Woordenlijst:quote:The dynamic range (ratio between dark and bright regions) in the visible world far exceeds the range of human vision and of images that are printed or displayed on a monitor. But whereas human eyes can adapt to very different brightness levels, most cameras and computer monitors can capture and reproduce only a fixed dynamic range. Photographers, motion picture artists, and others working with digital images must be selective about what’s important in a scene because they are working with a limited dynamic range.
High Dynamic Range (HDR) images open up a world of possibilities because they can represent the entire dynamic range of the visible world. Because all the luminance values in a real-world scene are represented proportionately and stored in an HDR image, adjusting the exposure of an HDR image is like adjusting the exposure when photographing a scene in the real world. This capability lets you create blurs and other real-world lighting effects that look realistic. Currently, HDR images are used mostly in motion pictures, special effects, 3D work, and some high-end photography.
You can create an HDR image using multiple photographs, each captured at a different exposure. In Photoshop, the Merge To HDR command lets you create HDR images from multiple photographs. Because an HDR image contains brightness levels that far exceed the display capabilities of a standard 24‑bit monitor or the range of tones in a printed image, Photoshop lets you adjust the preview of the HDR image so it can be viewed on a computer monitor. Some Photoshop tools, adjustments, and filters can be used with HDR images. If you need to print the image or use Photoshop tools and filters that don’t work with HDR images, you can convert the HDR image to an 8‑ or 16‑bits-per-channel image.
(bron: Photoshop Help)
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat voor een SW gerbuiken jullie eigenlijk voor je HDR fotos?
Netjessssquote:Op zondag 9 mei 2010 21:39 schreef ducksel het volgende:
HDR is cool
Op zoom.nl staat een expertcursus HDR, van voor tot achter alles uitgelegd in normaal nederlands
Het coole is: één van mijn urbex fotos is gebruikt als feature background in de print versie in zoom magazine en staat nu ook over de hele zoom.nl site
[ link | afbeelding ]
Zeker geen verkeerde poging, alleen dat héle felle licht moet te fixen zijn als je met de instellingen speelt van je HDR programma (photomatix?)quote:Op zondag 9 mei 2010 23:14 schreef Vixxen het volgende:
Hah wat vet een HDR topic!! Zelf een beginnende fotograaf en wilde ook wel eens eens een poging wagen tot een HDR plaatje
http://farm2.static.flickr.com/1228/4592686907_648b6d9812_b.jpg
Beetje " over the top" al zeg ik zelf maar een aardige eerste poging
Ja is inderdaad met photomatix gedaan.. Hoe zou ik dat moeten aanpakken dan? het stoorde mij eigenlijk ook al een beetje maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel erg thuis ben in de foto bewerkings software.. ben gewoon een amateur die wat dingen uitprobeert en graag wat nieuws leert!quote:Op zondag 9 mei 2010 23:17 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Zeker geen verkeerde poging, alleen dat héle felle licht moet te fixen zijn als je met de instellingen speelt van je HDR programma (photomatix?)
Gewoon met de regelaartjes van links naar rechts schuiven stuk voor stuk en dan steeds kijken bij welke hoeveelheid je de foto het mooiste vindt uitzienquote:Op zondag 9 mei 2010 23:21 schreef Vixxen het volgende:
[..]
Ja is inderdaad met photomatix gedaan.. Hoe zou ik dat moeten aanpakken dan? het stoorde mij eigenlijk ook al een beetje maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel erg thuis ben in de foto bewerkings software.. ben gewoon een amateur die wat dingen uitprobeert en graag wat nieuws leert!
Haha ja zo ver was ik ook nog wel gekomenquote:Op zondag 9 mei 2010 23:24 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Gewoon met de regelaartjes van links naar rechts schuiven stuk voor stuk en dan steeds kijken bij welke hoeveelheid je de foto het mooiste vindt uitzien
Zo maak ik iig mijn HDR's
Lol, geen idee. Moet ik binnenkort ook ff checken met een foto waar de zon in beeld is.quote:Op zondag 9 mei 2010 23:30 schreef Vixxen het volgende:
[..]
Haha ja zo ver was ik ook nog wel gekomenmaar ik weet niet hoe ik daar specifiek de lichtsterkte omlaag kan krijgen zonder de hele foto in een keer donkerder te maken... in photomatix te doen of moet ik dan over naar photoshop..?
Ik dacht er al Arnhem in te herkennen, en de tags op Flickr bevestigden het.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:58 schreef TsiisSkaaf het volgende:
Ik wil nog graag de volgende HDR met tonemapping onder de aandacht brengen:
[ link | afbeelding ]
Je hebt gelijk, hij is uit de hand geschoten. Ik ben zelf ook blij met het resultaat. Mijn volgende pogingen zijn minder mooi gelukt.quote:Op maandag 10 mei 2010 14:10 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ik dacht er al Arnhem in te herkennen, en de tags op Flickr bevestigden het.
Mooi landschapje, vind het ook een nette plaat. Wel een beetje onscherp (geen statief gebruikt?), maar de belichting is erg prettig en gewoon natuurlijk.
Wow! HDR in combinatie met zwartwit is echt tof!quote:Op zondag 9 mei 2010 14:09 schreef jjansen het volgende:
Sinds kort eens wat meer mee gaan experimenteren. Toch best lastig.
Paar probeersels hieronder:
Sydney CBD
[ afbeelding ]
Mooi! Jammer dat de horizon een beetje scheef is, of ligt dat aan mij?quote:Op zondag 1 augustus 2010 13:58 schreef PiperMaru het volgende:
HDR is tof; mijn eerste poging (klik voor vergroting):
[ link | afbeelding ]
inderdaad een prachtige HDR! Maar wat guitarist zegt: ik zou ff in PS de horizon rechtzetten.quote:Op zondag 1 augustus 2010 14:13 schreef guitarist het volgende:
[..]
Mooi! Jammer dat de horizon een beetje scheef is, of ligt dat aan mij?
18mm met de Nikon d70 zegt de exifquote:Op zondag 1 augustus 2010 18:57 schreef PiperMaru het volgende:
Heel mooi, Watertornado!! De kleuren zijn prachtig. Op de grotere versie viel me de lantarenpaal links op, ik denk dat ik die weg zou shoppen.
Verder vind ik met de crop niks mis![]()
Met welke brandpuntsafstand is deze gemaakt?
Ik zou zooooo graag een groothoekzoom willen voor dit soort plaatjes (bv de Canon 10-22 ofzo)
Bij een HDR gebruik je een aantal fotos. je maakt minimaal 3 fotos van precies de zelfde setting. 1 met de juiste belichting, dan 1 overbelicht (of meerdere in verschillende stadia) en 1 onder belicht (of meer..) die laat je een programa dan samenvoegen. zo word alles dus appart belicht etc.quote:Op zondag 1 augustus 2010 19:49 schreef Spees_Eend het volgende:
Wil iemand eens een voor- en na-foto plaatsen? Snap geloof ik nog niet helemaal precies wat het inhoudt. Zou het wel leuk vinden om te vergelijken
Dit dus om tekortkomingen van je camera te fixen. Ken je dat als je een foto maakt van een onderwerp dat dan de lucht compleet wit is, of je onderwerp veels te donker? Dit kun je soms voorkomen door slim te flitsen maar soms is dit geen optie. Om toch het dynamisch bereik te bereiken dat je wilt deel je je foto dus gewoon in, zoals hierboven wordt verteld.quote:Op zondag 1 augustus 2010 20:28 schreef Ladysin het volgende:
[..]
Bij een HDR gebruik je een aantal fotos. je maakt minimaal 3 fotos van precies de zelfde setting. 1 met de juiste belichting, dan 1 overbelicht (of meerdere in verschillende stadia) en 1 onder belicht (of meer..) die laat je een programa dan samenvoegen. zo word alles dus appart belicht etc.
ja klopt. alleen dit was een foto gemaakt met mijn mobiel vanaf het dakterras van het hotel. maar daar links werd gebouwd en daar kon je gewoon niet omheenquote:Op maandag 2 augustus 2010 07:26 schreef Omniej het volgende:
Op het stuk linksonder na, lijkt het behoorlijk op een tekening inderdaad.Overigens is dat stuk linksonder ook meteen het enige dat me fotografisch gezien enorm stoort. (los van de scheve horizon dan)
Die laatste HDR van Watertornado is prachtig. Ik hou wel van dit soort HDR's, die gewoon lekker natuurlijk (realistisch) zijn en waaraan eigenlijk niet eens te zien is dat het een HDR is.
Nog even die randjes en glitches selecteren en contentawaren, klaarquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 22:37 schreef joers1 het volgende:
CS5 en Content Aware Fill? Dat kan beter...nog ff doorspelenIs al een goed begin...
* dscx mee eensch is.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 22:39 schreef lkb9000 het volgende:
[..]
Nog even die randjes en glitches selecteren en contentawaren, klaar
Maar eerlijk gezegd vind ik dat gebouw de foto juist zo interessant maken
ik zie er geen HDR inquote:Op zondag 15 augustus 2010 15:45 schreef dscx het volgende:
Oh, en:
Was zaterdag in een hotel in Den Haag, eindelijk eens een avond-HDR kunnen schieten met wat kleur erin...
[ afbeelding ]
Heb trouwens ook nog een panorama in HDR, maar dat post zo rot, de JPG is 70MB geworden...
quote:
Dat vind ik niet echt een criterium. Mijns inziens zie je van de beste HDR's namelijk ook niet dat het HDR is.quote:Op zondag 15 augustus 2010 22:27 schreef joers1 het volgende:
Dat was mijn interpretatie ook al...is gewoon een avondopname lijkt me;)
Ik ben niet echt van het 'over the top' / cartoonish HDR schieten... Mij gaat 't echt om het vergroten van het kleurbereik...quote:Op zondag 15 augustus 2010 22:30 schreef Siegfried het volgende:
[..]
[..]
Dat vind ik niet echt een criterium. Mijns inziens zie je van de beste HDR's namelijk ook niet dat het HDR is.
Mee eens, het hoeft ook niet cartoonish/over the top eruit te zien. Maar HDR staat toch voor High Dynamic Range, dus dat we "meer" te zien krijgen dan in een normale foto? De donkerste tinten en overbelichte plekken zouden na een HDR bewerking beter zichtbaar moeten zijn. Met een perfecte HDR foto wil je natuurlijk het zo laten uitzien alsof de belichting ter plekke uitstekend was.quote:Op zondag 15 augustus 2010 22:30 schreef Siegfried het volgende:
[..]
[..]
Dat vind ik niet echt een criterium. Mijns inziens zie je van de beste HDR's namelijk ook niet dat het HDR is.
Hij's misschien inderdaad wel wat te bescheiden...quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:26 schreef ETA het volgende:
[..]
Mee eens, het hoeft ook niet cartoonish/over the top eruit te zien. Maar HDR staat toch voor High Dynamic Range, dus dat we "meer" te zien krijgen dan in een normale foto? De donkerste tinten en overbelichte plekken zouden na een HDR bewerking beter zichtbaar moeten zijn. Met een perfecte HDR foto wil je natuurlijk het zo laten uitzien alsof de belichting ter plekke uitstekend was.
Deze foto vind ik dan ook te subtiel bewerkt, de voordelen van een HDR bewerking zijn er niet in terug te zien. Maar ik ben wel heel benieuwd naar het origineel nu.
perfect, gewoon zo houden!quote:Op maandag 16 augustus 2010 18:29 schreef dscx het volgende:
't Origineel:
[ afbeelding ]
(I kill me...)
Gaarne resizen, max grootte is 1024pixels.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 09:53 schreef IM_Barney het volgende:
Ik ben afgelopen weekend naar een mooi hotel in Mechelen (België) geweest. Dit hotel was voorheen een kerk inclusief glas-in-lood ramen, kruisgewelven enz. Je hoeft dus niet eens het hotel uit om dit soort foto's te kunnen maken!
[ afbeelding ]
quote:Vind hier de TT van op toepassing zijn.Op woensdag 20 oktober 2010 23:38 schreef Pollewoppie het volgende:
Beetje een kick maar toch...
Hier wat probeersels van mij, zijn allen gisteravond geschoten in Dordrecht...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik weet het er is veel ruis in de eerste paar, heb toch nog te kort belicht...
quote:Vind het juist perfect, niet te - maar ook niet zodat het op een normale foto lijkt.Op woensdag 20 oktober 2010 23:41 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Vind hier de TT van op toepassing zijn.
quote:Als dit 'niet te' is, weet ik het ook niet meer hoor... Nummer 1 en 4 zijn ook nog eens het zelfde, maar dan met een andere HDR-saus er overheen.Op woensdag 20 oktober 2010 23:49 schreef Zith het volgende:
[..]
Vind het juist perfect, niet te - maar ook niet zodat het op een normale foto lijkt.
quote:Deze is een stuk normaler:Op donderdag 21 oktober 2010 00:09 schreef Omniej het volgende:
[..]
Als dit 'niet te' is, weet ik het ook niet meer hoor... Nummer 1 en 4 zijn ook nog eens het zelfde, maar dan met een andere HDR-saus er overheen.
Ik vind het dus niks eigenlijk. Zeker een foto als de tweede zou zonder HDR waarschijnlijk veel mooier zijn, want het onderwerp van die foto is wel degelijk tof en de compositie is ook nog 'ns erg fijn.
quote:Dit dusOp donderdag 21 oktober 2010 11:49 schreef very het volgende:
Die met die kever vind ik wel echt heel erg mooi. Daar vind ik de HDR werking ook op z'n mooist.
quote:Helemaal mee eens.Op donderdag 21 oktober 2010 11:49 schreef very het volgende:
Die met die kever vind ik wel echt heel erg mooi. Daar vind ik de HDR werking ook op z'n mooist.
quote:het effect lijkt idd wel een beetje 3d.foto van Kanovinnie
quote:Het zijn 2 foto's samengevoegd. Ik heb/had geen idee wat HDR was, dus had maar iets geprobeerdOp vrijdag 22 oktober 2010 19:36 schreef Xlarge het volgende:
[..]
het effect lijkt idd wel een beetje 3d.
Toch is deze foto niet geslaagd, ik vraag me uberhaupt af of je vlammen kan fotograderen met 3 verschillende belichtingen, ze zijn immers erg bewegelijk
quote:kijkt op zijn bureaubladOp donderdag 21 oktober 2010 21:45 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Ik zou m graag in hogere resolutie als achtergrond hebben.
quote:Egmond aan den Hoef zeker?Op woensdag 27 oktober 2010 22:22 schreef Jars55 het volgende:
Vandaag mijn eerste poging ondernomen om een HDR foto te maken![]()
[ afbeelding ]
Voor een eerste keer ben ik niet ontevreden!
oh wow!!!! wat een superplaat!!!quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 09:53 schreef IM_Barney het volgende:
Ik ben afgelopen weekend naar een mooi hotel in Mechelen (België) geweest. Dit hotel was voorheen een kerk inclusief glas-in-lood ramen, kruisgewelven enz. Je hoeft dus niet eens het hotel uit om dit soort foto's te kunnen maken!
[ afbeelding ]
Ja, met bijvoorbeeld het programma Photomatrix. Je maakt (vanaf een statief) 3 foto's, normaal, onder- en overbelicht. Deze combineer je. Gebruik bijvoorbeeld 2, 8 en 25s sluitertijd voor de belichting!quote:Op maandag 15 november 2010 18:05 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb de nederlandse wiki doorgelezen, maar ik ben nog steeds benieuwt. Moet ik nou een aantal verschillende fotos maken, waarvan 1 donker, 1 licht en 1 ertussenin, en dan die HDR mergen?
Tof!quote:Op woensdag 17 november 2010 11:53 schreef eviLmotion het volgende:
Een van mijn eerdere HDR foto's. Beetje donker wel, misschien dat ik daar nog iets aan ga doen. Voor de rest vind ik hem zelf wel aardig. (PF logo hoort er uiteraard niet bij)
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |