abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89438327
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 17:21 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dan lees je niet goed. Als je enige vorm van vertraging hebt opgelopen tijdens je bachelor (met of zonder boete) ben je verplicht om je master wel in de gestelde tijd (1 of 2 jaar, afhankelijk van de opleiding) te halen als je boetes wil ontlopen. Het is niet zo dat je meteen begint met een boete, je hebt alleen je recht tot extra studietijd al verbruikt tijdens je bachelor.

Je zou ook kunnen zeggen dat je de bachelor en master los moet zien (zoals de VVD) en dat je sowieso weer met een jaar speling begint in je master (dus dat je 2 jaar boetevrij mag studeren). De LSVB heeft echter van het OCW te horen gekregen dat dat niet klopt, en zo is mij dat ook uitgelegd
Kortom, als je dit jaar je bachelor haalt ongeacht hoeveel jaar je er over hebt gedaan, en daarna (vanaf het volgende collegejaar!) je master nominaal afrond, betaal je geen boete?
pi_89438516
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 17:30 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dit jaar is de regeling al ingegaan dat mensen die een tweede bachelor (HBO/WO) beginnen daar een verhoogd collegegeld voor moeten betalen. De staat stopt dan gedeeltelijk met sponsoren.
Het instellingscollegegeld inderdaad. Maar dat wordt niet door alle instellingen werkelijk toegepast; de EUR bijv. laat het (bij sommige opleidingen (?)) achterwege. Verandert die regeling niet voor zittende studenten?
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
  donderdag 2 december 2010 @ 18:00:37 #103
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89439108
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 17:36 schreef ColaKoning het volgende:

[..]

Kortom, als je dit jaar je bachelor haalt ongeacht hoeveel jaar je er over hebt gedaan, en daarna (vanaf het volgende collegejaar!) je master nominaal afrond, betaal je geen boete?
Nope. Je komt er dan net mee weg. Je verliest echter wel je jaar speeltijd tijdens je master.

Mensen die afgelopen drie jaar bijvoorbeeld 150 punten hebben gehaald (genoeg voor een bestuursbeurs) en dit jaar gekozen hebben om de lokale toko of studieclub draaiend te houden balen wel. Zij moeten volgend jaar gewoon wel 5000 euro dokken voor de laatste 30 punten.

Hoe ze precies het instellingscollegegeld gaan aanpakken weet ik eigenlijk niet. Ik weet dat diverse universiteiten behoorlijk laks zijn om dat na te leven. Wellicht dat het OCW door middel van de boete aan universiteiten een extra pressiemiddel heeft om de uni's wel het volledige bedrag aan de studenten te laten doorrekenen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 2 december 2010 @ 18:11:00 #104
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89439501
Ben net bezig een discussie te schrijven voor mijn bachelor. Persoonlijk wordt ik er dus niet door geraakt.

Maar trek het me wel enorm aan omdat het zo onrechtvaardig is om mensen hier achteraf mee te naaien. En omdat het een grote groep mensen (zieken en gehandicapten) feitelijk uitsluit van hoger onderwijs. Daarmee gaan we in mijn optiek terug naar de 19 de eeuw. Je hebt een scherpe geest, jongen, maar studeren is niet voor jouw soort weggelegd.
  donderdag 2 december 2010 @ 18:15:03 #105
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89439658
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:11 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ben net bezig een discussie te schrijven voor mijn bachelor. Persoonlijk wordt ik er dus niet door geraakt.

Maar trek het me wel enorm aan omdat het zo onrechtvaardig is om mensen hier achteraf mee te naaien. En omdat het een grote groep mensen (zieken en gehandicapten) feitelijk uitsluit van hoger onderwijs. Daarmee gaan we in mijn optiek terug naar de 19 de eeuw. Je hebt een scherpe geest, jongen, maar studeren is niet voor jouw soort weggelegd.
In januari wordt bekend gemaakt of er nog een speciale regeling voor zieken en gehandicapten komt. Nederland kennend zal er sowieso wel wat bedacht worden, Halbe Zijlstra zou daar ook nog naar kijken.

Boris van der Ham heeft in een motie nog gevraagd of er een speciale regeling komt voor beta studenten omdat die het zo zwaar hebben. Maar dat zal hem wel niet worden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 2 december 2010 @ 18:16:01 #106
327089 LBS
Kloon op zoek naar wederhelft
pi_89439690
Weet niet of ie al hier gepost is, maar je kunt de petitie tegen deze ridicule plannen nog steeds tekenen: http://www.minimaalnominaal.nl/
  donderdag 2 december 2010 @ 18:26:41 #107
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89440081
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:15 schreef Ryon het volgende:

[..]

In januari wordt bekend gemaakt of er nog een speciale regeling voor zieken en gehandicapten komt. Nederland kennend zal er sowieso wel wat bedacht worden, Halbe Zijlstra zou daar ook nog naar kijken.

Boris van der Ham heeft in een motie nog gevraagd of er een speciale regeling komt voor beta studenten omdat die het zo zwaar hebben. Maar dat zal hem wel niet worden.
Eerst zou het voor alle studenten gaan gelden, dus dat is al een verbetering.

Ik hoop dat de regeling er komt, en dat het een reële regeling zal zijn. Dus niet gehandicapten maar een jaartje extra geven (nominaal + 2).

Het klinkt misschien verwend, maar op 5 jaar studie zit je met veel ziektes daar zo aan. Denk bijvoorbeeld aan een kanker die anderhalf jaar duurt en na een jaar weer terugkomt. Of een ziekte waarbij je maar 50 of 60% van de energie hebt die een normaal mens heeft...2 a 3 keer een psychose..

En ach wat hebben wij nou aan bèta's in dit landje...
:') :') :') :') :') :') :') :') :')
pi_89440273
Je zou er misschien beter zoiets als 1,5x de nominale studieduur van kunnen maken. Daarmee sta je dan automatisch bij langere studies meer uitloop toe.
  donderdag 2 december 2010 @ 18:41:49 #109
327089 LBS
Kloon op zoek naar wederhelft
pi_89440606
Je zou beter op andere dingen kunnen bezuinigen dan het hoger onderwijs een rijkeluiszoontjes' aangelegenheid te gaan maken. Schandalig dat ze het zelfs al voorstellen. Oprotten met die plannen.
pi_89440953
Laat ze eens beginnen met HRA langzaam af te bouwen, onee, dan treft het de generatiegenoten van Rutte, laten we dan maar lekker makkelijk proberen te scoren door diegene die het minste verzet leveren aan te pakken.

Maar goed, dat men er nu rekening mee wil houden dat mensen met een ziekte of handicap er langer over is alweer een stuk beter, alleen is dan de vraag wat allemaal daaronder gaat vallen (bijv. autisme wel of niet).
pi_89440997
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:41 schreef LBS het volgende:
Je zou beter op andere dingen kunnen bezuinigen dan het hoger onderwijs een rijkeluiszoontjes' aangelegenheid te gaan maken. Schandalig dat ze het zelfs al voorstellen. Oprotten met die plannen.
Dat sowieso ja. Ze zijn te schijterig om zich te wagen aan hervorming van de AOW, de WW en de HRA enzo, en zien in de studenten een makkelijke prooi.

Heel dom, want zowel het bezuinigen op onderwijs maar ook het nalaten van die hervormingen zijn allebei op de lange termijn schadelijk voor Nederland. Het zijn dus echt precies helemaal de verkeerde keuzes die dit kabinet maakt.
pi_89441226
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:50 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat sowieso ja. Ze zijn te schijterig om zich te wagen aan hervorming van de AOW, de WW en de HRA enzo, en zien in de studenten een makkelijke prooi.

Heel dom, want zowel het bezuinigen op onderwijs maar ook het nalaten van die hervormingen zijn allebei op de lange termijn schadelijk voor Nederland. Het zijn dus echt precies helemaal de verkeerde keuzes die dit kabinet maakt.
Weet je wat mij het meeste stoort?

Ze pakken ons nu, maar als we 20 jaar verder zijn moeten we nog een keer extra bijdragen omdat we dan een stelsel wat niet te betalen is moeten financieren.

Dus wordt onze generatie 2x gepakt, nu en in de toekomst. Maar goed, mijn toekomst zie ik op termijn toch buiten Nederland.
  donderdag 2 december 2010 @ 18:56:12 #113
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89441228
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:49 schreef von_Preussen het volgende:
Laat ze eens beginnen met HRA langzaam af te bouwen, onee, dan treft het de generatiegenoten van Rutte, laten we dan maar lekker makkelijk proberen te scoren door diegene die het minste verzet leveren aan te pakken.
Ik dacht ook al aan de HRA...
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:49 schreef von_Preussen het volgende:
Maar goed, dat men er nu rekening mee wil houden dat mensen met een ziekte of handicap er langer over is alweer een stuk beter, alleen is dan de vraag wat allemaal daaronder gaat vallen (bijv. autisme wel of niet).
Alles wat bij een psychiater gediagnosticeerd is.. denk ik.

De meeste universiteiten stellen voorzieningen voor gehandicapten ook open voor mensen met chronische vermoeidheid, terwijl het heel lastig is dat te ' bewijzen'.
pi_89442509
Volgens mij zijn er twee manieren om dit in te voeren, en het is nog steeds onduidelijk welke het wordt. Om het makkelijk te maken heb ik een schemaatje voor een denkbeeldige student geklust. De denkbeeldige student studeert geschiedenis, een vierjarige studie (3 jaar bachelor + 1 jaar master), en doet daar maar liefst 7 jaar over. Ik noem hem Mark R. Hij doet dit door eerst 5 jaar over zijn bachelor te doen, en daarna 2 jaar over zijn master.

De vraag is nu: wanneer gaat het hoge collegegeld in? Mogelijkheid #1 is dat je het model van stufi volgt. In principe weet je niet van elke student die een bachelor begint, dat hij ook een master gaat doen. Dit probleem geldt nu ook al voor stufi: Mark krijgt gewoon 4 jaar stufi tijdens zijn bachelor, en daarna niets meer. Totdat hij zijn diploma's haalt ziet de IB-groep dit als een voorlopige lening, daarna wordt het kwijtgescholden. Mocht Mark nou nooit een master gaan doen maar wel 4 jaar stufi gekregen hebben, dan wordt het laatste jaar stufi-lening nooit kwijtgescholden. Werkt prima in de praktijk.

Maar nu het collegegeld. Omdat dit niet geld is dat je krijgt, maar dat je moet betalen zit je met een probleem als Mark geen master gaat doen na zijn bachelor. Hij heeft immers nooit hoog collegegeld betaald, omdat hij nog binnen de 4+1=5 jaar zat. Het blijkt nu dus dat hij maar recht had op 3+1=4 jaar. Wat ga je doen met het verschil? Acceptgiro sturen om met terugwerkende kracht hoger collegegeld te innen? Of ga je dat bedrag op magische wijze bij zijn studieschuld optellen? Dat lijkt me een groot probleem.

Mogelijkheid #2 is dat je de bachelor en master echt als losse studies beschouwt, waarvoor je gezamelijk 1 jaar uitloop hebt. Het probleem hier is dat je afwisselend hoog en laag collegegeld aan het betalen bent. Dit voorbeeld heeft nog nette hele jaren, maar als de scheiding ergens halverwege het jaar ligt krijg je nog meer chaos. Het wordt helemaal erg als je ook de plannen meeneemt om langstudeerders hun OV af te pakken. Dan zou je eerst een jaar zonder zitten en dan opeens weer met?

Of is er misschien nog een andere manier? Als je er 1 weet: leef je uit, de Excel-file staat hier.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gebraden_Wombat op 02-12-2010 20:09:46 ]
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_89443960
quote:
3s.gif Op donderdag 2 december 2010 19:23 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Volgens mij zijn er twee manier om dit in te voeren, en het is nog steeds onduidelijk welke het wordt. Om het makkelijk te maken heb ik een schemaatje voor een denkbeeldige student geklust. De denkbeeldige student studeert geschiedenis, een vierjarige studie (3 jaar bachelor + 1 jaar master), en doet daar maar liefst 7 jaar over. Ik noem hem Mark R. Hij doet dit door eerst 5 jaar over zijn bachelor te doen, en daarna 2 jaar over zijn master.

[ afbeelding ]
De vraag is nu: wanneer gaat het hoge collegegeld in? Mogelijkheid #1 is dat je het model van stufi volgt. In principe weet je niet van elke student die een bachelor begint, dat hij ook een master gaat doen. Dit probleem geldt nu ook al voor stufi: Mark krijgt gewoon 4 jaar stufi tijdens zijn bachelor, en daarna niets meer. Totdat hij zijn diploma's haalt ziet de IB-groep dit als een voorlopige lening, daarna wordt het kwijtgescholden. Mocht Mark nou nooit een master gaan doen maar wel 4 jaar stufi gekregen hebben, dan wordt het laatste jaar stufi-lening nooit kwijtgescholden. Werkt prima in de praktijk.

Maar nu het collegegeld. Omdat dit niet geld is dat je krijgt, maar dat je moet betalen zit je met een probleem als Mark geen master gaat doen na zijn bachelor. Hij heeft immers nooit hoog collegegeld betaald, omdat hij nog binnen de 4+1=5 jaar zat. Het blijkt nu dus dat hij maar recht had op 3+1=4 jaar. Wat ga je doen met het verschil? Acceptgiro sturen om met terugwerkende kracht hoger collegegeld te innen? Of ga je dat bedrag op magische wijze bij zijn studieschuld optellen? Dat lijkt me een groot probleem.

Mogelijkheid #2 is dat je de bachelor echt als losse studies beschouwt, waarvoor je gezamelijk 1 jaar uitloopt hebt. Het probleem hier is dat je afwisselend hoog en laag collegegeld aan het betalen bent. Dit voorbeeld heeft nog nette hele jaren, maar als de scheiding ergens halverwege het jaar ligt krijg je nog meer chaos. Het wordt helemaal erg als je ook de plannen meeneemt om langstudeerders hun OV af te pakken. Dan zou je eerst een jaar zonder zitten en dan opeens weer met?

Of is er misschien nog een andere manier? Als je er 1 weet: leef je uit, de Excel-file staat hier.
Leuk schemaatje :)
De regeling gaat in per 2011/2012. Dus iedereen die dat jaar gaat studeren, en meer dan nominaal+1 jaar erop heeft zitten, betaalt gewoon de drieduizend euro.
Even jouw probleem iets duidelijker omschrijven:
Je studeert eerst een bachelor, die duurt drie jaar. Hier doe je vijf jaar over. Omdat er vanuit gegaan wordt dat men een master erachteraan doet, "krijgt" de student vijf jaar een laag collegegeld.

Dit klopt niet, want je moet je apart inschrijven voor een master volgens mij. Dus als de student zich voor 't vijfde jaar inschijft mag hij beginnen met aftikken. Als hij vervolgens de bachelor afheeft en aan de master begint, wordt het collegegeld weer normaal zolang hij nominaal loopt.
pi_89444294
Jij denkt dus mogelijkheid #2. Maar wat doe je dan met de OVkaart vanaf 2012/2013? Raak je die dan ook tijdelijk kwijt als je bachelor uitloopt? Of ga je daar wéér een aparte regeling voor verzinnen?
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  donderdag 2 december 2010 @ 19:57:30 #117
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89444318
Als schema 1 zou kloppen zouden veel studenten afgeschrikt worden een master te volgen. Puur op basis van vertraging in het verleden, terwijl er geen tekenen zijn dat ze de master ook vertraagd afronden.

Ik zelf ben daar een voorbeeld van. Ik werk nu keihard, maar omdat ik dat ooit niet deed word ik bestraft voor het beginnen aan een nieuwe opleiding?

Dat kan nooit de bedoeling zijn...
pi_89448306
Ze moeten gewoon de bachelor en de master apart bekijken vind ik.
Iedereen voor de bachelor 1 jaar extra geven, en daarna een 'boete' afhankelijk van het inkomen van de student.
Zware studie, weinig tijd om te werken == lage 'boete'.
Doe je bijvoorbeeld 1 jaar en 6 maanden te lang over je bachelor, dan betaal je die 6 maanden het hogere collegegeld wat bepaald is door je eigen inkomen. En dan die 6 maanden van de studentenOV omzetten in een lening.

Hoe gaan ze het eigenlijk bekijken bij overstappen van HBO naar WO? Dit is me nog steeds niet duidelijk. HBO staat 4 jaar voor de bachelor. Dan zou je er 5 jaar over kunnen doen zonder boete. Stel je kapt na 2 jaar met je HBO bachelor en je gaat een WO bachelor doen. Die haal je binnen 3 jaar. Dan ben je 5 jaar bezig geweest. Kijken ze dan naar het diploma wat je behaald hebt, of de opleiding waarmee je begonnen bent? Dit maakt een groot verschil dan.
Of krijgt iedereen gewoon 4+1 jaar voor de bachelor?
.
pi_89448494
Goede vraag. Ik denk zo dat ze dan alleen kijken naar de opleiding waar je het diploma van behaald hebt. Iedereen 4+1 jaar voor de bachelor lijkt me niet, want universitaire bachelors zijn maar 3 jaar.
pi_89448511
Zoals het op mij is overgekomen willen ze het geheel van de studie aanschouwen: Een studie duurt 4 jaar +1 jaar vertraging = 5 jaar. Na 5 jaar (wat je ook doet, bachelor of master) betaal je het verhoogde collegegeld. Ik vermoed dus mogelijkheid #1
  donderdag 2 december 2010 @ 21:11:10 #121
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89448628
Wel weer handig, eerst de bachelor en master per sé apart willen zien, en nu het de overheid uitkomt is het opeens weer 1 geheel.

Maar goed, de overheid heeft al eerder geroepen dat studenten vaker moeten stoppen met studeren na hun bachelor en dan aan het werk gaan, en dit zal wel het resultaat zijn. Ik raad ondertussen dan ook iedereen die ook maar enigszins een bachelor of master in het buitenland kan doen dit te doen, want Nederland zit duidelijk niet op je te wachten. :r
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_89448992
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:08 schreef Cortax het volgende:
Zoals het op mij is overgekomen willen ze het geheel van de studie aanschouwen: Een studie duurt 4 jaar +1 jaar vertraging = 5 jaar. Na 5 jaar (wat je ook doet, bachelor of master) betaal je het verhoogde collegegeld. Ik vermoed dus mogelijkheid #1
Maar wat doe je dan met het geval als Mark R. na 5 jaar zijn bachelor haalt en stopt? Collegegeld betaal je direct aan de universiteit, maar hoe weet die dat je gestopt bent, en je ze eigenlijk meer collegegeld had moeten betalen? Voor hetzelfde geld doe je namelijk nu ergens anders een master. Of gaat de DUO dat dan opeens innen?

Dat brengt bij mij de vraag op: waarom zit die "boete" überhaupt in het collegegeld? Zou het niet handiger zijn als je die boete direct schuldig bent aan de DUO? Zij hebben immers het overzicht.

Edit: En dan komt daar nog bij dat de universiteit ook nog zijn eigen boete moet betalen. Dan moet de universiteit waar Mark zijn bachelor haalde opeens met terugwerkende kracht een boete betalen aan de overheid, omdat Mark daarna niet verder studeert ergens in Nederland. Gekkenwerk 8)7
pi_89449129
Ik denk dan ook niet dat het via de universiteit gaat. De boete zal denk ik ook via DUO worden geïnd, de boete komt ook niet ten bate van de universiteit, maar dit geld gaat naar de overheid, net als de boete die de universiteit dient te betalen voor de student. Lijkt me ook vreemd dat het dan via de universiteit zou gaan.
pi_89449134
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:08 schreef Cortax het volgende:
Maar dan spreek je dus ook van studievertraging indien je na je HBO Bachelor van 4 jaar een 2jarige master gaat doen, en eventueel een half jaar premaster. Dit vind ik niet kunnen eigenlijk, want je loopt dan geen vertraging op.

Ze moeten gewoon bezuinigen op hele andere dingen zoals integratie(grens op slot voor de komende 5 jaar), aidshulp, en defensie. En de NS privatiseren en het ICE Save geld terughalen, en de 100 miljoen die naar Haïti is gegaan waar maar niks mee wordt gedaan.
.
pi_89449209
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:19 schreef Pizzabodem het volgende:

[..]

Maar dan spreek je dus ook van studievertraging indien je na je HBO Bachelor van 4 jaar een 2jarige master gaat doen, en eventueel een half jaar premaster. Dit vind ik niet kunnen eigenlijk, want je loopt dan geen vertraging op.
In de situatie die jij schetst is de nominale studieduur 6 jaar, en zou je dus pas in het 8e jaar de boete betalen, tenminste, zoals jij het schetst.

Mijns inziens kunnen ze ook beter op andere dingen bezuinigen. Wat mij betreft schaffen ze de OV-kaart af of beperken die tot een groep mensen die hem echt nodig heeft, maar ik zou wel zonder kunnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')