quote:Op zondag 30 mei 2010 00:24 schreef Lois het volgende:
Ik denk dat dat altijd moeilijk blijft livelink. Het is ook iets waarvan je vooraf vaak de gevolgen wel kan inschatten maar ze kunnen je ook zo weer verrassen. Het blijft een continue afweging vrees ik. Is het het waard? Of is het beter om het niet te doen?
Vaak is het bij eva dan ook nog zo dat ze helemaal niet reageert op dingen waarbij ww het wel incalculeren en van andere dingen onverwachts toch weer van het padje af is.
Moeilijk!
quote:Op zondag 30 mei 2010 03:12 schreef Gaoxing het volgende:Nou ja, dan werkt het overdag tenminste goed Lois
Ze heeft natuurlijk wel een hele tijd zo'n idioot slaapritme gehad, het zal misschien ook wat tijd kosten om dat te doorbreken. Dat vind ik zelf zelfs moeilijk.
Ik blijf voor jullie duimen
quote:Op zondag 30 mei 2010 08:25 schreef Twinkly het volgende:
Lois wat fijn dat het erop lijkt dat de Ritalin overdag een positief effect geeft zodat ze haar rust kan vinden.
Ik denk inderdaad dat, zoals Gaoxing zegt, ze nog zo in het oude slaapritme zit en dat dat niet een-twee-drie veranderd. Ik duim voor jullie allemaal dat ze snel beter en langer zal slapen 's nachts![]()
quote:Op zondag 30 mei 2010 08:57 schreef Muks het volgende:
Lois het klinkt heel bekend dat kinderen ineens wakker worden om vervolgens totaal klaar wakker te zijn tot heeeel laat... Maar wat fijn dat het overdag in elk geval effect heeft !!
*zet duimen aan voor betere nachten*
quote:Op zondag 30 mei 2010 09:35 schreef Mwanatabu het volgende:
Fijn dat ze het in ieder geval goed oppikt LoisDat scheelt misschien al iets qua gevoel, dat je weet dat het een positief effect heeft. En 's nachts...tja...ik denk/hoop idd dat het een kwestie is van het patroon doorbreken en dus van de lange adem. Lukas is hier in de loop van tweeëneenhalf jaar zindelijk geworden bijvoorbeeld, en qua slapen hebben ze hem eindelijk eindelijk aangeleerd dat hij gaat spelen met wat er naast bij bed klaarligt als hij wakker wordt (nieuwe patroon) in plaats van dat hij heel hard gillend en zingend lekker zijn beddengoed aan repen scheurde en dan verder ging met het behang en de gordijnen (oude patroon).
Oh, wat rot.quote:Op zondag 30 mei 2010 12:38 schreef lily het volgende:
Maar hij krijgt vaker straf op school en dan moet hij in de pauze tussen de middag binnenblijven.
Dan kan hij zijn opgekropte energie dus niet kwijt en moet daarna nog een middag op zijn stoel zitten. Hij vertelt dan dat de drang om te bewegen - om op te staan - echt enorm wordt. Iets dat hij niet tegen kan gaan. Hij gaat dan echt trillen en het niet mogen bewegen uit zich door middel van geluiden maken (waar hij dan weer straf voor krijgt).
Hij vertelde me dit vrijdag pas dus ik ga wel even met zijn leerkracht overleggen. Hij denkt altijd prima mee met ons dus dat zit wel goed.quote:Op zondag 30 mei 2010 12:47 schreef Moonah het volgende:
Oh, wat rot.Kan hij het zijn leerkracht duidelijk maken? Of jij?
Oh geweldigquote:Op zondag 30 mei 2010 12:49 schreef Lois het volgende:
Het effect van gisteren is vandaag totaal niet aanwezigHet behang is al van de muur en ze heeft al tig keer op de gang gestaan (waar het behang er toch al af moest maar niet perse vandaag
)
quote:Op zondag 30 mei 2010 13:31 schreef Mwanatabu het volgende:
Kan ook zijn omdat de Ritalin de normale regelmaat ergens anders heen dwingt als het ware misschien? Of het valt misschien wat "anders".
Ja, zulke dagen heb ik ook, dat ik wel 2x mijn pillendoos aan de leiding moet laten zien, omdat ze niet geloven dat ik 't opheb. En dan heb ik zelf, ook al een keer gekeken.quote:Lukas heeft ook weleens een dag dat je continu checkt of je het spul wel of niet aan hem gegeven had
Bezwaar aantekenen op het indicatiebesluit! (binnen 6 weken!).quote:Op zondag 30 mei 2010 13:20 schreef Vicky het volgende:
De moeder van een klasgenootje is helemaal in de war. Ze heeft een zwaar autistische zoon. Ze hebben hulp gevraagd maar er wordt doodleuk gezegd dat zijn situatie niet ernstig genoeg is en dat ze dus geen hulp krijgen.
oh ik dacht dat het overging op 30 februari...quote:Op maandag 31 mei 2010 21:01 schreef Lois het volgende:
Ja maar Vicky autisme gaat toch ook vanzelf over?Je weet wel, op die dag dat pasen en pinksteren op 1 dag vallen
quote:Op maandag 31 mei 2010 20:54 schreef Lois het volgende:
Juf vond Eva ook rustiger vandaag, opvallend zelfsEva kwam op me af rennen vandaag toen ik thuis kwam en zei heel trots en ook verbaast "het ging zo goed op school vandaag mama!'
alsof ze voelt dat het iets doet...
Slapen ging iets beter, tot 2 uur vannacht geslapen ditmaal.
Ja, hier is het niet overgegaan omdat ik de papieren niet in 67-voud op tijd had ingeleverd bij het CIZ. Jeweetwel, die formulieren die je ontheffen van je status als IJskastmoeder.quote:Op maandag 31 mei 2010 21:02 schreef Vicky het volgende:
[..]
oh ik dacht dat het overging op 30 februari...![]()
vaag mens zeg!
Ik hoop voor je dat je snel uit de hel komt, maar ben bang dat de hel de rest van je leven gaat duren. Als ik kijk naar mijn ervaringen met UWV en dergelijke heb ik alleen maar respect voor je dat jij daar nog veel meer mee te maken heb dan ikquote:Op maandag 31 mei 2010 21:37 schreef Oxymoron het volgende:
En ík ben genezen toen ik 18 werd. Op 22 april 2003.
Ik werd wakker en het was zover. Ineens, had ik geen zorg meer nodig.
Genezen!
![]()
(Want zo schijnen mensen te denken; autisten zijn kinderen. Vooral vroeger wisten de mensen niet eens dat er volwassenen, met autisme waren. Dat het met 18 overging. Ofzo.![]()
![]()
Dus mijn reactie hierboven is cynisch zowel als tragisch. Want toen ik 18 werd, toen brak de ''hel'' pas volledig los.)
Lief dat je ernaar vraagt.quote:Op zondag 30 mei 2010 17:12 schreef YPPY het volgende:
Moonah, hoe gaat het bij jullie? Is die afspraak inmiddels geweest?
ja, het streven is dit rond te krijgen voor zijn vierde verjaardag. En er zit hier in de buurt zo'n school.quote:Op donderdag 3 juni 2010 21:24 schreef YPPY het volgende:
Dat klinkt heel logisch Moonah, zoals je het uitlegt. En dan is zo'n cluster 2 school wel even heel fijn. En handig ook dat je dit nu weet voordat hij vier is. Zit er zo'n school in de buurt?
Mwaoh, daar maak ik me nog de minste zorgen over.quote:Op donderdag 3 juni 2010 21:36 schreef YPPY het volgende:
Het is ook meteen weer een stempel op je kind, 'met een busje'.
Bij ons gaan bijna alle kinderrn met een busje, en ik snap het probleem best wel. Ik moet na iedere grote vakantie nog steeds even slikken als ze wegrijden. Niet dat dat vreselijk is, maar toch.... wel slikken.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 00:01 schreef Grijs het volgende:
Bij onze kinderen op school komen ook heel wat kinderen met een busje (streekschool). Ik snap het probleem niet om je kind met een busje naar school te laten gaan...
*PROEST!!!!!*quote:Op vrijdag 4 juni 2010 16:49 schreef Mwanatabu het volgende:
We gaan hem ook opgeven voor het Syndroom van Gaga volgende week. "
Zo had ik het nog niet bekeken. Ik kan me goed voorstellen dat het ergens wel prettig is, maar toch, het lijkt me heel moeilijk om niet zelf je kind naar school te kunnen brengen en dergelijke.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 16:49 schreef Mwanatabu het volgende:
Oh ik vond het busje geweldig. Lukas ook.
En het was een fijne bevestiging van zijn "etiketje" aangezien er niks aan hem te zien is en ik horendol werd van de opmerkingen van "ik zie niks geks aan hem hoor". Want: alleen kinderen waar ECHT IETS MIS MEE IS gaan met het busje.
Dat is natuurlijk niet zo, maar het gaf mij een handvat om mee te schermen omdat sommige mensen helaas zo denken. Het wordt blijkbaar pas duidelijk als je dingen begint te zeggen als: "Nee, hij zit voor niks in dat busje, vinden we interessant. We gaan hem ook opgeven voor het Syndroom van Gaga volgende week. "
Daar ben ik ook heel benieuwd naar.quote:Op zondag 6 juni 2010 10:35 schreef livelink het volgende:
Lois, durf je al een evaluatie van een week Ritalin te geven?
Merk je ook een piek in onrust na ongeveer 3 uur dat de Ritalin gegeven is? Want dat heeft Lukas ook heel sterk, dat als het goedje uitgewerkt raakt hij even extra in een fiep vliegt.quote:Op zondag 6 juni 2010 13:39 schreef Lois het volgende:
De 1e week ging best goed. Juf merkt dat ze rustiger is, wij merken hetzelfde. Qua slapen geen verandering, en er zijn ook dagen bij dat we niks merken van de ritalin, dat ze net zo ontrustig is als anders.
Gisteren was zo'n dag bijvoorbeeld.
Vandaag merk je wel weer meer, de dosis is gisteren omhoog gegaan en je ziet haar weer kalmer worden.
Nog geen opzienbarende veranderingen maar we zijn tot nu toe niet ontevreden.
Nee, ik ben niet op vakantie. Al 25 jaar gaan we naar dezelfde camping, elk weekend van april-oktober (seizoensplaats).quote:Op zondag 6 juni 2010 17:04 schreef livelink het volgende:
Ik wist niet dat je op vakantie was, ben je wel gewoon in Nederland?
quote:Op zondag 6 juni 2010 18:59 schreef Moonah het volgende:
Oh Oxy, wat rot dat je 's nachts zo onrustig bent.Sterkte hoor, hopelijk weet je psychiater iets om het wat prettiger te maken voor je (en je ouders).
En Lois, jammer dat er 's nachts (nog?) geen verandering merkbaar is.
En ik heb er even over nagedacht, maar ik laat me toch kennen nu: het voelt best lullig dat er zo weinig gereageerd wordt op mijn bericht over Thies. Ik heb geprobeerd me er overheen te zetten, maar toch steekt het wel een beetje. Alsof het niet van belang is wat ik over hem vertel.
Mensen die wel hebben gereageerd, dank, dat doet me goed.![]()
quote:Sommige mensen weten niet zo goed hoe ze moeten reageren en zijn bang verkeerde dingen te zeggen als ze wel reagerenIk denk dat die mensen binnenkort wel via de PM reageren.
quote:Op zondag 6 juni 2010 19:55 schreef _Ingrid_ het volgende:
MoonahIk had het nog niet gelezen. Ik weet ook niet goed wat te zeggen. Alleen een knuf te geven.
Wat ik me afvroeg, is bij iemand de opa en oma weleens mee geweest naar een gesprek? Dat willen mijn ouders graag. Ga het morgen op de groep sowieso wel vragen.
Helemaal nu Kim Tyler gisteren van de trap duwde zijn ze erg bezorgd. En ze willen wat meer weten van pdd-nos. Dat sommige dingen echt wel daardoor komen en hoe je er het beste mee om kan gaan.
Erg moeilijk ja. Zie dreumes of kleutertopic.quote:Op zondag 6 juni 2010 20:26 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]![]()
![]()
Heel moeilijk om niet laaiend en heel bang te worden ja...
Kijk, dat lees ik er niet uit hequote:Op zondag 6 juni 2010 20:35 schreef Moonah het volgende:
Dames. Dank voor de 'alsnog-reacties'.
Ik heb er over nagedacht waarom het me zo raakte. Want ik vond het toch een beetje kinderachtig van mezelf. Wat Ypsel zegt bedacht ik me ook. Ik heb eea nogal verstandelijk beschreven hier, maar uiteraard zit daar ook een heel stuk onzekerheid en spanning bij.
Magoe, ik hoor helemaal niet in dit topic thuis (waar ik uiteraard erg blij mee ben), maar toch ben ik wél blij dat ik mijn lullige gevoel even bij jullie kwijt kon. Heb dank (ook gij, PM-reageerster).
Ingrid, fijn dat je ouders zich willen verdiepen in PDD-NOS. Hoe meer begrip uit jullie omgeving, hoe beter lijkt me. Het lijkt me niet gek, als zij meegaan naar een gesprek (zo lang je niet met de hele familie er zit elke keer...). Maar wat een schrik zeg, dat Kim haar broertje van de trap heeft geduwd.
Lukt wel.quote:Op zondag 6 juni 2010 20:37 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Erg moeilijk ja. Zie dreumes of kleutertopic.
Djeez kon zich gelukkig inhouden, maar hij is bang dat als er nog eens zoiets gebeurt, dat dat niet lukt.
Ik ook niet maar toch wil ik ook af en toe wat kwijt over D en dan toch maar hier. Ook omdat er hier meerdere ritalin gebruikers zitten.quote:Op zondag 6 juni 2010 20:35 schreef Moonah het volgende:
Magoe, ik hoor helemaal niet in dit topic thuis
Ja dat is wat ik ook zei tegen Djeez. Lastige is dat ik er niet bij was, het dus niet heb gezien.quote:Op zondag 6 juni 2010 20:40 schreef Lois het volgende:
Ingrid ik snap heel goed dat jullie geschrokken zijn. Ik probeer me een beetje in Kim te verplaatsen, met mijn ervaring met Eva, en ik denk dat het bij ons ook zou kunnen gebeuren.
Als Eva bijv. de trap af wil, Iris staat de weg dan kan ik me voorstellen dat ze Iris een duw zou kunnen geven. NIet uit gemeenheid, niet omdat ze Iris wat aan wil doen, maar gewoon omdat ze die kant op moet, Iris in de weg staat en ze niet kan overzien wat de gevolgen zijn.
Helpt dat, om het zo te zien?
Of: het toffe speelgoed is in handen van dat ding met haar dat "zusje" heet. Dus: rukken en gillen. Zo, probleem opgelost. Alleen wel irritant dat geloei uit zusje. Even mondje dichtdrukken dus. Wat nou? Het meubelstuk slaat terug! Het graait Tof Stuk Speelgoed weer weg! Waarom moet ik op de gang, ding dat mama heet? Waarom ook alweer? Hee, een lampje!quote:Op zondag 6 juni 2010 20:40 schreef Lois het volgende:
Ingrid ik snap heel goed dat jullie geschrokken zijn. Ik probeer me een beetje in Kim te verplaatsen, met mijn ervaring met Eva, en ik denk dat het bij ons ook zou kunnen gebeuren.
Als Eva bijv. de trap af wil, Iris staat de weg dan kan ik me voorstellen dat ze Iris een duw zou kunnen geven. NIet uit gemeenheid, niet omdat ze Iris wat aan wil doen, maar gewoon omdat ze die kant op moet, Iris in de weg staat en ze niet kan overzien wat de gevolgen zijn.
Helpt dat, om het zo te zien?
Ik denk ook dat het expres was in de zin van "clear the way" en niet van "zo, even broertje iets aandoen" want dat is een Consequentie en dingen gebeuren immers gewoon heel erg zomaar hequote:Op zondag 6 juni 2010 20:45 schreef Lois het volgende:
Ik denk ook ergens wel dat ze opzettelijk duwde, maar doelbewust Tyler kwaad doen? Nee dat kan volgens mij niet, dat wil er bij mij niet in. Eerder duwen om uit de weg te duwen, maar niet om hem van de trap te laten vallen.
En dan nog Djeez, het is een kind, ze schat situaties op kind-niveau in.quote:Op zondag 6 juni 2010 20:47 schreef Djeez het volgende:
Het was imho duidelijk expres. Ik moest boven voor vertrek naar boven wat kleertjes voor Tyler pakken en had de deur beneden dicht gedaan. Deze had Kim weer geopend om de trap ook naar boven te lopen. Toen we weer naar beneden liepen, bleek Tyler al op de achtste tree te staan. Kim rent mij voorbij de trap af, greint en geeft Tyler met twee handen een ferme duw. Hij stuitert met zijn hoofdje op minstens drie treden en komt met een dreun op de betonnen vloer terecht. Brullen natuurlijk, hij zit nu onder de bulten en blauwe plekken.
Kim weet dat ze fout is en rent de schuur in. Ik ren haar achterna, ben boos op Kim en geef haar voor het eerst in mijn leven een tik. Dat viel nog mee, maar ik ben bang dat ik de volgende keer echt niet voor mezelf kan instaan.
Ik denk dat het verstandig is dat Djeez hiermee aan de slag gaat. Echt, wat Kim ziet, gaat ze ook gewoon nadoen natuurlijk.quote:Op zondag 6 juni 2010 20:37 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Erg moeilijk ja. Zie dreumes of kleutertopic.
Djeez kon zich gelukkig inhouden, maar hij is bang dat als er nog eens zoiets gebeurt, dat dat niet lukt.
Ik zou zeggen: "Kim, je mag Tyler niet van de trap afduwen, dan kan hij zich pijn doen."quote:Op zondag 6 juni 2010 20:52 schreef _Ingrid_ het volgende:
Ik dacht dus ook zoals Lois en Mwana zeiden. Maar goed, hoe ga je ermee om?
Nou misschien zijn we er al achterquote:Op zondag 6 juni 2010 20:25 schreef YPPY het volgende:
Oxy, zijn je medicijnen pasgeleden veranderd dan? Of kan het niet iets heel anders zijn, een verandering die je onbewust hebt opgepikt? Een inval-begeleider, andere taken op je werk, de overgang van het koude lenteweer naar de zomer?
Ja, maar op zo'n moment schat je als ouder dingen in op oer-niveau. En je jongste wekt dat erg sterk op is mijn ervaring. Ik denk dat Djeez zich moet realiseren dat die tik hem ook echt overkomen is en dat dat niet betekent dat hij de volgende keer op zwart gaat. Ik heb mezelf altijd in kunnen houden door zodra ik hem echt wel iets kon doen hem aan zijn arm heel snel op zijn kamer te zetten. Terwijl je iemand laaiend aan zijn arm voorttrekt, heb je ook kans om even af te koelen voordat je echt iets doet. En erna zit hij/zij op zijn kamer en kun je tot miljoen tellen. Je kunt je niet op alles voorbereiden, maar wel nadenken over wat je de volgende keer kunt doen.quote:Op zondag 6 juni 2010 20:51 schreef Groofsken het volgende:
[..]
En dan nog Djeez, het is een kind, ze schat situaties op kind-niveau in.
Hoe vaker ik dit lees, des te naarder het gevoel in mijn buik. Djeez, praat hier over bij Accare. Echt doen!quote:Op zondag 6 juni 2010 20:47 schreef Djeez het volgende:
ik ben bang dat ik de volgende keer echt niet voor mezelf kan instaan.
Hahaa herkenbaarquote:Op zondag 6 juni 2010 20:56 schreef Lois het volgende:
...
Lange uitleg heeft geen zin, wij brullen al 5 jaar "de trap is geen speeltuin" om te zorgen dat Eva rustig en voorzichtig de trap op en af gaat.
Maar mijn reactie is op een man die toch neem ik aan weer wat bij zinnen is ondertussen en nogsteeds spreekt over haar actie alsof ze het met een volwassen intentie heeft gedaan. Zoals jij zegt, nadat je tot miljoen hebt geteld, kun je weer helder(der) nadenken en zou je ook weer moeten kunnen inzien dat dat toch echt anders is, ook al was het 'expres'.quote:Op zondag 6 juni 2010 20:58 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ja, maar op zo'n moment schat je als ouder dingen in op oer-niveau. En je jongste wekt dat erg sterk op is mijn ervaring. Ik denk dat Djeez zich moet realiseren dat die tik hem ook echt overkomen is en dat dat niet betekent dat hij de volgende keer op zwart gaat. Ik heb mezelf altijd in kunnen houden door zodra ik hem echt wel iets kon doen hem aan zijn arm heel snel op zijn kamer te zetten. Terwijl je iemand laaiend aan zijn arm voorttrekt, heb je ook kans om even af te koelen voordat je echt iets doet. En erna zit hij/zij op zijn kamer en kun je tot miljoen tellen. Je kunt je niet op alles voorbereiden, maar wel nadenken over wat je de volgende keer kunt doen.
Sterkte!
quote:Op zondag 6 juni 2010 21:00 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Hahaa herkenbaar
Voor al mijn schatjes trouwens. Ze speelden hier eindeloos de scène uit de Lion King na waarin Mufasa doodgaat:
-Scar, broer! Help me!
-Lang...leve...de...koning... *Mufasa van rots afgooit*
-AAAAAHHHHH *hard lachend van trap afrolt*
quote:Op zondag 6 juni 2010 20:56 schreef Oxymoron het volgende:
en wenst ook bij deze* Moonah en Thies veel spreekplezier![]()
Ja, het klopt wel wat je zegt. Een diagnose zou meer duidelijkheid hebben gegeven, vooral voor de omgeving. Qua handvatten, wij zelf zitten er momenteel niet verlegen om. het is meer mijn angst over hoe het op school zal gaan, in een grote groep met kinderen die allemaal al heel goed verstaanbaar zijn.quote:* Moonah, inderdaad je komt sterk over. Ook op mij. En ik dacht: nou, ik kan toch niet zeggen: gelukkig! Het is geen autisme. Omdat je de diagnose ook als iets positiefs kan zien. Ik bedoel: nu heb je geen handvatten gekregen, dan die je al had. Vandaar, ik was een beetje, in dubio over mijn reactie.
Da's ook een goeie jaquote:Op zondag 6 juni 2010 21:02 schreef Lois het volgende:
Als Eva Iris iets had gedaan was ik altijd zo druk bezig met Iris troosten en nakijken dat ik kon afkoelen voor ik Eva benaderde. Als Eva mij iets deed wat echt pijn deed liep ik altijd weg, zodat ik niet in een reflex het verkeerde kon doen. En zo doe ik het nog. Eerst kijken of er niemand gewond is, dan zelf afkoelen, de rest komt later.
Dat is precies wat ik heb gezegd.quote:Op zondag 6 juni 2010 20:56 schreef YPPY het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: "Kim, je mag Tyler niet van de trap afduwen, dan kan hij zich pijn doen."
Dat is het duidelijk welke actie (= van de trap afduwen) niet meer mag (eventueel met consequentie als ze het weer zou doen) en waarom het niet mag.
Ja, maar je eerste indruk is heel moeilijk uit te wissen. Plus dat het heel moeilijk is -zelfs als je ervan weet- om in te schatten wat zo'n kind nou wel en niet begrijpt van wat je kan maken. Waar houdt de afwijking op? Wanneer hoort het bij de persoonlijkheid? Tot waar kun je corrigeren met opvoeding?quote:Op zondag 6 juni 2010 21:04 schreef Groofsken het volgende:
[..]
Maar mijn reactie is op een man die toch neem ik aan weer wat bij zinnen is ondertussen en nogsteeds spreekt over haar actie alsof ze het met een volwassen intentie heeft gedaan. Zoals jij zegt, nadat je tot miljoen hebt geteld, kun je weer helder(der) nadenken en zou je ook weer moeten kunnen inzien dat dat toch echt anders is, ook al was het 'expres'.
Fijn Djeez!quote:Op maandag 7 juni 2010 22:22 schreef Djeez het volgende:
Ze wisten mij ervan te overtuigen dat Kim het echt niet expres deed, maar dat ze het eenvoudigweg niet inzag dat zoiets gevaarlijk kan zijn.
Nee, je kunt het moeilijk voorkomen. Proberen het voor te zijn. Situaties goed inschatten. Lastig uit te leggen.quote:Op maandag 7 juni 2010 20:43 schreef YPPY het volgende:
Hebben ze uitgelegd hoe je zo'n situatie kunt voorkomen Ingrid? Zeggen dat je beter op moet letten vind ik nogal makkelijk. Je bent hele dagen alleen met twee jonge kinderen, dus het is fijn als ze dat concreet uit kunnen leggen.
Wat zeiden ze toen Djeez vertelde over het 'trap-gebeuren'? Over dat hij het zelf heel lastig vindt om daarmee om te gaan?
Ik weet het niet, ben er natuurlijk bij, maar het klinkt een beetje 'wazig' zo, die ondersteuning. Hopelijk ervaren jullie het anders.
En de rest? Heb je erover gesproken hoe het voor jou is als ze stout/gemeen doet tegen Tyler? Hoe jij dan reageert en hoe jij voorkomt dat er iets gebeurd waar je later spijt van krijgt? Dat is ook belangrijk. Kim is een meisje met 'iets extra's' en daardoor wordt er van jou ook iets extra's verwacht.quote:Op maandag 7 juni 2010 22:22 schreef Djeez het volgende:
Ze wisten mij ervan te overtuigen dat Kim het echt niet expres deed, maar dat ze het eenvoudigweg niet inzag dat zoiets gevaarlijk kan zijn. We gaan nu op zoek naar tweede traphekje, opdat zo een twee barricade voor Kim ontstaat. Dit op aanraden van de hulpgroep
Fijn! Je moet het zeggen hoor, als ik teveel doorzeur, ik vind zoiets zelf altijd erg interessant en ik denk dat andere ouders er misschien ook handige tips uit kunnen halen.quote:Op maandag 7 juni 2010 22:35 schreef _Ingrid_ het volgende:
Als ik eraan denk zal ik wat stukjes huiswerk opschrijven, misschien is de cursus dan wat meer duidelijk.
Dit zou ik inderdaad zeggen. Soms gaat er iets stuk in je lijf. Heel veel kunnen de dokters maken, maar niet alles. Dan werkt je lijf niet meer en ben je dood. En dan zou je inderdaad nog (afhankelijk van niveau van het kind) kunnen vertellen wat er dan met je lijf (en eventueel je ziel) gebeurd.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 11:45 schreef Brighteyes het volgende:
omdat er dingetjes in zijn lijfje stuk waren die niet meer te maken waren oid.
Waarom zou je abstraheren (ai, is dat Nederlands?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 11:45 schreef Brighteyes het volgende:
....En 'soms zijn mensen heel ziek' is vaak veel te abstract, dat kan idd soms wel uitmonden dat ze bang worden als een van jullie eens flink de griep heeft.
Alleen zeggen 'soms liggen mensen in het ziekenhuis...' om ervoor te zorgen dat ze idd niet bang worden van een griepje is ook niet handig want stel je breekt eens een been...
Ik denk dat dat wel het beste is idd. Ben idd bang dat ze het op zichzelf/ons betrekt.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 14:22 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Waarom zou je abstraheren (ai, is dat Nederlands?), idd? Waarom niet 'gewoon': "Kiro was heel ziek. Kiro's lijfje kon niet meer beter worden. Kiro' werd steeds zieker en toen is hij dood gegaan. Dat betekent dat zijn lijfje voor altijd stuk is en helemaal niets meer doet". Als ik een beetje iets van autisme heb opgestoken, zou ze het zo juist niet te snel op andere mensen/zichzelf moeten betrekken, toch?
poeh... pittig, appelfan....quote:Op woensdag 9 juni 2010 16:25 schreef appelfan het volgende:
Ik meld me ook in dit topic. Weliswaar heb ik zelf geen kind met autisme, maar wel mijn neefje.
Aangezien het voor de ouders soms lastig is om de aandacht te verdelen pas ik per week gemiddeld 3 dagen op hem.
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 14:22 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Waarom zou je abstraheren (ai, is dat Nederlands?), idd? Waarom niet 'gewoon': "Kiro was heel ziek. Kiro's lijfje kon niet meer beter worden. Kiro' werd steeds zieker en toen is hij dood gegaan. Dat betekent dat zijn lijfje voor altijd stuk is en helemaal niets meer doet". Als ik een beetje iets van autisme heb opgestoken, zou ze het zo juist niet te snel op andere mensen/zichzelf moeten betrekken, toch?
Gemiste kans van school....... Ben open en eerlijk waarom iemand naar een kind komt kijken...quote:Op woensdag 9 juni 2010 21:18 schreef Mwanatabu het volgende:
En oh ja, ik kreeg vandaag een halve hartverzakking. Tigran (jongere broer van Lukas dus) is een beetje een moeizame leerling qua lezen en schrijven en ook wat moeilijk te corrigeren en sturen. Er zou een mevrouw komen kijken. Ik dacht dat ze hem op dyslexie zouden testen, dat woord viel althans. Komt ie vandaag uit school met een soort autistiform gedrag-checklist![]()
Er waren dus wat signalen...(nog) niet genoeg om meteen de molen aan te zwengelen, maar wel om in de gaten te houden.
En dan denk je dat je alles goed in de gaten houdt...
ik zal je geen pietlut of zeurpiet noemen, maar mij lijkt het wel interessant. dus waar het ook naartoe verhuist, ik wil het wel lezen.quote:Op donderdag 10 juni 2010 13:04 schreef Brighteyes het volgende:
Nou ben ik vast weer een zeurpiet of een pietlut, maar ik vind dat toch wel aardig ver van de TT van het topic af staan.
Het 'geval' van appelfan gaat dan toch iig nog over een klein kind dat nog gevormd wordt en echt veel begeleiding nodig heeft bij het opgroeien.
In jouw geval ben je de baas/begeleidster van iemand met pdd-nos... lijkt me een totaal andere verhouding en valt voor mij eigenlijk meer onder het R&P pdd-nos topic dan dat het echt hier hoort.
och dat zijn wel meer dingen hier die wel gedoogd wordenquote:Op donderdag 10 juni 2010 13:04 schreef Brighteyes het volgende:
Nou ben ik vast weer een zeurpiet of een pietlut, maar ik vind dat toch wel aardig ver van de TT van het topic af staan.
Het 'geval' van appelfan gaat dan toch iig nog over een klein kind dat nog gevormd wordt en echt veel begeleiding nodig heeft bij het opgroeien.
In jouw geval ben je de baas/begeleidster van iemand met pdd-nos... lijkt me een totaal andere verhouding en valt voor mij eigenlijk meer onder het R&P pdd-nos topic dan dat het echt hier hoort.
Ok. Ik zal me daar inlezen en kijken of ik daar ook de eventuele vragen kan stelen die ik tegenkom.quote:Op donderdag 10 juni 2010 13:04 schreef Brighteyes het volgende:
Ik laat het je zeker weten als ik daar ga posten.quote:Op donderdag 10 juni 2010 13:45 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik zal je geen pietlut of zeurpiet noemen, maar mij lijkt het wel interessant. dus waar het ook naartoe verhuist, ik wil het wel lezen.
de reden hiervoor is simpel. mijn zoon wordt ook een keer 16 en zal ook een keer aan de slag gaan. dus het lijkt me wel boeiend om te lezen waar zoal tegenop gelopen wordt, zodat ik misschien nu al, anders op termijn al kan beginnen met aanleren/ombuigen van vaardigheden/eigenaardigheden.
dus chacama: als je het hier niet gaat posten, laat maar weten waar je het wel gaat zetten, desnoods op een andere manier.
Misschien had ik het dan anders moeten stellen. Bij deze geef ik dus aan dat ik dan (maar nu dus wrs. in R&P) wat meer hier zou zijn gaan posten met vragen over of mbt herkenning van wege het feit dat ik een stagiare in de zaak krijg met pdd-nos. Sorry voor de verwarring en vervuiling van dit topic.quote:Op donderdag 10 juni 2010 14:53 schreef Brighteyes het volgende:
Ik denk wel dat ik weet wat Troel bedoelt. En ik hoop dat ik het uit kan leggen zonder verder discussie uit te lokken.
Het feit dat Oxy hier wel 'mag' posten met haar ervaringen en dat Troel (en nog iemand anders, weet even niet meer wie) ooit eens gezegd is dat haar verhalen hier niet hoorden.
Ik blijf er nog altijd bij, echt nofi Troel, dat het niet te vergelijken is.
Oxy post hier haar kijk op vragen en verhalen van anderen en dat is zeer welkom. En ook van wie anders dan ook met ervaring. Maar ooit/toen/vroegah kwam Troel hier met een een eigen probleem/issue en dat hoorde toen niet in het topic en daar is toen iets van gezegd.
Oxy doet dat juist niet hier maar in de SC en inmiddels in de 'hoe gaat het met'.
En in die zin denk ik dat vragen over een kleiner kind waar je een paar dagen in de week op past om de ouders te ontlasten een ander verhaal is dan het hebben van een 16-jarige stagiaire.
Daarmee wil ik niemand wegjagen oid, ik denk alleen dat we dit topic zo 'puur' mogelijk moeten houden als ik het zo mag zeggen.
In het R&P topic zitten heel veel mensen met pdd-nos die daar zelf kunnen reageren op eventuele vragen van Chacama mbt de stagiaire. Dat was mijn gedachtengang.
Overigens Chaca, mss zijn het alleen je bewoordingen die mij het verhaal verkeerd doen begrijpen.
Een vraag stellen is iets anders dan je officieel melden. Dat voelt voor mij aan alsof je aan geeft dat je in dezelfde situatie zit als de ouders hier en dat vind ik een beetje een scheve vergelijking. Mss heb ik dan jouw intenties verkeerd begrepen.
Mwah, er is me ook al eens te verstaan gegeven dat ik niet mijn kijk op de zaken hier moest posten, ook al werd er toen juist naar die ervaring gevraagdquote:Op donderdag 10 juni 2010 14:53 schreef Brighteyes het volgende:
Ik denk wel dat ik weet wat Troel bedoelt. En ik hoop dat ik het uit kan leggen zonder verder discussie uit te lokken.
Het feit dat Oxy hier wel 'mag' posten met haar ervaringen en dat Troel (en nog iemand anders, weet even niet meer wie) ooit eens gezegd is dat haar verhalen hier niet hoorden.
Ik blijf er nog altijd bij, echt nofi Troel, dat het niet te vergelijken is.
Oxy post hier haar kijk op vragen en verhalen van anderen en dat is zeer welkom. En ook van wie anders dan ook met ervaring. Maar ooit/toen/vroegah kwam Troel hier met een een eigen probleem/issue en dat hoorde toen niet in het topic en daar is toen iets van gezegd.
Oxy doet dat juist niet hier maar in de SC en inmiddels in de 'hoe gaat het met'.
En in die zin denk ik dat vragen over een kleiner kind waar je een paar dagen in de week op past om de ouders te ontlasten een ander verhaal is dan het hebben van een 16-jarige stagiaire.
Daarmee wil ik niemand wegjagen oid, ik denk alleen dat we dit topic zo 'puur' mogelijk moeten houden als ik het zo mag zeggen.
In het R&P topic zitten heel veel mensen met pdd-nos die daar zelf kunnen reageren op eventuele vragen van Chacama mbt de stagiaire. Dat was mijn gedachtengang.
Overigens Chaca, mss zijn het alleen je bewoordingen die mij het verhaal verkeerd doen begrijpen.
Een vraag stellen is iets anders dan je officieel melden. Dat voelt voor mij aan alsof je aan geeft dat je in dezelfde situatie zit als de ouders hier en dat vind ik een beetje een scheve vergelijking. Mss heb ik dan jouw intenties verkeerd begrepen.
quote:Op donderdag 10 juni 2010 15:10 schreef Troel het volgende:
[..]
Mwah, er is me ook al eens te verstaan gegeven dat ik niet mijn kijk op de zaken hier moest posten, ook al werd er toen juist naar die ervaring gevraagdDat was eigenlijk waar ik op doelde. Maarja, ik post hier sowieso al bijna niet meer, ook niet over Ruben, terwijl dat juist wel weer prima hier zou passen.
Of school is extra alert omdat ze weten van Lukas.quote:Op donderdag 10 juni 2010 07:49 schreef Moonah het volgende:
Oeh Mwana... Wellicht ben je zo 'gewend' aan de heftigheid van Lukas' gedrag, dat de evt symptomen van Tigran daarbij in het niet vallen voor jou.
Ja, maar ze waren ook al zo ongevraagd alert omdat hij allochtoon is. Hij is nogal verlegen (inmiddels overschreeuwt hij dat) en omdat zijn kleuterjuf nogal overspannen was en nooit moeite voor hem deed had ze hem niet echt horen praten. Dús had hij een taalprobleem. Bleek allemaal vals alarm en e juf in kwestie geeft geen les meer.quote:Op donderdag 10 juni 2010 16:43 schreef poemojn het volgende:
[..]
Of school is extra alert omdat ze weten van Lukas.
Sterkte Mwana.
Da's ook het gekke, ze zijn van goeie wil en we hebben regelmatig contact over van alles dus dan is dit nogal onverwacht. Juist omdat ik er heel kort opzit is het prima om van iemand met meer overzicht te horen wat zij ervan denken. Maar dan graag wel met voorkennisquote:Op donderdag 10 juni 2010 19:26 schreef lily het volgende:
Ik vind ook wel dat ze eerder met jou hadden kunnen praten, Mwanatubu. Jij kent hem het beste en bent ervaringsdeskundige.
als hij daar zo rigide in is, zou ik het anders formuleren. want hier geef je de ruimte om alles wat niet op die tafel ligt, te grazen te nemen.quote:Op donderdag 10 juni 2010 17:48 schreef appelfan het volgende:
Ik zat net een brief te maken. Ik ging even weg om plakband te pakken, neefje zat plaatjes te kijken.
Alles lag op tafel, postzegels, enveloppen. Kom ik terug, zijn de postzegels over de kamer verdeeld en de meeste enveloppen onbruikbaar![]()
Vertel ik hem dat ik boos ben, zegt hij: "Nooit gezegd dat dat niet mocht."![]()
Nu heb ik met hem afgesproken dat alles wat op dié tafel ligt, niet om aan te raken is...
Aaaah ik wou net weer eens informeren... Ik dacht geen nieuws is goed nieuws maar helaasquote:Op zaterdag 12 juni 2010 10:35 schreef Lois het volgende:
De afgelopen week ritalin stond vooral in het teken van agressie. Agressie tegen Jeroen, agressie tegen Iris en zo mogelijk nog minder slapen.
de dosis van gistermiddag wilde niet en we zagen gelijk een heel andere Eva. Lachen, schateren en weer samen met Iris spelen.
Vanmorgen toch maar geprobeerd een hogere dosis te geven, zoals het plan was, maar dat was binnen een kwartier agressie2. Inmiddels valt ze om tijdens het lopen, fietst frontaal tegen lantarenpalen, uithangborden en mensen dus we stoppen acuut.
21e hebben we weer een afspraak, ik denk dat Ritalin geen middel is voor Eva.
Jammer!
Grappenmakerquote:Op zaterdag 12 juni 2010 11:00 schreef YPPY het volgende:
Misschien kan moonah dat beter uitleggen, want het lijkt me iets dat ook speelt bij het bekijken welke kleuters naar groep 3 gaan en wie er een jaartje extra kleutert.
Volgens de papieren die we hebben gekregen is het 24 uur zorg per week. En dat heb ik haar drie keer gevraagd. Gedurende een half jaar en daarna moeten we verlenging aanvragen maar dat zou geen probleem zijn zei die dame van jeugdzorg.quote:Op maandag 14 juni 2010 17:09 schreef wendytje het volgende:
uhm...... ik wil geen vreugde onderuit halen, maar klasse 1 is het minste.... 0 tot 2 uur zorg......
Nee het voelt niet goed om geconfronteerd te worden met een toch zwaardere beperking in zijn ontwikkeling dan waarop we gehoopt hadden/hebben. Maar het is nou eenmaal zo dat K zo is (G ook) en tuurlijk hoop ik dat er mooie toekomst voor ze ligt en dat ze later met twee benen in de maatschappij kunnen functioneren maar als dat niet het geval is dat is dat maar zo. We moeten er gewoon het beste van maken meer kunnen we niet. En ja het zou zoveel praktischer zijn als ze naar de school kunnen die zit hier in de buurt en dan moeten we ze zelf brengen en dan kom je toch weer in een normalere situatie terecht. Het allermooiste zou zijn om naar de basisschool te kunnen die hier achter de huizen zit maar dat zit er gewoon niet in. En we hoeven er ook niet op te rekenen dat dat gaat gebeuren.quote:Op maandag 14 juni 2010 18:37 schreef Moonah het volgende:
Nieslief, wat een zware situatie voor jou zeg, met je whiplash.
Over het gesprek: heb je er een goed genoeg gevoel bij? Kun je je erbij neerleggen? Of had je zelf zo gehoopt dat je jongste ook mee naar de school kan (buiten de praktische voordelen)?
Alvast een antwoord: Concerta en Ritalin zijn van dezelfde stof gemaakt (het werkzame deel, methylfenidaat). Het enige dat Concerta anders maakt, is dat het een langdurende werking heeft, dus minder rebounds. Als Ritalin een negatief effect heeft, afgezien van de rebounds, zoals agressie, dan is Concerta meestal ook geen optie (meer).quote:Op dinsdag 15 juni 2010 14:13 schreef PM-girl het volgende:
Zijn er andere medicijnen (zoals Concerta) die een optie zijn?
Dat klopt, wat je zegt!quote:Op dinsdag 15 juni 2010 16:19 schreef Chell het volgende:
@Oxy: het klopt wat je zegt, maar toch merk ik heel veel verschil tussen Ritalin en Concerta. Waarschijnlijk toch doordat Concerta er minder hard "inhakt". Ik werd van Ritalin echt een beetje stoned en opgefokt, heel naar, en dat heb ik bij Concerta helemaal niet
In mijn post? Nee, als je dat denkt: dat bedoelde ik niet zo.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 16:24 schreef _Ingrid_ het volgende:
Lees ik nu goed dat agressie een bijwerking kan zijn van Ritalin?
Ja, rot dat dat niet gaat. Lekker naar school in je eigen buurt, bij de kinderen uit de straat. En altijd zélf je kind kunnen wegbrengen.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 14:52 schreef nieslief het volgende:
Het allermooiste zou zijn om naar de basisschool te kunnen die hier achter de huizen zit maar dat zit er gewoon niet in. En we hoeven er ook niet op te rekenen dat dat gaat gebeuren.
Ik vraag het meer voor Djeez, maar die hoort hier niet thuis natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 16:27 schreef Oxymoron het volgende:
[..]
In mijn post? Nee, als je dat denkt: dat bedoelde ik niet zo.
Ik bedoelde, dat als er ondanks de rebounds, agressie is, dan is het niet goed. Ik heb wél van sommigen gehoord, dat in de rebounds wel agressie kan zijn. Maar een agressief kind door methylfenidaat lijkt me niet de bedoeling. Ritalin=tegen onrust. Agressie=onrust=agressie=onrust etc.
Helemaal mee eens. Ik vind ook dat de groepen op een basisschool hoe dan ook veel te groot zijn. In kleinere groepen kunnen kinderen zich veel beter ontplooien en dat geeft de leerkracht ook de kans en de energie om zijn/haar aandacht te geven aan ieder kind. Ik vind dat dat voor ieder kind zo moet zijn en niet alleen voor 'bijzondere' kinderen. Gelukkig zitten de speciale scholen ook hier dicht in de buurt en kan ik G na de zomervakantie zelf naar school brengen. Ook voor K wordt dat de volgende stap dat weten we al wel. Vervolgonderwijs na deze school zal waarschijnlijk naast de basisschool hier achter de huizen zijn dus nog dichterbij. Maar dat is wel erg ver in de toekomst kijken.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 16:33 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja, rot dat dat niet gaat. Lekker naar school in je eigen buurt, bij de kinderen uit de straat. En altijd zélf je kind kunnen wegbrengen.
Maar aan de andere kant, ik ben zó voor speciaal onderwijs. Er zijn zo veel kinderen die er veel en veel beter tot hun recht komen dan in het reguliere onderwijs. Dat is uiteraard heel erg afhankelijk van je kind en de (mate van) stoornis die het heeft. Maar die regeling WeerSamenNaarSchool, daar worden (imo) zo veel kinderen 'de dupe' van. Die raken volledig ondergesneeuwd door de rest van de groep, de leerkracht heeft zijn/haar handen vol, is bovendien absoluut niet gespecialiseerd.
Maar goed, daar heb jij niet zo veel aan.Ik hoop voor jullie van harte dat ook jouw jongste op een plekje komt waar hij zich kan ontplooien en waar hij het naar zijn zin heeft.
Klopt dat de werkzame stof enzo hetzelfde is, maar de uitwerking is door de afgifte dus wel anders. Ik weet verder niet psies hoe en wat, maar ik kan me voorstellen dat dat opgefokte gevoel bij een kind misschien wel tot uiting komt in agressie, vandaar dat ik het wel even op wilde schrijven, zeker omdat Eva in eerste instantie wel iets van een (goede) reactie leek te hebben. Ik ben toentertijd namelijk gestopt met Ritalin omdat ik me er écht niet goed bij voelde...en bij Concerta dus wel. Zelfs een lage dosis Ritalin voor 's avonds trok ik niet.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 16:24 schreef Oxymoron het volgende:
[..]
Maar ik bedoelde de werkzame stof, misschien was mijjn insteek niet zo logisch?
Maar: als Ritalin echt niet aanslaat, dan is Concerta geen logisch gevolg. Ik denk dan eerder aan Dexamfetamine, Medikinet, etc.
Sorry voor het verlate antwoord, maar nu dan toch. Ik heb in elk geval een andere pijngrens. Dingen die een ander geen echte pijn doen, zoals bepaalde geluiden of aanrakingen bijv., die doen bij mij ontzettend pijn. Maar ik heb eens dagen met een grote brandwond gelopen, of met een gebroken arm. En ik denk ook, dat kinderen met autisme minder de neiging hebben, om zoiets te delen met anderen (te zeggen: ik heb pijn). Omdat dat niet aangeleerd is. De meeste kinderen zonder, autisme die ''voelen dat aan'' wanneer een pijn(tje) te erg is om te verzwijgen.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 16:39 schreef _Ingrid_ het volgende:
Ik vroeg me nog af of jij (of anderen) een hoge pijngrens hebt.
Ik hoorde in het ziekenhuis dat autisten en vooral kinderen dat vaak hebben. Kim heeft haar arm gebroken maar laat er amper iets van merken, er werd dan ook raar op gekeken toen het op de foto toch echt duidelijk te zien was.
Ja, het kan gevaarlijk zijn.quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:02 schreef _Ingrid_ het volgende:
Dank je Oxy! Hopelijk hoeft ze de mitella niet meer om morgen, werkt niet echt. Ze gebruikt haar arm constant. Lijkt er amper last van te hebben. Ook toen met de kiezen was heel ver heen, gaf amper pijn aan. Kan best gevaarlijk zijn dus.
Was de dosis te hoog blijkbaar?quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:58 schreef Lois het volgende:
Ik kan picto's alleen maar aanraden Ingrid. Het effect daarvan is zo ontzettend groot merk ik bij Eva!
Wat sneu van haar arm!
Die pijngrens hebben wij ook vaak ervaren bij Eefje, die geeft oorontstekingen, longontstekingen ed dus gewoon niet aan maar kan wel krijsen om bijv. Haren kammen...
We hebben Eva weer op de begin dosis ritalin gezet, omdat ze daar zo goed op leek te reageren in het begin. En dat werkt! Agressie is weg, ze is heel rustig EN!!! ze heeft 3 nachten doorgeslapen
quote:Op donderdag 17 juni 2010 15:06 schreef Lois het volgende:
Ik denk het Tico, daarom wilden we dit ook nog even "testen" en het werkt wonderwel.
Oh geweldig!!!quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:58 schreef Lois het volgende:
Ik kan picto's alleen maar aanraden Ingrid. Het effect daarvan is zo ontzettend groot merk ik bij Eva!
Wat sneu van haar arm!
Die pijngrens hebben wij ook vaak ervaren bij Eefje, die geeft oorontstekingen, longontstekingen ed dus gewoon niet aan maar kan wel krijsen om bijv. Haren kammen...
We hebben Eva weer op de begin dosis ritalin gezet, omdat ze daar zo goed op leek te reageren in het begin. En dat werkt! Agressie is weg, ze is heel rustig EN!!! ze heeft 3 nachten doorgeslapen
quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:58 schreef Lois het volgende:
Wat sneu van haar arm!
Oh mag wmb best hoorquote:Op donderdag 17 juni 2010 16:22 schreef Keshet het volgende:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic. Allereerst: Mijn respect voor iedereen hier! Echt!![]()
Zoals jullie wellicht weten is mijn muppetje te vroeg geboren. Een vroeggeboorte schijnt een risico-factor te zijn voor het 'ontwikkelen' van een autistische stoornis.
Over dit gegeven heb ik laatst na zitten denken. Ik weet dat een stoornis in het autistische spectrum niet gediagnostiseerd kan worden bij baby's/dreumessen etc/ maar nou zat ik me dus laatst af te vragen of jullie in retrospect de autistische stoornis van jullie kind ook al in jullie kind 'zagen' toen hij/zij nog een baby'tje was?
Disclaimertje: Als ik te nieuwsgierig ben of als mijn post als ongepast wordt ervaren: Meld het dan even.
Oh mijn god hoe kon ik die vergetenquote:Op donderdag 17 juni 2010 18:24 schreef Lois het volgende:
...
- de eerste maanden alleen maar huilen, niet te troosten behalve als je rondjes liep rond de tafel (kilometers hebben we afgelegd, continue hetzelfde rondje)
Als ik toen van het bestaan van draagdoeken had geweten had ik haar de hele dag bij me gedragen. Daar werd ze rustig van, stevig vasthouden en bewegen.
....
quote:
quote:
Hierin herken ik mijn nichtje (nu 2) echt heel erg! Vooral wat betreft dat 'door je heen kijken', mijn moeder zei het direct na de geboorte, alsof ze je helemaal niet ziet...quote:Op donderdag 17 juni 2010 18:24 schreef Lois het volgende:
Wat wel heel opvallend was:
- de manier waarop ze dwars door iedereen heen keek, geen oogcontact leek te maken maar gewoon ergens achter je ogen keek
- zeer late motorische ontwikkeling
Ik vind het prima hierop te antwoorden.quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:22 schreef Keshet het volgende:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic. Allereerst: Mijn respect voor iedereen hier! Echt!![]()
Zoals jullie wellicht weten is mijn muppetje te vroeg geboren. Een vroeggeboorte schijnt een risico-factor te zijn voor het 'ontwikkelen' van een autistische stoornis.
Over dit gegeven heb ik laatst na zitten denken. Ik weet dat een stoornis in het autistische spectrum niet gediagnostiseerd kan worden bij baby's/dreumessen etc/ maar nou zat ik me dus laatst af te vragen of jullie in retrospect de autistische stoornis van jullie kind ook al in jullie kind 'zagen' toen hij/zij nog een baby'tje was?
Disclaimertje: Als ik te nieuwsgierig ben of als mijn post als ongepast wordt ervaren: Meld het dan even.
Hier ook een extreem vroege taalontwikkeling en een ongelooflijk goed geheugen. Niet alleen voor teksten en muziek maar voor alles. Tevens heeft hij een fotografisch geheugen zoals ze dat noemen.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 23:16 schreef trui het volgende:
verder ook juist een behoorlijk vroege taalontwikkeling, en een enorm goed geheugen voor teksten en ook voor liedjes/melodieën. .
Jaaah! Hier was het "Londo", hond van de buren.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 22:13 schreef nieslief het volgende:
... Het rare was dat het eerste woordje dat was niet mama ook niet papa ook niet hamme (hap eten) o.i.d. maar Ebony (onze toenmalige kat) en dan ook helemaal perfect he. ...
ik dus ook.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 08:37 schreef lily het volgende:
Ik weet het niet.
Nu is alles nog makkelijk voor hem en komt hij ermee weg maar hij is zo laks met alles. Nu heb ik nog die spreekbeurt in elkaar gezet maar ik kan dat niet altijd voor hem doen.
Ik voorzie op dat gebied veel problemen later in het middelbaar onderwijs.
ja, sinds 2,5 jaar zo'n beetje. hersenvliesontsteking.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 12:52 schreef trui het volgende:
is zijn vader doof dan? dat wist ik helemaal niet!
die damon zeg, wat knap!
Spreekbeurten/boekenbeurten: ik was al maanden van tevoren klaar met alles. Planningsproblemen, in die zin, dat ik niet kon overzien dat september-mei 8 maanden, uit elkaar liggen, en dat het dan nog niet de tweede schooldag, al ''klaar moet''. Dit probleem is er nog steeds, en was er ook op de middelbare school.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 12:46 schreef lady-wrb het volgende:
het grootste probleem is het praten van luca. hij praat staccato met pauzes waar ze eigenlijk niet horen. logopedie heeft nooit wat uitgehaald, het hoort kennelijk bij hem. ik zeg er in elk geval niets meer van, hij zou er misschien onzeker van kunnen worden.
jeetje, wat erg zegquote:Op zaterdag 19 juni 2010 12:57 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ja, sinds 2,5 jaar zo'n beetje. hersenvliesontsteking.
we lagen destijds allebei tegelijk in het ziekenhuis
Wat kun je dan intens verdrietig zijn he..quote:Op zaterdag 19 juni 2010 08:28 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Jaaah! Hier was het "Londo", hond van de buren.
Heel kinderachtig, maar ik ben daar echt flink verdrietig van geweest. Londo, klok, lampje, chocola, allemaal woorden die hij aanleerde voor "mama" of "papa". En ik mezelf maar vertellen van "nog een jaartje wachten, dan praat ie vast goed" en toen ie eindelijk begon te praten waren het zinnen als: Interpolis, glashelder!
quote:Op zaterdag 19 juni 2010 12:57 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
nu weet ik het weer, dat heb je toen wel verteld ja! wat vreselijk zeg.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 12:57 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
Truike, ik ben blij te lezen dat Cato het goed doet op school. Heel fijn voor jullie. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom je zus denkt dat ze op een 'taalschool' beter tot haar recht zou komen? Thies zou naar een school voor kinderen met ErnstigeTaalSpraakstoornissen gaan, zoals dat officieel heet. En met een beetje pech wordt hij daar niet toegelaten, omdat hij op 2 van de 4 criteria nét te goed scoort. Cato kan toch juist 'gewoon' goed praten? (buiten de typisch autistiforme kenmerken om).quote:Op vrijdag 18 juni 2010 23:16 schreef trui het volgende:
nou ja, vooralsnog redt ze zich nog heel goed op deze school, ze heeft nog fijn een jaartje groep 2 in 't vooruitzicht waarin we verder gaan bekijken hoe ze zich handhaaft in 't reguliere onderwijs. ben natuurlijk ook wel erg bezorgd over eventueel ondersneeuwen/'verdwalen' in dit toch vrij drukke en veeleisende schoolsysteem. maar ja, ze wordt goed in de gaten gehouden, meer kunnen we nu ook niet doen denk ik.
Die toelatingen tegenwoordig zijn zó streng. Net wat je zegt, het ligt er ook maar net aan hoe eea omschreven wordt (buiten de 'meetbare' aspecten om). Maar verrassend, als Cato's spraak het uitgangspunt zou zijn. Ga je je er nog verder in verdiepen/ naar informeren? Heeft ze eigenlijk logopedie?quote:Op zondag 20 juni 2010 20:35 schreef trui het volgende:
en hangt het er maar net van af hoe de beperking op taalgebied wordt beschreven in 't rapport. ik denk ook dat dat nogal lastig gaat worden hoor,
en dan reageerde ik hierop, bevestigendquote:Op zondag 20 juni 2010 20:46 schreef trui het volgende:
nou ja, ze is er al weer even uit, dus misschien zijn de criteria inderdaad sindsdien zo erg bijgesteld dat 't niet meer tot de mogelijkheden behoort. kijk, Cato heeft vooral baat bij structuur & duidelijkheid + veiligheid. waar dat dan precies 't best te vinden is maakt me niet uit. maar ik kan me wel voorstellen dat je in cluster4 ook wel weer een soort extra onrust hebt door ingewikkeld gedrag van medeleerlingen.
Wat vervelend om te horen, zeg! Maar tegelijkertijd wel erg goed, denk ik, als je een ouder bent van een autistisch kind.quote:Op zondag 20 juni 2010 21:30 schreef Groofsken het volgende:
En toch... ik vond het geen veilige, rustige of prettige leeromgeving. Ik had in elke groep een aantal kinderen zitten waar ik nauwelijks sympathie voor op kon brengen..... pfff, heftig vond ik het en niet fijn.
Ja, vooral havo-vwo.quote:Op zondag 20 juni 2010 21:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat vervelend om te horen, zeg! Maar tegelijkertijd wel erg goed, denk ik, als je een ouder bent van een autistisch kind.
Heb je in deze context alleen met leerlingen op havo/vwo-niveau gewerkt, en zou het verschil met het vmbo misschien erg groot zijn? Ik heb zeer geringe ervaring met jongeren met autisme dus ik zou niet durven generaliseren, maar ik ken het vmbo vrij goed en voor jongeren die geen bijzondere leer- en gedragsproblemen hebben is het vaak al zo lastig om er te overleven. Ik zou niet weten hoe een kind met autisme zich er doorheen moet slaan.
Ik denk dat dat het sleutelwoord is. Een kind met een ASS zal echt verzuipen op een school waar de mentoren alleen de criminele probleemgevallen kennen en voor de rest hopen dat er niemand neergestoken of verkracht wordt. [/beetje overdreven maar u snapt mequote:Op zondag 20 juni 2010 21:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat vervelend om te horen, zeg! Maar tegelijkertijd wel erg goed, denk ik, als je een ouder bent van een autistisch kind.
Heb je in deze context alleen met leerlingen op havo/vwo-niveau gewerkt, en zou het verschil met het vmbo misschien erg groot zijn? Ik heb zeer geringe ervaring met jongeren met autisme dus ik zou niet durven generaliseren, maar ik ken het vmbo vrij goed en voor jongeren die geen bijzondere leer- en gedragsproblemen hebben is het vaak al zo lastig om er te overleven. Ik zou niet weten hoe een kind met autisme zich er doorheen moet slaan.
Hmja, dat laatste is misschien niet helemaal waar. Ik ken één vmbo-school die vrij kleinschalig is, waar een goede sfeer tussen leerlingen en docenten bestaat en tussen docenten onderling. In zo'n sociaal veilige omgeving zie ik het wél voor me.
Echolalie?quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:35 schreef Keshet het volgende:
Dank je voor je reactie Oxy!
Dus, het 'niet merken' van dingen van je lijf, zoals honger, dorst, pijn, etc. had jij dus waarschijnlijk al als baby!
Ik weet niet of je hier antwoord op kunt geven maar: Toen je spraak op gang kwam, was je toen vooral bezig ook met het herhalen van dingen die je eens gehoord had i.p.v. iets vertellen in je eigen woorden? (Er is een woord voor, maar ik kan er even niet opkomen. Sorry.)
wat bedoel je precies met speciaal basisonderwijs? ik dacht dat ik het daar al over had!quote:Op zondag 20 juni 2010 22:43 schreef poemojn het volgende:
Trui, misschien kun je ook nog in het speciaal basisonderwijs kijken? Alleen moet er dan nog geen indicatie voor clusteronderwijs liggen dacht ik, maar dat kun je daar beter navragen.
*In oren knoopt voor later nut*quote:Op zondag 20 juni 2010 23:41 schreef p_iglet het volgende:
er is een verschil tussen speciaal basisonderwijs. SBO's en cluster onderwijs.
Voor clusteronderwijs is een CIZ indicatie nodig. Cluster 1 = blinden/slechtzienden, Cluster 2 = doven/ ernstige spraak/taalproblemen, Cluster 3=tyltyl/mytyl onderwijs, Cluster 4=gedragshandicap of psychiatrische problemen
SBO= speciaal basisonderwijs, dat is minder ernstig, bijvoorbeeld kinderen die vanwege een flinke dyslexie met normale intelligentie niet mee kunnen komen op een normale basisschool, of andere lichte leerproblemen die beter af zijn in net iets kleinere klassen dan regulier onderwijs. Dit zijn de oude MLK en LOM scholen. Hoewel MLK scholen op sommige plekken nog steeds bestaan. ZMLK valt dan weer onder cluster 3 onderwijs dacht ik.
De SBO kinderen zijn ook de kinderen die vooral bedoeld worden met die weer samen naar school campagnes, niet de kinderen die in het clusteronderwijs zitten.
Dit. Hoe gaat het met slapen en de onrust?quote:Op donderdag 1 juli 2010 07:39 schreef Vicky het volgende:
Lois, hoe gaat het nu met Eva en natuurlijk ook met jullie??
Ik denk dat het Dipiperon (ook wel Pipamperon) is, wat je bedoeld. Maar als 'stille' lurker, hoop ik echt dat t werktquote:
Vragen herhalen, handelingen herhalen (eten en drinken). Ze is de grip kwijt. Ze wil duidelijkheid, en die heeft ze nu niet (genoeg). Vakantie = lege tijd. Lege tijd = kliertijd (slaan). Controle behouden (broer moet alles doen wat ze wil). Alles om duidelijkheid en tijd op te vullen.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 11:17 schreef _Ingrid_ het volgende:
Ze is wel constant aan het zeuren. Erg vermoeiend. Ze wil alleen maar eten en drinken. En Tyler moet alles doen wat ze wil, anders krijgt hij een mep. En je kunt het niet altijd voor zijn.
Gelukkig gaat het tussendoor wel goed. Maar ik zie enorm op tegen de 4 weken alleen.
Klopt, ik heb volgende week nog vakantie. Ik baal ervan dan weer aan het werk te moeten. De bouwvak is juist de drukste periode op mijn werk, ik heb al gezegd dat ik niet ga overwerken om 's weekends bij mijn gezin te zijnquote:Op vrijdag 16 juli 2010 13:09 schreef lily het volgende:
Ik denk dat Ingrid bedoeld dat van de zes weken vakantie ze er vier alleen is overdag omdat Djeez maar twee weken vakantie heeft?
Duidelijk uitgelegd. Maar ik kan toch echt niet de hele dag voorkauwen zeg maar. Weet ff niet hoe ik dat moet zeggen. Wil niemand kwetsen!quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:35 schreef Oxymoron het volgende:
[..]
Vragen herhalen, handelingen herhalen (eten en drinken). Ze is de grip kwijt. Ze wil duidelijkheid, en die heeft ze nu niet (genoeg). Vakantie = lege tijd. Lege tijd = kliertijd (slaan). Controle behouden (broer moet alles doen wat ze wil). Alles om duidelijkheid en tijd op te vullen.
Vakantie kan een ramp zijn voor ''ons soort mensen''.
Hebben jullie al picto's? En heb je ''Geef me de 5'' (Colette de Bruin) al gelezen? Die is super duidelijk in het uitleggen van dit soort gedrag. Het gedrag moet je niet aanpakken, daar kan ze niks aan doen.
De oorzaak moet je aanpakken. En dan verdwijnt het gedrag ook.![]()
Is zij ''vervelend'', dan zijn de anderen niet duidelijk genoeg.
En dat is geen zeuren, hoor!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |