quote:Hoogeveen/Den Haag -
2,30 euro voor een liter benzine? Meer dan twee euro voor eenzelfde hoeveelheid diesel? Als het nieuwe kabinet de plannen voor een 'literheffing' doorzet als alternatief voor de afgeblazen kilometerheffing, is het binnenkort heel normaal in Nederland.
De kilometerheffing die voormalig verkeersminister Camiel Eurlings wilde invoeren, bleek te duur en te omslachtig. De nieuwe bewindsvrouw op Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz, wil alsnog de gebruiker laten betalen. Dit zou volgens het nieuwe kabinet kunnen door het heffen van extra accijns aan de pomp. In ruil daarvoor zou de motorrijtuigenbelasting worden afgeschaft en eventueel ook de BPM op nieuwe personenauto's. Die bedraagt afhankelijk van merk en type soms duizenden euro's.
Compensatie voor staatskas
De extra accijns die nodig is om de staatskas te compenseren, is volgens berekeningen van onder andere de ANWB 30 tot 34 eurocent als alleen de motorrijtuigenbelasting wordt afgeschaft. Wordt óók de BPM afgeschaft, dan moet de literheffing ongeveer 80 eurocent worden.
Een dergelijke heffing zal onmiddellijk leiden tot ‘brandstoftoerisme' in de grensgebieden. Het nieuwe kabinet geeft aan 'in overleg te gaan' met de buurlanden, maar daar vertrouwen de tankstationhouders niet op. Zij eisen de 'spijkerharde garantie' dat de accijnsverhoging alleen wordt doorgevoerd als omringende landen dat ook doen.
quote:En ondertussen over de grens tanken. Heerlijk.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:38 schreef Sjoegerd het volgende:
Ach dan kan ik tenminste een dikke diesel voor de deur hebben zonder dat er bijna 400 euro per kwartaal aan wegenbelasting naar de staat gaat.
quote:Ja, alleen jammer dat je dan wel dus 400 euro aan Diesel kwijt bent als je wat meer rijdt.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:38 schreef Sjoegerd het volgende:
Ach dan kan ik tenminste een dikke diesel voor de deur hebben zonder dat er bijna 400 euro per kwartaal aan wegenbelasting naar de staat gaat.
quote:En buitenlanders die hier belastingvrij hun auto aanschaffen.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:39 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
En ondertussen over de grens tanken. Heerlijk.
quote:Lol, de benzine was de afgelopen tijd is Duitsland juist duurder toch? Daarnaast, Duitsland.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:40 schreef Rewimo het volgende:
Wonen in DLD krjigt steeds meer voordelen
quote:Niemand, en dat zal waarschijnlijk ook niet. Dat is het leuke van de politiek. Iedere paar jaar verzinnen ze wat nieuws, waar vervolgens miljoenen in worden gestoken om een en ander te onderzoeken. Maar dan gaat het uiteindelijk toch maar niet door.
quote:Klopt. Een aantal jaren terug wasOp zaterdag 23 oktober 2010 12:43 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Lol, de benzine was de afgelopen tijd is Duitsland juist duurder toch? Daarnaast, Duitsland.
quote:Nee, benzine is hier altijd goedkoper. Diesel is wèl duurder, maar als ik de OP lees duurt dat ook niet lang meer.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:43 schreef Zwansen het volgende:
Lol, de benzine was de afgelopen tijd is Duitsland juist duurder toch? Daarnaast, Duitsland.
quote:Hoe kom je daarbij? Ik tankte van de week voor ¤ 1,36 hier. Aan de pompen die ik onderweg in NL tegenkwam varieerde de prijs van ¤ 1,44 tot ¤ 1,54.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:43 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Klopt. Een aantal jaren terug was benzine (en diesel) in Duitsland goedkoper. Maar ook de Duitse regering heeft de smaak te pakken gekregen. Nu is het in Duitsland duurder dan in Nederland.
quote:Ik vergiste me. Diesel was een hele tijd terug (6-8 jaar) een stuk goedkoper dan in Nederland.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:46 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij? Ik tankte van de week voor ¤ 1,36 hier. Aan de pompen die ik onderweg in NL tegenkwam varieerde de prijs van ¤ 1,44 tot ¤ 1,54.
En niet stiekem editen![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |