abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79432610


Voorgaande delen:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13a, 13b, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22


Modellen:
1-serie:
  • Oksel, E87 118d

    3-serie:
  • dnzl, E30 316
  • piekartz87, E30 316i
  • Catch22-, E30 320i
  • Youp, E30 320i
  • metallicattim, E30 318iA, E30 325i
  • Maharbal, E30 325i
  • rival, E30 318iS, E30 325e, E30 325i, E36 325i
  • Fransbreda, E36 316i
  • justmattie, E36 316i
  • Teamlead, E36 318tds
  • Turquaz52, E36 318i, E36 323i
  • MrTorture, E36 325i
  • YoshiBignose, E46 318ci
  • Hyperdude, E46 330i
  • Boegschroef, E30 320i, E30 323i baur, E92 320d

    5-serie:
  • Alicey, E34 518i
  • mighty_myte, E34 520i
  • disyn, E39 520i
  • Rizzeau, E28 525i
  • Lezzer, E39 525i
  • eevebe, E39 528i
  • M.O.D, E39 540
  • Boegschroef, E60 525d

    6-serie:
    -

    7-serie:
  • Chooselife, E32 735i

    8-serie:
    -

    X:
    -

    Z:
  • k_man, E85 Z4
  • lommy, E36 Z3 2.8 cabrio


    M
  • Okeuj, E92 M3

    Motorrad
    -

    Onderdelen

    Staat je geliefde auto er niet bij? Vermeld het even en het wordt aangepast.



    [ Bericht 0% gewijzigd door Maharbal op 22-03-2010 14:34:46 ]
  • pi_79432631
    Ik heb even weinig inspiratie voor een TT, dus dan maar een motorcode .

    En aangezien ik weer de OP mag maken, poets ik er weer een E30 in!

    Laatste posts:
    quote:
    Op zondag 21 maart 2010 23:26 schreef Maharbal het volgende:
    En voor het geval mensen niet in m'n eigen project-topic lurken, hier nog een aantal foto's van m'n voiture op de mini-meet vandaag in Leeuwarden:





    Volgens mij heeft Justmattie er ook nog wel een paar .
    quote:
    Op zondag 21 maart 2010 23:32 schreef eevebe het volgende:
    leuk ding
    velgen staan hem goed!
    ik heb gister bij de mijne weer de zomer bbsjes eronder gedaan. ziet er toch wat beter uit dan de standaard e39 velgen die ik voor de winter heb
    quote:
    Op zondag 21 maart 2010 23:35 schreef Maharbal het volgende:

    [..]

    .

    Ik ben ook erg tevreden over de velgen. Binnenkort ook maar weer eens poetsen, het weer leent zich er goed voor!
      zondag 21 maart 2010 @ 23:59:14 #3
    183047 eevebe
    nader in te vullen
    pi_79433590
    gaat weer snel zo

    ik hoop dat het mooie weer een beetje door gaat zetten. ik heb het toch wel gehad met de gladheid en nattigheid
    pi_79433917
    quote:
    Op zondag 21 maart 2010 23:59 schreef eevebe het volgende:
    gaat weer snel zo

    ik hoop dat het mooie weer een beetje door gaat zetten. ik heb het toch wel gehad met de gladheid en nattigheid
    ~19º komende donderdag
    pi_79434235
    quote:
    Op zondag 21 maart 2010 22:29 schreef Maharbal het volgende:

    [..]

    Het is een M43. En crash, burn en fail again.

    Ik zie overigens niet in wat geluid te maken heeft met rijeigenschappen van een auto.
    Mijn excuses, ik was met mijn gedachten bij 143PK, dat is een 16 kleppert DUS de M44 blok, De M43b19 heeft maar 108 en 118PK ofzo (iets in die richting).

    Maar waarom niet gelijk kijken voor een N42? 2.0 16v met ook 143PKtjes, maar wel wat meer koppel?
    Had ik ook in gedachten voor mijn e36, maar zou te veel moeite zijn ivm. automaat e.d.
    Quote van Tjabbo:
    Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
    We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
    en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
      maandag 22 maart 2010 @ 00:22:44 #6
    183047 eevebe
    nader in te vullen
    pi_79434409
    zit er ook een logica in die type namen die jullie voor die motorblokken hebben?
    wat voor blok zit er in mijn oto?
    pi_79434486
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 00:17 schreef Turquaz52 het volgende:

    [..]

    Mijn excuses, ik was met mijn gedachten bij 143PK, dat is een 16 kleppert DUS de M44 blok, De M43b19 heeft maar 108 en 118PK ofzo (iets in die richting).

    Maar waarom niet gelijk kijken voor een N42? 2.0 16v met ook 143PKtjes, maar wel wat meer koppel?
    Had ik ook in gedachten voor mijn e36, maar zou te veel moeite zijn ivm. automaat e.d.
    Ik zei toch dat er hier één voor de deur stond, en niet dat ik er één ging kopen.
    pi_79434529
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 00:22 schreef eevebe het volgende:
    zit er ook een logica in die type namen die jullie voor die motorblokken hebben?
    wat voor blok zit er in mijn oto?
    M52

    M52TUB28 (of M52B28 afhankelijk van het jaartal) om precies te zijn.
      maandag 22 maart 2010 @ 00:29:45 #9
    183047 eevebe
    nader in te vullen
    pi_79434637
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 00:26 schreef Maharbal het volgende:

    [..]

    M52

    M52TUB28 om precies te zijn.
    die laatste 28 zal dan wel betekenen dat het een 2.8 is lijkt me
    maar staat m52tub dan ook nog ergens voor?

    k heb nu voor het eerst een bmw, maar k moet ook steeds wennen aan die modelnamen (e30, e39 enzo)
    waarom kan het niet gewoon mk1,2,3 of a,b,c zijn?
    pi_79434802
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 00:29 schreef eevebe het volgende:

    [..]

    die laatste 28 zal dan wel betekenen dat het een 2.8 is lijkt me
    maar staat m52tub dan ook nog ergens voor?

    k heb nu voor het eerst een bmw, maar k moet ook steeds wennen aan die modelnamen (e30, e39 enzo)
    waarom kan het niet gewoon mk1,2,3 of a,b,c zijn?
    Leuke is, ze zijn nu zelfs begonnen met F voor de nieuwe 5 serie .

    M52 = de code van "de motor" B28 is dan inderdaad de cylinderinhoud. De TU in deze staat voor "technical upgrade". Er zijn dus een aantal aanpassingen aan de motor gedaan waardoor ie wat meer vermogen kreeg, wat efficienter werd etc.

    Zo heb ik een M20 motor, met een 2.5L. Dus M20B25.

    Afhankelijk van het bouwjaar van jouw auto heb je een M52B28 of M52TUB28
      maandag 22 maart 2010 @ 00:43:09 #11
    183047 eevebe
    nader in te vullen
    pi_79434966
    die van mij is van december 96 maar is in 2002 vanuit duitsland geimporteerd.
    k heb wel eens gehoord dat ze daar andere katalysators hebben waardoor ze wel een paar pk meer hadden dan de nederlanders. k weet niet of het zo is, maar het zal vast niet merkbaar zijn
    pi_79435174
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 00:43 schreef eevebe het volgende:
    die van mij is van december 96 maar is in 2002 vanuit duitsland geimporteerd.
    k heb wel eens gehoord dat ze daar andere katalysators hebben waardoor ze wel een paar pk meer hadden dan de nederlanders. k weet niet of het zo is, maar het zal vast niet merkbaar zijn
    Dan is 't een M52B28.

    Je kunt de meeste info ook wel op bmw wikipedia's vinden etc.
      maandag 22 maart 2010 @ 01:20:48 #13
    218527 rycemasta
    rijstmeester
    pi_79435630
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 00:17 schreef Turquaz52 het volgende:

    [..]

    Mijn excuses, ik was met mijn gedachten bij 143PK, dat is een 16 kleppert DUS de M44 blok, De M43b19 heeft maar 108 en 118PK ofzo (iets in die richting).
    140PK voor de M44 bedoel je, en de M44 heeft nooit in de E46 gelegen.
    pi_79435862
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 01:20 schreef rycemasta het volgende:

    [..]

    140PK voor de M44 bedoel je, en de M44 heeft nooit in de E46 gelegen.
    Ja die ene paar paardjes meer of minder doet mij niks, kat leeg houwe en zelfde resultaat
    In ieder geval, de M44 is zoals je zei niet geleverd in de E46, wel de M43b18 en b19 (Toch?). Ook de N42 wat een 2.0 16v is. met soortgelijke aan PKtjes..

    Correct me if i'm wrong, ik post alleen mijn ervaring/kennis zonder wat op te zoeken.
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 00:22 schreef eevebe het volgende:
    zit er ook een logica in die type namen die jullie voor die motorblokken hebben?
    wat voor blok zit er in mijn oto?
    Maharbal heeft het eigenlijk perfect uitgelegd.. Had ook liever een simpele bijdrage willen leveren:

    Zo hebben wel meerdere merken zijn logica (Behalve dan die franse rotzooi), Opel met zijn C14NZ, C staat voor de motor type, 14 is de cilinderinhoud (1.4) en NZ wilt zeggen 8 klepper (en volgens mij OOK dis onsteking, maar ben er niet zeker van).
    Zelfde als Nissan: SR20De wilt zeggen: MOTOR type SR, 2.0, Dubbele nokkenas (16v), 131PK (Hoofdletter E = 150PK = GT).
    RB26DETT = Motor type "RB", 2.6, Dubbele nokkenassen (24v), Twin Turbo.
    BMW= M50B25, Motor Type "M50", B16-17-18-19-20-23-25-27-28 etc. wilt de cilinderinhoud uitdrukken. En dat TU kan zoals Maharbal zei een Technische Upgrade zijn voor extra vermogen, of voor een verholpen kinderziekte.
    Quote van Tjabbo:
    Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
    We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
    en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
    pi_79436962
    quote:
    Op zondag 21 maart 2010 23:26 schreef Maharbal het volgende:
    En voor het geval mensen niet in m'n eigen project-topic lurken, hier nog een aantal foto's van m'n voiture op de mini-meet vandaag in Leeuwarden:

    Volgens mij heeft Justmattie er ook nog wel een paar .
    Ik was gister vergeten de iso waarde in te stellen waardoor alle foto's overbelicht zijn
    Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
    pi_79437284
    @Maharbal, ga jij eens eff snel een paar klemmetje voor je voorspoiler halen!! Dat kan echt niet
    <a href="http://www.bmwe30club.nl" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 Club Nederland</a>
    <a href="http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopic.php?f=24&t=8185" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 M-Tech II 325i</a>
    pi_79437292
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 08:07 schreef justmattie het volgende:

    [..]

    Ik was gister vergeten de iso waarde in te stellen waardoor alle foto's overbelicht zijn
    Daar heb je Lightroom voor
    <a href="http://www.bmwe30club.nl" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 Club Nederland</a>
    <a href="http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopic.php?f=24&t=8185" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 M-Tech II 325i</a>
    pi_79437513
    tvp coole E30
    Facts don't care about your feelings
    pi_79437666
    allemachtig wat ging dat vorige topic snel ineens.

    het is inderdaad mooi weer, zo mooi weer dat mijn handen elke keer jeuken. keb laatst ook mijn mijn motorruimte iets netjes gemaakt. moet nog wel een nieuwe luchtslang halen omdat er nu ducktape omheen zit. (en een scheur eronder)

    verder heb ik al lak gevonden in atlantisblau
    here in hell we like to keep things informal,
    as well as infernal
    pi_79440013
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 08:35 schreef metallicattim het volgende:
    @Maharbal, ga jij eens eff snel een paar klemmetje voor je voorspoiler halen!! Dat kan echt niet
    Dat komt nog wel .

    Als het goed is zitten die clipjes daar nog (althans...ik zie er gewoon eentje in het midden waar de bumper door hangt), dus dan kan ik 'm binnenkort vastzetten. Ik had er gewoon absoluut geen zin in in de winter.

    Overigens heb ik maar vrij weinig M-Tech 2 setjes gezien waarbij de bumper aan de voorkant niet zo door hing haha. Komt omdat die dingen na al die jaren een beetje beginnen te vervormen/verschuiven, en het er dus sneller uit valt.
    pi_79444865
    en je koopt ze voor een habbekrats gewoon bij de dealer
    <a href="http://www.bmwe30club.nl" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 Club Nederland</a>
    <a href="http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopic.php?f=24&t=8185" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 M-Tech II 325i</a>
    pi_79444912
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 13:19 schreef metallicattim het volgende:
    en je koopt ze voor een habbekrats gewoon bij de dealer
    Ik was er eens om die dingen rondom te bestellen...of ik even een kleine ¤100 wilde afrekenen. Ammehoela
      maandag 22 maart 2010 @ 13:24:35 #23
    4681 kasper
    Pecunia non olet
    pi_79445036
    Afgelopen zaterdag de BMW dealer bezocht. Introductie van de nieuwe 5 serie.
    Wat een beauty!
    Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
      maandag 22 maart 2010 @ 13:31:14 #24
    56176 Catch22-
    Ben je Blind?!
    pi_79445235
    Laten we lief doen, k?
    Heel veel groetjes, Catch22
    En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
    Met GHB nooit meer nee
    Storneren een optie?
    pi_79446237
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 13:31 schreef Catch22- het volgende:
    Laten we lief doen, k?
    pi_79446732
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 13:24 schreef kasper het volgende:
    Afgelopen zaterdag de BMW dealer bezocht. Introductie van de nieuwe 5 serie.
    Wat een beauty!
    Jij bent gek.

    Quote van Tjabbo:
    Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
    We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
    en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
    pi_79447040
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 13:20 schreef Maharbal het volgende:

    [..]

    Ik was er eens om die dingen rondom te bestellen...of ik even een kleine ¤100 wilde afrekenen. Ammehoela
    Jah rondom is een ander verhaal, er zijn een aantal klemmen die zijn pokkeduur... maar die voor de voorspoiler zijn maar paar euro
    <a href="http://www.bmwe30club.nl" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 Club Nederland</a>
    <a href="http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopic.php?f=24&t=8185" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 M-Tech II 325i</a>
    pi_79447077
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 14:18 schreef metallicattim het volgende:

    [..]

    Jah rondom is een ander verhaal, er zijn een aantal klemmen die zijn pokkeduur... maar die voor de voorspoiler zijn maar paar euro
    Volgens mij heb ik die dingen nog wel, maar het was gewoon meer het gebrek aan zin in de koude wintermaanden .
    pi_79447559
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 14:09 schreef Turquaz52 het volgende:

    [..]

    Jij bent gek.
    [ afbeelding ]

    Dat is niet de nieuwe 5 maar de 5 GT, niet hetzelfde....

    Overigens sta ik niet in de openingspost
    (3serie: e92 320d, e30 320i, e30 323i baur; 5 serie e60 525d)
    Als weinig helpt, help veel meer.
    Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
    pi_79447683
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 14:31 schreef boegschroef het volgende:

    [..]

    Dat is niet de nieuwe 5 maar de 5 GT, niet hetzelfde....

    Overigens sta ik niet in de openingspost
    (3serie: e92 320d, e30 320i, e30 323i baur; 5 serie e60 525d)
    Nu wel.
    pi_79448849
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 14:31 schreef boegschroef het volgende:

    [..]

    (3serie: e92 320d, e30 320i, e30 323i baur; 5 serie e60 525d)
    OMG! Mooie vloot.

    Pics or it didn't happen exist
    pi_79449429
    lol ok dan:



    De rest staat in de garage

    En nee die achterste e30 is geen tereinwagen die staat op as-steunen
    Als weinig helpt, help veel meer.
    Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
    pi_79449749
    Stomme belgen met hun goedkope auto's .

    Mooie vloot .
    pi_79451746
    allemachtig zeg, mooie wagens !
    here in hell we like to keep things informal,
    as well as infernal
    pi_79451904
    Hmpf, gister is volgens mij m'n mechanisme van de richtingaanwijzerhendel kaputt gegaan. Hij klikt niet meer terug als het stuur recht staat (HEEL af en toe wel, vraag me niet waarom). Binnenkort het stuur er maar eens af en kijken of de veertjes nog goed zitten. Zitten ze niet goed/weg, dan even een nieuw hendeltje scoren.

    Overigens viel me net op dat m'n ABS lampje het ook niet meer doet. Die hoort het te doen (op contact) en erna uit te gaan. Afgezien van het feit dat dat ding is doorgelust aan het accu-lampje, hoor ie dus aan te gaan bij contact. Ook maar eens binnenkort kijken. Waarschijnlijk is het lampje zelf kapot en is het ff een kwestie van vervangen.
    pi_79452007
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 16:21 schreef Maharbal het volgende:
    Hmpf, gister is volgens mij m'n mechanisme van de richtingaanwijzerhendel kaputt gegaan. Hij klikt niet meer terug als het stuur recht staat (HEEL af en toe wel, vraag me niet waarom). Binnenkort het stuur er maar eens af en kijken of de veertjes nog goed zitten. Zitten ze niet goed/weg, dan even een nieuw hendeltje scoren.

    Overigens viel me net op dat m'n ABS lampje het ook niet meer doet. Die hoort het te doen (op contact) en erna uit te gaan. Afgezien van het feit dat dat ding is doorgelust aan het accu-lampje, hoor ie dus aan te gaan bij contact. Ook maar eens binnenkort kijken. Waarschijnlijk is het lampje zelf kapot en is het ff een kwestie van vervangen.
    mijn richtingaanwijzer is nog nooit vanzelf teruggegaan maar als je er aan gewend raakt dan is het eigenlijk een stuk fijner moet ik zeggen.
    here in hell we like to keep things informal,
    as well as infernal
    pi_79452198


    Eindelijk de zomervelgen erop kunnen zetten.
    pi_79452265
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 16:23 schreef piekartz87 het volgende:

    [..]

    mijn richtingaanwijzer is nog nooit vanzelf teruggegaan maar als je er aan gewend raakt dan is het eigenlijk een stuk fijner moet ik zeggen.
    Mwah, ik vind het een beetje vervelend op dit moment.

    Het is ook wel simpel om het op te lossen. Alle dradenbende kun je zo aansluiten...als het goed is zit er aan het hendeltje een stekkertje die je er zo in kunt steken. Dus veel moeite hoeft het niet te kosten. Maar ik wacht het even af. Eerst m'n tentamens deze week en dan even snel een klein lijstje aan dingen doen voor de meeting:

    - Boxen vastschroeven. Zitten nu met 1 of 2 v/d 4 schroeven vast -> gevolg: resonatie als ie wat luider gaat.
    - Schopplaat en de kapjes voor de boxen moeten er weer voor (voorin). Als het goed is krijg ik binnenkort wat schroefjes hiervoor van Tim .
    - Stofzuigen en misschien even een poetsbeurt
    - Spoor(stuur)stangen monteren + draagarmrubbers + uitlijnen
    - Tweetertje aan de rechterkant goed vastmaken. Het pinnetje waarmee het vast zit is afgebroken, dus ik ga er even een nieuw pinnetje op lijmen
      maandag 22 maart 2010 @ 18:13:26 #39
    67405 tha_rizzo
    Nu nog lekkerder!
    pi_79456257
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 13:24 schreef kasper het volgende:
    Afgelopen zaterdag de BMW dealer bezocht. Introductie van de nieuwe 5 serie.
    Wat een beauty!
    Ik ga as zaterdag kijken, als 't wat rustiger is
    Je weet toch dat ik gelijk heb en jij niet?
      maandag 22 maart 2010 @ 18:13:48 #40
    67405 tha_rizzo
    Nu nog lekkerder!
    pi_79456274
    Ow, en M30B25!
    Je weet toch dat ik gelijk heb en jij niet?
      maandag 22 maart 2010 @ 19:00:53 #41
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_79457970
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 16:27 schreef Twista101 het volgende:
    [ afbeelding ]

    Eindelijk de zomervelgen erop kunnen zetten.
    Dat zijn mijn wintervelgen.
    Zijn, geloof ik, "officieel" wintervelgen voor de E46 330i/d.
    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
    pi_79458692
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 19:00 schreef Hyperdude het volgende:

    [..]

    Dat zijn mijn wintervelgen.
    Zijn, geloof ik, "officieel" wintervelgen voor de E46 330i/d.
    [ afbeelding ]
    Ik trap er wéér in Lijkt zoveul op een 5 serie (E39)
      maandag 22 maart 2010 @ 19:19:23 #43
    183047 eevebe
    nader in te vullen
    pi_79458788
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 19:17 schreef Bowny het volgende:

    [..]

    Ik trap er wéér in Lijkt zoveul op een 5 serie (E39)
    hahaha ja ik zie het ook zo 1,2,3 niet.
    komt ook doordat de koplampen er niet op staan natuurlijk

    heeft iemand van de e39 eigenaren hier trouwens een fabrieks sportonderstel onder zijn auto?
    volgens de vorige eigenaar heeft mijn auto dat. is dat dan het M onderstel?
    de voorkant lijkt hoger te staan dan de achterkant, dus ik zit er aan te twijfelen om hem nog iets te verlagen
    maar er zat volgens mij verschil tussen de normale veerpoten en de M veerpoten dus ik moet eerst ook zeker weten wat ik heb...

    (ik heb zelf geen foto van mijn auto van opzij)

    [ Bericht 28% gewijzigd door eevebe op 22-03-2010 19:25:20 ]
    pi_79459188
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 19:17 schreef Bowny het volgende:

    [..]

    Ik trap er wéér in Lijkt zoveul op een 5 serie (E39)
    Die achterkant lijkt heul niet op die van een E39
    pi_79459262
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 19:19 schreef eevebe het volgende:

    [..]

    hahaha ja ik zie het ook zo 1,2,3 niet.
    komt ook doordat de koplampen er niet op staan natuurlijk

    heeft iemand van de e39 eigenaren hier trouwens een fabrieks sportonderstel onder zijn auto?
    volgens de vorige eigenaar heeft mijn auto dat. is dat dan het M onderstel?
    de voorkant lijkt hoger te staan dan de achterkant, dus ik zit er aan te twijfelen om hem nog iets te verlagen
    maar er zat volgens mij verschil tussen de normale veerpoten en de M veerpoten dus ik moet eerst ook zeker weten wat ik heb...

    (ik heb zelf geen foto van mijn auto van opzij)
    Naar mijn weten bestaat er niet zoiets als een "M veerpoot". Je kunt ook gewoon je optielijst opvragen aan de hand van je VIN.

    Er bestaan wel dikkere en dunnere veerpoten, althans bij de E30.
      maandag 22 maart 2010 @ 19:31:13 #46
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_79459393
    Zoek de verschillen.

    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
    pi_79459652
    Inkoppertje: De kleur!

    Come on! Voor mijn gemoedsrust....ze lijken toch wel een beetje op elkaar hey!

    Ik zie het nog steeds niet, zit je ons te foppen?
      maandag 22 maart 2010 @ 19:38:07 #48
    67405 tha_rizzo
    Nu nog lekkerder!
    pi_79459781
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 19:35 schreef Bowny het volgende:
    Inkoppertje: De kleur!

    Come on! Voor mijn gemoedsrust....ze lijken toch wel een beetje op elkaar hey!

    Ik zie het nog steeds niet, zit je ons te foppen?
    Kentekenplaat!
    Je weet toch dat ik gelijk heb en jij niet?
      maandag 22 maart 2010 @ 19:38:39 #49
    183047 eevebe
    nader in te vullen
    pi_79459812
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 19:29 schreef Maharbal het volgende:

    [..]

    Naar mijn weten bestaat er niet zoiets als een "M veerpoot". Je kunt ook gewoon je optielijst opvragen aan de hand van je VIN.

    Er bestaan wel dikkere en dunnere veerpoten, althans bij de E30.
    ik had op bmwfans gekeken en daar stonden wel andere partnumbers voor m onderstellen

    http://bmwfans.info/parts(...)rrier_wheel_bearing/

    dus daardoor vroeg ik me ook af of de veren wel onderling uitwisselbaar zijn tussen die onderstellen.
    mijn auto ligt wel duidelijk lager dan een standaard e39, maar dat lijkt eigenlijk alleen maar aan de achterkant zo te zijn

    weet iemand trouwens ook welk merk goede verlagingsveren levert voor bmw?
    ik had op mijn vorige auto verstelbare koni's maar zo stug en laag wil ik het niet meer maken
    pi_79459918
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 19:38 schreef eevebe het volgende:

    [..]

    weet iemand trouwens ook welk merk goede verlagingsveren levert voor bmw?
    Volgens mij gaan de meeste BMW rijders voor Eibach of Bilstein. Meestal kan je op eBay (DE) wel setjes op de kop tikken voor een mooi prijsje.
      maandag 22 maart 2010 @ 19:46:34 #51
    4681 kasper
    Pecunia non olet
    pi_79460244
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 18:13 schreef tha_rizzo het volgende:

    Ik ga as zaterdag kijken, als 't wat rustiger is
    Heb je wel de uitstekende catering gemist.
    Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
    pi_79460309
    Ik heb Eibach. Goed en niet zo duur vind ik.
    Facts don't care about your feelings
      maandag 22 maart 2010 @ 19:50:00 #53
    67405 tha_rizzo
    Nu nog lekkerder!
    pi_79460434
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 19:46 schreef kasper het volgende:

    [..]

    Heb je wel de uitstekende catering gemist.
    Nou ja, ik kom voor de auto, niet voor de catering.
    Ik houd er niet van als er mensen in de weg staan

    Ow, en ik moest afgelopen zaterdag even aan m'n eigen vehikel werken
    Je weet toch dat ik gelijk heb en jij niet?
    pi_79460437
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 19:38 schreef eevebe het volgende:

    [..]

    ik had op bmwfans gekeken en daar stonden wel andere partnumbers voor m onderstellen

    http://bmwfans.info/parts(...)rrier_wheel_bearing/

    dus daardoor vroeg ik me ook af of de veren wel onderling uitwisselbaar zijn tussen die onderstellen.
    mijn auto ligt wel duidelijk lager dan een standaard e39, maar dat lijkt eigenlijk alleen maar aan de achterkant zo te zijn

    weet iemand trouwens ook welk merk goede verlagingsveren levert voor bmw?
    ik had op mijn vorige auto verstelbare koni's maar zo stug en laag wil ik het niet meer maken
    Misschien ligt je E39 alleen aan de achterkant lager omdat daar iets stuk/verlept is.

    Overigens levert Koni dempers, en geen veren (voor zover ik weet).

    Goede merken:
    - Eibach (Bilstein = dempers of dempers + eibach veren)
    - H&R
    - KW
    - Weitec
    - Apex

    Weitec, KW en Apex zijn een beetje meer budget dan H&R en Eibach en ietwat stugger. Eibach is redelijk comfortabel nog en niet veel stugger dan de veren die je nu hebt waarschijnlijk. H&R is (cijfermatig) stugger dan Eibach, maar aangezien H&R (net als Eibach) progressief is, merk je daar weinig van op gewone wegen. Voordeel van progressieve veren: op normale wegen en rechtdoor zoeft het redelijk vooruit, zodra je een bocht pakt voel je de progressieve werking (hoe meer ingedrukt hoe stijver) en voel je dat de wegligging echt een pak beter is.

    H&R is wat duurder dan Eibach.

    Ik heb H&R, en m'n auto is eigenlijk geen stuiterbak als het niet nodig is.
      maandag 22 maart 2010 @ 19:58:40 #55
    183047 eevebe
    nader in te vullen
    pi_79460962
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 19:50 schreef Maharbal het volgende:

    [..]

    Misschien ligt je E39 alleen aan de achterkant lager omdat daar iets stuk/verlept is.

    Overigens levert Koni dempers, en geen veren (voor zover ik weet).

    Goede merken:
    - Eibach (Bilstein = dempers of dempers + eibach veren)
    - H&R
    - KW
    - Weitec
    - Apex

    Weitec, KW en Apex zijn een beetje meer budget dan H&R en Eibach en ietwat stugger. Eibach is redelijk comfortabel nog en niet veel stugger dan de veren die je nu hebt waarschijnlijk. H&R is (cijfermatig) stugger dan Eibach, maar aangezien H&R (net als Eibach) progressief is, merk je daar weinig van op gewone wegen. Voordeel van progressieve veren: op normale wegen en rechtdoor zoeft het redelijk vooruit, zodra je een bocht pakt voel je de progressieve werking (hoe meer ingedrukt hoe stijver) en voel je dat de wegligging echt een pak beter is.

    H&R is wat duurder dan Eibach.

    Ik heb H&R, en m'n auto is eigenlijk geen stuiterbak als het niet nodig is.
    ik had hem laatst op de brug staan maar ik kon niks geks zien.
    tijdje terug had ik 3 gasten achterin zitten, bij elkaar zo'n 270 kg gok ik.
    toen merkte ik wel dat de kont van mn auto een beetje ging hangen.
    maar ik heb nog nooit in een andere e39 gereden dus ik weet niet hoe het bij andere is.
    dus als iemand toevallig een e39 heeft met fabrieks sportonderstel of daar een foto van heeft dan kan ik ff kijken hoe die op zn pootjes staat

    thanx trouwens voor de uitleg over de verschillende merken veren

    ik had op mn vorige auto gele verstelbare koni's die op ongeveer 80% stug stonden, 50 mm verlaging en powerflex rubbers in de ophanging. dat ding lag strak op de weg, maar comfortabel was het zeker niet
    pi_79461462
    http://www.bmwdiy.info/suspension-survey/index.html

    En ja, als je verstelbare koni's op z'n hardst hebt, 50mm verlaging en powerflex (ik ga maar uit van paars) rubbers, dan is ie inderdaad wel strak ja.
      maandag 22 maart 2010 @ 20:25:21 #57
    183047 eevebe
    nader in te vullen
    pi_79462431
    ja idd paars, en dat was echt te stug. ik moest gewoon na een uur rijden altijd pissen van het getril
    maar ik zal proberen om komend weekend even een foto van de zijkant van mn auto te maken.
    eens kijken of jullie de achterkant ook te laag vinden (of de voorkant te hoog)
    want misschien maak ik het verschil in mn hoofd wel erger dan het is
    pi_79462731
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 16:23 schreef piekartz87 het volgende:

    [..]

    mijn richtingaanwijzer is nog nooit vanzelf teruggegaan maar als je er aan gewend raakt dan is het eigenlijk een stuk fijner moet ik zeggen.
    Dan heb je wss geen sleepring achterop je stuur zitten Dat is een zwarte ring met een uitsteeksel, die klikt je richtingaanwijzer terug
    <a href="http://www.bmwe30club.nl" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 Club Nederland</a>
    <a href="http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopic.php?f=24&t=8185" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 M-Tech II 325i</a>
    pi_79463788
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 20:30 schreef metallicattim het volgende:

    [..]

    Dan heb je wss geen sleepring achterop je stuur zitten Dat is een zwarte ring met een uitsteeksel, die klikt je richtingaanwijzer terug
    Of van die veertjes die niet terugklikken ofzo. Ik gok bij mij op die veertjes..want die sleepring (zwart puntje achterop je stuur) zat gewoon op m'n stuur toen ik 'm in oktober monteerde.
    pi_79476418
    Ik zal eens kijken, ik heb eerst andere problemen, ben vandaag ff beziggeweest met het roest wegsteken/schuren.
    er kwamen een aantal gaten tevoorschijn. morgen haal ik er ff een maat van mij bij die kan lassen.
    even zien wat de mogelijkheden zijn.
    het zijn vooral de dorpels
    here in hell we like to keep things informal,
    as well as infernal
    pi_79478711
    Bij dorpels raad ik meestal aan... koop een nieuwe en las die erin. Dat kost de wereld niet en je hebt er geen gezeik mee bij de apk.

    (30 euro voor een 2 deurs 40 euro voor een 4 deurs) http://www.e30parts.nl
    Als weinig helpt, help veel meer.
    Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
    pi_79480145
    quote:
    Op dinsdag 23 maart 2010 01:09 schreef piekartz87 het volgende:
    Ik zal eens kijken, ik heb eerst andere problemen, ben vandaag ff beziggeweest met het roest wegsteken/schuren.
    er kwamen een aantal gaten tevoorschijn. morgen haal ik er ff een maat van mij bij die kan lassen.
    even zien wat de mogelijkheden zijn.
    het zijn vooral de dorpels
    Bij de dorpels MOET een nieuw stuk gezien jouw plaatjes.

    Op veel andere plekken ook overigens. Het ziet er aan de buitenkant vaak al redelijk krokant uit, dan moet je je voorstellen hoe het er aan de onderkant uit gaat zien.
    pi_79488389
    ok bedankt voor de tips, ik wacht het even af wat die maat van mij vanavond zegt.
    ik leg het hem wel voor dat we er ook nieuwe dorpels onder zouden kunnen lassen.

    verder is het voorscherm rechtsvoor ook aardig krokant aan de onderkant
    het is wat..

    verder heb ik nog het probleem van mijn vering, meharbal waar heb jij toen je setje weggehaald en wat koste dat ?
    here in hell we like to keep things informal,
    as well as infernal
    pi_79502038
    quote:
    Op dinsdag 23 maart 2010 13:40 schreef piekartz87 het volgende:
    ok bedankt voor de tips, ik wacht het even af wat die maat van mij vanavond zegt.
    ik leg het hem wel voor dat we er ook nieuwe dorpels onder zouden kunnen lassen.

    verder is het voorscherm rechtsvoor ook aardig krokant aan de onderkant
    het is wat..

    verder heb ik nog het probleem van mijn vering, meharbal waar heb jij toen je setje weggehaald en wat koste dat ?
    Van MP een gloednieuw setje veren incl. aankoopbonnen. De persoon had ze gekocht voor zijn E30, maar voor montage z'n E30 verkocht. Zonder aankoopbonnen had ik 't niet gedaan, maar alles was nog gloednieuw dus tsjah.

    Het hangt er van af wat voor eisen je hebt, welk merk je wilt etc. De H&R veren die ik heb kosten ~235 dacht ik, de Eibach veren (ietwat meer comfort schijnbaar, maar je merkt er weinig van) zitten op ongeveer ~200.

    Dan heb je nog:
    Apex: zitten op 150 of iets dergelijks, maar die zijn dus wel redelijk stug/hard en als ik 't goed heb niet progressief.
    Weitec: redelijk stug maar wat goedkoper. Kwalitatief schijnen ze wel oké te zijn.
    KW: zelfde als Weitec (volgens mij is Weitec en kW ongeveer hetzelfde, ook qua leverancier)

    Je moet maar een beetje rondkijken naar je eisen en je budget bepalen. Je kunt tot ~35mm verlagen zonder dempers, maar reken er maar op dat je die dempers ooit zult moeten vervangen. Ik had al verkorte dempers door m'n M-Tech set, maar toch zal ik die ook ooit moeten vervangen. Ze slijten nu eenmaal sneller omdat je auto lager op z'n pootjes staat, dus hebben die dempers een kleinere dempings-weg zegmaar.

    Dus: wat wil je ermee, hoe stug/comfortabel wil je en wat wil je er aan uitgeven.
      dinsdag 23 maart 2010 @ 19:07:30 #65
    183047 eevebe
    nader in te vullen
    pi_79502062
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 20:25 schreef eevebe het volgende:
    ja idd paars, en dat was echt te stug. ik moest gewoon na een uur rijden altijd pissen van het getril
    maar ik zal proberen om komend weekend even een foto van de zijkant van mn auto te maken.
    eens kijken of jullie de achterkant ook te laag vinden (of de voorkant te hoog)
    want misschien maak ik het verschil in mn hoofd wel erger dan het is
    ik heb ff een gsm fotootje gemaakt net.
    het verschil tussen voor en achter is zo'n 3 cm gok ik.
    de vorige eigenaar zei me dat er een fabrieks sportonderstel op zat en dat de voorste veerpoten vervangen waren.
    misschien heeft hij die dan eens vervangen voor standaard poten ofzo
    pi_79502494
    quote:
    Op dinsdag 23 maart 2010 19:07 schreef eevebe het volgende:

    [..]

    ik heb ff een gsm fotootje gemaakt net.
    het verschil tussen voor en achter is zo'n 3 cm gok ik.
    de vorige eigenaar zei me dat er een fabrieks sportonderstel op zat en dat de voorste veerpoten vervangen waren.
    misschien heeft hij die dan eens vervangen voor standaard poten ofzo
    [ afbeelding ]
    Dat ziet er redelijk normaal uit als je 't mij vraagt. Dat heeft een E30 bijvoorbeeld standaard ook. Wat men dan vaak doet (als men het niet zo wil) is de voorkant meer vervlagen dan de achterkant. 60/40 etc.
    Ik heb gewoon 35/35 omdat 't me niet heel veel uitmaakte + wilde niet te laag.
      dinsdag 23 maart 2010 @ 19:35:34 #67
    183047 eevebe
    nader in te vullen
    pi_79503304
    quote:
    Op dinsdag 23 maart 2010 19:17 schreef Maharbal het volgende:

    [..]

    Dat ziet er redelijk normaal uit als je 't mij vraagt. Dat heeft een E30 bijvoorbeeld standaard ook. Wat men dan vaak doet (als men het niet zo wil) is de voorkant meer vervlagen dan de achterkant. 60/40 etc.
    Ik heb gewoon 35/35 omdat 't me niet heel veel uitmaakte + wilde niet te laag.
    ik heb er eigenlijk nooit op gelet hoe het bij andere 5ers is.
    k vind het het mooiste als een auto gewoon recht staat, of de voorkant iets lager dan de achterkant.
    maar omdat ik niet wil verlagen met andere veerpoten (tenzij ik een goed setje voor weinig kan krijgen) zit ik te denken aan een setje 40/10 ofzo. de achterkant hoeft van mij niet super laag...

    en als ik de auto nog lang hou dan ga ik denk ik toch nog wel op zoek naar een setje 18"

    het hoogte verschil is trouwens wel wat beter te zien op groot formaat...
    pi_79506438
    Beste mede-Fok!kers a.k.a BMW-liefhebbers,

    Mijn leuke 5-serie is voor mij wat te luidruchtig als je binnen in zit. Ik heb in 2 andere soortgelijke 5-serie's gezeten, waarbij mij opviel dat het buitengeluid supergoed geisoleerd was.

    Nu wil ik mijn "isolatie" checken en of vervangen, maar hoe wat en waar en op welke punten word de auto geisoleerd zodat je binnen in de auto lekker kan genieten.

    Wie o wie kan mij hierbij helpen?

    Mvg,
    DISYN
    pi_79506639
    Ik zou beginnen met de motorkapisolatie.
    pi_79506780
    scheelt dat veel?
    pi_79507203
    quote:
    Op dinsdag 23 maart 2010 20:51 schreef disyn het volgende:
    scheelt dat veel?
    Ik bedoel: ga eerst kijken of je die motorkapisolatie nog wel hebt. Als het goed is hoort er gewoon een soort kussentje/isolatie aan de onderkant van je motorkap te zitten, dat de bende een beetje dempt. Het meeste geluid komt toch echt van je motor (normaal gesproken )
    pi_79507300
    Ja ik heb dat wel.

    Maar eigenlijk ben ik wat onduidelijk geweest lees ik nu, ik bedoel met name de wind-geluid. Dus als ik met hogere snelheid rij dan hoor ik redelijk wat wind terwijl de ramen dicht zijn. Kan dit aan de deurrubbers/raamrubbers liggen?
    pi_79507363
    quote:
    Op dinsdag 23 maart 2010 21:01 schreef disyn het volgende:
    Ja ik heb dat wel.

    Maar eigenlijk ben ik wat onduidelijk geweest lees ik nu, ik bedoel met name de wind-geluid. Dus als ik met hogere snelheid rij dan hoor ik redelijk wat wind terwijl de ramen dicht zijn. Kan dit aan de deurrubbers/raamrubbers liggen?
    Misschien dat de rubbers zijn uitgelubberd. Maar ik ben geen E39 specialist.
    pi_79507509
    ait..dank u

    Ik reed toevallig net in een ander e39 van een vriend zelfde bouwjaar, alleen had hij een standaart uitlaat. Wat me opviel was dat het erg stil is in zijn auto. Wanneer ik dezelfde etappe afleg, dan merk ik het verschil duidelijk.

    Ik denk zelf dat het aan de raamrubbers ligt.
    pi_79511964
    Ik krijg altijd een beetje een raar gevoel in mijn buik als mensen standaard met een t schrijven, maar laten we het op een typfout houden. Als het echt geluid van wind is (en dus niet motor, of uitlaat) dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de raamrubbers inderdaad. De E36 van m'n broertje heeft dat ook erger, doordat er ergens een gat (gaatje) in zit waar je het wind gewoon doorheen hoort blazen . Volgens mij is dat de enige plek waar je echt wat wind geluid kan horen en natuurlijk je spiegels, maar daar zal je geen rare dingen mee gedaan hebben neem ik aan.
    Facts don't care about your feelings
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')