abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 juli 2010 @ 15:01:31 #1
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_83644283

Welkom in het topic waar je alle vragen kunt stellen met betrekking tot eenvoudig onderhoud aan je auto.
Schaam je er niet voor als je niet weet waar een bepaald lampje voor dient en weerhoud je er niet van te vragen waar je die krik nou precies moet plaatsen om je auto op te tillen.

Enkele antwoorden op je vragen kunnen zijn:

"Nou, dat is heel simpel. Je moet er af en toe wel wat benzine in gooien."
"Ik zou dat blauwe draadje niet aan dat rode draadje vastmaken."

Handige links:
Autobandenmarkt.nl
Auto-onderdelen.com
H-base
Mijngarage.nl
Onderdelenzoeker.nl

Handige PTA topics:
Autoradio installeren.
Hoe werkt een differentieel
Trillend stuur bij lage snelheden + tips bandenboer
[remmen] Rood waarschuwingslampje brandt
Zelf remschijven + blokken vervangen, speciaal gereedschap?
Multimeter gebruiken/electrische problemen opsporen
Manual -> Hoe vervang ik een hoofdremcylinder
Het grote autopoets- en -wastopic #1
Uitleg en informatie over OBD-Codes

Voorgaande delen:

De OP vind je hier en vergeet niet de Wiki aan te passen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Anne op 29-05-2011 15:53:01 ]
Je moeder is een hamster
  zondag 4 juli 2010 @ 15:05:14 #2
118585 Crutch
pi_83644401
Links e.d. zijn welkom.
Je moeder is een hamster
pi_83644428
quote:
Op zondag 4 juli 2010 15:05 schreef Crutch het volgende:
Links e.d. zijn welkom.
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:15 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

H-Base voor onderdelen enzo
  zondag 4 juli 2010 @ 15:09:33 #4
118585 Crutch
pi_83644509
quote:
Op zondag 4 juli 2010 15:06 schreef Anne het volgende:

[..]

[..]
Yes, komt voor de spreekwoordelijke bakker.

OT:

Moet ik de bougies per definitie altijd vervangen of kan ik ze ook schoonpoetsen en hoe?
Hetzelfde geldt voor het luchtfilter kan ik die gewoon schoonblazen of moet ik die vervangen?
Je moeder is een hamster
  † In Memoriam † zondag 4 juli 2010 @ 15:40:09 #5
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83645309
Bougies moet je vervangen (al kan ik dat niet onderbouwen, ik vermoed dat het iets te maken heeft met de inwendige weerstand die verandert door de hitte waar ze aan blootgesteld worden), luchtfilter ook aangezien er ook miniscule deeltjes in komen te zitten die je filter enigszins verstoppen maar die je er niet uit blaast. Overigens zijn hier wel uitzonderingen op, maar dat heeft te maken met het type auto wat je hebt (bij een 2cv maak je het filter bijvoorbeeld schoon om het vervolgens in een oplossing van olie en wasbenzine ofzo (weet even niet meer wat) te drenken waarna je het weer monteert).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 4 juli 2010 @ 16:01:12 #6
118585 Crutch
pi_83645884
Nou je hebt die Mondeo wel gezien

Dan haal ik gewoon alles nieuw.
Thanks.
Je moeder is een hamster
  zondag 4 juli 2010 @ 17:05:35 #7
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_83647785
Ehh, ik wil de OP wel verder volprakken met handige linkjes e.d. en bijhouden, maar ik ben wat minder handig met wiki's enzo

Is het een optie dat we gewoon editten in de OP en dat ergens eind van het topic iemand die daar kaas van heeft gegeten de wiki FF bijwerkt ??
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 4 juli 2010 @ 17:49:47 #8
118585 Crutch
pi_83649076
quote:
Op zondag 4 juli 2010 17:05 schreef Sounddragon het volgende:
Ehh, ik wil de OP wel verder volprakken met handige linkjes e.d. en bijhouden, maar ik ben wat minder handig met wiki's enzo

Is het een optie dat we gewoon editten in de OP en dat ergens eind van het topic iemand die daar kaas van heeft gegeten de wiki FF bijwerkt ??
Is goed ik hou de wiki wel bij.
Je moeder is een hamster
  zondag 4 juli 2010 @ 17:51:24 #9
118585 Crutch
pi_83649116
Pirania maakt als het goed is nu ook een link aan voor PTA in de hoofdpagina van de wiki.
Je moeder is een hamster
  zondag 4 juli 2010 @ 18:25:28 #10
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_83649948
Kan je auto zonder problemen 5 weken stilstaan?

Of moet ik ervoor zorgen dat m'n zus of m'n ma af en toe rondje gaat rijden?
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
  zondag 4 juli 2010 @ 18:27:20 #11
118585 Crutch
pi_83649996
quote:
Op zondag 4 juli 2010 18:25 schreef Grielen het volgende:
Kan je auto zonder problemen 5 weken stilstaan?

Of moet ik ervoor zorgen dat m'n zus of m'n ma af en toe rondje gaat rijden?
Ja hoor dat kan.
Misschien dat ie wat lastig start en dat je je banden een beetje moet bijvullen, maar verder geen probleem.
Je moeder is een hamster
pi_83718222
Er loopt een wit soort draad in het midden van mijn 2 voorbanden, is schoensmeer de beste methode om het weer zwart te krijgen?
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
  † In Memoriam † dinsdag 6 juli 2010 @ 13:02:40 #13
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83718390
Wit draad Als het op het loopvlak zit dan krijg je dat niet weg. Schoonsmeer, verf, enzovoorts slijt er snel weer af.

Overigens, hoeveel profiel heb je nog op je banden ?
pi_83718479
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 13:02 schreef 2cv het volgende:
Wit draad Als het op het loopvlak zit dan krijg je dat niet weg. Schoonsmeer, verf, enzovoorts slijt er snel weer af.

Overigens, hoeveel profiel heb je nog op je banden ?
Die Turkse meneer waar ik het 14 dagen geleden van heb gekocht zei dat het echt race-slicks waren die maar 50 km hebben gereden, is dus nieuw ,

Toyo maakt toch Slicks toch?
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
pi_83719118
Gekheid 2cv, maar wel even iets anders (relevants) wat ik ontdekt heb.

Afgelopen zaterdag brak ik mijn V-snaar, het evt vervangen van de snaar is geen moeite, maar aangezien de gebroken snaar op de snelweg lag kon ik moeilijk even uitstappen en pakken om het type te achterhalen.

oftewel:

(DIY) Ik ben mijn V-Snaar kwijt en ik weet niet wat voor snaar erop moet.

Ik heb in dit geval gemerkt dat internet lang niet altijd de correcte informatie geeft.

De beste manier om het op te lossen is volgens mij door middel van een touwtje strak te spannen langs de plekken waar de V-snaar liep en door het touwtje op te meten krijg je de binnenmaat van de V-snaar.
Dit is meestal voldoende informatie voor de Auto-onderdelenzaak om een passende snaar die meestal op voorraad is terug te geven.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 17:52:05 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_83732102
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 13:05 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

Die Turkse meneer waar ik het 14 dagen geleden van heb gekocht zei dat het echt race-slicks waren die maar 50 km hebben gereden, is dus nieuw ,

Toyo maakt toch Slicks toch?
Dat is 60 keer een quarter mile op en neer
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  † In Memoriam † dinsdag 6 juli 2010 @ 18:08:47 #17
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83732637
Bij dat van die sliks begon ik me al ernstig zorgen te maken

Dat van die snaar is een methode, maar niet helemaal de juiste. Want het gaat bij een snaar niet alleen om de omtrek/lengte maar ook om de sterkte die bepaald wordt door inwendige dingen zoals staalkabels en/of nylon draden. Ik zou zelf gewoon uitpluizen wat voor snaar er op hoort en die bestellen. maar je kan het er natuurlijk ook op wagen. Dan zou ik meteen 2 snaartjes bestellen. Klapt de eerste dan leg je de 2e er omheen en dan op zoek naar de juiste snaar.
pi_83791600
Nou, ik heb wel een vraagje hoor.
Ik heb eeb Renault Scenic met daar in een autoradio.
Wat is het probleem?
De radio-zenders krijg ik niet echt zuiver uit mijn speakertjes. (ruis)
Maar als ik de antenne eraf draai en mijn vinger op dat schroefdraad houd (van de antenne-houder) dan zijn de zenders kraak-helder.
Is er iemand met een serieuze oplossing?
  zondag 11 juli 2010 @ 17:11:59 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_83922429
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:47 schreef welp_38 het volgende:
Wat is het probleem?
Maar als ik de antenne eraf draai en mijn vinger op dat schroefdraad houd (van de antenne-houder) dan zijn de zenders kraak-helder.

Antenne na (laten) kijken en/of vervangen ??
  † In Memoriam † zondag 11 juli 2010 @ 17:29:43 #20
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83922998
Gevoelsmatig zeg ik dat het meer aan de aansluiting (aarding) van de antenne ligt. Maar eigenlijk weet ik best wel weinig van antennes en autoradio's dus hecht daar maar niet teveel waarde aan
pi_83960565
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:47 schreef welp_38 het volgende:
Wat is het probleem?
Je vinger aan de antenneaansluiting houden terwil je rijdt.

nee hoor, pak even een breinaald en kijk of daarmee het signaal beter is als zonder antenne.
Zo ja is het vervangen van het bovenstuk van de antenne voldoende.
pi_84033440
Vraagje over mijn nieuwe (oude) Hyundai Excel uit 1996.
Toen ik hem kocht zat de benzinemeter helemaal beneden, dus heb gelijk even getankt. Alleen klikte de tank zegmaar dat hij vol was bij 25 liter Daarna zag ik dat de benzinemeter niet helemaal omhoog stond, maar zegmaar halverwege.
Maar ik dacht dat ik misschien iets niet goed had gedaan, dus verder geen aandacht aan besteed.
Sinds die keer tanken heb ik ongeveer 250 kilometer gereden, en toen viel me op dat de benzinemeter nauwelijks naar beneden was gegaan.
Ik ging toen toch maar weer tanken voor de zekerheid, en weer sloeg hij bij 25 liter af, en staat de benzinemeter niet helemaal omhoog alsof hij vol zit.

Ik heb opgezocht dat er 45 liter in moet kunnen.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik weet echt weinig van auto-techniek

Ik kan natuurlijk gewoon elke 3 dagen tanken en maar zien hoeveel er in gaat, maar opzich kan het wel handig zijn om te weten wanneer je benzine op is...
Help?!
pi_84039805
Hoe check je je koppelingvloeistof?
Ik ben een superster want ik drink jupiler!
  † In Memoriam † woensdag 14 juli 2010 @ 16:44:15 #24
25682 2cv
Niet subtiel
pi_84051721
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 09:59 schreef Blossom86 het volgende:
Vraagje over mijn nieuwe (oude) Hyundai Excel uit 1996.
Toen ik hem kocht zat de benzinemeter helemaal beneden, dus heb gelijk even getankt. Alleen klikte de tank zegmaar dat hij vol was bij 25 liter Daarna zag ik dat de benzinemeter niet helemaal omhoog stond, maar zegmaar halverwege.
Maar ik dacht dat ik misschien iets niet goed had gedaan, dus verder geen aandacht aan besteed.
Sinds die keer tanken heb ik ongeveer 250 kilometer gereden, en toen viel me op dat de benzinemeter nauwelijks naar beneden was gegaan.
Ik ging toen toch maar weer tanken voor de zekerheid, en weer sloeg hij bij 25 liter af, en staat de benzinemeter niet helemaal omhoog alsof hij vol zit.

Ik heb opgezocht dat er 45 liter in moet kunnen.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik weet echt weinig van auto-techniek

Ik kan natuurlijk gewoon elke 3 dagen tanken en maar zien hoeveel er in gaat, maar opzich kan het wel handig zijn om te weten wanneer je benzine op is...
Help?!
Tasnken tot 'ie af slaat, even wachten (10 seconden ofzo) en weer proberen of er meer bij kan. Als er dan duidelijk meer bij kan is er waarschijnlijk een blokkade in de vulslang of is de ontluchting niet goed. Als er niet noemenswaardig veel meer benzine in kan dan ligt het aan je vlotter, bedrading of tankmeter zelf.
  † In Memoriam † woensdag 14 juli 2010 @ 16:45:19 #25
25682 2cv
Niet subtiel
pi_84051776
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:36 schreef Fuzzysham het volgende:
Hoe check je je koppelingvloeistof?
Het niveau of de staat/leeftijd ? het niveau zal je vast wel af kunnen meten in een reservoirtje. Zelf heb ik een koppelingskabel dus heel veel verstand heb ik er niet van
  woensdag 14 juli 2010 @ 17:52:11 #26
118585 Crutch
pi_84054923
Hoe meet ik of mijn temperatuursensor het nog doet?
De meter slaat niet uit, maar de fan slaat wel aan.
Ik ga er dus vanuit dat mijn motor wel gekoeld wordt, maar misschien dat de choke wel aan blijft staan.
Je moeder is een hamster
  † In Memoriam † woensdag 14 juli 2010 @ 18:07:47 #27
25682 2cv
Niet subtiel
pi_84055638
Dikke kans dat de ventilator geregeld wordt door een schakelaar die op warmte reageert (aan/uit-schakelaar zeg maar) en dat de temperatuurmeter door middel van een andere sensor werkt.

Waar haal je vandaan dat de choke aan zou blijven staan ?
  woensdag 14 juli 2010 @ 18:11:54 #28
118585 Crutch
pi_84055827
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:07 schreef 2cv het volgende:
Waar haal je vandaan dat de choke aan zou blijven staan ?
Die gaat toch uit als de motor warm genoeg is?
Lijkt me sterk dat die is aangesloten op een aan/uit schakelaar die op warmte reageert.
Een temperatuursensor die traploos een temeratuur naar het metertje stuurt zal dan ook wel precies kunnen bepalen wanneer de choke uit moet. Anders zou die pas uitgaan wanneer de auto moet koelen en dat lijkt me wat inefficient.
Je moeder is een hamster
  † In Memoriam † woensdag 14 juli 2010 @ 18:22:46 #29
25682 2cv
Niet subtiel
pi_84056326
Dan zou dat ding volgens mij geeikt moeten zijn. Temperatuurmeter op je dashboard is niet zo supernauwkeurig. Wat zal het voor de bestuurder uitmaken of de motortemperatuur 90 of 91 graden is ? En de choke (heb je een carburateur?) werkt vaak met een waspatroon.
  woensdag 14 juli 2010 @ 18:47:54 #30
118585 Crutch
pi_84057426
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:22 schreef 2cv het volgende:
Dan zou dat ding volgens mij geeikt moeten zijn. Temperatuurmeter op je dashboard is niet zo supernauwkeurig. Wat zal het voor de bestuurder uitmaken of de motortemperatuur 90 of 91 graden is ? En de choke (heb je een carburateur?) werkt vaak met een waspatroon.
Geen idee. Zal het even uitzoeken. Thanks.
Je moeder is een hamster
  maandag 26 juli 2010 @ 21:40:44 #31
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_84522749
Ik heb bij beide achterdorpels last van roestvorming, op de ergste stukken is het al zo dat er doorheen geprikt kan worden. Wat kan ik hier het beste aan doen? Er uit laten halen en een nieuw stuk in laten lassen?

Dit wordt waarschijnlijk niet zo mooi, maar goed als dit de beste oplossing is om verdere roestvorming te voorkomen :)
Xbox Live Gamertag : ThaD16
  † In Memoriam † maandag 26 juli 2010 @ 21:45:13 #32
25682 2cv
Niet subtiel
pi_84522955
Is het nog APK waardig en gaat die auto toch snel naar de sloop ? Owatrol er op smeren ! De ergste roest weghalen en lekker alles 2 keer (niet direct na elkaar) in de owatrol zetten.
  maandag 26 juli 2010 @ 21:53:24 #33
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_84523335
quote:
Op maandag 26 juli 2010 21:45 schreef 2cv het volgende:
Is het nog APK waardig en gaat die auto toch snel naar de sloop ? Owatrol er op smeren ! De ergste roest weghalen en lekker alles 2 keer (niet direct na elkaar) in de owatrol zetten.
Was nog niet echt van plan de auto naar de sloop te brengen :D Is een Daihatsu Cuore uit 1999, nogal zonde dus :) APK heb ik begin van dit jaar laten uitvoeren. Hierbij is toen de aantekening gemaakt dat er roestvorming was op de achterdorpels en dat zeer waarschijnlijk de volgende APK er niet meer mee gehaald ging worden. Dit is dus nog een goed half jaar :)
Xbox Live Gamertag : ThaD16
  † In Memoriam † maandag 26 juli 2010 @ 21:56:01 #34
25682 2cv
Niet subtiel
pi_84523511
Dan zou ik de rotzooi laten lassen en na het lassen de binnenkant van je dorpel goed vol pompen met anti-roest-meuk. Buitenkant ook behandelen uiteraard.
pi_84598621
Heb zojuist mijn thermostaat vervangen (Fiat Punto 1.1 uit '97) en moet bijvullen met koelvloeistof.

Hoe ontlucht ik mijn koelsysteem? Is de dop van het reservoir er af halen, starten en laten draaien tot de fan aanslaat voldoende?

Weet iemand toevallig hoeveel koelvloeistof er in een Punto van dat jaar en type gaat :')
pi_84599872
Nou dat werkt dus niet, in ieder geval niet hier.

Ik vermoed dat mijn koppakking lek is :( Wellicht iets te lang door gereden met warme motor.
Anyway, als ik de dop van het reservoir af laat, ik laat de motor draaien dan gaat de temp. tot aan de helft, kachel staat voluit maar blijft koude lucht blazen en na verloop van tijd begint ie de koelvloeistof er via het reservoir uit te werken...
pi_84693384
Als ik 5 km per uur in z'n achteruit rij en ik zet m in z'n 1 kan ik gewoon vooruit rijden. Van z'n 1 in reverse lukt niet, dan moet je eerst helemaal stilstaan of je hoort de versnellingsbak moeilijk doen. Hoezo is dat?
  † In Memoriam † zaterdag 31 juli 2010 @ 02:44:13 #38
25682 2cv
Niet subtiel
pi_84693752
Er zit waarschijnlijk wel synchromeshringen op je 1e versnelling meer niet op je achteruit.
pi_84789684
ik heb even een totale noob vraag :@ Mijn vriendin en ik gaan volgende week roadtrippen met onze oude golf station van eehm oud :')

nu hebben we vandaag n nieuwe autoradio gekocht voor erin, maar nu passen de aansluitingen niet op elkaar. het thingie linksonder op het plaatje past niet op de aansluiting, die pin is te kort en moet langer zijn.

hoe fixen we dit?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  † In Memoriam † dinsdag 3 augustus 2010 @ 00:35:00 #40
25682 2cv
Niet subtiel
pi_84797858
Naar een automaterialenzaak gaan en vragen om een verloopstukje.
pi_84813139
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 00:35 schreef 2cv het volgende:
Naar een automaterialenzaak gaan en vragen om een verloopstukje.
en hoe heet dat verloopstukje in kwestie :P ?

Ik zie ons al staan met n heel verhaal over korte en lange pinnetjes die niet kloppen :') en dat winkeldude ons dan zo :? Aankijkt.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_84813391
2 foto's meenemen, bron en doel, en dan zeggen: VERLOOPSTUKJE NU! et voila
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:47:15 #43
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_85275922
Of gewoon de radio meenemen :P
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 19:01:59 #44
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_85285153
Weet iemand trouwens in de omgeving Enschede een garage waar je kan binnenlopen voor de apk?
M'n eendje moet maandag toch wel een keertje gaan, kort dag ja ik weet het :P

Liefst geen Kwikfit oid...
pi_85872513
Vraagje, ik moet bijna op voor de apk maar vraag me af of het raadzaam is om een grote beurt te doen. Afgelopen december is de distributieriem vervangen (met rollen etc.), olie, remblokken. De niveaus van de vloeistoffen zijn gewoon goed.
Het gaat om een auto uit 2004/
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  maandag 30 augustus 2010 @ 14:50:53 #46
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_85872709
Wat voor auto gaat het om en hoeveel kilometer heb je gereden sinds de laatste oliewissel?
  maandag 30 augustus 2010 @ 14:54:07 #47
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_85872815
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 14:45 schreef rene90 het volgende:
Vraagje, ik moet bijna op voor de apk maar vraag me af of het raadzaam is om een grote beurt te doen. Afgelopen december is de distributieriem vervangen (met rollen etc.), olie, remblokken. De niveaus van de vloeistoffen zijn gewoon goed.
Het gaat om een auto uit 2004/
Ik zou een kleine beurt (oliewissel en filters) laten doen, zo te lezen was de vorige een grote beurt..
Als je sinds die tijd (veel) minder als 10.000 km hebt gereden kun je het ook nog even zo laten.
pi_85924352
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 14:50 schreef Erasmo het volgende:
Wat voor auto gaat het om en hoeveel kilometer heb je gereden sinds de laatste oliewissel?
Sinds de laatste oliewissel 10k gereden. Gaat om een kia rio benzine versie.
Top 5 China producten
  † In Memoriam † dinsdag 31 augustus 2010 @ 20:31:50 #49
25682 2cv
Niet subtiel
pi_85924531
Kijk eens in je onderhoudsboekje wanneer dat ding onderhoud nodig heeft.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 23:35:19 #50
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_85933149
Iedere 7500 miles volgens Google... Wat voor olie zit er trouwens nu in dan? Mineraal of synthetisch?

Trouwens klusjes als olie(filter) en bougies vervangen zijn dingen die je prima zelf kunt doen.
  † In Memoriam † dinsdag 31 augustus 2010 @ 23:46:37 #51
25682 2cv
Niet subtiel
pi_85933557
Elke 12000km dus. Hoeveel is de totale kilometerstand en wanneer zijn de andere vloeistoffen (bakolie, ATF, koelvloeistof, remvloeistof) vervangen ?
pi_86602715
Ik heb even alles op een rij gezet voor mijn auto, sorry dat ik wat later reageer maar nogal druk gehad.

eind 2008 (87000 km): distributieriem + spanrollen, olifilter + motorolie (10w40) en forte gas treatment (wat het ook mag betekenen)

eind 2009 (102000 km): oliefilter + motorolie + remblokken voor + bougiekabels/bougies + forte fuel system cleaner (zal wel niet schokkend zijn)

Nu staat hij op 110800, wat is jullie advies om te doen?
Top 5 China producten
  † In Memoriam † zondag 19 september 2010 @ 18:30:58 #53
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86607997
Verse olie + nieuw filter.

Pluis even uit wanneer je (volgens het boekje) de andere zaken moet vervangen, maar ik heb het zeer sterke vermoeden dat de rest (distributieriem, bhougiekabels, remmerij, enzovoorts) nog niet vervangen hoeft te worden.
pi_86609190
Volgens het boekje is de olie en het filter om de 15.000, dus hoeft in principe pas bij de 117.000? Verder kan ik niks vinden wat eerder moet worden vervangen? Dus eigenlijk alleen een APK is voldoende?
Top 5 China producten
  † In Memoriam † zondag 19 september 2010 @ 19:26:45 #55
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86609515
Distributieriem zal eens in de zoveel km/tijd (wat er maar eerst komt) vervangen moeten worden. Dus dat moet er in staan, lijkt mij.

Strikt genomen hoeft volgens jouw gegevens de olie +filter inderdaad nog niet vervangen te worden. Maar dat betekent wel dat je over 6200km weer bij de garage staat. Dus misschien is het practisch om dat nu al te doen. het betekent alleen niet dat de olie er dan langer in kan blijven zitten tot de volgende verversing !
pi_86610891
quote:
Op zondag 19 september 2010 19:26 schreef 2cv het volgende:
Distributieriem zal eens in de zoveel km/tijd (wat er maar eerst komt) vervangen moeten worden. Dus dat moet er in staan, lijkt mij.

Strikt genomen hoeft volgens jouw gegevens de olie +filter inderdaad nog niet vervangen te worden. Maar dat betekent wel dat je over 6200km weer bij de garage staat. Dus misschien is het practisch om dat nu al te doen. het betekent alleen niet dat de olie er dan langer in kan blijven zitten tot de volgende verversing !
Ja excuus dat klopt inderdaad, ik bedoelde dat er niks in staat wat vervangen moet worden wat voor mij van toepassing is. En de olie laat ik wel weer later vervangen dan, is het een klein verschil qua km vind ik het niet zo erg, maar 6200 km ben ik wel weer een half jaar verder en dat scheelt toch geld uit.

Dan ga ik gewoon voor een simpele apk met bandenwissel, scheelt het nog veel of je de banden bij de garage laat vervangen of dat laat doen bij een euromasters/autobandenmarkt gebeuren.
Top 5 China producten
  † In Memoriam † zondag 19 september 2010 @ 20:17:06 #57
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86611364
En het maakt uit wat voor banden je er onder laat zetten. Tip: neem niet het goedkoopste van het goedkoopste. Je banden zijn het enige contact met de weg en sommige banden slijten/verdrogen sneller.
pi_86611562
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:17 schreef 2cv het volgende:
En het maakt uit wat voor banden je er onder laat zetten. Tip: neem niet het goedkoopste van het goedkoopste. Je banden zijn het enige contact met de weg en sommige banden slijten/verdrogen sneller.
Ja ik zit nu bij profile tyrecenter te kijken, daar heb je ook veel testen van andere bedrijven (ADAC, ANWB, consumentenbond) over die band. Lijkt me wel een betere optie misschien nog. Bedankt voor alle info ;)
Top 5 China producten
pi_86942593
mijn eigen garage is aangesloten bij autobandenmarkt, daar dus 2 vredestein banden besteld die hij erom zet voor 17,50 per band.
Top 5 China producten
pi_87194547
quote:
Op zondag 19 september 2010 19:26 schreef 2cv het volgende:

In mijn boekje staat ook om de 15.000 km. Ik doe met mijn olie + filter echter 50 a 60.000 km. Het is niet zo dat als je eenmaal over de 15.000 km heen bent je motor onder de auto wegvalt. Wel regelmatig oliepeil controleren he ;) .
pi_87196740
en vanwaar kies je er dan voor het om de 50a60 te doen? oliepeil check ik wel vaak ja en die is gewoon prima.
Top 5 China producten
pi_87199103
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 07:19 schreef rene90 het volgende:
en vanwaar kies je er dan voor het om de 50a60 te doen? oliepeil check ik wel vaak ja en die is gewoon prima.
Dan zijn de bougies en de luchtfilter op, dus dan doe ik alles in 1 keer.
pi_87293737
Staat al in openingspost

[ Bericht 95% gewijzigd door Yoda87 op 07-10-2010 18:31:30 ]
When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
pi_87293795
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 18:26 schreef Yoda87 het volgende:
Op aanraden van 2CV post ik het filmpje ook hiet

http://www.autojunk.nl/2010/10/hoe-werkt-een-differentieel
Hoe werkt een differentieel, uitgelegd voor PTA dummies.

Met hier het bijbehorende topic
Hoe werkt een differentieel
Staat ook al in de Openingspost ;).
pi_87293905
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 18:27 schreef Anne het volgende:

[..]

Staat ook al in de Openingspost ;).
Had ik overheen gelezen. Bedankt.
When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
pi_87311386
Misschien wel handige linkjes:

http://www.mijngarage.nl/
http://www.autobandenmarkt.nl/
http://www.auto-onderdelen.com/

Ik gebruik deze ook wel regelmatig en geef ze ook vaak door aan familie, kennissen en vrienden.
Snel ¤450,- verdienen? Dat is echt fantastisch!
pi_87312853
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 01:43 schreef FCZwolleZuid het volgende:
Misschien wel handige linkjes:

http://www.mijngarage.nl/
http://www.autobandenmarkt.nl/
http://www.auto-onderdelen.com/

Ik gebruik deze ook wel regelmatig en geef ze ook vaak door aan familie, kennissen en vrienden.
Ik heb ze erin gezet ^O^. Thanks!
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 08:27:56 #68
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_87312887
Nog een handig linkje voor in de OP:

www.onderdelenzoeker.nl

Zoekt naar 2ehands onderdelen bij sloopbedrijven *O*
Frysk bloed tsjoch op!
pi_87312975
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 08:27 schreef iFries het volgende:
Nog een handig linkje voor in de OP:

www.onderdelenzoeker.nl

Zoekt naar 2ehands onderdelen bij sloopbedrijven *O*
Ook toegevoegd, dankjewel!
pi_87750052
Vraagje: ik heb een toyota aygo sinds bijna een jaar en heb hem toen nieuw gekocht. Kmstand: geloof rond 11.000 km.
Nu moet 'ie voor het eerst naar de garage voor de eerste onderhoudsbeurt, maar over een jaar of anderhalf wil ik hem mogelijk toch weer inruilen voor een nieuwe. Is zo'n onderhoudsbeurt wel zinvol nu? Kosten zijn 112 euro geloof ik.

Bovendien heeft er een paar weken geleden een of andere onverlaat mijn bumper (licht beschadigd) zonder een briefje achter te laten. Ik ben nog bezig om uit te zoeken of ik gebruik kan maken van het waarborgfonds (en of dat wel of geen invloed heeft op mijn schadevrije jaren), maar mocht ik hem laten maken bij een van de aangesloten garages van mijn autoverzekeraar, weet ik niet of dat weer van invloed is op de fabrieksgarantie (er staat me iets van bij dat je schades aan je toyota bij een aangesloten toyotagarage moet laten maken, maar weet niet of dat ook dan weer van mijn verzekering mag). Volg je het nog? :)

Vraag is dus: wel of niet een eerste onderhoudsbeurt?! (vul zelf altijd olie e.d. bij)
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  woensdag 20 oktober 2010 @ 17:37:53 #71
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_87760500
Je maakt je druk over fabrieksgarantie bij een schadereparatie die niet via de dealer gaat, maar je wilt dus wél anderhalf jaar 'over je beurt heen' rijden die maar 112¤ kost :?
Ik denk dat je je prioriteiten even moet herschikken; wat voor garantiegevallen verwacht je aan je bumper, en hoe groot is de kans dat er motorisch iets 'geclaimd' zou moeten gaan worden bij de dealer denk je ??

Gewoon doen die beurt; autorijden kost geld, en 112¤ voor een oliebeurtje is wel geld, maar niet onoverkomelijk lijkt me ??
  † In Memoriam † woensdag 20 oktober 2010 @ 17:51:05 #72
25682 2cv
Niet subtiel
pi_87761019
En bij mijn weten is het Europees geregeld dat garantie niet meer vervalt als je een reparatie uit laat voren door een niet-dealer. Echter, ik heb niet zo veel verstand van dat soort zaken. Daarbij: dat de wet dat voorschrijft is mooi, maar het is geen garantie dat de dealer niet moeilijk doet.

Wat ik zou doen is het volgende: laat een onderhoudsbeurt uitvoeren een je auto en vraag het dan even hoe de dealer er over denkt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door 2cv op 21-10-2010 16:04:11 ]
pi_87786901
als je je auto toch binnenkort wilt inruilen staat het beter als hij de beurtjes gewoon heeft gehad,
Top 5 China producten
pi_87805019
Mijn auto had wat roest bij wat puntjes, bij de schroeven bijvoorbeeld. Is het verstandig om een anti-roest behandeling te laten doen? Hij is nu 7 jaar oud ongeveer, en is een complete behandeling aan te raden of is dat niet nodig? Je kan ook sommige gedeeltes alleen doen.
Top 5 China producten
  donderdag 21 oktober 2010 @ 20:36:53 #75
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_87807946
quote:
1.gif Op woensdag 20 oktober 2010 13:16 schreef myxomatosekonijn het volgende:
Vraag is dus: wel of niet een eerste onderhoudsbeurt?! (vul zelf altijd olie e.d. bij)
Als je auto een jaar oud is en je moet nu al olie bijvullen zou ik er zeker een kijkje naar (laten) nemen...

quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 19:29 schreef rene90 het volgende:
Mijn auto had wat roest bij wat puntjes, bij de schroeven bijvoorbeeld. Is het verstandig om een anti-roest behandeling te laten doen? Hij is nu 7 jaar oud ongeveer, en is een complete behandeling aan te raden of is dat niet nodig? Je kan ook sommige gedeeltes alleen doen.
Wat voor auto? Heb je foto's?
pi_87808074
quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 20:36 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Als je auto een jaar oud is en je moet nu al olie bijvullen zou ik er zeker een kijkje naar (laten) nemen...
[..]

Wat voor auto? Heb je foto's?
Kia rio uit eind 2003. is de lange versie (noemen ze station :')). Heb alleen geen foto's, toen ik hem kocht heeft hij op de brug gestaan en toen was het te zien, het waren geen hele plekken roest of iets. Meer bij bepaalde punten, aanhechtingspunten als dat kan (of waar de kappen met schroefjes zijn vastgezet bijv.)
Top 5 China producten
  † In Memoriam † vrijdag 22 oktober 2010 @ 01:52:06 #77
25682 2cv
Niet subtiel
pi_87819056
Hoe lang wil je er nog in rijden ?
pi_87825020
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 01:52 schreef 2cv het volgende:
Hoe lang wil je er nog in rijden ?
Komende paar jaar sowieso nog wel, zeg 3 jaar.
Top 5 China producten
  † In Memoriam † vrijdag 22 oktober 2010 @ 16:11:55 #79
25682 2cv
Niet subtiel
pi_87834867
Begint het blikwerk te roesten of alleen de schroefjes ?
pi_87836839
schroefjes dus ongeveer een half jaar geleden. Ik ga hem wel even gratis laten bekijken en zien wat er loos is, maar als ik jou begrijp is het dus niet nodig als het blik werk gewoon goed is?
Top 5 China producten
  † In Memoriam † vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:47:35 #81
25682 2cv
Niet subtiel
pi_87838664
Dan zou ik er niet zo heel veel mee doen. Maar dat is ook gebaseerd op het feit dat het een auto is die even bijzonder is als een oude krant.
pi_87864051
Ben ik met je eens inderdaad, het is geen oude oldtimer of iets dergelijks O~)
Top 5 China producten
  woensdag 27 oktober 2010 @ 11:59:59 #83
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_88017191
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 oktober 2010 13:10 schreef rene90 het volgende:
Ben ik met je eens inderdaad, het is geen oude oldtimer of iets dergelijks O~)
Pleodinges :9
  † In Memoriam † woensdag 27 oktober 2010 @ 17:33:57 #84
25682 2cv
Niet subtiel
pi_88029890
Doet PTA tegenwoordig ook al aan taalkundige correctheden ?
  donderdag 28 oktober 2010 @ 11:51:46 #85
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_88060240
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 17:33 schreef 2cv het volgende:
Doet PTA tegenwoordig ook al aan taalkundige correctheden ?
Blijkbaar :P
  donderdag 28 oktober 2010 @ 11:53:40 #86
118585 Crutch
pi_88060310
Mijn auto piept als ik 'm start. Na een tijdje gaat het weg.
Wat moet ik nu vervangen o.i.d?

V-snaar, distributieriem, verdwaalde kat eruit trekken?
Je moeder is een hamster
pi_88061289
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 11:53 schreef Crutch het volgende:
Mijn auto piept als ik 'm start. Na een tijdje gaat het weg.
Wat moet ik nu vervangen o.i.d?

V-snaar, distributieriem, verdwaalde kat eruit trekken?
Ik zou inderdaad eerst eens de speling op de riemen nakijken, gemiddelde richtlijn is dat je een vingerbreedte speling mag hebben, meer dan dat en je moet hem vervangen of aantrekken.

Vervolgens ook nog even al je inlaatpakkingen checken op evt lekken. :)

Succes! :)
  donderdag 28 oktober 2010 @ 17:01:45 #88
118585 Crutch
pi_88072200
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 12:22 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

Ik zou inderdaad eerst eens de speling op de riemen nakijken, gemiddelde richtlijn is dat je een vingerbreedte speling mag hebben, meer dan dat en je moet hem vervangen of aantrekken.

Vervolgens ook nog even al je inlaatpakkingen checken op evt lekken. :)

Succes! :)
Oke dank je ;)
Je moeder is een hamster
pi_88429540
Ik heb even het volgende:
Ik heb linksvoor een lekke band. Nu heb ik de band verwisseld met het reservewiel en nu blijkt dat het niet dezelfde band is. De andere drie zijn R14 en deze is R15. Hij past wel en ik ga het alleen gebruiken om morgen naar de garage te rijden (ongeveer 30 kilometer). Kan dit?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_88431582
quote:
Op zondag 7 november 2010 12:49 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik heb even het volgende:
Ik heb linksvoor een lekke band. Nu heb ik de band verwisseld met het reservewiel en nu blijkt dat het niet dezelfde band is. De andere drie zijn R14 en deze is R15. Hij past wel en ik ga het alleen gebruiken om morgen naar de garage te rijden (ongeveer 30 kilometer). Kan dit?
Voor die 30 km wel hoor denk ik, die 2,53 cm zullen hier niet veel in doen denk ik :)
pi_88443453
Even een simpel vraagje, ik heb in Maart 2010 een gloednieuwe Volvo C30 mogen ontvangen, heel erg blij mee natuurlijk. Echter moet je deze een jaar met de hand wassen omdat de lak nog zacht is en de wasstraat krasjes maakt in de lak...

Leuk en aardig in de zomer, maar in de winter zie je mij niet zo snel m'n auto met de hand staan wassen. Is het echt zó ongeoorloofd om na een maandje of 8 de wasstraat al te pakken, of zeggen ze een jaar om 100% zeker te zijn maar kan het eigenlijk al wel wat eerder? :+
Of toch du vader?
pi_88443494
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 13:56 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

Voor die 30 km wel hoor denk ik, die 2,53 cm zullen hier niet veel in doen denk ik :)
ok, dank je
  † In Memoriam † zondag 7 november 2010 @ 21:53:39 #93
25682 2cv
Niet subtiel
pi_88451771
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 19:47 schreef Luchtkoker het volgende:
Even een simpel vraagje, ik heb in Maart 2010 een gloednieuwe Volvo C30 mogen ontvangen, heel erg blij mee natuurlijk. Echter moet je deze een jaar met de hand wassen omdat de lak nog zacht is en de wasstraat krasjes maakt in de lak...

Leuk en aardig in de zomer, maar in de winter zie je mij niet zo snel m'n auto met de hand staan wassen. Is het echt zó ongeoorloofd om na een maandje of 8 de wasstraat al te pakken, of zeggen ze een jaar om 100% zeker te zijn maar kan het eigenlijk al wel wat eerder? :+
Ik denk dat dat een vraag voor de dealer is.

quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 13:56 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

Ik heb bijster weinig verstand van banden, maar R13 en R14 is toch de diameter van de velg ? Dan kan een R14 band toch nooit op een R13 velg en andersom ?
pi_88452276
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 21:53 schreef 2cv het volgende:

Ik heb bijster weinig verstand van banden, maar R13 en R14 is toch de diameter van de velg ? Dan kan een R14 band toch nooit op een R13 velg en andersom ?
De velg is ook anders natuurlijk. Nu zitter er drie met R14 en eentje met R15 om de auto. En hij staat scheef inderdaad. Gaat mij erom dat ik heelhuids bij de garage kom.
  † In Memoriam † zondag 7 november 2010 @ 22:16:46 #95
25682 2cv
Niet subtiel
pi_88453464
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 22:00 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

De velg is ook anders natuurlijk. Nu zitter er drie met R14 en eentje met R15 om de auto. En hij staat scheef inderdaad. Gaat mij erom dat ik heelhuids bij de garage kom.
Oh, zo ! Kan je gewon mee rijden. Ik zou wel wat voorzichtig doen, dus niet zo hard als je kan door een bocht heen jagen en ook niet zo hard remmen dat je ABS in moet grijpen (indien van toepassing).
pi_88660380
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 19:47 schreef Luchtkoker het volgende:

Joh......doe niet zo moeilijk en houdt het gewoon eens op de 14 dagen met de hogedrukspuit en een doekje voor 3/4 minuten, in de winter hoeftie niet te glimmen.

Waarschijnlijk is het dik in orde om na 8 maanden de wasstraat in te gsaan hoor, ik kan alleen niet garant voor je staan.
  † In Memoriam † woensdag 17 november 2010 @ 18:32:48 #97
25682 2cv
Niet subtiel
pi_88829669
Uitboren m8

quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:02 schreef FalleNk810i het volgende:
opgelost:

met de ijzerzaag een gleuf erin kunnen zagen(1mm die nog uitstak ofzo) was net genoeg om met een platkop schroevendraaier m een klein stukje eruit te draaien, nog verder ingezaagd en eruit kunnen schroeven ^O^

slotje ofzo ;)
pi_88857494
Mijn beurt :)

Ik heb mijn watersysteem helemaal vervangen voor de komende winter, rubbers en radiateuren zijn allemaal aangepakt

Na een rit van 30/50 km heb ik de boel nog eens nagekeken en kwam tot de conclusie dat het water niet boven een temperatuur van 55 graden celcius is gekomen (vinger in water, pijngrens niet bereikt), ik vermoed dat dat veel te laag is zodat de motor zelf niet op bedrijfstemperatuur kan komen, terwijl wel alles lijkt door te stromen.

Het type motor is een "3rd Generation" 3.2 liter 6 cylinder uit 1965 uit een Chevrolet.

Advies?, tips? :)
  † In Memoriam † donderdag 18 november 2010 @ 23:52:36 #99
25682 2cv
Niet subtiel
pi_88886125
Kapotte thermostaat ? Al zou normaal gesproken de motor daardoor juist oververhitten ...

Of je hebt bij het sleutelen vergeten de thermostaat terug te plaatsen ?

Anderzijds: dat ding heeft een continu draaiende ventilator (tenminste, zo lijkt het op het plaatje). kan het zijn dat dat er iets mee te maken heeft ? Of dat de motor er gewoon lang over doet om zo warm te worden dat de thermostaat laat open gaat en de motor feitelijk wel aardig op bedrijfstemperatuur is, maar dat de radiator nog niet warm is omdat de thermostaat (die in dat geval wel goed werkt) nog net niet open gaat.
pi_88894508
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 23:52 schreef 2cv het volgende:
Kapotte thermostaat ? Al zou normaal gesproken de motor daardoor juist oververhitten ...

Of je hebt bij het sleutelen vergeten de thermostaat terug te plaatsen ?

Anderzijds: dat ding heeft een continu draaiende ventilator (tenminste, zo lijkt het op het plaatje). kan het zijn dat dat er iets mee te maken heeft ? Of dat de motor er gewoon lang over doet om zo warm te worden dat de thermostaat laat open gaat en de motor feitelijk wel aardig op bedrijfstemperatuur is, maar dat de radiator nog niet warm is omdat de thermostaat (die in dat geval wel goed werkt) nog net niet open gaat.
Laat ik eerlijk zijn, de thermostaat is nou net het enige dat ik niet heb nagekeken, maar ik vermoed idd dat het meer te maken zou moeten hebben met oververwarming in dat geval, fan draait idd permanent. :)

Zal het handboek er nog maar eens op openslaan :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')