heb je ze na die nacht weken wel gekookt?quote:Op zondag 28 februari 2010 15:58 schreef motorbloempje het volgende:
hm, falafel, dat wil ik ook weer 's maken.
Eerste keer gedaan met kikkererwten uit blik, ging prima, maar wilde verser proberen.
Dus toen heb ik kikkererwten gekocht, verse droge, nacht++ laten weken, maar ze werden gewoon niet zacht![]()
nog een gouden tip?
etc.quote:9 Gulden Regels voor thuis-falafel
1. Gebruik nooit kikkererwten uit blik, maar altijd gedroogde kikkererwten.
2. Kook ze niet, maar laat ze weken (minimaal een nacht). Spoel ze voor en na het weken goed af en dep ze droog.
kikkererwten hebben anderhalf uur nodig om zacht te worden. Weet niet hoe het recept is verder, maar op een andere manier krijg je ze echt niet zacht hoorquote:Op zondag 28 februari 2010 16:12 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
etc.
maar toen dat dus niet werkte, heb ik ze dus alsnog gekookt, en ook dat werkte niet echtze bleven keihard
volgens mij zijn ze versteend
RLS: MoBlo en de mysterieuze kikkererwten die maar niet zacht willen wordenquote:Op zondag 28 februari 2010 16:38 schreef motorbloempje het volgende:
nou ja, ik dus welen ik heb toch echt kikkererwten gekocht
zou je het recept eens kunnen posten heb nog nooit falafel op, ben wel benieuwd nuquote:Op zondag 28 februari 2010 16:54 schreef motorbloempje het volgende:
ik ga het gewoon nog een keer proberendeze week... vrijdag maar eens falafelburgers maken
Had je ruim water om ze te weken? Die krengen nemen enorm veel vocht op dus voor je t weet is er geen water meer om te weken. Dus altijd een zeer ruime hoeveelheid water, dan met het weekwater in een pan doen _ extra zodat ze ruim onder staan, aan de kook brengen en wat SOL zegt 1 1/2 uur laten koken. Kan me haast niet voorstellen dat dat (nog een keer) misgaatquote:Op zondag 28 februari 2010 15:58 schreef motorbloempje het volgende:
hm, falafel, dat wil ik ook weer 's maken.
Eerste keer gedaan met kikkererwten uit blik, ging prima, maar wilde verser proberen.
Dus toen heb ik kikkererwten gekocht, verse droge, nacht++ laten weken, maar ze werden gewoon niet zacht![]()
nog een gouden tip?
Misschien toch even een nieuw zakje kopen? Na het weken horen ze nog wel hard te zijn, maar duidelijk niet meer de knoertharde knikkertjes.quote:Op zondag 28 februari 2010 18:25 schreef motorbloempje het volgende:
ja, ook! ze namen gewoon niets op leek het wel
ja, maar, nu weet ik niet meer wa tik nou moet doen!? wel of niet koken?quote:Op zondag 28 februari 2010 18:40 schreef mjan het volgende:
[..]
Misschien toch even een nieuw zakje kopen? Na het weken horen ze nog wel hard te zijn, maar duidelijk niet meer de knoertharde knikkertjes.
Houdt je inderdaad wel aan de tip dat je ze niet moet koken voor falafel!
OT: waarschijnlijk stamppot met spruitjes, geitenkaas en nootjes.
Voor falafel: niet koken, maar gewoon heel fijn malen in de keukenmachine!quote:Op zondag 28 februari 2010 18:41 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ja, maar, nu weet ik niet meer wa tik nou moet doen!? wel of niet koken?
Was heel lekkerquote:Op zondag 28 februari 2010 15:48 schreef Windigo het volgende:
Vanavond arabisch plat brood met hummus, tzatziki en uienchutney en een falafelburger
Je moet ze vrij gemakkelijk stuk kunnen kauwenquote:Op zondag 28 februari 2010 18:40 schreef mjan het volgende:
[..]
Misschien toch even een nieuw zakje kopen? Na het weken horen ze nog wel hard te zijn, maar duidelijk niet meer de knoertharde knikkertjes.
het was lekkerquote:Op maandag 1 maart 2010 15:23 schreef SeaOfLove het volgende:
vanavond bulgursalade met kikkererwten, geroosterd amandelschaafsel peterselie en koriander. auberginepuree met yoghurt en knoflook. restje humus van zaterdag en turksbrood
KAASquote:Op maandag 1 maart 2010 18:47 schreef Charmedmatzzie het volgende:
Tunapastaaaa.. met kaas
Want alles is lekker met een shitload aan kaas.
En als ik toetje wil heb ik nog Ben en Jerry in mijn fridge. Wheeee.
lekker? ik ben alleen zelfgekookte gewend maar zie wel eens van die pakken in de super liggen, kant en klaar.quote:
jij ondankbaar wiefquote:Op maandag 1 maart 2010 22:38 schreef Tezz het volgende:
Manlief had gekookt vandaag. Drumsticks van de grill (die waren lekker), gebakken aardappels (ik snap niet dat hij ze zo volgezogen met olie op tafel krijgt) en bloemkool (of was het bloemkoolsoep?).
Lief dat ie kookt voor me als ik een hele dag moet werken, maar vandaag was het echt niet lekker....
Ik doe het uiteindelijk, ondanks drukte en hectiek, toch vaak liever gewoon maar zelf. Hoe lief ook bedoeld...quote:Op maandag 1 maart 2010 22:38 schreef Tezz het volgende:
Manlief had gekookt vandaag. Drumsticks van de grill (die waren lekker), gebakken aardappels (ik snap niet dat hij ze zo volgezogen met olie op tafel krijgt) en bloemkool (of was het bloemkoolsoep?).
Lief dat ie kookt voor me als ik een hele dag moet werken, maar vandaag was het echt niet lekker....
bij mij is het zo dat de mr het beste kookte. dankzij zijn kennis durf ik bijna te zeggen dat ik nu beter kook dan hemquote:Op dinsdag 2 maart 2010 00:57 schreef -Mellow- het volgende:
Mijn mister kan beter koken dan ik en ik kan het niet hebben
Ja ik ook. En als ik thuis kom heb ik ook de neiging om direct het roer van hem over te nemen in de keuken en minstens vier keer te zeggen 'dat had je zo niet moeten doen maar zo...' En dat vindt hij (natuurlijk) bloedirritant. Dus ik heb inmiddels geleerd om het gewoon te ondergaan........quote:Op maandag 1 maart 2010 23:44 schreef renzell het volgende:
[..]
Ik doe het uiteindelijk, ondanks drukte en hectiek, toch vaak liever gewoon maar zelf. Hoe lief ook bedoeld...Hoewel, de wereldgerechten van Knorr gaan prima bij de mister.
Ze zijn best te doen jaquote:Op maandag 1 maart 2010 20:33 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
lekker? ik ben alleen zelfgekookte gewend maar zie wel eens van die pakken in de super liggen, kant en klaar.
quote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:12 schreef motorbloempje het volgende:
die van mij heeft het opgegeven
wat hij mag doen:
de hamburgers bakken
avocado prakken voor guacamole
Knorr Lasagnette maken
en daar houdt het wel op...
Mmmm....quote:
Klinkt lekker, *noteert voor volgende week*.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 17:09 schreef SeaOfLove het volgende:
kipfilet gevuld met kruidenroomkaas omwikkeld met spek en een rucolastamppotje
volgens mij heb ik die kipfilet ooit van iemand uit dit topic 'gepikt'.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 17:14 schreef Windigo het volgende:
[..]
Klinkt lekker, *noteert voor volgende week*.
Vanavond eet ik mijn indiase witlofstamp en een vegaburger
minder dan dat?? dat je zo veel tijd aan koken wilt besteden voor 3 happenquote:
dat dus.. vond 't ook wel weinig, en ik ben geen grote eterquote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:57 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
minder dan dat?? dat je zo veel tijd aan koken wilt besteden voor 3 happen
Serieus? Ik vond 't aardig veel. Tis een groot bord hoor, ongeveer 3 grote opscheplepels nasi. En ik zat echt vol na bijna alles, heb een paar happen laten liggen. Plus nog wat kroepoek erbij en je zit wel vol. Ik iig welquote:Op dinsdag 2 maart 2010 20:45 schreef PluisigNijntje het volgende:
Enfermera, ziet er lekker uit, maar eet jij zo weinig?
Ik zou daar nog wel wat bij op scheppen
Welkom bij het tortillabakkertjesgilde!quote:
veel tijd besteden aan nasiquote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:57 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
minder dan dat?? dat je zo veel tijd aan koken wilt besteden voor 3 happen
ik bedoel niet met nasi, maar in het algemeen. omdat je zo graag lekkere dingen kookt zie ik maar dan maar zo weinig dat je in een paar happen klaar bent... als ik zo weinig zou eten had ik geen plezier in koken gehad denk ik.quote:Op woensdag 3 maart 2010 01:55 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
veel tijd besteden aan nasinasi is gebakken rijst met wat groenten. Als je daar veel tijd aan kwijt bent doe je iets niet goed
Oh, ik ben dol op caramelsaus. Een beetje omdat ik het lekker vind, maar vooral omdat ik het zo leuk vind om te makenquote:Op woensdag 3 maart 2010 10:04 schreef minilot het volgende:
Beetje karamelsaus gemaakt, door franse kwark heengeroerd en daar dip ik nu appelpartjes in.
Ik sta heel vaak een halve dag in de keuken en dan ga ik eten en is het binnen 20 minuten op. En dan denk ik ook wel eens: jeetje heb ik daarvoor zo lang in de keuken gestaan. Maar eigenlijk maakt het helemaal niet uit want koken is voor mij ook een soort bezigheidstherapie, het doen is misschien nog wel leuker dan het opeten.quote:Op woensdag 3 maart 2010 08:52 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
ik bedoel niet met nasi, maar in het algemeen. omdat je zo graag lekkere dingen kookt zie ik maar dan maar zo weinig dat je in een paar happen klaar bent... als ik zo weinig zou eten had ik geen plezier in koken gehad denk ik.
ot: thee en sultana
dat dusquote:Op woensdag 3 maart 2010 11:01 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Ik sta heel vaak een halve dag in de keuken en dan ga ik eten en is het binnen 20 minuten op. En dan denk ik ook wel eens: jeetje heb ik daarvoor zo lang in de keuken gestaan. Maar eigenlijk maakt het helemaal niet uit want koken is voor mij ook een soort bezigheidstherapie, het doen is misschien nog wel leuker dan het opeten.
Door die mousse kan ik nu ook goede karamelsaus maken natuurlijk!quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:04 schreef minilot het volgende:
Beetje karamelsaus gemaakt, door franse kwark heengeroerd en daar dip ik nu appelpartjes in.
Goed hè, die mousse? Vond je 'm lekker? En stiekem ook al veel van gesnoept voordat -ie de koelkast inging om op te stijven?quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:00 schreef LieLie het volgende:
[..]
Door die mousse kan ik nu ook goede karamelsaus maken natuurlijk!
Trouwens, gister at ik bij de AH to go zo'n foccaciabroodje kaas/ui en die was echt net uit de oven![]()
Hoe maak ik zoiets thuis?
Oe, wat maak je allemaal? Vertel!quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:58 schreef SeaOfLove het volgende:
ik verzorg morgen een deel van de catering voor een openingsreceptie van een bedrijf voor 40 man. Ik ga zo beginnen, dus ik eet lekker van alle hapjes die ik ga maken
Ha, dat kan ik dus echt niet eten! Ik ga al zweten bij het idee!quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:59 schreef MiestOr het volgende:
...en maak er madame Jeanette chutney bij
Echte feta! Die had ik ook.quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:42 schreef Windigo het volgende:
Hier vanavond turks plat brood met échte feta, schijfjes tomaat en olijvenchutney. Simpel maar heerlijk
ach is superlekker, en je kan het uiteraard zo pittig maken als je zelf wil!quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:02 schreef minilot het volgende:
[..]
Ha, dat kan ik dus echt niet eten! Ik ga al zweten bij het idee!
Thanks! Heb m gebookmarkedquote:Op woensdag 3 maart 2010 17:17 schreef minilot het volgende:
[..]
Goed hè, die mousse? Vond je 'm lekker? En stiekem ook al veel van gesnoept voordat -ie de koelkast inging om op te stijven?
Voor focaccia kan ik trouwens dit recept van Kayotic Kitchen aanraden. Maar in jouw geval dan een stevige laag uien en kaas erbovenop voordat het brood de oven ingaat.
Yup, hij is vooral heel romig en melkig. Hele ander type mousse dan van die diepe, donkerbuine!quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:26 schreef LieLie het volgende:
[..]
Het was nu een chococaramelmousse die net zo smaakte als die chocosnoepjes van Werthers
Ik ook! In een salade met witlof, appel, cashews, zelfgemaakte croutons en een sinaasappeldressing.. jummie!!quote:
quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:59 schreef MiestOr het volgende:
Net bij de toko geweest, lekker garnalen, kip, noedels gehaald met wat taugé, paksoi, gember knoflook en ui, en maak er madame Jeanette chutney bij.... yumyum!
jum.. net de foto ervan gezien van je.. ziet er super en jammie uit!quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:56 schreef PiperMaru het volgende:
Fish n chips: kabeljauwfilet in een volkorenbloem/paprikapoeder/oreganokorstje met daarbij aardappelstukjes in de schil + worteltjes in de braadslee
Geserveerd in een krant uiteraard
quote:Op woensdag 3 maart 2010 00:58 schreef minilot het volgende:
[..]
Welkom bij het tortillabakkertjesgilde!![]()
Hier vanavond zelfgeknutselde visballetjes van scholfilet op tomatensaus met geroosterde paprika, en dat weer bovenop rauwe spinazie.
Ja, daarover - ik doe eigenlijk wel altijd een extra snuf zout in de tortilla's. Vind ik juist wel zo lekker.quote:Op donderdag 4 maart 2010 08:58 schreef motorbloempje het volgende:
er zat veel minder smaak aan de tortilla's
Huh, bóter? Ik geloof niet dat ik wel eens een recept voor tortilla's met margarine of boter heb gezien!quote:Op donderdag 4 maart 2010 09:13 schreef motorbloempje het volgende:
wij vonden het juist wel lekker, dat er veel minder smaak aan zat dan aan die vettige prefab dingenmaar ik ga ze volgende keer met margarine maken, ipv roomboter denk ik.. even kijken wat dat met de smaak doet. Had alleen nog roomboter in huis namelijk, en da's geen plantaardig vet
Verse tonijnquote:Op donderdag 4 maart 2010 09:48 schreef minilot het volgende:
Dat geloof ik ook best. Ik bedoel.. Boter is altijd goed! Waar dan ook in.![]()
Hier vanavond, met dank aan MB's inspirerende foto's: zelfgemaakte, groene spinazietortillas met tonijn en avocado erin. En pico de gallo.
Kan je tortillas eigenlijk ook (ruim) van te voren maken?quote:Op donderdag 4 maart 2010 09:32 schreef minilot het volgende:
Voor 6 kleine tortilla's of 4 grote:
1 1/2 cup bloem (gewone, of mix van soorten)
3/4 cup warm water
2 tl olie
1 tl zout
(en optioneel, voor luchtiger deeg, anderhalve theelepel bakpoeder)
Olie, bloem, zout en eventueel bakpoeder door elkaar roeren. Beetje bij beetje water erbij tot je een klomp deeg hebt. Vier a vijf minuutjes kneden, in acht bolletjes verdelen en tien minuten onder een theedoek laten rusten. Uitrollen en bakken.
..boter in je tortilla.. Ik kan er nog niet helemaal over uit!
jam is best gezondquote:Op donderdag 4 maart 2010 19:21 schreef uniekhoorn het volgende:
Uhmmm, 2 oliebollen, 2 pannenkoeken, 2 broodjes haring, broodje rosbief, beschuit jam en een broodje hamburger speciaal...
Dus datte
Nu heb ik ook zin in oliebollenquote:Op donderdag 4 maart 2010 19:21 schreef uniekhoorn het volgende:
Uhmmm, 2 oliebollen, 2 pannenkoeken, 2 broodjes haring, broodje rosbief, beschuit jam en een broodje hamburger speciaal...
Dus datte
*join!quote:Op vrijdag 5 maart 2010 15:53 schreef -Mellow- het volgende:
Ik doe ook mee met het tortillabak-clubje![]()
het worden spinazietortillas gevuld met chile con carne, jalapeños, zoete puntpaprika, nog wat extra blaadjes spinazie en verse koriander
3 is veel te veel. geef er maar 1 aan mijquote:Op zaterdag 6 maart 2010 13:46 schreef iamredleader het volgende:
Lunch zometeen is vleeswaren, vanavond gebakken vis met aardappelkrieltjes en witlof, en in de oven zitten nu 3 appeltaarten
En hoe waren ze?quote:
Als je er 1 komt halen...quote:Op zaterdag 6 maart 2010 13:52 schreef FutureFairytale het volgende:
3 is veel te veel. geef er maar 1 aan mij
Ziet er lekker uit! De kleur zeker!quote:Op zaterdag 6 maart 2010 14:43 schreef minilot het volgende:
[..]
En hoe waren ze?![]()
Ik vond vooral de kleur van het deeg erg tof!
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 6 maart 2010 17:44 schreef PiperMaru het volgende:
Vanmiddag fluffy pancakes gebakken (recept). Waren een groot succes; lekker dik en fluffy.
Zit nog goed vol, vanavond dus iets lichts; tomatensoep met een broodje.
Hoe maak je dat?quote:Op vrijdag 5 maart 2010 15:53 schreef -Mellow- het volgende:
het worden spinazietortillas
Ik weet niet hoe Mellow het deed, maar ik zo:quote:
brrrr, hier ligt sneeuw.quote:Op zondag 7 maart 2010 09:50 schreef maartjeh het volgende:
2 beschuitjes chocoladehagel, en een kan siroop met heeeeel veel ijsklontjes.
Alweer? Hier gelukkig nietquote:
Dank!! Ook nog vullingtips toevallig?quote:Op zondag 7 maart 2010 08:24 schreef minilot het volgende:
Ik weet niet hoe Mellow het deed, maar ik zo:
Inspiratie gekregen?quote:Op zondag 7 maart 2010 13:43 schreef PiperMaru het volgende:
pita met feta, tomaat, spinazie, munt, geroosterde paprika en geraspte kaas in de oven
Hier ook altijd drama!quote:Op zondag 7 maart 2010 16:11 schreef motorbloempje het volgende:
net als studieafleiding maar 's falafel staan maken, maar 't was veel te zompig, uiteindelijk met bloem en bakpoeder goede ballen kunnen maken, dus ben benieuwd hoe ze 't gaan houden in de pan!![]()
falafel en ik zijn pas 1 keer goed samengegaan
Goed om te horen dat het is gelukt! Lastig, falafel maken.quote:Op zondag 7 maart 2010 18:18 schreef motorbloempje het volgende:
de eerste batch falafel was heerlijk!
Sausje van creme fraiche en knoflook en een pitte rode uien meuk erbijen couscous
het bakken is uiteindelijk nog nooit echt mislukt, maar wat een hel om die krengen te maken in de juiste dikte/droogte/etc.!quote:Op zondag 7 maart 2010 18:21 schreef PiperMaru het volgende:
[..]
Goed om te horen dat het is gelukt! Lastig, falafel maken.
Hier zitten brownies in de oven. Morgen mijn collega's verrassen
Lol die ga ik onthoudenquote:
want koffie maakt lawaai en water niet?quote:Op maandag 8 maart 2010 09:59 schreef motorbloempje het volgende:
Zit aan een flesje water te lurken. Had liever koffie gehad, maar dat mag niet hier in de stilteruimte-O_
ik ook (zonder komkommer, met curry), 2 stuksquote:Op maandag 8 maart 2010 13:34 schreef SeaOfLove het volgende:
tosti uit de pan met kaas, salami en komkommer en daarbij chilisaus
frittata zonder eigeel zal er sowieso anders uitzien, maar lijkt me ook niet zo lekker... je gaat denk veel smaak missenquote:Op maandag 8 maart 2010 13:44 schreef Zo-is-dat het volgende:
Heb van de vanillesaus voor de apfelstrudel van gisteren nog 16 eiwitten over, helaas een beetje geknoeit met eigeel erin dus geen merengue. Vanavond dan maar een frittata zonder eigeel (ben benieuwd) met kaas, paprika, prei, tomaat, kip en salami, erbij balsamicouien en ijsbergsla.
Ik hoop dat ik de smaak kan compenseren met kaas, veel lekkere groenten, kruiden en knoflook. Vind het zo zonde om al dat eiwit zomaar weg te goeien..quote:Op maandag 8 maart 2010 13:46 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
frittata zonder eigeel zal er sowieso anders uitzien, maar lijkt me ook niet zo lekker... je gaat denk veel smaak missen
Holy mac joh, hoeveel vanillesaus was dat wel niet?quote:Op maandag 8 maart 2010 13:44 schreef Zo-is-dat het volgende:
Heb van de vanillesaus voor de apfelstrudel van gisteren nog 16 eiwitten over, helaas een beetje geknoeit met eigeel erin dus geen merengue. Vanavond dan maar een frittata zonder eigeel (ben benieuwd) met kaas, paprika, prei, tomaat, kip en salami, erbij balsamicouien en ijsbergsla.
Voor 16 personen/ 7 apfelstrudels; vanavond eten we vanillevlaquote:Op maandag 8 maart 2010 14:26 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Holy mac joh, hoeveel vanillesaus was dat wel niet?
mmmm tomatencrèmesoep, mn lievelingssoepquote:Op maandag 8 maart 2010 16:19 schreef uniekhoorn het volgende:
Vanavond tomatencremesoep, afbak meergranen pistoletjes met zelfgemaakte hamburger en gegrilde groente (ui, paprika, champignon, courgette en bosui)
Heel simpel, als je eiwit over hebt maak je chocolademousse, heb je dooiers over dan maak je creme bruléequote:Op maandag 8 maart 2010 14:24 schreef Zo-is-dat het volgende:
[..]
Ik hoop dat ik de smaak kan compenseren met kaas, veel lekkere groenten, kruiden en knoflook. Vind het zo zonde om al dat eiwit zomaar weg te goeien..denk dat ik mss een kleine beetje van het mengsel eerst even bak of magnetron om te proeven, heb wel nog hele eieren over om hm te redden anders!
is dat dialect? Ik moest googlen wat het was namelijkquote:
geen idee. Gewoon kroten. Maar ik hoor wel dat andere mensen het rode bieten noemen..quote:Op maandag 8 maart 2010 19:42 schreef The_Hives het volgende:
[..]
is dat dialect? Ik moest googlen wat het was namelijk
Nu nogquote:Op dinsdag 9 maart 2010 00:00 schreef ArtemisQ het volgende:
Krieltjes, tauge, sperziebonen, quorn in satesaus en ei-prutje
Aardbeien, nu al?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 05:08 schreef uniekhoorn het volgende:
Bak yoghurt met druifjes en 4 aardbeien.
Vanavond: chicken tonight kerrie met extra groenten.
wij noemden het vroeger ook krootjesquote:Op maandag 8 maart 2010 19:42 schreef The_Hives het volgende:
[..]
is dat dialect? Ik moest googlen wat het was namelijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |