abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82091248
Hier weer verder.

Vorige topics:
(ouders van) kinderen met autisme
(ouders van) kinderen met autisme deel 2
(ouders van) kinderen met autisme deel 3
(Ouders van) kinderen met autisme deel 4
(Ouders van) kinderen met autisme deel 5
(ouders van) jonge kinderen met autisme deel 6
(ouders van) jonge kinderen met autisme deel 7
(ouders van) jonge kinderen met autisme deel 8
(ouders van) jonge kinderen met autisme deel 9
(ouders van) jonge kinderen met autisme deel 10
(ouders van) jonge kinderen met autisme deel 11
(ouders van) jonge kinderen met autisme deel 12
(ouders van) jonge kinderen met autisme deel 13
(ouders van) jonge kinderen met autisme deel 14
(ouders van) jonge kinderen met autisme deel 15
(ouders van) jonge kinderen met autisme deel 16
(ouders van) jonge kinderen met autisme deel 17

Laatste reacties:
quote:
Op zondag 30 mei 2010 00:24 schreef Lois het volgende:
Ik denk dat dat altijd moeilijk blijft livelink. Het is ook iets waarvan je vooraf vaak de gevolgen wel kan inschatten maar ze kunnen je ook zo weer verrassen. Het blijft een continue afweging vrees ik. Is het het waard? Of is het beter om het niet te doen?
Vaak is het bij eva dan ook nog zo dat ze helemaal niet reageert op dingen waarbij ww het wel incalculeren en van andere dingen onverwachts toch weer van het padje af is.
Moeilijk!
quote:
Op zondag 30 mei 2010 03:12 schreef Gaoxing het volgende:
Nou ja, dan werkt het overdag tenminste goed Lois Ze heeft natuurlijk wel een hele tijd zo'n idioot slaapritme gehad, het zal misschien ook wat tijd kosten om dat te doorbreken. Dat vind ik zelf zelfs moeilijk.

Ik blijf voor jullie duimen
quote:
Op zondag 30 mei 2010 08:25 schreef Twinkly het volgende:
Lois wat fijn dat het erop lijkt dat de Ritalin overdag een positief effect geeft zodat ze haar rust kan vinden.
Ik denk inderdaad dat, zoals Gaoxing zegt, ze nog zo in het oude slaapritme zit en dat dat niet een-twee-drie veranderd. Ik duim voor jullie allemaal dat ze snel beter en langer zal slapen 's nachts
quote:
Op zondag 30 mei 2010 08:57 schreef Muks het volgende:
Lois het klinkt heel bekend dat kinderen ineens wakker worden om vervolgens totaal klaar wakker te zijn tot heeeel laat... Maar wat fijn dat het overdag in elk geval effect heeft !!
*zet duimen aan voor betere nachten*
quote:
Op zondag 30 mei 2010 09:35 schreef Mwanatabu het volgende:
Fijn dat ze het in ieder geval goed oppikt Lois Dat scheelt misschien al iets qua gevoel, dat je weet dat het een positief effect heeft. En 's nachts...tja...ik denk/hoop idd dat het een kwestie is van het patroon doorbreken en dus van de lange adem. Lukas is hier in de loop van tweeëneenhalf jaar zindelijk geworden bijvoorbeeld, en qua slapen hebben ze hem eindelijk eindelijk aangeleerd dat hij gaat spelen met wat er naast bij bed klaarligt als hij wakker wordt (nieuwe patroon) in plaats van dat hij heel hard gillend en zingend lekker zijn beddengoed aan repen scheurde en dan verder ging met het behang en de gordijnen (oude patroon).
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_82091955
Lois, fijn dat het werkt.
Ik moest ook even slikken toen we ritalin kregen, maar de jongens doen het er zo goed op. En soms, in een speeltuin bijvoorbeeld, vraagt de oudste ook of hij het niet hoeft, zodat hij lekker wild kan spelen. Prima. Laatst was hij erg druk (gezwommen, dus geen medicatie) en toen zouden we nog uit eten gaan. "Doe me maar een pil, dan ben ik rustig in het restaurant", zei hij toen ik wat vaak moest mopperen.

Ben even wat afwezig geweest. Heb wel steeds gelezen. Teveel bezig met de situatie van mijn jongens.....
Ben thuis weer erg druk met alles rondom alles regelen.

Wil een PGB voor de jongste.... maar dan moet je tegenwoordig op audientie komen bij bureau jeugdzorg. Ik neem mijn case-manager (orthopedagoog) mee naar het gesprek. Ik ben zo bang dat ze me onder de tafel lullen.

Telefoongesprek:
Ik: Waar kan ik de formulieren vinden om een PGB aan te vragen?
TR*T van bjz: Waarom wil je een pgb aanvragen?
Ik: Mijn zoon heeft asperger en ADHD?
TR*T van bjz: Ja, en?
Ik: Nou, het is soms erg lastig en ik wil graag hulp en ook voor hem.
TR*T van bjz: Ja, en?
Ik: ?????
TR*T van bjz: Waarvoor wil je dan hulp? Waar wil je precies het pgb voor inzetten?
(gelukkig had ik net die ochtend met de orthopedagoge rond de tafel gezeten om alles op papier te zetten)
Dus ik lees dat lijstje voor.
TR*T van bjz: Nou, dan kunnen we een afspraak maken.
Die mevrouw klonk zo bot en afhoudend. Ik heb gewoon buikpijn voor morgen.

Iedereen weer een hele dosis sterkte toegewenst.....
uit een aspergernest
pi_82093248
Hee, Lois.

Ik was dit topic even uit het oog verloren. Ik hoop dat Eva baat heeft bij de medicatie en ik herken je emoties hieromheen.
Ik heb dit nu niet meer trouwens omdat ik zie wat het voor onze zoon doet maar twijfel blijft ook omdat er altijd zo'n negatief sfeertje omheen hangt (voornamelijk gecreeerd door buitenstaanders die makkelijk praten hebben ). De artsen zeggen tegen ons; u doet uw kind tekort als u het niet doet. En je geeft je kind toch ook de benodigde medicijnen als het ziek is?
pi_82093445
Je hebt ook nog die lobby tegen Ritalin de laatste jaren, alsof je je kind voor de lol medicijnen toedient of omdat dat zo "lekker makkelijk" is.
Voorbeeld en het antwoord van Ouders Online: http://www.ouders.nl/mdiv2009-adhd-nokidding.htm
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_82094660
Het artikel van No Kidding staat er blijkbaar niet meer maar ik ken uiteraard de opmerkingen: lekker makkelijk heh, je kind met een pilletje rustig houden omdat je er zelf niet toe in staat bent en ADHD is verzonnen door ouders die hun kinderen niet kunnen/willen opvoeden... etc
Mensen die denken dat ADHD alleen om "druk zijn" gaat.

pi_82094923
Ja ik snap dat dus echt niet.
Geen verstand hebben van waar het om gaat maar wel roepen dat de ouders niet op kunnen voeden.
  zondag 30 mei 2010 @ 12:33:05 #7
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_82095063
Lois wat fijn dat het iig iets doet in positieve zin tot dusverre , merkt ze zelf ook dat ze rustiger was overdag nu?
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_82095290
Ik vind het wel prettig dat, nu mijn zoon ouder wordt, hij ook beter in staat is zijn gevoelens te uiten en erover te vertellen; hoewel hij dit nog niet veel doet.

Maar hij krijgt vaker straf op school en dan moet hij in de pauze tussen de middag binnenblijven.
Dan kan hij zijn opgekropte energie dus niet kwijt en moet daarna nog een middag op zijn stoel zitten. Hij vertelt dan dat de drang om te bewegen - om op te staan - echt enorm wordt. Iets dat hij niet tegen kan gaan. Hij gaat dan echt trillen en het niet mogen bewegen uit zich door middel van geluiden maken (waar hij dan weer straf voor krijgt).
Ook vertelde hij afgelopen week ineens dat hij niet meer wil gymen.
Nu blijkt dus dat ze vaak ballenspelen doen en er dan 3 ballen in zo'n spel zitten.
Dat trekt hij niet, zegt ie. Hij kan niet 3 ballen in de gaten houden en wordt dan totaal overprikkeld en gaat zich slecht voelen.
  zondag 30 mei 2010 @ 12:47:15 #9
11682 Moonah
Jolie femme
pi_82095570
quote:
Op zondag 30 mei 2010 12:38 schreef lily het volgende:

Maar hij krijgt vaker straf op school en dan moet hij in de pauze tussen de middag binnenblijven.
Dan kan hij zijn opgekropte energie dus niet kwijt en moet daarna nog een middag op zijn stoel zitten. Hij vertelt dan dat de drang om te bewegen - om op te staan - echt enorm wordt. Iets dat hij niet tegen kan gaan. Hij gaat dan echt trillen en het niet mogen bewegen uit zich door middel van geluiden maken (waar hij dan weer straf voor krijgt).

Oh, wat rot. Kan hij het zijn leerkracht duidelijk maken? Of jij?
En van die 3 ballen ga ik even in mijn achterhoofd houden. Ik geef soms ook dergelijke spellen met gym.

Lois, hoera voor het positieve effect! Óp naar rustiger tijden!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Jubileum moderator zondag 30 mei 2010 @ 12:49:24 #10
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_82095657
Het effect van gisteren is vandaag totaal niet aanwezig Het behang is al van de muur en ze heeft al tig keer op de gang gestaan (waar het behang er toch al af moest maar niet perse vandaag )
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 30 mei 2010 @ 12:53:39 #11
11682 Moonah
Jolie femme
pi_82095804
Oh...
pi_82095856
Lois
pi_82096368
quote:
Op zondag 30 mei 2010 12:47 schreef Moonah het volgende:
Oh, wat rot. Kan hij het zijn leerkracht duidelijk maken? Of jij?
Hij vertelde me dit vrijdag pas dus ik ga wel even met zijn leerkracht overleggen. Hij denkt altijd prima mee met ons dus dat zit wel goed.
Maar hij heeft een klas met 33 kinderen dus hij kan ook niet altijd alles "goed doen" voor D en dat begrijp ik.

Maar dat D nu af en toe zelf met dingen komt is echt fijn

Lois
  Jubileum moderator zondag 30 mei 2010 @ 13:15:45 #14
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_82096554
Dat lijkt mij ook heel fijn Lily, dat hij zelf zo goed kan uitleggen wat er mis is en waarom het niet lukt.
Eva ♥ en Iris ♥
pi_82096741
Lois

De moeder van een klasgenootje is helemaal in de war. Ze heeft een zwaar autistische zoon. Ze hebben hulp gevraagd maar er wordt doodleuk gezegd dat zijn situatie niet ernstig genoeg is en dat ze dus geen hulp krijgen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_82097206
quote:
Op zondag 30 mei 2010 12:49 schreef Lois het volgende:
Het effect van gisteren is vandaag totaal niet aanwezig Het behang is al van de muur en ze heeft al tig keer op de gang gestaan (waar het behang er toch al af moest maar niet perse vandaag )
Oh geweldig
Kan ook zijn omdat de Ritalin de normale regelmaat ergens anders heen dwingt als het ware misschien? Of het valt misschien wat "anders". Lukas heeft ook weleens een dag dat je continu checkt of je het spul wel of niet aan hem gegeven had
  zondag 30 mei 2010 @ 15:21:45 #17
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_82101713
quote:
Op zondag 30 mei 2010 13:31 schreef Mwanatabu het volgende:
Kan ook zijn omdat de Ritalin de normale regelmaat ergens anders heen dwingt als het ware misschien? Of het valt misschien wat "anders".

Kan beide, heel goed. Vooral dat van die regelmaat die anders wordt. De eerste weken viel ik soms gewoon helemaal stil in een, woedebui. Omdat ik op mijn primaire manier reageerde, in eerste instantie, maar dat was niet nodig. En dat merkte ik dan ineens.
quote:
Lukas heeft ook weleens een dag dat je continu checkt of je het spul wel of niet aan hem gegeven had
Ja, zulke dagen heb ik ook, dat ik wel 2x mijn pillendoos aan de leiding moet laten zien, omdat ze niet geloven dat ik 't opheb. En dan heb ik zelf, ook al een keer gekeken.
Soms lijkt het wel, alsof ik ''erdoorheen'' breek. En dat voelt verschrikkelijk moeilijk.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zondag 30 mei 2010 @ 15:23:54 #18
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_82101820
quote:
Op zondag 30 mei 2010 13:20 schreef Vicky het volgende:
De moeder van een klasgenootje is helemaal in de war. Ze heeft een zwaar autistische zoon. Ze hebben hulp gevraagd maar er wordt doodleuk gezegd dat zijn situatie niet ernstig genoeg is en dat ze dus geen hulp krijgen.
Bezwaar aantekenen op het indicatiebesluit! (binnen 6 weken!).
En als er nog geen indicatie is; dan kan ze naar MEE gaan, voor ondersteuning voor de aanvraag van de zorg. Zonder indicatiebesluit kan een ''mevrouwtje'' (zegmaar even grof) niet blèren dat ze geen zorg mogen krijgen.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
  zondag 30 mei 2010 @ 15:24:33 #19
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_82101848
Jeetje Oxy, wat kun je dat goed uitleggen.

Teleurstellend dus Lois, maar misschien morgen weer beter?
  zondag 30 mei 2010 @ 16:34:32 #20
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_82105025
Lois wat moeilijk dat ze vandaag weer zo tomeloos energiek is. Hopen dat dat een uitschieter was en dat het morgen weer meer is zoals gisteren
I`m not weird. I`m limited edition.
  zondag 30 mei 2010 @ 17:01:27 #21
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_82106097
Lijkt me moeilijk en lastig om dan tóch door te gaan. Hopelijk is het dan nu zo dat ze vannacht dan wél slaapt. (dat het soort van omgekeerd ritme wordt ofzo)
Sterkte met de lange adem.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  zondag 30 mei 2010 @ 17:12:17 #22
1762 YPPY
Yppiaans
pi_82106541
Vicky, ik heb je al gepm'd, maar mijn advies dus ook om bij MEE langs te gaan.

Lois, jammer dat het zo gaat, maar dit zegt ook zo weinig. De buien kunnen best blijven, ook al zijn ze minder. En het zal voor Eva ook heel vreemd zijn om zich zo anders te voelen, wat ze daarmee moet. Daardoor is ze misschien ook wel meer gespannen.
Je kunt per dag het aangeven met -- / - / +- / + / ++ oid, dan is het makkelijker om vanaf een 'afstandje' vorderingen te zien.

Moonah, hoe gaat het bij jullie? Is die afspraak inmiddels geweest?

wendytje, als ze zo moeilijk doen, kan het soms ook helpen om (zeker van jezelf overkomen, al voel je je niet zo) om te zeggen dat je de toelichting graag geeft, maar dan op papier. Of tijdens een gesprek. Jezelf niet verdedigen (dat kost heel veel energie en frustratie), maar helder voor ogen houden wat je doel is van een gesprek (dat formulier krijgen, niks meer en niet minder). Lastig he, zoiets.

Goede tips Mwana, om het niet-gewenste patroon te vervangen voor een gewenst patroon.

Verstandig dat je het op school gaat bespreken lily. Misschien dat jullie samen kunnen kijken wat wel een effectieve straf is. Hij wordt nu driedubbel gestraft: binnenblijven en daardoor zijn energie niet kwijt kunnen wat extra straf oplevert. Misschien is het voor hem al voldoende om hem de eerste 5 minuten van de pauze binnen te houden, zodat hij wel weet dat iets niet mag, maar hij wel de kans krijgt rustiger te worden. Fijn dat de leerkracht goed mee denkt.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_82108709
Ik tvp weer even. Later als mijn hoofd rustiger is lees ik wel even goed terug.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  zondag 30 mei 2010 @ 20:23:39 #24
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_82114423
Lois

Livelink dat van die ballen zou ik idd ook zelf niet verzonnen hebben, maar klinkt oh zo logisch, evenals straf met straf als gevolg.
Dan moet er dus gezocht worden naar een manier waarop hij toch nog (even) kan ontladen voor de middag begint...
  Jubileum moderator maandag 31 mei 2010 @ 20:54:17 #25
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_82162265
Juf vond Eva ook rustiger vandaag, opvallend zelfs Eva kwam op me af rennen vandaag toen ik thuis kwam en zei heel trots en ook verbaast "het ging zo goed op school vandaag mama!' alsof ze voelt dat het iets doet...
Slapen ging iets beter, tot 2 uur vannacht geslapen ditmaal.
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 31 mei 2010 @ 20:55:45 #26
274310 agenda
altijd vol!
pi_82162372
Fijn Lois, ik duim dat het steeds een beetje beter gaat.
pi_82162417
Eva

Ik heb vandaag even met de moeder van Ambers klasgenootje staan praten. Ze heeft wel een hele vage maatsch.werkster hoor. Die heeft gezegd dat autisme wel over zal gaan en dat het niet raar is dat een 5 jarig jongetje zichzelf niet aan kan kleden.
Ze is al met mee bezig maar de wachttijd is ontzettend lang.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Jubileum moderator maandag 31 mei 2010 @ 21:01:22 #28
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_82162792
Ja maar Vicky autisme gaat toch ook vanzelf over?Je weet wel, op die dag dat pasen en pinksteren op 1 dag vallen
Eva ♥ en Iris ♥
pi_82162890
quote:
Op maandag 31 mei 2010 21:01 schreef Lois het volgende:
Ja maar Vicky autisme gaat toch ook vanzelf over?Je weet wel, op die dag dat pasen en pinksteren op 1 dag vallen
oh ik dacht dat het overging op 30 februari...
vaag mens zeg!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  maandag 31 mei 2010 @ 21:06:00 #30
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_82163109
quote:
Op maandag 31 mei 2010 20:54 schreef Lois het volgende:
Juf vond Eva ook rustiger vandaag, opvallend zelfs Eva kwam op me af rennen vandaag toen ik thuis kwam en zei heel trots en ook verbaast "het ging zo goed op school vandaag mama!' alsof ze voelt dat het iets doet...
Slapen ging iets beter, tot 2 uur vannacht geslapen ditmaal.
Wauw!
Nu het slapen nog! Maar wat is dit al fijn zeg. Althans... ondanks dat ik me jouw twijfel wel kan voorstellen omdat jij beslist dat zij het gaat slikken, maar toch... als het er voor zou zorgen dat de scherpste randjes qua drukte en gedrag er een klein beetje af kunnen zou het voor haarzelf wrsch ook veel prettiger zijn lijkt me.
Moeilijk om te formuleren omdat je in dit geval zo duidelijk 'over' iemand praat terwijl die haar mening nooit echt helemaal kan geven.
  Jubileum moderator maandag 31 mei 2010 @ 21:08:21 #31
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_82163257
Ik snap je, en jij snapt mij
Eva ♥ en Iris ♥
pi_82163354
quote:
Op maandag 31 mei 2010 21:02 schreef Vicky het volgende:

[..]

oh ik dacht dat het overging op 30 februari...
vaag mens zeg!
Ja, hier is het niet overgegaan omdat ik de papieren niet in 67-voud op tijd had ingeleverd bij het CIZ. Jeweetwel, die formulieren die je ontheffen van je status als IJskastmoeder.
  maandag 31 mei 2010 @ 21:37:24 #33
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_82165189
En ík ben genezen toen ik 18 werd. Op 22 april 2003.
Ik werd wakker en het was zover. Ineens, had ik geen zorg meer nodig.
Genezen!

(Want zo schijnen mensen te denken; autisten zijn kinderen. Vooral vroeger wisten de mensen niet eens dat er volwassenen, met autisme waren. Dat het met 18 overging. Ofzo.
Dus mijn reactie hierboven is cynisch zowel als tragisch. Want toen ik 18 werd, toen brak de ''hel'' pas volledig los. )
pi_82167146
Wat fijn dat het al "iets" doet Lois. Gaat het innemen van de Ritalin nu goed?
Ik duim voor je dat haar nachten steeds iets langer gaan duren
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  maandag 31 mei 2010 @ 22:27:49 #35
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_82168495
Ik begrijp niet hoe mensen kunnen denken dat autisme overgaat. Ik hoop voor jullie dat de Ritalin werkt voor Eva, Lois.

Oxy, ik vertelde pas over jou aan een vriendin van mij. Zij heeft een autistische zoon en ik vertelde over dit topic en hoe duidelijk jij bepaalde dingen kan verwoorden. Ze vond het erg knap en was ook wel een beetje verbaasd. Zowel zij als ik komen in ons werk ook regelmatig mensen met autisme tegen en je komt dat niet vaak tegen, zo duidelijk als jij je kan verwoorden. Dus misschien komt ze hier ook een keer meelezen.
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
  dinsdag 1 juni 2010 @ 14:46:37 #36
35189 Troel
scherp en bot
pi_82189870
quote:
Op maandag 31 mei 2010 21:37 schreef Oxymoron het volgende:
En ík ben genezen toen ik 18 werd. Op 22 april 2003.
Ik werd wakker en het was zover. Ineens, had ik geen zorg meer nodig.
Genezen!

(Want zo schijnen mensen te denken; autisten zijn kinderen. Vooral vroeger wisten de mensen niet eens dat er volwassenen, met autisme waren. Dat het met 18 overging. Ofzo.
Dus mijn reactie hierboven is cynisch zowel als tragisch. Want toen ik 18 werd, toen brak de ''hel'' pas volledig los. )

Ik hoop voor je dat je snel uit de hel komt, maar ben bang dat de hel de rest van je leven gaat duren. Als ik kijk naar mijn ervaringen met UWV en dergelijke heb ik alleen maar respect voor je dat jij daar nog veel meer mee te maken heb dan ik
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 3 juni 2010 @ 21:19:27 #37
11682 Moonah
Jolie femme
pi_82301853
quote:
Op zondag 30 mei 2010 17:12 schreef YPPY het volgende:

Moonah, hoe gaat het bij jullie? Is die afspraak inmiddels geweest?
Lief dat je ernaar vraagt.
Wij hebben de afgelopen weken een hele zwik onderzoeken, vragenlijsten en gesprekken gehad. Daaruit blijkt dat er idd sprake is van pervasieve ontwikkelingsproblemen (oftewel autistische trekken), maar tevens hebben zij Thies (net als wijzelf) ervaren als een kind dat wel duidelijk op zoek is naar contact. Vooralsnog schrijven zij zijn gedrag toe aan zijn spraaktaalstoornis. Omdat zijn intelligentie en zijn spraak niet synchroom lopen, heeft hij een heel duidelijk besef van zijn 'handicap' op verbaal gebied, en wordt hij daardoor onzeker. Om toch veiligheid voor zichzelf te creëren is hij heel structuurbehoeftig en star en rigide in zijn gedrag. Blijven er nog wat ASS gedragingen over die niet vanuit deze visie te verklaren zijn, maar de insteek is nu zijn taal en om dan later te kijken wat er 'over' is van de autistische gedragingen en evt verder onderzoek te plegen.
Het advies is nu een cluster 2 school, oftewel een aantal jaren speciaal onderwijs op een taal/spraakschool.
Nu de indicatie zien rond te krijgen, maar daar krijgen we gelukkig veel hulp bij.
  donderdag 3 juni 2010 @ 21:24:05 #38
1762 YPPY
Yppiaans
pi_82302140
Dat klinkt heel logisch Moonah, zoals je het uitlegt. En dan is zo'n cluster 2 school wel even heel fijn. En handig ook dat je dit nu weet voordat hij vier is. Zit er zo'n school in de buurt?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
  donderdag 3 juni 2010 @ 21:29:46 #39
11682 Moonah
Jolie femme
pi_82302505
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 21:24 schreef YPPY het volgende:
Dat klinkt heel logisch Moonah, zoals je het uitlegt. En dan is zo'n cluster 2 school wel even heel fijn. En handig ook dat je dit nu weet voordat hij vier is. Zit er zo'n school in de buurt?
ja, het streven is dit rond te krijgen voor zijn vierde verjaardag. En er zit hier in de buurt zo'n school.
Al zal hij (als het doorgaat) dan wel met een busje moeten gaan, meestentijds. Dat vind ik sneu, voor zo'n toch nog wel heel klein ventje.
  donderdag 3 juni 2010 @ 21:36:32 #40
1762 YPPY
Yppiaans
pi_82302936
Op zo'n moment is het echt weer een frutje, terwijl hij soms ook al een kleuter lijkt. Hij komt toch ook stoer over. Het is ook meteen weer een stempel op je kind, 'met een busje'.
*OUD heilige*
  donderdag 3 juni 2010 @ 21:38:21 #41
11682 Moonah
Jolie femme
pi_82303050
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 21:36 schreef YPPY het volgende:
Het is ook meteen weer een stempel op je kind, 'met een busje'.
Mwaoh, daar maak ik me nog de minste zorgen over.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 00:01:05 #42
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_82311292
Bij onze kinderen op school komen ook heel wat kinderen met een busje (streekschool). Ik snap het probleem niet om je kind met een busje naar school te laten gaan...

Moonah, klinkt inderdaad wel logisch, hopelijk zijn het inderdaad alleen gedragingen en gaat het met betere begeleiding over.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  vrijdag 4 juni 2010 @ 01:59:56 #43
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_82314204
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 00:01 schreef Grijs het volgende:
Bij onze kinderen op school komen ook heel wat kinderen met een busje (streekschool). Ik snap het probleem niet om je kind met een busje naar school te laten gaan...
Bij ons gaan bijna alle kinderrn met een busje, en ik snap het probleem best wel. Ik moet na iedere grote vakantie nog steeds even slikken als ze wegrijden. Niet dat dat vreselijk is, maar toch.... wel slikken.

Klinkt als een gedegen onderzoek Moonah, en fijn dat er een cluster 2 school in de buurt is.
pi_82315124
@moonah.... ik ken twee kinderen die op een cluster 2 zitten. De een heeft twee autibroers, maar toch zelf alleen cluster 2 diagnose. De ander vertoont idd autitrekjes, maar het is echt een rec 2 kind.
Ik hoop dat jullie merken dat hij op de goede plek zit. Dat maakt het vaak wat makkelijker voor de ouders, als ze zien dat het kind het goed doet school.
Het busje zou voor mij ook een drempel zijn..... maar wat het beste is, doe je dan gewoon.
uit een aspergernest
pi_82334900
Oh ik vond het busje geweldig. Lukas ook.
En het was een fijne bevestiging van zijn "etiketje" aangezien er niks aan hem te zien is en ik horendol werd van de opmerkingen van "ik zie niks geks aan hem hoor". Want: alleen kinderen waar ECHT IETS MIS MEE IS gaan met het busje.
Dat is natuurlijk niet zo, maar het gaf mij een handvat om mee te schermen omdat sommige mensen helaas zo denken. Het wordt blijkbaar pas duidelijk als je dingen begint te zeggen als: "Nee, hij zit voor niks in dat busje, vinden we interessant. We gaan hem ook opgeven voor het Syndroom van Gaga volgende week. "
pi_82338308
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 16:49 schreef Mwanatabu het volgende:
We gaan hem ook opgeven voor het Syndroom van Gaga volgende week. "
*PROEST!!!!!*
ik pieste bijna in mijn box......
die houden we erin
uit een aspergernest
pi_82366119
Loïs hoe is het van de week met Eva gegaan ?
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  zondag 6 juni 2010 @ 09:10:56 #48
35189 Troel
scherp en bot
pi_82385577
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 16:49 schreef Mwanatabu het volgende:
Oh ik vond het busje geweldig. Lukas ook.
En het was een fijne bevestiging van zijn "etiketje" aangezien er niks aan hem te zien is en ik horendol werd van de opmerkingen van "ik zie niks geks aan hem hoor". Want: alleen kinderen waar ECHT IETS MIS MEE IS gaan met het busje.
Dat is natuurlijk niet zo, maar het gaf mij een handvat om mee te schermen omdat sommige mensen helaas zo denken. Het wordt blijkbaar pas duidelijk als je dingen begint te zeggen als: "Nee, hij zit voor niks in dat busje, vinden we interessant. We gaan hem ook opgeven voor het Syndroom van Gaga volgende week. "
Zo had ik het nog niet bekeken. Ik kan me goed voorstellen dat het ergens wel prettig is, maar toch, het lijkt me heel moeilijk om niet zelf je kind naar school te kunnen brengen en dergelijke.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_82386184
verkeerde topic.
  zondag 6 juni 2010 @ 10:35:21 #50
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_82386635
Moonah, het verhaal klinkt wel logisch, dat Thies door zijn verbale handicap en zijn besef ervan zo begrensd wordt en dat hij zelf technieken heeft ontwikkeld om daar mee om te kunnen gaan. Goed dat jullie het zelf eigenlijk zelf ook al zo snel gezien hadden, trouwens. Dat gaat Thies hopelijk een heleboel extra frustratie schelen, zeker als je hem snel op een school krijgt waar hij op zijn plek zit

Mwana, ik moest echt even lachen om je 'Syndroom van Gaga', maar eigenlijk is het natuurlijk te triest voor woorden. Het is wel verfrissend om op zo'n manier een andere benadering van het zo (ook door mij) gevreesde busje te krijgen. Ik zit nog duidelijk te veel vast in mijn eigen denkpatroon daaromtrent. Ik leer van je.

Lois, durf je al een evaluatie van een week Ritalin te geven?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_82392013
quote:
Op zondag 6 juni 2010 10:35 schreef livelink het volgende:
Lois, durf je al een evaluatie van een week Ritalin te geven?
Daar ben ik ook heel benieuwd naar.
uit een aspergernest
  Jubileum moderator zondag 6 juni 2010 @ 13:39:55 #52
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_82392441
De 1e week ging best goed. Juf merkt dat ze rustiger is, wij merken hetzelfde. Qua slapen geen verandering, en er zijn ook dagen bij dat we niks merken van de ritalin, dat ze net zo ontrustig is als anders.
Gisteren was zo'n dag bijvoorbeeld.
Vandaag merk je wel weer meer, de dosis is gisteren omhoog gegaan en je ziet haar weer kalmer worden.

Nog geen opzienbarende veranderingen maar we zijn tot nu toe niet ontevreden.
Eva ♥ en Iris ♥
pi_82393924
Voorzichtig optimistisch dus, hopelijk wordt het slapen ook snel beter
pi_82394561
wij hebben voor het slapen melatonine.... maar dat had jij ook al gehad, toch Lois? Bij jou werkte dat onvoldoende, als ik het me goed herinner... ook iets met te grote pillen?
bij ons werkt dat erg goed......
uit een aspergernest
pi_82394735
quote:
Op zondag 6 juni 2010 13:39 schreef Lois het volgende:
De 1e week ging best goed. Juf merkt dat ze rustiger is, wij merken hetzelfde. Qua slapen geen verandering, en er zijn ook dagen bij dat we niks merken van de ritalin, dat ze net zo ontrustig is als anders.
Gisteren was zo'n dag bijvoorbeeld.
Vandaag merk je wel weer meer, de dosis is gisteren omhoog gegaan en je ziet haar weer kalmer worden.

Nog geen opzienbarende veranderingen maar we zijn tot nu toe niet ontevreden.
Merk je ook een piek in onrust na ongeveer 3 uur dat de Ritalin gegeven is? Want dat heeft Lukas ook heel sterk, dat als het goedje uitgewerkt raakt hij even extra in een fiep vliegt.

Bij hem is de oplossing dus om maar 3 uur tussen de doseringen te laten zitten (om 8, 11 en 14 uur).

Oorspronkelijk was het dus 8, 12 en 16 uur, met het gevolg dat hij niet goed at en sliep en door de dag heen nogal een golfpatroon had tussen standje zombie en standje Turbo-Henkie.

Met het huidige patroon heeft hij veel meer stabiliteit en rond 17:00 wel weer trek en kan hij rond 20:00 naar bed gebracht worden (was eerst 22:30 en dik drama 's nachts).
  zondag 6 juni 2010 @ 15:31:17 #56
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_82397259
(Ik weet dat het geen R&P is hier, sorry, maar bij R&P val ik nogal ''uit de toon'' )

Mijn slaapproblemen zijn weer terug. Afgelopen week, heb ik elke nacht gespookt, en maar 2 of 3 uur geslapen, dat is veel te weinig voor mij omdat ik ook veel prikkels te verwerken heb. Vrijdag ben ik heel erg mooi op tijd gaan slapen, en vannacht was het weer ellende. (tot half 5 wakker gelegen!)
En dan lig ik met mijn ouders in een grote caravan, maar dan is het echt ''te klein'', voor ons. Ratel ratel ratel.
Muziek aan, meezingen, muziek uit. Opstaan, 2x oxazepam genomen uit nood, werkt niet, springerig, wakker liggen en alle gedoe.
En chagerijnig.

Nu heeft het wellicht te maken met het schema van mijn Concerta en Ritalin. Dus toch gaat mijn moeder, naar de psychiater bellen morgen. Want als je (ik) te weinig slaapt, heb je ook nog eens, kans op psychose.
pi_82399832
Hele dikke kus Oxy
  zondag 6 juni 2010 @ 17:04:07 #58
37150 livelink
pi_82402325
Lois, voorzichtig optimisme is dus wel op zijn plaats. Fijn!

Oxy, wat een toestand. Komt het ook omdat je zo dicht op elkaars lip zit in zo'n caravan misschien? Ik hoop echt dat de psychiater morgen raad weet, want een psychose moet natuurlijk voorkomen worden. Ik wist niet dat je op vakantie was, ben je wel gewoon in Nederland?
  zondag 6 juni 2010 @ 17:30:21 #59
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_82403703
quote:
Op zondag 6 juni 2010 17:04 schreef livelink het volgende:
Ik wist niet dat je op vakantie was, ben je wel gewoon in Nederland?
Nee, ik ben niet op vakantie. Al 25 jaar gaan we naar dezelfde camping, elk weekend van april-oktober (seizoensplaats). En het heeft niks met de caravan te maken, het liefst slaap ik bij mijn ouders in bed, zelfs, dus dicht op de lip is, in dit geval, niet erg, juist fijn (geborgen).
Alleen mijn ouders, willen wél slapen.

Dank je Pvoesss
  zondag 6 juni 2010 @ 17:56:52 #60
37150 livelink
pi_82404786
OK, ik hoop dat het vannacht wel goed gaat in ieder geval. Sterkte voor jou en je ouders
  zondag 6 juni 2010 @ 18:59:13 #61
11682 Moonah
Jolie femme
pi_82407155
Oh Oxy, wat rot dat je 's nachts zo onrustig bent. Sterkte hoor, hopelijk weet je psychiater iets om het wat prettiger te maken voor je (en je ouders).

En Lois, jammer dat er 's nachts (nog?) geen verandering merkbaar is.

En ik heb er even over nagedacht, maar ik laat me toch kennen nu : het voelt best lullig dat er zo weinig gereageerd wordt op mijn bericht over Thies. Ik heb geprobeerd me er overheen te zetten, maar toch steekt het wel een beetje. Alsof het niet van belang is wat ik over hem vertel.
Mensen die wel hebben gereageerd, dank, dat doet me goed.
  zondag 6 juni 2010 @ 19:50:27 #62
35189 Troel
scherp en bot
pi_82409541
quote:
Op zondag 6 juni 2010 18:59 schreef Moonah het volgende:
Oh Oxy, wat rot dat je 's nachts zo onrustig bent. Sterkte hoor, hopelijk weet je psychiater iets om het wat prettiger te maken voor je (en je ouders).

En Lois, jammer dat er 's nachts (nog?) geen verandering merkbaar is.

En ik heb er even over nagedacht, maar ik laat me toch kennen nu : het voelt best lullig dat er zo weinig gereageerd wordt op mijn bericht over Thies. Ik heb geprobeerd me er overheen te zetten, maar toch steekt het wel een beetje. Alsof het niet van belang is wat ik over hem vertel.
Mensen die wel hebben gereageerd, dank, dat doet me goed.

quote:
Sommige mensen weten niet zo goed hoe ze moeten reageren en zijn bang verkeerde dingen te zeggen als ze wel reageren Ik denk dat die mensen binnenkort wel via de PM reageren.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_82409795
Moonah Ik had het nog niet gelezen. Ik weet ook niet goed wat te zeggen. Alleen een knuf te geven.

Wat ik me afvroeg, is bij iemand de opa en oma weleens mee geweest naar een gesprek? Dat willen mijn ouders graag. Ga het morgen op de groep sowieso wel vragen.
Helemaal nu Kim Tyler gisteren van de trap duwde zijn ze erg bezorgd. En ze willen wat meer weten van pdd-nos. Dat sommige dingen echt wel daardoor komen en hoe je er het beste mee om kan gaan.
  zondag 6 juni 2010 @ 20:00:27 #64
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_82410060
Ik weet idd niet goed hoe te reageren, de vorige keer (way back echt heel in het begin toen je vertelde van je vermoedens) zei ik iets en dat was idd precies mis omdat ik het niet goed begrepen had toen en nu weet ik het dus idd even niet zo heel goed.
En een 'Goh jeetje, wat rot zeg' vind ik dus echt zo lullig klinken in situaties als deze, zo understatement achtig zeg maar.
pi_82410632
Ik was alleen ingegaan op het stukje van het busje. Inhoudelijk klonk het allemaal plausibel met zijn onvermogen zich woordelijk uit te drukken, plus ik kan er weinig aan toevoegen vanuit eigen ervaring. Lukas praat niet, hij "echolaliet".

Oh wacht, misschien toch: mijn broertje begon trouwens van de ene op de andere dag te spreken met 2,5 jaar. En ook ineens heel goed. Hij doet nu HBO, en iets heel erg taligs!
  zondag 6 juni 2010 @ 20:18:23 #66
1762 YPPY
Yppiaans
pi_82411084
Moonah toch Ik denk dat jij zo sterk overkomt, dat dat het moeilijk maakt om te reageren, iets zinnigs te zeggen bedoel ik. Terwijl alleen al laten merken dat je het gelezen hebt natuurlijk al veel doet. Nou had ik wel gereageerd, maar het is een goede reden voor een *knufkuskroel*
*OUD heilige*
pi_82411310
Ik heb het ook gelezen, Moonah, maar was nog op zoek naar iets zinnigs. Uit eigen ervaring kan ik er ook niets over kwijt vandaar.
Ik moest nog uitzoeken wat cluster 2 school was enzo.

En tuurlijk vinden we het wel van belang wat je over Thies vertelt!!

Wel fijn dat zo'n school in de buurt zit want dat zal ook niet bij iedereen zo zijn.
  zondag 6 juni 2010 @ 20:25:08 #68
1762 YPPY
Yppiaans
pi_82411448
O ja, wat die verkeerde dingen betreft, ik zeg regelmatig iets dat niet blijkt te kloppen, zoals op het forum als in pm als irl, maar zolang het gemeend is, heeft niemand daar problemen mee. Of dat komt door mijn reputatie. Maar een 'standaard-reactie' is altijd beter dan geen reactie.

Oxy, zijn je medicijnen pasgeleden veranderd dan? Of kan het niet iets heel anders zijn, een verandering die je onbewust hebt opgepikt? Een inval-begeleider, andere taken op je werk, de overgang van het koude lenteweer naar de zomer?

Ingrid, ik denk dat het heel verstandig kan zijn iemand mee te nemen naar zo'n gesprek. Een 'buitenstaander' hoort vaak iets heel anders dan jijzelf. Jij bent dagelijks met Kim bezig en daardoor zit je er zo 'in' dat je bepaalde informatie kunt missen. Verder denk ik dat het inderdaad heel verstandig is als ook opa en oma zich gaan verdiepen in pdd-nos en wat het inhoudt.
*OUD heilige*
pi_82411548
quote:
Op zondag 6 juni 2010 19:55 schreef _Ingrid_ het volgende:
Moonah Ik had het nog niet gelezen. Ik weet ook niet goed wat te zeggen. Alleen een knuf te geven.

Wat ik me afvroeg, is bij iemand de opa en oma weleens mee geweest naar een gesprek? Dat willen mijn ouders graag. Ga het morgen op de groep sowieso wel vragen.
Helemaal nu Kim Tyler gisteren van de trap duwde zijn ze erg bezorgd. En ze willen wat meer weten van pdd-nos. Dat sommige dingen echt wel daardoor komen en hoe je er het beste mee om kan gaan.

Heel moeilijk om niet laaiend en heel bang te worden ja...
  zondag 6 juni 2010 @ 20:35:19 #70
11682 Moonah
Jolie femme
pi_82412162
Dames . Dank voor de 'alsnog-reacties'.
Ik heb er over nagedacht waarom het me zo raakte. Want ik vond het toch een beetje kinderachtig van mezelf. Wat Ypsel zegt bedacht ik me ook. Ik heb eea nogal verstandelijk beschreven hier, maar uiteraard zit daar ook een heel stuk onzekerheid en spanning bij.
Magoe, ik hoor helemaal niet in dit topic thuis (waar ik uiteraard erg blij mee ben), maar toch ben ik wél blij dat ik mijn lullige gevoel even bij jullie kwijt kon. Heb dank (ook gij, PM-reageerster ).

Ingrid, fijn dat je ouders zich willen verdiepen in PDD-NOS. Hoe meer begrip uit jullie omgeving, hoe beter lijkt me. Het lijkt me niet gek, als zij meegaan naar een gesprek (zo lang je niet met de hele familie er zit elke keer... ). Maar wat een schrik zeg, dat Kim haar broertje van de trap heeft geduwd.
pi_82412287
quote:
Op zondag 6 juni 2010 20:26 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Heel moeilijk om niet laaiend en heel bang te worden ja...
Erg moeilijk ja. Zie dreumes of kleutertopic.
Djeez kon zich gelukkig inhouden, maar hij is bang dat als er nog eens zoiets gebeurt, dat dat niet lukt.
pi_82412305
quote:
Op zondag 6 juni 2010 20:35 schreef Moonah het volgende:
Dames . Dank voor de 'alsnog-reacties'.
Ik heb er over nagedacht waarom het me zo raakte. Want ik vond het toch een beetje kinderachtig van mezelf. Wat Ypsel zegt bedacht ik me ook. Ik heb eea nogal verstandelijk beschreven hier, maar uiteraard zit daar ook een heel stuk onzekerheid en spanning bij.
Magoe, ik hoor helemaal niet in dit topic thuis (waar ik uiteraard erg blij mee ben), maar toch ben ik wél blij dat ik mijn lullige gevoel even bij jullie kwijt kon. Heb dank (ook gij, PM-reageerster ).

Ingrid, fijn dat je ouders zich willen verdiepen in PDD-NOS. Hoe meer begrip uit jullie omgeving, hoe beter lijkt me. Het lijkt me niet gek, als zij meegaan naar een gesprek (zo lang je niet met de hele familie er zit elke keer... ). Maar wat een schrik zeg, dat Kim haar broertje van de trap heeft geduwd.
Kijk, dat lees ik er niet uit he Je hebt gewoon heel helder beschreven wat er nu speelt en dan denk ik: "Moonah heeft het allemaal gargantueus onder controle, de oermama," en wacht op nieuwe info. Als ik dit had geweten, dan had ik er meerdere tegenaan gegooid op slag!
pi_82412415
quote:
Op zondag 6 juni 2010 20:37 schreef _Ingrid_ het volgende:

[..]

Djeez kon zich gelukkig inhouden, maar hij is bang dat als er nog eens zoiets gebeurt, dat dat niet lukt.
Lukt wel. Want nu weet je dat ze zoiets kan doen en dat ze er niet zoveel aan kan doen.
Lukas is eens op zijn broertje van een paar dagen oud gesprongen. In een reactie heb ik gepetst. Hij janken, ik nog harder.
En de volgende keer zorgde ik dat hij de kans niet kreeg om lollig te doen tijdens het voeden. Toen verzon hij natuurlijk wel weer wat anders
  Jubileum moderator zondag 6 juni 2010 @ 20:40:07 #74
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_82412456
Ingrid ik snap heel goed dat jullie geschrokken zijn. Ik probeer me een beetje in Kim te verplaatsen, met mijn ervaring met Eva, en ik denk dat het bij ons ook zou kunnen gebeuren.
Als Eva bijv. de trap af wil, Iris staat de weg dan kan ik me voorstellen dat ze Iris een duw zou kunnen geven. NIet uit gemeenheid, niet omdat ze Iris wat aan wil doen, maar gewoon omdat ze die kant op moet, Iris in de weg staat en ze niet kan overzien wat de gevolgen zijn.
Helpt dat, om het zo te zien?
Eva ♥ en Iris ♥
pi_82412465
quote:
Op zondag 6 juni 2010 20:35 schreef Moonah het volgende:
Magoe, ik hoor helemaal niet in dit topic thuis
Ik ook niet maar toch wil ik ook af en toe wat kwijt over D en dan toch maar hier. Ook omdat er hier meerdere ritalin gebruikers zitten.

Ik ben vaak wel al blij met 1 reactie hoor. En een: jee, wat rot, is zeker goed bedoeld, begrijp me niet verkeerd maar ik heb liever 1 gemeende reactie dan geforceerd in een "afwerklijstje" voorkomen.
Ik wil dat zelf niet. Ik reageer op iets waar ik wat over te zeggen heb en de ene keer is het op die en de andere keer op een ander.
pi_82412608
quote:
Op zondag 6 juni 2010 20:40 schreef Lois het volgende:
Ingrid ik snap heel goed dat jullie geschrokken zijn. Ik probeer me een beetje in Kim te verplaatsen, met mijn ervaring met Eva, en ik denk dat het bij ons ook zou kunnen gebeuren.
Als Eva bijv. de trap af wil, Iris staat de weg dan kan ik me voorstellen dat ze Iris een duw zou kunnen geven. NIet uit gemeenheid, niet omdat ze Iris wat aan wil doen, maar gewoon omdat ze die kant op moet, Iris in de weg staat en ze niet kan overzien wat de gevolgen zijn.
Ja dat is wat ik ook zei tegen Djeez. Lastige is dat ik er niet bij was, het dus niet heb gezien.
Djeez vond het overkomen dat ze het expres deed.
  Jubileum moderator zondag 6 juni 2010 @ 20:45:07 #77
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_82412764
Ik denk ook ergens wel dat ze opzettelijk duwde, maar doelbewust Tyler kwaad doen? Nee dat kan volgens mij niet, dat wil er bij mij niet in. Eerder duwen om uit de weg te duwen, maar niet om hem van de trap te laten vallen.
Eva ♥ en Iris ♥
pi_82412784
quote:
Op zondag 6 juni 2010 20:40 schreef Lois het volgende:
Of: het toffe speelgoed is in handen van dat ding met haar dat "zusje" heet. Dus: rukken en gillen. Zo, probleem opgelost. Alleen wel irritant dat geloei uit zusje. Even mondje dichtdrukken dus. Wat nou? Het meubelstuk slaat terug! Het graait Tof Stuk Speelgoed weer weg! Waarom moet ik op de gang, ding dat mama heet? Waarom ook alweer? Hee, een lampje!
pi_82412879
quote:
Op zondag 6 juni 2010 20:45 schreef Lois het volgende:
Ik denk ook ergens wel dat ze opzettelijk duwde, maar doelbewust Tyler kwaad doen? Nee dat kan volgens mij niet, dat wil er bij mij niet in. Eerder duwen om uit de weg te duwen, maar niet om hem van de trap te laten vallen.
Ik denk ook dat het expres was in de zin van "clear the way" en niet van "zo, even broertje iets aandoen" want dat is een Consequentie en dingen gebeuren immers gewoon heel erg zomaar he
  Jubileum moderator zondag 6 juni 2010 @ 20:47:05 #80
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_82412881
Dat dus Mwana
Eva ♥ en Iris ♥
  Redactie Frontpage zondag 6 juni 2010 @ 20:47:51 #81
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_82412922
Het was imho duidelijk expres. Ik moest boven voor vertrek naar boven wat kleertjes voor Tyler pakken en had de deur beneden dicht gedaan. Deze had Kim weer geopend om de trap ook naar boven te lopen. Toen we weer naar beneden liepen, bleek Tyler al op de achtste tree te staan.

Kim rent mij voorbij de trap af, greinst en geeft Tyler met twee handen een ferme duw. Hij stuitert met zijn hoofdje op minstens drie treden en komt met een dreun op de betonnen vloer terecht. Brullen natuurlijk, hij zit nu onder de bulten en blauwe plekken.

Kim weet dat ze fout is en rent de schuur in. Ik ren haar achterna, ben boos op Kim en geef haar voor het eerst in mijn leven een flinke tik. Dat viel nog mee, maar ik ben bang dat ik de volgende keer echt niet voor mezelf kan instaan.
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  zondag 6 juni 2010 @ 20:51:16 #82
11682 Moonah
Jolie femme
pi_82413172
Djeez, het zou ook kunnen dat Kim zich bedenkt dat Tyler nog helemaal niet de trap op mag komen en hem daarom naar beneden wil duwen.
De reacties van Mwana en Lois lijken me erg leerzaam. Zij hebben immers al erg veel ervaring met het zich verplaatsen in hun autistische kind. Ik kan me zo voorstellen dat die best leerzaam zijn.
  zondag 6 juni 2010 @ 20:51:25 #83
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_82413183
quote:
Op zondag 6 juni 2010 20:47 schreef Djeez het volgende:
Het was imho duidelijk expres. Ik moest boven voor vertrek naar boven wat kleertjes voor Tyler pakken en had de deur beneden dicht gedaan. Deze had Kim weer geopend om de trap ook naar boven te lopen. Toen we weer naar beneden liepen, bleek Tyler al op de achtste tree te staan. Kim rent mij voorbij de trap af, greint en geeft Tyler met twee handen een ferme duw. Hij stuitert met zijn hoofdje op minstens drie treden en komt met een dreun op de betonnen vloer terecht. Brullen natuurlijk, hij zit nu onder de bulten en blauwe plekken.

Kim weet dat ze fout is en rent de schuur in. Ik ren haar achterna, ben boos op Kim en geef haar voor het eerst in mijn leven een tik. Dat viel nog mee, maar ik ben bang dat ik de volgende keer echt niet voor mezelf kan instaan.
En dan nog Djeez, het is een kind, ze schat situaties op kind-niveau in.
pi_82413279
Ik dacht dus ook zoals Lois en Mwana zeiden. Maar goed, hoe ga je ermee om?
  zondag 6 juni 2010 @ 20:53:24 #85
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_82413321
S gaf laatst R een zachte tik tegen z'n hoofd, maar ze stond er heel geïnteresseerd bij te kijken, zo van "zou hij nu gaan huilen?", ze 'sloeg' dus echt wel heel bewust, maar meer om te bekijken wat er zou gaan gebeuren, hoe hij zou reageren.

Ik kan me best voorstellen dat Kim Tyler doelbewust eraf duwde, maar dan nog is haar motivatie niet te vergelijken met die van een volwassen persoon die zoiets doet. MIsschien zelfs wel om jou te testen/ uit te dagen.
  zondag 6 juni 2010 @ 20:54:30 #86
1762 YPPY
Yppiaans
pi_82413405
quote:
Op zondag 6 juni 2010 20:37 schreef _Ingrid_ het volgende:

[..]

Ik denk dat het verstandig is dat Djeez hiermee aan de slag gaat. Echt, wat Kim ziet, gaat ze ook gewoon nadoen natuurlijk.

Kim doet zoiets echt niet bewust zoals jij dat bedoelt Djeez. Daar is ze simpelweg te jong voor. Ze weet niet wat de gevolgen kunnen zijn als Tyler verkeerd terecht komt. Logisch dat ze wegrent; ze hoort haart broertje huilen en beseft dat dit komt door een actie van haar. Het is dus niet andersom. Echt, jonge kinderen kunnen dit soort acties niet overzien.

Moonah, jij koekwaus Het is niet kinderachtig. Je komt hier met een verhaal, met zeker ass kenmerken en het plan is nu dat 'ze' eerst met het taalgebeuren bezig gaat en dat het ass stuk op de achtergrond mee blijft spelen (toch?). Dan juist hoort het hier wel. Het hangt vaak met elkaar samen.
*OUD heilige*
  Jubileum moderator zondag 6 juni 2010 @ 20:56:12 #87
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_82413526
Ja niet want ze kan er niets aan doen. Ze kan dat soort dingen niet overzien dus moet jij ervoor zorgen dat ze niet meer in de gelegenheid is iemand iets per ongeluk aan te doen. Dus ogen overal, en dat is gewoonweg bijna onmogelijk.
Straffen, slaan heeft geen zin, in mijn ogen rustig uitleggen wat er is gebeurd en wat de consequenties kunnen zijn wel. Dus, als alles gekalmeerd is gaan zitten en zeggen "Kim, Tyler had zich vreselijk kunnen bezeren. De trap is gevaarlijk. Rustig de trap aflopen, 1 voor 1."
Zoiets?

Lange uitleg heeft geen zin, wij brullen al 5 jaar "de trap is geen speeltuin" om te zorgen dat Eva rustig en voorzichtig de trap op en af gaat.
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 6 juni 2010 @ 20:56:15 #88
1762 YPPY
Yppiaans
pi_82413536
quote:
Op zondag 6 juni 2010 20:52 schreef _Ingrid_ het volgende:
Ik dacht dus ook zoals Lois en Mwana zeiden. Maar goed, hoe ga je ermee om?
Ik zou zeggen: "Kim, je mag Tyler niet van de trap afduwen, dan kan hij zich pijn doen."
Dat is het duidelijk welke actie (= van de trap afduwen) niet meer mag (eventueel met consequentie als ze het weer zou doen) en waarom het niet mag.
*OUD heilige*
  zondag 6 juni 2010 @ 20:56:34 #89
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_82413565
quote:
Op zondag 6 juni 2010 20:25 schreef YPPY het volgende:
Oxy, zijn je medicijnen pasgeleden veranderd dan? Of kan het niet iets heel anders zijn, een verandering die je onbewust hebt opgepikt? Een inval-begeleider, andere taken op je werk, de overgang van het koude lenteweer naar de zomer?
Nou misschien zijn we er al achter . Mama heeft vandaag, toch de psychiater maar gemaild, en die wilde wel even bellen (op zondag!!!) .
Maar ik ben aan het afbouwen, met andere medicatie. Maar dan moet ik die ''rest'' ook wel innemen!
Nu blijkt dus dat ik, door een piepkleine programma-wijziging, 4 dagen mijn avondmedicatie bij het avondeten ben vergeten. Dat zijn, ook gedragskalmerende medicijnen. En die zaten nog in mijn medicatiedoos. kzegmaarzokzegmaarnix, langleve de invallers

Dus nu weer een groot vel op de deur met een herinnering voor mij. En een vermaninkje voor de leiding. Tochmaar. Helaas integreert zo'n reminder pijsnel naar ''omgevingsruis'' en zie ik het echt, niet meer. Dus dat ding, moet ik dus verhangen, elke dag. Totdat het er weer, in zit (de pillen, en het ritme )

* Oxymoron hoopt op betere nachten, en wenst ook bij deze* Moonah en Thies veel spreekplezier

* Moonah, inderdaad je komt sterk over. Ook op mij. En ik dacht: nou, ik kan toch niet zeggen: gelukkig! Het is geen autisme. Omdat je de diagnose ook als iets positiefs kan zien. Ik bedoel: nu heb je geen handvatten gekregen, dan die je al had. Vandaar, ik was een beetje, in dubio over mijn reactie.
pi_82413661
quote:
Op zondag 6 juni 2010 20:51 schreef Groofsken het volgende:

[..]

En dan nog Djeez, het is een kind, ze schat situaties op kind-niveau in.
Ja, maar op zo'n moment schat je als ouder dingen in op oer-niveau. En je jongste wekt dat erg sterk op is mijn ervaring. Ik denk dat Djeez zich moet realiseren dat die tik hem ook echt overkomen is en dat dat niet betekent dat hij de volgende keer op zwart gaat. Ik heb mezelf altijd in kunnen houden door zodra ik hem echt wel iets kon doen hem aan zijn arm heel snel op zijn kamer te zetten. Terwijl je iemand laaiend aan zijn arm voorttrekt, heb je ook kans om even af te koelen voordat je echt iets doet. En erna zit hij/zij op zijn kamer en kun je tot miljoen tellen. Je kunt je niet op alles voorbereiden, maar wel nadenken over wat je de volgende keer kunt doen.

Sterkte!
  Jubileum moderator zondag 6 juni 2010 @ 20:58:36 #91
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_82413699
Oxy wat fijn dat de oorzaak is gevonden. Niet goed gegaan dus met de medicatie, maar wel oplosbaar!
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 6 juni 2010 @ 20:58:52 #92
11682 Moonah
Jolie femme
pi_82413722
quote:
Op zondag 6 juni 2010 20:47 schreef Djeez het volgende:
ik ben bang dat ik de volgende keer echt niet voor mezelf kan instaan.
Hoe vaker ik dit lees, des te naarder het gevoel in mijn buik. Djeez, praat hier over bij Accare. Echt doen!

Ja Yppeke, 'ze' blijven idd wel letten op de ASS-kenmerken. Overigens scoorde hij ook klinisch hoog op ADHD.
Ik blijf sowieso meelezen. zei Koekwaus.
  zondag 6 juni 2010 @ 20:59:43 #93
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_82413791
Moonah, ik kom je niet vaak tegen hier op het forum, ik ken je situatie niet. Ik heb de indruk dat de mensen van voor mijn tijd meer op de hoogte zijn van jullie ervaringen met je zoon.

Het lijkt me sowieso moeilijk om grote achterstand te zien bij je eigen kind, je zorgen te moeten maken over zijn ontwikkeling. Je klinkt dapper.
pi_82413885
quote:
Op zondag 6 juni 2010 20:56 schreef Lois het volgende:
...

Lange uitleg heeft geen zin, wij brullen al 5 jaar "de trap is geen speeltuin" om te zorgen dat Eva rustig en voorzichtig de trap op en af gaat.
Hahaa herkenbaar
Voor al mijn schatjes trouwens. Ze speelden hier eindeloos de scène uit de Lion King na waarin Mufasa doodgaat:
-Scar, broer! Help me!
-Lang...leve...de...koning... *Mufasa van rots afgooit*
-AAAAAHHHHH *hard lachend van trap afrolt*
  Jubileum moderator zondag 6 juni 2010 @ 21:02:28 #95
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_82413984
Als Eva Iris iets had gedaan was ik altijd zo druk bezig met Iris troosten en nakijken dat ik kon afkoelen voor ik Eva benaderde. Als Eva mij iets deed wat echt pijn deed liep ik altijd weg, zodat ik niet in een reflex het verkeerde kon doen. En zo doe ik het nog. Eerst kijken of er niemand gewond is, dan zelf afkoelen, de rest komt later.
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 6 juni 2010 @ 21:04:06 #96
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_82414080
quote:
Op zondag 6 juni 2010 20:58 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ja, maar op zo'n moment schat je als ouder dingen in op oer-niveau. En je jongste wekt dat erg sterk op is mijn ervaring. Ik denk dat Djeez zich moet realiseren dat die tik hem ook echt overkomen is en dat dat niet betekent dat hij de volgende keer op zwart gaat. Ik heb mezelf altijd in kunnen houden door zodra ik hem echt wel iets kon doen hem aan zijn arm heel snel op zijn kamer te zetten. Terwijl je iemand laaiend aan zijn arm voorttrekt, heb je ook kans om even af te koelen voordat je echt iets doet. En erna zit hij/zij op zijn kamer en kun je tot miljoen tellen. Je kunt je niet op alles voorbereiden, maar wel nadenken over wat je de volgende keer kunt doen.

Sterkte!
Maar mijn reactie is op een man die toch neem ik aan weer wat bij zinnen is ondertussen en nogsteeds spreekt over haar actie alsof ze het met een volwassen intentie heeft gedaan. Zoals jij zegt, nadat je tot miljoen hebt geteld, kun je weer helder(der) nadenken en zou je ook weer moeten kunnen inzien dat dat toch echt anders is, ook al was het 'expres'.
  Jubileum moderator zondag 6 juni 2010 @ 21:04:23 #97
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_82414096
quote:
Op zondag 6 juni 2010 21:00 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Hahaa herkenbaar
Voor al mijn schatjes trouwens. Ze speelden hier eindeloos de scène uit de Lion King na waarin Mufasa doodgaat:
-Scar, broer! Help me!
-Lang...leve...de...koning... *Mufasa van rots afgooit*
-AAAAAHHHHH *hard lachend van trap afrolt*
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 6 juni 2010 @ 21:05:07 #98
11682 Moonah
Jolie femme
pi_82414135
quote:
Op zondag 6 juni 2010 20:56 schreef Oxymoron het volgende:
en wenst ook bij deze* Moonah en Thies veel spreekplezier
Dank je!
quote:
* Moonah, inderdaad je komt sterk over. Ook op mij. En ik dacht: nou, ik kan toch niet zeggen: gelukkig! Het is geen autisme. Omdat je de diagnose ook als iets positiefs kan zien. Ik bedoel: nu heb je geen handvatten gekregen, dan die je al had. Vandaar, ik was een beetje, in dubio over mijn reactie.
Ja, het klopt wel wat je zegt. Een diagnose zou meer duidelijkheid hebben gegeven, vooral voor de omgeving. Qua handvatten, wij zelf zitten er momenteel niet verlegen om. het is meer mijn angst over hoe het op school zal gaan, in een grote groep met kinderen die allemaal al heel goed verstaanbaar zijn.
pi_82414140
quote:
Op zondag 6 juni 2010 21:02 schreef Lois het volgende:
Als Eva Iris iets had gedaan was ik altijd zo druk bezig met Iris troosten en nakijken dat ik kon afkoelen voor ik Eva benaderde. Als Eva mij iets deed wat echt pijn deed liep ik altijd weg, zodat ik niet in een reflex het verkeerde kon doen. En zo doe ik het nog. Eerst kijken of er niemand gewond is, dan zelf afkoelen, de rest komt later.
Da's ook een goeie ja
Heb ook een keer een tikje uitgedeeld toen er eentje zijn lieve verse tandjes tijdens het voeden uit ging testen op mijn uh memmen. Maar dat doet ook zo godsgruwelijk zeer dat ik me nog steeds afvraag hoe ik het bij de andere keren wél redde om die pink in die mondhoek te frommelen. ERUIT! ERUIHUIHUIT!
pi_82414207
quote:
Op zondag 6 juni 2010 20:56 schreef YPPY het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: "Kim, je mag Tyler niet van de trap afduwen, dan kan hij zich pijn doen."
Dat is het duidelijk welke actie (= van de trap afduwen) niet meer mag (eventueel met consequentie als ze het weer zou doen) en waarom het niet mag.
Dat is precies wat ik heb gezegd.
Djeez blijft volgens mij (ik spreek dus niet voor hem) toch geloven in hoe hij het beschreef. Dus echt om het expres zeer doen.
Morgen gaan we dus weer naar de groep bij Accare, dan zeg ik het iig meteen. Weet niet of er dan meteen tijd is om erover te praten. Maar dan weten ze het wel alvast.
nu weer weg, want de buuf is er
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')