abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 22 juli 2008 @ 21:12:10 #1
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_60278367

Info & Tutorials:
wikipedia: High_dynamic_range_imaging
wikipedia: Magisch realisme
Adobe Tutorial: Create 32-bit HDR images with a traditional digital camera
luminous-landscape: Merge to HDR in Photoshop CS2
cambridgeincolour.com: HDR: HIGH DYNAMIC RANGE PHOTOGRAPHY
HDR Tutorial (Photomatix)
Photoshop CS2 High Dynamic Range
Photoshop HDR 32-bit Format: The Dawn of a New Era?
Bright.nl

Hoe je het moet doen in Photoshop
(Photoshop) Choose File > Automate > Merge To HDR.
(Bridge) Select the images you want to use and choose Tools > Photoshop > Merge To HDR.


Uitleg:
quote:
The dynamic range (ratio between dark and bright regions) in the visible world far exceeds the range of human vision and of images that are printed or displayed on a monitor. But whereas human eyes can adapt to very different brightness levels, most cameras and computer monitors can capture and reproduce only a fixed dynamic range. Photographers, motion picture artists, and others working with digital images must be selective about what’s important in a scene because they are working with a limited dynamic range.

High Dynamic Range (HDR) images open up a world of possibilities because they can represent the entire dynamic range of the visible world. Because all the luminance values in a real-world scene are represented proportionately and stored in an HDR image, adjusting the exposure of an HDR image is like adjusting the exposure when photographing a scene in the real world. This capability lets you create blurs and other real-world lighting effects that look realistic. Currently, HDR images are used mostly in motion pictures, special effects, 3D work, and some high-end photography.

You can create an HDR image using multiple photographs, each captured at a different exposure. In Photoshop, the Merge To HDR command lets you create HDR images from multiple photographs. Because an HDR image contains brightness levels that far exceed the display capabilities of a standard 24‑bit monitor or the range of tones in a printed image, Photoshop lets you adjust the preview of the HDR image so it can be viewed on a computer monitor. Some Photoshop tools, adjustments, and filters can be used with HDR images. If you need to print the image or use Photoshop tools and filters that don’t work with HDR images, you can convert the HDR image to an 8‑ or 16‑bits-per-channel image.
(bron: Photoshop Help)
Woordenlijst:

Bracketing:
Auto Bracketing (reeksopname)
What Is... Exposure Bracketing
Auto Bracketing
Exposure & EV:
Exposure
EXPOSURE VALUE (EV)
Exposure Overview
Dynamic Range:
Dynamic Range
Dynamic range Wikipedia
RAW:
RAW Wikipedia
Digital camera raw file support
Vignettering:
Vignetting

Meer: Dpreview over Exposure

Foto's:
Flickr

Fok! User foto's:
bsidez
longinus 1
longinus 2
sgoldie
sgoldie 1
sgoldie 2
sgoldie 3
sgoldie 4
SuperRembo
djengizz
RuDe1234
CompuMess 1
CompuMess 2
stil
Masegate

Tools & Software:
HDR Shop
Photoshop CS2
[MED] mod beleid FOT t.a.v. posten van plaatjes
Imagehost
IE Image OpenDir Tool

Vorige topics:
HDR Foto's
[HDR] High Dynamic Range Fotografie
[HDR] Meer High Dynamic Range Fotografie

Header foto: cyberrobin


Het vorige deel was alweer vol, dus maar weer een nieuw topic.

Afgelopen weekeinde in België gemaakt:



[ Bericht 21% gewijzigd door RonaldV op 22-07-2008 21:32:14 ]
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_60278508
Wat is HDR?
  Forum Admin dinsdag 22 juli 2008 @ 21:18:21 #3
58651 crew  murp
murp
pi_60278542
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 21:17 schreef admiraal_anaal het volgende:
Wat is HDR?
een te lichte, te donkere en en normale foto... photoshop erop en klaar is kees
  dinsdag 22 juli 2008 @ 21:23:31 #4
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_60278711
Zo, even de OP uit het vorige topic er in geplakt. Nu zou HDR duidelijker moeten zijn
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 28 augustus 2008 @ 16:41:18 #5
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_61196323
tvp

schopje
mn nieuwe cam. doet auto bracket (oid) topics doorlezenen daarna es even mee gaan knutselen.
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_61197720
Om eerlijk te zijn ben ik een beetje uitgekeken op HDR. Met name al het 'over de top' spul doet mij afkeren van deze (toch wel mooie) techniek

Daar komt ook nog bij dat veel foto's als HDR gemaakt worden terwijl de foto zelf geen HDR nodig heeft of zonder HDR mooier zou zijn.

[ Bericht 12% gewijzigd door firewirecable op 28-08-2008 17:53:13 ]
pi_61197756
hihi
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_61198412
Nog nooit van gehoord maar op het eerste gezicht ziet het er goed uit, met andere woorden; hier gaan we mee experimenteren
Tevens tvp
"Op Fok! val je pas op als je normaal bent." -mazaru
pi_61200823
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 17:43 schreef firewirecable het volgende:
Om eerlijk te zijn ben ik een beetje uitgekeken op HDR. Met name al het 'over de top' spul doet mij afkeren van deze (toch wel mooie) techniek

Daar komt ook nog bij dat veel foto's als HDR gemaakt worden terwijl de foto zelf geen HDR nodig heeft of zonder HDR mooier zou zijn.
Yep, het merendeel van de HDR foto's hebben niets met HDR te maken. Dit omdat de maker er een enorme hoeveelhei tona mapping overheen gooit.

Zelf vind ik het ook te veel photoshop werk. Ik hou het bij normale foto's
pi_61201045
Persoonlijk vind ik een mooie (HDR/Photoshop) bewerking zeker niet verkeerd, maar ik heb het idee dat er tegenwoordig van elk willekeurig object een HDR gemaakt wordt om dat het 'hip' is, en er niet zo veel aandacht wordt besteeds aan de compositie

Tevens geef ik de meeste foto's ook niet eens de naam HDR, maar tonemap creatie omdat, zoals je al aangeeft, het niks met HDR te maken heeft Ik houdt mijn mond maar m.b.t. de single RAW HDR's.......

Leuk stukje om te lezen: http://www.cs.bris.ac.uk/(...)dr/Flickr%20HDR.html
pi_61289849
Oké, mijn eerste HDR foto Gemaakt met Photoshop CS3 en Lightroom 2.0. Vond dit wel een goed onderwerp voor een HDR foto Ook al zei ik gen HDR foto's te zullen gaan maken, hier past het prima

  maandag 1 september 2008 @ 13:21:48 #12
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_61290010
Uit het losse handje gemaakt:

  maandag 1 september 2008 @ 13:24:20 #13
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_61290071
heb wat zittenj knutselen, maar klrijg steeds wat vage foto's, met n soort grijze waas er over.
Die hierboven vind ik wel weer gaaf
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_61290092
quote:
Op maandag 1 september 2008 13:21 schreef Erasmo het volgende:
Uit het losse handje gemaakt:

[ afbeelding ]
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 1 september 2008 @ 13:32:49 #15
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_61290294
quote:
Op maandag 1 september 2008 13:24 schreef marcel-o het volgende:
heb wat zittenj knutselen, maar klrijg steeds wat vage foto's, met n soort grijze waas er over.
Die hierboven vind ik wel weer gaaf
Bedankt

Post eens een voorbeeld dan?

Nog eentje uit Rome

  zaterdag 20 september 2008 @ 08:34:51 #16
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_61775274
Hier een HDR foto van de zonsverduistering 1/8/08
(niet van mij)
http://antwrp.gsfc.nasa.g(...)2008_200_mo1_big.jpg (groot!!)
quote:
Explanation: For a moment on August 1st, the daytime sky grew dark along the path of a total solar eclipse. While watching the geocentric celestial event from Mongolia, photographer Miloslav Druckmuller recorded multiple images with two separate cameras as the Moon blocked the bright solar disk and darkened the sky. This final composition consists of 55 frames ranging in exposure time from 1/125 to 8 seconds. It spans nearly 12 degrees, with the relative position of the Moon and Sun corresponding to mid-eclipse. On the left is bright planet Mercury, but many stars are also visible, including the Praesepae star cluster (also known as M44 or the Beehive cluster) in Cancer, above and to the right of the silhouetted Moon. Remarkably, the nearly perfect conditions and wide range in individual exposures allow the composite picture to register the lunar surface and follow the delicate solar corona out to a distance of nearly 20 times the radius of the Sun. In fact, the composite presents a range in brightness beyond what the eye could see during the eclipse.
Hier een van mij.
ze worden nóóit wat ze moeten zijn
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  zaterdag 20 september 2008 @ 11:49:22 #17
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_61777504
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 08:34 schreef marcel-o het volgende:
Hier een HDR foto van de zonsverduistering 1/8/08
(niet van mij)
http://antwrp.gsfc.nasa.g(...)2008_200_mo1_big.jpg (groot!!)
[..]

Hier een van mij.
ze worden nóóit wat ze moeten zijn
[ afbeelding ]
Tonemappen is hier het toverwoord
pi_61778367
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 08:34 schreef marcel-o het volgende:
Hier een HDR foto van de zonsverduistering 1/8/08
(niet van mij)
http://antwrp.gsfc.nasa.g(...)2008_200_mo1_big.jpg (groot!!)
[..]

Hier een van mij.
ze worden nóóit wat ze moeten zijn
[ afbeelding ]
Je onderwerp is ook niet echt geschikt voor HDR. Hier zou een ND Gradueel filter meer op zijn plaats zijn. Darnaast vind ik tonemapping zelf lelijke resultaten geven en om die reden gebruik ik zelf altijd photoshop om HDR foto's te maken. Maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.
  zaterdag 20 september 2008 @ 13:14:02 #19
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_61778875
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 12:46 schreef Kremers het volgende:

[..]

Je onderwerp is ook niet echt geschikt voor HDR. Hier zou een ND Gradueel filter meer op zijn plaats zijn. Darnaast vind ik tonemapping zelf lelijke resultaten geven en om die reden gebruik ik zelf altijd photoshop om HDR foto's te maken. Maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Met tonemappen kan je juist alle kanten op, van extreem contrast naar flets en daar alles tussenin.

  zaterdag 20 september 2008 @ 17:02:10 #20
123757 Vieze_Freddy
ok vieze freddy is aandeburt
pi_61782484
ook ff wat gefriemeld vanuit 1 raw image....
Staat te spacen, maar ik ben niet van Star Trek
pi_61936778


gemaakt toen het bijna donker was
God must be a painter, because of all the colours.
  vrijdag 26 september 2008 @ 23:04:58 #22
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_61943789
die laatste 2 zijn mooi
net schilderijen
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  vrijdag 26 september 2008 @ 23:13:36 #23
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_61943967
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 17:43 schreef firewirecable het volgende:
Om eerlijk te zijn ben ik een beetje uitgekeken op HDR. Met name al het 'over de top' spul doet mij afkeren van deze (toch wel mooie) techniek
Mee eens, het lijkt dan wel om het truukje te gaan en het leidt dan juist af van het onderwerp. Toch plaats ik deze tvp want de meer subtiele zijn toch wel om je vingers bij af te likken.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_61943997
maak je dat nou eigenlijk met een raw foto? of moet je echt 3 foto;s maken?
Kus-Kus
pi_61944213
Een 'echte' HDR maak je met 3 RAW bestanden. Als je het met 1 RAW doet is het een HDR bewerking.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')