abonnement Unibet Coolblue
pi_87274783
Mijn ervaring is dat je sneller weer over kunt tot de orde van de dag als je er even in meegaat dan wanneer je wil dat ze onmiddellijk weer naar hun plek gaan en gaan opletten. Even naar dat beest kijken, even 'n verhaal aanhoren van iemand die laatst ook 'n eekhoorn in de tuin had/veel van eekhoorntjes af weet en dan kun je al gauw weer gewoon verder met de les. Zo'n beest is hartstikke leuk, dus jammer om er helemaal geen aandacht aan te besteden, maar tegelijkertijd blijft het ook niet eeuwig boeiend :).
  donderdag 7 oktober 2010 @ 10:01:03 #152
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_87275233
Dat klinkt goed :) Zal het in mijn achterhoofd houden als zich weer zoiets voordoet. Bedankt!
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  donderdag 7 oktober 2010 @ 16:41:01 #153
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_87289936
Inderdaad wat ShadyLane zegt: geef dat eekhoorntje dan maar even zijn 5 minutes of fame. Wanneer je krampachtig gaat proberen om de klas op de stoel te houden, gaat dat toch niet lukken. Dan heb je een hoop geroep en getier en ben je buiten adem, en als de eekhoorn weer weg is, gaat de klas toch weer vanzelf zitten.

Dit soort dingen moet je met een beetje gevoel voor de situatie oplossen, vind ik.
.
pi_87291633
Eensch met Shady en Baba, maar dat heeft niet zoveel toegevoegde waarde meer, geloof ik :+

Ik had vandaag zó'n fijne dag, ik ben er gewoon helemaal blij van. Mijn 5a en 6a zijn altijd wel prima, maar ik had het 7e en 8e uur twee havo4-klassen. Daar zit werkelijk geen kwaad bij, maar tijdens die late uren zijn ze er normaal gesproken wel klaar mee en dat betekent hard werken voor mij ;) Vandaag echter had ik ze aan het samenvatten gezet, met de bemoedigende mededeling dat we ons daar maar een kwartier mee bezig gingen houden, want anders strekt zo'n samen te vatten boek zich zo eindeloos voor ze uit. Ze gingen aan het werk en ik kon een speld horen vallen. Na een kwartier nog steeds en ik kon het niet over m'n hart verkrijgen ze te storen. Dus ik liet ze doorwerken tot 20 minuten. Ik heb ze toen toch even onderbroken, een dikke pluim gegeven en gevraagd wat ze wilden: verder werken aan de samenvatting of iets anders. Ze kozen massaal voor de samenvatting en hebben de overige 25 minuten ook keihard en doodstil zitten werken.

Ik heb ze na afloop ook flink gecomplimenteerd, want drie kwartier keihard rustig werken tijdens je laatste, late, uur op donderdagmiddag: dat doe ik ze nog niet eens na :+ .

Oh, en in 5a vond er een prachtig debat plaats, 6a werkte keihard aan hun uiteenzettingen over hun uitverkoren Nederlandse auteur, in 5H werden twee prima presentaties gegeven en de huiswerkklas zweeg en werkte.

Onderwijs op zo'n dag O+ .
pi_87291733
Oe, en ik kreeg _O_ kruidnootjes _O_ van een leerling. (Die natuurlijk hoogst illegaal in de klas aanwezig waren, maar na het genereuze aanbod zijn ze braaf in de tas verdwenen ;).)
  donderdag 7 oktober 2010 @ 17:54:14 #156
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_87292657
Ik heb dat met spekjes, van die roze/gele met veel suiker. Sinds de leerlingen weten dat ik daar best actief van word (kleurstoffen!!), krijg ik die ook voortdurend aangeboden.
.
pi_87293587
Vandaag tweede stagedag gehad, meegelopen met docente die echt níet mijn type is. Word ontzettend onzeker van haar manier van doen en voelde me echt waardeloos toen ik thuis kwam. En dan is er nog de stagebegeleidster die over-moedert..
pi_87295067
wij kregen nop de dag van de leraar allemaal croissantjes s ochtends en s middags grote stukken taart, van de schoolleiding en bestuur O+ voelde echt als een feestje

mijn problemen verschuiven een beetje van klas naar klas lijkt het. dan weer m2, dan weer v5. maar v5 gaan we nu een nieuwe tactiek gebruiken. wat ik deed voelde opgedwongen door de mentor, en werkt niet voor mij en niet voor de klas.... nieuwe stapjes.
Kwak
pi_87312326
Ik had gisteravond een enorm gezellig mentoretentje O+. Ze hadden het zelf georganiseerd, eten bij een Mexicaans restaurantje in Amsterdam. Reuzeleuk, en de twee niet bijster sociale types uit de klas die niet veel aansluiting hebben bij de rest zijn gezellig met mij meegetreind, dus echt de hele klas was er ^O^

Ik moest natuurlijk vroeg weer naar huis, want de leerlingen zijn vrij vandaag omdat ik studiedag heb -O- zijn we net naar een nieuw rooster omgeschakeld met de nodige aanpassingen aan lesprogramma's, moeten we vandaag ons gaan verdiepen in beter toetsen. Nouja, wordt vast interessant :)
pi_87327172
Heerlijk 2 dagen lesgegeven, geen problemen, lekkere lessen en alles draaide op rolletjes :) Geeft zo'n lekker gevoel :P
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 16:45:05 #161
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_87327542
Hier ging het vandaag ook goed. Lekker aan het verven geweest *O*. De afwezigheid van bepaalde stoorzenders maakt echt veel verschil.
Niet meer actief op Fok!
  zondag 10 oktober 2010 @ 21:24:28 #162
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_87397902
Hier gaat het ook goed.
Leerlingen zijn heel open en gemotiveerd. Kletsen ook erg veel, maar dat kan gelukkig ook in mijn vak. Ik kom zo ook erg veel te weten over wat er speelt in de groep. Zo gauw ze aan het werk zijn vergeten ze gewoon echt dat ik er ook nog ben. Helemaal into hun werk en in hun gesprek. En ja.. dan kom je er weleens achter dat een ouder losse handjes heeft thuis, of dat er weer geen avondeten was,,, en ai ai .. zelfs een meisje die zwanger bleek te zijn. Ik kan het dan af en toe naar de mentoren doorspelen die zij dan afdoen als ' gerucht op de gang'.
Ik heb me er trouwens echt op verkeken wat de jongeren van 13/15 tegenwoordig allemaal als normaal zien. My god. Zij zijn met dingen bezig waar ik op mijn 16e nog rode oortjes van kreeg (van sommige dingen nog steeds).

Helaas heb ik echt geen klik met mijn begeleider. Hij is echt zo'n klassieke leraar. Autoritair en afstandelijk.
Ik stel me af en toe nog op als gelijke. Ik sta in ieder geval nooit te schreeuwen en stuur ook bijna nooit leerlingen eruit. Op de een of andere manier gebeuren er bij mij in de klas (gelukkig) nooit dingen waardoor ik ze eruit moet gooien. Hij vind dat maar vreemd. Daarom komt hij steeds vaker bij me in de klas om iets te halen (papier of iets) en dan zegt hij op een ijskoude toon : " JIJ!. KAUWGOM ERUIT".
Naast het feit dat het enorm storend is dat hij denkt recht te hebben om in mijn klas zo te gaan schreeuwen zorgt het ook voor een enorme ommezwaai. de leerlingen zijn daarna echt heel gedwee aan het werk. Geen zin meer. Wanneer ik het dan met hem over zijn actie heb zegt hij dat ik meer moet doen aan mijn klassenmanagement.. omdat ik dat dan niet in de gaten heb..
Hallo.. ik heb 26 leerlingen tijdens handvaardigheid. Hij 13 per theorievak. De leerlingen zijn met gevaarlijk gereedschap bezig. Ik heb het druk genoeg met alleen al rond te lopen om te kijken of ze zich wel houden aan de veiligheidseisen, maar moet dan ook nog de tijd hebben om ze te begeleiden.
Ik vind het toch zo oneerlijk. Nare vent.
Dinsdag heb ik een gesprek met de vertrouwenspersoon op school om hier over te praten. Ik hoop dat ze het met me eens is dat ik een andere begeleider nodig heb. Eentje die niet zo over alles heen brult en een houding heeft van ' Op deze manier doe ik het al 25 jaar dus zo blijft het ook gaan'.
blegh.

Maar voor de rest heb ik het enooooooorm naar mijn zin.
Big mouth strikes again
pi_87425306
Jeez.. ik word toch zo kriebelig van dit ontzettend slome gedoe.. Ik ben afgelopen week begonnen op mijn stageschool, Maar weet nog steeds niet welke klassen ik les ga geven, wie dus mijn stagebegeleider is, in welk team ik thuishoor..

Ik heb de algemeen stagebegeleider vrijdagmiddag -na een hele dag meelopen met docente en SO's nakijken enzo- een voorstel voor invulling van mijn stage gemaild, maar heb nog steeds geen antwoord. Maar moet wel morgen -in mijn eigen tijd- naar mijn stageschool om iets te regelen.

Ik heb geen schoolpasje, kan niet inloggen op computers, niet printen en weet dus niet in welk team ik ga rondlopen (omdat ik nog steeds wacht op een bevestigingsmailtje) of welke klassen ik ga lesgeven.. Kan dus ook niet beginnen met namen leren, stof voorbereiden oid.

Een beetje duidelijkheid zou zo fijn zijn :)
  maandag 11 oktober 2010 @ 19:29:27 #164
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_87429380
haha. wat klinkt dat allemaal bekend.
op mijn lio heb ik zeker 3 weken gelopen zonder schoolpas. elke keer weer gezeik met de beveiliging omdat ze me voor student aanzagen.
oja..en ze werkte daar met Aida. een online leerling absentiemelding programma. fijn zo zonder computer. toegang op t netwerk en ga zo maar door.
bij mij hielp t door een keer kwaad te worden op de juiste persoon en toen was alles binnen een dag geregeld.
Big mouth strikes again
  maandag 11 oktober 2010 @ 19:31:52 #165
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_87429496
vandaag moest ik trouwens suppoosten bij de cito NL. bruggertjes.
wat waren die zenuwachtig! het was gewoon zielig.
en wat duurt dat lang. ik zat bij de dyslecten dus die kregen alles op band.
my my. na 40 min zat ik er zelfs doorheen. hopelijk hebben ze t goed gedaan.
duim duim
Big mouth strikes again
pi_87431461
:Z ik ben echt toe aan vakantie, dat merk ik nu wel. Drukke eerste periode gehad, nog 3 dagen en dan begint de herfstvakantie :)
pi_87461092
Ja heb ook wel zin in vakantie. Ik ga overigens wel werken in die vakantie (andere niet aan school gerelateerde zaken), maar even niet de druk van het lesgeven is gewoon lekker en een time out wat betreft de leerlingen die nu eenmaal continu iets van je willen.

Na de herfstvakantie gaan we als docenten twee dagen lang op de Veluwe zitten: studiedagen. Ik zit ook in organisatie van die dagen, dus ik ben wel benieuwd hoe het zal gaan. :P .
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 22:28:26 #168
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_87515197
Vandaag ingeschreven bij de hoge school Rotterdam voor de opleiding voltijd leraar algemene economie. Ik dacht eerst dat je alleen economie kon kiezen, maar ze maken dus een onderscheid tussen algemene economie en bedrijfseconomie.

Algemene economie spreekt me meer aan, maar aangezien het eerste jaar toch hetzelfde is maak je pas als je je P hebt definitief de keuze :)

De opleiding begint in september 2011 dus in de tussentijd nog effe bijbeunen voor geld :')
Op elke fokker past een bril.
pi_87518461
Kan iemand me alsjeblieft even moed inspreken? Mijn stagebegeleidster is gestoord.. Ze wil dat ik me veilig genoeg voel op school om les te 'durven' geven, maar nu ik in overleg met collega's tot een voorstel voor het overnemen van bepaalde klassen ben gekomen ben ik ineens 'te voortvarend'. Willen ze nou dat ik zelfstandig denkend docent word of niet? :|

Schoolpasje, inlogcodes e.d. gaan nog wel een paar weken duren. Ik mag me namelijk van dezelfde stagebegeleidster ook niet meer bemoeien met 'de organisatie-kant van het verhaal'.

Serieus.. ik word hier licht krankzinnig van. Ik word geacht van alles te kunnen en doen, maar mag tegelijkertijd niets.
pi_87525336
@ susanne: ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. wat staat er op papier als overeenkomst dat je gaat doen? en wat zegt de opleiding ervan? ik ben meteen met een betaalde baan begonnen, dus heb niet dit soort perikelen gehad...
Kwak
pi_87525383
oh en morgen krijg ik lesbezoek van iclon en de bos, die me ook beoordeelt voor de aanstelling op school...

en de kids waren gisteren echt hels... ik doe zo mn best om geen hekel aan ze te hebben, maar gisteren was ik echt de controle kwijt in 1 klas...

en vandaag moet ik opdraven bij mn promotiebegeleidster... en ik heb niks om te laten zien.

dus. ben even niet zo happy.
Kwak
pi_87525548
Het is ook wel veel van het goede: bezig zijn met promotie, ICLON en meteen een betaalde baan. Lijkt me heel lastig, omdat de druk om te presteren en je te bewijzen zo groot is, zowel in je promotie als voor de klas. Kun je het promoveren niet even stilleggen?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_87543689
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 10:25 schreef kwakz0r het volgende:
@ susanne: ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. wat staat er op papier als overeenkomst dat je gaat doen? en wat zegt de opleiding ervan? ik ben meteen met een betaalde baan begonnen, dus heb niet dit soort perikelen gehad...
Volgens Fontys moet ik 200 les(activiteiten)(sen) geven en een actieonderzoek doen. En bewijzen dat ik aan De Zeven Competenties voldoe. De enige competentie die ik over een paar weken kan aantonen is 'competent in de omgang met collega's', want ik zit enorm vaak voor iedereen klusjes te doen in de docentenwerkruimte. En dan hoor ik de hele dag alleen maar gesikkeneur over de slechte organisatie op school..
  donderdag 14 oktober 2010 @ 21:25:53 #174
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_87549568
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 23:49 schreef susannetilburg het volgende:
Kan iemand me alsjeblieft even moed inspreken? Mijn stagebegeleidster is gestoord.. Ze wil dat ik me veilig genoeg voel op school om les te 'durven' geven, maar nu ik in overleg met collega's tot een voorstel voor het overnemen van bepaalde klassen ben gekomen ben ik ineens 'te voortvarend'. Willen ze nou dat ik zelfstandig denkend docent word of niet? :|

Schoolpasje, inlogcodes e.d. gaan nog wel een paar weken duren. Ik mag me namelijk van dezelfde stagebegeleidster ook niet meer bemoeien met 'de organisatie-kant van het verhaal'.

Serieus.. ik word hier licht krankzinnig van. Ik word geacht van alles te kunnen en doen, maar mag tegelijkertijd niets.
He wat vervelend zeg!

Nu wil ik voorop stellen dat ik maar net kom kijken hoor, ik loop nu de aankomende weken (2 dagen per week) mijn allereerste stage en ik vind het nu al tof dat ik na de herfstvakantie een klein (ongeveer 10 minuten) verdieping mag geven aan de Havo2 klassen (4 stuks, dus ik kan "mijn" stukje wel 4x doen, haha). Ik merk op mijn stageschool juist dat ze mijn ondernemendheid toejuichen, en dan ook echt van meerdere kanten. Natuurlijk wordt ook hier wel geklaagd over de directie en de organisatie en het tekort aan lokalen of de (soms) idiote verdeling van lokalen, maar dat is overal. Ik zie dat ook in mijn reguliere baan (niet onderwijs) en echt de poppetjes heten anders, maar de klachten blijven hetzelfde.

Je zegt dat je begeleidster wil dat je je veilig op school en in de les. Hoe frustrerend ook, kun je niet aan haar vragen of je eerst een paar halve lessen kunt geven waar zij bij blijft en dat een week volhouden en dat opbouwen. Misschien heeft jouw begeleidster slechte ervaringen met iemand 'zomaar' voor de klas te zetten. Voor het zelfde geldt ziet ze dat je het gewoon aankan en gaat een en ander dan een stuk vlotter.

Probeer het zo positief mogelijk (vooral ook naar je begeleidster toe) te benaderen, misschien ontdooit ze een beetje.

Ik hoop dat je toch snel voor de klas staat hoor!
En heb je nou niets aan mijn geschrijf dan een :*
klerkje
pi_87576110
Lastig om een plek te zoeken, aantal afwijzingen al gehad per mail en een school konden me een plek geven maar na het gesprek vonden ze me toch niet geschikt voor het onderwijs en dus ook niet voor een stageplek omdat mijn rechteroog naar buiten staat en ik daardoor niet in staat kan zijn om contact te maken met leerlingen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')