quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:14 schreef BasementDweller het volgende:
Bedoelen jullie met een ondergrens een waarde die lager is dan (y+d1)^a - y^a voor alle y?
@thabit: ik bedoelde eigenlijk ook d1a, want als y naar nul gaat dan is het gelijk aan d1a, en anders is het verschil altijd groter dan d1a
Die is inderdaad onmisbaar, heb hem erbij gezet. Maar hij staat niet in de wiki, weet niet hoe dat werkt.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:28 schreef Natrium het volgende:
Misschien in OP even linjke erbij?
http://www.wolframalpha.com
Heleboel sites van wolfram staan er al, maar dit lijkt me zo de geavanceerdste rekenmachine die er bestaat
Lijkt niet te kloppen voor d1 -> 0.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:57 schreef BasementDweller het volgende:
(y+d1)a - ya >= aya-1 ya - ya = ay2a-1 - ya
Oh slecht, het moet zijn:quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:59 schreef thabit het volgende:
[..]
Lijkt niet te kloppen voor d1 -> 0.
Klopt niet, vul maar in: a = 2, d1 = 2, y = 8.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 23:25 schreef BasementDweller het volgende:
Als ik nou nog met y had moeten vermenigvuldigen, krijg ik een makkelijkere uitdrukking.
(y+d1)a - ya >= aya d1 - ya = ya (a d1 -1) >= ya (d1 -1)...
quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:35 schreef BasementDweller het volgende:
Wat me een beetje verwart met die raaklijn, is dat je hem in een variabel punt x wil... dus de rico hangt af van de x.
De rico is iig: a xa-1...
Ik denk dat je iets probeert te bewijzen wat sowieso niet klopt. Je kunt gemakkelijk afleiden dat voor x, h > 0 geldt:quote:Ik probeer te bewijzen dat xa uniform continu is op het domein van alle positieve reële getallen, als a=0 of a=1, en anders niet.
Ik doe niks in de finance-richting, maar weet wel dat Ito's lemma in Tilburg bij veel vakken terugkomt, zonder dat bij die vakken hetzelfde boek gebruikt wordt (vaak dictaten, slides of college-aantekeningen). Bij dit vak staat wel een boek, maar de kwaliteit van dat boek ken ik niet.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 02:01 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik weet dat dit niet echt een wiskunde vraag is maar weet iemand hier hét standaard wiskunde boek voor Itō's lemma? Hetgeen wat meest gebruikt wordt op bijv. quantitative finance of econometrie studies? Het continu werken tussen verschillende boeken breekt me een beetje op.
Oh, bij dat vak mag je altijd zonder meer zeggen dat continue functies continu zijn.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 17:39 schreef GlowMouse het volgende:
Ah ja, met de extra stelling van continuïteit op een gesloten en begrensd interval erbijMaar heb je wel eens aangetoond dat die functie continu is op [0,10], of verschuif je alleen het probleem?
Laat eerst eens zien hoe je denkt te bewijzen dat f(x) = xa met 0 < a < 1 uniform continu is op een gesloten interval met ondergrens 0 ...quote:Op woensdag 13 oktober 2010 17:37 schreef BasementDweller het volgende:
Als je laat zien dat |x^a - y^a| < | x-y | < d voor x,y>1 en 0=<a=<1, dan heb je bewezen dat ie uniform continu is op [1, inf) . Omdat [0,10] gesloten en begrensd is, is die daar ook uniform continu, en dan ook op (0,10]. Dus dan is ie ook unif cont op (0,inf).
Ik moet alleen nog bewijzen dat |x^a - y^a| < | x-y | , als dat kan.![]()
Ok. Dussss dt en dx zijn gewoon 1? kan je gewoon beschouwen als 1 bij het integreren?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 23:43 schreef GlowMouse het volgende:
dt is niet de afgeleide van t. Je begint met dx/x = dt, en zet links en rechts een integraal teken ervoor. De integraal van 1 dt zonder grenzen is de primitieve, en de primitieve van 1 is t. Links krijg je de primitieve van 1/x, en dat is ln(x).
nu ken ik hem ookquote:Op donderdag 14 oktober 2010 00:04 schreef thabit het volgende:
Ik moet nu wel opeens aan een mop over 2 wiskundigen en een serveerster denken.
Ah. Dus als je iets integreert wat vermenigvuldigd is met dt en je wil dat integreren, dan integreer je het eigenlijk ten opzichte van t (ik weet niet wat de juiste term is, maar het klinkt wel okquote:Op woensdag 13 oktober 2010 23:58 schreef BasementDweller het volgende:
dt en dx zijn niet 1... dt en dx geven in feite aan over welke variabele je integreert.
Je kan het zo zien:
dt is een infinitesimaal klein stukje van t. En integreren is in feite het optellen van al deze kleine stukjes, en dan krijg je weer t.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. (Mis ik iets wat duidelijk zou moeten worden ofzo?)
ze hadden dit wat beter moeten behandelen op de middelbare school zeg...
[ Bericht 1% gewijzigd door minibeer op 14-10-2010 12:44:39 ]Finally, someone let me out of my cage
Misschien heb je hier wat aan (om mee te beginnen). En lees ook de Wikipedia artikelen over de notatie van Leibniz en andere notaties die je tegen kunt komen.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 23:29 schreef minibeer het volgende:
Maargoed. Ik heb zelf al gezocht, maar blijkbaar zijn er meerdere soorten differentiaalvormen, want de sites waar ik bij uitkwam, leken niet veel met met differentiaalvergelijkingen te maken te hebben.
Scheiding van variabelen. Een standaardtechniek voor het oplossen van sommige typen DV's. Je zou ook kunnen schrijven:quote:Een voorbeeld dat bijvoorbeeld gebruikt wordt is:
[ afbeelding ]
En als je dat integreert zou je krijgen:
[ afbeelding ]
Maar ik begrijp dus niet hoe het precies werkt.
Links naar verdere uitleg worden ook zeer gewaardeerd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |