Kortom, als je dit jaar je bachelor haalt ongeacht hoeveel jaar je er over hebt gedaan, en daarna (vanaf het volgende collegejaar!) je master nominaal afrond, betaal je geen boete?quote:Op donderdag 2 december 2010 17:21 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dan lees je niet goed. Als je enige vorm van vertraging hebt opgelopen tijdens je bachelor (met of zonder boete) ben je verplicht om je master wel in de gestelde tijd (1 of 2 jaar, afhankelijk van de opleiding) te halen als je boetes wil ontlopen. Het is niet zo dat je meteen begint met een boete, je hebt alleen je recht tot extra studietijd al verbruikt tijdens je bachelor.
Je zou ook kunnen zeggen dat je de bachelor en master los moet zien (zoals de VVD) en dat je sowieso weer met een jaar speling begint in je master (dus dat je 2 jaar boetevrij mag studeren). De LSVB heeft echter van het OCW te horen gekregen dat dat niet klopt, en zo is mij dat ook uitgelegd
Het instellingscollegegeld inderdaad. Maar dat wordt niet door alle instellingen werkelijk toegepast; de EUR bijv. laat het (bij sommige opleidingen (?)) achterwege. Verandert die regeling niet voor zittende studenten?quote:Op donderdag 2 december 2010 17:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dit jaar is de regeling al ingegaan dat mensen die een tweede bachelor (HBO/WO) beginnen daar een verhoogd collegegeld voor moeten betalen. De staat stopt dan gedeeltelijk met sponsoren.
Nope. Je komt er dan net mee weg. Je verliest echter wel je jaar speeltijd tijdens je master.quote:Op donderdag 2 december 2010 17:36 schreef ColaKoning het volgende:
[..]
Kortom, als je dit jaar je bachelor haalt ongeacht hoeveel jaar je er over hebt gedaan, en daarna (vanaf het volgende collegejaar!) je master nominaal afrond, betaal je geen boete?
In januari wordt bekend gemaakt of er nog een speciale regeling voor zieken en gehandicapten komt. Nederland kennend zal er sowieso wel wat bedacht worden, Halbe Zijlstra zou daar ook nog naar kijken.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:11 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ben net bezig een discussie te schrijven voor mijn bachelor. Persoonlijk wordt ik er dus niet door geraakt.
Maar trek het me wel enorm aan omdat het zo onrechtvaardig is om mensen hier achteraf mee te naaien. En omdat het een grote groep mensen (zieken en gehandicapten) feitelijk uitsluit van hoger onderwijs. Daarmee gaan we in mijn optiek terug naar de 19 de eeuw. Je hebt een scherpe geest, jongen, maar studeren is niet voor jouw soort weggelegd.
Eerst zou het voor alle studenten gaan gelden, dus dat is al een verbetering.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:15 schreef Ryon het volgende:
[..]
In januari wordt bekend gemaakt of er nog een speciale regeling voor zieken en gehandicapten komt. Nederland kennend zal er sowieso wel wat bedacht worden, Halbe Zijlstra zou daar ook nog naar kijken.
Boris van der Ham heeft in een motie nog gevraagd of er een speciale regeling komt voor beta studenten omdat die het zo zwaar hebben. Maar dat zal hem wel niet worden.
Dat sowieso ja. Ze zijn te schijterig om zich te wagen aan hervorming van de AOW, de WW en de HRA enzo, en zien in de studenten een makkelijke prooi.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:41 schreef LBS het volgende:
Je zou beter op andere dingen kunnen bezuinigen dan het hoger onderwijs een rijkeluiszoontjes' aangelegenheid te gaan maken. Schandalig dat ze het zelfs al voorstellen. Oprotten met die plannen.
Weet je wat mij het meeste stoort?quote:Op donderdag 2 december 2010 18:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat sowieso ja. Ze zijn te schijterig om zich te wagen aan hervorming van de AOW, de WW en de HRA enzo, en zien in de studenten een makkelijke prooi.
Heel dom, want zowel het bezuinigen op onderwijs maar ook het nalaten van die hervormingen zijn allebei op de lange termijn schadelijk voor Nederland. Het zijn dus echt precies helemaal de verkeerde keuzes die dit kabinet maakt.
Ik dacht ook al aan de HRA...quote:Op donderdag 2 december 2010 18:49 schreef von_Preussen het volgende:
Laat ze eens beginnen met HRA langzaam af te bouwen, onee, dan treft het de generatiegenoten van Rutte, laten we dan maar lekker makkelijk proberen te scoren door diegene die het minste verzet leveren aan te pakken.
Alles wat bij een psychiater gediagnosticeerd is.. denk ik.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:49 schreef von_Preussen het volgende:
Maar goed, dat men er nu rekening mee wil houden dat mensen met een ziekte of handicap er langer over is alweer een stuk beter, alleen is dan de vraag wat allemaal daaronder gaat vallen (bijv. autisme wel of niet).
Leuk schemaatjequote:Op donderdag 2 december 2010 19:23 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Volgens mij zijn er twee manier om dit in te voeren, en het is nog steeds onduidelijk welke het wordt. Om het makkelijk te maken heb ik een schemaatje voor een denkbeeldige student geklust. De denkbeeldige student studeert geschiedenis, een vierjarige studie (3 jaar bachelor + 1 jaar master), en doet daar maar liefst 7 jaar over. Ik noem hem Mark R. Hij doet dit door eerst 5 jaar over zijn bachelor te doen, en daarna 2 jaar over zijn master.
[ afbeelding ]
De vraag is nu: wanneer gaat het hoge collegegeld in? Mogelijkheid #1 is dat je het model van stufi volgt. In principe weet je niet van elke student die een bachelor begint, dat hij ook een master gaat doen. Dit probleem geldt nu ook al voor stufi: Mark krijgt gewoon 4 jaar stufi tijdens zijn bachelor, en daarna niets meer. Totdat hij zijn diploma's haalt ziet de IB-groep dit als een voorlopige lening, daarna wordt het kwijtgescholden. Mocht Mark nou nooit een master gaan doen maar wel 4 jaar stufi gekregen hebben, dan wordt het laatste jaar stufi-lening nooit kwijtgescholden. Werkt prima in de praktijk.
Maar nu het collegegeld. Omdat dit niet geld is dat je krijgt, maar dat je moet betalen zit je met een probleem als Mark geen master gaat doen na zijn bachelor. Hij heeft immers nooit hoog collegegeld betaald, omdat hij nog binnen de 4+1=5 jaar zat. Het blijkt nu dus dat hij maar recht had op 3+1=4 jaar. Wat ga je doen met het verschil? Acceptgiro sturen om met terugwerkende kracht hoger collegegeld te innen? Of ga je dat bedrag op magische wijze bij zijn studieschuld optellen? Dat lijkt me een groot probleem.
Mogelijkheid #2 is dat je de bachelor echt als losse studies beschouwt, waarvoor je gezamelijk 1 jaar uitloopt hebt. Het probleem hier is dat je afwisselend hoog en laag collegegeld aan het betalen bent. Dit voorbeeld heeft nog nette hele jaren, maar als de scheiding ergens halverwege het jaar ligt krijg je nog meer chaos. Het wordt helemaal erg als je ook de plannen meeneemt om langstudeerders hun OV af te pakken. Dan zou je eerst een jaar zonder zitten en dan opeens weer met?
Of is er misschien nog een andere manier? Als je er 1 weet: leef je uit, de Excel-file staat hier.
Maar wat doe je dan met het geval als Mark R. na 5 jaar zijn bachelor haalt en stopt? Collegegeld betaal je direct aan de universiteit, maar hoe weet die dat je gestopt bent, en je ze eigenlijk meer collegegeld had moeten betalen? Voor hetzelfde geld doe je namelijk nu ergens anders een master. Of gaat de DUO dat dan opeens innen?quote:Op donderdag 2 december 2010 21:08 schreef Cortax het volgende:
Zoals het op mij is overgekomen willen ze het geheel van de studie aanschouwen: Een studie duurt 4 jaar +1 jaar vertraging = 5 jaar. Na 5 jaar (wat je ook doet, bachelor of master) betaal je het verhoogde collegegeld. Ik vermoed dus mogelijkheid #1
Maar dan spreek je dus ook van studievertraging indien je na je HBO Bachelor van 4 jaar een 2jarige master gaat doen, en eventueel een half jaar premaster. Dit vind ik niet kunnen eigenlijk, want je loopt dan geen vertraging op.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:08 schreef Cortax het volgende:
Zoals het op mij is overgekomen willen ze het geheel van de studie aanschouwen: Een studie duurt 4 jaar +1 jaar vertraging = 5 jaar. Na 5 jaar (wat je ook doet, bachelor of master) betaal je het verhoogde collegegeld. Ik vermoed dus mogelijkheid #1
In de situatie die jij schetst is de nominale studieduur 6 jaar, en zou je dus pas in het 8e jaar de boete betalen, tenminste, zoals jij het schetst.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:19 schreef Pizzabodem het volgende:
[..]
Maar dan spreek je dus ook van studievertraging indien je na je HBO Bachelor van 4 jaar een 2jarige master gaat doen, en eventueel een half jaar premaster. Dit vind ik niet kunnen eigenlijk, want je loopt dan geen vertraging op.
En als je kapt met je opleiding, en je begint een nieuwe dan gaat er een nieuwe 'nominale termijn' in. Dan zou je dus 7 jaar achter elkaar steeds iets anders kunnen doen zonder 'boete'quote:Op donderdag 2 december 2010 21:20 schreef Cortax het volgende:
[..]
In de situatie die jij schetst is de nominale studieduur 6 jaar, en zou je dus pas in het 8e jaar de boete betalen, tenminste, zoals jij het schetst.
Tuurlijk, dat regeerakkoord deugt niet. Ze hebben bijvoorbeeld en passant ook even ingevoegd, dat de numerus fixus wordt afgeschaft, terwijl ze geen idee hebben wat daarvoor moet gebeuren en de medische branche heeft allang duidelijk gemaakt dat dit niet zomaar mogelijk is. Het is typisch voor deze regering, eerst besluiten en daarna gaan nadenken, als ze dat überhaupt nog doen.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:28 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Het probleem met dit soort dingen is natuurlijk dat het in een uurtje is bedacht aan de coalitie-onderhandelingstafel. Daar is dan grofweg een bedrag aan bezuiniging bij uitgerekend, en dat bedrag is dan in steen verankerd. Of en hoe het allemaal daadwerkelijk uit te voeren is en wat de impact op "speciale gevallen" is mogen ambtenaren dan maar gaan uitzoeken.
Maar dat betekent dus dat je beboet wordt terwijl je met je master wel keurig op schema loopt.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:08 schreef Cortax het volgende:
Misschien bedoelen ze dat ze je studie als een geheel zien qua 'rechten' die je ervoor krijgt. Een x jaar stufi, (op is op, ook al ben je nog niet bij je master ) en een jaar uitlooprecht 'op is op' .quote:Op donderdag 2 december 2010 21:08 schreef Cortax het volgende:
De VVD wil studeren dan ook weer alleen voor de elite maken. Al die paupers die maar wat leren en mondig worden en zich opwerken, dat kan niet hoor.quote:Op donderdag 2 december 2010 22:23 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Maar dat betekent dus dat je beboet wordt terwijl je met je master wel keurig op schema loopt.
Dat is mensen gewoon afschrikken om te studeren en heeft dus niks meer met ' prikkelen' te maken.
dan moet ik naar de uniquote:Op vrijdag 3 december 2010 12:05 schreef Ewelina het volgende:
Vrijdag 10 december komt er een demonstratie: http://www.asva.nl/
Demonstreren tegen maatregelen die een vijfjarige kleuter bedacht had kunnen hebben, maar helaas door dit kabinet serieus worden genomen is nooit verkeerd. Weg met Rutte! Ik hoef geen mongool als minister president.quote:Op vrijdag 3 december 2010 13:14 schreef von_Preussen het volgende:
Waarom nu al protesten en dat op korte termijn?
Is het niet handiger om in Januari, als men met de wet aan de slag gaat, kort daarvoor te gaan protesteren? Want nu vergeet de samenleving dat hele protest weer in Januari, dan kan je in mijn optiek beter demonstreren als het daadwerkelijk zin heeft.
En wat mij betreft gaat dat ook echt wel gebeuren als ze niet gaan luisteren.quote:Op vrijdag 3 december 2010 13:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
Demonstreren is voor mietjes! Rebelleren moet je! Een coup d'etat forceer je niet met een spandoek en wat loze leuzen!
Je weet dat dit een voorstel was van een parlementariër?quote:Op vrijdag 3 december 2010 15:08 schreef catchit het volgende:
Kijk op deze website:
http://www.europa-nu.nl/i(...)niet_retroactiviteit
Deze wet is retroactief, dus niet legaal!!
je wilt echt heel erg graag dat dit voorstel wordt ingevoerd hè?quote:Op vrijdag 3 december 2010 15:11 schreef eriksd het volgende:
[..]
Je weet dat dit een voorstel was van een parlementariër?
Wat een domme reactie dit. Of ik voor of tegen ben staat volkomen los van het feit dat ik hier mensen wijs op foutieve suggesties of juridische constructies.quote:Op vrijdag 3 december 2010 16:15 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
je wilt echt heel erg graag dat dit voorstel wordt ingevoerd hè?
QFTquote:Op vrijdag 3 december 2010 16:29 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat een domme reactie dit. Of ik voor of tegen ben staat volkomen los van het feit dat ik hier mensen wijs op foutieve suggesties of juridische constructies.
Jij wil echt heel graag wat zeuren hé.
Dit heeft er echt niks mee te makenquote:Op vrijdag 3 december 2010 15:08 schreef catchit het volgende:
Kijk op deze website:
http://www.europa-nu.nl/i(...)niet_retroactiviteit
Deze wet is retroactief, dus niet legaal!!
Door wie is het jou uitgelegd?quote:Op donderdag 2 december 2010 17:15 schreef Ryon het volgende:
De LSVB heeft echter van het OCW te horen gekregen dat dat niet klopt, en zo is mij dat ook uitgelegd
Dit is nog totaal niet bekend he..quote:Op zaterdag 4 december 2010 12:00 schreef LesStroud het volgende:
Binnen de periode dat je studeert. Dus een foute keuze gaat dan gewoon meetellen.
Dat heb ik nergens gezien. De LSvB is het ook niet met je eens, en zij hebben overleg gehad met het ministerie.quote:Op zaterdag 4 december 2010 13:46 schreef Warren het volgende:
[..]
Voor zover ik het begrijp heeft deze regel betrekking op de studie die je doet en niet over de periode dat je gestudeerd hebt.
quote:Het nieuwe kabinet is van plan om op verschillende manieren hard te bezuinigen op studenten. Zo zal het kabinet studenten die langer dan één jaar uitloop in hun studie hebben straffen met een collegegeldverhoging van 3.000 euro per jaar en het intrekken van de OV-kaart. Concreet betekent dit dat studenten met studievertraging door bijvoorbeeld een functiebeperking, een studieprogramma in het buitenland, een verkeerde studiekeuze het risico lopen een hoger collegegeldtarief te betalen. Ook zullen zij dan zelf voor de reiskosten moeten opdraaien. Dit is vooral vervelend indien studenten in een andere stad studeren of stagelopen, dan waar zij wonen.
Ja, maar in dat bericht staat "uitloop in hun studie". Stel ik rond bachelor X af binnen de tijd, dan begin ik met bachelor 2 aan een schone lei. Ik vind het sowieso een heel dubbelzinnig bericht.quote:Op zaterdag 4 december 2010 14:26 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Dat heb ik nergens gezien. De LSvB is het ook niet met je eens, en zij hebben overleg gehad met het ministerie.
[..]
Klopt dat het bij speculeren blijft, maar het lijkt me persoonlijk echt heel sterk als ze gaan kijken naar de uitloop in je huidige studie, en eerdere niet-afgemaakte studies buiten beschouwing laten. De huidige prestatiebeurs en ov-regeling houden daar immers ook geen rekening mee. "Hun studie" zie ik persoonlijk als onzorgvuldig taalgebruik voor "hun studietijd".quote:Op zaterdag 4 december 2010 14:36 schreef Warren het volgende:
[..]
Ja, maar in dat bericht staat "uitloop in hun studie". Stel ik rond bachelor X af binnen de tijd, dan begin ik met bachelor 2 aan een schone lei.
Maar het blijft speculeren, er is toch nog geen concreet wetsvoorstel?
Op exact dezelfde manier als nu bepaald wordt hoeveel jaar stufi je krijgt. Als ik het goed heb is dat 4 jaar voor je eerste voorbeeld, 6 jaar voor je tweede. Hoog collegegeld kan dan ingaan na respectievelijk 5 en 7 jaar.quote:Op zaterdag 4 december 2010 14:45 schreef Warren het volgende:
Ja maar kijk, hoe bepaal je dan nog wat de "normale studieduur is"?
Stel je begint aan Geneeskunde. Hiervoor staat 6 jaar. Maar je stop na 2 jaar en je gaat economie doen ofzo (4 jaar)? Wat geldt er dan?
Of stel het omgekeerde: je begint aan economie en je stopt na 2 jaar en je gaat geneeskunde doen?
Volgens mij ontstaat hier een groot propleem... je kan immers niet meer spreken van vertraging in je studie.
Ik weet niet hoor. Ik en vele mensen met mij hebben het toch anders opgevat. Daarom wacht ik even af wat er concreet gaat gebeuren.quote:Op zaterdag 4 december 2010 14:46 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Op exact dezelfde manier als nu bepaald wordt hoeveel jaar stufi je krijgt. Als ik het goed heb is dat 4 jaar voor je eerste voorbeeld, 6 jaar voor je tweede. Hoog collegegeld kan dan ingaan na respectievelijk 5 en 7 jaar.
Drugs in Eindhoven..quote:Op zaterdag 4 december 2010 14:51 schreef Warren het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor. Ik en vele mensen met mij hebben het toch anders opgevat. Daarom wacht ik even af wat er concreet gaat gebeuren.
Ik vraag me wel af waar ze het nu in de Kamer over hebben. Er is nog niks echt concreet bekend, dus waar praten ze nu over?
Nouja, we zullen vanzelf zien wie er gelijk heeft.quote:Op zaterdag 4 december 2010 14:51 schreef Warren het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor. Ik en vele mensen met mij hebben het toch anders opgevat. Daarom wacht ik even af wat er concreet gaat gebeuren.
Ik vraag me wel af waar ze het nu in de Kamer over hebben. Er is nog niks echt concreet bekend, dus waar praten ze nu over?
Inderdaad. En moet je je eens voorstellen welk gevolg dit heeft voor mensen die bijvoorbeeld geneeskunde willen doen. Stel je bent uitgeloot, dan zit een parkeerstudie er niet meer in (als jij gelijkt hebt).quote:Op zaterdag 4 december 2010 14:56 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Nouja, we zullen vanzelf zien wie er gelijk heeft.Ik hoop natuurlijk dat jij dat bent.
Nou, ik ga dus geneeskunde doen (volgende jaar, als alles lukt) en ik heb hier naar gekeken. Het plan om de numerus fixus op te heffen gaat dus echt niet door (zoals het er nu naar lijkt). Er zijn simpelweg te weinig capaciteiten bij uni's en er zijn te weinig opleidingsplekken.quote:Op zaterdag 4 december 2010 15:27 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ach het kabinet wil ook de numerus fixus afschaffen zonder eerst goed na te denken of dat wel haalbaar is, dus dat probleem is wat hun betreft ook al opgelost.
quote:Studenten weer straat op tegen bezuinigingen
Uitgegeven: 4 december 2010 16:07
Laatst gewijzigd: 4 december 2010 16:08
AMSTERDAM - Studenten gaan vrijdag weer in verschillende steden de straat op om te demonstreren tegen de geplande bezuinigingen op het onderwijs.
Er vindt onder meer een demonstratie plaats op de Dam in Amsterdam. Verder zijn er protesten in Nijmegen en Wageningen.
Dat liet voorzitter Lodewijk Berkhout van de Amsterdamse studentenvakbond ASVA studentenunie zaterdag weten.
Volgens hem is er al jarenlang te weinig geld voor onderwijs en zijn de nieuwe bezuinigingen dan ook onacceptabel.
Hoger collegegeld
Studenten gingen al eerder de straat op om tegen deze bezuinigingen te protesteren.
Het kabinet wil onder meer dat studenten voor hun masteropleiding geen studiefinanciering meer krijgen, maar alleen nog maar geld kunnen lenen.
Verder zouden studenten die minimaal een jaar langer over hun studie doen dan de bedoeling is, een hoger collegegeld moeten betalen: 5000 euro per jaar.
Aanmeldingen
Op een speciale Facebook-pagina hadden zaterdagmiddag al circa 1500 personen aangegeven bij de demonstratie in Amsterdam te zijn.
Berkhout: ''De snelheid waarmee de aanmeldingen binnenkomen laat zien dat heel veel studenten zich zorgen maken over de geplande bezuinigingen. Iedereen is hier welkom.''
© ANP
Dat is die 3000 + 1700 idd.quote:Op zaterdag 4 december 2010 17:48 schreef von_Preussen het volgende:
¤5000 extra collegegeld? Of is dat die ¤3000 + ¤1700 "gewoon"?
Onwerkbaar.quote:Op zaterdag 4 december 2010 21:37 schreef Hawkery het volgende:
Al snap ik dat eeuwige studeerders moeten aangepakt worden, maar 1 jaar....? Dus als ik van het HBO naar het WO ga en een verkeerde studiekeuze maak (wat ik gedaan heb), mag ik dus gaan betalen? Voor mij zou deze plannen een enorme financiële aanslag zijn. Ik heb het simpelweg niet.
Maargoed, tot zover ik weet komt deze regeling nooit door de 1e kamer heen. Het gaat tegen een paar wetten in, waarvan onder andere het vertrouwensbeginsel. Ik zou misschien nooit zijn begonnen met mijn nieuwe studie als ik dit van te voren wist.
Oplossing? Nominaal+ 2 of 3 jaar (?) met wellicht uitzonderingen voor technische en medische studenten. Er moet ook wel iets meer begrip komen voor zieke, gehandicapte, en studenten die vanaf lagere niveaus instromen (MBO, HBO). Deze regel is overduidelijk snel in elkaar geflanst tijdens het plannen van bezuinigen.
Wel handig gedaan door de overheid. Eerst hak je een jaar af van de oude doctoraalstudie, dat geef je een ander naampje en dan zeg je tegen mensen die dat willen behalen "sorry, je wilt een tweede studie doen, ga maar meer betalen voor hetzelfde".quote:Op zondag 5 december 2010 10:07 schreef Renesite het volgende:
Onwerkbaar inderdaad. Meer omdat het instromen weliswaar goed is, maar je aan de andere kant wél moet beseffen dat je jezelf moet bewijzen. Ook hier kunnen dan de kosten aanhangen. Je kiest er zelf voor ná al een diploma gehaald te hebben om door te gaan. Niemand verplicht je dit te doen. Een diploma per persoon. Én ja, dat zeg ik die ook nu bezig is met de tweede. Gewoon geen stufi meer. Wél gewone collegegelden. Geen idee wat deze hersenspinsel oplevert?
quote:Op zondag 5 december 2010 10:53 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Wel handig gedaan door de overheid. Eerst hak je een jaar af van de oude doctoraalstudie, dat geef je een ander naampje en dan zeg je tegen mensen die dat willen behalen "sorry, je wilt een tweede studie doen, ga maar meer betalen voor hetzelfde".
Jij doet toch gewoon een HBO na MBO? Dat vind ik geen tweede studie. Je krijgt nog gewoon stufi, ov én normaal collegegeld.quote:Op zondag 5 december 2010 10:07 schreef Renesite het volgende:
Onwerkbaar inderdaad. Meer omdat het instromen weliswaar goed is, maar je aan de andere kant wél moet beseffen dat je jezelf moet bewijzen. Ook hier kunnen dan de kosten aanhangen. Je kiest er zelf voor ná al een diploma gehaald te hebben om door te gaan. Niemand verplicht je dit te doen. Een diploma per persoon. Én ja, dat zeg ik die ook nu bezig is met de tweede. Gewoon geen stufi meer. Wél gewone collegegelden. Geen idee wat deze hersenspinsel oplevert?
In Amsterdam: http://www.facebook.com/event.php?eid=177994625560767quote:Op zondag 5 december 2010 11:36 schreef Vraagteken87 het volgende:
Ik ben erbij. Kan iemand mij een link geven naar het facebook event, thanks!
Ja, ik skip er zelfs college voor.quote:Op zondag 5 december 2010 11:02 schreef Ewelina het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik neem aan dat je er vrijdag bij bent?
Als je geen stufi meer krijgt ben je wel genaaid.quote:Op zondag 5 december 2010 13:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Heel even voor de mensen die zeggen dat ze met die nieuwe regeling hun studie financieel niet af kunnen maken: er is sprake van dat het maximumbedrag aan collegegeldkrediet dat je bij de DUO kunt lenen met hetzelfde bedrag omhoog gaat. Onmogelijk is het dus niet om het af te maken, maar je krijgt er wel een hogere studieschuld van.
Toch maar tot 3 jaar nadat je geen beurs meer krijgt?quote:Op zondag 5 december 2010 14:17 schreef motorbloempje het volgende:
je mag nog tot 6 jaar na je stufi gewoon collegekrediet lenen (maximaal lenen).
dáár zou eventueel wel iets op bezuinigd mogen worden. Maar een universitaire studie zonder master is als ren hond zonder staart. Het bestaat maar er mist wel wat...quote:Op zondag 5 december 2010 11:42 schreef alors het volgende:
[..]
Jij doet toch gewoon een HBO na MBO? Dat vind ik geen tweede studie. Je krijgt nog gewoon stufi, ov én normaal collegegeld.
Ik had een mailtje van de IB-groep gehad dat je 3 jaar nog kunt lenen (na de 4 jaar stufi). Is het verschil dan dat je het collegegeldkrediet tot 6 jaar na je studie kunt laten lopen?quote:Op zondag 5 december 2010 14:28 schreef motorbloempje het volgende:
Mr.Mo heeft vorig jaar als enig jaar nog maximaal geleend, 10e jaar.
http://www.ibgroep.nl/par(...)nanciering/lenen.aspquote:Lenen na je prestatiebeurs
Als je geen recht meer hebt op de prestatiebeurs, maar wel als voltijdstudent staat ingeschreven, kun je nog maximaal drie jaar lenen. Die periode van drie jaar noemen we de leenfase. Als je in de leenfase zit kun je in 2010 en 2011 per maand maximaal ¤ 853,16 lenen.
Zal wel zo zijn. Voor studiefinanciering tellen HBO en WO ook gelijk.quote:Op zondag 5 december 2010 16:04 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik wil even een vraag stellen. Ik heb volgens mij bij buitenhof gehoord dat als je op hbo studievertraging hebt opgelopen van 1 jaar of meer, dat je dan op de universiteit dan geldt als een boetestudent. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
Dan studeer je keihard voor je nieuwe master en mag je dus dik gaan betalen omdat je ergens in 2007 andere dingen aan je hoofd dan studeren gehad hebt..quote:Op zondag 5 december 2010 16:23 schreef Warren het volgende:
Voor de mensen die het niet gezien hebben:
http://www.vpro.nl/progra(...)4884/items/44259452/
En inderdaad, hij heeft het over de periode dat je gestudeerd hebt... ik hoop echt dat dit niet zo gaat uitpakken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |