abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 15 september 2010 @ 16:29:49 #26
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_86465192
quote:
Op woensdag 15 september 2010 16:26 schreef Jentin het volgende:

[..]

Een grap is goed, maar ik kan me zo voorstellen dat deze grap z'n doel voorbij schiet. Leerlingen (echte dan, geen studenten die zich dat inbeelden te zijn) schieten ook wel 'ns in de hysterische modus van zoiets. 'Wat zegt ze nou? Huh?! Watisdat? Noujaaaa, dat hebben we nog helemaal niet gehad! Ik snap er nou al weer geen zak van. Tssss' Ofzoiets. Let wel: hoeft niet, maar kan wel. Als ik aan mijn eigen leerlingen denk, schat ik in dat ze het vooral een rare actie zouden vinden.
Ik denk dat er wel andere manieren zijn om de aandacht te trekken zonder ze de stuipen op het lijf te jagen. Maar goed, geen klas en geen docent zijn hetzelfde. En wie ben ik verder ;) ?
Daarom vraag ik het ook omdat ik daar nog geen ervaring in heb. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een opmerking van mij in het verkeerde keelgat schiet :P Maar goed, even wat anders bedenken :+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_86465241
Als je de aandacht wilt trekken en mensen ook een beetje op het verkeerde been wilt zetten, moet je met iets sterkers komen als opening. Ik zou beginnen met een opvallend filmpje, een rare afbeelding/foto, spotprent of krantenbericht waarvan je op het eerste gezicht niet het idee hebt dat het iets met het onderwerp te maken heeft.
Dat laat je zien, je vertelt er iets over en door goede vragen te stellen komt je publiek er langzaam achter wat dit te maken heeft met het eigenlijke onderwerp. En dan kun je doorpakken, - want je hebt hun aandacht en interesse opgewekt -, en ze aan het werk zetten. 8-) .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_86465579
Dat zijn goeie inderdaad!
Je kan via allerlei zijsporen bij je onderwerp belanden. Ik ben een keer een les over Middeleeuwse literatuur begonnen met een PowerPointje met Donald Duck-figuren. Simpele vragen erbij: wie zijn dit? En als we dat antwoord hadden: wat is hun karakter? Ken je misschien andere verhalen waar hetzelfde dier ook hetzelfde karakter vertegenwoordigt? etc.
Rein Vos en meneer Beer zijn namelijk prima links naar het middeleeuwse Vanden vos Reynaerde. Werd heel leuk gevonden, want iedereen herkende minstens een personage.
  woensdag 15 september 2010 @ 19:31:00 #29
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_86471331
Die tips ga ik zeker onthouden! De presentatie die ik moet houden is helaas te kort om het helemaal uit te werken, maar in de toekomst kan het van pas komen :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_86473743
na een klotedag gisteren ging het vandaag echt weer hartstikke goed. ik had 4 havo helemaal onder de duim O+

ik zit wel elke dag dat ik er ben als allerlaatste op school, omdat ik thuis liever niets doe (dan moet ik alle boeken weer meeslepen). dinsdag heb ik van half negen tot half zeven gezeten, vandaag van half negen tot zes, vrijdag ws. weer van half negen tot een uur of 7 maar dan wil ik eigenlijk ook even gesport hebben (dat is er dinsdag en vandaag helemaal bij in geschoten)

wat me vooral veel tijd kost is het steeds bijwerken van de studieplanners (die houd ik voor mezelf bij, niet voor de leerlingen) en het vooruitwerken aan lesvoorbereiding (ik wil deze week zoveel mogelijk voor komende week doen, omdat ik het de komende weken vreselijk druk heb buiten werk...)

en ik merk dat ik het verzinnen van een programma voor vwo5, en eigenlijk de planningen voor al mn klassen, echt heel moeilijk vind... hoe doen jullie dat?
Kwak
pi_86486691
Waar loop je precies tegenaan? Met welke vragen worstel je? Waarom vooral bij vwo 5?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_86486992
kwakz0r, voor wat betreft het meeslepen van boeken: kun je niet vragen of er ergens in school nog exemplaren liggen? Ik heb namelijk een setje thuis en een setje in mijn lokaal: geen gesleep dus. Met een beetje mazzel is er nog wel wat bijeen te sprokkelen.

Wat bedoel je met bijwerken van de studieplanners? Als troost kan ik je zeggen dat lesvoorbereiding je steeds minder tijd zal kosten, en sommige lessen kun je uiteindelijk zelfs wel draaien zonder voorbereiding.

Als ik een programma moet maken, doe ik dat meestal als volgt: ik kijk in het PTA welke toets eraan komt. Vervolgens zoek ik in de methode passende hoofdstukken met opdrachten (en/of ik duik in mijn archief voor geschikt materiaal). Die zet ik in een logische volgorde in de planning (d.w.z.: als ze een artikel moeten schrijven leer ik ze eerst een bouwplan opstellen en later pas het schrijven van een conclusie). Daaromheen zet ik onderdelen die we het hele jaar door behandelen/toetsen. In mijn geval zijn dat bijvoorbeeld (werkwoord)spelling en literatuur.
In havo5 moeten ze deze periode bijvoorbeeld een betogende presentatie geven. Ik heb de eerste lesweken dus besteed aan de opbouw van een betoog, het opzetten van een goede argumentatie en het vermijden van drogredenen. Dan kunnen ze zelf vast aan de slag met de inhoud van hun presentatie. Daarna heb ik ze wat geleerd over het maken van een goede inleiding. Nu het inhoudelijke gedeelte grotendeels staat, ga ik met ze aan de slag met presentatievaardigheden: houding, stemgebruik, contact met publiek etc. Bovendien krijgen ze aanwijzingen hoe ze een nette PowerPoint-presentatie kunnen inzetten ter ondersteuning.
Dat is de kern van deze periode. Daaromheen doe ik lessen literatuurgeschiedenis, herhaal ik spelling en oefen ik met ze voor het mondeling examen literatuur.

Geeft dit je een beetje een beeld?
  vrijdag 17 september 2010 @ 18:01:17 #33
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_86544429
Oh hier zijn jullie :).

Zal zo even bijlezen, maar eerst even vertellen dat het best goed gaat met mij. Ben nu 3 weken bezig en ik merk dat ik erg veel geleerd heb in mijn stagejaar. Ben een stuk zelfverzekerder en straal dat ook uit naar leerlingen toe. Durf gerust op te treden en daar had ik tijdens mijn stage wel moeite mee. Wel heb ik twee klassen die ik erg moeilijk stil krijg en stilhoud. Ze luisteren gewoon niet. Gelukkig krijg ik begeleiding vanuit school en ik heb afgesproken met mijn begeleider dat 'ie volgende week even komt kijken hoe het gaat. Maar los daarvan: ja, het gaat goed :).
Niet meer actief op Fok!
pi_86544638
Hier gaat het ook goed! Heb nu 6 lessen zelfstandig gegeven. Was wel mooi, op een gegeven moment kwam m'n vakcoach binnenlopen tijdens een les aan V3. Het eerste wat ze vroeg: "Hoe heb je ze zo stil gekregen? :o."
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  vrijdag 17 september 2010 @ 18:52:41 #35
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_86546165
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 18:01 schreef Viking84 het volgende:
Maar los daarvan: ja, het gaat goed :).
^O^

quote:
Op vrijdag 17 september 2010 18:08 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hier gaat het ook goed! Heb nu 6 lessen zelfstandig gegeven. Was wel mooi, op een gegeven moment kwam m'n vakcoach binnenlopen tijdens een les aan V3. Het eerste wat ze vroeg: "Hoe heb je ze zo stil gekregen? :o."
^O^
.
pi_86550947
quote:
Op donderdag 16 september 2010 08:17 schreef Jentin het volgende:
kwakz0r, voor wat betreft het meeslepen van boeken: kun je niet vragen of er ergens in school nog exemplaren liggen? Ik heb namelijk een setje thuis en een setje in mijn lokaal: geen gesleep dus. Met een beetje mazzel is er nog wel wat bijeen te sprokkelen.
ik heb moeten vechten als een leeuw om de enkele exemplaren die ik nu heb... alle andere docenten hebben wel twee exemplaren. ten minste, degenen die uberhaupt nog het boek gebruiken om lessen voor te bereiden... er is niks meer...
quote:
Wat bedoel je met bijwerken van de studieplanners? Als troost kan ik je zeggen dat lesvoorbereiding je steeds minder tijd zal kosten, en sommige lessen kun je uiteindelijk zelfs wel draaien zonder voorbereiding.
havo 4 heb ik nu tot de herfstvakantie gepland, precies zoals jij zegt, rond toetsen en vaardigheden. samen met een collega die de andere klas draait. v5 heb ik niet eens een PTA van, wel een toetsenplan en een oud PTA. Ik draai in mn eentje de enige V5 klas, en voel me nog steeds nogal verloren... neiamdn van mn collega's heeft namelijk de laatste jaren die klas gedaan, dat deed de collega die nu met zwangerschapsverlof is...

mavo 1 en 2 heb ik gepland tot de eerste toets. die ga ik nu doen tot eind van de eerste periode.

ik begin t nu een beetje in de vingers te krijgen, maar ik vind t nog steeds erg veel werk... en als ik dan zoals vandaag alleen maar schreeuwende klassn heb (zelfs als er nog anderen met een SO bezig zijn) zakt de moed me weleens in de schoenen. het is echt onacceptabel, maar hoe ik het ook aanpak - hard, zacht, aardig, boos - er is geen enkele reactie.... volgende les komt er nablijven aan te pas. ik heb teamvergadering maar ze mogen naar de conrector zei ze tegen me. pfff.

ik vind het vooral lastig als ik zelf ook nog materiaal moet maken, zoals voor V5 literatuur en brieven en grammatica... dat is gewoon echt heel pittig als je pas 3 weken voor de klas staat...


edit: ik zit nu als ik een lesdag heb meestal van half negen tot half zeven op school, drie keer in de week, maar dan doe ik thuis niks of heel weinig, dat is wel fijn

sorry voor mijn grote verhalen hoor, ik zit in een beetje een heftige fase nu en t schrijft fijn van me af hier...
Kwak
  vrijdag 17 september 2010 @ 22:30:02 #37
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_86555010
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 20:59 schreef kwakz0r het volgende:
ik heb moeten vechten als een leeuw om de enkele exemplaren die ik nu heb... alle andere docenten hebben wel twee exemplaren. ten minste, degenen die uberhaupt nog het boek gebruiken om lessen voor te bereiden... er is niks meer...
Misschien kun je eens bij de uitgever informeren naar gebruikersexemplaren of present-exemplaren? Volgens mij hoef je dan alleen de verzendkosten te betalen, of een fractie van de normale prijs (evt. van sectiebudget af laten halen). Dan heb je tenminste een exemplaar voor op school én thuis. Scheelt sleepwerk.

quote:
ik begin t nu een beetje in de vingers te krijgen, maar ik vind t nog steeds erg veel werk...
Dat is het ook. Je doet nu alles voor de eerste keer, veel nieuwe ervaringen, indrukken, problemen - ja, dat kost inderdaad veel tijd en werk. Maar, je zult merken dat het langzaam steeds soepeler gaat. Zie dit als leerervaringen, waar je later profijt van zult hebben.

quote:
en als ik dan zoals vandaag alleen maar schreeuwende klassn heb (zelfs als er nog anderen met een SO bezig zijn) zakt de moed me weleens in de schoenen. het is echt onacceptabel, maar hoe ik het ook aanpak - hard, zacht, aardig, boos - er is geen enkele reactie..
Ik denk dat elke docent in zijn beginfase dit soort situaties heeft meegemaakt, dus je bent niet de enige. Blijf er voor gaan, en probeer uit elke les - hoe mis hij volgens jouw gevoel ook liep - een positief punt te halen. Alle begin is moeilijk, 't klinkt cliché, maar zo is het wel.

quote:
edit: ik zit nu als ik een lesdag heb meestal van half negen tot half zeven op school, drie keer in de week, maar dan doe ik thuis niks of heel weinig, dat is wel fijn
Dat is wel erg lang, vind je niet? Ik vind het juist fijn om thuis rustig nog wat te kunnen aanklooien. Dan zit je ook gewoon in je vertrouwde omgeving. School is ook zo ongezellig vaak. Mja, je zit natuurlijk met dat gesleep met die boeken he, da's wel vervelend ja.

[ Bericht 3% gewijzigd door Baba-O-Riley op 17-09-2010 22:47:00 ]
.
  zaterdag 18 september 2010 @ 09:44:49 #38
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_86563903
Ik kan me voorstellen dat het voor kwak prettig is om van half 9 tot half 7 op school te zijn. Ik ben zelf van 9 tot 17:30 op school en ik hoef thuis ook niets meer te doen (ik wil proberen om alleen op zaterdagmiddag of zondagmiddag (afh van wat ik verder gepland heb) en donderdagochtend thuis nog wat te moeten doen, zodat ik doordeweeks 's avonds gewoon lekker vrij ben verder).

Verder heb ik dat probleem van leerlingen die maar luidruchtig blijven (ook tijdens een toets) ook en ik heb dan maar vijf leerlingen. Gisteren hadden ze een toets en ze wilden maar niet stil worden op mijn verzoek. Op een gegeven moment zei ik dat ik iedereen een 1 zou geven als het nu niet stil zou worden en daar werd het nog rumoeriger van ("Dat mag u helemaal niet doen!" etc). Gelukkig werd het na 20 minuten redelijk stil, maar ik heb geen overwicht over die klas en dat wil ik wel krijgen.
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 18 september 2010 @ 09:46:01 #39
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_86563920
Oh ja, in het eerste jaar is het veel werk, maar later heb je er profijt van! Ik heb nu zelfs al licht profijt van materiaal uit mijn stagejaar.

Kwak, kun je de collega die met zwangerschapsverlof is niet even bellen? Dat heeft iemand bij mij op school ook gedaan.
Niet meer actief op Fok!
pi_86564141
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 09:46 schreef Viking84 het volgende:
Oh ja, in het eerste jaar is het veel werk, maar later heb je er profijt van! Ik heb nu zelfs al licht profijt van materiaal uit mijn stagejaar.

Kwak, kun je de collega die met zwangerschapsverlof is niet even bellen? Dat heeft iemand bij mij op school ook gedaan.
hm, dat is een beetje problematisch. ze is nú aan t bevallen als t goed is (uitgerekend afgelopen week) ;)

maar ook omdat ze over mijn hoofd porobeert nog vanalles te regelen en bepalen over 5 vwo, terwijl het dit jaar écht mijn klas is. als zij terugkomt komt ze ook in de onderbouw en hou ik 5 vwo (terwijl ze normaal 5 vwo heeft). er is dus een beetje een spanningsveld tussen het echt mijn klas laten zijn en dan ook alles zelf moeten doen, of als een soort stagiair haar alles laten bepalen - dat laatste zie ik ook niet zitten want ik ben het niet eens met sommige van haar ideeën. plus wat zij wil is nóg meer werk voor mij soms, omdat ik niet "al jaren" dat programma zo draai. ze heeft ook eerder echt niks aan mij laten weten, alleen aan mn collega's... ze heeft mij gewoon overgslagen... -O-

dus ja, ik probeer t maar even zo. volgende week ga ik de toetsen gewoon inplannen en de vaardigheden eromheen plannen, elke les iets.
Kwak
  zaterdag 18 september 2010 @ 10:18:31 #41
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_86564448
Oh ja, dat maakt het verhaal wel anders ja.

Zo is mijn collega ook een beetje. Ik heb me voorgenomen om dit jaar nog zoveel mogelijk gebruik te maken van haar expertise en haar jaarplanning (met eigen accenten natuurlijk, ik kan bijvoorbeeld voor een ander boek kiezen). Ik hoef niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar ik ben ook niet van plan om klakkeloos over te nemen wat zij doet. Voor dit jaar is het echter wel veilig om haar plan te volgen, omdat ik me niet heb kunnen voorbereiden en omdat ik nog nooit bovenbouwklassen heb lesgegeven (muv VMBO examenklas dan).
Niet meer actief op Fok!
pi_86567616
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 22:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik denk dat elke docent in zijn beginfase dit soort situaties heeft meegemaakt, dus je bent niet de enige. Blijf er voor gaan, en probeer uit elke les - hoe mis hij volgens jouw gevoel ook liep - een positief punt te halen. Alle begin is moeilijk, 't klinkt cliché, maar zo is het wel.
Dit is echt zo hoor, Kwakz0r! Als je even op mijn blog kijkt (linkje in m'n sig, even scrollen, het heet 'Zweten' :+ ) dan zie je daar een stukje over mijn eerste lessen: dat is waargebeurd inclusief rondvliegende plantenbakvulling. Inmiddels begin ik mijn les door te zeggen 'Dames en heren, we gaan beginnen' o.i.d. en dan is het stil. Daar groei je vanzelf in. Na mijn eerste jaar heb ik sterk overwogen om te stoppen, want ik had ook zulke situaties in de klas als die jij beschrijft en ik vond het zó zwaar. Ik besloot om het af te laten hangen van mijn tweede jaar: als dat weer zo zwaar zou zijn, zou ik wat anders gaan doen. Gek genoeg ging het in mijn tweede jaar vanaf dag 1 veel beter, terwijl ik niks concreet had veranderd. De leerlingen leren je kennen, je wordt een vertrouwd figuur in de school en ze weten ook nog dat je dus niet zo gek te krijgen bent dat je weg blijft. Ik heb nooit meer zulke problemen gehad als in mijn eerste jaar, in de verste verte niet.

Daar heb je nu misschien niet zoveel aan, maar wellicht geeft het je een beetje moed: het blijft niet per se zo!

Edit: en ben je al lid van Digischool? Daar kun je vaak mooi lesmateriaal vandaan halen. Voor exemplaren van de methode is het aanvragen van beoordelingsexemplaren inderdaad een goede. En op Marktplaats is ook vaak wel wat te vinden!
  zaterdag 18 september 2010 @ 13:36:13 #43
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_86568906
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 09:44 schreef Viking84 het volgende:
Ik kan me voorstellen dat het voor kwak prettig is om van half 9 tot half 7 op school te zijn. Ik ben zelf van 9 tot 17:30 op school en ik hoef thuis ook niets meer te doen (ik wil proberen om alleen op zaterdagmiddag of zondagmiddag (afh van wat ik verder gepland heb) en donderdagochtend thuis nog wat te moeten doen, zodat ik doordeweeks 's avonds gewoon lekker vrij ben verder).
Ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk. Ik persoonlijk vind het prettig om thuis te werken. Dan voelt het voor mij niet als 'werk'. Voor mij is het maken van lesmateriaal pure ontspanning - hoe raar het misschien ook klinkt. Proefwerken nakijken valt daar dan weer níet onder! :D

quote:
Op zaterdag 18 september 2010 10:18 schreef Viking84 het volgende:
Zo is mijn collega ook een beetje. Ik heb me voorgenomen om dit jaar nog zoveel mogelijk gebruik te maken van haar expertise en haar jaarplanning (met eigen accenten natuurlijk, ik kan bijvoorbeeld voor een ander boek kiezen).
Moet je inderdaad ook doen. In mijn eerste twee jaar volgde ik precies alles wat mijn directe collega (type rot-in-het-vak) had uitgestippeld en ontwikkeld. In die eerste jaren ben je toch voornamelijk bezig met het hoofd boven water houden en dan heb je weinig inzicht/fut/kennis om even een heel lesprogramma samen te stellen. Dat kun je m.i. pas als je zo'n jaar eens eerst helemaal gedraaid hebt. Wat kom je allemaal tegen gedurende het jaar? Als je dat zelf ervaren hebt, kun je gaan aanpassen. Dat heb ik ook gedaan.
Eerst eens het hele schooljaar op me laten inwerken, en daarna stukje voor stukje mijn eigen dingen toegevoegd en mijn stempel er op gedrukt. Nu heb ik het precies zoals ik het wil. (De directe collega is al jaren met pensioen overigens)

quote:
Op zaterdag 18 september 2010 12:49 schreef Jentin het volgende:
Als je even op mijn blog kijkt
Leuk blog. Je hebt een leuke schrijfstijl. :)

quote:
Op zaterdag 18 september 2010 12:49 schreef Jentin het volgende:
Gek genoeg ging het in mijn tweede jaar vanaf dag 1 veel beter, terwijl ik niks concreet had veranderd. De leerlingen leren je kennen, je wordt een vertrouwd figuur in de school en ze weten ook nog dat je dus niet zo gek te krijgen bent dat je weg blijft. Ik heb nooit meer zulke problemen gehad als in mijn eerste jaar, in de verste verte niet.
Helemaal mee eens!

[ Bericht 2% gewijzigd door Baba-O-Riley op 18-09-2010 13:56:54 ]
.
pi_86571683
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 18:08 schreef DevilsAndDust het volgende:
"Hoe heb je ze zo stil gekregen? :o."
Vertel! Wat doe je waardoor het zo goed gaat, denk je?

(Mensen praten doorgaans alleen over het hoe en waarom van een les die minder ging, maar het is net zo interessant om te horen over het hoe en waarom van een les die goed gaat.)
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zaterdag 18 september 2010 @ 15:48:57 #45
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_86572023
Leuke blog idd :Y. Herkenbaar ook. Maar tegelijkertijd wil ik mijn makkelijke klassen ook niet missen, want dat zijn toch even rustpuntjes tussen de hectiek door ;).
Niet meer actief op Fok!
pi_86572265
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 20:59 schreef kwakz0r het volgende:


ik begin t nu een beetje in de vingers te krijgen, maar ik vind t nog steeds erg veel werk... en als ik dan zoals vandaag alleen maar schreeuwende klassn heb (zelfs als er nog anderen met een SO bezig zijn) zakt de moed me weleens in de schoenen. het is echt onacceptabel, maar hoe ik het ook aanpak - hard, zacht, aardig, boos - er is geen enkele reactie.... volgende les komt er nablijven aan te pas. ik heb teamvergadering maar ze mogen naar de conrector zei ze tegen me. pfff.
Ik denk dat je even heel bewust voor een strategie moet kiezen en die dan consequent moet uitvoeren. Hoe duidelijker jij daarin bent, hoe sneller de leerlingen snappen wat je wil en niet wil. Bespreek het ook vooral met een conrector, teamleider of met collega's die je vertrouwt.

Het klinkt soms heel kinderachtig maar dat is het in het begin (en in je eerste jaar als je de 'nieuwe' bent) soms ook. Daar pluk je later wel de vruchten van. Ze zijn op zoek naar de grenzen dus daar moet je heel veel duidelijkheid tegenover zetten. En heel consequent zijn. Daarnaast vooral ook heel veel complimenten geven als ze het wel goed doen. Heel vermoeiend hoor.

quote:
ik vind het vooral lastig als ik zelf ook nog materiaal moet maken, zoals voor V5 literatuur en brieven en grammatica... dat is gewoon echt heel pittig als je pas 3 weken voor de klas staat...
Heb je helemaal geen boek? Ga anders eens te vragen bij docenten op andere scholen. Sommige scholen hebben PTA's ook op hun website staan. Dat kun je als inspiratie gebruiken. Of gewoon contact opnemen en zeggen dat je graag wat tips en adviezen wil. Zeker weten dat er wel docenten zijn die je dan wat willen vertellen. Heb je ook al eens bij SLO gekeken? http://www.leermiddelenplein.nl/
Of vakrelateerde websites? Het wiel is al zo vaak uitgevonden, blijf dus niet in je eentje ploeteren.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_86572384
dank voor de hulp allemaal :*
Kwak
  zondag 19 september 2010 @ 18:12:24 #48
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_86607489
Pff.. als mentor zijnde zijn er maar weinig problemen waar ik geen oplossing voor kan verzinnen, maar met die typische meidenjankprobleempjes kan ik écht niks. }:|
Donderdag ook weer zoiets. Meisje A helemaal in tranen want vriendin B had haar al 5 minuten niks meer gezegd. Vriendin B helemaal over de rooie want meisje A had niet gereageerd op een SMS. Vriendin C bemoeit zich er mee en daardoor begint vriendin B weer te janken. Vriendin D trommelt haar clan nog even bij elkaar want vriendin A moest toch nog even een lesje geleerd krijgen.. Pff.. boos kijkende meiden, uitgelopen mascara... en ik maar moeite doen om de boel gekalmeerd te krijgen. En de dag er na is er weer niks aan de hand.. :{

Geef me dan maar 2 jongens die elkaar het licht uit de ogen geslagen hebben. Dat is tenminste sneller opgelost. :D
.
pi_86609032
Dat zijn inderdaad dingen waar je zo weinig mee kunt. Ik denk dan wel eens: "waar gaat dit over?" :{

Ik ben een beetje verkouden en heb de afgelopen week op mijn toppen van m'n tenen gelopen. Veel excursies en ik was bekaf, niet vreemd dat ik ook een beetje ziekjes ben geworden. Ik moet een beetje oppassen, ik heb het idee dat ik iets teveel doe. Mijn collega waarschuwde me ook al: 'je werkt de afgelopen weken erg hard! Pas op, denk aan jezelf'
Ik zit vooral met mijn 4Mavo groep in mijn maag, vorige week door alle excursies niet gezien maar morgen zie ik ze weer. Ik ben er op gebrand om de werksfeer te verbeteren, maar op bepaalde momenten voel ik me zo machteloos en onder hoogspanning staan :{ alsof ik geblokkeerd sta. Overal kleine brandhaardjes die ik blus, maar ik vind het zo zonde dat de goed willende leerlingen eronder lijden. Mijn collega zegt dat ik me er niet druk om hoeft te maken, maar het blijft me toch bij...vreselijk gevoel.

Daarnaast mentorgesprekjes houden deze week en profielwerkstukleerlingen eens ondervragen of ze al weten wat ze gaan doen; gelukkig vrijdagavond personeelsfeestje, daarvoor nog een zwaar gesprek met Jeugdzorg (over een mentorkindje) maar het vooruitzicht van een leuke avond maakt dan veel goed :)
  zondag 19 september 2010 @ 21:07:45 #50
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_86614000
quote:
Op zondag 19 september 2010 19:10 schreef Hippos het volgende:
Ik zit vooral met mijn 4Mavo groep in mijn maag, vorige week door alle excursies niet gezien maar morgen zie ik ze weer. Ik ben er op gebrand om de werksfeer te verbeteren, maar op bepaalde momenten voel ik me zo machteloos en onder hoogspanning staan :{ alsof ik geblokkeerd sta.
Wat ik wel eens deed als het minder goed marcheerde in een klas, is een open gesprek houden met de klas. Wat is er aan de hand? Doe ik (als docent) iets verkeerd volgens hen? Hoe moeten we het aanpakken om de sfeer te verbeteren? Laat ze maar eens vertellen...
Want als de sfeer klote is, denk ik dat de leerlingen het zelf ook stiekem niet zo heel fijn vinden. Of de vervelendste leerlingen een keertje bij je roepen en een babbeltje mee houden. Maar VMBO/MAVO'ers zijn sowieso gevoelig voor persoonlijke aandacht/contact. Dus misschien daar een beetje aan gaan werken?

Ik vind persoonlijk contact altijd heel belangrijk. Een leerling met veel problemen en die vorig jaar gezakt is zei vorige week nog: "Als we nu een school hadden met leraren die allemaal zoals U waren, dan kwam ik met plezier naar school en had ik nu wél mijn diploma gehad".

En na zo'n spontane opmerking kan ik er weer een héle lange tijd tegenaan ;)
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')