quote:Hoogeveen/Den Haag -
2,30 euro voor een liter benzine? Meer dan twee euro voor eenzelfde hoeveelheid diesel? Als het nieuwe kabinet de plannen voor een 'literheffing' doorzet als alternatief voor de afgeblazen kilometerheffing, is het binnenkort heel normaal in Nederland.
De kilometerheffing die voormalig verkeersminister Camiel Eurlings wilde invoeren, bleek te duur en te omslachtig. De nieuwe bewindsvrouw op Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz, wil alsnog de gebruiker laten betalen. Dit zou volgens het nieuwe kabinet kunnen door het heffen van extra accijns aan de pomp. In ruil daarvoor zou de motorrijtuigenbelasting worden afgeschaft en eventueel ook de BPM op nieuwe personenauto's. Die bedraagt afhankelijk van merk en type soms duizenden euro's.
Compensatie voor staatskas
De extra accijns die nodig is om de staatskas te compenseren, is volgens berekeningen van onder andere de ANWB 30 tot 34 eurocent als alleen de motorrijtuigenbelasting wordt afgeschaft. Wordt óók de BPM afgeschaft, dan moet de literheffing ongeveer 80 eurocent worden.
Een dergelijke heffing zal onmiddellijk leiden tot ‘brandstoftoerisme' in de grensgebieden. Het nieuwe kabinet geeft aan 'in overleg te gaan' met de buurlanden, maar daar vertrouwen de tankstationhouders niet op. Zij eisen de 'spijkerharde garantie' dat de accijnsverhoging alleen wordt doorgevoerd als omringende landen dat ook doen.
quote:En ondertussen over de grens tanken. Heerlijk.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:38 schreef Sjoegerd het volgende:
Ach dan kan ik tenminste een dikke diesel voor de deur hebben zonder dat er bijna 400 euro per kwartaal aan wegenbelasting naar de staat gaat.
quote:Ja, alleen jammer dat je dan wel dus 400 euro aan Diesel kwijt bent als je wat meer rijdt.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:38 schreef Sjoegerd het volgende:
Ach dan kan ik tenminste een dikke diesel voor de deur hebben zonder dat er bijna 400 euro per kwartaal aan wegenbelasting naar de staat gaat.
quote:En buitenlanders die hier belastingvrij hun auto aanschaffen.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:39 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
En ondertussen over de grens tanken. Heerlijk.
quote:Lol, de benzine was de afgelopen tijd is Duitsland juist duurder toch? Daarnaast, Duitsland.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:40 schreef Rewimo het volgende:
Wonen in DLD krjigt steeds meer voordelen
quote:Niemand, en dat zal waarschijnlijk ook niet. Dat is het leuke van de politiek. Iedere paar jaar verzinnen ze wat nieuws, waar vervolgens miljoenen in worden gestoken om een en ander te onderzoeken. Maar dan gaat het uiteindelijk toch maar niet door.
quote:Klopt. Een aantal jaren terug wasOp zaterdag 23 oktober 2010 12:43 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Lol, de benzine was de afgelopen tijd is Duitsland juist duurder toch? Daarnaast, Duitsland.
quote:Nee, benzine is hier altijd goedkoper. Diesel is wèl duurder, maar als ik de OP lees duurt dat ook niet lang meer.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:43 schreef Zwansen het volgende:
Lol, de benzine was de afgelopen tijd is Duitsland juist duurder toch? Daarnaast, Duitsland.
quote:Hoe kom je daarbij? Ik tankte van de week voor ¤ 1,36 hier. Aan de pompen die ik onderweg in NL tegenkwam varieerde de prijs van ¤ 1,44 tot ¤ 1,54.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:43 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Klopt. Een aantal jaren terug was benzine (en diesel) in Duitsland goedkoper. Maar ook de Duitse regering heeft de smaak te pakken gekregen. Nu is het in Duitsland duurder dan in Nederland.
quote:Ik vergiste me. Diesel was een hele tijd terug (6-8 jaar) een stuk goedkoper dan in Nederland.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:46 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij? Ik tankte van de week voor ¤ 1,36 hier. Aan de pompen die ik onderweg in NL tegenkwam varieerde de prijs van ¤ 1,44 tot ¤ 1,54.
En niet stiekem editen![]()
quote:Pure onzin.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:48 schreef FireFox1 het volgende:
En Socios: Ga lekker thuis met je treintje spelen sukkeltje.
quote:Graag, net over de grens gaan wonen in Duitsland zal ik echt nooit van mijn leven doen. Zeker omdat de huizen zo goedkoop zijn?Op zaterdag 23 oktober 2010 12:43 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Nee, benzine is hier altijd goedkoper. Diesel is wèl duurder, maar als ik de OP lees duurt dat ook niet lang meer.
En verder, blijf vooral in NL, hebben wij het hier lekker ruhig
quote:Dat zou kunnen. Toen woonden we hier nog nietOp zaterdag 23 oktober 2010 12:47 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Ik vergiste me. Diesel was een hele tijd terug (6-8 jaar) een stuk goedkoper dan in Nederland.
quote:Dat is ook geen enkel probleem en zelfs toe te juichen alleen moet het inderdaad Europees georganiseerd worden en dat is lastig.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:39 schreef Wijze_appel het volgende:
Nu even wachten op al die roepers die zeiden dat benzineprijsverhoging geen probleem was en zelfs voorstelden. Waren er heel wat hier.
quote:Maar hey, benzine die over de grens gekocht wordt (en belasting die dus over de grens betaald wordt!) telt niet mee voor de CO2-normen...Een dergelijke heffing zal onmiddellijk leiden tot ‘brandstoftoerisme' in de grensgebieden.
quote:Ook dat. Maar vooral omdat je hier lekker de ruimte hebt, het rustig is, kinderen lekker buiten kunnen spelen, je er wonen aardige mensen en je hebt alles bij de hand wat je nodig hebt.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:50 schreef Zwansen het volgende:
Graag, net over de grens gaan wonen in Duitsland zal ik echt nooit van mijn leven doen. Zeker omdat de huizen zo goedkoop zijn?
quote:Daar heb je dik kans van ja.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:52 schreef Repeating het volgende:
De tankstations aan het grensgebied zullen dus hun deuren hierdoor moeten sluiten.
quote:Er zit ook nog "inwoner van Nederland belasting" bijOp zaterdag 23 oktober 2010 12:46 schreef DaMart het volgende:
2,30 per liter? In Oostenrijk betaal je de helft daarvan, en ook daar zit de wegenbelasting er gewoon in verwerkt...
quote:Ik weet niet precies waar je woont, maar waar ik vroeger woonde (Emmen) daar waren er idd vlak over de grens van die NL-kolonies. Ik weet niet hoeveel Nederlanders daar precies wonen, maar een aanzienlijk deel was daar volgens mij Nederlander.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:52 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ook dat. Maar vooral omdat je hier lekker de ruimte hebt, het rustig is, kinderen lekker buiten kunnen spelen, je er wonen aardige mensen en je hebt alles bij de hand wat je nodig hebt.
Wel oppassen dat je niet in een NL-kolonie terecht komt
quote:Wat denk je van de buitenlanders die hier met de auto op vakantie komen? Die zullen zich een hoedje schrikken als ze aan de pomp komen.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:50 schreef Socios het volgende:
[..]
Pure onzin.
Heeft er niets mee te maken. Ik ben gewoon voor een `gebruikersbelasting´ en niet voor een `bezitsbelasting´. Ik rijd zelf ook weleens auto, hoor. Maar ik betaal liever per kilometer, op welke manier dit dan ook berekend wordt. Via de brandstof is prima.
quote:Spaart ie treintjes ofzo?Op zaterdag 23 oktober 2010 12:55 schreef gebrokenglas het volgende:
Dan ga ik lekker met de trein. De werkgever vergoedt die volledig.
quote:Je mag kiezen; of veel negers en dure benzine, of veel nazi's en goedkope benzine.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:46 schreef DaMart het volgende:
2,30 per liter? In Oostenrijk betaal je de helft daarvan, en ook daar zit de wegenbelasting er gewoon in verwerkt...
quote:Zal wel meevallen toch? Vroeger kregen de tankstations aan de grens ook al een subsidie/premie/accijskorting. Hierdoor konden ze nog een beetje concurreren tegen de Duitse stations.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:52 schreef Repeating het volgende:
De tankstations aan het grensgebied zullen dus hun deuren hierdoor moeten sluiten.
quote:Dit dus.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:51 schreef RemcoDelft het volgende:
Verder is dit een typische veelgebruikte en zeer succesvolle overheidsstrategie: roep eerst dat iets met een belachelijk bedrag duurder wordt, daarna zwak je het iets af, en iedereen is je dankbaar
quote:Heel bewust niet in zo'n kolonie neeOp zaterdag 23 oktober 2010 12:54 schreef Zwansen het volgende:
Ik weet niet precies waar je woont, maar waar ik vroeger woonde (Emmen) daar waren er idd vlak over de grens van die NL-kolonies. Ik weet niet hoeveel Nederlanders daar precies wonen, maar een aanzienlijk deel was daar volgens mij Nederlander.
Worden die Duitsers nog niet moe van die Nederlanders daar?
quote:Werkelijk schandalig dat de Nederlandse overheid zoveel mensen het land uitjaagt! Let wel: dit zijn niet de steuntrekkende nietsnutten, die hebben namelijk allemaal wel een betaalbaar huis met bijbehorende uitkering.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:57 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Heel bewust niet in zo'n kolonie neeVlak over de grens bij Nijmegen heb je bijvoorbeeld Kranenburg. Daar woont inmiddels half Groesbeek
Veel kinderen sporten in Groesbeek, gaan daar naar school, hun ouders doen er de boodschappen en hebben hun sociale contacten voornamelijk in Nederland. 60% van de inwoners (zal inmiddels al wel weer meer zijn) is Nederlands.
quote:Dat is niet nieuw de homo politicus graai de burgers legus is een soort mensen dat al duizenden jaren bestaat. Wat alleen verbazend is dat we op dat soort idioten zelfs nu mogen stemmen. Al dan niet met een zwart snorretje of blond haar. En dat we dat nog doen ook.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:48 schreef FireFox1 het volgende:
Ze hebben weer een nieuwe manier gevonden om de automobilist cq. burger een pootje te lichten
quote:Voor de mensen die in het westen wonen (like me) gaat de pet hier niet voor opOp zaterdag 23 oktober 2010 13:04 schreef Spatzmann het volgende:
oh briljant geen wegenbelasting meer en voor 1.30 tanken net over de grens
quote:Hoezo? Ze gaan motorrijtuigenbelasting toch afschaffen? En de BPM op nieuwe auto's?Op zaterdag 23 oktober 2010 13:02 schreef Nielsch het volgende:
De VVD; altijd maar zeiken dat links aan 'automobilistje pesten' doet, maar zodra ze zelf een kabinet aanvoeren begint het grote graaien bij de automobilist ook. Om je te bescheuren.
quote:Hmm even rekenen... Na de enorme verhoging (van grofweg 4 keer de inflatie) komt mijn motorrijtuigenbelasting uit op 88 euro per jaar.Op zaterdag 23 oktober 2010 13:14 schreef beantherio het volgende:
[..]
Hoezo? Ze gaan motorrijtuigenbelasting toch afschaffen? En de BPM op nieuwe auto's?
quote:Op zaterdag 23 oktober 2010 12:55 schreef FireFox1 het volgende:
Zal me niks verbazen als dit uit de koker van GL of andere boomknuffelaars organisatie komt.
quote:Hoeveel motoren met open demper zouden er op het binnenhof passenOp zaterdag 23 oktober 2010 13:32 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hmm even rekenen... Na de enorme verhoging (van grofweg 4 keer de inflatie) komt mijn motorrijtuigenbelasting uit op 88 euro per jaar.
BPM betaal ik niet, want ik koop geen nieuwe auto. Is dus irrelevant (offtopic: als het huizen waren, zouden de makelaars en banken klaarstaan om te roepen dat prijsverlagingen van goederen kapitaalvernietiging is!).
Naast de motorrijtuigenbelasting betaal ik benzine. Momenteel zo'n 3500 km/maand, en ik doe zo'n 1:23 gemiddeld. Oftewel 152 liter per maand tanken.
Als de graaioverheid i.p.v. zelf minder te verspillen, verdergaat met belastingen verhogen, en benzine 80 cent per liter duurder wordt, kost dat me 122 euro per maand extra aan brandstof, oftewel 1461 euro per jaar.
Uiteraard is de overheid heel schappelijk, en hoef ik de 88 euro per jaar wegenbelasting niet meer te betalen![]()
In plaats daarvan ga ik slechts 1660 % van de huidige wegenbelasting betalen! Jaja, i.p.v. 88 euro per jaar, 122 euro per maand... Waarom wil ik nog naar m'n werk?
quote:"Gratis" houdt in dat degene die er gebruik van maakt het niet de moeite vindt om er voor te betalen, maar degenen die het niet gebruiken draaien er netto voor op. Dat bedoel je?Op zaterdag 23 oktober 2010 13:38 schreef Rewimo het volgende:
En als compensatie wordt het OV dan eindelijk gratis?
quote:Nu ik er over nadenk: Ik kwam het afgelopen jaar op een halve cent wegenbelasting per kmOp zaterdag 23 oktober 2010 13:41 schreef Robin__ het volgende:
Wordt je als motorrijder mooi genaaid.. betaal nu bijna geen wegenbelasting (ja, cent per km ofzo) dat zal met zo'n regel wel anders worden.
quote:Dat is wel érg weinig, weet je het zeker?Op zaterdag 23 oktober 2010 13:32 schreef RemcoDelft het volgende:
Hmm even rekenen... Na de enorme verhoging (van grofweg 4 keer de inflatie) komt mijn motorrijtuigenbelasting uit op 88 euro per jaar.
quote:Niet helemaal natuurlijk aangezien dat natuurlijk wordt doorverrekend in de inruilwaarde.BPM betaal ik niet, want ik koop geen nieuwe auto. Is dus irrelevant
quote:http://top40vantoen.web-l(...)motorprotest_te.htmlOp zaterdag 23 oktober 2010 13:42 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Hoeveel motoren met open demper zouden er op het binnenhof passen
quote:Ja, ik heb zojuist een nieuwe aanslag ontvangen.Op zaterdag 23 oktober 2010 13:43 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat is wel érg weinig, weet je het zeker?
quote:Uiteraard, zonder BPM had ik m'n huidige vervoermiddel wellicht 100 euro goedkoper kunnen kopen. Da's na 3 weken de nieuwe benzineprijs al op...Niet helemaal natuurlijk aangezien dat natuurlijk wordt doorverrekend in de inruilwaarde.
quote:Alsof je geen heffing betaald over de kilometers die je betaald. Waarom denk je dat de tank zo duur is? We betalen allemaal al KM heffing door gebruik te maken van de tankstations. Al deze manieren om dubbel of driedubbel belasting te innen op hetzelfde is belachelijk, dat er überhaupt voorstanders waren voor die KM heffing vind ik altijd weer zo verbijsterend.Op zaterdag 23 oktober 2010 13:48 schreef baba117 het volgende:
Dit is toch heel wat anders als de KM heffing? Er is geen miljarden kostend oncontroleerbaar systeem voor nodig, zuinige auto's hebben een eerlijk voordeel op slurpers, geen spionage box in je auto en je hebt zelf in de hand hoeveel belasting je betaald met de keuze van auto en de afstand die je aflegt met die auto.
quote:Als jij scumbag-advocaat bent en 500 euro per uur vangt is een kwartier file besparen je al 125 euro waard. Als een heffing van een euro per km er dan voor zorgt dat 90% van Nederland niet meer kan autorijden, ben jij als scumbag-advocaat dus beter af!Op zaterdag 23 oktober 2010 13:52 schreef iwulff het volgende:
[..]
dat er überhaupt voorstanders waren voor die KM heffing vind ik altijd weer zo verbijsterend.
quote:5 minuten van de grens, dus kom maar met die onzinOp zaterdag 23 oktober 2010 12:35 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
![]()
Al die mensen lekker VVD stemmen omdat de kilometerheffing er dan niet zou komen. Worden ze alsnog keihard gepakt. Aangezien het ze never nooit lukt om dit op Europees niveau te organiseren, juich ik dit plan toe. 10 minuten van de Duitse grens. Oude tijden herleven.
quote:Motor, 3-4x zo licht als een 15 jaar oude suzuki swft en dan doen we ook al niet mee aan file's en spoorvorming. Dus lijkt me aardig in verhouding.Op zaterdag 23 oktober 2010 13:43 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat is wel érg weinig, weet je het zeker?
[..]
Niet helemaal natuurlijk aangezien dat natuurlijk wordt doorverrekend in de inruilwaarde.
quote:DuitslandOp zaterdag 23 oktober 2010 12:36 schreef karton het volgende:
laat ze dat maar doen, tank toch inBelgië
quote:Bij de KM heffing waren ze al bezig alle andere belastingen te houden...Op zaterdag 23 oktober 2010 13:52 schreef iwulff het volgende:
[..]
Alsof je geen heffing betaald over de kilometers die je betaald. Waarom denk je dat de tank zo duur is? We betalen allemaal al KM heffing door gebruik te maken van de tankstations. Al deze manieren om dubbel of driedubbel belasting te innen op hetzelfde is belachelijk, dat er überhaupt voorstanders waren voor die KM heffing vind ik altijd weer zo verbijsterend.
quote:In welk land woon jij?Op zaterdag 23 oktober 2010 14:00 schreef huhggh het volgende:
Als de prijs daadwerkelijk doro toedoen van de overheid zo hoog wordt kijk ik uit naar de demonstraties die daarop zullen volgen.
quote:Tuurlijk.Vooralsnog is het nog lang niet zo ver, en kan dit nog sneuvelen.
quote:Die worden toch opgeheven over drie jaarOp zaterdag 23 oktober 2010 13:17 schreef Dagonet het volgende:
En hebben ze ook al een verdeelsleutel voor de provincies die een zooi geld gaan missen?
quote:Precies, de auto die je al hebt wordt dus minder waard. Fijne afschrijving...Op zaterdag 23 oktober 2010 13:43 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Niet helemaal natuurlijk aangezien dat natuurlijk wordt doorverrekend in de inruilwaarde.
quote:Als die ooit opgeheven worden gaat daar minstens 10 jaar overheen...Op zaterdag 23 oktober 2010 14:02 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
Die worden toch opgeheven over drie jaar
quote:Promoot je nu belastingfraude? Wacht maar tot ze je pakken, dan piep je wel anders!Op zaterdag 23 oktober 2010 14:20 schreef Daffodil31LE het volgende:
Lang leve de frituurolie van de Aldi. Daar loopt mijn dieseltje trouwens ook veel mooier op dan op dieselolie. En het ruikt lekkerder.
quote:Ik promoot niets. Ik tank het alleen maar. En controles heb ik ook al gehad; gewoon verklaard dat ik in Duitsland Pflanzenöl heb getankt.Op zaterdag 23 oktober 2010 14:32 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Promoot je nu belastingfraude? Wacht maar tot ze je pakken, dan piep je wel anders!
Mensen zoals jij zijn er trouwens de reden van dat kortgeleden alle slaolie in prijs is verdubbeld zodat het nu net zo veel kost als diesel.
quote:Niet zo gek ook, het proces van het verlagen en op termijn afschaffen van bv de BPM is al ingezet. Dat moet gecompenseerd worden.Op zaterdag 23 oktober 2010 14:42 schreef Schadenfreude het volgende:
Eerst gaan lopen rellen tegen de kilometerheffing en dan met zoiets komen
De VVD
quote:Is dat zo? Dan is het helemaal dom dat de VVD zo dogmatisch tegen blijft (vanwege privacyOp zaterdag 23 oktober 2010 14:44 schreef du_ke het volgende:
[..]
Niet zo gek ook, het proces van het verlagen en op termijn afschaffen van bv de BPM is al ingezet. Dat moet gecompenseerd worden.
quote:Kom opOp zaterdag 23 oktober 2010 14:41 schreef LXIV het volgende:
Toch vind ik dit plan veel beter dan kilometerheffing.
Op de eerste plaats dekt het precies het verbruik in. Op de tweede plaats stimuleert het ook nog eens zuinig rijden.
quote:Waarom moet die BPM perse vanuit brandstof gecompenseerd worden, en niet vanuit (bijvoorbeeld) een algehele belastingverhoging?Op zaterdag 23 oktober 2010 14:44 schreef du_ke het volgende:
[..]
Niet zo gek ook, het proces van het verlagen en op termijn afschaffen van bv de BPM is al ingezet. Dat moet gecompenseerd worden.
quote:Behalve dan dat het geen rekening houdt met wanneer mensen rijden. Het wegennet is in Nederland prima, alleen wanneer iedereen tegelijk rijdt in de spits gaat het mis.Op zaterdag 23 oktober 2010 14:41 schreef LXIV het volgende:
Toch vind ik dit plan veel beter dan kilometerheffing.
Op de eerste plaats dekt het precies het verbruik in. Op de tweede plaats stimuleert het ook nog eens zuinig rijden.
quote:Onzin. Auto's kosten ook heel veel door aanleg en onderhoud van wegen, milieuvervuiling, grondgebruik (grond naast een snelweg is meteen waardeloos), verkeersslachtoffers, enz. Ik zie niet in waarom zij daar niet zelf voor zouden kunnen betalen.Op zaterdag 23 oktober 2010 15:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom moet die BPM perse vanuit brandstof gecompenseerd worden, en niet vanuit (bijvoorbeeld) een algehele belastingverhoging?
quote:Er is dus gewoon een omgekeerd evenredig verband tussen de hoogte van de benzineprijs en de mate van beschaving in een land.Nation City Price in USD Regular/Gallon
Netherlands Amsterdam $6.48
Norway Oslo $6.27
Italy Milan $5.96
Denmark Copenhagen $5.93
Belgium Brussels $5.91
Sweden Stockholm $5.80
United Kingdom London $5.79
Germany Frankfurt $5.57
France Paris $5.54
Portugal Lisbon $5.35
Hungary Budapest $4.94
Luxembourg $4.82
Croatia Zagreb $4.81
Ireland Dublin $4.78
Switzerland Geneva $4.74
Spain Madrid $4.55
Japan Tokyo $4.24
Czech Republic Prague $4.19
Romania Bucharest $4.09
Andorra $4.08
Estonia Tallinn $3.62
Bulgaria Sofia $3.52
Brazil Brasilia $3.12
Cuba Havana $3.03
Taiwan Taipei $2.84
Lebanon Beirut $2.63
South Africa Johannesburg $2.62
Nicaragua Managua $2.61
Panama Panama City $2.19
Russia Moscow $2.10
Puerto Rico San Juan $1.74
Saudi Arabia Riyadh $0.91
Kuwait Kuwait City $0.78
Egypt Cairo $0.65
Nigeria Lagos $0.38
Venezuela Caracas $0.12
quote:Uiteraard is het prima dat automobilisten daarvoor betalen, en dat doen ze ook.Op zaterdag 23 oktober 2010 15:41 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Onzin. Auto's kosten ook heel veel door aanleg en onderhoud van wegen, milieuvervuiling, grondgebruik (grond naast een snelweg is meteen waardeloos), verkeersslachtoffers, enz. Ik zie niet in waarom zij daar niet zelf voor zouden kunnen betalen.
quote:M.a.w. in wat wij "beschaafde landen" noemen, zuigt de overheid z'n burgers via belastingen uit, waar de niet-beschaafde landen dat gewoon met een knuppel doen?Op zaterdag 23 oktober 2010 16:39 schreef Morendo het volgende:
[..]
Er is dus gewoon een omgekeerd evenredig verband tussen de hoogte van de benzineprijs en de mate van beschaving in een land.
quote:Sorry mensen, waar maken jullie je druk om? Denk je nou echt dat ze in Belgie en Duitsland ook de benzineprijzen zo drastisch omhoog gaan gooien?Een dergelijke heffing zal onmiddellijk leiden tot ‘brandstoftoerisme' in de grensgebieden. Het nieuwe kabinet geeft aan 'in overleg te gaan' met de buurlanden, maar daar vertrouwen de tankstationhouders niet op. Zij eisen de 'spijkerharde garantie' dat de accijnsverhoging alleen wordt doorgevoerd als omringende landen dat ook doen
quote:Lijkt me een prima idee, maar laat de overheid dan eerst zorgen dat alle inkomsten uit autogebruik ook daadwerkelijk worden gespendeerd aan de kosten van autogebruik. En dan even de balans opmaken.Op zaterdag 23 oktober 2010 15:41 schreef Schadenfreude het volgende:
Onzin. Auto's kosten ook heel veel door aanleg en onderhoud van wegen, milieuvervuiling, grondgebruik (grond naast een snelweg is meteen waardeloos), verkeersslachtoffers, enz. Ik zie niet in waarom zij daar niet zelf voor zouden kunnen betalen.
quote:Wat een onzin, loonbelasting, vennootschapsbelasting, accijnzen, btw, overdrachtsbelasting, enz gaan ook in de algemenen pot. Daaruit worden weer zaken als zorg en onderwijs betaald. Of wil je ook dat inkomsten uit loonbelasting alleen naar werknemers gaan, vennootschapsbelasting alleen naar bedrijven en accijns alleen naar rokers en alcoholisten?Op zaterdag 23 oktober 2010 16:50 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Lijkt me een prima idee, maar laat de overheid dan eerst zorgen dat alle inkomsten uit autogebruik ook daadwerkelijk worden gespendeerd aan de kosten van autogebruik. En dan even de balans opmaken.
Anders gaat straks 70 eurocent van de accijnsverhoging weer in de algemene pot en vloeit er maar 10 eurocent terug naar de autogebruiker. En vervolgens wordt er dan over vijf jaar weer geroepen dat autogebruik te duur is en er weer 50 eurocent per liter bovenop moet.
quote:Dus als we de prijzen verhogen worden we nog beschaafder!Op zaterdag 23 oktober 2010 16:39 schreef Morendo het volgende:
[..]
Er is dus gewoon een omgekeerd evenredig verband tussen de hoogte van de benzineprijs en de mate van beschaving in een land.
quote:Op zaterdag 23 oktober 2010 12:36 schreef karton het volgende:
laat ze dat maar doen, tank toch in België
quote:Ik reageerde op jou uitspraak:Op zaterdag 23 oktober 2010 17:04 schreef Schadenfreude het volgende:
Wat een onzin, loonbelasting, vennootschapsbelasting, accijnzen, btw, overdrachtsbelasting, enz gaan ook in de algemenen pot. Daaruit worden weer zaken als zorg en onderwijs betaald. Of wil je ook dat inkomsten uit loonbelasting alleen naar werknemers gaan, vennootschapsbelasting alleen naar bedrijven en accijns alleen naar rokers en alcoholisten?
Los hiervan zijn kosten en inkomsten van autogebruik volgens mij redelijk in evenwicht.
quote:Daar betaalt de automobilist nu dus al dubbel en dwars voor, aangezien maar een klein deel van de inkomsten uit autogebruik terugvloeien naar de automobilist. Maar ik snap je punt wel, het is natuurlijk een uitmelkconstructie omdat de automobilist geen 'reële' keuze heeft, hij moet toch wel blijven rijden.Ik zie niet in waarom zij daar niet zelf voor zouden kunnen betalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |