Irritant is dat.quote:Op woensdag 27 januari 2010 23:08 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Wat me wel enorm stoort is dat mn moeder, schoonmoeder én mijn oma de naam nog steeds niet normaal uit kunnen spreken.![]()
Ja me man weet dat wel denk ikquote:Op donderdag 28 januari 2010 13:12 schreef amaranta het volgende:
Carolina en merce zijn ook leuk.
Rocio spreek je uit ro (kort) sie o (kort)
de c een beetje zacht.
Maar dat weet je man vast wel.
Belen = billin
Vind ik leuk, naampjes verzinnen.quote:Op donderdag 28 januari 2010 12:36 schreef pessie het volgende:
CA: Nog niet zwanger en nu al namen zoeken... wow! Wij hebben gelukkig nog een half jaar. En dat hebben we denk ik ook wel nodig. Jongensnamen zullen nog wel lukken maar meisjesnamen. Ik vind het echt heel moeilijk...
Thx voor de link. Ga ik even neuzenquote:Op donderdag 28 januari 2010 12:53 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Merce (van Mercedes dat ik dan weer niet zo leuk vind) heb ik altijd een gave naam gevonden
Carolina (maar da's niet kort)
Laia
Lola (zou ik zelf niet doen, maar vind 'm wel leuk)
Isa(bel)
Rosa![]()
Hier nog meer suggesties: http://www.babybytes.nl/namen/herkomst/meisjes/Spaanse/1
Volgens mij hebben de meeste wel meerdere namen maar staat in het lijstje alleen de eerste naam. Mijn zoon staat ook alleen als Mikael in de lijst maar hij heet Mikael Harm!!quote:Op donderdag 28 januari 2010 13:13 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Als ik dat lijstje hierboven zie, hebben de meeste kinderen maar één voornaam. Waarom is dat? Ik vind het zelf eigenlijk wat karig staan, een kind heeft niets om op terug te vallen als hij zijn eigen naam niet leuk vindt, het kan lastig zijn met brieven (bij meermaals dezelfde voorletter in het gezin). Bij meerdere voornamen kun je ook perfect een aantal vernoemingen kwijt. Kost niets, je hebt er geen last van en je maakt er mensen vaak heel blij mee.
En stel nou dat je die andere namen ook niet mooi vind? Wat dan?quote:Op donderdag 28 januari 2010 13:13 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Als ik dat lijstje hierboven zie, hebben de meeste kinderen maar één voornaam. Waarom is dat? Ik vind het zelf eigenlijk wat karig staan, een kind heeft niets om op terug te vallen als hij zijn eigen naam niet leuk vindt, het kan lastig zijn met brieven (bij meermaals dezelfde voorletter in het gezin). Bij meerdere voornamen kun je ook perfect een aantal vernoemingen kwijt. Kost niets, je hebt er geen last van en je maakt er mensen vaak heel blij mee.
in spanje krijg je in principe 1 naam, tenzij je een samengestelde naam hebt zoals ik.quote:Op donderdag 28 januari 2010 13:13 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Die vind ik leukquote:
Oscarquote:Op donderdag 28 januari 2010 13:23 schreef pessie het volgende:
Kortom, we willen een naam die door iedereen goed uitgesproken wordt! Een nederlandse naam die in het frans ook nog wat lijkt... Mensen, wat is dat moeilijk! Ik blijf toch nog een beetje bij de -ias namen voor jongens. Die zijn ook uit te spreken in het frans. Nu manlief nog overtuigen...
Heb je franse familie, of woon je er? Dat je wilt dat het er op lijkt?quote:Op donderdag 28 januari 2010 13:23 schreef pessie het volgende:
Mn vader noemde mn nichtje in de eerste weken naar haar geboorte "'t knien" (het konijn) hij vond Marinde te moeilijk... Mn Beppe noemt haar nog steeds Miranda.
Mn tweede nichtje hebben mn broer en schoonzus een franse voornaam gegeven, behalve dat dat nog vrij vaak op zn frans uitgesproken wordt (wat niet de bedoeling is) gaat het best goed!
Kortom, we willen een naam die door iedereen goed uitgesproken wordt! Een nederlandse naam die in het frans ook nog wat lijkt... Mensen, wat is dat moeilijk! Ik blijf toch nog een beetje bij de -ias namen voor jongens. Die zijn ook uit te spreken in het frans. Nu manlief nog overtuigen...
dat waren dus ook mijn eisen. In beide talen uitspreekbaar.quote:Op donderdag 28 januari 2010 13:28 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Oscar
Luc
Olivier
Sebastiaan
Floris
Ik zou 'm Frans noemen...quote:Op donderdag 28 januari 2010 13:23 schreef pessie het volgende:
Mn vader noemde mn nichtje in de eerste weken naar haar geboorte "'t knien" (het konijn) hij vond Marinde te moeilijk... Mn Beppe noemt haar nog steeds Miranda.
Mn tweede nichtje hebben mn broer en schoonzus een franse voornaam gegeven, behalve dat dat nog vrij vaak op zn frans uitgesproken wordt (wat niet de bedoeling is) gaat het best goed!
Ja dat weet ikquote:Op donderdag 28 januari 2010 13:30 schreef amaranta het volgende:
Ana lorena klinkt heel leuk.
Weet je dat je kind ook jouw achternaam kan krijgen volgens Spaanse traditie? Mijn kinderen hebben zijn achternaam (nedelands) en mijn 1e achternaam (Spaans)
dus Jansen García (dit is niet de echte hoor)
Net als bijvoorbeeld Yolanthe Cabau van Kasbergenquote:Op donderdag 28 januari 2010 13:30 schreef amaranta het volgende:
Ana lorena klinkt heel leuk.
Weet je dat je kind ook jouw achternaam kan krijgen volgens Spaanse traditie? Mijn kinderen hebben zijn achternaam (nedelands) en mijn 1e achternaam (Spaans)
dus Jansen García (dit is niet de echte hoor)
Maar meestal wordt in het dagelijks leven toch alleen de eerste achternaam gebruikt? Mijn Spaanse oom gebruikt ten minste alleen de eerste.quote:Op donderdag 28 januari 2010 14:09 schreef charmed_angel het volgende:
[..]
Ja dat weet ik
Heb jij nog steeds de Spaanse nationaliteit?
Hij moest het leger in, dus hij is nederlander geworden.
We zijn ook voor de nederlandse wet getrouwd.
Dus ik heb zijn volledige achternaam gekregen (ik heb er nu 3), en mijn kinderen krijgen dus ook zijn 2 namen
Op zich wel leukMijn achternaam is zo stom
Henk?quote:Op donderdag 28 januari 2010 14:02 schreef debuurvrouw het volgende:
Fransje.Ik had een dochter zo best kunnen noemen, alleen om mijn vader te jennen
Want die heet inderdaad....
Bíjna goed!quote:
Ik durf het bijna niet te vragen maar...hoe spreek je het dan uit?quote:Op donderdag 28 januari 2010 12:58 schreef Kersjes het volgende:
Ik sloot hem met:
[..]
Irritant is dat.
Hier ben ik misschien toch iets te laks geweest in het begin (lees: "slechts" tientallen keren lopen verbeteren) met als gevolg dat de halve familie nog steeds "Deffin" zegt.
Echt niet leuk, zo heet hij helemaal niet en het doet me steeds denken aan Daffy Duck![]()
Nu heb ik mijn hoop maar gevestigd op zoonlief, als hij straks net zo'n betweterig wijsneusje wordt als zijn mama dan gaat hij de mensen en de kinderen die het weer fout van hun ouders geleerd hebben zelf wel verbeteren
als je zijn naam hebt aangenomen is het inderdaad 'niet nodig' om een samenstelling te maken van jullie namen.quote:Op donderdag 28 januari 2010 14:29 schreef charmed_angel het volgende:
Wij gebruiken ook gewoon de eerste, maar bij officiele papieren invullen enzo de complete achternamen
Wij zijn er ook al wel mee bezig. Niet constantquote:Op donderdag 28 januari 2010 12:36 schreef pessie het volgende:
CA: Nog niet zwanger en nu al namen zoeken... wow! Wij hebben gelukkig nog een half jaar. En dat hebben we denk ik ook wel nodig. Jongensnamen zullen nog wel lukken maar meisjesnamen. Ik vind het echt heel moeilijk...
Dan zal ik het allergrootste probleem nog vertellen: We hebben beide een grote familie met heel veel Nederlandse namen! Lukas=zwager. Daniel=vriend en 2de naam van neefje. Thomas heb ik ook al in mn omgeving zitten maar zouden we nog kunnen overwegen.quote:Op donderdag 28 januari 2010 15:43 schreef trui het volgende:
pessie: wat vind je van Julius? of Jerome? of zijn die niet nederlands genoeg? of Daniël, Thomas, Lucas? ook allemaal vrij klassiek en zowel in 't NL als in 't Frans goed uit te spreken.
hier hebben we dat expres niet gedaan om gezever over dopen te kunnen vermijden. helaas was dat tevergeefs, maar tochquote:Op donderdag 28 januari 2010 13:13 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Naar de gezusters Brontë? In dat geval eigenlijk wel leuk, eens een literaire naam. Maar qua klank niet mooi, doet me denken aan brontosaurus.quote:
Mijn oudste heet Amber Sophie. De jongste gewoon Tess. Ik had er wel een 2e naam bij willen hebben maar we konen er niks leuks bij vinden waar we het samen over eens warenquote:Op donderdag 28 januari 2010 13:13 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
quote:Op zaterdag 30 januari 2010 22:00 schreef Grijs het volgende:
..
Ja, ik vond de vraag zo algemeen, dat ik maar een algemeen antwoord geef.quote:
Ik vind meerdere namen ook leuk. Onze beide kinderen hebben meerdere namen. Onze zoontje heeft er 2 en ons dochtertje heeft er 3. We zijn in verwachting van ons 3e kindje. Dus we zijn weer namen aan het verzinnenquote:Op donderdag 28 januari 2010 13:13 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
dan kan je ook vragen...quote:Op zondag 31 januari 2010 17:07 schreef Grijs het volgende:
[..]
Ja, ik vond de vraag zo algemeen, dat ik maar een algemeen antwoord geef.
Nah, hij heeft gewoon geen smaak.quote:Op zondag 31 januari 2010 19:23 schreef Sonnetje85 het volgende:
Debuurvrouw, daar zitten leuke namen tussen (sommige zijn iets te ouderwets), alleen niets wat we allebei leuk vinden, maar dat is wel een beetje het idee![]()
(Daan, Bas, Bram, Stijn, Thijmen en Jens zijn namen die ik zo zou kiezen, maar die vind mijn vriend dus niet zo geweldig). Chiel hebben we ook nog op een lijstje gehad, maar die vind ik nu niet leuk meer.
Zal ook nog voor de duidelijkheid de namen die ik op een lijstje had neerzetten, voor het idee:
Floris, Jesse, Jelte, Maurice, Chiel, Rens, Yorick..
Vriendinnetje is 2 weken geleden bevallen van een Stijn. Woont bij jou in het dorp trouwensquote:Op zondag 31 januari 2010 20:29 schreef Sonnetje85 het volgende:
Oh en Stijn staat nu wel op het lijstje, hij noemde m net zelf, terwijl hij daarvoor iedere keer zei dat ie t niet leuk vind... mannen
Pepijn?quote:Op zondag 31 januari 2010 20:54 schreef Sonnetje85 het volgende:
haha grappig
in welke wijkeven kijken of ie dan niet bij mijn zoon in de klas kan komen, dan gaat de naam van het lijstje af
(nee hoor grapje)
Ik vind Hugo ook leukDIe heb ik er ook maar even op gezet.
Met z'n overhemd nét een knoopje te ver open.quote:Op zondag 31 januari 2010 21:12 schreef m@x het volgende:
Niet Chiel kiezen! Chiel is een naam voor mannen met een enorme jaren '80 snor.
Leuke puzzel, ik maar denken: Roelan is toch geen naam?quote:Op zondag 31 januari 2010 21:46 schreef Sonnetje85 het volgende:
Roeland kan niet, 1 letter eraf en zo heet mijn vriend (vind t al heel erg dat de 2e naam van mijn vriend op mijn lijst staat)
Wat ik ook grappig vind is dat de namen van mijn vader langskomen (klaas officieel, maar karel roepnaam, en naam van mijn schoonvader is ook al genoemd, willem).
Erik noemde mijn vriend al, maar vind ik niet zo leuk.
Job(maar vind lief ook nix)
Michiel vind ik ook een hele leuke naam!quote:Op zondag 31 januari 2010 19:54 schreef Rewimo het volgende:
Mijn opa heette Chiel (eigenlijk Michiel), ik vind het een leuke naam
quote:Op zondag 31 januari 2010 22:28 schreef Jore het volgende:
[..]
Leuke puzzel, ik maar denken: Roelan is toch geen naam?![]()
Stijnquote:Op zondag 31 januari 2010 20:29 schreef Sonnetje85 het volgende:
Uhmz ja, nja die is in een brainstormsessie erop gekomen.
Beetje alles wat we (een beetje) leuk vonden enzo. Maar is alweer afgekeurd![]()
Oh en Stijn staat nu wel op het lijstje, hij noemde m net zelf, terwijl hij daarvoor iedere keer zei dat ie t niet leuk vind... mannen
Dat doet me denken aan aan geslachtsziekte, ben even kwijt wat de juiste naam daarvan is. Maar je wordt erop getest als je zwanger bent..quote:Op maandag 1 februari 2010 09:12 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik ben weer een toppertje tegengekomen hoor! Luque
Wordt uitgesproken als Luuk. Schrijf dat verdorie dan ook zo
Lupus?quote:Op maandag 1 februari 2010 09:19 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dat doet me denken aan aan geslachtsziekte, ben even kwijt wat de juiste naam daarvan is. Maar je wordt erop getest als je zwanger bent..
Nee, Lues...quote:
quote:Op zondag 31 januari 2010 21:12 schreef m@x het volgende:
Niet Chiel kiezen! Chiel is een naam voor mannen met een enorme jaren '80 snor.
Mooie namen!quote:Op zondag 31 januari 2010 17:12 schreef draaijer het volgende:
[..]
Ik vind meerdere namen ook leuk. Onze beide kinderen hebben meerdere namen. Onze zoontje heeft er 2 en ons dochtertje heeft er 3. We zijn in verwachting van ons 3e kindje. Dus we zijn weer namen aan het verzinnenleuk leuk leuk
1) Mauritz, Nicolas
2) Rozemarijn, Josephine, Valérie
3) Zijn we nog niet over uit... wel erg leuk om over na te denken
quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:15 schreef Basboussa het volgende:
Sietse en Wietse voor een tweeling... Hoezo kwik, kwek, kwak gevoel. En dan ook nog eeneiig.
Hier staat nog niets vast. Het zal vast weer een diepe naam met betekenis worden ofzo. Mohammed, Ahmad, Mustafa en Abdallah zijn ge-vetoed door mijn moeder. Maar met die namen heb ik ook niets. We wilden eerst graag Adam voor een jongetje, maar die hebben zijn zussen al gebruikt. We hebben dus nu 2 kleine Adams in de familie, en we gaan NOOIT meer mensen onze namen vantevoren vertellen.
't is vast de associatie met de fameuze Ritz-hotels?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:34 schreef innepin het volgende:
Draaijer, wat ik mij al tijden afvraag hè. Waarom in godesnaam die z bij Mauritz? Waarom niet gewoon Maurits? Ik krijg elke keer als ik die naam voorbij zie komen de neiging om Mauritzzzz te zeggen in mijn hoofd.
Ze zijn niet zo creatief.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:18 schreef huuphuup het volgende:
[..]wat stom!
Ik weet van mn zusje dat ze heel graag Marijn(tje) wil voor een meisje. En ik zou dus echt nooit, zelfs al kreeg ik zes kinderen eerder dan zij, mn kind Marijn noemen. Gewoon omdat ik weet hoe graag zij haar dochter zo wil noemen.
och mn zusje vindt zoveel leuk.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:45 schreef innepin het volgende:
Meh wat stom Basboussa!
Huup, ik heb een vrouwelijke collega die zo heet en die heeft echt zo'n intense hekel aan haar naam![]()
Maar dat hoeft niets te betekenen voor je zus natuurlijk :p
Ja, wat past er nou bij Wolf? Beer en Arend zeker?quote:Op zondag 28 februari 2010 13:08 schreef bodpa09 het volgende:
Herkenbaar probleem Poppejans, ik vind het ook lastig om jongensnamen voor een eventuele tweede te verzinnen. Heb er wel een paar. Meisjesnamen vind ik nog moeilijker.
Ik ken ook een 'niet verkeerde Chiel' en die kent bijna iedereen wel denk ikquote:Op zondag 31 januari 2010 23:57 schreef Basboussa het volgende:
Ik ken een heule leuke Chiel... Lang, aantrekkelijk, sportief, intelligent... Terug op de lijst?
quote:Op zondag 28 februari 2010 13:54 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik ken ook een ' verkeerde Chiel' en die kent bijna iedereen wel denk ik![]()
[ afbeelding ]
Linus vind ik een leuke naam en ze hebben 'm tenminste goed geschreven, in tegenstelling tot Dafne (Daphne) en Freke (Freeke)...quote:Op zondag 28 februari 2010 19:54 schreef ferrari_rood het volgende:
Gelezen op een geboortekaartje
Linus broertje van Dafne en Freke.
PM box staat open!!!quote:Op zondag 28 februari 2010 16:05 schreef Orea het volgende:
We zijn er echt helemaal uit!De meisjesnaam komt niet voor in de lijst hier
en de jongensnaam ook niet.... (sja pas over 3 weken zijn we écht zeker van een meid, bij de 20 weken echo.. Mits ze het dan laat zien...) dus jongensnaam achter de hand is geen gek idee ;-)
Vind het zó leuk! Toen ik net mijn nichtje van 5 vroeg of ze nog leuke namen wist, noemde ze de naam die we onze dame gaan geven![]()
Och, Ruben zal de komende jaren zijn naam ook nog wel fout uitsprekenquote:Op zondag 28 februari 2010 21:28 schreef fietsie het volgende:
@Troel: hehe dan hadden we zeker geweten dat het leren schrijven van d'r eigen namen -echt- moeilijk zou worden
Ik zal het eens opperen bij Jochemquote:Op zondag 28 februari 2010 21:30 schreef Linda2205 het volgende:
[..]
Ze heeft toch ook een Nl vriendje nodig..die hoeven niet van elkaar te weten
Dito, Abbygail staat 'erg apart' en vind ik zonde van de mooie, klassieke naam.quote:Op zondag 28 februari 2010 21:29 schreef Troel het volgende:
[..]
Och, Ruben zal de komende jaren zijn naam ook nog wel fout uitspreken
Maar ik zou zelf Abigail schrijven, en Alicia, worden daar niet heel veel fouten mee gemaakt?
Toch niet toevallig mn nichtje he, die heet ook zo en die heeft er een extra naam voor gezet.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 22:45 schreef innepin het volgende:
Meh wat stom Basboussa!
Huup, ik heb een vrouwelijke collega die zo heet en die heeft echt zo'n intense hekel aan haar naam![]()
Maar dat hoeft niets te betekenen voor je zus natuurlijk :p
quote:Op maandag 1 maart 2010 23:33 schreef CarOnline het volgende:
[..]
Toch niet toevallig mn nichtje he, die heet ook zo en die heeft er een extra naam voor gezet.
Natalya ? Natalja ?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:32 schreef Lieszdraaijer het volgende:
Wij hebben een dochter Shenaya en krijgen nog een dochter deze zomer.
Vraag me niet waarom maar we zoeken een naam met een N!
Ideeen zijn super welkom.. Heb een naam maar wil er eens meer horen...
Tis net of ik naar mn dochters luister, die hebben sinds ze de mond vol hebben met beugels net zo'n spraakgebrekquote:Op woensdag 3 maart 2010 09:34 schreef Grunsfan het volgende:
UIt de Wij jonge ouders:
Djenna en Djelano hebben een broertje gekregen... Djevani! Zelf bedacht zegt moeder Vanessa trots!![]()
Ook net gelezen jaquote:Op woensdag 3 maart 2010 09:34 schreef Grunsfan het volgende:
UIt de Wij jonge ouders:
Djenna en Djelano hebben een broertje gekregen... Djevani! Zelf bedacht zegt moeder Vanessa trots!![]()
Ja en er stond volgens mij ook een stukje in over een tweeling Tim en Thom!!quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:34 schreef Grunsfan het volgende:
UIt de Wij jonge ouders:
quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:34 schreef Grunsfan het volgende:
UIt de Wij jonge ouders:
Je haalt me de woorden uit de mond!quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:00 schreef CrazyPrincess het volgende:
[..]
Ook net gelezen ja
"We wilden ook de naam voor de derde laten beginnen met Dje."
Ik dacht alleen maar Djesus![]()
Die zag ik ook al! Ik snap sowieso die trend van onnodig letters toevoegen al niet (alsof de naam dan opeens aparter wordt...quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:45 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
Ja en er stond volgens mij ook een stukje in over een tweeling Tim en Thom!!
Ik heb het nog even nagekeken maar volgens mij was dat de zwanger-en-zo... In ieder geval, ik kreeg nadat ik verteld had in verwachting te zijn van een vriendin een tas vol zwanger-bladen. Het eerste blad ging alleen maar over carrieres en design-spullen voor baby's, en dan de kindernamen die erin stondenquote:Op woensdag 3 maart 2010 13:25 schreef Grunsfan het volgende:
Vind jij dat er vooral carriere-ouders in de WIJ staan?![]()
Maar inderdaad, als je die foto's onderin op de eerste bladzijden ziet met de namen erbij....tja, smaken verschillen!
Sorry maar dit vind ik persoonlijk echt niet mooi. Dan heb je toch het idee ergens te zijn waar je helemaal niet wilt zijn? En in plaats van dat het bijzonder is vind ik het zelf een beetje jammer voor als ze 30 is. Ik denk dat een naam invloed heeft op het werk-leven van een persoon en ik denk persoonlijk niet dat dit in een aantal carrieres meehelpt.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:28 schreef amaranta het volgende:
Zo was er een jong vrouwtje toendertijd bij babyboom die haar kinderen ook bijzondere namen gaf. Vooral veel verdubbeling van medeklinkers. Ff zoeken.
bijzondere naam
en heeft ook een broertje met een bijzondere naam
ook erg bijzonder
Ik zet Sander meteen op de lijst! Dat betekent dan wel jongensnaam nummer 11...quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:41 schreef CrazyPrincess het volgende:
Volgens mij zijn er genoeg namen te vinden die niet vaak gegeven worden en toch normaal zijn.
Wat ouders bezielt om een volledig onuitspreekbare of onschrijfbare naam voor hun kind te bedenken begrijp ik echt niet. Wat doe je je kind dan aan, denken ze daar wel over na?
Ik zat laatste te denken dat je namen uit mijn tijd ook al bijna nooit meer ziet. Ik noem maar eens wat klasgenootjes van de basisschool:Mariska Olivier Sander Barbara Vincent Juliette
Is wel 211 keer gegeven vorig jaar volgende SVB hequote:Op woensdag 3 maart 2010 13:53 schreef pessie het volgende:
[..]
Ik zet Sander meteen op de lijst! Dat betekent dan wel jongensnaam nummer 11...
Mijn kindjes heten Eva en Fabian... wat denk je dan dat ik van die namen vind? Er staat niet voor nisk 'bijzonder'quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:36 schreef pessie het volgende:
[..]
Sorry maar dit vind ik persoonlijk echt niet mooi. Dan heb je toch het idee ergens te zijn waar je helemaal niet wilt zijn? En in plaats van dat het bijzonder is vind ik het zelf een beetje jammer voor als ze 30 is. Ik denk dat een naam invloed heeft op het werk-leven van een persoon en ik denk persoonlijk niet dat dit in een aantal carrieres meehelpt.
Dan blijven er alsnog 10 jongensnamen staan... En dat terwijl ik met heel veel moeite 4 meisjesnamen heb verzameld waarvan we er eentje misschien wel leuk vindenquote:Op woensdag 3 maart 2010 13:57 schreef CrazyPrincess het volgende:
[..]
Is wel 211 keer gegeven vorig jaar volgende SVB he
Hoeveel kinderen werden er eigenlijk geboren in 2009?
Dat had ik al begrepen hoor!quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:00 schreef amaranta het volgende:
[..]
Mijn kindjes heten Eva en Fabian... wat denk je dan dat ik van die namen vind? Er staat niet voor nisk 'bijzonder'
Ik zeg doenquote:Op zondag 28 februari 2010 13:11 schreef Poppejans het volgende:
[..]
Ja, wat past er nou bij Wolf? Beer en Arend zeker?![]()
en de categorie ''Bikkel,Spijker,Splinter'' is net zo erg.
Dizayer dan?quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:10 schreef amaranta het volgende:
Maar dan zo op zn poulairs. Ik heet Redtkoapju.
of Bos, want daar liep ze doorheenquote:Op woensdag 3 maart 2010 14:13 schreef Pvoesss het volgende:
hahahahahha en dan de 3e grootje!! naar grootmoeder
Of coekje want die ging ze brengen!!!![]()
![]()
![]()
Ik wil als er ooit een 2e komt graag een naam met een Y.
En een 3e met een Z natuurlijkmaar serieus dat lijkt me leuk
![]()
En waar zijn tegenwoordig de Esther, Judiths, Moniques? En Martijn, Mark/Marco en Jeroen? Daar heb ik er echt heeeeeel veel van mjijn mijn kennissen/vriendenkring of onder mijn collega's. Dat waren dus in de begin jaren 70 erg populaire namen, de Sofie/Daan van nu zeg maar.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:41 schreef CrazyPrincess het volgende:
Volgens mij zijn er genoeg namen te vinden die niet vaak gegeven worden en toch normaal zijn.
Wat ouders bezielt om een volledig onuitspreekbare of onschrijfbare naam voor hun kind te bedenken begrijp ik echt niet. Wat doe je je kind dan aan, denken ze daar wel over na?
Ik zat laatste te denken dat je namen uit mijn tijd ook al bijna nooit meer ziet. Ik noem maar eens wat klasgenootjes van de basisschool:Mariska Olivier Sander Barbara Vincent Juliette
Ik heb ergens gelezen dat er per dag gemiddeld 500 kinderen geboren worden! bron zij trekken er nog eens immigranten bij op en emigranten trekken ze er vanaf, dan kom je gemiddeld op 235 personen bevolkingsgroei per dag, maar het gaat om de geboren kindjes, en dat zijn er ongeveer 500!!quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:57 schreef CrazyPrincess het volgende:
[..]
Is wel 211 keer gegeven vorig jaar volgende SVB he
Hoeveel kinderen werden er eigenlijk geboren in 2009?
quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:10 schreef amaranta het volgende:
Bij Wolf zou ik gewoon Roodkapje doen.
En hoe heet jij?
Ik heet Roodkapje.
Rune heb ik ook nog steeds erg hoog op de meidennamenlijst staanquote:Op woensdag 3 maart 2010 18:06 schreef Kleurdoos het volgende:
Ik heb de namen
Sawyer jacob
en Lucy imogen Rune
al klaarliggen
Dan zou ik voor Tijger gaanquote:Op woensdag 3 maart 2010 16:51 schreef Poppejans het volgende:
[..]
![]()
![]()
Als werktitel voor ooit als er een tweede zou komen had ik al wel bedacht dat dat "Geitje'' gaat worden
En Bos, Wolf en Bosnee ik vrees dat het geen sprookjesbos naam gaat worden de volgende keer!
Olivier en Juliette heb ik beide in de klas op de basisschool.quote:Op woensdag 3 maart 2010 13:41 schreef CrazyPrincess het volgende:
ik ken ook 2 jongens Kim's en 3 Anne's ook een Inge en een Inger (en ingmar)quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:40 schreef Pyttpytt het volgende:
Hier is Rune een jongensnaam, maar ik vind het meer meisjesachtig klinken. Moest er ook erg aan wennen
Net als Kim en Inge... Heel raar als een man zich voorstelt als Inge
Hehe das grappig, ik heet Elke.quote:Op woensdag 3 maart 2010 14:02 schreef Beessie-Jen het volgende:
Evi 386 x
Evie 72x
en
Evy 201 x
en dan heb je nog mensen die het presteren om hun kindje:
Evyanne
Evy-Lynn
of Evyonah te noemen....
maar ondanks dat er nu best veel Evi; Evy en Evies worden geworden ben ik wel nog steeds enorm blij met onze naam...
Evie
haar 2e naam is in 2009 helemaal niet gegeven zie ik:
Elleke
onze jongensnaam is overigens 117 keer gegeven in 2009
Heb je inmiddels een vaste groep of ben je (langdurig) aan het vervangen (nog)?quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:38 schreef ferrari_rood het volgende:
[..]
Olivier en Juliette heb ik beide in de klas op de basisschool.
Voor de rest geef ik je helemaal gelijk. Ik vind het zelf toevoegen van letters of een net andere spelling overbodig. Ik vind de i vervangen door de y vaak ook niet nodig en dit roept onnodig verwarring op.
Het is een school waar veel kinderen van hoogopgeleide ouders zitten. Middden in een van de villawijken hier in de stad. Maar het mooie van deze school is dat deze wijk grenst aan een soort van kanswijk. Dus er zitten ook heel veel kindjes op uit deze kanswijk. Een mooie mengeling.Mooi ook het contrast op het schoolplein. De moeders in trainingspakken, nikes, en behangen in het goud. En de moeders in designeroutfits op naaldhakjes en grote zonnebrillen (en facelifts).quote:Op woensdag 3 maart 2010 19:17 schreef Rewimo het volgende:
Gut, dat klinkt als de school in Bloemendaal waar Christan vroeger op zat
Audrey vind ik mooi, Audrina en Aurora ook (maar die laatste kan ik mn strot niet uitkrijgenquote:Op woensdag 3 maart 2010 19:24 schreef oh-oh het volgende:
Namen als Claudia, Sandra, Caroline, Audrey zo heet mijn halve generatie en die hoor je ook niet meer veel.
Terwijl je de jongensnamen uit die tijd ( Roel, Marc / k. Tim, en zo ) wel nog vaker hoort.
Volgens mij zijn meisjesnamen sowieso wel tijdgevoeliger dan jongensnamen, of niet?
Ivan en Magnus. Hmm.quote:Op zondag 28 februari 2010 20:52 schreef debuurvrouw het volgende:
LinusIk vind dat echt zó leuk. Linus en Magnus.
![]()
quote:Op woensdag 3 maart 2010 18:18 schreef Kleurdoos het volgende:
rune staat/stond op 1..maar vriendlief denkt daar anders over
die vindt dat ik in sprookjesland leef, zoals jij
Hoe kan je Aurora nou anders uitspreken dan Aurora?quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:45 schreef oh-oh het volgende:
Ik ken een Aurora en haar ouders kunnen het ook niet uitspreken dus dat staat behoorlijk dom![]()
Rune en Linus en Jakob vind ik allemaal wel mooi![]()
Mijn neefje Bodi is nu al 7 maanden en we zijn nog steeds niet aan de naam gewend
Ik ken genoeg Zweden die Magnus heten. Moet ik je voorstellen?quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:53 schreef Charmedmatzzie het volgende:
Magnus!
Poppejans met jou kan ik praten
Ik roep al eeuwen dat ik ga trouwens met een knappe zweed genaamd Magnus. Maar die moet ik nog ontmoeten hoor.
Waarschijnlijk trouw ik of niet, of met een kaaskop, dus noem ik mijn zoontje maar zo
Marius vind ik ook nice.
Sowieso.. namen met een M
(groetjes Mathilde)
T zijn Belgen en ze hebben een hele gekke r, het klinkt gewoon nergens naarquote:Op woensdag 3 maart 2010 20:59 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Hoe kan je Aurora nou anders uitspreken dan Aurora?
haha ja dat magquote:Op woensdag 3 maart 2010 21:00 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Ik ken genoeg Zweden die Magnus heten. Moet ik je voorstellen?
ik zeg AUWOOOOOWAquote:Op woensdag 3 maart 2010 20:59 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Hoe kan je Aurora nou anders uitspreken dan Aurora?
Mijn neefje had ook Elin geheten als hij een meid was geweest, nu heet hij s e n nquote:Op woensdag 3 maart 2010 22:34 schreef Kleurdoos het volgende:
noem je m ippopgelost! Aure vind ik ook leuk
of Auryn, ik heb iets met de u en de r daarom heet elin ook elin
quote:Op woensdag 3 maart 2010 23:18 schreef Basboussa het volgende:
Anders vind ik een koele naam... Lekker anders zoMijn vriendin die in Zweden woont, die vond het ook wel wat, Anders...
En Elin, dat stond hier ook heel lang op de lijst, totdat ik eigenlijk zwanger werd, heb een Noorse vriendin die Elin heet, maar dan Ellin, en niet Eelin. Of Ielin, zoals ze die Tigervrouw noemen.
Vertel jij dat die mensen even van 'The Insider' E-talk enzoquote:
De dochter van Ròisìn Murphy heet Clodaghquote:Op woensdag 3 maart 2010 23:21 schreef Kleurdoos het volgende:
(wilde eerst op zn iers
Aibhlin
maar dat ging vriendlief te ver
<--ierlandminded
Als hij niet eens wist dat zijn neefje zo heet, zou ik me er dus echt niet door laten tegenhouden...quote:Op donderdag 4 maart 2010 09:51 schreef Pyttpytt het volgende:
Oooh Marius en Magnus, zulke mooie namen! Al zou ik zelf niet snel voor Magnus kiezen, bangd at dat in NL verkracht wordt door Mag-nus te zeggen ipg Mang-nuus. Dat is voor mij een voorwaarde, dat het in beide talen mooi uitgesproken zal worden, en het dus geen å ø æ bevat. Dus gaan we voor Marius hadden besloten, tot ik er achter kwam dat liefs neefje zo heet... Wist lief zelf ook niet. Dus nu moeten we wat anders verzinnen. Mats misschien, of Sverre... En voor een meisje staat Sophie al vast, en/of Elin...
Magoe, eerst maar eens conrete kinderplannen maken
Nee ik ook niet, dat is alleen vervelend als er veel contact is vind ik.quote:Op donderdag 4 maart 2010 09:53 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Als hij niet eens wist dat zijn neefje zo heet, zou ik me er dus echt niet door laten tegenhouden...
Ze wonen een heel eind verderop en we hebben er weinig contact mee, maar toch, ik zou het zelf wat raar vinden. Hij nietquote:Op donderdag 4 maart 2010 09:53 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Als hij niet eens wist dat zijn neefje zo heet, zou ik me er dus echt niet door laten tegenhouden...
Bij Dees heb ik geen associatie met een meisje, maar dat zal aan mij liggenquote:Op donderdag 4 maart 2010 10:46 schreef Ynske het volgende:
k hoor net Boet, Dees en Zilla
waarvan de Dees een meisje is en de andere twee jongens
Dat is hier ook een punt. Ik vind bijvoorbeeld Måns (uitspraak: Mons) een hele mooie naam, maar mijn vriendin wil ook geen å in de naam, omdat dat dus in Nl niet uitgesproken kan worden. Ik zie het probleem niet zo. Één keer zeggen dat het Mons in plaats van Mans is, en het is opgelost lijkt me.quote:Op donderdag 4 maart 2010 09:51 schreef Pyttpytt het volgende:
. Dat is voor mij een voorwaarde, dat het in beide talen mooi uitgesproken zal worden, en het dus geen å ø æ bevat.
Oh Måns is ook leuk. Hier kan het ook als Mons. De uitspraak van de ø å æ lijkt me nog niet eens het probleem, maar veel programma´s kennen die letter niet, met als gevolg dat je soms rare tekentjes krijgt. Hier maar heel soms, of je moet Maans schrijven in bijvoorbeeld e-mailadressen, maar mocht mijn kind later een poos in NL willen zijn, of waar ook ter wereld, wil ik wel dat zijn naam te typen is, zonder dat het M#%ns wordt.quote:Op donderdag 4 maart 2010 11:01 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Dat is hier ook een punt. Ik vind bijvoorbeeld Måns (uitspraak: Mons) een hele mooie naam, maar mijn vriendin wil ook geen å in de naam, omdat dat dus in Nl niet uitgesproken kan worden. Ik zie het probleem niet zo. Één keer zeggen dat het Mons in plaats van Mans is, en het is opgelost lijkt me.
Verrek! Daar heb je wel een punt. In emailadressen en dergelijke bestaat geen å ä ö....hmmm....nog niet aan gedachtquote:Op donderdag 4 maart 2010 11:26 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Oh Måns is ook leuk. Hier kan het ook als Mons. De uitspraak van de ø å æ lijkt me nog niet eens het probleem, maar veel programma´s kennen die letter niet, met als gevolg dat je soms rare tekentjes krijgt. Hier maar heel soms, of je moet Maans schrijven in bijvoorbeeld e-mailadressen, maar mocht mijn kind later een poos in NL willen zijn, of waar ook ter wereld, wil ik wel dat zijn naam te typen is, zonder dat het M#%ns wordt.
Mons komt wel op het lijstje denk ik
Mans is wel een Nederlandse naam, dus je zult het dan vaker dan één keer moeten zeggen denk ik.quote:Op donderdag 4 maart 2010 11:01 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Dat is hier ook een punt. Ik vind bijvoorbeeld Måns (uitspraak: Mons) een hele mooie naam, maar mijn vriendin wil ook geen å in de naam, omdat dat dus in Nl niet uitgesproken kan worden. Ik zie het probleem niet zo. Één keer zeggen dat het Mons in plaats van Mans is, en het is opgelost lijkt me.
Mats en Sven stonden hoog op ons lijstje. Ik vind Scandinavische namen zo leuk!quote:Op donderdag 4 maart 2010 09:51 schreef Pyttpytt het volgende:
Oooh Marius en Magnus, zulke mooie namen! Al zou ik zelf niet snel voor Magnus kiezen, bangd at dat in NL verkracht wordt door Mag-nus te zeggen ipg Mang-nuus. Dat is voor mij een voorwaarde, dat het in beide talen mooi uitgesproken zal worden, en het dus geen å ø æ bevat. Dus gaan we voor Marius hadden besloten, tot ik er achter kwam dat liefs neefje zo heet... Wist lief zelf ook niet. Dus nu moeten we wat anders verzinnen. Mats misschien, of Sverre... En voor een meisje staat Sophie al vast, en/of Elin...
Magoe, eerst maar eens conrete kinderplannen maken
Zonde, haha! Maar katten verdienen ook mooie nemen hequote:Op donderdag 4 maart 2010 19:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mats en Sven stonden hoog op ons lijstje. Ik vind Scandinavische namen zo leuk!
Ik had een meisje graag Sophie genoemd, maar die naam heb ik al aan m'n kat gegeven.
Jullie naam is mooiquote:Op donderdag 4 maart 2010 11:16 schreef Orea het volgende:
Bij onze beeb haar naam zal ze ook wel geregeld moeten gaan spellen. Maar uit ervaring weet ik dat ze bij een doodnormale naam als Kirsten (mijn naam) tegenwoordig vragen of je het met een K of een C schrijft![]()
Onze achternaam daar vragen ze altijd bij: Heimlich?terwijl ik toch echt gewoon ABN spreek....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weltrusten... Tot morgen zonder zorgen.
Oudste, Jongste en Lara
Mijn mietjesschema in de strijd naar een betere conditie.
quote:Op woensdag 3 maart 2010 21:00 schreef oh-oh het volgende:
[..]
T zijn Belgen en ze hebben een hele gekke r, het klinkt gewoon nergens naar
quote:Op donderdag 4 maart 2010 22:59 schreef Sjeekie_Beekie het volgende:
Op de kraamafdeling zag ik van de week een kaartje hangen van Ansje.
quote:Op donderdag 4 maart 2010 23:10 schreef huuphuup het volgende:
[..]![]()
zo stelde mijn schoonmoeder hier laatst een naam voor. Als we nog een dochter kregen moesten we haar maar Veerle noemen want dat vond zij mooi. De manier waarop ze het eruit gooide (veeaaglah) zorgde ervoor dat het voor ons een absolute nee werd
laat maar zitten
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
Je moet die naam es hardop zeggen, das toch niet te doen?quote:Op vrijdag 5 maart 2010 09:29 schreef huuphuup het volgende:
oh die achternaam oh-oh! Ik ken een familie die zo heet haha, maar niet het betreffende meisje.
En ik vond Veerle altijd best wel mooi. En lief op zich ook wel. Maar toen zn moeder het zei. Ik weet niet, het klonk ineens voor geen meter. Dus toen was het snel beslist. Ik maak me geen zorgen of Jan Idioot de naam kan uitspreken of niet dat zal me roesten. Maar mn schoonfamilie vind ik wel meewegen in deze
quote:Op vrijdag 5 maart 2010 09:35 schreef Saffier het volgende:
Zo heb ik een jongensnaam in gedachten waarvan ik wéét hoe schoonma hem uit zal gaan sprekenDat is niet zo heel geweldig zeg maar
en nu dus het overwegen waard om 'm niet te nemen. Tobias spreekt ze ook al verschrikkelijk uit
4 jaar later gaat het ietsje beter, maar toch.....
Ik vind Tobias een leuke naam, maar zo heb ik m'n vorige hond al genoemd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
quote:Op vrijdag 5 maart 2010 09:35 schreef Saffier het volgende:
Zo heb ik een jongensnaam in gedachten waarvan ik wéét hoe schoonma hem uit zal gaan sprekenDat is niet zo heel geweldig zeg maar
en nu dus het overwegen waard om 'm niet te nemen. Tobias spreekt ze ook al verschrikkelijk uit
4 jaar later gaat het ietsje beter, maar toch.....
huh?!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als ik het probeer op die manier klinkt het alsof ik een hond roep.
Maar wel jammer op zich. Maar ben je echt bereid om dáárom een naam te laten voorbijgaan? Ze zijnmeer met anderen die het wel goed kunnen zeggen toch? Als het nou echt dé naam is zou ik er niet van afwijken denk ik.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
Heb ik ook gedaan. En zelfs Koen als naam afgewezen aangezien onze achternaam. (je zal stotterenquote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:13 schreef Claudia_x het volgende:
Is het heel erg dat ik zelfs nagedacht heb over de initialen die mooi zouden staan bij zijn achternaam?
Ik vind dat niet meer dan normaalquote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:13 schreef Claudia_x het volgende:
Is het heel erg dat ik zelfs nagedacht heb over de initialen die mooi zouden staan bij zijn achternaam?
neuh hoor hebben wij ook gedaanquote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:13 schreef Claudia_x het volgende:
Nee hoor, je bent niet de enigequote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:13 schreef Claudia_x het volgende:
quote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:18 schreef huuphuup het volgende:
[..]
neuh hoor hebben wij ook gedaan![]()
en over uitspraak, ik zou het voor dé naam idd niet laten. Hebben wij ook niet gedaan met Amélie. Maar ik moet wel zeggen dat het wel stoort dat mn schoonmoeder nog steeds ammuhlie zegt en mijn moeder nog steeds amuhlie. Alsof de een ammehoela wil zeggen en de ander ameland
quote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee hoor, je bent niet de enige
Als je Schippers heet dan neem ik aan dat je je kind niet Anna Isabella Dominique noemt![]()
Of Harmen Izaak Verhagen....
Ik zou Amélie echt niet anders uit kunnen spreken dan zeg maar op z´n Frans. Maar wat irritant dat het zo hardnekking fout gaat!quote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:18 schreef huuphuup het volgende:
[..]
en over uitspraak, ik zou het voor dé naam idd niet laten. Hebben wij ook niet gedaan met Amélie. Maar ik moet wel zeggen dat het wel stoort dat mn schoonmoeder nog steeds ammuhlie zegt en mijn moeder nog steeds amuhlie. Alsof de een ammehoela wil zeggen en de ander ameland
Tja, zo heet ons neefje Harm. In mijn optiek moet je dan ook echt Harm zeggen, dus een korte klank. 't Kind wordt steevast door iederen (inclusief ouders) Harrum genoemd als het iets doet wat niet mag. Alleen in gewone zinnen wordt de naam kort gebruikt. Blijkbaar is zo'n korte naam dus erg onhandigquote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:24 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Ik zou Amélie echt niet anders uit kunnen spreken dan zeg maar op z´n Frans. Maar wat irritant dat het zo hardnekking fout gaat!
Ik zou met namen wel enigszins op de uitspraak letten, dat het te doen is in het land waar je woont. Ik vind bijvoorbeeld Veslemøy (weslemeuj... vond het eerst ook heel raar maar nu heel mooi)ook een mooie naam maar dat zal nooit goed gaan in NL. Laat maar dan
Maar ik ga niet zo ver dat ik de naam zelfs spraakgebrek-proof ga maken, er zullen altijd mensen zijn die een naam gewoon hun strot niet uit krijgen. Dat is dan meer hun ding dan het mijne, denk ik dan
![]()
De buurvrouw lukte het zelfs om Lars als Larrus uit te spreken
No harm done in mijn optiek.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:35 schreef trui het volgende:
je kunt je ook afvragen of het heel erg is, dat men harrum zegt.
Haha, mijn ma zegt ook nog regelmatig "Ellodi".quote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:18 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Dat is een doodnormaal taalkundig fenomeen. Er wordt een epenthetische klinker (de sjwa) tussen 'r' en 'm' ingevoegd om de uitspraak te vergemakkelijken. Jij denkt misschien dat je dat niet doet, maar als we je spraak een dagje zouden opnemen zou je nog wel eens versteld kunnen staan.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:31 schreef Troel het volgende:
[..]
Tja, zo heet ons neefje Harm. In mijn optiek moet je dan ook echt Harm zeggen, dus een korte klank. 't Kind wordt steevast door iederen (inclusief ouders) Harrum genoemd als het iets doet wat niet mag. Alleen in gewone zinnen wordt de naam kort gebruikt. Blijkbaar is zo'n korte naam dus erg onhandig
quote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is een doodnormaal taalkundig fenomeen. Er wordt een epenthetische klinker (de sjwa) tussen 'r' en 'm' ingevoegd om de uitspraak te vergemakkelijken. Jij denkt misschien dat je dat niet doet, maar als we je spraak een dagje zouden opnemen zou je nog wel eens versteld kunnen staan.
Sorry, ik had hier overheen gelezen.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:58 schreef huuphuup het volgende:
(hetgeen mij stoort is niet zozeer de -uh- trouwens, dat doen we zelf ook wel eens. Het is meer dat de klemtoon heel anders gelegd wordt dan hoe wij hem zeggen. Zowel moeder als schoonmoeder leggen de klemtoon op de -a- waarbij schoonmoeder een korte a zegt en mijn moeder een lange a.)
nee neequote:Op vrijdag 5 maart 2010 11:02 schreef Claudia_x het volgende:
Ik denk dat ik ook geneigd ben Am@lie te zeggen omdat ik nogal snel praat. Bovendien is de 'é' echt wel lastig als je erover nadenkt. Ik moet er moeite voor doen om die 'e' lang te maken. Niet zo hard zijn voor je familie?
Je kunt de @ (de sjwa) natuurlijk ook heel dik en boers uitspraken. Dat zou ik vanzelfsprekend NOOIT doen, haha. Zo vind ik de dikke 'l' () die in Amsterdam veel gebruikt wordt ook erg lelijk.
ja zelfde naam nogquote:Op vrijdag 5 maart 2010 11:03 schreef oh-oh het volgende:
Huup, nog steeds die mooie jongensnaam die je voor Amélie al had?
![]()
Oh, ik heb t vast al es gemeld hier, maar ik moet nu wel echt weer denken aan een collega hier, man is 70 en heeft een kleinzoon en vertelt altijd over "het jongetje"...
Tot ik dus es vroeg of dat kind geen naam had of zo.
Ooooooh jawel, maar das een moeilijke naam hoor!
Hoe heet ie dan???
Sjorsj!
Ikke: Sjors???
Nee nee Sjorsj net als Bush!
Echt, das ook vrij kansloos hier zo een naam he![]()
Hij noemt het kind ook gewoon in de omgang jongetje
Of nietquote:Op vrijdag 5 maart 2010 10:59 schreef Saffier het volgende:
@ de buurvrouw... als het echt dé naam is dan maakt het me idd niet uit hoe 1 persoon in het specifiek het uitspreekt, wordt vanzelf gecorrigeerd door het kind ja. Maar als het 'een van de namen op het lijstje' is dan is dat wel een wegstreepoptie zeg maar.
Maar goed, eerst mijn man maar eens overuigen van mijn top 3 jongensnamen
En dan door voor de meisjesnamen![]()
Ik noem Ivan ook vaak jongetje, bijvoorbeeld als hij wakker wordt: Hé jongetje!quote:Op vrijdag 5 maart 2010 11:03 schreef oh-oh het volgende:
Huup, nog steeds die mooie jongensnaam die je voor Amélie al had?
![]()
Oh, ik heb t vast al es gemeld hier, maar ik moet nu wel echt weer denken aan een collega hier, man is 70 en heeft een kleinzoon en vertelt altijd over "het jongetje"...
Tot ik dus es vroeg of dat kind geen naam had of zo.
Ooooooh jawel, maar das een moeilijke naam hoor!
Hoe heet ie dan???
Sjorsj!
Ikke: Sjors???
Nee nee Sjorsj net als Bush!
Echt, das ook vrij kansloos hier zo een naam he![]()
Hij noemt het kind ook gewoon in de omgang jongetje
Ik vond die naam wel heeeeeeel mooiquote:
Ik vind jullie wel hard voor andere mensen, hoor! Mijn oude buurman heette Michael en dat werd, zeg maar, uitgesproken als Michael Jackson. Omdat hij een hoge sociaal-economische status had bleef ik er in m'n hoofd maar Michaël van maken en moest ik mezelf corrigeren vooraleer ik hem bij zijn naam noemde. Pffft, tegen die tijd durfde ik al niet eens meer.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 11:06 schreef Estrys het volgende:
[..]
Of nietHet kan knap vervelend zijn, zeker wanneer mensen het verkeerd uitspreken. Mijn man heet dus Michaël. En als je dat snel uitspreekt dan klinkt het vaak als Michel. En als mensen het van een blaadje lezen zeggen ze dus altijd Maikel. Hij is maar opgehouden met verbeteren want ze spreken het echt nooit goed uit. Mijn oma noemt hem ook altijd Michel. Terwijl ze het weet.
Een oom van mijn man sprak mijn naam ook altijd verkeerd uit en toen heb ik het op een gegeven moment ook opgegeven. Maar toen kwam hij er later achter dat hij mijn naam verkeerd had en dat was ook een lullig moment.
hahaquote:Op vrijdag 5 maart 2010 11:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind jullie wel hard voor andere mensen, hoor! Mijn oude buurman heette Michael en dat werd, zeg maar, uitgesproken als Michael Jackson. Omdat hij een hoge sociaal-economische status had bleef ik er in m'n hoofd maar Michaël van maken en moest ik mezelf corrigeren vooraleer ik hem bij zijn naam noemde. Pffft, tegen die tijd durfde ik al niet eens meer.
Oh, wij zaten van de week de verkiezingslijsten door te nemen hier!quote:Op vrijdag 5 maart 2010 11:11 schreef huuphuup het volgende:
[..]
haha
dat vind ik dus echt een supergrappig fenomeen hè. Dat je namen kunt associeren met een bepaalde status.
de gynaecologe die mijn bevalling begeleidde heette Romy. Dat vind ik dus ook niet echt een naam voor iemand die zo jong al een studie medicijnen met goed gevolg heeft afgerond.
Gek is dat hoe je hoofd toch linkjes en associaties maakt op die manier.
Dat kan dan weer een voordeel zijn bij een aparte naam, mijn naam wordt iig nooit verkeerd uitgesproken.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 11:06 schreef Estrys het volgende:
[..]
Of nietHet kan knap vervelend zijn, zeker wanneer mensen het verkeerd uitspreken. Mijn man heet dus Michaël. En als je dat snel uitspreekt dan klinkt het vaak als Michel. En als mensen het van een blaadje lezen zeggen ze dus altijd Maikel. Hij is maar opgehouden met verbeteren want ze spreken het echt nooit goed uit. Mijn oma noemt hem ook altijd Michel. Terwijl ze het weet.
Een oom van mijn man sprak mijn naam ook altijd verkeerd uit en toen heb ik het op een gegeven moment ook opgegeven. Maar toen kwam hij er later achter dat hij mijn naam verkeerd had en dat was ook een lullig moment.
Claudia kan echt alle kanten op vind ik, van heeeeeeel chique tot echt pauper, dus daar heb ik geen beeld bijquote:Op vrijdag 5 maart 2010 11:13 schreef Claudia_x het volgende:
Ach, ik vind Claudia ook een paupernaam.
quote:Op vrijdag 5 maart 2010 11:14 schreef Minette het volgende:
[..]
Dat kan dan weer een voordeel zijn bij een aparte naam, mijn naam wordt iig nooit verkeerd uitgesproken.
Ik moet hem vaak spellen, en mensen vergeten nog wel eens of het nou Minette of Minouche was, maar behalve dat is iig altijd voor iedereen duidelijk hoe het uitgesproken wordt.
Hoewel ik zelf nog wel wil varieren met uitspreken tussen Minet en Minette, maar dat ligt eraan of ik me alleen met mijn voornaam of met mijn voornaam en achternaam voorstel, in het laatste geval is Minette mooier.
Ik denk het welquote:Op vrijdag 5 maart 2010 11:15 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
ben jij wie ik denk dat je bent?!
Hoezo zijn wij hard? Omdat we het niet verbeteren? Het is gewoon heel vervelend andere mensen te moeten verbeteren. En dan niet 1 keer nee, vijf keer in een half uur want mensen zeggen het wel consequent verkeerd. Dan denk je op een gegeven moment never mind, michael, michel what ever, zeg maar Janquote:Op vrijdag 5 maart 2010 11:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind jullie wel hard voor andere mensen, hoor! Mijn oude buurman heette Michael en dat werd, zeg maar, uitgesproken als Michael Jackson. Omdat hij een hoge sociaal-economische status had bleef ik er in m'n hoofd maar Michaël van maken en moest ik mezelf corrigeren vooraleer ik hem bij zijn naam noemde. Pffft, tegen die tijd durfde ik al niet eens meer.
Ligt eraan hoe je het uitspreekt.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 11:13 schreef Claudia_x het volgende:
Ach, ik vind Claudia ook een paupernaam.
mijn vriend noemt mij Mar-lame als ik in een flauwe grapjes bui benquote:Op vrijdag 5 maart 2010 11:23 schreef Estrys het volgende:
pas noemde iemand Seb: Sip![]()
Tja, je kan alles verkeerd uitspreken natuurlijk.
quote:Op vrijdag 5 maart 2010 11:43 schreef huuphuup het volgende:
[..]
mijn vriend noemt mij Mar-lame als ik in een flauwe grapjes bui ben![]()
Wanneer is het dan wel pauper en wanneer niet?quote:Op vrijdag 5 maart 2010 11:39 schreef charmed_angel het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe je het uitspreekt.
hahahaquote:Op vrijdag 5 maart 2010 11:45 schreef She-Wolf het volgende:
[..]
![]()
Zo noemt mijn lief mij wel eens Zeurley...
Het is trouwens wetenschappelijk onderzocht en namen en sociale status zijn heel vaak wel met elkaar verbonden. Zo gek vind ik dat dus niet. Is ook de ervaring op mijn werk.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 11:11 schreef huuphuup het volgende:
[..]
haha
dat vind ik dus echt een supergrappig fenomeen hè. Dat je namen kunt associeren met een bepaalde status.
de gynaecologe die mijn bevalling begeleidde heette Romy. Dat vind ik dus ook niet echt een naam voor iemand die zo jong al een studie medicijnen met goed gevolg heeft afgerond.
Gek is dat hoe je hoofd toch linkjes en associaties maakt op die manier.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |