R. wilde ik na groep 8 naar het Matrix lyceum hebben. Dat is een tussenweg waar de leraren naar de kinderen komen in de klas omdat ze de stress/druk niet aan kunnen. (Autisme en adhd) Hier is hij niet aangenomen en hij is naar regulier Havo gegaan. Dit lukte natuurlijk niet en nu zit hij inmiddels in 3 havo op het speciaal onderwijs. Renn4. Ze zijn deze havo klas 3 jaar geleden gestart als proef en hij is zit in een klas met nog 6 leerlingen. Verticale klas. Dus havo 2 tot havo 6. Omdat het speciaal onderwijs is mogen ze er een jaar langer overdoen en dat is alleen maar fijn.
Voor meer vragen weet je me te vinden, maar we hadden deze stap veel eerder moeten nemen. Hij loopt sociaal emotioneel achter. Maar dom is hij absoluut niet. Echt perfect dat ze die havo klas hier hebben.
Hij heeft een perfomale kloof;
quote:
Performaal sterker dan verbaal
Dit is een vrij ongrijpbare kloof voor veel mensen. Een kind denkt namelijk op een hoger niveau dan dat het zich verbaal kan uiten. Het ruimtelijk inzicht, organisatorisch vermogen en de detailwaarneming van het kind zijn beter ontwikkeld dan zijn vermogen om zijn gedachten te uiten met taal. Dit kind zal mensen verrassen met complexe visueel-ruimtelijke taken en een goed overzicht kunnen houden over de taken die hij krijgt. Tegelijkertijd kan het kind gefrustreerd raken doordat hij zich niet altijd kenbaar kan maken in taal en regelmatig onderschat wordt. Bij dit soort kinderen is het belangrijk om te begeleiden in reflecteren op eigen gedrag in taal en hem uit te blijven dagen op school met ruimtelijke taken. Zo leert het kind zich steeds beter uiten in taal, terwijl hij ook ervaart dat hij vaardig kan zijn op school.
Deze kloof wordt soms vergeleken met beelddenken. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat beelddenken vast te stellen is aan de hand van intelligentiegegevens, omdat de verbale subtests ook op een beelddenk manier kan worden gedaan. Deze conclusie mag dus nooit worden getrokken uit een intelligentieonderzoek!
Het is dus vooral belangrijk om kritisch te kijken naar de inhoud van een intelligentiekloof en om ervoor te zorgen dat de relevantie hiervan goed wordt begrepen en gecommuniceerd met school. Ook psychologen trekken hier soms te verkeerde conclusies uit, wat erg verwarrend kan zijn voor ouders. Let er ook altijd op dat het totale IQ van een kind niet genoteerd is bij een wezenlijke kloof, omdat dit geen juiste weerspiegeling is van de capaciteiten van het kind. Vraag altijd om praktische handvatten vanuit de psycholoog en kijk goed naar het functioneren van jouw kind. Ik raad ook zeker de RAKIT-2 aan, al is het beschrijven van deze test te uitgebreid voor dit artikel.
Hij had 130/99 destijds
Bron[ Bericht 57% gewijzigd door Vlinder op 08-10-2025 20:56:04 ]