Daarom vraag ik het ook omdat ik daar nog geen ervaring in heb. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een opmerking van mij in het verkeerde keelgat schiet Maar goed, even wat anders bedenkenquote:Op woensdag 15 september 2010 16:26 schreef Jentin het volgende:
[..]
Een grap is goed, maar ik kan me zo voorstellen dat deze grap z'n doel voorbij schiet. Leerlingen (echte dan, geen studenten die zich dat inbeelden te zijn) schieten ook wel 'ns in de hysterische modus van zoiets. 'Wat zegt ze nou? Huh?! Watisdat? Noujaaaa, dat hebben we nog helemaal niet gehad! Ik snap er nou al weer geen zak van. Tssss' Ofzoiets. Let wel: hoeft niet, maar kan wel. Als ik aan mijn eigen leerlingen denk, schat ik in dat ze het vooral een rare actie zouden vinden.
Ik denk dat er wel andere manieren zijn om de aandacht te trekken zonder ze de stuipen op het lijf te jagen. Maar goed, geen klas en geen docent zijn hetzelfde. En wie ben ik verder ?
quote:Op vrijdag 17 september 2010 18:01 schreef Viking84 het volgende:
Maar los daarvan: ja, het gaat goed .
quote:Op vrijdag 17 september 2010 18:08 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hier gaat het ook goed! Heb nu 6 lessen zelfstandig gegeven. Was wel mooi, op een gegeven moment kwam m'n vakcoach binnenlopen tijdens een les aan V3. Het eerste wat ze vroeg: "Hoe heb je ze zo stil gekregen? ."
ik heb moeten vechten als een leeuw om de enkele exemplaren die ik nu heb... alle andere docenten hebben wel twee exemplaren. ten minste, degenen die uberhaupt nog het boek gebruiken om lessen voor te bereiden... er is niks meer...quote:Op donderdag 16 september 2010 08:17 schreef Jentin het volgende:
kwakz0r, voor wat betreft het meeslepen van boeken: kun je niet vragen of er ergens in school nog exemplaren liggen? Ik heb namelijk een setje thuis en een setje in mijn lokaal: geen gesleep dus. Met een beetje mazzel is er nog wel wat bijeen te sprokkelen.
havo 4 heb ik nu tot de herfstvakantie gepland, precies zoals jij zegt, rond toetsen en vaardigheden. samen met een collega die de andere klas draait. v5 heb ik niet eens een PTA van, wel een toetsenplan en een oud PTA. Ik draai in mn eentje de enige V5 klas, en voel me nog steeds nogal verloren... neiamdn van mn collega's heeft namelijk de laatste jaren die klas gedaan, dat deed de collega die nu met zwangerschapsverlof is...quote:Wat bedoel je met bijwerken van de studieplanners? Als troost kan ik je zeggen dat lesvoorbereiding je steeds minder tijd zal kosten, en sommige lessen kun je uiteindelijk zelfs wel draaien zonder voorbereiding.
Misschien kun je eens bij de uitgever informeren naar gebruikersexemplaren of present-exemplaren? Volgens mij hoef je dan alleen de verzendkosten te betalen, of een fractie van de normale prijs (evt. van sectiebudget af laten halen). Dan heb je tenminste een exemplaar voor op school én thuis. Scheelt sleepwerk.quote:Op vrijdag 17 september 2010 20:59 schreef kwakz0r het volgende:
ik heb moeten vechten als een leeuw om de enkele exemplaren die ik nu heb... alle andere docenten hebben wel twee exemplaren. ten minste, degenen die uberhaupt nog het boek gebruiken om lessen voor te bereiden... er is niks meer...
Dat is het ook. Je doet nu alles voor de eerste keer, veel nieuwe ervaringen, indrukken, problemen - ja, dat kost inderdaad veel tijd en werk. Maar, je zult merken dat het langzaam steeds soepeler gaat. Zie dit als leerervaringen, waar je later profijt van zult hebben.quote:ik begin t nu een beetje in de vingers te krijgen, maar ik vind t nog steeds erg veel werk...
Ik denk dat elke docent in zijn beginfase dit soort situaties heeft meegemaakt, dus je bent niet de enige. Blijf er voor gaan, en probeer uit elke les - hoe mis hij volgens jouw gevoel ook liep - een positief punt te halen. Alle begin is moeilijk, 't klinkt cliché, maar zo is het wel.quote:en als ik dan zoals vandaag alleen maar schreeuwende klassn heb (zelfs als er nog anderen met een SO bezig zijn) zakt de moed me weleens in de schoenen. het is echt onacceptabel, maar hoe ik het ook aanpak - hard, zacht, aardig, boos - er is geen enkele reactie..
Dat is wel erg lang, vind je niet? Ik vind het juist fijn om thuis rustig nog wat te kunnen aanklooien. Dan zit je ook gewoon in je vertrouwde omgeving. School is ook zo ongezellig vaak. Mja, je zit natuurlijk met dat gesleep met die boeken he, da's wel vervelend ja.quote:edit: ik zit nu als ik een lesdag heb meestal van half negen tot half zeven op school, drie keer in de week, maar dan doe ik thuis niks of heel weinig, dat is wel fijn
hm, dat is een beetje problematisch. ze is nú aan t bevallen als t goed is (uitgerekend afgelopen week)quote:Op zaterdag 18 september 2010 09:46 schreef Viking84 het volgende:
Oh ja, in het eerste jaar is het veel werk, maar later heb je er profijt van! Ik heb nu zelfs al licht profijt van materiaal uit mijn stagejaar.
Kwak, kun je de collega die met zwangerschapsverlof is niet even bellen? Dat heeft iemand bij mij op school ook gedaan.
Dit is echt zo hoor, Kwakz0r! Als je even op mijn blog kijkt (linkje in m'n sig, even scrollen, het heet 'Zweten' ) dan zie je daar een stukje over mijn eerste lessen: dat is waargebeurd inclusief rondvliegende plantenbakvulling. Inmiddels begin ik mijn les door te zeggen 'Dames en heren, we gaan beginnen' o.i.d. en dan is het stil. Daar groei je vanzelf in. Na mijn eerste jaar heb ik sterk overwogen om te stoppen, want ik had ook zulke situaties in de klas als die jij beschrijft en ik vond het zó zwaar. Ik besloot om het af te laten hangen van mijn tweede jaar: als dat weer zo zwaar zou zijn, zou ik wat anders gaan doen. Gek genoeg ging het in mijn tweede jaar vanaf dag 1 veel beter, terwijl ik niks concreet had veranderd. De leerlingen leren je kennen, je wordt een vertrouwd figuur in de school en ze weten ook nog dat je dus niet zo gek te krijgen bent dat je weg blijft. Ik heb nooit meer zulke problemen gehad als in mijn eerste jaar, in de verste verte niet.quote:Op vrijdag 17 september 2010 22:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik denk dat elke docent in zijn beginfase dit soort situaties heeft meegemaakt, dus je bent niet de enige. Blijf er voor gaan, en probeer uit elke les - hoe mis hij volgens jouw gevoel ook liep - een positief punt te halen. Alle begin is moeilijk, 't klinkt cliché, maar zo is het wel.
Ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk. Ik persoonlijk vind het prettig om thuis te werken. Dan voelt het voor mij niet als 'werk'. Voor mij is het maken van lesmateriaal pure ontspanning - hoe raar het misschien ook klinkt. Proefwerken nakijken valt daar dan weer níet onder!quote:Op zaterdag 18 september 2010 09:44 schreef Viking84 het volgende:
Ik kan me voorstellen dat het voor kwak prettig is om van half 9 tot half 7 op school te zijn. Ik ben zelf van 9 tot 17:30 op school en ik hoef thuis ook niets meer te doen (ik wil proberen om alleen op zaterdagmiddag of zondagmiddag (afh van wat ik verder gepland heb) en donderdagochtend thuis nog wat te moeten doen, zodat ik doordeweeks 's avonds gewoon lekker vrij ben verder).
Moet je inderdaad ook doen. In mijn eerste twee jaar volgde ik precies alles wat mijn directe collega (type rot-in-het-vak) had uitgestippeld en ontwikkeld. In die eerste jaren ben je toch voornamelijk bezig met het hoofd boven water houden en dan heb je weinig inzicht/fut/kennis om even een heel lesprogramma samen te stellen. Dat kun je m.i. pas als je zo'n jaar eens eerst helemaal gedraaid hebt. Wat kom je allemaal tegen gedurende het jaar? Als je dat zelf ervaren hebt, kun je gaan aanpassen. Dat heb ik ook gedaan.quote:Op zaterdag 18 september 2010 10:18 schreef Viking84 het volgende:
Zo is mijn collega ook een beetje. Ik heb me voorgenomen om dit jaar nog zoveel mogelijk gebruik te maken van haar expertise en haar jaarplanning (met eigen accenten natuurlijk, ik kan bijvoorbeeld voor een ander boek kiezen).
Leuk blog. Je hebt een leuke schrijfstijl.quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:49 schreef Jentin het volgende:
Als je even op mijn blog kijkt
Helemaal mee eens!quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:49 schreef Jentin het volgende:
Gek genoeg ging het in mijn tweede jaar vanaf dag 1 veel beter, terwijl ik niks concreet had veranderd. De leerlingen leren je kennen, je wordt een vertrouwd figuur in de school en ze weten ook nog dat je dus niet zo gek te krijgen bent dat je weg blijft. Ik heb nooit meer zulke problemen gehad als in mijn eerste jaar, in de verste verte niet.
Vertel! Wat doe je waardoor het zo goed gaat, denk je?quote:Op vrijdag 17 september 2010 18:08 schreef DevilsAndDust het volgende:
"Hoe heb je ze zo stil gekregen? ."
Ik denk dat je even heel bewust voor een strategie moet kiezen en die dan consequent moet uitvoeren. Hoe duidelijker jij daarin bent, hoe sneller de leerlingen snappen wat je wil en niet wil. Bespreek het ook vooral met een conrector, teamleider of met collega's die je vertrouwt.quote:Op vrijdag 17 september 2010 20:59 schreef kwakz0r het volgende:
ik begin t nu een beetje in de vingers te krijgen, maar ik vind t nog steeds erg veel werk... en als ik dan zoals vandaag alleen maar schreeuwende klassn heb (zelfs als er nog anderen met een SO bezig zijn) zakt de moed me weleens in de schoenen. het is echt onacceptabel, maar hoe ik het ook aanpak - hard, zacht, aardig, boos - er is geen enkele reactie.... volgende les komt er nablijven aan te pas. ik heb teamvergadering maar ze mogen naar de conrector zei ze tegen me. pfff.
Heb je helemaal geen boek? Ga anders eens te vragen bij docenten op andere scholen. Sommige scholen hebben PTA's ook op hun website staan. Dat kun je als inspiratie gebruiken. Of gewoon contact opnemen en zeggen dat je graag wat tips en adviezen wil. Zeker weten dat er wel docenten zijn die je dan wat willen vertellen. Heb je ook al eens bij SLO gekeken? http://www.leermiddelenplein.nl/quote:ik vind het vooral lastig als ik zelf ook nog materiaal moet maken, zoals voor V5 literatuur en brieven en grammatica... dat is gewoon echt heel pittig als je pas 3 weken voor de klas staat...
Wat ik wel eens deed als het minder goed marcheerde in een klas, is een open gesprek houden met de klas. Wat is er aan de hand? Doe ik (als docent) iets verkeerd volgens hen? Hoe moeten we het aanpakken om de sfeer te verbeteren? Laat ze maar eens vertellen...quote:Op zondag 19 september 2010 19:10 schreef Hippos het volgende:
Ik zit vooral met mijn 4Mavo groep in mijn maag, vorige week door alle excursies niet gezien maar morgen zie ik ze weer. Ik ben er op gebrand om de werksfeer te verbeteren, maar op bepaalde momenten voel ik me zo machteloos en onder hoogspanning staan alsof ik geblokkeerd sta.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |