quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:14 schreef BasementDweller het volgende:
Bedoelen jullie met een ondergrens een waarde die lager is dan (y+d1)^a - y^a voor alle y?
@thabit: ik bedoelde eigenlijk ook d1a, want als y naar nul gaat dan is het gelijk aan d1a, en anders is het verschil altijd groter dan d1a
Die is inderdaad onmisbaar, heb hem erbij gezet. Maar hij staat niet in de wiki, weet niet hoe dat werkt.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:28 schreef Natrium het volgende:
Misschien in OP even linjke erbij?
http://www.wolframalpha.com
Heleboel sites van wolfram staan er al, maar dit lijkt me zo de geavanceerdste rekenmachine die er bestaat
Lijkt niet te kloppen voor d1 -> 0.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:57 schreef BasementDweller het volgende:
(y+d1)a - ya >= aya-1 ya - ya = ay2a-1 - ya
Oh slecht, het moet zijn:quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:59 schreef thabit het volgende:
[..]
Lijkt niet te kloppen voor d1 -> 0.
Klopt niet, vul maar in: a = 2, d1 = 2, y = 8.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 23:25 schreef BasementDweller het volgende:
Als ik nou nog met y had moeten vermenigvuldigen, krijg ik een makkelijkere uitdrukking.
(y+d1)a - ya >= aya d1 - ya = ya (a d1 -1) >= ya (d1 -1)...
quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:35 schreef BasementDweller het volgende:
Wat me een beetje verwart met die raaklijn, is dat je hem in een variabel punt x wil... dus de rico hangt af van de x.
De rico is iig: a xa-1...
Ik denk dat je iets probeert te bewijzen wat sowieso niet klopt. Je kunt gemakkelijk afleiden dat voor x, h > 0 geldt:quote:Ik probeer te bewijzen dat xa uniform continu is op het domein van alle positieve reële getallen, als a=0 of a=1, en anders niet.
Ik doe niks in de finance-richting, maar weet wel dat Ito's lemma in Tilburg bij veel vakken terugkomt, zonder dat bij die vakken hetzelfde boek gebruikt wordt (vaak dictaten, slides of college-aantekeningen). Bij dit vak staat wel een boek, maar de kwaliteit van dat boek ken ik niet.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 02:01 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik weet dat dit niet echt een wiskunde vraag is maar weet iemand hier hét standaard wiskunde boek voor Itō's lemma? Hetgeen wat meest gebruikt wordt op bijv. quantitative finance of econometrie studies? Het continu werken tussen verschillende boeken breekt me een beetje op.
Oh, bij dat vak mag je altijd zonder meer zeggen dat continue functies continu zijn.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 17:39 schreef GlowMouse het volgende:
Ah ja, met de extra stelling van continuïteit op een gesloten en begrensd interval erbijMaar heb je wel eens aangetoond dat die functie continu is op [0,10], of verschuif je alleen het probleem?
Laat eerst eens zien hoe je denkt te bewijzen dat f(x) = xa met 0 < a < 1 uniform continu is op een gesloten interval met ondergrens 0 ...quote:Op woensdag 13 oktober 2010 17:37 schreef BasementDweller het volgende:
Als je laat zien dat |x^a - y^a| < | x-y | < d voor x,y>1 en 0=<a=<1, dan heb je bewezen dat ie uniform continu is op [1, inf) . Omdat [0,10] gesloten en begrensd is, is die daar ook uniform continu, en dan ook op (0,10]. Dus dan is ie ook unif cont op (0,inf).
Ik moet alleen nog bewijzen dat |x^a - y^a| < | x-y | , als dat kan.![]()
Ok. Dussss dt en dx zijn gewoon 1? kan je gewoon beschouwen als 1 bij het integreren?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 23:43 schreef GlowMouse het volgende:
dt is niet de afgeleide van t. Je begint met dx/x = dt, en zet links en rechts een integraal teken ervoor. De integraal van 1 dt zonder grenzen is de primitieve, en de primitieve van 1 is t. Links krijg je de primitieve van 1/x, en dat is ln(x).
nu ken ik hem ookquote:Op donderdag 14 oktober 2010 00:04 schreef thabit het volgende:
Ik moet nu wel opeens aan een mop over 2 wiskundigen en een serveerster denken.
Ah. Dus als je iets integreert wat vermenigvuldigd is met dt en je wil dat integreren, dan integreer je het eigenlijk ten opzichte van t (ik weet niet wat de juiste term is, maar het klinkt wel okquote:Op woensdag 13 oktober 2010 23:58 schreef BasementDweller het volgende:
dt en dx zijn niet 1... dt en dx geven in feite aan over welke variabele je integreert.
Je kan het zo zien:
dt is een infinitesimaal klein stukje van t. En integreren is in feite het optellen van al deze kleine stukjes, en dan krijg je weer t.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. (Mis ik iets wat duidelijk zou moeten worden ofzo?)
ze hadden dit wat beter moeten behandelen op de middelbare school zeg...
[ Bericht 1% gewijzigd door minibeer op 14-10-2010 12:44:39 ]Finally, someone let me out of my cage
Misschien heb je hier wat aan (om mee te beginnen). En lees ook de Wikipedia artikelen over de notatie van Leibniz en andere notaties die je tegen kunt komen.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 23:29 schreef minibeer het volgende:
Maargoed. Ik heb zelf al gezocht, maar blijkbaar zijn er meerdere soorten differentiaalvormen, want de sites waar ik bij uitkwam, leken niet veel met met differentiaalvergelijkingen te maken te hebben.
Scheiding van variabelen. Een standaardtechniek voor het oplossen van sommige typen DV's. Je zou ook kunnen schrijven:quote:Een voorbeeld dat bijvoorbeeld gebruikt wordt is:
[ afbeelding ]
En als je dat integreert zou je krijgen:
[ afbeelding ]
Maar ik begrijp dus niet hoe het precies werkt.
Links naar verdere uitleg worden ook zeer gewaardeerd.
Moet dat echt?quote:Op donderdag 14 oktober 2010 00:55 schreef Riparius het volgende:
[..]
Lees dit tijdschrift maar eens.
Die wikipedia(edit: wikibooks, handige site btw) is inderdaad handiger dan ik dacht (meestal verwarren die mij alleen maar meerquote:Op donderdag 14 oktober 2010 00:37 schreef Riparius het volgende:
[..]
Misschien heb je hier wat aan (om mee te beginnen). En lees ook de Wikipedia artikelen over de notatie van Leibniz en andere notaties die je tegen kunt komen.
[..]
Scheiding van variabelen. Een standaardtechniek voor het oplossen van sommige typen DV's. Je zou ook kunnen schrijven:
dx/dt = x
Dan beschouwen we t als onafhankelijke variabele en x als afhankelijke variabele. Nu is het makkelijk te zien wat de oplossingen zijn van deze DV, want dat moet een functie zijn die zichzelf als afgeleide heeft, en dat is de exponentiële functie, vermenigvuldigd met een constante. Dus hebben we:
x = c∙et
Ik snap het nu wat beter, ik zou het zelf zo doen:quote:Op donderdag 14 oktober 2010 00:37 schreef Riparius het volgende:
Scheiding van variabelen. Een standaardtechniek voor het oplossen van sommige typen DV's. Je zou ook kunnen schrijven:
dx/dt = x
Dan beschouwen we t als onafhankelijke variabele en x als afhankelijke variabele. Nu is het makkelijk te zien wat de oplossingen zijn van deze DV, want dat moet een functie zijn die zichzelf als afgeleide heeft, en dat is de exponentiële functie, vermenigvuldigd met een constante. Dus hebben we:
x = c∙et
Toch een kanttekening: je vindt zo niet alle oplossingen van de DV, want ec kan niet negatief zijn (voor een reële c), terwijl de algemene oplossing van de gedaante x = c∙et is, waarin c ook heel goed negatief kan zijn.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 13:30 schreef minibeer het volgende:
[..]
Ik snap het nu wat beter, ik zou het zelf zo doen:
dx/dt = x
delen door x
1/x * dx/dt = 1
vermenigvuldigen met dt
1/x dx = 1 dt
beide kanten primitiveren
ln(x) = t + c
x = e^(c+t) = e^c*e*t
dan noem je ipv c, e^c de constante (oftwel je substitueert c voor e^c wat eigenlijk niet mag maar omdat c elk getal kan zijn en we de eerdere waarde toch niet nodig hebben maakt het niet uit)
x = c*e^t
(om maar even te laten zien dat jullie inspangen wel enig nut hebben)
Hier wordt dy/dx herleid tot een uitdrukking in x (als onafhankelijke variabele) en v (als functie van x) door de productregel toe te passen op y = x∙v. In de notatie van Leibniz wordt dat:quote:Maar, ik snap bijvoorbeeld dit stukje van de wikibook nog niet:
"[ afbeelding ]
Substituting y=xv which is the same as substituting v=y/x:
[ afbeelding ]
Now
[ afbeelding ]"
Die laatste stap![]()
ze vervangen dy door iets met dv erin geloof ik, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe en waarom...
Wel als je die grap van de twee wiskundigen en de blonde serveerster wil lezen. (Hint: blz. 25).quote:
quote:Op donderdag 14 oktober 2010 15:58 schreef Riparius het volgende:
[..]
Toch een kanttekening: je vindt zo niet alle oplossingen van de DV, want ec kan niet negatief zijn (voor een reële c), terwijl de algemene oplossing van de gedaante x = c∙et is, waarin c ook heel goed negatief kan zijn.
Dit komt omdat je bij het primitiveren van 1/x geen rekening heb gehouden met mogelijke negatieve waarden van x, want ln(x) is binnen ℝ alleen gedefinieerd voor positieve waarden van x. Als x echter negatief is, dan kun je ln(-x) nemen als primitieve van 1/x, immers volgens de kettingregel is de afgeleide van ln(-x) gelijk aan 1/(-x)∙(-1) = 1/x, zoals gewenst.
We kunnen beide gevallen (x > 0 en x > 0) samen nemen door ln |x| te noteren als primitieve van 1/x. Dan vind je dus met bovenstaande methode |x| = ec∙et en dus x = ec∙et óf x = -ec∙et. Nu heb je wel alle oplossingen, afgezien van de triviale oplossing x = 0.
[..]
Hier wordt dy/dx herleid tot een uitdrukking in x (als onafhankelijke variabele) en v (als functie van x) door de productregel toe te passen op y = x∙v. In de notatie van Leibniz wordt dat:
dy/dx = d(x∙v)/dx = dx/dx∙v + x∙dv/dx = v + x∙dv/dx
Ik kan geen chocola maken van je scan, niet alleen omdat ik niets weet over Weibull analyse maar ook door het ontbreken van context, maar duidelijk is dat formule (12) een tautologie is (die niet pleit voor de intelligentie van de auteur van je scan). Maar goed, deze meneer Weibull heeft zelf heel wat intelligentere dingen opgeschreven en er is ook een Wikipedia artikel over de naar hem genoemde Weibull distributie. Zijn originele artikelen (uit 1939 en 1951) zijn ook - legaal - online beschikbaar, die vind je hier en hier.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 17:16 schreef Robin__ het volgende:
Nu ben ik een dictaat aan het doornemen over het bepalen van de breukspanning van brosse materialen waarbij de breukspanning nogal uiteen loopt in de proefserie. Ze gaan bepalen met een Weibull analyse. Geen idee waar dat allemaal nog meer voor gebruikt wordt maar ik kom het volgende tegen en snap er vrij weinig van
http://dl.dropbox.com/u/8845842/weibull.jpg
Dat is toch gewoon complete wiskundige onzinnigheid.. m/m = 1 en e^ln(x) = x..![]()
Of kan ik me maar beter uitschrijven?
Vermenigvuldig beide kanten met (1-x), dan krijg je Q-Q*(1-x)=Q*x. Dat is Q-Q+Q*x=Q*x. Q-Q=0, Q=Q ?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 11:23 schreef One_conundrum het volgende:
Q/(1-x)-Q = Q*x/(1-x)
Hoe maak ik deze wat simpeler ? Ik snap der weinig van...
als je *1 doet gaat er natuurlijk helemaal niks gebeuren! om 'a' los te krijgen kan je het volgende ezelsbruggetje gebruiken: 6/2=3... Hoe kom je aan 2?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 11:41 schreef One_conundrum het volgende:
Hehe, als je het zo zegt klinkt het best logisch jaa.
En ik had nog een lange vergelijking en daarvan rest dit stukje nog. Ik dacht; beide kanten *1 , Maar ik snap niet echt hoe die *1 de rechterkant zo verandert...
1/a = (N-1)/2 +1 naar
a = 2/(N+1) (dit moet het worden)
Geen pons asinorum ...quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:06 schreef FedExpress het volgende:
[..]
als je *1 doet gaat er natuurlijk helemaal niks gebeuren! om 'a' los te krijgen kan je het volgende ezelsbruggetje gebruiken: 6/2=3... Hoe kom je aan 2?
Je wil nu kennelijk iets wat niet klopt. Je kunt niet zomaar de inverse nemen van beide leden als je aan de rechterkant nog een tweeterm hebt en dan alleen de eerste term inverteren.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:22 schreef One_conundrum het volgende:
Ik snap wat je bedoelt met die ebrug. ik wil dus 6 door 3 dus; a = 1 / (N-1)/2 +1 ?
Hoe versimpel ik de rechterkant dan nog?
edit;
Haha, lagere school zelfs...
Waar heb je die wiskunde voor nodig? Dit had je al jaren geleden moeten weten.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:30 schreef One_conundrum het volgende:
Mjaa, ik probeer wat te doen met de tips die ik krijg... Ga volgende periode ook wiskunde vak volgen. Dat zou moeten helpen...
Goed, maar nu heb je het kennelijk wel nodig, alleen waarvoor? En welk niveau wil je bereiken?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:39 schreef One_conundrum het volgende:
Dat weet ik... Het is een combi van nooit nodig gehad en A12 op de havo. Nu stop met mezelf verdedigen als je het niet erg vind..
Je hebt de volgende vergelijkingen:quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:18 schreef Jac0bus het volgende:
[ afbeelding ]
Iemand enig idee? Een normale least-squares oplossen is eenvoudig: x^= (ATA)-1ATy. Hier echter snap ik uberhaupt de vraag niet eens.
wat zijn die eps dan?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:47 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je hebt de volgende vergelijkingen:
51.4 = c0 + eps1
51.3 = c0 + eps2
51.5 = c0 + c1 * 1000 + eps3
51.8 = c0 + c1 * 3000 + eps4
52.0 = c0 + c1 * 5000 + eps5
Net als bij elke andere regressie. Je wilt eps loodrecht op y-Ax hebben. Hier geldt x = [c0; c1].quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 13:07 schreef Jac0bus het volgende:
Twee dingen: hoe maak ik daar een matrix van die ik vervolgens kan oplossen voor c1?
Nee, je kunt de andere observaties goed gebruiken om een nauwkeurige schatting voor c0 te krijgen.quote:En begin je met die vergelijkingen die jij opschrijft niet bij de 4000 nu?
Ja. Ik kan aantonen dat geldt:quote:Op woensdag 13 oktober 2010 20:09 schreef GlowMouse het volgende:
Dat Riparius √h als afschatting gebruikte, kan dat algemener?
Dat is me niet meer gelukt. Heb het probleem op een andere manier aangepakt, waardoor je had |x^a - y^a|<|x-y| voor x,y>1 en 0<a<1. Ziet er wat trivialer uit, al wist ik hiervan ook niet hoe ik het kon bewijzen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 18:40 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja. Ik kan aantonen dat geldt:
0 < (x + h)α - xα < hα voor x,h > 0 en 0 < α < 1.
Dan volgt eenvoudig dat f(x) = xα uniform continu is op ℝ+ voor 0 < α < 1 aangezien dan voor elke ε > 0 een waarde δ = ε1/α voldoet in de ε,δ definitie van uniforme continuïteit.
Om met dat laatste te beginnen: een additionele voorwaarde voor de geldigheid van je ongelijkheid is uiteraard dat x en y niet aan elkaar gelijk zijn. Zij f(x) = xα op ℝ+ met 0 < α < 1. Volgens de middelwaardestelling is er nu een getal c tussen x en y (dus c ∈ (x, y) indien x < y resp. c ∈ (y, x) indien y < x) zodanig dat:quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 19:32 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Dat is me niet meer gelukt. Heb het probleem op een andere manier aangepakt, waardoor je had |x^a - y^a|<|x-y| voor x,y>1 en 0<a<1. Ziet er wat trivialer uit, al wist ik hiervan ook niet hoe ik het kon bewijzen.
Dus ik ben wel benieuwd naar hoe je dit soort dingen kan bewijzen.
Om duidelijk te maken dat de uniforme continuïteit van f(x) = xα, 0 < α <1 op ℝ+ niet via een Lipschitz-ongelijkheid kan worden aangetoond. In eerste instantie wilde je zelf ook via (6) feitelijk aantonen dat f(x) = xα, 0 < α <1 Hölder continu is (en daarmee ook uniform continu) op ℝ+. Pas toen het niet lukte om (6) te bewijzen ben je uitgeweken naar een eenvoudiger Lipschitz-conditie die geldt op [1, ∞) maar waarvan je ook niet wist hoe dat was aan te tonen.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 12:27 schreef BasementDweller het volgende:
Als je (3) hebt ben je toch klaar voor het interval [1,inf)? Neem e=d en dan heb je |xa - ya|<|x-y|< d = e ? Waarom haal je hier Lipschitz continuïteit erbij?
Dat is volkomen juist, en ik heb gezien dat het vaak ook zo wordt gedaan. Maar ik blijf het onelegant vinden om het domein op te moeten splitsen, vandaar dat ik uniforme continuïteit hier liever via Hölder continuïteit aantoon.quote:Op [0,1] is f continu, [0,1] is gesloten en begrensd dus daar is ie ook uniform c. Dus is f u.c. op (0,inf).
Graag gedaan.quote:Bedankt nog voor de afleiding van (x+h)^a - x^a < h^a ! Het is helemaal duidelijk![]()
heb je een voorbeeldpost?quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 18:20 schreef Riparius het volgende:
P.S. GlowMouse: Waarom is de FOK editor plotseling zo buggy? Ik had al - onverklaarbare - problemen met de SUP tags en nu kennelijk ook met QUOTE. Ik moet soms(!) een set nested tags toevoegen om alleen de binnenste set effectief te laten zijn.
Jazeker. Zie mijn lange post hierboven. Sommige SUP tags werken om onverklaarbare reden niet maar worden 'as is' weergegeven, terwijl dat bij precies dezelfde string een dag eerder (zie ook mijn post van vrijdag) nog wel werkte. Ik heb de strings vergeleken (zijn identiek) en ook met copy paste van de oudere in de nieuwe post gestopt, maar het helpt allemaal niets. Ik kan ook geen systematiek ontdekken, behalve dan dat bij de 'probleemgevallen' bij gebruik van twee sets nested tags de binnenste set wel werkt en de buitenste weer 'as is' wordt weergegeven. Heel irritant, vooral met wiskunde.quote:
het had te maken met intervals; als je nu je post edit en opnieuw opslaat, zou het goed moeten gaanquote:Op zaterdag 16 oktober 2010 20:22 schreef Riparius het volgende:
[..]
Jazeker. Zie mijn lange post hierboven. Sommige SUP tags werken om onverklaarbare reden niet maar worden 'as is' weergegeven, terwijl dat bij precies dezelfde string een dag eerder (zie ook mijn post van vrijdag) nog wel werkte. Ik heb de strings vergeleken (zijn identiek) en ook met copy paste van de oudere in de nieuwe post gestopt, maar het helpt allemaal niets. Ik kan ook geen systematiek ontdekken, behalve dan dat bij de 'probleemgevallen' bij gebruik van twee sets nested tags de binnenste set wel werkt en de buitenste weer 'as is' wordt weergegeven. Heel irritant, vooral met wiskunde.
Dank voor de snelle oplossing, posts zijn bewerkt en inderdaad is alles weer in orde.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 20:38 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
het had te maken met intervals; als je nu je post edit en opnieuw opslaat, zou het goed moeten gaan
Als ik me zou schamen voor iedere keer dat ik iets simpels niet direct zie dan liep ik de hele dag met een rood hoofd rondquote:
Nou dan komt er zo nog een stortvloed aan vragenquote:Op zaterdag 16 oktober 2010 22:02 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Als ik me zou schamen voor iedere keer dat ik iets simpels niet direct zie dan liep ik de hele dag met een rood hoofd rond. Nergens voor nodig dus
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |