abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78750686

Welkom in alweer deel 216 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere actie-dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dergelijke dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89

>> Materieel Informatie
Er is veel materieel in de omloop. Hiervoor zijn enkele bestanden gemaakt, met informatie.
Hierin is onder andere te vinden welk materieel nog in de omloop is, maar ook informatie over het terzijde gesteld materieel.
Plan T (Last update: 24-1-09 (Excel) )

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_78750708
Fipo.
pi_78750734
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 21:53 schreef Nightshadow het volgende:

[..]

Volgens mij ben ik een van de weinigen hier die die ICM ook nog een tikkeltje beter vind zitten dan de ICMm.

Overigens zat ik mij vandaag in de trein te bedenken: Hoe vaak zal een treinstel gemiddeld draaien? D.w.z. hoe vaak gebeurd het dat Cabine 1 richting bijv. Enschede en Cabine 2 richting Hengelo, dat dat omdraait? Gebeurd dat uberhaupt wel? Zo niet, waarom zijn niet alle cabines dezelfde kant op?
Ben ook wel benieuwd
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 maart 2010 @ 22:09:00 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_78750736
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:06 schreef Ireyon het volgende:

[..]

IRM
Die smiley
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_78750757
Hmm 'k zal dat Kruidvatkaartjes deel maar eens aanpassen
pi_78750770
Waar is die tijd gebleven dat er nog leuke titels waren?
Bijv. waar de smurfentrein gesloopt wordt..

Overigens vraag uit het vorige topic:
quote:
Overigens zat ik mij vandaag in de trein te bedenken: Hoe vaak zal een treinstel gemiddeld draaien? D.w.z. hoe vaak gebeurd het dat Cabine 1 richting bijv. Enschede en Cabine 2 richting Hengelo, dat dat omdraait? Gebeurd dat uberhaupt wel? Zo niet, waarom zijn niet alle cabines dezelfde kant op?
pi_78750774
De ICM stoelen waren veel zachter en pasten veel beter bij de trein dan die van de ICMm.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_78750920
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:09 schreef Nightshadow het volgende:
Waar is die tijd gebleven dat er nog leuke titels waren?
Juist goed dat de ORIGINELE topictitels weer gebruikt worden.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 maart 2010 @ 22:15:09 #9
Maffe Fries
pi_78750994
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:09 schreef Nightshadow het volgende:
Overigens vraag uit het vorige topic:

Het gebeurt vaak onbewust. Het kan zijn dat een treinstel in een andere serie ingezet wordt en dan kan het voorkomen dat het treinstel gedraaid wordt. Maar echt vaak gebeurt het niet. De NS houdt er geen rekening mee, al meende ik dat het vroeger met bepaalde treinseries wel anders was.

Arriva houdt er in het noorden wel rekening mee. Daar zit overal de eerste klasse aan dezelfde zijde van de trein. Dit is bewust gedaan omdat de GTW 2/8 dan bij het tanken minder ver door hoeft te rijden. (scheelt 15 meter per treinstel ongeveer)
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:38:55 #10
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_78752286
Hondekop met ICE op de achtergrond

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:53:00 #11
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_78752972
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:15 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Arriva houdt er in het noorden wel rekening mee. Daar zit overal de eerste klasse aan dezelfde zijde van de trein.
De kans dat een Spurt per ongeluk verkeerdom komt te staan zonder de Noordelijke Nevenlijnen te verlaten (dat zijn écht alleen maar heen-en-weertjes) is dan ook nogal klein. Bij treintjes die door het hele land ingezet kunnen worden is dat veel lastiger dezelfde kant op te houden.
pi_78753382
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:09 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Die smiley
k mis het gekots er nog in

Fucking schaukelboot

Vette smiley idd
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_78753423
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:38 schreef bork het volgende:
Hondekop met ICE op de achtergrond

[ afbeelding ]
Wauw...mooie foto
  donderdag 4 maart 2010 @ 23:03:27 #14
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_78753511
http://www.nu.nl/binnenla(...)ipkaart-geskimd.html

Iemand verrast dat ze bij het invoeren van deze nieuwe techniek niet gedacht hebben problemen uit het verleden voor te zijn?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_78753635
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:03 schreef De_Hertog het volgende:

Iemand verrast dat ze bij het invoeren van deze nieuwe techniek niet gedacht hebben problemen uit het verleden voor te zijn?
Als je twee keer een wiel uitvindt, kun je een fiets maken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 4 maart 2010 @ 23:08:12 #16
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_78753742
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Als je twee keer een wiel uitvindt, kun je een fiets maken
Ik wist niet dat was waar het GVB zich echt mee bezig houdt maar het verklaart wel een hoop.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_78753750
pi_78753928
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:03 schreef De_Hertog het volgende:

Met wat pech is zo de hele beveiliging te kraken en kun je zelf de chipkaart opladen. (voorzover dat nog niet gedaan is)
Wat ik meegekregen heb, bestaat de beveiliging op de kaart uit een 4bits ( ) checksum.

Is er eigenlijk ergens meer informatie te vinden over de werking en het (zelf) opladen van zo'n chipkaart?
pi_78754061
Overigens, de mooie oplossing om voorzetstukken te gebruiken (zoals bij de pinautomaten) gaat niet werken, aangezien je de skimapparatuur niet eens bij de paaltjes hoeft te zetten. Je kunt ze met een antenne die groot genoeg is al aflezen vanaf een paar meter.
  donderdag 4 maart 2010 @ 23:17:09 #20
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_78754182
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:11 schreef Boschkabouter het volgende:

[..]

Met wat pech is zo de hele beveiliging te kraken en kun je zelf de chipkaart opladen. (voorzover dat nog niet gedaan is)
Wat ik meegekregen heb, bestaat de beveiliging op de kaart uit een 4bits ( ) checksum.
Volgens mij gebruiken ze nog steeds de chipkaart en beveiliging die vorig jaar is gekraakt door mensen van de RU. Niet 'ik steel een kaart en hang deze een paar uur aan een computer'-gekraakt maar 'ik loop langs je en heb je gegevens overgenomen en kan nu op jouw kosten reizen'-gekraakt.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 4 maart 2010 @ 23:20:14 #21
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_78754325
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:14 schreef Boschkabouter het volgende:
Overigens, de mooie oplossing om voorzetstukken te gebruiken (zoals bij de pinautomaten) gaat niet werken, aangezien je de skimapparatuur niet eens bij de paaltjes hoeft te zetten. Je kunt ze met een antenne die groot genoeg is al aflezen vanaf een paar meter.
Er worden geen chipkaarten geskimd, het gaat hier om pinpassen. Gewoon precies hetzelfde probleem als de NS-automaten dus.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 maart 2010 @ 23:26:36 #22
Maffe Fries
pi_78754626
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:53 schreef ReisT het volgende:

[..]

De kans dat een Spurt per ongeluk verkeerdom komt te staan zonder de Noordelijke Nevenlijnen te verlaten (dat zijn écht alleen maar heen-en-weertjes) is dan ook nogal klein.
Die kans is 0 ja. Het kan alleen als een stel voor reiniging naar Zwolle gegaan is en dan ipv naar Groningen naar Leeuwarden gaat of andersom.

Het weer in de andere richting zetten is trouwens een fluitje van een cent, want dan hoeft alleen maar even naar Zuidbroek gegaan te worden, vandaaruit via Waterhuizen aansluiting naar Onnen en dat terug naar Groningen.
  Redactie Sport donderdag 4 maart 2010 @ 23:31:42 #23
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_78754865
Volgens mij staan ook alle Fyra-stammen en de Zwolle-Emmen V'tjes dezelfde kant op (hoewel dat bij die laatste lang niet altijd meer het geval is sinds die dingen in Maastricht onderhouden worden en het hele land doorzwerven...)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_78754963
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 23:17 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Volgens mij gebruiken ze nog steeds de chipkaart en beveiliging die vorig jaar is gekraakt door mensen van de RU. Niet 'ik steel een kaart en hang deze een paar uur aan een computer'-gekraakt maar 'ik loop langs je en heb je gegevens overgenomen en kan nu op jouw kosten reizen'-gekraakt.
Volgens mij klopt dit niet geheel. Je kopieert het saldo, wat opgeslagen wordt op de kaart. Het slachtoffer merkt er dan weinig van, totdat zijn kaart geblokkeerd wordt. Zijn saldo zal niet omlaag gaan iedere keer dat iemand met de gekopieerde kaart gaat reizen.
pi_78755584
Ik vroeg me opeens af? Waarom heten de kopsporen op dordrecht eigenlijk15 en 20? Vanuit oostelijke richting is spoor 15 eigenlijk spoor 1 waarop de lijn vanuit Breda aansluit?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')