ja dat was lachen gieren brullen, de allereerste vergaderdag meteenquote:Op dinsdag 7 september 2010 21:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Welkom in deel 21 van ons Docenten Topic. Het gezellige topic voor iedereen die in het onderwijs werkzaam is of van plan is dit te gaan doen.
We hadden het over de schoolfotograaf.
Ik weet nog een keer dat een 4 VMBO klas zich moest opstellen voor de examenfoto. De fotograaf telt tot 3 en bij 3 draaien álle leerlingen zich tegelijkertijd naar links. Ik stond toe te kijken en ik lag gestrekt op de grond van het lachen
Maar maken ze bij jullie ook wel eens groepfoto's van het personeel? Dat is ook altijd lachen, gieren, brullen.
Fotograaf: "Ja, die kale meneer daar rechts, u moet een beetje meer schuiven. Mevrouw, kunt u even opletten?"
Directeur: "Wie was dat.. Geef me de naam maar... "
Fotograaf: "Kijken jullie allemaal even naar mij. Lach je tanden bloot"
Docent: "Ja bullshit. Ik héb geen tanden meer"
die dip heb ik dus op zondag, mis nog wat vertrouwen en vooral soms controle en heb een paar van de drukste klassen, en moet echt gaan optreden enzo. En dan heb ik bijv. weer een leuk uur met een eerste klas en dan is het weer even helemaal goed. Maar goed, zo maar eens gaan voorbereiden voor deze week dus.quote:Op donderdag 9 september 2010 18:10 schreef kwakz0r het volgende:
wat fijn DaD! Ik heb mijn inmiddels regular donderdag-dipje. zie op tegen morgen, terwijl ik weet dat ik t gewoon leuk ga vinden als ik er weer sta.
maak me verder soms zorgen of ik t niet heel slecht doe ofzo, omdat ze zo druk zijn... beetje twijfels aan mn capaciteiten ineens
ik ben net 1 maand bezig met de eerstegraads opleiding en sta sinds 2 weken voor de klasquote:Op maandag 13 september 2010 19:16 schreef rhubarbje het volgende:
hoeveelste jaars ben je kwakz0r?
Uiteraard lukt dat nog niet altijd
en het is het beste als dat wel allemaal optimaal is
maar je hebt nu heus geen zieltjes voor altijd beschadigd
Komt goed!
(sorry ik lees hier al een tijdje mee maar ik kon het nu niet laten om te posten...
Je bent zo streng voor jezelf idd! Is jammer)
en wat deed je daar voor? (gewoon even nieuwsgierig hoor)quote:Op maandag 13 september 2010 19:19 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik ben net 1 maand bezig met de eerstegraads opleiding en sta sinds 2 weken voor de klas
daarvoor was ik aan het promoveren en gaf ik wel wat werkgroepen aan bachelorstudenten.quote:Op maandag 13 september 2010 19:22 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
en wat deed je daar voor? (gewoon even nieuwsgierig hoor)
Nou zie je!
Uiteraard kun je dat allemaal nog niet, daarom studeer je nog
Komt helemaal goed
Op wat voor niveau geef je les? (ook gewoon weer even voor mijn nieuwsgierigheid )
Vind het ook vrij confronterend, zelf ook net begonnen nu en ik zie wat ik fout doe, en weet ook wat ik wil/moet doen maar krijg het er nog niet uit. Morgen wel, neem ik me voor ;-)quote:Op maandag 13 september 2010 19:10 schreef kwakz0r het volgende:
ik had vandaag een zware dag op de opleiding. heel confronterend allemaal en zat/zit er echt even doorheen. de begeleidster wees me erop dat ik veel te streng ben voor mezelf, maar ik vind het zo moeilijk te lezen over het belang van leerklimaat en de relatie met je klas etc. en te beseffen dat het allemaal nog niet lukt...
boe....
zie een beetje op tegen morgen...
ah tnx voor de info!quote:Op maandag 13 september 2010 19:27 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
daarvoor was ik aan het promoveren en gaf ik wel wat werkgroepen aan bachelorstudenten.
ik geef les aan 1 mavo, 2 mavo, 4 havo en 5 vwo.
Dat had ik tijdens mijn stage en opleidingsjaar ook en nog steeds hoor. Dat ligt voor een deel in de aard van het beestje. Je moet om leren gaan met de druk die je jezelf op legt. Je kan die lat voor jezelf hoog leggen, maar als je daardoor 'm steeds niet haalt is geen enkele les voor je gevoel goed en ga je langzaam malen en malen. Je moet voorkomen dat je honger naar verbetering niet tegen je gaat werken en je een soort controlfreak gaat worden. Lang niet alles wat je wilt bereiken lukt, zeker niet in dat eerste jaar. Eerst ben je vooral bezig met het begrijpen hoe een les in elkaar zit, daarna richt je je misschien meer op het klassenmangement en daarna meer op dat leefklimaat en ga je meer investeren in de personen achter de leerlingen. Je maakt een groeiproces door dat jaren duurt, zo niet je hele carrière. En in sommige dingen ga je uitblinken, in andere dingen ben je wat minder goed misschien. Al doende kom je daarachter. Maar leer vooral te genieten van de zaken en aspecten die wel lukken. Die zijn erg belangrijk. Ik weet dat mijn zwakke punt mijn klassenmangement soms is, daar werk ik aan. Ik baalde daar ook lang over, maar je moet je er ook niet blind op gaan focusen. De perfecte docent bestaat niet, echt niet.quote:Op maandag 13 september 2010 19:10 schreef kwakz0r het volgende:
ik had vandaag een zware dag op de opleiding. heel confronterend allemaal en zat/zit er echt even doorheen. de begeleidster wees me erop dat ik veel te streng ben voor mezelf, maar ik vind het zo moeilijk te lezen over het belang van leerklimaat en de relatie met je klas etc. en te beseffen dat het allemaal nog niet lukt...
boe....
zie een beetje op tegen morgen...
Mooi gezegd, en zeker ook wel iets om mezelf voor te houden. Want stiekem baal ik enorm dat ik na twee weken nog behoorlijk zoekende ben op bepaalde gebieden, wat natuurlijk eigenlijk nergens op slaat, maar toch....quote:Op dinsdag 14 september 2010 07:54 schreef mane het volgende:
Je moet het ook maar zo zien: als lesgeven zo makkelijk was dat je het binnen een jaartje helemaal onder de knie zou kunnen hebben en niet meer zou kunnen groeien, dan zou je het onderwijs uit verveling ook weer snel verlaten. Als je weet dat je dit nog wel even wilt doen, dan is het juist fijn dat het niet zo makkelijk gaat. Als je maar wel weet dat je het wilt.
Een grap is goed, maar ik kan me zo voorstellen dat deze grap z'n doel voorbij schiet. Leerlingen (echte dan, geen studenten die zich dat inbeelden te zijn) schieten ook wel 'ns in de hysterische modus van zoiets. 'Wat zegt ze nou? Huh?! Watisdat? Noujaaaa, dat hebben we nog helemaal niet gehad! Ik snap er nou al weer geen zak van. Tssss' Ofzoiets. Let wel: hoeft niet, maar kan wel. Als ik aan mijn eigen leerlingen denk, schat ik in dat ze het vooral een rare actie zouden vinden.quote:Op woensdag 15 september 2010 12:04 schreef Maraca het volgende:
Even een vraagje
Ik moet volgende week een presentatie geven voor medestudenten op de lerarenopleiding. Nu moeten zij doen alsof ze mijn leerlingen zijn. Nu vroeg ik me af wat voor effect het heeft om een grapje te maken voordat je begint met de les. Ik moet nu de rollen gastvrouw, presentatrice en didacticus op me nemen en het leek me wat om de klas even te laten schrikken Dus in plaats van "we gaan beginnen met de waardekringloop" beginnen met "vandaag gaan we kijken naar intracommunautaire leveringen tussen verschillende ondernemingen, zowel nationaal als internationaal" met het doel dat ze allemaal even stil zijn en de aandacht echt bij mij ligt. Om vervolgens te zeggen dat we dat niet gaan doen en verder gaan met de waardekringloop.
Do or don't?
Daarom vraag ik het ook omdat ik daar nog geen ervaring in heb. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een opmerking van mij in het verkeerde keelgat schiet Maar goed, even wat anders bedenkenquote:Op woensdag 15 september 2010 16:26 schreef Jentin het volgende:
[..]
Een grap is goed, maar ik kan me zo voorstellen dat deze grap z'n doel voorbij schiet. Leerlingen (echte dan, geen studenten die zich dat inbeelden te zijn) schieten ook wel 'ns in de hysterische modus van zoiets. 'Wat zegt ze nou? Huh?! Watisdat? Noujaaaa, dat hebben we nog helemaal niet gehad! Ik snap er nou al weer geen zak van. Tssss' Ofzoiets. Let wel: hoeft niet, maar kan wel. Als ik aan mijn eigen leerlingen denk, schat ik in dat ze het vooral een rare actie zouden vinden.
Ik denk dat er wel andere manieren zijn om de aandacht te trekken zonder ze de stuipen op het lijf te jagen. Maar goed, geen klas en geen docent zijn hetzelfde. En wie ben ik verder ?
quote:Op vrijdag 17 september 2010 18:01 schreef Viking84 het volgende:
Maar los daarvan: ja, het gaat goed .
quote:Op vrijdag 17 september 2010 18:08 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hier gaat het ook goed! Heb nu 6 lessen zelfstandig gegeven. Was wel mooi, op een gegeven moment kwam m'n vakcoach binnenlopen tijdens een les aan V3. Het eerste wat ze vroeg: "Hoe heb je ze zo stil gekregen? ."
ik heb moeten vechten als een leeuw om de enkele exemplaren die ik nu heb... alle andere docenten hebben wel twee exemplaren. ten minste, degenen die uberhaupt nog het boek gebruiken om lessen voor te bereiden... er is niks meer...quote:Op donderdag 16 september 2010 08:17 schreef Jentin het volgende:
kwakz0r, voor wat betreft het meeslepen van boeken: kun je niet vragen of er ergens in school nog exemplaren liggen? Ik heb namelijk een setje thuis en een setje in mijn lokaal: geen gesleep dus. Met een beetje mazzel is er nog wel wat bijeen te sprokkelen.
havo 4 heb ik nu tot de herfstvakantie gepland, precies zoals jij zegt, rond toetsen en vaardigheden. samen met een collega die de andere klas draait. v5 heb ik niet eens een PTA van, wel een toetsenplan en een oud PTA. Ik draai in mn eentje de enige V5 klas, en voel me nog steeds nogal verloren... neiamdn van mn collega's heeft namelijk de laatste jaren die klas gedaan, dat deed de collega die nu met zwangerschapsverlof is...quote:Wat bedoel je met bijwerken van de studieplanners? Als troost kan ik je zeggen dat lesvoorbereiding je steeds minder tijd zal kosten, en sommige lessen kun je uiteindelijk zelfs wel draaien zonder voorbereiding.
Misschien kun je eens bij de uitgever informeren naar gebruikersexemplaren of present-exemplaren? Volgens mij hoef je dan alleen de verzendkosten te betalen, of een fractie van de normale prijs (evt. van sectiebudget af laten halen). Dan heb je tenminste een exemplaar voor op school én thuis. Scheelt sleepwerk.quote:Op vrijdag 17 september 2010 20:59 schreef kwakz0r het volgende:
ik heb moeten vechten als een leeuw om de enkele exemplaren die ik nu heb... alle andere docenten hebben wel twee exemplaren. ten minste, degenen die uberhaupt nog het boek gebruiken om lessen voor te bereiden... er is niks meer...
Dat is het ook. Je doet nu alles voor de eerste keer, veel nieuwe ervaringen, indrukken, problemen - ja, dat kost inderdaad veel tijd en werk. Maar, je zult merken dat het langzaam steeds soepeler gaat. Zie dit als leerervaringen, waar je later profijt van zult hebben.quote:ik begin t nu een beetje in de vingers te krijgen, maar ik vind t nog steeds erg veel werk...
Ik denk dat elke docent in zijn beginfase dit soort situaties heeft meegemaakt, dus je bent niet de enige. Blijf er voor gaan, en probeer uit elke les - hoe mis hij volgens jouw gevoel ook liep - een positief punt te halen. Alle begin is moeilijk, 't klinkt cliché, maar zo is het wel.quote:en als ik dan zoals vandaag alleen maar schreeuwende klassn heb (zelfs als er nog anderen met een SO bezig zijn) zakt de moed me weleens in de schoenen. het is echt onacceptabel, maar hoe ik het ook aanpak - hard, zacht, aardig, boos - er is geen enkele reactie..
Dat is wel erg lang, vind je niet? Ik vind het juist fijn om thuis rustig nog wat te kunnen aanklooien. Dan zit je ook gewoon in je vertrouwde omgeving. School is ook zo ongezellig vaak. Mja, je zit natuurlijk met dat gesleep met die boeken he, da's wel vervelend ja.quote:edit: ik zit nu als ik een lesdag heb meestal van half negen tot half zeven op school, drie keer in de week, maar dan doe ik thuis niks of heel weinig, dat is wel fijn
hm, dat is een beetje problematisch. ze is nú aan t bevallen als t goed is (uitgerekend afgelopen week)quote:Op zaterdag 18 september 2010 09:46 schreef Viking84 het volgende:
Oh ja, in het eerste jaar is het veel werk, maar later heb je er profijt van! Ik heb nu zelfs al licht profijt van materiaal uit mijn stagejaar.
Kwak, kun je de collega die met zwangerschapsverlof is niet even bellen? Dat heeft iemand bij mij op school ook gedaan.
Dit is echt zo hoor, Kwakz0r! Als je even op mijn blog kijkt (linkje in m'n sig, even scrollen, het heet 'Zweten' ) dan zie je daar een stukje over mijn eerste lessen: dat is waargebeurd inclusief rondvliegende plantenbakvulling. Inmiddels begin ik mijn les door te zeggen 'Dames en heren, we gaan beginnen' o.i.d. en dan is het stil. Daar groei je vanzelf in. Na mijn eerste jaar heb ik sterk overwogen om te stoppen, want ik had ook zulke situaties in de klas als die jij beschrijft en ik vond het zó zwaar. Ik besloot om het af te laten hangen van mijn tweede jaar: als dat weer zo zwaar zou zijn, zou ik wat anders gaan doen. Gek genoeg ging het in mijn tweede jaar vanaf dag 1 veel beter, terwijl ik niks concreet had veranderd. De leerlingen leren je kennen, je wordt een vertrouwd figuur in de school en ze weten ook nog dat je dus niet zo gek te krijgen bent dat je weg blijft. Ik heb nooit meer zulke problemen gehad als in mijn eerste jaar, in de verste verte niet.quote:Op vrijdag 17 september 2010 22:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik denk dat elke docent in zijn beginfase dit soort situaties heeft meegemaakt, dus je bent niet de enige. Blijf er voor gaan, en probeer uit elke les - hoe mis hij volgens jouw gevoel ook liep - een positief punt te halen. Alle begin is moeilijk, 't klinkt cliché, maar zo is het wel.
Ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk. Ik persoonlijk vind het prettig om thuis te werken. Dan voelt het voor mij niet als 'werk'. Voor mij is het maken van lesmateriaal pure ontspanning - hoe raar het misschien ook klinkt. Proefwerken nakijken valt daar dan weer níet onder!quote:Op zaterdag 18 september 2010 09:44 schreef Viking84 het volgende:
Ik kan me voorstellen dat het voor kwak prettig is om van half 9 tot half 7 op school te zijn. Ik ben zelf van 9 tot 17:30 op school en ik hoef thuis ook niets meer te doen (ik wil proberen om alleen op zaterdagmiddag of zondagmiddag (afh van wat ik verder gepland heb) en donderdagochtend thuis nog wat te moeten doen, zodat ik doordeweeks 's avonds gewoon lekker vrij ben verder).
Moet je inderdaad ook doen. In mijn eerste twee jaar volgde ik precies alles wat mijn directe collega (type rot-in-het-vak) had uitgestippeld en ontwikkeld. In die eerste jaren ben je toch voornamelijk bezig met het hoofd boven water houden en dan heb je weinig inzicht/fut/kennis om even een heel lesprogramma samen te stellen. Dat kun je m.i. pas als je zo'n jaar eens eerst helemaal gedraaid hebt. Wat kom je allemaal tegen gedurende het jaar? Als je dat zelf ervaren hebt, kun je gaan aanpassen. Dat heb ik ook gedaan.quote:Op zaterdag 18 september 2010 10:18 schreef Viking84 het volgende:
Zo is mijn collega ook een beetje. Ik heb me voorgenomen om dit jaar nog zoveel mogelijk gebruik te maken van haar expertise en haar jaarplanning (met eigen accenten natuurlijk, ik kan bijvoorbeeld voor een ander boek kiezen).
Leuk blog. Je hebt een leuke schrijfstijl.quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:49 schreef Jentin het volgende:
Als je even op mijn blog kijkt
Helemaal mee eens!quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:49 schreef Jentin het volgende:
Gek genoeg ging het in mijn tweede jaar vanaf dag 1 veel beter, terwijl ik niks concreet had veranderd. De leerlingen leren je kennen, je wordt een vertrouwd figuur in de school en ze weten ook nog dat je dus niet zo gek te krijgen bent dat je weg blijft. Ik heb nooit meer zulke problemen gehad als in mijn eerste jaar, in de verste verte niet.
Vertel! Wat doe je waardoor het zo goed gaat, denk je?quote:Op vrijdag 17 september 2010 18:08 schreef DevilsAndDust het volgende:
"Hoe heb je ze zo stil gekregen? ."
Ik denk dat je even heel bewust voor een strategie moet kiezen en die dan consequent moet uitvoeren. Hoe duidelijker jij daarin bent, hoe sneller de leerlingen snappen wat je wil en niet wil. Bespreek het ook vooral met een conrector, teamleider of met collega's die je vertrouwt.quote:Op vrijdag 17 september 2010 20:59 schreef kwakz0r het volgende:
ik begin t nu een beetje in de vingers te krijgen, maar ik vind t nog steeds erg veel werk... en als ik dan zoals vandaag alleen maar schreeuwende klassn heb (zelfs als er nog anderen met een SO bezig zijn) zakt de moed me weleens in de schoenen. het is echt onacceptabel, maar hoe ik het ook aanpak - hard, zacht, aardig, boos - er is geen enkele reactie.... volgende les komt er nablijven aan te pas. ik heb teamvergadering maar ze mogen naar de conrector zei ze tegen me. pfff.
Heb je helemaal geen boek? Ga anders eens te vragen bij docenten op andere scholen. Sommige scholen hebben PTA's ook op hun website staan. Dat kun je als inspiratie gebruiken. Of gewoon contact opnemen en zeggen dat je graag wat tips en adviezen wil. Zeker weten dat er wel docenten zijn die je dan wat willen vertellen. Heb je ook al eens bij SLO gekeken? http://www.leermiddelenplein.nl/quote:ik vind het vooral lastig als ik zelf ook nog materiaal moet maken, zoals voor V5 literatuur en brieven en grammatica... dat is gewoon echt heel pittig als je pas 3 weken voor de klas staat...
Wat ik wel eens deed als het minder goed marcheerde in een klas, is een open gesprek houden met de klas. Wat is er aan de hand? Doe ik (als docent) iets verkeerd volgens hen? Hoe moeten we het aanpakken om de sfeer te verbeteren? Laat ze maar eens vertellen...quote:Op zondag 19 september 2010 19:10 schreef Hippos het volgende:
Ik zit vooral met mijn 4Mavo groep in mijn maag, vorige week door alle excursies niet gezien maar morgen zie ik ze weer. Ik ben er op gebrand om de werksfeer te verbeteren, maar op bepaalde momenten voel ik me zo machteloos en onder hoogspanning staan alsof ik geblokkeerd sta.
Ik heb me flink uitgeleefd in mijn lokaal. Je kunt van afstand al zien welk vak er gegeven wordt. Ik heb posters, vlag, biermatjes, landkaarten, allerlei souveniertjes, voetbalsjaaltjes, etc in mijn lokaal. Ik bedoel, als ik er toch 8 uur per dag zit, kan ik het ook een beetje gezellig maken, toch?quote:Op dinsdag 21 september 2010 19:46 schreef Viking84 het volgende:
ik heb een eigen leslokaal en ik wil het wat meer 'mijn lokaal' maken. Hebben jullie wellicht ideeën?
Bij ons houden ze juist de VMBO-klassen bewust wat kleiner, rond de 25, en zijn alle VWO-groepen 30 of meer. Vanuit de gedachte dat hoe hoger het schooltype, hoe lager het 'stuiterbalgehalte', en daar zit wel wat in, maar dan nog vind ik voor elke puber 'n klas van 30 te groot, ongeacht het schooltype.quote:Op dinsdag 21 september 2010 20:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat die klassengroottes betreft: mijn ideale klassengrootte is 24/25. Maar wat ik nu voor mijn neus heb is zonder uitzondering allemaal 30 stuks. Dan heb ik het dus over VMBO. Als ik dan soms es naar de havo/atheneum gluur, dan zitten ze daar met 20/25 leerlingen...
Ik kreeg van mijn toenmalige begeleider de volgende tip: als de klas niet stil is wanneer je wat vertelt, dan hou je op met praten totdat ze wel stil zijn. (Ik weet alleen niet of jij in jouw geval iets aan het vertellen was of dat ze zelf aan het werk waren.) In het begin zul je dan wat langer moeten wachten, maar uiteindelijk werkt het. (Ik weet van een collegaatje dat die een keer een heel lesuur heeft gewacht. Dat is misschien wel wat teveel van het goede , maar de volgende les heeft ze uitgelegd hoe idioot dat eigenlijk was, en sindsdien liep het goed in die klas.)quote:Op dinsdag 21 september 2010 20:52 schreef Naamah het volgende:
Maandag voor het eerst lesgegeven op mijn stageschool. Docent en medestagiair vonden het goed gaan (ze waren aan het werk en deden mee), maar ik vond het minder gaan, vond het veeeeel te rumoerig en wist niet goed wat ik daarmee moest (ja, elke keer om stilte vragen, lln aanspreken, maar dan kom je niet meer aan je les toe!). Paar meiden zaten me ook op een erg vervelende manier uit te proberen, heel brutaal, maar dan niet in woorden, meer in houding/gezichtsuitdrukking/lachen etc..
Die zou ik daar gewoon op aanspreken.quote:Op woensdag 22 september 2010 01:09 schreef ShadyLane het volgende:
Nu alleen nog de collega met wie ik daar steeds afwissel zover krijgen dat ie het bord niet steeds volgekalkt achterlaat, een voor 'n SO-inhaler naar de gang geschoven tafel weer naar binnen haalt, de gordijnen weer opendoet nadat ie film heeft gekeken enz .
Dit dus. Nu heb ik wel mazzel dat ik alleen maar bovenbouw heb: die hebben allemaal een studiewijzer en kunnen dus in principe weken vooruit zonder mijn bezielende leiding Maar ook in andere klassen moet je kunnen schuiven, een dag of twee ziek moet een keer kunnen. (Ik ben gemiddeld 1 of 2 keer per jaar twee dagen uitgeschakeld door een migraine die ik echt niet meer weggeslikt krijg met medicijnen. Ik moet er niet aan denken dat ik die dagen toch voor de klas zou gaan staan. Niemand heeft daar wat aan, denk ik. Ik ben in ieder geval geen beste docente als ik me zo voel.)quote:Op donderdag 23 september 2010 07:55 schreef mane het volgende:
Ik zie eigenlijk het punt niet hoor. Schema's en planners zijn geen doel op zichzelf. Die pas je dan toch even een beetje aan? En een toets kun je toch een les uitstellen? Mijn lessen zijn misschien niet strak genoeg georganiseerd en gepland om hier een probleem mee te krijgen. Een of twee dagen ziek moet kunnen, daar heb ik helemaal geen gedoe van, een week of langer wordt natuurlijk problematischer.
Misschien kun je er wat meer het probleem van de leerling van maken : als ze niet extreem lang (meerdere weken) afwezig zijn geweest, moeten ze ook zelf een oplossing kunnen bedenken en uitvoeren voor het inhalen van gemiste stof, vind ik. Nu loop jij te redderen en te organiseren, maar (zeker oudere) leerlingen kunnen dat misschien ook prima zelf (hooguit met wat ondersteuning in het begin). Waarom moet jij bijhouden wie waar gebleven is?quote:Op donderdag 23 september 2010 08:07 schreef Viking84 het volgende:
Ik vind ziek zijn ook een hoop gedoe. Ben zelf nog niet ziek geweest, maar leerlingen wel: de één is 2 dagen ziek, de ander is een week ziek en dan moet ik dus gaan bijhouden wie waar gebleven is, een inhaalschema maken, nakijken met deze leerlingen en zorgen dat de rest ook nog aan het werk kan.
Werkte (werk nu in Den Haag). Was hij / zij van het doveninstituut aldaar? Welk programma was het? .quote:Op donderdag 23 september 2010 19:38 schreef ShadyLane het volgende:
Er was 'n collega van je op tv! (denk ik, werk je in Haren?)
quote:had ik al verteld dat ze deze les ook hardop begonnen te zeggen dat ze hun vorige docent missen?
"ik mis mevrouw S." - toen kon ik even niet zo kalm blijven als ik wilde, en riep ik iets van "oh, J. en, wat was er allemaal zoveel leuker bij mevrouw S.?" waarna een meisje dat heel erg moeilijk was in t begin voor me wél heel hard riep: "het was helemáál niet leuker bij mevrouw S. wat een onzin!"
ik heb er daarna niks mee over gezegd, tot een jongen een liedje begon te zingen over hoe hij mevrouw S. miste.... Ik heb hem gevraagd of hij dacht dat dat leuk voor mij was, om dat te horen. Nee, dat was t niet, en daarna begon hij te slijmen dat ie mij nog niet zo goed kende maar als ik weg zou gaan zou hij ook een lied voor me zingen
maar ja die discussies moet ik helemaal niet aangaan natuurlijk en ik moet t me niet aantrekken, maar t was onmogelijk om iets klasiskaals te bereiken de eerste 35 minuten. telkens weer een spaak of drie in t wiel. tegelijk. tegen elkaar. tegen mij. boos om alles..... bah...
edit: ik probeer me te richten op de positieve punten - meisje C die moeilijk was maar na veel structuur en positieve bemoediging nu met me mee zit, leerlingen D en D, die nu goed werken, leerling C.W. die ik vandaag zag gloeien van trots nadat ie vorige keer moest nablijven en nu, op een andere plek, heel goed zat te werken en veel complimentjes daarover van mij kreeg... dat zijn de lichtpunten in de klas.
de opleiding in Leiden is de afgelopen jaren compleet omgegooid. het was, ook volgens mijn opleider, echt een zootje voorheen, maar nu is het (vind ik ook) echt heel nuttig allemaal, met véél aandacht voor regie juist. ook dingen waar ik wat aan heb.quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:36 schreef mane het volgende:
Tja, ik ben ook geen fan van het boek. Toch zijn er veel nieuwe docenten op mijn school die wel heel enthousiast zijn. Dat kan ik me best voorstellen, want klassenmanagement (zeker bij een mavo 2 klas; echt een lastige groep over het algemeen) is voor de meeste beginnende docenten gewoon het allermoeilijkste onderdeel van het lesgeven. De opleiding kan het wel afbranden maar ik heb diezelfde opleiding gedaan en weet dat ik daar helemaal niets heb opgestoken als het gaat om klassenmanagement. Althans, niets waarvan ik me nu nog iets goeds kan herinneren. Dus ja, lekker makkelijk om zo'n boek af te branden, denk ik dan, eerlijk gezegd.
ik zou je graag een keer in mijn klas laten kijken. er vált niet te communiceren, het is tientallen minuten land een klereherrie, ik zou willen dat ik een zin kon afmaken waarin ik duidelijk en hoorbaar voor de hele klas mijn verwachtingen kan communicerenquote:Maar goed. Deze verhalen doen mij sterk terugdenken aan de schoolbegeleidster die ik in mijn eerste jaar had. Die vroeg in het begin altijd: Wat had je van de les verwacht en welk gedrag verwacht je van de leerlingen?
Dan legde ik dat uit en dan vroeg zij: Maar wisten/weten de leerlingen dat ook?
Vaak was mijn reactie dan: ja maar dat is toch logisch? etc. En de les die zij me leerde was: de leerlingen willen echt heel precies van jou weten (verbaal en non-verbaal) wat je van ze wil en wat zij aan je hebben.
Hoe je dat doet, wel of niet m.b.v. een boek als dat van Boon, maakt uiteindelijk niet veel uit. Het gaat om die communicatie en de verwachtingen die helder zijn, over en weer.
Denk je dat ik dat soort situatie's niet ken? . Het gaat niet om gelijk hebben he. Het gaat erom dat de een dit soort dingen al heeft meegemaakt en vanuit die ervaring iets kan zeggen, en dat de ander daar dan wel/niet iets mee kan doen. Dat moet je ook lekker zelf bepalen. Via internet blijft het bij algemene tips en adviezen. Ik hoop dat je veel hebt aan je begeleiders en collega's, want daar moet je het toch van hebben.quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:43 schreef kwakz0r het volgende:
ik zou je graag een keer in mijn klas laten kijken. er vált niet te communiceren, het is tientallen minuten land een klereherrie, ik zou willen dat ik een zin kon afmaken waarin ik duidelijk en hoorbaar voor de hele klas mijn verwachtingen kan communiceren
Al het begin is moeilijk en zeker dat van een beginnend docent. Ik kan er over meepraten. Je doet als één ding heel goed: open zijn en erover praten. Praat erover met collega's, met ja vakgroep en coach/begeleider. Wees open en vraag gewoon om advies. Laat iemand een paar lessen goed observeren en probeer daar enkele leerputen uit te halen. Rome is niet in één dag gebouwd, je moet opbouwen. Klassenmangement is erg lastig, daar komt veel bij kijken en soms spelen er krachten in een groep waar je zelf nog geen eens vat op hebt.quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:43 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
de opleiding in Leiden is de afgelopen jaren compleet omgegooid. het was, ook volgens mijn opleider, echt een zootje voorheen, maar nu is het (vind ik ook) echt heel nuttig allemaal, met véél aandacht voor regie juist. ook dingen waar ik wat aan heb.
[..]
ik zou je graag een keer in mijn klas laten kijken. er vált niet te communiceren, het is tientallen minuten land een klereherrie, ik zou willen dat ik een zin kon afmaken waarin ik duidelijk en hoorbaar voor de hele klas mijn verwachtingen kan communiceren
enfin, je bedoelt het goed, en ik schiet in de verdediging. je hebt waarshcijnlijk gelijk, maar ik zit aan mijn max. qua tips en feedback vandaag. kan even niet meer handelen dus ik doe de pc even dicht.
Ik heb heel vaak migraine gehad .quote:Op dinsdag 28 september 2010 20:24 schreef mane het volgende:
Ik heb heel veel chocola en snoep gegeten tijdens mijn eerste jaar. . .
Wellicht een tip voor de collega: ik laat de lln de opdrachten van tevoren doorlezen of ik bespreek ze klassikaal, zodat ik evt onduidelijkheden kan ophelderen. Als ze zeggen dat ze alles snappen, dan betekent dat dus ook dat ze alles kunnen maken.quote:Op dinsdag 28 september 2010 20:26 schreef Razztwizzle het volgende:
Eén van mijn V6'ers heeft het al opgegeven v.w.b. economie omdat desbetreffende docent steeds leerlingen die niet het volledige werk af hebben (omdat ze het bijvoorbeeld niet begrepen) wegstuurt.
Morgen maar even babbelen met leerling en collega. Bwuh.
Ik begin meestal met een kort overzicht van wat ik dat uur ga doen. (En kort is: 'We moeten zo eerst even wat afspraken maken over de presentaties, daarna gaan jullie een inleiding schrijven en beoordelen en we eindigen met een oefening werkwoordspelling.' Of iets dergelijks, kwestie van een paar zinnen in ieder geval.)quote:Op dinsdag 28 september 2010 21:09 schreef Hippos het volgende:Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie lessen er gemiddeld uitzien: vooral qua uitleg (tijd, en leg je dan een heel stuk theorie uit of alleen een bepaald stuk) en hoe zorgen jullie ervoor dat leerling (actief) de leerstof aan het verwerken zijn?
Dat laatste is precies wat we bedoelen. Het voelt teveel aan als huiswerk-uur met uitleg en ondersteuning. Is dat het goede lesgeven? Ik weet dat veel lln het prettig vinden, maar velen halen er desondanks ook slechte cijfers voor/door. Wij willen het wat meer verschuiven: niet de docent bepaalt de uitleg maar de leerlingen bepalen min of meer de uitleg. Nogmaals, de praktijk zal lastiger zijn, maar het andersom denken doet me wel deugd. Leerlingen zelf actief stof laten verwerken en ze ook gewoon vragen: 'wat heb jij gedaan om datgene wat je niet begreep toch te gaan begrijpen?' Van een hele passieve houding (dat zie ik nu te vaak...) naar iets actievere houding. Hoe moeilijk dat ook is...quote:Op dinsdag 28 september 2010 21:26 schreef Jentin het volgende:
[..]
Overigens probeer ik mijn les wel meer te laten zijn dan een huiswerkuur-met-uitleg, maar toch is het vaak gewoon echt een riedeltje van uitleg-werken-bespreken-uitleg-werken etc. Ik denk wel eens terug aan al die mooie werkvormen die ik op de opleiding heb geleerd, maar ik heb er vaak niet de tijd en/of de klassen voor. Ben ik daar de enige in?
Ik gebruik wel regelmatig het idee van denken-delen-uitwisselen en expertmethodes en dergelijke dingen.
Het is ook geen circus, maar de manier waarop je leerlingen leerstof laat verwerken. Ik ga ook niet allerlei werkvormen invoeren. Maar alleen al het feit dat je de leerlingen er al doende achter laat komen dat ze echt zelf de leerstof moet verwerken is feitelijk omgedraaid wat veel docenten nu doen. Passief lesgeven en je schrikt hoe weinig leerlingen worden uitgedacht (en dat geven ze ook aan: ze vinden het prima), maar het gaat om de leerprestaties en daar is denk ik nog veel te halen. Afijn, het is ook maar een theorie en de praktijk zal misschien anders uitwijzen...maar ik vind het al enorm fascinerend om 't erover te hebben.quote:Op dinsdag 28 september 2010 22:06 schreef Jentin het volgende:
Ik vind het lastig. Soms voelt het wel eens alsof ik dan een 'mindere docente' ben ofzo, maar dat lijkt me niet kloppen. Ik ben zeker niet de beste docent van de school, maar ik weet heel zeker dat ik het er best prima vanaf breng . Maar als ik leerlingen soms hoor: die geven ook de indruk dat ze echt niet de hele tijd zitten te wachten op zo'n lesfestival. Misschien is dat wel omdat ze het niet gewend zijn.
Oeh, 'lesfestival' sloeg niet op jullie plan hoor! Dat klinkt wel logisch en ik denk dat het zeker een stap kan zijn in het actiever maken van leerlingen. Ik doelde op allerlei gekke werkvormen in het algemeen waar mee gewerkt kán worden en die soms te pas en te onpas worden ingezet (ik bedoel: je kan alles wel in een kek vormpje stoppen, maar voor tekstbegrip moeten ze bij mij soms gewoon stil zijn en lezen, zonder toeters en bellen ).quote:
Volgens mij raakt 'n leerling die elk lesuur meerdere keren omslaat danig gedemotiveerd. Beter 'n beetje uitleg om gegarandeerde kapseizingen te voorkomen en dan eens kijken hoe het varen gaat. 'n Beetje uitleg is iets anders dan tot in den treure alles uitleggen met tig voorbeelden en herhalingen terwijl de leerling passief in de bank hangt.quote:Op dinsdag 28 september 2010 21:09 schreef Hippos het volgende:
Leerling meer zelf de stof laten verwerken en pas uitleggen en ondersteunen als zij vastlopen. Mooie beeldspraak: waarom moeten leerlingen die willen zeilen eerst alle theorie leren? Laat ze maar met de boot meteen het meer opgaan, slaan ze om, komen ze drijfnat op de kant en moeten dan gaan bedenken: 'waarom zijn we omgeslagen? Wat deed ik fout?'
Heb ik vorige week gehad, niets om je zorgen over te maken, gewoon een normale les gevenquote:Op woensdag 29 september 2010 15:08 schreef mane het volgende:
Ik kreeg vanmorgen ineens te horen dat ik volgende week lesbezoek krijg van de onderwijsinspectie. Terwijl ik niet eens wist dat die op school zouden komen.
Ik begrijp nu dat het niets met een normaal bezoek te maken heeft, maar met een taalonderzoek waaraan mijn school meedoet.quote:Op woensdag 29 september 2010 17:23 schreef Hippos het volgende:
[..]
Heb ik vorige week gehad, niets om je zorgen over te maken, gewoon een normale les geven
Eens bij ons is de schoolregel ook afpakken, maar dit werkt veel beter ( al zou ik me eigenlijk vooral aan de schoolregels moeten houden, natuurlijk).quote:Op donderdag 30 september 2010 15:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vind dat ook altijd zo'n dramatisch gedoe met mobieltjes inleveren. Ik trek een keer mijn wenkbrauw op en het mobieltje is weg. Als je dan als een drama-queen gaat zitten miepen om de telefoon in te leveren ben je veel meer tijd kwijt.
Dat bedoel ik. Laatst had ik het er met collega's over tijdens een cursus. Docenten zaten weer - als leerlingen - in de klas. Flesjes water op tafel, tussendoor effe op de mobiel kijken of er nog een mailtje binnen was, soms even kletsen met buurman... Toen zei ik: kijk je nu eens zitten. In de klas vlieg je van woede tegen het plafond als leerlingen dat zouden doen. Nu ben je zélf weer leerling. Hoe zou je het vinden als je nu door de cursusleider op hoge toon zou worden gesommeerd om je fles water weg te doen, je mond dicht te houden en je mobiel een jaar in te leveren? Dat was voor sommigen toch wel even een eye-opener...quote:Op donderdag 30 september 2010 20:29 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik kijk ook wel eens op m'n mobieltje tussendoor. Want m'n rooster is de achtergrond van mijn mobieltje (net als zoveel leerlingen dat hebben trouwens, scheelt weer agenda uit je tas halen).
Doe ik ook. Zolang ik het het niet hoor en ze het ding uitzetten als ik aan het woord ben of aandacht wil.quote:Op donderdag 30 september 2010 20:30 schreef Razztwizzle het volgende:
Bij mij mogen ze soms wel eens werken met muziek aan van hun eigen iPod dan.
"Maar mevrouw, anders mag het wel altijd " en daar val je door de mand .quote:Op donderdag 30 september 2010 20:30 schreef Razztwizzle het volgende:
Bij mij mogen ze soms wel eens werken met muziek aan van hun eigen iPod dan. Als dat ze helpt om geconcentreerd te werken, waarom niet? Ik geloof alleen niet dat ik dat moet toestaan bij een lesbezoek, geloof niet dat de schoolleiding daar heel blij mee zou zijn .
Haha, ja, dat is dan maar zo. Ik kan ook wel verdedigen waarom ik vind dat het mag, denk ik, op zo'n moment. Ik werk zelf ook altijd met muziek aan. Misschien een generatieding? Ik krijg van m'n mentorleerlingen klachten over leraar Duits die "al boos kijkt als je even een andere pen uit je tas pakt". Orde wil hij! Geen bewegende kinderen, stel je voor, beweging in de les !quote:Op donderdag 30 september 2010 21:55 schreef Viking84 het volgende:
[..]
"Maar mevrouw, anders mag het wel altijd " en daar val je door de mand .
Ik mag het ook niet toestaan volgens de schoolregels, maar ik doe het in de praktijk ook wel.
Ik ook. Anders is het zo stil, en daar kan ik moeilijk tegen En ik weet zeker dat leerlingen geconcentreerder werken met wat muziek in hun horen. Dan zijn ze minder afgeleid door de dingen die om hen heen gebeuren.quote:Op donderdag 30 september 2010 21:57 schreef Razztwizzle het volgende:
Haha, ja, dat is dan maar zo. Ik kan ook wel verdedigen waarom ik vind dat het mag, denk ik, op zo'n moment. Ik werk zelf ook altijd met muziek aan.
Ik neem aan dat deze meneer elke pauze in de docentenkamer aangrijpt om te klagen over het gebrek aan respect van leerlingen en het feit dat ze niet meer leren zoals in 1940? Waarom gaat zo'n vent in godsnaam het onderwijs in?quote:Ik krijg van m'n mentorleerlingen klachten over leraar Duits die "al boos kijkt als je even een andere pen uit je tas pakt". Orde wil hij! Geen bewegende kinderen, stel je voor, beweging in de les !
Als dat zo is, is dat een teken aan de wand mbt de drukte in te volle lokalen. In principe werkt studeren met muziek nl. minder goed. Als leerlingen zich in Nederlandse klaslokalen met muziek in juist beter kunnen concentreren zegt dat wel iets over de Nederlandse klaslokalen.quote:Op donderdag 30 september 2010 22:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En ik weet zeker dat leerlingen geconcentreerder werken met wat muziek in hun horen. Dan zijn ze minder afgeleid door de dingen die om hen heen gebeuren.
Maar dat is gewoon gemakzucht van die mevrouw.quote:Op donderdag 30 september 2010 23:53 schreef ShadyLane het volgende:
Ik hap hier wellicht zo op omdat we al 'n hele tijd toestanden hebben met 'n collega die de normeringen soepeler wil hebben, het niet nodig vindt dat leerlingen rijtjes leren
Helemaal met je eens!quote:Nou heb ik al ooit ergens gewerkt waar de leerlingen geen rijtjes hoefden te leren en soepele normeringen hadden en daar vonden de leerlingen mijn vak helemaal niet leuk, omdat ze er geen hout van snapten. Ouderwets drillen leidt echt tot meer plezier.
Bedankt. Dat is inderdaad een goede tip.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 18:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Een tip die ik je kan geven is om áchter in de klas te gaan staan. Dan zien ze namelijk niet waar je ergens uit hangt.
Volgens Fontys moet ik 200 les(activiteiten)(sen) geven en een actieonderzoek doen. En bewijzen dat ik aan De Zeven Competenties voldoe. De enige competentie die ik over een paar weken kan aantonen is 'competent in de omgang met collega's', want ik zit enorm vaak voor iedereen klusjes te doen in de docentenwerkruimte. En dan hoor ik de hele dag alleen maar gesikkeneur over de slechte organisatie op school..quote:Op donderdag 14 oktober 2010 10:25 schreef kwakz0r het volgende:
@ susanne: ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. wat staat er op papier als overeenkomst dat je gaat doen? en wat zegt de opleiding ervan? ik ben meteen met een betaalde baan begonnen, dus heb niet dit soort perikelen gehad...
He wat vervelend zeg!quote:Op woensdag 13 oktober 2010 23:49 schreef susannetilburg het volgende:
Kan iemand me alsjeblieft even moed inspreken? Mijn stagebegeleidster is gestoord.. Ze wil dat ik me veilig genoeg voel op school om les te 'durven' geven, maar nu ik in overleg met collega's tot een voorstel voor het overnemen van bepaalde klassen ben gekomen ben ik ineens 'te voortvarend'. Willen ze nou dat ik zelfstandig denkend docent word of niet? :|
Schoolpasje, inlogcodes e.d. gaan nog wel een paar weken duren. Ik mag me namelijk van dezelfde stagebegeleidster ook niet meer bemoeien met 'de organisatie-kant van het verhaal'.
Serieus.. ik word hier licht krankzinnig van. Ik word geacht van alles te kunnen en doen, maar mag tegelijkertijd niets.
Wat moet ik me hierbij voorstellen dan? Want ik heb zelf leraren gehad en ik heb nu ook collega's die allerhande oogafwijkingen hadden en hebben, maar dat is nooit een bezwaar geweest. Heb je nu nog dingen lopen?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:33 schreef DanseMacabre het volgende:
omdat mijn rechteroog naar buiten staat en ik daardoor niet in staat kan zijn om contact te maken met leerlingen.
Blijkbaar was het daar wel een probleem. Ik heb nu een mail gestuurd naar mijn oude middelbare school. We zijn met veel eerstejaars en weinig stageplekken en de stageplekken die er zijn hebben liever studenten van duits, frans of wiskunde.quote:Op zondag 17 oktober 2010 11:43 schreef Jentin het volgende:
[..]
Wat moet ik me hierbij voorstellen dan? Want ik heb zelf leraren gehad en ik heb nu ook collega's die allerhande oogafwijkingen hadden en hebben, maar dat is nooit een bezwaar geweest. Heb je nu nog dingen lopen?
Wat vervelend. Voor welk vak zoek je een plek dan, en waar ongeveer? Wie weet heeft iemand hier ergens een optie.quote:Op zondag 17 oktober 2010 14:11 schreef DanseMacabre het volgende:
[..]
Blijkbaar was het daar wel een probleem. Ik heb nu een mail gestuurd naar mijn oude middelbare school. We zijn met veel eerstejaars en weinig stageplekken en de stageplekken die er zijn hebben liever studenten van duits, frans of wiskunde.
Verder kan ik wel gewoon oogcontact maken hoor, maar als ik moe ben trekt m'n oog naar rechts.
Wij moeten het allemaal zelf regelen en een school wil vaak maar een stagiaire en dan klaar. Als je geen plek hebt, heb je pech.quote:Op zondag 17 oktober 2010 14:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Oh, dat tekort aan stageplekken komt me bekend voor. Ik kreeg laatst ook weer een mail voor stagiaires. Nu heb ik er geen problemen mee om stagiaires te begeleiden (maar alsjeblieft niet van die slappe hangplantjes die het als "een uitdaging" zien, maar meteen beginnen te huilen als je een opmerking plaatst), maar nu zat er zo'n dwang achter, dat mijn haren rechtop gingen staan. 10 stagiaires plaatsen, ze moeten minimaal 15 lessen per week geven (oid), en het liefst ook nog in zo verschillend mogelijke klassen, etc, etc..
Ik zie helemaal het nut in van stageplekken en we hebben het zélf ook moeten leren, maar zo'n opleidingsinstituut moet ook begrijpen dat niet alles wat zij willen ook mogelijk is. Komt weer zo heerlijk die realiteitskloof tussen opleidingsinstituten en "de werkelijkheid" in beeld.
Dat weet ik.quote:Op zondag 17 oktober 2010 16:18 schreef DanseMacabre het volgende:
In het eerste jaar hoeven we geen lessen te geven, in principe is het alleen observeren en als je er aan toe bent en de begeleider er voor open staat mag je eventueel zelf wat doen.
Soms heb je ook stagiaires die de wijsheid in pacht denken te hebben. Of je hebt stagiaires die meteen in een depressie schieten.quote:Opmerkingen, daar leer je toch alleen maar van?
Meestal is zo'n eerste stage inderdaad zo'n snuffelgebeuren. Beetje observeren, wat oriënterende opdrachten maken, en stukjes les geven.quote:Op zondag 17 oktober 2010 16:47 schreef DanseMacabre het volgende:
Ik wist niet of dat op alle opleidingen hetzelfde is.
Dan zal hij óf nog een keertje snoeihard op z'n bek gaan, óf het wordt zo'n collega waar 90 procent van het personeel een gruwelijke hekel aan heeft.quote:In mijn klas zit nu een jongen die ook de wijsheid in pacht denkt te hebben die verbetert de docenten tijdens colleges al.
het klopte wel vóór je edit.... off topic... maar toch....quote:Op zondag 17 oktober 2010 16:47 schreef DanseMacabre het volgende:
Ik wist niet of dat op alle opleidingen hetzelfde is.
Op vorige stages (andere opleiding) vond ik het altijd juist fijn om opmerkingen te krijgen, zo wist ik tenminste wat ik verkeerd deed en wat ik kon verbeteren. In mijn klas zit nu een jongen die ook de wijsheid in pacht denkt te hebben die verbeterd de docenten tijdens colleges al.
Sorry!quote:Op zondag 17 oktober 2010 20:29 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
het klopte wel vóór je edit.... off topic... maar toch....
Losjes op je rug? (al word ik dan wel eens geïmiteerd door lln, dus dat staat kennelijk ook streng ).quote:Op woensdag 20 oktober 2010 15:17 schreef CindieY het volgende:
Ik kom me ook eens melden in dit topic. Derdejaars tweedegraads Nederlands. Twee stages achter de rug, vmbo onderbouw. Nu een mbo-stage waarvan ik het nog niet zo goed weet. Heb klassen van niveau 1 t/m4 en van eerstejaars tot derdejaars, dus wel gelijk lekker breed. Ik weet alleen nog niet zo goed wat ik van het mbo moet vinden, vooral Nederlands. Het is allemaal zo ontzettend beroepsgericht en ik snap het ook wel, maar ik vind het juist heerlijk om eens lekker bezig te zijn met fictie, creatief schrijven en dergelijke. Verder ook niet erg happy met de methodes waarmee wordt gewerkt: voor de hogerejaars Taalblokken (online) en voor de eerstejaars iets van uitgeverij Deviant. Ik mis de middelbare school Ik wil er na de herfstvakantie een positievere toon voor mezelf inzetten, want ik merk uit wat ik typ dat het toch allemaal wel erg somber lijkt
Waar laten jullie trouwens je handen/armen? Tijdens het uitleggen heb ik ze overal en nergens, maar op het moment dat de leerlingen rustig aan het werk zijn en ik rondloop om te zien hoe of wat, heb ik geen idee waar ik ze moet laten. Over elkaar geslagen vind ik altijd zo stijfjes staan, maar ik merk dat ik dat toch wel erg vaak doe.
quote:Op MBO ben je specifieker met je vak bezig, dat staat je tegen of niet, natuurlijk. Met mijn vak is dat op zich niet zo'n probleem. Het zou mij in principe niet zoveel uit maken of ik op een administratieve opleiding zou moeten lesgeven of een technische. Contact met de leerlingen, daar gaat het mij om. Ik ben laatst op een MBO school gaan kijken, en dat vond ik wel eens leuk om te zien. Ook om te ervaren waar we "onze" leerlingen naar toe sturen.Op woensdag 20 oktober 2010 15:21 schreef Viking84 het volgende:
MBO lijkt mij ook niks, zelfs het VMBO is al erg beroepsgericht vgl met Havo en VWO en dat spreekt mij ook minder aan.
quote:Als je je handen over elkaar geslagen hebt, geef je onbewust aan dat je niet aangesproken wil worden, of dat je geen aandacht aan de leerlingen wil schenken. Komt heel afstandelijk over (bron: "Lichaamstaal", Victor van Geel). Handen op de rug vind ik iets voor een generaalOp woensdag 20 oktober 2010 15:17 schreef CindieY het volgende:
Waar laten jullie trouwens je handen/armen? Tijdens het uitleggen heb ik ze overal en nergens, maar op het moment dat de leerlingen rustig aan het werk zijn en ik rondloop om te zien hoe of wat, heb ik geen idee waar ik ze moet laten. Over elkaar geslagen vind ik altijd zo stijfjes staan, maar ik merk dat ik dat toch wel erg vaak doe.
quote:Dat hele vakspecifieke, dat staat mij dus tegen. Het is een eindeloze stroom van sollicitatiebrieven, zakelijke (telefoon)gesprekken enzovoorts. Maar goed, ik heb deze stage nu eenmaal, ik kan er alleen nog maar het beste uit halen. Vond het vmbo overigens weer erg meevallen qua vakspecifiek, daar leuke dingen kunnen doen die ik op 't mbo niet in het programma zie passen (en waar ook de tijd niet voor is).Op woensdag 20 oktober 2010 17:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Op MBO ben je specifieker met je vak bezig, dat staat je tegen of niet, natuurlijk. Met mijn vak is dat op zich niet zo'n probleem. Het zou mij in principe niet zoveel uit maken of ik op een administratieve opleiding zou moeten lesgeven of een technische. Contact met de leerlingen, daar gaat het mij om. Ik ben laatst op een MBO school gaan kijken, en dat vond ik wel eens leuk om te zien. Ook om te ervaren waar we "onze" leerlingen naar toe sturen.
[..]
Als je je handen over elkaar geslagen hebt, geef je onbewust aan dat je niet aangesproken wil worden, of dat je geen aandacht aan de leerlingen wil schenken. Komt heel afstandelijk over (bron: "Lichaamstaal", Victor van Geel). Handen op de rug vind ik iets voor een generaal
Ik heb mijn armen gewoon losjes naast me hangen.
Achter in mijn lokaal staat een kast, en dat is een van mijn vaste "sta-plekjes". Dan leun ik met mijn rechterarm op de kast en kijk rustig door het lokaal.
quote:Hoe bedoel je dat? Ik vind juist dat ik op (V)MBO juist niet specifieker met mijn vak bezig ben. Ja, het praktische nut ervan wordt meteen duidelijk, maar ik vind het stomvervelend om me bezig te houden met vaardigheden op de werkvloer. Laat mij maar lekker grammatica en fictie doen .Op woensdag 20 oktober 2010 17:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Op MBO ben je specifieker met je vak bezig, dat staat je tegen of niet, natuurlijk. Met mijn vak is dat op zich niet zo'n probleem. Het zou mij in principe niet zoveel uit maken of ik op een administratieve opleiding zou moeten lesgeven of een technische. Contact met de leerlingen, daar gaat het mij om. Ik ben laatst op een MBO school gaan kijken, en dat vond ik wel eens leuk om te zien. Ook om te ervaren waar we "onze" leerlingen naar toe sturen.
quote:In de zin van: je richt je in je vak vooral op bijv. de autotechniek, het omgaan met zieke mensen, het organiseren van een reis. In het VMBO zit je algemeen het vak te geven. In de taal komen allerlei algemene zaken voor, maar niet bijv. het vakjargon dat hoort bij het sleutelen aan een auto, of het vakjargon dat hoort in de ziekenhuiswereld. Zo bedoelde ik hetOp woensdag 20 oktober 2010 22:16 schreef Viking84 het volgende:
Hoe bedoel je dat?
quote:Zo heeft iedereen natuurlijk zijn eigen dingen die hij wel en niet leuk vindtik vind het stomvervelend om me bezig te houden met vaardigheden op de werkvloer. Laat mij maar lekker grammatica en fictie doen .
quote:Ik heb het al een paar keer genoemd in deze topicreeks, maar Victor van Geel's "Lichaamstaal" is echt een aanraderOp woensdag 20 oktober 2010 20:16 schreef CindieY het volgende:
Ik ga morgen en overmorgen op stage eens flink wat proberen qua 'waar laat ik mijn armen', misschien zijn leun-plekken en losjes naast me wel goeie opties voor mij.
quote:Ik heb net even in mijn boekenkast gespiekt, maar ik heb het boek zo te zien bij mijn ouders liggen. Ik heb het ooit eens moeten aanschaffen voor de studie, maar weinig mee hoeven doen. Dit weekend tripje ouders op de planning, ik zal het nog eens doorlezen!Op woensdag 20 oktober 2010 22:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
In de zin van: je richt je in je vak vooral op bijv. de autotechniek, het omgaan met zieke mensen, het organiseren van een reis. In het VMBO zit je algemeen het vak te geven. In de taal komen allerlei algemene zaken voor, maar niet bijv. het vakjargon dat hoort bij het sleutelen aan een auto, of het vakjargon dat hoort in de ziekenhuiswereld. Zo bedoelde ik het
[..]
Zo heeft iedereen natuurlijk zijn eigen dingen die hij wel en niet leuk vindt
[..]
Ik heb het al een paar keer genoemd in deze topicreeks, maar Victor van Geel's "Lichaamstaal" is echt een aanrader
quote:Ik ben heel erg benieuwd hoe jij met Taalblokken en Deviant denkt te gaan werken! Deviant gebruik ik alleen voor niveau 1 en zelfs die worden er helemaal simpel van. Ik heb ook hier en daar al wat extra opdrachten gedaan om ze wat meer uitdaging te bieden. Doe je Nederlands of een andere taal? Misschien kunnen we eens ideeën uitwisselen ofzo.Op woensdag 20 oktober 2010 22:14 schreef susannetilburg het volgende:
Deviant en Taalblokken, ook bij mijn stage een crime. Deviant biedt weinig uitdaging, Taalblokken is veel te eentonig. Misschien komt het ook wel omdat er enorm schools lesgegeven wordt, iets dat volgens mij in een MBO niet zou hoeven.
Ik hoop echt snel zelf lessen te kunnen geven en dan mijn lessen wat actiever en meer realistisch te kunnen maken. Hoewel de voorbereidingstijd (en nakijktijd) per klas op 11 minuten staat.. Dan maar wat meer thuis doen.
quote:Oh, maar dat is een welhaast maatschappelijk verschijnsel. Kijk voor de grap maar eens hier op Fok! rond.Op woensdag 20 oktober 2010 23:40 schreef CindieY het volgende:
Ik heb het ook niet zo op dat hele beroepsgerichte. Op m'n huidige stageschool wordt ook erg voorbij gegaan aan spelling en grammatica trouwens, zonde. Ik zie in derdejaars klassen niveau 4 dingen voorbij komen als 'opdragt' en 'artiekel' om het nog maar niet te hebben over werkwoordsspelling en dergelijke.
quote:Toen ik stage liep, was ik ook altijd met een andere stagiair. Vond het aan de ene kant gezellig en je kon feedback op elkaar geven.Afgelopen les hebben wij (ja, ik ben met nog een stagiaire, vraag me niet waarom ze twee derdejaars bij elkaar zetten, maar het scheelt wel iets, haar enthousiasme steekt mij ook lichtelijk aan)
quote:Tuurlijk! Want door deze opdracht raak je hun belevingswereld én hun vakgebied. Logisch dat ze dat leuker vinden.Als opdracht hadden we bedacht dat ze een artikel over zichzelf moesten schrijven in combinatie met hun vakgebied. Werd erg enthousiast ontvangen door het merendeel van de leerlingen, dit vonden ze leuker dan Taalblokken.
quote:Nederlands inderdaad. Het kan echt best leuk zijn, maar als je alleen aan die methodes blijft hangen is het zo.onnoemelijk.saaaaaaai..Op woensdag 20 oktober 2010 23:44 schreef CindieY het volgende:
[..]
Ik ben heel erg benieuwd hoe jij met Taalblokken en Deviant denkt te gaan werken! Deviant gebruik ik alleen voor niveau 1 en zelfs die worden er helemaal simpel van. Ik heb ook hier en daar al wat extra opdrachten gedaan om ze wat meer uitdaging te bieden. Doe je Nederlands of een andere taal? Misschien kunnen we eens ideeën uitwisselen ofzo.
quote:Bedankt Zal het erover hebben met de vakcoach over het verplaatsen van de leerling en wat de mogelijke risico's zijn. Ben nog blij dat tot nu toe maar één van de 90 leerlingen echt lastig isOp donderdag 21 oktober 2010 15:22 schreef Hippos het volgende:
Pas op met vervelende kindjes (als ik ze zo mag noemen) helemaal vooraan te zetten. Dat wil nog wel eens het tegenovergestelde effect geven (soms ook niet hoor); als ie zich omdraait ziet de hele klas en kan ie letterlijk de clown uithangen; iedereen ziet 'm immers. Ik isoleer ze liever achterin het lokaal. Achterin, vaak met niemand naast zich zodat ik er goed zicht op heb en de klas kan vaak ongestoord verder werken; maar dat is mijn ervaring Voor de rest weinig zorgen maken erover, duidelijk zijn en desnoods ingrijpen en laten zien dat jij de baas bent; dat willen ze ook.
quote:Oei Dat zou ik nog best lastig vinden omdat ik geen idee heb waarom die klas zo druk is (alle docenten schijnen er last van te hebben)Op donderdag 21 oktober 2010 17:41 schreef kwakz0r het volgende:
zoals mijn schoolbegeleidster zei: ik vind t niet erg als ze in de lampen hangen tijdens lesbezoek, als je me maar kan vertellen waaróm ze in de lampen hangen.
quote:Sommige docenten hebben het nu eenmaal niet.... Heel spijtig, maar het is zo.Op donderdag 21 oktober 2010 18:28 schreef susannetilburg het volgende:
Ik heb vandaag een aantal docenten gezien die ik nog niet kende. Een van hen geeft les aan tweedejaars niveau 3-leerlingen en was werkwoordsspelling aan het uitleggen. Een uur lang onbegrijpelijk gebabbel over 'het geslacht, de wijs, de vorm en de tijd' van een werkwoord. De leerlingen waren heerlijk stil, maar na de les waren ze allemaal enorm in de war.
quote:Dat.Op donderdag 21 oktober 2010 15:22 schreef Hippos het volgende:
Voor de rest weinig zorgen maken erover, duidelijk zijn en desnoods ingrijpen en laten zien dat jij de baas bent; dat willen ze ook.
quote:deze klas ook (zag een ervaren docente in fysieke strijd met twee vechtende kinderen op de gang uit deze klas)... ik weet dus dat een onderdeel ervan is dat ze erg druk zijn. dat ze iets anders willen dan ik in de les, en dat het mij niet lukt om ze met me mee te krijgen. dat er nog problemen zijn op gebied van autonomie en relatie, etc.... dat ik ze nog niet kan motiveren met didactische trucs enzo...Op donderdag 21 oktober 2010 18:35 schreef Maraca het volgende:
[..]
Bedankt Zal het erover hebben met de vakcoach over het verplaatsen van de leerling en wat de mogelijke risico's zijn. Ben nog blij dat tot nu toe maar één van de 90 leerlingen echt lastig is
[..]
Oei Dat zou ik nog best lastig vinden omdat ik geen idee heb waarom die klas zo druk is (alle docenten schijnen er last van te hebben)
quote:Kijk, daar doe je het voor Wat leuk!Op donderdag 28 oktober 2010 13:03 schreef Viking84 het volgende:
Crosspost vanuit Slank:
Wat leuk: ik kreeg net een mail van m'n begeleidster van m'n stageschool. Ze schrijft onder andere dat een bepaalde leerling regelmatig naar mij vraagt en dat hij z'n bewondering heeft geuit voor hoe ik me had geweerd met die klas (en hij was toevallig ook nog de grootste etterbak in het begin!). En ook heeft 'ie gezegd dat ik grammatica en spelling goed had uitgelegd en dat hij daar nu profijt van heeft. Zo leuk om dat te horen! .
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer actief op Fok!
quote:Ik ben het helemaal met Hippos en jou eens. Als jij een leerling straf geeft of de les uit zet, heb jij een probleem (gehad) met die leerling! Dat wil je dan ook zelf met hem oplossen en goede afspraken maken. Dat lijkt me een basisvoorwaarde.Op zaterdag 30 oktober 2010 09:17 schreef Viking84 het volgende:
Thanks .
Ik heb nu in mijn hoofd zitten dat ik een leerling maximaal 3 keer aanspreek: 1e keer gewoon, 2e keer maatregel (apart zetten, telefoon afpakken, benoemen wat het gevolg is als ik nog een keer moet waarschuwen), 3e keer strafmaatregel (en over die strafmaatregelen moet ik nog even nadenken: ik denk dat ik een collega ook om tips ga vragen).
Apart zetten kan dus idd en kan vaak al veel oplossen. Vanaf maandag heb ik een ander lokaal en dan krijgen de leerlingen ook een vaste plek toebedeeld.
En wat ik sowieso ook wil doen: meer 1 op 1-tjes. Als ik nu een leerling eruit stuur, zie ik hem / haar niet meer terug en er wordt niet meer over het voorval gesproken, terwijl ik zou willen dat de leerling aan het eind van de les terugkomt, zodat ik duidelijk kan maken waarom hij / zij eruit is gestuurd en afspraken kan maken voor de volgende les.
quote:Na 11 jaar verfijn ik het nog elk jaarOp zaterdag 30 oktober 2010 09:31 schreef Hippos het volgende:
...en een andere belangrijke opmerking in dit verhaal: al doende leer je als docent. Het kost wel een tijdje voor je een passend repertoire hebt gevonden dat past bij jou. Je moet ontdekken wat voor jou werkt en wat niet, en daar kom je maar op één manier achter. Ik geef nu ruim 2 jaar les, en nog steeds lerende
quote:Maar je leest en hoort overal dat een goed begin heel belangrijk is en dat je later nog moeilijk dingen kunt veranderen. Nu heb ik zelf al ervaren dat dat niet per se waar is (tegen de verwachting in heb ik een klas toch aan mijn zij gekregen vorig jaar), maar leerlingen zijn natuurlijk wel gewend aan een bepaalde manier van doen van jou en het zal wel moeite kosten om dingen weer te veranderen. Maar goed, we blijven positief .Op zaterdag 30 oktober 2010 09:31 schreef Hippos het volgende:
...en een andere belangrijke opmerking in dit verhaal: al doende leer je als docent. Het kost wel een tijdje voor je een passend repertoire hebt gevonden dat past bij jou. Je moet ontdekken wat voor jou werkt en wat niet, en daar kom je maar op één manier achter. Ik geef nu ruim 2 jaar les, en nog steeds lerende
quote:Ik heb altijd ruzie met de collega's die dat laatste doen. Ik geef les in de hoek waar ze altijd langs moeten voordat de leerlingen bij de kluisjes zijn. Wat een takkeherrie op de gang aan het eind van mijn les. Los daarvan: als 1 collega dat doet, krijgen de andere collega's steeds die vraag: " Mogen we iets eerder weg?"... Heel vermoeiendOp zaterdag 30 oktober 2010 09:57 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Maar je leest en hoort overal dat een goed begin heel belangrijk is en dat je later nog moeilijk dingen kunt veranderen. Nu heb ik zelf al ervaren dat dat niet per se waar is (tegen de verwachting in heb ik een klas toch aan mijn zij gekregen vorig jaar), maar leerlingen zijn natuurlijk wel gewend aan een bepaalde manier van doen van jou en het zal wel moeite kosten om dingen weer te veranderen. Maar goed, we blijven positief .
Ik las ook een interessant stuk over eensgezindheid in het team: als alle docenten dezelfde regels volgen, is het voor leerlingen veel gemakkelijker om zich eraan te houden en juist doordat dit niet gebeurt, gaan lln leraren uittesten. Je denkt (ik iig) aardig te zijn door de leerlingen een paar minuten eerder te laten weggaan als ze vroeg klaar zijn en het vakantie is, maar dat schept alleen maar onduidelijkheid.
quote:Doel je daarmee op het laatste wat ik post? Jazeker? En ik ben idd te vriendelijk. Leerlingen kregen de vorige periode een uitdraai van mijn Powerpoints. Nu heb ik geen Smartboard meer en ik denk dat dat in dit opzicht in mijn voordeel gaat werken. Als het een hele lap tekst is, zal ik nog wel eens een uitzondering maken, maar voor de rest denk ik dat het een goede gewoonte is als ze aantekeningen van het bord gaan overmaken en overnemen wat ik zeg.Op zaterdag 30 oktober 2010 10:17 schreef -J-D- het volgende:
Nogmaals:
Ik ken jouw school niet, maar het is wel heel erg vriendelijk om de zaken die je zegt ook op papier te zetten. Misschien wel iets teveel van het goede. Als het echt superzwakke leerlingen zijn, is het misschien nog verstandig maar voor de rest neem je ze wel veel zelfstandigheid af.
quote:Ik denk dat het hierom gaat: een leerling stil krijgen is niet zozeer een kwestie van een x aantal keer waarschuwen en dan volgt een straf. Het omgaan met leerlingen is geen formule. Het is wel goed om dit met jezelf af te spreken, maar het is niet waar het echt om gaat. Op basis van mijn eigen ervaringen, ook met moeilijke klassen en lastige leerlingen:Op zaterdag 30 oktober 2010 09:17 schreef Viking84 het volgende:
Thanks .
Ik heb nu in mijn hoofd zitten dat ik een leerling maximaal 3 keer aanspreek: 1e keer gewoon, 2e keer maatregel (apart zetten, telefoon afpakken, benoemen wat het gevolg is als ik nog een keer moet waarschuwen), 3e keer strafmaatregel (en over die strafmaatregelen moet ik nog even nadenken: ik denk dat ik een collega ook om tips ga vragen).
Apart zetten kan dus idd en kan vaak al veel oplossen. Vanaf maandag heb ik een ander lokaal en dan krijgen de leerlingen ook een vaste plek toebedeeld.
En wat ik sowieso ook wil doen: meer 1 op 1-tjes. Als ik nu een leerling eruit stuur, zie ik hem / haar niet meer terug en er wordt niet meer over het voorval gesproken, terwijl ik zou willen dat de leerling aan het eind van de les terugkomt, zodat ik duidelijk kan maken waarom hij / zij eruit is gestuurd en afspraken kan maken voor de volgende les.
quote:Thanks . Dat van iedere les even persoonlijk contact maken met één van de leerlingen is wel een goed idee. Ik doe het op zich wel, maar niet bij elke klas en meestal ook alleen als er een duidelijke aanleiding voor is (ll komt met gipsarm op school oid ) of de leerling vraagt eerst hoe het met mij gaat .Op zaterdag 30 oktober 2010 12:02 schreef mane het volgende:
[..]
Ik denk dat het hierom gaat: een leerling stil krijgen is niet zozeer een kwestie van een x aantal keer waarschuwen en dan volgt een straf. Het omgaan met leerlingen is geen formule. Het is wel goed om dit met jezelf af te spreken, maar het is niet waar het echt om gaat. Op basis van mijn eigen ervaringen, ook met moeilijke klassen en lastige leerlingen:
Waar het dan wel echt om gaat, is dat je een leerling zo ver krijgt dat hij stil wil zijn, voor jou. Niet uit angst voor straf maar omdat je een relatie met hem/haar hebt opgebouwd. Daarom is het van het groot belang hoe je een leerling aanspreekt en hoe je die relatie opbouwt. Maak het persoonlijk (niet door te zeggen: 'doe het voor mij' want dat werkt niet. Maak van jezelf geen afhankelijke.), en wees overtuigend. Effectief communiceren op meerdere niveau's dus: zowel als een vriendelijke, sympathieke 'coach' ("hoe gaat het met je?"), als op het niveau van de strenge juf ("en nu is het afgelopen!"). Zodra leerlingen sympathie voelen, omdat ze je aardig vinden en omdat je belangstelling toont (zoveel leerlingen snakken daarnaar ) en hun belevingswereld probeert te snappen, en vinden dat je lesstof goed uitlegt, wordt het veel makkelijker om tegen ze te zeggen: oke, allemaal leuk en aardig maar nu gaan we aan de slag. Het is het switchen daartussen wat maakt dat jij de regisseur bent van de les: jij bepaalt wanneer het even gezellig kan zijn en wanneer er hard gewerkt moet worden. Belangrijk om daar bewust mee om te gaan.
Je kan dat doen door je bijvoorbeeld voor te nemen iedere les even persoonlijk contact te maken met een va de leerlingen. Maak aan het begin of het einde van de les een belangstellend praatje. Misschien doe je dit al hoor, maar ik kan dat niet afleiden uit je posts.
quote:Ja, soms zijn er leerlingen die je eigenlijk een beetje een etterbak vind (want dat is wat je van ze hebt gezien tot nu toe) en dan moet je jezelf een beetje forceren. Je kan het ook gewoon benoemen. Direct en eerlijk zijn. En vasthoudend zijn. Jezelf blijven voorhouden dat het eigenlijk gewoon kleine kinderen zijn en dat ze eigenlijk best lief zijn. . Aan de andere kant valt het mij op hoe positief die leerlingen juist reageren als je een praatje maakt. En als ze in eerste instantie lullig reageren, dan moet je je niet uit het veld laten slaan. Volgende keer gewoon weer proberen.Op zaterdag 30 oktober 2010 12:10 schreef Viking84 het volgende:
Alleen met sommige leerlingen loopt het niet zo lekker en ik vrees wel dat ik dan onecht overkom ofzo .
Ik kon het niet beter gezegd hebben!quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 12:02 schreef mane het volgende:
Waar het dan wel echt om gaat, is dat je een leerling zo ver krijgt dat hij stil wil zijn, voor jou. Niet uit angst voor straf maar omdat je een relatie met hem/haar hebt opgebouwd. Daarom is het van het groot belang hoe je een leerling aanspreekt en hoe je die relatie opbouwt. Maak het persoonlijk (niet door te zeggen: 'doe het voor mij' want dat werkt niet. Maak van jezelf geen afhankelijke.), en wees overtuigend. Effectief communiceren op meerdere niveau's dus: zowel als een vriendelijke, sympathieke 'coach' ("hoe gaat het met je?"), als op het niveau van de strenge juf ("en nu is het afgelopen!"). Zodra leerlingen sympathie voelen, omdat ze je aardig vinden en omdat je belangstelling toont (zoveel leerlingen snakken daarnaar ) en hun belevingswereld probeert te snappen, en vinden dat je lesstof goed uitlegt, wordt het veel makkelijker om tegen ze te zeggen: oke, allemaal leuk en aardig maar nu gaan we aan de slag. Het is het switchen daartussen wat maakt dat jij de regisseur bent van de les: jij bepaalt wanneer het even gezellig kan zijn en wanneer er hard gewerkt moet worden. Belangrijk om daar bewust mee om te gaan.
ik geef maar 11 uurtjes... het is mn werk, ik ben gewoon in dienst als docent, en heb de pech dat de eerstegraders op zwangerschapsverlof zijn en er een bagger-overdracht is geweest. voor 5v heb ik werkelijk vrijwel geen aanknopingspunten of steun.quote:Op maandag 1 november 2010 19:19 schreef Hippos het volgende:
Bezint eer ge...
Ik zou prioriteiten stellen, wat heeft echt voorrang en wat kan eventjes wachten? Hoeveel uur les geef je nu? Tijdens mijn 2de (LIO/DIO) stage gaf ik slechts 9 uur les, maar samen met al het werk voor de opleiding vond ik het wel te doen. Maar ik kan me voorstellen dat het met 15 of meer uren opeens erg veel wordt.
Woensdag mag ik weer lesgeven, na 2,5 week (vakantie+toetsweek)...ik ben benieuwd of ik het nog kan. Vermoed dat ik aan het einde van de dag doodmoe ben...
ik loop gewoon achter... had veel al af kunnen hebben maar heb me af laten leiden door bijzaken zoals het organiseren van concerten, zingen, het hebben van een leuke relatie etc. etc.quote:Op maandag 1 november 2010 20:21 schreef iFries het volgende:
* iFries zit er ook aan te denken op docentenopleiding te volgen .. maar damn kwakz0r, je maakt me bang
Inderdaad...quote:Op maandag 1 november 2010 21:04 schreef Hippos het volgende:
Seksleven? Dat heb ik in ruim 2 jaar dat ik les geef nog nooit meegemaakt...wel de vragen zoals 'heeft u een vriendin of vrouw' of 'bent u getrouwd' (of waar woont u? wat is uw voornaam...) maar nooit verder dan dat...
Dat is geen bijzaak, hoop ik? .quote:Op maandag 1 november 2010 21:23 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik loop gewoon achter... had veel al af kunnen hebben maar heb me af laten leiden door bijzaken zoals het hebben van een leuke relatie etc. etc.
2VMBO is denk ik een van de moeilijkste leerjaren om les aan te geven. Dan knalt de puberteit er in, ze zijn bruggie af, dus gaan ze meer permiteren...Maar ook deze leerlingen moet je zoveel mogelijk proberen positief te blijven benaderen, ook al zou je ze in gedachten achter een betonnen muur willen plakken. Want je ziet ook dat die brugklas dat oppikt:quote:Op dinsdag 2 november 2010 20:54 schreef kwakz0r het volgende:
mavo 2, de horrorklas, ging vandaag ook wel goed. ben benieuwd hoe ze woensdag zijn.
En hou dit ook in je achterhoofd.quote:en een opsteker: mavo 1 zei (voor de tweede keer eigenlijk al) "mevrouw, u bent de enige docent die vertrouwen in ons heeft. we zijn bij u ook het rustigste van allemaal!" hoera, ik doe iets goed!
Op het moment dat elke docent die lesgeeft aan een bepaalde klas zich houdt aan afspraken met betrekking tot allerhande zaken, zul je merken dat de rust in de klas terug keert. Dan weten ze waar ze aan toe zijn.quote:Op dinsdag 2 november 2010 21:43 schreef kwakz0r het volgende:
we hebben vandaag vergaderd over m2. er zijn rechtlijnige afspraken gemaakt over omgang met overtredingen
Dat zeg ik ook al jaren in deze topicreeks En het werktquote:maar er lag ook de nadruk op het erkennen van leerlingen, zorgen dat ze zich gezien voelen. persoonlijke aandacht, investeren in de relatie - eigenlijk een combinatie van dat en consequent zijn
Proberen kan altijdquote:maar eens zien of het lukt.
volgens mij lijken de opleidingen eerstegraads behoorlijk veel op elkaar en maakt t niet zoveel uit.quote:Op woensdag 3 november 2010 09:49 schreef Liekje het volgende:
Hee allemaal,
Ik heb even een vraagje voor mensen die nu met een lerarenopleiding bezig zijn. Ik wilde februari graag beginnen met de master leraar VHO Nederlands (1-jarige master) aan de UU. Maar helaas bleek dat ik net een week te laat was met inschrijven en dus op een wachtlijst geplaatst zou worden en pas in januari te horen krijg of ik mee kan doen. Nu ben ik verder gaan kijken en zag ik dezelfde master o.a. aan de VU en deze sprak me eigenlijk nog meer aan. Zijn er meer mensen bezig met een 1-jarige lerarenopleiding aan de VU en hoe bevalt het? Ben benieuwd!
ik merkte er nog niet zoveel van. eerder een toename aan gezeur om straffen voor andere kinderen ik ben ook nog niet gewiekst genoeg in het afkappen van dat soort discussie.quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Op het moment dat elke docent die lesgeeft aan een bepaalde klas zich houdt aan afspraken met betrekking tot allerhande zaken, zul je merken dat de rust in de klas terug keert. Dan weten ze waar ze aan toe zijn.
[..]
ik had het me echt voorgenomen, maar ik ben de les denk ik te streng begonnen. ze begonnen meteen te muiten dat t niet gezellig was als ze niet mochten praten (lees schreeuwen door de klas en elkaar slaan) terwijl ze een diagnostische toets maakten. en daar begon t gedonder.quote:Dat zeg ik ook al jaren in deze topicreeks En het werkt
[..]
Proberen kan altijd
vsquote:Op woensdag 3 november 2010 20:42 schreef kwakz0r het volgende:
ten slotte de drukste leerling voor de zoveelste keer terecht gewezen.
Zie je wat een omslag in beeldvorming van een leerling? Je hebt het goed aangepakt en dit is een geweldig voorbeeld waarom ik altijd zeg: investeer in die kinderen, bouw een band met hen op en praat met hen. Dan kom je nog eens ergens achterquote:hij doet zo zn best, en t is echt een lieverd, hij begon nog een keer te huilen ineens dat hij haar niet meer teleur wil stellen
Zulke dingen kun je volgens mij beter niet zeggen, omdat het dus niet werkt. Jij geeft les aan zulke kleine groepen dat je de leerlingen persoonlijk kunt aanspreken en apart kunt zetten. Ik vraag me dan af of het echt nodig is leerlingen eruit te sturen. Hoe is de opstelling tijdens je les? Zitten ze in tweetallen voor je, of in een soort kring om je heen? Hoe groot is de ruimte waarin je les geeft? Ik ben daar heel benieuwd naar.quote:Op woensdag 3 november 2010 20:52 schreef Viking84 het volgende:
Oh ja, dat vind ik ook rot: de 'verkeerde' eruit sturen. Als ik zeg: "de eerste die nu wat zegt gaat eruit!" is het altijd één van de lieve leerlingen die tot dat moment gewoon meedoet die wat zegt .
PM ivm herkenbaarheid .quote:Op donderdag 4 november 2010 08:05 schreef mane het volgende:
[..]
Zulke dingen kun je volgens mij beter niet zeggen, omdat het dus niet werkt. Jij geeft les aan zulke kleine groepen dat je de leerlingen persoonlijk kunt aanspreken en apart kunt zetten. Ik vraag me dan af of het echt nodig is leerlingen eruit te sturen. Hoe is de opstelling tijdens je les? Zitten ze in tweetallen voor je, of in een soort kring om je heen? Hoe groot is de ruimte waarin je les geeft? Ik ben daar heel benieuwd naar.
Het vervelende is alleen dat ik dit pas in januari hoor, want dan gaan ze de balans pas opmaken, terwijl de opleiding begin februari begint. En ik moet het eerder weten i.v.m. opzeggen van mijn huidige baan. Beetje jammer dus! En ik vind dat ik het niet kan maken me eerst aan te melden bij de VU, die dan al bezig zijn met het toewijzen/regelen van stageschool, en als ik in Utrecht toch mee kan doen, de VU alsnog afzeggen. Ik zit dus een beetje in dubio!quote:Op woensdag 3 november 2010 20:33 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
vriend van mij is trouwens in Leiden via de wachtlijst gewoon in kunnen stromen, ook al waren er 175 (!!!) nieuwe studenten dit jaar.
je wilt dus de stagevariant doen? die vriend van mij kon ws. makkelijk instromen omdat hij zelf een baan had geregeld. als ze geen stage voor je hoeven te zoeken kun je er eigenlijk altijd nog wel bij denk ik...quote:Op donderdag 4 november 2010 09:07 schreef Liekje het volgende:
[..]
Het vervelende is alleen dat ik dit pas in januari hoor, want dan gaan ze de balans pas opmaken, terwijl de opleiding begin februari begint. En ik moet het eerder weten i.v.m. opzeggen van mijn huidige baan. Beetje jammer dus! En ik vind dat ik het niet kan maken me eerst aan te melden bij de VU, die dan al bezig zijn met het toewijzen/regelen van stageschool, en als ik in Utrecht toch mee kan doen, de VU alsnog afzeggen. Ik zit dus een beetje in dubio!
hij is nog steeds het drukste hoor maar dat t een lieverd was wist ik al langer, ik probeerde hem steeds weer te helpen en niet te snel te repressief te zijn, maar de band kwam niet echt tot uiting. nu denk ik wel.quote:Op woensdag 3 november 2010 22:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
vs
[..]
Zie je wat een omslag in beeldvorming van een leerling? Je hebt het goed aangepakt en dit is een geweldig voorbeeld waarom ik altijd zeg: investeer in die kinderen, bouw een band met hen op en praat met hen. Dan kom je nog eens ergens achter
Ja klopt, het gaat om de stagevariant. Maar ik ga volgende week naar een voorlichting van de VU, dus ben benieuwdquote:Op donderdag 4 november 2010 14:29 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
je wilt dus de stagevariant doen? die vriend van mij kon ws. makkelijk instromen omdat hij zelf een baan had geregeld. als ze geen stage voor je hoeven te zoeken kun je er eigenlijk altijd nog wel bij denk ik...
Balen is dat. Denk maar zo: die kinderen zijn het morgen (wat zeg ik, nu al) vergeten .quote:Op maandag 8 november 2010 18:13 schreef Hippos het volgende:
je hebt soms lessen...het lukte me niet om 10 haardvuurtjes te blussen, wát een les...
Dat gezeur met die ene collega weer? .quote:Op maandag 8 november 2010 22:05 schreef ShadyLane het volgende:
...en als je dan zo'n jaar of tien ervaring hebt, en in je klassen loopt het eigenlijk altijd wel aardig, de ene keer beter dan de andere, maar altijd wel op z'n minst acceptabel, dan is het gezeik nog niet over, want je hebt ook nog collega's. Ik mag morgen WEER komen opdraven bij de directie over 'n kwestie waarvan ik dacht dat ie eind vorig schooljaar dan toch echt voor eens en voor altijd afgehandeld was. M'n klassen zijn momenteel de plek om 'n beetje bij te komen van het gezeik .
Uiteraard! En ik voelde me er gisteren echt rot bij, want ik dacht eind vorig schooljaar dat het was afgesloten en nu blijkt ie afgelopen vrijdag dus toch weer naar de directie te zijn gestapt (dat weet ik alleen omdat de directie me dat verteld heeft, want aan hem merk ik niks. Hij doet alleraardigst.)quote:Op dinsdag 9 november 2010 08:04 schreef Viking84 het volgende:
Dat gezeur met die ene collega weer? .
Ja, dat soort figuren komt altijd op plekken waar je ze net níet wil hebben. Die hebben geen plank voor hun hoofd, maar een complete boekenkast met een encyclopedie er in. Ik las donderdag een artikel dat slechte docenten ontslagen zouden kunnen worden. Moeten ze zeker gaan doen, met dat soort lui.quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:57 schreef ShadyLane het volgende:
Haha, ja, die van ons heeft zich opgegeven als beschikbaar om 'n stagiaire te begeleiden. Je zal als onschuldige stagiaire terechtkomen in het wespennest dat onze sectie momenteel is
Dat heeft een vogelvlucht genomen door smartphones. Op mijn school is het twitteren niet zo'n hype, maar ik merk wel dat leerlingen vaak tijdens de les op msn/hyves zitten. Dan lees je bijvoorbeeld: "Zit nu bij Duits, val haast in slaap" / "Pff.. nog 4 uur". Het verschil is: vroeger zeiden leerlingen dat tegen elkaar in de pauzes, nu gaat dat via internet - en dus voor iedereen mee te lezen.quote:IK ben geschokt hoeveel tweets kids tegenwoordig op twitter zetten, hoeveel tijdens schooltijd/lessen maar ook wat er over docenten allemaal wordt getweet...
Oh, maar bij ons gaat het niet om een slecht docent. Leerlingen leren genoeg bij hem, examencijfers zijn prima, leerlingen vinden zijn lessen leuk of in elk geval acceptabel. Niks aan 't handje op dat gebied.quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:58 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, dat soort figuren komt altijd op plekken waar je ze net níet wil hebben. Die hebben geen plank voor hun hoofd, maar een complete boekenkast met een encyclopedie er in. Ik las donderdag een artikel dat slechte docenten ontslagen zouden kunnen worden. Moeten ze zeker gaan doen, met dat soort lui.
Oh okee..quote:Op zondag 14 november 2010 16:36 schreef ShadyLane het volgende:
Oh, maar bij ons gaat het niet om een slecht docent. Leerlingen leren genoeg bij hem, examencijfers zijn prima, leerlingen vinden zijn lessen leuk of in elk geval acceptabel. Niks aan 't handje op dat gebied.
Persoonlijk heb ik het niet zo op afpakken van (dure) spullen, zoals telefoons. Ik zeg dat ze hun telefoon weg moeten doen. 9,5 van de 10 keer gebeurt dat dan ook. Die ene keer dat iemand er mee blijft spelen, leg ik hem op mijn bureau. "Ik zal er wel even op passen".quote:Op zondag 14 november 2010 16:40 schreef Viking84 het volgende:Ik vind het heel goed dat telefoons afgepakt worden als ze gebruikt worden tijdens de les.
Inderdaad. Ik vertel soms wel eens dat "toen ik zo oud als jullie was" ( ) je nog helemaal geen mobiele telefoons had, laat staan supersonische modellen met internet en magnetron. Dan zie je de monden openvallen.. Misschien is 't een gewoonte van de leerlingen geworden: kijken op je mobiel hoe laat het is, als vervanger van de horloge (die ik overigens steeds minder zie)quote:Helemaal nergens voor nodig om tijdens de les met je telefoon te klooien. Als je een klok ophangt in de klas, is het ook niet nodig om tijdens de les op je mobiel te kijken hoe laat het is.
Kun je dat niet voorstellen aan je team(leider)?quote:Het liefst zou ik zien dat op mijn school de mobieltjes aan het begin van de les ingeleverd worden bij de docent. Dan heb je er ook geen werk van, tijdens de les.
Werkt inderdaad best goed, ja.quote:Muziek luisteren mag trouwens wel bij mij, mits anderen er geen last van hebben en mits je niet zozeer in je muziek opgaat dat het je afleidt bij je werk.
Komt vast nog wel een keer . Ze zijn wel bezig met steeds verdergaande maatregelen iig .quote:Kun je dat niet voorstellen aan je team(leider)?
Een collega van mij leest soms wat mee met de tweets van mentorleerlingen. Ze hebben ze verder niet afgeschermd. Zo is men erachter gekomen dat er spiekbriefjes gemaakt waren voor SE's Latijn en Duits. Meteen controle op alle woordenboeken en zes leerlingen betrapt en verwijderd, met als gevolg een 1,0 voor het SE.quote:Op zaterdag 13 november 2010 14:12 schreef ShadyLane het volgende:
Ik zag het toevallig laatst 'n keer tijdens een les in het computerlokaal (op 'n grote monitor is het makkelijker dingen opvangen dan op 'n minimobieltje), dat was gelukkig 'n vriendelijke tweet (dat er tijdens het vorige lesuur 'n collega had getrakteerd). Ik heb, toen ik n.a.v. een of ander salarisplan eens zocht op 'leraren', ook de meest botte dingen voorbij zien komen over collega's van allerlei scholen overal in het land. Sindsdien huldig ik het standpunt "ik wil het allemaal niet weten" .
Heftig!quote:Op maandag 15 november 2010 12:21 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Een collega van mij leest soms wat mee met de tweets van mentorleerlingen. Ze hebben ze verder niet afgeschermd. Zo is men erachter gekomen dat er spiekbriefjes gemaakt waren voor SE's Latijn en Duits. Meteen controle op alle woordenboeken en zes leerlingen betrapt en verwijderd, met als gevolg een 1,0 voor het SE.
En nog staan de tweets open en bloot voor iedereen te lezen wat een sufferds.
Als dat bij mij op school gebeurt heb ik geen klas meer over .quote:Op woensdag 17 november 2010 12:55 schreef ShadyLane het volgende:
Er heerst bij ons momenteel een ware buikgriepepidemie: zes tot acht zieken per klas Wel lekker rustig lesgeven zo
Ik laat ze dan altijd een beetje begaan, omdat het het laatste uur is enzo, maar dat doe ik morgen dus maar niet .quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |