http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22564quote:De nieuwe regels voor studenten die te lang over hun studie doen gaan al volgend studiejaar in en gelden voor iedereen die ingeschreven staat. Dus ook voor studenten die nu al vertraging hebben opgelopen. Dat blijkt uit een interne beleidsnotitie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) waarin de NOS inzage heeft gehad.
Uit de notitie van 11 november blijkt dat elke student één jaar langer mag doen over een studie dan de looptijd die er voor staat. Voor elk jaar dat volgt moet de student 3000 euro extra betalen. Dat ene jaar mag maar een keer worden gebruikt, en geldt dus niet meer als studenten bijvoorbeeld na een bachelor nog een master gaan doen.
Opbrengst
Het gaat in totaal om 80.000 langstudeerders. Het ministerie wil met deze maatregelen in vier jaar tijd dat aantal met een kwart verlagen. Er is ook al uitgerekend welke opbrengst verwacht wordt. In 2012 zou de maatregel 180 miljoen euro moeten opleveren, daarna neemt dat bedrag af tot 140 miljoen euro per jaar.
Naast de 3000 euro extra die studenten moeten betalen, komt er ook een efficiencykorting voor onderwijsinstellingen. Dat houdt in dat voor elke student die te lang over de opleiding doet, de instelling 3000 euro wordt gekort op haar budget. Dat zou in 2012 190 miljoen euro moeten opleveren.
Bachelor
Uit het document blijkt dat de langstudeerders vooral op bacheloropleidingen op het hbo en de universiteit zitten. Uitgesplitst naar studierichting blijkt dat vooral masterstudenten rechten, economie en taal en cultuur langer over hun studie doen.
Het ministerie van OCW wil niet reageren op de uitgelekte stukken.
quote:http://www.trajectum.hu.nl/nieuws/11630
Nog even geduld. De staatssecretaris van hoger onderwijs wil 'luie' studenten en 'lakse' onderwijsinstellingen stevig aanpakken, maar hoe hij dat wil doen? Enkele vragen en antwoorden.
The devil is in the details en pas na de kerstvakantie komt het wetsvoorstel. Maar de grote lijn is duidelijk: wie te lang over zijn opleiding doet, gaat met ingang van volgend studiejaar drieduizend euro extra collegegeld betalen: bijna 4700 euro in totaal. Bovendien krijgen hun hogescholen en universiteiten per trage student een strafkorting van nog eens drieduizend euro.
Hoeveel vertraging mag ik oplopen?
Studenten mogen in totaal één jaar vertraging oplopen tijdens hun bachelor- en masteropleiding. Aanvankelijk was er nog enige verwarring of ze misschien zowel in hun bacheloropleiding als in hun masteropleiding een jaar zouden mogen uitlopen. Maar dat feest gaat niet door.
Wat kost straks mijn master, als ik te lang over mijn bachelor doe?
Wie in zijn bachelorfase meer dan een jaar vertraging oploopt, moet jaarlijks drieduizend euro extra collegegeld gaan betalen. Maar afgestudeerde bachelors beginnen met een schone lei aan hun masteropleiding tot ze in de knoop raken met hun scriptie en opnieuw uitlopen. Dan krijgen ze geen respijt meer en betalen ze meteen de hoofdprijs.
En mijn OV-studentenkaart?
Trage studenten verliezen hun OV-jaarkaart. Maar dat deel van de regeling gaat pas op 1 januari 2012 in.
Gaat de regeling ook voor mij gelden?
Jazeker. Ook de huidige studenten moeten het hoge tarief gaan betalen, als ze meer dan een jaar vertraging oplopen. En als ze nu al in de blessuretijd zitten, moeten ze zorgen dat ze vóór september 2011 zijn afgestudeerd. Er zal vast iemand zijn die de regeling voor zittende studenten bij de rechter gaat aanvechten, maar staatssecretaris Halbe Zijlstra denkt dat de regering in haar recht staat.
Of ben ik misschien een uitzondering?
Dit is politiek een moeilijke kwestie, want elke uitzondering kost geld. Er zijn natuurlijk altijd hardheidsclausules voor studenten die worden getroffen door rampspoed. Ook gehandicapte studenten zullen wel op enige coulance kunnen rekenen, als ze door hun functiebeperking werkelijk langer over hun opleiding doen. Ze krijgen om die reden nu immers ook langer studiefinanciering.
Maar hoe zit het met bestuurders van studentenverenigingen? En met studenten die in de universiteitsraad zitten? In de oorspronkelijke CDA-plannen kunnen die op weinig mededogen rekenen. De huidige minister Marja van Bijsterveldt zei in de aanloop naar de verkiezingen dat één jaar uitloop voldoende is voor bestuurlijke activiteiten. En trouwens ook voor buitenlandervaring en stages.
Meer ruimte lijkt er te zijn voor studenten van bèta- en techniekopleidingen. Al jaren wordt er geroepen dat Nederland meer bètas nodig heeft. Er is zelfs een platform voor opgericht. De VVD heeft laten doorschemeren dat de langstudeerdersregeling er niet toe mag leiden dat studiekiezers de zware bèta- en techniekopleidingen mijden.
En als ik nu overstap van de ene naar de andere instelling?
Voor studenten maakt dit geen verschil, maar voor universiteiten en hogescholen wel. Dit is juridisch een lastig probleem voor het ministerie. Stel dat iemand een jaar vertraging oploopt in zijn bacheloropleiding aan de Universiteit Utrecht en daarna een masteropleiding aan de Vrije Universiteit gaat volgen. Krijgt de VU dan de strafkorting voor deze treuzelaar om de oren, zodra hij ook maar een weekje uitloopt in zijn masteropleiding? Dat kan natuurlijk niet, want deze universiteit had helemaal geen schuld aan diens lage tempo in de bacheloropleiding.
Waar blijft mijn geld?
Tot 2015 wil het ministerie met deze maatregel tegen de langstudeerders 370 miljoen euro bezuinigen. Volgens Halbe Zijlstra wordt dat geld weer in het hoger onderwijs geïnvesteerd. Daarom vindt hij het onzin dat de universiteiten spreken van de 'grootste bezuiniging sinds de jaren tachtig'.
Mogen universiteiten en hogescholen hun strafkorting op mij verhalen?
De HBO-raad heeft voorgesteld om de strafkorting aan studenten door te berekenen. Maar daarvoor hebben ze toestemming van de overheid nodig. In het parlement kregen de hogescholen de handen niet op elkaar, dus dat voorstel zal het waarschijnlijk niet halen..
Terwijl er zat andere dingen zijn waar veel meer geld mee binnengehaald kan worden. Ik heb het dan over miljarden.quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:55 schreef ethiraseth het volgende:
Voor 180 miljoen euro een groot deel van de studenten naaien. Nederland.
Door 2e en 1e kamer nog ja. Maar het lijkt er tot nu toe op alsof alleen de SP echt tegen is in de Tweede Kamer. Zelfs D66 zit alleen wat te neuzelen over beta-studies.quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:56 schreef von_Preussen het volgende:
Maar welke weg moet deze wet nog afleggen?
Door de 2e kamer, en dan door de 1e kamer?
Of is het allemaal al besloten en zijn we de klos?
Als we even 80.000 studenten aannemen is het ook meteen voor 240 miljoen aan boetes voor universiteiten.quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:56 schreef CantFazeMe het volgende:
Zijn ze helemaal van de pot gerukt?kan mij niet voorstellen dat het maar om 80.000 studenten gaat.
En en. It's all about the money.quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:53 schreef Renesite het volgende:
Concreet: 4 naar > 3 jaar gaat niet meer door? Alleen 3000 euro boete?
Al helemaal als de FIFA ledenquote:Op woensdag 1 december 2010 07:49 schreef motorbloempje het volgende:
wat ik wel echt heel jammer zou vinden is als 'we' morgen het WK bid winnen voor 2018...
daar mag blijkbaar wel een boel geld heen.. naar voetbal..
geloof me, als het land financieel gezond was zou ik 't ook wel grappig vinden, WK hier in Nederland.. maar nu?
Dat dus.quote:Op woensdag 1 december 2010 00:02 schreef ethiraseth het volgende:
Mag dit uberhaupt wel per direct voor huidige studenten worden ingevoerd? Mag toch hopen dat er enige wettelijke bescherming tegen dit soort willekeurigheid is?
Serieus....als je dat niet zag aankomen.......quote:Wat ook wel leuk is is dat ik laatst nog een filmpje van Rutte van rond de verkiezingen tegenkwam, waar hij pretendeerde niet te gaan bezuinigen op het onderwijs, maar extra te investeren. Er is in de tussentijd niks veranderd in het economische beeld van Nederland dus als VVD stemmer mag ik me dus rijkelijk genaaid voelen.
Klopt toch wat hij zegt?quote:Op woensdag 1 december 2010 09:09 schreef dennishk het volgende:
Wat ook wel leuk is is dat ik laatst nog een filmpje van Rutte van rond de verkiezingen tegenkwam, waar hij pretendeerde niet te gaan bezuinigen op het onderwijs, maar extra te investeren. Er is in de tussentijd niks veranderd in het economische beeld van Nederland dus als VVD stemmer mag ik me dus rijkelijk genaaid voelen.
Ja inderdaad iedereen zag deze plannen aankomen, vandaar dat er allerlei lofzangen uitgeroepen werden over Rutte voor de student door studentenorganisaties, zoek zelf maar even.quote:Op woensdag 1 december 2010 10:29 schreef xibalba het volgende:
Serieus....als je dat niet zag aankomen.......
VVD stem je niet als je investeringen in het onderwijs wil.
Ja extra "investeren" in het onderwijs met behulp van boetes en kortingen voor studenten, kortom er treedt een verschuiving op van financiering van de student naar het onderwijs.quote:Op woensdag 1 december 2010 10:36 schreef Granaatappel het volgende:
[..]
Klopt toch wat hij zegt?
Extra investeren in onderwijs door middel van deze maatregelen.
Schuiven met geld is niet extra investeren. Tenzij je zo iemand bent die ook gelooft dat we 3000 extra agenten krijgen omdat ze nu niet ontslagen worden.quote:Op woensdag 1 december 2010 10:36 schreef Granaatappel het volgende:
[..]
Klopt toch wat hij zegt?
Extra investeren in onderwijs door middel van deze maatregelen.
Weet je wat nu het erge is?quote:Op woensdag 1 december 2010 17:21 schreef Nielsch het volgende:
Ik snap het probleem niet zo. Zo wordt studeren tenminste weer voor de elite en niet voor de pauperkinderen van PVV-stemmers Henk & Ingrid.
Boeiend, voorzitters van colleges van bestuur moeten zich bezig houden met de uni, niet met de wet. Dat is voor kamerleden! Begrepen! Mooi zo, op naar de volgende rechtse hobby: het WK 2018quote:Op woensdag 1 december 2010 17:34 schreef LedZep het volgende:
http://www.nrc.nl/binnenl(...)idisch_niet_houdbaar
Rotterdam, 1 dec. Het kabinetsplan om al ingeschreven studenten vanaf volgend collegejaar te beboeten als zij meer dan een jaar studievertraging hebben opgelopen, is in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel. Dat zegt Roelof de Wijkerslooth, voorzitter van het college van bestuur van de Radboud Universiteit Nijmegen.
quote:Op woensdag 1 december 2010 17:34 schreef LedZep het volgende:
Rotterdam, 1 dec. Het kabinetsplan om al ingeschreven studenten vanaf volgend collegejaar te beboeten als zij meer dan een jaar studievertraging hebben opgelopen, is in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel. Dat zegt Roelof de Wijkerslooth, voorzitter van het college van bestuur van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Heb je ooit gestudeerd of ga je toevallig ooit nog studeren? Met een foute studiekeuze zit je in hetzelfde bootje. Dat weet je?quote:Op woensdag 1 december 2010 17:39 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Boeiend, voorzitters van colleges van bestuur moeten zich bezig houden met de uni, niet met de wet. Dat is voor kamerleden! Begrepen! Mooi zo, op naar de volgende rechtse hobby: het WK 2018
Beetje jammer dat we onze hoop moeten gaan vestigen op de eerste kamer en de raad van state. De laatste heeft alleen een adviserende functie en de eerste kamer gaat niet op basis van een puntje het hele onderwijsbezuinigingsvoorstel afwijzen.quote:Op woensdag 1 december 2010 17:34 schreef LedZep het volgende:
Dat zou moeten betekenen dat de studenten die slachtoffer worden van deze wet gezamelijk een rechtszaak moeten aanspannen. Sowieso wordt dat goedkoper dan die vele duizenden euro's die het extra collegegeld kost. Waarschijnlijk zal de regelijk gedurende dat de zaak loopt tot nader orde worden uitgesteld?quote:Op woensdag 1 december 2010 18:02 schreef Cantab het volgende:
[..]
Beetje jammer dat we onze hoop moeten gaan vestigen op de eerste kamer en de raad van state. De laatste heeft alleen een adviserende functie en de eerste kamer gaat niet op basis van een puntje het hele onderwijsbezuinigingsvoorstel afwijzen.
Het is overduidelijk in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel, maar daar mag de hoge raad weer niet aan toesten. Hoewel, mijn hoop is eigenlijk dat ze deze wet genoeg reden zouden vinden om om te gaan en toch aan rechtsbeginselen gaan toetsen. Als de regering zich niet aan de grondwet houdt, vestig ik toch mijn hoop op de rechtelijke macht om onze rechten te beschermen.
Dat laatste betwijfel ik. Zoals het recht nu is kan de rechter een dergelijke wet niet ongeldig verklaren, dus de regering zal er waarschijnlijk vanuit gaan dat ze toch niks te vrezen heeft en gewoon doorzetten. Als lagere rechters de studenten gelijk geven zullen ze wel tijdelijk stoppen zolang de beroepsprocedure loopt, maar die kans lijkt me klein, omdat zo'n uitspraak in strijd is met eerdere uitspraken van de hoge raad. Ik denk dus dat het wachten op de hoge raad zelf zou worden dan.quote:Op woensdag 1 december 2010 18:03 schreef fonsoy het volgende:
[..]
Dat zou moeten betekenen dat de studenten die slachtoffer worden van deze wet gezamelijk een rechtszaak moeten aanspannen. Sowieso wordt dat goedkoper dan die vele duizenden euro's die het extra collegegeld kost. Waarschijnlijk zal de regelijk gedurende dat de zaak loopt tot nader orde worden uitgesteld?
Als je langer dan 5 jaar studeert moet je betalenquote:Op woensdag 1 december 2010 18:15 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Ik kan even niet zo snel vinden of dit nu geldt voor iemand die momenteel zijn/haar tweede studie volgt, maar zonder vertraging?
Werkt dat zo?quote:Op woensdag 1 december 2010 18:49 schreef padlarf het volgende:
[..]
Als je langer dan 5 jaar studeert moet je betalen
Zeker weten? Ook als de eerste studie netjes binnen 4 jaar is afgerond?quote:Op woensdag 1 december 2010 18:49 schreef padlarf het volgende:
[..]
Als je langer dan 5 jaar studeert moet je betalen
Ik betwijfel het.quote:Op woensdag 1 december 2010 19:03 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
[..]
Zeker weten? Ook als de eerste studie netjes binnen 4 jaar is afgerond?
Uitgaande van dat je studie 4 jaar duurtquote:Op woensdag 1 december 2010 19:14 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
Ik betwijfel het.
Al was het maar omdat hbo + (pre)master 6 jaar is.
Hmm, misschien dan nietquote:Op woensdag 1 december 2010 19:03 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
[..]
Zeker weten? Ook als de eerste studie netjes binnen 4 jaar is afgerond?
?quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:53 schreef Renesite het volgende:
Concreet: 4 naar > 3 jaar gaat niet meer door? Alleen 3000 euro boete?
Die is er wel, maar hier niet.quote:Op woensdag 1 december 2010 00:02 schreef ethiraseth het volgende:
Mag dit uberhaupt wel per direct voor huidige studenten worden ingevoerd? Mag toch hopen dat er enige wettelijke bescherming tegen dit soort willekeurigheid is?
quote:'Boete voor trage student juridisch niet houdbaar'
Kan zo zijn, maar er mag niet aan getoetst worden.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:17 schreef Cortax het volgende:
[..]
Dat kan zo zijn.De Eerste Kamer zal een wet in strijd met het vertrouwens/rechtzekerheidsbeginsel echter niet laten passeren.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:17 schreef eriksd het volgende:
[..]
Kan zo zijn, maar er mag niet aan getoetst worden.
Nee, het gaat er om dat je langer dan 4 jaar doet over die specifieke studie. Als je dus in 4 jaar één studie doet, en daarna in 4 jaar nog een studie, betaal je geen boete voor die tweede studie (wel het instellingscollegegeld). Als je echter 4 jaar doet over je eerste studie, en daarna 6 jaar over je tweede studie, dan betaal je dus in dat laatste jaar ook die boete.quote:Op woensdag 1 december 2010 19:02 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
Werkt dat zo?Dat zou best wel... jammer zijn.
Beetje vreemd, want je hebt ook al de regel dat je 2e studie instellingscollegeld gaat kosten.
Och, ik verwijs naar het harmonisatiearrest.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:19 schreef Cortax het volgende:
[..]
Dat kan zo zijn.De Eerste Kamer zal een wet in strijd met het vertrouwens/rechtzekerheidsbeginsel echter niet laten passeren.
[..]
Nee, het gaat er om dat je langer dan 4 jaar doet over die specifieke studie. Als je dus in 4 jaar één studie doet, en daarna in 4 jaar nog een studie, betaal je geen boete voor die tweede studie (wel het instellingscollegegeld). Als je echter 4 jaar doet over je eerste studie, en daarna 6 jaar over je tweede studie, dan betaal je dus in dat laatste jaar ook die boete.
Hoe kom je aan die wijsheid? Dat is nog helemaal niet bekend. Het is al ingewikkeld genoeg zonder dat mensen zelf allemaal regeltjes gaan verzinnen.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:19 schreef Cortax het volgende:
[..]
Dat kan zo zijn.De Eerste Kamer zal een wet in strijd met het vertrouwens/rechtzekerheidsbeginsel echter niet laten passeren.
[..]
Nee, het gaat er om dat je langer dan 4 jaar doet over die specifieke studie. Als je dus in 4 jaar één studie doet, en daarna in 4 jaar nog een studie, betaal je geen boete voor die tweede studie (wel het instellingscollegegeld). Als je echter 4 jaar doet over je eerste studie, en daarna 6 jaar over je tweede studie, dan betaal je dus in dat laatste jaar ook die boete.
Simpel lezen wat er van die uitgelekte beleidsnota gepubliceerd is.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:23 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die wijsheid? Dat is nog helemaal niet bekend. Het is al ingewikkeld genoeg zonder dat mensen zelf allemaal regeltjes gaan verzinnen.
Het hele stuk van De Wijkerslooth staat trouwens in de digitale editie van de NRC:
[ afbeelding ]
Heb je helemaal gelijk in, de situatie is nu echter anders. Die Harmonisatiewetcasus geldt als precedent en nu gaat de Eerste Kamer hier wel anders mee om.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:22 schreef eriksd het volgende:
[..]
Och, ik verwijs naar het harmonisatiearrest.
Heb je een linkje? Ik heb namelijk alleen maar korte nieuwsberichten gezien waar je geen reet aan hebt.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:24 schreef Cortax het volgende:
[..]
Simpel lezen wat er van die uitgelekte beleidsnota gepubliceerd is.
[..]
Heb je helemaal gelijk in, de situatie is nu echter anders. Die Harmonisatiewetcasus geldt als precedent en nu gaat de Eerste Kamer hier wel anders mee om.
Kun je uitleggen waarom een wet niet getoetst mag worden aan een van de beginselen van onze rechtstaat?quote:Op woensdag 1 december 2010 20:17 schreef eriksd het volgende:
[..]
Kan zo zijn, maar er mag niet aan getoetst worden.
Omdat dit nu eenmaal zo is. Femke Halsema heeft een tijd terug een voorstel gedaan waarmee dit wel zou kunnen. Eens kijken hoe het daarmee staat...quote:Op woensdag 1 december 2010 21:03 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Kun je uitleggen waarom een wet niet getoetst mag worden aan een van de beginselen van onze rechtstaat?
Omdat een rechter dan op de stoel van de wetgever gaat zitten.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:03 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Kun je uitleggen waarom een wet niet getoetst mag worden aan een van de beginselen van onze rechtstaat?
Echter kunnen wetten wel getoetst worden aan verdragen. Ik dacht dat het statuut van Nederland in het harmonisatiewet-arrest ook viel onder toetsing van de grondwet. Maar door de doorwerking van verdragen zouden eventuele wetten wel getoetst kunnen worden aan de eu wetgeving.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:06 schreef eriksd het volgende:
[..]
Omdat een rechter dan op de stoel van de wetgever gaat zitten.
Welk verdrag had je voor ogen dan?quote:Op woensdag 1 december 2010 21:14 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Echter kunnen wetten wel getoetst worden aan verdragen. Ik dacht dat het statuut van Nederland in het harmonisatiewet-arrest ook viel onder toetsing van de grondwet. Maar door de doorwerking van verdragen zouden eventuele wetten wel getoetst kunnen worden aan de eu wetgeving.
Ik kan idd ook niet zo snel een verdrag bedenken dat rechtszekerheid beschermt, behalve als het om een strafproces gaat.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:16 schreef eriksd het volgende:
[..]
Welk verdrag had je voor ogen dan?
Ok, zit wat in...quote:Op woensdag 1 december 2010 21:06 schreef eriksd het volgende:
[..]
Omdat een rechter dan op de stoel van de wetgever gaat zitten.
Je kan dus niet toetsen aan die Grondwet en naar analogie ook niet aan het Statuut, waar het in de Harmonisatiewetcasus om ging.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:39 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ok, zit wat in...
Kun je het niet verwerpen op basis van de Grondwet?
Ik ben namelijk van mening dat dit een discriminerende wet is
In de huidige vorm valt daar maar heel weinig voor te zeggen. De Grondwet werkt nu voor de formele wetgever alleen als een lijstje spelregels. En alhoewel een tweederde-meerderheid en een ingewikkelde procedure nodig is om die spelregels te wijzigen, is een eenvoudige meerderheid genoeg om de spelregels te kunnen negeren. Mij lijkt dat zoiets niet de bedoeling kan en mag zijn.quote:Op donderdag 2 december 2010 08:06 schreef Cortax het volgende:
Dat valt ook wel mee. Je kan er namelijk alle gemeentelijke verordeningen tot en met amvb's aan toetsen, slechts wetten in formele zin niet, waar ergens ook wel wat voor te zeggen valt.
Dat.quote:Op woensdag 1 december 2010 23:12 schreef ethiraseth het volgende:
Toch leuk, zo'n grondwet waar je niks aan hebt.
quote:Rotterdam, 1 dec. Het kabinetsplan om al ingeschreven studenten vanaf volgend collegejaar te beboeten als zij meer dan een jaar studievertraging hebben opgelopen, is in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel. Dat zegt Roelof de Wijkerslooth, voorzitter van het college van bestuur van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Ja, dat bericht kennen we. Feit is dat als de Eerste Kamer gewoon met deze wet instemt, die hoogleraar kan oreren tot hij een ons weegt: de wet is dan gewoon geldig.quote:Op donderdag 2 december 2010 11:54 schreef xibalba het volgende:
[..]
Daar gingen ze naar kijken. Wordt vervolgd dus.quote:Op donderdag 2 december 2010 12:11 schreef Jac0bus het volgende:
Gingen ze technische studies niet matsen op een of andere manier? Dat hoorde/las ik ergens maar ik heb het nog niet echt gevolgd. Iemand die daar meer over weet?
Dat zou mooi zijnquote:Op donderdag 2 december 2010 12:11 schreef Jac0bus het volgende:
Gingen ze technische studies niet matsen op een of andere manier? Dat hoorde/las ik ergens maar ik heb het nog niet echt gevolgd. Iemand die daar meer over weet?
Valt voor beide kanten wel wat voor te zeggen. Aan de ene kant gewoon aanpakken omdat je ook bij die technische studies veel rotte appels hebt die maar een beetje aanklooien en half hun best doen en er daarom 8 jaar over doen, maar ook gewoon mensen die hard hun best doen en er toch lang over doen omdat technische studies nou eenmaal wat lastiger zijn dan veel andere studies.quote:
Over het algemeen zijn ze niet lastiger (vooral niet voor degenen die die studie volgen), maar wel arbeidsintensiever. Dat ze daarvoor uitzonderingen willen gaan maken is eigenlijk verkeerd. Dat is symptoombestrijding.quote:Op donderdag 2 december 2010 12:25 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Valt voor beide kanten wel wat voor te zeggen. Aan de ene kant gewoon aanpakken omdat je ook bij die technische studies veel rotte appels hebt die maar een beetje aanklooien en half hun best doen en er daarom 8 jaar over doen, maar ook gewoon mensen die hard hun best doen en er toch lang over doen omdat technische studies nou eenmaal wat lastiger zijn dan veel andere studies.
Ze duren ook langer, dus meer vakken=kansen waardoor het tegen kan gaan zitten. En er is ook nog zo iets als dat je mensen wil stimuleren de techniek in te gaan.quote:Op donderdag 2 december 2010 12:31 schreef xibalba het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn ze niet lastiger (vooral niet voor degenen die die studie volgen), maar wel arbeidsintensiever. Dat ze daarvoor uitzonderingen willen gaan maken is eigenlijk verkeerd. Dat is symptoombestrijding.
True, ik zag laatst Jeroen van der Veer bij Pauw en Witteman lullen dat er meer beta-studenten bij moeten komen. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren als je zulke maatregelen gaat nemen, als bijv. geen stufi in je masterfase terwijl je weet dat een betamaster langer duurt dan een andere master. Aan de andere kant heb je langer onderwijs en ben je door de techniek ook een duurdere student om op te leiden. Dat is dus het dubbele waartussen je moet kiezen.quote:Op donderdag 2 december 2010 12:33 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ze duren ook langer, dus meer vakken=kansen waardoor het tegen kan gaan zitten. En er is ook nog zo iets als dat je mensen wil stimuleren de techniek in te gaan.
Volgens mij mag je als je je master nomiaal doet gewoon collegegeld betalen maar als je dan ook maar 1 maandje over tijd bent zit je aan het dure tarief.quote:Op donderdag 2 december 2010 13:02 schreef ColaKoning het volgende:
Kan iemand mij de volgende situatie uitleggen?
Stel ik ben in 2005 begonnen met mijn bachelor. Deze rond ik dit jaar af (dus studiejaar 2010-2011) en heb daarom dus 5 jaar gedaan over mijn bachelor. Het volgende collegejaar wil ik starten met mijn (2 jarige) master.
Stel ik stop nu met mijn studie en ga werken is er (logischerwijs) niks aan de hand. Wel vraag ik me af wat er gebeurd als ik volgend jaar start met mijn master. In principe doe ik dan 5 (bachelor) + 2 (master) jaar over mijn studie. Betaal ik dan de boete van 3000 + collegegeld? Of wordt er opnieuw gekeken naar de uitloop van mijn master (en mag ik daar dus 3 jaar over doen.
Als je je master in Belgie of Duitsland doet kan je het goedkoper doen en geen gezeik krijgen als je een dag te lang erover doet.quote:Op donderdag 2 december 2010 13:02 schreef ColaKoning het volgende:
Kan iemand mij de volgende situatie uitleggen?
Stel ik ben in 2005 begonnen met mijn bachelor. Deze rond ik dit jaar af (dus studiejaar 2010-2011) en heb daarom dus 5 jaar gedaan over mijn bachelor. Het volgende collegejaar wil ik starten met mijn (2 jarige) master.
Stel ik stop nu met mijn studie en ga werken is er (logischerwijs) niks aan de hand. Wel vraag ik me af wat er gebeurd als ik volgend jaar start met mijn master. In principe doe ik dan 5 (bachelor) + 2 (master) jaar over mijn studie. Betaal ik dan de boete van 3000 + collegegeld? Of wordt er opnieuw gekeken naar de uitloop van mijn master (en mag ik daar dus 3 jaar over doen.
quote:Kamer gaat opnieuw in debat over langstudeerders
Uitgegeven: 2 december 2010 13:12
Laatst gewijzigd: 2 december 2010 13:12
DEN HAAG De Tweede Kamer gaat opnieuw in overleg met staatssecretaris Zijlstra (Onderwijs) over de kabinetsplannen voor het hoger onderwijs.
© NU.nl/Jos van Zetten
Maandag vergaderde de Kamer ook al met Zijlsta, maar volgens PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing is er naar aanleiding van uitlatingen van onderwijsbestuurder De Wijkerslooth in NRC behoefte aan nieuw overleg.
Het kabinet wil studenten die meer dan een jaar te lang over hun studie doen volgend jaar al drieduizend extra laten betalen. Volgens de Wijkerslooth is dat in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel.
Extra collegeld
In de plannen gaan langstudeerders drieduizend extra bovenop hun collegegeld betalen. Het kabinet wil die maatregel al in 2011 laten ingaan, ook voor zittende studenten.
Studenten die geen rekening hebben gehouden met deze beleidswijziging kunnen hierdoor in de financiële problemen of zullen moeten stoppen met hun studie.
Het ministerie ziet geen problemen met de juridische haalbaarheid van het plan. Afgelopen maandag stonden er duizenden studenten op het Plein in Den Haag om te protesteren.
Het is toch ook wel godverdomme erg gesteld met de Tweede Kamer hè. Blijkbaar moet er van buitenaf iemand komen die roept "hey! dit kan niet!" voor ze zelf eens wat gaan doen.quote:Op donderdag 2 december 2010 13:53 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Kamer gaat opnieuw in debat over langstudeerders
[..]
Slecht huiswerk door oppositie ja, jammer.quote:Op donderdag 2 december 2010 14:16 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Het is toch ook wel godverdomme erg gesteld met de Tweede Kamer hè. Blijkbaar moet er van buitenaf iemand komen die roept "hey! dit kan niet!" voor ze zelf eens wat gaan doen.
Dezelfde boete als iedereen die te lang studeert. Alleen heel zwaarwegende redenen als ziekte of opname in een gesticht o.i.d. kunnen je uitstel opleveren, en verkeerde keuze is dat niet.quote:Op donderdag 2 december 2010 15:54 schreef Mikewilownu het volgende:
Hoe zit het dan met dit voorstel als je bijvoorbeeld door een foute studiekeuze van studie wil veranderen, wat voor boete zit hier dan aan vast. Want ik wil waarschijnlijk een andere studie gaan doen dus.
Het geldt dus ook voor mensen met een beperking. Die mogen ook gewoon betalen.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dezelfde boete als iedereen die te lang studeert. Alleen heel zwaarwegende redenen als ziekte of opname in een gesticht o.i.d. kunnen je uitstel opleveren, en verkeerde keuze is dat niet.
"Universitair studenten die hun bachelor in vier in plaats van drie jaar halen en vervolgens een master gaan volgen, beginnen niet met een schone lei. Halen ze de master niet binnen de gestelde tijd, dan gaan ze meer betalen"quote:http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?artikel_id=77321
Het kabinet is bezig met de voorbereidingen voor een wetsvoorstel om langstudeerders aan te pakken. De LSVb is alvast begonnen met het voorlichten van studenten. Intussen is er onduidelijkheid over wat de `nominaal+1'regeling behelst.
Mogen universitaire studenten straks één of twee jaar uitlopen? Of geldt de regeling alleen voor de bachelor? Volgens de woordvoerder van Anne-Wil Lucas (VVD) gaat de zogenaamde `nominaal+1' regeling alleen voor de bachelor gelden. `Het zijn losse diploma's. Voor de master geldt dit niet omdat studenten die al zelf moeten betalen.'
LSVb-voorzitter Sander Breur weerspreekt dit: `Dan heeft de VVD niet met OCW gecommuniceerd. Wij hebben al zwart op wit dat studenten maar één keer een jaar mogen uitlopen.' Wie eenmaal meer dan een jaar uitloopt gaat drieduizend euro extra collegegeld te betalen. Universitair studenten die hun bachelor in vier in plaats van drie jaar halen en vervolgens een master gaan volgen, beginnen niet met een schone lei. Halen ze de master niet binnen de gestelde tijd, dan gaan ze meer betalen. Ook krijgt de universiteit een boete van drieduizend euro en moet ze het extra ontvangen collegegeld afstaan aan OCW.
Volgens de LSVb gaan deze maatregelen op 1 september 2011 in. Het voornemen om zogenaamde `langstudeerders' ook hun ov-studentenkaart af te nemen wordt naar verwachting een jaar later ingevoerd, net als het afschaffen van de basisbeurs voor de master.
De nieuwe CDA-woordvoerder voor het hoger onderwijs, Sander de Rouwe, laat weten zich nog aan het inlezen te zijn en niet te kunnen reageren. Universiteitenvereniging VSNU geeft aan op de hoogte te zijn van de onduidelijkheden rondom de nominaal+1 regeling, maar wacht een notitie van het ministerie af. De woordvoerder van het ministerie van onderwijs kon evenmin duidelijkheid geven en zegt dat de wetsvoorstellen moeten worden afgewacht.
Maar als je (tijd bachelor + 1) al hebt aan vertraging dan zou je meteen vanaf het begin dat je een master gaat doen moeten gaan betalen.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Eh, dat staat er juist niet. Met "gestelde tijd" wordt hier (tijd bachelor + tijd master + 1) bedoeld.
Maar als ik het zo lees is het weer multi-interpretabel. Is die vertraging vertraging in de master of vertraging boven die een jaar?quote:Geldt de regeling alleen voor bachelor-opleidingen of ook voor masterstudies?
LSVb-voorzitter Sander Breur weerspreekt dit: Dan heeft de VVD niet goed met OCW gecommuniceerd. Wij hebben zwart op wit dat studenten maar één keer een jaar mogen uitlopen. Daarna krijgen ze niet nog eens een jaar respijt. Wie dan vertraging oploopt moet meteen drieduizend euro extra collegegeld betalen.
http://www.delta.tudelft.(...)angstudeerders/22100
Zo werkt het bij mij niet. Ik moet gewoon zekerheid hebben, anders wordt ik constant geplaagd door stress en de vraag ' waar doe ik het voor' en dat weerspiegelt zich in mijn studie..quote:Op donderdag 2 december 2010 16:53 schreef ethiraseth het volgende:
Ga er maar gewoon van uit dat je genaaid wordt als dit doorgaat. Kan het alleen maar meevallen.
Doorgaande op mijn voorbeeld is dat juist een slecht teken. Wanneer je in je bachelor dus +2 loopt, neem je dit mee naar je master. Dus zou je dan dus gelijk met de boete beginnen.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:30 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
"Universitair studenten die hun bachelor in vier in plaats van drie jaar halen en vervolgens een master gaan volgen, beginnen niet met een schone lei. Halen ze de master niet binnen de gestelde tijd, dan gaan ze meer betalen"
Dit is dan wel weer een goed teken. Dit betekent volgens mij dat als je vertraging hebt in je bachelor, maar je loopt nominaal in je master, dat je dan niet het dure tarief hoeft te betalen. Pas als je ook vertraging in je master oploopt krijg je ermee te maken.
Want anders zouden studenten die een jaar of meer vertraging hadden gehad hun master helemaal zelf moeten betalen, omdat hun uitloop tegoed op is. En dus niet pas als ze vertraging oplopen, want nu het geval lijkt te zijn.
Nee, want je mag 1 jaar uitlopen.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:49 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Maar als je (tijd bachelor + 1) al hebt aan vertraging dan zou je meteen vanaf het begin dat je een master gaat doen moeten gaan betalen.
Wedereom pfeew, opluchting. Die master ga ik wel nominaal halen.quote:
Dan lees je niet goed. Als je enige vorm van vertraging hebt opgelopen tijdens je bachelor (met of zonder boete) ben je verplicht om je master wel in de gestelde tijd (1 of 2 jaar, afhankelijk van de opleiding) te halen als je boetes wil ontlopen. Het is niet zo dat je meteen begint met een boete, je hebt alleen je recht tot extra studietijd al verbruikt tijdens je bachelor.quote:Op donderdag 2 december 2010 17:10 schreef ColaKoning het volgende:
[..]
Doorgaande op mijn voorbeeld is dat juist een slecht teken. Wanneer je in je bachelor dus +2 loopt, neem je dit mee naar je master. Dus zou je dan dus gelijk met de boete beginnen.
Zoals in het stuk van de UT nieuws staat dat je na 1 jaar bachelor vertraging, geen vertraging meer mag hebben in je master, zegt dus dat 'ze' de totale opleiding bedoelen. Niet master los en bachelor los.
Dit wordt versterkt door je post erna.
Dit jaar is de regeling al ingegaan dat mensen die een tweede bachelor (HBO/WO) beginnen daar een verhoogd collegegeld voor moeten betalen. De staat stopt dan gedeeltelijk met sponsoren.quote:Op donderdag 2 december 2010 17:23 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Maar hoe zit het dan met een tweede HBO-studie, na de eerste gewoon te hebben afgerond?
Of mensen die een universitaire bachelor starten na een HBO-bachelor te hebben afgerond?
Instellingscollegegeld, inderdaad.quote:Op donderdag 2 december 2010 17:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dit jaar is de regeling al ingegaan dat mensen die een tweede bachelor (HBO/WO) beginnen daar een verhoogd collegegeld voor moeten betalen. De staat stopt dan gedeeltelijk met sponsoren.
Kortom, als je dit jaar je bachelor haalt ongeacht hoeveel jaar je er over hebt gedaan, en daarna (vanaf het volgende collegejaar!) je master nominaal afrond, betaal je geen boete?quote:Op donderdag 2 december 2010 17:21 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dan lees je niet goed. Als je enige vorm van vertraging hebt opgelopen tijdens je bachelor (met of zonder boete) ben je verplicht om je master wel in de gestelde tijd (1 of 2 jaar, afhankelijk van de opleiding) te halen als je boetes wil ontlopen. Het is niet zo dat je meteen begint met een boete, je hebt alleen je recht tot extra studietijd al verbruikt tijdens je bachelor.
Je zou ook kunnen zeggen dat je de bachelor en master los moet zien (zoals de VVD) en dat je sowieso weer met een jaar speling begint in je master (dus dat je 2 jaar boetevrij mag studeren). De LSVB heeft echter van het OCW te horen gekregen dat dat niet klopt, en zo is mij dat ook uitgelegd
Het instellingscollegegeld inderdaad. Maar dat wordt niet door alle instellingen werkelijk toegepast; de EUR bijv. laat het (bij sommige opleidingen (?)) achterwege. Verandert die regeling niet voor zittende studenten?quote:Op donderdag 2 december 2010 17:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dit jaar is de regeling al ingegaan dat mensen die een tweede bachelor (HBO/WO) beginnen daar een verhoogd collegegeld voor moeten betalen. De staat stopt dan gedeeltelijk met sponsoren.
Nope. Je komt er dan net mee weg. Je verliest echter wel je jaar speeltijd tijdens je master.quote:Op donderdag 2 december 2010 17:36 schreef ColaKoning het volgende:
[..]
Kortom, als je dit jaar je bachelor haalt ongeacht hoeveel jaar je er over hebt gedaan, en daarna (vanaf het volgende collegejaar!) je master nominaal afrond, betaal je geen boete?
In januari wordt bekend gemaakt of er nog een speciale regeling voor zieken en gehandicapten komt. Nederland kennend zal er sowieso wel wat bedacht worden, Halbe Zijlstra zou daar ook nog naar kijken.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:11 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ben net bezig een discussie te schrijven voor mijn bachelor. Persoonlijk wordt ik er dus niet door geraakt.
Maar trek het me wel enorm aan omdat het zo onrechtvaardig is om mensen hier achteraf mee te naaien. En omdat het een grote groep mensen (zieken en gehandicapten) feitelijk uitsluit van hoger onderwijs. Daarmee gaan we in mijn optiek terug naar de 19 de eeuw. Je hebt een scherpe geest, jongen, maar studeren is niet voor jouw soort weggelegd.
Eerst zou het voor alle studenten gaan gelden, dus dat is al een verbetering.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:15 schreef Ryon het volgende:
[..]
In januari wordt bekend gemaakt of er nog een speciale regeling voor zieken en gehandicapten komt. Nederland kennend zal er sowieso wel wat bedacht worden, Halbe Zijlstra zou daar ook nog naar kijken.
Boris van der Ham heeft in een motie nog gevraagd of er een speciale regeling komt voor beta studenten omdat die het zo zwaar hebben. Maar dat zal hem wel niet worden.
Dat sowieso ja. Ze zijn te schijterig om zich te wagen aan hervorming van de AOW, de WW en de HRA enzo, en zien in de studenten een makkelijke prooi.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:41 schreef LBS het volgende:
Je zou beter op andere dingen kunnen bezuinigen dan het hoger onderwijs een rijkeluiszoontjes' aangelegenheid te gaan maken. Schandalig dat ze het zelfs al voorstellen. Oprotten met die plannen.
Weet je wat mij het meeste stoort?quote:Op donderdag 2 december 2010 18:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat sowieso ja. Ze zijn te schijterig om zich te wagen aan hervorming van de AOW, de WW en de HRA enzo, en zien in de studenten een makkelijke prooi.
Heel dom, want zowel het bezuinigen op onderwijs maar ook het nalaten van die hervormingen zijn allebei op de lange termijn schadelijk voor Nederland. Het zijn dus echt precies helemaal de verkeerde keuzes die dit kabinet maakt.
Ik dacht ook al aan de HRA...quote:Op donderdag 2 december 2010 18:49 schreef von_Preussen het volgende:
Laat ze eens beginnen met HRA langzaam af te bouwen, onee, dan treft het de generatiegenoten van Rutte, laten we dan maar lekker makkelijk proberen te scoren door diegene die het minste verzet leveren aan te pakken.
Alles wat bij een psychiater gediagnosticeerd is.. denk ik.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:49 schreef von_Preussen het volgende:
Maar goed, dat men er nu rekening mee wil houden dat mensen met een ziekte of handicap er langer over is alweer een stuk beter, alleen is dan de vraag wat allemaal daaronder gaat vallen (bijv. autisme wel of niet).
Leuk schemaatjequote:Op donderdag 2 december 2010 19:23 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Volgens mij zijn er twee manier om dit in te voeren, en het is nog steeds onduidelijk welke het wordt. Om het makkelijk te maken heb ik een schemaatje voor een denkbeeldige student geklust. De denkbeeldige student studeert geschiedenis, een vierjarige studie (3 jaar bachelor + 1 jaar master), en doet daar maar liefst 7 jaar over. Ik noem hem Mark R. Hij doet dit door eerst 5 jaar over zijn bachelor te doen, en daarna 2 jaar over zijn master.
[ afbeelding ]
De vraag is nu: wanneer gaat het hoge collegegeld in? Mogelijkheid #1 is dat je het model van stufi volgt. In principe weet je niet van elke student die een bachelor begint, dat hij ook een master gaat doen. Dit probleem geldt nu ook al voor stufi: Mark krijgt gewoon 4 jaar stufi tijdens zijn bachelor, en daarna niets meer. Totdat hij zijn diploma's haalt ziet de IB-groep dit als een voorlopige lening, daarna wordt het kwijtgescholden. Mocht Mark nou nooit een master gaan doen maar wel 4 jaar stufi gekregen hebben, dan wordt het laatste jaar stufi-lening nooit kwijtgescholden. Werkt prima in de praktijk.
Maar nu het collegegeld. Omdat dit niet geld is dat je krijgt, maar dat je moet betalen zit je met een probleem als Mark geen master gaat doen na zijn bachelor. Hij heeft immers nooit hoog collegegeld betaald, omdat hij nog binnen de 4+1=5 jaar zat. Het blijkt nu dus dat hij maar recht had op 3+1=4 jaar. Wat ga je doen met het verschil? Acceptgiro sturen om met terugwerkende kracht hoger collegegeld te innen? Of ga je dat bedrag op magische wijze bij zijn studieschuld optellen? Dat lijkt me een groot probleem.
Mogelijkheid #2 is dat je de bachelor echt als losse studies beschouwt, waarvoor je gezamelijk 1 jaar uitloopt hebt. Het probleem hier is dat je afwisselend hoog en laag collegegeld aan het betalen bent. Dit voorbeeld heeft nog nette hele jaren, maar als de scheiding ergens halverwege het jaar ligt krijg je nog meer chaos. Het wordt helemaal erg als je ook de plannen meeneemt om langstudeerders hun OV af te pakken. Dan zou je eerst een jaar zonder zitten en dan opeens weer met?
Of is er misschien nog een andere manier? Als je er 1 weet: leef je uit, de Excel-file staat hier.
Maar wat doe je dan met het geval als Mark R. na 5 jaar zijn bachelor haalt en stopt? Collegegeld betaal je direct aan de universiteit, maar hoe weet die dat je gestopt bent, en je ze eigenlijk meer collegegeld had moeten betalen? Voor hetzelfde geld doe je namelijk nu ergens anders een master. Of gaat de DUO dat dan opeens innen?quote:Op donderdag 2 december 2010 21:08 schreef Cortax het volgende:
Zoals het op mij is overgekomen willen ze het geheel van de studie aanschouwen: Een studie duurt 4 jaar +1 jaar vertraging = 5 jaar. Na 5 jaar (wat je ook doet, bachelor of master) betaal je het verhoogde collegegeld. Ik vermoed dus mogelijkheid #1
Maar dan spreek je dus ook van studievertraging indien je na je HBO Bachelor van 4 jaar een 2jarige master gaat doen, en eventueel een half jaar premaster. Dit vind ik niet kunnen eigenlijk, want je loopt dan geen vertraging op.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:08 schreef Cortax het volgende:
Zoals het op mij is overgekomen willen ze het geheel van de studie aanschouwen: Een studie duurt 4 jaar +1 jaar vertraging = 5 jaar. Na 5 jaar (wat je ook doet, bachelor of master) betaal je het verhoogde collegegeld. Ik vermoed dus mogelijkheid #1
In de situatie die jij schetst is de nominale studieduur 6 jaar, en zou je dus pas in het 8e jaar de boete betalen, tenminste, zoals jij het schetst.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:19 schreef Pizzabodem het volgende:
[..]
Maar dan spreek je dus ook van studievertraging indien je na je HBO Bachelor van 4 jaar een 2jarige master gaat doen, en eventueel een half jaar premaster. Dit vind ik niet kunnen eigenlijk, want je loopt dan geen vertraging op.
En als je kapt met je opleiding, en je begint een nieuwe dan gaat er een nieuwe 'nominale termijn' in. Dan zou je dus 7 jaar achter elkaar steeds iets anders kunnen doen zonder 'boete'quote:Op donderdag 2 december 2010 21:20 schreef Cortax het volgende:
[..]
In de situatie die jij schetst is de nominale studieduur 6 jaar, en zou je dus pas in het 8e jaar de boete betalen, tenminste, zoals jij het schetst.
Tuurlijk, dat regeerakkoord deugt niet. Ze hebben bijvoorbeeld en passant ook even ingevoegd, dat de numerus fixus wordt afgeschaft, terwijl ze geen idee hebben wat daarvoor moet gebeuren en de medische branche heeft allang duidelijk gemaakt dat dit niet zomaar mogelijk is. Het is typisch voor deze regering, eerst besluiten en daarna gaan nadenken, als ze dat überhaupt nog doen.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:28 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Het probleem met dit soort dingen is natuurlijk dat het in een uurtje is bedacht aan de coalitie-onderhandelingstafel. Daar is dan grofweg een bedrag aan bezuiniging bij uitgerekend, en dat bedrag is dan in steen verankerd. Of en hoe het allemaal daadwerkelijk uit te voeren is en wat de impact op "speciale gevallen" is mogen ambtenaren dan maar gaan uitzoeken.
Maar dat betekent dus dat je beboet wordt terwijl je met je master wel keurig op schema loopt.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:08 schreef Cortax het volgende:
Misschien bedoelen ze dat ze je studie als een geheel zien qua 'rechten' die je ervoor krijgt. Een x jaar stufi, (op is op, ook al ben je nog niet bij je master ) en een jaar uitlooprecht 'op is op' .quote:Op donderdag 2 december 2010 21:08 schreef Cortax het volgende:
De VVD wil studeren dan ook weer alleen voor de elite maken. Al die paupers die maar wat leren en mondig worden en zich opwerken, dat kan niet hoor.quote:Op donderdag 2 december 2010 22:23 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Maar dat betekent dus dat je beboet wordt terwijl je met je master wel keurig op schema loopt.
Dat is mensen gewoon afschrikken om te studeren en heeft dus niks meer met ' prikkelen' te maken.
dan moet ik naar de uniquote:Op vrijdag 3 december 2010 12:05 schreef Ewelina het volgende:
Vrijdag 10 december komt er een demonstratie: http://www.asva.nl/
Demonstreren tegen maatregelen die een vijfjarige kleuter bedacht had kunnen hebben, maar helaas door dit kabinet serieus worden genomen is nooit verkeerd. Weg met Rutte! Ik hoef geen mongool als minister president.quote:Op vrijdag 3 december 2010 13:14 schreef von_Preussen het volgende:
Waarom nu al protesten en dat op korte termijn?
Is het niet handiger om in Januari, als men met de wet aan de slag gaat, kort daarvoor te gaan protesteren? Want nu vergeet de samenleving dat hele protest weer in Januari, dan kan je in mijn optiek beter demonstreren als het daadwerkelijk zin heeft.
En wat mij betreft gaat dat ook echt wel gebeuren als ze niet gaan luisteren.quote:Op vrijdag 3 december 2010 13:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
Demonstreren is voor mietjes! Rebelleren moet je! Een coup d'etat forceer je niet met een spandoek en wat loze leuzen!
Je weet dat dit een voorstel was van een parlementariër?quote:Op vrijdag 3 december 2010 15:08 schreef catchit het volgende:
Kijk op deze website:
http://www.europa-nu.nl/i(...)niet_retroactiviteit
Deze wet is retroactief, dus niet legaal!!
je wilt echt heel erg graag dat dit voorstel wordt ingevoerd hè?quote:Op vrijdag 3 december 2010 15:11 schreef eriksd het volgende:
[..]
Je weet dat dit een voorstel was van een parlementariër?
Wat een domme reactie dit. Of ik voor of tegen ben staat volkomen los van het feit dat ik hier mensen wijs op foutieve suggesties of juridische constructies.quote:Op vrijdag 3 december 2010 16:15 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
je wilt echt heel erg graag dat dit voorstel wordt ingevoerd hè?
QFTquote:Op vrijdag 3 december 2010 16:29 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat een domme reactie dit. Of ik voor of tegen ben staat volkomen los van het feit dat ik hier mensen wijs op foutieve suggesties of juridische constructies.
Jij wil echt heel graag wat zeuren hé.
Dit heeft er echt niks mee te makenquote:Op vrijdag 3 december 2010 15:08 schreef catchit het volgende:
Kijk op deze website:
http://www.europa-nu.nl/i(...)niet_retroactiviteit
Deze wet is retroactief, dus niet legaal!!
Door wie is het jou uitgelegd?quote:Op donderdag 2 december 2010 17:15 schreef Ryon het volgende:
De LSVB heeft echter van het OCW te horen gekregen dat dat niet klopt, en zo is mij dat ook uitgelegd
Dit is nog totaal niet bekend he..quote:Op zaterdag 4 december 2010 12:00 schreef LesStroud het volgende:
Binnen de periode dat je studeert. Dus een foute keuze gaat dan gewoon meetellen.
Dat heb ik nergens gezien. De LSvB is het ook niet met je eens, en zij hebben overleg gehad met het ministerie.quote:Op zaterdag 4 december 2010 13:46 schreef Warren het volgende:
[..]
Voor zover ik het begrijp heeft deze regel betrekking op de studie die je doet en niet over de periode dat je gestudeerd hebt.
quote:Het nieuwe kabinet is van plan om op verschillende manieren hard te bezuinigen op studenten. Zo zal het kabinet studenten die langer dan één jaar uitloop in hun studie hebben straffen met een collegegeldverhoging van 3.000 euro per jaar en het intrekken van de OV-kaart. Concreet betekent dit dat studenten met studievertraging door bijvoorbeeld een functiebeperking, een studieprogramma in het buitenland, een verkeerde studiekeuze het risico lopen een hoger collegegeldtarief te betalen. Ook zullen zij dan zelf voor de reiskosten moeten opdraaien. Dit is vooral vervelend indien studenten in een andere stad studeren of stagelopen, dan waar zij wonen.
Ja, maar in dat bericht staat "uitloop in hun studie". Stel ik rond bachelor X af binnen de tijd, dan begin ik met bachelor 2 aan een schone lei. Ik vind het sowieso een heel dubbelzinnig bericht.quote:Op zaterdag 4 december 2010 14:26 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Dat heb ik nergens gezien. De LSvB is het ook niet met je eens, en zij hebben overleg gehad met het ministerie.
[..]
Klopt dat het bij speculeren blijft, maar het lijkt me persoonlijk echt heel sterk als ze gaan kijken naar de uitloop in je huidige studie, en eerdere niet-afgemaakte studies buiten beschouwing laten. De huidige prestatiebeurs en ov-regeling houden daar immers ook geen rekening mee. "Hun studie" zie ik persoonlijk als onzorgvuldig taalgebruik voor "hun studietijd".quote:Op zaterdag 4 december 2010 14:36 schreef Warren het volgende:
[..]
Ja, maar in dat bericht staat "uitloop in hun studie". Stel ik rond bachelor X af binnen de tijd, dan begin ik met bachelor 2 aan een schone lei.
Maar het blijft speculeren, er is toch nog geen concreet wetsvoorstel?
Op exact dezelfde manier als nu bepaald wordt hoeveel jaar stufi je krijgt. Als ik het goed heb is dat 4 jaar voor je eerste voorbeeld, 6 jaar voor je tweede. Hoog collegegeld kan dan ingaan na respectievelijk 5 en 7 jaar.quote:Op zaterdag 4 december 2010 14:45 schreef Warren het volgende:
Ja maar kijk, hoe bepaal je dan nog wat de "normale studieduur is"?
Stel je begint aan Geneeskunde. Hiervoor staat 6 jaar. Maar je stop na 2 jaar en je gaat economie doen ofzo (4 jaar)? Wat geldt er dan?
Of stel het omgekeerde: je begint aan economie en je stopt na 2 jaar en je gaat geneeskunde doen?
Volgens mij ontstaat hier een groot propleem... je kan immers niet meer spreken van vertraging in je studie.
Ik weet niet hoor. Ik en vele mensen met mij hebben het toch anders opgevat. Daarom wacht ik even af wat er concreet gaat gebeuren.quote:Op zaterdag 4 december 2010 14:46 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Op exact dezelfde manier als nu bepaald wordt hoeveel jaar stufi je krijgt. Als ik het goed heb is dat 4 jaar voor je eerste voorbeeld, 6 jaar voor je tweede. Hoog collegegeld kan dan ingaan na respectievelijk 5 en 7 jaar.
Drugs in Eindhoven..quote:Op zaterdag 4 december 2010 14:51 schreef Warren het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor. Ik en vele mensen met mij hebben het toch anders opgevat. Daarom wacht ik even af wat er concreet gaat gebeuren.
Ik vraag me wel af waar ze het nu in de Kamer over hebben. Er is nog niks echt concreet bekend, dus waar praten ze nu over?
Nouja, we zullen vanzelf zien wie er gelijk heeft.quote:Op zaterdag 4 december 2010 14:51 schreef Warren het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor. Ik en vele mensen met mij hebben het toch anders opgevat. Daarom wacht ik even af wat er concreet gaat gebeuren.
Ik vraag me wel af waar ze het nu in de Kamer over hebben. Er is nog niks echt concreet bekend, dus waar praten ze nu over?
Inderdaad. En moet je je eens voorstellen welk gevolg dit heeft voor mensen die bijvoorbeeld geneeskunde willen doen. Stel je bent uitgeloot, dan zit een parkeerstudie er niet meer in (als jij gelijkt hebt).quote:Op zaterdag 4 december 2010 14:56 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Nouja, we zullen vanzelf zien wie er gelijk heeft.Ik hoop natuurlijk dat jij dat bent.
Nou, ik ga dus geneeskunde doen (volgende jaar, als alles lukt) en ik heb hier naar gekeken. Het plan om de numerus fixus op te heffen gaat dus echt niet door (zoals het er nu naar lijkt). Er zijn simpelweg te weinig capaciteiten bij uni's en er zijn te weinig opleidingsplekken.quote:Op zaterdag 4 december 2010 15:27 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ach het kabinet wil ook de numerus fixus afschaffen zonder eerst goed na te denken of dat wel haalbaar is, dus dat probleem is wat hun betreft ook al opgelost.
quote:Studenten weer straat op tegen bezuinigingen
Uitgegeven: 4 december 2010 16:07
Laatst gewijzigd: 4 december 2010 16:08
AMSTERDAM - Studenten gaan vrijdag weer in verschillende steden de straat op om te demonstreren tegen de geplande bezuinigingen op het onderwijs.
Er vindt onder meer een demonstratie plaats op de Dam in Amsterdam. Verder zijn er protesten in Nijmegen en Wageningen.
Dat liet voorzitter Lodewijk Berkhout van de Amsterdamse studentenvakbond ASVA studentenunie zaterdag weten.
Volgens hem is er al jarenlang te weinig geld voor onderwijs en zijn de nieuwe bezuinigingen dan ook onacceptabel.
Hoger collegegeld
Studenten gingen al eerder de straat op om tegen deze bezuinigingen te protesteren.
Het kabinet wil onder meer dat studenten voor hun masteropleiding geen studiefinanciering meer krijgen, maar alleen nog maar geld kunnen lenen.
Verder zouden studenten die minimaal een jaar langer over hun studie doen dan de bedoeling is, een hoger collegegeld moeten betalen: 5000 euro per jaar.
Aanmeldingen
Op een speciale Facebook-pagina hadden zaterdagmiddag al circa 1500 personen aangegeven bij de demonstratie in Amsterdam te zijn.
Berkhout: ''De snelheid waarmee de aanmeldingen binnenkomen laat zien dat heel veel studenten zich zorgen maken over de geplande bezuinigingen. Iedereen is hier welkom.''
© ANP
Dat is die 3000 + 1700 idd.quote:Op zaterdag 4 december 2010 17:48 schreef von_Preussen het volgende:
¤5000 extra collegegeld? Of is dat die ¤3000 + ¤1700 "gewoon"?
Onwerkbaar.quote:Op zaterdag 4 december 2010 21:37 schreef Hawkery het volgende:
Al snap ik dat eeuwige studeerders moeten aangepakt worden, maar 1 jaar....? Dus als ik van het HBO naar het WO ga en een verkeerde studiekeuze maak (wat ik gedaan heb), mag ik dus gaan betalen? Voor mij zou deze plannen een enorme financiële aanslag zijn. Ik heb het simpelweg niet.
Maargoed, tot zover ik weet komt deze regeling nooit door de 1e kamer heen. Het gaat tegen een paar wetten in, waarvan onder andere het vertrouwensbeginsel. Ik zou misschien nooit zijn begonnen met mijn nieuwe studie als ik dit van te voren wist.
Oplossing? Nominaal+ 2 of 3 jaar (?) met wellicht uitzonderingen voor technische en medische studenten. Er moet ook wel iets meer begrip komen voor zieke, gehandicapte, en studenten die vanaf lagere niveaus instromen (MBO, HBO). Deze regel is overduidelijk snel in elkaar geflanst tijdens het plannen van bezuinigen.
Wel handig gedaan door de overheid. Eerst hak je een jaar af van de oude doctoraalstudie, dat geef je een ander naampje en dan zeg je tegen mensen die dat willen behalen "sorry, je wilt een tweede studie doen, ga maar meer betalen voor hetzelfde".quote:Op zondag 5 december 2010 10:07 schreef Renesite het volgende:
Onwerkbaar inderdaad. Meer omdat het instromen weliswaar goed is, maar je aan de andere kant wél moet beseffen dat je jezelf moet bewijzen. Ook hier kunnen dan de kosten aanhangen. Je kiest er zelf voor ná al een diploma gehaald te hebben om door te gaan. Niemand verplicht je dit te doen. Een diploma per persoon. Én ja, dat zeg ik die ook nu bezig is met de tweede. Gewoon geen stufi meer. Wél gewone collegegelden. Geen idee wat deze hersenspinsel oplevert?
quote:Op zondag 5 december 2010 10:53 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Wel handig gedaan door de overheid. Eerst hak je een jaar af van de oude doctoraalstudie, dat geef je een ander naampje en dan zeg je tegen mensen die dat willen behalen "sorry, je wilt een tweede studie doen, ga maar meer betalen voor hetzelfde".
Jij doet toch gewoon een HBO na MBO? Dat vind ik geen tweede studie. Je krijgt nog gewoon stufi, ov én normaal collegegeld.quote:Op zondag 5 december 2010 10:07 schreef Renesite het volgende:
Onwerkbaar inderdaad. Meer omdat het instromen weliswaar goed is, maar je aan de andere kant wél moet beseffen dat je jezelf moet bewijzen. Ook hier kunnen dan de kosten aanhangen. Je kiest er zelf voor ná al een diploma gehaald te hebben om door te gaan. Niemand verplicht je dit te doen. Een diploma per persoon. Én ja, dat zeg ik die ook nu bezig is met de tweede. Gewoon geen stufi meer. Wél gewone collegegelden. Geen idee wat deze hersenspinsel oplevert?
In Amsterdam: http://www.facebook.com/event.php?eid=177994625560767quote:Op zondag 5 december 2010 11:36 schreef Vraagteken87 het volgende:
Ik ben erbij. Kan iemand mij een link geven naar het facebook event, thanks!
Ja, ik skip er zelfs college voor.quote:Op zondag 5 december 2010 11:02 schreef Ewelina het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik neem aan dat je er vrijdag bij bent?
Als je geen stufi meer krijgt ben je wel genaaid.quote:Op zondag 5 december 2010 13:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Heel even voor de mensen die zeggen dat ze met die nieuwe regeling hun studie financieel niet af kunnen maken: er is sprake van dat het maximumbedrag aan collegegeldkrediet dat je bij de DUO kunt lenen met hetzelfde bedrag omhoog gaat. Onmogelijk is het dus niet om het af te maken, maar je krijgt er wel een hogere studieschuld van.
Toch maar tot 3 jaar nadat je geen beurs meer krijgt?quote:Op zondag 5 december 2010 14:17 schreef motorbloempje het volgende:
je mag nog tot 6 jaar na je stufi gewoon collegekrediet lenen (maximaal lenen).
dáár zou eventueel wel iets op bezuinigd mogen worden. Maar een universitaire studie zonder master is als ren hond zonder staart. Het bestaat maar er mist wel wat...quote:Op zondag 5 december 2010 11:42 schreef alors het volgende:
[..]
Jij doet toch gewoon een HBO na MBO? Dat vind ik geen tweede studie. Je krijgt nog gewoon stufi, ov én normaal collegegeld.
Ik had een mailtje van de IB-groep gehad dat je 3 jaar nog kunt lenen (na de 4 jaar stufi). Is het verschil dan dat je het collegegeldkrediet tot 6 jaar na je studie kunt laten lopen?quote:Op zondag 5 december 2010 14:28 schreef motorbloempje het volgende:
Mr.Mo heeft vorig jaar als enig jaar nog maximaal geleend, 10e jaar.
http://www.ibgroep.nl/par(...)nanciering/lenen.aspquote:Lenen na je prestatiebeurs
Als je geen recht meer hebt op de prestatiebeurs, maar wel als voltijdstudent staat ingeschreven, kun je nog maximaal drie jaar lenen. Die periode van drie jaar noemen we de leenfase. Als je in de leenfase zit kun je in 2010 en 2011 per maand maximaal ¤ 853,16 lenen.
Zal wel zo zijn. Voor studiefinanciering tellen HBO en WO ook gelijk.quote:Op zondag 5 december 2010 16:04 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik wil even een vraag stellen. Ik heb volgens mij bij buitenhof gehoord dat als je op hbo studievertraging hebt opgelopen van 1 jaar of meer, dat je dan op de universiteit dan geldt als een boetestudent. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
Dan studeer je keihard voor je nieuwe master en mag je dus dik gaan betalen omdat je ergens in 2007 andere dingen aan je hoofd dan studeren gehad hebt..quote:Op zondag 5 december 2010 16:23 schreef Warren het volgende:
Voor de mensen die het niet gezien hebben:
http://www.vpro.nl/progra(...)4884/items/44259452/
En inderdaad, hij heeft het over de periode dat je gestudeerd hebt... ik hoop echt dat dit niet zo gaat uitpakken.
inderdaadquote:Op zondag 5 december 2010 18:10 schreef MaxC het volgende:
Hoe zit het straks met het stop zetten van Stufi voor de masterfase?
Krijg je vanaf 2012/2013 geen stufi meer als je dan begint met een master of ook als je met een master bezig bent?
Ben dit jaar met mijn 3-jarige master begonnen dus misschien krijg ik dan het laatste jaar niet meer in het 2e geval.
had je maar over je toekomst moeten nadenken toen je 17 was!quote:Op zondag 5 december 2010 18:07 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Dan studeer je keihard voor je nieuwe master en mag je dus dik gaan betalen omdat je ergens in 2007 andere dingen aan je hoofd dan studeren gehad hebt..
Dat is ook de optie die men wil invoeren.quote:Op maandag 6 december 2010 09:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Dat is 1 van de opties. Zie OCW: boetes stufi vanaf 2011!?
Maar sommige uni's rekenen op dit moment niet het instellingsgeld (terwijl ze dat eigenlijk zouden moeten doen) omdat er overgangsregelingen getroffen zijn.quote:Op maandag 6 december 2010 23:49 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Hoe zie je dat voor je? Ik denk niet dat de universiteit dat extra collegegeld voor je gaat ophoesten, zeker niet als ze zelf ook al geld moet inleveren.
Op de RU is dat wel zo. Volgens de voorzitter van het CvB hoeft de universiteit tot en met 2012 nog niet te bezuinigen.quote:Op maandag 6 december 2010 23:49 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Hoe zie je dat voor je? Ik denk niet dat de universiteit dat extra collegegeld voor je gaat ophoesten, zeker niet als ze zelf ook al geld moet inleveren.
Het hele plan is gewoon dat je stopt met studeren omdat je teveel kost. Studeren moet weer elitair en voor de rijken worden.quote:Op woensdag 8 december 2010 21:36 schreef xBlackHeart het volgende:
Great. Heb ik weer. Natuurlijk ligt het soms wel (voor een deel) aan jezelf als je er langer over doet, maar een samenloop van omstandigheden heb je vrij weinig tegenin te brengen en dat halve jaar buitenland enz. wordt 'em dus ook niet meer.
En waar denken zij dat die studenten 3000 euro vandaan toveren? Lenen? Net als die stufi zeker, met daarbovenop de hypotheek van je huis, in combinatie met een minimuminkomen als je begint met werken. *zucht*
Mensen uit minder gegoede gezinnen kunnen nog steeds prima studeren, mede door het gunstige leenklimaat. En het blijft een investering in jezelf.quote:Op woensdag 8 december 2010 21:44 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Het hele plan is gewoon dat je stopt met studeren omdat je teveel kost. Studeren moet weer elitair en voor de rijken worden.
Waar leg jij de grens bij het lenen?quote:Op woensdag 8 december 2010 21:47 schreef eriksd het volgende:
[..]
Mensen uit minder gegoede gezinnen kunnen nog steeds prima studeren, mede door het gunstige leenklimaat. En het blijft een investering in jezelf.
Ik snap ook wel dat je telkens met deze kreet aankomt, iets rationeel bekijken is veel moeilijker.
Het is geen zekere investering, het is een gok met veel ' wat-als' vragen.quote:Op woensdag 8 december 2010 21:47 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik snap ook wel dat je telkens met deze kreet aankomt, iets rationeel bekijken is veel moeilijker.
Veel mensen lenen maximaal om maar lekker te kunnen zuipen en niet te hoeven werken.quote:Op woensdag 8 december 2010 22:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Waar leg jij de grens bij het lenen?
Eventjes om het in perspectief te plaatsen:
Gemiddelde schuld van Nederlandse studenten bij afstuderen: 12.500 euro in 2009
Gemiddelde schuld van studenten aan Harvard bij afstuderen: 8.100 dollar in 2009
Vergelijken met een universiteit in een land dat een heel ander systeem hanteert en zelfs met één enkele universiteit waar je veelal op komt door een beurs of door extreem rijke ouders is niet écht representatief... vind je van wel?quote:Op woensdag 8 december 2010 22:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Waar leg jij de grens bij het lenen?
Eventjes om het in perspectief te plaatsen:
Gemiddelde schuld van Nederlandse studenten bij afstuderen: 12.500 euro in 2009
Gemiddelde schuld van studenten aan Harvard bij afstuderen: 8.100 dollar in 2009
plus dat.quote:Op woensdag 8 december 2010 22:46 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
Veel mensen lenen maximaal om maar lekker te kunnen zuipen en niet te hoeven werken.
En van wie komt die beurs? Van de universiteit zelf.quote:Op woensdag 8 december 2010 22:46 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Vergelijken met een universiteit in een land dat een heel ander systeem hanteert en zelfs met één enkele universiteit waar je veelal op komt door een beurs of door extreem rijke ouders is niet écht representatief... vind je van wel?
Ik snap wel dat jij alles goed praat wat de VVD doet. Iets rationeel bekijken is veel te moeilijk voor je.quote:Op woensdag 8 december 2010 21:47 schreef eriksd het volgende:
[..]
Mensen uit minder gegoede gezinnen kunnen nog steeds prima studeren, mede door het gunstige leenklimaat. En het blijft een investering in jezelf.
Vreemd. Ik ken niemand die dat doet en ik loop toch al aardig wat jaar rond op de universiteit. Er wordt maximaal bijgeleend omdat men niet tot zijn/haar 25e bij ouders wil wonen of uberhaupt ver weg gaat studeren en dus wel moet lenen, aangezien de uitwonende beurs niet eens de kamerhuur betaalt, laat staan collegegeld, eten, boeken, kleding, verzekeringen e.d.quote:Op woensdag 8 december 2010 22:46 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
Veel mensen lenen maximaal om maar lekker te kunnen zuipen en niet te hoeven werken.
Wat is hier mis mee?quote:Op woensdag 8 december 2010 22:47 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
plus dat.
'ah joh, ik leen gewoon bij, nu leven, straks betaal ik 't wel terug want dan ben ik een vet betaalde manager'
De maatregelen zijn terecht? Ook dat een universiteit straks 3.000 euro boete per jaar krijgt voor langstudeerders? Die geef je daarmee in feite voor de helft de schuld van studievertragingen. Is dat terecht? En wat denk je wat dat voor incentive aan de onderwijsinstellingen geeft?quote:Op woensdag 8 december 2010 23:15 schreef Nautilus. het volgende:
Ik kan me in deze maatregelen vinden. Ik heb het altijd vreemd gevonden dat het bindend studieadvies het enige "pressiemiddel" is. Ik hoop wel dat het voorstel goed uitgewerkt wordt, ik heb enkele vrienden die het hbo/premaster-traject volgen, en die worden de sigaar als er geen nuances in de wetgeving worden aangebracht.
Ik stoor me wel aan bepaalde politici die met veel panache langstudeerders (en eigenlijk studenten in het algemeen) neerzetten als kroegtijgers. De maatregelen zelf zijn terecht hoor, maar de populistische praat waarmee ze gepaard gaan, doen het ergste vrezen.
Als deze maatregel doorgaat is er inderdaad geen enkele reden meer om in Nederland te studeren ipv in Belgie of Duitsland. Financieel niet, qua woonruimte niet, qua diploma niet, qua onderwijs niet.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:24 schreef Nautilus. het volgende:
"Een loonslaaf, geketend door schuld",.
De meeste mensen studeren om later leuk te kunnen werken, sommigen werken om langer te kunnen studeren, er zijn er ook die studeren om niet te hoeven werken. Alla, maar verwacht dan geen subsidie. Ga maar in België op kot. Lage huurprijzen, laag collegeld en, naar ik vernomen heb, uitstekend onderwijs.
Waar ben jij bang voor? Het spookbeeld van InHolland? Daar werd gefraudeerd om de diplomabonus binnen te halen, niet om een boete te ontlopen. Dat vind ik toch een andere situatie, hoor, je kunt het ook niet los zien van het commerciële karakter van die hogeschool.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:38 schreef Igen het volgende:
[..]
De maatregelen zijn terecht? Ook dat een universiteit straks 3.000 euro boete per jaar krijgt voor langstudeerders? Die geef je daarmee in feite voor de helft de schuld van studievertragingen. Is dat terecht? En wat denk je wat dat voor incentive aan de onderwijsinstellingen geeft?
Als je universiteiten (mede) de schuld geeft van studievertraging, dan zeg je dus dat de universiteiten meer had kunnen en moeten doen om studievertraging te voorkomen, met de bestaande middelen. Mij lijkt de kans niet denkbeeldig dat men dan de normen naar beneden schroeft.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:52 schreef Nautilus. het volgende:
[..]
Waar ben jij bang voor? Het spookbeeld van InHolland? Daar werd gefraudeerd om de diplomabonus binnen te halen, niet om een boete te ontlopen. Dat vind ik toch een andere situatie, hoor, je kunt het ook niet los zien van het commerciële karakter van die hogeschool.
Ik denk niet zonder meer positief over het financieel bestraffen van onderwijsinstellingen, maar als het ze aanspoort om meer 'back to basics' te gaan, vind ik dat niet verkeerd. Ik denk niet dat tentamens ineens makkelijker zullen worden, ik denk wel dat er minder vakken per semester aangeboden zullen worden en dat er gewerkt gaat worden met aanwezigheidsplichten.
Neen, je zegt dan dat de universiteit het te bar heeft gemaakt door al vier jaar met die student aan te modderen. Sterker nog, ze stimuleren het door al die bestuursfuncties die studenten kunnen aannemen in studieverband.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Als je universiteiten (mede) de schuld geeft van studievertraging, dan zeg je dus dat de universiteiten meer had kunnen en moeten doen om studievertraging te voorkomen, met de bestaande middelen. Mij lijkt de kans niet denkbeeldig dat men dan de normen naar beneden schroeft.
Niet wegpesten! Terecht wegsturen zul je bedoelen! Prestatiegericht zijn heet dat.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:15 schreef Igen het volgende:
En zoiets als 'back to basics' door bezuinigingen... Zoals ik al eerder zei, bij mijn opleiding kan ik prima zien waar dat in de praktijk toe leidt, want vanaf volgend jaar zijn ze sowieso al zoiets van plan. Lekker veel studenten wegpesten in het eerste jaar,
Leg dat met die studiepunten eens uit?quote:Op donderdag 9 december 2010 00:15 schreef Igen het volgende:
en vervolgens het aantal keuzevakken uitdunnen en bovendien een student in totaal tijdens zijn studie gewoon minder onderwijs laten volgen door aan hetzelfde werk meer studiepunten toe te kennen. En dat staat dan nog los van de bezuiniging die er nu aan komt.
Dus die bestuursfuncties moeten maar gewoon niet worden ingevuld? Die moeten maar gewoon verdwijnen? Geen studie & studentenverenigingen meer? Geen maatschappelijk werk meer doen? Daar worden studenten immers alleen maar dommer van of niet?quote:Op donderdag 9 december 2010 00:32 schreef twaalf het volgende:
[..]
Neen, je zegt dan dat de universiteit het te bar heeft gemaakt door al vier jaar met die student aan te modderen. Sterker nog, ze stimuleren het door al die bestuursfuncties die studenten kunnen aannemen in studieverband.
Heh, ja, ik denk dat het bedrjifsleven inderdaad zit te wachten op 21-jarigen die precies nominaal zijn afgestudeerd en daarnaast helemaal niks hebben gedaan.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:32 schreef twaalf het volgende:
[..]
Neen, je zegt dan dat de universiteit het te bar heeft gemaakt door al vier jaar met die student aan te modderen. Sterker nog, ze stimuleren het door al die bestuursfuncties die studenten kunnen aannemen in studieverband.
[..]
Niet wegpesten! Terecht wegsturen zul je bedoelen! Prestatiegericht zijn heet dat.
[..]
Leg dat met die studiepunten eens uit?
En nu gaan ze dus frauderen om én de boete te ontlopen én de bonus binnen te halen. Universiteiten hebben de afstudeerbonus simpelweg nodig,en willen de boete natuurlijk ontlopen. Wat er dus gebeurt is dat ze studenten nominaal moeten laten afstuderen om financieel rond te komen, en dus gaat het niveau omlaag om die zekerheid te hebben.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:52 schreef Nautilus. het volgende:
[..]
Waar ben jij bang voor? Het spookbeeld van InHolland? Daar werd gefraudeerd om de diplomabonus binnen te halen, niet om een boete te ontlopen. Dat vind ik toch een andere situatie, hoor, je kunt het ook niet los zien van het commerciële karakter van die hogeschool.
Ik denk niet zonder meer positief over het financieel bestraffen van onderwijsinstellingen, maar als het ze aanspoort om meer 'back to basics' te gaan, vind ik dat niet verkeerd. Ik denk niet dat tentamens ineens makkelijker zullen worden, ik denk wel dat er minder vakken per semester aangeboden zullen worden en dat er gewerkt gaat worden met aanwezigheidsplichten.
Beargumenteer maar eens hoe een semi-leenstelsel drempelverhogend werkt.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:06 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik snap wel dat jij alles goed praat wat de VVD doet. Iets rationeel bekijken is veel te moeilijk voor je.
[..]
Vreemd. Ik ken niemand die dat doet en ik loop toch al aardig wat jaar rond op de universiteit. Er wordt maximaal bijgeleend omdat men niet tot zijn/haar 25e bij ouders wil wonen of uberhaupt ver weg gaat studeren en dus wel moet lenen, aangezien de uitwonende beurs niet eens de kamerhuur betaalt, laat staan collegegeld, eten, boeken, kleding, verzekeringen e.d.
En tja, als studenten dan veel gaan werken om niet te lenen, wat dan wel enigszins ten koste gaat van de studie, worden ze weer door de overheid bestraft met eisen die per jaar meer absurd worden. Hoe dan ook wil de overheid blijkbaar dat studenten eindigen met een fikse studieschuld, waarschijnlijk om ze zo te dwingen een loonslaaf worden, geketend door schuld.
Nah, dat is niet te doen aan iemand die in de homo economicus gelooft.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:12 schreef eriksd het volgende:
[..]
Beargumenteer maar eens hoe een semi-leenstelsel drempelverhogend werkt.
Je kan het dus niet. Okee, dan weten we dat. Elke keer een beetje ronkende retoriek de ether inslingeren, en wanneer er om onderbouwing gevraagd wordt rent meneer snel wegquote:Op donderdag 9 december 2010 11:13 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Nah, dat is niet te doen aan iemand die in de homo economicus gelooft.
quote:Op donderdag 9 december 2010 11:12 schreef eriksd het volgende:
[..]
Beargumenteer maar eens hoe een semi-leenstelsel drempelverhogend werkt.
Even mijzelf quoten.quote:Op woensdag 8 december 2010 21:47 schreef eriksd het volgende:
[..]
En als je weet dat er altijd wel een mouw te passen is aan de schuld (papa!)zul je makkelijker die gok nemen dan als je weet dat je er financieel helemaal alleen voor staat. En dat geldt des te meer voor niet 100% succes-verzekerd studies.quote:Het is geen zekere investering, het is een gok met veel ' wat-als' vragen.
Wat als er met deze opleiding niet veel te verdienen valt?
Wat als deze opleiding niet bij je blijkt te passen?
Wat als je tijdens je opleiding in de problemen komt en hem niet af kan maken?
Dan zit je dus met een grote schuld. In veel gevallen is die wel af te betalen maar zoals Igen al zegt, ligt er toch ergens een grens.
En dit overkomt heus niet alleen sukkels die blind voor een pretstudie kiezen.
Hoeveel mensen zitten tijdens hun studie wel niet met een zieke/stervende ouder in hun maag?
Hoeveel mensen krijgen wel persoonlijke sores tijdens 4 jaar studie?
Wie weet op zijn 18 al wat ie op zijn 45 ste wil doen?
Wie doet er niet een studie die ook heel veel andere mensen doen? En dus veel concurrentie?
Of een studie die opleidt tot een baan in de publieke sector waar ook geen gouden bergen te halen zijn?
De progressieve belastingen helpen ook al niet mee..
Het valt mij wel vaker op dat jij met allerhande mogelijke problemen op de proppen komt die een mens mogelijkerwijs zou kunnen ervaren als hij/zij gaat studeren. Dat is inherent aan het fenomeen investeren: een onzekere factor. Een gedegen opleiding zal altijd een baan opleveren. Heb je persoonlijke problemen waardoor je studieschuld oploopt, dan geldt er een zeer soepele betalingsregeling, die -even terzijde- door het huidige kabinet voor een langere periode met lagere bedragen gaat gelden.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:35 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
[..]
Even mijzelf quoten.
[..]
En als je weet dat er altijd wel een mouw te passen is aan de schuld (papa!)zul je makkelijker die gok nemen dan als je weet dat je er financieel helemaal alleen voor staat. En dat geldt des te meer voor niet 100% succes-verzekerd studies.
Daar is je drempel.
Oh ja. de schuld bij de IBG wordt niet automatisch kwijtgescholden na 15 jaar. En de rentepercentages zijn ook niet verwaarloosbaar laag, mijn vriendin betaalt 4%.
De rijke mensen hoeven nu juist geen risico te nemen. Het wordt alleen van de armeren gevraagd.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:41 schreef eriksd het volgende:
Ik heb helemaal een broertje dood aan van die flutonderzoeken onder studenten die zeggen dat x-% stopt met studeren bij een (semi)leenstelsel. Als je niet bereid bent enigzins een risico te nemen, hoor je wat mij betreft niet thuis op het hoger onderwijs
De deeltijdopleidingen worden helaas wel de facto afgeschaft. Je gaat net zoveel voor deeltijd betalen als voltijd (= defacto afgeschaft) en voor deeltijd gelden dezelfde regels als voor voltijd qua boetes bij vertraging.quote:Op woensdag 8 december 2010 22:14 schreef motorbloempje het volgende:
Wat minder zal worden met 't wellicht nieuwe systeem is de keuze om te gaan werken ernaast, maargoed, ik neem aan dat deeltijdopleidingen niet afgeschaft worden, dus mocht je écht willen studeren én ervoor moeten werken, dan zijn deeltijdopleidingen altijd nog een optie.
Jezelf ontwikkelen mág moeite kosten en is geen geplaveide weg...
WTF?quote:Op donderdag 9 december 2010 14:30 schreef finsdefis het volgende:
[..]
De deeltijdopleidingen worden helaas wel de facto afgeschaft. Je gaat net zoveel voor deeltijd betalen als voltijd (= defacto afgeschaft) en voor deeltijd gelden dezelfde regels als voor voltijd qua boetes bij vertraging.
hahahahahaha. Welja, dat kan er ook nog wel bij. En dan is de overheid verbaasd als mensen geen enkel vertrouwen meer in haar heeft.quote:Op donderdag 9 december 2010 14:30 schreef finsdefis het volgende:
[..]
De deeltijdopleidingen worden helaas wel de facto afgeschaft. Je gaat net zoveel voor deeltijd betalen als voltijd (= defacto afgeschaft) en voor deeltijd gelden dezelfde regels als voor voltijd qua boetes bij vertraging.
Misschien dat het propaganda van het College van Bestuur was, maar het gaat in ieder geval in Nijmegen gebeuren en ze stelden dat vele andere universiteiten dit ook overwogen.quote:Op donderdag 9 december 2010 14:34 schreef Ewelina het volgende:
[..]
WTF?Sloop even lekker de kenniseconomie verder... Waar heb je dat vandaan?
Nee, ik heb via mijn bestuur beleidsstukken ter inzage gekregen waarin geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen voltijd en deeltijdstudenten. Er staan echter wel een hoop disclaimers in omdat ze het wellicht nog strenger willen maken of juist minder streng a.d.h.v. de regeringsbeslissingen.quote:Op donderdag 9 december 2010 14:42 schreef motorbloempje het volgende:
Ben jij naar dat informatiecollege geweest deze week? Ik was / ben ziek en als ik niet ziek was had ik moeten werken.. dus kon er niet bij zijn
En van een bachelor met meer dan 2 jaar vertraging naar master?quote:Op donderdag 9 december 2010 14:49 schreef finsdefis het volgende:
Oh en een extraneus mag sowieso het hoge instellingsgeld betalen, dus die vallen ook weg
Mensen met een HBO-bachelor die instappen gaan ook sowieso het hoge instellingsgeld betalen.
Als je van je master overstapt naar een andere master ga je echter het lage instellingsgeld betalen (wat gelijk is aan het wettelijk collegegeld).
Gewoon wettelijk collegegeld geloof ik aangezien het onder dezelfde studie valt. Maar ik heb geen idee hoe andere universiteiten hiertegenover staan. Meestal trekken ze de tarieven wel gelijk, maar wie weet gebeurt dat nu niet.quote:Op donderdag 9 december 2010 14:50 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
En van een bachelor met meer dan 2 jaar vertraging naar master?
Volgens mij is een master nu juist een andere studie.quote:Op donderdag 9 december 2010 14:54 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Gewoon wettelijk collegegeld geloof ik aangezien het onder dezelfde studie valt. Maar ik heb geen idee hoe andere universiteiten hiertegenover staan. Meestal trekken ze de tarieven wel gelijk, maar wie weet gebeurt dat nu niet.
Collegegeld is niet afhankelijk van of je nominaal loopt of niet he. Alleen of je een andere studie gaat volgen nadat je je eerste studie hebt afgerond. Bij de RU worden bachelor+aansluitende master onder een studie gerekend qua collegegeld.quote:Op donderdag 9 december 2010 15:00 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Volgens mij is een master nu juist een andere studie.
Aan de ene kant zit er wel wat in om dan weer laag collegegeld te vragen. (je loopt immers weer nominaal in je nieuwe opleiding)
Aan de andere kant: HBO bachelors moeten wel dan weer betalen omdat zij ook een jaar 'vertraging' hebben. En je stufi is naar een x aantal jaar ook op, ongeacht of je weer nominaal loopt in een nieuwe master.
Ja dat is dus ook nog niet duidelijk gemaakt.. Best kut allemaal. Als ze ba+ma als 1 studie zien dan ben je genaaid, omdat je dan al te veel bent uitgelopen en dan moet je die boetes betalen. Als ze het als 2 studies zien dan heb je geluk, omdat je wel nominaal loopt bij je ma en ze geen boetes mogen heffen over vertraging in het verleden.quote:Op donderdag 9 december 2010 15:09 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ok, dan begrijpen we elkaar verkeerd.
Ik vroeg me dus wel af hoe het met die boetes zat. Ik ben bijna klaar met een vertraagde bachelor, en begin volgend jaar aan een twee jarige master. Voor mij zijn de kleine lettertjes dus heel belangrijk..
Dan heb ik hier nog een vraag. Ik heb mijn hbo-opleiding dit jaar afgerond met een vertraging van een half jaar. Betekent dit dat ik dan nog op de universiteit in de bachelor of in de master een half jaar vertraging kan inzetten of zie ik dit helemaal verkeerd?quote:Op donderdag 9 december 2010 15:30 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ik hoop dat ze je studie als 1 zien met betrekking op het ' uitloop-recht.
Dat je voor je studie maar 1 x een jaar uit mag lopen. Maar dat ze nominaal in de ma na lange ba niet als vertraging zien.
De waarde van bestuursfuncties wordt wel overdreven hoor. Ik heb zelf veel commissiewerk gedaan en in het bestuur van zowel een studie- als studentenvereniging gezeten. Je steekt daar absoluut veel van op, maar uiteindelijk zal een bedrijf gewoon kijken of jij een leuke gozer bent die goed is in zijn vak, daar verandert een dik CV niets aan. Verenigingswerk is vooral handig om nu alvast je toekomstige collega's te leren kennen.quote:Op donderdag 9 december 2010 07:28 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Heh, ja, ik denk dat het bedrjifsleven inderdaad zit te wachten op 21-jarigen die precies nominaal zijn afgestudeerd en daarnaast helemaal niks hebben gedaan.
Ik doe al een voltijdstudie in deeltijd omdat ze niet meer aan deeltijdstudies doenquote:Op donderdag 9 december 2010 14:30 schreef finsdefis het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 9 december 2010 19:41 schreef Deliah het volgende:
[..]
Ik doe al een voltijdstudie in deeltijd omdat ze niet meer aan deeltijdstudies doen. Ik ga zeker weten studievertraging oplopen.
Ik heb nog nergens gezien dat er een uitzondering voor universiteit-na-hbo komt. Dus dan zou je sowieso je 4 jaar al op hebben gebruikt op het hbo, en een half jaar van je uitloop. Na je eerste half jaar op de universiteit zou je dan al beginnen met het hoger collegegeld betalen.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:26 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Dan heb ik hier nog een vraag. Ik heb mijn hbo-opleiding dit jaar afgerond met een vertraging van een half jaar. Betekent dit dat ik dan nog op de universiteit in de bachelor of in de master een half jaar vertraging kan inzetten of zie ik dit helemaal verkeerd?
Mijn advies: Wacht de officiële berichtgeving af. Iedereen zegt wat anders, en het zou jammer zijn als je studieplanning gaat wijzigen gebaseerd op een misverstand.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:26 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Dan heb ik hier nog een vraag. Ik heb mijn hbo-opleiding dit jaar afgerond met een vertraging van een half jaar. Betekent dit dat ik dan nog op de universiteit in de bachelor of in de master een half jaar vertraging kan inzetten of zie ik dit helemaal verkeerd?
quote:http://www.trajectum.hu.nl/nieuws/11630
Nog even geduld. De staatssecretaris van hoger onderwijs wil 'luie' studenten en 'lakse' onderwijsinstellingen stevig aanpakken, maar hoe hij dat wil doen? Enkele vragen en antwoorden.
The devil is in the details en pas na de kerstvakantie komt het wetsvoorstel. Maar de grote lijn is duidelijk: wie te lang over zijn opleiding doet, gaat met ingang van volgend studiejaar drieduizend euro extra collegegeld betalen: bijna 4700 euro in totaal. Bovendien krijgen hun hogescholen en universiteiten per trage student een strafkorting van nog eens drieduizend euro.
Hoeveel vertraging mag ik oplopen?
Studenten mogen in totaal één jaar vertraging oplopen tijdens hun bachelor- en masteropleiding. Aanvankelijk was er nog enige verwarring of ze misschien zowel in hun bacheloropleiding als in hun masteropleiding een jaar zouden mogen uitlopen. Maar dat feest gaat niet door.
Wat kost straks mijn master, als ik te lang over mijn bachelor doe?
Wie in zijn bachelorfase meer dan een jaar vertraging oploopt, moet jaarlijks drieduizend euro extra collegegeld gaan betalen. Maar afgestudeerde bachelors beginnen met een schone lei aan hun masteropleiding tot ze in de knoop raken met hun scriptie en opnieuw uitlopen. Dan krijgen ze geen respijt meer en betalen ze meteen de hoofdprijs.
Trage studenten verliezen hun OV-jaarkaart. Maar dat deel van de regeling gaat pas op 1 januari 2012 in.
Gaat de regeling ook voor mij gelden?
Jazeker. Ook de huidige studenten moeten het hoge tarief gaan betalen, als ze meer dan een jaar vertraging oplopen. En als ze nu al in de blessuretijd zitten, moeten ze zorgen dat ze vóór september 2011 zijn afgestudeerd. Er zal vast iemand zijn die de regeling voor zittende studenten bij de rechter gaat aanvechten, maar staatssecretaris Halbe Zijlstra denkt dat de regering in haar recht staat.
Of ben ik misschien een uitzondering?
Dit is politiek een moeilijke kwestie, want elke uitzondering kost geld. Er zijn natuurlijk altijd hardheidsclausules voor studenten die worden getroffen door rampspoed. Ook gehandicapte studenten zullen wel op enige coulance kunnen rekenen, als ze door hun functiebeperking werkelijk langer over hun opleiding doen. Ze krijgen om die reden nu immers ook langer studiefinanciering.
Maar hoe zit het met bestuurders van studentenverenigingen? En met studenten die in de universiteitsraad zitten? In de oorspronkelijke CDA-plannen kunnen die op weinig mededogen rekenen. De huidige minister Marja van Bijsterveldt zei in de aanloop naar de verkiezingen dat één jaar uitloop voldoende is voor bestuurlijke activiteiten. En trouwens ook voor buitenlandervaring en stages.
Meer ruimte lijkt er te zijn voor studenten van bèta- en techniekopleidingen. Al jaren wordt er geroepen dat Nederland meer bètas nodig heeft. Er is zelfs een platform voor opgericht. De VVD heeft laten doorschemeren dat de langstudeerdersregeling er niet toe mag leiden dat studiekiezers de zware bèta- en techniekopleidingen mijden.
En als ik nu overstap van de ene naar de andere instelling?
Voor studenten maakt dit geen verschil, maar voor universiteiten en hogescholen wel. Dit is juridisch een lastig probleem voor het ministerie. Stel dat iemand een jaar vertraging oploopt in zijn bacheloropleiding aan de Universiteit Utrecht en daarna een masteropleiding aan de Vrije Universiteit gaat volgen. Krijgt de VU dan de strafkorting voor deze treuzelaar om de oren, zodra hij ook maar een weekje uitloopt in zijn masteropleiding? Dat kan natuurlijk niet, want deze universiteit had helemaal geen schuld aan diens lage tempo in de bacheloropleiding.
Waar blijft mijn geld?
Tot 2015 wil het ministerie met deze maatregel tegen de langstudeerders 370 miljoen euro bezuinigen. Volgens Halbe Zijlstra wordt dat geld weer in het hoger onderwijs geïnvesteerd. Daarom vindt hij het onzin dat de universiteiten spreken van de 'grootste bezuiniging sinds de jaren tachtig'.
Mogen universiteiten en hogescholen hun strafkorting op mij verhalen?
De HBO-raad heeft voorgesteld om de strafkorting aan studenten door te berekenen. Maar daarvoor hebben ze toestemming van de overheid nodig. In het parlement kregen de hogescholen de handen niet op elkaar, dus dat voorstel zal het waarschijnlijk niet halen..
Dat is toch logisch? Financiering wordt gekoppeld aan ov-jaarkaart. Dit is alleen maar consequent beleid.quote:Op donderdag 9 december 2010 22:17 schreef Renesite het volgende:
De tering met dit kut kabinet.
Denk het haast niet.quote:Op donderdag 9 december 2010 22:21 schreef von_Preussen het volgende:
Hoe zit het eigenlijk in het volgende geval.
Je studeert 4 jaar lang, neemt dan 1 jaar pauze (staat niet ingeschreven, geen stufi, geen ov) en gaat dan weer verder studeren. Heb je dan uit zicht van de overheid al "5 jaar" gestudeerd, of telt dat jaar pauze niet mee en heb je dan slechts "4 jaar" gestudeerd?
Weer zo'n consequentie van de regel die kant noch wal slaat.quote:En als ik nu overstap van de ene naar de andere instelling?
Die, collegegeld kan je gewoon per maand betalen. Sowieso kunnen ze het al helemaal niet maken om je collegegeld van vorig collegejaar te verhogen.quote:Op donderdag 9 december 2010 22:39 schreef Schuifpui het volgende:
Wat zal het mij gaan kosten? Ik ben naar verwachting oktober 2011 klaar, totaal 7 jaar en 1-2 maanden over gedaan. Kost het dan:
• ¤3000 omdat de regeling dan in gaat, je betaalt per jaar
• ¤500, wat de regeling gaat dan in en je betaalt per maand
• ¤3000 + ¤500, van het huidige college jaar en de maanden sept en okt van volgend jaar
• ¤6000 omdat je per jaar betaalt en het huidige collegejaar ook meetelt
[edit] 5 jarige studie, grootste deel van de vertraging tijdens de BSc opgelopen o.a. door ziekte, deel van de vertraging in MSc door stage
Er zijn naar mijn weten geen veranderingen aangekondigd in de huidige regelingen die bepalen wanneer je hoger collegegeld moet betalen vanwege het doen van een tweede studie.quote:Op donderdag 9 december 2010 22:41 schreef Markeerstift het volgende:
Weet niet of het hier mag maar ik zit in de volgende situatie:
4 jaar HBO(nog geen diploma opgehaald) en ben nu 3e jaars BA Psychologie. Hierna doe ik 1 jaar MA. Ik heb dus lang niet voldaan aan de nominale studievoorwaarde+ 1 jaar uitloop. Dus dat betekent sowieso 3000 euro boete volgend jaar. Maar dat telt dan toch niet als 2e studie? Dus niet ook nog ipv 1500 euro studiekosten 6000 euro?
Niet in de zin dat je er nog eens extra hoog collegegeld voor moet betalen (buiten de boete als je er te lang over doet)quote:Op donderdag 9 december 2010 22:49 schreef Gestiech het volgende:
De master zou zoals ik begrepen heb dus wel een tweede studie worden. Vandaar de grapjes over Rutte de bachelor.
De studentenvakbonden zijn de afgelopen tijd achter de schermen druk in gesprek geweest met kamerleden en het ministerie. Dat je het niet ziet betekent niet dat het niet gebeurt.quote:Op donderdag 9 december 2010 23:08 schreef Gestiech het volgende:
met hierboven.
Ik vraag me soms ook weleens af waarom er altijd alleen maar wordt gedemonstreerd. Heel hard roepen hoe erg ze het er niet mee eens zijn. Daar zullen ze in Den Haag niet echt wakker van liggen denk ik. Ik heb in ieder geval maar zelden meegemaakt dat een demonstratie echt vruchten afwierp. Als er nou eens actie werd gevoerd waarin ook een gunstiger doch realistisch alternatief gepresenteerd werd... dat zou misschien nog niet helemaal verspilde energie zijn.
Niet aan de duur hoe lang je al ingeschreven staat?quote:Op donderdag 9 december 2010 22:36 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Denk het ook niet, omdat ik verwacht dat het aan de stufi gekoppeld gaat worden.
Ik hoop het, de berekening op minimaalnominaal zegt ¤3500quote:Op donderdag 9 december 2010 23:00 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Die, collegegeld kan je gewoon per maand betalen. Sowieso kunnen ze het al helemaal niet maken om je collegegeld van vorig collegejaar te verhogen.
Los van dat er andere oplossingen zijn, wat is er tegen om helemaal niks te veranderen aan de huidige regeling? Dat kan ook een standpunt zijn.quote:Op donderdag 9 december 2010 23:23 schreef Gestiech het volgende:
Dat bedoel ik nietMijn punt is meer dat de focus verkeerd ligt bij demonstraties. Mensen verzamelen ergens om te verkondigen dat ze *het* niet goed vinden. Leuk, maar als er geen andere oplossing is dan zal het toch moeten. Als er een andere, betere, oplossing is, dan moet je die ook aandragen om enigszins door te dringen. Anders sta je daar echt compleet nutteloos kou te lijden.
Uiteindelijk worden ze wel vaak meegenomen in de onderhandelingen achter de schermen.quote:Op donderdag 9 december 2010 23:23 schreef Gestiech het volgende:
Dat bedoel ik nietMijn punt is meer dat de focus verkeerd ligt bij demonstraties. Mensen verzamelen ergens om te verkondigen dat ze *het* niet goed vinden. Leuk, maar als er geen andere oplossing is dan zal het toch moeten. Als er een andere, betere, oplossing is, dan moet je die ook aandragen om enigszins door te dringen. Anders sta je daar echt compleet nutteloos kou te lijden.
Ja. Want je hebt 1,5 jaar gestudeerd, dus heb je je uitlooptijd verbruikt + een half jaar extra. Dus als je nominaal een BA/BSC haalt krijg je sowieso een half jaar een boete, en je hele master krijg je een boete.quote:Op vrijdag 10 december 2010 01:02 schreef Adames het volgende:
[..]
Uiteindelijk worden ze wel vaak meegenomen in de onderhandelingen achter de schermen.
Wat is trouwens het plan als je na een onafgemaakte studie wisselt? Ben na 1,5 jaar gestopt met de vorige opleiding. Als ik nu deze nominaal haal, krijg ik of mijn onderwijsinstelling dan nog een boete?
Dat jaar extra geldt voor je gehele studieduur, incl. switch.quote:Op vrijdag 10 december 2010 08:20 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Hoe kom je erbij dat je in dit geval ook tijdens het nominale gedeelte van je master een boete zou krijgen? Dat is helemaal niet zo.
Ach ja. De grappen over Hollandsche gierigheid bestaan niet voor niets.quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:26 schreef ethiraseth het volgende:
Sowieso zou Nederland eens als een normaal Europees land moeten investeren in Onderwijs. Volgens Maarten van Rossum zou Nederland om op het Eu-gemiddelde uit te komen meer dan 7 miljard per jaar extra moeten investeren in het onderwijs. In plaats daarvan wil Nederland weer eens voor een cent op de eerste rij zitten en verminderen we alleen maar wat er naar onderwijs gaat en wordt er verwacht dat het daardoor spontaan beter gaat.
Weet ik, maar in dat voorbeeld is er totaal maar anderhalf jaar uitloop. Hoe kan er dan meer dan een half jaar boete betaald moeten worden? Totale onzin.quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:15 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Dat jaar extra geldt voor je gehele studieduur, incl. switch.
Maar volgens mij is het vooral zeer onduidelijk of en hoe de plannen ten uitvoer worden gebracht, want iedereen zegt wat anders.
quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:30 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Weet ik, maar in dat voorbeeld is er totaal maar anderhalf jaar uitloop. Hoe kan er dan meer dan een half jaar boete betaald moeten worden? Totale onzin.
Ik heb even de berekeningen doorgelopen, maar het lijkt erop dat, in elk geval met jouw begindatum en een 2jarige master, er een jaar te veel "boete" gerekend wordt. Volgens dat ding zou het je zelfs geld kosten als je nu in december 2010 afstudeert.quote:Op vrijdag 10 december 2010 00:11 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik hoop het, de berekening op minimaalnominaal zegt ¤3500
Hoelang studeer jij nu eigenlijk?quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:26 schreef ethiraseth het volgende:
Sowieso zou Nederland eens als een normaal Europees land moeten investeren in Onderwijs. Volgens Maarten van Rossum zou Nederland om op het Eu-gemiddelde uit te komen meer dan 7 miljard per jaar extra moeten investeren in het onderwijs. In plaats daarvan wil Nederland weer eens voor een cent op de eerste rij zitten en verminderen we alleen maar wat er naar onderwijs gaat en wordt er verwacht dat het daardoor spontaan beter gaat.
Zal ook nooit gebeuren. Het is in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel om terugwerkende kracht aan wetgeving toe te kennen.quote:Op donderdag 9 december 2010 23:00 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Die, collegegeld kan je gewoon per maand betalen. Sowieso kunnen ze het al helemaal niet maken om je collegegeld van vorig collegejaar te verhogen.
Inderdaad een 10x betere maatregel, maar daar zullen ze vast geen zin in hebben op het ministerie, hebben ze al dat werk voor niks gedaan...quote:Op donderdag 9 december 2010 23:03 schreef ethiraseth het volgende:
In de Spits van vandaag stond een stukje over een plan van de JOVD die, zoals wel vaker gebeurd, fel tegen de plannen van de VVD zijn. Hun voorstel was om de studiebeurs met 30% te verlagen (en dat deel wordt dan bij het maximaal te lenen bedrag geplaatst, in totaal rond de 1000 euro per jaar) in plaats van, zoals hierboven in dit topic al vaker omschreven, dit plan van de minister wat een gigantische rommel gaat worden. De bezuiniging op die manier is rond de 400 mljoen, wat meer is dan wat met de plannen van de minister wordt bezuinigd én het zorgt voor veel minder administratieve rompslomp. De hoop is dat die 1000 euro extra studenten ertoe aanzet serieuzer te studeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |