ja dat was lachen gieren brullen, de allereerste vergaderdag meteenquote:Op dinsdag 7 september 2010 21:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Welkom in deel 21 van ons Docenten Topic. Het gezellige topic voor iedereen die in het onderwijs werkzaam is of van plan is dit te gaan doen.
We hadden het over de schoolfotograaf.
Ik weet nog een keer dat een 4 VMBO klas zich moest opstellen voor de examenfoto. De fotograaf telt tot 3 en bij 3 draaien álle leerlingen zich tegelijkertijd naar links. Ik stond toe te kijken en ik lag gestrekt op de grond van het lachen![]()
Maar maken ze bij jullie ook wel eens groepfoto's van het personeel? Dat is ook altijd lachen, gieren, brullen.
Fotograaf: "Ja, die kale meneer daar rechts, u moet een beetje meer schuiven. Mevrouw, kunt u even opletten?"
Directeur: "Wie was dat.. Geef me de naam maar..."
Fotograaf: "Kijken jullie allemaal even naar mij. Lach je tanden bloot"
Docent: "Ja bullshit. Ik héb geen tanden meer"![]()
die dip heb ik dus op zondag, mis nog wat vertrouwen en vooral soms controle en heb een paar van de drukste klassen, en moet echt gaan optreden enzo. En dan heb ik bijv. weer een leuk uur met een eerste klas en dan is het weer even helemaal goed. Maar goed, zo maar eens gaan voorbereiden voor deze week dus.quote:Op donderdag 9 september 2010 18:10 schreef kwakz0r het volgende:
wat fijn DaD! Ik heb mijn inmiddels regular donderdag-dipje. zie op tegen morgen, terwijl ik weet dat ik t gewoon leuk ga vinden als ik er weer sta.
maak me verder soms zorgen of ik t niet heel slecht doe ofzo, omdat ze zo druk zijn... beetje twijfels aan mn capaciteiten ineens
ik ben net 1 maand bezig met de eerstegraads opleiding en sta sinds 2 weken voor de klasquote:Op maandag 13 september 2010 19:16 schreef rhubarbje het volgende:
hoeveelste jaars ben je kwakz0r?
Uiteraard lukt dat nog niet altijd
en het is het beste als dat wel allemaal optimaal is
maar je hebt nu heus geen zieltjes voor altijd beschadigd
Komt goed!
(sorry ik lees hier al een tijdje mee maar ik kon het nu niet laten om te posten...
Je bent zo streng voor jezelf idd! Is jammer)
en wat deed je daar voor? (gewoon even nieuwsgierig hoor)quote:Op maandag 13 september 2010 19:19 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik ben net 1 maand bezig met de eerstegraads opleiding en sta sinds 2 weken voor de klas
daarvoor was ik aan het promoveren en gaf ik wel wat werkgroepen aan bachelorstudenten.quote:Op maandag 13 september 2010 19:22 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
en wat deed je daar voor? (gewoon even nieuwsgierig hoor)
Nou zie je!
Uiteraard kun je dat allemaal nog niet, daarom studeer je nog
Komt helemaal goed
Op wat voor niveau geef je les? (ook gewoon weer even voor mijn nieuwsgierigheid)
Vind het ook vrij confronterend, zelf ook net begonnen nu en ik zie wat ik fout doe, en weet ook wat ik wil/moet doen maar krijg het er nog niet uit. Morgen wel, neem ik me voor ;-)quote:Op maandag 13 september 2010 19:10 schreef kwakz0r het volgende:
ik had vandaag een zware dag op de opleiding. heel confronterend allemaal en zat/zit er echt even doorheen. de begeleidster wees me erop dat ik veel te streng ben voor mezelf, maar ik vind het zo moeilijk te lezen over het belang van leerklimaat en de relatie met je klas etc. en te beseffen dat het allemaal nog niet lukt...
boe....
zie een beetje op tegen morgen...
ah tnx voor de info!quote:Op maandag 13 september 2010 19:27 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
daarvoor was ik aan het promoveren en gaf ik wel wat werkgroepen aan bachelorstudenten.
ik geef les aan 1 mavo, 2 mavo, 4 havo en 5 vwo.
Dat had ik tijdens mijn stage en opleidingsjaar ook en nog steeds hoor. Dat ligt voor een deel in de aard van het beestje. Je moet om leren gaan met de druk die je jezelf op legt. Je kan die lat voor jezelf hoog leggen, maar als je daardoor 'm steeds niet haalt is geen enkele les voor je gevoel goed en ga je langzaam malen en malen. Je moet voorkomen dat je honger naar verbetering niet tegen je gaat werken en je een soort controlfreak gaat worden. Lang niet alles wat je wilt bereiken lukt, zeker niet in dat eerste jaar. Eerst ben je vooral bezig met het begrijpen hoe een les in elkaar zit, daarna richt je je misschien meer op het klassenmangement en daarna meer op dat leefklimaat en ga je meer investeren in de personen achter de leerlingen. Je maakt een groeiproces door dat jaren duurt, zo niet je hele carrière. En in sommige dingen ga je uitblinken, in andere dingen ben je wat minder goed misschien. Al doende kom je daarachter. Maar leer vooral te genieten van de zaken en aspecten die wel lukken. Die zijn erg belangrijk. Ik weet dat mijn zwakke punt mijn klassenmangement soms is, daar werk ik aan. Ik baalde daar ook lang over, maar je moet je er ook niet blind op gaan focusen. De perfecte docent bestaat niet, echt niet.quote:Op maandag 13 september 2010 19:10 schreef kwakz0r het volgende:
ik had vandaag een zware dag op de opleiding. heel confronterend allemaal en zat/zit er echt even doorheen. de begeleidster wees me erop dat ik veel te streng ben voor mezelf, maar ik vind het zo moeilijk te lezen over het belang van leerklimaat en de relatie met je klas etc. en te beseffen dat het allemaal nog niet lukt...
boe....
zie een beetje op tegen morgen...
Mooi gezegd, en zeker ook wel iets om mezelf voor te houden. Want stiekem baal ik enorm dat ik na twee weken nog behoorlijk zoekende ben op bepaalde gebieden, wat natuurlijk eigenlijk nergens op slaat, maar toch....quote:Op dinsdag 14 september 2010 07:54 schreef mane het volgende:
Je moet het ook maar zo zien: als lesgeven zo makkelijk was dat je het binnen een jaartje helemaal onder de knie zou kunnen hebben en niet meer zou kunnen groeien, dan zou je het onderwijs uit verveling ook weer snel verlaten. Als je weet dat je dit nog wel even wilt doen, dan is het juist fijn dat het niet zo makkelijk gaat. Als je maar wel weet dat je het wilt.
Een grap is goed, maar ik kan me zo voorstellen dat deze grap z'n doel voorbij schiet. Leerlingen (echte dan, geen studenten die zich dat inbeelden te zijn) schieten ook wel 'ns in de hysterische modus van zoiets. 'Wat zegt ze nou? Huh?! Watisdat? Noujaaaa, dat hebben we nog helemaal niet gehad! Ik snap er nou al weer geen zak van. Tssss' Ofzoiets. Let wel: hoeft niet, maar kan wel. Als ik aan mijn eigen leerlingen denk, schat ik in dat ze het vooral een rare actie zouden vinden.quote:Op woensdag 15 september 2010 12:04 schreef Maraca het volgende:
Even een vraagje
Ik moet volgende week een presentatie geven voor medestudenten op de lerarenopleiding. Nu moeten zij doen alsof ze mijn leerlingen zijn. Nu vroeg ik me af wat voor effect het heeft om een grapje te maken voordat je begint met de les. Ik moet nu de rollen gastvrouw, presentatrice en didacticus op me nemen en het leek me wat om de klas even te laten schrikkenDus in plaats van "we gaan beginnen met de waardekringloop" beginnen met "vandaag gaan we kijken naar intracommunautaire leveringen tussen verschillende ondernemingen, zowel nationaal als internationaal" met het doel dat ze allemaal even stil zijn en de aandacht echt bij mij ligt. Om vervolgens te zeggen dat we dat niet gaan doen en verder gaan met de waardekringloop.
Do or don't?
Daarom vraag ik het ook omdat ik daar nog geen ervaring in heb. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een opmerking van mij in het verkeerde keelgat schietquote:Op woensdag 15 september 2010 16:26 schreef Jentin het volgende:
[..]
Een grap is goed, maar ik kan me zo voorstellen dat deze grap z'n doel voorbij schiet. Leerlingen (echte dan, geen studenten die zich dat inbeelden te zijn) schieten ook wel 'ns in de hysterische modus van zoiets. 'Wat zegt ze nou? Huh?! Watisdat? Noujaaaa, dat hebben we nog helemaal niet gehad! Ik snap er nou al weer geen zak van. Tssss' Ofzoiets. Let wel: hoeft niet, maar kan wel. Als ik aan mijn eigen leerlingen denk, schat ik in dat ze het vooral een rare actie zouden vinden.
Ik denk dat er wel andere manieren zijn om de aandacht te trekken zonder ze de stuipen op het lijf te jagen. Maar goed, geen klas en geen docent zijn hetzelfde. En wie ben ik verder?
quote:Op vrijdag 17 september 2010 18:01 schreef Viking84 het volgende:
Maar los daarvan: ja, het gaat goed.
quote:Op vrijdag 17 september 2010 18:08 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hier gaat het ook goed! Heb nu 6 lessen zelfstandig gegeven. Was wel mooi, op een gegeven moment kwam m'n vakcoach binnenlopen tijdens een les aan V3. Het eerste wat ze vroeg: "Hoe heb je ze zo stil gekregen?."
ik heb moeten vechten als een leeuw om de enkele exemplaren die ik nu heb... alle andere docenten hebben wel twee exemplaren. ten minste, degenen die uberhaupt nog het boek gebruiken om lessen voor te bereiden... er is niks meer...quote:Op donderdag 16 september 2010 08:17 schreef Jentin het volgende:
kwakz0r, voor wat betreft het meeslepen van boeken: kun je niet vragen of er ergens in school nog exemplaren liggen? Ik heb namelijk een setje thuis en een setje in mijn lokaal: geen gesleep dus. Met een beetje mazzel is er nog wel wat bijeen te sprokkelen.
havo 4 heb ik nu tot de herfstvakantie gepland, precies zoals jij zegt, rond toetsen en vaardigheden. samen met een collega die de andere klas draait. v5 heb ik niet eens een PTA van, wel een toetsenplan en een oud PTA. Ik draai in mn eentje de enige V5 klas, en voel me nog steeds nogal verloren... neiamdn van mn collega's heeft namelijk de laatste jaren die klas gedaan, dat deed de collega die nu met zwangerschapsverlof is...quote:Wat bedoel je met bijwerken van de studieplanners? Als troost kan ik je zeggen dat lesvoorbereiding je steeds minder tijd zal kosten, en sommige lessen kun je uiteindelijk zelfs wel draaien zonder voorbereiding.
Misschien kun je eens bij de uitgever informeren naar gebruikersexemplaren of present-exemplaren? Volgens mij hoef je dan alleen de verzendkosten te betalen, of een fractie van de normale prijs (evt. van sectiebudget af laten halen). Dan heb je tenminste een exemplaar voor op school én thuis. Scheelt sleepwerk.quote:Op vrijdag 17 september 2010 20:59 schreef kwakz0r het volgende:
ik heb moeten vechten als een leeuw om de enkele exemplaren die ik nu heb... alle andere docenten hebben wel twee exemplaren. ten minste, degenen die uberhaupt nog het boek gebruiken om lessen voor te bereiden... er is niks meer...
Dat is het ook. Je doet nu alles voor de eerste keer, veel nieuwe ervaringen, indrukken, problemen - ja, dat kost inderdaad veel tijd en werk. Maar, je zult merken dat het langzaam steeds soepeler gaat. Zie dit als leerervaringen, waar je later profijt van zult hebben.quote:ik begin t nu een beetje in de vingers te krijgen, maar ik vind t nog steeds erg veel werk...
Ik denk dat elke docent in zijn beginfase dit soort situaties heeft meegemaakt, dus je bent niet de enige. Blijf er voor gaan, en probeer uit elke les - hoe mis hij volgens jouw gevoel ook liep - een positief punt te halen. Alle begin is moeilijk, 't klinkt cliché, maar zo is het wel.quote:en als ik dan zoals vandaag alleen maar schreeuwende klassn heb (zelfs als er nog anderen met een SO bezig zijn) zakt de moed me weleens in de schoenen. het is echt onacceptabel, maar hoe ik het ook aanpak - hard, zacht, aardig, boos - er is geen enkele reactie..
Dat is wel erg lang, vind je niet? Ik vind het juist fijn om thuis rustig nog wat te kunnen aanklooien. Dan zit je ook gewoon in je vertrouwde omgeving. School is ook zo ongezellig vaak. Mja, je zit natuurlijk met dat gesleep met die boeken he, da's wel vervelend ja.quote:edit: ik zit nu als ik een lesdag heb meestal van half negen tot half zeven op school, drie keer in de week, maar dan doe ik thuis niks of heel weinig, dat is wel fijn
hm, dat is een beetje problematisch. ze is nú aan t bevallen als t goed is (uitgerekend afgelopen week)quote:Op zaterdag 18 september 2010 09:46 schreef Viking84 het volgende:
Oh ja, in het eerste jaar is het veel werk, maar later heb je er profijt van! Ik heb nu zelfs al licht profijt van materiaal uit mijn stagejaar.
Kwak, kun je de collega die met zwangerschapsverlof is niet even bellen? Dat heeft iemand bij mij op school ook gedaan.
Dit is echt zo hoor, Kwakz0r! Als je even op mijn blog kijkt (linkje in m'n sig, even scrollen, het heet 'Zweten'quote:Op vrijdag 17 september 2010 22:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik denk dat elke docent in zijn beginfase dit soort situaties heeft meegemaakt, dus je bent niet de enige. Blijf er voor gaan, en probeer uit elke les - hoe mis hij volgens jouw gevoel ook liep - een positief punt te halen. Alle begin is moeilijk, 't klinkt cliché, maar zo is het wel.
Ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk. Ik persoonlijk vind het prettig om thuis te werken. Dan voelt het voor mij niet als 'werk'. Voor mij is het maken van lesmateriaal pure ontspanning - hoe raar het misschien ook klinkt. Proefwerken nakijken valt daar dan weer níet onder!quote:Op zaterdag 18 september 2010 09:44 schreef Viking84 het volgende:
Ik kan me voorstellen dat het voor kwak prettig is om van half 9 tot half 7 op school te zijn. Ik ben zelf van 9 tot 17:30 op school en ik hoef thuis ook niets meer te doen (ik wil proberen om alleen op zaterdagmiddag of zondagmiddag (afh van wat ik verder gepland heb) en donderdagochtend thuis nog wat te moeten doen, zodat ik doordeweeks 's avonds gewoon lekker vrij ben verder).
Moet je inderdaad ook doen. In mijn eerste twee jaar volgde ik precies alles wat mijn directe collega (type rot-in-het-vak) had uitgestippeld en ontwikkeld. In die eerste jaren ben je toch voornamelijk bezig met het hoofd boven water houden en dan heb je weinig inzicht/fut/kennis om even een heel lesprogramma samen te stellen. Dat kun je m.i. pas als je zo'n jaar eens eerst helemaal gedraaid hebt. Wat kom je allemaal tegen gedurende het jaar? Als je dat zelf ervaren hebt, kun je gaan aanpassen. Dat heb ik ook gedaan.quote:Op zaterdag 18 september 2010 10:18 schreef Viking84 het volgende:
Zo is mijn collega ook een beetje. Ik heb me voorgenomen om dit jaar nog zoveel mogelijk gebruik te maken van haar expertise en haar jaarplanning (met eigen accenten natuurlijk, ik kan bijvoorbeeld voor een ander boek kiezen).
Leuk blog. Je hebt een leuke schrijfstijl.quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:49 schreef Jentin het volgende:
Als je even op mijn blog kijkt
Helemaal mee eens!quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:49 schreef Jentin het volgende:
Gek genoeg ging het in mijn tweede jaar vanaf dag 1 veel beter, terwijl ik niks concreet had veranderd. De leerlingen leren je kennen, je wordt een vertrouwd figuur in de school en ze weten ook nog dat je dus niet zo gek te krijgen bent dat je weg blijft. Ik heb nooit meer zulke problemen gehad als in mijn eerste jaar, in de verste verte niet.
Vertel! Wat doe je waardoor het zo goed gaat, denk je?quote:Op vrijdag 17 september 2010 18:08 schreef DevilsAndDust het volgende:
"Hoe heb je ze zo stil gekregen?."
Ik denk dat je even heel bewust voor een strategie moet kiezen en die dan consequent moet uitvoeren. Hoe duidelijker jij daarin bent, hoe sneller de leerlingen snappen wat je wil en niet wil. Bespreek het ook vooral met een conrector, teamleider of met collega's die je vertrouwt.quote:Op vrijdag 17 september 2010 20:59 schreef kwakz0r het volgende:
ik begin t nu een beetje in de vingers te krijgen, maar ik vind t nog steeds erg veel werk... en als ik dan zoals vandaag alleen maar schreeuwende klassn heb (zelfs als er nog anderen met een SO bezig zijn) zakt de moed me weleens in de schoenen. het is echt onacceptabel, maar hoe ik het ook aanpak - hard, zacht, aardig, boos - er is geen enkele reactie.... volgende les komt er nablijven aan te pas. ik heb teamvergadering maar ze mogen naar de conrector zei ze tegen me. pfff.
Heb je helemaal geen boek? Ga anders eens te vragen bij docenten op andere scholen. Sommige scholen hebben PTA's ook op hun website staan. Dat kun je als inspiratie gebruiken. Of gewoon contact opnemen en zeggen dat je graag wat tips en adviezen wil. Zeker weten dat er wel docenten zijn die je dan wat willen vertellen. Heb je ook al eens bij SLO gekeken? http://www.leermiddelenplein.nl/quote:ik vind het vooral lastig als ik zelf ook nog materiaal moet maken, zoals voor V5 literatuur en brieven en grammatica... dat is gewoon echt heel pittig als je pas 3 weken voor de klas staat...
Wat ik wel eens deed als het minder goed marcheerde in een klas, is een open gesprek houden met de klas. Wat is er aan de hand? Doe ik (als docent) iets verkeerd volgens hen? Hoe moeten we het aanpakken om de sfeer te verbeteren? Laat ze maar eens vertellen...quote:Op zondag 19 september 2010 19:10 schreef Hippos het volgende:
Ik zit vooral met mijn 4Mavo groep in mijn maag, vorige week door alle excursies niet gezien maar morgen zie ik ze weer. Ik ben er op gebrand om de werksfeer te verbeteren, maar op bepaalde momenten voel ik me zo machteloos en onder hoogspanning staanalsof ik geblokkeerd sta.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |