quote:Doel je daarmee op het laatste wat ik post? Jazeker? En ik ben idd te vriendelijk. Leerlingen kregen de vorige periode een uitdraai van mijn Powerpoints. Nu heb ik geen Smartboard meer en ik denk dat dat in dit opzicht in mijn voordeel gaat werken. Als het een hele lap tekst is, zal ik nog wel eens een uitzondering maken, maar voor de rest denk ik dat het een goede gewoonte is als ze aantekeningen van het bord gaan overmaken en overnemen wat ik zeg.Op zaterdag 30 oktober 2010 10:17 schreef -J-D- het volgende:
Nogmaals:
Ik ken jouw school niet, maar het is wel heel erg vriendelijk om de zaken die je zegt ook op papier te zetten. Misschien wel iets teveel van het goede. Als het echt superzwakke leerlingen zijn, is het misschien nog verstandig maar voor de rest neem je ze wel veel zelfstandigheid af.
quote:Ik denk dat het hierom gaat: een leerling stil krijgen is niet zozeer een kwestie van een x aantal keer waarschuwen en dan volgt een straf. Het omgaan met leerlingen is geen formule. Het is wel goed om dit met jezelf af te spreken, maar het is niet waar het echt om gaat. Op basis van mijn eigen ervaringen, ook met moeilijke klassen en lastige leerlingen:Op zaterdag 30 oktober 2010 09:17 schreef Viking84 het volgende:
Thanks .
Ik heb nu in mijn hoofd zitten dat ik een leerling maximaal 3 keer aanspreek: 1e keer gewoon, 2e keer maatregel (apart zetten, telefoon afpakken, benoemen wat het gevolg is als ik nog een keer moet waarschuwen), 3e keer strafmaatregel (en over die strafmaatregelen moet ik nog even nadenken: ik denk dat ik een collega ook om tips ga vragen).
Apart zetten kan dus idd en kan vaak al veel oplossen. Vanaf maandag heb ik een ander lokaal en dan krijgen de leerlingen ook een vaste plek toebedeeld.
En wat ik sowieso ook wil doen: meer 1 op 1-tjes. Als ik nu een leerling eruit stuur, zie ik hem / haar niet meer terug en er wordt niet meer over het voorval gesproken, terwijl ik zou willen dat de leerling aan het eind van de les terugkomt, zodat ik duidelijk kan maken waarom hij / zij eruit is gestuurd en afspraken kan maken voor de volgende les.
quote:Thanks . Dat van iedere les even persoonlijk contact maken met één van de leerlingen is wel een goed idee. Ik doe het op zich wel, maar niet bij elke klas en meestal ook alleen als er een duidelijke aanleiding voor is (ll komt met gipsarm op school oid ) of de leerling vraagt eerst hoe het met mij gaat .Op zaterdag 30 oktober 2010 12:02 schreef mane het volgende:
[..]
Ik denk dat het hierom gaat: een leerling stil krijgen is niet zozeer een kwestie van een x aantal keer waarschuwen en dan volgt een straf. Het omgaan met leerlingen is geen formule. Het is wel goed om dit met jezelf af te spreken, maar het is niet waar het echt om gaat. Op basis van mijn eigen ervaringen, ook met moeilijke klassen en lastige leerlingen:
Waar het dan wel echt om gaat, is dat je een leerling zo ver krijgt dat hij stil wil zijn, voor jou. Niet uit angst voor straf maar omdat je een relatie met hem/haar hebt opgebouwd. Daarom is het van het groot belang hoe je een leerling aanspreekt en hoe je die relatie opbouwt. Maak het persoonlijk (niet door te zeggen: 'doe het voor mij' want dat werkt niet. Maak van jezelf geen afhankelijke.), en wees overtuigend. Effectief communiceren op meerdere niveau's dus: zowel als een vriendelijke, sympathieke 'coach' ("hoe gaat het met je?"), als op het niveau van de strenge juf ("en nu is het afgelopen!"). Zodra leerlingen sympathie voelen, omdat ze je aardig vinden en omdat je belangstelling toont (zoveel leerlingen snakken daarnaar ) en hun belevingswereld probeert te snappen, en vinden dat je lesstof goed uitlegt, wordt het veel makkelijker om tegen ze te zeggen: oke, allemaal leuk en aardig maar nu gaan we aan de slag. Het is het switchen daartussen wat maakt dat jij de regisseur bent van de les: jij bepaalt wanneer het even gezellig kan zijn en wanneer er hard gewerkt moet worden. Belangrijk om daar bewust mee om te gaan.
Je kan dat doen door je bijvoorbeeld voor te nemen iedere les even persoonlijk contact te maken met een va de leerlingen. Maak aan het begin of het einde van de les een belangstellend praatje. Misschien doe je dit al hoor, maar ik kan dat niet afleiden uit je posts.
quote:Ja, soms zijn er leerlingen die je eigenlijk een beetje een etterbak vind (want dat is wat je van ze hebt gezien tot nu toe) en dan moet je jezelf een beetje forceren. Je kan het ook gewoon benoemen. Direct en eerlijk zijn. En vasthoudend zijn. Jezelf blijven voorhouden dat het eigenlijk gewoon kleine kinderen zijn en dat ze eigenlijk best lief zijn. . Aan de andere kant valt het mij op hoe positief die leerlingen juist reageren als je een praatje maakt. En als ze in eerste instantie lullig reageren, dan moet je je niet uit het veld laten slaan. Volgende keer gewoon weer proberen.Op zaterdag 30 oktober 2010 12:10 schreef Viking84 het volgende:
Alleen met sommige leerlingen loopt het niet zo lekker en ik vrees wel dat ik dan onecht overkom ofzo .
Ik kon het niet beter gezegd hebben!quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 12:02 schreef mane het volgende:
Waar het dan wel echt om gaat, is dat je een leerling zo ver krijgt dat hij stil wil zijn, voor jou. Niet uit angst voor straf maar omdat je een relatie met hem/haar hebt opgebouwd. Daarom is het van het groot belang hoe je een leerling aanspreekt en hoe je die relatie opbouwt. Maak het persoonlijk (niet door te zeggen: 'doe het voor mij' want dat werkt niet. Maak van jezelf geen afhankelijke.), en wees overtuigend. Effectief communiceren op meerdere niveau's dus: zowel als een vriendelijke, sympathieke 'coach' ("hoe gaat het met je?"), als op het niveau van de strenge juf ("en nu is het afgelopen!"). Zodra leerlingen sympathie voelen, omdat ze je aardig vinden en omdat je belangstelling toont (zoveel leerlingen snakken daarnaar ) en hun belevingswereld probeert te snappen, en vinden dat je lesstof goed uitlegt, wordt het veel makkelijker om tegen ze te zeggen: oke, allemaal leuk en aardig maar nu gaan we aan de slag. Het is het switchen daartussen wat maakt dat jij de regisseur bent van de les: jij bepaalt wanneer het even gezellig kan zijn en wanneer er hard gewerkt moet worden. Belangrijk om daar bewust mee om te gaan.
ik geef maar 11 uurtjes... het is mn werk, ik ben gewoon in dienst als docent, en heb de pech dat de eerstegraders op zwangerschapsverlof zijn en er een bagger-overdracht is geweest. voor 5v heb ik werkelijk vrijwel geen aanknopingspunten of steun.quote:Op maandag 1 november 2010 19:19 schreef Hippos het volgende:
Bezint eer ge...
Ik zou prioriteiten stellen, wat heeft echt voorrang en wat kan eventjes wachten? Hoeveel uur les geef je nu? Tijdens mijn 2de (LIO/DIO) stage gaf ik slechts 9 uur les, maar samen met al het werk voor de opleiding vond ik het wel te doen. Maar ik kan me voorstellen dat het met 15 of meer uren opeens erg veel wordt.
Woensdag mag ik weer lesgeven, na 2,5 week (vakantie+toetsweek)...ik ben benieuwd of ik het nog kan. Vermoed dat ik aan het einde van de dag doodmoe ben...
ik loop gewoon achter... had veel al af kunnen hebben maar heb me af laten leiden door bijzaken zoals het organiseren van concerten, zingen, het hebben van een leuke relatie etc. etc.quote:Op maandag 1 november 2010 20:21 schreef iFries het volgende:
* iFries zit er ook aan te denken op docentenopleiding te volgen .. maar damn kwakz0r, je maakt me bang
Inderdaad...quote:Op maandag 1 november 2010 21:04 schreef Hippos het volgende:
Seksleven? Dat heb ik in ruim 2 jaar dat ik les geef nog nooit meegemaakt...wel de vragen zoals 'heeft u een vriendin of vrouw' of 'bent u getrouwd' (of waar woont u? wat is uw voornaam...) maar nooit verder dan dat...
Dat is geen bijzaak, hoop ik? .quote:Op maandag 1 november 2010 21:23 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik loop gewoon achter... had veel al af kunnen hebben maar heb me af laten leiden door bijzaken zoals het hebben van een leuke relatie etc. etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |