quote:Iets met soep-heet-opgediend-eten.Op zaterdag 23 oktober 2010 17:20 schreef Monidique het volgende:
Damn. Tachtig cent? Volgende keer stem ik gewoon VVD, die doen tenminste wat aan deze diefstal.
quote:Het lullige is dat wanneer je alle kosten van dat autogebruik wilt dekken de benzineprijs na deze verhoging nog een keer moet verdubbelenOp zaterdag 23 oktober 2010 16:50 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Lijkt me een prima idee, maar laat de overheid dan eerst zorgen dat alle inkomsten uit autogebruik ook daadwerkelijk worden gespendeerd aan de kosten van autogebruik. En dan even de balans opmaken.
quote:Toch struikel je in het hele land over de vele auto's.Op zaterdag 23 oktober 2010 17:30 schreef Refragmental het volgende:
Durf in nederland niet in een auto te rijden, want dan pakken ze je van alle kanten!!!
Als je hard werkt en je hebt een auto, dan ben je een crimineel die keihard financieel dient aangepakt te worden! Althans, dat is wat ik opmaak uit veel plannen van de overheid over de jaren heen.
quote:Geen onzin proberen te verkopen. Autorijden levert veel meer op dan het kost.Op zaterdag 23 oktober 2010 17:28 schreef du_ke het volgende:
Het lullige is dat wanneer je alle kosten van dat autogebruik wilt dekken de benzineprijs na deze verhoging nog een keer moet verdubbelen
quote:Als we alle externe kosten meerekenen komen we een heel eind volgens mij. Dat is niet realistisch en vanwege de opbrengsten van mobiliteit in ons land ook niet gewenst, dat weet ik ook wel .Op zaterdag 23 oktober 2010 17:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Geen onzin proberen te verkopen. Autorijden levert veel meer op dan het kost.
quote:Vraag me af in hoeverre die externe kosten exact bekend zijn.Op zaterdag 23 oktober 2010 17:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als we alle externe kosten meerekenen komen we een heel eind volgens mij. Dat is niet realistisch en vanwege de opbrengsten van mobiliteit in ons land ook niet gewenst, dat weet ik ook wel .
quote:Beperkt helaas. Dat maakt doorrekenen ook lastigOp zaterdag 23 oktober 2010 17:53 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Vraag me af in hoeverre die externe kosten exact bekend zijn.
quote:Omdat de alternatieven nog kutter zijn.Op zaterdag 23 oktober 2010 17:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch struikel je in het hele land over de vele auto's.
Apart hoor .
quote:En welke van die externe "kosten" ook daadwerkelijk kosten zijn.Op zaterdag 23 oktober 2010 17:53 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Vraag me af in hoeverre die externe kosten exact bekend zijn.
quote:nederland beschaafd noemenOp zaterdag 23 oktober 2010 16:39 schreef Morendo het volgende:
[..]
Er is dus gewoon een omgekeerd evenredig verband tussen de hoogte van de benzineprijs en de mate van beschaving in een land.
quote:ja natuurlijk , creëer jij effe wat extra bureaucratie, laat de overheid maar eens de broekriem aanhalen en een serie ambtenaren ontslaanOp zaterdag 23 oktober 2010 18:46 schreef Martinovibes het volgende:
Problemen aan de grens , dacht het niet
Gewoon net zoals bij de diesel een kleurtje erin waarvan de chemische samenstelling alleen bij de staat bekend is
Word je gepakt met kleurloze peut dan ben je de lul behalve als je ontheffing hebt IVM vakantie ofzo
quote:Ga toch weg. Vrije markt, noemen ze dat. Of mag ik voortaan ook alleen broodjes halen bij de Nederlandse bakker?Op zaterdag 23 oktober 2010 18:46 schreef Martinovibes het volgende:
Problemen aan de grens , dacht het niet
Gewoon net zoals bij de diesel een kleurtje erin waarvan de chemische samenstelling alleen bij de staat bekend is
Word je gepakt met kleurloze peut dan ben je de lul behalve als je ontheffing hebt IVM vakantie ofzo
quote:Nee. Dat soort verhaaltjes zijn vaak het erbij slepen van de meest gekke dingen om maar te komen tot de gewenste conclusie... Zo heb ik wel eens een prijskaartje er tussen gezien van geluidsoverlast. En dat gaat dan om enorme bedragen... Hoe kom je erbij?!?!?!Op zaterdag 23 oktober 2010 17:40 schreef du_ke het volgende:
Als we alle externe kosten meerekenen komen we een heel eind volgens mij.
quote:Heb je een bron met getallen om deze bewering te onderbouwen? Voor zover ik weet is het namelijk compleet andersom: orde-grootte de helft van wat automobilisten betalen, komt niet ten goede aan het autoverkeer.Op zaterdag 23 oktober 2010 17:28 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het lullige is dat wanneer je alle kosten van dat autogebruik wilt dekken de benzineprijs na deze verhoging nog een keer moet verdubbelen
quote:Hoe creatief wil je zijn met "externe kosten" meerekenen? En ga je dan ook de "externe opbrengsten" (toch de reden dat er auto's rondrijden!) meerekenen?Op zaterdag 23 oktober 2010 17:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als we alle externe kosten meerekenen komen we een heel eind volgens mij.
quote:Klopt. Wat dat betreft zou verplicht verhuizen van mensen-zonder-baan naar uithoeken-zonder-werk een goed begin zijn.Op zaterdag 23 oktober 2010 18:11 schreef Refragmental het volgende:
[..]
En dan hebben we het niet eens over het feit dat dichter bij je werk wonen je door de overheid zo goed als onmogelijk wordt gemaakt.
quote:EU-regels maken dit gelukkig onmogelijkOp zaterdag 23 oktober 2010 18:46 schreef Martinovibes het volgende:
Problemen aan de grens , dacht het niet
Gewoon net zoals bij de diesel een kleurtje erin waarvan de chemische samenstelling alleen bij de staat bekend is
Word je gepakt met kleurloze peut dan ben je de lul behalve als je ontheffing hebt IVM vakantie ofzo
quote:Ja, en met de invoering van de euro gingen prijzen ook niet omhoogOp zaterdag 23 oktober 2010 19:59 schreef Boschkabouter het volgende:
Van de kilometerheffing was 'uitgerekend' dat het gemiddeld niet duurder zou zijn dan nu het geval was.
Dit plan is dus nog voordeliger.
quote:Klopt. Maar hey, wat zou jij zelf doen als je kan kiezen: minder uitgeven, of meer binnenharken?Op zaterdag 23 oktober 2010 20:01 schreef Refragmental het volgende:
Trouwens.... valt me altijd op dat wanneer de overheid praat over bezuinigen, dat ze dan geld wegpakken bij de burgers dmv belastingen of heffingen.
Bezuinigen is in mijn ogen toch echt minder uitgeven, in plaats van meer plukken.
quote:Heb je hier een bron van? Ik heb wel eens een grafiekje gezien in de NRC waarbij inkomsten en uitgaven gewoon in evenwicht zijn, kan het alleen niet vinden. Maar het wordt in dit topic als feit gepresenteerd dat autorijders uitgemelkt worden...Op zaterdag 23 oktober 2010 17:19 schreef Hukkie het volgende:
Daar betaalt de automobilist nu dus al dubbel en dwars voor, aangezien maar een klein deel van de inkomsten uit autogebruik terugvloeien naar de automobilist. Maar ik snap je punt wel, het is natuurlijk een uitmelkconstructie omdat de automobilist geen 'reële' keuze heeft, hij moet toch wel blijven rijden.
quote:Lijkt me dus prima. Daar staan ook de meeste file's, die mensen laten dus vaker de auto staan.Op zaterdag 23 oktober 2010 13:10 schreef FireFox1 het volgende:
Voor de mensen die in het westen wonen (like me) gaat de pet hier niet voor op
quote:Zoiets?Op zaterdag 23 oktober 2010 20:22 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Lijkt me dus prima. Daarstaan ook de meeste file'szijn ook de meeste mensen die naar hun werk rijden, een deel van die mensenlaten dus vaker de auto staanzal z'n werk dus inruilen voor bijstand.
quote:Nederland is klein genoeg om als buitenlander doorheen te rijden zonder hier te tanken. Je argument gaat trouwens niet op, want nu betaal je ook wegenbelasting als je als Nederlander in het buitenland tankt.Op zaterdag 23 oktober 2010 20:27 schreef Antaris het volgende:
Ik snap het totale probleem niet. Wat mij betreft mogen ze wegenbelasting en accijnzen in benzine stoppen. Dan betaalt iedereen evenveel en hoe meer jij rijdt hoe meer jij betaalt. Dus ook handig als buitenlanders in Nederland tanken.
quote:Want er zijn inderdaad genoeg goede alternatievenOp zaterdag 23 oktober 2010 20:22 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Lijkt me dus prima. Daar staan ook de meeste file's, die mensen laten dus vaker de auto staan.
quote:Er zijn genoeg alternatieven om niet allemaal tegelijk de weg op te gaan.Op zaterdag 23 oktober 2010 20:41 schreef Refragmental het volgende:
Want er zijn inderdaad genoeg goede alternatieven
quote:Of verhuizen, of thuiswerken, of carpoolen of met het openbaar vervoer gaanOp zaterdag 23 oktober 2010 20:31 schreef GewoneMan het volgende:
dit kunnen ze niet maken! iedereen die met auto flinke afstand moet rijden om op zijn/haar werk te komen die kunnen dan wel hun baan opzeggen
quote:M.a.w. schatrijke advocaten mogen nog normale 9-5 banen hebben, de rest van Nederland moet om 4 uur 's ochtends beginnen, of tot 10 uur 's avonds doorwerken?Op zaterdag 23 oktober 2010 20:58 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Er zijn genoeg alternatieven om niet allemaal tegelijk de weg op te gaan.
