abonnement Unibet Coolblue
pi_86962713
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:09 schreef Hippos het volgende:
Leerling meer zelf de stof laten verwerken en pas uitleggen en ondersteunen als zij vastlopen. Mooie beeldspraak: waarom moeten leerlingen die willen zeilen eerst alle theorie leren? Laat ze maar met de boot meteen het meer opgaan, slaan ze om, komen ze drijfnat op de kant en moeten dan gaan bedenken: 'waarom zijn we omgeslagen? Wat deed ik fout?'
Volgens mij raakt 'n leerling die elk lesuur meerdere keren omslaat danig gedemotiveerd. Beter 'n beetje uitleg om gegarandeerde kapseizingen te voorkomen en dan eens kijken hoe het varen gaat. 'n Beetje uitleg is iets anders dan tot in den treure alles uitleggen met tig voorbeelden en herhalingen terwijl de leerling passief in de bank hangt.

Ik heb ooit gewerkt met een methode die aan 'zelfontdekkend leren' deed. Dan stond er voorin het hoofdstuk 'n tekst, met grammaticale verschijnselen die de leerlingen nog nooit hadden gezien. Verderop in het hoofdstuk stond er dan: "je zult wel gemerkt hebben dat je bepaalde vormen nog niet kende en waarschijnlijk heb je bedacht dat vormen die er zo uitzien toekomende tijd/betrekkelijke voornaamwoorden zijn. Dat klopt, een toekomende tijd/betrekkelijk voornaamwoord ziet er zus en zo uit en je vertaalt 't zo-en-zo.". Maar leerlingen hadden helemaal niet bedacht dat het toekomende tijd/betrekkelijk voornaamwoord zou zijn, ze hadden geen idee, liepen vast en raakten gefrustreerd. Na een tijdje werken met dat boek gingen ze dus steevast alvast naar verderop in het hoofdstuk bladeren om zichzelf zo van de uitleg te voorzien waar ze toch echt graag vooraf even kennis van wilden nemen.
pi_86969096
Dat kan een keertje, als afwisseling en om de leerlingen ' bij de les te houden' wel aardig zijn, maar niet als vaste methode nee.

Leerlingen willen leraren die goed kunnen uitleggen. Blijkt altijd uit alle onderzoeken.

Ik geef geschiedenis en maatschappijleer en geef behoorlijk veel klassikaal les (bij maatschappijleer wel minder dan bij geschiedenis trouwens). Vertellen, uitleggen. Daarbij maak ik wel veel gebruik van de beamer en internet: afbeeldingen, spotprenten, stukjes film/documentaire. Dit wissel ik af met opdrachten. Ze zitten bij mij standaard in groepjes, dus daar maak ik gebruik van. Met toetsen gebruik ik veel variatie: openboek toetsen, werkstukken, opdrachten voor een cijfer. Dit om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de leerlingen.

Mijn (geschiedenis)collega's geven ook heel klassikaal en ouderwets les en de leerlingen vinden het geweldig.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 29 september 2010 @ 08:28:49 #103
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_86969507
Veel van mijn leerlingen lezen niet in hun boek (ze vragen ook om een printje van de PP-slides, terwijl dat verhaal ook in hun boek staat :')), dus ik leg wel uit. En ik probeer, zeker bij moeilijke dingen, ook een paar voorbeelden erin te stoppen die we samen kunnen doen, zodat ik kan controleren of ze het begrepen hebben en of ze zelf met de opdrachten aan de gang kunnen. Ik doe iig heeeeel veel met Powerpoint. Is nu even veel werk, maar volgend jaar staat alles al klaar *O*.
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 29 september 2010 @ 08:33:09 #104
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_86969575
Verrassend om te lezen dat ik niet de enige ben die niet zoveel met activerende werkvormen kan en het liefst frontaal lesgeeft: uitleg afgewisseld met opdrachten en bespreken van de opdrachten.
Niet meer actief op Fok!
pi_86981788
Ik kreeg vanmorgen ineens te horen dat ik volgende week lesbezoek krijg van de onderwijsinspectie. Terwijl ik niet eens wist dat die op school zouden komen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_86987503
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:08 schreef mane het volgende:
Ik kreeg vanmorgen ineens te horen dat ik volgende week lesbezoek krijg van de onderwijsinspectie. Terwijl ik niet eens wist dat die op school zouden komen.
Heb ik vorige week gehad, niets om je zorgen over te maken, gewoon een normale les geven :)
  woensdag 29 september 2010 @ 22:17:05 #107
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_87001423
Aanstaand student-leraar in spe komt zich ook melden ;)

Ik wil als alles goed gaat volgend jaar september op de hoge school Rotterdam beginnen aan de lerareopleiding 2e graads (welk vak ben ik nog niet helemaal uit) omdat mijn huidige job/opleiding (officier bij de luchtmacht) niet echt leuk blijkt te zijn :)
Op elke fokker past een bril.
pi_87002249
Oef, leuke stage dit jaar O+ VMBO 1 en 2, alle leerwegen.
Leuke leerlingen, leuk team, veel vrijheid en mogelijkheden voor mij als stagiair.
pi_87018595
quote:
Op woensdag 29 september 2010 17:23 schreef Hippos het volgende:

[..]

Heb ik vorige week gehad, niets om je zorgen over te maken, gewoon een normale les geven :)
Ik begrijp nu dat het niets met een normaal bezoek te maken heeft, maar met een taalonderzoek waaraan mijn school meedoet.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_87019608
Heel-veelste-jaars student aan de Lerarenopleiding Nederlands meldt zich!

Korte versie van mijn verhaal: 3 jaar zonder problemen afgerond, stages gingen prima e.d. tot in 2007 alles instortte en ik met een burn-out het onderwijs (en mijn leven in Nederland) verliet om twee jaar in het buitenland door te brengen. Nu ben ik een jaar terug en heb in dat jaar alles op mijn opleiding afgerond. Nu staat er alleen nog een stage, onderzoek & scriptie open en dan ben ik KLAAR.

Morgen naar mijn stageschool voor sleutels, roosterbespreking e.d. en ik vind het heel spannend. Heb al 3 jaar niet meer voor een groep pubers gestaan..
pi_87020991
Had vandaag een gek gesprek met een leerling.
Bij ons op school is de afspraak gemaakt dat mobieltjes niet aan mogen staan in de les. Als ze af gaan of ze spelen er mee, dan zijn ze het toestel een week kwijt. Beetje streng, als je het mij vraagt, maar goed... ik hou me er ook aan.
In die klas was vorige week al iemand aan het spelen met haar mobieltje dus die was het mobieltje een week kwijt. Een andere leerling had vandaag zijn foon niet uitgezet en die ging af.
Aan het einde van de les ging het gesprek zo:
Hoessem: "Wanneer krijg ik mijn mobieltje terug?"
Ik: "Je kent de regels, helaas pas over een week..."
Hoessem: "Mag het geen mid-week zijn???"
Ik: "Zie ik er uit als Centre Parcs?"

Je moet er misschien bij geweest zijn om het echt grappig te vinden, maar hij liep lachend het lokaal uit.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 30 september 2010 @ 15:45:15 #112
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_87023766
Ik vind dat ook altijd zo'n dramatisch gedoe met mobieltjes inleveren. Ik trek een keer mijn wenkbrauw op en het mobieltje is weg. Als je dan als een drama-queen gaat zitten miepen om de telefoon in te leveren ben je veel meer tijd kwijt.
.
  donderdag 30 september 2010 @ 19:16:13 #113
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_87032808
Vandaag een botsing gehad met een leerlinge en ze zei een heleboel onterechts, maar ook iets terechts: dat er wel wat meer afwisseling mag zijn. Nu ben ik dus op zoek naar leuke ideeën, maar ik vind voor deze groep (derde klas VMBO-TL) niet zoveel leuks in de leermiddelendatabase van Kennisnet en ik ben zelf niet heel creatief of ik denk dat de leerlingen zoiets wel stom zullen vinden.

Ideeën die ik tot nu toe heb: film kijken en filmverslag maken voor een cijfer, gedicht schrijven en uitvergroten op een poster die dan vervolgens opgehangen wordt in de klas (heb ik meteen het lokaal opgeleukt :P). Verder ben ik vooral op zoek naar leuke ideeën mbt poëzie en creatieve schrijfopdrachten. Weet iemand hier iets? :). Een grammaticakwartet is misschien ook leuk, een grammaticakwartet oid.

Ik ga ook de mailinglist van Nederlands eens mailen.
Niet meer actief op Fok!
pi_87033603
quote:
Op donderdag 30 september 2010 15:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vind dat ook altijd zo'n dramatisch gedoe met mobieltjes inleveren. Ik trek een keer mijn wenkbrauw op en het mobieltje is weg. Als je dan als een drama-queen gaat zitten miepen om de telefoon in te leveren ben je veel meer tijd kwijt.
Eens ^O^ bij ons is de schoolregel ook afpakken, maar dit werkt veel beter ( :@ al zou ik me eigenlijk vooral aan de schoolregels moeten houden, natuurlijk).
  donderdag 30 september 2010 @ 19:38:58 #115
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_87033711
Er is ook een oplossing tussen wenkbrauw optrekken en er een heel gedoe van maken. Gewoon naartoe lopen, hand uitsteken en dan weten ze het wel. En als ze niet willen, dan mogen ze zich melden. Bij ons op school kun je hem bij herhaling een heel schooljaar kwijt zijn :o (de tijd dat je hem kwijt bent wordt steeds verdubbeld).
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 30 september 2010 @ 19:56:03 #116
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_87034321
Ik blijf er bij dat ik dat hele gedoe van inleveren van mobieltjes grote onzin vind. Ik zie het probleem niet als een leerling even op z'n mobieltje kijkt hoe laat het is. Ik heb nog nóóit een mobieltje afgepakt. En zitten ze bij mij en masse te sms-en? Nee. Ernstig prettige schoolcultuur als leerlingen zich bij een coördinator moeten melden vanwege zoiets onbenulligs als een mobieltje. Alsof er geen ergere zaken zijn waarvoor je leerlingen er uit moet sturen.

Kijk, als leerlingen nu in de klas zitten te filmen - dat is wat anders. Maar dat heb je als docent (als je tenminste een beetje de klas onder controle hebt) zo in de gaten.

[ Bericht 28% gewijzigd door Baba-O-Riley op 30-09-2010 20:05:38 ]
.
pi_87035822
Ik kijk ook wel eens op m'n mobieltje tussendoor. Want m'n rooster is de achtergrond van mijn mobieltje (net als zoveel leerlingen dat hebben trouwens, scheelt weer agenda uit je tas halen). En een aantal bovenbouwleerlingen met dramatische planningsvaardigheden-danwel-handschriften gebruiken 'm als agenda. Ook prima toch? Als dat ze overzicht geeft, best.
pi_87035874
Bij mij mogen ze soms wel eens werken met muziek aan :o van hun eigen iPod dan. Als dat ze helpt om geconcentreerd te werken, waarom niet? Ik geloof alleen niet dat ik dat moet toestaan bij een lesbezoek, geloof niet dat de schoolleiding daar heel blij mee zou zijn :').

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2010 20:35:13 ]
  donderdag 30 september 2010 @ 20:37:39 #119
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_87036244
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:29 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik kijk ook wel eens op m'n mobieltje tussendoor. Want m'n rooster is de achtergrond van mijn mobieltje (net als zoveel leerlingen dat hebben trouwens, scheelt weer agenda uit je tas halen).
Dat bedoel ik. Laatst had ik het er met collega's over tijdens een cursus. Docenten zaten weer - als leerlingen - in de klas. Flesjes water op tafel, tussendoor effe op de mobiel kijken of er nog een mailtje binnen was, soms even kletsen met buurman... Toen zei ik: kijk je nu eens zitten. In de klas vlieg je van woede tegen het plafond als leerlingen dat zouden doen. Nu ben je zélf weer leerling. Hoe zou je het vinden als je nu door de cursusleider op hoge toon zou worden gesommeerd om je fles water weg te doen, je mond dicht te houden en je mobiel een jaar in te leveren? Dat was voor sommigen toch wel even een eye-opener...

quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:30 schreef Razztwizzle het volgende:
Bij mij mogen ze soms wel eens werken met muziek aan :o van hun eigen iPod dan.
Doe ik ook. Zolang ik het het niet hoor en ze het ding uitzetten als ik aan het woord ben of aandacht wil.
.
  donderdag 30 september 2010 @ 21:55:04 #120
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_87040448
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:30 schreef Razztwizzle het volgende:
Bij mij mogen ze soms wel eens werken met muziek aan :o van hun eigen iPod dan. Als dat ze helpt om geconcentreerd te werken, waarom niet? Ik geloof alleen niet dat ik dat moet toestaan bij een lesbezoek, geloof niet dat de schoolleiding daar heel blij mee zou zijn :').
"Maar mevrouw, anders mag het wel altijd :?" en daar val je door de mand :P.

Ik mag het ook niet toestaan volgens de schoolregels, maar ik doe het in de praktijk ook wel.
Niet meer actief op Fok!
pi_87040622
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:55 schreef Viking84 het volgende:

[..]

"Maar mevrouw, anders mag het wel altijd :?" en daar val je door de mand :P.

Ik mag het ook niet toestaan volgens de schoolregels, maar ik doe het in de praktijk ook wel.
Haha, ja, dat is dan maar zo. Ik kan ook wel verdedigen waarom ik vind dat het mag, denk ik, op zo'n moment. Ik werk zelf ook altijd met muziek aan. Misschien een generatieding? Ik krijg van m'n mentorleerlingen klachten over leraar Duits die "al boos kijkt als je even een andere pen uit je tas pakt". Orde wil hij! Geen bewegende kinderen, stel je voor, beweging in de les :( !
  donderdag 30 september 2010 @ 22:16:19 #122
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_87041691
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:57 schreef Razztwizzle het volgende:
Haha, ja, dat is dan maar zo. Ik kan ook wel verdedigen waarom ik vind dat het mag, denk ik, op zo'n moment. Ik werk zelf ook altijd met muziek aan.
Ik ook. Anders is het zo stil, en daar kan ik moeilijk tegen :@ En ik weet zeker dat leerlingen geconcentreerder werken met wat muziek in hun horen. Dan zijn ze minder afgeleid door de dingen die om hen heen gebeuren.

quote:
Ik krijg van m'n mentorleerlingen klachten over leraar Duits die "al boos kijkt als je even een andere pen uit je tas pakt". Orde wil hij! Geen bewegende kinderen, stel je voor, beweging in de les :( !
Ik neem aan dat deze meneer elke pauze in de docentenkamer aangrijpt om te klagen over het gebrek aan respect van leerlingen en het feit dat ze niet meer leren zoals in 1940? Waarom gaat zo'n vent in godsnaam het onderwijs in?
.
pi_87043710
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En ik weet zeker dat leerlingen geconcentreerder werken met wat muziek in hun horen. Dan zijn ze minder afgeleid door de dingen die om hen heen gebeuren.
Als dat zo is, is dat een teken aan de wand mbt de drukte in te volle lokalen. In principe werkt studeren met muziek nl. minder goed. Als leerlingen zich in Nederlandse klaslokalen met muziek in juist beter kunnen concentreren zegt dat wel iets over de Nederlandse klaslokalen.
  donderdag 30 september 2010 @ 23:26:26 #124
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_87045221
Er is leren en leren. Er is een verschil tussen aan het werk zijn / kennis toepassen, en concentratie moeten opbrengen om woordjes uit het hoofd te leren. De wetenschappers zullen heus gelijk hebben dat je geen terrorcore moet luisteren als je woordjes van buiten moet leren. Maar wanneer leerlingen bezig zijn met een grammaticaoefening of wat, dan zijn ze aan het toepassen. Daar kan een beetje muziek best bij, denk ik.

En daarbij: ik heb het zelf in de klas gezien. Leerlingen die hun oortje in hebben, werkten gewoon rustig (én goed). Leerlingen zonder oortje waren veel sneller geneigd om te gaan kletsen met buurman/-vrouw, en zagen elke beweging binnen en buiten het lokaal.

Ik werk ook liever met muziek als ik bezig ben. Als ik écht zou moeten leren, heb ik het graag stil.
.
pi_87045596
Bij mijn vak is voor opdrachten maken ook concentratie nodig ;).

Ik ben er nooit zo'n fan van als ervaren collega's worden weggezet als klagerige figuren die zeuren dat vroeger alles beter was en niet in zijn voor vernieuwing (of als op een onderzoek wordt gereageerd met "die wetenschappers zijn vast van de oude stempel" [edit: oh, je hebt 't al aangepast. Gelukkig :)[/edit]).
Tuurlijk heb je er uitgebluste types tussen zitten die liever lui dan moe zijn, je hebt klagers die zeurend achteroverleunen, maar tevens zitten er bevlogen ervaren rotten tussen die, bijvoorbeeld, muziek in het klaslokaal niet ok vinden of tegen een vernieuwing zijn omdat ze oprecht geloven (en vaak goed onderbouwd) dat hun leerlingen daardoor slechter af zijn. Ze worden m.i. vaak te makkelijk weggezet als dinosaurussen die alleen maar mopperen dat vroeger alles beter was. Het is vast niet voor niets dat de leerlingen bij ons steevast vijftigplussers tot "beste leraar" verkiezen.

[ Bericht 7% gewijzigd door ShadyLane op 30-09-2010 23:56:17 ]
pi_87046204
Ik hap hier wellicht zo op omdat we al 'n hele tijd toestanden hebben met 'n collega die de normeringen soepeler wil hebben, het niet nodig vindt dat leerlingen rijtjes leren en telkens als ze bot vangt in een vergadering roept: "jullie willen er gewoon niet aan omdat jullie het al veertig jaar zo doen en niet open staan voor verandering".

Nou heb ik al ooit ergens gewerkt waar de leerlingen geen rijtjes hoefden te leren en soepele normeringen hadden en daar vonden de leerlingen mijn vak helemaal niet leuk, omdat ze er geen hout van snapten. Ouderwets drillen leidt echt tot meer plezier. Deze collega krijgt van mij op dat punt d'r zin dus niet (op andere punten heeft ze d'r zin wel gehad), en van de rest ook niet, en dat heeft me toch 'n hoop drama opgeleverd al...

Huizenhoog drama, terwijl ze op zich alle vrijheid heeft om zelf zo soepel te zijn als ze maar wil, want omdat niemand zin heeft in nog meer drama spreekt niemand 'r aan en kan ze d'r goddelijke gang gaan. Maar kennelijk is het pas goed als wij ook 'om' zijn.

Opmerkingen over niet-veranderingsgezinde ouderwetsen kan ik dus niet zo goed meer hebben, terwijl ik zelf nog piepjong ben :).
  donderdag 30 september 2010 @ 23:56:53 #127
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_87046318
Ik heb geen respect voor ouwe zeikerds/knotterpotten. Klaar. Als ik zo word, mogen ze me afschieten. Laat mij over 30 jaar nog maar net zo bevlogen zijn als ik nu ben - en ik hoop dat ik zo word. Ik heb respect voor dat soort mensen. Ik heb een oud-collega, die is 76 - maar die is nog steeds heel actief bij school betrokken. Je kunt altijd een beroep op hem doen. En er zijn idd genoeg ervaren rotten in het vak die hart voor de zaak hebben, positief ingesteld zijn en goeie veranderingen willen. Maar laat me wel nog zélf beslissen of ik muziek in het klaslokaal wil of niet.

quote:
Op donderdag 30 september 2010 23:53 schreef ShadyLane het volgende:
Ik hap hier wellicht zo op omdat we al 'n hele tijd toestanden hebben met 'n collega die de normeringen soepeler wil hebben, het niet nodig vindt dat leerlingen rijtjes leren
Maar dat is gewoon gemakzucht van die mevrouw.

quote:
Nou heb ik al ooit ergens gewerkt waar de leerlingen geen rijtjes hoefden te leren en soepele normeringen hadden en daar vonden de leerlingen mijn vak helemaal niet leuk, omdat ze er geen hout van snapten. Ouderwets drillen leidt echt tot meer plezier.
Helemaal met je eens!

[ Bericht 21% gewijzigd door Baba-O-Riley op 01-10-2010 16:49:36 ]
.
pi_87046578
Die collega is trouwens ook de grootste zeikerd van allemaal, eindeloos gezeur dat mij en andere collega's die wel wat willen uitvoeren van ons werk houdt. Zelf eens een poot extra uitsteken gaat niet, want de kinderen zijn ziek/moeten van de opvang gehaald worden etc. En die is dus begin 40. Bevlogenheid of een gebrek daaraan zijn niet leeftijdsgebonden :).
pi_87049869
Ik neem geen mobieltjes in om dezelfde redenen als hier al beschreven zijn. Spullen afpakken; dat gaat voor mijn gevoel te ver. Met andere zaken ben ik wel streng/duidelijk en ouderwets misschien. Zodra ze het lokaal binnenkomen, wil ik geen ipods, mp3 spelers e.d. zien (dus ook niet bungelend om de nek, of met nog een oortje in), geen petten of capuchons op, kauwgom en eten zijn strikt verboden, drinken mag alleen uit een flesje (dus geen blikjes en pakjes). Ik kan ook prima uitleggen waarom ik die regels heb. Ik vind het eerlijk gezegd ook moeilijk te begrijpen dat er leraren zijn die deze zaken (ipods, petten op, eten in de klas) wel toestaan, maar dat zijn er toch best een hoop. Dat moeten de leraren aan de ene kant zelf kunnen bepalen, aan de andere kant vind ik het voor de sfeer op een school wel fijn als er duidelijke schoolregels zijn waar iedereen zich houdt. Het zegt ook iets over waar je als school voor staat. Ik werk 't liefst op een school waar die gezamenlijke sfeer past bij mijn eigen visie.

[ Bericht 18% gewijzigd door mane op 01-10-2010 08:12:34 ]
The real is always way ahead of what we can imagine.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 16:52:05 #130
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_87067124
In onze schoolregels staat sowieso al dat je geen petten op mag in de klas, niet mag eten en drinken in de klas en in de gangen, etc. Dus ik hou me daar ook aan en ik vind deze regels niet meer dan normaal. Als er leerlingen in mijn lokaal gegeten hebben (wanneer een andere docent daar les heeft gegeven) spreek ik hem daar ook op aan. Zie ik dat leerlingen petjes op hebben, dan tik ik even op mijn hoofd en dan weten ze dat ze de pet af moeten zetten.
.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 17:05:36 #131
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_87067582
Hoelang geef je al les Baba-O-Riley? :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 18:32:18 #132
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_87070114
Ben nu aan mijn tiende schooljaar bezig.
.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 18:37:59 #133
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_87070284
Volledig uitgeblust vandaag. Thank God it's Friday!
Niet meer actief op Fok!
pi_87093538
Ik heb had een goed rooster. Gaan ze het zo veranderen dat ik weer een :( rooster krijg...
pi_87093893
Wat is het geworden dan, Hippos?

Hoe zien jullie roosters er eigenlijk uit, verder? Ik ben wel tevreden met het rooster:
Ma 1e t/m 7e (8.20-15.00)
Di Geen lessen, alleen mentoruur (dat ik naar eigen inzicht op een ander tijdstip mag doen)
Wo 2e t/m 8e (9.10-15.50)
Do 2e t/m 8e (9.10-15.50)
Vrij 3e t/m 7e (10.00-15.00)

Geen tussenuren. Aan de ene kant is dat wel lekker, aan de andere kant vind ik een tussenuurtje ergens ook wel prettig. (Maar ja, carefull what you wish for ;)).
pi_87094682
mijn rooster is zeer in orde

ma studie op t instituut
di 3e t/m 5e uur (10.35-13.40)
wo 2e t/m 7e uur (9.25-15.35, twee losse tussenuren)
do vrije dag
vrij 1e t/m 4e uur (8.30-12.15)

het gaat overigens weer een stuk beter met mij op school :Y
Kwak
pi_87174129
Hoi. :W
Eerstejaars lerarenopleiding geschiedenis. In november eerste stage tot aan het einde van het schooljaar, ik vind het heel spannend maar heb er ook heel veel zin in.

Woensdagochtend heb ik een gesprek op een eventuele stageschool.
  maandag 4 oktober 2010 @ 17:41:02 #138
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_87176109
Ik heb vandaag mijn eerste stage gelopen voor het vak geschiedenis. Ik ben al een jaar bezig met de lerarenopleiding, maar door omstandigheden was een stageplek (zelfs voor de eerste (observerende) stage) lastig te vinden.

3x Havo 2, blokuur Mavo-4 en 1x Mavo-3 gezien en ik ben kapot .... (veel moeier dan van m;n 'gewone' werk, terwijl ik een kortere dag had en ik zelf niets voor de klas hoefde te doen :@ ). Alhoewel observeren natuurlijk ook leerzaam is, ben ik blij dat mijn begeleider aan droeg (als ik dat wil/aandurf) om over een week of 2 (ik loop 1 en soms 2 dagen in de week mee) een stukje te vertellen over iets of iemand dat in het onderwerp past, als een soort van verdieping en dat zou dan voor de Havo-2 klassen zijn.
Ik heb al een ideetje dus morgen even op het internet en bieb zoeken naar wat leuk materiaal. Ik ben ook heel erg benieuwd ik het vind voor de klas, hoe ik dat ervaar.

Maar goed ik lurk al een poosje mee in dit topic, maar nu ik dus ook weer eens de binnenkant van een schoolgebouw heb gezien, dacht ik: 'ik meld me ook even'. Verder, ik volg de studie naast een parttime baan die he-le-maal niets met onderwijs te maken heeft, ook dat vind ik wel zwaar, maar goed ik kan niet van de lucht leven dus het is maar even zo.

Dat was even kort mijn introductie :) .
klerkje
  maandag 4 oktober 2010 @ 18:38:50 #139
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_87177930
Welkom :W
.
pi_87179734
Ja, welkom :)

Ik heb een rooster waar veel collega's niet blij mee zouden zijn maar ik wel: zes tussenuren op vier dagen, drie van de vier dagen een achtste uur. We hebben er hier nogal wat die om kwart over twee direct op de fiets stappen om thuis te gaan werken en die zouden niet blij worden van achtste uren. Maar ik ben er toch altijd wel tot vijf uur dus ik vind het best, en tussenuren vind ik altijd wel fijn voor kopieerklusjes en allerlei regeldingetjes.

En het feit dat ik in plaats van 4x in de week dit jaar maar 2x in de week om zes uur op hoef maakt mij zielsgelukkig O+.
  maandag 4 oktober 2010 @ 19:30:35 #141
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_87179922
Misschien een stomme vraag hoor, maar bij hoeveel uren lesgeven werk je fulltime (1 fte)? even er vanuit gaande dat je geen decaan bent ofzo, gewoon alleen docent. Of is dat niet zo te zeggen/ verschilt dit?
klerkje
pi_87179952
Dat verschilt inderdaad per school, hangt af van de opslagfactor die ze toekennen, maar volgens mij is het tegenwoordig vrijwel overal 25 lesuren.
pi_87184460
24 - 25 lesuren is meestal fulltime.

Mijn rooster is vooral (#*#&*! vanwege het feit dat ik nu heerlijk in een vast lokaal zat en nu weer noodgedwongen ga zwerven tussen 3 lokalen en weer les moet geven in een ruimte die daar eigenlijk niet geschikt voor is. Hopelijk kan er nog wat geschoven worden, maar ik zie het sombertjes in. Ik had echt een heerlijk rooster, was er net aan gewend geraakt, maar na de toetsweek wordt alles weer omgegooid helaas...

En ik vraag me af; komt het ooit goed tussen mij en mijn 4M groep...of verwacht ik onbewust teveel van ze? :{
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 18:59:43 #144
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_87218358
Kreeg vandaag onverwachts een vakcollega op bezoek in de klas. Eén leerling zag dat duidelijk als een mogelijkheid om een spelletje met mij te spelen, want hij weet dat nieuwe docenten beoordeeld worden. Bij alles wat ik zei en vroeg reageerde hij ontkennend. Hij had bepaalde papieren niet gekregen, ik had bepaalde dingen nooit uitgelegd. En dan ook echt met een grijns de klas rondkijken om te kijken wie er nog meer in meegaan. Ik vond het heel erg vervelend dat hij dat deed en ik weet ook niet zo goed wat ik ertegen moet doen... :{. Als ik het benoem, weet hij dat hij mijn zwakke plek gevonden heeft.
Niet meer actief op Fok!
pi_87221341
Negeren en het aan iemand anders vragen. En hem eventueel later subtiel op zijn plek zetten met een grapje over zijn zogenaamde geheugenverlies. Zo zou ik het doen, denk ik. Humor is een belangrijk middel om dit de kop in te drukken, maar dat moet bij je passen en met iemand erbij voel je je waarschijnlijk al niet helemaal op je gemak. Belangrijkste bij dit soort momenten is volgens mij dat je je niet van je stuk laat brengen. Stug doorgaan.

Het is geen leuke ervaring want je zou juist denken dat de leerlingen zich aardiger gedragen als ze weten dat je beoordeeld wordt. Doen ze dat niet dan is dat niet bepaald sympathiek. Als de leerling de rest niet mee kreeg in dit gedrag dan is dat wel een goed teken natuurlijk.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 16:41:14 #146
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_87251054
Vandaag mijn eerste dag gehad op mijn stageschool. Erg leuk! Eerst twee 2vmbo klassen gehad die ook nog een schriftelijke overhoring hadden. Ze gingen constant vragen of ik ze wilde helpen "want ik was zo slim" :D Daarna twee 5VWO klassen gehad die een proefwerk hadden. Bij eentje ben ik gaan surveilleren.Gaat die docent ook gewoon rustig een half uur weg :') (deed hij expres om te kijken hoe ik het aan zou pakken). Daarna is hij achterin gaan zitten en ging hij beoordelen hoe ik het deed. Hij was heel erg positief en het verbaasde hem dat dit de eerste keer was dat ik zo voor de klas zat *O* Ik had een strenge blik oO<

Zou ook gaan surveilleren bij 2vmbo en op het moment dat ik voor de klas stond hadden de leerlingen een "jeej, nu kan ik gaan spieken en overleggen" blik in hun ogen }:| Gelukkig ging die docent niet weg _O-
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  woensdag 6 oktober 2010 @ 18:04:21 #147
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_87254222
Een tip die ik je kan geven is om áchter in de klas te gaan staan. Dan zien ze namelijk niet waar je ergens uit hangt.
.
pi_87254230
Ook eerste dag stage. Vooral geobserveerd, leerlingen geholpen (MBO niveau 1-4, jaar 2) en SO's nagekeken. Was even vergeten hoe ontzettend intens het is om je van half negen tot vijf te concentreren op alles wat er om je heen gebeurt..
pi_87254469
BTW: De docent die voor vandaag mijn 'voorbeeld' was heeft welgeteld.. 11 minuten (!!) per lesuur aan voorbereidingstijd en nakijktijd. Ze heeft een 75% baan en is vijf dagen per week van half negen tot vijf op school. En dan heeft ze niet eens de makkelijke klasjes (een van de groepen telt 35 leerlingen variërend van niveau 1-4)..
  donderdag 7 oktober 2010 @ 09:32:28 #150
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_87274501
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 18:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Een tip die ik je kan geven is om áchter in de klas te gaan staan. Dan zien ze namelijk niet waar je ergens uit hangt.
Bedankt. Dat is inderdaad een goede tip.

Ik had trouwens nog een vraagje over orde houden in de klas. Bij één klas was de docent les aan het geven en het ging allemaal wel goed. Leerlingen deden goed mee, nou niks aan de hand zou je zeggen. Was ook zo, totdat één van de leerlingen naar buiten keek en een eekhoorntje zag :') Eén keer knipperen met je ogen en de hele klas stond bij het raam :o Het duurde een behoorlijke tijd voordat de klas weer ging zitten. Hoe moet je omgaan met zo'n situatie?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')