http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22564quote:De nieuwe regels voor studenten die te lang over hun studie doen gaan al volgend studiejaar in en gelden voor iedereen die ingeschreven staat. Dus ook voor studenten die nu al vertraging hebben opgelopen. Dat blijkt uit een interne beleidsnotitie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) waarin de NOS inzage heeft gehad.
Uit de notitie van 11 november blijkt dat elke student één jaar langer mag doen over een studie dan de looptijd die er voor staat. Voor elk jaar dat volgt moet de student 3000 euro extra betalen. Dat ene jaar mag maar een keer worden gebruikt, en geldt dus niet meer als studenten bijvoorbeeld na een bachelor nog een master gaan doen.
Opbrengst
Het gaat in totaal om 80.000 langstudeerders. Het ministerie wil met deze maatregelen in vier jaar tijd dat aantal met een kwart verlagen. Er is ook al uitgerekend welke opbrengst verwacht wordt. In 2012 zou de maatregel 180 miljoen euro moeten opleveren, daarna neemt dat bedrag af tot 140 miljoen euro per jaar.
Naast de 3000 euro extra die studenten moeten betalen, komt er ook een efficiencykorting voor onderwijsinstellingen. Dat houdt in dat voor elke student die te lang over de opleiding doet, de instelling 3000 euro wordt gekort op haar budget. Dat zou in 2012 190 miljoen euro moeten opleveren.
Bachelor
Uit het document blijkt dat de langstudeerders vooral op bacheloropleidingen op het hbo en de universiteit zitten. Uitgesplitst naar studierichting blijkt dat vooral masterstudenten rechten, economie en taal en cultuur langer over hun studie doen.
Het ministerie van OCW wil niet reageren op de uitgelekte stukken.
quote:http://www.trajectum.hu.nl/nieuws/11630
Nog even geduld. De staatssecretaris van hoger onderwijs wil 'luie' studenten en 'lakse' onderwijsinstellingen stevig aanpakken, maar hoe hij dat wil doen? Enkele vragen en antwoorden.
The devil is in the details en pas na de kerstvakantie komt het wetsvoorstel. Maar de grote lijn is duidelijk: wie te lang over zijn opleiding doet, gaat met ingang van volgend studiejaar drieduizend euro extra collegegeld betalen: bijna 4700 euro in totaal. Bovendien krijgen hun hogescholen en universiteiten per trage student een strafkorting van nog eens drieduizend euro.
Hoeveel vertraging mag ik oplopen?
Studenten mogen in totaal één jaar vertraging oplopen tijdens hun bachelor- en masteropleiding. Aanvankelijk was er nog enige verwarring of ze misschien zowel in hun bacheloropleiding als in hun masteropleiding een jaar zouden mogen uitlopen. Maar dat feest gaat niet door.
Wat kost straks mijn master, als ik te lang over mijn bachelor doe?
Wie in zijn bachelorfase meer dan een jaar vertraging oploopt, moet jaarlijks drieduizend euro extra collegegeld gaan betalen. Maar afgestudeerde bachelors beginnen met een schone lei aan hun masteropleiding tot ze in de knoop raken met hun scriptie en opnieuw uitlopen. Dan krijgen ze geen respijt meer en betalen ze meteen de hoofdprijs.
En mijn OV-studentenkaart?
Trage studenten verliezen hun OV-jaarkaart. Maar dat deel van de regeling gaat pas op 1 januari 2012 in.
Gaat de regeling ook voor mij gelden?
Jazeker. Ook de huidige studenten moeten het hoge tarief gaan betalen, als ze meer dan een jaar vertraging oplopen. En als ze nu al in de blessuretijd zitten, moeten ze zorgen dat ze vóór september 2011 zijn afgestudeerd. Er zal vast iemand zijn die de regeling voor zittende studenten bij de rechter gaat aanvechten, maar staatssecretaris Halbe Zijlstra denkt dat de regering in haar recht staat.
Of ben ik misschien een uitzondering?
Dit is politiek een moeilijke kwestie, want elke uitzondering kost geld. Er zijn natuurlijk altijd hardheidsclausules voor studenten die worden getroffen door rampspoed. Ook gehandicapte studenten zullen wel op enige coulance kunnen rekenen, als ze door hun functiebeperking werkelijk langer over hun opleiding doen. Ze krijgen om die reden nu immers ook langer studiefinanciering.
Maar hoe zit het met bestuurders van studentenverenigingen? En met studenten die in de universiteitsraad zitten? In de oorspronkelijke CDA-plannen kunnen die op weinig mededogen rekenen. De huidige minister Marja van Bijsterveldt zei in de aanloop naar de verkiezingen dat één jaar uitloop voldoende is voor bestuurlijke activiteiten. En trouwens ook voor buitenlandervaring en stages.
Meer ruimte lijkt er te zijn voor studenten van bèta- en techniekopleidingen. Al jaren wordt er geroepen dat Nederland meer bètas nodig heeft. Er is zelfs een platform voor opgericht. De VVD heeft laten doorschemeren dat de langstudeerdersregeling er niet toe mag leiden dat studiekiezers de zware bèta- en techniekopleidingen mijden.
En als ik nu overstap van de ene naar de andere instelling?
Voor studenten maakt dit geen verschil, maar voor universiteiten en hogescholen wel. Dit is juridisch een lastig probleem voor het ministerie. Stel dat iemand een jaar vertraging oploopt in zijn bacheloropleiding aan de Universiteit Utrecht en daarna een masteropleiding aan de Vrije Universiteit gaat volgen. Krijgt de VU dan de strafkorting voor deze treuzelaar om de oren, zodra hij ook maar een weekje uitloopt in zijn masteropleiding? Dat kan natuurlijk niet, want deze universiteit had helemaal geen schuld aan diens lage tempo in de bacheloropleiding.
Waar blijft mijn geld?
Tot 2015 wil het ministerie met deze maatregel tegen de langstudeerders 370 miljoen euro bezuinigen. Volgens Halbe Zijlstra wordt dat geld weer in het hoger onderwijs geïnvesteerd. Daarom vindt hij het onzin dat de universiteiten spreken van de 'grootste bezuiniging sinds de jaren tachtig'.
Mogen universiteiten en hogescholen hun strafkorting op mij verhalen?
De HBO-raad heeft voorgesteld om de strafkorting aan studenten door te berekenen. Maar daarvoor hebben ze toestemming van de overheid nodig. In het parlement kregen de hogescholen de handen niet op elkaar, dus dat voorstel zal het waarschijnlijk niet halen..
Terwijl er zat andere dingen zijn waar veel meer geld mee binnengehaald kan worden. Ik heb het dan over miljarden.quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:55 schreef ethiraseth het volgende:
Voor 180 miljoen euro een groot deel van de studenten naaien. Nederland.
Door 2e en 1e kamer nog ja. Maar het lijkt er tot nu toe op alsof alleen de SP echt tegen is in de Tweede Kamer. Zelfs D66 zit alleen wat te neuzelen over beta-studies.quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:56 schreef von_Preussen het volgende:
Maar welke weg moet deze wet nog afleggen?
Door de 2e kamer, en dan door de 1e kamer?
Of is het allemaal al besloten en zijn we de klos?
Als we even 80.000 studenten aannemen is het ook meteen voor 240 miljoen aan boetes voor universiteiten.quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:56 schreef CantFazeMe het volgende:
Zijn ze helemaal van de pot gerukt?kan mij niet voorstellen dat het maar om 80.000 studenten gaat.
En en. It's all about the money.quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:53 schreef Renesite het volgende:
Concreet: 4 naar > 3 jaar gaat niet meer door? Alleen 3000 euro boete?
Al helemaal als de FIFA ledenquote:Op woensdag 1 december 2010 07:49 schreef motorbloempje het volgende:
wat ik wel echt heel jammer zou vinden is als 'we' morgen het WK bid winnen voor 2018...
daar mag blijkbaar wel een boel geld heen.. naar voetbal..
geloof me, als het land financieel gezond was zou ik 't ook wel grappig vinden, WK hier in Nederland.. maar nu?
Dat dus.quote:Op woensdag 1 december 2010 00:02 schreef ethiraseth het volgende:
Mag dit uberhaupt wel per direct voor huidige studenten worden ingevoerd? Mag toch hopen dat er enige wettelijke bescherming tegen dit soort willekeurigheid is?
Serieus....als je dat niet zag aankomen.......quote:Wat ook wel leuk is is dat ik laatst nog een filmpje van Rutte van rond de verkiezingen tegenkwam, waar hij pretendeerde niet te gaan bezuinigen op het onderwijs, maar extra te investeren. Er is in de tussentijd niks veranderd in het economische beeld van Nederland dus als VVD stemmer mag ik me dus rijkelijk genaaid voelen.
Klopt toch wat hij zegt?quote:Op woensdag 1 december 2010 09:09 schreef dennishk het volgende:
Wat ook wel leuk is is dat ik laatst nog een filmpje van Rutte van rond de verkiezingen tegenkwam, waar hij pretendeerde niet te gaan bezuinigen op het onderwijs, maar extra te investeren. Er is in de tussentijd niks veranderd in het economische beeld van Nederland dus als VVD stemmer mag ik me dus rijkelijk genaaid voelen.
Ja inderdaad iedereen zag deze plannen aankomen, vandaar dat er allerlei lofzangen uitgeroepen werden over Rutte voor de student door studentenorganisaties, zoek zelf maar even.quote:Op woensdag 1 december 2010 10:29 schreef xibalba het volgende:
Serieus....als je dat niet zag aankomen.......
VVD stem je niet als je investeringen in het onderwijs wil.
Ja extra "investeren" in het onderwijs met behulp van boetes en kortingen voor studenten, kortom er treedt een verschuiving op van financiering van de student naar het onderwijs.quote:Op woensdag 1 december 2010 10:36 schreef Granaatappel het volgende:
[..]
Klopt toch wat hij zegt?
Extra investeren in onderwijs door middel van deze maatregelen.
Schuiven met geld is niet extra investeren. Tenzij je zo iemand bent die ook gelooft dat we 3000 extra agenten krijgen omdat ze nu niet ontslagen worden.quote:Op woensdag 1 december 2010 10:36 schreef Granaatappel het volgende:
[..]
Klopt toch wat hij zegt?
Extra investeren in onderwijs door middel van deze maatregelen.
Weet je wat nu het erge is?quote:Op woensdag 1 december 2010 17:21 schreef Nielsch het volgende:
Ik snap het probleem niet zo. Zo wordt studeren tenminste weer voor de elite en niet voor de pauperkinderen van PVV-stemmers Henk & Ingrid.
Boeiend, voorzitters van colleges van bestuur moeten zich bezig houden met de uni, niet met de wet. Dat is voor kamerleden! Begrepen! Mooi zo, op naar de volgende rechtse hobby: het WK 2018quote:Op woensdag 1 december 2010 17:34 schreef LedZep het volgende:
http://www.nrc.nl/binnenl(...)idisch_niet_houdbaar
Rotterdam, 1 dec. Het kabinetsplan om al ingeschreven studenten vanaf volgend collegejaar te beboeten als zij meer dan een jaar studievertraging hebben opgelopen, is in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel. Dat zegt Roelof de Wijkerslooth, voorzitter van het college van bestuur van de Radboud Universiteit Nijmegen.
quote:Op woensdag 1 december 2010 17:34 schreef LedZep het volgende:
Rotterdam, 1 dec. Het kabinetsplan om al ingeschreven studenten vanaf volgend collegejaar te beboeten als zij meer dan een jaar studievertraging hebben opgelopen, is in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel. Dat zegt Roelof de Wijkerslooth, voorzitter van het college van bestuur van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Heb je ooit gestudeerd of ga je toevallig ooit nog studeren? Met een foute studiekeuze zit je in hetzelfde bootje. Dat weet je?quote:Op woensdag 1 december 2010 17:39 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Boeiend, voorzitters van colleges van bestuur moeten zich bezig houden met de uni, niet met de wet. Dat is voor kamerleden! Begrepen! Mooi zo, op naar de volgende rechtse hobby: het WK 2018
Beetje jammer dat we onze hoop moeten gaan vestigen op de eerste kamer en de raad van state. De laatste heeft alleen een adviserende functie en de eerste kamer gaat niet op basis van een puntje het hele onderwijsbezuinigingsvoorstel afwijzen.quote:Op woensdag 1 december 2010 17:34 schreef LedZep het volgende:
Dat zou moeten betekenen dat de studenten die slachtoffer worden van deze wet gezamelijk een rechtszaak moeten aanspannen. Sowieso wordt dat goedkoper dan die vele duizenden euro's die het extra collegegeld kost. Waarschijnlijk zal de regelijk gedurende dat de zaak loopt tot nader orde worden uitgesteld?quote:Op woensdag 1 december 2010 18:02 schreef Cantab het volgende:
[..]
Beetje jammer dat we onze hoop moeten gaan vestigen op de eerste kamer en de raad van state. De laatste heeft alleen een adviserende functie en de eerste kamer gaat niet op basis van een puntje het hele onderwijsbezuinigingsvoorstel afwijzen.
Het is overduidelijk in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel, maar daar mag de hoge raad weer niet aan toesten. Hoewel, mijn hoop is eigenlijk dat ze deze wet genoeg reden zouden vinden om om te gaan en toch aan rechtsbeginselen gaan toetsen. Als de regering zich niet aan de grondwet houdt, vestig ik toch mijn hoop op de rechtelijke macht om onze rechten te beschermen.
Dat laatste betwijfel ik. Zoals het recht nu is kan de rechter een dergelijke wet niet ongeldig verklaren, dus de regering zal er waarschijnlijk vanuit gaan dat ze toch niks te vrezen heeft en gewoon doorzetten. Als lagere rechters de studenten gelijk geven zullen ze wel tijdelijk stoppen zolang de beroepsprocedure loopt, maar die kans lijkt me klein, omdat zo'n uitspraak in strijd is met eerdere uitspraken van de hoge raad. Ik denk dus dat het wachten op de hoge raad zelf zou worden dan.quote:Op woensdag 1 december 2010 18:03 schreef fonsoy het volgende:
[..]
Dat zou moeten betekenen dat de studenten die slachtoffer worden van deze wet gezamelijk een rechtszaak moeten aanspannen. Sowieso wordt dat goedkoper dan die vele duizenden euro's die het extra collegegeld kost. Waarschijnlijk zal de regelijk gedurende dat de zaak loopt tot nader orde worden uitgesteld?
Als je langer dan 5 jaar studeert moet je betalenquote:Op woensdag 1 december 2010 18:15 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Ik kan even niet zo snel vinden of dit nu geldt voor iemand die momenteel zijn/haar tweede studie volgt, maar zonder vertraging?
Werkt dat zo?quote:Op woensdag 1 december 2010 18:49 schreef padlarf het volgende:
[..]
Als je langer dan 5 jaar studeert moet je betalen
Zeker weten? Ook als de eerste studie netjes binnen 4 jaar is afgerond?quote:Op woensdag 1 december 2010 18:49 schreef padlarf het volgende:
[..]
Als je langer dan 5 jaar studeert moet je betalen
Ik betwijfel het.quote:Op woensdag 1 december 2010 19:03 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
[..]
Zeker weten? Ook als de eerste studie netjes binnen 4 jaar is afgerond?
Uitgaande van dat je studie 4 jaar duurtquote:Op woensdag 1 december 2010 19:14 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
Ik betwijfel het.
Al was het maar omdat hbo + (pre)master 6 jaar is.
Hmm, misschien dan nietquote:Op woensdag 1 december 2010 19:03 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
[..]
Zeker weten? Ook als de eerste studie netjes binnen 4 jaar is afgerond?
?quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:53 schreef Renesite het volgende:
Concreet: 4 naar > 3 jaar gaat niet meer door? Alleen 3000 euro boete?
Die is er wel, maar hier niet.quote:Op woensdag 1 december 2010 00:02 schreef ethiraseth het volgende:
Mag dit uberhaupt wel per direct voor huidige studenten worden ingevoerd? Mag toch hopen dat er enige wettelijke bescherming tegen dit soort willekeurigheid is?
quote:'Boete voor trage student juridisch niet houdbaar'
Kan zo zijn, maar er mag niet aan getoetst worden.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:17 schreef Cortax het volgende:
[..]
Dat kan zo zijn.De Eerste Kamer zal een wet in strijd met het vertrouwens/rechtzekerheidsbeginsel echter niet laten passeren.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:17 schreef eriksd het volgende:
[..]
Kan zo zijn, maar er mag niet aan getoetst worden.
Nee, het gaat er om dat je langer dan 4 jaar doet over die specifieke studie. Als je dus in 4 jaar één studie doet, en daarna in 4 jaar nog een studie, betaal je geen boete voor die tweede studie (wel het instellingscollegegeld). Als je echter 4 jaar doet over je eerste studie, en daarna 6 jaar over je tweede studie, dan betaal je dus in dat laatste jaar ook die boete.quote:Op woensdag 1 december 2010 19:02 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
Werkt dat zo?Dat zou best wel... jammer zijn.
Beetje vreemd, want je hebt ook al de regel dat je 2e studie instellingscollegeld gaat kosten.
Och, ik verwijs naar het harmonisatiearrest.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:19 schreef Cortax het volgende:
[..]
Dat kan zo zijn.De Eerste Kamer zal een wet in strijd met het vertrouwens/rechtzekerheidsbeginsel echter niet laten passeren.
[..]
Nee, het gaat er om dat je langer dan 4 jaar doet over die specifieke studie. Als je dus in 4 jaar één studie doet, en daarna in 4 jaar nog een studie, betaal je geen boete voor die tweede studie (wel het instellingscollegegeld). Als je echter 4 jaar doet over je eerste studie, en daarna 6 jaar over je tweede studie, dan betaal je dus in dat laatste jaar ook die boete.
Hoe kom je aan die wijsheid? Dat is nog helemaal niet bekend. Het is al ingewikkeld genoeg zonder dat mensen zelf allemaal regeltjes gaan verzinnen.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:19 schreef Cortax het volgende:
[..]
Dat kan zo zijn.De Eerste Kamer zal een wet in strijd met het vertrouwens/rechtzekerheidsbeginsel echter niet laten passeren.
[..]
Nee, het gaat er om dat je langer dan 4 jaar doet over die specifieke studie. Als je dus in 4 jaar één studie doet, en daarna in 4 jaar nog een studie, betaal je geen boete voor die tweede studie (wel het instellingscollegegeld). Als je echter 4 jaar doet over je eerste studie, en daarna 6 jaar over je tweede studie, dan betaal je dus in dat laatste jaar ook die boete.
Simpel lezen wat er van die uitgelekte beleidsnota gepubliceerd is.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:23 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die wijsheid? Dat is nog helemaal niet bekend. Het is al ingewikkeld genoeg zonder dat mensen zelf allemaal regeltjes gaan verzinnen.
Het hele stuk van De Wijkerslooth staat trouwens in de digitale editie van de NRC:
[ afbeelding ]
Heb je helemaal gelijk in, de situatie is nu echter anders. Die Harmonisatiewetcasus geldt als precedent en nu gaat de Eerste Kamer hier wel anders mee om.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:22 schreef eriksd het volgende:
[..]
Och, ik verwijs naar het harmonisatiearrest.
Heb je een linkje? Ik heb namelijk alleen maar korte nieuwsberichten gezien waar je geen reet aan hebt.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:24 schreef Cortax het volgende:
[..]
Simpel lezen wat er van die uitgelekte beleidsnota gepubliceerd is.
[..]
Heb je helemaal gelijk in, de situatie is nu echter anders. Die Harmonisatiewetcasus geldt als precedent en nu gaat de Eerste Kamer hier wel anders mee om.
Kun je uitleggen waarom een wet niet getoetst mag worden aan een van de beginselen van onze rechtstaat?quote:Op woensdag 1 december 2010 20:17 schreef eriksd het volgende:
[..]
Kan zo zijn, maar er mag niet aan getoetst worden.
Omdat dit nu eenmaal zo is. Femke Halsema heeft een tijd terug een voorstel gedaan waarmee dit wel zou kunnen. Eens kijken hoe het daarmee staat...quote:Op woensdag 1 december 2010 21:03 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Kun je uitleggen waarom een wet niet getoetst mag worden aan een van de beginselen van onze rechtstaat?
Omdat een rechter dan op de stoel van de wetgever gaat zitten.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:03 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Kun je uitleggen waarom een wet niet getoetst mag worden aan een van de beginselen van onze rechtstaat?
Echter kunnen wetten wel getoetst worden aan verdragen. Ik dacht dat het statuut van Nederland in het harmonisatiewet-arrest ook viel onder toetsing van de grondwet. Maar door de doorwerking van verdragen zouden eventuele wetten wel getoetst kunnen worden aan de eu wetgeving.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:06 schreef eriksd het volgende:
[..]
Omdat een rechter dan op de stoel van de wetgever gaat zitten.
Welk verdrag had je voor ogen dan?quote:Op woensdag 1 december 2010 21:14 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Echter kunnen wetten wel getoetst worden aan verdragen. Ik dacht dat het statuut van Nederland in het harmonisatiewet-arrest ook viel onder toetsing van de grondwet. Maar door de doorwerking van verdragen zouden eventuele wetten wel getoetst kunnen worden aan de eu wetgeving.
Ik kan idd ook niet zo snel een verdrag bedenken dat rechtszekerheid beschermt, behalve als het om een strafproces gaat.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:16 schreef eriksd het volgende:
[..]
Welk verdrag had je voor ogen dan?
Ok, zit wat in...quote:Op woensdag 1 december 2010 21:06 schreef eriksd het volgende:
[..]
Omdat een rechter dan op de stoel van de wetgever gaat zitten.
Je kan dus niet toetsen aan die Grondwet en naar analogie ook niet aan het Statuut, waar het in de Harmonisatiewetcasus om ging.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:39 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ok, zit wat in...
Kun je het niet verwerpen op basis van de Grondwet?
Ik ben namelijk van mening dat dit een discriminerende wet is
In de huidige vorm valt daar maar heel weinig voor te zeggen. De Grondwet werkt nu voor de formele wetgever alleen als een lijstje spelregels. En alhoewel een tweederde-meerderheid en een ingewikkelde procedure nodig is om die spelregels te wijzigen, is een eenvoudige meerderheid genoeg om de spelregels te kunnen negeren. Mij lijkt dat zoiets niet de bedoeling kan en mag zijn.quote:Op donderdag 2 december 2010 08:06 schreef Cortax het volgende:
Dat valt ook wel mee. Je kan er namelijk alle gemeentelijke verordeningen tot en met amvb's aan toetsen, slechts wetten in formele zin niet, waar ergens ook wel wat voor te zeggen valt.
Dat.quote:Op woensdag 1 december 2010 23:12 schreef ethiraseth het volgende:
Toch leuk, zo'n grondwet waar je niks aan hebt.
quote:Rotterdam, 1 dec. Het kabinetsplan om al ingeschreven studenten vanaf volgend collegejaar te beboeten als zij meer dan een jaar studievertraging hebben opgelopen, is in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel. Dat zegt Roelof de Wijkerslooth, voorzitter van het college van bestuur van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Ja, dat bericht kennen we. Feit is dat als de Eerste Kamer gewoon met deze wet instemt, die hoogleraar kan oreren tot hij een ons weegt: de wet is dan gewoon geldig.quote:Op donderdag 2 december 2010 11:54 schreef xibalba het volgende:
[..]
Daar gingen ze naar kijken. Wordt vervolgd dus.quote:Op donderdag 2 december 2010 12:11 schreef Jac0bus het volgende:
Gingen ze technische studies niet matsen op een of andere manier? Dat hoorde/las ik ergens maar ik heb het nog niet echt gevolgd. Iemand die daar meer over weet?
Dat zou mooi zijnquote:Op donderdag 2 december 2010 12:11 schreef Jac0bus het volgende:
Gingen ze technische studies niet matsen op een of andere manier? Dat hoorde/las ik ergens maar ik heb het nog niet echt gevolgd. Iemand die daar meer over weet?
Valt voor beide kanten wel wat voor te zeggen. Aan de ene kant gewoon aanpakken omdat je ook bij die technische studies veel rotte appels hebt die maar een beetje aanklooien en half hun best doen en er daarom 8 jaar over doen, maar ook gewoon mensen die hard hun best doen en er toch lang over doen omdat technische studies nou eenmaal wat lastiger zijn dan veel andere studies.quote:
Over het algemeen zijn ze niet lastiger (vooral niet voor degenen die die studie volgen), maar wel arbeidsintensiever. Dat ze daarvoor uitzonderingen willen gaan maken is eigenlijk verkeerd. Dat is symptoombestrijding.quote:Op donderdag 2 december 2010 12:25 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Valt voor beide kanten wel wat voor te zeggen. Aan de ene kant gewoon aanpakken omdat je ook bij die technische studies veel rotte appels hebt die maar een beetje aanklooien en half hun best doen en er daarom 8 jaar over doen, maar ook gewoon mensen die hard hun best doen en er toch lang over doen omdat technische studies nou eenmaal wat lastiger zijn dan veel andere studies.
Ze duren ook langer, dus meer vakken=kansen waardoor het tegen kan gaan zitten. En er is ook nog zo iets als dat je mensen wil stimuleren de techniek in te gaan.quote:Op donderdag 2 december 2010 12:31 schreef xibalba het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn ze niet lastiger (vooral niet voor degenen die die studie volgen), maar wel arbeidsintensiever. Dat ze daarvoor uitzonderingen willen gaan maken is eigenlijk verkeerd. Dat is symptoombestrijding.
True, ik zag laatst Jeroen van der Veer bij Pauw en Witteman lullen dat er meer beta-studenten bij moeten komen. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren als je zulke maatregelen gaat nemen, als bijv. geen stufi in je masterfase terwijl je weet dat een betamaster langer duurt dan een andere master. Aan de andere kant heb je langer onderwijs en ben je door de techniek ook een duurdere student om op te leiden. Dat is dus het dubbele waartussen je moet kiezen.quote:Op donderdag 2 december 2010 12:33 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ze duren ook langer, dus meer vakken=kansen waardoor het tegen kan gaan zitten. En er is ook nog zo iets als dat je mensen wil stimuleren de techniek in te gaan.
Volgens mij mag je als je je master nomiaal doet gewoon collegegeld betalen maar als je dan ook maar 1 maandje over tijd bent zit je aan het dure tarief.quote:Op donderdag 2 december 2010 13:02 schreef ColaKoning het volgende:
Kan iemand mij de volgende situatie uitleggen?
Stel ik ben in 2005 begonnen met mijn bachelor. Deze rond ik dit jaar af (dus studiejaar 2010-2011) en heb daarom dus 5 jaar gedaan over mijn bachelor. Het volgende collegejaar wil ik starten met mijn (2 jarige) master.
Stel ik stop nu met mijn studie en ga werken is er (logischerwijs) niks aan de hand. Wel vraag ik me af wat er gebeurd als ik volgend jaar start met mijn master. In principe doe ik dan 5 (bachelor) + 2 (master) jaar over mijn studie. Betaal ik dan de boete van 3000 + collegegeld? Of wordt er opnieuw gekeken naar de uitloop van mijn master (en mag ik daar dus 3 jaar over doen.
Als je je master in Belgie of Duitsland doet kan je het goedkoper doen en geen gezeik krijgen als je een dag te lang erover doet.quote:Op donderdag 2 december 2010 13:02 schreef ColaKoning het volgende:
Kan iemand mij de volgende situatie uitleggen?
Stel ik ben in 2005 begonnen met mijn bachelor. Deze rond ik dit jaar af (dus studiejaar 2010-2011) en heb daarom dus 5 jaar gedaan over mijn bachelor. Het volgende collegejaar wil ik starten met mijn (2 jarige) master.
Stel ik stop nu met mijn studie en ga werken is er (logischerwijs) niks aan de hand. Wel vraag ik me af wat er gebeurd als ik volgend jaar start met mijn master. In principe doe ik dan 5 (bachelor) + 2 (master) jaar over mijn studie. Betaal ik dan de boete van 3000 + collegegeld? Of wordt er opnieuw gekeken naar de uitloop van mijn master (en mag ik daar dus 3 jaar over doen.
quote:Kamer gaat opnieuw in debat over langstudeerders
Uitgegeven: 2 december 2010 13:12
Laatst gewijzigd: 2 december 2010 13:12
DEN HAAG De Tweede Kamer gaat opnieuw in overleg met staatssecretaris Zijlstra (Onderwijs) over de kabinetsplannen voor het hoger onderwijs.
© NU.nl/Jos van Zetten
Maandag vergaderde de Kamer ook al met Zijlsta, maar volgens PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing is er naar aanleiding van uitlatingen van onderwijsbestuurder De Wijkerslooth in NRC behoefte aan nieuw overleg.
Het kabinet wil studenten die meer dan een jaar te lang over hun studie doen volgend jaar al drieduizend extra laten betalen. Volgens de Wijkerslooth is dat in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel.
Extra collegeld
In de plannen gaan langstudeerders drieduizend extra bovenop hun collegegeld betalen. Het kabinet wil die maatregel al in 2011 laten ingaan, ook voor zittende studenten.
Studenten die geen rekening hebben gehouden met deze beleidswijziging kunnen hierdoor in de financiële problemen of zullen moeten stoppen met hun studie.
Het ministerie ziet geen problemen met de juridische haalbaarheid van het plan. Afgelopen maandag stonden er duizenden studenten op het Plein in Den Haag om te protesteren.
Het is toch ook wel godverdomme erg gesteld met de Tweede Kamer hè. Blijkbaar moet er van buitenaf iemand komen die roept "hey! dit kan niet!" voor ze zelf eens wat gaan doen.quote:Op donderdag 2 december 2010 13:53 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Kamer gaat opnieuw in debat over langstudeerders
[..]
Slecht huiswerk door oppositie ja, jammer.quote:Op donderdag 2 december 2010 14:16 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Het is toch ook wel godverdomme erg gesteld met de Tweede Kamer hè. Blijkbaar moet er van buitenaf iemand komen die roept "hey! dit kan niet!" voor ze zelf eens wat gaan doen.
Dezelfde boete als iedereen die te lang studeert. Alleen heel zwaarwegende redenen als ziekte of opname in een gesticht o.i.d. kunnen je uitstel opleveren, en verkeerde keuze is dat niet.quote:Op donderdag 2 december 2010 15:54 schreef Mikewilownu het volgende:
Hoe zit het dan met dit voorstel als je bijvoorbeeld door een foute studiekeuze van studie wil veranderen, wat voor boete zit hier dan aan vast. Want ik wil waarschijnlijk een andere studie gaan doen dus.
Het geldt dus ook voor mensen met een beperking. Die mogen ook gewoon betalen.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dezelfde boete als iedereen die te lang studeert. Alleen heel zwaarwegende redenen als ziekte of opname in een gesticht o.i.d. kunnen je uitstel opleveren, en verkeerde keuze is dat niet.
"Universitair studenten die hun bachelor in vier in plaats van drie jaar halen en vervolgens een master gaan volgen, beginnen niet met een schone lei. Halen ze de master niet binnen de gestelde tijd, dan gaan ze meer betalen"quote:http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?artikel_id=77321
Het kabinet is bezig met de voorbereidingen voor een wetsvoorstel om langstudeerders aan te pakken. De LSVb is alvast begonnen met het voorlichten van studenten. Intussen is er onduidelijkheid over wat de `nominaal+1'regeling behelst.
Mogen universitaire studenten straks één of twee jaar uitlopen? Of geldt de regeling alleen voor de bachelor? Volgens de woordvoerder van Anne-Wil Lucas (VVD) gaat de zogenaamde `nominaal+1' regeling alleen voor de bachelor gelden. `Het zijn losse diploma's. Voor de master geldt dit niet omdat studenten die al zelf moeten betalen.'
LSVb-voorzitter Sander Breur weerspreekt dit: `Dan heeft de VVD niet met OCW gecommuniceerd. Wij hebben al zwart op wit dat studenten maar één keer een jaar mogen uitlopen.' Wie eenmaal meer dan een jaar uitloopt gaat drieduizend euro extra collegegeld te betalen. Universitair studenten die hun bachelor in vier in plaats van drie jaar halen en vervolgens een master gaan volgen, beginnen niet met een schone lei. Halen ze de master niet binnen de gestelde tijd, dan gaan ze meer betalen. Ook krijgt de universiteit een boete van drieduizend euro en moet ze het extra ontvangen collegegeld afstaan aan OCW.
Volgens de LSVb gaan deze maatregelen op 1 september 2011 in. Het voornemen om zogenaamde `langstudeerders' ook hun ov-studentenkaart af te nemen wordt naar verwachting een jaar later ingevoerd, net als het afschaffen van de basisbeurs voor de master.
De nieuwe CDA-woordvoerder voor het hoger onderwijs, Sander de Rouwe, laat weten zich nog aan het inlezen te zijn en niet te kunnen reageren. Universiteitenvereniging VSNU geeft aan op de hoogte te zijn van de onduidelijkheden rondom de nominaal+1 regeling, maar wacht een notitie van het ministerie af. De woordvoerder van het ministerie van onderwijs kon evenmin duidelijkheid geven en zegt dat de wetsvoorstellen moeten worden afgewacht.
Maar als je (tijd bachelor + 1) al hebt aan vertraging dan zou je meteen vanaf het begin dat je een master gaat doen moeten gaan betalen.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Eh, dat staat er juist niet. Met "gestelde tijd" wordt hier (tijd bachelor + tijd master + 1) bedoeld.
Maar als ik het zo lees is het weer multi-interpretabel. Is die vertraging vertraging in de master of vertraging boven die een jaar?quote:Geldt de regeling alleen voor bachelor-opleidingen of ook voor masterstudies?
LSVb-voorzitter Sander Breur weerspreekt dit: Dan heeft de VVD niet goed met OCW gecommuniceerd. Wij hebben zwart op wit dat studenten maar één keer een jaar mogen uitlopen. Daarna krijgen ze niet nog eens een jaar respijt. Wie dan vertraging oploopt moet meteen drieduizend euro extra collegegeld betalen.
http://www.delta.tudelft.(...)angstudeerders/22100
Zo werkt het bij mij niet. Ik moet gewoon zekerheid hebben, anders wordt ik constant geplaagd door stress en de vraag ' waar doe ik het voor' en dat weerspiegelt zich in mijn studie..quote:Op donderdag 2 december 2010 16:53 schreef ethiraseth het volgende:
Ga er maar gewoon van uit dat je genaaid wordt als dit doorgaat. Kan het alleen maar meevallen.
Doorgaande op mijn voorbeeld is dat juist een slecht teken. Wanneer je in je bachelor dus +2 loopt, neem je dit mee naar je master. Dus zou je dan dus gelijk met de boete beginnen.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:30 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
"Universitair studenten die hun bachelor in vier in plaats van drie jaar halen en vervolgens een master gaan volgen, beginnen niet met een schone lei. Halen ze de master niet binnen de gestelde tijd, dan gaan ze meer betalen"
Dit is dan wel weer een goed teken. Dit betekent volgens mij dat als je vertraging hebt in je bachelor, maar je loopt nominaal in je master, dat je dan niet het dure tarief hoeft te betalen. Pas als je ook vertraging in je master oploopt krijg je ermee te maken.
Want anders zouden studenten die een jaar of meer vertraging hadden gehad hun master helemaal zelf moeten betalen, omdat hun uitloop tegoed op is. En dus niet pas als ze vertraging oplopen, want nu het geval lijkt te zijn.
Nee, want je mag 1 jaar uitlopen.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:49 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Maar als je (tijd bachelor + 1) al hebt aan vertraging dan zou je meteen vanaf het begin dat je een master gaat doen moeten gaan betalen.
Wedereom pfeew, opluchting. Die master ga ik wel nominaal halen.quote:
Dan lees je niet goed. Als je enige vorm van vertraging hebt opgelopen tijdens je bachelor (met of zonder boete) ben je verplicht om je master wel in de gestelde tijd (1 of 2 jaar, afhankelijk van de opleiding) te halen als je boetes wil ontlopen. Het is niet zo dat je meteen begint met een boete, je hebt alleen je recht tot extra studietijd al verbruikt tijdens je bachelor.quote:Op donderdag 2 december 2010 17:10 schreef ColaKoning het volgende:
[..]
Doorgaande op mijn voorbeeld is dat juist een slecht teken. Wanneer je in je bachelor dus +2 loopt, neem je dit mee naar je master. Dus zou je dan dus gelijk met de boete beginnen.
Zoals in het stuk van de UT nieuws staat dat je na 1 jaar bachelor vertraging, geen vertraging meer mag hebben in je master, zegt dus dat 'ze' de totale opleiding bedoelen. Niet master los en bachelor los.
Dit wordt versterkt door je post erna.
Dit jaar is de regeling al ingegaan dat mensen die een tweede bachelor (HBO/WO) beginnen daar een verhoogd collegegeld voor moeten betalen. De staat stopt dan gedeeltelijk met sponsoren.quote:Op donderdag 2 december 2010 17:23 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Maar hoe zit het dan met een tweede HBO-studie, na de eerste gewoon te hebben afgerond?
Of mensen die een universitaire bachelor starten na een HBO-bachelor te hebben afgerond?
Instellingscollegegeld, inderdaad.quote:Op donderdag 2 december 2010 17:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dit jaar is de regeling al ingegaan dat mensen die een tweede bachelor (HBO/WO) beginnen daar een verhoogd collegegeld voor moeten betalen. De staat stopt dan gedeeltelijk met sponsoren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |