quote:Hoogeveen/Den Haag -
2,30 euro voor een liter benzine? Meer dan twee euro voor eenzelfde hoeveelheid diesel? Als het nieuwe kabinet de plannen voor een 'literheffing' doorzet als alternatief voor de afgeblazen kilometerheffing, is het binnenkort heel normaal in Nederland.
De kilometerheffing die voormalig verkeersminister Camiel Eurlings wilde invoeren, bleek te duur en te omslachtig. De nieuwe bewindsvrouw op Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz, wil alsnog de gebruiker laten betalen. Dit zou volgens het nieuwe kabinet kunnen door het heffen van extra accijns aan de pomp. In ruil daarvoor zou de motorrijtuigenbelasting worden afgeschaft en eventueel ook de BPM op nieuwe personenauto's. Die bedraagt afhankelijk van merk en type soms duizenden euro's.
Compensatie voor staatskas
De extra accijns die nodig is om de staatskas te compenseren, is volgens berekeningen van onder andere de ANWB 30 tot 34 eurocent als alleen de motorrijtuigenbelasting wordt afgeschaft. Wordt óók de BPM afgeschaft, dan moet de literheffing ongeveer 80 eurocent worden.
Een dergelijke heffing zal onmiddellijk leiden tot ‘brandstoftoerisme' in de grensgebieden. Het nieuwe kabinet geeft aan 'in overleg te gaan' met de buurlanden, maar daar vertrouwen de tankstationhouders niet op. Zij eisen de 'spijkerharde garantie' dat de accijnsverhoging alleen wordt doorgevoerd als omringende landen dat ook doen.
quote:En ondertussen over de grens tanken. Heerlijk.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:38 schreef Sjoegerd het volgende:
Ach dan kan ik tenminste een dikke diesel voor de deur hebben zonder dat er bijna 400 euro per kwartaal aan wegenbelasting naar de staat gaat.
quote:Ja, alleen jammer dat je dan wel dus 400 euro aan Diesel kwijt bent als je wat meer rijdt.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:38 schreef Sjoegerd het volgende:
Ach dan kan ik tenminste een dikke diesel voor de deur hebben zonder dat er bijna 400 euro per kwartaal aan wegenbelasting naar de staat gaat.
quote:En buitenlanders die hier belastingvrij hun auto aanschaffen.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:39 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
En ondertussen over de grens tanken. Heerlijk.
quote:Lol, de benzine was de afgelopen tijd is Duitsland juist duurder toch? Daarnaast, Duitsland.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:40 schreef Rewimo het volgende:
Wonen in DLD krjigt steeds meer voordelen
quote:Niemand, en dat zal waarschijnlijk ook niet. Dat is het leuke van de politiek. Iedere paar jaar verzinnen ze wat nieuws, waar vervolgens miljoenen in worden gestoken om een en ander te onderzoeken. Maar dan gaat het uiteindelijk toch maar niet door.
quote:Klopt. Een aantal jaren terug wasOp zaterdag 23 oktober 2010 12:43 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Lol, de benzine was de afgelopen tijd is Duitsland juist duurder toch? Daarnaast, Duitsland.
quote:Nee, benzine is hier altijd goedkoper. Diesel is wèl duurder, maar als ik de OP lees duurt dat ook niet lang meer.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:43 schreef Zwansen het volgende:
Lol, de benzine was de afgelopen tijd is Duitsland juist duurder toch? Daarnaast, Duitsland.
quote:Hoe kom je daarbij? Ik tankte van de week voor ¤ 1,36 hier. Aan de pompen die ik onderweg in NL tegenkwam varieerde de prijs van ¤ 1,44 tot ¤ 1,54.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:43 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Klopt. Een aantal jaren terug was benzine (en diesel) in Duitsland goedkoper. Maar ook de Duitse regering heeft de smaak te pakken gekregen. Nu is het in Duitsland duurder dan in Nederland.
quote:Ik vergiste me. Diesel was een hele tijd terug (6-8 jaar) een stuk goedkoper dan in Nederland.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:46 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij? Ik tankte van de week voor ¤ 1,36 hier. Aan de pompen die ik onderweg in NL tegenkwam varieerde de prijs van ¤ 1,44 tot ¤ 1,54.
En niet stiekem editen
quote:Pure onzin.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:48 schreef FireFox1 het volgende:
En Socios: Ga lekker thuis met je treintje spelen sukkeltje.
quote:Graag, net over de grens gaan wonen in Duitsland zal ik echt nooit van mijn leven doen. Zeker omdat de huizen zo goedkoop zijn?Op zaterdag 23 oktober 2010 12:43 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Nee, benzine is hier altijd goedkoper. Diesel is wèl duurder, maar als ik de OP lees duurt dat ook niet lang meer.
En verder, blijf vooral in NL, hebben wij het hier lekker ruhig
quote:Dat zou kunnen. Toen woonden we hier nog niet Maar al sinds we hier zijn gaan wonen (2007) zijn de prijzen voor benzine hier lager. Niet altijd even veel, het is een tijdje terug - toen overal de prijzen daalden - 2 cent geweest, maar tegenwoordig gaat het weer richting 10 cent/liter.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:47 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Ik vergiste me. Diesel was een hele tijd terug (6-8 jaar) een stuk goedkoper dan in Nederland.
quote:Dat is ook geen enkel probleem en zelfs toe te juichen alleen moet het inderdaad Europees georganiseerd worden en dat is lastig.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:39 schreef Wijze_appel het volgende:
Nu even wachten op al die roepers die zeiden dat benzineprijsverhoging geen probleem was en zelfs voorstelden. Waren er heel wat hier.
quote:Maar hey, benzine die over de grens gekocht wordt (en belasting die dus over de grens betaald wordt!) telt niet mee voor de CO2-normen...Een dergelijke heffing zal onmiddellijk leiden tot ‘brandstoftoerisme' in de grensgebieden.
quote:Ook dat. Maar vooral omdat je hier lekker de ruimte hebt, het rustig is, kinderen lekker buiten kunnen spelen, je er wonen aardige mensen en je hebt alles bij de hand wat je nodig hebt.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:50 schreef Zwansen het volgende:
Graag, net over de grens gaan wonen in Duitsland zal ik echt nooit van mijn leven doen. Zeker omdat de huizen zo goedkoop zijn?
quote:Daar heb je dik kans van ja.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:52 schreef Repeating het volgende:
De tankstations aan het grensgebied zullen dus hun deuren hierdoor moeten sluiten.
quote:Er zit ook nog "inwoner van Nederland belasting" bijOp zaterdag 23 oktober 2010 12:46 schreef DaMart het volgende:
2,30 per liter? In Oostenrijk betaal je de helft daarvan, en ook daar zit de wegenbelasting er gewoon in verwerkt...
quote:Ik weet niet precies waar je woont, maar waar ik vroeger woonde (Emmen) daar waren er idd vlak over de grens van die NL-kolonies. Ik weet niet hoeveel Nederlanders daar precies wonen, maar een aanzienlijk deel was daar volgens mij Nederlander.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:52 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ook dat. Maar vooral omdat je hier lekker de ruimte hebt, het rustig is, kinderen lekker buiten kunnen spelen, je er wonen aardige mensen en je hebt alles bij de hand wat je nodig hebt.
Wel oppassen dat je niet in een NL-kolonie terecht komt
quote:Wat denk je van de buitenlanders die hier met de auto op vakantie komen? Die zullen zich een hoedje schrikken als ze aan de pomp komen.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:50 schreef Socios het volgende:
[..]
Pure onzin.
Heeft er niets mee te maken. Ik ben gewoon voor een `gebruikersbelasting´ en niet voor een `bezitsbelasting´. Ik rijd zelf ook weleens auto, hoor. Maar ik betaal liever per kilometer, op welke manier dit dan ook berekend wordt. Via de brandstof is prima.
quote:Spaart ie treintjes ofzo?Op zaterdag 23 oktober 2010 12:55 schreef gebrokenglas het volgende:
Dan ga ik lekker met de trein. De werkgever vergoedt die volledig.
quote:Je mag kiezen; of veel negers en dure benzine, of veel nazi's en goedkope benzine.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:46 schreef DaMart het volgende:
2,30 per liter? In Oostenrijk betaal je de helft daarvan, en ook daar zit de wegenbelasting er gewoon in verwerkt...
quote:Zal wel meevallen toch? Vroeger kregen de tankstations aan de grens ook al een subsidie/premie/accijskorting. Hierdoor konden ze nog een beetje concurreren tegen de Duitse stations.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:52 schreef Repeating het volgende:
De tankstations aan het grensgebied zullen dus hun deuren hierdoor moeten sluiten.
quote:Dit dus.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:51 schreef RemcoDelft het volgende:
Verder is dit een typische veelgebruikte en zeer succesvolle overheidsstrategie: roep eerst dat iets met een belachelijk bedrag duurder wordt, daarna zwak je het iets af, en iedereen is je dankbaar
quote:Heel bewust niet in zo'n kolonie nee Vlak over de grens bij Nijmegen heb je bijvoorbeeld Kranenburg. Daar woont inmiddels half Groesbeek Veel kinderen sporten in Groesbeek, gaan daar naar school, hun ouders doen er de boodschappen en hebben hun sociale contacten voornamelijk in Nederland. 60% van de inwoners (zal inmiddels al wel weer meer zijn) is Nederlands.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:54 schreef Zwansen het volgende:
Ik weet niet precies waar je woont, maar waar ik vroeger woonde (Emmen) daar waren er idd vlak over de grens van die NL-kolonies. Ik weet niet hoeveel Nederlanders daar precies wonen, maar een aanzienlijk deel was daar volgens mij Nederlander.
Worden die Duitsers nog niet moe van die Nederlanders daar?
quote:Werkelijk schandalig dat de Nederlandse overheid zoveel mensen het land uitjaagt! Let wel: dit zijn niet de steuntrekkende nietsnutten, die hebben namelijk allemaal wel een betaalbaar huis met bijbehorende uitkering.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:57 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Heel bewust niet in zo'n kolonie nee Vlak over de grens bij Nijmegen heb je bijvoorbeeld Kranenburg. Daar woont inmiddels half Groesbeek Veel kinderen sporten in Groesbeek, gaan daar naar school, hun ouders doen er de boodschappen en hebben hun sociale contacten voornamelijk in Nederland. 60% van de inwoners (zal inmiddels al wel weer meer zijn) is Nederlands.
quote:Dat is niet nieuw de homo politicus graai de burgers legus is een soort mensen dat al duizenden jaren bestaat. Wat alleen verbazend is dat we op dat soort idioten zelfs nu mogen stemmen. Al dan niet met een zwart snorretje of blond haar. En dat we dat nog doen ook.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:48 schreef FireFox1 het volgende:
Ze hebben weer een nieuwe manier gevonden om de automobilist cq. burger een pootje te lichten
quote:Voor de mensen die in het westen wonen (like me) gaat de pet hier niet voor opOp zaterdag 23 oktober 2010 13:04 schreef Spatzmann het volgende:
oh briljant geen wegenbelasting meer en voor 1.30 tanken net over de grens
quote:Hoezo? Ze gaan motorrijtuigenbelasting toch afschaffen? En de BPM op nieuwe auto's?Op zaterdag 23 oktober 2010 13:02 schreef Nielsch het volgende:
De VVD; altijd maar zeiken dat links aan 'automobilistje pesten' doet, maar zodra ze zelf een kabinet aanvoeren begint het grote graaien bij de automobilist ook. Om je te bescheuren.
quote:Hmm even rekenen... Na de enorme verhoging (van grofweg 4 keer de inflatie) komt mijn motorrijtuigenbelasting uit op 88 euro per jaar.Op zaterdag 23 oktober 2010 13:14 schreef beantherio het volgende:
[..]
Hoezo? Ze gaan motorrijtuigenbelasting toch afschaffen? En de BPM op nieuwe auto's?
quote:Op zaterdag 23 oktober 2010 12:55 schreef FireFox1 het volgende:
Zal me niks verbazen als dit uit de koker van GL of andere boomknuffelaars organisatie komt.
quote:Hoeveel motoren met open demper zouden er op het binnenhof passenOp zaterdag 23 oktober 2010 13:32 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hmm even rekenen... Na de enorme verhoging (van grofweg 4 keer de inflatie) komt mijn motorrijtuigenbelasting uit op 88 euro per jaar.
BPM betaal ik niet, want ik koop geen nieuwe auto. Is dus irrelevant (offtopic: als het huizen waren, zouden de makelaars en banken klaarstaan om te roepen dat prijsverlagingen van goederen kapitaalvernietiging is!).
Naast de motorrijtuigenbelasting betaal ik benzine. Momenteel zo'n 3500 km/maand, en ik doe zo'n 1:23 gemiddeld. Oftewel 152 liter per maand tanken.
Als de graaioverheid i.p.v. zelf minder te verspillen, verdergaat met belastingen verhogen, en benzine 80 cent per liter duurder wordt, kost dat me 122 euro per maand extra aan brandstof, oftewel 1461 euro per jaar.
Uiteraard is de overheid heel schappelijk, en hoef ik de 88 euro per jaar wegenbelasting niet meer te betalen
In plaats daarvan ga ik slechts 1660 % van de huidige wegenbelasting betalen! Jaja, i.p.v. 88 euro per jaar, 122 euro per maand... Waarom wil ik nog naar m'n werk?
quote:"Gratis" houdt in dat degene die er gebruik van maakt het niet de moeite vindt om er voor te betalen, maar degenen die het niet gebruiken draaien er netto voor op. Dat bedoel je?Op zaterdag 23 oktober 2010 13:38 schreef Rewimo het volgende:
En als compensatie wordt het OV dan eindelijk gratis?
quote:Nu ik er over nadenk: Ik kwam het afgelopen jaar op een halve cent wegenbelasting per kmOp zaterdag 23 oktober 2010 13:41 schreef Robin__ het volgende:
Wordt je als motorrijder mooi genaaid.. betaal nu bijna geen wegenbelasting (ja, cent per km ofzo) dat zal met zo'n regel wel anders worden.
quote:Dat is wel érg weinig, weet je het zeker?Op zaterdag 23 oktober 2010 13:32 schreef RemcoDelft het volgende:
Hmm even rekenen... Na de enorme verhoging (van grofweg 4 keer de inflatie) komt mijn motorrijtuigenbelasting uit op 88 euro per jaar.
quote:Niet helemaal natuurlijk aangezien dat natuurlijk wordt doorverrekend in de inruilwaarde.BPM betaal ik niet, want ik koop geen nieuwe auto. Is dus irrelevant
quote:http://top40vantoen.web-l(...)motorprotest_te.htmlOp zaterdag 23 oktober 2010 13:42 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Hoeveel motoren met open demper zouden er op het binnenhof passen
quote:Ja, ik heb zojuist een nieuwe aanslag ontvangen.Op zaterdag 23 oktober 2010 13:43 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat is wel érg weinig, weet je het zeker?
quote:Uiteraard, zonder BPM had ik m'n huidige vervoermiddel wellicht 100 euro goedkoper kunnen kopen. Da's na 3 weken de nieuwe benzineprijs al op...Niet helemaal natuurlijk aangezien dat natuurlijk wordt doorverrekend in de inruilwaarde.
quote:Alsof je geen heffing betaald over de kilometers die je betaald. Waarom denk je dat de tank zo duur is? We betalen allemaal al KM heffing door gebruik te maken van de tankstations. Al deze manieren om dubbel of driedubbel belasting te innen op hetzelfde is belachelijk, dat er überhaupt voorstanders waren voor die KM heffing vind ik altijd weer zo verbijsterend.Op zaterdag 23 oktober 2010 13:48 schreef baba117 het volgende:
Dit is toch heel wat anders als de KM heffing? Er is geen miljarden kostend oncontroleerbaar systeem voor nodig, zuinige auto's hebben een eerlijk voordeel op slurpers, geen spionage box in je auto en je hebt zelf in de hand hoeveel belasting je betaald met de keuze van auto en de afstand die je aflegt met die auto.
quote:Als jij scumbag-advocaat bent en 500 euro per uur vangt is een kwartier file besparen je al 125 euro waard. Als een heffing van een euro per km er dan voor zorgt dat 90% van Nederland niet meer kan autorijden, ben jij als scumbag-advocaat dus beter af!Op zaterdag 23 oktober 2010 13:52 schreef iwulff het volgende:
[..]
dat er überhaupt voorstanders waren voor die KM heffing vind ik altijd weer zo verbijsterend.
quote:5 minuten van de grens, dus kom maar met die onzinOp zaterdag 23 oktober 2010 12:35 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Al die mensen lekker VVD stemmen omdat de kilometerheffing er dan niet zou komen. Worden ze alsnog keihard gepakt. Aangezien het ze never nooit lukt om dit op Europees niveau te organiseren, juich ik dit plan toe. 10 minuten van de Duitse grens. Oude tijden herleven.
quote:Motor, 3-4x zo licht als een 15 jaar oude suzuki swft en dan doen we ook al niet mee aan file's en spoorvorming. Dus lijkt me aardig in verhouding.Op zaterdag 23 oktober 2010 13:43 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat is wel érg weinig, weet je het zeker?
[..]
Niet helemaal natuurlijk aangezien dat natuurlijk wordt doorverrekend in de inruilwaarde.
quote:DuitslandOp zaterdag 23 oktober 2010 12:36 schreef karton het volgende:
laat ze dat maar doen, tank toch inBelgië
quote:Bij de KM heffing waren ze al bezig alle andere belastingen te houden...Op zaterdag 23 oktober 2010 13:52 schreef iwulff het volgende:
[..]
Alsof je geen heffing betaald over de kilometers die je betaald. Waarom denk je dat de tank zo duur is? We betalen allemaal al KM heffing door gebruik te maken van de tankstations. Al deze manieren om dubbel of driedubbel belasting te innen op hetzelfde is belachelijk, dat er überhaupt voorstanders waren voor die KM heffing vind ik altijd weer zo verbijsterend.
quote:In welk land woon jij? Demomstreren is zo jaren tachtig.Op zaterdag 23 oktober 2010 14:00 schreef huhggh het volgende:
Als de prijs daadwerkelijk doro toedoen van de overheid zo hoog wordt kijk ik uit naar de demonstraties die daarop zullen volgen.
quote:Tuurlijk.Vooralsnog is het nog lang niet zo ver, en kan dit nog sneuvelen.
quote:Die worden toch opgeheven over drie jaarOp zaterdag 23 oktober 2010 13:17 schreef Dagonet het volgende:
En hebben ze ook al een verdeelsleutel voor de provincies die een zooi geld gaan missen?
quote:Precies, de auto die je al hebt wordt dus minder waard. Fijne afschrijving...Op zaterdag 23 oktober 2010 13:43 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Niet helemaal natuurlijk aangezien dat natuurlijk wordt doorverrekend in de inruilwaarde.
quote:Als die ooit opgeheven worden gaat daar minstens 10 jaar overheen...Op zaterdag 23 oktober 2010 14:02 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
Die worden toch opgeheven over drie jaar
quote:Promoot je nu belastingfraude? Wacht maar tot ze je pakken, dan piep je wel anders!Op zaterdag 23 oktober 2010 14:20 schreef Daffodil31LE het volgende:
Lang leve de frituurolie van de Aldi. Daar loopt mijn dieseltje trouwens ook veel mooier op dan op dieselolie. En het ruikt lekkerder.
quote:Ik promoot niets. Ik tank het alleen maar. En controles heb ik ook al gehad; gewoon verklaard dat ik in Duitsland Pflanzenöl heb getankt.Op zaterdag 23 oktober 2010 14:32 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Promoot je nu belastingfraude? Wacht maar tot ze je pakken, dan piep je wel anders!
Mensen zoals jij zijn er trouwens de reden van dat kortgeleden alle slaolie in prijs is verdubbeld zodat het nu net zo veel kost als diesel.
quote:Niet zo gek ook, het proces van het verlagen en op termijn afschaffen van bv de BPM is al ingezet. Dat moet gecompenseerd worden.Op zaterdag 23 oktober 2010 14:42 schreef Schadenfreude het volgende:
Eerst gaan lopen rellen tegen de kilometerheffing en dan met zoiets komen
De VVD
quote:Is dat zo? Dan is het helemaal dom dat de VVD zo dogmatisch tegen blijft (vanwege privacy ) en dan met dit soort trucs moet komen... Zeker als je bedenkt dat volgens het doorrekeningen de mobiliteit bij de VVD het minst wordt aangepakt.Op zaterdag 23 oktober 2010 14:44 schreef du_ke het volgende:
[..]
Niet zo gek ook, het proces van het verlagen en op termijn afschaffen van bv de BPM is al ingezet. Dat moet gecompenseerd worden.
quote:Kom opOp zaterdag 23 oktober 2010 14:41 schreef LXIV het volgende:
Toch vind ik dit plan veel beter dan kilometerheffing.
Op de eerste plaats dekt het precies het verbruik in. Op de tweede plaats stimuleert het ook nog eens zuinig rijden.
quote:Waarom moet die BPM perse vanuit brandstof gecompenseerd worden, en niet vanuit (bijvoorbeeld) een algehele belastingverhoging?Op zaterdag 23 oktober 2010 14:44 schreef du_ke het volgende:
[..]
Niet zo gek ook, het proces van het verlagen en op termijn afschaffen van bv de BPM is al ingezet. Dat moet gecompenseerd worden.
quote:Behalve dan dat het geen rekening houdt met wanneer mensen rijden. Het wegennet is in Nederland prima, alleen wanneer iedereen tegelijk rijdt in de spits gaat het mis.Op zaterdag 23 oktober 2010 14:41 schreef LXIV het volgende:
Toch vind ik dit plan veel beter dan kilometerheffing.
Op de eerste plaats dekt het precies het verbruik in. Op de tweede plaats stimuleert het ook nog eens zuinig rijden.
quote:Onzin. Auto's kosten ook heel veel door aanleg en onderhoud van wegen, milieuvervuiling, grondgebruik (grond naast een snelweg is meteen waardeloos), verkeersslachtoffers, enz. Ik zie niet in waarom zij daar niet zelf voor zouden kunnen betalen.Op zaterdag 23 oktober 2010 15:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom moet die BPM perse vanuit brandstof gecompenseerd worden, en niet vanuit (bijvoorbeeld) een algehele belastingverhoging?
quote:Er is dus gewoon een omgekeerd evenredig verband tussen de hoogte van de benzineprijs en de mate van beschaving in een land.Nation City Price in USD Regular/Gallon
Netherlands Amsterdam $6.48
Norway Oslo $6.27
Italy Milan $5.96
Denmark Copenhagen $5.93
Belgium Brussels $5.91
Sweden Stockholm $5.80
United Kingdom London $5.79
Germany Frankfurt $5.57
France Paris $5.54
Portugal Lisbon $5.35
Hungary Budapest $4.94
Luxembourg $4.82
Croatia Zagreb $4.81
Ireland Dublin $4.78
Switzerland Geneva $4.74
Spain Madrid $4.55
Japan Tokyo $4.24
Czech Republic Prague $4.19
Romania Bucharest $4.09
Andorra $4.08
Estonia Tallinn $3.62
Bulgaria Sofia $3.52
Brazil Brasilia $3.12
Cuba Havana $3.03
Taiwan Taipei $2.84
Lebanon Beirut $2.63
South Africa Johannesburg $2.62
Nicaragua Managua $2.61
Panama Panama City $2.19
Russia Moscow $2.10
Puerto Rico San Juan $1.74
Saudi Arabia Riyadh $0.91
Kuwait Kuwait City $0.78
Egypt Cairo $0.65
Nigeria Lagos $0.38
Venezuela Caracas $0.12
quote:Uiteraard is het prima dat automobilisten daarvoor betalen, en dat doen ze ook.Op zaterdag 23 oktober 2010 15:41 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Onzin. Auto's kosten ook heel veel door aanleg en onderhoud van wegen, milieuvervuiling, grondgebruik (grond naast een snelweg is meteen waardeloos), verkeersslachtoffers, enz. Ik zie niet in waarom zij daar niet zelf voor zouden kunnen betalen.
quote:M.a.w. in wat wij "beschaafde landen" noemen, zuigt de overheid z'n burgers via belastingen uit, waar de niet-beschaafde landen dat gewoon met een knuppel doen?Op zaterdag 23 oktober 2010 16:39 schreef Morendo het volgende:
[..]
Er is dus gewoon een omgekeerd evenredig verband tussen de hoogte van de benzineprijs en de mate van beschaving in een land.
quote:Sorry mensen, waar maken jullie je druk om? Denk je nou echt dat ze in Belgie en Duitsland ook de benzineprijzen zo drastisch omhoog gaan gooien?Een dergelijke heffing zal onmiddellijk leiden tot ‘brandstoftoerisme' in de grensgebieden. Het nieuwe kabinet geeft aan 'in overleg te gaan' met de buurlanden, maar daar vertrouwen de tankstationhouders niet op. Zij eisen de 'spijkerharde garantie' dat de accijnsverhoging alleen wordt doorgevoerd als omringende landen dat ook doen
quote:Lijkt me een prima idee, maar laat de overheid dan eerst zorgen dat alle inkomsten uit autogebruik ook daadwerkelijk worden gespendeerd aan de kosten van autogebruik. En dan even de balans opmaken.Op zaterdag 23 oktober 2010 15:41 schreef Schadenfreude het volgende:
Onzin. Auto's kosten ook heel veel door aanleg en onderhoud van wegen, milieuvervuiling, grondgebruik (grond naast een snelweg is meteen waardeloos), verkeersslachtoffers, enz. Ik zie niet in waarom zij daar niet zelf voor zouden kunnen betalen.
quote:Wat een onzin, loonbelasting, vennootschapsbelasting, accijnzen, btw, overdrachtsbelasting, enz gaan ook in de algemenen pot. Daaruit worden weer zaken als zorg en onderwijs betaald. Of wil je ook dat inkomsten uit loonbelasting alleen naar werknemers gaan, vennootschapsbelasting alleen naar bedrijven en accijns alleen naar rokers en alcoholisten?Op zaterdag 23 oktober 2010 16:50 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Lijkt me een prima idee, maar laat de overheid dan eerst zorgen dat alle inkomsten uit autogebruik ook daadwerkelijk worden gespendeerd aan de kosten van autogebruik. En dan even de balans opmaken.
Anders gaat straks 70 eurocent van de accijnsverhoging weer in de algemene pot en vloeit er maar 10 eurocent terug naar de autogebruiker. En vervolgens wordt er dan over vijf jaar weer geroepen dat autogebruik te duur is en er weer 50 eurocent per liter bovenop moet.
quote:Dus als we de prijzen verhogen worden we nog beschaafder!Op zaterdag 23 oktober 2010 16:39 schreef Morendo het volgende:
[..]
Er is dus gewoon een omgekeerd evenredig verband tussen de hoogte van de benzineprijs en de mate van beschaving in een land.
quote:Op zaterdag 23 oktober 2010 12:36 schreef karton het volgende:
laat ze dat maar doen, tank toch in België
quote:Ik reageerde op jou uitspraak:Op zaterdag 23 oktober 2010 17:04 schreef Schadenfreude het volgende:
Wat een onzin, loonbelasting, vennootschapsbelasting, accijnzen, btw, overdrachtsbelasting, enz gaan ook in de algemenen pot. Daaruit worden weer zaken als zorg en onderwijs betaald. Of wil je ook dat inkomsten uit loonbelasting alleen naar werknemers gaan, vennootschapsbelasting alleen naar bedrijven en accijns alleen naar rokers en alcoholisten?
Los hiervan zijn kosten en inkomsten van autogebruik volgens mij redelijk in evenwicht.
quote:Daar betaalt de automobilist nu dus al dubbel en dwars voor, aangezien maar een klein deel van de inkomsten uit autogebruik terugvloeien naar de automobilist. Maar ik snap je punt wel, het is natuurlijk een uitmelkconstructie omdat de automobilist geen 'reële' keuze heeft, hij moet toch wel blijven rijden.Ik zie niet in waarom zij daar niet zelf voor zouden kunnen betalen.
quote:Iets met soep-heet-opgediend-eten.Op zaterdag 23 oktober 2010 17:20 schreef Monidique het volgende:
Damn. Tachtig cent? Volgende keer stem ik gewoon VVD, die doen tenminste wat aan deze diefstal.
quote:Het lullige is dat wanneer je alle kosten van dat autogebruik wilt dekken de benzineprijs na deze verhoging nog een keer moet verdubbelenOp zaterdag 23 oktober 2010 16:50 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Lijkt me een prima idee, maar laat de overheid dan eerst zorgen dat alle inkomsten uit autogebruik ook daadwerkelijk worden gespendeerd aan de kosten van autogebruik. En dan even de balans opmaken.
quote:Toch struikel je in het hele land over de vele auto's.Op zaterdag 23 oktober 2010 17:30 schreef Refragmental het volgende:
Durf in nederland niet in een auto te rijden, want dan pakken ze je van alle kanten!!!
Als je hard werkt en je hebt een auto, dan ben je een crimineel die keihard financieel dient aangepakt te worden! Althans, dat is wat ik opmaak uit veel plannen van de overheid over de jaren heen.
quote:Geen onzin proberen te verkopen. Autorijden levert veel meer op dan het kost.Op zaterdag 23 oktober 2010 17:28 schreef du_ke het volgende:
Het lullige is dat wanneer je alle kosten van dat autogebruik wilt dekken de benzineprijs na deze verhoging nog een keer moet verdubbelen
quote:Als we alle externe kosten meerekenen komen we een heel eind volgens mij. Dat is niet realistisch en vanwege de opbrengsten van mobiliteit in ons land ook niet gewenst, dat weet ik ook wel .Op zaterdag 23 oktober 2010 17:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Geen onzin proberen te verkopen. Autorijden levert veel meer op dan het kost.
quote:Vraag me af in hoeverre die externe kosten exact bekend zijn.Op zaterdag 23 oktober 2010 17:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als we alle externe kosten meerekenen komen we een heel eind volgens mij. Dat is niet realistisch en vanwege de opbrengsten van mobiliteit in ons land ook niet gewenst, dat weet ik ook wel .
quote:Beperkt helaas. Dat maakt doorrekenen ook lastigOp zaterdag 23 oktober 2010 17:53 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Vraag me af in hoeverre die externe kosten exact bekend zijn.
quote:Omdat de alternatieven nog kutter zijn.Op zaterdag 23 oktober 2010 17:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch struikel je in het hele land over de vele auto's.
Apart hoor .
quote:En welke van die externe "kosten" ook daadwerkelijk kosten zijn.Op zaterdag 23 oktober 2010 17:53 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Vraag me af in hoeverre die externe kosten exact bekend zijn.
quote:nederland beschaafd noemenOp zaterdag 23 oktober 2010 16:39 schreef Morendo het volgende:
[..]
Er is dus gewoon een omgekeerd evenredig verband tussen de hoogte van de benzineprijs en de mate van beschaving in een land.
quote:ja natuurlijk , creëer jij effe wat extra bureaucratie, laat de overheid maar eens de broekriem aanhalen en een serie ambtenaren ontslaanOp zaterdag 23 oktober 2010 18:46 schreef Martinovibes het volgende:
Problemen aan de grens , dacht het niet
Gewoon net zoals bij de diesel een kleurtje erin waarvan de chemische samenstelling alleen bij de staat bekend is
Word je gepakt met kleurloze peut dan ben je de lul behalve als je ontheffing hebt IVM vakantie ofzo
quote:Ga toch weg. Vrije markt, noemen ze dat. Of mag ik voortaan ook alleen broodjes halen bij de Nederlandse bakker?Op zaterdag 23 oktober 2010 18:46 schreef Martinovibes het volgende:
Problemen aan de grens , dacht het niet
Gewoon net zoals bij de diesel een kleurtje erin waarvan de chemische samenstelling alleen bij de staat bekend is
Word je gepakt met kleurloze peut dan ben je de lul behalve als je ontheffing hebt IVM vakantie ofzo
quote:Nee. Dat soort verhaaltjes zijn vaak het erbij slepen van de meest gekke dingen om maar te komen tot de gewenste conclusie... Zo heb ik wel eens een prijskaartje er tussen gezien van geluidsoverlast. En dat gaat dan om enorme bedragen... Hoe kom je erbij?!?!?!Op zaterdag 23 oktober 2010 17:40 schreef du_ke het volgende:
Als we alle externe kosten meerekenen komen we een heel eind volgens mij.
quote:Heb je een bron met getallen om deze bewering te onderbouwen? Voor zover ik weet is het namelijk compleet andersom: orde-grootte de helft van wat automobilisten betalen, komt niet ten goede aan het autoverkeer.Op zaterdag 23 oktober 2010 17:28 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het lullige is dat wanneer je alle kosten van dat autogebruik wilt dekken de benzineprijs na deze verhoging nog een keer moet verdubbelen
quote:Hoe creatief wil je zijn met "externe kosten" meerekenen? En ga je dan ook de "externe opbrengsten" (toch de reden dat er auto's rondrijden!) meerekenen?Op zaterdag 23 oktober 2010 17:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als we alle externe kosten meerekenen komen we een heel eind volgens mij.
quote:Klopt. Wat dat betreft zou verplicht verhuizen van mensen-zonder-baan naar uithoeken-zonder-werk een goed begin zijn.Op zaterdag 23 oktober 2010 18:11 schreef Refragmental het volgende:
[..]
En dan hebben we het niet eens over het feit dat dichter bij je werk wonen je door de overheid zo goed als onmogelijk wordt gemaakt.
quote:EU-regels maken dit gelukkig onmogelijkOp zaterdag 23 oktober 2010 18:46 schreef Martinovibes het volgende:
Problemen aan de grens , dacht het niet
Gewoon net zoals bij de diesel een kleurtje erin waarvan de chemische samenstelling alleen bij de staat bekend is
Word je gepakt met kleurloze peut dan ben je de lul behalve als je ontheffing hebt IVM vakantie ofzo
quote:Ja, en met de invoering van de euro gingen prijzen ook niet omhoogOp zaterdag 23 oktober 2010 19:59 schreef Boschkabouter het volgende:
Van de kilometerheffing was 'uitgerekend' dat het gemiddeld niet duurder zou zijn dan nu het geval was.
Dit plan is dus nog voordeliger.
quote:Klopt. Maar hey, wat zou jij zelf doen als je kan kiezen: minder uitgeven, of meer binnenharken?Op zaterdag 23 oktober 2010 20:01 schreef Refragmental het volgende:
Trouwens.... valt me altijd op dat wanneer de overheid praat over bezuinigen, dat ze dan geld wegpakken bij de burgers dmv belastingen of heffingen.
Bezuinigen is in mijn ogen toch echt minder uitgeven, in plaats van meer plukken.
quote:Heb je hier een bron van? Ik heb wel eens een grafiekje gezien in de NRC waarbij inkomsten en uitgaven gewoon in evenwicht zijn, kan het alleen niet vinden. Maar het wordt in dit topic als feit gepresenteerd dat autorijders uitgemelkt worden...Op zaterdag 23 oktober 2010 17:19 schreef Hukkie het volgende:
Daar betaalt de automobilist nu dus al dubbel en dwars voor, aangezien maar een klein deel van de inkomsten uit autogebruik terugvloeien naar de automobilist. Maar ik snap je punt wel, het is natuurlijk een uitmelkconstructie omdat de automobilist geen 'reële' keuze heeft, hij moet toch wel blijven rijden.
quote:Lijkt me dus prima. Daar staan ook de meeste file's, die mensen laten dus vaker de auto staan.Op zaterdag 23 oktober 2010 13:10 schreef FireFox1 het volgende:
Voor de mensen die in het westen wonen (like me) gaat de pet hier niet voor op
quote:Zoiets?Op zaterdag 23 oktober 2010 20:22 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Lijkt me dus prima. Daarstaan ook de meeste file'szijn ook de meeste mensen die naar hun werk rijden, een deel van die mensenlaten dus vaker de auto staanzal z'n werk dus inruilen voor bijstand.
quote:Nederland is klein genoeg om als buitenlander doorheen te rijden zonder hier te tanken. Je argument gaat trouwens niet op, want nu betaal je ook wegenbelasting als je als Nederlander in het buitenland tankt.Op zaterdag 23 oktober 2010 20:27 schreef Antaris het volgende:
Ik snap het totale probleem niet. Wat mij betreft mogen ze wegenbelasting en accijnzen in benzine stoppen. Dan betaalt iedereen evenveel en hoe meer jij rijdt hoe meer jij betaalt. Dus ook handig als buitenlanders in Nederland tanken.
quote:Want er zijn inderdaad genoeg goede alternatievenOp zaterdag 23 oktober 2010 20:22 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Lijkt me dus prima. Daar staan ook de meeste file's, die mensen laten dus vaker de auto staan.
quote:Er zijn genoeg alternatieven om niet allemaal tegelijk de weg op te gaan.Op zaterdag 23 oktober 2010 20:41 schreef Refragmental het volgende:
Want er zijn inderdaad genoeg goede alternatieven
quote:Of verhuizen, of thuiswerken, of carpoolen of met het openbaar vervoer gaanOp zaterdag 23 oktober 2010 20:31 schreef GewoneMan het volgende:
dit kunnen ze niet maken! iedereen die met auto flinke afstand moet rijden om op zijn/haar werk te komen die kunnen dan wel hun baan opzeggen
quote:M.a.w. schatrijke advocaten mogen nog normale 9-5 banen hebben, de rest van Nederland moet om 4 uur 's ochtends beginnen, of tot 10 uur 's avonds doorwerken?Op zaterdag 23 oktober 2010 20:58 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Er zijn genoeg alternatieven om niet allemaal tegelijk de weg op te gaan.
Daarom is de kilometerheffing ook zo'n goed idee op bepaalde plekken, dus niet overal.
quote:Verhuizen is ook zo makkelijk in een land waarbij huizenprijzen in 15 jaar verdrievoudigd zijn, huurwoningen OF onbetaalbaar OF 10 jaar wachttijd hebben, en nieuwbouw als particulier stomweg onmogelijk is...Op zaterdag 23 oktober 2010 21:02 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Of verhuizen, of thuiswerken, of carpoolen of met het openbaar vervoer gaan
quote:Klinkt goed!Op zaterdag 23 oktober 2010 21:12 schreef RemcoDelft het volgende:
M.a.w. schatrijke advocaten mogen nog normale 9-5 banen hebben, de rest van Nederland moet om 4 uur 's ochtends beginnen, of tot 10 uur 's avonds doorwerken?
quote:Jij wel vrees ik, als je met zulke argumenten aankomt. Probleem is simpelweg dat er dagelijks duizenden mensen vanuit regio Rotterdam naar regio Amsterdam rijden om daar te werken en andersom duizenden mensen vanuit regio Amsterdam naar regio Rotterdam rijden om daar te werken. Dat moet je ontmoedigen. Het liefst door tolwegen, misschien met een belastingvoordeel. Maar nog belangrijker: er zijn zoveel mensen die prima vanuit huis kunnen werken.
quote:De files staan er nu al om 7, 8, 9 en 10 uur, dus een volledige oplossing is het niet bepaald. Sowieso zijn de spitstijden steeds langer. Ooit vertelde iemand mij dat de spits in de toekomst om 6 uur zou beginnen en tot 21 uur zou duren. Ik vond het toen een negatief figuur, maar inmiddels zie ik het ontstaan.Op zaterdag 23 oktober 2010 21:30 schreef detulp050 het volgende:
En je opmerking over "om 4 uur vertrekken" is al helemaal
Meer dan de helft van werkend Nederland begint rond 9 uur. Als je dat al weet te spreiden naar 7, 8, 9 en 10 uur dan heb je al een groot voordeel. Is iedereen rond etenstijd weer in huis.
Maar nee, liever blijft iedereen exact op dezelfde tijd in dezelfde file staan.
quote:De belasting op brandstof gaat omhoog, en jij noemt dat "rechts".Op zaterdag 23 oktober 2010 19:35 schreef Athlon64x het volgende:
weg met rechts. rechts sloopt het land
quote:Nee het laat vooral zien dat het nogal complexe materie is waar je niet 1,2,3 een getal aan kan hangen omdat je nogal wat bij elkaar moet zoeken. Dit gaat van het MIRT tot aan de reconstructie van een weg in Assen-Oost.Op zaterdag 23 oktober 2010 20:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Het feit dat ik niet binnen 5 minuten Googlen kan vinden hoe de verhouding ligt tussen inkomsten en uitgaven van de overheid aan autoverkeer, geeft wat mij betreft duidelijk genoeg aan dat de overheid deze getallen liever niet aan de grote klok hangt...
[..]
Zoiets?
quote:Dat is heel lastig inderdaad maar dergelijke zaken zal je bij een totale analyse van de kosten wel mee moeten nemen. En ja de kosten van geluidsoverlast en daarmee bijvoorbeeld van extra isolatie en verminderde leerprestaties van schoolkinderen zijn heel lastig als een concreet bedrag uit te drukken.Op zaterdag 23 oktober 2010 19:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee. Dat soort verhaaltjes zijn vaak het erbij slepen van de meest gekke dingen om maar te komen tot de gewenste conclusie... Zo heb ik wel eens een prijskaartje er tussen gezien van geluidsoverlast. En dat gaat dan om enorme bedragen... Hoe kom je erbij?!?!?!
quote:Daar heb ik mijn twijfels bij .Autorijden wordt kunstmatig duur gemaakt en alle maatschappelijke kosten samen (inclusief milieu...) zijn fiks lager dan de belastingopbrengsten (in Nederland) ter zake.
quote:Dit kabinet wil de gaten in de begroting dichten door belastingen te verhogen. Dat is eigenlijk vrij typisch en gebruikelijk voor rechtse kabinetten..Op zaterdag 23 oktober 2010 21:43 schreef huhggh het volgende:
[..]
De belasting op brandstof gaat omhoog, en jij noemt dat "rechts".
Ga snel eens terug naar de schoolbanken.
quote:Je hebt dus niet gelezen wat ik had geschreven.Op zaterdag 23 oktober 2010 22:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee het laat vooral zien dat het nogal complexe materie is waar je niet 1,2,3 een getal aan kan hangen omdat je nogal wat bij elkaar moet zoeken. Dit gaat van het MIRT tot aan de reconstructie van een weg in Assen-Oost.
Dat jij daar gelijk een complot achter zoekt ligt denk ik meer aan jou dan aan de overheid...
[..]
Dat is heel lastig inderdaad maar dergelijke zaken zal je bij een totale analyse van de kosten wel mee moeten nemen. En ja de kosten van geluidsoverlast en daarmee bijvoorbeeld van extra isolatie en verminderde leerprestaties van schoolkinderen zijn heel lastig als een concreet bedrag uit te drukken.
[..]
Daar heb ik mijn twijfels bij .
[..]
Dit kabinet wil de gaten in de begroting dichten door belastingen te verhogen. Dat is eigenlijk vrij typisch en gebruikelijk voor rechtse kabinetten..
quote:Als je dit mee gaat nemen, moet je eigenlijk meteen bij de opbrengst meer dan de helft van het BBP er bij optellen, want zonder transport zijn we meer dan de helft van onze welvaart kwijt...Op zaterdag 23 oktober 2010 22:06 schreef du_ke het volgende:
En ja de kosten van geluidsoverlast en daarmee bijvoorbeeld van extra isolatie en verminderde leerprestaties van schoolkinderen zijn heel lastig als een concreet bedrag uit te drukken.
quote:Het is complexe materie inderdaad .Op zaterdag 23 oktober 2010 22:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je dit mee gaat nemen, moet je eigenlijk meteen bij de opbrengst meer dan de helft van het BBP er bij optellen, want zonder transport zijn we meer dan de helft van onze welvaart kwijt...
Het zijn rekensommen die over- dan wel incompleet zijn (afhankelijk van de benadering) en (hoe dan ook) manipulatief.
quote:Hier moet ik je wel gelijk in geven.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:50 schreef Socios het volgende:
[..]
Pure onzin.
Heeft er niets mee te maken. Ik ben gewoon voor een `gebruikersbelasting´ en niet voor een `bezitsbelasting´. Ik rijd zelf ook weleens auto, hoor. Maar ik betaal liever per kilometer, op welke manier dit dan ook berekend wordt. Via de brandstof is prima.
quote:met mijn werk is OV geen optie want dan is mijn reistijd 2,5 uur ipv 45 min (heen en terug) dat gaat dus niet werken en verhuizen is ook geen optie.Op zaterdag 23 oktober 2010 21:02 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Of verhuizen, of thuiswerken, of carpoolen of met het openbaar vervoer gaan
Ik vind het ook kut als het duurder wordt hoor, begrijp me niet verkeerd.
quote:Dan heeft Greenwheels wellicht een oplossing voor je. Uiteraard kan je je vaste kosten van een eigen auto niet volledig omzetten in kosten-per-km. En zelfs de overheid wil niet alle belastingen uit het "bezit" halen, BTW blijft gewoon bestaan (en zal binnenkort wel naar 21% gaan), dus een auto bezitten blijft gewoon geld kosten.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:50 schreef Socios het volgende:
[..]
Ik rijd zelf ook weleens auto, hoor. Maar ik betaal liever per kilometer, op welke manier dit dan ook berekend wordt. Via de brandstof is prima.
quote:Zal wel meevallen. De prijs moet wel heel veel stijgen willen mensen uit de auto stappen..Op zondag 24 oktober 2010 00:02 schreef tjoptjop het volgende:
Zal wel lekker rustig worden op de weg dan
quote:Dit vind ik toch wel een significante stijging hoor. Maar om files op te lossen is het volgens mij al voldoende om 20% oid minder auto's op de weg te hebben.Op zondag 24 oktober 2010 00:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zal wel meevallen. De prijs moet wel heel veel stijgen willen mensen uit de auto stappen..
quote:Als mensen als jij gewoon niet in de auto zouden stappen betaalde ik 10 cent voor een liter diesel. Verder mijn complimenten voor je jankpost, welkom in de wereld van vraag en aanbod.Op zaterdag 23 oktober 2010 14:32 schreef RemcoDelft het volgende:
Promoot je nu belastingfraude? Wacht maar tot ze je pakken, dan piep je wel anders!
Mensen zoals jij zijn er trouwens de reden van dat kortgeleden alle slaolie in prijs is verdubbeld zodat het nu net zo veel kost als diesel.
quote:In de spits rijden auto's met gemiddeld minder dan een seconde tussenafstand. Dat zou 2 seconden moeten zijn, m.a.w. er is zeker 2 keer zo veel asfalt nodig, of 50% van de auto's moet verdwijnen om een gezonde, veilige situatie te krijgen.Op zondag 24 oktober 2010 00:29 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dit vind ik toch wel een significante stijging hoor. Maar om files op te lossen is het volgens mij al voldoende om 20% oid minder auto's op de weg te hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |