kunnen worden op de stadslijnen 4, 7 en 8. | |
bork | woensdag 6 april 2011 @ 01:39 |
Sorry, ff niet opgelet, het was wat Duvel zei "Hannover" | |
bork | woensdag 6 april 2011 @ 01:47 |
Nog 1 gevonden, zomer 2009![]() Kop maar in ![]() | |
Pinnenmutske | woensdag 6 april 2011 @ 01:51 |
Telt de Kusttram ook mee? Knokke-De Panne | |
Bitlord | woensdag 6 april 2011 @ 02:34 |
Overigens zijn de eerste Regiocitadis van de vervolgbestelling 4055-4072 ook al in dienst in Den Haag. Vooralsnog gewoon op lijn 3/4. Later ook op lijn 2 en mogelijk gekoppeld op lijn 4 (dus 2 tramstellen aan elkaar). Het schijnt dat die lijn 4 behoorlijk druk kan zijn en het aantal ritten tussen Laan van NOI en Leidschenveen niet kan worden uitgebreid, zeker als metrolijn E vanaf augustus elke 10 minuten gaat rijden tussen Den Haag en Rotterdam Slinge. | |
admiraal_anaal | woensdag 6 april 2011 @ 06:46 |
Tot en met 4061 is binnen. Donderdag op vrijdagnacht komt 4062 binnen. Gekoppeld rijden op lijn 4 gaat gebeuren vanaf september, maar dan enkel de spitsritten. En die rijden van monstersestraat-javalaan. Spitsrit 3K rijdt dan enkel nog van Savornin Lohmanplein naar Laan van Noi Laag ipv Savornin Lohmanplein - Zoetermeer Centrum west. | |
Karrs | woensdag 6 april 2011 @ 07:46 |
Berlijn? | |
#ANONIEM | woensdag 6 april 2011 @ 09:46 |
Zijn ze in Den Haag al klaar met het ombouwen van tram 2 ![]() | |
admiraal_anaal | woensdag 6 april 2011 @ 10:26 |
Nee nog niet, wordt wel binnen 2 maanden verwacht ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 6 april 2011 @ 10:33 |
Hebben jullie trouwens bij de HTM al plannen om de stadstrams te vervangen ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door o.us op 06-04-2011 10:33:20 ] | |
Duvel | woensdag 6 april 2011 @ 10:34 |
De 3000'en rijden toch nog op PCC-draaistellen? Mag inderdaad wel wat nieuws voor komen. | |
#ANONIEM | woensdag 6 april 2011 @ 10:36 |
Volgens mij wel ja. Maar het is toch een stuk vertrouwd staatbeeld, die GTL ![]() | |
admiraal_anaal | woensdag 6 april 2011 @ 10:39 |
![]() | |
admiraal_anaal | woensdag 6 april 2011 @ 10:39 |
Ja nog steeds pcc onderstel ![]() | |
Duvel | woensdag 6 april 2011 @ 10:39 |
Ja, maar ook al dertig jaar oud of zo... | |
Duvel | woensdag 6 april 2011 @ 10:40 |
Kwaliteitje! | |
admiraal_anaal | woensdag 6 april 2011 @ 10:41 |
http://www.htmfoto.nl/algemeen/tonen2.php?pagina=1253010720 Dit waren de laatste keuzes waaruit HTM een keuze ging maken | |
#ANONIEM | woensdag 6 april 2011 @ 10:45 |
De Siemens en Bombardier Berlin lijken mij wel wat ![]() | |
bork | woensdag 6 april 2011 @ 10:52 |
![]() ![]() | |
Duvel | woensdag 6 april 2011 @ 11:17 |
Doe die Bombardier classic maar. De rest zijn gruwelijke hokken. Zo mooi als de Amsterdamse 1G-7G wordt het toch nooit. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 6 april 2011 @ 12:01 |
Het Klokhuis ging gisteren over trams. Dat was best tof. Trams ![]() | |
Duvel | woensdag 6 april 2011 @ 13:11 |
Heb jij ff mazzel, is Groningen niet bezig met een tram of zo? | |
Karrs | woensdag 6 april 2011 @ 13:28 |
Kwestie van smaak natuurlijk, ben het dan ook met je oneens. Moet je dit zien: ![]() Citadissen van Mulhouse. Deze zijn toch wel gruwelijk mooi, hoor.
![]() | |
Karrs | woensdag 6 april 2011 @ 13:33 |
![]() ![]() | |
Duvel | woensdag 6 april 2011 @ 15:15 |
Die Mulhouse-tram is volgens mij ooit nog in Utrecht geweest om de HOV-tramlijn te promoten! Ik vind die nieuwe trams vaak veel plastic. Maar misschien dat Groningen het beter doet! ![]() | |
bork | woensdag 6 april 2011 @ 16:05 |
Tatra KT4 is goed maar die rijden ook elders rond, bekijk het haltebord maar eens goed ![]() | |
Pinnenmutske | woensdag 6 april 2011 @ 16:25 |
![]() ![]() ![]() ok, help me even dit is toch een HermeLijn-stel? | |
Hiya | woensdag 6 april 2011 @ 16:42 |
Görlitz, meer Oost-Duits kan je het niet hebben ![]() | |
bork | woensdag 6 april 2011 @ 17:09 |
![]() ![]() | |
Hiya | woensdag 6 april 2011 @ 17:13 |
En dat zonder Google;) | |
Karrs | woensdag 6 april 2011 @ 18:30 |
HermeLijns rijden alleen in Gent en Antwerpen. Dit is er volgens mij geen - of ze hebben 'm drastisch verbouwd. Wat is dat ding trouwens LELIJK! ![]() | |
Battlefan | donderdag 7 april 2011 @ 01:16 |
In de zomer gaan er toch altijd een aantal Hermelijnen richtin de kusttram? De tram op de foto is een LRV van BN, maar ze worden ook gewoon Kusttram genoemd dacht ik, die tussenbak is er later ingezet [ Bericht 0% gewijzigd door Battlefan op 07-04-2011 02:19:24 ] | |
Pinnenmutske | donderdag 7 april 2011 @ 01:48 |
Sinds 2005 worden er elke zomervakantie een dertiental HermeLijn-trams uit Antwerpen en Gent aan de kust ingezet, om het aanbod te versterken tussen Oostende en Westende. Men is echter bezig om de HermeLijn-diensten zo ver mogelijk uit te breiden. Sinds de zomer van 2008 rijden deze trams tot De Haan Zwarte Kiezel. Doordat een HermeLijn moeilijker kan draaien (geen meedraaiende wielstellen zoals een BN), moet hiervoor het spoor op verscheidene plaatsen heraangelegd worden. Sinds 2008 zijn er ook al (niet-reguliere) ritten met passagiers naar De Panne uitgevoerd, onder andere door een hoog defectencijfer bij de BN-trams. Vanaf 2010 werden de extra ritten naar De Haan Zwarte Kiezel gedurende de zomermaanden afgeschaft. Dit kaderde in het besparingsplan van De Lijn. Testritten tot Knokke werden in het voorjaar van 2010 eveneens al uitgevoerd met de HermeLijn. Vanaf juni 2010 rijdt de HermeLijn-tram dan ook van Knokke tot De Panne, op het hele traject. Ritten naar Westende Bad blijven echter nog prioriteit. Bron: Wikipedia | |
Duvel | donderdag 7 april 2011 @ 08:11 |
Afschuwelijk ja. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 16 april 2011 @ 22:31 |
Inside news vanuit de RET: het schijnt dat er vanaf de nieuwe dienstregeling ook in het Engels omgeroepen gaat worden in de metro en tram in zone 5300 (Rotterdam Centrum) ![]() | |
Bitlord | zaterdag 23 april 2011 @ 01:09 |
Leuk tramfilmpje van begin deze week van mij: | |
Karrs | dinsdag 17 mei 2011 @ 22:45 |
Randstadrail 4, van Zoetermeer (Centrum-West) naar het eindpunt Uithof. Magnificent. ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 19 mei 2011 @ 23:04 |
![]() Eigenaar: MHD Bratislava Land van herkomst: Slowakije Locatie: Bratislava (Slowakije) Datum: 21 april 2011 | |
bork | zaterdag 16 juli 2011 @ 00:13 |
totally cool oder ganz geil![]() | |
admiraal_anaal | zaterdag 16 juli 2011 @ 12:19 |
Ik wil binnenkort lijn 3 gaan doen. Wel een timelaps, zoek alleen nog een houder voor mijn camera (full hd). Dat filmpje trouwens.... 3 overtredingen geconstateerd ![]() ![]() | |
Karrs | zondag 17 juli 2011 @ 16:34 |
* Karrs meldt zich als houder | |
Peter | zondag 17 juli 2011 @ 19:30 |
Deze is goedkoop ( wordt gratis verzonden, wel 2-3 weken bezorgtijd) http://www.dealextreme.co(...)der-for-camera-37975 | |
admiraal_anaal | maandag 18 juli 2011 @ 14:15 |
Ik heb een platte voorruit dus denk niet dat dat echt gaat werken ![]() | |
Peter | maandag 18 juli 2011 @ 15:56 |
Je kunt met 1 scharnier en een balhoofd aardig uit de voeten ( ik heb hem hier liggen en neem hem mee in een auto vandaag. ff testen) | |
bork | vrijdag 5 augustus 2011 @ 20:13 |
De tram die in deze brochure staat is wel aardig feestelijk, wel gezien, helaas niet geplaat ![]() http://www.vag-freiburg.d(...)ywagen_Flyer_low.pdf | |
GotC | vrijdag 5 augustus 2011 @ 21:30 |
En anders ik wel AA ![]() | |
Karrs | woensdag 17 augustus 2011 @ 23:43 |
HTM gaat "gekoppeld rijden" op RR4K Vanaf maandag 22 augustus gaan er wijzigingen plaatsvinden in de dienstregeling van RandstadRail 3 (K) en 4 (K). De RandstadRaillijnen 3 en 4 rijden maandag t/m zaterdag om de 10 minuten. Op maandag t/m vrijdag worden de ochtend- en avondspits versterkt met extra 3K en 4K ritten, dit zijn zogenaamde kort trajectritten. RandstadRaillijn 4K rijdt tussen Monstersestraat en Zoetermeer Javalaan. Op RandstadRail 4K wordt een begin gemaakt met gekoppeld rijden.’ Dit betekent dat er 2 rijtuigen aan elkaar worden gekopppeld. 's Avonds en zondag de gehele dag rijden de RandstadRaillijnen om de15 minuten. (Ik heb dit van SSC af, daar staat geen bron bij helaas) ![]() | |
bork | vrijdag 7 oktober 2011 @ 09:49 |
Sneltrams krijgen nieuwe kleur | |
bork | donderdag 13 oktober 2011 @ 12:49 |
tram naar Bithoven (NS-station) vanaf de Uithof | |
admiraal_anaal | donderdag 13 oktober 2011 @ 13:03 |
En nog uitgeprobeerd? Waarschijnlijk gaan ze alweer stoppen met het project gekoppeld rijden | |
GotC | donderdag 13 oktober 2011 @ 13:05 |
Thank god voor het stoppen met gekoppeld rijden ![]() ![]() | |
Karrs | donderdag 13 oktober 2011 @ 13:52 |
Wat is het probleem dan? | |
GotC | donderdag 13 oktober 2011 @ 13:53 |
Gemiddeld 3 passagiers in zo'n gekoppelde RR ![]() | |
Karrs | donderdag 13 oktober 2011 @ 14:17 |
Waarom hebben ze dan een koppelproef op die lijn gedaan ![]() Was dat alleen om te zien of het technisch kan, of zo ![]() | |
GotC | donderdag 13 oktober 2011 @ 14:22 |
Dat kan AA je misschien vertellen? Iig, de logica was imo ver te zoeken! Lijn 4 is altijd bomvol tijdens de spits..leek mij een betere keuze.. | |
Duvel | donderdag 13 oktober 2011 @ 15:55 |
Rijdt het erg beroerd? | |
admiraal_anaal | dinsdag 8 november 2011 @ 16:09 |
![]() ![]() ![]() ![]() En de folder in PDF Deze heeft de HTM dus besteld, order is geplaatst ter vervanging van de GTL | |
admiraal_anaal | dinsdag 8 november 2011 @ 16:09 |
Nee je merkt het verschil nauwelijks | |
Karrs | dinsdag 8 november 2011 @ 17:34 |
De Siemens Avenio! Hij is pretty. ![]() ![]() Huh ![]() Ik heb 't idee dat ze deze in Groningen ook willen hebben. Alleen hebben ze daar m.i. nogal absurde eisen gesteld: ze willen een tram waar 290(!) personen in kunnen. Hij mag maximaal 45 meter lang zijn en moet 93 zitplaatsen hebben (vast + klapstoel)... de Avenio komt ook in 45m en heeft dan 93 vaste zitplaatsen. In Groningen moet hij wel 2,65m breed worden. | |
Peter | dinsdag 8 november 2011 @ 17:40 |
Geen auto meer ![]() Maar het moet lukken ![]() ![]() De Randstadrail-voertuigen zijn voor veel tramlijnen net te breed.. Zo kunnen ze ook over de turfmarkt niet de omleidingsroute rijden als de tramtunnel dicht is.. | |
#ANONIEM | zaterdag 19 november 2011 @ 15:21 |
Mooie tram. Gaan alle GTL's dan weg of blijven er maar een paar lijnen over? In Rotterdam had je, op drie lijnen na, alleen maar Citadissen zien rijden. Op die drie alleen maar ZGT's die geleidelijk ook zullen verdwijnen naar Oostbloklanden. [ Bericht 13% gewijzigd door o.us op 19-11-2011 15:21:48 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 19 november 2011 @ 15:26 |
Dan zal tram 6 neem ik aan ook RR worden? | |
admiraal_anaal | zaterdag 19 november 2011 @ 18:20 |
Nope, wordt geen RR want Paul Krugerlaan is net breed genoeg voor 2.55 voertuigen en verderop ook zo'n zelfde situatie | |
admiraal_anaal | zaterdag 19 november 2011 @ 18:22 |
Als ik hem kan lenen, graag ![]() En de Turfmarkt is het de bocht die te scherp is helaas in 2014 komt de eerste en de volledige GTL bestand gaat er uit. Zijn meer dan 30 jaar en gewoon op | |
Peter | zaterdag 19 november 2011 @ 22:00 |
Geef maar een gil waar je hem wil hebben, de zuignap ![]() | |
bork | woensdag 14 december 2011 @ 02:35 |
![]() | |
admiraal_anaal | woensdag 14 december 2011 @ 06:02 |
Wil hem ook wel overkopen evt ![]() ![]() | |
Peter | woensdag 14 december 2011 @ 18:21 |
Betalen? voor die nog geen 7 dollar? ![]() ![]() | |
Peter | zaterdag 17 december 2011 @ 23:20 |
| |
ReisT | dinsdag 27 december 2011 @ 16:24 |
De eerste vernieuwde sneltram is sinds deze week in dienst, voorlopig nog even in het gezelschap van een groene:![]() | |
MREn | woensdag 11 januari 2012 @ 13:37 |
Oude plaatjes, ook met tram in Amsterdamse gracht: http://nvbs.com/toon.php?pag=Expo_10 | |
admiraal_anaal | woensdag 11 januari 2012 @ 23:33 |
Nu is er echt een begin gemaakt aan het slopen van de eerste GTL's ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Duvel | donderdag 12 januari 2012 @ 09:07 |
Heftig... Kunnen ze die dingen missen? | |
admiraal_anaal | dinsdag 24 januari 2012 @ 00:09 |
![]() | |
Peter | dinsdag 24 januari 2012 @ 00:51 |
Zijn er zoveel RR-voertuigen over/geleverd? En enig idee wanneer lijn 9 om gaat? (Al lijkt me dat met de huidige route niet te kunnen que profiel bij de turfmarkt) | |
admiraal_anaal | dinsdag 24 januari 2012 @ 01:06 |
Zijn laatste maanden 15 voertuigen erbij gekomen. Er is te weinig plaats om te stallen, daarom hebben ze spoed gezet achter de verlenging bij (tijdelijke) eindhalte Javalaan. Passen nu 8 voertuigen maar moeten er 16 worden over 2 weken. Voor lijn 2 zullen er ongeveer 8/10 nodig zijn. Daarbij is onderhoud soms problematisch geweest afgelopen jaar omdat alle wagen in dienst waren en als er dan 1 kapot was die niet omgeruild kon worden en dus een dienst uit moest vallen. Ook zijn er wagens die schade rijden en dus uit roulatie gehaald worden en dus was het steeds kantjeboord. Lijn 9 gaat nog wel een jaar of 4 duren. Lijn 2 heeft prio. Voor lijn 9 moeten alle haltes aangepast worden, sporen verlegd worden, bochten aangepast worden. En alles hangt af van de concessies, want als HTM de concessie niet kan krijgen gaan ze er ook niet in investeren | |
TeringHenkie | dinsdag 31 januari 2012 @ 16:56 |
Met VETAG! | |
Bitlord | vrijdag 17 februari 2012 @ 13:15 |
Zo. Eind januari ben ik een paar dagen naar zowel Parijs als Lyon geweest waar ik flink wat trams en metro's op de foto heb kunnen krijgen. De filmpjes plaats ik alvast hier zodat jullie er naar kunnen kijken! | |
bork | zondag 26 februari 2012 @ 00:04 |
In de Libelle (ja, je leest het goed) stond en artikeltje over slapen in een tram of trein ![]() http://controversy.nl/index2.htm ![]() | |
bork | dinsdag 5 juni 2012 @ 16:20 |
schopje, ![]() | |
remcoP | dinsdag 5 juni 2012 @ 18:00 |
Hé! Het Hundertwasserhaus! Oja, en een tram ![]() | |
Bitlord | maandag 27 augustus 2012 @ 19:09 |
Na een vakantie in Frankrijk heb ik weer een kleine voorraad opgebouwd van tramstadreportages. Het wordt zo langzamerhand toch wel leuk om een collectie op te bouwen van verschillende steden. Grenoble is een van de steden die ik nu kan afstrepen van mijn lijstje. Vriendin met een boek op de camping, en ik een dagje op pad naar een nieuwe stad. Gelegen aan de voet van de Alpen en rondom omgeven door bergen voelde ik mij als in een dal. Met een modern tramsysteem geopend in 1987 is het inmiddels een van de oudere tramsystemen van onze zuider(over)buren. Het systeem is hierdoor al volwassener en het net is de afgelopen jaren behoorlijk uitgebreid. Momenteel heeft het geheel een netlengte van 33,6 kilometer. Alors, wie verder wil lezen over het tramsysteem van Grenoble kan zich wenden tot Wikipedia. Hieronder een korte impressie van mijn dagje aan deze stad. Na het parkeren van de auto in één van de Parc+Relais van de stad kocht ik een dagkaart om zonder zorgen het gehele net te berijden. ![]() [Ii]Twee Citadis 402-trams van lijn C kruisen elkaar bij de halte Neyrpic - Belledonne.[/I] Op de augustusvrijdag van mijn bezoek werd het leeuwendeel van de diensten gereden met een van de 50 Citadis 402-trams uit de serie 6001-6050. In 2005 kwamen de eerste 35 voertuigen, in 2009 aangevuld met 15 vrij identieke trams. Echt vol waren de trams niet, in tegenstelling tot sommige andere tramsteden. De frequenties in Grenoble waren ook niet erg hoog, met tienminutendiensten op drie van de vier lijnen, en kwartierdiensten op de lijn D. Drie van de vier lijnen deden het onderwijscomplex in het oosten van de stad aan, waar een serene rust heerste. Er zal een verband geweest zijn. ![]() Interieur van de Citadis 402-trams, imiddels een bekend gezicht. Een van de Citadis 402-trams. Het is best rustig in de tram. Wegens werkzaamheden, die ik overigens niet heb kunnen ontdekken, was een van de lijnen die deels langs de universiteit reed, ingekort. Ik vermoedde gewoon een niet geheel onterechte ingekrompen dienstregeling. Een tram van lijn C over de overloopwissels vlak voor het universiteitscomplex. Een tram van de lijn die nog wel doorreed naar Plaine des Sports bij station Universites. Bij het eindpunt Plaine des Sports is de stalling van het trambedrijf gevestigd. Een vrij onneembare vesting leek het, ik heb het maar niet eens geprobeerd om er binnen te geraken. ![]() Stalling van de Semitag, het vervoersbedrijf van Grenoble. Aangezien op vier diensten na alle ritten werden uitgevoerd met Citadistrams, moesten achter de muren van het gebouw zo'n vijtig TFS-trams staan. Ik heb er slechts eentje gezien. Terug naar de trein/tramhalte Gare Universites, waar een tram van lijn D op weg is naar het eindpunt Plaine des Sports. ![]() Vanaf het station wilde ik met de tram weer naar de stad, maar halverwege de rit werden we vriendelijk verzocht om de tram te verlaten. Waarom begreep ik niet, maar verder reden was er niet bij. Iets met de tramlijn meelopen en in mijn beste Frans iets aan een agent vragen maakte veel duidelijk: een overval op een juwelier waarbij door daders en agenten behoorlijk was geschoten. Gelukkig had ik mijn dagje iets anders georganiseerd, anders had het geheel er misschien heel wat anders uitgezien. (zie en hier. ![]() Na het centrum van Grenoble te hebben overleefd en van -beperkte- schrik een lekker Wokje te nemen, toogde ik naar lijn D, de enige lijn die op die bewuste vrijdag naar mijn waarneming werd bereden met TFS-trams. De TFS-trams kende ik van eerdere bezoeken aan Nantes en Parijs en doen bij mij inmiddels behoorlijk gedateerd aan. ![]() TAG 2023 bij de eindhalte van lijn D te Hector Berlioz Universites. En een andere TFS-trams in bewegend beeld. ![]() Tot slot een foto van het interieur van de TFS-trams, de kleuren komen overeen met die van de Eurotrams in Straatsburg. | |
admiraal_anaal | maandag 27 augustus 2012 @ 22:53 |
![]() | |
Bitlord | maandag 27 augustus 2012 @ 23:52 |
Paar daagjes geleden, een foto van de vertrekkende motorwagen M1602 met een sleep rijtuigen bij het depot van de RTM in Ouddorp.![]() | |
Bitlord | zaterdag 1 september 2012 @ 00:46 |
En die tram van de RTM in Ouddorp in bewegend beeld. | |
Bitlord | zaterdag 1 september 2012 @ 00:48 |
Vandaag met enige toeval voor de eerste keer het tramnet van Charleroi bezocht. Het is eigenlijk niet te geloven waarom die hele metro daar ooit gebouwd is. Wat een enorme kapitaalvernietiging! Ik ben van Anderlues naar Charleroi gereisd; bij 5 van de metrohaltes stapte er gewoon niemand in of uit; stations fantômes! Worden hele roltrapsystemen in dienst gehouden voor 10 reizigers per dag? En of het nou ook snel is? 26 minuten doet de tram er over van Anderlues naar station Depremie/Damprémy; een bus zou meer door de woonkernen gaan en is waarschijnlijk even snel. En een lagevloer. En niet zo ongelooflijk schuddend zodat je er welhaast misselijk van geraakt. In Anderlues bij de beginhalte Monument staan de reizigers eindeloos kou te leiden zonder enige schuilgelegenheid, terwijl de tram minutenlang stilstaan om de hoek. Waarom keert de tram niet gewoon op de halte? Hoewel men het geheel als een metro doet voorstellen, komt het nog meer boerentramachtig over. Lage frequenties, bestuurders die uitgebreid met klanten babbelen bij de haltes, kaartjes verkopen en zelfs uit de cabina stappen om de kaartjes te ontwaarden. De stations; je waant je terug in de seventies. Wat een lelijkheid (wel schoon). En is er op het hele metronet één reclamebord wat verhuurd is? Geen adverteerder gezien, NERGENS. Voor een buitenlander is België maar een vreemd land. Het tramnet van Charleroi heeft mijn beeld van Belgiïe verder doen vertwijfelen. Desondanks vond ik het een erg interessante ervaring om de tram van Charleroi eens te mogen bekijken, net zoals de tramstalling en twee van de weinige BN-trams in NMVB-kleuren die deze vrijdag nog dienst deed. ![]() | |
bork | zaterdag 1 september 2012 @ 12:08 |
![]() ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 11 september 2012 @ 11:49 |
Het is 9/11 en welke trams botsen op elkaar? Juist. ![]() | |
Peter | woensdag 12 september 2012 @ 20:52 |
Den Haag gaat ook flink klussen aan het tramnet. Zie en http://haaglanden.nl/ovtoekomst | |
Bitlord | vrijdag 21 september 2012 @ 03:11 |
Toekomst voor de tram van Lódz? Lagevloertrams maar ook nog echte buurtspoorwegen in deze lelijke Poolse stad. Enkele dagen na mijn bezoek aan de grote Poolse Krakau was ik vanuit Warschau vertrokken naar Lódz om daar in een dag het tramnet te bekijken. Lódz ligt op ongeveer 2,5 uur reizen van Warschau en leek mij een interessant uitstapje. Vantevoren was mij bekend dat Lódz nog een aantal echte buitenlijnen in dienst heeft. Aangezien ik dat fenomeen alleen ken uit (foto)boeken van vroeger was ik benieuwd hoe dit was. Lódz heeft 17 reguliere stadstramlijnen en daarnaast een drietal regionale lijnen, allen op meterspoor (nee, de PCC's kunnen hier geen tweede leven slijten!). Het stadstramnet wordt geëxploiteerd door het vervoerbedrijf van Lódz, op één van de buitenlijnen rijdt de MKT met een allergaartje aan materieel. Aangezien ik bij een vriend kon slapen die in de ochtend vroeg naar zijn werk moest, kon ik met hem meerijden naar een voorstadstation van Warschau. Hij en zijn vader gingen richting de hoofdstad, en ik ging met de boemel de andere kant op. Een halfuur later kon ik overstappen op de sneltrein richting Lodz, die gelukkig aangenaam rustig was. Bij aankomst op station Lódz Fabryczna (het oostelijke hoofdstation) viel het mij al op dat de tramsporen er heel wat slechter bij liggen dan in Krakau. Hoewel ik later op de dag zag dat er trajectgedeeltes zijn die er wel als nieuw bijliggen, hebben de grote stukken slecht spoor m.i. een grote invloed op de rijsnelheid. Op de foto komt een koppelstel met Konstal trams (in verschillende uitvoeringen zijn er maar liefst 850 trams van dit type in de stad) over de Jana Kilinkskiego langs het station rijden. Hoewel het niet goed te zien is is het spoor hier erg slecht en rijdt de tram niet harder dan 20 kilometer per uur. ![]() Samen met lijn 4 wordt deze tak met lijn 1 weer door twee lijnen bediend. Elk apart met een frequentie van elke 20 minuten, wordt dit trajectdeel elke 10 minuten bediend. ![]() Na een slecht engelssprekende Pool gevraagd te hebben hoe een dagkaartje hier heet kon ik richting een van de zes ogenschijnlijke zelfde kiosken die in een rij staan bij het station gaan, om daar bij zo'n typisch kioskvrouwtje voor ik meen E3 een dagkaart te kopen. Deze verkocht ook koffie en ik heb mogen ervaren hoe oploskoffie smaakt als de korrels niet goed oplossen in het water. Gadverdamme. Met een dagkaart in de hand liep ik weer richting de tramhalte om een beetje de stad verder in te gaan. Met een gereviseerde Konstal-tram ging de reis twee haltes in zuidelijke richting, om uit te stappen bij de kruising met de Aleja Marzalska Jozefa Pilsudskiego. Aangezien de tram op de weg stopt tussen het andere verkeer en deze weg geen prioriteit kon krijgen voor de drukke Aleja Marzalska had ik tijd genoeg om nog even een foto te maken van voorgenoemde tram. ![]() Op de kruising kwam na een sigaretje een dienstwagen van lijn 14 aangereden, waarmee ik op weg ging naar het hoofddoel van deze dag. Hoewel het spoor er ogenschijnlijk beter bij lag dan in de voorgenoemde straat, werd ook hier vrij langzaam gereden. ![]() Enkele haltes verder in westelijke richting stapte ik uit om naar een tram van lijn 46 te lopen. Op de achtergrond komt er al een tram van die lijn langs, maar eerst een foto van de deels op hetzelfde traject rijdende lijn 15. ![]() Lijn 46 was het hoofddoel van de dag, maar waarom die lijn? Omdat het de langste lijn van Polen is en ook een van de langste in de wereld. Oke, de Kusttram in Belgi� is met 67 kilometer nog veel langer, maar lijn 46 is met 38 kilomter ook geen kleintje. Vanaf de in het zuiden in de stad gelegen shopping mall (wat lelijk is zoiets) rijdt de lijn door de hele stad Lodz richting het noorden. Vanaf daar rijdt de tram verder richting het plaatsje Zgierz om vervolgens nog verder te rijden naar het dorpje Ozorkow. ![]() Waar de Kusttram 67 kilometer aflegt in 203 minuten (volgens Wikipedia) en dus een Vgem heeft van bijna 29 kilometer per uur, lijn 46 is een stuk langzamer want deze doet 115 minuten over 38 kilometer (Vgem 19km/h). Dit komt door slechte conditie van de sporen en het grote deel enkelspoor, waardoor op elkaar gewacht moet worden. De trams rijden overdag elke 20 minuten. Waar de stadstram van Lodz afgezien van de vele varianten aan Konstal-trams een redelijk beperkte varieteit aan materieel heeft (er zijn nog twee lagevloertramtypes), wordt lijn 46 gereden met een allegaartje aan materieel. Er rijden nog enkele Konstal-trams op, ditmaal een door het trambedrijf gereviseerde 6-assige serie. ![]() Daarnaast bestaat het uit 36 stellen bestaande materieelpark voor lijn 46 uit veel tweedehands materieel, voornamelijk Duits. Op de foto een achtassige tram uit Freiburg bij de zuidelijke keerlus IKEA. ![]() En op de stalling, die volgens mij alleen voor de trams van lijn 46 werd gebruikt, kwam ik deze tweerichtingswagens nog tegen waarvan mij niet bekend is waar in Duitsland deze gereden hebben. ![]() Zelf ben ik in deze tram ingestapt, volgens mij afkomstig uit Mannheim. ![]() Hoewel ik het korte tijd probeerde vanachter de bestuurdersplaats, lukte het mij het door de trillingen en de drukte niet om vanaf daar fatsoenlijk foto's en filmpjes te maken naar voren. Daarom heb ik na enkele haltes in de tram gevraagd of er iemand was die Engels sprak. Na mijn wensen te hebben uitgesprokenn was zij zo aardig om aan de bestuurder te vragen of ik bij hem in de cabine kon plaatsnemen. Dat was geen probleem, en zo had ik mogelijkheid om te proberen wat ik wilde, namelijk een trajectvideo maken van de hele lijn 46. Het resultaat staat hieronder. Aangezien ik van de bestuurder in gebrekkig engels te horen kreeg dat het nog wel erg lang duurde voor het eindpunt bereikt heb, ben ik halverwege gestopt met het filmen van het hele traject en heb ik alleen nog de interessante dingen gefilmd. Desalniettemin ben ik van mening dat het resultaat niet onaardig is. Zoals in de video naar voren komt, is het trajectdeel buiten Lodz geheel enkelsporig met enkele kruisingsplekken. Het was dan ook elke tien minuten een verassing welke materieeltype er nu weer om de hoek kwam zetten. ![]() ![]() Na meer dan anderhalf uur in een erg krappe ruimte kwam de tram eindelijk aan op het eindpunt in Ozorkow, waar ik nogmaals mijn tram en de gereedstaande wagen richting Lodz op de foto zetten. ![]() ![]() Na een pauze van een klein uur in Ozorkow, waar ik na enig zoeken een pizzaria vond die een onverwacht lekkere tre-formaggi voorschotelde (en het erg apart vond daar een Nederlander tegen te komen), was ik weer klaar voor de terugreis. Eerst ben ik nog een halte met de lijn teruggelopen om daar nog twee trams te kunnen fotograferen in een dorpse omgeving. ![]() ![]() Met de laatstgetoonde tram ben ik teruggereisd richting Lodz, om bij de stalling van lijn 46 uit te stappen. Hoewel het mij uiteraard niet lukte om de stalling op te komen, kon ik vanaf de buitenkant toch een goed zicht krijgen op de grote diversiteit aan dienst- en werkmaterieel. ![]() ![]() ![]() ![]() Aldaar kwamen ook de twee types lagevloertrams langs, de Cityrunner en die nieuwe van Pesa. ![]() ![]() Met een tram van lijn 11 ben ik naar het eindpunt van lijn 46 bij de IKEA gereden, om daar over te stappen op een andere interlokale lijn, de 41 richting Pabianice. Deze werd met stadstrammaterieel gereden en was iets minder interessant. Ik heb dan ook alleen op beide eindpunten een foto genomen, waar ik overigens niet de enige was. ![]() ![]() Hierna werd het langzaamaan tijd om terug te keren richting Warschau, maar niet om een van de dronkaards van de stad richting de tram te zien waggelen, op straat te zien neervallen, vervolgens met de trambestuurder omhoog te helpen om laatstgenoemde in onverstaanbaar, doch duidelijk Pools te horen zeggen dat meneer maar naar huis mocht lopen en niet welkom was in de tram. ![]() ![]() ![]() Lodz is een leuke dagje om met de tram te bezoeken, al ziet de stad er verder niet mooi uit. Ik heb mijn twijfels of buitenlijn 46 nog lang zal bestaan, aangezien er een goede weg langs ligt waarover bussen zoveel sneller kunnen rijden. Het zou mooi zijn als de lijn eens een grootschalige baanvernieuwing zou krijgen, maar of hier ook de middelen en intenties voor zijn? | |
Peter | vrijdag 21 september 2012 @ 14:37 |
Bij de infoavond werd gezegd dat eind 2013 hele delen van lijn 9 klaar moeten zijn ![]() | |
Peter | vrijdag 21 september 2012 @ 14:37 |
Leuke serie, leuk verslag! | |
Bitlord | zaterdag 22 september 2012 @ 02:34 |
Nog wat filmpes uit mijn archief: Augustus 2012, een tram uit Charleroi in Anderlues: De tunnel Noailles in Marseille: Een CR4000 van de Croydon Tramlink, London. | |
Bitlord | zaterdag 22 september 2012 @ 21:03 |
En de eerste twee filmpjes uit Saint-Étienne, later misschien meer: In de stalling daar staan nog PCC-trams! | |
bork | zaterdag 22 september 2012 @ 21:23 |
Echt gaaf dat verslag van Lódz (Woodz)! Ik ben zelf ook een superliefhebber van Überlandstraßenbahn, door jouw buitenlijnen genoemd en volgens wikipedia Interurban. Ik zal ook snel moeten zijn denk ik zoiets wordt vast snel opgeheven. Ik was dinsdag in Brussel met de 44 naar Tervuren en daarvan naar de 39 gelopen in Ban Eik die me weer naar Stokkel bracht, gaaf metro station! twee keer Überlandstraßenbahn, echt zo dicht langs bomen dat de tram ze raakte (bladeren) top, zoiets hebben wij volgens mij niet. Ik las trouwens dat er morgen op de museumlijn in Amsterdam een oude Utrechtse tram rondjes rijdt, maar ik kan er niet echt iets over vinden. [ Bericht 6% gewijzigd door bork op 22-09-2012 22:06:17 ] | |
Bitlord | zaterdag 22 september 2012 @ 21:44 |
Leuk he, die buitenlijn in Lodz. Ik had ook graag eens rondgekeken in Katowice, Polen. Daar kon ik alleen even kort kijken bij het halen van een pizza op doorreis van Poznan naar Krakow. In Katowice is er nog sprake van een echt buitenlijnennet. Ik heb nu geen tijd om er op verder te Googlen, zou je zelf moeten doen. Ik wil er nog eens naar toe.....:) | |
Vaatwastablet | vrijdag 2 november 2012 @ 14:25 |
Trams in Marokko ![]() Casablanca ![]() ![]() ![]() Rabat ![]() ![]() Had dit niet verwacht eerlijk gezegd ![]() Wat mij trouwens opvalt dat het echt ontzettend lange trams zijn met een hoog frequentie tijdens de spits. Gaat dat niet eens een keer fout? [ Bericht 3% gewijzigd door Vaatwastablet op 02-11-2012 15:47:22 ] | |
bork | vrijdag 2 november 2012 @ 21:12 |
Nice!!!! ![]() | |
Bitlord | vrijdag 2 november 2012 @ 21:26 |
het zal allicht veiliger zijn dan de honderden bussen op de weg die er eerst reden. Daarnaast minder autos op de weg. Waar ik wel bang voor ben bij gekoppelde trams in dit soort landen is de koppeling tussen beide trams waar kinderen op gaan hangen, of mensen die er ff snel tussendoor willen lopen. | |
Bitlord | vrijdag 2 november 2012 @ 21:27 |
In Algiers rijden trouwens ook trams, net zoals in Tunesië. Daar hebben ze sinds kort ook Citadis, maar er rijden ook afgeleiden van de Hannoverse Üstra-trams. | |
Vaatwastablet | zondag 4 november 2012 @ 12:47 |
Zal wel meevallen. Heb net Wiki gechecked en ze rijden buiten het centrum met name op vrije baan als een sneltram. Wiki van de tram van Casablanca:
| |
bork | dinsdag 6 november 2012 @ 18:03 |
![]() voor slide versie: http://wiadomosci.onet.pl(...)67192,wiadomosc.html | |
Bitlord | woensdag 7 november 2012 @ 16:20 |
En weer een tramstad voor mij erbij: gister na een bezoek aan Hamburg nog even een tussenstop kunnen maken in Bremen, waar deze mooie trams rijden. | |
bork | woensdag 7 november 2012 @ 21:31 |
nice, ik probeer altijd ergens wel een lijntje uit in Duitsland, het zijn er alleen zo verrekte veel! Plauen bijvoorbeeld, wanneer kom je daar nou? 26 down Bad Schandau Berlijn Bonn Bremen Dessau Dresden Duisburg Düsseldorf Erfurt Frankfurt am Mainz Freiburg Görlitz Halle Hamburg Hannover Jena Karlsruhe Köln Leipzig Magdeburg München Naumburg Oberhausen Rostock Schwerin Wüppertal (Schwebebahn) 39 to do ![]() ![]() ![]() [ Bericht 52% gewijzigd door bork op 07-11-2012 21:44:51 ] | |
Duvel | zaterdag 10 november 2012 @ 22:00 |
Uit Plzen:![]() ![]() | |
bork | maandag 19 november 2012 @ 15:39 |
Nice Duvel, was je daar voor of na Como? ![]() Wie heeft het onderstaande ritje wel eens gedaan? ![]() 102 kilometer 4 uur en 16 minuten. Ik ga begin februari een poging wagen uit: http://mitglied.multimania.de/stadtbahnen/index.htm | |
Duvel | maandag 19 november 2012 @ 18:33 |
Voor! | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 november 2012 @ 13:44 |
Sneltram Utrecht-Nieuwegein/IJsselstein gaat weer rijden op 1 december, aldus het BRU zojuist. En morgen ga ik het Nieuwe stukkie T2 In parijs Proberen ![]() ![]() | |
Karrs | vrijdag 23 november 2012 @ 14:34 |
Nog even tussendoor: de tram in Groningen is van de baan. Het gemeentebestuur bleek te laf om uiteindelijk de knoop door te hakken, waardoor er weinig tot geen kans meer is op een modern tramsysteem in de Martinistad. | |
Darkwing_Duck | donderdag 6 december 2012 @ 09:49 |
http://www.basellandschaf(...)grenzenlos-125350206 | |
#ANONIEM | donderdag 6 december 2012 @ 19:48 |
Al wat nieuws over de Groningse tram? | |
Peter | donderdag 6 december 2012 @ 19:51 |
| |
#ANONIEM | donderdag 6 december 2012 @ 19:53 |
![]() Waarom? | |
#ANONIEM | woensdag 12 december 2012 @ 23:14 |
Ter aanvullig nog meer foto's van de tram van Casablanca: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() http://img855.imageshack.us/img855/2192/mg7729.jpg (copy/paste deze link) ![]() | |
bork | donderdag 13 december 2012 @ 00:59 |
nice ![]() | |
bork | donderdag 13 december 2012 @ 09:44 |
De BRU gaat haar Weense trams weer verkopen ![]() ![]() en nu weer niet ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 13 december 2012 @ 16:42 |
Wellicht kan utrecht ze samen met Rotterdam als strategisch reserve houden, daar hebben ze ook al weleens hun dienst bewezen op lijn 2 ![]() | |
Bitlord | zaterdag 5 januari 2013 @ 00:05 |
Rond oud en nieuw heb ik samen met m'n vriendin een bezoek gebracht aan de hoofdstad van Tsjechië: Praag. Ik was er zelf nog nooit geweest maar had er mooie dingen over gehoord en van gezien. Naast de attracties van de stad blijft er natuurlijk altijd wat tijd over voor het openbaar vervoer-systeem (en anders maak ik er wel wat tijd voor). Wat een mooi en groot netwerk! Volgens Wikipedia bestaat het gemeentelijke tramnetwerk uit 140 kilometers aan sporen, waarover 540 kilometers aan tramlijnen rijden. In totaal bestaat het netwerk uit 21 daglijnen en 9 nachtlijnen. Hoewel de drie metrolijnen in de stad de ruggengraat vormen van het openbaar vervoer, verzorgt de tram naast metrofeeder ook voor verbindende functies door de stad. Een oude stad als Praag biedt zeer veel prachtige locaties voor foto's. Ik durf gelijk te zeggen dat ik de meeste gemist zal hebben, gezien de beperkte tijd voor de trammetjes. Jammer natuurlijk, maar ik heb natuurlijk wel een aardige indruk gekregen van de tramstad Praag. De Tatra T3 vormt al decennia de ruggengraat van het Praagse trambedrijf. Op het toppunt reden er 700 van rond, ik weet niet precies hoeveel er nu nog zijn, maar het moeten er nog honderden zijn. Het filmpje toont een losse vierasser van lijn 3 bij metrostation Kobylisy. De meeste diensten worden uitgevoerd met dubbele stellen. Na een bezoek aan de Karelsbrug kruisen we een koppelstel op de Kři¸ovnickém náměstí in het midden van de stad. ![]() Aan de andere kant van de Karelsbrug rijden ook trams. De 7062 op de Malostranské náměstí. Národni, bij de halte Národní divadlo. Twee reclametrams van het vervoersbedrijf. Een deel van de T3-trams is gemoderniseerd en nu beter toegankelijk voor mindervaliden. De middeninstap is verlaagd. Om deze lagevloervierassers goed te benutten worden ze altijd gecombineerd ingezet met een niet-verlaagde T3. Een koppelstel bij de halte Pra¸ský hrad, bij de grote Kathedraal in de Praagse Burcht. ![]() Eén van de interessante plekken van de stad was een stukje strengelspoor in de Letenská, waar flink wat lijnen enkelspoor door een mooi poortje rijden. In het filmpje een koppelstel van het type T6A5, waar er 150 van rondrijden. ![]() Dlouhá třída, met op de achtergrond een brug over de Moldou. ![]() Naast het poortje was de Chotkova hill een bijzonder interessante verassing. Een bijzonder mooie klim waar flink wat tramlijnen over rijden. Wie er in de buurt is moet er met de tram overheen, of eventjes gaan kijken. ![]() Naast de al eerder beschreven Tatra's zijn er nog drie andere tramtypen die door de stad heen rijden. Deze tweerichtingachtassers type KT8D5 zijn er een van. De eerste serie "echte" lagevloertrams zijn die Skodatrams van het type 14T, waar er zo'n 60 van rondrijden. ![]() Erg mooi is de nieuwe serie Forcities, die langzaamaan de Tatra's vervangen. Er rijden er al flink wat rond, maar de serie wordt uitgebreid tot 250 trams. (excuseer voor het tegenlicht) Het Praagse trambedrijf heeft op mij een goede indruk achtergelaten. Het materieel en de sporen lijkt goed te worden onderhouden, de sporen liggen er goed bij en de tram heeft bijna overal voorrang op het overige verkeer. Wat mij bijzonder opviel was de punctualiteit van het openbaar vervoer: zowel bussen, trams en metro's waren constant op de minuut op tijd. | |
#ANONIEM | zaterdag 5 januari 2013 @ 00:13 |
Fucking mooi. Mooi voor de verandering dat zij daar niet met een standaard Citadis/Combino/Avenio rijden. | |
bork | zaterdag 5 januari 2013 @ 12:22 |
Ik zal ze van de week eens op mijn gemak bekijken, thx Bitlord! [ Bericht 71% gewijzigd door bork op 05-01-2013 13:19:58 ] | |
bork | maandag 14 januari 2013 @ 01:28 |
Afgelopen kerstvakantie![]() tramomsingeling! jammer van het stelletje in de voorgrond, het oranje petje hoorde bij mijn reisgezelschap ![]() [ Bericht 26% gewijzigd door bork op 14-01-2013 01:40:57 ] | |
Bitlord | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:10 |
En nog een compilatiefilmpje van de trams (en metros) tijdens mijn bezoek in Praag, Tsjechië. | |
Q. | donderdag 24 januari 2013 @ 08:17 |
Den Haag komt niet met geld voor de tram naar de Uithof: http://www.rtvutrecht.nl/(...)ojecten-utrecht.html
| |
admiraal_anaal | vrijdag 8 februari 2013 @ 09:10 |
Jaarlijks zo'n 4/5 springers waarvan er zo'n 3 succesvol zijn, 2 weken geleden nog. In de stad rijden we 50 maar zodra we buiten Den Haag rijden, rijden we 80 km/u | |
admiraal_anaal | vrijdag 8 februari 2013 @ 10:43 |
Mijn eerste aanrijding ![]() ![]() | |
VKV | vrijdag 8 februari 2013 @ 15:42 |
Wow hoe is dat gebeurd? ![]() | |
admiraal_anaal | vrijdag 8 februari 2013 @ 16:17 |
Gewoon een auto die op het allerlaatste moment voor langs wilde schieten terwijl ik daar 25 km/u reed. Dus had hem tussen mijn wagen en een mast geklemd. Zwaargewond maar hij heeft er niks aan overgehouden gelukkig | |
bork | zaterdag 16 februari 2013 @ 18:30 |
Schroothoop dreigt voor Weense trams Utrecht | |
#ANONIEM | zaterdag 16 februari 2013 @ 23:39 |
Dit geldt ook voor de normale sneltrams.. Jammer, die sneltrams vind ik persoonlijk mooier (lijkt op een metrostel) en wat meer hebben dan die standaard lagevloertrams. Echt een kenmerk van Utrecht vind ik. | |
admiraal_anaal | zaterdag 16 februari 2013 @ 23:45 |
Onze remise gaat verbouwd worden en dan wordt het tijd voor een filmpje ![]() | |
bork | zondag 17 februari 2013 @ 00:33 |
Combino van RVS ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zondag 3 maart 2013 @ 17:42 |
Ik heb tramfoto's van mijn laatste trip naar Marokko ![]() Rabat ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Casablanca: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Erasmus op 03-03-2013 18:27:22 ] | |
Jellereppe | zondag 3 maart 2013 @ 18:07 |
Yep, ze zijn ook bezig met een spoorlijn van Tanger naar Casablanca. Is wel veel verzet tegen om dat je met het geld dat daar mee gemoeid is 16.000 bibliotheken, 25 universitaire ziekenhuizen of 6000 hectare industriële zones van kunt bewerkstelligen. Na 2015 willen ze ook beginnen met een lijn van Agadir naar Marrakech. Ze willen dat de treinen op dat traject 320 km p/u gaan rijden, dan kun je de afstand tussen Tanger en Casablanca in 2,5 uur overbruggen. [ Bericht 2% gewijzigd door Jellereppe op 03-03-2013 18:16:17 ] | |
#ANONIEM | zondag 3 maart 2013 @ 18:18 |
Je bedoelt de HSL (hogesnelheidslijn)? ![]() Maar is een leuk en interessant projectje joh! En we gaan hier een beetje offtopic, dit topic gaat over trams, niet over treinen ![]() | |
Jellereppe | zondag 3 maart 2013 @ 18:19 |
Yep, zeker prestige, maar wel indrukwekkende prestige moet ik bekennen. Wel veel verzet tegen. | |
#ANONIEM | zondag 3 maart 2013 @ 18:25 |
Ja, een indrukwekkende prestige dat weggegooid geld is (net als de Fyra btw ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 03-03-2013 18:26:13 ] | |
Jellereppe | zondag 3 maart 2013 @ 18:29 |
Ik twijfel ook wat het wordt. Er wordt 1,8 miljard euro in dat traject gestoken. Deel geleend geld, deel sponsorgeld en een deel overheidsgeld. Daarmee kun je bijvoorbeeld ook 25.000 plattelandscholen bouwen. Ze zijn sowieso ambitieus. Er zijn al plannen om daarna te beginnen aan de HSL van Agadir naar Marrakech. Alstom zou dan de treinen moeten gaan leveren. Heerst veel kritiek omdat het gigantisch veel geld kost. | |
#ANONIEM | zondag 3 maart 2013 @ 18:35 |
Nog meer foto's van de tram van Casablanca ![]() Op het perron mag je geen foto's maken, wel daarbuiten ![]() ![]() Gewoon omdat mooi. ![]() Omaatje die een kaartje probeert te kopen via de automaat ![]() ![]() Gewoon mooi ![]() | |
Jellereppe | zondag 3 maart 2013 @ 18:43 |
| |
Jellereppe | zondag 3 maart 2013 @ 18:50 |
Hoe zit het met de investeringen in het Rif, o.us? De grootste investeringen zijn de bouw van de haven Tanger Med 2 die nu bezig is en ze willen Nador opnieuw gaan bouwen en indelen. Verder kan ik mij niks heugen. | |
bork | zondag 3 maart 2013 @ 20:44 |
Heerlijke foto's Jellereppe! o.us2.0 thx! ![]() ![]() ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door bork op 04-03-2013 08:06:24 ] | |
Jellereppe | zondag 3 maart 2013 @ 23:18 |
Sorry. Stond er niet bij stil. | |
#ANONIEM | zondag 3 maart 2013 @ 23:31 |
Dat zijn mijn foto's. Pft. [ Bericht 9% gewijzigd door Erasmus op 03-03-2013 23:31:33 ] | |
Jellereppe | maandag 4 maart 2013 @ 00:59 |
Prachtfoto's. | |
bork | maandag 4 maart 2013 @ 08:07 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 16 maart 2013 @ 12:30 |
Wat een pauperbende is de tram van lille, zijn die voertuigen gemaakt door de firma pauper en co? Ze worden iig onderhouden door plakband en zonen.. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 17 maart 2013 @ 01:46 |
Zijn dit ze? ![]() ![]() Ze zijn wel heel erg breed voor een tram. Lijkt alsof het een metrobreedte heeft (of sneltrambreedte, op z'n minst). | |
Darkwing_Duck | zondag 17 maart 2013 @ 09:11 |
Ja dat zijn ze, ongeloofelijk, het leek wel alsof ze croos country op onverharde weg reden, nog nooit zoiets meegemaakt. De sppoorwijdte is Meterspoor dus het lijkt al vlug virj breed, en last but not least: Ansaldobreda is de bouwer, kom ik net achter ![]() | |
bork | vrijdag 22 maart 2013 @ 18:57 |
Ik ben bezig met een fotoalbum voor jr, ik kwam deze in camouflagekleuren gehulde PCC tegen ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:34 |
Bedankt voor het delen, hoe zijn mijn verzamelbanden? | |
bork | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:41 |
mmm, ik zette ze steeds onderaan, ben nu bezig met Columbo, in Frankrijk kan je dit zelf niet? Als je ze graag wil kan ik ze wel voor je regelen? Laat maar weten per PM. | |
Bitlord | zaterdag 23 maart 2013 @ 20:07 |
Een filmpje van vanmiddag hoe het sneltramtracé in Utrecht er nu uitziet tussen Utrecht, Kanaleneiland en Utrecht Centraal via het 24 oktoberplein en het Westplein waar verschillende nieuwe portalen al te zien zijn. Binnenkort buigt het tracé vlak voor de halte Westplein af naar rechts naar de nieuwe eindhalte Jaarbeursplein. | |
bork | zaterdag 23 maart 2013 @ 22:21 |
De nieuwe portalen zijn die niet in het midden staan? Wat een hoop beton daar op het 24 oktoberplein, kom daar eigenlijk nooit in de buurt. | |
Bitlord | maandag 15 april 2013 @ 22:22 |
De Weense trams rijden sinds kort weer in Utrecht | |
Duvel | maandag 15 april 2013 @ 23:07 |
Veel gedoe al bij de Croeselaan, dat moet toch binnenkort in dienst? | |
Q. | dinsdag 16 april 2013 @ 09:20 |
Donderdag begint de ombouw, donderdagmiddag stoppen de trams voor het laatst (tot 2018 ergens) aan de stadskant van Utrecht Centraal. Vanaf maandagmorgen komt de nieuwe halte Jaarbeursplein in dienst. Westplein gaat ook uit dienst en wordt zsm gesloopt (komt een fietsenstalling). | |
Bitlord | woensdag 17 april 2013 @ 21:30 |
![]() De eerste beplakte Amsterdamse Combino is een feit. | |
Duvel | woensdag 17 april 2013 @ 23:36 |
Oogtering. ![]() | |
Jellereppe | zondag 21 april 2013 @ 19:38 |
In heel Afrika rijden er alleen trams in Algerije, Tunesië, Egypte, Marokko en Zuid-Afrika. Dus het is best apart voor dat continent. | |
Alexxxxx | zondag 21 april 2013 @ 19:40 |
Hebben ze in Aken nu wel of geen trams? Heb er in het centrum geen gezien, maar gister was ik in de schemer bij een ASEAG depot of zo, en ik meen dat ik daar een tram zag staan? | |
bork | maandag 22 april 2013 @ 13:43 |
![]() ![]() Nee, wordt wel weer over gesproken. Ondertussen in Utrecht ![]() Testrit op maandagochtend, er zijn problemen met de software, morgen rijdt de tram weer. http://www.cu2030.nl/arch(...)-op-maandag-22-april | |
Duvel | maandag 22 april 2013 @ 13:59 |
Nou ja, als het een dagje is... de vorige werkzaamheden leidden tot maanden ellende... | |
Q. | maandag 22 april 2013 @ 14:01 |
Ach, komende zomervakantie ligt het hele Utrechtse deel er ook weer weken uit. | |
Duvel | maandag 22 april 2013 @ 14:49 |
![]() | |
bork | maandag 22 april 2013 @ 15:14 |
Fantastische website over trams, U-bahn, metro etc. -> http://www.urbanrail.net/eu/de/index.html Die gast maakt ook hele goede boeken over trams etc. -> http://www.schwandl.com/ ![]() | |
bork | dinsdag 23 april 2013 @ 21:33 |
Sneltram rijdt weer, halte Jaarbeursplein, helaas zonder bordje ![]() ![]() | |
Bitlord | dinsdag 23 april 2013 @ 21:55 |
Sinds vandaag rijdt de sneltram Utrecht weer, en wel naar Utrecht Centraal-Jaarbeursplein. Hieronder een filmpje van de nieuwe situatie vanaf vandaag. Uiteraard had men zonder aankondigingen de Weense trams weer uit de dienstregeling gehaald, maar daar kijken we hier niet meer van op natuurlijk. | |
#ANONIEM | woensdag 24 april 2013 @ 09:44 |
Ik weet niet of het al is langsgekomen maar wie van jullie kent onderstaande tram?![]() Men schijnt er soep in te serveren. Mijn vraag is of dat gratis is, zo nee, wat je dan betaalt voor een kaartje. | |
Duvel | woensdag 24 april 2013 @ 11:29 |
Er is wel zoiets als de snerttram, maar dat is iets anders dan deze tram. Deze is van Romeo. | |
bork | woensdag 1 mei 2013 @ 14:24 |
Duvel | woensdag 1 mei 2013 @ 15:46 |
Tering! ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 7 mei 2013 @ 12:22 |
Sowieso leuk gedaan. Ben echter wel benieuwd of men zoiets ook doet als men in Den Haag die grote bijeenkomst van veteranen heeft, daar ik mij meen te herinneren dat vorig jaar de NS bijvoorbeeld hun trein helemaal hadden beschildert met o.a. de tekst Veteranendag. | |
Peter | dinsdag 7 mei 2013 @ 14:12 |
Den Haag en Amsterdam hadden beide ook een bestickerde tram rijden in het oranje en rood-wit-blauw ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 9 mei 2013 @ 10:24 |
De tramlijn in Nice schijnt op 2 stukken een stukje zonder bovenleiding te kunnen rijden op Accu's, weet iemand bij welke haltes dat is? t Schijnt bij 2 pleinen te zijn... ![]() Never mind, meer info heb ik kunnen vinden http://tramwaynice.free.fr/Batteries/Batteries.htm Edit: en op dit stukje kan je zien dat de bovenleiding stopt http://goo.gl/maps/AGRdz [ Bericht 28% gewijzigd door Darkwing_Duck op 09-05-2013 10:29:41 ] | |
Darkwing_Duck | vrijdag 10 mei 2013 @ 19:49 |
![]() | |
bork | maandag 13 mei 2013 @ 21:47 |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
Duvel | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:23 |
Duvel | dinsdag 14 mei 2013 @ 20:32 |
Bijbehorend fotootje.![]() | |
bork | woensdag 15 mei 2013 @ 00:50 |
![]() Grote dikke groene rups, kan je vast noteren die ga je gegarandeerd krijgen voor je offspring. Rupsje Nooit genoeg ![]() ![]() ![]() o, Ja, Eusko Tran bij San Mames, Bilbo Biskaye. | |
Duvel | woensdag 15 mei 2013 @ 09:52 |
Dank je! Maar ik vind het niet zo'n mooie tram eigenlijk. | |
Darkwing_Duck | maandag 27 mei 2013 @ 20:08 |
Wat mij betreft is dit systeem een Alstom Topper ![]() | |
bork | vrijdag 31 mei 2013 @ 00:21 |
Nice in Nice, het lijkt me handig om een halte te maken wanneer dit gebeurd (overschakelen naar accu en vice versa), is dat niet zo, of zie ik het verkeerd? | |
Bitlord | vrijdag 31 mei 2013 @ 00:43 |
Gebeurt bij een halte. | |
bork | vrijdag 31 mei 2013 @ 00:55 |
ok, wel zo logisch ![]() | |
Bitlord | vrijdag 31 mei 2013 @ 09:34 |
Ik heb alleen deze wat trillende video van mezelf. De tram rijdt net weg van de halte waar de bovenleiding ophoudt. Ondanks het nog beperkte net is het een mooi trambedrijf. Ze hebben trouwens voor elke tramhalte een andere omroepstem en bijbehorend melodietje. | |
admiraal_anaal | vrijdag 31 mei 2013 @ 09:39 |
Randstadrail (HTM) kan dit ook in principe. Hebben accu's waarmee ze ongeveer 40 minuten kunnen doorrijden | |
Duvel | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:22 |
Serieus, hebben die RegioCitadissen dit standaard aan boord? Gaaf! | |
admiraal_anaal | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:31 |
Of het standaard bij alle RegioCitadissen is durf ik niet te zeggen, HTM heeft ze sowieso wel dus in theorie kunnen we zonder bovenleiding rijden | |
Duvel | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:45 |
Ik bedoelde inderdaad de RaRa-stellen! Wat leuk! | |
bork | vrijdag 31 mei 2013 @ 13:59 |
Zijn er plannen om waslijnen te knippen in Den Haag? | |
Darkwing_Duck | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:02 |
Ja waarom doen ze daar niks mee? ![]() | |
bork | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:22 |
Urbos 3 rijdt ook zonder bovenleiding, 1,4 km geldt voor de nieuwe stellen die door VAG (Freiburg) zijn besteld. Ik weet niet of dit per lengte anders is. | |
Bitlord | dinsdag 11 juni 2013 @ 22:12 |
Ik heb naar aanleiding van een artikeltje in een oude Op de Rails een nieuw wikipedia-artikel gemaakt: http://nl.wikipedia.org/w(...)eilig_Land_Stichting Nooit geweten dat daar ook tot redelijk recent een trammetje reed. | |
bork | woensdag 19 juni 2013 @ 07:48 |
Ik ook niet, interessant. Ik ben er wel een keer geweest maar dat is nog niet heel lang geleden. | |
#ANONIEM | zondag 30 juni 2013 @ 13:29 |
Leuk gedaan. Dank voor de moeite. | |
GVU | zondag 30 juni 2013 @ 15:27 |
Een vraagje rondom de Rotterdamse tram in de jaren 90; Kan het kloppen dat er op halte Randweg naast de McDonalds een overdekte tramhalte was wat sterk op een metrostation leek? | |
Darkwing_Duck | zondag 30 juni 2013 @ 23:06 |
Ik woonde eind jaren 90 daar, en ik kan me er niks van herinneren... | |
Darkwing_Duck | zondag 30 juni 2013 @ 23:08 |
De nieuwe Tramway 5 , De Translohr nabij Parijs is afgelopen week gestart met 4 wekend "Marche en Blacn"/Proefbedrijf... Ik hoop in de ZomerVrij periode (Gratis vervoer in heel de Regio parijs voor iedereen met een Navigo pas) een ritje te kunnen maken ![]() | |
GVU | zondag 30 juni 2013 @ 23:09 |
Ik dus ook als klein jochie, er was mij altijd bijgebleven dat er over de trambaan richting de Hillevliet een soort overkapping. Dacht dat het misschien gebruikt werd als een tramhalte. | |
Duvel | zondag 30 juni 2013 @ 23:09 |
Zegt mij eigenlijk niets...? | |
Darkwing_Duck | zondag 30 juni 2013 @ 23:10 |
Er is wel een periode geweest dat er verschillende Haltes/Abris gestest werden met de opstart van het tramplus project (lijn 20 toen de Erasmusbrug net af was....) Misschien dat? | |
GVU | zondag 30 juni 2013 @ 23:14 |
Was een blauwe overkrapping met gele stalen, naast de McDonalds. Was een metro-achtige halte voor de tram. Telkens moet ik er aan denken als een jeugdherinnering waar ik er met mijn moeder er opstapte als ik weereens in Rotterdam-Zuid ben. | |
GVU | zondag 30 juni 2013 @ 23:15 |
Dus een overkapte metro-achtige tramhalte testen zou ook een onderdeel geweest zijn tijdens de opstart van het TramPlus? | |
Darkwing_Duck | zondag 30 juni 2013 @ 23:19 |
Het enige dat ik weet is dat er verschillende huisjes getest zijn. Ik kom nooit meer in die regio, maar ik weet dat er toen bijzonder aan de halte van lijn 20 was dat het dakje van de abri zonbeetje naadloos op de tram zelf aansloot om zo een droge instap te garanderen, dan praten we nog wel over de Düwags | |
Duvel | zondag 30 juni 2013 @ 23:20 |
De Citadissen zullen bij de eerste proefrit korte metten hebben gemaakt! | |
Darkwing_Duck | zondag 30 juni 2013 @ 23:27 |
Ja, Sowieso dat, alle bogen moest opnieuw aangelegd worden ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 30 juni 2013 @ 23:37 |
Correctie, dat was niet de tijd van de Düwags, maar van de ZGT...dat van die Dakjes tot aan tram-test | |
Duvel | maandag 1 juli 2013 @ 09:05 |
Toen reden de Düwags ook nog wel volgens mij. | |
Darkwing_Duck | maandag 1 juli 2013 @ 09:08 |
Ja, maar niet op lijn 20, dat was toen uitsluitend ZGT ![]() Ja wellicht een ledig mat ritje... Hoe was dat vroeger eigenlijk zonder Erasmusbrug met onderhoud enzo, toen had je op zuid alleen lijn 2... Hadden die trams nooit groot onderhoud aan de noordzijde van de stad? | |
Duvel | maandag 1 juli 2013 @ 09:09 |
Geen idee, kon de Hilledijk dat niet aan? | |
Duvel | maandag 1 juli 2013 @ 09:09 |
Heel vroeger lag er volgens mij wel tramspoor op de Willemsbrug, toch? | |
Darkwing_Duck | maandag 1 juli 2013 @ 09:23 |
Volgensmij niet hoor ![]() | |
Duvel | maandag 1 juli 2013 @ 09:27 |
![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 1 juli 2013 @ 09:29 |
Ok, ja, de oude Willemsbrug, die heb ik nooit bewust meegemaakt. Ik wist dat het netwerk ooit aan elkaar geknoopt zat, maar niet op wat voor manier Hoe lang zijn de noord en zuidkant gescheiden geweest? | |
Duvel | maandag 1 juli 2013 @ 09:43 |
In 1968, met de opening van de metro, zijn de tramlijnen over de Maas geschrapt. In 1996 kwam de verbinding via de Erasmusbrug weer terug. | |
Darkwing_Duck | maandag 1 juli 2013 @ 09:46 |
Dan ga ik er vanuit dat Hilledijk alles voorzienend is geweest. Of er is een dieplader aangeschaft... | |
Duvel | maandag 1 juli 2013 @ 09:51 |
Het kon wel via het spoor: van tram via metrosporen naar de trein op de Hilledijk via empl. Feijenoord, dan met de trein de Maas kruisen, en bij de Sint Franciscusdriehoek bij werkplaats Kleiweg naar binnen rijden.Trams moesten op een lage wagon, metro's heb ik weleens getrokken door een RET-locje door Rotterdam Centraal zien komen. | |
Bitlord | maandag 1 juli 2013 @ 13:05 |
Binnenkort weer nieuwe trammetjes in frankrijk, Aubaigne of zoiets.![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 6 juli 2013 @ 19:45 |
Nou ben ik vanochtend even gaan kijken naar de test met de Translohr even ten noorden van Parijs. En serieus he, als die wissel omslaat en je loopt daar net met je badslippers of je boodschappenkarretje ![]() ![]() | |
bork | zondag 7 juli 2013 @ 00:11 |
Die foto is uit Padua http://nl.wikipedia.org/wiki/Translohr | |
Darkwing_Duck | zondag 7 juli 2013 @ 09:29 |
ja, maar daar gaat het niet om ![]() Hier gaan ongeluken mee gebeuren. Hoe ver van te voren slaat zo een wissel om? | |
Karrs | maandag 8 juli 2013 @ 12:15 |
Mmmm, heb veel nadelen over bandentramsystemen gehoord, maar dat was er dan net geen van. Ik denk dat het risico gelijk groot is als bij gewone tramsporen... Heb overigens laatst in een bandentram gezeten (die van Caen). Wat een gehobbel, gepiep en gekraak zeg ![]() Ze gaan daar de bandentram overigens vervangen door een normale tram. Mede omdat Bombardier de bandentrams niet meer levert en eenderde van de vloot buiten dienst staat met technische gebreken ![]() Geldt trouwens ook voor de Translohr van Clermont-Ferrand. Wie heeft ooit bedacht dat het een goed idee zou zijn om een tram op banden te zetten en met een geleiderail te laten rijden? ![]() | |
Q. | maandag 8 juli 2013 @ 12:20 |
Vast degene die ook de Phileas bedacht heeft. ![]() | |
Karrs | maandag 8 juli 2013 @ 12:21 |
Nog zo'n 'geslaagd' geleide-bussysteem ![]() Moest de Phileas oorspronkelijk ook niet zonder chauffeur gaan rijden? ![]() | |
Q. | maandag 8 juli 2013 @ 12:39 |
Yep. ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 8 juli 2013 @ 17:19 |
Ik ben gisteren gaan kijken naar de proefrit, maar het zag er allemaal wel soepel uit... ![]() Maar als het allemaal al bekend is dat het zo ruk is, waarom leveren ze er dan nog 1 op? | |
Karrs | dinsdag 9 juli 2013 @ 11:28 |
Wacht maar tot de baan ingereden is ![]() Het grootste probleem van bandentrams is spoorvorming (woeha) waardoor het comfort na verloop van tijd afneemt en de voertuigen aan meer en meer trillingen worden blootgesteld. De banden komen elke rit over precies hetzelfde stukje asfalt, dus dat kan best snel spoorvorming geven. Om dat zoveel mogelijk te voorkomen moet je de baan funderen en daardoor lopen de kosten zo ver op dat je beter een tram kan aanleggen. ![]() Ik snap sowieso niets van Parijs. Ze hebben daar nu tramlijnen, regiotramlijnen EN een translohrlijn. Heel bijzonder, drie systemen voor dezelfde stad. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 9 juli 2013 @ 15:04 |
Bedoel je Parijs als Stad, of als Regio? De stad Parijs telt 1 echte tramlijn das de 3a/b in 2en geknipt voor een betere bedrijfszekerheid... T2, gaat parijs uit, maar T1 T2 en T3 zijn technisch uitwisselbaar.... T1 ligt niet in parijs en T4 is een voormalige spoorlijn en is van de SNCF, eigenlijk een Tramtrain T5 heeft niks met Parijs als stad te maken, en ligt ook in een ander departement wat wel gek is is dat ie de T1 nagenoeg kruist, en toch een ander systeem is... De T6 waarvan de constructie is begonnen, heeft al een verbindingsboog liggen met T1, dus eigenlijk is alles behalve T5 1 systeem... [ Bericht 3% gewijzigd door Darkwing_Duck op 09-07-2013 15:17:55 ] | |
Alexxxxx | donderdag 11 juli 2013 @ 00:51 |
![]() ![]() Merk en type: U-Bahn Eigenaar: SSB Land van herkomst: Duitsland Locatie: Stuttgart [D] Datum: 29 mei 2013 | |
Zug-Chef | zaterdag 13 juli 2013 @ 22:38 |
Trammetjes in Lissabon:![]() Het tramnetwerk van Lissabon bestaat vandaag de dag uit 5 lijnen. Lijn 28 is verreweg de bekendste en wordt net als lijn 12, 18 en 25 gereden door tweeassige motorwagens die Remodelados genoemd worden. Deze oude trammetjes zijn tussen 1935 en 1940 gebouwd en midden jaren 90 gemoderniseerd. Een ritje met zo'n tram behoort tot een moetje bij een bezoek aan de Portugese hoofdstad. Stel 577 is bestickerd met reclame voor Jameson whiskey. Het nu nog vrij lege tramstel zal zich weldra weer vullen met touristen want de halte Miradouro Santa Luzia bevindt zich het dichtst bij Castelo de São Jorge, het bekendste kasteel van Lissabon. ![]() De route van tramlijn 28 verloopt van Martim Moniz naar Prazares en terug maar diverse trams doen slechts een deel van de route aan en kennen dus een ander begin- en eindpunt. Daarbij moet de tram eerst hoogte winnen om de heuvel van Alfama te beklimmen. Daarbij dienen zich steeds obstakels op. De straten zijn smal en vaak versperren vrachtwagens de route. Ook de soms trage touristen (die vaak niet van een dagkaart gehoord hebben en dus per rit een nieuw los kaartje moeten afrekenen) zorgen voor vertraging en een trage doorstroming. Zo komt het vaak voor dat er gedurende een kwartier geen tram komt opdagen en er vervolgens meerderen achter elkaar passeren. Zo ook het geval op 4 juli 2013 toen de motorwagens 554, 542 en 558 kort achter elkaar zullen halteren bij het Largo das Portas do Sol. ![]() Tramlijn 15 is de enige lijn die met moderne lagevloertrams gereden kan worden want de overige tramlijnen rijden in tegenstelling tot lijn 15 door de heuvels van Lissabon. Stel 506 van Carris, het vervoersbedrijf van Lissabon, is bestickerd met reclame voor frisdrankmerk Coca-Cola en passeert hier het bekendste bouwwerk dat in buitenwijk Belém staat, namelijk het klooster Mosteiro dos Jerónimos. In het Nederlands staat dat voor het Hiëronymietenklooster, dat van 1502 tot 1580 gebouwd werd en in 1987 werd toegevoegd aan de UNESCO werelderfgoedlijst. ![]() Carris motorwagen 547 is bestickerd met reclame voor het Portugese biermerk Sagres (smaakt overigens héérlijk!). Het passeert hier de zijkant van Santo António de Lisboa kerk. Op de foto is goed te zien hoe steil sommige wegen zijn waar de tram overheen rijdt. Dit tramstel op lijn 28 zal weldra het centrum van Lissabon bereiken. ![]() Luttele meters ten noorden van de Largo des Portas del Sol komen twee tramlijnen bij elkaar. Lijn 12 rijdt in één richting een rondje rondom het Castelo de São Jorge en komt hier van bovenaf gereden. Lijn 28 rijdt in twee richtingen en komt hier vanuit het centrum naar boven. Met een beetje geluk tref je twee trams op hetzelfde moment in beeld, zoals het geval was op 9 juli 2013 met Carris 563 op lijn 12 en Carris 558 op lijn 28 hier ter hoogte van de Rua de São Tomé. | |
Peter | zaterdag 13 juli 2013 @ 22:45 |
Als je met zijn allen op 1 kant van zo'n trammetje gaat staan, kantelt de tram dan als een wipwap? ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 26 juli 2013 @ 23:33 |
WTF ![]() ![]() | |
admiraal_anaal | vrijdag 26 juli 2013 @ 23:45 |
Zijn er deze week al 6 van opgehaald ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 26 juli 2013 @ 23:48 |
Heeft de HTM GTL'letjes te veel? Gaat dit geen probleem opleveren voor na de zomerdienstregeling? | |
admiraal_anaal | zaterdag 27 juli 2013 @ 00:00 |
Ooh het zijn er 10 in de afgelopen week, zie: http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm ![]() Niet teveel maar deze zijn echt helemaal afgeschreven en waren voornamelijk donorwagens die in de werkplaats stonden. Wel zijn er wat GTL's bijgekomen aangezien lijn 2 met Citadis wordt gereden, lijn 10 opgedoekt is en er hier en daar in de dienstregelingen 1 of wagens minder zijn gaan rijden. Heb je al gezien dat ze remise Zichtenburg helemaal aan het verbouwen zijn? | |
Peter | zaterdag 27 juli 2013 @ 02:09 |
Gaan ze naar een 2e-wereldland of naar de sloop? | |
admiraal_anaal | zaterdag 27 juli 2013 @ 02:14 |
Naar de sloop, chassis vallen gaten in, onderstel is niet meer te redden, teveel reparaties en opknapbeurten geweest om nog rendabel op te knappen ![]() | |
Duvel | zaterdag 27 juli 2013 @ 10:09 |
En de draaistellen zijn nog van de PCC's... De uiterste technische levensduur is al lang geleden bereikt. | |
#ANONIEM | maandag 29 juli 2013 @ 04:26 |
Jammer, trams als GTL's en ZGT's vond ik wel wat hebben. Zeker als reiziger. | |
Q. | maandag 29 juli 2013 @ 06:54 |
Sommige draaistellen zijn idd al dik 40 jaar oud. Niet zo raar dat het dan niet meer gaat. | |
Darkwing_Duck | maandag 29 juli 2013 @ 09:50 |
't Is heel frustrerend om te weten dat vandaag de Translohr dan toch echt open bij Parijs gaat en je de komende 4 dagen niet kan gaan omdat je op klotetijden moet werken ![]() ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Darkwing_Duck op 29-07-2013 10:03:04 ] | |
Bitlord | dinsdag 30 juli 2013 @ 03:00 |
Kwam in een oude Op de Rails nog een interessant onderwerp tegen en kon het niet laten er een artikel over te schrijven op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zandtransport_bij_de_Arnhemse_tram | |
#ANONIEM | dinsdag 30 juli 2013 @ 13:37 |
Laatst (ondanks het stralende en warme weer) een tochtje gemaakt in die hele oude trams uit mijn jeugd.![]() eerlijk is eerlijk: Best leuk.(voor een keer) en al helemaal als je al de (tram)geluiden weer hoort die vroeger zo standaard waren.(wielen die knarsen/piepen,bel die luidt e.d.) [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-07-2013 13:37:38 ] | |
Darkwing_Duck | dinsdag 30 juli 2013 @ 22:43 |
Leuk! Tof gedaan, ga zo door! ![]() | |
Bitlord | woensdag 31 juli 2013 @ 19:29 |
Die GTL's vind ik ook echt mooie wagens, zeker toen ze nog van die plooideurtjes hadden en rolfilms.![]() Weet iemand of er in alle GTL's uit de 3000-serie onderdelen zitten uit PCC-trams? Of zijn er ook wagens compleet nieuw? | |
Duvel | woensdag 31 juli 2013 @ 19:39 |
Ja, de draaistellen zijn afkomstig van de PCC's. De 3100'en zijn bij mijn weten wel geheel nieuw. | |
Darkwing_Duck | woensdag 31 juli 2013 @ 23:21 |
Ik heb er eigenlijk ook altijd met veel plezier ingezeten eigenlijk ![]() | |
Bitlord | woensdag 31 juli 2013 @ 23:29 |
Ze blijven nog wel even rijden hoor. De nieuwsten komen uit 1993 dus die zie ik sowieso de komende 5 jaar niet uit beeld verdwijnen. Tien jaar kan ook nog wel. | |
Peter | donderdag 1 augustus 2013 @ 14:56 |
Bij een aantal tramlijnen zit de aanpassing voor de nieuwe trams nog niet eens in de planning. Duurt nog wel even dus ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 6 augustus 2013 @ 16:25 |
Heeft iemand een idee waarom de RR's zo tergend langzaam rijden op de Netkousviaduct tussen Laan van NOI en CS? ![]() | |
admiraal_anaal | dinsdag 6 augustus 2013 @ 16:35 |
Snelheidsbeperking ivm overgang bovenleiding, 350 naar 600 volt. Beperking van 25km/u Stuk van LvN wordt ook met ZuB beveiliging gereden en zodra je de bocht ingaat gaat het over naar ARI beveiliging | |
admiraal_anaal | dinsdag 6 augustus 2013 @ 16:36 |
Er rijden genoeg 3100's met PCC onderstellen ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 6 augustus 2013 @ 16:47 |
Maar gebeuren al die dingen tussen LvN en Beatrixkwartier? Die overgangen gaan toch niet de hele viaduct door? Want zelfs na het Beatrixkwartier wordt er langzaam gereden (misschien heeft het met de wissels bij Ternoot te maken). Ook na de wissel wordt er tot CS best wel langzaam gereden ![]() | |
admiraal_anaal | dinsdag 6 augustus 2013 @ 17:02 |
De bocht na Beatrixkwartier heeft een snelheidsbeperking van 20 km per uur ivm de krapte van de bocht en slijtage aan rails. En dan even verderop voor CS krijg je een wissel om naar perron 1 of 2 te gaan en die mag maar bereden worden met 15 km p/u. Dus in een kort stukje meerdere snelheidsbeperkingen ![]() | |
Duvel | dinsdag 6 augustus 2013 @ 18:11 |
Geinig, dat wist ik niet! Schijnen goede draaistellen te zijn, dat PCC-ontwerp! Hier wat achtergrond: http://www.pcc-cars.nl/ | |
#ANONIEM | dinsdag 6 augustus 2013 @ 23:10 |
Wel zonde van die viaducten dan met die lage snelheden, dan kon er net zo goed gewoon over de weg gereden worden ![]() Ben gewend dat er in Rotterdam tramviaducten met een 70 km/u worden bereden ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 06-08-2013 23:12:20 ] | |
Q. | woensdag 7 augustus 2013 @ 09:43 |
Het voordeel van een viaduct is natuurlijk dat je geen kans hebt dat een hersenloze automobilist zijn voertuig voor de tram parkeer waardoor de hele lijn ontregeld wordt. Zeker op dit deel van het traject is dat best wel belangrijk. | |
#ANONIEM | woensdag 7 augustus 2013 @ 14:51 |
Ik zie dat eerder gebeuren in 't Schilderswijk, Scheveningen of 't Laakkwartier dan in het Beatrixkwartier tbh ![]() | |
Peter | woensdag 7 augustus 2013 @ 16:43 |
Daar staat toch vaak de boel vast door files op de A12.. | |
MREn | woensdag 7 augustus 2013 @ 21:06 |
![]() Signeersessie Moderne trams - deel 1: vierassers’ in Amersfoort In 1974 schreef een van de auteurs van dit boek, Frits van der Gragt, het vermaarde boek Moderne trams’ dat inmiddels achterhaald en onvolledig is geworden ![]() Zaterdag 17 augustus zullen Frits van der Gragt en Axel Reuther in NVBS Centraal in Amersfoort aanwezig zijn voor een signeersessie. Tevens zal Frits een boeiende presentatie houden over de totstandkoming van dit boek. Uiteraard zal het boek te koop zijn in de NVBS Winkel. In het NVBS verenigingscentrum zijn enkele kleine exposities te zien over trams in het algemeen, de boeken van Frits van der Gragt en spoor- en tramwegen in Enschede. Je bent vanaf 12:00 uur van harte welkom in Amersfoort. Routebeschrijving en meer informatie op http://nvbs.com/toon.php?pag=NVBS_Centraal#a33 En omdat dit toch het tramtopic is, een paar plaatjes uit het boek: ![]() ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 8 augustus 2013 @ 13:35 |
Kijk nou! ![]() | |
Flodder450 | vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:04 |
Ik heb een vraag ,maar die zal ik in het volgende topic stellen |