Kortom, als je dit jaar je bachelor haalt ongeacht hoeveel jaar je er over hebt gedaan, en daarna (vanaf het volgende collegejaar!) je master nominaal afrond, betaal je geen boete?quote:Op donderdag 2 december 2010 17:21 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dan lees je niet goed. Als je enige vorm van vertraging hebt opgelopen tijdens je bachelor (met of zonder boete) ben je verplicht om je master wel in de gestelde tijd (1 of 2 jaar, afhankelijk van de opleiding) te halen als je boetes wil ontlopen. Het is niet zo dat je meteen begint met een boete, je hebt alleen je recht tot extra studietijd al verbruikt tijdens je bachelor.
Je zou ook kunnen zeggen dat je de bachelor en master los moet zien (zoals de VVD) en dat je sowieso weer met een jaar speling begint in je master (dus dat je 2 jaar boetevrij mag studeren). De LSVB heeft echter van het OCW te horen gekregen dat dat niet klopt, en zo is mij dat ook uitgelegd
Het instellingscollegegeld inderdaad. Maar dat wordt niet door alle instellingen werkelijk toegepast; de EUR bijv. laat het (bij sommige opleidingen (?)) achterwege. Verandert die regeling niet voor zittende studenten?quote:Op donderdag 2 december 2010 17:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dit jaar is de regeling al ingegaan dat mensen die een tweede bachelor (HBO/WO) beginnen daar een verhoogd collegegeld voor moeten betalen. De staat stopt dan gedeeltelijk met sponsoren.
Nope. Je komt er dan net mee weg. Je verliest echter wel je jaar speeltijd tijdens je master.quote:Op donderdag 2 december 2010 17:36 schreef ColaKoning het volgende:
[..]
Kortom, als je dit jaar je bachelor haalt ongeacht hoeveel jaar je er over hebt gedaan, en daarna (vanaf het volgende collegejaar!) je master nominaal afrond, betaal je geen boete?
In januari wordt bekend gemaakt of er nog een speciale regeling voor zieken en gehandicapten komt. Nederland kennend zal er sowieso wel wat bedacht worden, Halbe Zijlstra zou daar ook nog naar kijken.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:11 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ben net bezig een discussie te schrijven voor mijn bachelor. Persoonlijk wordt ik er dus niet door geraakt.
Maar trek het me wel enorm aan omdat het zo onrechtvaardig is om mensen hier achteraf mee te naaien. En omdat het een grote groep mensen (zieken en gehandicapten) feitelijk uitsluit van hoger onderwijs. Daarmee gaan we in mijn optiek terug naar de 19 de eeuw. Je hebt een scherpe geest, jongen, maar studeren is niet voor jouw soort weggelegd.
Eerst zou het voor alle studenten gaan gelden, dus dat is al een verbetering.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:15 schreef Ryon het volgende:
[..]
In januari wordt bekend gemaakt of er nog een speciale regeling voor zieken en gehandicapten komt. Nederland kennend zal er sowieso wel wat bedacht worden, Halbe Zijlstra zou daar ook nog naar kijken.
Boris van der Ham heeft in een motie nog gevraagd of er een speciale regeling komt voor beta studenten omdat die het zo zwaar hebben. Maar dat zal hem wel niet worden.
Dat sowieso ja. Ze zijn te schijterig om zich te wagen aan hervorming van de AOW, de WW en de HRA enzo, en zien in de studenten een makkelijke prooi.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:41 schreef LBS het volgende:
Je zou beter op andere dingen kunnen bezuinigen dan het hoger onderwijs een rijkeluiszoontjes' aangelegenheid te gaan maken. Schandalig dat ze het zelfs al voorstellen. Oprotten met die plannen.
Weet je wat mij het meeste stoort?quote:Op donderdag 2 december 2010 18:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat sowieso ja. Ze zijn te schijterig om zich te wagen aan hervorming van de AOW, de WW en de HRA enzo, en zien in de studenten een makkelijke prooi.
Heel dom, want zowel het bezuinigen op onderwijs maar ook het nalaten van die hervormingen zijn allebei op de lange termijn schadelijk voor Nederland. Het zijn dus echt precies helemaal de verkeerde keuzes die dit kabinet maakt.
Ik dacht ook al aan de HRA...quote:Op donderdag 2 december 2010 18:49 schreef von_Preussen het volgende:
Laat ze eens beginnen met HRA langzaam af te bouwen, onee, dan treft het de generatiegenoten van Rutte, laten we dan maar lekker makkelijk proberen te scoren door diegene die het minste verzet leveren aan te pakken.
Alles wat bij een psychiater gediagnosticeerd is.. denk ik.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:49 schreef von_Preussen het volgende:
Maar goed, dat men er nu rekening mee wil houden dat mensen met een ziekte of handicap er langer over is alweer een stuk beter, alleen is dan de vraag wat allemaal daaronder gaat vallen (bijv. autisme wel of niet).
Leuk schemaatjequote:Op donderdag 2 december 2010 19:23 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Volgens mij zijn er twee manier om dit in te voeren, en het is nog steeds onduidelijk welke het wordt. Om het makkelijk te maken heb ik een schemaatje voor een denkbeeldige student geklust. De denkbeeldige student studeert geschiedenis, een vierjarige studie (3 jaar bachelor + 1 jaar master), en doet daar maar liefst 7 jaar over. Ik noem hem Mark R. Hij doet dit door eerst 5 jaar over zijn bachelor te doen, en daarna 2 jaar over zijn master.
[ afbeelding ]
De vraag is nu: wanneer gaat het hoge collegegeld in? Mogelijkheid #1 is dat je het model van stufi volgt. In principe weet je niet van elke student die een bachelor begint, dat hij ook een master gaat doen. Dit probleem geldt nu ook al voor stufi: Mark krijgt gewoon 4 jaar stufi tijdens zijn bachelor, en daarna niets meer. Totdat hij zijn diploma's haalt ziet de IB-groep dit als een voorlopige lening, daarna wordt het kwijtgescholden. Mocht Mark nou nooit een master gaan doen maar wel 4 jaar stufi gekregen hebben, dan wordt het laatste jaar stufi-lening nooit kwijtgescholden. Werkt prima in de praktijk.
Maar nu het collegegeld. Omdat dit niet geld is dat je krijgt, maar dat je moet betalen zit je met een probleem als Mark geen master gaat doen na zijn bachelor. Hij heeft immers nooit hoog collegegeld betaald, omdat hij nog binnen de 4+1=5 jaar zat. Het blijkt nu dus dat hij maar recht had op 3+1=4 jaar. Wat ga je doen met het verschil? Acceptgiro sturen om met terugwerkende kracht hoger collegegeld te innen? Of ga je dat bedrag op magische wijze bij zijn studieschuld optellen? Dat lijkt me een groot probleem.
Mogelijkheid #2 is dat je de bachelor echt als losse studies beschouwt, waarvoor je gezamelijk 1 jaar uitloopt hebt. Het probleem hier is dat je afwisselend hoog en laag collegegeld aan het betalen bent. Dit voorbeeld heeft nog nette hele jaren, maar als de scheiding ergens halverwege het jaar ligt krijg je nog meer chaos. Het wordt helemaal erg als je ook de plannen meeneemt om langstudeerders hun OV af te pakken. Dan zou je eerst een jaar zonder zitten en dan opeens weer met?
Of is er misschien nog een andere manier? Als je er 1 weet: leef je uit, de Excel-file staat hier.
Maar wat doe je dan met het geval als Mark R. na 5 jaar zijn bachelor haalt en stopt? Collegegeld betaal je direct aan de universiteit, maar hoe weet die dat je gestopt bent, en je ze eigenlijk meer collegegeld had moeten betalen? Voor hetzelfde geld doe je namelijk nu ergens anders een master. Of gaat de DUO dat dan opeens innen?quote:Op donderdag 2 december 2010 21:08 schreef Cortax het volgende:
Zoals het op mij is overgekomen willen ze het geheel van de studie aanschouwen: Een studie duurt 4 jaar +1 jaar vertraging = 5 jaar. Na 5 jaar (wat je ook doet, bachelor of master) betaal je het verhoogde collegegeld. Ik vermoed dus mogelijkheid #1
Maar dan spreek je dus ook van studievertraging indien je na je HBO Bachelor van 4 jaar een 2jarige master gaat doen, en eventueel een half jaar premaster. Dit vind ik niet kunnen eigenlijk, want je loopt dan geen vertraging op.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:08 schreef Cortax het volgende:
Zoals het op mij is overgekomen willen ze het geheel van de studie aanschouwen: Een studie duurt 4 jaar +1 jaar vertraging = 5 jaar. Na 5 jaar (wat je ook doet, bachelor of master) betaal je het verhoogde collegegeld. Ik vermoed dus mogelijkheid #1
In de situatie die jij schetst is de nominale studieduur 6 jaar, en zou je dus pas in het 8e jaar de boete betalen, tenminste, zoals jij het schetst.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:19 schreef Pizzabodem het volgende:
[..]
Maar dan spreek je dus ook van studievertraging indien je na je HBO Bachelor van 4 jaar een 2jarige master gaat doen, en eventueel een half jaar premaster. Dit vind ik niet kunnen eigenlijk, want je loopt dan geen vertraging op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |