abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89702236
quote:
2s.gif Op woensdag 8 december 2010 22:47 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

plus dat.

'ah joh, ik leen gewoon bij, nu leven, straks betaal ik 't wel terug want dan ben ik een vet betaalde manager'

;(
Wat is hier mis mee?
Ik doe het zelf ook. Nu kromliggen voor 200 euro per maand waarvoor ik 200/7 uur moet werken, of later even 3 maanden alles oppotten en de lening aflossen...dan is mijn keuze snel gemaakt.
Leen echter niet om te zuipen, maar voor zorgverzekering/sport/kleding.
pi_89702701
quote:
7s.gif Op woensdag 8 december 2010 23:15 schreef Nautilus. het volgende:
Ik kan me in deze maatregelen vinden. Ik heb het altijd vreemd gevonden dat het bindend studieadvies het enige "pressiemiddel" is. Ik hoop wel dat het voorstel goed uitgewerkt wordt, ik heb enkele vrienden die het hbo/premaster-traject volgen, en die worden de sigaar als er geen nuances in de wetgeving worden aangebracht.

Ik stoor me wel aan bepaalde politici die met veel panache langstudeerders (en eigenlijk studenten in het algemeen) neerzetten als kroegtijgers. De maatregelen zelf zijn terecht hoor, maar de populistische praat waarmee ze gepaard gaan, doen het ergste vrezen.
De maatregelen zijn terecht? Ook dat een universiteit straks 3.000 euro boete per jaar krijgt voor langstudeerders? Die geef je daarmee in feite voor de helft de schuld van studievertragingen. Is dat terecht? En wat denk je wat dat voor incentive aan de onderwijsinstellingen geeft?
  woensdag 8 december 2010 @ 23:44:26 #228
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89702972
quote:
6s.gif Op woensdag 8 december 2010 23:24 schreef Nautilus. het volgende:
"Een loonslaaf, geketend door schuld", :D.

De meeste mensen studeren om later leuk te kunnen werken, sommigen werken om langer te kunnen studeren, er zijn er ook die studeren om niet te hoeven werken. Alla, maar verwacht dan geen subsidie. Ga maar in België op kot. Lage huurprijzen, laag collegeld en, naar ik vernomen heb, uitstekend onderwijs.
Als deze maatregel doorgaat is er inderdaad geen enkele reden meer om in Nederland te studeren ipv in Belgie of Duitsland. Financieel niet, qua woonruimte niet, qua diploma niet, qua onderwijs niet.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_89703391
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 23:38 schreef Igen het volgende:

[..]

De maatregelen zijn terecht? Ook dat een universiteit straks 3.000 euro boete per jaar krijgt voor langstudeerders? Die geef je daarmee in feite voor de helft de schuld van studievertragingen. Is dat terecht? En wat denk je wat dat voor incentive aan de onderwijsinstellingen geeft?
Waar ben jij bang voor? Het spookbeeld van InHolland? Daar werd gefraudeerd om de diplomabonus binnen te halen, niet om een boete te ontlopen. Dat vind ik toch een andere situatie, hoor, je kunt het ook niet los zien van het commerciële karakter van die hogeschool.

Ik denk niet zonder meer positief over het financieel bestraffen van onderwijsinstellingen, maar als het ze aanspoort om meer 'back to basics' te gaan, vind ik dat niet verkeerd. Ik denk niet dat tentamens ineens makkelijker zullen worden, ik denk wel dat er minder vakken per semester aangeboden zullen worden en dat er gewerkt gaat worden met aanwezigheidsplichten.
pi_89704106
Maar, zoals ik al schreef, vrijwel alle fractievoorzitters, met name Verhagen, Rutte en Pechtold, hebben lang over hun studie gedaan. Op dit forum schreef iemand (volgens mij Apropos) ooit: "Academici met een matige staat van dienst worden óf politicus, óf journalist."
pi_89704365
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 23:52 schreef Nautilus. het volgende:

[..]

Waar ben jij bang voor? Het spookbeeld van InHolland? Daar werd gefraudeerd om de diplomabonus binnen te halen, niet om een boete te ontlopen. Dat vind ik toch een andere situatie, hoor, je kunt het ook niet los zien van het commerciële karakter van die hogeschool.

Ik denk niet zonder meer positief over het financieel bestraffen van onderwijsinstellingen, maar als het ze aanspoort om meer 'back to basics' te gaan, vind ik dat niet verkeerd. Ik denk niet dat tentamens ineens makkelijker zullen worden, ik denk wel dat er minder vakken per semester aangeboden zullen worden en dat er gewerkt gaat worden met aanwezigheidsplichten.
Als je universiteiten (mede) de schuld geeft van studievertraging, dan zeg je dus dat de universiteiten meer had kunnen en moeten doen om studievertraging te voorkomen, met de bestaande middelen. Mij lijkt de kans niet denkbeeldig dat men dan de normen naar beneden schroeft.

En zoiets als 'back to basics' door bezuinigingen... Zoals ik al eerder zei, bij mijn opleiding kan ik prima zien waar dat in de praktijk toe leidt, want vanaf volgend jaar zijn ze sowieso al zoiets van plan. Lekker veel studenten wegpesten in het eerste jaar, en vervolgens het aantal keuzevakken uitdunnen en bovendien een student in totaal tijdens zijn studie gewoon minder onderwijs laten volgen door aan hetzelfde werk meer studiepunten toe te kennen. En dat staat dan nog los van de bezuiniging die er nu aan komt.

Kennisland Nederland? Dacht het niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-12-2010 00:16:51 ]
pi_89704836
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 00:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Als je universiteiten (mede) de schuld geeft van studievertraging, dan zeg je dus dat de universiteiten meer had kunnen en moeten doen om studievertraging te voorkomen, met de bestaande middelen. Mij lijkt de kans niet denkbeeldig dat men dan de normen naar beneden schroeft.
Neen, je zegt dan dat de universiteit het te bar heeft gemaakt door al vier jaar met die student aan te modderen. Sterker nog, ze stimuleren het door al die bestuursfuncties die studenten kunnen aannemen in studieverband.

quote:

En zoiets als 'back to basics' door bezuinigingen... Zoals ik al eerder zei, bij mijn opleiding kan ik prima zien waar dat in de praktijk toe leidt, want vanaf volgend jaar zijn ze sowieso al zoiets van plan. Lekker veel studenten wegpesten in het eerste jaar,
Niet wegpesten! Terecht wegsturen zul je bedoelen! Prestatiegericht zijn heet dat.
quote:
en vervolgens het aantal keuzevakken uitdunnen en bovendien een student in totaal tijdens zijn studie gewoon minder onderwijs laten volgen door aan hetzelfde werk meer studiepunten toe te kennen. En dat staat dan nog los van de bezuiniging die er nu aan komt.
Leg dat met die studiepunten eens uit?
  donderdag 9 december 2010 @ 00:54:55 #233
327089 LBS
Kloon op zoek naar wederhelft
pi_89705344
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 00:32 schreef twaalf het volgende:

[..]

Neen, je zegt dan dat de universiteit het te bar heeft gemaakt door al vier jaar met die student aan te modderen. Sterker nog, ze stimuleren het door al die bestuursfuncties die studenten kunnen aannemen in studieverband.
Dus die bestuursfuncties moeten maar gewoon niet worden ingevuld? Die moeten maar gewoon verdwijnen? Geen studie & studentenverenigingen meer? Geen maatschappelijk werk meer doen? Daar worden studenten immers alleen maar dommer van of niet?

Studiepunten is het aantal punten dat je krijgt voor het halen van een vak. Je hebt vaak 60 punten per jaar nodig voor je studie om je jaar te halen.

Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een achterlijke maatregel. Een varken had nog iets beters kunnen bedenken.
  donderdag 9 december 2010 @ 07:28:47 #234
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89707487
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 00:32 schreef twaalf het volgende:

[..]

[..]

Niet wegpesten! Terecht wegsturen zul je bedoelen! Prestatiegericht zijn heet dat.

[..]

Leg dat met die studiepunten eens uit?
Heh, ja, ik denk dat het bedrjifsleven inderdaad zit te wachten op 21-jarigen die precies nominaal zijn afgestudeerd en daarnaast helemaal niks hebben gedaan.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_89707727
Ik dacht dat ik het al slecht had in vergelijking met de jaren '80, maar ik mag nog van geluk spreken. Acht jaar gestudeerd en een mooie tijd gehad. Ik ben overigens ook echt tegen de plannen. Er moeten wel uitzonderingen komen voor bestuursjaren en die boete aan de universiteit zal de kwaliteit ook niet ten goede komen (krijg je Inholland taferelen). Kortom minder mensen die afstuderen en een lager niveau.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  donderdag 9 december 2010 @ 09:06:45 #236
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89708455
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 23:52 schreef Nautilus. het volgende:

[..]

En nu gaan ze dus frauderen om én de boete te ontlopen én de bonus binnen te halen. Universiteiten hebben de afstudeerbonus simpelweg nodig,en willen de boete natuurlijk ontlopen. Wat er dus gebeurt is dat ze studenten nominaal moeten laten afstuderen om financieel rond te komen, en dus gaat het niveau omlaag om die zekerheid te hebben.
  donderdag 9 december 2010 @ 11:12:09 #237
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89711404
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 23:06 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ik snap wel dat jij alles goed praat wat de VVD doet. Iets rationeel bekijken is veel te moeilijk voor je. :)

[..]

Vreemd. Ik ken niemand die dat doet en ik loop toch al aardig wat jaar rond op de universiteit. Er wordt maximaal bijgeleend omdat men niet tot zijn/haar 25e bij ouders wil wonen of uberhaupt ver weg gaat studeren en dus wel moet lenen, aangezien de uitwonende beurs niet eens de kamerhuur betaalt, laat staan collegegeld, eten, boeken, kleding, verzekeringen e.d.

En tja, als studenten dan veel gaan werken om niet te lenen, wat dan wel enigszins ten koste gaat van de studie, worden ze weer door de overheid bestraft met eisen die per jaar meer absurd worden. Hoe dan ook wil de overheid blijkbaar dat studenten eindigen met een fikse studieschuld, waarschijnlijk om ze zo te dwingen een loonslaaf worden, geketend door schuld.
Beargumenteer maar eens hoe een semi-leenstelsel drempelverhogend werkt.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  donderdag 9 december 2010 @ 11:13:36 #238
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89711440
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 11:12 schreef eriksd het volgende:

[..]

Nah, dat is niet te doen aan iemand die in de homo economicus gelooft.
  donderdag 9 december 2010 @ 11:24:46 #239
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89711778
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 11:13 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Nah, dat is niet te doen aan iemand die in de homo economicus gelooft.
Je kan het dus niet. Okee, dan weten we dat. Elke keer een beetje ronkende retoriek de ether inslingeren, en wanneer er om onderbouwing gevraagd wordt rent meneer snel weg :')
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  donderdag 9 december 2010 @ 11:35:39 #240
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89712179
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 11:12 schreef eriksd het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 21:47 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik snap ook wel dat je telkens met deze kreet aankomt, iets rationeel bekijken is veel moeilijker.
Even mijzelf quoten.
quote:
Het is geen zekere investering, het is een gok met veel ' wat-als' vragen.

Wat als er met deze opleiding niet veel te verdienen valt?
Wat als deze opleiding niet bij je blijkt te passen?
Wat als je tijdens je opleiding in de problemen komt en hem niet af kan maken?

Dan zit je dus met een grote schuld. In veel gevallen is die wel af te betalen maar zoals Igen al zegt, ligt er toch ergens een grens.
En dit overkomt heus niet alleen sukkels die blind voor een pretstudie kiezen.

Hoeveel mensen zitten tijdens hun studie wel niet met een zieke/stervende ouder in hun maag?
Hoeveel mensen krijgen wel persoonlijke sores tijdens 4 jaar studie?
Wie weet op zijn 18 al wat ie op zijn 45 ste wil doen?
Wie doet er niet een studie die ook heel veel andere mensen doen? En dus veel concurrentie?
Of een studie die opleidt tot een baan in de publieke sector waar ook geen gouden bergen te halen zijn?

De progressieve belastingen helpen ook al niet mee..
En als je weet dat er altijd wel een mouw te passen is aan de schuld (papa!)zul je makkelijker die gok nemen dan als je weet dat je er financieel helemaal alleen voor staat. En dat geldt des te meer voor niet 100% succes-verzekerd studies.

Daar is je drempel.

Oh ja. de schuld bij de IBG wordt niet automatisch kwijtgescholden na 15 jaar. En de rentepercentages zijn ook niet verwaarloosbaar laag, mijn vriendin betaalt 4%.
  donderdag 9 december 2010 @ 11:41:22 #241
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89712421
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 11:35 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

[..]

Even mijzelf quoten.

[..]

En als je weet dat er altijd wel een mouw te passen is aan de schuld (papa!)zul je makkelijker die gok nemen dan als je weet dat je er financieel helemaal alleen voor staat. En dat geldt des te meer voor niet 100% succes-verzekerd studies.

Daar is je drempel.

Oh ja. de schuld bij de IBG wordt niet automatisch kwijtgescholden na 15 jaar. En de rentepercentages zijn ook niet verwaarloosbaar laag, mijn vriendin betaalt 4%.
Het valt mij wel vaker op dat jij met allerhande mogelijke problemen op de proppen komt die een mens mogelijkerwijs zou kunnen ervaren als hij/zij gaat studeren. Dat is inherent aan het fenomeen investeren: een onzekere factor. Een gedegen opleiding zal altijd een baan opleveren. Heb je persoonlijke problemen waardoor je studieschuld oploopt, dan geldt er een zeer soepele betalingsregeling, die -even terzijde- door het huidige kabinet voor een langere periode met lagere bedragen gaat gelden.

Dat er hier een aantal users heel stoer over de vermeende rijke achtergrond van de gemiddelde VVD stemmer lopen te zeuren, slaat nergens op. Een leenstelsel betekent gelijke kans op financiele middelen voor iedereen. En uiteraard zal er een groep zijn voor wie deze rekening misschien minder zwaar meeweegt, dat zal je altijd hebben, zo is het leven. Laat onverlet dat wanneer iemand wil studeren en geen geld heeft, hij/zij beroep kan doen op een solide financieel stelsel. Soit.

Ik heb helemaal een broertje dood aan van die flutonderzoeken onder studenten die zeggen dat x-% stopt met studeren bij een (semi)leenstelsel. Als je niet bereid bent enigzins een risico te nemen, hoor je wat mij betreft niet thuis op het hoger onderwijs
Bis bis bis
  donderdag 9 december 2010 @ 11:53:11 #242
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89712901
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 11:41 schreef eriksd het volgende:

Ik heb helemaal een broertje dood aan van die flutonderzoeken onder studenten die zeggen dat x-% stopt met studeren bij een (semi)leenstelsel. Als je niet bereid bent enigzins een risico te nemen, hoor je wat mij betreft niet thuis op het hoger onderwijs
De rijke mensen hoeven nu juist geen risico te nemen. Het wordt alleen van de armeren gevraagd.

En misschien vinden die het inderdaad een te groot risico. Zo exotisch zijn mijn verhalen over stervende ouders en depressieve episodes niet. Als ik om mij heen kijk zie ik heel vaak dat tijdens de studie iets gebeurt waardoor mensen eventjes iets anders dan studeren aan het hoofd hebben.

Het gewone leven gaat immers gewoon door tijdens die 4 jaar. Ongelukken gebeuren, relaties lopen op de klippen, kankers zaaien uit. Ik zou zeggen: het gebeurt haast vaker wel dan niet, als je ook verkeerde keuzes en mislukte studies meeneemt.

En dan heb ik ook nog eens gelezen dat 60% van de jongeren studeert. Al doe je die investering dan nog steeds is het niet gezegd dat je een betere onderhandelingspositie hebt. Je moet zelf meerwaarde geven, en niet iedereen zal dat lukken. Ook gaan sommige mensen werken in de publieke sector, dan zit er sowieso niet al te veel in. En als het fout gaat dan strijkt men echt niet met het hand over het hart. Zo soepel is die regeling niet. Afbetalen zul je, en als jij niet kan kijken ze gewoon naar je partner.

Het risico is hier in Nederland veel gewoonweg te groot. ik ben het met je eens dat in een ander land waar een studie wel een evidente financiële meerwaarde geeft, een leenstelsel zeker een oplossing kan zijn.
  donderdag 9 december 2010 @ 14:30:50 #243
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_89719108
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 22:14 schreef motorbloempje het volgende:
Wat minder zal worden met 't wellicht nieuwe systeem is de keuze om te gaan werken ernaast, maargoed, ik neem aan dat deeltijdopleidingen niet afgeschaft worden, dus mocht je écht willen studeren én ervoor moeten werken, dan zijn deeltijdopleidingen altijd nog een optie.

Jezelf ontwikkelen mág moeite kosten en is geen geplaveide weg... :)
De deeltijdopleidingen worden helaas wel de facto afgeschaft. Je gaat net zoveel voor deeltijd betalen als voltijd (= defacto afgeschaft) en voor deeltijd gelden dezelfde regels als voor voltijd qua boetes bij vertraging.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_89719213
o, jemig! Waar heb ik dat niet gelezen? :{
Ja doei.
pi_89719299
quote:
4s.gif Op donderdag 9 december 2010 14:30 schreef finsdefis het volgende:

[..]

De deeltijdopleidingen worden helaas wel de facto afgeschaft. Je gaat net zoveel voor deeltijd betalen als voltijd (= defacto afgeschaft) en voor deeltijd gelden dezelfde regels als voor voltijd qua boetes bij vertraging.
WTF? :{ Sloop even lekker de kenniseconomie verder... Waar heb je dat vandaan?
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  donderdag 9 december 2010 @ 14:36:02 #246
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89719388
quote:
4s.gif Op donderdag 9 december 2010 14:30 schreef finsdefis het volgende:

[..]

hahahahahaha. Welja, dat kan er ook nog wel bij. En dan is de overheid verbaasd als mensen geen enkel vertrouwen meer in haar heeft.
  donderdag 9 december 2010 @ 14:38:30 #247
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_89719499
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 14:34 schreef Ewelina het volgende:

[..]

WTF? :{ Sloop even lekker de kenniseconomie verder... Waar heb je dat vandaan?
Misschien dat het propaganda van het College van Bestuur was, maar het gaat in ieder geval in Nijmegen gebeuren en ze stelden dat vele andere universiteiten dit ook overwogen.

Overigens gaat het deeltijd=voltijd qua boeteregeling sowieso gelden voor alle universiteiten onder de huidige voorstellen.
- Thucydides
  donderdag 9 december 2010 @ 14:40:38 #248
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_89719605
Maar het is natuurlijk nog niet te laat. Hopen dat het allemaal alsnog faalt dan hoeven dit soort maatregelen ook niet doorgevoerd te worden.
- Thucydides
pi_89719718
Ben jij naar dat informatiecollege geweest deze week? Ik was / ben ziek en als ik niet ziek was had ik moeten werken.. dus kon er niet bij zijn -O-
Ja doei.
  donderdag 9 december 2010 @ 14:46:11 #250
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_89719907
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 14:42 schreef motorbloempje het volgende:
Ben jij naar dat informatiecollege geweest deze week? Ik was / ben ziek en als ik niet ziek was had ik moeten werken.. dus kon er niet bij zijn -O-
Nee, ik heb via mijn bestuur beleidsstukken ter inzage gekregen waarin geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen voltijd en deeltijdstudenten. Er staan echter wel een hoop disclaimers in omdat ze het wellicht nog strenger willen maken of juist minder streng a.d.h.v. de regeringsbeslissingen.

Het wettelijk collegegeld zal overigens sowieso 1.713 euro bedragen, maar dat was al bekend geloof ik.
- Thucydides
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')