Volgens mij raakt 'n leerling die elk lesuur meerdere keren omslaat danig gedemotiveerd. Beter 'n beetje uitleg om gegarandeerde kapseizingen te voorkomen en dan eens kijken hoe het varen gaat. 'n Beetje uitleg is iets anders dan tot in den treure alles uitleggen met tig voorbeelden en herhalingen terwijl de leerling passief in de bank hangt.quote:Op dinsdag 28 september 2010 21:09 schreef Hippos het volgende:
Leerling meer zelf de stof laten verwerken en pas uitleggen en ondersteunen als zij vastlopen. Mooie beeldspraak: waarom moeten leerlingen die willen zeilen eerst alle theorie leren? Laat ze maar met de boot meteen het meer opgaan, slaan ze om, komen ze drijfnat op de kant en moeten dan gaan bedenken: 'waarom zijn we omgeslagen? Wat deed ik fout?'
Heb ik vorige week gehad, niets om je zorgen over te maken, gewoon een normale les gevenquote:Op woensdag 29 september 2010 15:08 schreef mane het volgende:
Ik kreeg vanmorgen ineens te horen dat ik volgende week lesbezoek krijg van de onderwijsinspectie. Terwijl ik niet eens wist dat die op school zouden komen.
Ik begrijp nu dat het niets met een normaal bezoek te maken heeft, maar met een taalonderzoek waaraan mijn school meedoet.quote:Op woensdag 29 september 2010 17:23 schreef Hippos het volgende:
[..]
Heb ik vorige week gehad, niets om je zorgen over te maken, gewoon een normale les geven
Eens bij ons is de schoolregel ook afpakken, maar dit werkt veel beter ( al zou ik me eigenlijk vooral aan de schoolregels moeten houden, natuurlijk).quote:Op donderdag 30 september 2010 15:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vind dat ook altijd zo'n dramatisch gedoe met mobieltjes inleveren. Ik trek een keer mijn wenkbrauw op en het mobieltje is weg. Als je dan als een drama-queen gaat zitten miepen om de telefoon in te leveren ben je veel meer tijd kwijt.
Dat bedoel ik. Laatst had ik het er met collega's over tijdens een cursus. Docenten zaten weer - als leerlingen - in de klas. Flesjes water op tafel, tussendoor effe op de mobiel kijken of er nog een mailtje binnen was, soms even kletsen met buurman... Toen zei ik: kijk je nu eens zitten. In de klas vlieg je van woede tegen het plafond als leerlingen dat zouden doen. Nu ben je zélf weer leerling. Hoe zou je het vinden als je nu door de cursusleider op hoge toon zou worden gesommeerd om je fles water weg te doen, je mond dicht te houden en je mobiel een jaar in te leveren? Dat was voor sommigen toch wel even een eye-opener...quote:Op donderdag 30 september 2010 20:29 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik kijk ook wel eens op m'n mobieltje tussendoor. Want m'n rooster is de achtergrond van mijn mobieltje (net als zoveel leerlingen dat hebben trouwens, scheelt weer agenda uit je tas halen).
Doe ik ook. Zolang ik het het niet hoor en ze het ding uitzetten als ik aan het woord ben of aandacht wil.quote:Op donderdag 30 september 2010 20:30 schreef Razztwizzle het volgende:
Bij mij mogen ze soms wel eens werken met muziek aan van hun eigen iPod dan.
"Maar mevrouw, anders mag het wel altijd " en daar val je door de mand .quote:Op donderdag 30 september 2010 20:30 schreef Razztwizzle het volgende:
Bij mij mogen ze soms wel eens werken met muziek aan van hun eigen iPod dan. Als dat ze helpt om geconcentreerd te werken, waarom niet? Ik geloof alleen niet dat ik dat moet toestaan bij een lesbezoek, geloof niet dat de schoolleiding daar heel blij mee zou zijn .
Haha, ja, dat is dan maar zo. Ik kan ook wel verdedigen waarom ik vind dat het mag, denk ik, op zo'n moment. Ik werk zelf ook altijd met muziek aan. Misschien een generatieding? Ik krijg van m'n mentorleerlingen klachten over leraar Duits die "al boos kijkt als je even een andere pen uit je tas pakt". Orde wil hij! Geen bewegende kinderen, stel je voor, beweging in de les !quote:Op donderdag 30 september 2010 21:55 schreef Viking84 het volgende:
[..]
"Maar mevrouw, anders mag het wel altijd " en daar val je door de mand .
Ik mag het ook niet toestaan volgens de schoolregels, maar ik doe het in de praktijk ook wel.
Ik ook. Anders is het zo stil, en daar kan ik moeilijk tegen En ik weet zeker dat leerlingen geconcentreerder werken met wat muziek in hun horen. Dan zijn ze minder afgeleid door de dingen die om hen heen gebeuren.quote:Op donderdag 30 september 2010 21:57 schreef Razztwizzle het volgende:
Haha, ja, dat is dan maar zo. Ik kan ook wel verdedigen waarom ik vind dat het mag, denk ik, op zo'n moment. Ik werk zelf ook altijd met muziek aan.
Ik neem aan dat deze meneer elke pauze in de docentenkamer aangrijpt om te klagen over het gebrek aan respect van leerlingen en het feit dat ze niet meer leren zoals in 1940? Waarom gaat zo'n vent in godsnaam het onderwijs in?quote:Ik krijg van m'n mentorleerlingen klachten over leraar Duits die "al boos kijkt als je even een andere pen uit je tas pakt". Orde wil hij! Geen bewegende kinderen, stel je voor, beweging in de les !
Als dat zo is, is dat een teken aan de wand mbt de drukte in te volle lokalen. In principe werkt studeren met muziek nl. minder goed. Als leerlingen zich in Nederlandse klaslokalen met muziek in juist beter kunnen concentreren zegt dat wel iets over de Nederlandse klaslokalen.quote:Op donderdag 30 september 2010 22:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En ik weet zeker dat leerlingen geconcentreerder werken met wat muziek in hun horen. Dan zijn ze minder afgeleid door de dingen die om hen heen gebeuren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |