Crutch | zondag 4 juli 2010 @ 15:01 |
![]() Welkom in het topic waar je alle vragen kunt stellen met betrekking tot eenvoudig onderhoud aan je auto. Schaam je er niet voor als je niet weet waar een bepaald lampje voor dient en weerhoud je er niet van te vragen waar je die krik nou precies moet plaatsen om je auto op te tillen. ![]() "Nou, dat is heel simpel. Je moet er af en toe wel wat benzine in gooien." "Ik zou dat blauwe draadje niet aan dat rode draadje vastmaken." ![]() Autobandenmarkt.nl Auto-onderdelen.com H-base Mijngarage.nl Onderdelenzoeker.nl ![]() Autoradio installeren. Hoe werkt een differentieel Trillend stuur bij lage snelheden + tips bandenboer [remmen] Rood waarschuwingslampje brandt Zelf remschijven + blokken vervangen, speciaal gereedschap? Multimeter gebruiken/electrische problemen opsporen Manual -> Hoe vervang ik een hoofdremcylinder Het grote autopoets- en -wastopic #1 Uitleg en informatie over OBD-Codes ![]() De OP vind je hier en vergeet niet de Wiki aan te passen. [ Bericht 8% gewijzigd door Anne op 29-05-2011 15:53:01 ] | |
Crutch | zondag 4 juli 2010 @ 15:05 |
Links e.d. zijn welkom. ![]() | |
Anne | zondag 4 juli 2010 @ 15:06 |
quote: quote: | |
Crutch | zondag 4 juli 2010 @ 15:09 |
quote:Yes, komt voor de spreekwoordelijke bakker. OT: Moet ik de bougies per definitie altijd vervangen of kan ik ze ook schoonpoetsen en hoe? Hetzelfde geldt voor het luchtfilter kan ik die gewoon schoonblazen of moet ik die vervangen? | |
2cv | zondag 4 juli 2010 @ 15:40 |
Bougies moet je vervangen (al kan ik dat niet onderbouwen, ik vermoed dat het iets te maken heeft met de inwendige weerstand die verandert door de hitte waar ze aan blootgesteld worden), luchtfilter ook aangezien er ook miniscule deeltjes in komen te zitten die je filter enigszins verstoppen maar die je er niet uit blaast. Overigens zijn hier wel uitzonderingen op, maar dat heeft te maken met het type auto wat je hebt (bij een 2cv maak je het filter bijvoorbeeld schoon om het vervolgens in een oplossing van olie en wasbenzine ofzo (weet even niet meer wat) te drenken waarna je het weer monteert). | |
Crutch | zondag 4 juli 2010 @ 16:01 |
Nou je hebt die Mondeo wel gezien ![]() Dan haal ik gewoon alles nieuw. Thanks. | |
Sounddragon | zondag 4 juli 2010 @ 17:05 |
Ehh, ik wil de OP wel verder volprakken met handige linkjes e.d. en bijhouden, maar ik ben wat minder handig met wiki's enzo ![]() Is het een optie dat we gewoon editten in de OP en dat ergens eind van het topic iemand die daar kaas van heeft gegeten de wiki FF bijwerkt ?? ![]() | |
Crutch | zondag 4 juli 2010 @ 17:49 |
quote:Is goed ik hou de wiki wel bij. | |
Crutch | zondag 4 juli 2010 @ 17:51 |
Pirania maakt als het goed is nu ook een link aan voor PTA in de hoofdpagina van de wiki. | |
Grielen | zondag 4 juli 2010 @ 18:25 |
Kan je auto zonder problemen 5 weken stilstaan? Of moet ik ervoor zorgen dat m'n zus of m'n ma af en toe rondje gaat rijden? ![]() | |
Crutch | zondag 4 juli 2010 @ 18:27 |
quote:Ja hoor dat kan. Misschien dat ie wat lastig start en dat je je banden een beetje moet bijvullen, maar verder geen probleem. | |
ellevehC86 | dinsdag 6 juli 2010 @ 12:58 |
Er loopt een wit soort draad in het midden van mijn 2 voorbanden, is schoensmeer de beste methode om het weer zwart te krijgen? ![]() | |
2cv | dinsdag 6 juli 2010 @ 13:02 |
Wit draad ![]() Overigens, hoeveel profiel heb je nog op je banden ? ![]() | |
ellevehC86 | dinsdag 6 juli 2010 @ 13:05 |
quote:Die Turkse meneer waar ik het 14 dagen geleden van heb gekocht zei dat het echt race-slicks waren die maar 50 km hebben gereden, is dus nieuw ![]() Toyo maakt toch Slicks toch? ![]() | |
ellevehC86 | dinsdag 6 juli 2010 @ 13:19 |
Gekheid 2cv, maar wel even iets anders (relevants) wat ik ontdekt heb. Afgelopen zaterdag brak ik mijn V-snaar, het evt vervangen van de snaar is geen moeite, maar aangezien de gebroken snaar op de snelweg lag kon ik moeilijk even uitstappen en pakken om het type te achterhalen. oftewel: (DIY) Ik ben mijn V-Snaar kwijt en ik weet niet wat voor snaar erop moet. Ik heb in dit geval gemerkt dat internet lang niet altijd de correcte informatie geeft. De beste manier om het op te lossen is volgens mij door middel van een touwtje strak te spannen langs de plekken waar de V-snaar liep en door het touwtje op te meten krijg je de binnenmaat van de V-snaar. Dit is meestal voldoende informatie voor de Auto-onderdelenzaak om een passende snaar die meestal op voorraad is terug te geven. | |
Sounddragon | dinsdag 6 juli 2010 @ 17:52 |
quote:Dat is 60 keer een quarter mile op en neer ![]() | |
2cv | dinsdag 6 juli 2010 @ 18:08 |
Bij dat van die sliks begon ik me al ernstig zorgen te maken ![]() Dat van die snaar is een methode, maar niet helemaal de juiste. Want het gaat bij een snaar niet alleen om de omtrek/lengte maar ook om de sterkte die bepaald wordt door inwendige dingen zoals staalkabels en/of nylon draden. Ik zou zelf gewoon uitpluizen wat voor snaar er op hoort en die bestellen. maar je kan het er natuurlijk ook op wagen. Dan zou ik meteen 2 snaartjes bestellen. Klapt de eerste dan leg je de 2e er omheen en dan op zoek naar de juiste snaar. | |
welp_38 | donderdag 8 juli 2010 @ 00:47 |
Nou, ik heb wel een vraagje hoor. Ik heb eeb Renault Scenic met daar in een autoradio. Wat is het probleem? De radio-zenders krijg ik niet echt zuiver uit mijn speakertjes. (ruis) Maar als ik de antenne eraf draai en mijn vinger op dat schroefdraad houd (van de antenne-houder) dan zijn de zenders kraak-helder. Is er iemand met een serieuze oplossing? | |
Sounddragon | zondag 11 juli 2010 @ 17:11 |
quote: Antenne na (laten) kijken en/of vervangen ?? | |
2cv | zondag 11 juli 2010 @ 17:29 |
Gevoelsmatig zeg ik dat het meer aan de aansluiting (aarding) van de antenne ligt. Maar eigenlijk weet ik best wel weinig van antennes en autoradio's dus hecht daar maar niet teveel waarde aan ![]() | |
ellevehC86 | maandag 12 juli 2010 @ 15:41 |
quote:Je vinger aan de antenneaansluiting houden terwil je rijdt. nee hoor, pak even een breinaald en kijk of daarmee het signaal beter is als zonder antenne. Zo ja is het vervangen van het bovenstuk van de antenne voldoende. | |
Blossom86 | woensdag 14 juli 2010 @ 09:59 |
Vraagje over mijn nieuwe (oude) Hyundai Excel uit 1996. Toen ik hem kocht zat de benzinemeter helemaal beneden, dus heb gelijk even getankt. Alleen klikte de tank zegmaar dat hij vol was bij 25 liter ![]() Maar ik dacht dat ik misschien iets niet goed had gedaan, dus verder geen aandacht aan besteed. Sinds die keer tanken heb ik ongeveer 250 kilometer gereden, en toen viel me op dat de benzinemeter nauwelijks naar beneden was gegaan. Ik ging toen toch maar weer tanken voor de zekerheid, en weer sloeg hij bij 25 liter af, en staat de benzinemeter niet helemaal omhoog alsof hij vol zit. Ik heb opgezocht dat er 45 liter in moet kunnen. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik weet echt weinig van auto-techniek ![]() Ik kan natuurlijk gewoon elke 3 dagen tanken en maar zien hoeveel er in gaat, maar opzich kan het wel handig zijn om te weten wanneer je benzine op is... Help?! | |
Fuzzysham | woensdag 14 juli 2010 @ 12:36 |
Hoe check je je koppelingvloeistof? ![]() | |
2cv | woensdag 14 juli 2010 @ 16:44 |
quote:Tasnken tot 'ie af slaat, even wachten (10 seconden ofzo) en weer proberen of er meer bij kan. Als er dan duidelijk meer bij kan is er waarschijnlijk een blokkade in de vulslang of is de ontluchting niet goed. Als er niet noemenswaardig veel meer benzine in kan dan ligt het aan je vlotter, bedrading of tankmeter zelf. | |
2cv | woensdag 14 juli 2010 @ 16:45 |
quote:Het niveau of de staat/leeftijd ? het niveau zal je vast wel af kunnen meten in een reservoirtje. Zelf heb ik een koppelingskabel dus heel veel verstand heb ik er niet van ![]() | |
Crutch | woensdag 14 juli 2010 @ 17:52 |
Hoe meet ik of mijn temperatuursensor het nog doet? De meter slaat niet uit, maar de fan slaat wel aan. Ik ga er dus vanuit dat mijn motor wel gekoeld wordt, maar misschien dat de choke wel aan blijft staan. ![]() | |
2cv | woensdag 14 juli 2010 @ 18:07 |
Dikke kans dat de ventilator geregeld wordt door een schakelaar die op warmte reageert (aan/uit-schakelaar zeg maar) en dat de temperatuurmeter door middel van een andere sensor werkt. Waar haal je vandaan dat de choke aan zou blijven staan ? | |
Crutch | woensdag 14 juli 2010 @ 18:11 |
quote:Die gaat toch uit als de motor warm genoeg is? Lijkt me sterk dat die is aangesloten op een aan/uit schakelaar die op warmte reageert. Een temperatuursensor die traploos een temeratuur naar het metertje stuurt zal dan ook wel precies kunnen bepalen wanneer de choke uit moet. Anders zou die pas uitgaan wanneer de auto moet koelen en dat lijkt me wat inefficient. | |
2cv | woensdag 14 juli 2010 @ 18:22 |
Dan zou dat ding volgens mij geeikt moeten zijn. Temperatuurmeter op je dashboard is niet zo supernauwkeurig. Wat zal het voor de bestuurder uitmaken of de motortemperatuur 90 of 91 graden is ? En de choke (heb je een carburateur?) werkt vaak met een waspatroon. | |
Crutch | woensdag 14 juli 2010 @ 18:47 |
quote:Geen idee. Zal het even uitzoeken. Thanks. | |
GotenSSJ | maandag 26 juli 2010 @ 21:40 |
Ik heb bij beide achterdorpels last van roestvorming, op de ergste stukken is het al zo dat er doorheen geprikt kan worden. Wat kan ik hier het beste aan doen? Er uit laten halen en een nieuw stuk in laten lassen? Dit wordt waarschijnlijk niet zo mooi, maar goed als dit de beste oplossing is om verdere roestvorming te voorkomen ![]() | |
2cv | maandag 26 juli 2010 @ 21:45 |
Is het nog APK waardig en gaat die auto toch snel naar de sloop ? Owatrol er op smeren ! De ergste roest weghalen en lekker alles 2 keer (niet direct na elkaar) in de owatrol zetten. | |
GotenSSJ | maandag 26 juli 2010 @ 21:53 |
quote:Was nog niet echt van plan de auto naar de sloop te brengen ![]() ![]() ![]() | |
2cv | maandag 26 juli 2010 @ 21:56 |
Dan zou ik de rotzooi laten lassen en na het lassen de binnenkant van je dorpel goed vol pompen met anti-roest-meuk. Buitenkant ook behandelen uiteraard. | |
bijderechter | woensdag 28 juli 2010 @ 19:10 |
Heb zojuist mijn thermostaat vervangen (Fiat Punto 1.1 uit '97) en moet bijvullen met koelvloeistof. Hoe ontlucht ik mijn koelsysteem? Is de dop van het reservoir er af halen, starten en laten draaien tot de fan aanslaat voldoende? Weet iemand toevallig hoeveel koelvloeistof er in een Punto van dat jaar en type gaat ![]() | |
bijderechter | woensdag 28 juli 2010 @ 19:43 |
Nou dat werkt dus niet, in ieder geval niet hier. Ik vermoed dat mijn koppakking lek is ![]() Anyway, als ik de dop van het reservoir af laat, ik laat de motor draaien dan gaat de temp. tot aan de helft, kachel staat voluit maar blijft koude lucht blazen en na verloop van tijd begint ie de koelvloeistof er via het reservoir uit te werken... | |
Bitlord | zaterdag 31 juli 2010 @ 02:12 |
Als ik 5 km per uur in z'n achteruit rij en ik zet m in z'n 1 kan ik gewoon vooruit rijden. Van z'n 1 in reverse lukt niet, dan moet je eerst helemaal stilstaan of je hoort de versnellingsbak moeilijk doen. Hoezo is dat? | |
2cv | zaterdag 31 juli 2010 @ 02:44 |
Er zit waarschijnlijk wel synchromeshringen op je 1e versnelling meer niet op je achteruit. | |
littledrummergirl | maandag 2 augustus 2010 @ 21:44 |
ik heb even een totale noob vraag ![]() ![]() nu hebben we vandaag n nieuwe autoradio gekocht voor erin, maar nu passen de aansluitingen niet op elkaar. het thingie linksonder op het plaatje past niet op de aansluiting, die pin is te kort en moet langer zijn. ![]() hoe fixen we dit? | |
2cv | dinsdag 3 augustus 2010 @ 00:35 |
Naar een automaterialenzaak gaan en vragen om een verloopstukje. | |
littledrummergirl | dinsdag 3 augustus 2010 @ 14:50 |
quote:en hoe heet dat verloopstukje in kwestie ![]() Ik zie ons al staan met n heel verhaal over korte en lange pinnetjes die niet kloppen ![]() ![]() | |
ellevehC86 | dinsdag 3 augustus 2010 @ 14:57 |
2 foto's meenemen, bron en doel, en dan zeggen: VERLOOPSTUKJE NU! et voila | |
Erasmo | zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:47 |
Of gewoon de radio meenemen ![]() | |
Erasmo | zaterdag 14 augustus 2010 @ 19:01 |
Weet iemand trouwens in de omgeving Enschede een garage waar je kan binnenlopen voor de apk? M'n eendje moet maandag toch wel een keertje gaan, kort dag ja ik weet het ![]() Liefst geen Kwikfit oid... | |
rene90 | maandag 30 augustus 2010 @ 14:45 |
Vraagje, ik moet bijna op voor de apk maar vraag me af of het raadzaam is om een grote beurt te doen. Afgelopen december is de distributieriem vervangen (met rollen etc.), olie, remblokken. De niveaus van de vloeistoffen zijn gewoon goed. Het gaat om een auto uit 2004/ | |
Erasmo | maandag 30 augustus 2010 @ 14:50 |
Wat voor auto gaat het om en hoeveel kilometer heb je gereden sinds de laatste oliewissel? | |
Sounddragon | maandag 30 augustus 2010 @ 14:54 |
quote:Ik zou een kleine beurt (oliewissel en filters) laten doen, zo te lezen was de vorige een grote beurt.. Als je sinds die tijd (veel) minder als 10.000 km hebt gereden kun je het ook nog even zo laten. | |
rene90 | dinsdag 31 augustus 2010 @ 20:26 |
quote:Sinds de laatste oliewissel 10k gereden. Gaat om een kia rio benzine versie. | |
2cv | dinsdag 31 augustus 2010 @ 20:31 |
Kijk eens in je onderhoudsboekje wanneer dat ding onderhoud nodig heeft. | |
Erasmo | dinsdag 31 augustus 2010 @ 23:35 |
Iedere 7500 miles volgens Google... Wat voor olie zit er trouwens nu in dan? Mineraal of synthetisch? Trouwens klusjes als olie(filter) en bougies vervangen zijn dingen die je prima zelf kunt doen. | |
2cv | dinsdag 31 augustus 2010 @ 23:46 |
Elke 12000km dus. Hoeveel is de totale kilometerstand en wanneer zijn de andere vloeistoffen (bakolie, ATF, koelvloeistof, remvloeistof) vervangen ? | |
rene90 | zondag 19 september 2010 @ 15:39 |
Ik heb even alles op een rij gezet voor mijn auto, sorry dat ik wat later reageer maar nogal druk gehad. eind 2008 (87000 km): distributieriem + spanrollen, olifilter + motorolie (10w40) en forte gas treatment (wat het ook mag betekenen) eind 2009 (102000 km): oliefilter + motorolie + remblokken voor + bougiekabels/bougies + forte fuel system cleaner (zal wel niet schokkend zijn) Nu staat hij op 110800, wat is jullie advies om te doen? | |
2cv | zondag 19 september 2010 @ 18:30 |
Verse olie + nieuw filter. Pluis even uit wanneer je (volgens het boekje) de andere zaken moet vervangen, maar ik heb het zeer sterke vermoeden dat de rest (distributieriem, bhougiekabels, remmerij, enzovoorts) nog niet vervangen hoeft te worden. | |
rene90 | zondag 19 september 2010 @ 19:16 |
Volgens het boekje is de olie en het filter om de 15.000, dus hoeft in principe pas bij de 117.000? Verder kan ik niks vinden wat eerder moet worden vervangen? Dus eigenlijk alleen een APK is voldoende? | |
2cv | zondag 19 september 2010 @ 19:26 |
Distributieriem zal eens in de zoveel km/tijd (wat er maar eerst komt) vervangen moeten worden. Dus dat moet er in staan, lijkt mij. Strikt genomen hoeft volgens jouw gegevens de olie +filter inderdaad nog niet vervangen te worden. Maar dat betekent wel dat je over 6200km weer bij de garage staat. Dus misschien is het practisch om dat nu al te doen. het betekent alleen niet dat de olie er dan langer in kan blijven zitten tot de volgende verversing ! | |
rene90 | zondag 19 september 2010 @ 20:05 |
quote:Ja excuus dat klopt inderdaad, ik bedoelde dat er niks in staat wat vervangen moet worden wat voor mij van toepassing is. En de olie laat ik wel weer later vervangen dan, is het een klein verschil qua km vind ik het niet zo erg, maar 6200 km ben ik wel weer een half jaar verder en dat scheelt toch geld uit. Dan ga ik gewoon voor een simpele apk met bandenwissel, scheelt het nog veel of je de banden bij de garage laat vervangen of dat laat doen bij een euromasters/autobandenmarkt gebeuren. | |
2cv | zondag 19 september 2010 @ 20:17 |
En het maakt uit wat voor banden je er onder laat zetten. Tip: neem niet het goedkoopste van het goedkoopste. Je banden zijn het enige contact met de weg en sommige banden slijten/verdrogen sneller. | |
rene90 | zondag 19 september 2010 @ 20:22 |
quote:Ja ik zit nu bij profile tyrecenter te kijken, daar heb je ook veel testen van andere bedrijven (ADAC, ANWB, consumentenbond) over die band. Lijkt me wel een betere optie misschien nog. Bedankt voor alle info ![]() | |
rene90 | dinsdag 28 september 2010 @ 15:05 |
mijn eigen garage is aangesloten bij autobandenmarkt, daar dus 2 vredestein banden besteld die hij erom zet voor 17,50 per band. | |
john_ven24 | dinsdag 5 oktober 2010 @ 00:50 |
quote:In mijn boekje staat ook om de 15.000 km. Ik doe met mijn olie + filter echter 50 a 60.000 km. Het is niet zo dat als je eenmaal over de 15.000 km heen bent je motor onder de auto wegvalt. Wel regelmatig oliepeil controleren he ![]() | |
rene90 | dinsdag 5 oktober 2010 @ 07:19 |
en vanwaar kies je er dan voor het om de 50a60 te doen? oliepeil check ik wel vaak ja en die is gewoon prima. | |
john_ven24 | dinsdag 5 oktober 2010 @ 09:55 |
quote:Dan zijn de bougies en de luchtfilter op, dus dan doe ik alles in 1 keer. | |
Yoda87 | donderdag 7 oktober 2010 @ 18:26 |
Staat al in openingspost [ Bericht 95% gewijzigd door Yoda87 op 07-10-2010 18:31:30 ] | |
Anne | donderdag 7 oktober 2010 @ 18:27 |
quote:Staat ook al in de Openingspost ![]() | |
Yoda87 | donderdag 7 oktober 2010 @ 18:31 |
quote:Had ik overheen gelezen. Bedankt. | |
FCZwolleZuid | vrijdag 8 oktober 2010 @ 01:43 |
Misschien wel handige linkjes: http://www.mijngarage.nl/ http://www.autobandenmarkt.nl/ http://www.auto-onderdelen.com/ Ik gebruik deze ook wel regelmatig en geef ze ook vaak door aan familie, kennissen en vrienden. | |
Anne | vrijdag 8 oktober 2010 @ 08:25 |
quote:Ik heb ze erin gezet ![]() | |
iFries | vrijdag 8 oktober 2010 @ 08:27 |
Nog een handig linkje voor in de OP: www.onderdelenzoeker.nl Zoekt naar 2ehands onderdelen bij sloopbedrijven ![]() | |
Anne | vrijdag 8 oktober 2010 @ 08:34 |
quote:Ook toegevoegd, dankjewel! | |
myxomatosekonijn | woensdag 20 oktober 2010 @ 13:16 |
Vraagje: ik heb een toyota aygo sinds bijna een jaar en heb hem toen nieuw gekocht. Kmstand: geloof rond 11.000 km. Nu moet 'ie voor het eerst naar de garage voor de eerste onderhoudsbeurt, maar over een jaar of anderhalf wil ik hem mogelijk toch weer inruilen voor een nieuwe. Is zo'n onderhoudsbeurt wel zinvol nu? Kosten zijn 112 euro geloof ik. Bovendien heeft er een paar weken geleden een of andere onverlaat mijn bumper (licht beschadigd) zonder een briefje achter te laten. Ik ben nog bezig om uit te zoeken of ik gebruik kan maken van het waarborgfonds (en of dat wel of geen invloed heeft op mijn schadevrije jaren), maar mocht ik hem laten maken bij een van de aangesloten garages van mijn autoverzekeraar, weet ik niet of dat weer van invloed is op de fabrieksgarantie (er staat me iets van bij dat je schades aan je toyota bij een aangesloten toyotagarage moet laten maken, maar weet niet of dat ook dan weer van mijn verzekering mag). Volg je het nog? ![]() Vraag is dus: wel of niet een eerste onderhoudsbeurt?! (vul zelf altijd olie e.d. bij) | |
Sounddragon | woensdag 20 oktober 2010 @ 17:37 |
Je maakt je druk over fabrieksgarantie bij een schadereparatie die niet via de dealer gaat, maar je wilt dus wél anderhalf jaar 'over je beurt heen' rijden die maar 112¤ kost ![]() Ik denk dat je je prioriteiten even moet herschikken; wat voor garantiegevallen verwacht je aan je bumper, en hoe groot is de kans dat er motorisch iets 'geclaimd' zou moeten gaan worden bij de dealer denk je ?? Gewoon doen die beurt; autorijden kost geld, en 112¤ voor een oliebeurtje is wel geld, maar niet onoverkomelijk lijkt me ?? | |
2cv | woensdag 20 oktober 2010 @ 17:51 |
En bij mijn weten is het Europees geregeld dat garantie niet meer vervalt als je een reparatie uit laat voren door een niet-dealer. Echter, ik heb niet zo veel verstand van dat soort zaken. Daarbij: dat de wet dat voorschrijft is mooi, maar het is geen garantie dat de dealer niet moeilijk doet. Wat ik zou doen is het volgende: laat een onderhoudsbeurt uitvoeren een je auto en vraag het dan even hoe de dealer er over denkt. SPOILER [ Bericht 0% gewijzigd door 2cv op 21-10-2010 16:04:11 ] | |
rene90 | donderdag 21 oktober 2010 @ 11:40 |
als je je auto toch binnenkort wilt inruilen staat het beter als hij de beurtjes gewoon heeft gehad, | |
rene90 | donderdag 21 oktober 2010 @ 19:29 |
Mijn auto had wat roest bij wat puntjes, bij de schroeven bijvoorbeeld. Is het verstandig om een anti-roest behandeling te laten doen? Hij is nu 7 jaar oud ongeveer, en is een complete behandeling aan te raden of is dat niet nodig? Je kan ook sommige gedeeltes alleen doen. | |
Erasmo | donderdag 21 oktober 2010 @ 20:36 |
quote:Als je auto een jaar oud is en je moet nu al olie bijvullen zou ik er zeker een kijkje naar (laten) nemen... quote:Wat voor auto? Heb je foto's? | |
rene90 | donderdag 21 oktober 2010 @ 20:39 |
quote:Kia rio uit eind 2003. is de lange versie (noemen ze station ![]() | |
2cv | vrijdag 22 oktober 2010 @ 01:52 |
Hoe lang wil je er nog in rijden ? | |
rene90 | vrijdag 22 oktober 2010 @ 11:32 |
quote:Komende paar jaar sowieso nog wel, zeg 3 jaar. | |
2cv | vrijdag 22 oktober 2010 @ 16:11 |
Begint het blikwerk te roesten of alleen de schroefjes ? | |
rene90 | vrijdag 22 oktober 2010 @ 16:57 |
schroefjes dus ongeveer een half jaar geleden. Ik ga hem wel even gratis laten bekijken en zien wat er loos is, maar als ik jou begrijp is het dus niet nodig als het blik werk gewoon goed is? | |
2cv | vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:47 |
Dan zou ik er niet zo heel veel mee doen. Maar dat is ook gebaseerd op het feit dat het een auto is die even bijzonder is als een oude krant. | |
rene90 | zaterdag 23 oktober 2010 @ 13:10 |
Ben ik met je eens inderdaad, het is geen oude oldtimer of iets dergelijks ![]() | |
Sounddragon | woensdag 27 oktober 2010 @ 11:59 |
quote:Pleodinges ![]() | |
2cv | woensdag 27 oktober 2010 @ 17:33 |
Doet PTA tegenwoordig ook al aan taalkundige correctheden ? | |
Sounddragon | donderdag 28 oktober 2010 @ 11:51 |
quote:Blijkbaar ![]() | |
Crutch | donderdag 28 oktober 2010 @ 11:53 |
Mijn auto piept als ik 'm start. Na een tijdje gaat het weg. Wat moet ik nu vervangen o.i.d? V-snaar, distributieriem, verdwaalde kat eruit trekken? | |
ellevehC86 | donderdag 28 oktober 2010 @ 12:22 |
quote:Ik zou inderdaad eerst eens de speling op de riemen nakijken, gemiddelde richtlijn is dat je een vingerbreedte speling mag hebben, meer dan dat en je moet hem vervangen of aantrekken. Vervolgens ook nog even al je inlaatpakkingen checken op evt lekken. ![]() Succes! ![]() | |
Crutch | donderdag 28 oktober 2010 @ 17:01 |
quote:Oke dank je ![]() | |
Knutknuttsson | zondag 7 november 2010 @ 12:49 |
Ik heb even het volgende: Ik heb linksvoor een lekke band. Nu heb ik de band verwisseld met het reservewiel en nu blijkt dat het niet dezelfde band is. De andere drie zijn R14 en deze is R15. Hij past wel en ik ga het alleen gebruiken om morgen naar de garage te rijden (ongeveer 30 kilometer). Kan dit? | |
ellevehC86 | zondag 7 november 2010 @ 13:56 |
Voor die 30 km wel hoor denk ik, die 2,53 cm zullen hier niet veel in doen denk ik ![]() | |
Luchtkoker | zondag 7 november 2010 @ 19:47 |
Even een simpel vraagje, ik heb in Maart 2010 een gloednieuwe Volvo C30 mogen ontvangen, heel erg blij mee natuurlijk. Echter moet je deze een jaar met de hand wassen omdat de lak nog zacht is en de wasstraat krasjes maakt in de lak... Leuk en aardig in de zomer, maar in de winter zie je mij niet zo snel m'n auto met de hand staan wassen. Is het echt zó ongeoorloofd om na een maandje of 8 de wasstraat al te pakken, of zeggen ze een jaar om 100% zeker te zijn maar kan het eigenlijk al wel wat eerder? ![]() | |
Knutknuttsson | zondag 7 november 2010 @ 19:48 |
ok, dank je | |
2cv | zondag 7 november 2010 @ 21:53 |
Ik denk dat dat een vraag voor de dealer is. Ik heb bijster weinig verstand van banden, maar R13 en R14 is toch de diameter van de velg ? Dan kan een R14 band toch nooit op een R13 velg en andersom ? | |
Knutknuttsson | zondag 7 november 2010 @ 22:00 |
De velg is ook anders natuurlijk. Nu zitter er drie met R14 en eentje met R15 om de auto. En hij staat scheef inderdaad. Gaat mij erom dat ik heelhuids bij de garage kom. | |
2cv | zondag 7 november 2010 @ 22:16 |
Oh, zo ! Kan je gewon mee rijden. Ik zou wel wat voorzichtig doen, dus niet zo hard als je kan door een bocht heen jagen en ook niet zo hard remmen dat je ABS in moet grijpen (indien van toepassing). | |
ellevehC86 | zaterdag 13 november 2010 @ 00:42 |
Joh......doe niet zo moeilijk en houdt het gewoon eens op de 14 dagen met de hogedrukspuit en een doekje voor 3/4 minuten, in de winter hoeftie niet te glimmen. Waarschijnlijk is het dik in orde om na 8 maanden de wasstraat in te gsaan hoor, ik kan alleen niet garant voor je staan. | |
2cv | woensdag 17 november 2010 @ 18:32 |
Uitboren m8
| |
ellevehC86 | donderdag 18 november 2010 @ 12:16 |
Mijn beurt ![]() Ik heb mijn watersysteem helemaal vervangen voor de komende winter, rubbers en radiateuren zijn allemaal aangepakt Na een rit van 30/50 km heb ik de boel nog eens nagekeken en kwam tot de conclusie dat het water niet boven een temperatuur van 55 graden celcius is gekomen (vinger in water, pijngrens niet bereikt), ik vermoed dat dat veel te laag is zodat de motor zelf niet op bedrijfstemperatuur kan komen, terwijl wel alles lijkt door te stromen. Het type motor is een "3rd Generation" 3.2 liter 6 cylinder uit 1965 uit een Chevrolet. ![]() Advies?, tips? ![]() | |
2cv | donderdag 18 november 2010 @ 23:52 |
Kapotte thermostaat ? Al zou normaal gesproken de motor daardoor juist oververhitten ... Of je hebt bij het sleutelen vergeten de thermostaat terug te plaatsen ? Anderzijds: dat ding heeft een continu draaiende ventilator (tenminste, zo lijkt het op het plaatje). kan het zijn dat dat er iets mee te maken heeft ? Of dat de motor er gewoon lang over doet om zo warm te worden dat de thermostaat laat open gaat en de motor feitelijk wel aardig op bedrijfstemperatuur is, maar dat de radiator nog niet warm is omdat de thermostaat (die in dat geval wel goed werkt) nog net niet open gaat. | |
ellevehC86 | vrijdag 19 november 2010 @ 11:01 |
Laat ik eerlijk zijn, de thermostaat is nou net het enige dat ik niet heb nagekeken, maar ik vermoed idd dat het meer te maken zou moeten hebben met oververwarming in dat geval, fan draait idd permanent. ![]() Zal het handboek er nog maar eens op openslaan ![]() | |
ANWBautoadvies | vrijdag 19 november 2010 @ 11:18 |
Hallo, Er zijn in deze situatie 2 mogelijkheden: 1. De thermostaat blijft open staan of is niet aanwezig waardoor de motor niet op temperatuur komt. Te constateren doordat beide waterslangen aan de radiateur tegelijk opwarmen. Oplossing: Thermostaat vervangen / monteren. 2. De motortemperatuur is goed, thermostaat is nog gesloten. Te constateren door tijdens de opwarmfase aan de radiateurslangen te voelen, slechts 1 slang zal warm worden. ANWB Auto Advies (FvL) | |
Erasmo | vrijdag 19 november 2010 @ 11:24 |
Ik heb bodyschutz aan de onderkant van mijn motorkap tegen het geluid. Nou heb ik ook wat isolatie aangeschaft.![]() Ik heb de bussen bodyschutz niet meer, kan ik de isolatie erover heen lijmen met Bison Tix? | |
ellevehC86 | vrijdag 19 november 2010 @ 11:56 |
Dank je en dank 2CV, superadvies!! ![]() ![]() | |
Erasmo | zondag 21 november 2010 @ 20:53 |
Ik heb een aftermarket katalysator die oa. gecontroleerd valse lucht in de carb spuit. Vraag me niet waarom het erin zit maar het zat er al in toen ik hem kocht. Nu is het dus vermoedelijk kapot ![]() | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 26 november 2010 @ 23:22 |
een katalysator bij een carburateur motor? dat gaat niet goed komen | |
2cv | zondag 28 november 2010 @ 00:14 |
Foto van de situatie ? Zorg er in elk geval voor dat de bende benzinebestendig is. | |
rishi120 | woensdag 1 december 2010 @ 11:38 |
Winparts.nl is ook een goede onderdelenboer, snel en goedkoop! | |
liam888 | woensdag 1 december 2010 @ 14:44 |
Vraagje! mijn remindicator gaat branden als ik bocht om ga met mijn Mitsubitsi Carisma 1.6(2005). weet iemand wat dit is? moet ik de remmen na laten kijken? komt het door de vorst? Het is overgens hetzelfde lampje wat gaat branden als ik mijn handrem aantrek. | |
2cv | woensdag 1 december 2010 @ 16:13 |
Remvloeistofniveau is waarschijnlijk te laag. De beun-oplossing is om het wat bij te vullen. De verstandige oplossing is je remvloeistof te laten verversen en je remleidingen even door te laten spoelen. | |
Erasmo | woensdag 1 december 2010 @ 16:19 |
Werkt eigenlijk prima hoor ![]() Probleem lag trouwens niet bij de cat maar bij de carb zelf. | |
liam888 | woensdag 1 december 2010 @ 16:32 |
Thanks voor de snelle reactie. Even langs de garage dus! | |
2cv | woensdag 1 december 2010 @ 16:48 |
Yup. Vraag daar even wanneer voor het laatst de remvloeistof ververst is en hoe vaak dat moet. Als recentelijk de remvloeistof ververst is even bijvullen en goed in de gaten houden. Misschien dat er ergens iets lekt. Als je het echt heel goed wilt doen dan laat je de auto zowieso even op de brug zetten om te kijken of er geen lekkages zijn. Overigens, hoe verder je remblokken afgesleten zijn, hoe lager het vloeistofpeil van je remvloeistof komt te staan ! Dat kan dus ook van invloed zijn. | |
Ms_Furious | zondag 5 december 2010 @ 18:35 |
Momenteel leen ik de auto van mijn schoonvader agz die een maandje op vakantie is. Alleen doen de ruitensproeiers het niet meer sinds donderdag. Is er een simpele oplossing om ze weer te maken? Hij komt namelijk volgende week weer thuis en wil hem toch zijn auto in dezelfde staat terug kunnen geven als toen hij hem uitleende. De vloeistof is niet op, heb hem vrijdag helemaal gevuld hopend dat het daaraan lag, maar helaas.Het gaat trouwens over een Polo uit '96. | |
2cv | zondag 5 december 2010 @ 19:20 |
Hoor je het pompje wel draaien ? | |
john_ven24 | maandag 6 december 2010 @ 10:45 |
Waarmee heb je hem bijgevuld? Zijn de sproeiers bevroren? Ligt er een plas water onder de auto nadat je hebt gesproeid? Doet de sproeier voor de achterruit het wel? | |
ilona-scuderia | zondag 12 december 2010 @ 12:43 |
Is het vervangen van een accu (45 ampère) echt zo simpel? Of komt er toch meer bij kijken? | |
ellevehC86 | zondag 12 december 2010 @ 12:51 |
is echt zo simpel, +=rood -=zwart Probeer je auto niet aan te raken met het aansluiten van het laatste draadje, ongeacht rood of zwart om kortsluiting in je lijf te voorkomen ![]() | |
ilona-scuderia | zondag 12 december 2010 @ 14:08 |
Ok, bedankt voor de tip Ik ga 'm nu vervangen... | |
ellevehC86 | zondag 12 december 2010 @ 16:38 |
U bent inmiddels overleden? ![]() | |
ilona-scuderia | zondag 12 december 2010 @ 17:38 |
Appeltje eitje, ik kan weer blazen! ![]() | |
ilona-scuderia | zondag 12 december 2010 @ 17:39 |
![]() ![]() | |
ellevehC86 | zondag 12 december 2010 @ 18:00 |
456M GT Scaglietti??? ![]() | |
2cv | zondag 12 december 2010 @ 20:53 |
Zelfs ik (met pacemaker) tref dat soort voorzorgsmaatregelen niet ![]() | |
2cv | maandag 20 december 2010 @ 02:37 |
Ohja, als je slot bevroeren is, mik er dan geen warm/heet water overheen. Reden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect Overigens heb ik dat linkje hier vandaan geplukt maar heb er al wel eerder van gehoord. | |
ellevehC86 | maandag 20 december 2010 @ 09:00 |
Hoi, Ja, das me potdorie handig 2cv, maar wat moet ik dan wel doen? En als mijn deurrubbers vastgevroren zijn?, moet ik dan gewoon de boel met kracht lostrekken? Groetjes, Loesje | |
2cv | maandag 20 december 2010 @ 18:35 |
Ontdooispray gebruiken voor je sloten, je ramen krabben en je deurrubbers voor het gaat vriezen invetten met vaseline.
| |
2cv | dinsdag 28 december 2010 @ 16:59 |
Cursus multimeter gebruiken/electrische problemen opsporen in simpele, duidelijke taal door ellevehC86 | |
Dawnbreaker | vrijdag 7 januari 2011 @ 20:54 |
een föhn erop zetten help ontzettend goed, is het meteen ook droog en voorkom je herbevriezen. | |
Schild | zondag 9 januari 2011 @ 11:39 |
Waar kan ik het beste, en goedkoopste kopervet (in pasta vorm) kopen? ![]() | |
Sounddragon | zondag 9 januari 2011 @ 17:05 |
Bij elke automaterialen groothandel; misschien heeft de Halfrots het ook wel ![]() | |
jitzzzze | zondag 30 januari 2011 @ 10:32 |
Gasdempers van de kofferbak; hoe gaan die eraf? ![]() | |
KingOfMars | maandag 31 januari 2011 @ 10:37 |
Mensen, even een kort vraagje mbt mijn Megane uit 2006 (benzine). Twee weken terug stil komen staan met een defect bobine, is vervangen door de ANWB. Half jaar eerder is er al één vervangen, dit was nummer 2 dus. Prima, kan gebeuren, we rijden weer. Alleen merk ik vanochtend dat de auto weer onregelmatig loopt, vooral bij stilstaan en filerijden. Garage gebeld, kan vanmiddag terecht om de andere 2 bobines te laten vervangen. Is het naast deze vervanging slim om nog andere zaken te laten controleren die hier verband mee zouden kunnen houden? De ANWB monteur had het over de bougies? | |
Erasmo | maandag 31 januari 2011 @ 11:49 |
Bougies controleren kan nooit kwaad, ik weet niet of je er een beetje fatsoenlijk bijkan. | |
Sounddragon | dinsdag 1 februari 2011 @ 02:29 |
Vervang samen met de bougies ook even de bougie kabels ![]() | |
ellevehC86 | dinsdag 1 februari 2011 @ 08:36 |
4 jaar oude bougiekabels vervangen, is dat niet wat overdone?..... op mijn auto zaten ze er al op van 1978, kan me niet voorstellen dat de geleiding zo snel aangetast wordt, zou eerder even een mannetje inschakelen om samen een vonk-check te doen. | |
Barcaconia | woensdag 2 februari 2011 @ 15:27 |
Bougiekabels kunnen best vlug weg zijn, maar zitten die wel op deze auto aangezien hij het heeft over 4 bobines? Zit de bobine dan niet recht op de bougie bij die dingen, dat zie je wel vaker tegenwoordig. | |
kres | vrijdag 4 februari 2011 @ 11:57 |
Ik heb ook nog een tip voor als de slot is bevroren. Neem een aansteker en verwarm de sleutel voor 15 a 30 seconden. Steek hem in het slot en wacht paar seconden. Vaak krijg je je slot weer open. | |
john_ven24 | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:25 |
Ik heb een volkswagen t4 bus gekocht en deze heeft hier en daar wat roestvlekjes. Ik wil er een camper interieur in gaan bouwen dus wil de binnenkant eerst goed roestvrij en roestwerend maken. Nu heb ik gezocht op google en wat oldtimerforums over wat de beste en niet te ingewikkelde manier is. Wat vinden jullie van dit plan: - Goed opschuren met staalborstel op boormachine en schuurpapier. - Voorbehandelen met roestomvormer (uit zo'n 5 liter jerrycan). - Laag echte loodmenie met 10% owatrol. - Laag Tectyl ML (alternatief?). Welke lak kan ik er dan vervolgens overheen verven? Moet ik voor iedere stap de boel weer opschuren? Kan ik dezelfde volgorde ook gebruiken voor de bodem? Dien ik dan stonechip te gebruiken in plaats van, voor of na de tectyl laag? | |
kres | woensdag 9 februari 2011 @ 09:21 |
Ik weet het niet zeker maar ik ben bang dat tectyl gaat stinken op het moment dat je de bus in de zomer in de zon laat staan. Dus opwarmt. Ik weet ook niet of tectyl overschilderbaar is. Is vast op de verpaking te lezen. Stonechip zou ik echt als laatste aanbrengen. Die zal de onderligende lagen beschermen. | |
john_ven24 | woensdag 9 februari 2011 @ 09:36 |
Dus tectyl alleen voor onder de motorkap en onderkant? Kan ik dan gewoon acryl over de menie laag verven, is dat afdoende om vocht af te weren? | |
kres | woensdag 9 februari 2011 @ 10:18 |
Ik weet niet hoe warm het wordt onder de motorkap maar naar mijn weten wordt tectyl wat zacht door warmte. Je had daar ook nog menie. Daar ben ik groot fan van ![]() Acryl kan over de menie.. Wat heel belangrijk is de ondergrond. Echt goed ontvetten en alle roest verwijderen. Het maakt niet uit wat je er op smeert/spuit, als de ondergrond niet goed is voorbereid dan doe je het haast voor niks. | |
john_ven24 | woensdag 9 februari 2011 @ 13:48 |
En dien ik tussentijds te schuren of doe ik dan de menie laag teniet? | |
kres | donderdag 10 februari 2011 @ 08:14 |
Nee dat is niet nodig. Je kan er overheen schilderen. | |
Bizznitch | zaterdag 12 februari 2011 @ 23:40 |
Hoi, ik weet niet of mijn "vraag" hier in dit topic thuis hoort, maar aangezien dit een vragentopic is... Kan iemand mij vertellen, hoeveel het ongeveer gaat kosten om de deuk op onderstaande foto te laten herstellen? er is geen lakschade o.i.d. het is heel oppervlakkig, het is zegmaar bijna niet te voelen of te zien maar hij zit er wel. ![]() Ik hoor het graag! [ Bericht 0% gewijzigd door Bizznitch op 12-02-2011 23:45:43 ] | |
Erasmo | zondag 13 februari 2011 @ 10:10 |
Wat voor auto gaat het om? Met een beetje geluk kun je hem laten uitkloppen zonder spuiten. | |
Bizznitch | zondag 13 februari 2011 @ 23:48 |
Ford focus... maar wat kost dat uitkloppen dan? en IS dat trouwens een deuk die door een bumper veroorzaakt kan zijn? [ Bericht 43% gewijzigd door Bizznitch op 14-02-2011 00:00:41 ] | |
kres | maandag 14 februari 2011 @ 10:38 |
Hoeveeel het kost is lastig te zegen. Hangt denk ik ook van de tijd die ze er in moeten steken. (Bekleding aan de binnenknt weghalen eventueel) Of het door een bumper is veroorzaakt is is lastig te zegen. Vergelijk de hoogte van de deuk met een gemiddelde hoogte van een bumper en dan kan je het beetje zien. | |
kres | woensdag 16 februari 2011 @ 13:19 |
Nog een tip: Ookal is je auto van CV voorzien vergeet de sloten niet te smeren. Op een dag doet je afstandbediening het niet en dan kom je je auto niet eens meer in. | |
ellevehC86 | woensdag 16 februari 2011 @ 14:07 |
Eigen ervaring? ![]() | |
kres | donderdag 17 februari 2011 @ 08:36 |
Ha ha ha.. Nee bij mij is alles old school met de sleutel ![]() | |
Erasmo | woensdag 23 februari 2011 @ 20:01 |
Ik kreeg vanmorgen tot mijn verbazing mijn sleutel niet verder dan het puntje in het contactslot van mijn 2CV. Ben verder nog niet in de gelegenheid geweest om het opnieuw te proberen. Was dit gewoon bevroren condens of is er meer aan de hand? | |
ToT | dinsdag 1 maart 2011 @ 15:02 |
Ik heb een leuke Alfa Romeo 147 besteld. Nu wil ik er een trekhaak aan laten monteren door een kennis. Moet hij nog rekening houden met merk- en type specifieke zaken zoals het afstellen van de boardcomputer of zo? De dealer zei dat het mogelijk is dat je echt met een laptop moet gaan klooien om aan te geven dat er nu stroom gebruikt wordt voor de aanhanger, maar hij wist het niet zeker. | |
JohnB52 | donderdag 3 maart 2011 @ 13:45 |
Help: Ik zit met een vraagje: iemand enig idee hoelang n garage bezig is met het vervangen van een brandstoftank van een Fiat Seicento? Ik heb al gegoogled maar kon niks vinden... Ik denk dat ie lek is op de lasnaden, of wellicht de brandstofleiding richting de motor... Er druppelt nu brandstof uit, aan de onderkant, bij de brandstoftank, maar ik kan zo op straat niet zien of het vanaf (de zijkant) van de tank komt, of vanaf de leiding... | |
Sounddragon | maandag 7 maart 2011 @ 23:35 |
Dat ligt er dus aan wat er precies mis is; er zit van alles daaronder wat zou kunnen lekken, maar ik zet mijn geld op een pakkinkje of een leiding of zo, niet meteen op de tank.. tank is ook nogal afhankelijk van hoe dat ding eronder zit; soms moet de achteras een stukje los, en soms kun je hem er zo onderuit halen.., in bijna alle gevallen zal de tank moeten worden leeggehaald en vlotterzooi en dergelijke moet worden overgebouwd, dus een uurtje of 2 is de monteur wel bezig schat ik..áls het daadwerkelijk de tank zelf betreft ![]() | |
2cv | maandag 7 maart 2011 @ 23:44 |
Foto/beschrijving van de bevestiging ? Niet handig als er electonische shit in je sleutel zit. Het metalen gedeelte zou zelfs van het plastic gedeelte los kunnen schroeven. Als de sleutel alleen uit metaal bestaat (bij hele oude auto's) brand je je handen wel waarna je de sleutel los laat. Die brandwonden groeien wel weer dicht, maar je moet geheid je sleutel uit een put plukken. Waarom een deuk uit laten deuken die je toch al niet of nauwelijks ziet ? Baksteen is en prima universele sleutel ![]() | |
2cv | maandag 7 maart 2011 @ 23:47 |
Zegt me niets, sorry.
![]() Begin eens met het vervangen van je dealer ... | |
Sounddragon | maandag 7 maart 2011 @ 23:48 |
Jesses, wie heeft jou nou weer op de interwebz gelaten? ![]() | |
2cv | dinsdag 8 maart 2011 @ 00:04 |
Telfort. | |
Erasmo | dinsdag 8 maart 2011 @ 08:22 |
Spul moet helaas worden vervangen. Gaat nog leuk worden met slot forceren, breekbouten ed. | |
2cv | woensdag 9 maart 2011 @ 00:09 |
Beugel met een haakse slijper doorslijpen. | |
Kadooosh | zondag 13 maart 2011 @ 10:49 |
Las ergens dat het goed kan zijn om een flesje wasbenzine in je tank te gooien om je carburateur schoon te maken. Nu heb ik geen problemen met mijn carburateur maar heb wel een 20 jaar oude polo(benzine natuurlijk).. dus is dit misschien wel handig? Het kan geen kwaad? | |
Erasmo | zondag 13 maart 2011 @ 10:56 |
If it ain't broken... | |
Kadooosh | zondag 13 maart 2011 @ 14:14 |
Is idd wel waar ja :p. | |
2cv | maandag 14 maart 2011 @ 03:45 |
Wasbenzine is volgens mij bijna hetzelfde als gewone benzine. | |
ellevehC86 | maandag 14 maart 2011 @ 04:18 |
minder smering, lagere ontbrandingstemperatuur Maar een op een volle tank met carburateurmotor kan het volgens mij geen kwaad. Maar waarom zou je dat willen eigenlijk?, is er een aanleiding voor? | |
Kadooosh | maandag 14 maart 2011 @ 06:40 |
Omdat het je carburateur schoon zou maken en ik dacht dat dat wel goed zou zijn bij een auto van 20 jaar. Ga is kijken hoe duur het eigenlijk is ![]() | |
Erasmo | maandag 14 maart 2011 @ 09:08 |
Een carburateur maak je schoon door hem te demonteren. | |
ellevehC86 | maandag 14 maart 2011 @ 09:52 |
Lijkt mij idd ook dat hij beter naar de lokale automatzaak gaat om een revisiesetje te halen en idd gewoon demonteren die hap | |
Erasmo | maandag 14 maart 2011 @ 10:11 |
Wat eigenlijk geen kwaad kan na 20 jaar. Gevaar dat je loopt met spul voor in je tank is dat de drab/vuiltjes loskomen en sproeiers ed gaan blokkeren. | |
Barcaconia | maandag 14 maart 2011 @ 10:46 |
Carburateur uit elkaar halen is vaak geen overbodige luxe na 20 jaar. Als je het technisch aandurft om het aan te pakken zou ik inderdaad een revisiesetje en schoonmaakmiddelen en wat licht schuurpapier halen en het hele ding even een beurt geven. Kan je altijd wat brandstof schelen en het is nog leuk om te doen ook. | |
Crutch | maandag 14 maart 2011 @ 11:42 |
Ik heb het idee dat de pit een beetje uit mijn auto is, want voorheen trok hij toch een stuk sneller op. Waar zou dat aan kunnen liggen? | |
Barcaconia | maandag 14 maart 2011 @ 11:56 |
Koolaanslag in de uitlaat? Verstopt benzine/dieselfilter? bougieelektroden verkoold? luchtfilter smerig? luchtmassameter werking matig? lambda sonde werking matig? Of wil je een van de andere 80 mogelijkheden? | |
Crutch | maandag 14 maart 2011 @ 12:54 |
Haha, het is ongetwijfeld een van de tachtig mogelijkheden. Ik zal mijn vader er eens op loslaten. ![]() | |
daNpy | maandag 14 maart 2011 @ 17:44 |
Alleen maar korte stukken gereden? | |
Crutch | maandag 14 maart 2011 @ 18:26 |
In tegendeel; ik rij sowieso minimaal èèn keer per week Rotterdam heen en weer vanuit Friesland. | |
Kadooosh | maandag 14 maart 2011 @ 22:03 |
Ben nog een beginner dus dat durf ik nog niet aan ![]() Ben allang blij dat dit autotje rijdt voor de ¤175 die ik er voor betaald heb dus ga er maar niet teveel aan klote.. | |
Neo-Mullen | zondag 3 april 2011 @ 11:50 |
Ik heb gisteravond met een lekke achterband langs de snelweg gestaan. Heb het thuiskomertje erop gezet en ben naar huis gereden. Maar als ik een nieuwe achterband koop, moet ik dan beide achterbanden vernieuwen? Ik heb gehoord dat dit bijna altijd wordt aangeraden, maar heb geen idee waarom. Hoop dat iemand me wijzer kan maken ![]() | |
Erasmo | zondag 3 april 2011 @ 11:59 |
Ik weet niet hoe groot de schade is maar kun je de band niet laten repareren? | |
Neo-Mullen | zondag 3 april 2011 @ 12:03 |
Lol nee, voordat ik echt doorhad dat het m'n band was ipv een slecht wegdek en voordat ik op de vluchtstrook zat was ik een kleine kilometer verder. Die band is door de velg aardig gefileerd ![]() | |
JohnB52 | zondag 3 april 2011 @ 15:57 |
IkZou het wel doen, weet niet wat de staat van je andere band is, je budget, en de staat vd rest van je auto? | |
Neo-Mullen | zondag 3 april 2011 @ 16:47 |
Het gaat om een corsaatje uit 97 die soms wat kleine mankementjes heeft. Als ik voor 100 euro klaar ben zou dat mooi zijn. | |
Sounddragon | maandag 4 april 2011 @ 11:30 |
Ik zou de garage laten beslissen, op de achteras (mits niet aangedreven) kun je best 2 verschillende banden rijden, als er op die andere band nog meer dan laten we zeggen 4 mm profiel zit, zou ik hem lekker laten zitten. Het loont wel de moeite om hetzelfde merk en type band erbij te leggen, maar als dat geen optie is, dan gewoon iets anders.. | |
JohnB52 | maandag 4 april 2011 @ 14:25 |
Kijk even online op www.kwikfit.nl, kan je online n offerte maken, en evt laten bestellen/monteren | |
Neo-Mullen | maandag 4 april 2011 @ 15:22 |
Heb al bij de plaatselijke garage een afspraak gemaakt voor 2 nieuwe bandjes voor 81 euro inclusief montage. Toch bedankt voor jullie tips en uitleg ![]() | |
JohnB52 | maandag 4 april 2011 @ 16:09 |
Kijk, niet duur en mooi opgelost! | |
ellevehC86 | woensdag 6 april 2011 @ 15:51 |
Whitewall banden in Nederland, wie verkoopt ze? Dunne streep - 155x70 R14 | |
JohnB52 | donderdag 7 april 2011 @ 18:25 |
http://www.classictire.nl/ | |
ellevehC86 | zaterdag 9 april 2011 @ 19:13 |
![]() ![]() | |
Erasmo | zaterdag 9 april 2011 @ 19:16 |
Probeer de onderdelenlijn eens. | |
MrSoreto | zaterdag 9 april 2011 @ 21:12 |
Misschien voldoet dit? http://www.ravus.de Zijn wel losse whitewalls, maar tenminste met een kliksysteem dat niet je banden verpest. | |
ellevehC86 | zaterdag 9 april 2011 @ 21:52 |
u bent geweldig ![]() | |
Samet | maandag 18 april 2011 @ 07:54 |
[ Bericht 36% gewijzigd door Samet op 18-04-2011 07:59:08 ] | |
2cv | maandag 18 april 2011 @ 14:37 |
Daar kunnen we niks mee. | |
Crutch | woensdag 20 april 2011 @ 22:37 |
Klein vraagje ![]() Iemand ervaring met Nordman(Nokian)-banden? Ik sta op het punt om eens lekker goeiekoop banden aan te schaffen, maar ik twijfel welke ik moet nemen. Hier heb ik een aantal resultaten die aan mijn bandenmaat voldoen. | |
2cv | woensdag 20 april 2011 @ 23:51 |
Bandentest van de ANWB Profile geeft ook de resultaten van bandentests door. | |
Crutch | donderdag 21 april 2011 @ 11:14 |
Top, dank je. ![]() | |
NoBody122 | dinsdag 3 mei 2011 @ 16:36 |
Wat is hier nou de status van? Met het dopje van je expansievat eraf is het normaal, dat hij er op een gegeven moment koelvloeistof uit gooit via die weg. Als er verder ook geen witte troep onder je olie- dan wel koelvloeistofdop zit, zal 't met die koppakking wel wat meevallen. | |
Knutknuttsson | zaterdag 21 mei 2011 @ 17:10 |
Kenners, Ik rij al een tijd in een Mitsubishi Galant Station uit ´99. Werkelijk een heerlijke auto en nooit grote problemen mee gehad. Hij heeft nu ongeveer 180.000 gereden en het is tijd om de distributieriem te vervangen (vorige keer was bij 92.000). Nu heb ik zelf helemaal geen verstand van auto's, maar weet wel dat je wat kan besparen door bij wat verschillende garages een prijsopgave te vragen. Nu blijken de meesten hetzelfde tarief te hanteren voor zo'n klus en ze komen (1 merkgarage, twee onafhankelijken) allemaal uit zo tussen de 500 en 600 euro. Nu is er echter ééntje bij (een onafhankelijke, heb mijn auto daar eerder voor beurten en kleine reparaties gehad en voldeet toen prima aan de verwachtingen) die zegt dat het helemaal niet nodig is om alles te vervangen (spanrollen of zo?) en dat alleen de riem volstaat omdat Mitsubishi schijnbaar heel sterk spul levert en bijna niet kapot kan. Hij is er ook nog eens van overtuigd dat er levenslange garantie op zit. Hij zei dat ik dan met een euro of 100 klaar zou zijn. Wat zeggen de experts hier? | |
daNpy | zaterdag 21 mei 2011 @ 18:36 |
Alles vervangen. | |
Barcaconia | zaterdag 21 mei 2011 @ 18:39 |
Alles vervangen. Een spanrol kan misschien best 2 d-riem levens meegaan maar als hij het toevallig niet doet kost het je een motorblok en ben je verder van huis. Daarnaast vraag ik me af waar het verschil van 400 euro tussen met- en zonder spanrollen vandaan komt ? Een spanrol kost een paar tientjes en qua werk is het 1 of 2 boutjes meer dan anders. Zit er misschien nog een waterpomp bij? Dan zou ik die, mits al oud, ook vervangen want als je het nog een keer open moet halen als hij tussen nu en 270.000 kapotloopt (grote kans) kost het je wederom extra. | |
Knutknuttsson | zaterdag 21 mei 2011 @ 21:38 |
Ik heb het even nagekeken en bij die 500 euro zit alles, dus ook de waterpomp. Dus het hele pakket inclusief rollen, distributieriem en waterpomp. En de werkuren. Ik laat denk ik maar de hele boel vervangen. Als iets te mooi klinkt om waar te zijn , is het dat meestal ook. Bedankt voor de reactie | |
Knutknuttsson | zaterdag 21 mei 2011 @ 21:39 |
[ Bericht 100% gewijzigd door Knutknuttsson op 21-05-2011 21:40:15 ] | |
2cv | zondag 22 mei 2011 @ 01:18 |
Meest wijze uitspraak in PTA ooit voor zover ik weet. | |
Five_Horizons | maandag 23 mei 2011 @ 13:30 |
Een vraag: ik wil de remvloeistof van m'n motor verversen en ben op zoek naar een eenvoudige 'injectiespuit', zeg maar. Enig idee waar ik die kan halen? De plaatselijke auto-materialenzaak had ze in elk geval niet.... | |
2cv | maandag 23 mei 2011 @ 14:00 |
Apotheek ? | |
junkiexp | maandag 23 mei 2011 @ 18:37 |
Heb ik ze ook gehaald ![]() | |
JohnB52 | maandag 23 mei 2011 @ 23:35 |
Via ebay denk ik, heb ik ze wel vaker gezien... Zoek ff op atp autoteile | |
Luchtkoker | zondag 12 juni 2011 @ 18:55 |
Heb gisteravond schade opgelopen, stond geparkeerd op een parkeerterrein en er is waarschijnlijk iemand tegen me aan gereden, heb achter een klein beetje lakschade, een paar kleine gaatjes en m'n reflector was kapot. Denk dat ik alleen de reflector ga laten vervangen (lakschade etc is zo duur ![]() | |
daNpy | zondag 12 juni 2011 @ 19:43 |
Wat voor auto? | |
Barcaconia | zondag 12 juni 2011 @ 19:46 |
Aan de hand van jouw beschrijving ergens tussen de 100 en 6500 euro. Doe eens pics, goede beschrijving, type auto etc... | |
Luchtkoker | zondag 12 juni 2011 @ 21:22 |
![]() Weet dat het heel algemeen was, maar hoopte dat iemand een mooie ruwe schatting had. ![]() Is een Volvo C30 2010 model, de helft van de reflector ligt eraf maar ik neem aan dat hij sowieso in z'n geheel moet worden vervangen, pics komen misschien nog, nu geen zin om te nemen en te fixen. ![]() | |
junkiexp | zondag 12 juni 2011 @ 21:38 |
Reflector zal een paar tientjes kosten neem ik aan. | |
junkiexp | zondag 12 juni 2011 @ 21:40 |
https://bostonvolvoparts.com/product.php?productid=16349 Net iets meer als ¤ 20 voor een setje. Of je moet origineel willen, maar dat is onzin voor een dergelijk onderdeel. | |
Gokhan03 | dinsdag 14 juni 2011 @ 11:12 |
Hey, Ik heb gisteren bij de gamma een doppenset gekocht voor 80 euro incl 20% korting maar ik zie dat ze bij kijkshop en op markplaats setten aanbieden die minder dan de helft kosten maar meer delig zijn. Je hebt bijvoorbeeld voor 100 euro hele trolleys met 186 delig gereedschap terwijl ik 56 delig heb. Nou klus ik niet elke dag maar ik heb wel eens van die kleine ratelsetjes gekocht die steeds kapot zijn gegaan(zo'n 3 keer) De set die ik van gamma heb: ![]() Heb ik een goede aankoop gedaan of maakt het niet uit of ik een chrome vanadium set voor 40 euro haal of een voor 80 euro? | |
Erasmo | dinsdag 14 juni 2011 @ 11:16 |
Wat is het merk? Wel zo handig voor ons... | |
Gokhan03 | dinsdag 14 juni 2011 @ 11:40 |
Eigen merk van gamma. Enige wat er op de sleutels staan is: Chrome Vanadium. Hij voelt in ieder geval niet nep aan als ik met de ratelsleutel ga draaien maar ik heb niet zo super veel verstand van de kwaliteit van een doppenset. | |
Erasmo | dinsdag 14 juni 2011 @ 11:49 |
Wat wil je er mee gaan doen? Eigen merk van de Gamma ken ik niet maar het zal niets bijzonders zijn. Qua prijs/kwaliteit verhouding raad ik altijd Kraftwerk aan voor de hobbyist. | |
john_ven24 | dinsdag 14 juni 2011 @ 12:08 |
Volgens mij is het al snel goed, wat je niet wilt zijn doppen die breken als je vol kracht zet. Dan schiet je vol met je hand/vingers ergens tegen. | |
Gokhan03 | dinsdag 14 juni 2011 @ 12:15 |
Klussen aan mijn auto en huishoudelijke apparaten. Het is niet zo dat ik elke dag ga sleutelen maar wanneer er iets simpels kapot gaat dan probeer ik het eerst zelf te repareren. Wat ik vreemd vind zijn die gereedschapstrolleys waar meer dan 3 keer de inhoud van mijn set zit en ongeveer evenduur is Bijvoorbeeld deze soort setjes die je vaak ziet op internet: http://www.onlineoffers.n(...)gereedschapstrolley/ | |
Erasmo | dinsdag 14 juni 2011 @ 12:22 |
Dat is prutspul. Waarom gebruik je niet dit setje en vervang je de veelgebruikte maten die na veelvuldig gebruik stukgaan door goed spul. Als je een paar doppen hebt die je amper gebruikt is het zonde daar de hoofdprijs voor neer te leggen terwijl het bij veelgebruikte wel de moeite waard is. | |
Gokhan03 | dinsdag 14 juni 2011 @ 12:43 |
Heb je het over mijn gamma setje? Ja dat kan want je kan elke deel/dop los kopen maar ik denk niet dat ik zo ver zal komen dat mijn doppen zo vaak gebruikt zullen worden dat ze stuk gaan. Ik wilde eigenlijk weten of ik geen miskoop heb gedaan aangezien het geen merk is en de kwaliteit misschien niet goed zou zijn. | |
blup | dinsdag 14 juni 2011 @ 13:32 |
ben ik niet met je eens, voor incidenteel gebruik is het geniaal je hebt alle maten bij. | |
junkiexp | dinsdag 14 juni 2011 @ 19:30 |
Doppen gaan niet zo snel stuk, maar de ratels is het zwakke punt. Ik heb hier een tijd geleden een Gedore set gehaald, goede zaak is dat : www.merkspul.nl | |
skunkasaur | zondag 26 juni 2011 @ 14:06 |
Hallo ![]() Bij mijn toffe Golfje uit '92 is de olie aan vervanging toe. Nou kan je dit natuurlijk gewoon ergens laten doen, maar omdat ik ook met de auto op vakantie ga leek een kleine beurt me niet verkeerd. Ik heb een kortingsbon van de Kwik-fit, scheelt me 20 euro, kom ik op 59 voor de hele beurt (dus inclusief nieuwe olie en filter). Maar ik hoorde horrorverhalen over de Kwik-fit... expres dingen kapotmaken om meer geld te kunnen vangen, weinig kennis van zaken, misinformatie.... wat is jullie ervaring? Kan ik beter naar de VW dealer gaan en zeker 30 euro meer betalen of is zijn de verhalen overdreven? ![]() | |
Crutch | zondag 26 juni 2011 @ 14:17 |
Ik hoor ook veel horrorverhalen over KwikShit. Waarschijnlijk zijn ze ook zo goedkoop om alleen maar mensen te lokken en vervolgens op te lichten met dat soort malafide saboteerpraktijken. Dus ja; dan maar wat meer betalen of zoek een handige Harry uit de buurt die voor een leuk prijsje je olie wil vervangen. ![]() | |
Hyperdude | zondag 26 juni 2011 @ 14:21 |
Olieverversen kan je weinig aan verprutsen. Gewoon ff meekijken als bezig zijn, en die ¤30 ofzo lekker in he zak houden. | |
skunkasaur | zondag 26 juni 2011 @ 14:31 |
Ja, dat kan natuurlijk ook, er gewoon bij blijven. Hoe lang duurt zoiets? Ook als ik dus de kleine beurt erbij laat doen, remmencheck enzo dacht ik. | |
2cv | zondag 26 juni 2011 @ 16:37 |
Bel de Kwikfit en vraag het. | |
Erasmo | zondag 26 juni 2011 @ 17:08 |
Als je gereedschap maar incidenteel gebruikt waarom dan zo'n grote trolly? Koop alleen wat je echt nodig hebt. Kun je tanken? Dan kun je ook zelf je olie vervangen. | |
drdoofenshmirtz | zondag 26 juni 2011 @ 17:08 |
Registreer je op www.volksforum.nl, stel je even netjes voor en er is vast iemand die je wil helpen. Fijn forum. @Erasmo: Klopt, maar een keer meekijken is toch wel fijn, en even je carterplug afbreken of doldraaien bij je voor de deur word je ook niet blij van. | |
skunkasaur | maandag 27 juni 2011 @ 10:31 |
Ik heb met de garage gebeld waar ik de wagen gekocht heb. 70 ex btw voor de kleine beurt, als ik een halfuurtje van tevoren bel kan ik langskomen wanneer ik maar wil en ik mag meekijken en vragen stellen en alles. ![]() | |
Thrackan | maandag 4 juli 2011 @ 10:29 |
Iemand een goeie tip voor gebruikte banden? Ik zoek een tweetal voor onder ons lichte caravannetje (650KG max gewicht). Maat die er nu onder zit: 155 SR 13. Als ik Google mag geloven is dit een 155/80/13 band. | |
blup | maandag 4 juli 2011 @ 11:21 |
De sloop ![]() | |
Agiath | zaterdag 9 juli 2011 @ 17:56 |
Oke, ik heb nu een probleem met mijn accu, of liever gezegd de gehele stroomtoevoer in mijn auto. Het is een Volvo 940 2.3 IC. Vorig jaar door europa mee getoerd, geen problemen gehad. Daarna in September nog APK gedaan en nog enkele ritjes mee gedaan, uiteindelijk in januari 2011 laten schorsen. We gingen hem pas weer in de zomer gebreuken voor de vakantie. Hij kon hier op een eigen terrein staan, dus ik startte hem af en toe en reed een rondje om de banden te ontlasten en de motor soepel te houden. Hierna liet ik hem altijd even stationair draaien zodat de accu niet leeg ging. Na de hevige sneeuw wou ik auto weer starten maar wat bleek, de accu was opeens leeg... Ik dacht dus aan een kapotte accu, of icm met de kou en het vocht dat er iets kapot was, maar het kon ook zijn dat ik de auto toch wat te vaak gestart had zonder weer te laden opladen (ik kon immers niet de openbare weg op dus een stukkie rijden zat er niet bij). Even een acculader geleend van een collega, nachtje laden laden, met een multimeter gecheked of het voltage klopte tijdens het opladen, allemaal prima. De volgende dag startte ie dus weer als een zonnetje. Toen weer een tijdje laten staan, af en toe testen of de accu het nog deed. Die deed het nog. Tot op een dag de power weer helemaal weg was. De centrale deurvergrendeling werkte nog maar net zegmaar.... Met startkabels kon ik de auto nog starten, want ik wou hem even verplaatsen.... Nu denk ik dus dat er toch ergens een lekstroom in de auto zit. Dus ik heb weer een acculader geregeld, maar nu wil de accu dus niet opladen.... De lader geeft geen kick als ik hem aansluit, net op een andere auto getest of die lader niet kapot was, maar daar deed ie het wel op... Ik snap het niet meer ![]() Misschien is dat toch gewoon de accu kapot en kan ik die acculader bij de winkel weer inwisselen voor een nieuwe accu ![]() Of herkent iemand hier misschien symptomen van lekstroom? Want dan ben ik natuurlijk nog verder van huis.... | |
junkiexp | zaterdag 9 juli 2011 @ 18:23 |
Kan lekstroom zijn, maar ook gewoon een accu die je gemold heb met het starten en niet rijden. Vergis je niet hoeveel je moet rijden om een accu goed vol te krijgen. | |
Agiath | zaterdag 9 juli 2011 @ 19:16 |
Gemold? Hij kan daar dus stuk van gaan? | |
Goover | maandag 11 juli 2011 @ 19:28 |
Eenvoudig misschien niet, maar vandaag heeft de garage bij de APK geconstateerd dat mijn Peugot 106 uit 2003 (84k op de teller) olie lekt. De olie lijkt uit de koppakking en de krukaskeering naar buiten te komen (dus niet het blok in). De garage zei eerst dat het wel meeviel, maar toen ik er kwam dat het toch een redelijk substantieel lek was. Op dit moment heb ik er niets aan laten doen, omdat de kosten direct rond de ¤ 700,- geschat werden! (vervangen koppakking en krukaskeering). Ik vind het eigenlijk nogal een jonge auto voor dit soort lekkages, of niet? Lijkt jullie de auto deze reparatie nog waard? (Er is nu voor de APK ook al ¤ 250,- aan materiaal in gegaan) | |
junkiexp | maandag 11 juli 2011 @ 19:33 |
Weinig opladen en veel uitputten gaan ze stuk van ja. Tel daar nog eens kou bij op en je kan een nieuwe kopen ![]() | |
Goover | woensdag 13 juli 2011 @ 08:30 |
Ik heb de klus aangeboden op werkspot en reparatiebuddy, maar daar wordt niet echt veel gereageerd. | |
ellevehC86 | woensdag 13 juli 2011 @ 13:23 |
Heb beide sites bekeken, zijn nog relatief nieuw, niet veel aanbieders, denk dat je er beter aan doet om een dagje vrij te nemen en 4 of 5 universele garages te bezoeken om een echte ballpark te krijgen. | |
Tjabbo | woensdag 13 juli 2011 @ 13:37 |
Zolang er geen plasjes olie liggen onder de auto kan je er gewoon mee doorrijden als je wilt. Zodra de koppakking echt lek is kan je alsnog de keus maken tussen repareren en naar de sloop brengen. Intussen je oliepijl in orden houden en blijven rijden. Een kennis van me rijdt al 4 jaar zo met zijn peugeot 206, zelfde euvel. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 13 juli 2011 @ 22:23 |
voor 700 euro nieuwe koppakking bouten ed en distrubutie met keeringen? direct doen. je loopt nu kans op ZWARE motor schade. en ja de 106jes hebben nog wel eens last van een lekke koppakking. laat me raden, rechtsvoor bij de D-riem>? | |
Goover | donderdag 14 juli 2011 @ 08:14 |
Precies waar jij omschrijft inderdaad. Is er ook bekend wat hier de oorzaak van kan zijn? Niet dat ik over 80.000 km weer het zelfde euvel heb. | |
Erasmo | zaterdag 16 juli 2011 @ 16:18 |
Accu's laden vaak pas bij als je toeren maakt, dus door hem stationair te laten draaien heb je hem eigenlijk alleen maar verder leeg getrokken. | |
kefje | woensdag 20 juli 2011 @ 13:08 |
Om een accu fatsoenlijk op te laden moet je minimaal een half uur rijden. Anders blijft de accu een verminderde capaciteit houden | |
NoBody122 | woensdag 20 juli 2011 @ 15:16 |
Dat, en koelvloeistof + olievuldop in de gaten houden. Daaraan kun je meestal zien of het ook naar binnen slaat. | |
Goover | vrijdag 22 juli 2011 @ 16:06 |
Ik heb het toch maar laten repareren. Koppakking, krukaskeerring, en meteen de distributieriem... Duur grapje maar ik denk wel dat het de moeite waard is. (liep toch redelijk wat olie uit) | |
NoBody122 | vrijdag 22 juli 2011 @ 17:57 |
Tsja.. Een beetje fatsoenlijke olie is ook aardig aan de prijs, dus je hebt wel de verstandige keus gemaakt denk ik. | |
lbeew | dinsdag 26 juli 2011 @ 12:55 |
Volgens mij lopen er hier wel een aantal Opel liefhebbers rond. Bij deze de vraag of het lastig is om de d-riem van een C20NE te vervangen uit een Opel Vectra A, dit i.v.m. nodige vervanging en eventuele kostenplaatje. Aangezien de auto uit 1989 komt blijft het natuurlijk een gok hoe lang je er plezier aan over houdt, maar antwoorden zijn welkom. Hoe lastiger, hoe meer uren voor de garage, hoe hoger het prijskaartje. Kan uiteraard naar de garage toe rijden en het daar vragen, maar heb een paar pilsjes op en het weer is ook niet echt 'lekker'. | |
Crutch | dinsdag 26 juli 2011 @ 13:05 |
M'n distributieriem ratelt tegen het klepje. ![]() Ik heb even gekeken, maar de riem ziet er nog goed uit. Wat kost dat tegenwoordig om te vervangen en is het zelf te doen? | |
kefje | dinsdag 26 juli 2011 @ 13:15 |
gemiddeld alleen voor onderdelen rond de 300 euro. Dan nog arbeidsloon erop | |
blup | dinsdag 26 juli 2011 @ 13:18 |
lijkt me wat vreemd? oudere auto? kleppen miss slecht gesteld? | |
Crutch | dinsdag 26 juli 2011 @ 13:21 |
Hij spant niet meer, denk ik. Als ik 'm in de vijfde versnelling zet en kijk naar de riem als ik de auto een stukje naar voren trek, dan ontspant 'ie en spant ie weer. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij moet het continu gespannen blijven. | |
Tjabbo | woensdag 3 augustus 2011 @ 16:16 |
hoort gespannen te blijven ja. Er zit aan de ene kant een spanner, aan de andere kant niet. Neergaande kant meestal (na de uitlaat nokas dacht ik) bij redelijk moderne autos. De kant zonder spanner moet constant op spanning staan. Dat doe je bij het monteren. De andere kant mag wat losser zitten bij het monteren, die span je inderdaad met de spanrol. Spanners zijn hydraulisch of met een veer. Als je een spanner met een veer hebt kan je de veer vervangen. anders de hele spanner ff. Dan hoef je riem er niet eens af met wat mazzel. Ligt aan de auto die je rijdt. | |
2cv | woensdag 3 augustus 2011 @ 21:02 |
Het klepje of de riem ? ![]() ![]() | |
Crutch | woensdag 3 augustus 2011 @ 21:23 |
Heeeeey nu ik blauw en jij niet. ![]() Nee de riem. Ik kan het klepje eraf halen. Die hoeft er in principe ook niet op, maar ik denk dat het klepje de riem enigszins in bedwang houdt. Ik kan dus alleen de bovenkant van de riem bekijken en zo te zien is ie nog niet té erg versleten. Nu nog even zoeken hoef ik 't eraf krijg. ![]() En ja, nog steeds die Ford. ![]() | |
2cv | donderdag 4 augustus 2011 @ 18:59 |
Gecondoleerd. Klepjes houden riemen niet op hun plaats. Als ze dat wel doen is er iets (grondig) mis. Overigens zijn klepjes wel belangrijk om vuil buiten te houden. Als de de riem vervangt, is het erg verstandig om ook alles wat met de riem meedraait (behalve de krukas en de nokkenas) ook te vervangen, zeker als je niet weet hoe lang het spul er al op zit. En dat makt het moeilijk(er). | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 6 augustus 2011 @ 12:34 |
yup, probleem zit in het fabricage proces van deze motoren, is een bekent probleem en een product eigenschap | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 6 augustus 2011 @ 12:35 |
over wat voor motor cq auto praten we hier? | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 6 augustus 2011 @ 12:43 |
bij het tegen de draairichting in laten draaien van de motor spant de spanner niet, klopt. sterker nog. 90% op een versprongen distrubutie | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 6 augustus 2011 @ 13:33 |
D riem laten zitten ![]() ![]() ![]() | |
Barcaconia | zaterdag 6 augustus 2011 @ 16:35 |
Idd, koop dan meteen even een nieuwe riem voor 15 euro ofzo. | |
Crutch | zaterdag 6 augustus 2011 @ 21:15 |
Ja ik vervang gewoon de hele set. Heb al even gekeken en het lijkt me niet te moeilijk om het zelf te doen. Dus voor nu laat ik mijn auto gewoon staan en als ik terugkom van Sziget ga ik even lekker sleutelen. Mocht het kapotgaan dan koop ik een leuk bestelbusje. ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 6 augustus 2011 @ 22:01 |
Welke auto en motor crutch | |
NoBody122 | zaterdag 6 augustus 2011 @ 22:02 |
Bemerk ik daar de stille hoop op een excuus? ![]() | |
Crutch | zaterdag 6 augustus 2011 @ 22:03 |
Mondeo 1.8 CLX E2 ![]() | |
Crutch | zaterdag 6 augustus 2011 @ 22:03 |
Grijs kenteken. ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 6 augustus 2011 @ 22:22 |
let op Distrubutie is SPIELOOS!, je hebt speciaal gereedschap nodig!, gebruik je dit niet dan kun je de motor uit mekaar halen er moet in pen in de krukas, als ik me het goed heug, achterzijde blok net boven de rechteraandrijfas zit een gat voor de pen. Nokkenassen met een rei, daar moet de kleppen deksel er voor af, vervang gelijk de pakking. | |
Crutch | zaterdag 6 augustus 2011 @ 22:37 |
Ugh, wat een gedoe. | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 6 augustus 2011 @ 22:40 |
yup ![]() ![]() denk niet te licht over een distrubutie riem. de vervangings kosten van de riem in een garage zijn ongeveer 10% van een kop revisie, in somige gevallen moet er een andere motor in | |
Tjabbo | maandag 8 augustus 2011 @ 15:42 |
ik ging er vanuit dat de Driem (relatief) nieuw was en dus vervangen, maar de spanner niet. veel cheap-ass owners vervangen alleen de riem en niet de span- en looprollen ![]() | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 9 augustus 2011 @ 00:04 |
bij het demonteren van de D-riem MOET deze TEN ALLE TIJDEN vervangen worden! niks geen gemaar, vervangen! | |
junkiexp | dinsdag 9 augustus 2011 @ 22:21 |
Het is ook gewoon echt dom als je het niet doet, die riem kost max 20 euro ![]() | |
Kadooosh | zondag 28 augustus 2011 @ 12:31 |
Vroeg mij eigenlijk af, ik heb geen idee wanneer mijn distrubutieriem vervangen is. Zijn er symptomen die je krijgt wanneer hij vervangen moet worden? | |
blup | zondag 28 augustus 2011 @ 12:59 |
Nope! Als hij gaat is dat ook in 1 klap. Niks wat je daaraan doet of kan voorkomen. Bij mij 1x gebeurd toen ik rustig hier door de wijk reed. Motor valt plots uit en het is vaak RIP. Twijfel is vervangen | |
Thrackan | maandag 29 augustus 2011 @ 15:57 |
Ik ben van plan de linker koplampunit van mijn Toyota Yaris (2002) te gaan vervangen. De rechter is de afgelopen APK al vervangen, omdat deze te weinig licht doorliet volgens de garage, en het bijbehorende prijskaartje viel me vies tegen. Ga ik hier nog tegen spannende dingen aanlopen of is het een kwestie van schroefjes en plugjes? Ik zit te denken aan het op de goede stand zetten van de hoogte-afsteller en ben hier nu even op aan het Googlen. | |
Barcaconia | maandag 29 augustus 2011 @ 18:21 |
Voor het thuis afstellen van je koplampen: Op vlakke grond dicht tegen een muur aan rijden en je koplampen aanzetten. Plak een stuk tape op de muur ter hoogte van de bovenkant van het licht dat je ziet en rijd achteruit. Als het dicht onder de tape blijft staan ze goed gesteld. Komt het erboven staan ze te hoog, gaat het er ver beneden staan ze te laag. | |
Thrackan | maandag 29 augustus 2011 @ 18:36 |
Bedankt voor je controlemethode ![]() Mijn koplampen zijn electronisch in hoogte verstelbaar dmv een draaiknopje op het dashboard. Ik vraag me af of daar nog iets mee geijkt moet worden oid, of dat ik de lamp in een bepaalde stand moet monteren. | |
Kadooosh | dinsdag 30 augustus 2011 @ 09:39 |
Mja hoe duur is zoiets wel niet. Weet niet of het waard is voor mijn polotje uit 1990. | |
junkiexp | dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:51 |
Er zit ook een handmatig staafje op de unit, daarmee kan je ze gelijk afstellen op de goede hoogte. | |
blup | dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:04 |
Hoe het bij een Yaris zit weet ik niet, maar bij sommige wagens moet de complete neus eraf om units te vervangen.. Misschien verklaard dat ook de hoge prijs bij de garage. | |
2cv | dinsdag 30 augustus 2011 @ 23:18 |
Motor stuk = auto total loss. Wat denk je wat duurder is ? Een andere auto kopen of die riem vervangen. Daarbij: die riem knapt niet op de parkeerplaats voor je huis op vrijdagmiddag als je net thuis komt van een week (hard) werken maar ergens onderweg in Schubbekutteveen als er totaal noodweer heerst, de batterij van je telefoon leeg is en heel Schubbekutteveen verlaten is omdat het vakantie is. Niet vervangen = EXTREEM verkeerde zuinigheid. Dat is zoiets als bezuinigen op je uitgaven door niet meer te eten en te drinken. | |
R2cksson | donderdag 8 september 2011 @ 13:03 |
Zijn er hier Mazda specialisten die mij kunnen vertellen of ik de linker buitenspiegel van een Mazda Demio ook van een andere Mazda zou kunnen halen? Op de sloop is zo'n spiegel namelijk bijna niet te vinden... | |
drdoofenshmirtz | donderdag 8 september 2011 @ 18:17 |
Ik zou het zo snel niet weten, maar informeer anders eens bij de Mazda dealer? Misschien valt de nieuwprijs ook best wel mee. | |
2cv | vrijdag 9 september 2011 @ 23:51 |
Hoe zit het met koelvloeistof ? Welke soorten mag je mengen, wat betekenen de verschillende kleuren en welke soorten (kleuren) mogen er in welke motoren ? | |
ellevehC86 | zaterdag 10 september 2011 @ 00:44 |
Hebben de kleuren ook echt daadwerkelijk betekenissen dan?? ![]() | |
blup | zaterdag 10 september 2011 @ 12:18 |
Liever niet mengen word er gezegd, maar ik heb nog nooit een rubberen slang opgegeten zien worden door gemengd koelvloeistof. | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 10 september 2011 @ 15:15 |
verschillende kvs kleuren mogen NIET gemengd worden rood is voor een aluminium motorblok geel en groen voor staal/ aluminium daarom hebben ze ook een kleurtje, dan houd je ze uit mekaar | |
2cv | maandag 26 september 2011 @ 23:30 |
Zenx ! | |
Five_Horizons | dinsdag 27 september 2011 @ 16:31 |
Klein vraagje: Skoda Fabia, 2004 1.9 TDI (266.000 km). Rijdt prima, maar hij mikt telkens koelwater uit het koelreservoir. Elke paar honderd kilometer mag ik weer bijvullen en het residu en het feit dat het daar nat is, wijst erop dat 'ie het er daar uitgooit. Net bij de Skoda-dealer geweest en die verbaasde zich erover dat ik dacht dat het het overdrukventiel zou zijn (volgens mij zit dat in die dop) en opperde de mogelijkheid dat er in het systeem ergens druk wordt opgebouwd, waardoor het water via de dop het systeem verlaat. Temperatuur is, volgens instrumentarium althans, in orde. Iemand een idee waar/waardoor die druk zou kunnen worden opgebouwd? Kan ik ergens controlers uitvoeren? Thermostaat die blijft hangen? Aanvulling: koppakking lek? (en hoe kan ik dat nog meer checken?) [ Bericht 0% gewijzigd door Five_Horizons op 28-09-2011 19:49:00 ] | |
blup | dinsdag 27 september 2011 @ 17:13 |
Als het eruit komt, knalt het dan eruit met een hoop stoom? | |
Five_Horizons | dinsdag 27 september 2011 @ 17:22 |
Ik heb het nog niet eruit zien komen; ik heb alleen de gevolgen ervan gezien.(residu + vocht op het reservoir zelf.) Het gaat ook (relatief) geleidelijk. Enkele honderden kilometers (rij 200 km per dag) later is het onder het minimum en krijg ik een alarmsignaal. | |
blup | dinsdag 27 september 2011 @ 18:04 |
Dan gok ik op een gaar overdrukventiel in de dop van je reservoir. | |
JerreL4Speed | woensdag 28 september 2011 @ 12:06 |
Ik moet de olie in mijn wagen aanvullen, toch volgens het lampje. Welke Olie gebruik ik het beste. Ik rij in een Renault Grand Senic 1.4 Diesel. Volgens vrienden gebruik ik het beste olie van Mobil 1, ik zou hierdoor minder verbruiken? Klopt dit? En welke gebruik in dan het beste? | |
blup | woensdag 28 september 2011 @ 12:29 |
Nou als het lampje brandt zou elke olie op dit moment voldoen. Als hij brandt bij je rijkelijk laat. Volgens mij gaat er 5w40 vol syntheet in de 1.5 DCi blokken. Mobil is prima, maar brandstof besparen zal je niet merken. | |
Sounddragon | woensdag 28 september 2011 @ 12:58 |
nog niet zo lang geleden exact hetzelfde gehad met een sprinter van de zaak, riepen ze ook doppen en reservoirs, en ikke koppakking. Nu rijdt hij alweer een tijdje probleemloos rond... met een nieuwe koppakking. ![]() Kun je zelf niet constateren, koelsysteem af laten persen, dan weet je het snel genoeg ![]() | |
Tjabbo | woensdag 28 september 2011 @ 15:28 |
Niet het ventiel in de radiator? Meestal zit die daar in ingebouwd in de radcap. ![]() Maar misschien werk ik teveel met oude auto's ![]() @5Horisons: Als je de auto na een lange rit stilzet, en je luistert direct aandachtig onder de kap, hoor je het dan ook borrelen? maw kookt je koelvloeistof ? | |
junkiexp | woensdag 28 september 2011 @ 21:08 |
Valt best mee hoor, de fabrikant heeft er wel rekening mee gehouden dat een hoop mensen pas bijvullen als het lampje brandt. Maar in het boekje kun je altijd vinden welke olie erin moet ![]() | |
junkiexp | woensdag 28 september 2011 @ 21:09 |
Nieuwe auto's hebben geen radcap meer, maar een los reservoir. Ja dus ![]() | |
blup | donderdag 29 september 2011 @ 12:37 |
De auto's die ik gezien heb, hebben het allemaal in de dop van het reservoir zitten. | |
blup | donderdag 29 september 2011 @ 12:37 |
Dit topic sluit automatisch over 1 post. |