abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 maart 2010 @ 19:46:34 #51
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_79460244
quote:
Op maandag 22 maart 2010 18:13 schreef tha_rizzo het volgende:

Ik ga as zaterdag kijken, als 't wat rustiger is
Heb je wel de uitstekende catering gemist.
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
pi_79460309
Ik heb Eibach. Goed en niet zo duur vind ik.
Facts don't care about your feelings
  maandag 22 maart 2010 @ 19:50:00 #53
67405 tha_rizzo
Nu nog lekkerder!
pi_79460434
quote:
Op maandag 22 maart 2010 19:46 schreef kasper het volgende:

[..]

Heb je wel de uitstekende catering gemist.
Nou ja, ik kom voor de auto, niet voor de catering.
Ik houd er niet van als er mensen in de weg staan

Ow, en ik moest afgelopen zaterdag even aan m'n eigen vehikel werken
Je weet toch dat ik gelijk heb en jij niet?
pi_79460437
quote:
Op maandag 22 maart 2010 19:38 schreef eevebe het volgende:

[..]

ik had op bmwfans gekeken en daar stonden wel andere partnumbers voor m onderstellen

http://bmwfans.info/parts(...)rrier_wheel_bearing/

dus daardoor vroeg ik me ook af of de veren wel onderling uitwisselbaar zijn tussen die onderstellen.
mijn auto ligt wel duidelijk lager dan een standaard e39, maar dat lijkt eigenlijk alleen maar aan de achterkant zo te zijn

weet iemand trouwens ook welk merk goede verlagingsveren levert voor bmw?
ik had op mijn vorige auto verstelbare koni's maar zo stug en laag wil ik het niet meer maken
Misschien ligt je E39 alleen aan de achterkant lager omdat daar iets stuk/verlept is.

Overigens levert Koni dempers, en geen veren (voor zover ik weet).

Goede merken:
- Eibach (Bilstein = dempers of dempers + eibach veren)
- H&R
- KW
- Weitec
- Apex

Weitec, KW en Apex zijn een beetje meer budget dan H&R en Eibach en ietwat stugger. Eibach is redelijk comfortabel nog en niet veel stugger dan de veren die je nu hebt waarschijnlijk. H&R is (cijfermatig) stugger dan Eibach, maar aangezien H&R (net als Eibach) progressief is, merk je daar weinig van op gewone wegen. Voordeel van progressieve veren: op normale wegen en rechtdoor zoeft het redelijk vooruit, zodra je een bocht pakt voel je de progressieve werking (hoe meer ingedrukt hoe stijver) en voel je dat de wegligging echt een pak beter is.

H&R is wat duurder dan Eibach.

Ik heb H&R, en m'n auto is eigenlijk geen stuiterbak als het niet nodig is.
  maandag 22 maart 2010 @ 19:58:40 #55
183047 eevebe
nader in te vullen
pi_79460962
quote:
Op maandag 22 maart 2010 19:50 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Misschien ligt je E39 alleen aan de achterkant lager omdat daar iets stuk/verlept is.

Overigens levert Koni dempers, en geen veren (voor zover ik weet).

Goede merken:
- Eibach (Bilstein = dempers of dempers + eibach veren)
- H&R
- KW
- Weitec
- Apex

Weitec, KW en Apex zijn een beetje meer budget dan H&R en Eibach en ietwat stugger. Eibach is redelijk comfortabel nog en niet veel stugger dan de veren die je nu hebt waarschijnlijk. H&R is (cijfermatig) stugger dan Eibach, maar aangezien H&R (net als Eibach) progressief is, merk je daar weinig van op gewone wegen. Voordeel van progressieve veren: op normale wegen en rechtdoor zoeft het redelijk vooruit, zodra je een bocht pakt voel je de progressieve werking (hoe meer ingedrukt hoe stijver) en voel je dat de wegligging echt een pak beter is.

H&R is wat duurder dan Eibach.

Ik heb H&R, en m'n auto is eigenlijk geen stuiterbak als het niet nodig is.
ik had hem laatst op de brug staan maar ik kon niks geks zien.
tijdje terug had ik 3 gasten achterin zitten, bij elkaar zo'n 270 kg gok ik.
toen merkte ik wel dat de kont van mn auto een beetje ging hangen.
maar ik heb nog nooit in een andere e39 gereden dus ik weet niet hoe het bij andere is.
dus als iemand toevallig een e39 heeft met fabrieks sportonderstel of daar een foto van heeft dan kan ik ff kijken hoe die op zn pootjes staat

thanx trouwens voor de uitleg over de verschillende merken veren

ik had op mn vorige auto gele verstelbare koni's die op ongeveer 80% stug stonden, 50 mm verlaging en powerflex rubbers in de ophanging. dat ding lag strak op de weg, maar comfortabel was het zeker niet
pi_79461462
http://www.bmwdiy.info/suspension-survey/index.html

En ja, als je verstelbare koni's op z'n hardst hebt, 50mm verlaging en powerflex (ik ga maar uit van paars) rubbers, dan is ie inderdaad wel strak ja.
  maandag 22 maart 2010 @ 20:25:21 #57
183047 eevebe
nader in te vullen
pi_79462431
ja idd paars, en dat was echt te stug. ik moest gewoon na een uur rijden altijd pissen van het getril
maar ik zal proberen om komend weekend even een foto van de zijkant van mn auto te maken.
eens kijken of jullie de achterkant ook te laag vinden (of de voorkant te hoog)
want misschien maak ik het verschil in mn hoofd wel erger dan het is
pi_79462731
quote:
Op maandag 22 maart 2010 16:23 schreef piekartz87 het volgende:

[..]

mijn richtingaanwijzer is nog nooit vanzelf teruggegaan maar als je er aan gewend raakt dan is het eigenlijk een stuk fijner moet ik zeggen.
Dan heb je wss geen sleepring achterop je stuur zitten Dat is een zwarte ring met een uitsteeksel, die klikt je richtingaanwijzer terug
<a href="http://www.bmwe30club.nl" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 Club Nederland</a>
<a href="http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopic.php?f=24&t=8185" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 M-Tech II 325i</a>
pi_79463788
quote:
Op maandag 22 maart 2010 20:30 schreef metallicattim het volgende:

[..]

Dan heb je wss geen sleepring achterop je stuur zitten Dat is een zwarte ring met een uitsteeksel, die klikt je richtingaanwijzer terug
Of van die veertjes die niet terugklikken ofzo. Ik gok bij mij op die veertjes..want die sleepring (zwart puntje achterop je stuur) zat gewoon op m'n stuur toen ik 'm in oktober monteerde.
pi_79476418
Ik zal eens kijken, ik heb eerst andere problemen, ben vandaag ff beziggeweest met het roest wegsteken/schuren.
er kwamen een aantal gaten tevoorschijn. morgen haal ik er ff een maat van mij bij die kan lassen.
even zien wat de mogelijkheden zijn.
het zijn vooral de dorpels
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
pi_79478711
Bij dorpels raad ik meestal aan... koop een nieuwe en las die erin. Dat kost de wereld niet en je hebt er geen gezeik mee bij de apk.

(30 euro voor een 2 deurs 40 euro voor een 4 deurs) http://www.e30parts.nl
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_79480145
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 01:09 schreef piekartz87 het volgende:
Ik zal eens kijken, ik heb eerst andere problemen, ben vandaag ff beziggeweest met het roest wegsteken/schuren.
er kwamen een aantal gaten tevoorschijn. morgen haal ik er ff een maat van mij bij die kan lassen.
even zien wat de mogelijkheden zijn.
het zijn vooral de dorpels
Bij de dorpels MOET een nieuw stuk gezien jouw plaatjes.

Op veel andere plekken ook overigens. Het ziet er aan de buitenkant vaak al redelijk krokant uit, dan moet je je voorstellen hoe het er aan de onderkant uit gaat zien.
pi_79488389
ok bedankt voor de tips, ik wacht het even af wat die maat van mij vanavond zegt.
ik leg het hem wel voor dat we er ook nieuwe dorpels onder zouden kunnen lassen.

verder is het voorscherm rechtsvoor ook aardig krokant aan de onderkant
het is wat..

verder heb ik nog het probleem van mijn vering, meharbal waar heb jij toen je setje weggehaald en wat koste dat ?
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
pi_79502038
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 13:40 schreef piekartz87 het volgende:
ok bedankt voor de tips, ik wacht het even af wat die maat van mij vanavond zegt.
ik leg het hem wel voor dat we er ook nieuwe dorpels onder zouden kunnen lassen.

verder is het voorscherm rechtsvoor ook aardig krokant aan de onderkant
het is wat..

verder heb ik nog het probleem van mijn vering, meharbal waar heb jij toen je setje weggehaald en wat koste dat ?
Van MP een gloednieuw setje veren incl. aankoopbonnen. De persoon had ze gekocht voor zijn E30, maar voor montage z'n E30 verkocht. Zonder aankoopbonnen had ik 't niet gedaan, maar alles was nog gloednieuw dus tsjah.

Het hangt er van af wat voor eisen je hebt, welk merk je wilt etc. De H&R veren die ik heb kosten ~235 dacht ik, de Eibach veren (ietwat meer comfort schijnbaar, maar je merkt er weinig van) zitten op ongeveer ~200.

Dan heb je nog:
Apex: zitten op 150 of iets dergelijks, maar die zijn dus wel redelijk stug/hard en als ik 't goed heb niet progressief.
Weitec: redelijk stug maar wat goedkoper. Kwalitatief schijnen ze wel oké te zijn.
KW: zelfde als Weitec (volgens mij is Weitec en kW ongeveer hetzelfde, ook qua leverancier)

Je moet maar een beetje rondkijken naar je eisen en je budget bepalen. Je kunt tot ~35mm verlagen zonder dempers, maar reken er maar op dat je die dempers ooit zult moeten vervangen. Ik had al verkorte dempers door m'n M-Tech set, maar toch zal ik die ook ooit moeten vervangen. Ze slijten nu eenmaal sneller omdat je auto lager op z'n pootjes staat, dus hebben die dempers een kleinere dempings-weg zegmaar.

Dus: wat wil je ermee, hoe stug/comfortabel wil je en wat wil je er aan uitgeven.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 19:07:30 #65
183047 eevebe
nader in te vullen
pi_79502062
quote:
Op maandag 22 maart 2010 20:25 schreef eevebe het volgende:
ja idd paars, en dat was echt te stug. ik moest gewoon na een uur rijden altijd pissen van het getril
maar ik zal proberen om komend weekend even een foto van de zijkant van mn auto te maken.
eens kijken of jullie de achterkant ook te laag vinden (of de voorkant te hoog)
want misschien maak ik het verschil in mn hoofd wel erger dan het is
ik heb ff een gsm fotootje gemaakt net.
het verschil tussen voor en achter is zo'n 3 cm gok ik.
de vorige eigenaar zei me dat er een fabrieks sportonderstel op zat en dat de voorste veerpoten vervangen waren.
misschien heeft hij die dan eens vervangen voor standaard poten ofzo
pi_79502494
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:07 schreef eevebe het volgende:

[..]

ik heb ff een gsm fotootje gemaakt net.
het verschil tussen voor en achter is zo'n 3 cm gok ik.
de vorige eigenaar zei me dat er een fabrieks sportonderstel op zat en dat de voorste veerpoten vervangen waren.
misschien heeft hij die dan eens vervangen voor standaard poten ofzo
[ afbeelding ]
Dat ziet er redelijk normaal uit als je 't mij vraagt. Dat heeft een E30 bijvoorbeeld standaard ook. Wat men dan vaak doet (als men het niet zo wil) is de voorkant meer vervlagen dan de achterkant. 60/40 etc.
Ik heb gewoon 35/35 omdat 't me niet heel veel uitmaakte + wilde niet te laag.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 19:35:34 #67
183047 eevebe
nader in te vullen
pi_79503304
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:17 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Dat ziet er redelijk normaal uit als je 't mij vraagt. Dat heeft een E30 bijvoorbeeld standaard ook. Wat men dan vaak doet (als men het niet zo wil) is de voorkant meer vervlagen dan de achterkant. 60/40 etc.
Ik heb gewoon 35/35 omdat 't me niet heel veel uitmaakte + wilde niet te laag.
ik heb er eigenlijk nooit op gelet hoe het bij andere 5ers is.
k vind het het mooiste als een auto gewoon recht staat, of de voorkant iets lager dan de achterkant.
maar omdat ik niet wil verlagen met andere veerpoten (tenzij ik een goed setje voor weinig kan krijgen) zit ik te denken aan een setje 40/10 ofzo. de achterkant hoeft van mij niet super laag...

en als ik de auto nog lang hou dan ga ik denk ik toch nog wel op zoek naar een setje 18"

het hoogte verschil is trouwens wel wat beter te zien op groot formaat...
pi_79506438
Beste mede-Fok!kers a.k.a BMW-liefhebbers,

Mijn leuke 5-serie is voor mij wat te luidruchtig als je binnen in zit. Ik heb in 2 andere soortgelijke 5-serie's gezeten, waarbij mij opviel dat het buitengeluid supergoed geisoleerd was.

Nu wil ik mijn "isolatie" checken en of vervangen, maar hoe wat en waar en op welke punten word de auto geisoleerd zodat je binnen in de auto lekker kan genieten.

Wie o wie kan mij hierbij helpen?

Mvg,
DISYN
pi_79506639
Ik zou beginnen met de motorkapisolatie.
pi_79506780
scheelt dat veel?
pi_79507203
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:51 schreef disyn het volgende:
scheelt dat veel?
Ik bedoel: ga eerst kijken of je die motorkapisolatie nog wel hebt. Als het goed is hoort er gewoon een soort kussentje/isolatie aan de onderkant van je motorkap te zitten, dat de bende een beetje dempt. Het meeste geluid komt toch echt van je motor (normaal gesproken )
pi_79507300
Ja ik heb dat wel.

Maar eigenlijk ben ik wat onduidelijk geweest lees ik nu, ik bedoel met name de wind-geluid. Dus als ik met hogere snelheid rij dan hoor ik redelijk wat wind terwijl de ramen dicht zijn. Kan dit aan de deurrubbers/raamrubbers liggen?
pi_79507363
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 21:01 schreef disyn het volgende:
Ja ik heb dat wel.

Maar eigenlijk ben ik wat onduidelijk geweest lees ik nu, ik bedoel met name de wind-geluid. Dus als ik met hogere snelheid rij dan hoor ik redelijk wat wind terwijl de ramen dicht zijn. Kan dit aan de deurrubbers/raamrubbers liggen?
Misschien dat de rubbers zijn uitgelubberd. Maar ik ben geen E39 specialist.
pi_79507509
ait..dank u

Ik reed toevallig net in een ander e39 van een vriend zelfde bouwjaar, alleen had hij een standaart uitlaat. Wat me opviel was dat het erg stil is in zijn auto. Wanneer ik dezelfde etappe afleg, dan merk ik het verschil duidelijk.

Ik denk zelf dat het aan de raamrubbers ligt.
pi_79511964
Ik krijg altijd een beetje een raar gevoel in mijn buik als mensen standaard met een t schrijven, maar laten we het op een typfout houden. Als het echt geluid van wind is (en dus niet motor, of uitlaat) dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de raamrubbers inderdaad. De E36 van m'n broertje heeft dat ook erger, doordat er ergens een gat (gaatje) in zit waar je het wind gewoon doorheen hoort blazen . Volgens mij is dat de enige plek waar je echt wat wind geluid kan horen en natuurlijk je spiegels, maar daar zal je geen rare dingen mee gedaan hebben neem ik aan.
Facts don't care about your feelings
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')