Uh, in 2003 had de PvdA 23 zetels.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:36 schreef MaJo het volgende:
[..]
je hebt de verkiezingen van 2003 gemist? Pvda was de grootste maar CDA, VVD en D66 kwamen in de regering.
Heftige getallen!quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:34 schreef Arcee het volgende:
[ afbeelding ]
Maximaal 24 voor CDA? Lijkt me sterk.
In 2003 mocht ik nog net niet stemmen en interesseerde politiek mij nog bitter weinig.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:36 schreef MaJo het volgende:
[..]
je hebt de verkiezingen van 2003 gemist? Pvda was de grootste maar CDA, VVD en D66 kwamen in de regering.
G vergeten?quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:39 schreef Arcee het volgende:
De SP gaat hun "overwinning" vieren.:')
Nee, Jan Marijnissen.quote:
PvdA was toen niet de grootste, CDA was datquote:Op woensdag 9 juni 2010 19:36 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ze staan hierbovenquote:Op woensdag 9 juni 2010 19:39 schreef Krambo het volgende:
Kom op Maurice, laat die cijfers zien
Zie eerste plaatje in OP.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:39 schreef Krambo het volgende:
Kom op Maurice, laat die cijfers zien
Bron?quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:34 schreef Arcee het volgende:
[ afbeelding ]
Maximaal 24 voor CDA? Lijkt me sterk.
quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:41 schreef Krambo het volgende:
Die van vandaag?
Maurice de Hond.quote:
Pure schaamtequote:Op woensdag 9 juni 2010 19:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom zouden mensen daar niet eerlijk voor durven uitkomen. Meeste polls gaan gewoon via de mail.
Dat is geen echte peiling zoals normaal maar een min/max verwachting.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:41 schreef TNA het volgende:
[..]
Zie Tweede Kamer 9 juni 2010: De peilingen - deel 15. en mijn post eronder, ja.
De Hond peilt nu tussen de 19 en 24 en jij denkt alsnog 30 zetels? Dat lijkt me zeer, zeer overdreven. Gezien de trouwe achterban lijkt 24 me realistischer dan 19, maar 30 is veel teveel.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:43 schreef MaJo het volgende:
[..]
Pure schaamteMen is gewend om erop aangekeken te worden. Zelfs per email speelt dit mee, al is dit uiteraard minder dan in een face to face interview
Ik ben er overigens van overtuigd dat CDA meer stemmen gaat krijgen dan tot nu toe gedacht werd, ze hebben een grote vaste kern en kunnen zo makkelijk op 30 zetels uitkomen, als het er niet meer zijn...
Ja, maar dit zijn wel de cijfers van De Hond. Ik ben allang blij dat het geen echte peiling isquote:Op woensdag 9 juni 2010 19:44 schreef Krambo het volgende:
[..]
Dat is geen echte peiling zoals normaal maar een min/max verwachting.
Meer krijg je niet van hem.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:44 schreef Krambo het volgende:
Ik vindt dat strategische stemmen maar helemaal niets.... het laat niets van de echte uitkomsten over!quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:40 schreef TNA het volgende:
Wel ziek dat bij de PvdA 42% van de kiezers strategisch heeft gestemdZonder peilingen zouden ze dus maar zo'n 18 zetels halen. Wat moet dat zuur zijn voor SP/GL/D66.
Gebaseerd op een peiling van vandaag, dat is niet chic. De min-max verwachting had hij gisteren namelijk ook al.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:44 schreef Krambo het volgende:
[..]
Ook De Hond zit er wel eens naastquote:Op woensdag 9 juni 2010 19:44 schreef TNA het volgende:
[..]
De Hond peilt nu tussen de 19 en 24 en jij denkt alsnog 30 zetels? Dat lijkt me zeer, zeer overdreven. Gezien de trouwe achterban lijkt 24 me realistischer dan 19, maar 30 is veel teveel.
Met alle respect voor je kennis, ik hecht meer waarde aan alle kundige opiniepeilers dan aan jouw inschatting dat het CDA tegen alle verwachtingen in plotseling 8 zetels meer haalt.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:48 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ook De Hond zit er wel eens naastEn ik weet wel een beetje waar ik het over heb
quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:48 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ook De Hond zit er wel eens naastEn ik weet wel een beetje waar ik het over heb
Het zal wel een all time low worden als het CDA 24 zetels behaald, maar goed je weet het nooit met de politiek. Vooral als het gaat om strategische stemmers
![]()
Dat begrijp ik, ik hecht er zelf ook meer waarde aan hoorquote:Op woensdag 9 juni 2010 19:49 schreef TNA het volgende:
[..]
Met alle respect voor je kennis, ik hecht meer waarde aan alle kundige opiniepeilers dan aan jouw inschatting dat het CDA tegen alle verwachtingen in plotseling 8 zetels meer haalt.
Ook wel terecht. Die ongeschreven regel dat er op de laatste dag niets meer gedaan wordt is allang verleden tijd. Politici zitten bij verschillende praatprogramma's, komen op de radio, twitteren etc.quote:
Ik ben absoluut geen politiek journalist, maar ik zie de vraag als een complimentquote:Op woensdag 9 juni 2010 19:51 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, ik hecht er zelf ook meer waarde aan hoorIk stel het ook niet als zekerheid, maar ik zeg dat het kan gaan verrassen. Ik denk sowieso dat ze meer zetels krijgen dan in de peilingen, dat gebeurt vrijwel altijd.
Ben jij trouwens politiek journalist? Wellicht kennen we elkaar dan
Dat is toch iets anders, hoewel ik dat ook kwalijk vind. Maar als je peilingen gaat weergeven dan kunnen mensen toch nog massaal strategisch gaan stemmen en dat is wel iets erger dan 10 kiezers extra voor de VVD omdat Rutte net zo'n leuk interview heeft gegeven...quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:51 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Ook wel terecht. Die ongeschreven regel dat er op de laatste dag niets meer gedaan wordt is allang verleden tijd. Politici zitten bij verschillende praatprogramma's, komen op de radio, twitteren etc.
Ah okquote:Op woensdag 9 juni 2010 19:52 schreef TNA het volgende:
[..]
Ik ben absoluut geen politiek journalist, maar ik zie de vraag als een compliment
Helemaal juist. D66 is ook enorm de lul. Ik heb al talloze mensen gesproken die twijfelen tussen D66/PvdA en D66/VVD, die ook heel vaak aangaven 'als het erop aankomt' strategisch te stemmen. Een absolute verkwanseling, een misbruik van je stemrecht.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:45 schreef MaJo het volgende:
Ik HAAT strategische stemmers! Op die manier krijg je dus nooit een representatief beeld van wat de mensen ECHT willen,
En GroenLinks is hierbij altijd de lul, dan gaat men PvdA stemmen. Zo zwak
Preciesquote:Op woensdag 9 juni 2010 19:54 schreef superworm het volgende:
[..]
Helemaal juist. D66 is ook enorm de lul. Ik heb al talloze mensen gesproken die twijfelen tussen D66/PvdA en D66/VVD, die ook heel vaak aangaven 'als het erop aankomt' strategisch te stemmen. Een absolute verkwanseling, een misbruik van je stemrecht.
Op www.peil.nl staat het alquote:Op woensdag 9 juni 2010 19:56 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Ik denk dat hij wacht tot half 9 en dan toch met zijn peiling gaat komen
Echt heel erg jammer. Terwijl ik, ook in discussies onder de politieke columns die ik schreef, maar eigenlijk overal, al jaren Nederlanders als zéér progressief ervaar. Het hangt bij de gemiddelde Nederlander (die ik ervaar dus) echt tussen 'revolutie en een dictator elke vier jaar' en 'ten mínste winkels open op zondag en softdrugs reguleren'. De partijen die die meningen, dat progressieve, niet vooringenomen gedachtegoed vertolken worden ook nu weer ondergesneeuwd door degenen die het al tíg keer met elkaar hebben gedaan, en elkaar daarbij metaforisch gezien niet alleen ge-, maar ook vérneukt hebben.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:56 schreef MaJo het volgende:
[..]
PreciesHoe vaak hoor ik niet van mensen dat ze eigenlijk GroenLinks willen stemmen maar dat als een weggegooide stem zien en dan maar op het grote PvdA gaan stemmen. Ja op deze manier wordt GroenLinks nooit groter natuurlijk!
Erg frustrerend... D66 is inderdaad ook vaak de pineut ja.
Vannacht gok ikquote:Op woensdag 9 juni 2010 19:58 schreef B3nn0 het volgende:
Wanneer hebben ze al die rotzooi geteld en weten we de uitslag?
Paar dagen geleden gaf hij nog kritiek dat in een korte tijd een aantal zetels van rechts naar links schoven in een andere peiling, dat was onmogelijk volgens De Hond...de volgende dag gebeurde hetzelfde bij de peiling van De Hond zelfquote:Op woensdag 9 juni 2010 19:57 schreef Arcee het volgende:
Gisteren peilde De Hond nog 24 zetels voor het CDA en nu noemt hij 24 als het maximum voor het CDA.
Ja ik vind het stomvervelend dat ze dat alsnog steeds oprakelen, terwijl o.a. het KNMI dit dus al heeft ontkend, of in ieder geval geen causaal verband aangetoond.quote:Op woensdag 9 juni 2010 20:00 schreef MaJo het volgende:
Uit onderzoek is trouwens gebleken dat het weer niet van invloed is op de opkomst dus dat argument kan de prullenbak in
Klopt, geen invloed op de opkomst en ook niet op de uitslagquote:Op woensdag 9 juni 2010 20:00 schreef MaJo het volgende:
Uit onderzoek is trouwens gebleken dat het weer niet van invloed is op de opkomst dus dat argument kan de prullenbak in
Het is wel een realistisch beeld van hoe Nederland denkt. Dat ze ooit zoveel zetels hebben gehaald komt niet omdat we nou zoveel SPers in het land hebben, maar omdat mensen Jan wel sympathiek vonden zonder al te veel over het programma te weten. Als alle mensen die SP stemmen zich echt eens goed in het programma van de partij zou inlezen zou het aantal nog eens met de helft kunnen dalen denk ikquote:Op woensdag 9 juni 2010 19:58 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
15 zou toch wel een lichte tegenvaller zijn, 11 is een hele zware tegenvaller.
Journalisten zijn doorgaans vrij lui en vinden het makkelijker iets van een ander over te nemen dan het zelf eerst nog even goed te checkenquote:Op woensdag 9 juni 2010 20:01 schreef superworm het volgende:
[..]
Ja ik vind het stomvervelend dat ze dat alsnog steeds oprakelen, terwijl o.a. het KNMI dit dus al heeft ontkend, of in ieder geval geen causaal verband aangetoond.
Ik had verwacht dat Roemer toch nog voor wat herstel kon zorgen, daar leek het de laatste tijd ook wel wat op, maar als ze dan op 11 tot maximaal 15 uitkomen is voor de SP geen meevaller. Met Kant hadden ze het echter wel slechter gedaan denk ik.quote:Op woensdag 9 juni 2010 20:01 schreef MaJo het volgende:
[..]
Het is wel een realistisch beeld van hoe Nederland denkt. Dat ze ooit zoveel zetels hebben gehaald komt niet omdat we nou zoveel SPers in het land hebben, maar omdat mensen Jan wel sympathiek vonden zonder al te veel over het programma te weten. Als alle mensen die SP stemmen zich echt eens goed in het programma van de partij zou inlezen zou het aantal nog eens met de helft kunnen dalen denk ik
Met zelfs kans dat ze onder de 20 komenquote:Op woensdag 9 juni 2010 20:08 schreef du_ke het volgende:
CDa max 24 zetels kan het eigenlijk niet geloven![]()
.
En als alle nederlanders de VVD eens gaan doorzien halen ze de 15 zetels niet eens. De grootte van de VVD voor Wiegelquote:Op woensdag 9 juni 2010 20:01 schreef MaJo het volgende:
[..]
Het is wel een realistisch beeld van hoe Nederland denkt. Dat ze ooit zoveel zetels hebben gehaald komt niet omdat we nou zoveel SPers in het land hebben, maar omdat mensen Jan wel sympathiek vonden zonder al te veel over het programma te weten. Als alle mensen die SP stemmen zich echt eens goed in het programma van de partij zou inlezen zou het aantal nog eens met de helft kunnen dalen denk ik
Is morgen je kruistocht tegen de VVD voorbij?quote:Op woensdag 9 juni 2010 20:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En als alle nederlanders de VVD eens gaan doorzien halen ze de 15 zetels niet eens. De grootte van de VVD voor Wiegel
Ik ook niet. Had juist het idee dat het de laatste dagen wat aantrok.quote:Op woensdag 9 juni 2010 20:08 schreef du_ke het volgende:
CDa max 24 zetels kan het eigenlijk niet geloven![]()
.
Erg betrouwbaar vind ik het nog niet zoquote:Op woensdag 9 juni 2010 20:15 schreef marcodej het volgende:
[..]
Ik ook niet. Had juist het idee dat het de laatste dagen wat aantrok.
Maar goed, de peilingen van De Hond heeft wel vaker wat rare verschuivingen.
het CDA heeft stemmers die door de peilingen niet goed bereikt worden dus dat zal sowieso wel hoger uitvallen dan verwachtquote:Op woensdag 9 juni 2010 20:15 schreef marcodej het volgende:
[..]
Ik reken toch op minimaal 28 zetels... Met minder zou ik echt teleurgesteld zijn, zeker als Cohen dan ook nog eens de grootste wordt.quote:Op woensdag 9 juni 2010 20:15 schreef marcodej het volgende:
[..]
Ik gok nog steeds op zeker 30 zetels voor het CDA en Cohen als premierquote:Op woensdag 9 juni 2010 20:19 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ik reken toch op minimaal 28 zetels... Met minder zou ik echt teleurgesteld zijn, zeker als Cohen dan ook nog eens de grootste wordt.
True, maar Maurice de Hond kennende zal hij zijn correctiemethoden sindsdien hebben aangepast en bovendien heb je nu geen SP die gehypt wordt en groter uitvalt dan gedacht.quote:Op woensdag 9 juni 2010 20:24 schreef ruudbackus het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Kamerverkiezingen_2006
en dan vooral bij slotpeilingen en de afwijking daarvan.5 afwijkng ten nadele van de PVDA,
Destijds hadden ze nog geen 'baseline' voor de PVV.quote:Op woensdag 9 juni 2010 20:32 schreef ruudbackus het volgende:
Ik denk dat de PVV groter gaat uitvallen, in 2003 zijn er soortgelijke afwijkingen geweest las ik vanmorgen in een krant ergens.En meestal waren die afwijkingen voor de PVDA. Als je naar Rechts kijkt heft de VVD van het CDA niet veel te duchten, ik denk dat Wilders heel onbewust wel eens kan zorgen dat er een links kabinet komt door bij Rutte 1 of 2 zetels weg te halen.
Grootst mogelijke verrassing is denk ik toch Paars III.quote:Op woensdag 9 juni 2010 20:50 schreef horned_reaper het volgende:
Wat voor verassingen zouden er nog kunnen komen bij het Coalitie vormen..... denken jullie dat er misschien een grote partij is die plotseling wel overstag gaat en met onder andere de PVV een coalitie zou kunnen vormen?
PVV is de enige partij waar een taboe op heerst. Alhoewel een ontwikkeld mens makkelijk PVV-stemmers kan herkennen is niemand er echt open over. Ik vrees dat PVV direct na de grote 3 eindigt, voor SP en voor GL.quote:Op woensdag 9 juni 2010 20:32 schreef ruudbackus het volgende:
Ik denk dat de PVV groter gaat uitvallen, in 2003 zijn er soortgelijke afwijkingen geweest las ik vanmorgen in een krant ergens.En meestal waren die afwijkingen voor de PVDA. Als je naar Rechts kijkt heft de VVD van het CDA niet veel te duchten, ik denk dat Wilders heel onbewust wel eens kan zorgen dat er een links kabinet komt door bij Rutte 1 of 2 zetels weg te halen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |