Woordenlijst:quote:The dynamic range (ratio between dark and bright regions) in the visible world far exceeds the range of human vision and of images that are printed or displayed on a monitor. But whereas human eyes can adapt to very different brightness levels, most cameras and computer monitors can capture and reproduce only a fixed dynamic range. Photographers, motion picture artists, and others working with digital images must be selective about what’s important in a scene because they are working with a limited dynamic range.
High Dynamic Range (HDR) images open up a world of possibilities because they can represent the entire dynamic range of the visible world. Because all the luminance values in a real-world scene are represented proportionately and stored in an HDR image, adjusting the exposure of an HDR image is like adjusting the exposure when photographing a scene in the real world. This capability lets you create blurs and other real-world lighting effects that look realistic. Currently, HDR images are used mostly in motion pictures, special effects, 3D work, and some high-end photography.
You can create an HDR image using multiple photographs, each captured at a different exposure. In Photoshop, the Merge To HDR command lets you create HDR images from multiple photographs. Because an HDR image contains brightness levels that far exceed the display capabilities of a standard 24‑bit monitor or the range of tones in a printed image, Photoshop lets you adjust the preview of the HDR image so it can be viewed on a computer monitor. Some Photoshop tools, adjustments, and filters can be used with HDR images. If you need to print the image or use Photoshop tools and filters that don’t work with HDR images, you can convert the HDR image to an 8‑ or 16‑bits-per-channel image.
(bron: Photoshop Help)
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat voor een SW gerbuiken jullie eigenlijk voor je HDR fotos?
Netjessssquote:Op zondag 9 mei 2010 21:39 schreef ducksel het volgende:
HDR is cool
Op zoom.nl staat een expertcursus HDR, van voor tot achter alles uitgelegd in normaal nederlands
Het coole is: één van mijn urbex fotos is gebruikt als feature background in de print versie in zoom magazine en staat nu ook over de hele zoom.nl site
[ link | afbeelding ]
Zeker geen verkeerde poging, alleen dat héle felle licht moet te fixen zijn als je met de instellingen speelt van je HDR programma (photomatix?)quote:Op zondag 9 mei 2010 23:14 schreef Vixxen het volgende:
Hah wat vet een HDR topic!! Zelf een beginnende fotograaf en wilde ook wel eens eens een poging wagen tot een HDR plaatje
http://farm2.static.flickr.com/1228/4592686907_648b6d9812_b.jpg
Beetje " over the top" al zeg ik zelf maar een aardige eerste poging
Ja is inderdaad met photomatix gedaan.. Hoe zou ik dat moeten aanpakken dan? het stoorde mij eigenlijk ook al een beetje maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel erg thuis ben in de foto bewerkings software.. ben gewoon een amateur die wat dingen uitprobeert en graag wat nieuws leert!quote:Op zondag 9 mei 2010 23:17 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Zeker geen verkeerde poging, alleen dat héle felle licht moet te fixen zijn als je met de instellingen speelt van je HDR programma (photomatix?)
Gewoon met de regelaartjes van links naar rechts schuiven stuk voor stuk en dan steeds kijken bij welke hoeveelheid je de foto het mooiste vindt uitzienquote:Op zondag 9 mei 2010 23:21 schreef Vixxen het volgende:
[..]
Ja is inderdaad met photomatix gedaan.. Hoe zou ik dat moeten aanpakken dan? het stoorde mij eigenlijk ook al een beetje maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel erg thuis ben in de foto bewerkings software.. ben gewoon een amateur die wat dingen uitprobeert en graag wat nieuws leert!
Haha ja zo ver was ik ook nog wel gekomenquote:Op zondag 9 mei 2010 23:24 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Gewoon met de regelaartjes van links naar rechts schuiven stuk voor stuk en dan steeds kijken bij welke hoeveelheid je de foto het mooiste vindt uitzien
Zo maak ik iig mijn HDR's
Lol, geen idee. Moet ik binnenkort ook ff checken met een foto waar de zon in beeld is.quote:Op zondag 9 mei 2010 23:30 schreef Vixxen het volgende:
[..]
Haha ja zo ver was ik ook nog wel gekomenmaar ik weet niet hoe ik daar specifiek de lichtsterkte omlaag kan krijgen zonder de hele foto in een keer donkerder te maken... in photomatix te doen of moet ik dan over naar photoshop..?
Ik dacht er al Arnhem in te herkennen, en de tags op Flickr bevestigden het.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:58 schreef TsiisSkaaf het volgende:
Ik wil nog graag de volgende HDR met tonemapping onder de aandacht brengen:
[ link | afbeelding ]
Je hebt gelijk, hij is uit de hand geschoten. Ik ben zelf ook blij met het resultaat. Mijn volgende pogingen zijn minder mooi gelukt.quote:Op maandag 10 mei 2010 14:10 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ik dacht er al Arnhem in te herkennen, en de tags op Flickr bevestigden het.
Mooi landschapje, vind het ook een nette plaat. Wel een beetje onscherp (geen statief gebruikt?), maar de belichting is erg prettig en gewoon natuurlijk.
Wow! HDR in combinatie met zwartwit is echt tof!quote:Op zondag 9 mei 2010 14:09 schreef jjansen het volgende:
Sinds kort eens wat meer mee gaan experimenteren. Toch best lastig.
Paar probeersels hieronder:
Sydney CBD
[ afbeelding ]
Mooi! Jammer dat de horizon een beetje scheef is, of ligt dat aan mij?quote:Op zondag 1 augustus 2010 13:58 schreef PiperMaru het volgende:
HDR is tof; mijn eerste poging (klik voor vergroting):
[ link | afbeelding ]
inderdaad een prachtige HDR! Maar wat guitarist zegt: ik zou ff in PS de horizon rechtzetten.quote:Op zondag 1 augustus 2010 14:13 schreef guitarist het volgende:
[..]
Mooi! Jammer dat de horizon een beetje scheef is, of ligt dat aan mij?
18mm met de Nikon d70 zegt de exifquote:Op zondag 1 augustus 2010 18:57 schreef PiperMaru het volgende:
Heel mooi, Watertornado!! De kleuren zijn prachtig. Op de grotere versie viel me de lantarenpaal links op, ik denk dat ik die weg zou shoppen.
Verder vind ik met de crop niks mis![]()
Met welke brandpuntsafstand is deze gemaakt?
Ik zou zooooo graag een groothoekzoom willen voor dit soort plaatjes (bv de Canon 10-22 ofzo)
Bij een HDR gebruik je een aantal fotos. je maakt minimaal 3 fotos van precies de zelfde setting. 1 met de juiste belichting, dan 1 overbelicht (of meerdere in verschillende stadia) en 1 onder belicht (of meer..) die laat je een programa dan samenvoegen. zo word alles dus appart belicht etc.quote:Op zondag 1 augustus 2010 19:49 schreef Spees_Eend het volgende:
Wil iemand eens een voor- en na-foto plaatsen? Snap geloof ik nog niet helemaal precies wat het inhoudt. Zou het wel leuk vinden om te vergelijken
Dit dus om tekortkomingen van je camera te fixen. Ken je dat als je een foto maakt van een onderwerp dat dan de lucht compleet wit is, of je onderwerp veels te donker? Dit kun je soms voorkomen door slim te flitsen maar soms is dit geen optie. Om toch het dynamisch bereik te bereiken dat je wilt deel je je foto dus gewoon in, zoals hierboven wordt verteld.quote:Op zondag 1 augustus 2010 20:28 schreef Ladysin het volgende:
[..]
Bij een HDR gebruik je een aantal fotos. je maakt minimaal 3 fotos van precies de zelfde setting. 1 met de juiste belichting, dan 1 overbelicht (of meerdere in verschillende stadia) en 1 onder belicht (of meer..) die laat je een programa dan samenvoegen. zo word alles dus appart belicht etc.
ja klopt. alleen dit was een foto gemaakt met mijn mobiel vanaf het dakterras van het hotel. maar daar links werd gebouwd en daar kon je gewoon niet omheenquote:Op maandag 2 augustus 2010 07:26 schreef Omniej het volgende:
Op het stuk linksonder na, lijkt het behoorlijk op een tekening inderdaad.Overigens is dat stuk linksonder ook meteen het enige dat me fotografisch gezien enorm stoort. (los van de scheve horizon dan)
Die laatste HDR van Watertornado is prachtig. Ik hou wel van dit soort HDR's, die gewoon lekker natuurlijk (realistisch) zijn en waaraan eigenlijk niet eens te zien is dat het een HDR is.
Nog even die randjes en glitches selecteren en contentawaren, klaarquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 22:37 schreef joers1 het volgende:
CS5 en Content Aware Fill? Dat kan beter...nog ff doorspelenIs al een goed begin...
* dscx mee eensch is.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 22:39 schreef lkb9000 het volgende:
[..]
Nog even die randjes en glitches selecteren en contentawaren, klaar
Maar eerlijk gezegd vind ik dat gebouw de foto juist zo interessant maken
ik zie er geen HDR inquote:Op zondag 15 augustus 2010 15:45 schreef dscx het volgende:
Oh, en:
Was zaterdag in een hotel in Den Haag, eindelijk eens een avond-HDR kunnen schieten met wat kleur erin...
[ afbeelding ]
Heb trouwens ook nog een panorama in HDR, maar dat post zo rot, de JPG is 70MB geworden...
quote:
Dat vind ik niet echt een criterium. Mijns inziens zie je van de beste HDR's namelijk ook niet dat het HDR is.quote:Op zondag 15 augustus 2010 22:27 schreef joers1 het volgende:
Dat was mijn interpretatie ook al...is gewoon een avondopname lijkt me;)
Ik ben niet echt van het 'over the top' / cartoonish HDR schieten... Mij gaat 't echt om het vergroten van het kleurbereik...quote:Op zondag 15 augustus 2010 22:30 schreef Siegfried het volgende:
[..]
[..]
Dat vind ik niet echt een criterium. Mijns inziens zie je van de beste HDR's namelijk ook niet dat het HDR is.
Mee eens, het hoeft ook niet cartoonish/over the top eruit te zien. Maar HDR staat toch voor High Dynamic Range, dus dat we "meer" te zien krijgen dan in een normale foto? De donkerste tinten en overbelichte plekken zouden na een HDR bewerking beter zichtbaar moeten zijn. Met een perfecte HDR foto wil je natuurlijk het zo laten uitzien alsof de belichting ter plekke uitstekend was.quote:Op zondag 15 augustus 2010 22:30 schreef Siegfried het volgende:
[..]
[..]
Dat vind ik niet echt een criterium. Mijns inziens zie je van de beste HDR's namelijk ook niet dat het HDR is.
Hij's misschien inderdaad wel wat te bescheiden...quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:26 schreef ETA het volgende:
[..]
Mee eens, het hoeft ook niet cartoonish/over the top eruit te zien. Maar HDR staat toch voor High Dynamic Range, dus dat we "meer" te zien krijgen dan in een normale foto? De donkerste tinten en overbelichte plekken zouden na een HDR bewerking beter zichtbaar moeten zijn. Met een perfecte HDR foto wil je natuurlijk het zo laten uitzien alsof de belichting ter plekke uitstekend was.
Deze foto vind ik dan ook te subtiel bewerkt, de voordelen van een HDR bewerking zijn er niet in terug te zien. Maar ik ben wel heel benieuwd naar het origineel nu.
perfect, gewoon zo houden!quote:Op maandag 16 augustus 2010 18:29 schreef dscx het volgende:
't Origineel:
[ afbeelding ]
(I kill me...)
Gaarne resizen, max grootte is 1024pixels.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 09:53 schreef IM_Barney het volgende:
Ik ben afgelopen weekend naar een mooi hotel in Mechelen (België) geweest. Dit hotel was voorheen een kerk inclusief glas-in-lood ramen, kruisgewelven enz. Je hoeft dus niet eens het hotel uit om dit soort foto's te kunnen maken!
[ afbeelding ]
quote:Vind hier de TT van op toepassing zijn.Op woensdag 20 oktober 2010 23:38 schreef Pollewoppie het volgende:
Beetje een kick maar toch...
Hier wat probeersels van mij, zijn allen gisteravond geschoten in Dordrecht...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik weet het er is veel ruis in de eerste paar, heb toch nog te kort belicht...
quote:Vind het juist perfect, niet te - maar ook niet zodat het op een normale foto lijkt.Op woensdag 20 oktober 2010 23:41 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Vind hier de TT van op toepassing zijn.
quote:Als dit 'niet te' is, weet ik het ook niet meer hoor... Nummer 1 en 4 zijn ook nog eens het zelfde, maar dan met een andere HDR-saus er overheen.Op woensdag 20 oktober 2010 23:49 schreef Zith het volgende:
[..]
Vind het juist perfect, niet te - maar ook niet zodat het op een normale foto lijkt.
quote:Deze is een stuk normaler:Op donderdag 21 oktober 2010 00:09 schreef Omniej het volgende:
[..]
Als dit 'niet te' is, weet ik het ook niet meer hoor... Nummer 1 en 4 zijn ook nog eens het zelfde, maar dan met een andere HDR-saus er overheen.
Ik vind het dus niks eigenlijk. Zeker een foto als de tweede zou zonder HDR waarschijnlijk veel mooier zijn, want het onderwerp van die foto is wel degelijk tof en de compositie is ook nog 'ns erg fijn.
quote:Dit dusOp donderdag 21 oktober 2010 11:49 schreef very het volgende:
Die met die kever vind ik wel echt heel erg mooi. Daar vind ik de HDR werking ook op z'n mooist.
quote:Helemaal mee eens.Op donderdag 21 oktober 2010 11:49 schreef very het volgende:
Die met die kever vind ik wel echt heel erg mooi. Daar vind ik de HDR werking ook op z'n mooist.
quote:het effect lijkt idd wel een beetje 3d.foto van Kanovinnie
quote:Het zijn 2 foto's samengevoegd. Ik heb/had geen idee wat HDR was, dus had maar iets geprobeerdOp vrijdag 22 oktober 2010 19:36 schreef Xlarge het volgende:
[..]
het effect lijkt idd wel een beetje 3d.
Toch is deze foto niet geslaagd, ik vraag me uberhaupt af of je vlammen kan fotograderen met 3 verschillende belichtingen, ze zijn immers erg bewegelijk
quote:kijkt op zijn bureaubladOp donderdag 21 oktober 2010 21:45 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Ik zou m graag in hogere resolutie als achtergrond hebben.
quote:Egmond aan den Hoef zeker?Op woensdag 27 oktober 2010 22:22 schreef Jars55 het volgende:
Vandaag mijn eerste poging ondernomen om een HDR foto te maken![]()
[ afbeelding ]
Voor een eerste keer ben ik niet ontevreden!
oh wow!!!! wat een superplaat!!!quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 09:53 schreef IM_Barney het volgende:
Ik ben afgelopen weekend naar een mooi hotel in Mechelen (België) geweest. Dit hotel was voorheen een kerk inclusief glas-in-lood ramen, kruisgewelven enz. Je hoeft dus niet eens het hotel uit om dit soort foto's te kunnen maken!
[ afbeelding ]
Ja, met bijvoorbeeld het programma Photomatrix. Je maakt (vanaf een statief) 3 foto's, normaal, onder- en overbelicht. Deze combineer je. Gebruik bijvoorbeeld 2, 8 en 25s sluitertijd voor de belichting!quote:Op maandag 15 november 2010 18:05 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb de nederlandse wiki doorgelezen, maar ik ben nog steeds benieuwt. Moet ik nou een aantal verschillende fotos maken, waarvan 1 donker, 1 licht en 1 ertussenin, en dan die HDR mergen?
Tof!quote:Op woensdag 17 november 2010 11:53 schreef eviLmotion het volgende:
Een van mijn eerdere HDR foto's. Beetje donker wel, misschien dat ik daar nog iets aan ga doen. Voor de rest vind ik hem zelf wel aardig. (PF logo hoort er uiteraard niet bij)
[ afbeelding ]
Dank!quote:Op maandag 22 november 2010 11:58 schreef Ladysin het volgende:
@ CompuMess
goh, wist helemaal niet dat ze daar bezig waren. en dan woon ik dr nog geen 10 minuten vanaf. geschoten vanaf t viaduct? leuk om te zien iig en knappe hdr, niet overdreven.
Dit is echt een prachtige HDRquote:Op vrijdag 20 augustus 2010 15:27 schreef Neo-Mullen het volgende:
In tegenstelling tot de laatste 2 is deze overdag geschoten
Vind zelf dat de kleuren en belichting erg goed gelukt is, maar omdat ik graag foto's deel, wil ik ook jullie mening weten.
Slimme manierquote:Op vrijdag 26 november 2010 11:37 schreef Uncle het volgende:
stukje van de bovenkant afcroppen en opnieuw exporteren. Dan staan de watermerken op een andere plaats op de foto en kun je ze eenvoudig in photoshop wegwerken
Juist voor HDR is het altijd beter om raws te gebruiken.quote:Op vrijdag 26 november 2010 15:08 schreef Susteren het volgende:
Vraagje: schieten jullie hdr ook nog in raw of zijn 3 jpg foto's ook goed genoeg?
Mwa...ik vraag het me af. Misschien wanneer je echt alleen CS5 zelf het werk laat doen, maar een klein laatste handje helpen handelt dat wel afquote:Op vrijdag 26 november 2010 13:36 schreef Uncle het volgende:
klopt maar waarschijnlijk minder wenselijk op hoge resolutie omdat je dan de 'fill' informatie wel zult zien
En gebruik jij Photomatix voor hdr?quote:Op vrijdag 26 november 2010 15:14 schreef Omniej het volgende:
[..]
Juist voor HDR is het altijd beter om raws te gebruiken.
Ik heb al tijden geen HDR meer gemaakt eigenlijk, maar de Photomatix Tone Mapping plugin voor Photoshop deed z'n werk altijd wel aardig.quote:Op vrijdag 26 november 2010 15:55 schreef Susteren het volgende:
[..]
En gebruik jij Photomatix voor hdr?
Zo te zien gaat het watermerkloos spelen erg goedquote:Op vrijdag 26 november 2010 23:57 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Andere versie, nu zonder watermerk
[ afbeelding ]
Meteen nog 2 erbij gemaakt:)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Leuk spelen dit
Met name #2 zou best wel wat lichter kunnenquote:Op donderdag 9 december 2010 05:02 schreef keeszify het volgende:
Ik ben gisteren ook maar weer eens aan het spelen geweest met HDR:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Iemand op of aanmerkingen?
Vooral deze vind ik tof! Het wordt echt iets onwerkelijks, echt nice!quote:Op woensdag 20 oktober 2010 23:38 schreef Pollewoppie het volgende:
Beetje een kick maar toch...
Hier wat probeersels van mij, zijn allen gisteravond geschoten in Dordrecht...
[ afbeelding ]
Ik weet het er is veel ruis in de eerste paar, heb toch nog te kort belicht...
1 van de minder overdreven HDR's, maar ik vind het nog steeds duidelijk: bijvoorbeeld het gras midden onderin op de voorgrondquote:Op woensdag 15 december 2010 12:54 schreef DrD00m het volgende:
[ afbeelding ]
Ik vind deze HDR (van NeoMullen) anders zelf heel erg mooi
Zat al te denken, waar ken ik deze foto toch van.. Blijk je gewoon een contact van mij te zijn op Flickr.quote:Op woensdag 15 december 2010 12:10 schreef CompuMess het volgende:
En da's toch jammer, want Rotterdam in HDR kan erg mooi zijn!
afbeelding ]
Het zij je vergevenquote:Op woensdag 15 december 2010 16:36 schreef IceBeach het volgende:
[..]
Zat al te denken, waar ken ik deze foto toch van.. Blijk je gewoon een contact van mij te zijn op Flickr.![]()
Net alsnog maar ff gefaved.
ik vind 1 en 3 zo donkerquote:Op woensdag 26 januari 2011 12:01 schreef TsiisSkaaf het volgende:
Ik wil graag de volgende foto's onder de aandacht brengen. Graag hoor ik van jullie wat je er van vindt. En eventueel wat je anders gedaan zou hebben.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
yepquote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Foto wel op 8 bit gezet en een beetje gespeeld met de sluitertijd-schuif enzo?
Hoe zien je histogrammen eruit?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:51 schreef Mirjam het volgende:
zeg, ik heb vanmiddag zo wat foto's geschoten, steeds 3 stuks, 2 stops onderbelicht, gewoon, 2 stops overbelicht.
als ik de boel open in photoshop en converteer naar HDR en aan wat schuifjes trek, krijg ik enkel maar 'meh' resultaten
steeds komt er een foto die vet overbelicht is, of wazig/mistig
kan iemand me vertellen wat ik verkeerd doe?![]()
Nou ja,... je kunt op de gok goede HDR's maken, maar er zit toch wel een systeem in wat het je makkelijker maakt. En het begint allemaal met een set belichte foto's die je gehele dynamisch bereik van je plaatje beslaat.quote:
Zorg dat je photomatix (pro) krijgt. Daar heb je ten eerste al veel meer schuifjes, en ten tweede een hogere kwaliteit.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:51 schreef Mirjam het volgende:
zeg, ik heb vanmiddag zo wat foto's geschoten, steeds 3 stuks, 2 stops onderbelicht, gewoon, 2 stops overbelicht.
als ik de boel open in photoshop en converteer naar HDR en aan wat schuifjes trek, krijg ik enkel maar 'meh' resultaten
steeds komt er een foto die vet overbelicht is, of wazig/mistig
kan iemand me vertellen wat ik verkeerd doe?![]()
Een overdaad die niet schaad. (Behalve de halo bij de auto en het water)quote:Op vrijdag 18 februari 2011 08:24 schreef CompuMess het volgende:
Oké, ik weet het, overdaad kan schadelijk zijn... (maar 't geeft soms wel een leuk plaatje!)![]()
[ afbeelding ]
Ik vind hem toch leuk hoor, zoals boven me al gezegd, hier kan het welquote:Op vrijdag 18 februari 2011 08:24 schreef CompuMess het volgende:
Oké, ik weet het, overdaad kan schadelijk zijn... (maar 't geeft soms wel een leuk plaatje!)![]()
[ afbeelding ]
Kijk.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 15:15 schreef Cool.Time het volgende:
Tijdje terug met HDR gespeeld:
[ foto's ]
Zeer gaaf! Vooral die met dat stuur vind ik erg vet.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 15:15 schreef Cool.Time het volgende:
Tijdje terug met HDR gespeeld:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die van de rabo? VERSCHRIKKELIJK! Zelden zo iets lelijks gezien!quote:Op vrijdag 18 februari 2011 15:59 schreef Doodkapje het volgende:
Ik zag laatst op tv voor het eerst een reclamespotje waar ze ook HDR in hadden verwerkt. Timelapse denk ik en daaroverheen acteurs heengeplakt. Was wel gaaf om te zien...
Ik wist eerst even niet welke jullie bedoelden, maar ik zie hem toevallig net langskomen op tv.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:44 schreef AceHighHugo het volgende:
[..]
Die van de rabo? VERSCHRIKKELIJK! Zelden zo iets lelijks gezien!
quote:Op vrijdag 18 februari 2011 14:42 schreef Uncle het volgende:
dan ben ik benieuwd hoe bij jou een plaatje eruit ziet waarvan je denkt dat je het wel te gek gemaakt hebt...
Dat dus... Dát vind ik lelijkquote:Op vrijdag 18 februari 2011 22:37 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ik wist eerst even niet welke jullie bedoelden, maar ik zie hem toevallig net langskomen op tv.
Afschuwelijk lelijk gedaan inderdaad... 't Is een reclame van ABN trouwens, 'starten anno nu':
Ja die, inderdaad... vond m eigenlijk wel leuk ja! ...een keer wat andersquote:Op vrijdag 18 februari 2011 22:37 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ik wist eerst even niet welke jullie bedoelden, maar ik zie hem toevallig net langskomen op tv.
Afschuwelijk lelijk gedaan inderdaad... 't Is een reclame van ABN trouwens, 'starten anno nu':
In de theorie LET OP THEORIE, ga je tonemappen in 32bit, dat kan jij niet zien dus zet je hem om naar 16bit. 8bit is wel een beetje laag.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:59 schreef Mirjam het volgende:
hja, ik heb nu de photomatix tonemapping plugin voor photoshop, dus daart kan ik mooi mee rommelen.
alleen valt de afbeelding wel heel anders uit dan hij in het voorbeeldscherm staat.
kan het eraan liggen dat ik 'm eeerst omzet naar 8-bit voordat ik ga tonemappen? da's de bedoeling toch?
hebben jullie andere tips w.b. tonemapping?
Ik doe al een tijd geen HDR meer, maar ik héb er wel mee gewerkt ja... Why?quote:Op donderdag 10 maart 2011 17:35 schreef Mirjam het volgende:
is er hier iemand die met de photomatix plugin voor photoshop werkt?
nou, het lukt me maar nietquote:Op donderdag 10 maart 2011 17:58 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ik doe al een tijd geen HDR meer, maar ik héb er wel mee gewerkt ja... Why?
Compumess, ben jij dit toevallig, moest meteen aan je denkenquote:Op maandag 22 november 2010 12:43 schreef CompuMess het volgende:
[..]
Dank!
Nee, foto is niet gemaakt vanaf het viaduct, maar vanuit de bouwkraan, staand op een wat ielig laddertje
Had overigens toestemming om dat ding te beklimmen!
Heheh, in de SC werd ook al aan Compumess gedacht toevallig.quote:Op zondag 13 maart 2011 08:49 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Compumess, ben jij dit toevallig, moest meteen aan je denken![]()
http://frontpage.fok.nl/nieuws/434222/1/1/50/fotograaf-op-grote-hoogte-krijgt-prent.html
Dit is de werkende link:quote:Op zondag 13 maart 2011 20:10 schreef Mirjam het volgende:
die link doet het niet meer
maar ik kwam vandaag via twitter p de blog van die vent terecht, godsallem,achtig wat een kutfoto's heeft hij gemaakt
daar je leven voor wagen
Dit stukje ook.quote:Wat volgt is een verhoortje van 10 minuten over wat mijn intensies waren en of ik me wel besefte waar ik mee bezig was. Ik antwoord met: Ja hoor, ik besef me alle gevaren van mijn actie. Daarom ben ik ook uitgeslapen en niet onder invloed. Ik heb niks gestolen of vernielt en jullie mogen dat controleren. Ik heb bewust een vriend op de grond gehouden zodat deze jullie kon inlichten over mijn plannen om te voorkomen dat jullie dachten dat ik zelfmoord wou gaan plegen en de brandweer zouden bellen. Volgens mij heb ik niks fout gedaan behalve het me bevinden op verboden terrein waarvoor ik dan ook een boete zal moeten betalen. Duidelijk verrast door mijn antwoord vragen ze me of het de boete waard was. Ik vertel ze dat ik dit soort verboden dingen vaker doe en de boete zie als een entreeprijs voor alle geweldige dingen die ik al heb kunnen doen.
Yep, die is eeerg lekker.quote:Op maandag 28 maart 2011 15:06 schreef CompuMess het volgende:
Eentje van vorige week...
Zonder overdaad, dus absoluut onschadelijk!![]()
[ afbeelding ]
2 lagen maken, 1 wel sterk bewerkt, 1 niet, en dan een mask er overheen makenquote:Op maandag 28 maart 2011 16:29 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Oeh, ik heb een setje foto's, maar hoe kun je bij huizen en lucht bijv de lucht wel sterk maken, en de huizen bijvoorbeeld niet?
Ik gebruik hiervoor Photomatix..
Tot nu toe krijg ik het alleen voor elkaar dat de gehele foto zo is
quote:Op maandag 28 maart 2011 15:06 schreef CompuMess het volgende:
[ afbeelding ]
Ok, daar ik dus geen held ben in bewerking (ben een newbie)....quote:Op maandag 28 maart 2011 16:33 schreef lkb9000 het volgende:
[..]
2 lagen maken, 1 wel sterk bewerkt, 1 niet, en dan een mask er overheen maken
[..]
Zodra je in je mask bezig bent, moet je gewoon de brush pakken met zwart & wit als kleuren.quote:Op maandag 28 maart 2011 18:35 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Ok, daar ik dus geen held ben in bewerking (ben een newbie)....
edit: thanks, kheb gevonden hoe ik dat moet makenIk ga es spelen
tering hey, die weerspiegeling ook, spiegeltje glad.quote:Op maandag 28 maart 2011 15:06 schreef CompuMess het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn recept bij deze foto: Handgeschoten HDR van 3 opnamen, samenvoegen en tonemappen met Photomatix 4, eventuele nabewerking in LR3 en kadertje met Bordermaker.
Hoe bedoel je?quote:Op dinsdag 12 april 2011 23:59 schreef Visitor.Q het volgende:
@Neo-Mullen: Ben benieuwd hoe de plaat eruit zou zien als het dorpje niet precies in het midden had gelegen. Verschilt de HDR veel van een standaard-belichte foto?
Zelf nog wat aangeprutst: Het kasteel is vanaf een statief, het meertje vanuit de hand, waarbij de laatste nog wat gepimpt is wat betreft contrast en verzadiging. Ik moet alleen op de een of andere manier die glow rond de bomen weg zien te krijgen
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ahja, zo heb je in die HDR inderdaad veel mooiere kleuren zegquote:Op woensdag 13 april 2011 00:02 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
Ik had sowieso weinig keuze hoor. Verder werd het uitzicht belemmerd door bomen
Het origineel (de normaal belichtte en verder niet bewerkte foto):
[ afbeelding ]
Dat ben ik met je eensquote:Op dinsdag 12 april 2011 23:59 schreef Visitor.Q het volgende:
@PerryVogelbekdier: Het onderwerp is ronduit saai (sorry), maar je houdt hem idd dicht bij de werkelijkheid.
gaaf hoor!quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:01 schreef een2drie het volgende:
Van een paar uur geleden
[ afbeelding ]
Mooi, die reflecties op de auto ookquote:Op woensdag 17 augustus 2011 01:40 schreef o.la het volgende:
Voor de zomervakantie een minor fotografie gedaan aan de HHS. Moest voor een opdracht een aantal HDR foto's schieten. Deze vond ik toch wel het mooiste
[ afbeelding ]
Dat is het probleem ook een beetje met HDR. Het is een kwestie van smaak, sommigen gebruiken het het liefst zodat je het eigenlijk niet eens herkent, anderen gebruiken het juist extreem. De waarheid ligt ergens in het midden, denk ik.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 11:45 schreef Leipo666 het volgende:
tja, de meeste zien er uit alsof het door de computer gerenderde plaatjes uit een of andere videogame zijn
Ik vind het eigenlijk ook meestal niets, zorg dan liever dat je mooi licht hebt. Ga eens fotograferen bij ochtendlicht bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:10 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik doe zelf ook aan auto fotografie maar ik vind bovenstaande foto's echt niet mooi. Sowieso is HDR, zeker bij overdaad, erg nep.
Tja, zoiets als de geluidsbewerking die zo over the top werd gedaan in Believe van Cher. Maar als ik moderne studiomuziek vergelijk met arrangementen die men in de jaren 70 nog met orkest maakte, en die niet eindeloos gefilterd en gladgepolijst worden weet ik ook wat beter klinkt.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:11 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat is het probleem ook een beetje met HDR. Het is een kwestie van smaak, sommigen gebruiken het het liefst zodat je het eigenlijk niet eens herkent, anderen gebruiken het juist extreem. De waarheid ligt ergens in het midden, denk ik.
Het hangt helemaal van het doel af. Die ouwe straaljager fotografeerde ik met het doel hem eens flink te HDRen. Nadruk op 'flink'. Niet subtiel, daarvoor had ik hem niet 20 keer met verschillende belichtingen gefotografeerd, maar 'flink'. Daarnaast heb ik hem ook nog uit andere hoeken gefotografeerd, maar dat had een ander doel (simpel documenteren van details).quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, zoiets als de geluidsbewerking die zo over the top werd gedaan in Believe van Cher. Maar als ik moderne studiomuziek vergelijk met arrangementen die men in de jaren 70 nog met orkest maakte, en die niet eindeloos gefilterd en gladgepolijst worden weet ik ook wat beter klinkt.
Dit is net zo met de veel te veel bewerkte computerfotografie
Dat had gekund, ja. Alleen staat het toestel in Kroatië, waar het begin augustus tegen de 30 graden was. Weinig grondmist dus.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 00:07 schreef Pietverdriet het volgende:
En je hebt hem overdag met bewolkt weer gefotografeerd. Als je het bij ochtendlicht had gemaakt, liefst met wat grondmist of rijp op het gras was het een veel interessantere plaat geweest.
Zucht, dat is niet het punt, maar begrijp je wat ik bedoel? Zoek het licht!quote:Op donderdag 25 augustus 2011 00:18 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat had gekund, ja. Alleen staat het toestel in Kroatië, waar het begin augustus tegen de 30 graden was. Weinig grondmist dus.Ik koos er dus voor om op een dag na een stevige onweersbui waarop de bewolking vanaf het vaste land over het eiland dreef een HDR te gaan schieten.
Los daarvan moest ik een uur rijden om er vanaf de camping bij te komen, en ik zat er niet echt op te wachten om 's-morgens in het donker tussen de tentharingen door te moeten rijden met mijn auto.
Dat is juist mijn punt: je bent ergens waar je normaal niet bent. Je kunt niet 'even' op een andere dag terugkomen omdat het licht dan beter is. In mijn geval betekent dat dat ik over een jaar (misschien) weer eens een nieuwe poging kan wagen met het licht. In Nederland, België en in NW-Duitsland wil ik nog wel één of twee uur n de auto kruipen als ik denk dat ik een goeie kans maak op een bapaalde foto. Maar Kroatië is (enkele reis) twee dagen rijden. Als ik datzelfde vliegtuig in Oman of India had zien staan had het me een godsvermogen gekost om er nog een keer heen te gaan "als het licht beter is".quote:Op donderdag 25 augustus 2011 00:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zucht, dat is niet het punt, maar begrijp je wat ik bedoel? Zoek het licht!
Erg goed gelukt, heel mooiquote:Op vrijdag 21 oktober 2011 21:12 schreef Ravvie het volgende:
Hier eentje van mij
[ link | afbeelding ]
Norway HDR by Ravnoss, on Flickr
Ik zit nu eens te kijken bij mijn camera omdat ik inmiddels thuis ben en wat meer wil weten over de bracketing opties van dat ding.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 21:12 schreef Ravvie het volgende:
Jammer dat de eerste foto toch nog deels overbelicht is. Verder vind ik dat je het netjes binnen de perken hebt gehouden.
Hier eentje van mij
[ link | afbeelding ]
Voor een HDR foto is het belangrijk dat je foto's hebt van je onderwerp met verschillende belichtingen. In dit geval moet je dus AE bracketing nemen, waarbij ik zou kiezen voor 3 frames/1.0EV. Hierbij maak je dus drie foto's maarbij er eentje 1 stop onderbelicht wordt, eentje correct belicht, en eentje 1 stop overbelicht.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 16:02 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Ik zit nu eens te kijken bij mijn camera omdat ik inmiddels thuis ben en wat meer wil weten over de bracketing opties van dat ding.
Ik kan kiezen:
Bracketing
AE bracketing (Off, 3 frames/0.3EV, 3 frames/0.7EV, 3 frames/1.0EV)
WB bracketing (Off, 3 frames/2 step, 3 frames/4 step, 3 frames/6 step) - you can go in both the amber-blue and green-magenta directions
Flash bracketing (Off, 3 frames/0.3EV, 3 frames/0.7EV, 3 frames/1.0EV)
ISO bracketing (Off, 3 frames/0.3EV, 3 frames/0.7EV, 3 frames/1.0EV)
Waarom kies je voor de een of de andere eigenlijk?
Kijk deze man weet wat HDR is.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 21:12 schreef Ravvie het volgende:
Jammer dat de eerste foto toch nog deels overbelicht is. Verder vind ik dat je het netjes binnen de perken hebt gehouden.
Hier eentje van mij
[ link | afbeelding ]
Ja inderdaad... Valt me nu pas op (zit nu op laptop, eerst op m'n pc bij m'n ouders). Heb totaal geen groenbewerking gedaan dus vind het vreemd waar dit vandaan komtquote:Op maandag 31 oktober 2011 10:18 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Zowaar een goede toepassing van HDR. Maar waarom is linksonder zo groen?
Ik vermoed trouwens dat het te maken heeft van het troebele water. Ik heb namelijk een polarisatie filter gebruikt en daarmee de weerspiegeling in het water deels weg kunnen filteren waardoor je dus in het water kijkt. En het water was wel erg groen/bruin. Ik gok daarop.quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:43 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Vind 'm verder wel geslaagd, echt goede HDR; je ziet het namelijk niet.
Polarisatiefilter is een goede verklaring ja!quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:47 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Ik vermoed trouwens dat het te maken heeft van het troebele water. Ik heb namelijk een polarisatie filter gebruikt en daarmee de weerspiegeling in het water deels weg kunnen filteren waardoor je dus in het water kijkt. En het water was wel erg groen/bruin. Ik gok daarop.
Thanks verder!
Dat is nou eens een mooi complimentquote:Op zondag 8 juli 2012 14:21 schreef jack4ya het volgende:
Neo-Mullen je laat zien dat HDR ook mooi kan zijn.
Dankje! Heel leuk om te horen dat ze zo in de smaak vallenquote:Op zondag 8 juli 2012 21:41 schreef Holy_Goat het volgende:
Neo, dit is echt fan-fucking-tastisch. Prachtig, chapeau!
- ps ik wil die eerste in 1900x600 als wallpaper
Deze is erg tof.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 11:37 schreef Toruk-Makto het volgende:
We hebben er weer een;
[ link | afbeelding ]
Ruedesheim?quote:Op maandag 27 augustus 2012 23:47 schreef Holy_Goat het volgende:
Ik was even de HDR functie van de HTC One X aan het uitproberen (per toeval ontdekt) en ben niet ontevreden! Zonder HDR is of lucht praktisch wit, of land zwart.
[ afbeelding ]
En de echt sombere dag zag er die dag ook echt somber uit op deze foto.
[ afbeelding ]
Dankjewel voor je commentquote:Op dinsdag 28 augustus 2012 00:16 schreef Schanulleke het volgende:
Je hebt gelijk. Dat is ook eigenlijk wel mijn gebruik, maar ik deed wat lui.
Bij de eerste zie je echt goed wat het hogere dynamische bereik voor nut heeft. De trein maakt hem af. Nette camera in de htc.
De tweede vind ik minder duidelijk hdr, maar ook minder qua compositie. Het loopt erg scheef weg allemaal.
Maakt jouw camera x aantal fotos achter elkaar of tegelijkertijd? Hoe werkt dat eigenlijk?quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 00:03 schreef Schanulleke het volgende:
En strand
[ link | afbeelding ]
Sunset at the Noordzee in HDR by Gilles 1972, on Flickr
Bij het bootje heb ik uit de hand 3 foto's met verschillende belichtingen genomen. Het strand is 1 raw foto waar photomatix verschillende belichtingsinfo uit heeft gefilterd.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 00:35 schreef Holy_Goat het volgende:
maakt
[..]
Maakt jouw camera x aantal fotos achter elkaar of tegelijkertijd? Hoe werkt dat eigenlijk?
Tja, het is mijn onderwerp niet echt. In mijn ogen zie je een goede HDR niet aan af dat het HDR is. Ik vind dat je twee leuke platen hebt neergezet, zeker met respectabele kwaliteit gezien het feit dat het telefoonwerk is. De tweede is denk ik het meest HDR waardig (veel verschil in lichtsterkte lijkt mij).quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 00:05 schreef Holy_Goat het volgende:
Allebei erg mooi.
Wel jammer dat elke keer als ik eens wat post (als het topic inactief is) er in ieder geval nooit inhoudelijk gereageerd wordt op de geplaatste foto. Ik plaats ze hier juist om commentaar te krijgen, of in ieder geval in dit geval een mening over de HDR capaciteiten van de htc one x. (zeer gelimiteerd, uiteraard)
Meer een soort van bloom.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 09:42 schreef Worteltjestaart het volgende:
Die kerk is mooi!
Wel een tikje onscherp, lijkt het?
Mooie van deze HDR's is, dat het niet 1-2-3 opvalt dat het HDR is.
Ik heb de HDR in groot formaat nog eens bekeken en je hebt gelijk. Ik heb de foto's dan ook uit de losse hand genomen met bracketing. De 3 originelen zijn een tikkeltje onscherp en dat wordt versterkt door het samenvoegen van de foto's.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 09:42 schreef Worteltjestaart het volgende:
Die kerk is mooi!
Wel een tikje onscherp, lijkt het?
Mooie van deze HDR's is, dat het niet 1-2-3 opvalt dat het HDR is.
Prachtig..quote:Op dinsdag 4 september 2012 12:01 schreef COnrust het volgende:
Wat een prachtige kerk! Indrukwekkend om te zien. Het sfeertje van de foto is lekker grimmig / onheilspellend.
@Barachem: Hij is wel heel extreem(als dat je ding is no problem natuurlijk!), wel jammer van de halo's boven de daken. Voor de rest doet de foto niet zoveel, had misschien leuker geweest om hem van een nog wat lager standpunt te nemen zodat je de onderkant van de gebouwen + weg ook nog kon zien. De 2e is dan al beter.
@CompuMess: Apart ding :p maar beetje saaie compositie imo, het idee was denk ik de boom erachter precies in het midden van het kunstwerk te krijgen? Het had dan misschien ook mooier geweest om het kunstwerk zelf in het midden van de foto te plaatsen. Ik vind hem ook wat donker aan de bovenkant (alsof er een gradient overheen loopt).
Genoeg gezeken :p heb al een hele tijd niets met HDR gedaan, gisteren toch maar weer even opgepakt bij een foto die ik in Duitsland heb geschoten (erg origineel is het onderwerp niet maar vond hem zelf wel redelijk geslaagd). Ben benieuwd!
[ link | afbeelding ]
Hooibalen by C Onrust, on Flickr
Mooi!quote:
Nice.quote:Op zondag 16 september 2012 15:22 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Mooi!![]()
Ikzelf gebruik ook HDR maar persoonlijk vind ik het mooier als het subtiel gebruikt wordt. Met veel reflecties werkt het prima, zoals hier:
[ afbeelding ]
Volgens mij heb deze al eens eerder op dit forum gepost, maar geen idee meer waar:
[ afbeelding ]
Deze twee zijn iets extremer (Beeld en geluid, Hilversum.) :
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Met wat voor camera is die foto gemaakt dan? Gewoon in Photoshop HDR toning aangebracht aan een jpeg?quote:Op zondag 16 september 2012 15:24 schreef Idanue het volgende:
[..]
Nice.![]()
Ik heb ook pas sinds vandaag HDR ontdekt, dit was nog een oude foto maar gisteren een digitale spiegelreflex gekocht dus maar eens even goed experimenteren.![]()
Het is een Olympus VR310.quote:Op zondag 16 september 2012 16:17 schreef lkb9000 het volgende:
[..]
Met wat voor camera is die foto gemaakt dan? Gewoon in Photoshop HDR toning aangebracht aan een jpeg?
Ziet er geweldig uit! Helemaal zonder DSLR en ook nog eens je eerste HDR probeersel
Een heel mooi resultaat. Zo is HDR bedoeld. Over het algemeen vind ik HDR ontzettend lelijk maar dit is schitterend.quote:Op dinsdag 4 september 2012 12:01 schreef COnrust het volgende:
[...]
[ link | afbeelding ]
Hooibalen by C Onrust, on Flickr
Die kleuren zitten al in het gebouw, een flink zonnige dag helpt dan ook een handje. Verder gewoon wat experimenteren met Photomatix Pro.quote:Op dinsdag 18 september 2012 23:38 schreef Barachem het volgende:
@Ferry_76: 1e foto - Prachtig vliegtuig neergezet, toch jammer van de wat minder indrukwekkende lucht.
2e foto - Indrukwekkend mooi.
3e & 4e foto - Kwijl..., wou dat ik dat voor elkaar kreeg met zulke kleuren.
Dat is een beetje het idee van HDRquote:Op woensdag 29 augustus 2012 16:41 schreef CloseToTheEdge het volgende:
Ik vind trouwens ook dat HDR's vaak te weinig contrast hebben.
Nog nabewerkt in PS?quote:
Thnx!quote:Op woensdag 21 november 2012 21:34 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Deze is geweldig. Lijkt alsof ik naar scene van Borderlands (game) kijk
Twee spamberichten op 1 dag. En verder nietsquote:Op dinsdag 4 december 2012 20:15 schreef ellen-projects het volgende:
Hint voor als je hdr wilt bewerken:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |