Ik doe het al 3 jaar met zo'n 30 tot 40 euro per week, en dan kan ik bij albert heijn boodschappen doen als ik n beetje oplet. Ik eet er goed van hoor! Als je een goede voorraadkast hebt kan je goed eten van weinig geld, alleen niet elke dag vlees. Maar da's prima te overleven, ik eet een of twee keer per week vlees en het gaat prima. Als je het met dat budget moet doen met 3 kinderen, ja dan zou ik t ook niet weten. Maar voor mij alleen is het prima.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 14:35 schreef Pixie. het volgende:
Wij hier overleven al 2 jaar op goedkoop voedsel
En het is prima te doen
Inderdaadquote:Op vrijdag 18 juni 2010 14:39 schreef Windigo het volgende:
[..]
Ik doe het al 3 jaar met zo'n 30 tot 40 euro per week, en dan kan ik bij albert heijn boodschappen doen als ik n beetje oplet. Ik eet er goed van hoor! Als je een goede voorraadkast hebt kan je goed eten van weinig geld, alleen niet elke dag vlees. Maar da's prima te overleven, ik eet een of twee keer per week vlees en het gaat prima. Als je het met dat budget moet doen met 3 kinderen, ja dan zou ik t ook niet weten. Maar voor mij alleen is het prima.
Ja ik heb het ok wel eens gedaan voor een tijd... Maar ja een jaartje ofzo dat trek ik wel maar op lange termijn hee?quote:Op vrijdag 18 juni 2010 14:35 schreef Pixie. het volgende:
Wij hier overleven al 2 jaar op goedkoop voedsel
En het is prima te doen
Het ligt eraan wat je koop ehquote:Op vrijdag 18 juni 2010 14:51 schreef dandybleu het volgende:
[..]
Ja ik heb het ok wel eens gedaan voor een tijd... Maar ja een jaartje ofzo dat trek ik wel maar op lange termijn hee?
quote:Op vrijdag 18 juni 2010 15:21 schreef Druuna het volgende:
Ts heeft gelijk!
Voedsel moet goede kwaliteit hebben, en mensen kunnen wel zeggen zo leef ik nu al jaren, lekker goedkoop, kijk nu ben je nog niet ziek...maar die tijd komt...tzt!
En dan?
Dus al het geld zou men als men arm is, wel moeten spenderen aan goed voedsel, dat houdt dan misschien in dat er voor de rest niets overblijft.
Dat zijn keuzes die men maakt.
Ik zou gaan voor gezonde voeding.
Dan bv maar geen nieuwe kleding, als men dat al kan betalen als men in die situatie zit.
In feite krijg je hiermee ook nog eens ongezonde volwassenen tzt.
Plus als men goedkoop voedsel tot zich neemt, er meer problemen ontstaan, denk aan kleurstoffen en smaakstoffen, waardoor kinderen te druk kunnen worden en vervelend.
Dus ts goede stelling!
Het is toch bekend dat goedkope voeding, vaker meer gifstoffen bevat?quote:Op vrijdag 18 juni 2010 15:24 schreef trovey het volgende:
[..]
Je hebt het over gezonde voeding, TS heeft het over duurdere merken die beter zouden smaken dus jullie hebben het niet over hetzelfde.Gezonde voeding kan ook een goedkoper merk zijn maar daar trekt TS de neus voor op. Voorbeeld: verse melk, je kunt het goedkoopste pak nemen en het duurste pak, beiden blijft dagverse melk, het ene is niet gezonder dan het andere.
quote:Op vrijdag 18 juni 2010 15:54 schreef Druuna het volgende:
[..]
Het is toch bekend dat goedkope voeding, vaker meer gifstoffen bevat?
Groentes bv komen van de veiling, je hebt verschillende gradaties, qua kwaliteit.
Het duurste is meestal ook wel het best.
Merkartikelen smaken uberhaupt vaak al veel beter dan de merkloze artikelen, dus heb ik het over hetzelfde als ts, althans vanuit mijn optiek
quote:Op vrijdag 18 juni 2010 18:45 schreef davo1979 het volgende:
Waar wij vooral tegen aan lopen met goedkope boodschappen is me vriendin moet op dieet en daar horen natuurlijk bepaalde magere vleessoorten bij. Die nouja niet onbetaalbaar zijn maar prijzig. Te denken aan biefstuk, rosbief enz. Natuurlijk kunnen we vleesvervangers nemen maar ook die zijn behoorlijk prijzig. En het is ook een beetje lullig als de 1 met een biefstuk zit en de ander met een balletje gehakt.
Dank je wel voor de tip! Zover had ik nog niet nagedacht eigenlijk.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 18:52 schreef trovey het volgende:
[..]
Gewoon met de bekende 35% korting kopen en of invriezen of dezelfde dag eten....ik ben ook op dieet (medische gronden) en dit is de enige manier voor mij om me zulke vleessoorten te veroorloven (en gewoon een kleiner stukje vlees eten).
http://onedollardietproject.wordpress.com/quote:Op vrijdag 18 juni 2010 14:35 schreef dandybleu het volgende:
Ja en heb ook wel eens een student gesproken die het met 20 euro per week moest doen om te eten.....Ja dat is wel een beetje het absolute minimum....Lager als dat bedrag heb ik echt nog nooit gehoord....
En voor wie het zich afvraagt hun chana masala recept:quote:Breakfast: Oatmeal – $0.06, 1 TBSP Peanut Butter on 1/2 piece of bread – $0.10 (Christopher only), 1/3 TBSP of margarine – $0.02 (Kerri only)
Lunch: Peanut Butter and Jelly Sandwiches (homemade bread, 2 TBSP Peanut Butter, 1 TBSP Jelly) – $0.36, 2 Cups popped popcorn – $0.07 (Kerri only)
Dinner: Chana Masala – $0.25, Rice – $0.11
Desert: 1 TBSP Peanut Butter – $0.05
Kerri Total: $0.94
Christopher Total: $0.88
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
Andere blog ook gevonden: http://lessisenough.wordpress.com/about/quote:Op zaterdag 19 juni 2010 17:52 schreef Isabeau het volgende:
http://onedollardietproject.wordpress.com/
En er is nog iemand die dat heeft gedaan met wat verser voedsel gecombineerd. Het zag er bij haar allemaal wat smakelijker uit, plus zij had een ander uitgangspunt. Maar dus ook 1 dollar per dag.
quote:Op zaterdag 19 juni 2010 17:52 schreef Isabeau het volgende:
[..]
http://onedollardietproject.wordpress.com/
En er is nog iemand die dat heeft gedaan met wat verser voedsel gecombineerd. Het zag er bij haar allemaal wat smakelijker uit, plus zij had een ander uitgangspunt. Maar dus ook 1 dollar per dag.
1 dagmenu:
[..]
En voor wie het zich afvraagt hun chana masala recept:Uiteindelijk kost het bijna niets per dag, maar ze heeft in eerste instantie wel een pot pindakaas, zak zout enz enz moeten kopen, of verkopen ze het daar per lepelSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
DIe voorrraad heeft ze wel moeten kopen.“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
Dat was in de tijd dat ze 1$ per dag uitgaf en nog lijnde ook.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 18:21 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Uiteindelijk kost het bijna niets per dag, maar ze heeft in eerste instantie wel een pot pindakaas, zak zout enz enz moeten kopen, of verkopen ze het daar per lepel![]()
DIe voorrraad heeft ze wel moeten kopen.
De 1/3 teaspoon peanutbutter die men als 'dessert' eet.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 18:21 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Uiteindelijk kost het bijna niets per dag, maar ze heeft in eerste instantie wel een pot pindakaas, zak zout enz enz moeten kopen, of verkopen ze het daar per lepel![]()
Waarom dan? Zit er in duurder voedsel iets wat ergens anders niet in zit?quote:Op zaterdag 19 juni 2010 18:38 schreef verita het volgende:
[..]
De 1/3 teaspoon peanutbutter die men als 'dessert' eet.![]()
Het kost niks, maar het is ook niks.
Ik denk wel dat iedereen die om wat voor reden dan ook, met heel weinig geld moet leven, op den duur wel voedingsstoffen tekort komt.
Maar wat ze in eerste instantie heeft moeten uitgeven om zo goedkoop te kunnen eten blijft toch meer dan wat ze nu per dag eet.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 18:31 schreef Thorical het volgende:
[..]
Dat was in de tijd dat ze 1$ per dag uitgaf en nog lijnde ook.
Maar natuurlijk zijn het gemiddelden over een week of maand.
Je gaat ook immers geen 1/2 ons gehakt halen of 1/4 tofu blokje.
Beide projecten hadden een ander uitgangspunt.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 18:21 schreef Curiosity het volgende:
Zoals?quote:Op zaterdag 19 juni 2010 18:38 schreef verita het volgende:
[..
Ik denk wel dat iedereen die om wat voor reden dan ook, met heel weinig geld moet leven, op den duur wel voedingsstoffen tekort komt.
quote:•BOUGHT: organic cornmeal (.47 lbs), organic wheat berries (.39 lbs), green split peas (.20 lbs), sea salt (.07 lbs), organic raw sunflower seeds (.07 lbs)
•COOKED: 1 cup cornmeal; wheat berries with split peas
•ATE—MEAL ONE: cornmeal mush
•ATE—MEAL TWO: wheatberries with split peas
•ATE—SNACK: sunflower seeds
•SPENT: $1.26
•CUMULATIVE +/-: +$0.26
Dat iddquote:Op vrijdag 18 juni 2010 14:48 schreef Gripper het volgende:
Wat een verschrikkelijk vermoeiende schrijfstijl heb jij TS, maar dat terzijde.
Spliterwten koop je gewoon in zakjes, kost bijna niets, zonnebloem zaad bij de turk, granen kan je bij de landhandel kopen.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 18:55 schreef Isabeau het volgende:
Samenvatting van aankopen van dat tweede project:
http://lessisenough.wordpress.com/summary/
Dit koopt ze de eerste dag:
[..]
[ afbeelding ]
Al weet ik zo snel nergens in Nederland waar je zelf dit soort eten kan scheppen in zakjes, wegen en afrekenen.
Dat vooralquote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:02 schreef Lips het volgende:
Wanneer je op bijstandsniveau moet leven lijkt het me niet logisch dat je een kant en klare lasagne gaat kopen, zelf maken is dan veel goedkoper. Sowieso is werken met verse producten en het meeste zelf maken goedkoper dan al die kant en klare troep.
Denk dat de grotere steden wel ergens een antiek winkeltje hebben waar je dat los zou kunnen kopen.. Soort kruidenier zeg maar. Vind wel, van haar maaltijd zou ik echt niet kunnen leven, doe mij dan maar een bord noodlesquote:Op zaterdag 19 juni 2010 18:55 schreef Isabeau het volgende:
Samenvatting van aankopen van dat tweede project:
http://lessisenough.wordpress.com/summary/
Dit koopt ze de eerste dag:
[..]
[ afbeelding ]
Al weet ik zo snel nergens in Nederland waar je zelf dit soort eten kan scheppen in zakjes, wegen en afrekenen.
Ik denk dat je beetje sociale zelfmoord hebt gepleegd door dat goede biefstuk te noemen, hier in culquote:Op zaterdag 19 juni 2010 18:52 schreef dandybleu het volgende:
ha ik ben echt een vleeseter : ja dan merk je wel het verschil in je lichaam na het eten : als je dan een duur biefstukje hebt gekocht bij de alberthein dan heb je dat voldane gevoel in je lichaam : die je krijgt als je iets goeds hebt binnengekregen....
Soms heb ik dan geen geld en dan koop ik de goedkoopste leverworst bij de supermarkt.....Ja en na het eten voel ik me soms ( ha vaak meestal ) ellendig in mn lichaam....
ja das dan bepaald geen greenfield stukje vlees hee?
ja en wil je het nog lekkerder en gezonder hebben dan kom je bij de biologische supermarkt uit
Alleen als je echt super goedkoop moet eten omdat je bijna geen geld meer hebt, dan heb je vaak ook geen geld om die bulk in te kunnen slaan. Of dat bijv doen als je salaris/uitkering net binnen is, dan moet het wel lukken. Ik woonde vroeger in een straat met een molen; kon je ook megagoedkoop grote zakken meel kopenquote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Spliterwten koop je gewoon in zakjes, kost bijna niets, zonnebloem zaad bij de turk, granen kan je bij de landhandel kopen.
Als je echt goedkoop wilt leven moet je dingen als peulvruchten, granen, rijst etc in bulk kopen. Een 25 kilo zak kost per kilo vaak veel minder dan kleine pakjes.
Grote zakken rijst krijg je bij de toko, peulvruchten en granen bij landhandels want het wordt ook als veevoer verkocht.
Aardappels kan je goedkoop op de markt kopen, of direct bij de boer.
Ik vraag het me af. Verse groente wordt steeds duurder terwijl blikvoer bijna gratis is. Tomaten uit blik.... 19ct oid verse tomaten al snel 3euro voor een doosje. Boontjes / wortellen etc hetzelfde. Op de markt zijn de prijzen (tenmniste hier @ Utrecht) ook niet meer de moeite waard.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 17:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Goedkoop voedsel betekend gewoon zelf koken, geen kant en klaar producten, veel seizoensproducten, koolsoorten eten. Zelden vlees eten.
Kan zeer gezond zijn.
Biefstuk koop je bij een slager.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 18:52 schreef dandybleu het volgende:
ha ik ben echt een vleeseter : ja dan merk je wel het verschil in je lichaam na het eten : als je dan een duur biefstukje hebt gekocht bij de alberthein dan heb je dat voldane gevoel in je lichaam : die je krijgt als je iets goeds hebt binnengekregen....
Van die zakjes ramen noodles oid kan je ook supergoedkoop eten makenquote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:08 schreef fs180 het volgende:
Denk dat de grotere steden wel ergens een antiek winkeltje hebben waar je dat los zou kunnen kopen.. Soort kruidenier zeg maar. Vind wel, van haar maaltijd zou ik echt niet kunnen leven, doe mij dan maar een bord noodles
Oke, nu snap ik het wat meer, dank voor je uitleg.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 18:51 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Beide projecten hadden een ander uitgangspunt.
Dat eerste project heeft dus voorraad gekocht en maakt maaltijden van max 1 dollar per dag. Commentaar daar was dus dat ze bulk eten hadden gekocht bij een soort Amerikaanse Makro waar ej ook nog eens 30 dollar per jaar lidmaatschap voor moest betalen. Dat kunnen echt arme mensen niet eens betalen.
Dat andere project (als reactie op het eerste) is begonnen op dag 1 met 2 dollar en krijgt er dan elke dag 1 dollar bij om eten voor te kopen. Geen voorraad bij haar dus, maar beginnen met niets. (die extra dollar van dag 1 haalt ze later overigens weer in).
Tomaten 60 cent per pond. Wat voor "doosjes" koop jij?quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:10 schreef Underdoggy het volgende:
Ik vraag het me af. Verse groente wordt steeds duurder terwijl blikvoer bijna gratis is. Tomaten uit blik.... 19ct oid verse tomaten al snel 3euro voor een doosje. Boontjes / wortellen etc hetzelfde. Op de markt zijn de prijzen (tenmniste hier @ Utrecht) ook niet meer de moeite waard.
en veel beter en gezonder.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:07 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat vooralAls je je maaltijden helemaal zelf klaar maakt en niet per se merkprodukten hoeft dan kan je super goedkoop eten hoor.
frisdrank is natuurlijk geheel uit den boze als je voor zeer weinig geld wilt rondkomen, dan drink je thee.quote:Sinds ik de AH wat links laat liggen en vooral boodschappen doe bij Lidl (prima vlees en groente en fruit hoor) en Nettorama (geweldige aanbiedingen en uitstekende groente en fruitafdeling) ben ik per week heel wat minder kwijt aan boodschappen en de smaak is er echt niet slechter door geworden. Ik wil alleen nog wel steeds Coca Cola en niets anders
Niets mis met tomaten uit blik, en voor verse groenten moet je eens bij turkse of marokkaanse groenteboeren gaan kijken.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:10 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Ik vraag het me af. Verse groente wordt steeds duurder terwijl blikvoer bijna gratis is. Tomaten uit blik.... 19ct oid verse tomaten al snel 3euro voor een doosje. Boontjes / wortellen etc hetzelfde. Op de markt zijn de prijzen (tenmniste hier @ Utrecht) ook niet meer de moeite waard.
Jajajaquote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:16 schreef Pietverdriet het volgende:
frisdrank is natuurlijk geheel uit den boze als je voor zeer weinig geld wilt rondkomen, dan drink je thee.
Buiten dat, je betaalt bij een merk vooral de marketing.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:17 schreef 08gnoT. het volgende:
Alsof prijs gelijkstaat aan kwaliteit. Het hoeft er niet eens een indicatie voor te zijn. Ken genoeg producten waarvan het A-merk volgepompt zit met toevoegingen, en het euroshopper-type enkel natuurlijke producten zijn.
Het schijnt dat tomaten in blik gezonder zijn door bepaalde chemische processen. Hetzelfde geldt overigens voor lang van te voren reeds gesneden kool, dus ook zakjes k&k gesneden kool zijn gezonder dan zelf vlak voor je gaat koken kool snijden.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Niets mis met tomaten uit blik, en voor verse groenten moet je eens bij turkse of marokkaanse groenteboeren gaan kijken.
Je moet uiteraard wel seizoensproducten eten.
Snelle oplossing: koop je groente en fruit dan ook niet bij de AH. Ik vind de kwaliteit daar overigens nog slecht ook; je kan vaak wel zien dat de omzet wat groente en fruit betreft wat lager is omdat het te duur is.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:19 schreef Underdoggy het volgende:
Bij normale supermarkten is verse groente niet meer te betalen wil ik meer duidelijk maken. Haal bij de AH / Superdeduur maar eens een tomaten of boontjes. Zelfs in het seizoen onbetaalbaar voor de minder bedeelden. Uiteraard zijn er ook andere supermarkten maar volgens mij is de tendens wel dat vers steeds duurder wordt. Paprika is tegenwoordig standaard een Euro of je moet ze per 3 kopen. Idiote prijzen maar je hebt geen keuze als je van vers en groenterijk (dus gezond) voedsel houdt.
Ik heb het idee dat je het eerder tussen je oren moet zoeken...quote:Op zaterdag 19 juni 2010 18:52 schreef dandybleu het volgende:
Soms heb ik dan geen geld en dan koop ik de goedkoopste leverworst bij de supermarkt.....Ja en na het eten voel ik me soms ( ha vaak meestal ) ellendig in mn lichaam....
ja das dan bepaald geen greenfield stukje vlees hee?
ja en wil je het nog lekkerder en gezonder hebben dan kom je bij de biologische supermarkt uit
Ik heb geen tijd om meerdere malen per week meerdere supermarkten te bezoeken. Ik snap ook niet waar mensen de tijd vandaan halen om Turkse supermarktjes af te struinen e.d. In het weekend oké dan ga ik ook wel eens naar een speciaal zaak om wat lekkers te halen maar meerdere malen per week?quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:22 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het schijnt dat tomaten in blik gezonder zijn door bepaalde chemische processen. Hetzelfde geldt overigens voor lang van te voren reeds gesneden kool, dus ook zakjes k&k gesneden kool zijn gezonder dan zelf vlak voor je gaat koken kool snijden.
[..]
Snelle oplossing: koop je groente en fruit dan ook niet bij de AH. Ik vind de kwaliteit daar overigens nog slecht ook; je kan vaak wel zien dat de omzet wat groente en fruit betreft wat lager is omdat het te duur is.
Precies, koop je groente bij een goedkope groenteboer, meestal turks, die zijn zeer betaalbaar.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:22 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het schijnt dat tomaten in blik gezonder zijn door bepaalde chemische processen. Hetzelfde geldt overigens voor lang van te voren reeds gesneden kool, dus ook zakjes k&k gesneden kool zijn gezonder dan zelf vlak voor je gaat koken kool snijden.
[..]
Snelle oplossing: koop je groente en fruit dan ook niet bij de AH. Ik vind de kwaliteit daar overigens nog slecht ook; je kan vaak wel zien dat de omzet wat groente en fruit betreft wat lager is omdat het te duur is.
Waarom zou je meerdere malen per week moeten gaan?quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:26 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Ik heb geen tijd om meerdere malen per week meerdere supermarkten te bezoeken. Ik snap ook niet waar mensen de tijd vandaan halen om Turkse supermarktjes af te struinen e.d. In het weekend oké dan ga ik ook wel eens naar een speciaal zaak om wat lekkers te halen maar meerdere malen per week?
Als student wordt je aardig creatief, ik heb hoef niet zo speciaal te eten, zodra het maar prima smaakt. En gemiddeld at ik bijv:quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:12 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Van die zakjes ramen noodles oid kan je ook supergoedkoop eten maken(niet te eten overigens, imho)
Ik zou ook niet op dat budget kunnen zitten, maar je vraagt je toch af wat je dan wel niet kan koken voor bijv. 2 dollar per dag als je al voor 1 dollar dit soort eten kan maken (ze bakt zelfs koekjes!). Ik las ergens dat een Amerikaan gemiddeld 7 dollar per dag aan eten uitgeeft pp. Geen idee wat Nederlanders per dag uitgeven, maar ik haal niet de 7 euro.
De meeste groente/fruit wordt toch minder na een paar dagen of heb je daar een oplossing voor? Ik doel dan voornamelijk op bladgroente en paprika'squote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je meerdere malen per week moeten gaan?
Mijn bespraaktruc als student was gewoon geen zakjes kopen maar alles zelf bereiden met kruiden e.d. lekkerder, gezonder (minder zout!) en vooral goedkoper!quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:30 schreef fs180 het volgende:
[..]
Als student wordt je aardig creatief, ik heb hoef niet zo speciaal te eten, zodra het maar prima smaakt. En gemiddeld at ik bijv:
noodles (niet die kleintjes, maar als pasta, in een zak, voor 1 euro, kun je wel een week van eten!)
Kip of gehakt (kip bij voorkeur, maar gehakt kost maar 2 euro per kilo en was vaker in de aanbieding, kilo's kopen en invriezen![]()
Salade, gewoon bij de lidl om de hoek, komkommer, paar tomaten en krop sla.
Was in paar minuten klaar te maken, en kost je eigenlijk niets, moet je wel wat kruiden en saus erbij nemen, wordt anders wat droogjes, maar zo kun je zelfs makkelijk voor 15 euro p/w eten! Als het snel klaar te maken is en pittig smaakt ben ik al snel tevredenMaar ik denk zelf dat vooral je 'extra' inkopen het probleem zijn wanneer je weinig geld hebt. Cruciaal eten is niet zo duur. Maar juist de extra dingen kosten je een hoop geld. Fles drinken daar, zakje chips hier, zakjes nootjes voor de vrijdagavond etc..
Let eens op in de supermarkt, hoeveel producten mensen kopen die eigenlijk niet gekocht worden als eten, maar voor de smaak
Wat voor zakjes kocht jij normaliter dan?quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:33 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Mijn bespraaktruc als student was gewoon geen zakjes kopen maar alles zelf bereiden met kruiden e.d. lekkerder, gezonder (minder zout!) en vooral goedkoper!
Conimex / Honig ellende? Wereldgerechten e.d. ? Volgens mij koopt half Nederland die dingen.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:35 schreef fs180 het volgende:
[..]
Wat voor zakjes kocht jij normaliter dan?
En? als je op een krap budget zit moet die sowieso de hele week bladgroenten eten, duur en weinig voedingswaarde. Dan eet je knolraap, uien, koolsoorten, meirapen, snijbonen (in het seizoen) en die blijven lang goed in de koelkast, paprika trouwens ook, net als ijsbergsla.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:32 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
De meeste groente/fruit wordt toch minder na een paar dagen of heb je daar een oplossing voor? Ik doel dan voornamelijk op bladgroente en paprika's
Mensen die 40 uur in de fabriek werken en kinderen hebben moeten echt op het geld letten, omdat ze ondanks hun niet al te hoge salaris nog steeds veel mogen bijdragen aan onze geweldige overheid.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:34 schreef fs180 het volgende:
Zal ook te maken hebben met welke reden je goedkoop moet eten. Als je 40 uur werkt op een kantoorbaan zul je niet persee naar de aldi moeten (in het algemeen). Juist de mensen die geen fulltime baan hebben, van een bijstand leven of studeren hebben vaak ook meer tijd, maar weinig geld
Dat is je eigen schuld.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:38 schreef P.F het volgende:
Ik eet geen vlees maar ik ben wel bizar veel kwijt aan eten
Ah, ja daar kun je inderdaad een fortuin aan uitgeven. Moeders kruidenkastjes staan daar dan ook vol mee. Terwijl daar bij mij een paar pannen, chilisaus en een berg kruiden staan (potjes pepers, dat soort).quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:35 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Conimex / Honig ellende? Wereldgerechten e.d. ? Volgens mij koopt half Nederland die dingen.
Natuurlijk, zeg ook niet dat die het makkelijk hebben. Kom zelf uit een éénoudergezin met 3 kinderen, dus dat snap ik ook zeker. Maar over het algemeen hebben die toch iets meer financiele vrijheden..quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen die 40 uur in de fabriek werken en kinderen hebben moeten echt op het geld letten, omdat ze ondanks hun niet al te hoge salaris nog steeds veel mogen bijdragen aan onze geweldige overheid.
Volgens mij kan een groot deel van Nederland niet eens meer koken en moeten ze wel omdat op zo'n pak tenminste een simpel te volgen recept staatquote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:35 schreef Underdoggy het volgende:
Conimex / Honig ellende? Wereldgerechten e.d. ? Volgens mij koopt half Nederland die dingen.
dat begrijp ik niet zo goed. Volgens mij heeft het weinig met niet kunnen te maken, maar met niet durven of er te beroerd voor zijn.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:52 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Volgens mij kan een groot deel van Nederland niet eens meer koken en moeten ze wel omdat op zo'n pak tenminste een simpel te volgen recept staat
Ik heb vrienden die niet in staat zijn om fatsoenlijk rijst te koken.... Het is een stukje opvoeding wat tegenwoordig nogal eens ontbreekt.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:59 schreef Estola het volgende:
[..]
dat begrijp ik niet zo goed. Volgens mij heeft het weinig met niet kunnen te maken, maar met niet durven of er te beroerd voor zijn.
Neem bijv pannenkoekenmeel.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:59 schreef Estola het volgende:
dat begrijp ik niet zo goed. Volgens mij heeft het weinig met niet kunnen te maken, maar met niet durven of er te beroerd voor zijn.
Ja, je moet ook zo'n "shaker" kopen... De helft van de meel, dubbele prijs maar het scheelt opruimen!quote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:06 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Neem bijv pannenkoekenmeel.
Je koopt een redelijk duur pak pannenkoekenmeel. Daar doe je dan melk en eieren bij en je kan pannenkoeken bakken.
Of je koopt een supergoedkoop pak bloem. Daar doe je melk, eieren en zout bij en je kan ook pannenkoeken bakken.
Ben ik nou gek?
Helemaal zo'n marketingtruc!quote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:07 schreef Underdoggy het volgende:
Ja, je moet ook zo'n "shaker" kopen... De helft van de meel, dubbele prijs maar het scheelt opruimen!
Goedkope winkel als je 't mij vraagt. Alleen de appels zijn in verhouding stervensduur.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 15:52 schreef Twizu het volgende:
Ontbijt:
Melk met havermout en appel.
- Melk 0,47 ct per liter (euroshopper).
- Havermout 0.38 ct per 500 gram (euroshopper).
- Appels dagprijs/ - 1,20 euro per kilo.
Mijn appels van gisteren kostten 43 cent per 2 (99 cent per kilo). Dus 1,20 is denk ik niet 'stervensduur'.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:10 schreef Daffodil31LE het volgende:
Goedkope winkel als je 't mij vraagt. Alleen de appels zijn in verhouding stervensduur.
Dat vind ik inderdaad de meest belachelijke uitvinding!! Daarbij is pannenkoekenmix veel ongezonder door toevoeging van suiker en zout en het is nog minder lekker ook!quote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:06 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Neem bijv pannenkoekenmeel.
Je koopt een redelijk duur pak pannenkoekenmeel. Daar doe je dan melk en eieren bij en je kan pannenkoeken bakken.
Of je koopt een supergoedkoop pak bloem. Daar doe je melk, eieren en zout bij en je kan ook pannenkoeken bakken.
Ben ik nou gek?
ff iets wat ik gek vind;quote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:13 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Mijn appels van gisteren kostten 43 cent per 2 (99 cent per kilo). Dus 1,20 is denk ik niet 'stervensduur'.
Bonnetje ligt toevallig naast me
edit: oh wacht, je zei in verhouding.
Ja, vers eten is in verhouding wel duur.
Het verpakkingsgemak. Of zo. Ik snap er ook niets van hoorquote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:16 schreef FutureFairytale het volgende:
ff iets wat ik gek vind;
een zak gala appels bij super de boer van 1,5 kg is ¤ 1,99 tot ¤ 2,49
een pakje met 4 gala appels bij super de boer (ligt ernaast) is ¤ 1,99
en ze smaken geeneens stukken beter. wat is het verschil???
Lees eens heel goed wat ik precies heb zitten quoten...quote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:13 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Mijn appels van gisteren kostten 43 cent per 2 (99 cent per kilo). Dus 1,20 is denk ik niet 'stervensduur'.
Bonnetje ligt toevallig naast me
edit: oh wacht, je zei in verhouding.
Ja, vers eten is in verhouding wel duur.
Ik had al geëdit dat ik verkeerd had gelezen. Moet jij ook goed lezen, k?quote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:19 schreef Daffodil31LE het volgende:
Lees eens heel goed wat ik precies heb zitten quoten...
Appels van ¤ 1,20 en dan melk en havermout van elk nog geen halve cent per eenheid.
Heeft niets met jouw edit te maken maar meer met Twizu's onvermogen om met geld om te gaan.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:20 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik had al geëdit dat ik verkeerd had gelezen. Moet jij ook goed lezen, k?
idd, dan koopt iedereen toch 2x 250 gram? denk dat supermarkten soms niet goed nadenken over prijzen ofzo, anders snap ik het ook nietquote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:18 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het verpakkingsgemak. Of zo. Ik snap er ook niets van hoor
Je ziet wel vaker dat soort rare prijzen in supermarkten. Bijvoorbeeld 1 pakje boter van 500 gram is dan duurder dan 2 pakjes (zelfde merk) van 250 gramJe zou het andersom verwachten.
Wie wel?quote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:33 schreef P.F het volgende:
Ik kan btw niet overleven op pannnenkoeken!
Je kan niet koken bedoel je?quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:48 schreef P.F het volgende:
[..]
Nah, ik hou niet zo van droge rijst + blikgroenten..
Ik kan wel koken maar ik kook nooit.. Dan ga ik als ik toch kook voor zo voedzaam/goedkoop mogelijk.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan niet koken bedoel je?
Goedkope ingredienten kunnen geweldige gerechten maken.
Samen eten is idd gezelliger, dat klopt.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:54 schreef P.F het volgende:
[..]
Ik kan wel koken maar ik kook nooit.. Dan ga ik als ik toch kook voor zo voedzaam/goedkoop mogelijk.
Ik kan niet zo goed in m'n eentje eten, weet niet waarom
Ik vind dat allemaal niet echt lekker, behalve dan lasagne. Ik eeet het wel als het moet hoor. Maar dan eet ik liever nootjes met kwarkquote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je voor weinig geld wilt eten, leer goed koken. En maak grote hoeveelheden en vries in.
Een grote pan zuurkoolstampot/boerenkoolstampot/hutspot/Cassoulet/chiliconcarne, een grote lasagna etc etc/ kost niet veel om te maken, maar je kan vaak van eten.
Soms haal ik wel eens alleen een frietje, dan eet ik later thuis nog een keer. Maar als ik alleen ben krijg ik meestal maar 1/3e op. Heel suf.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Samen eten is idd gezelliger, dat klopt.
Eten is een sociaal gebeuren
Vriendje aan de haak slaan die kan koken?quote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:59 schreef P.F het volgende:
[..]
Ik vind dat allemaal niet echt lekker, behalve dan lasagne. Ik eeet het wel als het moet hoor. Maar dan eet ik liever nootjes met kwark
Ik heb hem leren kokenquote:Op zaterdag 19 juni 2010 21:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vriendje aan de haak slaan die kan koken?
Ik heb toevallig laatst een kant en klaar pannnenkoekmix gekocht waar alleen water bij moest. Geweldige uitvinding voor iemand die geen melk drinkt en nauwelijks eieren eet. Er zijn meerdere verklaringen naast 'gemakzucht'.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:35 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Wie wel?![]()
Ik bedoel gewoon dat het allemaal gemakszucht is als je k&k pakken koopt die wel duurder, maar niet per se makkelijker zijn dan alles gewoon zelf maken. Je kan al heel veel besparen als je dat soort onzin (met in mijn ogen pannenkoekenmix als idioot toppunt) in de supermarkt achterlaat.
Ik koop de laatste weken alleen nog maar van die verpakkingen van 4 stuks voor ¤ 1,99. Simpelweg omdat de kwaliteit van de "normale" gala appels echt crap is bij mijn super de boer. Veel rare plekken en te zacht. Die los verpakte hebben betere kwaliteit, zeker buiten het seizoen.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:16 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
ff iets wat ik gek vind;
een zak gala appels bij super de boer van 1,5 kg is ¤ 1,99 tot ¤ 2,49
een pakje met 4 gala appels bij super de boer (ligt ernaast) is ¤ 1,99
en ze smaken geeneens stukken beter. wat is het verschil???
Ik kook dagelijkse gezonde voeding.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 17:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Goedkoop voedsel betekend gewoon zelf koken, geen kant en klaar producten, veel seizoensproducten, koolsoorten eten. Zelden vlees eten.
Kan zeer gezond zijn.
Ehm, wat wil je nou zeggen? Dat je nog steeds niet gelooft dat je voor weinig geld lekker kan eten?quote:Op zaterdag 19 juni 2010 22:35 schreef dandybleu het volgende:
ha ha het topic is volledig buiten mijn controle : iedereen beweert hier dat geodkoop erg lekker is ha ha ha
maar goed ik heb geen geld voor den Appie en ik baal wel soms ....
Zelfs ik ben overtuigd, als je maar de tijd er voor neemt en zelf wilt koken (niet uit pakjes/zakjes)quote:Op zaterdag 19 juni 2010 22:40 schreef Lips het volgende:
[..]
Ehm, wat wil je nou zeggen? Dat je nog steeds niet gelooft dat je voor weinig geld lekker kan eten?
nah. het blijft gemakzucht. melk kost niets, eitjes ook niet. en dan eet je toch een maandje die 2 extra eitjes die je overhoudt. vers ei in je beslag is zoveel meer mjummie dan dat eipoeder in die kant-en-klaar-zooi.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 22:00 schreef Kieswiel het volgende:
[..]
Ik heb toevallig laatst een kant en klaar pannnenkoekmix gekocht waar alleen water bij moest. Geweldige uitvinding voor iemand die geen melk drinkt en nauwelijks eieren eet. Er zijn meerdere verklaringen naast 'gemakzucht'.
Je kan zelfs gewoon bloem mixen met water en daar pannekoeken van bakken. Gebeurt hier weleens als we geen zin meer hebben om naar de winkel te gaan en trek hebben in pannenkoeken.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 22:00 schreef Kieswiel het volgende:
[..]
Ik heb toevallig laatst een kant en klaar pannnenkoekmix gekocht waar alleen water bij moest. Geweldige uitvinding voor iemand die geen melk drinkt en nauwelijks eieren eet. Er zijn meerdere verklaringen naast 'gemakzucht'.
offtopic: karnemelk is ook erg lekkerquote:Op zondag 20 juni 2010 00:33 schreef davo1979 het volgende:
Je kan zelfs gewoon bloem mixen met water en daar pannekoeken van bakken. Gebeurt hier weleens als we geen zin meer hebben om naar de winkel te gaan en trek hebben in pannenkoeken.
mensen zijn gewoon verwend. als je een pak melk koopt voor je pannekoeken drink je de rest toch gewoon op. daarbij bestaan er volgens mij nog steeds halve liter pakken.quote:Op zondag 20 juni 2010 02:06 schreef trovey het volgende:
Of je neemt melkpoeder om pannekoeken te bakken, is heel lang houdbaar en als je geen melk drinkt maar toch melk wilt hebben voor pannenkoeken is het een ideale oplossing. Ik ben trouwens gek op melk.
Heb je de ingredientenlijst weleens bekeken? Dikke kans dat er melkpoeder in zit. En een heleboel troep.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 22:00 schreef Kieswiel het volgende:
[..]
Vind jij.quote:Op zondag 20 juni 2010 10:44 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Heb je de ingredientenlijst weleens bekeken? Dikke kans dat er melkpoeder in zit. En een heleboel troep.
OT: goekoop koken is erg makkelijk. Gewoon 1x in de week boodschappen doen, seizoensgroenten kopen en die in volgorde van max. bewaartijd opeten. Hele grote porties koken en die invriezen. Géén blik of potgroente kopen (is vies en verhoudingsgewijs duur), afgezien van tomaten in blik. Geen kant-en-klaarmeuk gebruiken. Zelf je yoghurt en brood maken. Rijst in balen kopen. Aardappels bij de boer halen.
Vers is lekkerder. Als je blikvoer lekkerder vindt; gewoon je verse groente kapot koken en wat teveel zout toevoegen, dan smaakt het net als blikvoerquote:
Ik vind sommige dingen best goed te eten uit blik danwel pot, bijv. doperwten en boontjes.quote:Op zondag 20 juni 2010 12:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Vers is lekkerder. Als je blikvoer lekkerder vindt; gewoon je verse groente kapot koken en wat teveel zout toevoegen, dan smaakt het net als blikvoer![]()
![]()
Boontjes uit blik, dat smaakt ergens tussen soda en zout inquote:Op zondag 20 juni 2010 12:15 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Ik vind sommige dingen best goed te eten uit blik danwel pot, bijv. doperwten en boontjes.
Ja zal best.quote:Op zondag 20 juni 2010 12:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Boontjes uit blik, dat smaakt ergens tussen soda en zout in
ik vind ze juist totaal niet zout uit potje. gooi er nog een hus peper overheen en klaarquote:Op zondag 20 juni 2010 12:22 schreef Tinkepink het volgende:
Als je geen tijd hebt voor vers, neem dan diepvries. Niet alles hoeft vers te zijn. Maar blik of pot is inderdaad veel te zout. Al kan ik dat mijn man en kinderen ook niet bijbrengen. Die zweren bij doperwten en wortelen uit pot of blik
dan vind je ze vers waarschijnlijk ook niet lekkerquote:Op zondag 20 juni 2010 12:23 schreef Curiosity het volgende:
Het enige wat ik werkelijk niet te vreten vind zijn doperwten uit het vriesvak.
Dat is eigenljk de enige manier waarop ik ze wel lekker vind. Vers heb ik helaas nooit gegeten. Wel verse peultjes overigens, maar dat is toch andersquote:Op zondag 20 juni 2010 12:23 schreef Curiosity het volgende:
Het enige wat ik werkelijk niet te vreten vind zijn doperwten uit het vriesvak.
Dit topic staat vol met totaal onzinnige aannames. TS lijkt ervan uit te gaan alsof de prijs enkel gebaseerd is op de voedingswaarde en hoeveelheid vitamines in een product.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 15:28 schreef dandybleu het volgende:
Ja dus dan ontdek je vanzelf op een dag de biologische supermarkt...... Super lekker dus ( maar helaas ook superduur ) ....en gezond omdat de ingredienten vaak superieur zijn ....
quote:Op zondag 20 juni 2010 12:39 schreef Karammel het volgende:
[..]
Dit topic staat vol met totaal onzinnige aannames. TS lijkt ervan uit te gaan alsof de prijs enkel gebaseerd is op de voedingswaarde en hoeveelheid vitamines in een product.
Natuurlijk is het zo dat bepaalde B-merken goedkoper zijn, omdat ze goedkopere ingrediënten gebruiken die ook minder gezond zijn. Dat wil alleen echt niet zeggen dat dit in al de gevallen zo is.
Het is helemaal niet moeilijk om goedkoop én gezond te eten. Belangrijk hierbij is vooral dat je zelf kookt. Uitkeringstrekkers/mensen die niet met geld om kunnen gaan eten in heel veel gevallen dure magnetronmaaltijden. En die zijn ook meestal ongezonder dan wanneer je het zelf maakt.
Zolang je zelf kookt, seizoensgebonden producten koopt, op aanbiedingen let en de vriezer goed weet te gebruiken is het heel goed te doen om goedkoop en gezond te koken.
Toch blijkt het vaak uit onderzoek dat mensen die weinig geld te besteden hebben veel kant en klaar kopen.quote:Op zondag 20 juni 2010 14:01 schreef trovey het volgende:
[..]
Over onzinnige aannames gesproken. Jij gooit mensen die een uitkering hebben meteen maar op de hoop van mensen die niet met geld kunnen omgaan en iedereen die slecht met geld zou kunnen omgaan zal ook wel niet goed eten. Voor de rest heb je wel degelijk gelijk maar deze bewering slaat natuurlijk nergens op.
quote:Op zondag 20 juni 2010 14:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Toch blijkt het vaak uit onderzoek dat mensen die weinig geld te besteden hebben veel kant en klaar kopen.
Kan me herinneren dit vaker gelezen te hebben.
Mij komen de tranen.quote:Op zondag 20 juni 2010 14:09 schreef trovey het volgende:
[..]
Maar het moet niet maar meteen als feit hier neergezet worden. Er zijn genoeg mensen in een uitkeringssituatie die gewoon goed met hun voedsel en geld omgaan, net iets te gemakkelijk om iedereen dan maar op de hoop te gooien die het dan blijkbaar niet goed doet. Mensen met een uitkering zijn hier vaak toch al de gebeten hond op FOK! dus op nog meer vooroordelen zitten ze echt niet op te wachten.
Ik merk dat jij nog nooit ben aangekeken op het feit dat je buiten je schuld in een situatie hebt gezeten waar je niet in wilde zitten en waar andere mensen je op beoordelen omdat ze niet verder willen kijken dan dat hun neus lang is.quote:
Heeft iets met in controle zijn over je leven te maken.quote:Op zondag 20 juni 2010 14:13 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik merk dat jij nog nooit ben aangekeken op het feit dat je buiten je schuld in een situatie hebt gezeten waar je niet in wilde zitten en waar andere mensen je op beoordelen omdat ze niet verder willen kijken dan dat hun neus lang is.
Daar zit ik ook wel aan zo ongeveer. Niet dat het per se moet, maar dat lukt me toch wel.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 14:35 schreef dandybleu het volgende:
Ja en heb ook wel eens een student gesproken die het met 20 euro per week moest doen om te eten.....Ja dat is wel een beetje het absolute minimum....Lager als dat bedrag heb ik echt nog nooit gehoord....
Tuurlijk, ziek worden/een aandoening krijgen kun je helemaal controlerenquote:Op zondag 20 juni 2010 14:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heeft iets met in controle zijn over je leven te maken.
Zelf zo armoedig (nog geen 3 euro per dag, per persoon) boodschappen moeten doen, maar wel vier huisdieren onderhouden... ik begrijp daar echt helemaal niets van, maar ja, gelukkig is iedereen anders .quote:Op vrijdag 18 juni 2010 14:50 schreef Pixie. het volgende:
[..]
Inderdaad![]()
Bij de albert heijn zijn wij ook goedkoper uit dan bijv deka markt.
Wij eten dan wel elke dag vlees
Zijn met z'n 2en en dan 4 huisdieren en 40 euro per week doen wij er mee
Lukt prima
dat is helemaal niet wat hij zegt. Hij zegt enkel dat iemand met weinig geld en een gat in de hand duur voedsel (wat ook nog eens geen voedsel is) gaat kopen.quote:Op zondag 20 juni 2010 14:01 schreef trovey het volgende:
[..]
Over onzinnige aannames gesproken. Jij gooit mensen die een uitkering hebben meteen maar op de hoop van mensen die niet met geld kunnen omgaan en iedereen die slecht met geld zou kunnen omgaan zal ook wel niet goed eten. Voor de rest heb je wel degelijk gelijk maar deze bewering slaat natuurlijk nergens op.
Het eerste wat ik hierbij dacht: "dat idee moet wel van een babyboomer komen". Je profiel stelde niet teleur.quote:Op zondag 20 juni 2010 14:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heeft iets met in controle zijn over je leven te maken.
Dat is een ander soort situatie dan waar je het net over had.quote:Op zondag 20 juni 2010 14:25 schreef trovey het volgende:
[..]
Tuurlijk, ziek worden/een aandoening krijgen kun je helemaal controlerenHelemaal mijn fout
. Al die mensen met dingen als kanker, MS, artritus/artrose etc., allemaal hun eigen schuld en daarom mogen we ze er ook op aankijken, hadden ze er maar voor moeten zorgen dat ze niet ziek werden
Ik begrijp je geloof ik niet... Bedoel je nu te zeggen dat mensen wanneer ze in een financieel moeilijkere situatie komen, ze hun huisdieren maar op straat moeten zetten? Je zet je kinderen toch ook niet buiten op het moment dat je het financieel moeilijker hebt? Wanneer je die huisdieren aanschaft in die moeilijke situatie zou ik ook zeggen dat me dat niet zo'n goed idee lijkt. Maar als je die dieren al hebt, wat voor mens ben je dan als je ze buiten zet op het moment dat je het lastiger hebt??quote:Op zondag 20 juni 2010 14:31 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Zelf zo armoedig (nog geen 3 euro per dag, per persoon) boodschappen moeten doen, maar wel vier huisdieren onderhouden... ik begrijp daar echt helemaal niets van, maar ja, gelukkig is iedereen anders .
1965 babyboomer?quote:Op zondag 20 juni 2010 14:57 schreef Frith het volgende:
[..]
Het eerste wat ik hierbij dacht: "dat idee moet wel van een babyboomer komen". Je profiel stelde niet teleur.
De Nintendo generatie die alles in hun reet geschoven kreeg en nooit ergens hun best voor heeft moeten doen. Geen wonder dat die dat anders zien, de wereld is hun een leven schuldig. Boe Hoe Hoequote:Het aparte aan de gehele 'you can do it' cultus, is dat juist het idee van gebrek aan controle onder de generatie vanaf de jaren 70 juist sterk aan kracht heeft gewonnen. Wat ook logisch is, want de kosten en risico's voor het door de vorige generatie als "normaal leven" gepropageerde idee ook enorm zijn toegenomen.
Het zal me een rotzorg zijn, ik ben er niet op uit een volgschap te kweken. Ik kan prima voor mezelf zorgen en doe dat ook. Als jij je leven anders wilt leven, prima, maar dat is jouw keuze, en jouw eigen verantwoording.quote:Het als heilig verkondigen van de eigen ervaringen heeft echt geen enkele waarde voor huidige en toekomstige generaties.
We hadden het over uitkeringgerechtigen en jij vertelde dat je alle controle had in het leven...dan heb ik je of verkeerd begrepen of jij bent ineens een andere zijweg ingeslagen waarbij je even vergeten bent mij te informerenquote:Op zondag 20 juni 2010 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is een ander soort situatie dan waar je het net over had.
Van mij wel. Ik begon er niet over.quote:Op zondag 20 juni 2010 15:16 schreef Windigo het volgende:
Gefeliciteerd pietverdriet : je hebt een topic over goedkoop eten ook kunnen veranderen in een discussie over je favoriete stokpaardje de uitkeringstrekker![]()
![]()
Mag het nu weer ontopic?
Oké daar heb ik dan overheen gelezen, excusesquote:Op zondag 20 juni 2010 15:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Van mij wel. Ik begon er niet over.
Nee, we hadden het erover jezelf als slachtoffer te zien.quote:Op zondag 20 juni 2010 15:16 schreef trovey het volgende:
[..]
We hadden het over uitkeringgerechtigen en jij vertelde dat je alle controle had in het leven...dan heb ik je of verkeerd begrepen of jij bent ineens een andere zijweg ingeslagen waarbij je even vergeten bent mij te informeren. Hoe dan ook, we gaan behoorlijk off-topic zo dus terug naar de voeding of dat duur moet zijn of goedkoop om goed te zijn (of dat qua voedingsstoffen of qua smaak is daar is iedereen in dit topic het nog niet over eens
).
A) babyboomer lopen dan wel tot 1964, maar het is toch niet alsof typologieën scherp zijn af te bakenen. Dat je soortgelijke ideeën hebt is dus geen wonder. Het labeltje interesseert me niet.quote:Op zondag 20 juni 2010 15:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
1965 babyboomer?
LOL
Nee, niet echt
[..]
De Nintendo generatie die alles in hun reet geschoven kreeg en nooit ergens hun best voor heeft moeten doen. Geen wonder dat die dat anders zien, de wereld is hun een leven schuldig. Boe Hoe Hoe
[..]
Het zal me een rotzorg zijn, ik ben er niet op uit een volgschap te kweken. Ik kan prima voor mezelf zorgen en doe dat ook. Als jij je leven anders wilt leven, prima, maar dat is jouw keuze, en jouw eigen verantwoording.
Jij had het daar dan blijkbaar over.quote:Op zondag 20 juni 2010 15:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, we hadden het erover jezelf als slachtoffer te zien.
Maar we gaan on topic verder.
Bovendien schijnt diepvriesgroente net zo gezond te zijn als vers. Het wordt immers vers van het land ingevroren en tijdens dat proces verliest het geen vitaminen e.d. Dat gebeurt pas als je het gaat bereidenquote:Op zondag 20 juni 2010 17:23 schreef trovey het volgende:
Maar HAK en een evenredig huismerk wel.En verse groente is alleen vers als je het ook binnen de kortste keren opeet. Ik prefeer ook verse groentes maar voor de mensen die 1 x per week alles inslaan is soms diepvries of blikgroente te verkiezen boven vers.
Niets mis dus met dieprvries en altijd handig om in huis te hebben zodat je op elk moment een gezonde maaltijd kunt bereiden.quote:Op zondag 20 juni 2010 17:27 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Bovendien schijnt diepvriesgroente net zo gezond te zijn als vers. Het wordt immers vers van het land ingevroren en tijdens dat proces verliest het geen vitaminen e.d. Dat gebeurt pas als je het gaat bereiden
En vers kun je ook heel gemakkelijk zelf invriezenquote:Op zondag 20 juni 2010 17:23 schreef trovey het volgende:
Maar HAK en een evenredig huismerk wel.En verse groente is alleen vers als je het ook binnen de kortste keren opeet. Ik prefeer ook verse groentes maar voor de mensen die 1 x per week alles inslaan is soms diepvries of blikgroente te verkiezen boven vers.
quote:Op vrijdag 18 juni 2010 14:39 schreef Windigo het volgende:
[..]
Ik doe het al 3 jaar met zo'n 30 tot 40 euro per week, en dan kan ik bij albert heijn boodschappen doen als ik n beetje oplet. Ik eet er goed van hoor! Als je een goede voorraadkast hebt kan je goed eten van weinig geld, alleen niet elke dag vlees. Maar da's prima te overleven, ik eet een of twee keer per week vlees en het gaat prima. Als je het met dat budget moet doen met 3 kinderen, ja dan zou ik t ook niet weten. Maar voor mij alleen is het prima.
Als je het alleen om de voedingswaarde gaat en niet om de smaak is het beter om blikvoer te eten, dit is zo kapotgekookt dat je de voedingsstoffen die er in zitten heel makkelijk kan opnemen. Knapperig beetgaar gestoomde (of rauwe) groenten zijn vitamine rijker en lekkerder, maar de meeste vitamines poep je ook zo weer uit omdat je het niet makkelijk kan opnemen uit deze groenten.quote:Op zondag 20 juni 2010 17:23 schreef trovey het volgende:
Dat ligt er maar net aan. Ik heb de ene week 30 euro voor mn boodschappen en de andere week 40, en ik doe boodschappen bij AH en Lidl. De bulk/voorraadkast dingen haal ik bij de Lidl (dus aardappels, uien, rijst, pasta, blikken en potjes, groenten en fruit, eieren) en de ''luxere'' dingen zoals broodbeleg, frisdrank en sauzen en vis haal ik bij de AH. Vlees en brood,kruiden, sommige soorten kaas en yoghurt en groenten haal ik bij de Turkse winkel omdat die daar veel goedkoper zijn. Zo kom ik iedere week prima uit met mn geld en kan ik ook nog lekkere dingen eten. En ik houd ook nog geld over voor dingen als afwasmiddel en wc papier enzo.quote:Op maandag 21 juni 2010 16:44 schreef rubje het volgende:
[..]
als je zunig leeft ga je zeker niet naar AH harry.
dan ga je naar de aldi of sneak je een ziekenhuiskantine in van een bedrijf waar je voor 4 euro een complete maaltijd hebt met aardappelen,vlees en groenten.
Helemaal niet onbetaalbaar als je slim inkoopt, jij koopt kennelijk alles op het laatste moment maar iemand met weinig geld zorgt dat hij/zij een voorraad heeft zodat er aan verse ingrediënten (zoals vlees en vis) niet veel uitgegeven hoeft te worden.quote:Op maandag 21 juni 2010 18:21 schreef dandybleu het volgende:
maar ja hee? totaal onbetaalbaar voor een bijstandsmoeder je bent zo een tientje kwijt in de winkel en ja de meeste bijstandsmoeders die hebben maar een hanjde vol euros ...zoiets als twee
Ik verdwaal in jouw manier van schrijvenquote:Op maandag 21 juni 2010 18:27 schreef dandybleu het volgende:
ha ha mijn avondeten budget is dus ongeveer : een euro dertig..per avond .... Ik klaag niet hoor want ja veel mensen hebben het slechter als ik ...... Maar ja ik heb zoiets : ja ik zie toch geen mogelijkheden om te koken ( en te kopen ) waar ik echt trek in heb ....
dus ja ik geef de moed op en koop een restaurante pizza tonijn van twee euro zestig....daar doe ik dan twee dagen mee als avond eten..... ja en is best wel lekker.... ik klaag niet.....
om heel slim te gaan koken voor weinig geld : daar heb ik dus echt de kennis niet voor.... ik verdwaal dan ook in de supermarkt.......
Kip, sinaasappel, honing en kerrie snap ik nog. Daarbij koriander, munt en rozijnen ook wel. Maar blauwschimmelkaas erbij, én (evt) gefrituurde kuit? Lijkt me viesquote:ja maar hoe kan je dan dit gerecht goedkoop in elkaar zetten ?
Je moet niet kijken naar ik heb maar 1,30 per avond maar meer naar wat heb ik in de week voor avondeten. En dat is 9,10. Koop een zak met aardappelen ( 2 euro voor ongeveer 5 kilo en die ga je echt niet in een week op krijgen hoor) 4 grote potten groente of spinazie of rodekool uit de vriezer van 0,55 cent. En doe daar gewoon 2x mee. Dat is al 2,20 en dan blijft er dus nog 4,90 over voor vlees. Eventueel kan je ook de koopjes af van verse groente op de markt of ergens in de aanbieding als je dat liever hebt.quote:Op maandag 21 juni 2010 18:27 schreef dandybleu het volgende:
ha ha mijn avondeten budget is dus ongeveer : een euro dertig..per avond .... Ik klaag niet hoor want ja veel mensen hebben het slechter als ik ...... Maar ja ik heb zoiets : ja ik zie toch geen mogelijkheden om te koken ( en te kopen ) waar ik echt trek in heb ....
dus ja ik geef de moed op en koop een restaurante pizza tonijn van twee euro zestig....daar doe ik dan twee dagen mee als avond eten..... ja en is best wel lekker.... ik klaag niet.....
om heel slim te gaan koken voor weinig geld : daar heb ik dus echt de kennis niet voor.... ik verdwaal dan ook in de supermarkt.......
goeie tips... vleesaanbiedingen zijn iig erg goed, zo goed dat je gewoon dagelijks vlees kan eten als je wil.quote:Op maandag 21 juni 2010 19:27 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Kip, sinaasappel, honing en kerrie snap ik nog. Daarbij koriander, munt en rozijnen ook wel. Maar blauwschimmelkaas erbij, én (evt) gefrituurde kuit? Lijkt me vies![]()
Maar ok, even een paar tips dan. 1,30 per avond, daar kun je namelijk heerlijk van eten.
- heb je er de mogelijkheid voor, hang dan wat bakken aan de vensterbank/zet ze op het balkon/in de tuin met verse kruiden. Je koopt ze 1x en hebt er de rest van de zomer plezier van.
- Koop idd aanbiedingen vlees, en vries het in delen in
- Eet enkele malen per week vegetarisch
- Ga vaak naar de toko
Wij hebben het ook niet breed (nu wat meer, een tijdje terug héél krap). Een aantal dingen die wel in ons repertoire zitten:
- Pasta:
spekjes (euroshopper/lidl, je hebt voor 2 personen een half bakje nodig) zachtjes bakken (half uitgebakken). Fruit ui en knoflook bij de spekjes,tomaten erbij; beetje aceto erdoor, peper, evt. rode wijn (wij doen restjes in een aparte fles, als kookwijn). Lekker laten pruttelen. Pasta koken, saus erover, als het binnen je budget past beetje parmezaan erover (koop het hier op de markt voor 1 euro per 100 gram), pluk wat verse basilicum van je balkon, bon apetit! Tip: koop een keer een kilo tomaten als je een goede aanbieding ziet, en maak een heleboel saus. Kun je de rest invriezen, is makkelijk én lekker, omdat de smaken ingetrokken zijn!
- De kip van de aanbieding hier:
stukje kipfilet in de oven met citroensap (citroenen kosten zo weinig bij de toko!), honing (ook van de toko, is bij ons iig de goedkoopste, gewoon grote pot kopen), tijm en klein beetje zout in de oven. Paar aardappeltjes schillen, voorkoken en dan lekker bakken. Erbij: je kunt hier natuurlijk gewoon de groente bij doen die in de aanbieding is, bijvoorbeeld: sla van de lidl (ik meen nu ca 60 cent voor een krop), dressing van olie, azijn, zout, peper, knof (en andere kruiden die je lekker vindt), zwarte olijven erdoor, klaar.
- Andijviestamp anders:
Andijviestamppot maken, beetje cashewnoten en oude kaas erdoor; erbij: een rode saus van kersenjam & beetje rode wijn. Simpel & lekker.
Verder veel combineren: eet een keer kip omwikkeld met lekkere ham (lidl/aldi heeft lekkere schinken voor weinig geld), en maak de volgende dag een omelet met die ham erdoor.
Nee als je dat blust met bijvoorbeeld bier en dan laat smoren in honing en sinasappel....ja die extra ingredienten zijn veel dominanter in smaak....quote:Op maandag 21 juni 2010 19:27 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Kip, sinaasappel, honing en kerrie snap ik nog. Daarbij koriander, munt en rozijnen ook wel. Maar blauwschimmelkaas erbij, én (evt) gefrituurde kuit? Lijkt me vies![]()
wat lul jij nou weerquote:Op maandag 21 juni 2010 19:30 schreef cinnamon_M het volgende:
Vraagje overigens - ben je van oorsprong niet Nederlands?
Gezien je schrijfstijl?
Ha je bent de eerste bijna die me niet uitscheld ha ha ( arme ik )quote:Op maandag 21 juni 2010 19:30 schreef cinnamon_M het volgende:
Vraagje overigens - ben je van oorsprong niet Nederlands?
Gezien je schrijfstijl?
hehe, ik dacht dat die persoon het tegen mij hadquote:Op maandag 21 juni 2010 19:38 schreef dandybleu het volgende:
[..]
Ha je bent de eerste bijna die me niet uitscheld ha ha ( arme ik )
ja ik praat veel met Engelsen voor hobbie en voor mn werk..... Dus ja dan op een dag dan raakt heel de spelling in de soep......Dus ja nu is mn Engels beter dan mijn Nederlands op dit moment.....
Raar genoeg in Engeland dan klaagt nooit iemand ( nul komma nul ) ....ja want die zijn wel wat gewend.... die moeten ook zaken doen met Amerika en ja Amerika zit vol met ghetto taal hee? ( slang ) ....Ja dus de gemiddelde moderne uni student in Engeland die maakt zich niet druk over spelling.....
Ik betaal iets meer dan 50 euro, in de regel iets van 52 of zo p/m (voor eten alleen dan he) en ik doe voor een groot deel gewoon bij de AH XL boodschappen...quote:Op vrijdag 18 juni 2010 14:35 schreef dandybleu het volgende:
En aanlenglimonade.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:16 schreef Pietverdriet het volgende:
frisdrank is natuurlijk geheel uit den boze als je voor zeer weinig geld wilt rondkomen, dan drink je thee.
Er was ook eens een onderzoek naar de vitamines en mineralen die kinderen kregen met het eten van vlees. Het bleek dat die hele goedkope hamburgers meer voedingswaarde aan vitamines en mineralen bevatten dan filetjes en biefstukjes, simpelweg omdat hamburgers uit orgaanvlees worden gemaakt.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 19:25 schreef cinnamongirl het volgende:
TS heeft het idee dat goedkoop voedsel ook meteen minder volwaardig is dan duurdere etenswaren. Maar een gevulde koek van de Lidl uit een pak van 69 cent is qua voedingswaarde vergelijkbaar met een exemplaar van de warme bakker van 2 euro. Ze zijn immers beide gemaakt van bloem, boter en suiker.
Dat je met 50 euro per maand rondkomt qua eten, vind ik knap, dat allereerst. Maar waarom aardappelpuree? Kan me echt niet voorstellen dat dat goedkoper is dan gewoon aardappelen koken (en tis wel vele malen minder lekker). En pannekoekenmix is definately duurder dan gewoon bloem.quote:Op maandag 21 juni 2010 19:40 schreef Sessy het volgende:
[..]
Ik betaal iets meer dan 50 euro, in de regel iets van 52 of zo p/m (voor eten alleen dan he) en ik doe voor een groot deel gewoon bij de AH XL boodschappen...En ik heb nog voedselallergieen ook. Gewoon op de aanbiedingen letten joh. En sommige dingen zijn bij de aldi beter en lekkerder dan bij de AH. Gedroogde aardappelpuree bijvoorbeeld (met spinazi erbij en rookworst prima te eten). Pannekoekenmix.
Etc. Maar Aldi is zeker niet voor alles de goedkoopste. Groente en fruit voornamelijk, eigenlijk. Als je in R'dam woont kun je die overigens beter op de markt halen in 't centrum (maar hier kost 't op de markt nog meer dan in de supermarkt)
Voor 't vlees moet je eigenlijk wel bij de AH zijn maar dat valt ook wel weer mee eigenlijk. Vandaag nog 3 kilo gehakt plus 2 pakken vissticks ingeslagen voor een tientje. Nou dat is ook weer vlees voor een maand (de norm is iets van 125 gram vlees per dag of zo, dan heb je nog die vissticks en soms pak ik ei ipv vlees dus idd voor een maand). Ik ga natuurlijk geen maand lang gehakt eten, ik heb nog kip in de vriezer van de vorige keer dat dit in de aanbieding was, en van die reepjes vlees met kruiden.
Ha dat kan wek kloppen.....das ook zo bij kip : als je die bij een indonees haalt ( moxi meti ) dan zit er heel veel kip aan die hollanders weggooien vaak : en juist die vreemde stukjes kip hebben hele lekkere smaakjes ....quote:Op maandag 21 juni 2010 19:53 schreef Sessy het volgende:
[..]
Er was ook eens een onderzoek naar de vitamines en mineralen die kinderen kregen met het eten van vlees. Het bleek dat die hele goedkope hamburgers meer voedingswaarde aan vitamines en mineralen bevatten dan filetjes en biefstukjes, simpelweg omdat hamburgers uit orgaanvlees worden gemaakt.
hahahahahahaha het is moksi meti en dat is surinaams, idioot.quote:Op maandag 21 juni 2010 20:43 schreef dandybleu het volgende:
[..]
Ha dat kan wek kloppen.....das ook zo bij kip : als je die bij een indonees haalt ( moxi meti ) dan zit er heel veel kip aan die hollanders weggooien vaak : en juist die vreemde stukjes kip hebben hele lekkere smaakjes ....
Ha j oke zal wel zijn : bij ons in Rotterdam is alles op een hoop gegooid : Surinaamse restauranten die bestaan helemaal niet : Ze zijn allemaal in handen van soort van chinesen : En vaak op hun uithangbord staat dan : Indonesie en surinaams etc etc nog wat namen die ik niet uit mn hoofd weet ....quote:Op maandag 21 juni 2010 20:47 schreef LarryBird het volgende:
[..]
hahahahahahaha het is moksi meti en dat is surinaams, idioot.![]()
quote:Op maandag 21 juni 2010 16:35 schreef Sjeen het volgende:
[..]
En vers kun je ook heel gemakkelijk zelf invriezen
Wat vind jij dan lekker om te eten?quote:Op maandag 21 juni 2010 18:27 schreef dandybleu het volgende:
Dus, zodra dit wordt gevangenquote:Op maandag 21 juni 2010 23:06 schreef dandybleu het volgende:
ja kuit en vis en spaanse biefstuk ( maar goedkope vis daar zit bijna geen smaak aan....het ontbreekt aan essentiele olieen.... ) ....duurdere vis is voor mij onbetaalbaar
quote:Op maandag 21 juni 2010 23:06 schreef dandybleu het volgende:
ja kuit en vis en spaanse biefstuk ( maar goedkope vis daar zit bijna geen smaak aan....het ontbreekt aan essentiele olieen.... ) ....duurdere vis is voor mij onbetaalbaar
Wat mankeert er aan een verse makreel?quote:Op maandag 21 juni 2010 23:06 schreef dandybleu het volgende:
okquote:Op maandag 21 juni 2010 23:18 schreef dandybleu het volgende:
ha ha nou ik hou het lievr bij mn docter oetker pizaa ha ha
( was ik maar blij met wat ik had ha ha )
Is er ook een sub forum : IRI?quote:Op maandag 21 juni 2010 23:28 schreef dandybleu het volgende:
2 ¤ per kilo ?
ja als het lekker vis is dan zou ik ook wel omlopen ervoor ....maar ha ja ik ga niet graag naar de markt .... te ver....ik heb ook geen geld voor een koffie onderweg.... en het is te druk daar ook voor mij....
Ik begin wel vast te schoppen, kunnen ze ondertussen een subforum creëren!quote:Op maandag 21 juni 2010 23:35 schreef prupke het volgende:
[..]
Is er ook een sub forum : IRI?
Kan daar een schop naar toe?
Dat je verstandig met je geld om moet gaan is natuurlijk niets mis mee, dat moet ik ook. Maar om dan een halve pizza per avond te eten? Dat vult toch niet genoeg?.. Beter neem je gewoon een goedkopere huismerk pizza (zo'n mozarella of margarita ding) en gooi je daar zelf nog wat dingen op. Dat doe ik ook altijd. Beetje pesto, spinazi, ui, olijven, weet ik veel.. van alles wat ik over heb van eten wat ik de dagen daarvoor gemaakt heb. Dan heb je echt een heel lekkere pizza voor 1,50 ofzo. Zelfs daar heb ik niet genoeg aan, dus maak ik er dan vaak sla of stokbrood bij, maar dat kost nu ook zoveel weer niet.quote:Op maandag 21 juni 2010 18:27 schreef dandybleu het volgende:
in alle gevallen is het lastig om voor maar 1 persoon te koken.quote:Op maandag 21 juni 2010 23:55 schreef RobinOok het volgende:
Ik word echt helemaal depressief en wanhopig bij het idee dat ik voor 1,50 per persoon zou moeten koken. Een keertje kan best. En een maandje zou een uitdaging zijn, maar anders dan dat kan ik me gewoon geen leven voorstellen. Of het moet zijn dat ik in China woon of zo.....![]()
Verder ben ik dan weer niet zo naief zoals velen hier om te denken dat potjes, blikken of diepvriesgroenten duurder zouden zijn dan vers. Integendeel dus. Zie hier ook veel suggesties voorbij komen die je echt niet redt met 1,50 per dag/maaltijd.
tja Makreel is zo duur,quote:Op maandag 21 juni 2010 23:06 schreef dandybleu het volgende:
Het ontbreekt de jongeman aan kennis, dat is mijn kortste conclusie.quote:
Nou toevallig kom ik net van de markt. Maar makreel 2,00 de kilo was hier zeker niet eerder 10 euro de kilo.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 13:50 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het ontbreekt de jongeman aan kennis, dat is mijn kortste conclusie.
Omdat ik elektrisch kook en aardappelen koken dus ook aantikt (zo'n elektrisch kookdingetje verbruikt dus gewoon een kilowatuur per 25 minuten), omdat ik aardappelen niet wil schillen en, vooral, omdat ik aardappelpuree vaak ipv paneermeel gebruik, als bindmiddel, etc.quote:Op maandag 21 juni 2010 20:36 schreef cinnamon_M het volgende:
Dat je met 50 euro per maand rondkomt qua eten, vind ik knap, dat allereerst. Maar waarom aardappelpuree? Kan me echt niet voorstellen dat dat goedkoper is dan gewoon aardappelen koken (en tis wel vele malen minder lekker). En pannekoekenmix is definately duurder dan gewoon bloem.
En waarom moet je voor het vlees eigenlijk wel bij de AH zijn? Het is, vind ik, helemaal niet altijd van heel hoge kwaliteit, maar wel relatief duur. Dan ga ik liever naar de toko, of de slager (ok, ik ga dan naar de bioslager, en dat is wel duur. Maar daarom eet ik gewoon minder vaak vlees). En als ik het vergelijk met de ah, dan heeft de lidl ook best aardig vlees (en vis, veelal met het MSC keurmerk). Niet dat ik nooit wat bij de ah haal, maar het is zeker niet het goedkoopste, en als je dan persé voor kwaliteit wil gaan, dan zou ik juist weer niet bij de ah langs gaan.
Klopt, 1 of ander goedkoop merk boontjes of erwtjes is gewoon heel goedkoop.quote:Op maandag 21 juni 2010 23:55 schreef RobinOok het volgende:
Verder ben ik dan weer niet zo naief zoals velen hier om te denken dat potjes, blikken of diepvriesgroenten duurder zouden zijn dan vers. Integendeel dus. Zie hier ook veel suggesties voorbij komen die je echt niet redt met 1,50 per dag/maaltijd.
Ipv deze opmerking kun je misschien suggesties aan dragen waar hij wel wat aan heeft.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 13:50 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het ontbreekt de jongeman aan kennis, dat is mijn kortste conclusie.
Mijn ervaring is dat er bij de Lidl vaak minder water is toegevoegd dan vlees van de appie. Helemaal bij kipfilet en blokjes spek.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:54 schreef Sessy het volgende:
Bij de lidl en aldi zit er vaak enorm veel water toegevoegd aan 't vlees en vis (dat weten ze knap te verbergen, maar die chemische goedjes die ze gebruiken om 't water in 't vlees vast te houden zijn niet goed voor je) en daarnaast zitten e
En dat van 't water toevoegen aan vlees en vis is een algemeen bekend verschijnsel, niet alleen in NL. Ik denk dat wie hierboven zei dat 't niet smaakte bij goedkope vis met name dus diepvriesvis bedoelde waar men wel eens tot 20% ijs aan toevoegt...![]()
Jep,quote:Op dinsdag 22 juni 2010 19:50 schreef Weird- het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat er bij de Lidl vaak minder water is toegevoegd dan vlees van de appie. Helemaal bij kipfilet en blokjes spek.
volgens mij voegen ze tegenwoordig dat andere goedje toe, eiwitdrap. als je ah rundergehakt in de pan legt komen daar allemaal van die eiwitsliertjes uit (zie dat nooit als ik het bij de turkse slager haal - en volgens mij hoort het ook niet?)quote:
Of turks, om maar wat te noemenquote:Toko is een aziatisch winkeltje
Ja aziatisch gaat niet zo mooi met m'n allergieen. Turks doe ik wel eens ja.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 17:34 schreef fs180 het volgende:
Toko is een aziatisch winkeltje met bergen goedkoop eten, zakken noodles, kruiden, loempia's en weet ik veel nog meer. Kom er paar keer per jaar om van alles in te slaan, en goedkoop natuurlijk
Ja mja die zitten hier alledrie aan de oostelijke kant van de stad.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 19:50 schreef Weird- het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat er bij de Lidl vaak minder water is toegevoegd dan vlees van de appie. Helemaal bij kipfilet en blokjes spek.
Eiwit wordt er door gedaan om te zorgen dat het water er niet uit loopt.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 21:31 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
volgens mij voegen ze tegenwoordig dat andere goedje toe, eiwitdrap. als je ah rundergehakt in de pan legt komen daar allemaal van die eiwitsliertjes uit (zie dat nooit als ik het bij de turkse slager haal - en volgens mij hoort het ook niet?)
Mensen die nu ook al prefab hamburgers en gehaktballen eten zal het echt niets uitmaken. En op zich is er ook niks mis mee natuurlijk. Oma deed ook al een boterham of paneermeel door d'r ballen.quote:Op woensdag 23 juni 2010 10:10 schreef Oceanonix het volgende:
Ik weet sinds gisteren niet wat ik erger vind, vlees waaraan water wordt toegevoegd of hybride vlees!
Weer met soya-eiwit zeker? He bah, moet ik straks zeker alles biologisch gaan halen of zo.quote:Op woensdag 23 juni 2010 10:10 schreef Oceanonix het volgende:
Gisteren was er een item bij het RTL nieuws over dit nieuwe product naar aanleiding van dit persbericht
Natuurlijk, maar het blijft strekken en belazeren.quote:Op woensdag 23 juni 2010 11:27 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Mensen die nu ook al prefab hamburgers en gehaktballen eten zal het echt niets uitmaken. En op zich is er ook niks mis mee natuurlijk. Oma deed ook al een boterham of paneermeel door d'r ballen.
Niet als het er gewoon opstaat. Sommige mensen willen graag minder vlees eten. Net zoals sommige mensen graag zo'n Valess-ding willen eten omdat het geen vlees is.quote:Op woensdag 23 juni 2010 12:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar het blijft strekken en belazeren.
TS woont in Rotterdam en is te beroerd om even naar de markt te gaan omdat hij geen geld heeft voor koffie onderwegquote:Op woensdag 23 juni 2010 13:33 schreef Maanvis het volgende:
Als je een beetje bekend bent in de provincie dan hoef je je groente niet ens bij de super te halen maa rdan ga je gewoon van boer naar boer in het seizoen om gratis of heul goedkoop verse groente en fruit te halen
Iddquote:Op woensdag 23 juni 2010 14:02 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
TS woont in Rotterdam en is te beroerd om even naar de markt te gaan omdat hij geen geld heeft voor koffie onderweg
dat dus, en al helemaal als je in rotterdam woont en markten hebt waar alles echt heel erg goedkoop is. Zou willen dat we dat ook hier in Delft haddenquote:Op woensdag 23 juni 2010 15:34 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Idd![]()
![]()
Je hebt niet kunnen en niet willen; óf eindje fietsen óf geen lekkere dingen van de markt. Life's all about choices.
dat ligt aan haar lichaamsbouw en het gewicht van haar botten.... jeweetsquote:Op woensdag 23 juni 2010 17:47 schreef rijsttafel het volgende:
Er was onlangs een item op de lTV bij m'n ouders, over een vrouw die in de Amerikaanse voedselbijstand zat. Ze had te weinig geld om aan eten te komen. Kan gebeuren, maar ze zag eruit alsof ze minstens 160 kg woog..
dat is de charme van TSquote:
en dat durven ze gezond te noemenquote:ngrediënten: 83% magere melk, zuurteregelaar: kaliumlactaat en natriumpolyfosfaat, soja eiwit concentraat, verdikkingsmiddel: calciumalginaat en methylcellulose, plantaardige olie, scharrelkippenei-eiwit, havervezel, 1,9% zongedroogde tomaat, aroma, 1,4% basilicum, kruiden & specerijen, kleurstof: karamel, ijzer, vitamine B6.
Hahaha, gadverdamme, dat er serieus mensen zijn die die ongezonde, kleffe zuivelmeuk naar binnen krijgen. Eet gewoon een stukje kipfilet of als je vegetariër bent (quote:Op woensdag 23 juni 2010 19:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
valless
[..]
en dat durven ze gezond te noemen
Ik heb het 'genoegen' gehad om die zooi eens te proeven.quote:Op woensdag 23 juni 2010 19:32 schreef Lips het volgende:
Mooi dat mensen die het nooit hebben geproeft er wel een mening over hebben
Kipfilet, gatverdammme. Dat er serieus mensen zijn die die ongezonde, droge meuk naar binnen kunnen krijgen.quote:Op woensdag 23 juni 2010 19:19 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Hahaha, gadverdamme, dat er serieus mensen zijn die die ongezonde, kleffe zuivelmeuk naar binnen krijgen. Eet gewoon een stukje kipfilet of als je vegetariër bent (![]()
![]()
), bak desnoods een ei.
puur een mening over de gezondheid van die shizzle, misschien is het best lekkerquote:Op woensdag 23 juni 2010 19:32 schreef Lips het volgende:
Mooi dat mensen die het nooit hebben geproeft er wel een mening over hebben
Leer eens koken.quote:Op woensdag 23 juni 2010 19:37 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Kipfilet, gatverdammme. Dat er serieus mensen zijn die die ongezonde, droge meuk naar binnen kunnen krijgen.
Ik kan koken. Eet dan wel geen kip én geen Valess dingen, maar probeerde alleen aan te tonen hoe goed jij je post beargumenteerd had. Namelijk niet.quote:Op woensdag 23 juni 2010 19:39 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Leer eens koken.
En kipfilet is allesbehalve ongezond, tenzij je het rauw opeet.
Mijn post was een reactie op heiden6, niet op jou berichtquote:Op woensdag 23 juni 2010 19:38 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
puur een mening over de gezondheid van die shizzle, misschien is het best lekker
maar doe mij toch maar iets wat je vers bereid, persoonlijk.
In Amerika hebben ze landbouwsubsidies op ongezond voer (mais etc voor suiker, varkens), en geen subsidies op gezond voedsel (groente, fruit, volkoren spul). Serieus.quote:Op woensdag 23 juni 2010 17:47 schreef rijsttafel het volgende:
Er was onlangs een item op de TV bij m'n ouders, over een vrouw die in de Amerikaanse voedselbijstand zat. Ze had te weinig geld om aan eten te komen. Kan gebeuren, maar ze zag eruit alsof ze minstens 160 kg woog..
Wat wil je met je vraag bereiken? Een discussie die geen nut heeft of een vrijbrief voor jezelf om melk te drinken danwel lamsvlees te eten?quote:Op woensdag 23 juni 2010 20:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
gewetensvraag aan de veggies hier; wat is erger, koeiemelk van koeien die hun hele leven in een klein rot stalletje staan, of lamsvlees (lammetjes staan nooit op stal of volgepropt op 1m2, dus relatief diervriendelijk)
Dat overpriced stuk veggiburger heeft ook niets in dit topic te zoeken want niet gezond. En ik was gewoon nieuwsgierig.quote:Op woensdag 23 juni 2010 20:52 schreef Lips het volgende:
[..]
Wat wil je met je vraag bereiken? Een discussie die geen nut heeft of een vrijbrief voor jezelf om melk te drinken danwel lamsvlees te eten?
Lammetje Lammetje Lammetjequote:Op woensdag 23 juni 2010 20:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
gewetensvraag aan de veggies hier; wat is erger, koeiemelk van koeien die hun hele leven in een klein rot stalletje staan, of lamsvlees (lammetjes staan nooit op stal of volgepropt op 1m2, dus relatief diervriendelijk)
Okee gefeliciteerd.quote:Op donderdag 24 juni 2010 01:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lammetje Lammetje Lammetje
Lammetje Lammetje Lammetje
Lammetje lief,
Lammetje klein
Wil je wel mijn eten zijn...
Ik ben blij dat mijn geweten niet knaagt, dus ik eet lekker lamsvlees en drink melk
Lamsvlees is niet duur, ga naar de turkse slagerquote:Op donderdag 24 juni 2010 02:04 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Okee gefeliciteerd.
Maar lamsvlees is duur en dus offtopic.
Ex-veggie en nu gematigd vleeseter speaking: de koeiemelk natuurlijk. Ik eet niet minder vlees omdat ik het zielig vind om dieren dood te maken, maar omdat ik vind dat a) we het teveel eten (=slecht voor milieu en ook niet gezond) en b) de leefomstandigheden van dieren vaak idioot slecht is. Lam is trouwens erg lekkerquote:Op woensdag 23 juni 2010 20:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Ik heb de tt meerdere malen gelezen maar ik kan het woord gezond niet vinden...quote:Op woensdag 23 juni 2010 23:50 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Dat overpriced stuk veggiburger heeft ook niets in dit topic te zoeken want niet gezond. En ik was gewoon nieuwsgierig.
<-- Dit dus.quote:Op donderdag 24 juni 2010 02:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lamsvlees is niet duur, ga naar de turkse slager
wat is dit nou voor vraagquote:Op donderdag 24 juni 2010 12:46 schreef RobinOok het volgende:
Ben je allergisch voor turkse slagers, Sessy?
Ze bedoeld dat ze het eens is met mijn post, het pijltje wijst naar de quote van mijn post lieve schat.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:34 schreef RobinOok het volgende:
Ik snapte Sessy reply niet. Pijltje naar d'r avatar. Net zag ik daar nog een opgestoken middelvinger in, nu niet. Dus nu snap ik het nog minder en slaat mijn vraag inderdaad nergens op.
Sessy is het met de reply van PietVerdriet eens begrijp ik eruitquote:Op donderdag 24 juni 2010 13:34 schreef RobinOok het volgende:
Ik snapte Sessy reply niet. Pijltje naar d'r avatar. Net zag ik daar nog een opgestoken middelvinger in, nu niet. Dus nu snap ik het nog minder en slaat mijn vraag inderdaad nergens op.
Ach da's nie! Jouw kwoot staat erboven, ze wijst opzij naar links!quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ze bedoeld dat ze het eens is met mijn post, het pijltje wijst naar de quote van mijn post lieve schat.
Op water en brood leven omdat je anders de whiskas niet kunt betalen.quote:Op zondag 20 juni 2010 15:15 schreef Lips het volgende:
[..]
Ik begrijp je geloof ik niet... Bedoel je nu te zeggen dat mensen wanneer ze in een financieel moeilijkere situatie komen, ze hun huisdieren maar op straat moeten zetten? Je zet je kinderen toch ook niet buiten op het moment dat je het financieel moeilijker hebt? Wanneer je die huisdieren aanschaft in die moeilijke situatie zou ik ook zeggen dat me dat niet zo'n goed idee lijkt. Maar als je die dieren al hebt, wat voor mens ben je dan als je ze buiten zet op het moment dat je het lastiger hebt??
Terwijl huisdieren zo een mooie eiwitaanvulling kunnen zijn in je dieet. Cavia's, Konijnen, kippen, ze eten afval en geven zoveel terug.quote:Op donderdag 24 juni 2010 14:02 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Op water en brood leven omdat je anders de whiskas niet kunt betalen.
Cuyquote:Op donderdag 24 juni 2010 14:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Terwijl huisdieren zo een mooie eiwitaanvulling kunnen zijn in je dieet. Cavia's, Konijnen, kippen, ze eten afval en geven zoveel terug.
Kunnen zo groot worden als speenvarkens.quote:
Pijltje wijst naar een plaatje waar een middelvinger opgestoken wordt. Daarom denk ikquote:
quote:Op donderdag 24 juni 2010 14:02 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ach da's nie! Jouw kwoot staat erboven, ze wijst opzij naar links!
WTF is dat?quote:
quote:
Ik drink biologische melkquote:Op woensdag 23 juni 2010 20:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Ja want mensen die weinig te besteden hebben kopen Whiskasquote:Op donderdag 24 juni 2010 14:02 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Op water en brood leven omdat je anders de whiskas niet kunt betalen.
Lammetjes bioindustrie?quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:59 schreef P.F het volgende:
[..]
Ik drink biologische melk
O lammetjes zitten echt wel met z'n alle in een kleine stal!
Je begrijpt best wat ik bedoel.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:20 schreef Lips het volgende:
[..]
Ja want mensen die weinig te besteden hebben kopen Whiskas
Jij alleen niet wat ik bedoelquote:
Als je het googled komt er een of ander vreemde soort rat in nog vreemder uitziende Peruaanse settings tevoorschijn.quote:
Het hele jaar of in de winter?quote:Op donderdag 24 juni 2010 18:38 schreef P.F het volgende:
[..]
Bij mijn oom zaten ze met z'n alle in een klein hokje..
Of als ze pasgeboren zijn en met de fles gevoerd moeten worden?quote:Op donderdag 24 juni 2010 18:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het hele jaar of in de winter?
Eh.. Ja hij heeft melkmachines? Ik kan mij alleen een hok met 6 kleine lammetjes voor mij zien, echt zielig!quote:Op donderdag 24 juni 2010 18:48 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Of als ze pasgeboren zijn en met de fles gevoerd moeten worden?![]()
En is jouw oom echt boer-boer als in: fokt lammetjes voor de vleesindustrie, of is hij hobbyboer?
Lammetjes en melkmachines?quote:Op donderdag 24 juni 2010 18:58 schreef P.F het volgende:
[..]
Eh.. Ja hij heeft melkmachines? Ik kan mij alleen een hok met 6 kleine lammetjes voor mij zien, echt zielig!
P.F.!!quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:11 schreef P.F het volgende:
Ja nee die nog niet, maar hij heeft denk ik 100 koeien die dan achter een rek staan (dus wel naar buiten kunnen kijken) en dan nog lammetjes binnen.
O wacht. Lammetjes zijn niet van koeien he
In een schaapskooi misschien als ze net geboren zijn, maar zodra het weer het toelaat lopen ze heerlijk in de wei.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:59 schreef P.F het volgende:
[..]
Ik drink biologische melk
O lammetjes zitten echt wel met z'n alle in een kleine stal!
quote:
Jawel.quote:
leven in het beloofde land is dat : grond in Holland is daarvoor vaak te duur......quote:Op donderdag 24 juni 2010 22:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Is natuurlijk helemaal goedkoop als je je groenten zelf verbouwt en je vis zelf vangt, kipjes je bioafval voert en daar de eieren van eet.
Ik verbouw m'n groenten zelf op het balkon (nou ja, een paar tomaten en radijzen), maar da's nog best een prijzige hobby met alle zakken potgrond en bloempotten enzoquote:Op donderdag 24 juni 2010 22:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Is natuurlijk helemaal goedkoop als je je groenten zelf verbouwt en je vis zelf vangt, kipjes je bioafval voert en daar de eieren van eet.
Als je kippen hebt, kun je die mest weer gebruiken. In andere landen gebruiken ze ook wel eens de zooi uit een plee (niet wc, maar echt plee) maar dat moet je ongeveer 3 jaar eerst door laten rotten alvorens je dat kunt gebruiken, ivm vet en dergelijks wat er in mensenpoep zit (en niet in koeienmest bijvoorbeeld), anders loop je het risico op herbesmetting met verschillende parasieten of zo, ik weet niet precies hoe het zit. Voorts is as (van verbrandde takken en bijv. verbrandde groene delen van aardappelplanten die boven de grond zitten, wat niet eetbaar is ivm giftig) ook een heel goed verrijkingsmiddel voor grond. Daarnaast compost natuurlijk.quote:Op donderdag 24 juni 2010 23:06 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ik verbouw m'n groenten zelf op het balkon (nou ja, een paar tomaten en radijzen), maar da's nog best een prijzige hobby met alle zakken potgrond en bloempotten enzoIk denk dat dat voor de gemiddelde bijstandsmoeder niet erg reeel is!
en je hebt ookal geen coffee to go daarquote:Op donderdag 24 juni 2010 22:45 schreef dandybleu het volgende:
[..]
leven in het beloofde land is dat : grond in Holland is daarvoor vaak te duur......
En zelfs potgrond kun je zelf maken! In de herfst ga je grote hoeveelheden afgevallen bladeren verzamelen. Bij voorkeur natgeregende bladeren, maar je kunt ze natuurlijk ook zelf natmaken. Deze bladeren maak je fijn en stop je in vuilniszakken waarin je een paar gaten hebt geprikt. Laat dit minimaal een jaar staan en je hebt bladaarde. Meng deze bladaarde met zand en wat mest en je hebt potgrond.quote:Op donderdag 24 juni 2010 23:06 schreef ColdFeet het volgende:
Ik verbouw m'n groenten zelf op het balkon (nou ja, een paar tomaten en radijzen), maar da's nog best een prijzige hobby met alle zakken potgrond en bloempotten enzoIk denk dat dat voor de gemiddelde bijstandsmoeder niet erg reeel is!
ligt er aan waar je in dit land wil wonen......quote:Op donderdag 24 juni 2010 22:45 schreef dandybleu het volgende:
[..]
leven in het beloofde land is dat : grond in Holland is daarvoor vaak te duur......
Overigens, koffiedrab die na het zetten van koffie overblijft is enorm goed om katten uit je tuin te houden.quote:Op donderdag 24 juni 2010 23:21 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
en je hebt ookal geen coffee to go daar
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |