abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221793421

En weer door met alle vraagstukken en begrijpelijke frustraties.

De 1e keer dat ik een nieuw topic open, hopelijk heb ik het goed gedaan ;)
pi_221793440
@-Spring ik bedenk me net: zou ze een brief wel lezen denk je? Zodat ze het op haar eigen tempo kan lezen en verwerken, en ook niet meteen hoeft te reageren zoals in een gesprek? En misschien dat ze ook makkelijker over haar gevoelens kan schrijven, zonder dat iemand haar aankijkt of erbij is, dan erover praten in een gesprek?
pi_221793482
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 21:44 schreef vlindertje89 het volgende:
@:-Spring ik bedenk me net: zou ze een brief wel lezen denk je? Zodat ze het op haar eigen tempo kan lezen en verwerken, en ook niet meteen hoeft te reageren zoals in een gesprek? En misschien dat ze ook makkelijker over haar gevoelens kan schrijven, zonder dat iemand haar aankijkt of erbij is, dan erover praten in een gesprek?
Een brief zou ze wel lezen, denk ik, maar ik ben er vrij van overtuigd dat er niets terug zou komen.

Ze is op dit moment ook behoorlijk egocentrisch in haar contact.

Net bijvoorbeeld: ik kwam terug van buurtpreventie en ging even bij haar op haar kamer zitten. Vervolgens heeft ze een kwartier lang enthousiast tegen me aan zitten infodumpen. Helemaal prima, ik luister graag en vind dat juist fijn contact. Daarna vroeg ik één ding over mijn avond: of ze ons toevallig had zien lopen met de gelr hesjes. En meteen was ze weg uit het gesprek.

Het is momenteel heel erg what's in it for me. Over haar boeken, games en interesses kan ze eindeloos vertellen, maar zodra het gesprek ook maar even verschuift naar iets wat niet over haar of haar interesses gaat, haakt ze af.

Dus ik denk zeker dat een brief een minder confronterende manier zou zijn om iets aan haar te vertellen, maar ik verwacht niet dat ze hem zou beantwoorden of ineens haar gevoelens op papier zou zetten.
pi_221793508
Haha, dank voor de fb-uitnodigingen, Moon O+
pi_221793619
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2026 21:41 schreef -Spring het volgende:

[..]
Dankjewel O+
Jeetje wat klinkt de situatie waarin je zit heftig... Is het een optie om bij de instantie die autisme heeft gediagnosticeerd te informeren hierover? Anders sowieso een doorverwijzing naar een psycholoog aanvragen bij de huisarts alvast? (extra tip; je kan je bij alle geschikte psychologen tegelijk aanmelden voor de wachtlijst en dan degene die als eerste plek heeft echt gaan gebruiken). Voordat je aan de beurt bent duurt alweer zo lang dat je wellicht voor die tijd iig een ingang hebt gevonden bij haar?

Is het een optie om met haar vader in gesprek te gaan hierover? Met de insteek dat het voor L. echt een probleem is/kan worden en ze hierin hulp nodig heeft? Al is het vooral gericht op het in stand houden van de tijd die ze bij jou verblijft en vader het dus niet faciliteert als ze meer bij hem wil zijn. Dan hoeft hij niet eens mee te werken aan andere interventies etc...

Verder chapeau dat je de verbinding ziet in het infodumpen. Is er (verder) een gezamenlijke interesse die jullie zouden kunnen gebruiken voor het verdiepen van jullie band? Dan misschien ook inzetten op de band hechter maken en op die manier een stabielere basis voor eventuele verdere stappen in de toekomst.

Pick your battles zou ik sowieso toepassen met eten, dat zijn machtsstrijden die je nooit wint. Ik zou dan alles in een bak doen en voor mezelf bewaren voor lunch morgen :+ En haar een smakelijke maaltijd wensen met haar spaghetti. Ik zou wel kijken of het lukt om haar iig beneden te laten eten, wie er dan ook gekookt heeft.

Heel veel sterkte in elk geval, en al kom je hier alleen om te spuien is wellicht al een soort van mini-hulp :*
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_221793654
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2026 15:06 schreef Kyara het volgende:
Aan een autipas heb je dus geen bal in Walibi als je zelf niet mee wil (of kan!!) In de attractie. In verband met veiligheid. Diezelfde autist moet dus gewoon met haar broer in de rij. Meer kans op overprikkeling dus meer kans op gedoe bij evacuatie. 8)7 tot zover de veiligheidsvoorschriften.
Terecht.
In De Efteling was de rij voor autisten laatst langer dan de reguliere rij :')
blablablabla
pi_221793775
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2026 22:20 schreef Elan het volgende:

[..]
Terecht.
In De Efteling was de rij voor autisten laatst langer dan de reguliere rij :')

De Efteling heeft geen rij voor autisten ;) Maar sowieso heeft de efteling het anders geregeld met de faciliteitenkaart. Die kan iedereen aanvragen. Overigens gaat het ons ook niet om kortere rijen maar om een rustigere plek om te wachten. Dat maakt al veel verschil.
pi_221793780
Sterkte @Spring
T is erg ingewikkeld en idd, de balans tussen meeveren en begrenzen is ook gewoon heel ingewikkeld. En jouw gevoel mag er ook zijn. :*
pi_221793787
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 22:44 schreef Kyara het volgende:

[..]
De Efteling heeft geen rij voor autisten ;) Maar sowieso heeft de efteling het anders geregeld met de faciliteitenkaart. Die kan iedereen aanvragen. Overigens gaat het ons ook niet om kortere rijen maar om een rustigere plek om te wachten. Dat maakt al veel verschil.
Hoe moet ik me dit voorstellen.

Waar moet je precies wachten dan waar het rustiger is? Dat hele park is toch superdruk?
blablablabla
pi_221794321
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 22:47 schreef Elan het volgende:

[..]
Hoe moet ik me dit voorstellen.

Waar moet je precies wachten dan waar het rustiger is? Dat hele park is toch superdruk?
Dat verschilt per attractie. Bij de Baron is aan de achterkant, aan het einde van de miva ingang een rustig plekje waar je kunt zitten wachten. Bij bv Walibi krijg je een tijd waarop je je kunt melden waardoor je buiten de rij, elders in het park, kunt wachten.
pi_221795208
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2026 21:51 schreef -Spring het volgende:

[..]
Een brief zou ze wel lezen, denk ik, maar ik ben er vrij van overtuigd dat er niets terug zou komen.

Ze is op dit moment ook behoorlijk egocentrisch in haar contact.

Net bijvoorbeeld: ik kwam terug van buurtpreventie en ging even bij haar op haar kamer zitten. Vervolgens heeft ze een kwartier lang enthousiast tegen me aan zitten infodumpen. Helemaal prima, ik luister graag en vind dat juist fijn contact. Daarna vroeg ik één ding over mijn avond: of ze ons toevallig had zien lopen met de gelr hesjes. En meteen was ze weg uit het gesprek.

Het is momenteel heel erg what's in it for me. Over haar boeken, games en interesses kan ze eindeloos vertellen, maar zodra het gesprek ook maar even verschuift naar iets wat niet over haar of haar interesses gaat, haakt ze af.

Dus ik denk zeker dat een brief een minder confronterende manier zou zijn om iets aan haar te vertellen, maar ik verwacht niet dat ze hem zou beantwoorden of ineens haar gevoelens op papier zou zetten.
Ik heb zelf geen ervaring met een kind met autisme. Ik vind het heel goed hoe je haar zenden ontvangt en ziet als verbinding. Het lijkt me een heel naar gevoel dat je bang bent je kind kwijt te raken en hoop heel erg dat je manieren vindt om dat te voorkomen.

Wat betreft de brief: wellicht antwoordt ze er niet op en ook zal er niet zomaar iets ineens veranderen, maar wellicht kan het wel een manier zijn om zelf heel goed na te denken over wat je haar wil vertellen en te zorgen dat datgene bij haar aankomt? Niet eens per se dus gericht op verandering of antwoord, maar vooral bij haar krijgen hoe jij dingen ervaart, wat je probeert te doen om het voor haar en de rest van het gezin fijn leefbaar te houden, en wat je angst is waarom je hulp wil inschakelen via de huisarts.

Sterkte in ieder geval!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Redactie Frontpage dinsdag 15 september 2026 @ 12:59:37 #12
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_221796025
Een knuffel voor jou. Bij mijn vriend soms ook die angst een kind kwijt te raken omdat bij de andere ouder minder gedoe is of lijkt te zijn.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_221799256
Schanu: als je niet aanvullend bent verzekerd, kan de gemeente een beschikking afgeven voor speltherapie mits zij daar een contract mee hebben.
Die aanvullende verzekering heeft meestal bv een budget van 500 euro en je krijgt dan bv per sessie 35 euro vergoed en moet de rest bij betalen (een sessie kost algauw 90 euro) tot je budget op is.

Over het boek: ik ben een professional en dit boek wordt vaak aangeraden. Het is psycho-educatie en je gaat kijken naar wat je zelf onbedoeld en ongewild in stand bent gaan houden. Het is liefdevol en ontschuldigend geschreven naar ouders. Het is een natuurlijke reactie om als ouder je kind te willen geruststellen of beschermen als het angstig is.
Er zitten allemaal werkbladen en stappenplannen in en je gaat zeker niet in 1 keer alles veranderen.
Veel ggz organisaties bieden tegenwoordig ook Space oudertrainingen aan, waarbij je nog extra wordt begeleid.
De space methodiek is wetenschappelijk bewezen even effectief of effectiever dan CGT voor het kind
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')