Ik heb me flink uitgeleefd in mijn lokaal. Je kunt van afstand al zien welk vak er gegeven wordt. Ik heb posters, vlag, biermatjes, landkaarten, allerlei souveniertjes, voetbalsjaaltjes, etc in mijn lokaal. Ik bedoel, als ik er toch 8 uur per dag zit, kan ik het ook een beetje gezellig maken, toch?quote:Op dinsdag 21 september 2010 19:46 schreef Viking84 het volgende:
ik heb een eigen leslokaal en ik wil het wat meer 'mijn lokaal' maken. Hebben jullie wellicht ideeën?
Bij ons houden ze juist de VMBO-klassen bewust wat kleiner, rond de 25, en zijn alle VWO-groepen 30 of meer. Vanuit de gedachte dat hoe hoger het schooltype, hoe lager het 'stuiterbalgehalte', en daar zit wel wat in, maar dan nog vind ik voor elke puber 'n klas van 30 te groot, ongeacht het schooltype.quote:Op dinsdag 21 september 2010 20:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat die klassengroottes betreft: mijn ideale klassengrootte is 24/25. Maar wat ik nu voor mijn neus heb is zonder uitzondering allemaal 30 stuks. Dan heb ik het dus over VMBO. Als ik dan soms es naar de havo/atheneum gluur, dan zitten ze daar met 20/25 leerlingen...
Ik kreeg van mijn toenmalige begeleider de volgende tip: als de klas niet stil is wanneer je wat vertelt, dan hou je op met praten totdat ze wel stil zijn. (Ik weet alleen niet of jij in jouw geval iets aan het vertellen was of dat ze zelf aan het werk waren.) In het begin zul je dan wat langer moeten wachten, maar uiteindelijk werkt het. (Ik weet van een collegaatje dat die een keer een heel lesuur heeft gewacht. Dat is misschien wel wat teveel van het goede , maar de volgende les heeft ze uitgelegd hoe idioot dat eigenlijk was, en sindsdien liep het goed in die klas.)quote:Op dinsdag 21 september 2010 20:52 schreef Naamah het volgende:
Maandag voor het eerst lesgegeven op mijn stageschool. Docent en medestagiair vonden het goed gaan (ze waren aan het werk en deden mee), maar ik vond het minder gaan, vond het veeeeel te rumoerig en wist niet goed wat ik daarmee moest (ja, elke keer om stilte vragen, lln aanspreken, maar dan kom je niet meer aan je les toe!). Paar meiden zaten me ook op een erg vervelende manier uit te proberen, heel brutaal, maar dan niet in woorden, meer in houding/gezichtsuitdrukking/lachen etc..
Die zou ik daar gewoon op aanspreken.quote:Op woensdag 22 september 2010 01:09 schreef ShadyLane het volgende:
Nu alleen nog de collega met wie ik daar steeds afwissel zover krijgen dat ie het bord niet steeds volgekalkt achterlaat, een voor 'n SO-inhaler naar de gang geschoven tafel weer naar binnen haalt, de gordijnen weer opendoet nadat ie film heeft gekeken enz .
Dit dus. Nu heb ik wel mazzel dat ik alleen maar bovenbouw heb: die hebben allemaal een studiewijzer en kunnen dus in principe weken vooruit zonder mijn bezielende leiding Maar ook in andere klassen moet je kunnen schuiven, een dag of twee ziek moet een keer kunnen. (Ik ben gemiddeld 1 of 2 keer per jaar twee dagen uitgeschakeld door een migraine die ik echt niet meer weggeslikt krijg met medicijnen. Ik moet er niet aan denken dat ik die dagen toch voor de klas zou gaan staan. Niemand heeft daar wat aan, denk ik. Ik ben in ieder geval geen beste docente als ik me zo voel.)quote:Op donderdag 23 september 2010 07:55 schreef mane het volgende:
Ik zie eigenlijk het punt niet hoor. Schema's en planners zijn geen doel op zichzelf. Die pas je dan toch even een beetje aan? En een toets kun je toch een les uitstellen? Mijn lessen zijn misschien niet strak genoeg georganiseerd en gepland om hier een probleem mee te krijgen. Een of twee dagen ziek moet kunnen, daar heb ik helemaal geen gedoe van, een week of langer wordt natuurlijk problematischer.
Misschien kun je er wat meer het probleem van de leerling van maken : als ze niet extreem lang (meerdere weken) afwezig zijn geweest, moeten ze ook zelf een oplossing kunnen bedenken en uitvoeren voor het inhalen van gemiste stof, vind ik. Nu loop jij te redderen en te organiseren, maar (zeker oudere) leerlingen kunnen dat misschien ook prima zelf (hooguit met wat ondersteuning in het begin). Waarom moet jij bijhouden wie waar gebleven is?quote:Op donderdag 23 september 2010 08:07 schreef Viking84 het volgende:
Ik vind ziek zijn ook een hoop gedoe. Ben zelf nog niet ziek geweest, maar leerlingen wel: de één is 2 dagen ziek, de ander is een week ziek en dan moet ik dus gaan bijhouden wie waar gebleven is, een inhaalschema maken, nakijken met deze leerlingen en zorgen dat de rest ook nog aan het werk kan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |