abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81179108

Info & Tutorials:
wikipedia: High_dynamic_range_imaging
wikipedia: Magisch realisme
Adobe Tutorial: Create 32-bit HDR images with a traditional digital camera
luminous-landscape: Merge to HDR in Photoshop CS2
cambridgeincolour.com: HDR: HIGH DYNAMIC RANGE PHOTOGRAPHY
HDR Tutorial (Photomatix)
Photoshop CS2 High Dynamic Range
Photoshop HDR 32-bit Format: The Dawn of a New Era?
Bright.nl

Hoe je het moet doen in Photoshop
(Photoshop) Choose File > Automate > Merge To HDR.
(Bridge) Select the images you want to use and choose Tools > Photoshop > Merge To HDR.

Uitleg:
quote:
The dynamic range (ratio between dark and bright regions) in the visible world far exceeds the range of human vision and of images that are printed or displayed on a monitor. But whereas human eyes can adapt to very different brightness levels, most cameras and computer monitors can capture and reproduce only a fixed dynamic range. Photographers, motion picture artists, and others working with digital images must be selective about what’s important in a scene because they are working with a limited dynamic range.

High Dynamic Range (HDR) images open up a world of possibilities because they can represent the entire dynamic range of the visible world. Because all the luminance values in a real-world scene are represented proportionately and stored in an HDR image, adjusting the exposure of an HDR image is like adjusting the exposure when photographing a scene in the real world. This capability lets you create blurs and other real-world lighting effects that look realistic. Currently, HDR images are used mostly in motion pictures, special effects, 3D work, and some high-end photography.

You can create an HDR image using multiple photographs, each captured at a different exposure. In Photoshop, the Merge To HDR command lets you create HDR images from multiple photographs. Because an HDR image contains brightness levels that far exceed the display capabilities of a standard 24‑bit monitor or the range of tones in a printed image, Photoshop lets you adjust the preview of the HDR image so it can be viewed on a computer monitor. Some Photoshop tools, adjustments, and filters can be used with HDR images. If you need to print the image or use Photoshop tools and filters that don’t work with HDR images, you can convert the HDR image to an 8‑ or 16‑bits-per-channel image.
(bron: Photoshop Help)
Woordenlijst:

Bracketing:
Auto Bracketing (reeksopname)
What Is... Exposure Bracketing
Auto Bracketing
Exposure & EV:
Exposure
EXPOSURE VALUE (EV)
Exposure Overview
Dynamic Range:
Dynamic Range
Dynamic range Wikipedia
RAW:
RAW Wikipedia
Digital camera raw file support
Vignettering:
Vignetting

Meer: Dpreview over Exposure

Foto's:
Flickr

Fok! User foto's:
bsidez
longinus 1
longinus 2
sgoldie
sgoldie 1
sgoldie 2
sgoldie 3
sgoldie 4
SuperRembo
djengizz
RuDe1234
CompuMess 1
CompuMess 2
stil
Masegate

Tools & Software:
HDR Shop
Photoshop CS2
[MED] mod beleid FOT t.a.v. posten van plaatjes
Imagehost
IE Image OpenDir Tool

Vorige topics:
HDR Foto's
[HDR] High Dynamic Range Fotografie
[HDR] Meer High Dynamic Range Fotografie

Header foto: cyberrobin ^O^

[ afbeelding ]

Laatste HDR foto van NiGeLaToR

extra HDR's, zelfbevlekking

Vorige topic
[HDR] Het kan niet op: High Dynamic Range Fotografie

Laatste post

quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat voor een SW gerbuiken jullie eigenlijk voor je HDR fotos?
:s)

[ Bericht 2% gewijzigd door zquing op 31-08-2010 13:42:50 ]
  zaterdag 8 mei 2010 @ 18:05:46 #2
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_81183776
ben er weer bij, interessant!
pi_81184148
Tuhvuhpuh
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_81184816
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 18:17 schreef DutchErrorist het volgende:
Tuhvuhpuh
PS4 online: micro_nl
pi_81210656
Mijn meest recente HDR Gister nog geschoten.
Zo kan Nederland dus ook zijn!

Klikbaar
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_81211183
Limburg?
pi_81211450
Sinds kort eens wat meer mee gaan experimenteren. Toch best lastig.

Paar probeersels hieronder:

Sydney CBD

Wai O Tapu - Nieuw Zeeland

Ook ergens in NZ
pi_81211477
quote:
Op zondag 9 mei 2010 14:02 schreef guitarist het volgende:
Limburg?
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_81229053
HDR is cool
Op zoom.nl staat een expertcursus HDR, van voor tot achter alles uitgelegd in normaal nederlands

Het coole is: één van mijn urbex fotos is gebruikt als feature background in de print versie in zoom magazine en staat nu ook over de hele zoom.nl site

zondag 9 mei 2010 @ 21:44:18 #10
161184 Neo-Mullen
neo-mullen
pi_81229310
quote:
Op zondag 9 mei 2010 21:39 schreef ducksel het volgende:
HDR is cool
Op zoom.nl staat een expertcursus HDR, van voor tot achter alles uitgelegd in normaal nederlands

Het coole is: één van mijn urbex fotos is gebruikt als feature background in de print versie in zoom magazine en staat nu ook over de hele zoom.nl site

[ link | afbeelding ]
Netjessss
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_81233929
Hah wat vet een HDR topic!! Zelf een beginnende fotograaf en wilde ook wel eens eens een poging wagen tot een HDR plaatje

Beetje " over the top" al zeg ik zelf maar een aardige eerste poging
  zondag 9 mei 2010 @ 23:17:22 #12
161184 Neo-Mullen
neo-mullen
pi_81234043
quote:
Op zondag 9 mei 2010 23:14 schreef Vixxen het volgende:
Hah wat vet een HDR topic!! Zelf een beginnende fotograaf en wilde ook wel eens eens een poging wagen tot een HDR plaatje

http://farm2.static.flickr.com/1228/4592686907_648b6d9812_b.jpg

Beetje " over the top" al zeg ik zelf maar een aardige eerste poging
Zeker geen verkeerde poging, alleen dat héle felle licht moet te fixen zijn als je met de instellingen speelt van je HDR programma (photomatix?)
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_81234238
quote:
Op zondag 9 mei 2010 23:17 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Zeker geen verkeerde poging, alleen dat héle felle licht moet te fixen zijn als je met de instellingen speelt van je HDR programma (photomatix?)
Ja is inderdaad met photomatix gedaan.. Hoe zou ik dat moeten aanpakken dan? het stoorde mij eigenlijk ook al een beetje maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel erg thuis ben in de foto bewerkings software.. ben gewoon een amateur die wat dingen uitprobeert en graag wat nieuws leert!
  zondag 9 mei 2010 @ 23:24:56 #14
161184 Neo-Mullen
neo-mullen
pi_81234482
quote:
Op zondag 9 mei 2010 23:21 schreef Vixxen het volgende:

[..]

Ja is inderdaad met photomatix gedaan.. Hoe zou ik dat moeten aanpakken dan? het stoorde mij eigenlijk ook al een beetje maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel erg thuis ben in de foto bewerkings software.. ben gewoon een amateur die wat dingen uitprobeert en graag wat nieuws leert!
Gewoon met de regelaartjes van links naar rechts schuiven stuk voor stuk en dan steeds kijken bij welke hoeveelheid je de foto het mooiste vindt uitzien
Zo maak ik iig mijn HDR's
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_81234812
quote:
Op zondag 9 mei 2010 23:24 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Gewoon met de regelaartjes van links naar rechts schuiven stuk voor stuk en dan steeds kijken bij welke hoeveelheid je de foto het mooiste vindt uitzien
Zo maak ik iig mijn HDR's
Haha ja zo ver was ik ook nog wel gekomen maar ik weet niet hoe ik daar specifiek de lichtsterkte omlaag kan krijgen zonder de hele foto in een keer donkerder te maken... in photomatix te doen of moet ik dan over naar photoshop..?
  zondag 9 mei 2010 @ 23:38:06 #16
161184 Neo-Mullen
neo-mullen
pi_81235203
quote:
Op zondag 9 mei 2010 23:30 schreef Vixxen het volgende:

[..]

Haha ja zo ver was ik ook nog wel gekomen maar ik weet niet hoe ik daar specifiek de lichtsterkte omlaag kan krijgen zonder de hele foto in een keer donkerder te maken... in photomatix te doen of moet ik dan over naar photoshop..?
Lol, geen idee. Moet ik binnenkort ook ff checken met een foto waar de zon in beeld is.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_81244865
Ik wil nog graag de volgende HDR met tonemapping onder de aandacht brengen:
pi_81251822
quote:
Op maandag 10 mei 2010 10:58 schreef TsiisSkaaf het volgende:
Ik wil nog graag de volgende HDR met tonemapping onder de aandacht brengen:
[ link | afbeelding ]
Ik dacht er al Arnhem in te herkennen, en de tags op Flickr bevestigden het.

Mooi landschapje, vind het ook een nette plaat. Wel een beetje onscherp (geen statief gebruikt?), maar de belichting is erg prettig en gewoon natuurlijk.
pi_81253279
Van een tijdje terug:

Van de sluizen bij Lelystad (vanaf Enkhuizerdijk)
  FOK!fotograaf maandag 10 mei 2010 @ 17:15:42 #20
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_81259061
Denemarken, afgelopen week...

1. Nabij Nymindegab

2. Nabij Hejls

-- -- --
Info:

HDR of 5 handheld pictures, combined and tonemapped with Photomatix Pro (via LR plugin), postprocessing by Lightroom 2.7, border by Bordermaker 4.1
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_81277581
Zo dat ziet er vaak wel erg vet uit. Eens een keer proberen.
pi_81359762
quote:
Op maandag 10 mei 2010 14:10 schreef Omniej het volgende:

[..]

Ik dacht er al Arnhem in te herkennen, en de tags op Flickr bevestigden het.

Mooi landschapje, vind het ook een nette plaat. Wel een beetje onscherp (geen statief gebruikt?), maar de belichting is erg prettig en gewoon natuurlijk.
Je hebt gelijk, hij is uit de hand geschoten. Ik ben zelf ook blij met het resultaat. Mijn volgende pogingen zijn minder mooi gelukt.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 12:25:00 #23
132787 fFarl
What rabbit?
pi_81412944
Schilderijtje gemaakt in het regenachtige Beieren. Eerste poging. Toch lastig...

pi_81556007
Er zitten weer mooie foto's tussen zeg!

Afgelopen zaterdag wat foto's gemaakt bij Maashaven in Rotterdam:

Experimenting technological differences
  dinsdag 18 mei 2010 @ 00:07:10 #25
167923 appelsjap
All the above
pi_81563149

Ik vind m eerlijk gezegd zelf ook iets té, mja, een van mijn eerste HDR's, en gemaakt met PS CS5, ik snap photomatix nog niet zo goed.
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 09:20:34 #26
137690 Pizzahut
Het Bora Bora Gebergte
pi_81567970
Afgelopen week naar Engeland geweest. Ik ben in Dungeness opgestapt op de stoomtrein naar New Romney.
Van deze trein heb ik een foto gemaakt en er een HDR met wat Tonemapping gedaan met de photomatix plugin.

Klikbaar
Disturbed Mind
Het leven: Soms ben je de duif, soms het standbeeld.
  Redactie Frontpage zaterdag 24 juli 2010 @ 12:42:18 #27
4530 crew  Crazy Harry
pi_84432463
In mijn zoektocht naar een tutorial voor GIMP kwam ik deze tutorial tegen:
http://www.akker-huis.nl/hdr-foto-gimp.php
Zou fijn zijn als die in de OP gezet wordt :)
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_84487848
quote:
Op zondag 9 mei 2010 14:09 schreef jjansen het volgende:
Sinds kort eens wat meer mee gaan experimenteren. Toch best lastig.

Paar probeersels hieronder:

Sydney CBD
[ afbeelding ]

Wow! HDR in combinatie met zwartwit is echt tof!
Ik ga binnenkort ook maar eens een poging wagen!
pi_84590696
Een van mijn mooiere HDR foto's :D

pi_84608805
mn eerste echte HDR

pi_84735186
HDR is tof; mijn eerste poging (klik voor vergroting):

pi_84735647
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 13:58 schreef PiperMaru het volgende:
HDR is tof; mijn eerste poging (klik voor vergroting):

[ link | afbeelding ]
Mooi! Jammer dat de horizon een beetje scheef is, of ligt dat aan mij?
  zondag 1 augustus 2010 @ 15:17:47 #33
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_84737831
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 14:13 schreef guitarist het volgende:

[..]

Mooi! Jammer dat de horizon een beetje scheef is, of ligt dat aan mij?
inderdaad een prachtige HDR! Maar wat guitarist zegt: ik zou ff in PS de horizon rechtzetten.
pi_84737876
Volgens mij is 'ie niet echt scheef hoor, alleen een beetje vertekend.

Wel een erg prettig fotootje, lekkere toning vooral. :)
pi_84738707
Idd, de horizon is niet echt scheef, het is meer vertekening door de lens en het perspectief. (Het gebouw is ook echt maar vanaf 1 punt te fotograferen, er staan overal hekken omheen) Wat ik zelf jammer vind is dat door de vrij harde wind de bomen en struiken bewogen, dat zie je terug in de merge.

Moet zeggen dat ik de photomatix-lightroom integratie erg prettig vind werken :9
pi_84742916
Ik ben zelf ook beetje aan het experimenteren met HDR, al moet ik mijn draai nog een beetje zien te vinden. Je kunt natuurlijk HDR gebruiken om gewoon je dynamisch bereik in je camera te vergroten, of om surrealistische effecten te creëren. Wat betreft het laatste willen geroeste voorwerpen zich goed laten vastleggen.

Ik ben niet tevreden met de crop daar trouwens.
Beter onethisch dan oneetbaar
pi_84744490
Heel mooi, Watertornado!! De kleuren zijn prachtig. Op de grotere versie viel me de lantarenpaal links op, ik denk dat ik die weg zou shoppen.

Verder vind ik met de crop niks mis :?

Met welke brandpuntsafstand is deze gemaakt?

Ik zou zooooo graag een groothoekzoom willen voor dit soort plaatjes (bv de Canon 10-22 ofzo)
pi_84744536
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 18:57 schreef PiperMaru het volgende:
Heel mooi, Watertornado!! De kleuren zijn prachtig. Op de grotere versie viel me de lantarenpaal links op, ik denk dat ik die weg zou shoppen.

Verder vind ik met de crop niks mis :?

Met welke brandpuntsafstand is deze gemaakt?

Ik zou zooooo graag een groothoekzoom willen voor dit soort plaatjes (bv de Canon 10-22 ofzo)
18mm met de Nikon d70 zegt de exif :)
pi_84745065
Ik wil ook meer groothoek, deze is met de 18-70 (eigenlijk kitlens, maar nog best okay daarvoor) gemaakt. Je ziet op 18mm best wat vignettering en vervorming. Inderdaad op een Nikon D70s gemaakt, op een goedkoop Vanguard statief (die eigenlijk niet geschikt is voor HDR), gewoon met bracketing en draadloos afstandbedieninkje.

Kijk eens naar de Samyang 14mm lens. Ik denk dat ik deze wil kopen, hij is niet te duur maar toch erg goed!

Goed gezien die lantaarnpaal, was me zelf nog niet echt opgevallen maar nu je het zelf blijft 'ie wel storen. :+ Zelf heb ik het idee dat er teveel ruimte is rechts.
  zondag 1 augustus 2010 @ 19:49:39 #40
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_84746182
Wil iemand eens een voor- en na-foto plaatsen? Snap geloof ik nog niet helemaal precies wat het inhoudt. Zou het wel leuk vinden om te vergelijken :)
  zondag 1 augustus 2010 @ 20:28:14 #41
303083 Ladysin
koekieloekie
pi_84747560
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 19:49 schreef Spees_Eend het volgende:
Wil iemand eens een voor- en na-foto plaatsen? Snap geloof ik nog niet helemaal precies wat het inhoudt. Zou het wel leuk vinden om te vergelijken :)
Bij een HDR gebruik je een aantal fotos. je maakt minimaal 3 fotos van precies de zelfde setting. 1 met de juiste belichting, dan 1 overbelicht (of meerdere in verschillende stadia) en 1 onder belicht (of meer..) die laat je een programa dan samenvoegen. zo word alles dus appart belicht etc.
"you gotta preserve the present for those in the future"
pi_84747891
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 20:28 schreef Ladysin het volgende:

[..]

Bij een HDR gebruik je een aantal fotos. je maakt minimaal 3 fotos van precies de zelfde setting. 1 met de juiste belichting, dan 1 overbelicht (of meerdere in verschillende stadia) en 1 onder belicht (of meer..) die laat je een programa dan samenvoegen. zo word alles dus appart belicht etc.
Dit dus om tekortkomingen van je camera te fixen. Ken je dat als je een foto maakt van een onderwerp dat dan de lucht compleet wit is, of je onderwerp veels te donker? Dit kun je soms voorkomen door slim te flitsen maar soms is dit geen optie. Om toch het dynamisch bereik te bereiken dat je wilt deel je je foto dus gewoon in, zoals hierboven wordt verteld.

Wel oppassen, want het kan je foto ook "vlak" maken.

@PiperMaru: wil je met mij een puzzel van 1000 stukjes doen? :@
  zondag 1 augustus 2010 @ 22:32:54 #43
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_84753335
Aha, ok dank voor de uitleg!
pi_84756558
1tje van mij, ik heb het met een progamma gedaan, en wilde zo veel mogenlijk op een tekening laten lijken :) wel gelukt al zeg ik het zelf
pi_84761969
Op het stuk linksonder na, lijkt het behoorlijk op een tekening inderdaad. :) Overigens is dat stuk linksonder ook meteen het enige dat me fotografisch gezien enorm stoort. (los van de scheve horizon dan)

Die laatste HDR van Watertornado is prachtig. Ik hou wel van dit soort HDR's, die gewoon lekker natuurlijk (realistisch) zijn en waaraan eigenlijk niet eens te zien is dat het een HDR is.
pi_84769663
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 07:26 schreef Omniej het volgende:
Op het stuk linksonder na, lijkt het behoorlijk op een tekening inderdaad. :) Overigens is dat stuk linksonder ook meteen het enige dat me fotografisch gezien enorm stoort. (los van de scheve horizon dan)

Die laatste HDR van Watertornado is prachtig. Ik hou wel van dit soort HDR's, die gewoon lekker natuurlijk (realistisch) zijn en waaraan eigenlijk niet eens te zien is dat het een HDR is.
ja klopt. alleen dit was een foto gemaakt met mijn mobiel vanaf het dakterras van het hotel. maar daar links werd gebouwd en daar kon je gewoon niet omheen :P
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 15:11:08 #47
84046 dscx
Bite me...
pi_85096246
Ik moest zonodig iets met HDR doen... Helaas niet echt geschikte onderwerpen in de buurt, nu m'n espresso apparaat maar eens op de plaat gezet :P

Volgende keer maar iets met een interessant onderwerp...

(Trouwens 15 lagen, Photoshop CS4)
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 15:14:31 #48
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_85096377
Drie HDR-foto's van de Stiftkerk nabij Weerselo.
Ik vond de eerste en de derde geslaagd, de tweede niet zo

Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
pi_85096598
De derde is idd het meest geslaagd. Heb je dit uit één RAW foto gehaald of heb je meerdere opnames gemaakt? Ik vind het overbelichte raam namelijk wel jammer.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 15:32:45 #50
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_85097026
IMO is dat raam niet overbelicht...;)
Foto is met Photomatix Pro samengesteld uit 5 opnames. Een echte HDR bestaat sowieso uit meerdere opnames...
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')