Dat ben ik met je eensquote:Op dinsdag 12 april 2011 23:59 schreef Visitor.Q het volgende:
@PerryVogelbekdier: Het onderwerp is ronduit saai (sorry), maar je houdt hem idd dicht bij de werkelijkheid.
gaaf hoor!quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:01 schreef een2drie het volgende:
Van een paar uur geleden
[ afbeelding ]
Mooi, die reflecties op de auto ookquote:Op woensdag 17 augustus 2011 01:40 schreef o.la het volgende:
Voor de zomervakantie een minor fotografie gedaan aan de HHS. Moest voor een opdracht een aantal HDR foto's schieten. Deze vond ik toch wel het mooiste
[ afbeelding ]
Dat is het probleem ook een beetje met HDR. Het is een kwestie van smaak, sommigen gebruiken het het liefst zodat je het eigenlijk niet eens herkent, anderen gebruiken het juist extreem. De waarheid ligt ergens in het midden, denk ik.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 11:45 schreef Leipo666 het volgende:
tja, de meeste zien er uit alsof het door de computer gerenderde plaatjes uit een of andere videogame zijn
Ik vind het eigenlijk ook meestal niets, zorg dan liever dat je mooi licht hebt. Ga eens fotograferen bij ochtendlicht bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:10 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik doe zelf ook aan auto fotografie maar ik vind bovenstaande foto's echt niet mooi. Sowieso is HDR, zeker bij overdaad, erg nep.
Tja, zoiets als de geluidsbewerking die zo over the top werd gedaan in Believe van Cher. Maar als ik moderne studiomuziek vergelijk met arrangementen die men in de jaren 70 nog met orkest maakte, en die niet eindeloos gefilterd en gladgepolijst worden weet ik ook wat beter klinkt.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:11 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat is het probleem ook een beetje met HDR. Het is een kwestie van smaak, sommigen gebruiken het het liefst zodat je het eigenlijk niet eens herkent, anderen gebruiken het juist extreem. De waarheid ligt ergens in het midden, denk ik.
Het hangt helemaal van het doel af. Die ouwe straaljager fotografeerde ik met het doel hem eens flink te HDRen. Nadruk op 'flink'. Niet subtiel, daarvoor had ik hem niet 20 keer met verschillende belichtingen gefotografeerd, maar 'flink'. Daarnaast heb ik hem ook nog uit andere hoeken gefotografeerd, maar dat had een ander doel (simpel documenteren van details).quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, zoiets als de geluidsbewerking die zo over the top werd gedaan in Believe van Cher. Maar als ik moderne studiomuziek vergelijk met arrangementen die men in de jaren 70 nog met orkest maakte, en die niet eindeloos gefilterd en gladgepolijst worden weet ik ook wat beter klinkt.
Dit is net zo met de veel te veel bewerkte computerfotografie
Dat had gekund, ja. Alleen staat het toestel in Kroatië, waar het begin augustus tegen de 30 graden was. Weinig grondmist dus.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 00:07 schreef Pietverdriet het volgende:
En je hebt hem overdag met bewolkt weer gefotografeerd. Als je het bij ochtendlicht had gemaakt, liefst met wat grondmist of rijp op het gras was het een veel interessantere plaat geweest.
Zucht, dat is niet het punt, maar begrijp je wat ik bedoel? Zoek het licht!quote:Op donderdag 25 augustus 2011 00:18 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat had gekund, ja. Alleen staat het toestel in Kroatië, waar het begin augustus tegen de 30 graden was. Weinig grondmist dus.Ik koos er dus voor om op een dag na een stevige onweersbui waarop de bewolking vanaf het vaste land over het eiland dreef een HDR te gaan schieten.
Los daarvan moest ik een uur rijden om er vanaf de camping bij te komen, en ik zat er niet echt op te wachten om 's-morgens in het donker tussen de tentharingen door te moeten rijden met mijn auto.
Dat is juist mijn punt: je bent ergens waar je normaal niet bent. Je kunt niet 'even' op een andere dag terugkomen omdat het licht dan beter is. In mijn geval betekent dat dat ik over een jaar (misschien) weer eens een nieuwe poging kan wagen met het licht. In Nederland, België en in NW-Duitsland wil ik nog wel één of twee uur n de auto kruipen als ik denk dat ik een goeie kans maak op een bapaalde foto. Maar Kroatië is (enkele reis) twee dagen rijden. Als ik datzelfde vliegtuig in Oman of India had zien staan had het me een godsvermogen gekost om er nog een keer heen te gaan "als het licht beter is".quote:Op donderdag 25 augustus 2011 00:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zucht, dat is niet het punt, maar begrijp je wat ik bedoel? Zoek het licht!
Erg goed gelukt, heel mooiquote:Op vrijdag 21 oktober 2011 21:12 schreef Ravvie het volgende:
Hier eentje van mij
[ link | afbeelding ]
Norway HDR by Ravnoss, on Flickr
Ik zit nu eens te kijken bij mijn camera omdat ik inmiddels thuis ben en wat meer wil weten over de bracketing opties van dat ding.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 21:12 schreef Ravvie het volgende:
Jammer dat de eerste foto toch nog deels overbelicht is. Verder vind ik dat je het netjes binnen de perken hebt gehouden.
Hier eentje van mij
[ link | afbeelding ]
Voor een HDR foto is het belangrijk dat je foto's hebt van je onderwerp met verschillende belichtingen. In dit geval moet je dus AE bracketing nemen, waarbij ik zou kiezen voor 3 frames/1.0EV. Hierbij maak je dus drie foto's maarbij er eentje 1 stop onderbelicht wordt, eentje correct belicht, en eentje 1 stop overbelicht.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 16:02 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Ik zit nu eens te kijken bij mijn camera omdat ik inmiddels thuis ben en wat meer wil weten over de bracketing opties van dat ding.
Ik kan kiezen:
Bracketing
AE bracketing (Off, 3 frames/0.3EV, 3 frames/0.7EV, 3 frames/1.0EV)
WB bracketing (Off, 3 frames/2 step, 3 frames/4 step, 3 frames/6 step) - you can go in both the amber-blue and green-magenta directions
Flash bracketing (Off, 3 frames/0.3EV, 3 frames/0.7EV, 3 frames/1.0EV)
ISO bracketing (Off, 3 frames/0.3EV, 3 frames/0.7EV, 3 frames/1.0EV)
Waarom kies je voor de een of de andere eigenlijk?
Kijk deze man weet wat HDR is.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 21:12 schreef Ravvie het volgende:
Jammer dat de eerste foto toch nog deels overbelicht is. Verder vind ik dat je het netjes binnen de perken hebt gehouden.
Hier eentje van mij
[ link | afbeelding ]
Ja inderdaad... Valt me nu pas op (zit nu op laptop, eerst op m'n pc bij m'n ouders). Heb totaal geen groenbewerking gedaan dus vind het vreemd waar dit vandaan komtquote:Op maandag 31 oktober 2011 10:18 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Zowaar een goede toepassing van HDR. Maar waarom is linksonder zo groen?
Ik vermoed trouwens dat het te maken heeft van het troebele water. Ik heb namelijk een polarisatie filter gebruikt en daarmee de weerspiegeling in het water deels weg kunnen filteren waardoor je dus in het water kijkt. En het water was wel erg groen/bruin. Ik gok daarop.quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:43 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Vind 'm verder wel geslaagd, echt goede HDR; je ziet het namelijk niet.
Polarisatiefilter is een goede verklaring ja!quote:Op maandag 31 oktober 2011 11:47 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Ik vermoed trouwens dat het te maken heeft van het troebele water. Ik heb namelijk een polarisatie filter gebruikt en daarmee de weerspiegeling in het water deels weg kunnen filteren waardoor je dus in het water kijkt. En het water was wel erg groen/bruin. Ik gok daarop.
Thanks verder!
Dat is nou eens een mooi complimentquote:Op zondag 8 juli 2012 14:21 schreef jack4ya het volgende:
Neo-Mullen je laat zien dat HDR ook mooi kan zijn.
Dankje! Heel leuk om te horen dat ze zo in de smaak vallenquote:Op zondag 8 juli 2012 21:41 schreef Holy_Goat het volgende:
Neo, dit is echt fan-fucking-tastisch. Prachtig, chapeau!
- ps ik wil die eerste in 1900x600 als wallpaper
Deze is erg tof.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 11:37 schreef Toruk-Makto het volgende:
We hebben er weer een;
[ link | afbeelding ]
Ruedesheim?quote:Op maandag 27 augustus 2012 23:47 schreef Holy_Goat het volgende:
Ik was even de HDR functie van de HTC One X aan het uitproberen (per toeval ontdekt) en ben niet ontevreden! Zonder HDR is of lucht praktisch wit, of land zwart.
[ afbeelding ]
En de echt sombere dag zag er die dag ook echt somber uit op deze foto.
[ afbeelding ]
Dankjewel voor je commentquote:Op dinsdag 28 augustus 2012 00:16 schreef Schanulleke het volgende:
Je hebt gelijk. Dat is ook eigenlijk wel mijn gebruik, maar ik deed wat lui.
Bij de eerste zie je echt goed wat het hogere dynamische bereik voor nut heeft. De trein maakt hem af. Nette camera in de htc.
De tweede vind ik minder duidelijk hdr, maar ook minder qua compositie. Het loopt erg scheef weg allemaal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |