abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219138732
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 18:15 schreef Amsel het volgende:

[..]
Aanvankelijk wel, nu dus niet meer |:(

Denk dat we dat nog wel kunnen ombuigen, maar ik baal er gewoon van dat het alles gewoon weer net een stapje moeilijker heeft gemaakt.
Dat maakt het misschien nog wel extra vervelend, dat dit wel de school was die ze op het oog heeft.
Inderdaad balen :*
Fake it till you make it...
pi_219150810
Ach Amsel wat een nare ervaring voor haar, en dan ook nog eens op de school van haar keuze ;(
pi_219153079
Wat een vervelende ervaring voor haar Amsel.

Hier is school begonnen met de TLV aanvraag. En ze moet ook weer besproken worden in het zoveelste overleg. Het voelt een beetje alsof iedereen iets van mijn kind moet vinden. En dat ze nu bestaat uit initialen en een probleemgeval is :{
pi_219155004
pi_219155286
@Kyara, wat een naar gevoel is dat :* Gaat die TLV aanvraag wel zorgen voor meer of betere ondersteuning voor je dochter, of heb je daar weinig hoop in? Een probleemgeval is ze geenszins, maar ik begrijp dat het zo voor je voelt ;(

Herken het ergens ook wel. Wij hebben nu voor 18 november een gesprek gepland staan voor Jewel, waarbij de beide juffen, de IB-er, de psycholoog, de orthopedagoog van de praktijk, de orthopedagoog van de overkoepelende organisatie en wij zullen aansluiten. En dat voelt heel erg benauwend. School werkte en keek ook zonder diagnose op de meeste vlakken echt heel erg goed mee, maar nu de diagnose er is lijkt het opeens alsof het zoveel groter wordt gemaakt dan het voor mij voelt. En alsof daarmee alle controle uit onze handen valt en er door alles en iedereen over Jewel besloten gaat worden.

Wel is het heel fijn dat onze oude IB-er aansluit, die sinds de kleuterklas is betrokken bij Jewel. Ze zit sinds dit schooljaar in de bovenbouw, maar de bovenbouw IB-er gaat over een paar weken voor een half jaar met verlof dus we zouden een tijdelijke vervanger krijgen. Op ons verzoek sluit nu alsnog onze vertrouwde IB-er van de onderbouw aan, en ze heeft zelfs al laten vallen dat ze wellicht - afhankelijk van de situatie - onze IB-er zal blijven tijdens de bovenbouw en we dus helemaal niet van IB-er hoeven te wisselen. En dat voelt heel fijn. Maar tegelijkertijd ook weer heel vreemd. Want als er zo'n uitzondering voor haar gemaakt wordt, dan ervaart school de problematiek kennelijk toch ook wel echt als fors. En dat vind ik heel confronterend.
pi_219158667
@Schanu of school/de IB-er vindt het belangrijk om goed aan te sluiten en aangezien zij Jewel goed kent, lijkt dit me geen onlogische stap.
Het lijkt mij goed dat iedereen bij elkaar gaat zitten om de neuzen dezelfde kant op te krijgen in het belang van Jewel. Althans ik zou het zo proberen te zien, dat jullie met zijn allen (dus ook jullie zelf) kijken wat nu het beste past en hoe dat vorm gegeven kan worden.
Maar ik kan me ook wel voorstellen dat het dan ineens wel groot voelt ofzo :*
pi_219182079
Wij zijn aan het nadenken over het school-probleem voor Jewel. De praktijk heeft al laten vallen voor het gesprek met school dat we moeten gaan kijken naar afschaal mogelijkheden, minder dagen of kortere dagen naar school. Omdat school op dit moment een zodanig groot issue is voor haar dat we vast blijven zitten in een vicieuze cirkel als we dat niet aanpakken.

Wij achten de kans best aanwezig dat het op deze school niet haalbaar blijkt te zijn. Want minder school betekent ook grotere achterstand. En dat betekent ook cognitief niet meer meekomen met de klas. Naast het sociaal steeds minder goed meekomen, wordt dat wel een lastige combinatie.

Dat in combinatie met Jewel die zelf nonstop aangeeft dat ze school te druk vindt, dat ze het ook te druk zal vinden als ze bij wijze van alleen nog maar halve dagen naar school hoeft, omdat ze dus aangeeft dat ze die drukte het moeilijkst vindt en niet school zelf. Denken wij dat het voor haar welzijn beter zal zijn als we een switch naar SO of SBO maken.

En daar zit voor ons de twijfel. Want waar doen wij goed aan als het gaat om een keuze tussen SBO en SO? Hebben wij uberhaupt keuze, of kiest school samen met gemeente en praktijk? In een nabijgelegen dorp is zowel een SBO als een SO school en wij neigen dan naar de SBO omdat dat meer lijkt voor de lichtere problematiek, maar die klassen zijn weer groter dan op een SO school. En op die SO school hebben ze een structuurgroep, wat wel weer heel erg aanspreekt. Maar Jewel is best een slim meisje, cognitief komt ze prima mee (op rekenen na door de tafels), en komt dat dan nog wel tot z'n recht als je naar SO gaat waar voor ons gevoel meer kinderen zitten met grotere gedragsproblematiek? Wij hebben hier gewoon echt totaal geen ervaring mee en weten niet waar we goed aan doen. Want tegelijkertijd twijfelen we of de huidige school voor Jewel niet het beste zou zijn als ze daar wel adequaat kunnen aanpassen. Of dat Jewel dan toch altijd op haar tenen zal moeten blijven lopen omdat ze altijd het gevoel zal houden buiten de pas te lopen. Omdat ze nu eenmaal 'anders' is dan haar klasgenootjes, en dan zit ze ook nog eens in een klas waar best wel wat hele slimme kinderen zitten. Dus het verschil tussen haar en haar klasgenoten zal alleen maar verder oplopen.

Het gesprek met school is over 2 weken, alles in mij zegt dat we dit gesprek moeten afwachten omdat de rol van school in dezen denk ik ook heel groot zal zijn (wat zij willen en kunnen). Maar we willen wel goed onderlegd dat gesprek in gaan, niet daar voor keuzes gezet worden terwijl wij het verschil tussen SBO en SO niet eens kunnen inschatten omdat wij niet meer weten dan wat google ons vertelt. We willen sowieso ook op beide scholen gaan kijken om sfeer te proeven als het wel zover komt, maar gevoel zegt ook niet alles. En wat als het beide goed voelt, omdat beide scholen dingen bijvoorbeeld mooi weten te brengen.

Sorry, ik merk dat deze onzekerheid heel veel stress oproept. Want deze keuze gaat bepalend zijn voor de uiteindelijke stap naar vervolgonderwijs, en voor haar toekomst. Welzijn staat 100% voorop, maar we willen wel ook dat Jewel alle kansen krijgt om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen op álle vlakken. En ik hoop dat wat ervaringsverhalen voor ons de andere kant kunnen belichten, omdat de praktijk is waar het uiteindelijk om draait.
pi_219182643
Meelezer hier… ik herken veel van de schoolproblemen en nu dan ook maar eens reageren…

Mijn zoon (bijna 6) heeft geen ASS, maar een prikkelverwerkingsprobleem (door vroeggeboorte). Ik herken de zoektocht die je beschrijft @Schanu, enerzijds welzijn van je kind en anderzijds ook de cognitieve uitdaging… Misschien dat mij ervaring je wat kan helpen?

Zoon begon op een reguliere basisschool (op dat moment was hij ‘gewoon’ wat prikkelgevoeliger) maar op school bleek het toch wat heftiger allemaal. Uiteindelijk ging hij nog maar 3 ochtenden naar school. School vond het erg ingewikkeld om hem passende ondersteuning te bieden, en ook aan de ib-er hadden we weinig (die vond bv swv inschakelen niet nodig). Uiteindelijk onderzoek en daaruit bleek een prikkelverwerkingsprobleem en een normaal IQ. Advies was SBO.

Contact gehad met verschillende SBO scholen, maar vaak was de combi normaal IQ + flinke ondersteuning voor prikkelverwerking niet haalbaar/passend binnen de school.

Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij een SBO school, die ook een plus-gedeelte heeft. Komt er op neer dat er meer geld beschikbaar is, waardoor er nu max 10 kindjes in de kleuterklas zitten, en er standaard een docent en een onderwijsassistent op de groep staat. Alle kindjes kunnen cognitief mee met regulier onderwijs, maar hebben op verschillende gebieden ondersteuning nodig. In de klas is er veel structuur met dagkaarten, picto’s etc.

Zoon redt het hier helaas ook niet om hele dagen naar school te gaan. Maar, wat wel erg fijn is, is dat school wil meedenken en proberen en ook weet welke vormen van extra hulp er zijn (bv jeugdhulp op school).

Wij hebben veel zelf de regie genomen, zelf contact gezocht met scholen etc. Vermoeiend, maar het voelde wel beter om zelf dingen te doen.

Het blijft moeilijk, steeds je afvragen waar je goed aan doet en we hebben allerminst een stabiele situatie. Iemand schreef hierboven ook over iedereen die wat van je kind moet vinden, dat is ook heel herkenbaar. Ook steeds je verhaal moeten doen, alle open deuren die door iedereen ingetrapt moeten worden, pffff. Gelukkig hebben we een paar fijne hulpverleners in ‘ons kamp’ die ons kunnen ondersteunen. Bv iemand van het wijkteam die meekan naar gesprekken.

Nou ja, ik heb dus ook niet de gouden oplossing, maar ik hoop dat de herkenning en mijn ervaring je een beetje kan helpen
pi_219182735
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 09:44 schreef Schanu het volgende:
Wij zijn aan het nadenken over het school-probleem voor Jewel. De praktijk heeft al laten vallen voor het gesprek met school dat we moeten gaan kijken naar afschaal mogelijkheden, minder dagen of kortere dagen naar school. Omdat school op dit moment een zodanig groot issue is voor haar dat we vast blijven zitten in een vicieuze cirkel als we dat niet aanpakken.

Wij achten de kans best aanwezig dat het op deze school niet haalbaar blijkt te zijn. Want minder school betekent ook grotere achterstand. En dat betekent ook cognitief niet meer meekomen met de klas. Naast het sociaal steeds minder goed meekomen, wordt dat wel een lastige combinatie.

Dat in combinatie met Jewel die zelf nonstop aangeeft dat ze school te druk vindt, dat ze het ook te druk zal vinden als ze bij wijze van alleen nog maar halve dagen naar school hoeft, omdat ze dus aangeeft dat ze die drukte het moeilijkst vindt en niet school zelf. Denken wij dat het voor haar welzijn beter zal zijn als we een switch naar SO of SBO maken.

En daar zit voor ons de twijfel. Want waar doen wij goed aan als het gaat om een keuze tussen SBO en SO? Hebben wij uberhaupt keuze, of kiest school samen met gemeente en praktijk? In een nabijgelegen dorp is zowel een SBO als een SO school en wij neigen dan naar de SBO omdat dat meer lijkt voor de lichtere problematiek, maar die klassen zijn weer groter dan op een SO school. En op die SO school hebben ze een structuurgroep, wat wel weer heel erg aanspreekt. Maar Jewel is best een slim meisje, cognitief komt ze prima mee (op rekenen na door de tafels), en komt dat dan nog wel tot z'n recht als je naar SO gaat waar voor ons gevoel meer kinderen zitten met grotere gedragsproblematiek? Wij hebben hier gewoon echt totaal geen ervaring mee en weten niet waar we goed aan doen. Want tegelijkertijd twijfelen we of de huidige school voor Jewel niet het beste zou zijn als ze daar wel adequaat kunnen aanpassen. Of dat Jewel dan toch altijd op haar tenen zal moeten blijven lopen omdat ze altijd het gevoel zal houden buiten de pas te lopen. Omdat ze nu eenmaal 'anders' is dan haar klasgenootjes, en dan zit ze ook nog eens in een klas waar best wel wat hele slimme kinderen zitten. Dus het verschil tussen haar en haar klasgenoten zal alleen maar verder oplopen.

Het gesprek met school is over 2 weken, alles in mij zegt dat we dit gesprek moeten afwachten omdat de rol van school in dezen denk ik ook heel groot zal zijn (wat zij willen en kunnen). Maar we willen wel goed onderlegd dat gesprek in gaan, niet daar voor keuzes gezet worden terwijl wij het verschil tussen SBO en SO niet eens kunnen inschatten omdat wij niet meer weten dan wat google ons vertelt. We willen sowieso ook op beide scholen gaan kijken om sfeer te proeven als het wel zover komt, maar gevoel zegt ook niet alles. En wat als het beide goed voelt, omdat beide scholen dingen bijvoorbeeld mooi weten te brengen.

Sorry, ik merk dat deze onzekerheid heel veel stress oproept. Want deze keuze gaat bepalend zijn voor de uiteindelijke stap naar vervolgonderwijs, en voor haar toekomst. Welzijn staat 100% voorop, maar we willen wel ook dat Jewel alle kansen krijgt om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen op álle vlakken. En ik hoop dat wat ervaringsverhalen voor ons de andere kant kunnen belichten, omdat de praktijk is waar het uiteindelijk om draait.
Geen ervaring mee, je zegt zelf dat je op beide scholen zou willen gaan kijken en dat lijkt me een goed plan. Gevoel zegt niet alles, maar het zegt wel iets.

Ik denk dat welke stap je ook maakt, als jullie een plek vinden waar ze op haar plek is, dan denk ik dat je daarmee ook weer ruimte creëert voor ontwikkeling. Ruimte die er nu niet echt is, doordat school zoveel kost.
En voor wat betreft vervolgonderwijs, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Ik weet niet of je facebook gebruikt? Daar zijn een aantal ouder groepen, daar zit veel ervaringskennis.
Bijvoorbeeld: Ouders van meisjes met autisme en ouders van een kind met autisme (en zo zijn er nog wel meer).
pi_219183406
@Schanu in welke regio wonen jullie?

Wij hebben denk ik veel geluk met onze SO-school. Speciaal voor kinderen met autisme. Dus alles is daarop ingericht. Grofweg stroomt een derde uit naar vmbo/mavo, de helft naar havo, en de rest naar vwo. En onder dezelfde koepel valt een GVO-school voor havo/vwo voor dezelfde doelgroep, dus ik verwacht dat onze jongste uiteindelijk daarheen zal gaan.

Als hij niet een volledige thuiszitter wordt natuurlijk, want daar lijken we nu wel op af te stevenen :') Maar ik verwijt de school niks wat dat betreft, die doen wat ze kunnen en de rest zit in zijn hoofd -O-
  maandag 3 november 2025 @ 12:53:09 #161
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_219183559
Mijn ervaring met SBO-scholen uit de Ondersteuningsplanraad van het Samenwerkingsverband is juist dat SBO vooral gericht is op leerproblemen en daarmee minder geschikt voor kinderen waar dat niet het issue is.

Maar wellicht is er wat veranderd op dit gebied. De SBO-scholen waar ik toen ook kwam waren in vergelijking met de SO-scholen dan ook groter en drukker.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_219184303
Bedankt voor alle fijne reacties. Ik ga het even laten bezinken, genoeg stof tot nadenken.

Vrouwlief mocht tijdens de grote pauze in ieder geval weer naar school om Jewel op te halen, net als vrijdag. De juf heeft al aangegeven dat we haar morgen ook maar tijdens de grote pauze moeten ophalen. Ze is woensdag jarig en dat vraagt extra veel van haar. Enerzijds heel veel zin in en anderzijds heel veel spanning, lastige combinatie. Dat wordt nog een hele worsteling als we haar uiteindelijk wel weer hele dagen naar school zouden moeten laten gaan (althans, op deze school).
  maandag 3 november 2025 @ 18:35:28 #163
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_219186169
@Schanu ik zou ook nog even checken of je uberhaupt laagdrempelig kan kijken. Bij ons is het VSO maar wij kunnen pas uberhaupt een afspraak maken als we van 2 reguliere middelbare scholen een afwijzing op zak hebben.
pi_219186276
H
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 18:35 schreef Kyara het volgende:
@:Schanu ik zou ook nog even checken of je uberhaupt laagdrempelig kan kijken. Bij ons is het VSO maar wij kunnen pas uberhaupt een afspraak maken als we van 2 reguliere middelbare scholen een afwijzing op zak hebben.
We hebben hier contact gehad met 4 SBO scholen (deels ook buiten de regio). Eén gaf aan dat het profiel niet passend was, dus daar niet gaan kijken (had wel gekund als we wilden). Eén wilde zonder TLV niet eens aangeven of het profiel passend was en bij twee andere een gesprek gehad (en een van die is het geworden). Het ligt ook een beetje aan de school denk ik? @Schanu, vaak staat er op de website van de school wel of je een vrijblijvende kennismaking kunt doen. Maar t blijft een zoektocht…
pi_219186557
Jullie regionale samenwerkingsverband zal jullie helpen zoeken een geschikte plek te vinden.

Ze gebruiken daarvoor de input van de huidige school die moet aantonen "handelingsonbekwaam" te zijn.
Er bestaat ook de kans dat iemand van de potentiele nieuwe school een dagdeel op de huidige school jullie kind komt observeren.

Geloof me, er wordt niet over 1 nacht ijs gegaan. Ik begrijp dat jullie je zorgen maken maar je mag er vertrouwen in hebben dat er een passende plek gevonden wordt. ^O^

'T is alleen te hopen dat het meevalt met wachtlijsten.
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_219187066
En misschien kan ze met een aantal maatregelen ook wel gewoon op deze school blijven? Met een diagnose en een zetje van het samenwerkingsverband kan er soms opeens een stuk meer.
  maandag 3 november 2025 @ 20:56:30 #167
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_219187867
quote:
14s.gif Op maandag 3 november 2025 19:30 schreef Hineni het volgende:
Jullie regionale samenwerkingsverband zal jullie helpen zoeken een geschikte plek te vinden.

Ze gebruiken daarvoor de input van de huidige school die moet aantonen "handelingsonbekwaam" te zijn.
Er bestaat ook de kans dat iemand van de potentiele nieuwe school een dagdeel op de huidige school jullie kind komt observeren.

Geloof me, er wordt niet over 1 nacht ijs gegaan. Ik begrijp dat jullie je zorgen maken maar je mag er vertrouwen in hebben dat er een passende plek gevonden wordt. ^O^

Ik vind het zelf heel lastig dat je het dan niet meer zelf in de hand hebt. Alle scholen zijn dor ons zorgvuldig uitgekozen, verschillende open dagen bezocht van middelbare scholen en voor de basisschool ook meerdere kennismakingsgesprekken gevoerd. En nu moet dan ineens het swv voor mijn kind de beslissing nemen ipv wijzelf? Dat wil er nog niet lekker in zeg maar.
  maandag 3 november 2025 @ 20:58:57 #168
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_219187894
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 19:59 schreef Amsel het volgende:
En misschien kan ze met een aantal maatregelen ook wel gewoon op deze school blijven? Met een diagnose en een zetje van het samenwerkingsverband kan er soms opeens een stuk meer.
@Schanu dit is ook wel een mogelijkheid misschien. Sowieso kunnen er met een diagnose deuren open gaan voor hulp op school die tot nu toe gesloten zijn gebleven.
pi_219188016
quote:
Ik vind dit nogal makkelijk gedacht. Voor alle andere betrokkenen is het werk, hoe betrokken ze zich daar ook bij voelen. De meesten kennen je kind (nog) niet eens als zo'n keus gemaakt moet worden. Ik denk dat er (terecht) weinig ouders zijn die dit zomaar loslaten en vol vertrouwen afwachten tot een ander bepaalt wat goed is voor hun kind. Daar wil/moet je als ouders toch gewoon bij betrokken blijven.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_219188031
Ja dat er opeens vanalles mogelijk is met een diagnose merk ik idd ook. 2 jaar terug smeekten we school of Jewel in de aanloop naar kerst af en toe een middagje thuis mocht blijven, omdat wij zagen hoe hard ze achteruit ging en ze zat echt tegen overspannenheid aan. Toen was dat niet mogelijk ivm leerplicht en de juf van groep 3 zei 'alle kinderen zijn nu moe' }:|

Nu hebben we een week de diagnose en hebben we haar dus al voor de 3e keer op mogen halen. En vanmiddag stuurde de juf een berichtje in Parro dat zij voorstelt om tot het MDO halve dagen school aan te houden omdat meer op dit moment niet haalbaar lijkt en nog 2 weken aanmodderen zonder concreet plan veel te lang duurt.

Zó dankbaar voor deze juf O+

Maar ook schreef ze:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dat doet mij vermoeden dat ze het wel willen blijven proberen op school. Want ze kunnen dus verantwoorden richting de leerplichtambtenaar dat minder school nu nodig is en daar een plan voor opstellen. Dat klinkt als langetermijn denken en niet een toewerken naar exit.

Ik weet alleen niet hoe ik daarin sta en dat is misschien ook alles wat nog moet landen. Want enerzijds vind ik het zo'n fijne school en heeft Jewel een fijne klas en fantastische juf. Maar anderzijds denk (/hoop) ik dat ze makkelijker mee kan komen op speciaal onderwijs omdat ze dan met 'gelijkgestemden' is en misschien wat minder het gevoel heeft altijd maar op te moeten boksen tegen die standaard norm. En dat ze dan daadwerkelijk energie over gaat houden voor dingen naast school. En ben ik bang dat de weg naar dat speciaal onderwijs heel moeilijk gaat worden zolang de huidige school niet aangeeft handelingsonbekwaam te zijn.

Eerst dat gesprek over 2 weken maar eens, en kijken of halve dagen school al wat meer ademruimte gaat geven voor haar.
pi_219188038
quote:
2s.gif Op maandag 3 november 2025 20:56 schreef Kyara het volgende:

[..]
Ik vind het zelf heel lastig dat je het dan niet meer zelf in de hand hebt. Alle scholen zijn dor ons zorgvuldig uitgekozen, verschillende open dagen bezocht van middelbare scholen en voor de basisschool ook meerdere kennismakingsgesprekken gevoerd. En nu moet dan ineens het swv voor mijn kind de beslissing nemen ipv wijzelf? Dat wil er nog niet lekker in zeg maar.
Het swv gaat over de toelaatbaarheid tot een bepaald schooltype, maar daarbinnen kun je nog wel zelf kiezen welke school. Al zijn er wel veel minder SBO/SO/VSO scholen, dus in hoeverre je dan echt wat te kiezen hebt… Hier de mazzel met een geschikte school in onze woonplaats. Maar de enige andere SBO school die een plus variant aanbood zat op 30 autominuten (met een kind dat taxivervoer niet zou trekken). Dus echt veel te kiezen heb je alsnog niet…
  maandag 3 november 2025 @ 21:24:43 #172
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_219188085
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 21:18 schreef Watzalikverzinnen het volgende:
Het swv gaat over de toelaatbaarheid tot een bepaald schooltype, maar daarbinnen kun je nog wel zelf kiezen welke school. Al zijn er wel veel minder SBO/SO/VSO scholen, dus in hoeverre je dan echt wat te kiezen hebt… Hier de mazzel met een geschikte school in onze woonplaats. Maar de enige andere SBO school die een plus variant aanbood zat op 30 autominuten (met een kind dat taxivervoer niet zou trekken). Dus echt veel te kiezen heb je alsnog niet…
Hier ook een VSO in onze woonplaats maar dat is ook nog steeds 30 autominuten en op een heel filegevoelig stuk. En taxivervoer (en zelf fietsen) is helaas ook niet aan de orde.
pi_219188186
quote:
2s.gif Op maandag 3 november 2025 21:24 schreef Kyara het volgende:

[..]
Hier ook een VSO in onze woonplaats maar dat is ook nog steeds 30 autominuten en op een heel filegevoelig stuk. En taxivervoer (en zelf fietsen) is helaas ook niet aan de orde.
En dat moet je dan ook maar weer geregeld zien te krijgen. T blijft zuur dat de groep kinderen voor wie dit soort onderwijs noodzaak is, qua locatie en vervoer etc vaak alsnog aan t kortste einde trekken…

@Schanu, mijn kind was ook al leerplichtig toen ie maar 3 halve dagen ging, en dat was idd school meldt, behandelaar ondersteunt en geregeld. En je kind weghalen van een fijne plek blijft lastig - ook al was in ons geval heel duidelijk dat regulier niet meer houdbaar was. Toch het gevoel dat je ze (weer…) wat ontneemt ook.
pi_219189608
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 21:17 schreef Schanu het volgende:
Ja dat er opeens vanalles mogelijk is met een diagnose merk ik idd ook. 2 jaar terug smeekten we school of Jewel in de aanloop naar kerst af en toe een middagje thuis mocht blijven, omdat wij zagen hoe hard ze achteruit ging en ze zat echt tegen overspannenheid aan. Toen was dat niet mogelijk ivm leerplicht en de juf van groep 3 zei 'alle kinderen zijn nu moe' }:|

Nu hebben we een week de diagnose en hebben we haar dus al voor de 3e keer op mogen halen. En vanmiddag stuurde de juf een berichtje in Parro dat zij voorstelt om tot het MDO halve dagen school aan te houden omdat meer op dit moment niet haalbaar lijkt en nog 2 weken aanmodderen zonder concreet plan veel te lang duurt.

Zó dankbaar voor deze juf O+

Maar ook schreef ze:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dat doet mij vermoeden dat ze het wel willen blijven proberen op school. Want ze kunnen dus verantwoorden richting de leerplichtambtenaar dat minder school nu nodig is en daar een plan voor opstellen. Dat klinkt als langetermijn denken en niet een toewerken naar exit.

Ik weet alleen niet hoe ik daarin sta en dat is misschien ook alles wat nog moet landen. Want enerzijds vind ik het zo'n fijne school en heeft Jewel een fijne klas en fantastische juf. Maar anderzijds denk (/hoop) ik dat ze makkelijker mee kan komen op speciaal onderwijs omdat ze dan met 'gelijkgestemden' is en misschien wat minder het gevoel heeft altijd maar op te moeten boksen tegen die standaard norm. En dat ze dan daadwerkelijk energie over gaat houden voor dingen naast school. En ben ik bang dat de weg naar dat speciaal onderwijs heel moeilijk gaat worden zolang de huidige school niet aangeeft handelingsonbekwaam te zijn.

Eerst dat gesprek over 2 weken maar eens, en kijken of halve dagen school al wat meer ademruimte gaat geven voor haar.
Wat fijn dat school meedenkt! Geeft hopelijk nu al wat lucht. :*
pi_219193137
quote:

Dat is echt niet altijd zo. Na de diagnose besloot school dat onze oudste naar so moest. Ze waren handelingsverlegen maar ze konden eigenlijk niet goed duiden waarom. Voelde echt ontzettend machteloos. Bij de middelste ging het dan wel weer heel soepel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')