abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82414378
quote:
Op zondag 6 juni 2010 21:04 schreef Groofsken het volgende:

[..]

Maar mijn reactie is op een man die toch neem ik aan weer wat bij zinnen is ondertussen en nogsteeds spreekt over haar actie alsof ze het met een volwassen intentie heeft gedaan. Zoals jij zegt, nadat je tot miljoen hebt geteld, kun je weer helder(der) nadenken en zou je ook weer moeten kunnen inzien dat dat toch echt anders is, ook al was het 'expres'.
Ja, maar je eerste indruk is heel moeilijk uit te wissen. Plus dat het heel moeilijk is -zelfs als je ervan weet- om in te schatten wat zo'n kind nou wel en niet begrijpt van wat je kan maken. Waar houdt de afwijking op? Wanneer hoort het bij de persoonlijkheid? Tot waar kun je corrigeren met opvoeding?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 6 juni 2010 @ 21:21:21 #102
1762 YPPY
Yppiaans
pi_82415298
Ingrid, heel verstandig om het bij Accare te bespreken, hoe je met zoiets om moet gaan. Het is zo ontzettend, verschrikkelijk, heel erg belangrijk om juist bij kinderen met 'een etiketje' op 1 lijn te zitten in de opvoeding.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 6 juni 2010 @ 21:59:13 #103
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_82417923
Ik vind het wel heel fijn van je ouders dat ze zich zo geinteresseerd opstellen, Ingrid. Ik denk dat je dat zeker moet aanmoedigen en waarderen.
Het is sowieso fijn als je bij mensen terecht kunt die meeleven en geinteresseerd zijn. Het is toch een drempel om over de problemen van je kind te praten en je eigen onmacht met sommige problemen. En zeker als je kind agressief is, is het extra moeilijk om erover te praten. Daarom vind ik de houding van je ouders heel betrokken. Ik heb een tijdlang het gevoel gehad dat ik met niemand over onze problemen kon praten. Alles wat ik zei werd weggewuifd. Dat is gelukkig nu over, maar het was echt een naar gevoel.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_82442727
Misschien kennen jullie dit gedicht al. Ik kwam hem op een hyves tegen. Iig voor Kim erg toepasselijk.

Anders zijn is je anders voelen
dan de hele wereld om je heen...

Je anders voelen omdat niemand
jouw angsten begrijpt, voelt het of sta jij alleen...

Anders blij zijn met alle dingen die je ziet en die je
hoort heel uitbundig, zonder schaamte, niet geheel zoals het hoort.....

Anders verdrietig zijn , zo hevig, zo intens en zo gemeen overvallen door emoties sla jij dan soms wild om je heen...

Anders boos zijn omdat iets zomaar jou wereldje verstoort
een druppel op je hoofd, een beestje op je arm of een buurman die wat boort....

Anders zijn is anders voelen
dan de wereld waarin jij leeft
maar ik, ik houd jouw hand stevig vast
wanneer jou aarde weer eens beeft...
  maandag 7 juni 2010 @ 14:52:23 #105
37150 livelink
pi_82443187
Heb je nog goede tips gehad bij Accare, Ingrid?
pi_82446622
Nee. We doen het goed zo. Nog beter opletten. Proberen zo'n situatie te voorkomen.
Hun denken ook net zoals Lois en Mwana zeiden. Dus niet bewust om pijn te doen.
Verder ging het goed vandaag. Er was bij fruit eten geen appel. Vond ze niet zo leuk. We hebben haar aan tafel kunnen houden. Met de bal ging ook weer goed, Kim bleef er als enige bij, terwijl ze hevig werd afgeleid. En brood eten ging super. Alleen het opruimen bij het weggaan lukt niet goed.
Uiteindelijk kwam het goed. Volgende keer 5 minuten van te voren duidelijk zeggen dat we zo gaan opruimen, wie weet helpt het.
En complimenten geven en veel prijzen en het negatieve zo min mogelijk aandacht aan besteden werkt redelijk.
  maandag 7 juni 2010 @ 20:43:57 #107
1762 YPPY
Yppiaans
pi_82463849
Hebben ze uitgelegd hoe je zo'n situatie kunt voorkomen Ingrid? Zeggen dat je beter op moet letten vind ik nogal makkelijk. Je bent hele dagen alleen met twee jonge kinderen, dus het is fijn als ze dat concreet uit kunnen leggen.

Wat zeiden ze toen Djeez vertelde over het 'trap-gebeuren'? Over dat hij het zelf heel lastig vindt om daarmee om te gaan?

Ik weet het niet, ben er natuurlijk bij, maar het klinkt een beetje 'wazig' zo, die ondersteuning. Hopelijk ervaren jullie het anders.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_82468727
Wat betreft veiligheid, zou het dan helpen om concrete veiligheidszônes te scheppen? Wij hadden op een gegeven moment een huis als Fort Knox: overal knipjes op de deuren en ramen, en hekjes voor de trappen. Staat niet echt "gezellig" maar het voorkwam wel dat Lukas zichzelf in gevaar bracht. Moet je zelf wel checken of alles echt dicht zit natuurlijk. Nune is hier eens van de trap gestuiterd omdat Tigran het traphekje vergeten was. Dat kun je een kind van 5 niet toevertrouwen dus
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  Redactie Frontpage maandag 7 juni 2010 @ 22:22:46 #109
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_82470104
Ze wisten mij ervan te overtuigen dat Kim het echt niet expres deed, maar dat ze het eenvoudigweg niet inzag dat zoiets gevaarlijk kan zijn. We gaan nu op zoek naar tweede traphekje, opdat zo een twee barricade voor Kim ontstaat. Dit op aanraden van de hulpgroep
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_82470492
Kim is trouwens bij mijn ouders (toen we bij Kiro op bezoek waren) van de wc gevallen. Geen idee hoe ze dat voor elkaar kreeg. Is ze nog naar de hap geweest met mijn vader. Ws pols verrekt/licht gekneusd. Papa had een verbandje erom gedaan en dat vond de arts een goed idee. Hopelijk is dat het, denk het wel want ze gebruikt haar arm wel een beetje. Het zou nog een haarscheurtje kunnen zijn als ze last blijft houden.
  maandag 7 juni 2010 @ 22:32:22 #111
11682 Moonah
Jolie femme
pi_82470733
quote:
Op maandag 7 juni 2010 22:22 schreef Djeez het volgende:
Ze wisten mij ervan te overtuigen dat Kim het echt niet expres deed, maar dat ze het eenvoudigweg niet inzag dat zoiets gevaarlijk kan zijn.
Fijn Djeez!
En wat sneu, dat ze gevallen is. Beterschap!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_82470928
quote:
Op maandag 7 juni 2010 20:43 schreef YPPY het volgende:
Hebben ze uitgelegd hoe je zo'n situatie kunt voorkomen Ingrid? Zeggen dat je beter op moet letten vind ik nogal makkelijk. Je bent hele dagen alleen met twee jonge kinderen, dus het is fijn als ze dat concreet uit kunnen leggen.

Wat zeiden ze toen Djeez vertelde over het 'trap-gebeuren'? Over dat hij het zelf heel lastig vindt om daarmee om te gaan?

Ik weet het niet, ben er natuurlijk bij, maar het klinkt een beetje 'wazig' zo, die ondersteuning. Hopelijk ervaren jullie het anders.
Nee, je kunt het moeilijk voorkomen. Proberen het voor te zijn. Situaties goed inschatten. Lastig uit te leggen.
Volgende week komt de leidster langs om te praten over wat ze laatst had gefilmd. Dan wil ik het er nog over hebben. Bij de cursus heb je er iets minder tijd voor.
Als ik eraan denk zal ik wat stukjes huiswerk opschrijven, misschien is de cursus dan wat meer duidelijk.
  maandag 7 juni 2010 @ 22:42:12 #113
1762 YPPY
Yppiaans
pi_82471402
quote:
Op maandag 7 juni 2010 22:22 schreef Djeez het volgende:
Ze wisten mij ervan te overtuigen dat Kim het echt niet expres deed, maar dat ze het eenvoudigweg niet inzag dat zoiets gevaarlijk kan zijn. We gaan nu op zoek naar tweede traphekje, opdat zo een twee barricade voor Kim ontstaat. Dit op aanraden van de hulpgroep
En de rest? Heb je erover gesproken hoe het voor jou is als ze stout/gemeen doet tegen Tyler? Hoe jij dan reageert en hoe jij voorkomt dat er iets gebeurd waar je later spijt van krijgt? Dat is ook belangrijk. Kim is een meisje met 'iets extra's' en daardoor wordt er van jou ook iets extra's verwacht.
*OUD heilige*
  maandag 7 juni 2010 @ 22:43:35 #114
1762 YPPY
Yppiaans
pi_82471487
quote:
Op maandag 7 juni 2010 22:35 schreef _Ingrid_ het volgende:

Als ik eraan denk zal ik wat stukjes huiswerk opschrijven, misschien is de cursus dan wat meer duidelijk.
Fijn! Je moet het zeggen hoor, als ik teveel doorzeur, ik vind zoiets zelf altijd erg interessant en ik denk dat andere ouders er misschien ook handige tips uit kunnen halen.
*OUD heilige*
pi_82472333
Herinner me maar, mijn hoofd staat er nu even niet naar.
pi_82485434
Even een crosspost. Hoe leg je uit wat de dood is? Ze vraagt telkens naar Kiro. Ik wil wel eerlijk zijn, maar weet niet goed hoe ik dat nu het beste uit kan leggen. Zodat ze niet bang wordt.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 11:40:06 #117
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_82487582
Ingrid, dit gaat meer over rouw, maar mss staan er ook nog wel dingen in die kunnen helpen.
Evt. zou je bij de bibliotheek kunnen kijken of ze boekjes hebben mbt de dood om het aan de hand daarvan uit te leggen.
Kinderen en rouwverwerking

Heb je niet al eens iets van een dood vogeltje oid bij de hand gehad? Dat je het aan de hand daarvan uit kan leggen?
  Redactie Frontpage dinsdag 8 juni 2010 @ 11:41:56 #118
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_82487681
Die van dat dode vogeltje is een goeie. Zo heeft de psych mij ooit de dood van mijn moeder laten verwerken
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  dinsdag 8 juni 2010 @ 11:45:34 #119
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_82487861
Het is heel lastig, want 'alleen oude mensen gaan dood' gaat in dit geval niet op.
En 'soms zijn mensen heel ziek' is vaak veel te abstract, dat kan idd soms wel uitmonden dat ze bang worden als een van jullie eens flink de griep heeft.
Alleen zeggen 'soms liggen mensen in het ziekenhuis...' om ervoor te zorgen dat ze idd niet bang worden van een griepje is ook niet handig want stel je breekt eens een been...

Ik geloof dat ik dus zo veel mogelijk voorbeelden zou geven om niet per se een stereotype beeld aan te geven. Dus soms hele oude mensen, soms hele zieke mensen, en soms zo'n klein babietje als Kiro omdat er dingetjes in zijn lijfje stuk waren die niet meer te maken waren oid.
En dan met het voorbeeld van het vogeltje erbij proberen uit te leggen dat een vogeltje dan niet meer kan vliegen en fluiten en dat Kiro nu nooit meer kan spelen met zijn broertje en zusje etc. etc.
En dan 'moet' je nog voor jezelf uitmaken of je het over de hemel gaat hebben of dat je dingen als vlindertjes of sterretjes gaat gebruiken.

Ik weet het niet hoor, geen idee hoe ik dat aan zou pakken eigenlijk...
pi_82489812
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 11:45 schreef Brighteyes het volgende:
omdat er dingetjes in zijn lijfje stuk waren die niet meer te maken waren oid.
Dit zou ik inderdaad zeggen. Soms gaat er iets stuk in je lijf. Heel veel kunnen de dokters maken, maar niet alles. Dan werkt je lijf niet meer en ben je dood. En dan zou je inderdaad nog (afhankelijk van niveau van het kind) kunnen vertellen wat er dan met je lijf (en eventueel je ziel) gebeurd.
Je kunt wel altijd denken aan die persoon. Of een foto bekijken.
Als een kind oud genoeg is, kun je ook zeggen dat dood niet weg hoeft te betekenen, een kind kan altijd met iemand praten over ... (vul in opa/oma/broerjte/zusje/familielid/lievelingsdier) en naar foto's kijken.
uit een aspergernest
  dinsdag 8 juni 2010 @ 12:51:50 #121
35189 Troel
scherp en bot
pi_82490684
Ingrid:

Op www.autismeboek.nl en dan zoeken naar rouw komt er een boekje uit: moet ik nu huilen?

Wellicht ook te lezen in de bieb?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_82493038
Bedankt voor de tips, hier kan ik wel wat mee. Ik ga ook nog bij de bieb kijken straks.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 14:22:39 #123
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_82495239
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 11:45 schreef Brighteyes het volgende:
....En 'soms zijn mensen heel ziek' is vaak veel te abstract, dat kan idd soms wel uitmonden dat ze bang worden als een van jullie eens flink de griep heeft.
Alleen zeggen 'soms liggen mensen in het ziekenhuis...' om ervoor te zorgen dat ze idd niet bang worden van een griepje is ook niet handig want stel je breekt eens een been...
Waarom zou je abstraheren (ai, is dat Nederlands? ), idd? Waarom niet 'gewoon': "Kiro was heel ziek. Kiro's lijfje kon niet meer beter worden. Kiro' werd steeds zieker en toen is hij dood gegaan. Dat betekent dat zijn lijfje voor altijd stuk is en helemaal niets meer doet". Als ik een beetje iets van autisme heb opgestoken, zou ze het zo juist niet te snel op andere mensen/zichzelf moeten betrekken, toch?
pi_82496691
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 14:22 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Waarom zou je abstraheren (ai, is dat Nederlands? ), idd? Waarom niet 'gewoon': "Kiro was heel ziek. Kiro's lijfje kon niet meer beter worden. Kiro' werd steeds zieker en toen is hij dood gegaan. Dat betekent dat zijn lijfje voor altijd stuk is en helemaal niets meer doet". Als ik een beetje iets van autisme heb opgestoken, zou ze het zo juist niet te snel op andere mensen/zichzelf moeten betrekken, toch?
Ik denk dat dat wel het beste is idd. Ben idd bang dat ze het op zichzelf/ons betrekt.
Tussen de middag vroeg ze nog naar hem, of ik dacht dat hij de tekening wel mooi vond (paar dagen geleden opgestuurd). Vanavond met Djeez erbij gaan we het uitleggen.
  woensdag 9 juni 2010 @ 16:25:46 #125
292014 appelfan
Pleegmama <3
pi_82556241
Ik meld me ook in dit topic. Weliswaar heb ik zelf geen kind met autisme, maar wel mijn neefje.
Aangezien het voor de ouders soms lastig is om de aandacht te verdelen pas ik per week gemiddeld 3 dagen op hem.
pi_82561646
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:25 schreef appelfan het volgende:
Ik meld me ook in dit topic. Weliswaar heb ik zelf geen kind met autisme, maar wel mijn neefje.
Aangezien het voor de ouders soms lastig is om de aandacht te verdelen pas ik per week gemiddeld 3 dagen op hem.
poeh... pittig, appelfan....
welkom
uit een aspergernest
  woensdag 9 juni 2010 @ 19:54:09 #127
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_82565949
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 14:22 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Ja, dit vind ik wel het mooist hoor.
Het is hoe dan ook een onduidelijk begrip waarvan het besef van wat het precies is gewoon moet groeien.

Appelfan, pittig joh!
  woensdag 9 juni 2010 @ 20:46:03 #128
292014 appelfan
Pleegmama <3
pi_82569394
Ja, het is soms best zwaar. Maar hij is, afgezien van zijn buien, een lief jongetje.
Bij mij werkt het goed als ik een strak schema hanteer en precies zeg wat we gaan doen. Daar houdt hij kennelijk van, ook is het moeilijk om alles zo goed mogelijk te zeggen. Als je boos bent ook meteen precies de reden te geven, anders haalt hij allemaal dingen door elkaar...
Gelukkig is ie pas 5....
pi_82571729
Toen ons neefje anderhalf jaar geleden overleed (verhaal leek op dat van Kiro, maar dan zonder Down) hebben we inderdaad heel letterlijk uitgelegd wat dood is: je hart stopt met kloppen, je bloed stopt met stromen, je hersenen stoppen met denken en je groeit niet meer, allemaal dat soort dingen. En dat dat definitief is.

Mijn man is gelovig en ik niet, dus we hebben er een verhaal achter gehangen dat hij denkt dat je ziel dan doorleeft op een hele fijne plek zonder pijn en ik dat ik niet weet wat er dan nog gebeurt.

Mijn dochter werd op de dag van de begrafenis 2 dus die had niet zoveel benul van het gebeuren, Lukas kent "dood" alleen van spinnen die je platstampt ("hij doet het niet meer") en Tigran was als nogal serieuze 5-jarige hier genoeg mee geholpen dat hij er iets mee kon. Hij komt er nog weleens op terug, dus het is goed blijven hangen.
pi_82572244
En oh ja, ik kreeg vandaag een halve hartverzakking. Tigran (jongere broer van Lukas dus) is een beetje een moeizame leerling qua lezen en schrijven en ook wat moeilijk te corrigeren en sturen. Er zou een mevrouw komen kijken. Ik dacht dat ze hem op dyslexie zouden testen, dat woord viel althans. Komt ie vandaag uit school met een soort autistiform gedrag-checklist
Er waren dus wat signalen...(nog) niet genoeg om meteen de molen aan te zwengelen, maar wel om in de gaten te houden.

En dan denk je dat je alles goed in de gaten houdt...
pi_82601149
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 21:18 schreef Mwanatabu het volgende:
En oh ja, ik kreeg vandaag een halve hartverzakking. Tigran (jongere broer van Lukas dus) is een beetje een moeizame leerling qua lezen en schrijven en ook wat moeilijk te corrigeren en sturen. Er zou een mevrouw komen kijken. Ik dacht dat ze hem op dyslexie zouden testen, dat woord viel althans. Komt ie vandaag uit school met een soort autistiform gedrag-checklist
Er waren dus wat signalen...(nog) niet genoeg om meteen de molen aan te zwengelen, maar wel om in de gaten te houden.

En dan denk je dat je alles goed in de gaten houdt...
Gemiste kans van school....... Ben open en eerlijk waarom iemand naar een kind komt kijken...

Tja, als ouder is het heel makkelijk om signalen te missen. Soms is er een ander voor nodig..... Is volgens mij heel normaal....

veel sterke
uit een aspergernest
  donderdag 10 juni 2010 @ 07:49:22 #132
11682 Moonah
Jolie femme
pi_82601203
Oeh Mwana... Wellicht ben je zo 'gewend' aan de heftigheid van Lukas' gedrag, dat de evt symptomen van Tigran daarbij in het niet vallen voor jou.
  donderdag 10 juni 2010 @ 12:50:48 #133
144006 chacama
Ondernemend!
pi_82611807
da's wel schrikken Mwana. kan me voorstellen dat je dan even slikt. Wat Moonah zegt dacht ik ook even. Sterkte in elk geval met het doorlopen van dit proces.

Moonah, hoe is het met jouw ventje?

En ik meld mij hier ook officieel. Vanaf september krijg in de zaak hulp van een 16 jarige stagiare met pdd-nos.

[ Bericht 0% gewijzigd door chacama op 10-06-2010 16:44:29 ]
  donderdag 10 juni 2010 @ 13:04:14 #134
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_82612465
Nou ben ik vast weer een zeurpiet of een pietlut, maar ik vind dat toch wel aardig ver van de TT van het topic af staan.

Het 'geval' van appelfan gaat dan toch iig nog over een klein kind dat nog gevormd wordt en echt veel begeleiding nodig heeft bij het opgroeien.
In jouw geval ben je de baas/begeleidster van iemand met pdd-nos... lijkt me een totaal andere verhouding en valt voor mij eigenlijk meer onder het R&P pdd-nos topic dan dat het echt hier hoort.
  Jubileum moderator donderdag 10 juni 2010 @ 13:37:28 #135
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_82614143
Ah je haalt me de woorden uit de mond BE!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † donderdag 10 juni 2010 @ 13:45:56 #136
37843 lady-wrb
kortaf
pi_82614571
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 13:04 schreef Brighteyes het volgende:
Nou ben ik vast weer een zeurpiet of een pietlut, maar ik vind dat toch wel aardig ver van de TT van het topic af staan.

Het 'geval' van appelfan gaat dan toch iig nog over een klein kind dat nog gevormd wordt en echt veel begeleiding nodig heeft bij het opgroeien.
In jouw geval ben je de baas/begeleidster van iemand met pdd-nos... lijkt me een totaal andere verhouding en valt voor mij eigenlijk meer onder het R&P pdd-nos topic dan dat het echt hier hoort.
ik zal je geen pietlut of zeurpiet noemen, maar mij lijkt het wel interessant. dus waar het ook naartoe verhuist, ik wil het wel lezen.
de reden hiervoor is simpel. mijn zoon wordt ook een keer 16 en zal ook een keer aan de slag gaan. dus het lijkt me wel boeiend om te lezen waar zoal tegenop gelopen wordt, zodat ik misschien nu al, anders op termijn al kan beginnen met aanleren/ombuigen van vaardigheden/eigenaardigheden.

dus chacama: als je het hier niet gaat posten, laat maar weten waar je het wel gaat zetten, desnoods op een andere manier.
  donderdag 10 juni 2010 @ 14:44:30 #137
35189 Troel
scherp en bot
pi_82617367
quote:

och dat zijn wel meer dingen hier die wel gedoogd worden
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 10 juni 2010 @ 14:45:39 #138
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_82617440
Zoals?
I`m not weird. I`m limited edition.
  donderdag 10 juni 2010 @ 14:47:28 #139
144006 chacama
Ondernemend!
pi_82617553
quote:

Ok. Ik zal me daar inlezen en kijken of ik daar ook de eventuele vragen kan stelen die ik tegenkom.
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 13:45 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

ik zal je geen pietlut of zeurpiet noemen, maar mij lijkt het wel interessant. dus waar het ook naartoe verhuist, ik wil het wel lezen.
de reden hiervoor is simpel. mijn zoon wordt ook een keer 16 en zal ook een keer aan de slag gaan. dus het lijkt me wel boeiend om te lezen waar zoal tegenop gelopen wordt, zodat ik misschien nu al, anders op termijn al kan beginnen met aanleren/ombuigen van vaardigheden/eigenaardigheden.

dus chacama: als je het hier niet gaat posten, laat maar weten waar je het wel gaat zetten, desnoods op een andere manier.
Ik laat het je zeker weten als ik daar ga posten.
  † In Memoriam † donderdag 10 juni 2010 @ 14:47:39 #140
37843 lady-wrb
kortaf
  donderdag 10 juni 2010 @ 14:51:27 #141
144006 chacama
Ondernemend!
pi_82617777
Doe dit aub niet.

Ik heb het hier gezet, omdat ik hier in OUD de mensen 'ken' en ook hun ervaringen als zodanig als oprecht en leerzaam ervaar. Dat ik hier beter mee naar R&P kan is prima. Daar is deze discussie niet voor nodig en al zeker niet in dit topic.
  donderdag 10 juni 2010 @ 14:53:07 #142
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_82617880
Ik denk wel dat ik weet wat Troel bedoelt. En ik hoop dat ik het uit kan leggen zonder verder discussie uit te lokken.
Het feit dat Oxy hier wel 'mag' posten met haar ervaringen en dat Troel (en nog iemand anders, weet even niet meer wie) ooit eens gezegd is dat haar verhalen hier niet hoorden.

Ik blijf er nog altijd bij, echt nofi Troel, dat het niet te vergelijken is.
Oxy post hier haar kijk op vragen en verhalen van anderen en dat is zeer welkom. En ook van wie anders dan ook met ervaring. Maar ooit/toen/vroegah kwam Troel hier met een een eigen probleem/issue en dat hoorde toen niet in het topic en daar is toen iets van gezegd.
Oxy doet dat juist niet hier maar in de SC en inmiddels in de 'hoe gaat het met'.

En in die zin denk ik dat vragen over een kleiner kind waar je een paar dagen in de week op past om de ouders te ontlasten een ander verhaal is dan het hebben van een 16-jarige stagiaire.

Daarmee wil ik niemand wegjagen oid, ik denk alleen dat we dit topic zo 'puur' mogelijk moeten houden als ik het zo mag zeggen.

In het R&P topic zitten heel veel mensen met pdd-nos die daar zelf kunnen reageren op eventuele vragen van Chacama mbt de stagiaire. Dat was mijn gedachtengang.

Overigens Chaca, mss zijn het alleen je bewoordingen die mij het verhaal verkeerd doen begrijpen.
Een vraag stellen is iets anders dan je officieel melden. Dat voelt voor mij aan alsof je aan geeft dat je in dezelfde situatie zit als de ouders hier en dat vind ik een beetje een scheve vergelijking. Mss heb ik dan jouw intenties verkeerd begrepen.
  donderdag 10 juni 2010 @ 15:10:27 #143
144006 chacama
Ondernemend!
pi_82618701
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 14:53 schreef Brighteyes het volgende:
Ik denk wel dat ik weet wat Troel bedoelt. En ik hoop dat ik het uit kan leggen zonder verder discussie uit te lokken.
Het feit dat Oxy hier wel 'mag' posten met haar ervaringen en dat Troel (en nog iemand anders, weet even niet meer wie) ooit eens gezegd is dat haar verhalen hier niet hoorden.

Oxy post hier haar kijk op vragen en verhalen van anderen en dat is zeer welkom. En ook van wie anders dan ook met ervaring. Maar ooit/toen/vroegah kwam Troel hier met een een eigen probleem/issue en dat hoorde toen niet in het topic en daar is toen iets van gezegd.
Oxy doet dat juist niet hier maar in de SC en inmiddels in de 'hoe gaat het met'.

En in die zin denk ik dat vragen over een kleiner kind waar je een paar dagen in de week op past om de ouders te ontlasten een ander verhaal is dan het hebben van een 16-jarige stagiaire.

Daarmee wil ik niemand wegjagen oid, ik denk alleen dat we dit topic zo 'puur' mogelijk moeten houden als ik het zo mag zeggen.

In het R&P topic zitten heel veel mensen met pdd-nos die daar zelf kunnen reageren op eventuele vragen van Chacama mbt de stagiaire. Dat was mijn gedachtengang.

Overigens Chaca, mss zijn het alleen je bewoordingen die mij het verhaal verkeerd doen begrijpen.
Een vraag stellen is iets anders dan je officieel melden. Dat voelt voor mij aan alsof je aan geeft dat je in dezelfde situatie zit als de ouders hier en dat vind ik een beetje een scheve vergelijking. Mss heb ik dan jouw intenties verkeerd begrepen.
Misschien had ik het dan anders moeten stellen. Bij deze geef ik dus aan dat ik dan (maar nu dus wrs. in R&P) wat meer hier zou zijn gaan posten met vragen over of mbt herkenning van wege het feit dat ik een stagiare in de zaak krijg met pdd-nos. Sorry voor de verwarring en vervuiling van dit topic.
  donderdag 10 juni 2010 @ 15:10:33 #144
35189 Troel
scherp en bot
pi_82618707
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 14:53 schreef Brighteyes het volgende:

Mwah, er is me ook al eens te verstaan gegeven dat ik niet mijn kijk op de zaken hier moest posten, ook al werd er toen juist naar die ervaring gevraagd Dat was eigenlijk waar ik op doelde. Maarja, ik post hier sowieso al bijna niet meer, ook niet over Ruben, terwijl dat juist wel weer prima hier zou passen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 10 juni 2010 @ 15:12:53 #145
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_82618796
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 15:10 schreef Troel het volgende:

[..]

Mwah, er is me ook al eens te verstaan gegeven dat ik niet mijn kijk op de zaken hier moest posten, ook al werd er toen juist naar die ervaring gevraagd Dat was eigenlijk waar ik op doelde. Maarja, ik post hier sowieso al bijna niet meer, ook niet over Ruben, terwijl dat juist wel weer prima hier zou passen.

Dan gok ik, maar dat is makkelijk lullen voor mij nu, dat dat toen op een misverstand of spraakverwarring berust heeft want ik zou niet weten waarom jouw kijk op iemands probleem een probleem zou zijn. Ik dacht echt dat het anders zat.

Je verdere opmerking over dat je hier nauwelijks meer post terwijl dat over Ruben hier wel zou passen is wmb een beetje loos, dat is toch je eigen keuze?
Als je verhaal hier past en je wilt het kwijt moet je het posten, er is niemand die zegt dat je dat niet moet doen toch?
pi_82623505
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 07:49 schreef Moonah het volgende:
Oeh Mwana... Wellicht ben je zo 'gewend' aan de heftigheid van Lukas' gedrag, dat de evt symptomen van Tigran daarbij in het niet vallen voor jou.
Of school is extra alert omdat ze weten van Lukas.
Sterkte Mwana.
  donderdag 10 juni 2010 @ 17:48:00 #147
292014 appelfan
Pleegmama <3
pi_82627056
Ik zat net een brief te maken. Ik ging even weg om plakband te pakken, neefje zat plaatjes te kijken.
Alles lag op tafel, postzegels, enveloppen. Kom ik terug, zijn de postzegels over de kamer verdeeld en de meeste enveloppen onbruikbaar
Vertel ik hem dat ik boos ben, zegt hij: "Nooit gezegd dat dat niet mocht."

Nu heb ik met hem afgesproken dat alles wat op dié tafel ligt, niet om aan te raken is...
pi_82630527
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 16:43 schreef poemojn het volgende:

[..]

Of school is extra alert omdat ze weten van Lukas.
Sterkte Mwana.
Ja, maar ze waren ook al zo ongevraagd alert omdat hij allochtoon is. Hij is nogal verlegen (inmiddels overschreeuwt hij dat) en omdat zijn kleuterjuf nogal overspannen was en nooit moeite voor hem deed had ze hem niet echt horen praten. Dús had hij een taalprobleem. Bleek allemaal vals alarm en e juf in kwestie geeft geen les meer.

Ik neem hun signalen echt wel serieus, maar ik had graag gehad dat dat ze iets letterlijker hadden gezegd waar ze naar gingen zoeken, want het is niet leuk om ineens een papier onder ogen te krijgen waar met grote letters AUTISME oid boven staat.

Het valt uiteindelijk allemaal wel mee, ze signaleren vooral dat hij nogal lichamelijk is ingesteld (knuffelkont-de-luxe) en drukke kinderen opzoekt en veel imiteert. Het zijn allemaal dingen iig die me wel zijn opgevallen, maar die ik heb geplaatst tot nu toe onder karakter en behorend bij zijn ervaringen. Imitatie, goh, van wie zou ie dat nou geleerd hebben?

Het is kortom een schat van een joch met wat eigenaardigheden, maar niet half zoveel als mij en verder doet hij het haske goed, gaat over, doet zijn best en alles. Het was vooral de schrik.
  Jubileum moderator donderdag 10 juni 2010 @ 19:21:12 #149
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_82631464
Die schrik kan ik me heel goed voorstellen!
Eva ♥ en Iris ♥
pi_82631736
Ik vind ook wel dat ze eerder met jou hadden kunnen praten, Mwanatubu. Jij kent hem het beste en bent ervaringsdeskundige.
pi_82637901
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 19:26 schreef lily het volgende:
Ik vind ook wel dat ze eerder met jou hadden kunnen praten, Mwanatubu. Jij kent hem het beste en bent ervaringsdeskundige.
Da's ook het gekke, ze zijn van goeie wil en we hebben regelmatig contact over van alles dus dan is dit nogal onverwacht. Juist omdat ik er heel kort opzit is het prima om van iemand met meer overzicht te horen wat zij ervan denken. Maar dan graag wel met voorkennis

Maja, schrik is over en er is nog ff niks aan het handje zolang ik een blij kind heb. Of drie, mag ook.
pi_82639353
Ik lees een heleboel verhalen en kan hier niet op reageren. Simpel omdat tegen de tijd dat ik weet wat ik erover kan zeggen ik de rode draad alweer kwijt ben. Dit heeft een oorzaak, ik weet welke en er is niks aan te doen. Uitleg kan via pm.

Allereerst een dikke voor ieder die het nodig heeft.

Het volgende probleem is hier alweer opgedoken. De oudste helft van de tweeling (G) mag na de zomervakantie volledig naar school (cluster 4 geloof ik). Nu zit hij nog twee dagen op dagbehandeling en twee dagen op het schooltje op het terrein daar. De jongste helft (K) zit drie dagen op dagbehandeling en 1 dag op dat schooltje en heeft nog even tijd nodig om te groeien naar het schoolgaan. Dat betekend in de praktijk dat na de schoolvakantie G door een van ons naar school gebracht wordt en eigenlijk tegelijkertijd de bus komt om K op te halen. Nou moet school maar even wachten hoor ik kan G pas brengen als K opgehaald is en eerder niet. Alleen hoe zorg ik ervoor dat K of G niet verdrietig of jaloers wordt door de 'scheiding'?? Ze weten niet anders dan samen in de bus onderweg.

Een goede voorbereiding is alles dus mijn man is al bezig met het zelf maken van een mooie kalender om de dagen aan te geven (voor de hele vakantie!!!) wie wat waar naartoe gaat want tijdens de vakantie is het schooltje dicht en de dagbehandeling open. We mogen al blij zijn dat G een gedeelte van de vakantie toch naar de dagbehandeling mag om niet helemaal uit het ritme te geraken. Normaal gesproken is een kind dat klaar is met het schooltje daar ook klaar met de dagbehandeling.

Onze hoop is dat K snel toe is aan school echter het lijkt erop dat dat niet snel gaat gebeuren. Na de zomervakantie mag hij ook twee dagen daarnaartoe en dan is het maar weer afwachten. Raar toch dat ondanks zijn 'betere' score bij de IQ testen het voor hem toch langer duurt om naar school te kunnen. Sociaal is K beter, zijn technisch IQ ligt hoger. Belemmerd het hoge technische IQ zijn sociale ontwikkeling die nu ver achter lijkt te liggen bij die van G??? Vergelijk ik mijn jongens misschien te veel??

Bah zo lopen er wel meer draadjes in mijn al overvolle hoofd en nog heb ik het idee warrig over te komen met mijn verhaaltje. In ieder geval fijn eventjes mijn zorgen van me af te kunnen schrijven....
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  † In Memoriam † vrijdag 11 juni 2010 @ 09:05:49 #153
37843 lady-wrb
kortaf
pi_82651715
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 17:48 schreef appelfan het volgende:
Ik zat net een brief te maken. Ik ging even weg om plakband te pakken, neefje zat plaatjes te kijken.
Alles lag op tafel, postzegels, enveloppen. Kom ik terug, zijn de postzegels over de kamer verdeeld en de meeste enveloppen onbruikbaar
Vertel ik hem dat ik boos ben, zegt hij: "Nooit gezegd dat dat niet mocht."

Nu heb ik met hem afgesproken dat alles wat op dié tafel ligt, niet om aan te raken is...
als hij daar zo rigide in is, zou ik het anders formuleren. want hier geef je de ruimte om alles wat niet op die tafel ligt, te grazen te nemen.
misschien is : als je wat wilt pakken, eerst even vragen, handiger?
  Jubileum moderator zaterdag 12 juni 2010 @ 10:35:32 #154
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_82699345
De afgelopen week ritalin stond vooral in het teken van agressie. Agressie tegen Jeroen, agressie tegen Iris en zo mogelijk nog minder slapen.
de dosis van gistermiddag wilde niet en we zagen gelijk een heel andere Eva. Lachen, schateren en weer samen met Iris spelen.
Vanmorgen toch maar geprobeerd een hogere dosis te geven, zoals het plan was, maar dat was binnen een kwartier agressie2. Inmiddels valt ze om tijdens het lopen, fietst frontaal tegen lantarenpalen, uithangborden en mensen dus we stoppen acuut.
21e hebben we weer een afspraak, ik denk dat Ritalin geen middel is voor Eva.
Jammer!
Eva ♥ en Iris ♥
pi_82699514
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 10:35 schreef Lois het volgende:
De afgelopen week ritalin stond vooral in het teken van agressie. Agressie tegen Jeroen, agressie tegen Iris en zo mogelijk nog minder slapen.
de dosis van gistermiddag wilde niet en we zagen gelijk een heel andere Eva. Lachen, schateren en weer samen met Iris spelen.
Vanmorgen toch maar geprobeerd een hogere dosis te geven, zoals het plan was, maar dat was binnen een kwartier agressie2. Inmiddels valt ze om tijdens het lopen, fietst frontaal tegen lantarenpalen, uithangborden en mensen dus we stoppen acuut.
21e hebben we weer een afspraak, ik denk dat Ritalin geen middel is voor Eva.
Jammer!
Aaaah ik wou net weer eens informeren... Ik dacht geen nieuws is goed nieuws maar helaas
Klinkt erg naar allemaal.
Sterkte...
  zaterdag 12 juni 2010 @ 10:51:00 #156
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_82699742
Lois hoe ontzettend klote is dat Sterkte
I`m not weird. I`m limited edition.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 10:54:16 #157
11682 Moonah
Jolie femme
pi_82699821
Ach gosh, wat sneu en rot voor Eva dat die Ritalin bij haar zo negatief werkt. En erg jammer voor jullie dat er geen verbetering in haar gedrag en slaap is geweest.

Taartje, draait de molen bij jullie al? Of ben je nog aan het wachten?
  zaterdag 12 juni 2010 @ 10:57:10 #158
11682 Moonah
Jolie femme
pi_82699891
Nieslief, ik kan me voorstellen dat het ingewikkeld is om het allemaal zó te organiseren dat het voor beide jongens zo smooth mogelijk verloopt. Wat betreft je vragen over de criteria om je jongste naar school te laten gaan, kun je dat niet het beste op de dagbehandeling en/of de school vragen? zij zullen je daar toch wel uitleg over kunnen geven?
  zaterdag 12 juni 2010 @ 11:00:16 #159
1762 YPPY
Yppiaans
pi_82699961
Lois, ik heb je wat gepmd, handiger dat niet hier openbaar te zetten. Zo'n verhaal.

appelfan, wat fijn voor de ouders dat je op je neefje past. Hebben jullie besproken hoe je dat aan gaat pakken? Wat gevoelige punten zijn, waar je extra rekening mee moet houden? Hoe geef je vorm aan structuur?

Mwana, op z'n zacht gezegd vreemde actie van school. Kan het niet zijn dat ze voor dyslexie kwam, maar daar aanwezig d'r mening heeft bijgesteld en een ander formuliertje uit d'r tas gewist? Dan nog vind ik dat ze zoiets beter eerst kunnen bespreken, voordat je zoiets op papier krijgt. Zeker als het zo vanuit 'het niets' komt en jullie toch wel in dat wereldje zitten.

nieslief, ben wel benieuwd naar die oorzaak, heb je moeite met concentreren oid?
Wat lastig dat de jongens uit elkaar worden gehaald en niet tegelijk naar school kunnen. Ik vind het wel fijn dat ze als individu bekeken worden en dat ze wel aan sluiten wat voor elk apart het geschiktste is. De 'soorten' iq kunnen gigantisch uit elkaar liggen. Het zegt weinig over elkaar. Bij volwassenen krijg je bijvoorbeeld wel dat ze een sociaal iq kunnen 'naspelen', omdat ze verstandelijk hebben geleerd hoe je moet reageren (zoals soms bij asperger), maar altijd blijft het gespeeld, omdat het gevoel er niet is. Zeker bij een tweeling lijkt het me lastig, maar wel terecht dat ze ernaar kijken.
Juist het sociale en het 'eraan toe zijn' zijn zo belangrijk bij de stap naar school. Misschien kan moonah dat beter uitleggen, want het lijkt me iets dat ook speelt bij het bekijken welke kleuters naar groep 3 gaan en wie er een jaartje extra kleutert.
*OUD heilige*
  zaterdag 12 juni 2010 @ 11:01:05 #160
1762 YPPY
Yppiaans
pi_82699976
Troel, ik ben trouwens wel benieuwd naar Ruben, hier of elders.
*OUD heilige*
  zaterdag 12 juni 2010 @ 11:06:01 #161
11682 Moonah
Jolie femme
pi_82700092
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 11:00 schreef YPPY het volgende:
Misschien kan moonah dat beter uitleggen, want het lijkt me iets dat ook speelt bij het bekijken welke kleuters naar groep 3 gaan en wie er een jaartje extra kleutert.
Grappenmaker , ik 'verwijs' nieslief juist naar de school en dagbehandeling.
Maar in zijn algemeenheid: Bij kleuters kijk je of ze er cognitief aan toe zijn om naar groep 3 te gaan (dus hebben ze interesse in letters, kunnen ze voldoende auditief en visueel discrimineren, hoe is het met het tellen en hoeveelheidsbegrip etc), je bekijkt de taalontwikkeling (kan een kind een coherent verhaal vertellen, is hij/zij logisch en begrijpelijk voor anderen), hun concentratie en taakgerichtheid, hun sociaal emotionele ontwikkeling. Nou ja, een heel scala aan aspecten speelt mee.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 11:08:07 #162
1762 YPPY
Yppiaans
pi_82700143
Precies wat ik bedoelde moonah! Jij noemt bij een 'gewone kleuter' al 8 aspecten waar je naar kijkt. Bij de kinderen van nieslief zijn het er vast nog meer. Dan kan er 1 goed scoren, of 2 of 3, of 4, maar als de andere achterblijven, kan het beter zijn de overstap niet te maken.
*OUD heilige*
pi_82700229
nieslief, het lijkt me ontzettend moeilijk om je in te moeten leven in twee van die karaktertjes, allebei met een eigen gebruiksaanwijzing!
Daarnaast gaat er dus van alles veranderen voor ze, dus dat zal nog best moeilijk worden als ik het zo lees. Ik denk dat je zeker in de gaten moet houden hoe ze reageren op dat kalender-idee van je man, wie weet wordt het een goede houvast!
pi_82777067
@Lois: ik had zoooo gehoopt dat het na de eerste positieve verhalen beter zou gaan. Hoe kan het toch zo ineens zo vreselijk omslaan??

Fijn dank jullie wel, het was voor mij meer even spuien in een omgeving waar meer mensen zijn met ervaring met ASS. De oorzaak van mijn rode draadje kwijtraken is simpel: een whiplash. Ik heb 24 uur per dag (hoofd)pijn, ik slaap erg slecht en dat geeft dat ik me niet kan concentreren hoewel ik het graag wil. Het blijft niet hangen. Daarnaast ook woordvindproblemen. Ik ben eindeloos bezig om een stukje tekst te maken. Ook omdat ik iedere keer even moet teruglezen om het rode draadje terug te vinden zeg maar.

Gevraagd waar K. aan moet voldoen om 'over' te mogen naar 'school' en dan komt er eigenlijk niks anders dan hij is nog niet schoolrijp, hij is te onrustig, volgt de 'regels' van het schooltje nog niet goed genoeg. Het frusterende is dat hij eigenlijk niet meer naar de dagbehandeling wil maar volledig naar het schooltje. Het is elke morgen weer een verbaal gevecht om uit te leggen dat vandaag de rode dag is en dat hij dan naar Kikker moet en niet naar de Gele groep mag. Hij wil telkens de discussie aangaan en het is zoooo moeilijk. Wetende dat die discussie vraag van K een roep om structuur is en niet de handvaten hebben om hem die te bieden. De kalender van manlief is het enige wat tot nu toe heeft gewerkt en nog steeds werkt. En dan nog blijft K 'roepen' om duidelijkheid.

Pictogrammen worden door beide jongens volledig genegeerd ze halen er niet de steun uit die ze broodnodig hebben (en wij ook want het constante zoeken naar hoe los ik dit nu weer op is erg vermoeiend om het maar zacht te brengen). Wat gelukkig wel heeft geholpen is een 'contract' idee wat ik uit Geef me de 5 heb gehaald. Als ik een verbod van ons kort en bondig teken en het door de heren laat ondertekenen werkt het. Zo hebben we het na anderhalf jaar (en twee kapotte computers verder) eindelijk voor elkaar dat ze de computer niet meer uitzetten met het o-zo-spannende knopje.....

Waar ik wel achter ben gekomen is dat G. zich wat makkelijker 'voegt' in het ritme van de buitenwereld, hij weet zijn ritueeltjes en fiepjes naadloos in de passen in het dagelijks leven. Zodanig zelfs dat het buitenstaanders (bijv. familie en buren) niet opvalt dat er sprake is van ASS. Alleen zijn taalontwikkelings achterstand valt op. En dan krijg je dus opmerkingen als: hij heeft geen ASS waarom moet hij naar speciaal onderwijs etc etc etc.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_82791173
de pgb is goedgekeurd. Voor klasse 1 !!!!
  maandag 14 juni 2010 @ 16:08:56 #166
37150 livelink
pi_82791629
Fijn nieslief. Een beetje goed nieuws konden jullie wel gebruiken, geloof ik.

Lois , wat ontzettend jammer dat de Ritalin uiteindelijk zo'n slecht effect had op Eva. Uit ervaring weet ik dat de zoektocht naar het juiste medicijn best moeizaam kan zijn, maar er zijn zoveel medicijnen dat het uiteindelijk vast goed gaat komen. Ik hoop dat jullie het wel volhouden
Zijn jullie nog verder gekomen met eventueel weekendopvang, zodat jullie de kans krijgen om bij te tanken? Ik heb ongelooflijke bewondering voor jullie doorzettingsvermogen en optimisme. Ik begreep dat jullie een pluim hadden gekregen vanuit OUD? Jullie hadden ook echt een hart onder de riem verdiend!
pi_82794233
uhm...... ik wil geen vreugde onderuit halen, maar klasse 1 is het minste.... 0 tot 2 uur zorg......
uit een aspergernest
  maandag 14 juni 2010 @ 18:37:22 #168
11682 Moonah
Jolie femme
pi_82797406
Nieslief, wat een zware situatie voor jou zeg, met je whiplash.
Over het gesprek: heb je er een goed genoeg gevoel bij? Kun je je erbij neerleggen? Of had je zelf zo gehoopt dat je jongste ook mee naar de school kan (buiten de praktische voordelen)?
pi_82798714
Wat ontzettend jammer, Lois. Weer verder kijken maar weer

en nieslief, jij hebt het ook niet makkelijk, lees ik
en inderdaad; dat constant moeten zoeken naar oplossingen is slopend
  maandag 14 juni 2010 @ 22:06:24 #170
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_82810170
Lois, wat balen zeg, dat het toch niet positief uit pakt na het goed begin.
  dinsdag 15 juni 2010 @ 14:13:06 #171
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_82833384
Jeetje Loïs, ik was al benieuwd hoe het ging, maar dit helemaal niet wat ik (en vooral jullie) gehoopt hadden!
Zijn er andere medicijnen (zoals Concerta) die een optie zijn?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_82834849
quote:
Op maandag 14 juni 2010 17:09 schreef wendytje het volgende:
uhm...... ik wil geen vreugde onderuit halen, maar klasse 1 is het minste.... 0 tot 2 uur zorg......
Volgens de papieren die we hebben gekregen is het 24 uur zorg per week. En dat heb ik haar drie keer gevraagd. Gedurende een half jaar en daarna moeten we verlenging aanvragen maar dat zou geen probleem zijn zei die dame van jeugdzorg.

Toevoeging: na even googlen kom ik idd uit bij de meeste dat de klasse 1 tot 3,9 uren per week ligt echter na het doorlezen van mijn aantekeningen van de gesprekken kom ik op klasse 1 tijdelijk verblijf en dat is meer dan die uren.
quote:
Op maandag 14 juni 2010 18:37 schreef Moonah het volgende:
Nieslief, wat een zware situatie voor jou zeg, met je whiplash.
Over het gesprek: heb je er een goed genoeg gevoel bij? Kun je je erbij neerleggen? Of had je zelf zo gehoopt dat je jongste ook mee naar de school kan (buiten de praktische voordelen)?
Nee het voelt niet goed om geconfronteerd te worden met een toch zwaardere beperking in zijn ontwikkeling dan waarop we gehoopt hadden/hebben. Maar het is nou eenmaal zo dat K zo is (G ook) en tuurlijk hoop ik dat er mooie toekomst voor ze ligt en dat ze later met twee benen in de maatschappij kunnen functioneren maar als dat niet het geval is dat is dat maar zo. We moeten er gewoon het beste van maken meer kunnen we niet. En ja het zou zoveel praktischer zijn als ze naar de school kunnen die zit hier in de buurt en dan moeten we ze zelf brengen en dan kom je toch weer in een normalere situatie terecht. Het allermooiste zou zijn om naar de basisschool te kunnen die hier achter de huizen zit maar dat zit er gewoon niet in. En we hoeven er ook niet op te rekenen dat dat gaat gebeuren.

[ Bericht 5% gewijzigd door nieslief op 15-06-2010 14:58:20 ]
  dinsdag 15 juni 2010 @ 15:20:22 #173
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_82836065
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 14:13 schreef PM-girl het volgende:
Zijn er andere medicijnen (zoals Concerta) die een optie zijn?
Alvast een antwoord: Concerta en Ritalin zijn van dezelfde stof gemaakt (het werkzame deel, methylfenidaat). Het enige dat Concerta anders maakt, is dat het een langdurende werking heeft, dus minder rebounds. Als Ritalin een negatief effect heeft, afgezien van de rebounds, zoals agressie, dan is Concerta meestal ook geen optie (meer).
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  Hoofdredactie Fotografie dinsdag 15 juni 2010 @ 16:19:20 #174
95752 crew  Chell
Kluns
pi_82839012
@Oxy: het klopt wat je zegt, maar toch merk ik heel veel verschil tussen Ritalin en Concerta. Waarschijnlijk toch doordat Concerta er minder hard "inhakt". Ik werd van Ritalin echt een beetje stoned en opgefokt, heel naar, en dat heb ik bij Concerta helemaal niet
pi_82839363
Lees ik nu goed dat agressie een bijwerking kan zijn van Ritalin?
  dinsdag 15 juni 2010 @ 16:24:59 #176
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_82839381
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 16:19 schreef Chell het volgende:
@Oxy: het klopt wat je zegt, maar toch merk ik heel veel verschil tussen Ritalin en Concerta. Waarschijnlijk toch doordat Concerta er minder hard "inhakt". Ik werd van Ritalin echt een beetje stoned en opgefokt, heel naar, en dat heb ik bij Concerta helemaal niet
Dat klopt, wat je zegt! Dat heb ik ook. Waarschijnlijk omdat de dosering langzaam vrijgegeven wordt, en niet van 0 naar 100 gaat na een rebound. Dan moet je, als het ware steeds weer, een bloedspiegel, ''opbouwen''. Van Ritalin word ik ook héél opgefokt. Behalve als ik het overlappend inneem met Concerta (dat doe ik 's avonds om beter te kunnen slapen).
Maar ik bedoelde de werkzame stof, misschien was mijjn insteek niet zo logisch?
Maar: als Ritalin echt niet aanslaat, dan is Concerta geen logisch gevolg. Ik denk dan eerder aan Dexamfetamine, Medikinet, etc.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
  dinsdag 15 juni 2010 @ 16:27:16 #177
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_82839509
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 16:24 schreef _Ingrid_ het volgende:
Lees ik nu goed dat agressie een bijwerking kan zijn van Ritalin?
In mijn post? Nee, als je dat denkt: dat bedoelde ik niet zo.
Ik bedoelde, dat als er ondanks de rebounds, agressie is, dan is het niet goed. Ik heb wél van sommigen gehoord, dat in de rebounds wel agressie kan zijn. Maar een agressief kind door methylfenidaat lijkt me niet de bedoeling. Ritalin=tegen onrust. Agressie=onrust=agressie=onrust etc.
  dinsdag 15 juni 2010 @ 16:33:36 #178
11682 Moonah
Jolie femme
pi_82839829
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 14:52 schreef nieslief het volgende:
Het allermooiste zou zijn om naar de basisschool te kunnen die hier achter de huizen zit maar dat zit er gewoon niet in. En we hoeven er ook niet op te rekenen dat dat gaat gebeuren.
Ja, rot dat dat niet gaat. Lekker naar school in je eigen buurt, bij de kinderen uit de straat. En altijd zélf je kind kunnen wegbrengen.
Maar aan de andere kant, ik ben zó voor speciaal onderwijs. Er zijn zo veel kinderen die er veel en veel beter tot hun recht komen dan in het reguliere onderwijs. Dat is uiteraard heel erg afhankelijk van je kind en de (mate van) stoornis die het heeft. Maar die regeling WeerSamenNaarSchool, daar worden (imo) zo veel kinderen 'de dupe' van. Die raken volledig ondergesneeuwd door de rest van de groep, de leerkracht heeft zijn/haar handen vol, is bovendien absoluut niet gespecialiseerd.
Maar goed, daar heb jij niet zo veel aan. Ik hoop voor jullie van harte dat ook jouw jongste op een plekje komt waar hij zich kan ontplooien en waar hij het naar zijn zin heeft.
pi_82840151
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 16:27 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

In mijn post? Nee, als je dat denkt: dat bedoelde ik niet zo.
Ik bedoelde, dat als er ondanks de rebounds, agressie is, dan is het niet goed. Ik heb wél van sommigen gehoord, dat in de rebounds wel agressie kan zijn. Maar een agressief kind door methylfenidaat lijkt me niet de bedoeling. Ritalin=tegen onrust. Agressie=onrust=agressie=onrust etc.
Ik vraag het meer voor Djeez, maar die hoort hier niet thuis natuurlijk.
Kim heeft geen medicijnen, lijkt ze me sowieso te jong voor.

Ik vroeg me nog af of jij (of anderen) een hoge pijngrens hebt.
Ik hoorde in het ziekenhuis dat autisten en vooral kinderen dat vaak hebben. Kim heeft haar arm gebroken maar laat er amper iets van merken, er werd dan ook raar op gekeken toen het op de foto toch echt duidelijk te zien was.
pi_82840182
Wij hebben vandaag een time totem “gekregen”.
Op deze totem (een paal met 11 lampjes) plak je picto’s. Steeds gaat dan een lampje naast een picto branden en die activiteit of taak is aan de beurt. Wij gaan hem inzetten bij het ochtendritueel. Dat is steeds een strijd. Nu zeg niet ik, maar de time totem wat ze moeten gaan doen. Morgen voor de eerste keer, dus ik ben benieuwd.
Ik kan zelf planningen maken in de totem, dus ik kan ook een dagplanning maken, of een avondritueel….. Maar voorlopig werken we met dit. Na een tijdje kun je andere programma’s inwerken, als ze aan deze gewend zijn.
Vanavond gaan we naar Collette de Bruin, in Wijchen. Ze geeft daar een lezing (was een tip hier op het forum geloof ik). Gaat er van hier ook iemand?
uit een aspergernest
pi_82840315
Picto's worden ons ook aangeraden op de groep. We denken er nog over na.
Aankleden, op tijd klaar zijn voor school is hier vaak erg lastig.
Vandaag filmpjes teruggekeken en je kunt wel zien dat ze rustiger is met structuur. Bv met puzzel maken aan de tafel.
pi_82840488
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 16:33 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ja, rot dat dat niet gaat. Lekker naar school in je eigen buurt, bij de kinderen uit de straat. En altijd zélf je kind kunnen wegbrengen.
Maar aan de andere kant, ik ben zó voor speciaal onderwijs. Er zijn zo veel kinderen die er veel en veel beter tot hun recht komen dan in het reguliere onderwijs. Dat is uiteraard heel erg afhankelijk van je kind en de (mate van) stoornis die het heeft. Maar die regeling WeerSamenNaarSchool, daar worden (imo) zo veel kinderen 'de dupe' van. Die raken volledig ondergesneeuwd door de rest van de groep, de leerkracht heeft zijn/haar handen vol, is bovendien absoluut niet gespecialiseerd.
Maar goed, daar heb jij niet zo veel aan. Ik hoop voor jullie van harte dat ook jouw jongste op een plekje komt waar hij zich kan ontplooien en waar hij het naar zijn zin heeft.
Helemaal mee eens. Ik vind ook dat de groepen op een basisschool hoe dan ook veel te groot zijn. In kleinere groepen kunnen kinderen zich veel beter ontplooien en dat geeft de leerkracht ook de kans en de energie om zijn/haar aandacht te geven aan ieder kind. Ik vind dat dat voor ieder kind zo moet zijn en niet alleen voor 'bijzondere' kinderen. Gelukkig zitten de speciale scholen ook hier dicht in de buurt en kan ik G na de zomervakantie zelf naar school brengen. Ook voor K wordt dat de volgende stap dat weten we al wel. Vervolgonderwijs na deze school zal waarschijnlijk naast de basisschool hier achter de huizen zijn dus nog dichterbij. Maar dat is wel erg ver in de toekomst kijken.

@wendytje: succes ik hoop dat het werkt. Wat een idee zeg met lampjes. Daar had ik nou nog nooit van gehoord. Leuk zo'n lezing van Mw. de Bruin. Ik ben benieuwd naar je ervaringen daar.
  Hoofdredactie Fotografie dinsdag 15 juni 2010 @ 19:08:25 #183
95752 crew  Chell
Kluns
pi_82846791
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 16:24 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Maar ik bedoelde de werkzame stof, misschien was mijjn insteek niet zo logisch?
Maar: als Ritalin echt niet aanslaat, dan is Concerta geen logisch gevolg. Ik denk dan eerder aan Dexamfetamine, Medikinet, etc.
Klopt dat de werkzame stof enzo hetzelfde is, maar de uitwerking is door de afgifte dus wel anders. Ik weet verder niet psies hoe en wat, maar ik kan me voorstellen dat dat opgefokte gevoel bij een kind misschien wel tot uiting komt in agressie, vandaar dat ik het wel even op wilde schrijven, zeker omdat Eva in eerste instantie wel iets van een (goede) reactie leek te hebben. Ik ben toentertijd namelijk gestopt met Ritalin omdat ik me er écht niet goed bij voelde...en bij Concerta dus wel. Zelfs een lage dosis Ritalin voor 's avonds trok ik niet.

Maar 't klopt dat een ander middel mogelijk een voor de hand liggender oplossing is.
pi_82925978
toch maar niet.
  donderdag 17 juni 2010 @ 13:54:08 #185
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_82929489
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 16:39 schreef _Ingrid_ het volgende:
Ik vroeg me nog af of jij (of anderen) een hoge pijngrens hebt.
Ik hoorde in het ziekenhuis dat autisten en vooral kinderen dat vaak hebben. Kim heeft haar arm gebroken maar laat er amper iets van merken, er werd dan ook raar op gekeken toen het op de foto toch echt duidelijk te zien was.
Sorry voor het verlate antwoord, maar nu dan toch. Ik heb in elk geval een andere pijngrens. Dingen die een ander geen echte pijn doen, zoals bepaalde geluiden of aanrakingen bijv., die doen bij mij ontzettend pijn. Maar ik heb eens dagen met een grote brandwond gelopen, of met een gebroken arm. En ik denk ook, dat kinderen met autisme minder de neiging hebben, om zoiets te delen met anderen (te zeggen: ik heb pijn). Omdat dat niet aangeleerd is. De meeste kinderen zonder, autisme die ''voelen dat aan'' wanneer een pijn(tje) te erg is om te verzwijgen.
Sterkte voor Kim!
pi_82929931
Dank je Oxy! Hopelijk hoeft ze de mitella niet meer om morgen, werkt niet echt. Ze gebruikt haar arm constant. Lijkt er amper last van te hebben. Ook toen met de kiezen was heel ver heen, gaf amper pijn aan. Kan best gevaarlijk zijn dus.
  donderdag 17 juni 2010 @ 14:09:08 #187
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_82930358
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 14:02 schreef _Ingrid_ het volgende:
Dank je Oxy! Hopelijk hoeft ze de mitella niet meer om morgen, werkt niet echt. Ze gebruikt haar arm constant. Lijkt er amper last van te hebben. Ook toen met de kiezen was heel ver heen, gaf amper pijn aan. Kan best gevaarlijk zijn dus.
Ja, het kan gevaarlijk zijn.
Maar weet je wat het ook vaak is, dat het meer is dan alleen pijn niet melden. Veel autisten merken soieso weinig van hun lijf. Gaan dan overal tegenaan hangen, of bewegen veel, om maar wat te voelen. Ikzelf voel bijv vermoeidheid, dorst, honger/verzadiging of aandrang voor het toilet heel slecht. Of hoe mijn lijf zich in de ruimte bevindt. Daarom struikelde ik vroeger veel, of liep overal tegenaan. Bij de Sensorische Integratietherapie, hebben ze mij daarbij goed kunnen helpen. Ik kan eindelijk, een bal vangen.
pi_82930958
Kim beweegt wel veel ja. Als ze moe is wordt ze vaak hyperig. Of wil tegenwoordig direct op de bank met een dekentje. Dorst en honger check. Tenminste ze wil de hele dag door eten achter elkaar. Struikelen en ergens tegenaan lopen bij tijden vaak.
Ze kan nog steeds niet op een 3 wieler fietsen en rent en loopt houterig zei de juf. Gisteren oudergesprek gehad. De logopedist gaat ook op Kim letten. De uitspraak is nog niet goed. Met plaatjes kijken en dan de goed benoemen ed ging het slecht, met ruimtelijk inzicht dingen juist goed.
Verder doet ze het wel goed op school, in sociaal opzicht gaat het goed. Luisteren gaat een stuk beter.
Thuis verschilt het heel erg. Net tussen de middag flipte ze omdat ik een mini stukje schil nog aan de appel had zitten. Helemaal over de zeik.
En dan ineens *ping* is het weer over. Aankleden is een drama, dan wil ze wat anders doen, maar ze moet wel op tijd op school zijn.
Ik begin toch wel wat meer aan picto's te denken nu.
  Jubileum moderator donderdag 17 juni 2010 @ 14:58:26 #189
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_82932968
Ik kan picto's alleen maar aanraden Ingrid. Het effect daarvan is zo ontzettend groot merk ik bij Eva!
Wat sneu van haar arm!
Die pijngrens hebben wij ook vaak ervaren bij Eefje, die geeft oorontstekingen, longontstekingen ed dus gewoon niet aan maar kan wel krijsen om bijv. Haren kammen...

We hebben Eva weer op de begin dosis ritalin gezet, omdat ze daar zo goed op leek te reageren in het begin. En dat werkt! Agressie is weg, ze is heel rustig EN!!! ze heeft 3 nachten doorgeslapen
Eva ♥ en Iris ♥
pi_82933107
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 14:58 schreef Lois het volgende:
Ik kan picto's alleen maar aanraden Ingrid. Het effect daarvan is zo ontzettend groot merk ik bij Eva!
Wat sneu van haar arm!
Die pijngrens hebben wij ook vaak ervaren bij Eefje, die geeft oorontstekingen, longontstekingen ed dus gewoon niet aan maar kan wel krijsen om bijv. Haren kammen...

We hebben Eva weer op de begin dosis ritalin gezet, omdat ze daar zo goed op leek te reageren in het begin. En dat werkt! Agressie is weg, ze is heel rustig EN!!! ze heeft 3 nachten doorgeslapen
Was de dosis te hoog blijkbaar?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_82933175
Hebben jullie picto's gekocht? Of zelf gemaakt/uitgeprint? Dacht zelf aan uitprinten eerst om te kikjen of het helpt.
Heb je een voorbeeld hoe jullie picto's gebruiken?
Herkenbaar met haren kammen ...
Toen ze die epileptische aanval had, had ze dus ook een flinke oor en keel ontsteking, niks van gemerkt. Niks aangegeven.
Het is soms wel heel moeilijk mee om te gaan hoor. Flippen om een stukje appel waar schil aan zit bijvoorbeeld. En dan Tyler die gezellig mee gaat gillen/huilen.

Wat fijn Lois!
  Jubileum moderator donderdag 17 juni 2010 @ 15:06:13 #192
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_82933339
IIk heb de picto's gedownload bij sclera.be, daarna uitgeprint en gelamineerd. Ik zou even in overleg gaan met de cursus hoe en wanneer je ze kunt toepassen. Dat lijkt me handiger

Ik denk het Tico, daarom wilden we dit ook nog even "testen" en het werkt wonderwel.
Eva ♥ en Iris ♥
pi_82934271
Lois, dat klinkt fijn zeg!
Fake it till you make it...
  donderdag 17 juni 2010 @ 15:31:31 #194
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_82934562
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 15:06 schreef Lois het volgende:
Ik denk het Tico, daarom wilden we dit ook nog even "testen" en het werkt wonderwel.
Super deluxe dus. Ik dacht dat Lukas van Mwanatabu het ook goed ''doet'' op een relatief lage dosering. Dus het kan prima zijn . En 3 nachten doorgeslapen? Hoe ''goed'' moet jíj je dan wel niet voelen? (als in uitgeslapen?) Of lig je toch de hele nacht, te wachten tot het gespook begint?
Fijn bericht hoor!
pi_82934610
Nou super dat een lage dosis goed werkt Lois!
pi_82934768
Lois, wat fijn dat die lagere dosis gewoon zijn werk goed doet!

donderdag 17 juni 2010 @ 15:52:59 #197
144006 chacama
Ondernemend!
pi_82935629
Dat is eindelijke positief nieuws Lois. Hopelijk zorgt het bij jullie zelf nu ook voor rust. Lukt het jullie inderdaad ook om te slapen of wordt je nog regelmatig wakker met de gedachte... heb ik d'r gemist.

Ingrid en Oxy, wat herken ik veel in jullie verhalen over pijn en anders in de ruimte staan. Niet van mezelf, maar van iemand in mijn omgeving. Ik ga het zeker onthouden voor de toekomst.

Wendytje. wat "leuk" zo'n paal. Lijkt me echt super praktisch in het aangeven van de dagelijkse structuur.

Nieslief heel veel sterkte met alles. Ik hoop dat de hulp die jullie krijgen ook voor jou wat lucht gaat brengen.
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 17 juni 2010 @ 16:04:11 #198
95752 crew  Chell
Kluns
pi_82936226
Wat goed Lois!
  donderdag 17 juni 2010 @ 16:22:21 #199
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_82937300
Ik lees al een tijdje mee in dit topic. Allereerst: Mijn respect voor iedereen hier! Echt!

Zoals jullie wellicht weten is mijn muppetje te vroeg geboren. Een vroeggeboorte schijnt een risico-factor te zijn voor het 'ontwikkelen' van een autistische stoornis.
Over dit gegeven heb ik laatst na zitten denken. Ik weet dat een stoornis in het autistische spectrum niet gediagnostiseerd kan worden bij baby's/dreumessen etc/ maar nou zat ik me dus laatst af te vragen of jullie in retrospect de autistische stoornis van jullie kind ook al in jullie kind 'zagen' toen hij/zij nog een baby'tje was?

Disclaimertje: Als ik te nieuwsgierig ben of als mijn post als ongepast wordt ervaren: Meld het dan even.
A grand adventure has begun.
pi_82937480
Dat vraag ik me ook vaak af hoor Keshet.. Vanaf wanneer ga je nu denken, "dat is niet normaal". Zeker als een kind je eerste is, hoe weet je dan wat normaal is?

Ik heb trouwens geen twijfels over Jen hoor..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')