En van een bachelor met meer dan 2 jaar vertraging naar master?quote:Op donderdag 9 december 2010 14:49 schreef finsdefis het volgende:
Oh en een extraneus mag sowieso het hoge instellingsgeld betalen, dus die vallen ook weg
Mensen met een HBO-bachelor die instappen gaan ook sowieso het hoge instellingsgeld betalen.
Als je van je master overstapt naar een andere master ga je echter het lage instellingsgeld betalen (wat gelijk is aan het wettelijk collegegeld).
Gewoon wettelijk collegegeld geloof ik aangezien het onder dezelfde studie valt. Maar ik heb geen idee hoe andere universiteiten hiertegenover staan. Meestal trekken ze de tarieven wel gelijk, maar wie weet gebeurt dat nu niet.quote:Op donderdag 9 december 2010 14:50 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
En van een bachelor met meer dan 2 jaar vertraging naar master?
Volgens mij is een master nu juist een andere studie.quote:Op donderdag 9 december 2010 14:54 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Gewoon wettelijk collegegeld geloof ik aangezien het onder dezelfde studie valt. Maar ik heb geen idee hoe andere universiteiten hiertegenover staan. Meestal trekken ze de tarieven wel gelijk, maar wie weet gebeurt dat nu niet.
Collegegeld is niet afhankelijk van of je nominaal loopt of niet he. Alleen of je een andere studie gaat volgen nadat je je eerste studie hebt afgerond. Bij de RU worden bachelor+aansluitende master onder een studie gerekend qua collegegeld.quote:Op donderdag 9 december 2010 15:00 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Volgens mij is een master nu juist een andere studie.
Aan de ene kant zit er wel wat in om dan weer laag collegegeld te vragen. (je loopt immers weer nominaal in je nieuwe opleiding)
Aan de andere kant: HBO bachelors moeten wel dan weer betalen omdat zij ook een jaar 'vertraging' hebben. En je stufi is naar een x aantal jaar ook op, ongeacht of je weer nominaal loopt in een nieuwe master.
Ja dat is dus ook nog niet duidelijk gemaakt.. Best kut allemaal. Als ze ba+ma als 1 studie zien dan ben je genaaid, omdat je dan al te veel bent uitgelopen en dan moet je die boetes betalen. Als ze het als 2 studies zien dan heb je geluk, omdat je wel nominaal loopt bij je ma en ze geen boetes mogen heffen over vertraging in het verleden.quote:Op donderdag 9 december 2010 15:09 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ok, dan begrijpen we elkaar verkeerd.
Ik vroeg me dus wel af hoe het met die boetes zat. Ik ben bijna klaar met een vertraagde bachelor, en begin volgend jaar aan een twee jarige master. Voor mij zijn de kleine lettertjes dus heel belangrijk..
Dan heb ik hier nog een vraag. Ik heb mijn hbo-opleiding dit jaar afgerond met een vertraging van een half jaar. Betekent dit dat ik dan nog op de universiteit in de bachelor of in de master een half jaar vertraging kan inzetten of zie ik dit helemaal verkeerd?quote:Op donderdag 9 december 2010 15:30 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ik hoop dat ze je studie als 1 zien met betrekking op het ' uitloop-recht.
Dat je voor je studie maar 1 x een jaar uit mag lopen. Maar dat ze nominaal in de ma na lange ba niet als vertraging zien.
De waarde van bestuursfuncties wordt wel overdreven hoor. Ik heb zelf veel commissiewerk gedaan en in het bestuur van zowel een studie- als studentenvereniging gezeten. Je steekt daar absoluut veel van op, maar uiteindelijk zal een bedrijf gewoon kijken of jij een leuke gozer bent die goed is in zijn vak, daar verandert een dik CV niets aan. Verenigingswerk is vooral handig om nu alvast je toekomstige collega's te leren kennen.quote:Op donderdag 9 december 2010 07:28 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Heh, ja, ik denk dat het bedrjifsleven inderdaad zit te wachten op 21-jarigen die precies nominaal zijn afgestudeerd en daarnaast helemaal niks hebben gedaan.
Ik doe al een voltijdstudie in deeltijd omdat ze niet meer aan deeltijdstudies doenquote:Op donderdag 9 december 2010 14:30 schreef finsdefis het volgende:
[..]
De deeltijdopleidingen worden helaas wel de facto afgeschaft. Je gaat net zoveel voor deeltijd betalen als voltijd (= defacto afgeschaft) en voor deeltijd gelden dezelfde regels als voor voltijd qua boetes bij vertraging.
quote:Op donderdag 9 december 2010 19:41 schreef Deliah het volgende:
[..]
Ik doe al een voltijdstudie in deeltijd omdat ze niet meer aan deeltijdstudies doen. Ik ga zeker weten studievertraging oplopen.
Ik heb nog nergens gezien dat er een uitzondering voor universiteit-na-hbo komt. Dus dan zou je sowieso je 4 jaar al op hebben gebruikt op het hbo, en een half jaar van je uitloop. Na je eerste half jaar op de universiteit zou je dan al beginnen met het hoger collegegeld betalen.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:26 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Dan heb ik hier nog een vraag. Ik heb mijn hbo-opleiding dit jaar afgerond met een vertraging van een half jaar. Betekent dit dat ik dan nog op de universiteit in de bachelor of in de master een half jaar vertraging kan inzetten of zie ik dit helemaal verkeerd?
Mijn advies: Wacht de officiële berichtgeving af. Iedereen zegt wat anders, en het zou jammer zijn als je studieplanning gaat wijzigen gebaseerd op een misverstand.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:26 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Dan heb ik hier nog een vraag. Ik heb mijn hbo-opleiding dit jaar afgerond met een vertraging van een half jaar. Betekent dit dat ik dan nog op de universiteit in de bachelor of in de master een half jaar vertraging kan inzetten of zie ik dit helemaal verkeerd?
quote:http://www.trajectum.hu.nl/nieuws/11630
Nog even geduld. De staatssecretaris van hoger onderwijs wil 'luie' studenten en 'lakse' onderwijsinstellingen stevig aanpakken, maar hoe hij dat wil doen? Enkele vragen en antwoorden.
The devil is in the details en pas na de kerstvakantie komt het wetsvoorstel. Maar de grote lijn is duidelijk: wie te lang over zijn opleiding doet, gaat met ingang van volgend studiejaar drieduizend euro extra collegegeld betalen: bijna 4700 euro in totaal. Bovendien krijgen hun hogescholen en universiteiten per trage student een strafkorting van nog eens drieduizend euro.
Hoeveel vertraging mag ik oplopen?
Studenten mogen in totaal één jaar vertraging oplopen tijdens hun bachelor- en masteropleiding. Aanvankelijk was er nog enige verwarring of ze misschien zowel in hun bacheloropleiding als in hun masteropleiding een jaar zouden mogen uitlopen. Maar dat feest gaat niet door.
Wat kost straks mijn master, als ik te lang over mijn bachelor doe?
Wie in zijn bachelorfase meer dan een jaar vertraging oploopt, moet jaarlijks drieduizend euro extra collegegeld gaan betalen. Maar afgestudeerde bachelors beginnen met een schone lei aan hun masteropleiding tot ze in de knoop raken met hun scriptie en opnieuw uitlopen. Dan krijgen ze geen respijt meer en betalen ze meteen de hoofdprijs.
En mijn OV-studentenkaart?
Trage studenten verliezen hun OV-jaarkaart. Maar dat deel van de regeling gaat pas op 1 januari 2012 in.
Gaat de regeling ook voor mij gelden?
Jazeker. Ook de huidige studenten moeten het hoge tarief gaan betalen, als ze meer dan een jaar vertraging oplopen. En als ze nu al in de blessuretijd zitten, moeten ze zorgen dat ze vóór september 2011 zijn afgestudeerd. Er zal vast iemand zijn die de regeling voor zittende studenten bij de rechter gaat aanvechten, maar staatssecretaris Halbe Zijlstra denkt dat de regering in haar recht staat.
Of ben ik misschien een uitzondering?
Dit is politiek een moeilijke kwestie, want elke uitzondering kost geld. Er zijn natuurlijk altijd hardheidsclausules voor studenten die worden getroffen door rampspoed. Ook gehandicapte studenten zullen wel op enige coulance kunnen rekenen, als ze door hun functiebeperking werkelijk langer over hun opleiding doen. Ze krijgen om die reden nu immers ook langer studiefinanciering.
Maar hoe zit het met bestuurders van studentenverenigingen? En met studenten die in de universiteitsraad zitten? In de oorspronkelijke CDA-plannen kunnen die op weinig mededogen rekenen. De huidige minister Marja van Bijsterveldt zei in de aanloop naar de verkiezingen dat één jaar uitloop voldoende is voor bestuurlijke activiteiten. En trouwens ook voor buitenlandervaring en stages.
Meer ruimte lijkt er te zijn voor studenten van bèta- en techniekopleidingen. Al jaren wordt er geroepen dat Nederland meer bètas nodig heeft. Er is zelfs een platform voor opgericht. De VVD heeft laten doorschemeren dat de langstudeerdersregeling er niet toe mag leiden dat studiekiezers de zware bèta- en techniekopleidingen mijden.
En als ik nu overstap van de ene naar de andere instelling?
Voor studenten maakt dit geen verschil, maar voor universiteiten en hogescholen wel. Dit is juridisch een lastig probleem voor het ministerie. Stel dat iemand een jaar vertraging oploopt in zijn bacheloropleiding aan de Universiteit Utrecht en daarna een masteropleiding aan de Vrije Universiteit gaat volgen. Krijgt de VU dan de strafkorting voor deze treuzelaar om de oren, zodra hij ook maar een weekje uitloopt in zijn masteropleiding? Dat kan natuurlijk niet, want deze universiteit had helemaal geen schuld aan diens lage tempo in de bacheloropleiding.
Waar blijft mijn geld?
Tot 2015 wil het ministerie met deze maatregel tegen de langstudeerders 370 miljoen euro bezuinigen. Volgens Halbe Zijlstra wordt dat geld weer in het hoger onderwijs geïnvesteerd. Daarom vindt hij het onzin dat de universiteiten spreken van de 'grootste bezuiniging sinds de jaren tachtig'.
Mogen universiteiten en hogescholen hun strafkorting op mij verhalen?
De HBO-raad heeft voorgesteld om de strafkorting aan studenten door te berekenen. Maar daarvoor hebben ze toestemming van de overheid nodig. In het parlement kregen de hogescholen de handen niet op elkaar, dus dat voorstel zal het waarschijnlijk niet halen..
Dat is toch logisch? Financiering wordt gekoppeld aan ov-jaarkaart. Dit is alleen maar consequent beleid.quote:Op donderdag 9 december 2010 22:17 schreef Renesite het volgende:
En mijn OV-studentenkaart?
Trage studenten verliezen hun OV-jaarkaart. Maar dat deel van de regeling gaat pas op 1 januari 2012 in.
De tering met dit kut kabinet.
Denk het haast niet.quote:Op donderdag 9 december 2010 22:21 schreef von_Preussen het volgende:
Hoe zit het eigenlijk in het volgende geval.
Je studeert 4 jaar lang, neemt dan 1 jaar pauze (staat niet ingeschreven, geen stufi, geen ov) en gaat dan weer verder studeren. Heb je dan uit zicht van de overheid al "5 jaar" gestudeerd, of telt dat jaar pauze niet mee en heb je dan slechts "4 jaar" gestudeerd?
Weer zo'n consequentie van de regel die kant noch wal slaat.quote:En als ik nu overstap van de ene naar de andere instelling?
Voor studenten maakt dit geen verschil, maar voor universiteiten en hogescholen wel. Dit is juridisch een lastig probleem voor het ministerie. Stel dat iemand een jaar vertraging oploopt in zijn bacheloropleiding aan de Universiteit Utrecht en daarna een masteropleiding aan de Vrije Universiteit gaat volgen. Krijgt de VU dan de strafkorting voor deze treuzelaar om de oren, zodra hij ook maar een weekje uitloopt in zijn masteropleiding? Dat kan natuurlijk niet, want deze universiteit had helemaal geen schuld aan diens lage tempo in de bacheloropleiding.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |