Die, collegegeld kan je gewoon per maand betalen. Sowieso kunnen ze het al helemaal niet maken om je collegegeld van vorig collegejaar te verhogen.quote:Op donderdag 9 december 2010 22:39 schreef Schuifpui het volgende:
Wat zal het mij gaan kosten? Ik ben naar verwachting oktober 2011 klaar, totaal 7 jaar en 1-2 maanden over gedaan. Kost het dan:
• ¤3000 omdat de regeling dan in gaat, je betaalt per jaar
• ¤500, wat de regeling gaat dan in en je betaalt per maand
• ¤3000 + ¤500, van het huidige college jaar en de maanden sept en okt van volgend jaar
• ¤6000 omdat je per jaar betaalt en het huidige collegejaar ook meetelt
[edit] 5 jarige studie, grootste deel van de vertraging tijdens de BSc opgelopen o.a. door ziekte, deel van de vertraging in MSc door stage
Er zijn naar mijn weten geen veranderingen aangekondigd in de huidige regelingen die bepalen wanneer je hoger collegegeld moet betalen vanwege het doen van een tweede studie.quote:Op donderdag 9 december 2010 22:41 schreef Markeerstift het volgende:
Weet niet of het hier mag maar ik zit in de volgende situatie:
4 jaar HBO(nog geen diploma opgehaald) en ben nu 3e jaars BA Psychologie. Hierna doe ik 1 jaar MA. Ik heb dus lang niet voldaan aan de nominale studievoorwaarde+ 1 jaar uitloop. Dus dat betekent sowieso 3000 euro boete volgend jaar. Maar dat telt dan toch niet als 2e studie? Dus niet ook nog ipv 1500 euro studiekosten 6000 euro?
Niet in de zin dat je er nog eens extra hoog collegegeld voor moet betalen (buiten de boete als je er te lang over doet)quote:Op donderdag 9 december 2010 22:49 schreef Gestiech het volgende:
De master zou zoals ik begrepen heb dus wel een tweede studie worden. Vandaar de grapjes over Rutte de bachelor.
De studentenvakbonden zijn de afgelopen tijd achter de schermen druk in gesprek geweest met kamerleden en het ministerie. Dat je het niet ziet betekent niet dat het niet gebeurt.quote:Op donderdag 9 december 2010 23:08 schreef Gestiech het volgende:
met hierboven.
Ik vraag me soms ook weleens af waarom er altijd alleen maar wordt gedemonstreerd. Heel hard roepen hoe erg ze het er niet mee eens zijn. Daar zullen ze in Den Haag niet echt wakker van liggen denk ik. Ik heb in ieder geval maar zelden meegemaakt dat een demonstratie echt vruchten afwierp. Als er nou eens actie werd gevoerd waarin ook een gunstiger doch realistisch alternatief gepresenteerd werd... dat zou misschien nog niet helemaal verspilde energie zijn.
Niet aan de duur hoe lang je al ingeschreven staat?quote:Op donderdag 9 december 2010 22:36 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Denk het ook niet, omdat ik verwacht dat het aan de stufi gekoppeld gaat worden.
Ik hoop het, de berekening op minimaalnominaal zegt ¤3500quote:Op donderdag 9 december 2010 23:00 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Die, collegegeld kan je gewoon per maand betalen. Sowieso kunnen ze het al helemaal niet maken om je collegegeld van vorig collegejaar te verhogen.
Los van dat er andere oplossingen zijn, wat is er tegen om helemaal niks te veranderen aan de huidige regeling? Dat kan ook een standpunt zijn.quote:Op donderdag 9 december 2010 23:23 schreef Gestiech het volgende:
Dat bedoel ik nietMijn punt is meer dat de focus verkeerd ligt bij demonstraties. Mensen verzamelen ergens om te verkondigen dat ze *het* niet goed vinden. Leuk, maar als er geen andere oplossing is dan zal het toch moeten. Als er een andere, betere, oplossing is, dan moet je die ook aandragen om enigszins door te dringen. Anders sta je daar echt compleet nutteloos kou te lijden.
Uiteindelijk worden ze wel vaak meegenomen in de onderhandelingen achter de schermen.quote:Op donderdag 9 december 2010 23:23 schreef Gestiech het volgende:
Dat bedoel ik nietMijn punt is meer dat de focus verkeerd ligt bij demonstraties. Mensen verzamelen ergens om te verkondigen dat ze *het* niet goed vinden. Leuk, maar als er geen andere oplossing is dan zal het toch moeten. Als er een andere, betere, oplossing is, dan moet je die ook aandragen om enigszins door te dringen. Anders sta je daar echt compleet nutteloos kou te lijden.
Ja. Want je hebt 1,5 jaar gestudeerd, dus heb je je uitlooptijd verbruikt + een half jaar extra. Dus als je nominaal een BA/BSC haalt krijg je sowieso een half jaar een boete, en je hele master krijg je een boete.quote:Op vrijdag 10 december 2010 01:02 schreef Adames het volgende:
[..]
Uiteindelijk worden ze wel vaak meegenomen in de onderhandelingen achter de schermen.
Wat is trouwens het plan als je na een onafgemaakte studie wisselt? Ben na 1,5 jaar gestopt met de vorige opleiding. Als ik nu deze nominaal haal, krijg ik of mijn onderwijsinstelling dan nog een boete?
Dat jaar extra geldt voor je gehele studieduur, incl. switch.quote:Op vrijdag 10 december 2010 08:20 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Hoe kom je erbij dat je in dit geval ook tijdens het nominale gedeelte van je master een boete zou krijgen? Dat is helemaal niet zo.
Ach ja. De grappen over Hollandsche gierigheid bestaan niet voor niets.quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:26 schreef ethiraseth het volgende:
Sowieso zou Nederland eens als een normaal Europees land moeten investeren in Onderwijs. Volgens Maarten van Rossum zou Nederland om op het Eu-gemiddelde uit te komen meer dan 7 miljard per jaar extra moeten investeren in het onderwijs. In plaats daarvan wil Nederland weer eens voor een cent op de eerste rij zitten en verminderen we alleen maar wat er naar onderwijs gaat en wordt er verwacht dat het daardoor spontaan beter gaat.
Weet ik, maar in dat voorbeeld is er totaal maar anderhalf jaar uitloop. Hoe kan er dan meer dan een half jaar boete betaald moeten worden? Totale onzin.quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:15 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Dat jaar extra geldt voor je gehele studieduur, incl. switch.
Maar volgens mij is het vooral zeer onduidelijk of en hoe de plannen ten uitvoer worden gebracht, want iedereen zegt wat anders.
quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:30 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Weet ik, maar in dat voorbeeld is er totaal maar anderhalf jaar uitloop. Hoe kan er dan meer dan een half jaar boete betaald moeten worden? Totale onzin.
Ik heb even de berekeningen doorgelopen, maar het lijkt erop dat, in elk geval met jouw begindatum en een 2jarige master, er een jaar te veel "boete" gerekend wordt. Volgens dat ding zou het je zelfs geld kosten als je nu in december 2010 afstudeert.quote:Op vrijdag 10 december 2010 00:11 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik hoop het, de berekening op minimaalnominaal zegt ¤3500
Hoelang studeer jij nu eigenlijk?quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:26 schreef ethiraseth het volgende:
Sowieso zou Nederland eens als een normaal Europees land moeten investeren in Onderwijs. Volgens Maarten van Rossum zou Nederland om op het Eu-gemiddelde uit te komen meer dan 7 miljard per jaar extra moeten investeren in het onderwijs. In plaats daarvan wil Nederland weer eens voor een cent op de eerste rij zitten en verminderen we alleen maar wat er naar onderwijs gaat en wordt er verwacht dat het daardoor spontaan beter gaat.
Zal ook nooit gebeuren. Het is in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel om terugwerkende kracht aan wetgeving toe te kennen.quote:Op donderdag 9 december 2010 23:00 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Die, collegegeld kan je gewoon per maand betalen. Sowieso kunnen ze het al helemaal niet maken om je collegegeld van vorig collegejaar te verhogen.
Inderdaad een 10x betere maatregel, maar daar zullen ze vast geen zin in hebben op het ministerie, hebben ze al dat werk voor niks gedaan...quote:Op donderdag 9 december 2010 23:03 schreef ethiraseth het volgende:
In de Spits van vandaag stond een stukje over een plan van de JOVD die, zoals wel vaker gebeurd, fel tegen de plannen van de VVD zijn. Hun voorstel was om de studiebeurs met 30% te verlagen (en dat deel wordt dan bij het maximaal te lenen bedrag geplaatst, in totaal rond de 1000 euro per jaar) in plaats van, zoals hierboven in dit topic al vaker omschreven, dit plan van de minister wat een gigantische rommel gaat worden. De bezuiniging op die manier is rond de 400 mljoen, wat meer is dan wat met de plannen van de minister wordt bezuinigd én het zorgt voor veel minder administratieve rompslomp. De hoop is dat die 1000 euro extra studenten ertoe aanzet serieuzer te studeren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |