Laatste inhoudelijke posts:quote:Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.
Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien
Ok, TS begint: Ik heb sinds ruim een jaar last van een behoorlijk zware depressie en een angststoornis met paniekaanvallen. Maar ook eerder al heb ik te maken gehad met depressies of angstklachten. Ik ben er erg gevoelig voor en het komt bij mij regelmatig terug.
Sinds november vorig jaar zit ik ziek thuis omdat ik ook paniekaanvallen begon te krijgen op mijn werk, dat was voor mij de druppel. Ik werk in de horeca en ik stond op een gegeven moment snakkend naar adem en vol hartkloppingen koffie voor gasten te maken. Ik voelde me helemaal naar worden en heb me toen gelijk ziek gemeld.
Gevoelens van angst hebben altijd wel mijn leven beheerst, niet eens zozeer bewust als wel onbewust; mijn lichaam staat eigenlijk constant paraat om dreigend gevaar aan te kunnen. Mijn huidige depressie is dan ook getriggerd door een uitputtingsslag die mijn lijf en geest te verduren kreeg door deze angsten.
Er zijn natuurlijk wel wat nare en vervelende dingen voorgevallen in mijn leven, maar ik vond altijd maar dat ik daar tegen moest kunnen en gewoon door moest gaan. Het is pas sindskort dat ik eindelijk ben gaan accepteren dat ik gewoon een best wel gevoelig persoon ben en niet zoveel kan hebben als "de meeste mensen".
Ik gebruik momenteel een antidepressiva (efexxor) en af en toe wat oxaze- of temazepam als de angst te erg wordt. Ook ben ik onder behandeling bij een psychiater en psycholoog. Deze eerste stelde voor om aan een dagbehandeling deel te nemen in het ziekenhuis. Ik denk dat ik dit wel ga doen.
Ok, nou tot zover. Als dit topic toch dubbelop is of ergens anders moet staan dan merk ik het wel.
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 00:40 schreef Elbow het volgende:
Ik heb toch besloten om hier even actief te worden. Omdat ik redelijk actief ben met een herkenbare nickname heb ik ivm Google etc. een kloon aangemaakt (hopelijk is dit geen probleem). Hieronder mijn 'verhaal', ik ben niet op zoek naar medelijden-reacties oid, maar het lijkt me toch wel opluchten om het er gewoon over te hebben en wie weet krijg ik nog een handig advies.
Vanaf de basisschool ben ik al een beetje anders qua gedrag (vergeleken met klasgenoten), ik zocht het niet om sommige activiteiten te doen, ik kon soms wat raar reageren etc. Ook heb ik het van kinds af aan moeilijk met nieuwe situaties. Soms kon ik me erg zenuwachtig maken wat resulteerde in buikpijn en soms overgeven. Ik heb de (normale) basisschool echter zonder échte problemen afgerond. Qua gedrag was ik toen nog redelijk spontaan/grappig.
Toen ik op de middelbare school kwam veranderde dit, de omgeving beviel me totaal niet. De school was groot, had teveel regels en voelde me er niet thuis... Al vanaf het begin van de middelbare school kon ik gewoon geen motivatie opbrengen om dingen die me absoluut niet interesseren te leren, wat overigens nog steeds het geval is. Maar goed, ik voelde me daar dus niet op m'n gemak... Toen heb ik het daar een paar jaar nog redelijk uitgehouden, alhoewel ik dus met allerlei dingen zat. Later zijn er wat erge dingen op elkaar gestapeld waardoor ik in een depressie terecht kwam. Die tijd was echt de ergste uit mijn leven, ik kon amper eten, had nergens zin in, ik liep ALTIJD met erge zenuwen rond, wanneer ik ergens heen moest ging dit vaak gepaard met overgeven door deze zenuwen. In die tijd slikte ik ook oxazepam. Langzaam ging het beter, ik ben naar een psycholoog gegaan, maar ik ben er zelf uiteindelijk uitgekomen.
Na deze tijd wou mijn moeder graag weten wat er nou echt met me aan de hand was, omdat ik altijd al problemen heb gehad. Door een enorm debiele test (met kinderachtige plaatje, debiele vragenlijsten etc) hebben ze een 'lichte vorm' van PDD-NOS gediagnosticeerd. Ze zeiden dat ik me niet kon verplaatsen in andere mensen enzo, wat totaal nergens op slaat. Sindsdien loop ik met deze stempel rond.
Deze moeilijk tijd duurde ongeveer een jaar. Vanaf 1 of 2 jaar geleden probeer ik mijn leven weer op te pakken. Ik ga niet uit (te druk), ik zit echter wel op voetbal, ik werk, dus met die kring ga ik af en toe om , maar veel goede vrienden heb ik helaas niet (wat tevens ook heeft te maken met die depressie en het afsluiten van contacten). Momenteel heb ik nog de nodige problemen, voornamelijk dat ik nog altijd moeite heb met nieuwe situaties en ik ben veel te onzeker... Alles gaat beter, maar ik heb nog steeds last van zenuwen voor de meest onzinnige dingen, als ik bijvoorbeeld even met de trein ergens heenga ofzo. Ik denk dat ik ook last heb van Emofotobie (angst voor braken), want ik ben bang om in omgevingen met mensen te moeten overgeven, en neem dan ook vaan een plastic zak mee omdat de angst om te kotsen blijft. Dit is de laatste jaren overigens niet zo heel vaak voorgekomen, maar toch blijven de zenuwen, wat weer gepaard gaat met buikpijn wat weer leidt tot angst voor overgeven... Ik denk dat dit komt omdat ik hier als kind veel last van heb gehad. Ik ben momenteel namelijk bezig met mijn toekomst, ik studeer nu wel, en volgend jaar zou ik eigenlijk HBO willen doen, maar deze grote verandering brengt weer teveel onzekerheid/zenuwen met zich mee, dat ik het moeilijk vind om de knoop door te hakken.
Ik probeer mijn leven nu dus op te pakken, maar ik blijf angstig en onzeker, wat weer leidt tot weinig contacten. Ik geniet op zich wel weer van het leven, en onderneem zelf dingen die ik een vorig jaar niet zou doen/durven. Toch mis ik iets, ik wil gewoon een socialer leven hebben ofzo. Ik heb nog nooit een serieuze vriendin gehad (voor mij depressie (14 jaar ofzo)een paar kleine onserieuze dingen, je kent het wel), maar ik heb gewoon nog steeds het idee dat ik eerst mijn eigen leven op moet pakken, ik heb het gevoel dat ik er niet klaar voor ben oid. Echter heb ik niet het idee dat mijn onzekerheid en angsten toch niet echt afnemen, en ik weet niet wat ik hiermee raad moet, ik heb het idee dat ik gewoon echt zo ben en het niet af zal nemen, en ik wil niet een afgezonderd leven leiden...
Jezus wat een lang verhaal. Mijn vragen tegenover jullie zijn hoe jullie gediagnosticeerd werden, omdat ik daar toch écht niet blij mee ben en de me in een aantal uitkomsten niet kan vinden. Als je tips hebt voor mijn problemen van nu, hoor ik 't graag, ik heb het idee dat ik zelf op de goede weg ben maar die onzekerheid en angsten willen niet echt afnemen. Het lucht in ieder geval wel even op...
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:10 schreef NouMooiNiet het volgende:
@Elbow, waarom zoek je geen hulp bij een GGZ of andere instantie?
Deze kan een onderzoek met je afnemen, waardoor je gediagnosticeerd kan worden, misschien komt er wel iets heel anders uit dan toen je jonger was. De testen zijn namelijk veranderd in de loop der jaren. Uitgebreider.
En met de problemen waar je nu tegenaan loopt, kom je in je eentje niet verder denk ik.
Hoe oud ben je eigenlijk?
Ik herken heel veel in je verhaal namelijk.. Misschien dat ik in t tweede topic even mijn verhaal hierneer zet.
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 08:48 schreef Murmeli het volgende:
@Elbow: inderdaad, wat noumooiniet hierboven zegt, probeer je opnieuw te laten testen. En je in ieder geval ook goed te laten behandelen voor de depressie.
Ik vind het wel heel goed van je, dat je ondanks je zenuwen dingen blijft doen, dat geeft wel een enorm sterk doorzettingsvermogen aan, lijkt mij!
En fijn dat je je verhaal kwijt konkom gerust nog eens posten als je zin hebt!
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 10:03 schreef Elbow het volgende:
Ik heb vroeger dus al van die 'behandelingen' gehad, maar ik heb nooit het idee gehad dat het daardoor beter met me ging. Eerder minder goed, omdat je alsmaar denkt 'pff, moet ik daar weer heen, alsmaar mijn problemen benadrukken' oid. Hierdoor komt er alleen maar negativiteit. Ik heb gewoon het gevoel dat ik deze problemen zelf aan moet pakken, door simpelweg een knop om te zetten...
Ik heb vorig jaar wel wat begeleiding gehad voor school, om te kijken welk 'toekomstbeeld' ik heb, voor de studie-perikelen die ik in m'n verhaal beschreef, dit hielp wel wat beter... Hiervoor heb ik ook een uitgebreide test gehad, over persoonlijkheid, intelligentie, zelfkennis etc. Zij trokken de conclusie dat ik meer dan voldoende kennis hoor te hebben voor het HBO (goed IQ), maar dat het werken met mensen (leiding geven etc) nog wat moeilijk ging. De onzekerheid/de angsten staan enkel in de weg, maar volgens mij trokken zij de diagnose van een paar jaar terug ook zeer in twijfel. Met deze begeleiding ga ik volgend jaar wel door, omdat ik daar een beter gevoel bij heb...
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 10:07 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Dan heb je geen goede begeleiding gehad denk ik. je zou er wel beter van moeten worden, juist leren hoe je positief met dingen om moet gaan. Wel fijn dat de begeleiding op school prettig is.
Als het je lukt om een knop om te zetten, zou dat mooi zijn. Als je het dan jezelf maar niet oplegt en teleurgesteld bent of boos, mocht het niet lukken.
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 10:52 schreef NouMooiNiet het volgende:
[..]
Ik heb ook vroeger veel behandeling gehad. Deze hielpen ook maar tijdelijk. Ik viel steeds weer terug in mijn depressie / afzondering / angst / vermijding.
Nu ben ik opnieuw aangemeld omdat ik weer een 'terugval' heb, en wat ze nu bij me afnemen zijn SCID-I en SCID-II onderzoeken.
Wat daar uit komt wordt gebruikt om te kijken wat voor hulp het beste past.
Dit is imo een veel uitgebreider onderzoek dan ik ooit heb gehad bij de GGZ.
De therapeut zei ook dat ze er in de loop vd jaren achter zijn gekomen dat een aantal mensen op een andere manier geholpen moeten worden.
De therapie die ik waarschijnlijk ga doen is schematherapie. Dat is met name voor mensen waarbij al veel therapie / inzichten niet heeft geholpen, omdat het probleem niet in de as-1 (oppervlakkig noem ik het maar), maar veel dieper zit, namelijk persoonlijkheidsproblemen.
Je zou eens kunnen kijken op www.moeilijkemensen.nl deze site heeft me veel duidelijk gemaakt en ook rust gegeven, dat ik niet de enige ben.
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 13:28 schreef caroline88 het volgende:
Elbow ik heb geen tip voor je maar ik blijf het topic wel volgen. Welkom hier en goed dat je je verhaal verteld hebt!
Zo kom je tenminste een stukje verder.
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 14:31 schreef Sylvana het volgende:
Elbow, goed dat je je verhaal vertelt hebt! Ik zou je ook opnieuw laten testen, de testen en behandelingen zijn erg veel veranderd de laatste jaren. Dus misschien dat er nu wel heel wat anders uit komt en er zijn nu zoveel verschillende behandelingen dat er vast wel iets bij zit dan bij jou past. Succes ermee iig!
Ik lijk weer langszaam uit het dalletje te zijn geklommen waar ik een paar weken geleden in zat. Ik heb nu ook medicatie gekregen voor het geval de spanningen me te veel worden en ben nu gelukkig ook vaker ontspannen. De begeleiding hier (ik woon vanwege mijn autisme onder begeleiding) merkt ook wel aan me dat het nu weer wat beter gaat. Maar we zijn er nog lang niet, want ik heb nog steeds moeite om mezelf overdag bezig te houden. ALs dat nog beter zou kunnen, zou ik erg tevreden moeten zijn over mijn huidige herstelperiode.quote:
Jup!quote:Op maandag 16 augustus 2010 22:34 schreef Pannenkoeken het volgende:
Davinia, ik weet hoe moeilijk het is om tijd te maken om te sporten oid. Maar probeer het echt, het helpt! Jij hebt 2 jonge kindjes? Dan zul je wel niet veel tijd hebben voor jezelf?
In ieder geval heb ik geen man/ vriend/ kinderen maar hang wel in een depressie (blijft zo'n rot zin.. Die voor mijn gevoel nog steeds niet bij mij past.. Herkenbaar iemand?) maar even echt tijd voor mezelf en mijn boosheid uitten door te sporten lucht zo enorm op!
Al duurde het wel een half jaar voor ik mezelf zover had dat ik mezelf naar de sportschool gesleept had.. Maar dit geldt natuurlijk niet voor iedereen! En is niet echt tactvol/ goed voor je motivatie om nu te zeggen, sorry..
tsja, tijd voor mezelf is nog best een issue, ja. maar ik werk halve dagen (50% arbeidsongeschikt vanwege bekkenklachten, wat inmiddels meer depressie is, maar dat doet niks af aan mijn arbeidsongeschiktheid), dus in principe zijn de momenten er wel, maar dan nog...quote:Op maandag 16 augustus 2010 09:37 schreef DaviniaHR het volgende:
...
en de reden dat ik hier weinig ben, is dat ik depressief ben (ieks, zo akelig omop te schrijven!zuigwoord de-pres-sief
![]()
naja ), post ook wel eens in het betreffende topic hier. dus tsja, dan heb ik niet altijd even veel geduld voor alle positiviteit hier
dan heb ik al mn energie nodig om overeind te blijven, om heel eerlijk te zijn
...
Ja dat had op zich wel gekund, maar toch voel ik me bezwaard dan om te zeggen dat ik naar bed ga. Ben toch echt een pleaser die het de anderen naar de zin wil maken en vergeet mezelf daar vaak bij. Inmiddels 2 dagen lekker rustig aan gedaan en kunnen uitslapen, nu gaat het wel weer redelijkquote:sylvana, kon je man/vriend ze niet entertainen toen jij er klaar mee was? works for me
weten ze van je situatie af? ben je inmiddels weer wat bijgekomen?
Fijn dat het weer wat beter lijkt te gaan en dat de medicatie helpt. Maar een zinnige dagbesteding is idd iets wat erg kan bijdragen aan een beter herstel. Zijn jullie daar wel mee bezig om iets te vinden wat je overdag kunt doen?quote:Ik lijk weer langszaam uit het dalletje te zijn geklommen waar ik een paar weken geleden in zat. Ik heb nu ook medicatie gekregen voor het geval de spanningen me te veel worden en ben nu gelukkig ook vaker ontspannen. De begeleiding hier (ik woon vanwege mijn autisme onder begeleiding) merkt ook wel aan me dat het nu weer wat beter gaat. Maar we zijn er nog lang niet, want ik heb nog steeds moeite om mezelf overdag bezig te houden. ALs dat nog beter zou kunnen, zou ik erg tevreden moeten zijn over mijn huidige herstelperiode.
Nee een burn-out is dat je overwerkt bent, en daardoor heel moe bent en weinig energie hebt enzo.quote:trouwens, een burn out is toch niet hetzelfde als een depressie? of ben ik nou raar? iemand ervaringen? kzal zo nog wel ff gluren op wikipedia wat ze erover zeggen.
Er komen wel dingen overeen met een depressie, maar het is toch anders.quote:Wat is burn-out?
Burn-out wordt ook wel het Emotional Exhaustion Syndrome genoemd. Lange tijd bestond onduidelijkheid over wat nu wel en niet onder een burn-out wordt verstaan. De definitie die bedrijfsarts en onderzoeker M. de Valk ontwikkelde wordt internationaal erkend:
Burnout is een stoornis die wordt gekenmerkt door gevoelens van uitputting van lichaam, geest en ziel. Hij ontstaat vaak in een periode van extreme stress, na zeer ingrijpende gebeurtenissen (life events) of gebeurtenissen die kort na elkaar plaats hebben gevonden zonder dat er een fase van herstel heeft kunnen optreden. Degenen die aan burn-out gaan lijden, hebben vaak de neiging om in perioden van stress juist door te gaan en onvoldoende aandacht aan zichzelf te besteden.
Bij een burn-out is uw vermogen om van lichamelijke en geestelijke vermoeidheid te herstellen sterk verminderd of verloren gegaan. Helder en systematisch denken, en het verwerken van emoties zijn hierbij verzwakt. In veel gevallen is de rek eruit, alsof er iets is geknapt.
www.bofit.nl
quote:Op maandag 16 augustus 2010 23:59 schreef Braddie het volgende:
Ik heb totaal geen zelfrespect/zelfvertrouwen.
Altijd als ik iets doe, moet ik het wel 100x na vragen of het goed is, en ik ben ook vrij wantrouwig naar mensen toe.
Ik werk in een muziekwinkel, maar als ik veel dingen moet doen als er veel mensen in de winkel zijn durf ik dit vaak niet. Als ik over straat loop/fiets doe ik dit vaak terwijl ik om me heen kijk en met gebogen hoofd loop, ik vind het ook vrij eng als ik opeens wordt aangesproken want je weet maar nooit wat er is.
Het is heel vaak "heeeeey braddie alles goed?" maar heb het ook al een paar keer gehad dat het(zelfs vandaag nog) "heey vieze kanker dikke" was.
Dat klinkt goedquote:Op maandag 16 augustus 2010 23:56 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Ik lijk weer langszaam uit het dalletje te zijn geklommen waar ik een paar weken geleden in zat. Ik heb nu ook medicatie gekregen voor het geval de spanningen me te veel worden en ben nu gelukkig ook vaker ontspannen. De begeleiding hier (ik woon vanwege mijn autisme onder begeleiding) merkt ook wel aan me dat het nu weer wat beter gaat. Maar we zijn er nog lang niet, want ik heb nog steeds moeite om mezelf overdag bezig te houden. ALs dat nog beter zou kunnen, zou ik erg tevreden moeten zijn over mijn huidige herstelperiode.
Ik probeer een beetje te lezen, computeren en sudoku;s te maken. Maar dat lukt niet altijd, dan lig ik toch meestal op bed en val uiteindelijk in slaap. Wel heb ik 2 ochtenden in de week lichte dagbesteding.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 14:10 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Dat klinkt goedMag ik vragen wat je zoal doet overdag? Misschien heb ik nog tips voor je.
SPOILER: off topicOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet depressief, gelukkig maar wel af en toe fikse angstaanvallen.
Davinia ik doe het maar even hier, dat vind ik fijnerquote:Op dinsdag 17 augustus 2010 10:09 schreef DaviniaHR het volgende:
tsja, tijd voor mezelf is nog best een issue, ja. maar ik werk halve dagen (50% arbeidsongeschikt vanwege bekkenklachten, wat inmiddels meer depressie is, maar dat doet niks af aan mijn arbeidsongeschiktheid), dus in principe zijn de momenten er wel, maar dan nog...
trouwens, een burn out is toch niet hetzelfde als een depressie? of ben ik nou raar? iemand ervaringen? kzal zo nog wel ff gluren op wikipedia wat ze erover zeggen.
Komt alleen door m`n gewicht, ik merk wel sinds ik bezig ben met afvallen(al 22kilo er af) dat ik wel wat meer zelfverzekerder ga zijn, maar het is nog steeds kut.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 14:08 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
![]()
Wow, dat vind ik wel erg om te lezen. Ik kan me echt niet voorstellen dat mensen dat zomaar tegen je zeggen op straat. Maar dat zijn vast eencellige tokkies van wie je je echt niets hoeft aan te trekken! Jammer dat je zo weinig zelfvertrouwen hebt. Maar komt dat alleen door je gewicht, of zit er ook iets anders achter? Is dat altijd al zo geweest? Misschien zou het voor jou ook goed zijn om eens met een psycholoog te gaan praten.
Sorry dat ik het zeg, maar dat ze nog niet naar huis mag lijkt mij niet meer dan logisch. Ze wilde een einde maken aan haar leven. Dan is het toch vrij normaal dat ze, zo kort daarna, nog goed in de gaten wordt gehouden.quote:Op maandag 23 augustus 2010 10:50 schreef Zwolsboy het volgende:
Mijn meis ligt nu 9 dagen op Paaz en ze is rustig en totaal geen zelfmoord neigingen meer en nu wil ze naar huis en of weekend verlof en dat laten ze niet toe![]()
Idd, dat zou ook het eerste zijn wat ik zou zeggen, lekker makkelijk omdat te zeggen en zo privileges te krijgenquote:Op maandag 23 augustus 2010 11:08 schreef Pannenkoeken het volgende:
[..]
Sorry dat ik het zeg, maar dat ze nog niet naar huis mag lijkt mij niet meer dan logisch. Ze wilde een einde maken aan haar leven. Dan is het toch vrij normaal dat ze, zo kort daarna, nog goed in de gaten wordt gehouden.
Ik wil best geloven dat jouw vriendin serieus geen zelfmoordneigingen meer heeft. Maar volgens mij zegt 90% van de mensen vlak na een zelfmoordpoging dat.
Ja precies! En ik denk dat juist dat rustig liggen misschien wel geen goed teken is... Of iig ook een slecht teken zou kunnen zijn.quote:Op maandag 23 augustus 2010 11:11 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Idd, dat zou ook het eerste zijn wat ik zou zeggen, lekker makkelijk omdat te zeggen en zo privileges te krijgen
Dat klopt.quote:Op maandag 23 augustus 2010 11:08 schreef Pannenkoeken het volgende:
[..]
Sorry dat ik het zeg, maar dat ze nog niet naar huis mag lijkt mij niet meer dan logisch. Ze wilde een einde maken aan haar leven. Dan is het toch vrij normaal dat ze, zo kort daarna, nog goed in de gaten wordt gehouden.
Ik wil best geloven dat jouw vriendin serieus geen zelfmoordneigingen meer heeft. Maar volgens mij zegt 90% van de mensen vlak na een zelfmoordpoging dat.
Dit wilde ik ook zeggen, dus ik sluit me er gewoon bij aanquote:Op dinsdag 24 augustus 2010 15:51 schreef caroline88 het volgende:
@xjoyce: Ik vind het jammer dat je het gevoel c.q. de angst hebt dat je huisarts je niet serieus zou nemen. Zelf heb ik de ervaring dat ze juist wel begrip hebben en niet moeilijk doen over een verzoek om verwijzing. Ik zou toch maar gauw een afspraak maken, dit klinkt niet als iets wat je zelf kunt oplossen.
Sterkte!
Kun je niet iemand meenemen dan, die het van je over kan nemen als je dichtklapt? En de drempel is idd hoog, maar je zult blij zijn als je eroverheen gestapt bent!quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 15:53 schreef xjoyce het volgende:
Ja dat komt ook omdat ik me er voor schaam en het niet heel erg bekend is enzo. Met mij moeder kan ik er wel over praten maar die heeft meer zoiets van het is een gewoonte niet echt een dwangstoornis! Ik weet zelf ook heel goed dat ik gewoon hulp moet zoeken eigenlijk maar die drempel is zo hoog! Ben ook bang dat ik daar dan zit en dichtklap of ga zitten janken.
quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 15:59 schreef xjoyce het volgende:
Ja heb een goed gesprek gehad met mijn vriend en die zei dat ik er echt wat mee moet gaan doen nu voordat ik geen wenkbrauwen meer over heb en aan ander haar ga beginnen dus hem zou ik mee kunnen nemen en mijn Moeder wil ook wel mee als ik echt vertel dat het niet langer kan zo. Maar therapie ofzo kost geld ofniet?
Ah en nu ik eraan denk dat ik dan ook echt een afspraak moet maken en moet gaan word ik weer een beetje paniekerig ik denk dat ik tot die afspraak echt in de stress zit! Het liefst zou ik iemand voor mij laten gaan dat ik zelf niet hoef!
Shitnu quote ik mezelf dat was niet de bedoeling haha! stomstom wilde het berichtje wijzigen!
Superfijn trouwens dat er zo lief word gereageerd!
Ik denk dat je er goed aan doet om naar de huisarts te gaan en je verhaal te vertellen.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 16:48 schreef xjoyce het volgende:
Ah oke, bedankt voor jou/jullie tips en adviezen! heb nu echt een zenuwachtig naar gevoel in mijn buik bij de gedachten dat ik naar de dokter ''moet''. Maarja wil er wel vanaf dus dan zal er toch iets moeten gebeuren.
Sylvana, heb je nog contact gehad met de huisarts? En is je intake al geweest?quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 14:25 schreef DaviniaHR het volgende:
ik heb vandaag goed nieuws gehad mbt de combinatie medicatie en borstvoeding. op zich superfijn om goed nieuws te krijgen, maar dat geeft toch wel weer even een soort realisatie van hoe depressief ik toch ben...
waar ik vroeger minstens een half uur lang op de bank had staan springen van geluk, (bij wijze van spreken)en de rest van de dag met een idiote grijns op mn kop had gelopen, was ik nu maar heel eventjes echt heel erg blij. daarna was het meer 'wat een opluchting!' ipv
x 100...
alles went, en dat is de pest. de chaos in het hoofd, de melancholieke stemming, het veel te korte lontje, de verhoogde irritatiegrens. maar als je dan in een uitzonderlijke situatie zoals dit nws met de combinatie bv-medicatie wordt toch weer pijnlijk duidelijk hoe erg het is. dan kan je weer het verschil ijken.
naja, ik heb in ieder geval genoten van mijn boterhammetjes osseworst die ik heb gekocht om het goede nieuws te 'vieren'.
Das een goede afspraak om met jezelf te makenquote:Op woensdag 25 augustus 2010 12:48 schreef xjoyce het volgende:
Ja klopt ik denk ook niet dat hij me uitlacht maar meer zoiets heeft van ach hier hoef je toch geen hulp voor ofzo?terwijl ik ook wel weet dat de huisarts zoiets waarschijnlijk nooit zegt haha! Ik heb nu de afspraak met mezelf gemaakt de 1ste keer dat ik het weer doe ga ik naar de huisarts, heb het nu sinds gisteren al niet meer gedaandus of ik blijf er vanaf nu mn heel leven vanaf of ik ga naar de huisarts ;p
Heel goedquote:Op zondag 5 september 2010 15:00 schreef DaviniaHR het volgende:
even een klein schopje
ben met medicatie begonnen. geeft vooralsnog geen bijwerkingen. het duurt nog 8 weken tot we op de werkzame doersing zitten, dus khoop niet op wonderen, maar het is begonnen. ik doe er wat aan. dat geeft rust.
nu nog in mijn systeem krijgen om iedere avond dat pilletje te nemen.![]()
hoe is het met de rest van de mensen hier?
Ohh ja, een dagritme is erg fijn en goed om een depressie onder de knie te houden. Ik heb ook weer zin om te beginnen, hoewel ik gelukkig nu ook redelijk veel om handen heb (vereniging, bestuur). Is heel fijn inderdaad dat je je dan ook niet suf piekertquote:Op zondag 5 september 2010 19:24 schreef Sylvana het volgende:
Fijn dat je met de medicatie bent begonnen en je vooralsnog geen bijwerkingen hebt
De 3 weken wachten op de intake zitten erop, maar heb nog steeds niks gehoord![]()
Van de week met mn studie begonnen en een dagritme is toch wel erg fijn. Ondanks dat het wel erg drukke dagen zijn en ik thuis nog veel moet doen, heb ik iig wat om handen en pieker ik al een stuk minder
Met mij eigenlijk best wel goed, het ziet er naar uit dat afgelopen klotejaar eindelijk ten einde komt en daar ben ik maar wat blij mee. Komt omdat ik nu bij een vereniging zit en een bestuursjaar ga doen, dus ik krijg het lekker druk, gewoon leuke dingen doen enzo. En ik heb ook zin om weer iets van m'n studie te maken, gewoon lekker te knallen en ook mooie cijfers halen, want de laatste maanden zat ik er echt doorheen. Het zonnetje begint voor mij eindelijk weer te schijnenquote:Op zondag 5 september 2010 15:00 schreef DaviniaHR het volgende:
hoe is het met de rest van de mensen hier?
Heel herkenbaar dit,, nooit aan gedacht maar al wel een paar keer zo diep gezetn dat ik bang was dat ik ook wel dat soort gedachtes zou krijgen.quote:Op zondag 5 september 2010 19:52 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Met mij eigenlijk best wel goed, het ziet er naar uit dat afgelopen klotejaar eindelijk ten einde komt en daar ben ik maar wat blij mee. Komt omdat ik nu bij een vereniging zit en een bestuursjaar ga doen, dus ik krijg het lekker druk, gewoon leuke dingen doen enzo. En ik heb ook zin om weer iets van m'n studie te maken, gewoon lekker te knallen en ook mooie cijfers halen, want de laatste maanden zat ik er echt doorheen. Het zonnetje begint voor mij eindelijk weer te schijnen![]()
Wat wel echt bizar is... afgelopen vrijdag is er een meisje van mijn flat gesprongen. Zelfdoding... http://www.nu.nl/binnenla(...)-studentenflat-.html Ik kende haar niet ofzo maar ik vind het toch wel erg naar, zeker ook omdat ik afgelopen jaar vaak ook eraan heb gedacht om dit te doen, ik had er gelukkig niet genoeg lef voor en zat nog niet diep genoeg, maar toch de gedachte dat ik daar misschien ook had kunnen liggen....Moet er niet aan denken, echt afschuwelijk. Ik liep daarstraks nietsvermoedend over de parkeerplaats en ik zag ineens een bosje bloemen liggen, en toen dacht ik echt van daar is het dus gebeurd
(wist nog niet precies waar het was).
Ik had het er daarstraks met wat mensen over en toen zei een meisje dat ze niet begreep waarom mensen van die leeftijd (zegmaar tussen 18 en 25 jaar) zoiets zouden doen. Want alles zou maar koek en ei zijn. Ik hield mijn mond maar want ik wil niet aan de grote klok hangen dat ik ook depressief ben geweest, maar ik vond het zo... kortzichtig. Niet iedereen is gelukkig en heeft het altijd maar leuk. Maarja sommige mensen begrijpen dat niet helaas.
Reminder in je telefoon?quote:Op zondag 5 september 2010 15:00 schreef DaviniaHR het volgende:
nu nog in mijn systeem krijgen om iedere avond dat pilletje te nemen.![]()
En als jij nou ook een reminder in jouw telefoon zet?quote:Op maandag 6 september 2010 10:39 schreef PhysicsRules het volgende:
Dan moet je wel weten waar je telefoon ligt en moet deze opgeladen zijn
quote:Op maandag 6 september 2010 10:39 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Dan moet je wel weten waar je telefoon ligt en moet deze opgeladen zijn
Zo keek ik er ook altijd tegenaan als ik verhalen van anderen hoordequote:Op woensdag 8 september 2010 14:53 schreef DaviniaHR het volgende:
weet verder eigenlijk niets nuttigs toe te voegen. mn eigen misere lijkt hiermee vergeleken weer een stuk minder...
quote:Op vrijdag 10 september 2010 11:38 schreef Sandoval het volgende:
Zo, vannacht heeft het universum me een heleboel perspectief gegeven.
Goed opgevangen door vrienden, ben ik gisteravond naar de kroeg gegaan met ze. Ik was toe aan de afleiding. Toen we bij de kroeg aankwamen kwam ik in gesprek met de eerste persoon die ik tegenkwam, een meisje, verloofd, dus ik wist ook dat ik me niet bezig zou hoeven houden met dingen waar ik nog niet aan toe was.
Het was echt een geweldig meisje, ontzettend lief voor me, zo lief dat ik het niet kon geloven. Naarmate de avond vorderde bleven we bij elkaar staan, en op een gegeven moment zei ze dat ze me wilde zoenen. Ik was op dat punt ook wel zo ver het te willen. Ik was natuurlijk niet bepaald stabiel ofzo, en was wel echt toe aan zoiets. Maar gelukkig heb ik mijn eigen integriteit kunnen behouden, en heb ik het niet gedaan, zelfs toen ze (toen ze vrij dronken begon te worden) me letterlijk stond te smeken om haar te zoenen. Maar ik wist dat ze dronken en verloofd was, en eigenlijk gewoon haar verloofde miste, dus met heel veel moeite heb ik het af gehouden. Ik geloof dat ik wel een medaille verdien daarvoor
Wel telefoonnummer en e-mail gekregen van haar, eigenlijk met geen ander doel dan gewoon vriendschappelijk contact houden. Ik vraag me af of ze dat nu ze nuchter is nog steeds wel wil, dus ik twijfel of ik contact moet opnemen met haar. Ik denk dat ik het gewoon één keer probeer en dan het balletje bij haar laat liggen.
Het aller mooiste voor mij ego was dat op een gegeven moment een neef o.i.d. van haar ook kwam opdagen. Ze wilde me toen net gaan zoenen, dus ze was betrapt op vreemdgaan, als ik het niet had afgehouden. Tien minuten later bleek die neef me ook al te willen zoenen (maar ik ben hetero dus dat zat er niet in).
Best goed voor je ego als je de hele avond twee leuke mensen hebt die jou gelijk zo leuk vinden. Uiteindelijk dus onverrichter zake weer naar huis gegaan, maar wel met een heel goed gevoel. Wetende dat er mensen zijn die me wel willen zoals ik ben, en dat dat dan ook nog eens hele leuke mensen zijn, doet me veel goed. Weten dat ik zelfs in die situatie toch mijn moraliteit op de eerste plaats kon houden, in plaats van mijn hormonen achterna te lopen, doet me ook veel goed. Dat was een overwinning op mijzelf, en op mijn ex.
mja dat is wel erg klote zeg. duurt ook wel heel erg lang daar bij jullie. zijn er geen instellingen in de buurt die sneller werken?quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:04 schreef Sylvana het volgende:
Ja, dat is wel het grootste punt ja. Ik ben al eerder in behandeling geweest voor depressies, toen ging het weer even goed en omdat ik sinds half maart thuis zat omdat ik moest stoppen met mn jaarstage ging het steeds slechter en wilde ik dus zo snel mogelijk in behandeling, om erger te voorkomen zeg maar. Maar omdat ik dus zolang moet wachten zak ik dus wel steeds dieper in mijn depressie, wat ik dus juist wilde voorkomen...
Ik heb ook geprobeerd om tot die tijd gewoon bij een "losse psycholoog" sessies te gaan doen, maar die zeggen allemaal dat ik maar gewoon moet wachten tot ik bij Dimence/Adapt terecht kan. En voor de studentenpsycholoog is ook een wachttijd.
Ik heb gelukkig wel steun aan mn vriend, een vriendin en wat mensen op internet, dat is wel heel fijn, maar natuurlijk toch anders dan dat je echt behandeld wordt.
Nee, want alle instellingen zijn hier dus samengegaan in 1 instelling.quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:31 schreef Murmeli het volgende:
[..]
mja dat is wel erg klote zeg. duurt ook wel heel erg lang daar bij jullie. zijn er geen instellingen in de buurt die sneller werken?
quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:32 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Nee, want alle instellingen zijn hier dus samengegaan in 1 instelling.
Ja dat ben ik wel van plan ja, om tijdens de intake er flink druk achter te zetten ( niet dat ik heel erg ga overdrijven ofzo, maar ze wel duidelijk maken dat het hard nodig is)quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:46 schreef Murmeli het volgende:
[..]lekker dan!
dan je voorlopig maar op de intake richten, 3 weken is wel te overzien. misschien geeft dat wel weer een stukje steun? en misschien kan je dan proberen te pushen dat ze meer haast maken?
ja...slim!quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:48 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ja dat ben ik wel van plan ja, om tijdens de intake er flink druk achter te zetten ( niet dat ik heel erg ga overdrijven ofzo, maar ze wel duidelijk maken dat het hard nodig is)
Um.niemand??quote:Op woensdag 8 september 2010 17:34 schreef ScarFace- het volgende:
Ik ga denk ook maar beginnen aan de medicijnen.
Geen zin in maar moet maar denk ik(ik wuifel dit advies van mensen wiens werkgebied dit is, al een tijdje wat weg) Maar echt geen zin er in.
wil je iets vragen dan?quote:
Geen idee. Mn psycholoog raad me iig aan om iets tegen de depressie te nemen en met een psychiater te praten.quote:Op vrijdag 10 september 2010 17:47 schreef Sandoval het volgende:
Wat voor medicijnen gaat het om? Antidepressiva?
Het schijnt aan het begin inderdaad flink klote te zijn, maar ik heb ook hele goede dingen gehoord van mensen die er al lang aan zitten. Het is een moeilijke keuze, maar dat het je door professionals wordt aangeraden zegt misschien wel dat je er ook baat bij kan hebben. En het hoeft natuurlijk niet gelijk permanent te zijn, veel mensen stoppen er na een tijdje weer mee.
Sorry lieverd, ik ben aan het verhuizen en daardoor wat minder geconcentreerd aan het lezen.quote:
Wat super!quote:Op zaterdag 11 september 2010 00:49 schreef summer29 het volgende:
Ik ben sinds april gestopt met anti depressiva na 8 jaar lang te hebben gesliktIk was ruim 11 jaar lang depressief geweest en vanaf 2002 aan medicatie. Vanaf 2006 minder depressief en nu af en toe depressief.
Af en toe val ik in zwarte gat maar red prima zonder medicatie.
Dank je!! Met jou komt ook weer goed, het heeft tijd nodig.quote:Op zaterdag 11 september 2010 08:41 schreef Pannenkoeken het volgende:
[..]
Wat super!
Fijn om zulke positieve verhalen te horen! Ik ben sinds een paar maanden begonnen met ad.. In een lage dosering weliswaar, ik begin nu het idee te krijgen dat het wel helpt. Maar ik heb er dubbele gevoelens bij, het is fijn dat het helpt! Maar ik wil geen ad gebruiken, het voelt (voor mij) zo suf om medicatie te moeten gebruiken om m'n stemming onder controle te houden. Vandaar ook dat ik er pas redelijk laat mee begonnen ben.
Niet doen san... probeer jezelf van de gedachten af te leiden, ga fietsen ofzo, opruimen, of iemand bellen die je bezig houdt... sterktequote:Op zondag 12 september 2010 14:23 schreef Sandoval het volgende:
Bah, vannacht uitgebreid gedroomd over het 'vreemdgaan' van m'n ex. Heb weer zin om er de messen goed in te zetten...
niet doen, hoor!quote:Op zondag 12 september 2010 14:23 schreef Sandoval het volgende:
Bah, vannacht uitgebreid gedroomd over het 'vreemdgaan' van m'n ex. Heb weer zin om er de messen goed in te zetten...
Ai, dat ken ik al te goed. Had aantal nachten terug dezelfde droom. En vrij intens. Dus dan wordt je ook wakker met dat soort gevoelens. Gelukkig gisteravond super leuke avond gehad met haar, dus niets aan het handje. Bewijst maar weer eens hoe gek je jezelf kan makenquote:Op zondag 12 september 2010 14:23 schreef Sandoval het volgende:
Veel mensen denken dan nog steeds: "Zie je wel, zelfs iemand zonder armen en benen staat nog beter in het leven dan een mislukking als ik. wat een loser ben ik."quote:Op zondag 12 september 2010 16:52 schreef Mercer het volgende:
Joepie!!!quote:Op donderdag 23 september 2010 14:01 schreef Sylvana het volgende:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Mijn eigen huisarts heeft de medische verklaring ondertekend
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dus kan nu alles naar mijn oude decaan opsturen zodat zij haar gedeelte kan invullen en het op kan sturen naar de IBG. En dan maar afwachten wat de IBG beslist. Maar de eerste stap is gezet
Ja, als dit toegekend wordt dan scheelt dat echt zoveel zorgenquote:Op vrijdag 24 september 2010 10:23 schreef Sandoval het volgende:
Het topic wordt zo wel een stuk vrolijker dan de titel suggereertmaar heel leuk om te horen!
Jeetje, dan heb je wel heel ver terug gezochtquote:Op zaterdag 25 september 2010 16:34 schreef ScarFace- het volgende:
Dat gaat wel goed komen denk ik Sylvanadie regelingen zijn gemaakt voor mensen zoals jou dus dan heb je daar ook recht op(als je echt wat hebt, dat moet je inderdaad wel aantonen maar ja)
Ik lees nu je posts over rijlessen en het "misbruik" van instructeurs het cbr en dergelijke. misselijke figuren zijn het.
Kwam het in de search tegen mja ik ga er zelf voorlopig niet op in/mee verder een andere keer moet het maar.
Ben wel benieuwd of je het uit eindelijk hebt behaald?
Ik werk nu 3 dagen in de week ca 2 uur per dag. Onbetaald dat wel. Zat al zonder betaalde baan toen ik depressief werd. Misschien binnenkort weer opbouwen, maar het gaat bij mij persoonlijk nog te wisselvallig. 's woensdags ging het totaal niet goed, terwijl ik vrijdag weer piekte.quote:Op zondag 26 september 2010 18:22 schreef DaviniaHR het volgende:
sylvana wat fijn!
hier gaat het met ups en downs. denk je dat het best goed gaat, flikker je zo weer in dat dal.
ik word er werkelijk waar helemaal niet goed van
stomme kl*tedepressie![]()
![]()
zo, ik heb gesproken.
kan niet eens (normaal) voor mn eigen kinderen zorgen
ff geconcentreerd de was sorteren, uurtje met peuter spelen en het is weer gedaan voor vandaag.
dat is toch irritant? het mag wel eens klaar zijn.
as donderdag gaan we weer verder met opbouwen van de medicatie. zit dan op 50% van insteldosering.
over 3 wk heb ik gesprek met de arboarts. en dan is de vraag: wanneer kan ik weer gaan opbouwen?wat zijn jullie ervaringen? wanneer zijn jullie werk weer gaan oppakken? en hoe?
de dag na het gesprek met de arboarts doen we de laatste verhoging van de dosis. (tenminste, de verwachting is dat die dosering voldoende zal zijn voor mij.)
Niet doen! Gaat goedkomen! Heel veel succes en stay positive!!quote:Op donderdag 30 september 2010 12:03 schreef Sylvana het volgende:
Dankjewel en hopelijk heb je nog even kunnen slapen
Ik heb zometeen ( om 13 uur) eindelijk mijn intake bij Dimence en ik ben echt zo zenuwachtig
Nee inderdaad, ik heb nu ook wat klachten opgeschreven en die neem ik vrijdag mee.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:05 schreef Sylvana het volgende:
Bos81, fijn dat je het idee hebt dat je sombere periodes steeds korter duren. Het is idd wel erg belangrijk om open naar je psych te zijn en daar niet te doen alsof het goed met je gaat, als dat niet zo is.
Ai wat vervelend, hou je taaiquote:Ik heb het op het moment erg moeilijk. Ik zit in de laatste weken van de lesperiode en moet ontzettend veel doen, verslagen maken, presentaties voorbereiden en natuurlijk tentamens leren, maar ik kan me er echt niet toe zettenHet lukt gewoon echt niet, kan me niet concentreren, voel me kut en wil alleen maar in bed liggen en slapen.
Tot nu toe lukt het nog wel redelijk om niet al te veel lessen te missen ( heb er nu deze periode 3 gemist en daar blijft het ook wel bij) Maar buiten de lessen om kan ik me er gewoon niet toe zetten om wat te doen, wat natuurlijk erg lastig is als je in groepjes moet werken. Als ik mijn tentamen niet goed geleerd heb is dat mijn eigen probleem, als ik mijn deel voor een presentatie niet af heb hebben mijn groepsgenoten daar ook last van.
Kom nu ook op het punt dat ik daarom toch maar ga vertellen wat er aan de hand is, misschien dat ze het dan wat beter kunnen begrijpen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze mij dan maar moeten ontlasten, want dat is natuurlijk ook niet eerlijkQua school gaat het dus erg moeilijk op het moment en thuis doe ik naast slapen, tv kijken en computeren ook niet echt veel. Ja, af en toe gooi ik wel een was in de wasmachine, omdat dat echt moet, maar schoonmaken en opruimen schiet er toch wel aardig bij in.
Daaraan merk ik dus dat het echt weer slechter met me gaat, dat ik echt steeds dieper in mijn depressie begin te komenIk hoop dus maar dat ik snel die uitnodiging voor het kennismakingsgesprek krijg, zodat ik daarna met de behandeling kan starten. Voordat het echt te laat is...
ik loop zelf bij PsyQ en heb daar wel goede ervaringen meequote:Op dinsdag 5 oktober 2010 20:15 schreef ScarFace- het volgende:
Heeft iemand van jullie als ik vragen mag, ervaring met niet-gemeentelijke, psychologische hulp? Buiten de ggz dus.
Ben me wat aan het orienteren wat er nog meer is.
MaJo! Wat leuk dat je samenwoontquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 00:56 schreef MaJo het volgende:
Maar weer eens een update van mijn kant, is alweer lang geledendat heeft ook een reden want met mij gaat het super goed
ik woon samen, werk, studie gaat goed, niets te klagen
af en toe een dipdagje maar niet te vergelijken met vroeger. Enige domper is dat Ik te horen heb gekregen dat Ik mijn hele leven lang medicijnen zal moeten slikken, dat is wel heftig
maar aan de andere kant helpt het ook goed
Davinia, wat kut dat je dit nu ook door moet makenhelpen de medicijnen een beetje? Onthoudt dat er weer betere momenten zullen komen, al denk je soms van niet. Kijk bijvoorbeeld naar mij, 2 jaar geleden zag ik het allemaal niet meer zitten en nu gaat het top. Stapje voor stapje maar je komt er wel
Murm hoe is het met jou? De depressie en ADD een beetje onder controle?
Birdie, nog steeds van de medicijnen af?
Ik moet hier weer meer meelezen!
Ja he?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 19:44 schreef Murmeli het volgende:
[..]
MaJo! Wat leuk dat je samenwoont
Wel naar dat het met je vader nog steeds niet goed gaat
Met mij gaathet wel ok. Eigenlijk gaat alles goed, alleen mn stemming is niet zo denderend. Weet niet hoe dat komt.
Hopen dus dat het deze keer wel meevalt! Wanneer is er meer bekend?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:56 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ja he?Met dat lieve vriendje waardoor mijn leven een stuk beter is geworden
Paps blijft maar kwakkelen, heeft ie niet dit dan heeft ie wel dat, het lijkt wel alsof er geen einde aan komt
Maar misschien valt het allemaal mee hoor. Het is alleen nog nooit meegevallen dus vind het daarom wel eng
Wat fijn dat het wat beter met je gaat. En ach, stemmingen kunnen altijd wisselen he? Dat hebben niet depressieve mensen ookHeb je nog een leuke kerel op weten te duikelen of heb je nog steeds zoiets van nu even niet?
nee, sorry, het zegt me niets.quote:
aangepast! dank je voor de waarschuwingquote:
Ik kijk misschien morgen, voel me weer wat downerig, weet niet of het nu verstandig is om geconfronteerd te worden met iemand anders depressie.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 21:07 schreef Murmeli het volgende:
[..]
aangepast! dank je voor de waarschuwing
ik ga het nog ff kijken, ben ff in de war
doe dat maar. op het moment van die opname is hij wel happy hoor, maar kan je beter niet naar kijken als je er gevoelig voor bent.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 21:13 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Ik kijk misschien morgen, voel me weer wat downerig, weet niet of het nu verstandig is om geconfronteerd te worden met iemand anders depressie.
Dank jequote:Op donderdag 7 oktober 2010 21:49 schreef Murmeli het volgende:
[..]
doe dat maar. op het moment van die opname is hij wel happy hoor, maar kan je beter niet naar kijken als je er gevoelig voor bent.sterkte en slaap lekker bos!
Hi! Wat klote voor je dat het zo slecht gaat! Hoe is de nacht gegaan? Je mag de crisisdienst bellen wanneer jij vindt dat het nodig is. Als je jezelf echt niet vertrouwt dan is het misschien wel verstandig. Je hoeft niet perse een gevaar voor jezelf te zijn volgens mij, dat is alleen bij een gedwongen opname.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 22:43 schreef juxtaposition het volgende:
Volgens mij heb ik eerder in dit of een ander topic gepost dat ik bezig ben met medicatie (anti-depressiva) afbouwen. Ik zit momenteel in een behoorlijk diep dal en overweeg om een/de crisislijn te bellen. Op dit punt heb ik een paar weken geleden ook gestaan, maar na een paar dagen is het toen weer beter gegaan. Hoe 'erg' moet het zijn voor je die lijn belt? Wat kan ik verwachten?
Ik heb geen idee of ik een gevaar ben voor mezelf ofzo, maar ik vertrouw mezelf niet echt. Maarja, voor hetzelfde geld is het morgen alweer te houden.
Ik kan morgenochtend ook niet naar m'n hulpverlening bellen, aangezien ik van hulpverlening aan het wisselen ben, dus op een wachtlijst sta en momenteel nergens terecht kan...
oef. als je dat ziet, zeg. hoe die glimlach net niet oprecht is / lijkt. de onderliggende triestheid die er toch nog zit. en als hij zo zegt "als ik me goed voel wil ik nog 86 dingen", klinkt me akelig bipolair in de oren.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 21:02 schreef Murmeli het volgende:
Hmm, ik zit in al die hectiek rondom antonie kamerling iets van hem op tv te kijken, waarin hij vertelt over dat hij depressief is (geweest), en ik vind dat wel een hele treffende beschrijving van hoe het bij mij werkt.
http://hethoogstewoord.nc(...)rd-antonie-kamerling
In de laatste 5 minuten van de uitzending heeft hij het erover (vanaf 19 minuten). Ik vind het mooi. wist helemaal niet dat die gozer depressief was.
(ondanks dat het een religieus programma is gaat het niet over geloof ofzo dus degenen die daar niet van houden (waaronder ikzelf) je kan het gerust kijken
ik vraag me af of dat wel bipolair is. Iemand anders in een ander topic suggereerde dat ook, maar ik geloof er niet zo in. Ik ben als ik niet depri ben ook heel blij en vol energie en wil dan ook dingen. maar ik doe het niet. had de indruk dat hij het dan ook niet deed, maar dat hij zich gewoon zo voelde, als contrast tov zijn depressieve periodes.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 15:40 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
oef. als je dat ziet, zeg. hoe die glimlach net niet oprecht is / lijkt. de onderliggende triestheid die er toch nog zit. en als hij zo zegt "als ik me goed voel wil ik nog 86 dingen", klinkt me akelig bipolair in de oren.
tsja, en als dat niet met medicijnen wordt behandeld, gaat dat niet voorbij...
kreageer op een ander moment wel op de rest.
ik heb in mijn omgeving iemand die biploair was, en wat hij zo beschreef klonk wel zo. maar als je hem dan zag, kwam hij weer niet hypomaan over. daarvoor was hij weer te rustig.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 15:48 schreef Murmeli het volgende:
[..]
ik vraag me af of dat wel bipolair is. Iemand anders in een ander topic suggereerde dat ook, maar ik geloof er niet zo in. Ik ben als ik niet depri ben ook heel blij en vol energie en wil dan ook dingen. maar ik doe het niet. had de indruk dat hij het dan ook niet deed, maar dat hij zich gewoon zo voelde, als contrast tov zijn depressieve periodes.
Volgens mij is een manische (of hypomane) episode wel anders, volgens mij doe je dan ook echt rare dingen (een collega van me is bipolair, die ging dan bijv ineens na zn werk de tuin nog helemaal verbouwen ofzo).
maargoed, het kan zijn dat ik er onvoldoende kennis van heb, dus ik hoor graag als dat zo is
ja dat een beetje, te rustig en bedachtzaamquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:47 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
ik heb in mijn omgeving iemand die biploair was, en wat hij zo beschreef klonk wel zo. maar als je hem dan zag, kwam hij weer niet hypomaan over. daarvoor was hij weer te rustig.
maar ja, om nu achteraf van een afstand die man te diagnosticeren is ergens niet respectvol of zo. hij zal vast hulp hebben gehad, en als de professionals geen biploaire stoornis hebben gediagnosticeerd, zal het wel niet zo zijn.
of hij was wel bipolair, maar weigerde hij medicatie. kan natuurlijk ook nog.
beide kanten op is het gewoon triest dat hij geen andere uitweg zag dan er maar een einde aan te maken.
Ik ben uiteindelijk de nacht doorgekomen. Heb melatonine genomen en mezelf in slaap gejankt, en ben de hele nacht constant wakker geworden. 's Ochtends ging het weer wat beter en ben ik naar school gegaan. In de loop van de dag voelde ik me steeds beter... uiteindelijk is het dus relatief goed gegaan.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 07:56 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Hi! Wat klote voor je dat het zo slecht gaat! Hoe is de nacht gegaan? Je mag de crisisdienst bellen wanneer jij vindt dat het nodig is. Als je jezelf echt niet vertrouwt dan is het misschien wel verstandig. Je hoeft niet perse een gevaar voor jezelf te zijn volgens mij, dat is alleen bij een gedwongen opname.
Goed om te horen!quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 21:41 schreef juxtaposition het volgende:
[..]
Ik ben uiteindelijk de nacht doorgekomen. Heb melatonine genomen en mezelf in slaap gejankt, en ben de hele nacht constant wakker geworden. 's Ochtends ging het weer wat beter en ben ik naar school gegaan. In de loop van de dag voelde ik me steeds beter... uiteindelijk is het dus relatief goed gegaan.
Dankje voor je reply.
@Idiota: voor de vragen over de dosering zou ik contact opnemen met je huisarts of psychiater. Ga in elk geval nooit zomaar van dosering veranderen, dat kan goed mis gaan en is best heftig! Doe dit altijd in overleg.
De bijwerkingen zouden wel minder moeten worden na een aantal weken, maar soms heb je gewoon niet 't goede medicijn en moet je een andere proberen.
Wat betreft de alcohol: bij mij gaat het altijd wel goed, ik ben alleen veel eerder aangeschoten dan voor ik m'n medicatie nam.
Had die avond het bij 2 biertjes gehouden de rest aan de cola gezeten, mn hart maakte wel aardig wat toeren toen ik thuis was..quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 21:41 schreef juxtaposition het volgende:
[..]
@Idiota: voor de vragen over de dosering zou ik contact opnemen met je huisarts of psychiater. Ga in elk geval nooit zomaar van dosering veranderen, dat kan goed mis gaan en is best heftig! Doe dit altijd in overleg.
De bijwerkingen zouden wel minder moeten worden na een aantal weken, maar soms heb je gewoon niet 't goede medicijn en moet je een andere proberen.
Wat betreft de alcohol: bij mij gaat het altijd wel goed, ik ben alleen veel eerder aangeschoten dan voor ik m'n medicatie nam.
Goed van je dat je dat besloten hebt! Ik heb gisteren ook All stars gekeken en had het er ook erg moeilijk mee, en dan idd vanuit mijn eigen depressie. Bij mij wakkerde het helaas wel echt suïcideneigingen aanquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 14:09 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Ik heb gisteravond een enorme huilbui gehad nav dat gedoe met AK. Niet om hem, maar om mn eigen depressies, zat nogal te zwartkijken over dat ik zo niet nog 60 jaar wil leven, continue maar vechten om niet depressief te worden. Maar heb besloten dat ik er niks aan heb om zo te denken. Kan het beter per dag of week bekijken.
De dood lost niks op lijkt me, je laat alleen maar mensen beduusd en verdrietig achter. EN als je depressief bent, komt het wel vaak voor dat je aan de dood denkt.quote:Op maandag 11 oktober 2010 14:37 schreef Piertjj het volgende:
Pfff ik voel me vandaag echt bagger.
Ik slik paroxetine 20mg. Maar vandaag heb ik echt een gigantische dip!
Ik kan alleenmaar aan de slechte dingen denken en aan de dood
En moet ik zo ook nog werken....
Heb het gevoel dat niemand me begrijpt.
Ik voel me echt een emotieloos mens, zit een beetje dood voor me uit te staren pfft...
is het normaal om elke dag aan de dood te denken?
Lost het echt alles op?
Of is dat maar bedrog?
dan zou ik maar eens een afspraak maken met je behandelaar... kan zelfs voorkomen dat je juist door de medicatie die gedachtes krijgt...quote:Op maandag 11 oktober 2010 14:37 schreef Piertjj het volgende:
Pfff ik voel me vandaag echt bagger.
Ik slik paroxetine 20mg. Maar vandaag heb ik echt een gigantische dip!
Ik kan alleenmaar aan de slechte dingen denken en aan de dood
En moet ik zo ook nog werken....
Heb het gevoel dat niemand me begrijpt.
Ik voel me echt een emotieloos mens, zit een beetje dood voor me uit te staren pfft...
is het normaal om elke dag aan de dood te denken?
Lost het echt alles op?
Of is dat maar bedrog?
Hee lieve bos. Klote voor je.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:48 schreef Bos81 het volgende:
En met mij lijkt het ook weer een stuk minder te zijn. De laatste dagen ben ik vooral ´s avonds vreselijk somber en lijkt niks op te vrolijken..
Echt niet leuk meer...![]()
quote:Op zondag 10 oktober 2010 13:25 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Goed van je dat je dat besloten hebt! Ik heb gisteren ook All stars gekeken en had het er ook erg moeilijk mee, en dan idd vanuit mijn eigen depressie. Bij mij wakkerde het helaas wel echt suïcideneigingen aan
Ik probeer te lezen of wat andere spelletjes te spelen, maar mijn stemming wordt er niet echt beter op.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:55 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Hee lieve bos. Klote voor je.
Sterkte.
Kan je 's avonds niet afleiding zoeken? Spelletje doen? Of heb je nu niemand in de buurt dan? Ben beetje vergeten of je nog huisgenoten hebt.
In ieder geval een knuf van mij
Ik voel me nog steeds kut, ben gisteren helemaal niet naar excursie van school geweest en les van vanochtend heb ik ook overgeslagen. Vanmiddag heb ik eindpresentatie, dus moet zo wel echt naar school toe. Maar trek het echt niet meer. Morgen ook 2 lessen, waarvan bij de laatste les presentatie, en denk dat ik die eerste les ook maar oversla. Daarna heb ik even rust, want volgende week is het tentamenweek en heb ik 1 tentamen. De week erna vakantie, de week na de vakantie nog een tentamenweek met 1 presentatie en een tentamen. De week daarna is het introweek en heb ik alleen maandag startcollege. Dus als ik deze week overleefd heb, heb ik het 4 weken relatief rustig. Kijk er nu al naar uit.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:59 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Gelukkig ben je er nog!
Hoe voel je je nu?
Ik heb vandaag een goeie dag
Wel mn tentamen verpest, maar wel goed gewerkt
quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 10:28 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ik voel me nog steeds kut, ben gisteren helemaal niet naar excursie van school geweest en les van vanochtend heb ik ook overgeslagen. Vanmiddag heb ik eindpresentatie, dus moet zo wel echt naar school toe. Maar trek het echt niet meer. Morgen ook 2 lessen, waarvan bij de laatste les presentatie, en denk dat ik die eerste les ook maar oversla. Daarna heb ik even rust, want volgende week is het tentamenweek en heb ik 1 tentamen. De week erna vakantie, de week na de vakantie nog een tentamenweek met 1 presentatie en een tentamen. De week daarna is het introweek en heb ik alleen maandag startcollege. Dus als ik deze week overleefd heb, heb ik het 4 weken relatief rustig. Kijk er nu al naar uit.
Heb ook nog steeds geen behandelplan en afspraak met die groepstherapeuten, dus daar baal ik ook aardig van. Is toch alweer bijna 2 weken geleden die intake.
Ik slik 20mg paroxetine per dag, ben niet aan het opbouwen o.i.d. het helpt wel die medicijnen ik heb bijv geen last meer van angst. Maar het lijkt wel of al mijn emoties uitgeschakeld zijn behalve de slechte, snap je wat ik bedoel?quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 12:29 schreef DaviniaHR het volgende:
Sylvana, wat duurt dat toch ontzettend lang!![]()
Ik kan me heel goed voorstellen dat de druk van school nu ook op je stemming drukt. Is er geen enkele manier waarop je die druk kan verlichten? Je had toch al iets geregeld bij IB-groep?
Mss scheelt dat al iets...
bos, heb je vrienden die weten wat er aan de hand is? mss kan je bij hen aankloppen?
of helpt het om eea van je af te schrijven? of iets anders creatiefs? van tv kijken wordt een mens ook niet gelukkig...
piertjj, hopelijk kan de HA je helpen, danwel doorsturen. is de dosis die je nu neemt je insteldosering? of ben je aan het opbouwen? heb je het idee dat het erger is geworden sinds je de medicatie neemt? wel heel balen dat je denkt geholpen te worden door medicatie, en dan werkt het niet of averechts
murmeli, over je continue strijd tegen depressies, is het mss een optie om aan de medicatie te gaan die je stemming goed houden? als je dat wil?
hier gaat het goed. naar verhouding. moet me wel heel rustig houden, niet teveel willen, en vooral niet cognitief overbelasten, want dan ga ik weer redelijk van het padje af. as donderdag laatste verhoging van de medicatie. hopelijk ben ik dan goed ingesteld. ik denk het wel.
dan nog de belastbaarheid weer omhoog krijgen. heb alleen geen idee hoe dat aan te pakken. ach. ountje om te bespreken met de psych
Nee, er is niet echt iemand waarbij ik helemaal open kan zijn. Ook schrijven werkt niet, heb ik al eens geprobeerd, kan gewoon mijn gevoelens niet in woorden uitdrukken. Ik maak wel zo af en toe sudoku's (redelijk hoog niveau). miasshcien moet ik dat ter afleiding vaker proberen, ook al is het er toe zetten een enorme stap..quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 12:29 schreef DaviniaHR het volgende:
bos, heb je vrienden die weten wat er aan de hand is? mss kan je bij hen aankloppen?
of helpt het om eea van je af te schrijven? of iets anders creatiefs? van tv kijken wordt een mens ook niet gelukkig...
ik slik al AD (en concerta). het helpt wel iets, vooral tegen angst zeg maar, maar het zou wel beter kunnen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 12:29 schreef DaviniaHR het volgende:
murmeli, over je continue strijd tegen depressies, is het mss een optie om aan de medicatie te gaan die je stemming goed houden? als je dat wil?
hier gaat het goed. naar verhouding. moet me wel heel rustig houden, niet teveel willen, en vooral niet cognitief overbelasten, want dan ga ik weer redelijk van het padje af. as donderdag laatste verhoging van de medicatie. hopelijk ben ik dan goed ingesteld. ik denk het wel.
dan nog de belastbaarheid weer omhoog krijgen. heb alleen geen idee hoe dat aan te pakken. ach. ountje om te bespreken met de psych
Ja, ik slik dat medicijn ook., maar dan een hogere doseringquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 21:33 schreef Piertjj het volgende:
Update van de huisarts:
Ik ben doorverwezen naar die instelling (gelukkig)
Over 2 weken krijg ik een brief met een uitnodiging....
Ook heb ik nieuwe medicijnen gehad die (hopelijk) beter moeten werken.
Eerst slikte ik paroxetine 20 mg.
Nu slik ik Citalopram Ranbaxy 20 mg
Iemand ervaring met dat medicijn?
Nu ben ik happy
Fijn dat je happy bentquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 21:33 schreef Piertjj het volgende:
Update van de huisarts:
Nu ben ik happy
[Centraal] Medicatie bij psychische klachten #16quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 21:33 schreef Piertjj het volgende:
Update van de huisarts:
Nu ben ik happy
Ik heb een aanvraag ingediend voor 4 nieuwe jaren prestatiebeurs. Maar daar heb ik ook nog niks van gehoord of dat toegekend is of niet. En aangezien ik gewoon binnen 4 jaar moet afstuderen, omdat ik anders die 10-jaar termijn niet haal kan ik gewoon geen vertraging oplopen en moet ik dus wel gewoon maximaal presteren. Maar voor volgende periode gaan we wel bekijken of ik wat lessen op een andere tijd kan doen of gewoon vanuit huis kan werken. Want heb deze week bijvoorbeeld maar 2 van de 4 lessen gevolgd ( alleen gistermiddag omdat we presentatie hadden en vanmiddag vanwege presentatie) Andere lessen dus overgeslagen en ben maandag ook niet mee op excursie geweest, omdat het me gewoon allemaal te veel isquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 12:29 schreef DaviniaHR het volgende:
Sylvana, wat duurt dat toch ontzettend lang!![]()
Ik kan me heel goed voorstellen dat de druk van school nu ook op je stemming drukt. Is er geen enkele manier waarop je die druk kan verlichten? Je had toch al iets geregeld bij IB-groep?
Mss scheelt dat al iets...
ik slik al jaren citalopram en bij mij werkt het goed. Zit inmiddels al een tijdje op 40mg en heb geen bijwerkingen. Alleen combineert alcohol niet goed, ben sinds ik dit slik veel sneller bezopenquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 21:33 schreef Piertjj het volgende:
Update van de huisarts:
Nu ben ik happy
wel zo goedkoop!quote:Op woensdag 13 oktober 2010 22:29 schreef MaJo het volgende:
[..]
ik slik al jaren citalopram en bij mij werkt het goed. Zit inmiddels al een tijdje op 40mg en heb geen bijwerkingen. Alleen combineert alcohol niet goed, ben sinds ik dit slik veel sneller bezopen
Je mag hier best schrijven hoor, het is fijn om je verhaal te delen en soms lucht het wel op!!!quote:Op donderdag 14 oktober 2010 12:10 schreef Swietje het volgende:
Voorzichtige meld...![]()
Ik weet niet of ik hier durf te schrijven, maar de herkenning die ik vond tijdens het lezen vond ik al heel fijn...
Bah, wat naar.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 19:55 schreef Stefanovich het volgende:
Ik meld me ook maar even. Al 3 jaar niet echt lekker in mijn vel. Niemand die het echt weet... ik ben helemaal geen persoon die aanleg voor een depressie heeft, vroeger altijd heel gelukkig en ik kan nu ook nog echt genieten van dingen, maar het leven gaat al een lange tijd niet zoals ik wil, en daar word ik depri van. Ik heb ook een leeg leven... weinig vrienden, doe weinig behalve studeren(lees; naar school gaan, studeren doe ik nauwelijks, voel me ook niet eens op m'n plek bij die studie), het enige wat me nu nog een beetje op de been houd is dat ik op kamers zit en dat op zich al een hele ervaring voor mij is. Verder dat het in de toekomst ooit beter wordtWat jullie hiermee moeten, geen idee, ik wilde het gewoon ff kwijt.. beetje aant balen nu.
Je mag je frustraites natuurlijk kwijt, deed ik zojuist ook hier.quote:Op zondag 17 oktober 2010 21:19 schreef Eva4Evah het volgende:
Ik las laatst een artikel (n.a.v. Antonie Kamerling) dat driekwart van de Nederlanders niet begrijpt wat een depressie is en dat het (mede) daarom een taboe in de samenleving is. Wat kut he? Ik vond het zo kut om te lezen. Ik dacht echt van... er lopen zoveel ongelukkige mensen rond, maar er wordt niks aan gedaan/niemand kan ze helpen. Echt verschrikkelijk. Kan ook echt niet met mensen omgaan die zo kortzichtig zijn op dat gebied. Mijn oma ook hoor. Zo van "hij (Kamerling) had toch alles om voor te leven". Pfff, ja dat zeiden ze ook van mij toen ik depressief was. Dat ik nog jong ben, op kamers woon, rechten studeer... waarom zou je dan depressief zijn? Ughh... alsof dat maar alles is. Mensen snappen het gewoon niet. Argh zo frustrerend.
Tuurlijk is het studentenleven leuk, maar het kutte is dat er van je wordt verwacht dat je elke week in de kroeg staat te zuipen. Zodra je dat niet doet, bijvoorbeeld omdat je er geen behoefte aan hebt zoals ik, omdat omdat je liever thuis een filmpje kijkt en vroeg naar bed gaat zodat je de volgende dag nog productief kan zijn, vinden ze je ineens saai en niet-sociaalHeb ik zo'n schijthekel aan he. Ik heb geen zin om over muziek heen te moeten schreeuwen om een fatsoenlijk gesprek te voeren, dat doe ik liever gezellig thuis met een glas wijn. Oja en ik hou ook niet van bier, maar dat is al helemaal not done in de studentenwereld. Gelukkig heb ik vrienden die ook niet van bier houden, die ook allemaal niet zo'n behoefte hebben aan de kroeg en het veel gezelliger vinden om een potje te kaarten of te scrabbelen, heerlijk. Gewoon lekker jezelf zijn.
Heb gelukkig voldoende van dat soort vrienden, maar ik vind het moeilijk om die mensen te vinden, het duurt even voordat je ze hebt gevonden omdat iedereen maar zo 'spontaan' en 'extravert' en 'cool' is/wil zijn.
Zo'n schijthekel aan mensen die bepalen wat hip is/de norm is, bah.
(Haha frustraties, moest ik even kwijt)
Hmm... niet van dingen balen is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar je zegt dat je wel afleiding hebt op je werk, maar dan weer moe en gespannen thuis. Het lijkt me sowieso niet goed als je moe thuiskomt van je werk? Zegmaar, als ik van mijn werk moe thuis kom, dan betekent dat dat het niet goed ging, of dat ik te weinig te doen had. Als ik een goeie werkdag heb gehad en gewoon lekker de hele dag heb gewerkt, ben ik daarna niet moe, althans niet moe als in geen puf/nergens meer zin in hebben. Heb je het wel naar je zin op je werk? Of denk je dat het daar niet aan ligt?quote:Op zondag 17 oktober 2010 21:24 schreef Bos81 het volgende:
Ik moet weer even kwijt, want ik voel me weer te somber naar mijn zin.
Dus heb dit net even uit proberen te tikken![]()
Ik weet het gewoon niet, ik probeer positief te denken, probeer te lachen, probeer dingen te doen. Maar het lukt gewoon niet zoals ik wil. Misschien denk ik toch gewoon TE negatief en moet me er niets van aantrekken en accepteren dat het zo nu eenmaal gaat en dat het eigenlijk helemaal niet zo slecht gaat. Maar toch voelt het gewoon niet goed en kan ik gewoon niet tevreden zijn.
De psychiater zegt ook dat ik niet zoveel moet balen van dingen die niet goed gaan en mezelf er niet zoveel de schuld van geven, maar ja ik denk dat dat al in mijn systeem zit en er moeilijk uit te krijgen is
En ook iedereen zegt dat ik lief en aardig ben en een goede jongen. Ik zeg niet dat ze ongelijk hebben, maar iedere keer dat ik dat hoor, ga ik me weer somber voelen, kan er gewoon niet goed me overweg…
Al met al weet ik dus echt niet hoe het verder moet. Ik weet wel dat ik niet alleen sta, maar toch moet ik er uiteindelijk zelf uitkomen, hoe zwaar het ook is.. Ik heb wel goede momenten zeker als ik even aan het werk ben en daar voldoende afleiding kan vinden en dingen kan doen, waar ik goed in ben, maar dan kom ik thuis moe en een beetje gespannen en zakt mijn gemoedstoestand weer flink in.
Ik zou echt willen dat het weer ging zoals vroeger en ik gewoon alles met plezier kon doen en zonder angstgevoelens..En weinig me te veel was. Nu heb ik gewoon snel de neiging en het gevoel dat ik dingen niet aandurf en dat op bed liggen de enige oplossing is..
Had hier nog helemaal niet op gereageerd, maar dankjewelquote:Op maandag 6 september 2010 06:49 schreef DeZoektocht het volgende:
[..]
[...]
IK ben blij dat je het weer een beetje ziet zitten
Nee ik denk niet dat het aan me werk ligt. Ik heb het er wel naar mijn zin al is het maar 1 x 3 en 2 x 2 uur (werk op 2 verschillende plaatsen, beide vrijwillig).quote:Op maandag 18 oktober 2010 00:19 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Hmm... niet van dingen balen is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar je zegt dat je wel afleiding hebt op je werk, maar dan weer moe en gespannen thuis. Het lijkt me sowieso niet goed als je moe thuiskomt van je werk? Zegmaar, als ik van mijn werk moe thuis kom, dan betekent dat dat het niet goed ging, of dat ik te weinig te doen had. Als ik een goeie werkdag heb gehad en gewoon lekker de hele dag heb gewerkt, ben ik daarna niet moe, althans niet moe als in geen puf/nergens meer zin in hebben. Heb je het wel naar je zin op je werk? Of denk je dat het daar niet aan ligt?
Ik ben gewoon vaak te moe om meteen na mijn werk iets te doen, ;s avonds kan nog wel (ben altijd rond 12 of 13 uur klaar met werken). Soms lucht dat op, soms is het gewoon net te veel van het goede. Hangt er gewoon van af hoe ik me voel en wat ik doe.quote:En kan je geen afleiding zoeken na je werk, bijvoorbeeld gezellig met iemand gaan eten of naar de bios ofzo? Want als je dan moe thuis zit, ben je ook sneller geneigd om op bed te gaan liggen. Maar dat is niet de oplossing, en dat weet je zelf ook. Gewoon maar gaan slapen is heel verleidelijk als je depri bent, want dan gaat de tijd sneller (althans, daarom deed ik het altijd). Maarja, het lost niks op, want de volgende dag voel je je nog even kut.
Het is vooral misgegaan toen ik het huis uit ging en meer op mezelf (lees begeleid) ben gaan wonen. Ook kreeg ik op mijn toenmalige werkplek meer verantwoordelijk heid, wat te veel spanning met zich mee bracht. TOen die werkplek wat al bekend was, ophield ben ik ergens anders gaan werken, waar ik totaal niet op mijn plaats was. Daardoor ben ik waarschijnlijk depressief geraakt.quote:Je zegt ook dat het vroeger beter ging, dat je geen angstgevoelens had. Waarom is het dan misgegaan? (ik weet niet of je dat al eens hebt gezegd in dit topic) En waarom heb je dan het idee dat je dingen niet aandurft?
Ik ben benieuwd naar je verhaal
Komt de angst en vermoeidheid niet door de depressie, die zelf veroorzaakt is door die teleurstellingen op je werk?quote:Op maandag 18 oktober 2010 01:48 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Nee ik denk niet dat het aan me werk ligt. Ik heb het er wel naar mijn zin al is het maar 1 x 3 en 2 x 2 uur (werk op 2 verschillende plaatsen, beide vrijwillig).
[..]
Ik ben gewoon vaak te moe om meteen na mijn werk iets te doen, ;s avonds kan nog wel (ben altijd rond 12 of 13 uur klaar met werken). Soms lucht dat op, soms is het gewoon net te veel van het goede. Hangt er gewoon van af hoe ik me voel en wat ik doe.
[..]
Het is vooral misgegaan toen ik het huis uit ging en meer op mezelf (lees begeleid) ben gaan wonen. Ook kreeg ik op mijn toenmalige werkplek meer verantwoordelijk heid, wat te veel spanning met zich mee bracht. TOen die werkplek wat al bekend was, ophield ben ik ergens anders gaan werken, waar ik totaal niet op mijn plaats was. Daardoor ben ik waarschijnlijk depressief geraakt.
En waarom ik dingen niet aandurf, weet ik gewoon weg niet, ben gewoon erg gespannen als ik de deur uit moet voor een simpel iets als boodschappen doen, wist ik maar waaraan dat lag, dan kon ik er misschien iets aan doen.
Weet ik echt niet, zou goed kunnen. Moet ik het toch eens met haar over hebben. Maar ik heb haar deze week al gezien, zie haar pas weer over 3.5 week.quote:Op maandag 18 oktober 2010 01:53 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Komt de angst en vermoeidheid niet door de depressie, die zelf veroorzaakt is door die teleurstellingen op je werk?
Eigenlijk zou der psych je moeten kunnen helpen om de problemen uit elkaar te rafelen, zodat je ze per stuk kan oplossen ipv dat je probeert ineens der hele warboel op te lossen.
Dat isa wel lang. Kan je tussendoor bellen? Lijkt mee wel handig als je je zo voeltquote:Op maandag 18 oktober 2010 01:56 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Weet ik echt niet, zou goed kunnen. Moet ik het toch eens met haar over hebben. Maar ik heb haar deze week al gezien, zie haar pas weer over 3.5 week.
Ik heb natuurlijk andere begeleiders, die kunnen me wellicht ook helpen die zie ik komende week nog wel.quote:Op maandag 18 oktober 2010 02:00 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Dat isa wel lang. Kan je tussendoor bellen? Lijkt mee wel handig als je je zo voelt
Ok, ik hoop dat het lukt!quote:Op maandag 18 oktober 2010 02:04 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Ik heb natuurlijk andere begeleiders, die kunnen me wellicht ook helpen die zie ik komende week nog wel.
Ja, ik weet hetquote:Op maandag 18 oktober 2010 07:25 schreef caroline88 het volgende:
Wat Murmeli ook al schreef, probeer niet alles ineens op te lossen. Dat lukt helemaal niemand.
Ik heb daar zelf ook een handje van. Ik wil te veel dingen doen. En kom uiteindelijk tot niets omdat ik blijf proberen 33 uur in een 24 urige dag te proppen.
Misschien word je die persoon wel nooit helemaal weer? En is die depressie ''gewoon'' onderdeel van de fase van je leven waar je je nu in bevind, en verteld het je iets over jezelf... Ik weet je situatie niet, maar denken over het verleden hoe het toen was maak je inderdaad gefrustreerd.quote:Op maandag 18 oktober 2010 20:13 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Ja, ik weet het
Ik wil gewoon te graag en zo snel mogelijk weer de persoon zijn voor mijn depressie, maar diep van binnen weet ik gewoon dat dat niet gaat lukken.. Dat is soms ook frustrerend..
Hoe houd ik het vol.. hmm ik denk ook dat ik niet echt erg depressief ben of zo, bij vlagen miss wel, maar ik voel me gelukkig ook nog vaak goed. Maar dat is miss het verraderlijke, dat ik daardoor juist maar een beetje blijf aankloten met mijn leven en geen echte stappen onderneem om er wat aan te doen. Daarbij komt ook nog onzekerheid en faalangst, waar ik last van heb, dat remt me in mijn leven, en het weerhoud mij om bepaalde dingen te ondernemen,. Ik ben ook nog jong(20) en het hoort ook wel een beetje bij de leeftijd(word vaak gezegd), ik heb geen idee wat ik wil en zo, maar wat je zegt, het beste is gewoon om eens nieuwe dingen te proberen/ondernemen.quote:Op zondag 17 oktober 2010 21:01 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Bah, wat naar.Al 3 jaar? Hoe hou je dat vol? En hoe komt het dan dat je een leeg leven hebt en weinig vrienden? Is het niet iets om bij een vereniging te gaan? (en dan niet zeggen dat dat niks voor je is, dat dacht ik ook altijd, maar er is voor ieder wat wils).
Probeer er iig achter te komen waarom het niet gaat zoals jij wil, en ga er dan zsm wat aan doen. En hou ons op de hoogte en post gewoon als je iets kwijt moet
Ja, daar heb je wel gelijk in. Maar ja ik wil gewoon weer kunnen genieten van dingen, dat doe ik nu ook wel eens, maar meestal duurt het maar even en dan ben ik daarna weer somber. Gewoon weer lekker dingen kunnen doen, niet angstig voelen, gewoon overdag dingen doen en niet op bed belanden. Natuurlijk is de kans groot dat ik nooit helemaal meer de oude wordt, maar ik wil absoluut niet zo blijven zoals het nu is.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 01:09 schreef Stefanovich het volgende:
[..]
Misschien word je die persoon wel nooit helemaal weer? En is die depressie ''gewoon'' onderdeel van de fase van je leven waar je je nu in bevind, en verteld het je iets over jezelf... Ik weet je situatie niet, maar denken over het verleden hoe het toen was maak je inderdaad gefrustreerd.
Ik heb echt geen idee meer. Er moet gewoon iets veranderen, want zo gaat het niet langer. Zolang het maar geen opname wordt, want dat zie ik echt niet zitten en volgens mij is dat nou ook wweer niet aan de orde, zo ver heen ben ik nu ook weer niet.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 15:12 schreef DaviniaHR het volgende:
bos81, hoe herkenbaar! Als het even goed gaat, wil je erop vertrouwen dat het goed gaat, maar eigenlijk gaat het helemaal niet, waardoor de 'terugval' weer des te harder is. Heb je zelf al een idee in welke volgorde je de verschillende dingen wil aanpakken? Zou het helpen om een lijstje te maken met alles wat je dwarszit en dat dan te prioriteren?
Sterktequote:Ben vorige week bij Arboarts geweest. Die ziet me voor het eind van het jaar niet beginnen aan reïntegratie. Dat geeft wel een boel rust. Veel eerder zou ik het zelf ook niet willen. Voelt niet goed. Het dal was erg diep, en daar moet je ook van recupereren. En dat kost ook tijd.
ik ben inmiddels op insteldosering. en het gaat goed!Nergens last van!
en mijn dochter ook niet (via de borstvoeding). dus dat is erg fijn. Punt is nu alleen, hoe nu verder? Ik leefde hier erg naar toe (met de spanning van bijwerkingen bij mezelf en dochter), en nu is deze mijlpaal bereikt. En dan?
Deze medicatie geeft een rust in mijn hoofd die ik niet had kunnen verwachten (waar ik niet op durfde te hopen). Helemaal fijn. Het licht is ook weer aan, zeg maar. (Sluier goeddeels weg) Maar ik ben er zeker nog niet. Zeer weinig belastbaar en zo.
Wat moet ik dan nog verder doen? Gewoon wachten tot het beter gaat? Kan je zelf iets extra's doen om het herstel te bespoedigen? Ik vind het maar moeilijk. Je hebt niet echt een stappenplan met mijlpalen die je kan volgen. Dat je dan op je eigen tempo die mijlpalen kan afvinken en dat je weet waar je aan toe bent, of zo.
*Loslaten* *zennnn* *accepteren* *(volledige) controle is een illusie* en meer van zulks...
Donderdag weer afspraak met de psychiater. (Is een nwe, ben benieuwd. Academisch zkh, dus ieder halfjaar rouleren ze van plek.) Dan zullen we dat gaan bespreken. We gaan het meemaken.
Dankjequote:Op dinsdag 19 oktober 2010 17:07 schreef DaviniaHR het volgende:
Scarface, mijn diagnose was actieve depressie met bipolaire kenmerken. Maar daarmee heb ik dus geen 'normale' antidepressivum als medicijn.
Ik heb eerder in deze reeks het hele verhaal staan.
Mijn medicatie zal ik per pm mededele. Vind ik op de een of andere manier te prive om zo openbaar te zetten.
quote:Ik gebruik spiritualiteit ook om mijn depressie te verminderen. Dan heb ik het vooral over mindfulness, meditatie, Yoga/Bodybalance en principes uit het BoeddhismeOp woensdag 20 oktober 2010 17:30 schreef DeZoektocht het volgende:
IK vraag mij af hoe men hier tegenover spiritualiteit staat.
(Eckhart Tolle's Kracht van het Nu, MIndfulness, non-dualiteit, verlichting enzovoorts)
Dit omdat ik hier ontzettend veel over ben gaan lezen enz. om te proberen mijn 'problemen' op te lossen.
quote:bedankt voor je antwoordOp woensdag 20 oktober 2010 18:59 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ik gebruik spiritualiteit ook om mijn depressie te verminderen. Dan heb ik het vooral over mindfulness, meditatie, Yoga/Bodybalance en principes uit het BoeddhismeOok al is het niet genoeg om helemaal uit mijn depressie te komen, het helpt wel om bijvoorbeeld minder te piekeren, meer in het nu aanwezig te zijn, minder in mijn hoofd te zitten etc
quote:Ja, kappen met piekeren en denken zoals je dus al aangaf, dat je dan in een soort staat van verlichting komtOp woensdag 20 oktober 2010 19:50 schreef DeZoektocht het volgende:
oja wat me ook zo ontzettend frustreert is dat alle kennis in de wereld je niet van een depressie af kan helpen. er moet toch een uitweg zijn?
quote:Het mooie is, veel mensen vinden spiritualiteit altijd zweverig en vreemd en zo, maar het werkt wel, heb ik ook ontdektOp woensdag 20 oktober 2010 18:59 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ik gebruik spiritualiteit ook om mijn depressie te verminderen. Dan heb ik het vooral over mindfulness, meditatie, Yoga/Bodybalance en principes uit het BoeddhismeOok al is het niet genoeg om helemaal uit mijn depressie te komen, het helpt wel om bijvoorbeeld minder te piekeren, meer in het nu aanwezig te zijn, minder in mijn hoofd te zitten etc
quote:Hersenprik kan depressiviteit genezenOp woensdag 20 oktober 2010 19:50 schreef DeZoektocht het volgende:
oja wat me ook zo ontzettend frustreert is dat alle kennis in de wereld je niet van een depressie af kan helpen. er moet toch een uitweg zijn?
quote:Die stap is inderaad erg lastig, maar probbeer toch alle moed te verzamelen en eventueel aan een bekende te vragen of hij/zij er bij kan zijn als je gaat bellen.Op zondag 24 oktober 2010 20:18 schreef Swietje het volgende:
Vamp![]()
![]()
Hmm. Ik moet de huisarts bellen voor een doorverwijzing voor psychologische hulp, maar ik durf niet.
quote:Al eeuwenaan het tobben en ik merk dat het steeds makkelijker niet lekker gaat... Binnenkort lichttherapie kijken of dat wat verbetering brengt en anders toch maar een stapje verder...Op zondag 24 oktober 2010 20:18 schreef Swietje het volgende:
Vamp![]()
![]()
Hmm. Ik moet de huisarts bellen voor een doorverwijzing voor psychologische hulp, maar ik durf niet.
quote:Je mag het ook eng vinden.... dat is het ook! Maar van niets doen wordt het alleen maar erger...sprak zij uit ervaringOp woensdag 27 oktober 2010 10:01 schreef Swietje het volgende:
Zo'n intake lijkt me echt verschrikkelijk! Maar toch fijn dat het dan eindelijk gaat gebeuren Piertjj![]()
Ik voel me echt zo verschrikkelijk rot en ik zou willen dat er na al die jaren eens een eind aan kwam, maar ik zit zo in de knoop en ik vind het zo eng... Ik stel maar uit. Daar baal ik ook weer van...
quote:Ik kan wel blijven, alleen mijn leven is hier gewoon zo anders als daar. Het zijn ook 2 totaal verschillende culturen. Daar leef heel erg naar buiten toe in een grote groep.Op woensdag 27 oktober 2010 15:45 schreef Sylvana het volgende:
Goed dat je je verhaal hier deelt francisWaarom kun je niet hier in Nederland blijven dan? Kun je niet eerst hier een goede behandeling zoeken, waarbij je niet alleen praat, maar ook actief aan de slag gaat? En als je dan weer uit je depressie bent weer teruggaan naar dat andere land?
quote:En mischien heb je het wel nodig om die 2 dagen rustig aan te doen. En ach, 2 dagen niet optimaal eten daar gaat niemand aan dood. Net zoals douchen iedere dag douchen is ook niet nodig, ik heb ook dagen dat ik alleen in pijama loop.Hier heb ik een erg matige week. Maandag was helemaal apathisch, gisteren was wel redelijk oke, maar niet echt geweldig en vandaag wil het ook niet echt lukken. Heb vakantie, maar moet veel leren voor tentamen, nog een presentatie voorbereiden en 2 reflectieverslagen maken. Ben wel elke dag zo'n 1.5-2 uur dat tentamen aan het leren, maar verder kom ik nergens aan toe. Maandag zelfs niet eens gedoucht en aangekleed en mijn avondeten was ook mijn ontbijt en lunch. Vandaag wel gedoucht en aangekleed, maar alleen nog een peer en een paar chocoladepepernoten gegeten. Niet echt gezonde maaltijden dus. Met het huishouden loop ik ook ontzettend achter, er moet echt hoognodig schoongemaakt en gestreken worden, maar het wil gewoon echt nietEn ik had gehoopt dat ik in de vakantie tijd en energie had om wat leuke dingen te doen, maar daar komt het ook helemaal niet van
Morgen intakegesprek met groepstherapeuten, dus dan ben ik ook de hele middag weer druk daarmee..
quote:Daarvoor ben je echt geen ei hoor, zoiets is gewoon heel erg lastig in het geval van een depressie..Op woensdag 27 oktober 2010 17:47 schreef GimmeGore het volgende:
ik denk dat ik dit topic en deel 1 ook maar eens door moet lezen.
Misschien heb ik er wat aan, kan ik wat tips op doen.
Ik ben ook zo n ei, dat ik niet gewoon de telefoon pak en de huisarts bel
quote:Precies, je bent geen ei.Op woensdag 27 oktober 2010 17:48 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Daarvoor ben je echt geen ei hoor, zoiets is gewoon heel erg lastig in het geval van een depressie..
quote:Dat kan je doen, zo doen zat heg mensen het.Op woensdag 27 oktober 2010 17:50 schreef GimmeGore het volgende:
ik zit nu zo van: wat moet ik dan zeggen? Hallo, ik wil een afspraak, want ik denk dat ik depressief ben. Als ik moet gaan uitleggen wat er zoal aan de hand is heb ik minstens 4 consulten achter elkaar nodig
quote:Hallo GimmeGore, heel normaal hoor dat je het lastig vind om te bellen!Op woensdag 27 oktober 2010 17:50 schreef GimmeGore het volgende:
ik zit nu zo van: wat moet ik dan zeggen? Hallo, ik wil een afspraak, want ik denk dat ik depressief ben. Als ik moet gaan uitleggen wat er zoal aan de hand is heb ik minstens 4 consulten achter elkaar nodig
quote:Stefanovich, ik herken iets van mezelf in jou hoewel het bij mij weer anders is. Maar afwijzing, jawel, niet alleen in het verleden maar ook in het hedenOp zaterdag 23 oktober 2010 22:38 schreef Stefanovich het volgende:
(...)
Dit gevoel van minderwaardigheid en die faalangst is denk ik ontstaan in mijn jeugd, waar ik nogal vaak afgewezen ben..... wat te doen? Miss maar eens tijd om aan de bel te trekken bij een psych. Maar ik heb ook steeds het gevoel dat ik het zelf op MOET/Kan lossen...
Ik vind het aan de ene kant wel lastig om mijzelf zo'n stempel op te drukken van die stoornis of fobie, want ik heb ook momenten dat ik er totaal geen last van heb, en ik merk dat het echt tussen de oren zit. Maar het lukt me niet om het echt op te lossen.
Ik ben ook nogal passief met hulpzoeken, doe dat ook niet makkelijk, mede ook omdat hier thuis al genoeg problemen zijn, maar goed ik kan ook nog altijd naar een studenten psych gaan of zo...
quote:Je hoeft natuurlijk niet alles te vertellen, hè? je kan ok zeggen "ik voel me niet goed, en ik wil graag professionele hulp om mezelf weer op orde te krijgen."Op woensdag 27 oktober 2010 17:50 schreef GimmeGore het volgende:
quote:Ik heb morgen intakegesprek met de groepstherapeuten en hoop volgende week donderdag dan met de behandeling te beginnen. Maar dat hoor ik morgen hoop ik.Op woensdag 27 oktober 2010 19:10 schreef DaviniaHR het volgende:
Sylvana, wat balen dat het zo slecht gaat weer...
Wanner begint je behandeling?
[..]
quote:Blij voor jouOp woensdag 27 oktober 2010 19:10 schreef DaviniaHR het volgende:
Vandaag heb ik weer voor het eerst in 5 weken beide kinderen thuis gehad. Ben compleet gesloopt, maar het ging wel! Niet eens op standje overleven, gewoon normaal, of iets wat daar lijkt. Tot 4 uur, toen was het op. Naja, al met al ben ik best tevreden.![]()
quote:Swietje, er is niets om je over te schamen en je zeurt niet. Al die beschuldigende gedachten dat is nu juist je depressie die aan het woord is.Op woensdag 27 oktober 2010 19:27 schreef Swietje het volgende:
Ik heb zelf nu echt iemand nodig die voor mij een plan van aanpak maakt, kan schetsen hoe het loopt als ik de huisarts bel. Ik ben zo bang voor het onbekende.Ik wil van te voren weten wat de huisarts gaat zeggen of vragen, ik wil weten of ik langs moet komen of dat ik telefonisch een doorverwijzing kan vragen en ze mij die per post sturen, ik wil weten wanneer mijn eigen oude vertrouwde huisarts telefonisch dienst heeft.. ik wil het allemaal plannen, geen onverwachte dingen, maar dat gaat niet, dus ik durf niet
Heel aanstellerig misschien. En daarbij schaam ik me zo dat ik hier over zeur, want het voelt zo kinderachtig en stom. Maar ik moet het ergens kwijt dus dan maar hier...
quote:Tuurlijk mag dat! Is misschien ook wel handigOp woensdag 27 oktober 2010 19:44 schreef Swietje het volgende:
Bedankt voor je lieve reactie Caroline
Ik denk dat ik de assistente van de huisarts wel ga bellen voor een afspraak. Als ik telefonisch doe weet ik nooit zeker wie ik aan de telefoon krijg van de huisartsen. Op afspraak weet ik wel wie ik voor me neus krijg en de kans is toch wel groot dat ik langs moet... denk ik.
Zou ik dan wel iemand mee mogen nemen ofzo? Ik ga echt niet alleen...
quote:Om me die drempel over te sleuren jaOp woensdag 27 oktober 2010 19:46 schreef Nick-GizMo het volgende:
[..]
Tuurlijk mag dat! Is misschien ook wel handig
quote:Je hoeft echt niet op iedereen te reageren hoor, dat ben je echt niet verplicht. Ik reageer ook niet op iedereen, daar ik vaak niet weet hoe te reageren..Op woensdag 27 oktober 2010 19:27 schreef Swietje het volgende:
Davinia, wat fijn dat het een goede middag was met je kinderen![]()
Ik vind het moeilijk om op iedereen te reageren omdat m'n concentratie niet altijd fantastisch is, sorry![]()
Ik heb zelf nu echt iemand nodig die voor mij een plan van aanpak maakt, kan schetsen hoe het loopt als ik de huisarts bel. Ik ben zo bang voor het onbekende.Ik wil van te voren weten wat de huisarts gaat zeggen of vragen, ik wil weten of ik langs moet komen of dat ik telefonisch een doorverwijzing kan vragen en ze mij die per post sturen, ik wil weten wanneer mijn eigen oude vertrouwde huisarts telefonisch dienst heeft.. ik wil het allemaal plannen, geen onverwachte dingen, maar dat gaat niet, dus ik durf niet
Heel aanstellerig misschien. En daarbij schaam ik me zo dat ik hier over zeur, want het voelt zo kinderachtig en stom. Maar ik moet het ergens kwijt dus dan maar hier...
quote:Nee joh! Maar wel om je te ondersteunen! En misschien toe te voegen die jij vergeet?Op woensdag 27 oktober 2010 19:48 schreef Swietje het volgende:
[..]
Om me die drempel over te sleuren ja
quote:Dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry mijn foutOp woensdag 27 oktober 2010 19:58 schreef Swietje het volgende:
Bos81, ik vind het lullig als ik niet op de mensen reageer die wel op mij reageren. Ik vind het fijn als ik reacties krijg dus dat wil andersom ook terug doen.. maar lukt niet zo goed dus..
Nick-GizMo, je hebt gelijk hoor! Alleen gaan is niet verstandig.. ik weet alleen niet zo goed wie ik mee moet nemen, ben bang dat ze me onbedoeld misschien toch belemmeren om te praten.
quote:Maakt niet uit hoor!Op woensdag 27 oktober 2010 19:59 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry mijn fout
quote:Dan bel je dus morgen opOp woensdag 27 oktober 2010 20:10 schreef Swietje het volgende:
Dankjewel voor je uitgebreide reactie SylvanaKnap dat je gewoon durft te bellen enzo. Ik durf uberhaupt niet te bellen, wie ik dan ook moet bellen, dus dit is een extra enge stap... Maar ik moet en zal 'm zetten want ik wil niet meer beperkt worden in alles door m'n negatieve gedachten!
quote:Oh dat doet me goed. En juist nu. ben een beetje in een dip van moeheid.Op woensdag 27 oktober 2010 19:44 schreef Swietje het volgende:
quote:Zoals ook al door anderen gezegd, natuurlijk mag je iemand meenemen!Ik denk dat ik de assistente van de huisarts wel ga bellen voor een afspraak. Als ik telefonisch doe weet ik nooit zeker wie ik aan de telefoon krijg van de huisartsen. Op afspraak weet ik wel wie ik voor me neus krijg en de kans is toch wel groot dat ik langs moet... denk ik.
quote:voor zover ik weet mag er altijd iemand mee, vooral als je naar de ha gaat, ik ga regelmatig met mijn moeder mee. En toen ik daar moest gaan vanwege depressie mocht mijn moeder ook mee.Op woensdag 27 oktober 2010 19:44 schreef Swietje het volgende:
Ik denk dat ik de assistente van de huisarts wel ga bellen voor een afspraak. Als ik telefonisch doe weet ik nooit zeker wie ik aan de telefoon krijg van de huisartsen. Op afspraak weet ik wel wie ik voor me neus krijg en de kans is toch wel groot dat ik langs moet... denk ik.
quote:Ben al een tijdje bezig met een bepaald surf target te halen. Zou compleet off topic zijn en is ook lastig uit te leggen maar het is een bijzonder royale bonus.Op woensdag 27 oktober 2010 20:44 schreef Swietje het volgende:
Caroline, waarom ga je dan niet lekker in je bed liggen als je zo moe bent?
quote:Dapper hoor dat je dat zo duidelijk tegen je ouders gezegd hebt!Francis, ik woon ook nog thuis. Ik heb mijn ouders er nadrukkelijk op gewezen dat ik er niet met hen over wil praten, dat ik hun bezorgdheid wel begrijp, maar dat ik er gewoon niet met hen over kan praten omdat ik dat te moeilijk vindt. Dat ik uit mezelf naar hun toe zal komen als ik wel behoefte heb om te praten. Misschien werkt dit ook voor jouw moeder? Lastig hoor!
quote:Nou vooruit, je redenen zijn geaccepteerdOp woensdag 27 oktober 2010 20:57 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Ben al een tijdje bezig met een bepaald surf target te halen. Zou compleet off topic zijn en is ook lastig uit te leggen maar het is een bijzonder royale bonus.
Tweede reden die wel waar is maar ik er nu ter plekke bij verzin om mijn geweten te sussen is dat ik als ik te vroeg in slaap val (lees, 2 seconden nadag mijn bolletje op het kussentje gevlijd wordt) ik midden in de nacht wakker word en niet meer terug kan inslapen. Dan ben ik morgen compleet een wrak.
[..]
Dapper hoor dat je dat zo duidelijk tegen je ouders gezegd heb!
quote:Op woensdag 27 oktober 2010 20:59 schreef Swietje het volgende:
[..]
Nou vooruit, je redenen zijn geaccepteerd![]()
quote:Beter laat dan nooit en het blijft gewoon een goede prestatie.Het was een hel om tegen mijn ouders te zeggen en ik heb het gevoel dat ik het 4 jaar geleden al had moeten doen. Toch zonde van die 4 jaar.Maar stiekem vind ik 't wel heul goed van mezelf
quote:Wat rot dat je je zo bleh voelt! Heb je enig idee hoe je aan dat sombere gevoel komt? Heb je hulp? Ik heb helaas geen tips hoe je het kan oplossen of minder vervelend kan laten zijn, herken het wel heel erg.Op woensdag 27 oktober 2010 21:02 schreef Bos81 het volgende:
Sorry dat ik er weer tussendoor kom, maar moet het weer kwijt shitzooi
Ik baal echt van dat wisselvallige, dan voel ik me goed, dan weer erg somber, Kan er gewoon soms niet meer tegen.
Ik kan echt somber worden om de kleinste dingen. En ik als ik actief bezig ben geweest. Dan heb ik even lekker gewerkt, daar voel ik me gewoon goed, doe mijn werk zover ik kan zien goed en val goed bij de collega's Maar toch als ik thuiskom lijkt alles soms gewoon weer in te storten en rest er niks in dan op bed gaan liggen. Kan dan ook niet even lekker lezen of een sudoku maken, wat ik gewoon graag doe.
Het is gewoon erg bleh momenteel..
quote:Nou moet ik lachen om jou, hihiOp woensdag 27 oktober 2010 21:03 schreef caroline88 het volgende:
[..]
![]()
Weet eigenlijk niet eens precies hoe je die smiley moet uitleggen. Maar in dit geval betekent het twee zaken:
a) ik lig in een deuk van het lachen
en b) sterk antwoord! zie ook a. waardering, aanbidding en dank enzo.
[..]
Beter laat dan nooit en het blijft gewoon een goede prestatie.
Grenzen bepalen en bewaken, kan me nog herinneren dat daar in een of andere therapie over gesproken werd.
quote:Nikste sorry voor nodig. Gooi het er even lekker uit.
quote:Goed werk! Lachen is gezond en alle volwassenen doen dat veuls te weinig. Alleen kleine kinderen zitten op een normaal en gezond schema wat dat betreft.
quote:Ik weet dat echt niet meer hoor! (alsof ik zo oud benOp woensdag 27 oktober 2010 21:10 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Goed werk! Lachen is gezond en alle volwassenen doen dat veuls te weinig. Alleen kleine kinderen zitten op een normaal en gezond schema wat dat betreft.
(effe klagen) niet dat ik als kind zo veel geschaterd heb (/klagen)
quote:Nee wist ik het maar, dan kan ik er aan werken. Ik heb medicatie en heb ook al verschillende begeleiding, maar die zijn er meer voor mijn autisme dan voor mijn depressie..Op woensdag 27 oktober 2010 21:05 schreef Swietje het volgende:
[..]
Wat rot dat je je zo bleh voelt! Heb je enig idee hoe je aan dat sombere gevoel komt? Heb je hulp? Ik heb helaas geen tips hoe je het kan oplossen of minder vervelend kan laten zijn, herken het wel heel erg.
quote:Geen idee of je er behoefte aan hebt, maar kun je dan niet ook nog begeleiding krijgen voor een depressie? Dat lijkt mij iets heel anders dan autisme en heeft dan ook een andere aanpak nodig denk ik?Op woensdag 27 oktober 2010 21:14 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Nee wist ik het maar, dan kan ik er aan werken. Ik heb medicatie en heb ook al verschillende begeleiding, maar die zijn er meer voor mijn autisme dan voor mijn depressie..
quote:Ik heb een paar keer met een psycholoog gesproken, maar dat was geen succes. Misschien omdat het toen wel iets beter met me ging dan nu. Ook heb ik een cursus gevolgd, maar dat heeft ook tot nu toe niet echt geholpen.Op woensdag 27 oktober 2010 21:15 schreef Swietje het volgende:
[..]
Geen idee of je er behoefte aan hebt, maar kun je dan niet ook nog begeleiding krijgen voor een depressie? Dat lijkt mij iets heel anders dan autisme en heeft dan ook een andere aanpak nodig denk ik?
quote:Zonde dat dat niet gewerkt heeft tot nu toe. Maar als ik je zo hoor werkt dit ook niet echt?Op woensdag 27 oktober 2010 21:17 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Ik heb een paar keer met een psycholoog gesproken, maar dat was geen succes. Misschien omdat het toen wel iets beter met me ging dan nu. Ook heb ik een cursus gevolgd, maar dat heeft ook tot nu toe niet echt geholpen.
quote:Ja, ik weet het zit ook te denken aan iets van Yoga of mediteren. Moet me daar ook meer eens in laten informeren.Op woensdag 27 oktober 2010 21:20 schreef Swietje het volgende:
[..]
Zonde dat dat niet gewerkt heeft tot nu toe. Maar als ik je zo hoor werkt dit ook niet echt?Misschien toch nog eens een vorm van hulp proberen? Er zijn zoveel wegen die naar Rome gaan...
quote:Dat doe ik graag. Aangezien ik op dit moment op de reservebatterij loop maak je een goede kans.Op woensdag 27 oktober 2010 21:12 schreef Swietje het volgende:
[..]
Ik weet dat echt niet meer hoor! (alsof ik zo oud ben) Maar nu lach ik inderdaad te weinig, dus je moet vaker grappige reacties plaatsen!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door caroline88 op 27-10-2010 21:46:06 ]
quote:Ik ben geen deskundige maar ik zou me kunnen voorstellen dat ze je ook niet op hetzelfde moment twee afzonderlijke therapietrajecten willen laten doorlopen. Zou mekaar in de weg kunnen zitten.Op woensdag 27 oktober 2010 21:14 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Nee wist ik het maar, dan kan ik er aan werken. Ik heb medicatie en heb ook al verschillende begeleiding, maar die zijn er meer voor mijn autisme dan voor mijn depressie..
quote:Op woensdag 27 oktober 2010 21:40 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Dat doe ik graag. Aangezien ik op dit moment op de reservebatterij loop maak je een goede kans.
Gek is dat ik ben nooit de lolbroek of gangmaker geweest. Maar als ik dood- en doodmoe ben kom ik vaak met de meest grappige dingen uit de hoek.
Actueel voorbeeld van wat me vandaag inviel. Lang verhaal en helemaal off topic dus ik zet het in eenHahaaha, dit hele stuk gaat nergens over, en da's nou het leuksteSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Wat is liefde? De behoefte aan zichzelf te ontsnappen."
quote:Groen van jaloezie.. was die spinazie trouwens ook niet groen??Op woensdag 27 oktober 2010 21:51 schreef Swietje het volgende:
[..]
Hahaaha, dit hele stuk gaat nergens over, en da's nou het leukste
quote:Ik heb geen therapie voor mijn autisme. Alleen maar begeleiding in woonvaardigheden en af en toe wat gesprekken met mensen over waar ik tegen aan loop en zo. Geen psycholoog of iets in die richting. Dus misschien toch maar proberen aan te kaarten bij de psychiater dat we misschien moeten kijken naar andere wegen, want zoals ik me een uur geleden voelde is gewoon niet leuk meer. Nu ben ik wel iets beter, gelukkig.Op woensdag 27 oktober 2010 21:48 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Ik ben geen deskundige maar ik zou me kunnen voorstellen dat ze je ook niet op hetzelfde moment twee afzonderlijke therapietrajecten willen laten doorlopen. Zou mekaar in de weg kunnen zitten.
quote:Had ik niet helemaal goed begrepen. Wat je hier schrijft klinkt zeer plausibel, hoop dat het aankaarten wat nuttigs oplevert!Op woensdag 27 oktober 2010 22:31 schreef Bos81 het volgende:
Ik heb geen therapie voor mijn autisme. Alleen maar begeleiding in woonvaardigheden en af en toe wat gesprekken met mensen over waar ik tegen aan loop en zo. Geen psycholoog of iets in die richting. Dus misschien toch maar proberen aan te kaarten bij de psychiater dat we misschien moeten kijken naar andere wegen, want zoals ik me een uur geleden voelde is gewoon niet leuk meer. Nu ben ik wel iets beter, gelukkig.
quote:Wat zij zegt!Op woensdag 27 oktober 2010 22:36 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Had ik niet helemaal goed begrepen. Wat je hier schrijft klinkt zeer plausibel, hoop dat het aankaarten wat nuttigs oplevert!
quote:Swietje, herken die impasse. Ik wens je sterkte.Op woensdag 27 oktober 2010 22:38 schreef Swietje het volgende:
Nu ben ik moe en gelijk een beetje down.Maar naar bed gaat nog niet.
quote:Je begrijpt me verkeerd - ik hoop dat ik het boek kan uitlezen want het is nl. dik genieten. Een mij geheel onbekende schrijver die een monoloog schrijft over zijn leven en zijn vrouw Petra. Ik citeer van bladzijde 2.Op woensdag 27 oktober 2010 22:56 schreef Swietje het volgende:
Welterusten! Hopelijk val je snel in slaap!
quote:Ik zou zeggen kijk of het nodig is, en zet de redenen waarom je wilt beginnen er aan op een rij netzoals waarom je niet wilt beginnen.Op donderdag 28 oktober 2010 01:14 schreef ScarFace- het volgende:
Zoooooooooooon twijfel of ik weer aan de risperdalga/wil.
quote:Op donderdag 28 oktober 2010 12:47 schreef Swietje het volgende:
Succes vanmiddag Sylvana!
Mijn dag is nu 3 kwartier aan de gang en ik kan alleen maar huilen. Wat een ramp.
quote:Niet echt, wel een boek voor 4.95 gekocht. Leek me wel een mooi verhaal.Op donderdag 28 oktober 2010 16:26 schreef Swietje het volgende:
Bos81, heb je nog lekkere dingen gehaald?
quote:Dat ben ik ook, ben erg blij dat ik nu eindelijk er echt wat aan kan doen en eindelijk in behandeling kan. Alleen die conditietraining, beetje jammer dat het net herfst/winter is, had beter in de lente/zomer kunnen zijn dat wandelen/hardlopen in het bosOp donderdag 28 oktober 2010 16:26 schreef Swietje het volgende:
Sylvana, je klinkt heel positief! Fijn!![]()
quote:Wat voor boek is het? Lees-ze!Op donderdag 28 oktober 2010 16:28 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Niet echt, wel een boek voor 4.95 gekocht. Leek me wel een mooi verhaal.
En probeer toch maar een andere keer te bellen, en schaam je er niet voor dat het niet meteen lukt. Het is gewoon een grote en moeilijke stap.
quote:Volgens mij wel een beetje een zielig boek, gaat over een Marokkaans meisje in ieder geval. De achterkant sprak me wel aan. Het heet een meisje voor dag en nacht en is geschreven door Renate van der Zee.Op donderdag 28 oktober 2010 16:32 schreef Swietje het volgende:
[..]
Wat voor boek is het? Lees-ze!
Stiekem schaam ik me er wel voor hoor. Ik vind het gewoon kinderachtig van mezelf. Waarom kan ik niet gewoon even bellen?
quote:Heeft geen zin om na te denken op die manier. Daarmee houd je je slechte gevoel alleen maar in stand.Op donderdag 28 oktober 2010 16:32 schreef Swietje het volgende:
[..]
Wat voor boek is het? Lees-ze!
Stiekem schaam ik me er wel voor hoor. Ik vind het gewoon kinderachtig van mezelf. Waarom kan ik niet gewoon even bellen?
quote:Goed dat je iig dingen probeert te doen waarvan je van te voren denkt dat ze helpenOp donderdag 28 oktober 2010 16:49 schreef GimmeGore het volgende:
goh, douchen hielp ook alleen tot ik onder de douche uitkwam..
eens kijken of pannenkoeken bakken (wat ik normaal graag deed en wat me deed denken aan mijn allerleukste bijbaantje) wel helpt om me iets beter te laten voelen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |