quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:14 schreef BasementDweller het volgende:
Bedoelen jullie met een ondergrens een waarde die lager is dan (y+d1)^a - y^a voor alle y?
@thabit: ik bedoelde eigenlijk ook d1a, want als y naar nul gaat dan is het gelijk aan d1a, en anders is het verschil altijd groter dan d1a
Die is inderdaad onmisbaar, heb hem erbij gezet. Maar hij staat niet in de wiki, weet niet hoe dat werkt.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:28 schreef Natrium het volgende:
Misschien in OP even linjke erbij?
http://www.wolframalpha.com
Heleboel sites van wolfram staan er al, maar dit lijkt me zo de geavanceerdste rekenmachine die er bestaat
Lijkt niet te kloppen voor d1 -> 0.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:57 schreef BasementDweller het volgende:
(y+d1)a - ya >= aya-1 ya - ya = ay2a-1 - ya
Oh slecht, het moet zijn:quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:59 schreef thabit het volgende:
[..]
Lijkt niet te kloppen voor d1 -> 0.
Klopt niet, vul maar in: a = 2, d1 = 2, y = 8.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 23:25 schreef BasementDweller het volgende:
Als ik nou nog met y had moeten vermenigvuldigen, krijg ik een makkelijkere uitdrukking.
(y+d1)a - ya >= aya d1 - ya = ya (a d1 -1) >= ya (d1 -1)...
quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:35 schreef BasementDweller het volgende:
Wat me een beetje verwart met die raaklijn, is dat je hem in een variabel punt x wil... dus de rico hangt af van de x.
De rico is iig: a xa-1...
Ik denk dat je iets probeert te bewijzen wat sowieso niet klopt. Je kunt gemakkelijk afleiden dat voor x, h > 0 geldt:quote:Ik probeer te bewijzen dat xa uniform continu is op het domein van alle positieve reële getallen, als a=0 of a=1, en anders niet.
Ik doe niks in de finance-richting, maar weet wel dat Ito's lemma in Tilburg bij veel vakken terugkomt, zonder dat bij die vakken hetzelfde boek gebruikt wordt (vaak dictaten, slides of college-aantekeningen). Bij dit vak staat wel een boek, maar de kwaliteit van dat boek ken ik niet.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 02:01 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik weet dat dit niet echt een wiskunde vraag is maar weet iemand hier hét standaard wiskunde boek voor Itō's lemma? Hetgeen wat meest gebruikt wordt op bijv. quantitative finance of econometrie studies? Het continu werken tussen verschillende boeken breekt me een beetje op.
Oh, bij dat vak mag je altijd zonder meer zeggen dat continue functies continu zijn.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 17:39 schreef GlowMouse het volgende:
Ah ja, met de extra stelling van continuïteit op een gesloten en begrensd interval erbijMaar heb je wel eens aangetoond dat die functie continu is op [0,10], of verschuif je alleen het probleem?
Laat eerst eens zien hoe je denkt te bewijzen dat f(x) = xa met 0 < a < 1 uniform continu is op een gesloten interval met ondergrens 0 ...quote:Op woensdag 13 oktober 2010 17:37 schreef BasementDweller het volgende:
Als je laat zien dat |x^a - y^a| < | x-y | < d voor x,y>1 en 0=<a=<1, dan heb je bewezen dat ie uniform continu is op [1, inf) . Omdat [0,10] gesloten en begrensd is, is die daar ook uniform continu, en dan ook op (0,10]. Dus dan is ie ook unif cont op (0,inf).
Ik moet alleen nog bewijzen dat |x^a - y^a| < | x-y | , als dat kan.![]()
Ok. Dussss dt en dx zijn gewoon 1? kan je gewoon beschouwen als 1 bij het integreren?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 23:43 schreef GlowMouse het volgende:
dt is niet de afgeleide van t. Je begint met dx/x = dt, en zet links en rechts een integraal teken ervoor. De integraal van 1 dt zonder grenzen is de primitieve, en de primitieve van 1 is t. Links krijg je de primitieve van 1/x, en dat is ln(x).
nu ken ik hem ookquote:Op donderdag 14 oktober 2010 00:04 schreef thabit het volgende:
Ik moet nu wel opeens aan een mop over 2 wiskundigen en een serveerster denken.
Ah. Dus als je iets integreert wat vermenigvuldigd is met dt en je wil dat integreren, dan integreer je het eigenlijk ten opzichte van t (ik weet niet wat de juiste term is, maar het klinkt wel okquote:Op woensdag 13 oktober 2010 23:58 schreef BasementDweller het volgende:
dt en dx zijn niet 1... dt en dx geven in feite aan over welke variabele je integreert.
Je kan het zo zien:
dt is een infinitesimaal klein stukje van t. En integreren is in feite het optellen van al deze kleine stukjes, en dan krijg je weer t.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. (Mis ik iets wat duidelijk zou moeten worden ofzo?)
ze hadden dit wat beter moeten behandelen op de middelbare school zeg...
[ Bericht 1% gewijzigd door minibeer op 14-10-2010 12:44:39 ]Finally, someone let me out of my cage
Misschien heb je hier wat aan (om mee te beginnen). En lees ook de Wikipedia artikelen over de notatie van Leibniz en andere notaties die je tegen kunt komen.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 23:29 schreef minibeer het volgende:
Maargoed. Ik heb zelf al gezocht, maar blijkbaar zijn er meerdere soorten differentiaalvormen, want de sites waar ik bij uitkwam, leken niet veel met met differentiaalvergelijkingen te maken te hebben.
Scheiding van variabelen. Een standaardtechniek voor het oplossen van sommige typen DV's. Je zou ook kunnen schrijven:quote:Een voorbeeld dat bijvoorbeeld gebruikt wordt is:
[ afbeelding ]
En als je dat integreert zou je krijgen:
[ afbeelding ]
Maar ik begrijp dus niet hoe het precies werkt.
Links naar verdere uitleg worden ook zeer gewaardeerd.
Moet dat echt?quote:Op donderdag 14 oktober 2010 00:55 schreef Riparius het volgende:
[..]
Lees dit tijdschrift maar eens.
Die wikipedia(edit: wikibooks, handige site btw) is inderdaad handiger dan ik dacht (meestal verwarren die mij alleen maar meerquote:Op donderdag 14 oktober 2010 00:37 schreef Riparius het volgende:
[..]
Misschien heb je hier wat aan (om mee te beginnen). En lees ook de Wikipedia artikelen over de notatie van Leibniz en andere notaties die je tegen kunt komen.
[..]
Scheiding van variabelen. Een standaardtechniek voor het oplossen van sommige typen DV's. Je zou ook kunnen schrijven:
dx/dt = x
Dan beschouwen we t als onafhankelijke variabele en x als afhankelijke variabele. Nu is het makkelijk te zien wat de oplossingen zijn van deze DV, want dat moet een functie zijn die zichzelf als afgeleide heeft, en dat is de exponentiële functie, vermenigvuldigd met een constante. Dus hebben we:
x = c∙et
Ik snap het nu wat beter, ik zou het zelf zo doen:quote:Op donderdag 14 oktober 2010 00:37 schreef Riparius het volgende:
Scheiding van variabelen. Een standaardtechniek voor het oplossen van sommige typen DV's. Je zou ook kunnen schrijven:
dx/dt = x
Dan beschouwen we t als onafhankelijke variabele en x als afhankelijke variabele. Nu is het makkelijk te zien wat de oplossingen zijn van deze DV, want dat moet een functie zijn die zichzelf als afgeleide heeft, en dat is de exponentiële functie, vermenigvuldigd met een constante. Dus hebben we:
x = c∙et
Toch een kanttekening: je vindt zo niet alle oplossingen van de DV, want ec kan niet negatief zijn (voor een reële c), terwijl de algemene oplossing van de gedaante x = c∙et is, waarin c ook heel goed negatief kan zijn.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 13:30 schreef minibeer het volgende:
[..]
Ik snap het nu wat beter, ik zou het zelf zo doen:
dx/dt = x
delen door x
1/x * dx/dt = 1
vermenigvuldigen met dt
1/x dx = 1 dt
beide kanten primitiveren
ln(x) = t + c
x = e^(c+t) = e^c*e*t
dan noem je ipv c, e^c de constante (oftwel je substitueert c voor e^c wat eigenlijk niet mag maar omdat c elk getal kan zijn en we de eerdere waarde toch niet nodig hebben maakt het niet uit)
x = c*e^t
(om maar even te laten zien dat jullie inspangen wel enig nut hebben)
Hier wordt dy/dx herleid tot een uitdrukking in x (als onafhankelijke variabele) en v (als functie van x) door de productregel toe te passen op y = x∙v. In de notatie van Leibniz wordt dat:quote:Maar, ik snap bijvoorbeeld dit stukje van de wikibook nog niet:
"[ afbeelding ]
Substituting y=xv which is the same as substituting v=y/x:
[ afbeelding ]
Now
[ afbeelding ]"
Die laatste stap![]()
ze vervangen dy door iets met dv erin geloof ik, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe en waarom...
Wel als je die grap van de twee wiskundigen en de blonde serveerster wil lezen. (Hint: blz. 25).quote:
quote:Op donderdag 14 oktober 2010 15:58 schreef Riparius het volgende:
[..]
Toch een kanttekening: je vindt zo niet alle oplossingen van de DV, want ec kan niet negatief zijn (voor een reële c), terwijl de algemene oplossing van de gedaante x = c∙et is, waarin c ook heel goed negatief kan zijn.
Dit komt omdat je bij het primitiveren van 1/x geen rekening heb gehouden met mogelijke negatieve waarden van x, want ln(x) is binnen ℝ alleen gedefinieerd voor positieve waarden van x. Als x echter negatief is, dan kun je ln(-x) nemen als primitieve van 1/x, immers volgens de kettingregel is de afgeleide van ln(-x) gelijk aan 1/(-x)∙(-1) = 1/x, zoals gewenst.
We kunnen beide gevallen (x > 0 en x > 0) samen nemen door ln |x| te noteren als primitieve van 1/x. Dan vind je dus met bovenstaande methode |x| = ec∙et en dus x = ec∙et óf x = -ec∙et. Nu heb je wel alle oplossingen, afgezien van de triviale oplossing x = 0.
[..]
Hier wordt dy/dx herleid tot een uitdrukking in x (als onafhankelijke variabele) en v (als functie van x) door de productregel toe te passen op y = x∙v. In de notatie van Leibniz wordt dat:
dy/dx = d(x∙v)/dx = dx/dx∙v + x∙dv/dx = v + x∙dv/dx
Ik kan geen chocola maken van je scan, niet alleen omdat ik niets weet over Weibull analyse maar ook door het ontbreken van context, maar duidelijk is dat formule (12) een tautologie is (die niet pleit voor de intelligentie van de auteur van je scan). Maar goed, deze meneer Weibull heeft zelf heel wat intelligentere dingen opgeschreven en er is ook een Wikipedia artikel over de naar hem genoemde Weibull distributie. Zijn originele artikelen (uit 1939 en 1951) zijn ook - legaal - online beschikbaar, die vind je hier en hier.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 17:16 schreef Robin__ het volgende:
Nu ben ik een dictaat aan het doornemen over het bepalen van de breukspanning van brosse materialen waarbij de breukspanning nogal uiteen loopt in de proefserie. Ze gaan bepalen met een Weibull analyse. Geen idee waar dat allemaal nog meer voor gebruikt wordt maar ik kom het volgende tegen en snap er vrij weinig van
http://dl.dropbox.com/u/8845842/weibull.jpg
Dat is toch gewoon complete wiskundige onzinnigheid.. m/m = 1 en e^ln(x) = x..![]()
Of kan ik me maar beter uitschrijven?
Vermenigvuldig beide kanten met (1-x), dan krijg je Q-Q*(1-x)=Q*x. Dat is Q-Q+Q*x=Q*x. Q-Q=0, Q=Q ?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 11:23 schreef One_conundrum het volgende:
Q/(1-x)-Q = Q*x/(1-x)
Hoe maak ik deze wat simpeler ? Ik snap der weinig van...
als je *1 doet gaat er natuurlijk helemaal niks gebeuren! om 'a' los te krijgen kan je het volgende ezelsbruggetje gebruiken: 6/2=3... Hoe kom je aan 2?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 11:41 schreef One_conundrum het volgende:
Hehe, als je het zo zegt klinkt het best logisch jaa.
En ik had nog een lange vergelijking en daarvan rest dit stukje nog. Ik dacht; beide kanten *1 , Maar ik snap niet echt hoe die *1 de rechterkant zo verandert...
1/a = (N-1)/2 +1 naar
a = 2/(N+1) (dit moet het worden)
Geen pons asinorum ...quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:06 schreef FedExpress het volgende:
[..]
als je *1 doet gaat er natuurlijk helemaal niks gebeuren! om 'a' los te krijgen kan je het volgende ezelsbruggetje gebruiken: 6/2=3... Hoe kom je aan 2?
Je wil nu kennelijk iets wat niet klopt. Je kunt niet zomaar de inverse nemen van beide leden als je aan de rechterkant nog een tweeterm hebt en dan alleen de eerste term inverteren.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:22 schreef One_conundrum het volgende:
Ik snap wat je bedoelt met die ebrug. ik wil dus 6 door 3 dus; a = 1 / (N-1)/2 +1 ?
Hoe versimpel ik de rechterkant dan nog?
edit;
Haha, lagere school zelfs...
Waar heb je die wiskunde voor nodig? Dit had je al jaren geleden moeten weten.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:30 schreef One_conundrum het volgende:
Mjaa, ik probeer wat te doen met de tips die ik krijg... Ga volgende periode ook wiskunde vak volgen. Dat zou moeten helpen...
Goed, maar nu heb je het kennelijk wel nodig, alleen waarvoor? En welk niveau wil je bereiken?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:39 schreef One_conundrum het volgende:
Dat weet ik... Het is een combi van nooit nodig gehad en A12 op de havo. Nu stop met mezelf verdedigen als je het niet erg vind..
Je hebt de volgende vergelijkingen:quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:18 schreef Jac0bus het volgende:
[ afbeelding ]
Iemand enig idee? Een normale least-squares oplossen is eenvoudig: x^= (ATA)-1ATy. Hier echter snap ik uberhaupt de vraag niet eens.
wat zijn die eps dan?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:47 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je hebt de volgende vergelijkingen:
51.4 = c0 + eps1
51.3 = c0 + eps2
51.5 = c0 + c1 * 1000 + eps3
51.8 = c0 + c1 * 3000 + eps4
52.0 = c0 + c1 * 5000 + eps5
Net als bij elke andere regressie. Je wilt eps loodrecht op y-Ax hebben. Hier geldt x = [c0; c1].quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 13:07 schreef Jac0bus het volgende:
Twee dingen: hoe maak ik daar een matrix van die ik vervolgens kan oplossen voor c1?
Nee, je kunt de andere observaties goed gebruiken om een nauwkeurige schatting voor c0 te krijgen.quote:En begin je met die vergelijkingen die jij opschrijft niet bij de 4000 nu?
Ja. Ik kan aantonen dat geldt:quote:Op woensdag 13 oktober 2010 20:09 schreef GlowMouse het volgende:
Dat Riparius √h als afschatting gebruikte, kan dat algemener?
Dat is me niet meer gelukt. Heb het probleem op een andere manier aangepakt, waardoor je had |x^a - y^a|<|x-y| voor x,y>1 en 0<a<1. Ziet er wat trivialer uit, al wist ik hiervan ook niet hoe ik het kon bewijzen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 18:40 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja. Ik kan aantonen dat geldt:
0 < (x + h)α - xα < hα voor x,h > 0 en 0 < α < 1.
Dan volgt eenvoudig dat f(x) = xα uniform continu is op ℝ+ voor 0 < α < 1 aangezien dan voor elke ε > 0 een waarde δ = ε1/α voldoet in de ε,δ definitie van uniforme continuïteit.
Om met dat laatste te beginnen: een additionele voorwaarde voor de geldigheid van je ongelijkheid is uiteraard dat x en y niet aan elkaar gelijk zijn. Zij f(x) = xα op ℝ+ met 0 < α < 1. Volgens de middelwaardestelling is er nu een getal c tussen x en y (dus c ∈ (x, y) indien x < y resp. c ∈ (y, x) indien y < x) zodanig dat:quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 19:32 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Dat is me niet meer gelukt. Heb het probleem op een andere manier aangepakt, waardoor je had |x^a - y^a|<|x-y| voor x,y>1 en 0<a<1. Ziet er wat trivialer uit, al wist ik hiervan ook niet hoe ik het kon bewijzen.
Dus ik ben wel benieuwd naar hoe je dit soort dingen kan bewijzen.
Om duidelijk te maken dat de uniforme continuïteit van f(x) = xα, 0 < α <1 op ℝ+ niet via een Lipschitz-ongelijkheid kan worden aangetoond. In eerste instantie wilde je zelf ook via (6) feitelijk aantonen dat f(x) = xα, 0 < α <1 Hölder continu is (en daarmee ook uniform continu) op ℝ+. Pas toen het niet lukte om (6) te bewijzen ben je uitgeweken naar een eenvoudiger Lipschitz-conditie die geldt op [1, ∞) maar waarvan je ook niet wist hoe dat was aan te tonen.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 12:27 schreef BasementDweller het volgende:
Als je (3) hebt ben je toch klaar voor het interval [1,inf)? Neem e=d en dan heb je |xa - ya|<|x-y|< d = e ? Waarom haal je hier Lipschitz continuïteit erbij?
Dat is volkomen juist, en ik heb gezien dat het vaak ook zo wordt gedaan. Maar ik blijf het onelegant vinden om het domein op te moeten splitsen, vandaar dat ik uniforme continuïteit hier liever via Hölder continuïteit aantoon.quote:Op [0,1] is f continu, [0,1] is gesloten en begrensd dus daar is ie ook uniform c. Dus is f u.c. op (0,inf).
Graag gedaan.quote:Bedankt nog voor de afleiding van (x+h)^a - x^a < h^a ! Het is helemaal duidelijk![]()
heb je een voorbeeldpost?quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 18:20 schreef Riparius het volgende:
P.S. GlowMouse: Waarom is de FOK editor plotseling zo buggy? Ik had al - onverklaarbare - problemen met de SUP tags en nu kennelijk ook met QUOTE. Ik moet soms(!) een set nested tags toevoegen om alleen de binnenste set effectief te laten zijn.
Jazeker. Zie mijn lange post hierboven. Sommige SUP tags werken om onverklaarbare reden niet maar worden 'as is' weergegeven, terwijl dat bij precies dezelfde string een dag eerder (zie ook mijn post van vrijdag) nog wel werkte. Ik heb de strings vergeleken (zijn identiek) en ook met copy paste van de oudere in de nieuwe post gestopt, maar het helpt allemaal niets. Ik kan ook geen systematiek ontdekken, behalve dan dat bij de 'probleemgevallen' bij gebruik van twee sets nested tags de binnenste set wel werkt en de buitenste weer 'as is' wordt weergegeven. Heel irritant, vooral met wiskunde.quote:
het had te maken met intervals; als je nu je post edit en opnieuw opslaat, zou het goed moeten gaanquote:Op zaterdag 16 oktober 2010 20:22 schreef Riparius het volgende:
[..]
Jazeker. Zie mijn lange post hierboven. Sommige SUP tags werken om onverklaarbare reden niet maar worden 'as is' weergegeven, terwijl dat bij precies dezelfde string een dag eerder (zie ook mijn post van vrijdag) nog wel werkte. Ik heb de strings vergeleken (zijn identiek) en ook met copy paste van de oudere in de nieuwe post gestopt, maar het helpt allemaal niets. Ik kan ook geen systematiek ontdekken, behalve dan dat bij de 'probleemgevallen' bij gebruik van twee sets nested tags de binnenste set wel werkt en de buitenste weer 'as is' wordt weergegeven. Heel irritant, vooral met wiskunde.
Dank voor de snelle oplossing, posts zijn bewerkt en inderdaad is alles weer in orde.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 20:38 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
het had te maken met intervals; als je nu je post edit en opnieuw opslaat, zou het goed moeten gaan
Als ik me zou schamen voor iedere keer dat ik iets simpels niet direct zie dan liep ik de hele dag met een rood hoofd rondquote:
Nou dan komt er zo nog een stortvloed aan vragenquote:Op zaterdag 16 oktober 2010 22:02 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Als ik me zou schamen voor iedere keer dat ik iets simpels niet direct zie dan liep ik de hele dag met een rood hoofd rond. Nergens voor nodig dus
Ik snap niet precies wat ze bij i) willen.... B(n+1) volgt uit B(n) door B(n+1)= B(n)+ 1/8(2(n+1)+1)² ? Jij interpreteert de vraag duidelijk anders.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 22:42 schreef Fingon het volgende:
ok eerste:
Gegeven: B(n)=
[ link | afbeelding ]
i) Bewijs dat B(n+1) volgt uit B(n) voor n groter/gelijk 1
Ik voer dus eerst de nul stap uit met n=1 maar dan komt er dus al een ongelijkheid uit ( 1=/ 9/8)
voor hogere waardes hetzelfde, dus ik concludeer dat de stelling niet geldig is voor B(n) en dus ook niet kan gelden voor B(n+1)
ii) Voor welke waarden van n is B(n) waar?
aantal waardes ingevoerd maar komt dus altijd iets achter komma bij de rechterformule terwijl dat per definitie niet mogelijk is bij een som-formule van gehele getallen, maar hoe bewijs ik dat(al hoeft dat geloof ik niet volgens opgave)
B(n+1) volgt uit B(n) door B(n+1)= B(n)+ 1/8(2(n+1)+1)²quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 23:09 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Ik snap niet precies wat ze bij i) willen.... B(n+1) volgt uit B(n) door B(n+1)= B(n)+ 1/8(2(n+1)+1)² ? Jij interpreteert de vraag duidelijk anders.
ii)
Stel dat de formule waar is voor een zekere n. Dan geldt
[ afbeelding ]
Maar de somformule geeft:
[ afbeelding ]
Dus
[ afbeelding ]
tegenspraak. Dus de formule klopt voor geen enkele n.
Ons waarschijnlijk afleren om alles op automatische piloot te doenquote:Op zaterdag 16 oktober 2010 23:47 schreef BasementDweller het volgende:
Ja, het is alleen nogal raar om te vragen om een bewijs van iets wat niet waar is.
De vraag is om te laten dat de inductiestap wel klopt, niet om te bewijzen dat de bewering waar is.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 23:47 schreef BasementDweller het volgende:
Ja, het is alleen nogal raar om te vragen om een bewijs van iets wat niet waar is.
Die laatste exponent moet e-x² zijn.quote:Op zondag 17 oktober 2010 10:48 schreef algebra010 het volgende:
Ik snap de volgende som niet:
Stel de functie g is definieerd voor alle x in [-1,2] door g(x) = 1/5 (ex^2+ee-x^2)
Vind de extreme punten van G
In het boek lossen ze het op door te zeggen dat:
g`(x)= 2/5xex^2(1-e2-2x^2)
Kan iemand me uitleggen hoe ze aan die afgeleide komen?
Oeps ja dat was een typefoutje.quote:Op zondag 17 oktober 2010 10:59 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
[..]
Die laatste exponent moet e-x² zijn.
Kettingregel als in y=ua --> y'=au-1u` ken ik, alleen zie ik niet hoe ik deze hier toe moet passen.quote:Op zondag 17 oktober 2010 11:07 schreef GlowMouse het volgende:
Nu moet hij 2-x² zijn.
Je kunt dit aantonen met de kettingregel, ken je die?
Oke dan krijg ik dus :quote:Op zondag 17 oktober 2010 12:31 schreef BasementDweller het volgende:
Als f een samengestelde functie is, d.w.z. je kan schrijven f(x)=g(h(x)), dan geldt f'(x)=g'(h(x)) h'(x).
Bijvoorbeeld f(x)=e^x². Kies dan y=h(x) en g(y)= e^(y) en h(x)=x^2. Dus f'(x) = g'(h(x)) h'(x) = e^x² * 2x.
Wat je dus krijgt is dezelfde e-macht vermenigvuldigd met de afgeleide van de exponent.
Inderdaad. Want xa+b = xa * xbquote:Op zondag 17 oktober 2010 13:42 schreef algebra010 het volgende:
[..]
[...]
1/5(2xex^2-2xe2-x^2) = 2/5xex^2(1-xe2-2x^2) <<<<< zonder de x
Dus: ex^2 . e-2x^2 = e-x^2?
De CDF is niet zomaar een willekeurige primitieve van de PDF, maar er geldt specifiek CDF(x) := Prob(X \leq x) = \int_{-\infty}^x PDF(y) dy. In jouw geval, met PDF(x)=0 voor x<=0 en PDF(x) = c e^(-cx) voor x>0, kom je idd op het gegeven antwoord uit.quote:Op maandag 18 oktober 2010 14:20 schreef Jac0bus het volgende:
Nog even een kansrekening en statistiek vraagje:
In mijn boek hebben ze het over de Exponential distribution. De PDF van deze distribution is f(x) = c*e-cx.
De CDF is de integraal van de PDF staat er in dat boek. Dus dan zou het logischerwijs F(x) = -e-cx moeten zijn, maar het wordt gegeven als 1 - e-cx. Waarom die 1-?
Edit: ik denk al een vermoeden te hebben. De integraal heeft ook een integratieconstante die je oplost voor F(0)=0. Klopt dit?
Stond er net niet alleen 'klopt'?quote:Op maandag 18 oktober 2010 14:44 schreef GlowMouse het volgende:
Klopt niet. Je integreert van 0 tot x
Yep, in het meest algemene geval vanaf -oneindig, maar jouw dichtheidsfunktie is 0 op (-oneindig,0].quote:Op maandag 18 oktober 2010 14:53 schreef Jac0bus het volgende:
Ah dus die 1 komt niet van de integratieconstante maar van het feit dat je vanaf 0 integreert? Oftewel:
Integraal van 0 tot x van ce-cx = -e-cx van 0 tot x wat dus -e-cx - (-e0) oftwel 1-exp-cx.
Ik snap hem. Mijn dank is groot!quote:Op maandag 18 oktober 2010 14:55 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Yep, in het meest algemene geval vanaf -oneindig, maar jouw dichtheidsfunktie is 0 op (-oneindig,0].
Ik weet niet zeker of ik je helemaal goed begrijp, maar zoals je ziet wordt eerst de richtingscoefficient uitgerekend, door (Q2-Q1)/(P2-P1) te doen: je neemt het verschil van de Q-waarden en deelt dit door het verschil van de P-waarden. Als je de richtingscoefficient te pakken hebt, kun je de formule al voor en stuk opschrijven:quote:Op maandag 18 oktober 2010 17:04 schreef MikeLowrey het volgende:
Volgende week mijn herkansing voor statistiek en heb een klein probleempje. Ik ben hier onwijs beroerd in dus vergeef mijn domheid.![]()
P1: 338 Q1: 250.000
P2: 298 Q2: 300.000
Q2 – Q1 = 300.000 – 250.000 = 50.000
P2 – P1 = 298 – 338 = - 40
50.000 / -40 = -1250
Qv = -1250P + b
300.000 = -1250 * 298 + b
300.000 = -372.500 + b
b = 672.500
Qv = -1250P + 672.500
--------------------------------------------------------------------
Qvraag
P1: 1,00 Q1: 5000
P2: 2,00 Q2: 1000
Q2 – Q1 = 1000 – 5000 = -4000
P2 – P1 = 2,00 – 1,00 = 1,00
-4000 / 1,00 = -4000
Qv = -4000P + b
5000 = -4000 * 1,00 + b
b = 9000
Qv = -4000P + 9000
Hoezo moet er bij de ene (5000 = -4000 * 1,00 + b) Keer 1 (dus de eerste prijs) en bij het eerste geval word er weer vermenigvuldigd met 298 wat de tweede prijs is en niet 338! (300.000 = -1250 * 298 + b)
Zelfde verhaal als bij de eerste Q2 300.000 word gebruikt en bij het tweede voorbeeld Q1 als Qv word gebruikt.
P.s het betreffen beide vraagfuncties
quote:Op maandag 18 oktober 2010 14:52 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Stond er net niet alleen 'klopt'?.
Als een functie oneindig vaak differentieerbaar is, dan heeft-ie een Taylorreeks. De n-de orde Taylorbenadering heeft een foutterm, waarvoor een afschatting bestaat, die ik nu van Wikipedia citeer:quote:Op maandag 18 oktober 2010 20:32 schreef TheLoneGunmen het volgende:
Hoe vind je in het algemeen voor een functie f(x) een machtreeks die naar deze functie convergeert op een bepaald interval?
Dus wanneer je nog niet weet of deze functie reëel analytisch is (dan Taylor gebruiken namelijk).
Concreet: hoe toon je dat het natuurlijke logaritme (als in de inverse van exp(x)) reëel analytisch is op (0, ∞)
Ik denk dat ik dat maar achterwege laat en de andere dingen ga lerenquote:Op maandag 18 oktober 2010 21:22 schreef GlowMouse het volgende:
ik zal je een klein beetje helpen: cov(y1,y2) = cov(2x1-x3, x1-x2), en cov(2a+b,c) = 2cov(a,c)+cov(b,c).
[..]
ik zat met f(x) = d/dx F(x), waarmee je er ook wel uitkomt
Jup. Dankjewel Thabit.quote:Op maandag 18 oktober 2010 21:32 schreef thabit het volgende:
[..]
Als een functie oneindig vaak differentieerbaar is, dan heeft-ie een Taylorreeks. De n-de orde Taylorbenadering heeft een foutterm, waarvoor een afschatting bestaat, die ik nu van Wikipedia citeer:
[ afbeelding ]
Kun je aantonen dat voor elke a, in een open interval om a deze term naar 0 convergeert, dan is de functie analytisch.
Deel de functies op:quote:Op woensdag 20 oktober 2010 10:59 schreef algebra010 het volgende:
De som is als volgt:
xex
Wat is de eerste en tweede afgeleide en vanaf waar is de functie stijgend en vanaf waar concaaf.
F`= (x+1)ex
F``= (x+2)ex
Dit snap ik nog, vervolgens wordt er gezegd: de functie is stijgend voor x ≥ -1 en concaaf voor x≤-2
Dit begrijp ik niet helemaal, als x=-1 dan heb je 0e=0, dat is toch niet stijgend? x>-1 lijkt me dan logischer.
Het tweede antwoord begrijp ik ook niet, een e die ≤ aan 0 is is altijd concaaf?
Maar is het dan als regel dat f``= ≤0 --> concaaf f``= >0 --> convex?quote:Op woensdag 20 oktober 2010 11:03 schreef thabit het volgende:
Als de afgeleide 0 is in een punt, kan een functie daar nog best stijgend zijn, zo lang links en rechts van dat punt de afgeleide maar positief is; 't is pas een probleem als-ie 0 is op een heel interval.
Als de tweede afgeleide negatief is (of 0 in een enkel punt, analoog aan boven), dan is de functie daar concaaf.
Juistem.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 11:06 schreef algebra010 het volgende:
[..]
Maar is het dan als regel dat f``= ≤0 --> concaaf f``= >0 --> convex?
Lineaire functies zijn zowel convex als concaaf.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 11:03 schreef thabit het volgende:
Als de tweede afgeleide negatief is (of 0 in een enkel punt, analoog aan boven), dan is de functie daar concaaf.
e^x ≥ 0quote:Op woensdag 20 oktober 2010 11:04 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Deel de functies op:
Wat kun je me vertellen over ex ?
En wat kun je vertellen over (x+1) en (x+2) ?
(En met vertellen bedoel ik wanneer ze stijgend/dalend zijn.
Als je ≥ neerzet, hoeft er geen = voor.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 11:13 schreef algebra010 het volgende:
[..]
e^x ≥ 0
x+1 stijgend vanaf x = ≥-1
x+2 stijgend vanaf x= ≥-2
Teken eens de grafiek van f(x)=x³, en zoom eens flink in op (0,0).quote:De concaaf convex kwestie snap ik. Alsnog begrijp ik niet helemaal dan een afgeleide met een waarde van 0 stijgend kan zijn, een helling van 0 kan toch niet stijgend zijn?
Je moet niet vermenigvuldigen met het verschil in de noemers. Zo is 1/2 niet hetzelfde als 3/5 (ik vermenigvuldig de teller netjes met 3).quote:Op woensdag 20 oktober 2010 12:15 schreef Kesum99 het volgende:
Ik heb geprobeerd om alles dezelfde noemer te geven a(a+3) = a2+3a maar als ik dan de tellers van de andere breuken vermenigvuldig met het verschil in de noemer dan komt dat niet uit.
quote:Een functie is strikt stijgend als voor elke x<y geldt f(x)<f(y). Zoals Glowmouse al zei, denk eens aan de functie f(x)=x^3. Voor elke x<y geldt x^3<y^3, dus hij is strikt stijgend, maar toch geldt f'(0)=0. Je kunt er als volgt naar kijken. De afgeleide geeft de snelheid aan waarmee een functie stijgt. Neem twee punten x<y. Dan mag er best een punt a in het interval (x,y) zijn waar f'(a)=0, zolang voor alle andere punten b uit (x,y) maar geldt dat f'(b)>0. Denk aan een auto. Hij komt met een bepaalde snelheid aan, remt af, en precies op het moment dat hij stilstaat trekt hij weer op. Als jij daar met een stopwatch bijstaat, kun jij dan een begin- en eindtijd klikken zodat de auto een afgelegde weg van 0 heeft? Nee, want hoe dicht je de begin- en eindtijd ook om dat moment van stilstaan probeert te kiezen, er is altijd de resterende tijd waarin de auto wel vooruit gaat: het moment van stilstaan is te kort om invloed te hebben op welk tijdsinterval dan ook.Op woensdag 20 oktober 2010 11:13 schreef algebra010 het volgende:
[..]
e^x ≥ 0
x+1 stijgend vanaf x = ≥-1
x+2 stijgend vanaf x= ≥-2
De concaaf convex kwestie snap ik. Alsnog begrijp ik niet helemaal dan een afgeleide met een waarde van 0 stijgend kan zijn, een helling van 0 kan toch niet stijgend zijn?
quote:de helling f(x) is 4 in x=1Op donderdag 21 oktober 2010 20:00 schreef Granaatappel het volgende:
Waar ik op kom is dat de raaklijn begint met (x - 1), deze snijdt de x-as namelijk in x = 1
In x = 1 is de helling van y(x) = 4 namelijk 4 * 1. Dan krijg ik dus 4(x - 1), dat is 4x - 4. Ik weet allen niet hoe ik deze lijn kantel, dus de helling aanpas aan de oorspronkelijke functie.
quote:Als je een factor (x-1) hebt, snijdt hij juist de y-as in x=1.Op donderdag 21 oktober 2010 20:00 schreef Granaatappel het volgende:
Waar ik op kom is dat de raaklijn begint met (x - 1), deze snijdt de x-as namelijk in x = 1
quote:Ook 4. = gelijke hellingen maar raken elkaar niet...Op donderdag 21 oktober 2010 20:02 schreef omearos het volgende:
[..]
de helling f(x) is 4 in x=1
je functie voor raaklijn is 4x - 4
wat is de helling van die functie?
quote:Ik bedoel de functie x - 1 snijdt de x-as in x = 1.Op donderdag 21 oktober 2010 20:03 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Als je een factor (x-1) hebt, snijdt hij juist de y-as in x=1.
quote:je hebt gelijk, ik had de oorspronkelijke vraag niet goed gelezenOp donderdag 21 oktober 2010 20:03 schreef Granaatappel het volgende:
[..]
Ook 4. = gelijke hellingen maar raken elkaar niet...
[..]
Ik bedoel de functie x - 1 snijdt de x-as in x = 1.
quote:y-as is toch altijd bij x=0?Op donderdag 21 oktober 2010 20:03 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Als je een factor (x-1) hebt, snijdt hij juist de y-as in x=1.
quote:Ah ja die formule van glowmouseOp donderdag 21 oktober 2010 20:10 schreef omearos het volgende:
g(x) = f(c)+f'(c)(x-c)
f(x) = 2x²+2
f'(x)=4x
g(c)= 2c²+2 + 4c*(x-c)
oplossen zodat hij bij x=1 door nul gaat
quote:Dit is geen vraag maar een vergelijking waar jij een vraag over hebt.
quote:En hier gaat het fout, waarschijnlijk door je beroerde notatie. 3/(2∙√2) is niet hetzelfde als (3/2)∙√2.Teller en noemer van 3/(2∙√2) met √2 vermenigvuldigen geeft (3∙√2)/(2∙√2∙√2) = (3∙√2)/4 = (3/4)∙√2.Het antwoord moet dit zijn:
x=+-3/4sqrt2
Ik ga als volgt:
2x^2=9/4
x^2=9/8
x=+-sqrt(9/8)
x=+-(sqrt9)/(sqrt8)
x=+-3/(sqrt8)
x=+-3/(2sqrt2)
x=+-3/2 sqrt2
quote:Om van K^¼ naar K te gaan doe je het tot de macht 4. De rechterkant moet dus ook tot de macht 4. Je krijgt dan K = 1/(L^3)... iets anders dan wat in je aantekeningen staat.Op zondag 24 oktober 2010 14:08 schreef sk888er het volgende:
K^¼ = 1 / (L^¾)
naar
K = 1 / (L^¼)
Welke stap wordt hier uitgevoerd? staat in m'n aantekeningen maar kom er echt niet uit....
quote:Je kan wel groene stroom zien als succes, en geen groene stroom als geen succes (of andersom). Dan is het een Bernouilli experiment.Op zondag 24 oktober 2010 14:13 schreef dakraam het volgende:
Van de Nederlandse huishoudens heeft 36% groene stroom. Nog eens 25% van de huishoudens overweegt over te gaan op groene stroom.
Bij een onderzoek worden 12 huishoudens benaderd.
Bereken de kans dat hiervan
a. vier of vijf groene stroom hebben
Eerst snapte ik deze opgaves gewoon allemaal maar om een of andere reden kom ik hier niet uit.
quote:BedanktOp zaterdag 23 oktober 2010 07:59 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dit is geen vraag maar een vergelijking waar jij een vraag over hebt.
[..]
En hier gaat het fout, waarschijnlijk door je beroerde notatie. 3/(2∙√2) is niet hetzelfde als (3/2)∙√2.Teller en noemer van 3/(2∙√2) met √2 vermenigvuldigen geeft (3∙√2)/(2∙√2∙√2) = (3∙√2)/4 = (3/4)∙√2.
quote:Nee.Op zondag 24 oktober 2010 13:53 schreef BasementDweller het volgende:
Klopt het dat van de volgende groepen alleen S3 en D3 isomorf zijn?
[ afbeelding ]
quote:Ik snap de vraag niet. Wat is L_k en wat is x_i?Op zondag 24 oktober 2010 12:49 schreef Hanneke12345 het volgende:
Hermite-interpolatie
H_k(x)=[L_k(x)]^2(1-2L_k'(x_k)(x-x_k))
H_k'(x) = 0 voor x = x_i
Ik zie niet waarom dit is. Ik vind de afgeleide van dat ding sowieso een beetje moeilijk. Moet ik de afgeleide van L_k hiervoor echt uitwerken?
quote:Daar was ik al bang voor. Kloppen mijn argumenten voor de eerste drie?
quote:Het centrum van Z/12Z (wat een betere notatie is dan Z12) is de hele groep, de groep is immers abels. Verder klopt het dat ze niet isomorf zijn omdat de ene abels is en de andere niet.Op zondag 24 oktober 2010 21:34 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
D6 en Z12 zijn niet isomorf omdat het centrum van D6 van orde 2 is en het centrum van Z12 van orde 1. Bovendien is Z12 abels en D6 niet.
quote:Je kan ook het volgende zeggen: D10 x D10 heeft orde 20 x 20 = 400, D100 heeft orde 200.Op zondag 24 oktober 2010 21:34 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
D10 x D10 en D100 zijn niet isomorf omdat Z(D10 x D10)=Z(D10) x Z(D10) = {(r^5,e), (r^5, r^5), (e,r^5), (e,e)} en Z(D100)={r^50, e}. Dus wederom centra van verschillende orde.
quote:Oja inderdaad. In mijn boek gebruiken ze Z12, dus dan doe ik dat ook maar.Op zondag 24 oktober 2010 21:43 schreef thabit het volgende:
[..]
Het centrum van Z/12Z (wat een betere notatie is dan Z12) is de hele groep, de groep is immers abels. Verder klopt het dat ze niet isomorf zijn omdat de ene abels is en de andere niet.
quote:In de opgave staat volgens mij Z/2Z x Z/2Z x Z/3Z x Z/3Z in plaats van Z/2Z x Z/2Z x Z/3Z x Z/4Z.Op zondag 24 oktober 2010 21:34 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Z2 x Z2 x Z3 x Z4 is niet isomorf met Z4 x Z9, omdat Z2 x Z2 x Z3 x Z4 meer elementen heeft van orde twee. Z2 x Z2 x Z3 x Z4 is niet isomorf met Z6 x Z6 omdat ze niet evenveel elementen van orde 3 hebben.
quote:Juist.Op zondag 24 oktober 2010 21:53 schreef BasementDweller het volgende:
Z2 x Z2 x Z3 x Z3 is niet isomorf met Z4 x Z9, omdat Z2 x Z2 x Z3 x Z3 meer elementen heeft van orde twee. (namelijk: (1,0,0,0), (0,1,0,0) en (1,1,0,0), terwijl Z4 x Z9 alleen (2,0) als orde 2 element heeft).
quote:Z/6Z x Z/6Z is niet cyclisch: (1,1) zit bijvoorbeeld niet in de ondergroep gegenereerd door (1,5).Op zondag 24 oktober 2010 22:03 schreef BasementDweller het volgende:
Mooi. Ik denk dat Z2 x Z2 x Z3 x Z3 niet isomorf is met Z6 x Z6 omdat Z6 x Z6 cyclisch is (wordt gegenereerd door (1,5)) en Z2 x Z2 x Z3 x Z3 is niet cyclisch.
quote:Ja, ze zijn inderdaad isomorf. Je kunt aantonen dat Z/2Z x Z/3Z isomorf is met Z/6Z.Op zondag 24 oktober 2010 22:19 schreef BasementDweller het volgende:
Klopt ja. Ik denk dat ze dan toch wel isomorf zijn, klopt dat?
Alleen het wordt een beetje vervelend om tussen iedere 36 elementen een bijectie te construeren en te checken of ze aan de voorwaarde voldoen... even kijken of ik een formule kan vinden.
quote:Daar dacht ik ook al aan en die heb ik al bewezen, alleen ik zie niet hoe hieruit het gewenste volgt...Op zondag 24 oktober 2010 22:20 schreef thabit het volgende:
[..]
Ja, ze zijn inderdaad isomorf. Je kunt aantonen dat Z/2Z x Z/3Z isomorf is met Z/6Z.
quote:Goed, heb het even voor mezelf bewezenOp zondag 24 oktober 2010 22:26 schreef thabit het volgende:
Wel, als G isomorf is met H, dan is G x G isomorf met H x H.
quote:Hoe kom je bij 1. erbij dat tan(x)/x en 3x/sin(3x) naar 1 gaan? Volgens mij gaat de eerste naar 0 en heeft de tweede geen limiet (heeft een liminf van -oneindig en een limsup van +oneindig)? Wat 2. betreft, misschien kun je nog zeggen dat 2^n/n^n = (2/n)^n en dat 2/n naar 0 gaat, dus (2/n)^n ook? Wat 3. betreft ten slotte, kun je de breuk niet schrijven als (sin(x)-sin(pi))/(x-pi), zodat de limiet gelijk is aan de afgeleide van x -> sin(x) in x=pi?Op maandag 25 oktober 2010 15:15 schreef Fingon het volgende:
Ok aantal vraagjes:
[ afbeelding ]
de eerste heb ik volgens mij goed, bij de 2e limiet moet ik misschien nog een paar tussenstapjes neerzetten, of is het voldoende te zeggen dat n^n sneller stijgt dan 2^n en dus naar 0 gaat?
tenslotte bij de 3e limiet heb ik eerst getransformeerd maar dan krijg ik de limiet van 2pi terwijl ik met de standaardlimiet zou moeten werken die naar 0 toe gaan.
quote:sin π = 0, zie je? Maar je doet het zelf bij de derde limiet niet goed. Als je x - π = u substitueert, en je laat x naar π gaan, dan gaat u naar nul. Dus krijgen we:Op maandag 25 oktober 2010 17:03 schreef Fingon het volgende:
Ik zie nu dat ik een foutje bij de eerste heb gemaakt, die limiet moet naar 0 gaan en naar niet oneindig.
Bij de tweede denk ik idd dat ik dat moet gebruiken.
Bij de derde snap ik niet helemaal wat je bedoelt, waar haal je die sinus(pi) vandaan?
quote:Het idee is om de limiet zodanig op te schrijven, dat het te herkennen is als een afgeleide. Als je in de teller -sin(pi) er bij zet (dat kan, want sin(pi)=0), dan zie je dat je eigenlijk gewoon de afgeleide hebt van sin(x) in het punt pi. Als je mag gebruiken dat de afgeleide cosinus is, dan zie je direct dat de limiet cos(pi)=-1 is.Op maandag 25 oktober 2010 17:03 schreef Fingon het volgende:
Bij de derde snap ik niet helemaal wat je bedoelt, waar haal je die sinus(pi) vandaan?
quote:Ik snap de vraag niet. Wat is f^{k}(p)? En wat is een lokale graad? In de zin van algebraische topologie?Op dinsdag 26 oktober 2010 20:40 schreef simounadi het volgende:
Hello,
Zij f(x) = x^n +a_1 x^{n−1} +· · ·+a_n een polynoom van R naar R. Zij p \in R. Laat
$k$ het eerste gehele getal zodanig dat f^{k}(p)= 0. Laat zien dat de local degree van f in
p nul is voor k is even en gelijk aan sign f^{k}(0) voor k oneven.
Het zou fijn zijn als iemand mij ermee kan helpen.
quote:snap ik, maar hoe vind ik de loodrechte component?Op dinsdag 26 oktober 2010 23:27 schreef BasementDweller het volgende:
Je moet de loodrechte component van de vector u op het vlak V vinden en die aftrekken van u, dan heb je de loodrechte projectie op V.
quote:Waarom denk je dat een normaalvector een normaalvector heet?Op dinsdag 26 oktober 2010 23:46 schreef Knuck-les het volgende:
[..]
snap ik, maar hoe vind ik de loodrechte component?
quote:je krijgt twee vergelijkingen, pak willekeurige vector x en los het stelsel opOp dinsdag 26 oktober 2010 23:46 schreef Knuck-les het volgende:
[..]
snap ik, maar hoe vind ik de loodrechte component?
quote:f^(k)(p) is de k-de afgeleide van f geevalueerd in het punt p.Op dinsdag 26 oktober 2010 20:46 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik snap de vraag niet. Wat is f^{k}(p)? En wat is een lokale graad? In de zin van algebraische topologie?
quote:Ik kies m'n coördinaten zo dat p=0 en f(p)=0. Ik neem even aan dat f niet identiek 0 is. Dan is f = a_k x^k + a_{k+1} x^{k+1} + ... = a_kx^k + g(x)x^{k+1} voor zekere k met a_k != 0 en zeker g in R[x].Op woensdag 27 oktober 2010 09:30 schreef simounadi het volgende:
[..]
f^(k)(p) is de k-de afgeleide van f geevalueerd in het punt p.
Lokale graad: ' local degree' en het gaat inderdada over algebraische topologie. Zie bijv http://www.math.cornell.edu/~hatcher/AT/ATch2.pdf pagina 40.
quote:Die notatie met die T heb ik nog nooit eerder gezien, bedoel je daar loodrecht mee?Op woensdag 27 oktober 2010 02:29 schreef Outlined het volgende:
[..]
je krijgt twee vergelijkingen, pak willekeurige vector x en los het stelsel op
nTx = 0
uTx = 0
vectoren noteer je trouwens met komma's ertussen
quote:sorry, heb je het foute antwoord gegeven, heb weer eens veel te snel gelezenOp woensdag 27 oktober 2010 14:33 schreef Knuck-les het volgende:
[..]
Die notatie met die T heb ik nog nooit eerder gezien, bedoel je daar loodrecht mee?
Ik heb inmiddels de uitwerkingen gekregen maar die snap ik ook nog niet helemaal:
Merk op dat projV(x)+projn(u)=u dus
projV(u)=u-projn(x)
de eerste regel volg ik nog. Ik snap alleen niet waarom de tweede regel uit de eerste regel volgt en wat ze met projn(x) bedoelen. Is dat dan de projectie van n op een willekeurige vector x? Zo ja, hoe werkt je dit goed uit?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door Outlined op 27-10-2010 16:00:03 ]Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
quote:Je bedoelt een lineaire afbeelding? Omdat f(a)=f(b) geeft f(a-b)=f(a)-f(b)=0, dus a-b \in ker(f), dus a-b=0?Op woensdag 27 oktober 2010 20:19 schreef Hanneke12345 het volgende:
Waarom is ook alweer ker(f) = {0} genoeg om te weten dat de afbeelding injectief is?
quote:Op woensdag 27 oktober 2010 14:59 schreef Outlined het volgende:
[..]
sorry, heb je het foute antwoord gegeven, heb weer eens veel te snel gelezen[kneus]
schrijf u = u'+ u'', los nu op
u' = cn (c een nog onbekende scalar)
nTu'' = 0
u'' is dan je projectie
T is de getransponeerdeHmm, hier wordt het voor mij niet echt duidelijker van. De term getransponeerde zegt mij namelijk niets. Zou je je uitwerking misschien even kunnen posten? Misschien wordt het dan duidelijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:hoe kan je zo ver zijn met je lineare algebra en dan de getransponeerde niet kennen?Op woensdag 27 oktober 2010 22:59 schreef Knuck-les het volgende:
[..]
Hmm, hier wordt het voor mij niet echt duidelijker van. De term getransponeerde zegt mij namelijk niets. Zou je je uitwerking misschien even kunnen posten? Misschien wordt het dan duidelijk.
quote:haha, ja het inwendig product ken ik wel. Maar de term getransponeerde heb ik nog nooit gehoord , maar als ik het goed begrijp is het gewoon het spiegelen van een matrix? Dat lijkt me vrij basic.Op woensdag 27 oktober 2010 23:01 schreef Outlined het volgende:
[..]
hoe kan je zo ver zijn met je lineare algebra en dan de getransponeerde niet kennen?
welke studie doe je? Ken je het inwendig product < *, * > ?
quote:Je kan het direct daarmee doen. De tweede regel volgt uit de eerste door de term projn(x) aan biede kanten af te trekken. projn(x) betekent de projectie van x op n, check wiki voor hoe je die kan berekenen: http://en.wikipedia.org/w(...)80.93Schmidt_process .Op woensdag 27 oktober 2010 14:33 schreef Knuck-les het volgende:
Merk op dat projV(x)+projn(u)=u dus
projV(u)=u-projn(x)
de eerste regel volg ik nog. Ik snap alleen niet waarom de tweede regel uit de eerste regel volgt en wat ze met projn(x) bedoelen. Is dat dan de projectie van n op een willekeurige vector x? Zo ja, hoe werkt je dit goed uit?
quote:.. Bedankt voor je hulp, maar je brengt me eerlijk gezegd alleen maar meer in verwarringOp woensdag 27 oktober 2010 23:58 schreef Outlined het volgende:
maak er dan dit van: <n, u''> = 0 i.p.v. nTu'' = 0
quote:Root(sin2(A)cos2(B) + sin2(A)sin2(B)) =Op donderdag 28 oktober 2010 01:30 schreef andrew.16 het volgende:
Hoe moet ik dit oplossen? Welke prachtige goniometrische regel moet ik hiervoor gebruiken, want ik zie em niet.
[ afbeelding ]
quote:nee nee nee, je moet mijn post lezenOp donderdag 28 oktober 2010 09:34 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Heb je mijn post wel gelezen?
quote:Op donderdag 28 oktober 2010 09:34 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Heb je mijn post wel gelezen?
quote:nachtje over geslapen en nu snap ik het!Op donderdag 28 oktober 2010 12:07 schreef Outlined het volgende:
[..]
nee nee nee, je moet mijn post lezen
quote:Dank u vriendelijk
quote:En, is het al gelukt?Op donderdag 28 oktober 2010 23:35 schreef Outlined het volgende:
vond ik op een ander forum, kijken of ik hem zelf kan oplossen
Prove that the collection F(N) of all finite subsets of N (natural numbers) is countable.
quote:iemand anders had een goeie oplossing
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
quote:hmm zou ook kunnen. Ik heb ondertussen al een (in mijn ogen) makkelijkere manier gevonden:Op vrijdag 29 oktober 2010 20:44 schreef Outlined het volgende:
ik zelf zou die lijn verschuiven naar de oorsprong (dat hij er door heen gaat), dan je bekende technieken gebruiken om de projectie te vinden, en dan terug schuiven.
[kap trouwens eens met het batsen van mijn moeder]
quote:Op vrijdag 29 oktober 2010 20:34 schreef Outlined het volgende:
[..]
iemand anders had een goeie oplossingWerkt ie dit ook nog wat uitgebreider uit? Want het is me nog niet echt duidelijk hoe je zo'n bijectie construeert.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Zo:Op vrijdag 29 oktober 2010 22:16 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Werkt ie dit ook nog wat uitgebreider uit? Want het is me nog niet echt duidelijk hoe je zo'n bijectie construeert.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
quote:ik zelf had dit geminimaliseerdOp vrijdag 29 oktober 2010 21:03 schreef Knuck-les het volgende:
[..]
hmm zou ook kunnen. Ik heb ondertussen al een (in mijn ogen) makkelijkere manier gevonden:
[-1,2].[x,y]=0 wanneer x=2 en y=-1
dus je hebt 2x+y=0 => y=-2x
wanneer je dit substitueert krijg je x=-5/4 en y=8/5
toch bedankt!
[kap jij eens met de Renaissance Man uit te hangen]
quote:tikfoutje, moet uiteraard -4/5 zijnOp zaterdag 30 oktober 2010 00:19 schreef Outlined het volgende:
[..]
ik zelf had dit geminimaliseerd
||(2y - 4, y) - (-1, 2)|| = ||(2y + 3, y - 2)||
en dan krijg je net als jij (-4/5, 8/5)
[ERROR: één van ons heeft een rekenfout gemaakt]
klopt je vraagstelling wel ? Wat is H?quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 14:00 schreef BasementDweller het volgende:
Als G/H isomorf is met Z/2Z, is G dan ook isomorf met Z/2Z?
H is een subgroup eigenlijk. Wat is een normaaldeler in het engels?quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 16:50 schreef Outlined het volgende:
een subset? Een normaaldeler bedoel je!
De vraag is denk ik nog steeds niet goed, niet in de laatste plaats omdat |G| = 4 als ik dit zo zie en dus nooit isomorf kan zijn met een groep van 2 elementen
weet je dit zeker en zoek je alleen nog een bewijs of is het een vermoeden?quote:ik wil bewijzen dat als G twee conjugatieklassen heeft, dat G dan isomorf is aan Z/2Z.
is dit gegeven? over het algemeen niet waar namelijkquote:De orbit van x, G(x), is gelijk aan de conjugatieklassen van x.
1) Ik in weet in principe zeker dat dat zo is (tenzij de opgave fout is).quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 19:40 schreef Outlined het volgende:
[..]
weet je dit zeker en zoek je alleen nog een bewijs of is het een vermoeden?
Was je al op jacht gegaan naar tegenvoorbeelden?
[..]
is dit gegeven? over het algemeen niet waar namelijk
VB: 0 in Z/nZ, dan Z/nZ(0) = Z/nZ, terwijl de conjugatieklasse waar 0 in zit gelijk is aan {0}.
de stabalizer noteer je trouwens bijna altijd met Gx
quote:In dit geval is het waar omdat "G acts on itself by conjugation".
De conjugatieklasse van een element is in het algemeen geen ondergroep.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 18:07 schreef BasementDweller het volgende:
OK. Dan is er dus iets fout aan de volgende redenering:
G is een groep en beschouw de action van G op zichzelf door conjugatie. Ik wil bewijzen dat als G twee conjugatieklassen heeft, dat G dan isomorf is aan Z/2Z.
De orbit van x, G(x), is gelijk aan de conjugatieklassen van x. Dus er bestaan twee verschillende orbits. Vanwege de orbit stabilizer stelling bestaat er een bijectie tussen G(x) en de linker cosets van de stabelizer van x Gx in G. Dus zijn er twee linker cosets van Gx in G. Dus de index van Gx in G is 2.
Dan gebruik ik de stelling:
Als de index van H in G gelijk aan 2 is, dan is H een normaaldeler van G en de quotientgroep G/H is isomorf met Z/2Z.
Dus hieruit volgt G/Gx is isomorf met Z/2Z.
Vandaar mijn vraag of hieruit volgt dat G ook isomorf is met Z/2Z.
Waar maak ik een fout?
Hint: {e} is een conjugatieklasse, er kan dus nog maar 1 andere conjugatieklasse zijn.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 19:55 schreef BasementDweller het volgende:
Ja dat dacht ik. G(x) is de orbit en wat G doet is conjugeren. Dan krijg je { gxg-1 | g in G} lijkt me?
Maar bij mij zijn orbits, stabilizers, normal subgroups, quotientgroups, en actions er zo'n beetje in 1 college doorheengejaagd. Dus misschien doe ik het ook helemaal fout....
Voor de duidelijkheid even de opgave erbij:
[ afbeelding ]
Gebruik ik dat dan?quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 23:22 schreef thabit het volgende:
[..]
De conjugatieklasse van een element is in het algemeen geen ondergroep.
Ja want G/Gx is dan niet gedefinieerd. Voor een deelverzameling H van G is G/H alleen goedgedefinieerd (als verzameling!) als H een ondergroep is. Daarbij is G/H alleen goedgedefinieerd als groep als H normaal is in G.quote:
Kloptquote:Een leraar Engels koopt voor zijn klas een aantal leesboekjes van 7,50 per stuk.
Elk boek heeft 60 bladzijden. In totaal moet hij 225 euro betalen. Hoeveel boeken heeft hij gekocht?
- Moet je hier nou 225:7,50 doen? D: Het aantal bladzijden boeit toch helemaal niet?
Als x 'de rest' is, oftewel het deel van de leerlingen is dat een 9 of 10 had, dan geldt: 1/3 + 2/5 + 1/4 + x = 1. Snap je waarom? Reken x uit.quote:Op het Huyens College hebben alle brugklassers een proefwerk Wiskunde gemaakt. Éen derde van de leerlingen had een 6, twee vijfde een 7 en een kwart een 8. De rest had een hoger cijfer. Welk deel van de leerlingen had een 9 of 10?
- Die snap ik dus helemaal niet.
x:y:z = 7:5:3quote:De verhouding van 3 getallen is 7:5:3. Het grootste getal is 12 meer dan het kleinste getal. Bereken de drie getallen.
Kan ik hiermee laten zien dat |G|=2?quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 23:23 schreef thabit het volgende:
[..]
Hint: {e} is een conjugatieklasse, er kan dus nog maar 1 andere conjugatieklasse zijn.
|G(x)| |Gx| = |G|quote:Op maandag 1 november 2010 19:53 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Kan ik hiermee laten zien dat |G|=2?
Waarom |G(x)|=2 en |Gx|=1? |G(x)| is niet het aantal orbits maar de cardinaliteit van de orbit van x...quote:Op maandag 1 november 2010 19:56 schreef Outlined het volgende:
[..]
|G(x)| |Gx| = |G|
dan zou je uit dat gegeven dus moeten afleiden dat |G(x)| = 2 en |Gx| = 1 en dus vind je zo |G| = 2.
kijk, dit is gewoon de stelling die je (denk ik) moet gebruiken:quote:Op maandag 1 november 2010 20:08 schreef BasementDweller het volgende:
Groepentheorie uiteraard, UU.
Maar gaat het dan nog wel op wat je zei en zo ja, enig idee hoe?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 9% gewijzigd door Outlined op 01-11-2010 21:01:12 ]Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
Ja, met die stelling kun je het inderdaad heel eenvoudig bewijzen.quote:Op maandag 1 november 2010 20:38 schreef Outlined het volgende:
[..]
kijk, dit is gewoon de stelling die je (denk ik) moet gebruiken:
|G(x)| |Gx| = |G|
quote:Op maandag 1 november 2010 20:38 schreef Outlined het volgende:
[..]
kijk, dit is gewoon de stelling die je (denk ik) moet gebruiken:
|G(x)| |Gx| = |G|
hintMaar je zegt ook |Gx|=1 dus dan krijg je |G(x)|=|G|=|G(x)|+|G(e)|SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja als je het snapt is het bijna altijd makkelijkquote:Op maandag 1 november 2010 20:43 schreef thabit het volgende:
[..]
Ja, met die stelling kun je het inderdaad heel eenvoudig bewijzen.![]()
Hint: niet naar |Gx| kijken, maar naar |G(x)|.quote:Op maandag 1 november 2010 21:19 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Maar je zegt ook |Gx|=1 dus dan krijg je |G(x)|=|G|=|G(x)|+|G(e)|![]()
[..]
Ja als je het snapt is het bijna altijd makkelijk
Juist!quote:Op maandag 1 november 2010 21:39 schreef BasementDweller het volgende:
Voor cardinaliteit gebruik ik even #:
#G = #G[x] + #G[e]
en volgens de orbit stab thm ook: #G = #G[x] #Gx
#G[e] = #{e} =1
#G[x] +1 = #G[x] #Gx
#G[x] #Gx - #G[x] =1
#G[x] ( #Gx -1 ) = 1
cardinalities zijn allemaal >0
dus #G[x] =1 #Gx=2
dus #G = #G[x] #Gx = 2
en alle groepen van orde 2 zijn isomorf met Z/2Z
hah, een unigenoot. ik ben van plan volgen jaar ook wiskunde te gaan doen daar (doe nu informatica)quote:Op maandag 1 november 2010 20:08 schreef BasementDweller het volgende:
Groepentheorie uiteraard, UU.
Maar gaat het dan nog wel op wat je zei en zo ja, enig idee hoe?
leukquote:Op maandag 1 november 2010 23:17 schreef minibeer het volgende:
[..]
hah, een unigenoot. ik ben van plan volgen jaar ook wiskunde te gaan doen daar (doe nu informatica)
a = arcsin(1/3)quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:39 schreef Adames het volgende:
Nou heb ik morgen een toets, alleen snap ik 1 vraag van goniometrie niet.
Weet niet eens waar ik moet beginnen
Stel alfa = arcsin 1/3
Wat is dan de cosinus van 1/2 alfa?
je hebtquote:Op woensdag 3 november 2010 00:56 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dit gaat al niet goed, we hebben cos α = √(8/9) = 2√(2/3). Dat is niet hetzelfde als (√8)/3.
Blijft dus over SQRT(3+2√2)/6, want dat zit net onder 1quote:Op woensdag 3 november 2010 00:29 schreef Riparius het volgende:
De uitwerking hierboven van VanishedEntity is niet juist. Uit:
(1) α = arcsin(1/3)
Volgt in ieder geval dat:
(2) -½π ≤ α ≤ ½π
En dus:
(3) -¼π ≤ ½α ≤ ¼π
En dus:
(4) ½√2 ≤ cos ½α ≤ 1
Productregel. x kéér eaxquote:Op woensdag 3 november 2010 14:41 schreef algebra010 het volgende:
De afgeleide van eax = aeax.
Waarom is de afgeleide van xex dan (x+1)ex?
Ik zou zeggen de a van de macht is 1, tenslotte is het 1x, dus 1.xex = xex
Dat moet je niet zo opschrijven, het =-teken is hier misleidend. Schrijf dan bijvoorbeeld:quote:
Nee, niet intuïtief (en krom) gaan redeneren. Pas behalve de kettingregel hier ook de productregel toe.quote:Waarom is de afgeleide van xex dan (x+1)ex?
Ik zou zeggen de a van de macht is 1, tenslotte is het 1x, dus 1.xex = xex
de definitie van concaaf is 'deze is kleiner dan 0'?quote:Op woensdag 3 november 2010 14:52 schreef algebra010 het volgende:
aangezien deze dan 0 of kleiner is en dus concaaf is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |