abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 mei 2026 @ 22:06:17 #51
344469 Amsel
zonder t
pi_220916557
Vraagje voor de ouders van de al wat oudere kinderen: hoe overleefde jullie puber kamp op de middelbare school?

Onze oudste heeft net groep 8-kamp achter de rug, maar heeft halverwege moeten afhaken omdat het echt niet meer ging. Ze was op, en kon eenmaal thuis alleen nog maar huilen en schreeuwen. Komt wel weer goed, maar weg van huis met zoveel prikkels is gewoon zwaar. En dat kan ze dan ook niet inhouden of verstoppen.

In september moet ze op brugklaskamp twee nachten naar Terschelling. En ik wil niet de overbezorgde ouder uithangen, wil niet meteen denken "dat kan ze niet", maar we moeten toch realistisch zijn en een plan B hebben voor als het mis gaat. Zou het bizar zijn om zelf een B&B op het eiland te boeken zodat ze indien nodig bij ons kan slapen, of zich kan terugtrekken als het te veel wordt? Wat zou school daarvan vinden? Ik wil haar niet meteen als uitzondering buiten de groep plaatsen, maar als ze tijdens kamp doordraait is dat ook niet bepaald lekker voor het vinden van een plekje in de groep.

Wat zouden jullie doen? We gaan sowieso in overleg met de school natuurlijk, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 22:12:50 #52
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_220916590
Ik zou inderdaad zorgen dat ik in de buurt was. Uit het zicht maar wel beschikbaar. Want als ze het niet trekt dan kan ze vanaf Terschelling ook niet zomaar naar huis en dat kan ook vooraf voor veel spanning zorgen. Soms is weten dat een veilige haven vlakbij is en er altijd een escape mogelijk ook al genoeg. En zo niet, dan kan ze evt ook bij jou ontprikkelen/slapen en even bijkomen en daarna weer aansluiten.
  Redactie Frontpage zaterdag 30 mei 2026 @ 09:04:07 #53
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_220918113
Goed idee om in de buurt te gaan zitten!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 31 mei 2026 @ 17:27:35 #54
344469 Amsel
zonder t
pi_220930337
Ik ga vanavond maar eens naar de nieuwe school mailen of ze dit inderdaad een acceptabel idee vinden.
  zondag 31 mei 2026 @ 19:06:28 #55
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220931005
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 17:27 schreef Amsel het volgende:
Ik ga vanavond maar eens naar de nieuwe school mailen of ze dit inderdaad een acceptabel idee vinden.
Waarom zou je het überhaupt vragen? Grote kans dat ze gaan zeggen dat zij het onnodig vinden etc. En laat je je dan daardoor tegenhouden en laat je haar dan gaan ondanks angst? Of misschien krijg je haar wel helemaal niet eens zo ver.

Je kunt het ook gewoon doen en evt melden en aan je dochter vertellen dat je in de buurt bent. Het gaat ze verder geen fluit aan. En als het niet gaat en ze gaan je bellen dan zijn ze alleen maar blij dat je in de buurt bent.

Wij hebben dit ook gedaan toen onze oudste door een moeilijke periode ging. Hij had er ontzettend veel last van te moeten gaan en dat maakt het voor ons ook lastig. Mijn lieftallige heeft toen twee nachten daar in een hotel gezeten en gewerkt en uiteindelijk was het helemaal niet nodig, maar dat gaf onze oudste ontzettend veel rust te weten dat hij in de buurt was.

(En ja, ‘men’ vond er iets van, maar alleen jij als ouder kan hierover beslissen en als jij je geld en tijd zo wil besteden gaat ze dat niks aan.)
  zondag 31 mei 2026 @ 20:53:08 #56
344469 Amsel
zonder t
pi_220931929
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:06 schreef BE het volgende:

Waarom zou je het überhaupt vragen?
Nouja het punt is ook dat ik nog niet weet waar ze gaan verblijven, dus ik heb ook geen idee waar ik dan zelf iets moet boeken. Ik ben nog nooit op Terschelling geweest :@
  zondag 31 mei 2026 @ 21:23:27 #57
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220932119
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:53 schreef Amsel het volgende:

[..]
Nouja het punt is ook dat ik nog niet weet waar ze gaan verblijven, dus ik heb ook geen idee waar ik dan zelf iets moet boeken. Ik ben nog nooit op Terschelling geweest :@
Ah ja, op zich is alles daar natuurlijk een soort van dichtbij, maar goed punt! :D :+
pi_220932434
Ik heb met de camper in de buurt gekampeerd toen mijn zoon een nachtje met school weg was. School vond dat onnodig, maar ik niet. Uiteindelijk belde zoon dat hij bij mij wilde komen slapen, compleet overprikkeld.

Jij kent je kind het beste, school niet.
  maandag 1 juni 2026 @ 00:00:25 #59
344469 Amsel
zonder t
pi_220932776
Ik vind het wel geruststellend dat wij dus niet de enigen zijn die zo'n back-up plan bedenken voor kamp en andere nachtjes weg.

Soms weet ik niet of ik nou overbezorgd ben of realistisch bezorgd.
pi_220934071
Zoals MevrouwCactus al zegt; Je kent je eigen kind het beste.

Ik zou niet aan school vragen of ze het een acceptabel idee vinden maar vragen of ze willen meedenken hoe jullie oudste mee kan op kamp en aangeven dat jullie als plan-B zelf iets op Terschelling huren.
Ookal vind school het vooraf overdreven, jullie komen pas in beeld als plan-A van school niet werkt. Op dat moment zitten ze waarschijnlijk met de handen in het haar en is er niets overdreven meer aan.
Terschelling is groot genoeg om elkaar te ontlopen, met een beetje geluk kan je zelf ook genieten van een korte vakantie.
  Redactie Frontpage maandag 1 juni 2026 @ 09:49:10 #61
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_220934447
@Amsel Bij ons op de basisschool was het standaard dat de klasseouder mee ging op kamp. Speciaal daarom werd ik klasseouder toen jongste in groep 8 zat. Driemaal raden: toen was het ineens niet meer zo dat de klasseouder mee ging. Ook de ouder van een klasgenoot die echt fysiek hulp nodig had, was niet welkom. Die had een huisje gehuurd in de buurt.

Mijn jongste is helemaal niet gegaan naar dat kamp.

Dus echt: het als backup aanwezig zijn is helemaal niet overdreven. En als het goed gaat, dan zien ze je toch ook niet? Ik zou als school vele malen liever hebben dat een ouder vooraf zo meedenkt dan dat je uiteindelijk met een zwaar overprikkeld kind in een meltdown zit op een eiland en ze geen kant op kunnen :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 1 juni 2026 @ 10:04:29 #62
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220934502
Het is niet dat jij dagelijks daar over het hek gaat hangen toch! Je bent er als het nodig is, maar je komt daar niet als dat niet zo is.
  maandag 1 juni 2026 @ 11:39:50 #63
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_220935032
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 00:00 schreef Amsel het volgende:
Ik vind het wel geruststellend dat wij dus niet de enigen zijn die zo'n back-up plan bedenken voor kamp en andere nachtjes weg.

Soms weet ik niet of ik nou overbezorgd ben of realistisch bezorgd.
Wat al eerder is gezegd, jij kent je kind het beste.
Bovendien, als alles goed gaat dan zien ze je ook niet en loop je ook niemand voor de voeten. Maar als het wel nodig is, dan is het maar al te fijn dat je in de buurt bent. Voor alle partijen. Je kunt tzt dan wel afspraken met de leerkracht maken over hoe laagdrempelig je ingeschakeld wordt (als een nachtje bij jou slapen ervoor zorgt dat ze de rest van het programma gewoon mee kan doen, dat is dan een afweging die je samen kunt maken.

Ik zie alleen maar een win-win-win situatie eigenlijk.
pi_220935046
Eens met alles wat al is gezegd, jij weet wat je kind nodig hebt en alleen maar goed dat je daar in meedenkt. Dat is alles behalve over bezorgdheid, getuigt juist van veel liefde en zorg richting je kind. Hopelijk ziet de school dit ook zo, en zo niet dan zegt dat alles over die school en niets over jou.
  woensdag 3 juni 2026 @ 08:25:28 #65
344469 Amsel
zonder t
pi_220947596
*O* Dubbele kinderbijslag voor de komende vijf jaar *O*

Dank dank dank dat jullie me op die mogelijkheid wezen O+ Ik dacht echt dat we niet in aanmerking zouden komen.

Ergens is het ook wel rot om wel in aanmerking te komen natuurlijk. Want dat betekent gewoon dat de zorg echt zwaar is. Maar ik merk dat het ook wel heel fijn is dat dat erkend wordt.
  woensdag 3 juni 2026 @ 08:36:19 #66
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_220947628
Wat fijn @Amsel
  woensdag 3 juni 2026 @ 08:57:54 #67
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_220947837
Hier weer een kind zo vol in de weerstand dat ze nu allebei niet naar school kunnen. Wat zou het fijn zijn als we handvatten zouden hebben hoe we het beste kunnen reageren in dit soort situaties. Want nu 2 kinderen over de zeik en zelf flink gefrustreerd.

Adem in, adem uit.....
pi_220948035
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 08:57 schreef Kyara het volgende:
Hier weer een kind zo vol in de weerstand dat ze nu allebei niet naar school kunnen. Wat zou het fijn zijn als we handvatten zouden hebben hoe we het beste kunnen reageren in dit soort situaties. Want nu 2 kinderen over de zeik en zelf flink gefrustreerd.

Adem in, adem uit.....
Och, dat ie zo heftig. Ik hoop dat je vooral zelf je rust kunt vinden vandaag. Al is het maar voor eventjes
pi_220948080
Als ze zo in de weerstand schiet, zoekzoektt ze jou dan op voor contact in welke vorm dan ook, of sluit ze zich af?

L werd dan vooral fysiek en ging verbaal dmv gillen in weerstand, maar hoe meer ik daar op in ging, hoe meer munitie ik haar gaf. Zo frustrerend.
  woensdag 3 juni 2026 @ 09:30:33 #70
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_220948259
Ze komt gewoon niet uit bed. Weigert alles. Maar weigert ook dat ik wel met D2 weg ga. En dan gaat ze wel gillen/schreeuwen en achter de auto staan. Wordt dan een compleet ander kind. En ik durf haar dan niet alleen thuis te laten.

D2 is wel heel erg van het gillen en krijsen en dat is idd vooral negeren en vooral niet de discussie aangaan of oplossingen aan willen dragen. Maar die is nu ook supergefrustreerd dat zij nu niet naar school kan omdat ik zus niet alleen thus kan laten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De frustratie zit nu dus ook vooral in de tegenstrijdige behoeften.
  woensdag 3 juni 2026 @ 09:38:14 #71
344469 Amsel
zonder t
pi_220948375
Jemig Kyara, dat is toch niet te doen zo :{
pi_220949045
Wat ongelooflijk fijn Amsel, gefeliciteerd O+

Wat zwaar Kyara, heel moeilijk ook dat het gedrag van de zo'n gevolg heeft voor de ander. Ik hoop echt dat er gerichte hulp komt voor jullie, juist inderdaad ook voor dit soort momenten en hoe je daarmee om kan gaan. Want dit is voor jullie allemaal zo zwaar, dat is toch niet te doen :N Sterkte en een knuffel als je wil :*
  woensdag 3 juni 2026 @ 11:07:10 #73
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_220949106
We hebben heel goed voor ogen welke hulp we zoeken. Eerder deze week een heel fijn gesprek gehad voor D2. Gewoon sparren. Wij beschreven een situatie, zij stelden de juiste vragen en dachten mee en een uur later hadden we concrete handvatten die we uit kunnen proberen.

Ik snap niet gewoon dat die hulp voor D1 zo lastig is.

[ Bericht 48% gewijzigd door Kyara op 03-06-2026 15:40:26 ]
  Redactie Frontpage woensdag 3 juni 2026 @ 11:10:30 #74
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_220949119
Dat is ook heel oneerlijk inderdaad.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220949160
Jeetje Kyara, wat ontzettend zwaar en oneerlijk en frustrerend... -O- En je spoiler :'(.
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')