Daarom is de kilometerheffing ook zo'n goed idee op bepaalde plekken, dus niet overal.
quote:Verhuizen is ook zo makkelijk in een land waarbij huizenprijzen in 15 jaar verdrievoudigd zijn, huurwoningen OF onbetaalbaar OF 10 jaar wachttijd hebben, en nieuwbouw als particulier stomweg onmogelijk is...Op zaterdag 23 oktober 2010 21:02 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Of verhuizen, of thuiswerken, of carpoolen of met het openbaar vervoer gaan
quote:Klinkt goed!Op zaterdag 23 oktober 2010 21:12 schreef RemcoDelft het volgende:
M.a.w. schatrijke advocaten mogen nog normale 9-5 banen hebben, de rest van Nederland moet om 4 uur 's ochtends beginnen, of tot 10 uur 's avonds doorwerken?
quote:Jij wel vrees ik, als je met zulke argumenten aankomt. Probleem is simpelweg dat er dagelijks duizenden mensen vanuit regio Rotterdam naar regio Amsterdam rijden om daar te werken en andersom duizenden mensen vanuit regio Amsterdam naar regio Rotterdam rijden om daar te werken. Dat moet je ontmoedigen. Het liefst door tolwegen, misschien met een belastingvoordeel. Maar nog belangrijker: er zijn zoveel mensen die prima vanuit huis kunnen werken.
quote:De files staan er nu al om 7, 8, 9 en 10 uur, dus een volledige oplossing is het niet bepaald. Sowieso zijn de spitstijden steeds langer. Ooit vertelde iemand mij dat de spits in de toekomst om 6 uur zou beginnen en tot 21 uur zou duren. Ik vond het toen een negatief figuur, maar inmiddels zie ik het ontstaan.Op zaterdag 23 oktober 2010 21:30 schreef detulp050 het volgende:
En je opmerking over "om 4 uur vertrekken" is al helemaal
Meer dan de helft van werkend Nederland begint rond 9 uur. Als je dat al weet te spreiden naar 7, 8, 9 en 10 uur dan heb je al een groot voordeel. Is iedereen rond etenstijd weer in huis.
Maar nee, liever blijft iedereen exact op dezelfde tijd in dezelfde file staan.
quote:De belasting op brandstof gaat omhoog, en jij noemt dat "rechts".Op zaterdag 23 oktober 2010 19:35 schreef Athlon64x het volgende:
weg met rechts. rechts sloopt het land
quote:Nee het laat vooral zien dat het nogal complexe materie is waar je niet 1,2,3 een getal aan kan hangen omdat je nogal wat bij elkaar moet zoeken. Dit gaat van het MIRT tot aan de reconstructie van een weg in Assen-Oost.Op zaterdag 23 oktober 2010 20:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Het feit dat ik niet binnen 5 minuten Googlen kan vinden hoe de verhouding ligt tussen inkomsten en uitgaven van de overheid aan autoverkeer, geeft wat mij betreft duidelijk genoeg aan dat de overheid deze getallen liever niet aan de grote klok hangt...
[..]
Zoiets?
quote:Dat is heel lastig inderdaad maar dergelijke zaken zal je bij een totale analyse van de kosten wel mee moeten nemen. En ja de kosten van geluidsoverlast en daarmee bijvoorbeeld van extra isolatie en verminderde leerprestaties van schoolkinderen zijn heel lastig als een concreet bedrag uit te drukken.Op zaterdag 23 oktober 2010 19:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee. Dat soort verhaaltjes zijn vaak het erbij slepen van de meest gekke dingen om maar te komen tot de gewenste conclusie... Zo heb ik wel eens een prijskaartje er tussen gezien van geluidsoverlast. En dat gaat dan om enorme bedragen... Hoe kom je erbij?!?!?!
quote:Daar heb ik mijn twijfels bij .Autorijden wordt kunstmatig duur gemaakt en alle maatschappelijke kosten samen (inclusief milieu...) zijn fiks lager dan de belastingopbrengsten (in Nederland) ter zake.
quote:Dit kabinet wil de gaten in de begroting dichten door belastingen te verhogen. Dat is eigenlijk vrij typisch en gebruikelijk voor rechtse kabinetten..Op zaterdag 23 oktober 2010 21:43 schreef huhggh het volgende:
[..]
De belasting op brandstof gaat omhoog, en jij noemt dat "rechts".
Ga snel eens terug naar de schoolbanken.
quote:Je hebt dus niet gelezen wat ik had geschreven.Op zaterdag 23 oktober 2010 22:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee het laat vooral zien dat het nogal complexe materie is waar je niet 1,2,3 een getal aan kan hangen omdat je nogal wat bij elkaar moet zoeken. Dit gaat van het MIRT tot aan de reconstructie van een weg in Assen-Oost.
Dat jij daar gelijk een complot achter zoekt ligt denk ik meer aan jou dan aan de overheid...
[..]
Dat is heel lastig inderdaad maar dergelijke zaken zal je bij een totale analyse van de kosten wel mee moeten nemen. En ja de kosten van geluidsoverlast en daarmee bijvoorbeeld van extra isolatie en verminderde leerprestaties van schoolkinderen zijn heel lastig als een concreet bedrag uit te drukken.
[..]
Daar heb ik mijn twijfels bij .
[..]
Dit kabinet wil de gaten in de begroting dichten door belastingen te verhogen. Dat is eigenlijk vrij typisch en gebruikelijk voor rechtse kabinetten..
quote:Als je dit mee gaat nemen, moet je eigenlijk meteen bij de opbrengst meer dan de helft van het BBP er bij optellen, want zonder transport zijn we meer dan de helft van onze welvaart kwijt...Op zaterdag 23 oktober 2010 22:06 schreef du_ke het volgende:
En ja de kosten van geluidsoverlast en daarmee bijvoorbeeld van extra isolatie en verminderde leerprestaties van schoolkinderen zijn heel lastig als een concreet bedrag uit te drukken.
quote:Het is complexe materie inderdaad .Op zaterdag 23 oktober 2010 22:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je dit mee gaat nemen, moet je eigenlijk meteen bij de opbrengst meer dan de helft van het BBP er bij optellen, want zonder transport zijn we meer dan de helft van onze welvaart kwijt...
Het zijn rekensommen die over- dan wel incompleet zijn (afhankelijk van de benadering) en (hoe dan ook) manipulatief.
quote:Hier moet ik je wel gelijk in geven.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:50 schreef Socios het volgende:
[..]
Pure onzin.
Heeft er niets mee te maken. Ik ben gewoon voor een `gebruikersbelasting´ en niet voor een `bezitsbelasting´. Ik rijd zelf ook weleens auto, hoor. Maar ik betaal liever per kilometer, op welke manier dit dan ook berekend wordt. Via de brandstof is prima.
quote:met mijn werk is OV geen optie want dan is mijn reistijd 2,5 uur ipv 45 min (heen en terug) dat gaat dus niet werken en verhuizen is ook geen optie.Op zaterdag 23 oktober 2010 21:02 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Of verhuizen, of thuiswerken, of carpoolen of met het openbaar vervoer gaan
Ik vind het ook kut als het duurder wordt hoor, begrijp me niet verkeerd.
quote:Dan heeft Greenwheels wellicht een oplossing voor je. Uiteraard kan je je vaste kosten van een eigen auto niet volledig omzetten in kosten-per-km. En zelfs de overheid wil niet alle belastingen uit het "bezit" halen, BTW blijft gewoon bestaan (en zal binnenkort wel naar 21% gaan), dus een auto bezitten blijft gewoon geld kosten.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:50 schreef Socios het volgende:
[..]
Ik rijd zelf ook weleens auto, hoor. Maar ik betaal liever per kilometer, op welke manier dit dan ook berekend wordt. Via de brandstof is prima.
quote:Zal wel meevallen. De prijs moet wel heel veel stijgen willen mensen uit de auto stappen..Op zondag 24 oktober 2010 00:02 schreef tjoptjop het volgende:
Zal wel lekker rustig worden op de weg dan
quote:Dit vind ik toch wel een significante stijging hoor. Maar om files op te lossen is het volgens mij al voldoende om 20% oid minder auto's op de weg te hebben.Op zondag 24 oktober 2010 00:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zal wel meevallen. De prijs moet wel heel veel stijgen willen mensen uit de auto stappen..
quote:Als mensen als jij gewoon niet in de auto zouden stappen betaalde ik 10 cent voor een liter diesel. Verder mijn complimenten voor je jankpost, welkom in de wereld van vraag en aanbod.Op zaterdag 23 oktober 2010 14:32 schreef RemcoDelft het volgende:
Promoot je nu belastingfraude? Wacht maar tot ze je pakken, dan piep je wel anders!
Mensen zoals jij zijn er trouwens de reden van dat kortgeleden alle slaolie in prijs is verdubbeld zodat het nu net zo veel kost als diesel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |