Jaja, ik heb al een TR geplaatst.quote:
Speciaal voor de vrouwen. Dat ze de tel niet kwijt raken.quote:
Je bent iig de eerste.quote:Op woensdag 6 januari 2010 22:40 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Jaja, ik heb al een TR geplaatst.
Copy-paste heeft niet altijd het gewenst effect als je niet oplet.
quote:Op woensdag 6 januari 2010 22:41 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Speciaal voor de vrouwen. Dat ze de tel niet kwijt raken.
Ja, overig inkomen in natura.quote:Op woensdag 6 januari 2010 22:59 schreef Maharbal het volgende:
Ik heb dit jaar een paar keer een biertje gekregen van een paar vrienden van mij. Is dit voor mij nu ook inkomen?
tvp
Oh natura, dan weet ik nog wel wat.quote:
Nee, het is niet aftrekbaar.quote:Op woensdag 6 januari 2010 23:03 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Oh natura, dan weet ik nog wel wat.(flauw
)
Oh kut, da's wel lullig.quote:
En als ik in 2010 ook nog krijg? Cumuleert het dan? In dat geval moet ik misschien een spaarpotje maken om de positieve aanslag te kunnen betalen.quote:Op woensdag 6 januari 2010 23:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, overig inkomen in natura.
Maar dat hoef je pas in de aangifte van 2010 op te geven.
quote:Op woensdag 6 januari 2010 23:09 schreef Maharbal het volgende:
[..]
En als ik in 2010 ook nog krijg? Cumuleert het dan? In dat geval moet ik misschien een spaarpotje maken om de positieve aanslag te kunnen betalen.
quote:Op woensdag 6 januari 2010 22:59 schreef Maharbal het volgende:
Ik heb dit jaar een paar keer een biertje gekregen van een paar vrienden van mij. Is dit voor mij nu ook inkomen?
Op naar de volgende vraag.quote:Genoeg spam.
Dat kan natuurlijk niet zomaar gezegd worden zonder cijfers te hebben. Je hebt in principe recht op een teruggaaf als je meer belasting hebt betaald dan je had moeten doen (baas te veel ingehouden, jij hebt nog andere aftrekposten die er nog af moeten etc.). Wat wel gezegd kan worden over dat fiscale partnerschap is dat je onder omstandigheden zodanig kan schuiven met inkomen (bijvoorbeeld naar jouw vriendin) dat zij optimaal gebruik kan maken van al haar kortingen.quote:Op donderdag 7 januari 2010 10:19 schreef Reneuh het volgende:
Ik woon sinds begin 2009 samen met mijn vriendin. ALs het goed is kan ik haar dan opgeven als fiscale partner. Zij heeft nu nog een laag inkomen (studie/bijbaan), terwijl ik wel de volledige bedragen aan belasting betaal. Als het goed komen we dan in aanmerking voor een teruggaaf right?
Ja, vandaar dat ik daar verder geen antwoord op kon geven, want je hebt niks gezegd over de hoogte van de inkomsten. Enfin, succesquote:Op donderdag 7 januari 2010 11:11 schreef Reneuh het volgende:
Ik heb eigenlijk hier naar gekeken: http://www.belastingdiens(...)gen-01.html#P27_1830
Ik zal inderdaad samen de cijfers eens gaan invullen
Nee.quote:Op donderdag 7 januari 2010 11:42 schreef berto125 het volgende:
Ik heb heel 2009 een nullening gehad bij de ib groep, behalve 1 maand een x bedrag geleend. Telt dit als ontvangen studiefinanciering? Lijkt me niet toch?
Klopt. (Gokje: was geen baan voor het hele jaar?)quote:Op donderdag 7 januari 2010 16:39 schreef fokvragen het volgende:
Op mijn laatste loonstrookje van 2009 staat bij cumulatieven:
Arbeidskorting: 1002
Loonheffing: 5710
Fiscaalloon: 21.593
Loon in geld: 19.855
Nettoloon: 11.454
Nu zegt dat programma van de Belastingdienst dat ik 1672 euro terug krijg? Klopt dat wel zoveel?
Heb het dik gedrukte ingevuld.
LH-loon (als fiscaal loon) en natuurlijk de loonheffing en arbeidskorting.quote:Nog een vraag:
Bij mijn andere baantje staat onder cumulatieven:
Loon in geld
LH-Loon
Loon in natura (is 0.00)
Welke moet ik gebruiken voor de aangifte?
Omdat ze rekening houden met dat je het hele jaar werkt en over de 'drempel' heen zal komen wordt er op dat percentage wordt ingehouden.quote:Op donderdag 7 januari 2010 18:35 schreef fokvragen het volgende:
Oke dankje! Ja was baan tot en met september 2009
je krijgt als laatste pagina een overzicht te zien... Daarbij staat ook.. Door u te ontvangen/betalen.quote:Op donderdag 7 januari 2010 23:31 schreef Christiaan het volgende:
Hoi,
Ik wil een TJ-formulier invullen. Ik heb dat hele digitale aangifteprogramma ingevuld, maar kan nergens vinden hoeveel ik nou ga terugkrijgen?
Had het verkeerd gepost: heb het verbeterd nu, zie mijn editquote:Op donderdag 7 januari 2010 23:33 schreef Nizno het volgende:
[..]
je krijgt als laatste pagina een overzicht te zien... Daarbij staat ook.. Door u te ontvangen/betalen.
Zit nu niet op windows dus kan geen printscreen voor je maken...
oke.. nieuwe reactiequote:Op donderdag 7 januari 2010 23:34 schreef Christiaan het volgende:
[..]
Had het verkeerd gepost: heb het verbeterd nu, zie mijn edit
nee sorry, ik heb geen glazen bol..........quote:Op donderdag 7 januari 2010 23:31 schreef Christiaan het volgende:
Hoi,
Ik wil een TJ-formulier invullen. Ik heb dat hele digitale aangifteprogramma ingevuld, maar nu zie ik dat ik box 1 105 euro belasting moet betalen? Dat hoefde vorig jaar niet. Weet iemand hoe dat kan?
Zoals Nizno zegt: zonder gegevens kunnen we daar niks over zeggen.quote:Op donderdag 7 januari 2010 23:31 schreef Christiaan het volgende:
Hoi,
Ik wil een TJ-formulier invullen. Ik heb dat hele digitale aangifteprogramma ingevuld, maar nu zie ik dat ik box 1 105 euro belasting moet betalen? Dat hoefde vorig jaar niet. Weet iemand hoe dat kan?
Euh, wat wil je nog meer weten. Heb er ook niet veel verstand van dus laat het me wetenquote:Op vrijdag 8 januari 2010 10:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zoals Nizno zegt: zonder gegevens kunnen we daar niks over zeggen.
Gegevens van de JOG zijn om mee te beginnen wel handig. We weten toch niet wat je hebt ingevuld. Dus kunnen we ook niet beoordelen of het klopt wat je hebt ingevuld en/of wat het resultaat is.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:14 schreef Christiaan het volgende:
[..]
Euh, wat wil je nog meer weten.
Nee.quote:Heb er ook niet veel verstand van dus laat het me weten. Ik ben dit jaar achttien geworden, kan dat er iets mee te maken hebben?
Wie rekent wat voor studiekosten?quote:Ook vraag ik me af hoe het precies met studiekosten zit. Zij rekenen automatisch die 700 nog wat euro daarvoor?
Daarvoor heb je de rekenhulp in het onderdeel studiekosten.quote:Maar ik heb wel meer moeten betalen. Stufi, boeken etc.
Huurtoeslag kun je aanvragen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet.quote:Ook huur ik een kamer maar krijg geen huurtoeslag, kan ik daar niet iets mee regelen?
Ik ga het straks betalen dus zal voor volgend jaar gelden.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:14 schreef ManAtWork het volgende:
In welk jaar heb je het betaald? In dat jaar is het aftrekbaar.
heb je zoveel zelf moeten betalen? heeft de zorgverzekering niks vergoed?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:27 schreef dujour het volgende:
[..]
Ik ga het straks betalen dus zal voor volgend jaar gelden.
Nog een vraagje, als je 1800 euro aftrekbare zorgkosten hebt en met het loon alleen kom je op 0 euro te betalen uit. klopt het dan dat je met de aftrekpost ongeveer 500 euro terugkrijgt? waarschijnlijk zal dit aan mijn loon liggen, hoe kun je dit het beste berekenen.
Eerst zorgtoeslag aanvragen gaat heel makkelijk via zo'n programma. http://www.toeslagen.nl/download/particulier/zorgtoeslag2010.htmlquote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:54 schreef AnneX het volgende:
Voorheen kwamen wij niet in aanmerking voor zorgtoeslag.
Nu zijn de inkomens gewijzigd - minder geworden - en wij doen sowieso aangifte IB via een belastingcons.
Vergeten te vragen en het is nu weekend.
"Moet" je zorgtoeslag aanvragen ? of wordt dat verrekend met de IB aangifte?
dank.
Dankje voor de antwoorden. Ik weet niet hoe ik de gegevens van het invulprogramma hier kan plakken/kopiëren. Met "die 700 euro" was ik een beetje onduidelijk. Ik bedoel daarmee dat ik HBO/WO selecteer bij de rekenhulp en daar september t/m december kies. Daaruit krijg ik dat het normbedrag 757 euro is. Ik heb aan collegegeld en studieboeken echter meer dan dat uitgegeven, deze kosten zijn echter niet hoger dan tweemaal het normbedrag.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:18 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Gegevens van de JOG zijn om mee te beginnen wel handig. We weten toch niet wat je hebt ingevuld. Dus kunnen we ook niet beoordelen of het klopt wat je hebt ingevuld en/of wat het resultaat is.
[..]
Nee.
[..]
Wie rekent wat voor studiekosten?
[..]
Daarvoor heb je de rekenhulp in het onderdeel studiekosten.
[..]
Huurtoeslag kun je aanvragen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Kijk hiervoor op de site van www.toeslagen.nl
Je krijgt toch ook studiefinanciering?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:03 schreef Christiaan het volgende:
[..]
Dankje voor de antwoorden. Ik weet niet hoe ik de gegevens van het invulprogramma hier kan plakken/kopiëren. Met "die 700 euro" was ik een beetje onduidelijk. Ik bedoel daarmee dat ik HBO/WO selecteer bij de rekenhulp en daar september t/m december kies. Daaruit krijg ik dat het normbedrag 757 euro is. Ik heb aan collegegeld en studieboeken echter meer dan dat uitgegeven, deze kosten zijn echter niet hoger dan tweemaal het normbedrag.
En nog een andere vraag: ik heb nu huurtoeslag aangevraagd, dacht dat ik daar niet voor in aanmerking kwam. Dat blijkt dus wel zo te zijn. Kan ik die nog met terugwerkende kracht aanvragen voor de maanden september tot en met december 2009?
Het indienen van je aangifte inkomstenbelasting is voldoende.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:49 schreef Ori het volgende:
Ik heb eind december 2009 zorgtoeslag aangevraagd per 2009. Ik had toen m'n laatste loonstrook 2009 nog niet binnen en heb dus een schatting gemaakt. Nu heb ik wel die laatste strook en blijkt het totale jaarinkomen wat hoger te liggen dan geschat. Ik verwacht niet dat het gewijzigde bedrag invloed heeft op de toekenning van de zorgtoeslag, maar die wijziging moet ik natuurlijk doorgeven. Volstaat het invullen van aangifte inkomstenbelasting 2009 daarvoor of moet ik ook nog apart het programma voor aanvraag zorgtoeslag 2009 opnieuw doorlopen?
Aangezien de kosten niet meer dan 2x het normbedrag is, hoef je de werkelijke kosten dus ook niet in te vullen. (Je hebt dus al een voordeel omdat er uitgegaan wordt van hogere kosten dan je werkelijk hebt gehad.) Je moet alleen de ontvangen stufi nog invullen om te kijken of er een aftrekbaar bedrag over blijft.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:03 schreef Christiaan het volgende:
[..]
Dankje voor de antwoorden. Ik weet niet hoe ik de gegevens van het invulprogramma hier kan plakken/kopiëren. Met "die 700 euro" was ik een beetje onduidelijk. Ik bedoel daarmee dat ik HBO/WO selecteer bij de rekenhulp en daar september t/m december kies. Daaruit krijg ik dat het normbedrag 757 euro is. Ik heb aan collegegeld en studieboeken echter meer dan dat uitgegeven, deze kosten zijn echter niet hoger dan tweemaal het normbedrag.
Ja. Snel even het programma van www.toeslagen.nl downloaden en invullen. Dat kan nog tot 1 april 2010.quote:En nog een andere vraag: ik heb nu huurtoeslag aangevraagd, dacht dat ik daar niet voor in aanmerking kwam. Dat blijkt dus wel zo te zijn. Kan ik die nog met terugwerkende kracht aanvragen voor de maanden september tot en met december 2009?
Die moet ie dus ook nog invullen om uit te rekenen of er iets blijft om in mindering te brengen op zijn inkomen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:07 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Je krijgt toch ook studiefinanciering?
Dat klopt, al ging het hem om de huurtoeslag. (Waarvoor dan wel hetzelfde geldt.)quote:En zorgtoeslag 2009 kan je tot 1 april 2010 aanvragen.
Foutje.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Die moet ie dus ook nog invullen om uit te rekenen of er iets blijft om in mindering te brengen op zijn inkomen.
[..]
Dat klopt, al ging het hem om de huurtoeslag. (Waarvoor dan wel hetzelfde geldt.)
Bedankt, moet ik dat gewoon in het programma van 2010 doen dan? Want die van 2009 vind ik niet.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Aangezien de kosten niet meer dan 2x het normbedrag is, hoef je de werkelijke kosten dus ook niet in te vullen. (Je hebt dus al een voordeel omdat er uitgegaan wordt van hogere kosten dan je werkelijk hebt gehad.) Je moet alleen de ontvangen stufi nog invullen om te kijken of er een aftrekbaar bedrag over blijft.
[..]
Ja. Snel even het programma van www.toeslagen.nl downloaden en invullen. Dat kan nog tot 1 april 2010.
(Voor de volledigheid: uitzonderingen daargelaten.)
Staat er toch echt wel: http://toeslagen.nl/particulier/huurtoeslag2009/quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:35 schreef Christiaan het volgende:
[..]
Bedankt, moet ik dat gewoon in het programma van 2010 doen dan? Want die van 2009 vind ik niet.
Ha, je was mijn edit zelfs voor. Dankjewelquote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Staat er toch echt wel: http://toeslagen.nl/particulier/huurtoeslag2009/
Je hoeft toch ook geen belasting te betalen? Je krijgt toch terug?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:35 schreef Christiaan het volgende:
Over belasting: dat vind ik toch gek, want ik dacht al via mijn werkgever altijd belasting te hebben betaald. En nu aan het eind van het jaar nog eens, maar dat is normaal dus?
Jawel, ik moet 2,35 procent betalen over mijn inkomen in 2009. Dat is 105 euro. En dat snap ik juist niet.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je hoeft toch ook geen belasting te betalen? Je krijgt toch terug?
En je krijgt terug omdat je posten op mag voeren waar je werkgever geen weet van heeft/kan hebben. Vandaar dat je aangifte moet doen.
Je oude werkgever is verplicht om een jaaropgave te sturen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:43 schreef DoimeN het volgende:
Ik ben bij mijn vorige baas met ruzie weggegaan hence hij gaat me geen jaaropgave sturen. Kan ik wel gewoon aangifte doen door met mijn loonstroken aan de gang te gaan?
Ten eerste: ruzie of geen ruzie, hij is verplicht je een jaaropgave te verstrekken.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:43 schreef DoimeN het volgende:
Ik ben bij mijn vorige baas met ruzie weggegaan hence hij gaat me geen jaaropgave sturen. Kan ik wel gewoon aangifte doen door met mijn loonstroken aan de gang te gaan?
Ik verwijs even naar één van mijn vorige posts. Ik snap het namelijk ook niet.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:44 schreef Christiaan het volgende:
[..]
Jawel, ik moet 2,35 procent betalen over mijn inkomen in 2009. Dat is 105 euro. En dat snap ik juist niet.
Zorgtoeslag, wc's en deuren die wel of niet op slot kunnen hebben niks met elkaar te maken.quote:Ik zit nu trouwens even de zorgtoeslag door te lezen en weet niet precies wat hier nu wel en niet onder valt. Ik heb een eigen kamer die op slot kan van binnen en buiten. Deze zit echter wel in een huis. Ik heb een eigen keuken, en ik heb een eigen wc. Beide wc's zitten in datzelfde huis. Er kunnen dus ook andere mensen gebruik van maken. Toch staat er dat je op kamers er meestal geen recht op hebt. Waar zit dan precies het verschil, dat mijn deur op slot kan?
Ja.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:49 schreef DoimeN het volgende:
Top jongens bedankt. En in maart je gegevens downloaden spreekt voor zich met digiD op de belastingdienstsite?
dank je , Eppiequote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:56 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Eerst zorgtoeslag aanvragen gaat heel makkelijk via zo'n programma. http://www.toeslagen.nl/download/particulier/zorgtoeslag2010.html
Zorgtoelsag wordt nooit verrekend met IB aangifte.
Ik nam aan dat je zorgtoeslag 2010 wil aanvragen. Wil je 2009 aanvragen, dan moet je een ander programma gebruiken.quote:
Hahaha, ik heb fout zitten typen. Ik bedoelde uiteraard huurtoeslag. Wat is de JOG? Het programma? Hier de gegevens:quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:49 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik verwijs even naar één van mijn vorige posts. Ik snap het namelijk ook niet.
[..]
Zorgtoeslag, wc's en deuren die wel of niet op slot kunnen hebben niks met elkaar te maken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
JOG=Jaaropgave.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:06 schreef Christiaan het volgende:
[..]
Hahaha, ik heb fout zitten typen. Ik bedoelde uiteraard huurtoeslag. Wat is de JOG? Het programma? En hoe zet ik die gegevens hier neer?
Dat zie ik. Maar bij box 1 staat 105 euro. Maar dat wordt weer verekend met die premies of zo en dus hoef ik niks bij te betalen en krijg ik het alleen terug? Wel raar dat bovenaan dan staat wat je moet betalen en daaronder pas waaruit het is opgebouwd.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:11 schreef ManAtWork het volgende:
Er staat toch echt dat je ¤ 385,- terug krijgt.
Dat er eerst berekend wordt hoeveel belasting/PVV je moet betalen maar er daarna rekening wordt gehouden met de heffingskortingen, is normaal.
Per saldo krijg je de ingehouden loonheffing in ieder geval terug. Dus ik zie niks vreemds staan.
Box I behelst al je inkomen uit werk en woning. Aangezien jij in loondienst bent moet je dus box 1 belasting betalen over je inkomen (uit werk). Maar je baas betaalt al elke maand loonbelasting voor jou, en dat gaat dus automatisch van je loon af (bruto/netto etc.). Omdat je dus al loonbelasting hebt betaald is het niet de bedoeling dat je dit nog één keer in box 1 doet. Men gaat dus de al door jou betaalde loonbelasting (elke maand door je baas van je loon ingehouden) verrekenen met het door jou te betalen bedrag uit box 1 (inkomen uit werk en woning). Vandaar dat men de loonbelasting ook wel een voorheffing op de inkomstenbelasting noemt.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:55 schreef Christiaan het volgende:
[..]
Dat zie ik. Maar bij box 1 staat 105 euro. Maar dat wordt weer verekend met die premies of zo en dus hoef ik niks bij te betalen en krijg ik het alleen terug? Wel raar dat bovenaan dan staat wat je moet betalen en daaronder pas waaruit het is opgebouwd.
Ah ja dankje. Over die kortingen: ik heb inderdaad nog 1400 euro aftrekposten overquote:Op zaterdag 9 januari 2010 19:12 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Box I behelst al je inkomen uit werk en woning. Aangezien jij in loondienst bent moet je dus box 1 belasting betalen over je inkomen (uit werk). Maar je baas betaalt al elke maand loonbelasting voor jou, en dat gaat dus automatisch van je loon af (bruto/netto etc.). Omdat je dus al loonbelasting hebt betaald is het niet de bedoeling dat je dit nog één keer in box 1 doet. Men gaat dus de al door jou betaalde loonbelasting (elke maand door je baas van je loon ingehouden) verrekenen met het door jou te betalen bedrag uit box 1 (inkomen uit werk en woning). Vandaar dat men de loonbelasting ook wel een voorheffing op de inkomstenbelasting noemt.
Hopelijk is het wat duidelijker.
Uiteraard heb je nog recht op allemaal kortingen etc. en die worden gewoon voor je (in het programma) verwerkt. In jouw geval kun je niet alle kortingen volledig benutten omdat je niet genoeg hebt verdiend.
yippie, kan dat alsnog? en dan heb je ook een link daarvan?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:36 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Ik nam aan dat je zorgtoeslag 2010 wil aanvragen. Wil je 2009 aanvragen, dan moet je een ander programma gebruiken.
Hier staan ie tussen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:33 schreef AnneX het volgende:
[..]
yippie, kan dat alsnog? en dan heb je ook een link daarvan?
of ga ik zelf zoeken? morgen dan eens rekenen.
Aangifte IB 2009 is net de deur uit !
Ja, als je uitstel had, kun je het nog aanvragen voor 2008.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 23:20 schreef AnneX het volgende:
MAW, zelluf gevonden ook nog.
en ze had de IB aangifte(2008) bij de hand en de DigiD en zojuist aangevraagd voor 2009.
En als ik alsmaar uitstel had voor aangifte 2008 - afgelopen dec. 2009- begrijp ik het goed dat ik dan óók 2008 kan vragen.
Had ie inderdaad wel mogen controleren. Zelf kijk ik altijd even of iemand nog in aanmerking komt voor een toeslag en zorg dat het alsnog aangevraagd wordt.quote:domme belastingmeneer had mij voor dat geld ook wel even mogen herinneren/waarschuwen...
Nee, de toeslag wordt uitbetaald op jouw naam en je partner staat nu al geregistreerd. Dubbel aanvragen hoeft (kan) dus niet.quote:Verder: dan heb ik het op mijn naam aangevraagd met echtgenoot als toeslagpartner.
Vraag: hoef ik het niet te herhalen op zijn naam? met mij als toeslagpartner?
Als je éénmaal in het systeem zit, zou je voor 2010 ook automatisch een voorlopige toeslag moeten ontvangen. Maar aangezien het voor 2008 en 2009 nog niet is verwerkt, zou ik het zekere voor het onzekere nemen en 2010 ook nog aanvragen. Anders loop je kans dat je het pas in de loop van het jaar gaat ontvangen.quote:Nou neem ik aan, dat het dan automatisch vervolgd wordt voor 2010... tóch?!
of ook maar even aanvragen?
Het kan inderdaad aardig oplopen.quote:* begint het wel leuk te vinden kijkend naar de (totaal) bedragen.
Electronisch worden berekeningen vaak al voor je gedaan (denk aan studiekosten etc. waarbij je niet zelf meer echt hoeft te rekenen).quote:Op zondag 10 januari 2010 14:47 schreef PiRANiA het volgende:
Net ook ingevuld. Ik krijg een aardig bedrag terug.
Ik heb mijn aangifte op papier ingevuld. Wat zijn de voordelen van elektronisch invullen?
En zouden jullie wachten tot net voor 1 april? Of meteen opsturen? Ik krijg bij de BD meer rente dan op mijn bank volgens mij.
De heffingsrente voor 2009 wordt nog berekend vanaf 1 juli 2009.quote:Op zondag 10 januari 2010 14:50 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Electronisch worden berekeningen vaak al voor je gedaan (denk aan studiekosten etc. waarbij je niet zelf meer echt hoeft te rekenen).
Verder maakt het niks uit m.b.t heffingsrente, omdat deze pas wordt gerekend vanaf 1 april totdat je de beschikking krijgt waarin staat dat je recht hebt op een teruggaaf.
In principe maakt het niet heel veel uit, omdat je tot 1 april gewoon correcties kunt opsturen.
Juist ja, mijn fout. Ik had niet aan de zakelijke heffingsrente moeten denken.quote:Op zondag 10 januari 2010 14:53 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De heffingsrente voor 2009 wordt nog berekend vanaf 1 juli 2009.
Vanaf de aangifte 2010 loopt de heffingsrente vanaf 1 januari 2011.
De heffingsrente wordt berekend tot het moment dat je de aanslag IB krijgt, en niet je aangifte doet.quote:Op zondag 10 januari 2010 14:58 schreef PiRANiA het volgende:
Okay.
Ik denk dat ik hem gewoon maar opstuur. Het gaat om ongeveer 1k. Het verschil in rente is minder dan een procent, gaat om minder dan een tientje over die paar maanden
Kortgezegd komt het er op neer dat je slechts de rente op leningen kunt aftrekken die in dit geval zijn aangegaan ter verbetering van de woning. Aangezien je ¤10.000 zelf hebt betaald heb je daar geen lening voor moeten afsluiten, en is er geen rente aftrekbaar.quote:Op zondag 10 januari 2010 16:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
vraag over eigen huis . Ik heb vorig jaar een huis gekocht en om het hypotheekbedrag mooi af te ronden ongeveer 1k erbij genomen. Ik heb zelf 10k in het huis gestoken vorig jaar. Ik had dit spaargeld over vandaar.
Nu wordt er gevraagd in het programma of je extra hypotheek hebt genomen voor verbouwingn. Dat is dus ja, namelijk die 1k.
De volgende vraag is: voor hoeveel heb je verbouwd: Dat is dus een vraag die niet komt als je zegt dat je niet een extra hypotheek hebt genomen. Moet ik dan 1k invullen of 11k als verbouwingskosten?
Iedereen heeft tot 1 april de tijd om aangifte te doen. Pas vanaf dan kan de verwerking eigenlijk beginnen. Normaal gesproken komt het (hier in ieder geval) ergens in juni binnen.quote:Op zondag 10 januari 2010 16:12 schreef Ori het volgende:
Ik heb de aangifte al helemaal ingevuld en volgens het programma krijg ik geld terug.
Verwerkt de belastingdienst dat nog met 'wie het eerst komt' systeem, of wordt alles pas veel later echt verwerkt en heb ik dat geld voorlopig dus nog niet?
dat snap ik. Dat was mijn vraag ook niet.quote:Op zondag 10 januari 2010 16:15 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Kortgezegd komt het er op neer dat je slechts de rente op leningen kunt aftrekken die in dit geval zijn aangegaan ter verbetering van de woning. Aangezien je ¤10.000 zelf hebt betaald heb je daar geen lening voor moeten afsluiten, en is er geen rente aftrekbaar.
Het logische antwoord is dan ¤1000quote:Op zondag 10 januari 2010 16:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat snap ik. Dat was mijn vraag ook niet.
Als je de vraag letterlijk neemt moet ik 11k invullen, vandaar dat ik twijfelde.quote:Op zondag 10 januari 2010 16:18 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Het logische antwoord is dan ¤1000
De vraag komt zoals je zegt ook niet op als je niet zegt dat je een "extra hypotheek" hebt genomen.
Als je 1k of meer invult, zal de eigenwoningschuld niet hoger worden.quote:Op zondag 10 januari 2010 16:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
vraag over eigen huis . Ik heb vorig jaar een huis gekocht en om het hypotheekbedrag mooi af te ronden ongeveer 1k erbij genomen. Ik heb zelf 10k in het huis gestoken vorig jaar. Ik had dit spaargeld over vandaar.
Nu wordt er gevraagd in het programma of je extra hypotheek hebt genomen voor verbouwingn. Dat is dus ja, namelijk die 1k.
De volgende vraag is: voor hoeveel heb je verbouwd: Dat is dus een vraag die niet komt als je zegt dat je niet een extra hypotheek hebt genomen. Moet ik dan 1k invullen of 11k als verbouwingskosten?
Dat strookt volgens mij niet helemaal met de zinsnede:quote:Op zondag 10 januari 2010 16:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als je 1k of meer invult, zal de eigenwoningschuld niet hoger worden.
Waar het om gaat is dat je geen eigenwoningschuld van 20k opvoert en maar 5k aan de verbouwing besteedt.
Je kunt dus het beste invullen dat je 11k aan de verbouwing hebt besteed. Dat verklaart dan direct de afname van je spaargeld met 10k.
quote:"Hebt u de eigenwoningschuld verhoogd voor onderhoud of verbouwing van de woning?"
Waarom niet?quote:Op zondag 10 januari 2010 16:30 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dat strookt volgens mij niet helemaal met de zinsnede:
[..]
Jawel, maar het invulschermpje dat dan verschijnt als je de vraag positief beantwoord lijkt mij dan bedoeld voor het bedrag waarmee de eigenwoningschuld is toegenomen, en dat is ¤1.000. Als je daar ¤11.000 invult ga je over ¤10.000 meer HRA trekken, wat me niet de bedoeling lijkt.quote:Op zondag 10 januari 2010 16:32 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waarom niet?
Hij heeft de eigenwoningschuld met 1k verhoogd voor 11k verbouwd.
Ik zie niet in waarom het niet strookt. Het zijn immers twee verschillende dingen.
Nee. Want de HRA staat verder naar beneden pas vermeld en staat los van de investering mits de investering hoger of gelijk is aan de verhoging.quote:Op zondag 10 januari 2010 16:36 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Jawel, maar het invulschermpje dat dan verschijnt als je de vraag positief beantwoord lijkt mij dan bedoeld voor het bedrag waarmee de eigenwoningschuld is toegenomen, en dat is ¤1.000. Als je daar ¤11.000 invult ga je over ¤10.000 meer HRA trekken, wat me niet de bedoeling lijkt.
Tenzij ik iets stoms over het hoofd zie.
In dat geval vind ik de omschrijving helemaal onduidelijk, aangezien zelfs de toelichting niet rept over werkelijke kosten maar financieringskosten (behalve dus dat kleine deel over eigen geld en eigenwoningreserve, maar ook daaruit is het niet duidelijk).quote:Op zondag 10 januari 2010 16:42 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee. Want de HRA staat verder naar beneden pas vermeld en staat los van de investering mits de investering hoger of gelijk is aan de verhoging.
Als het goed is heb je vorig jaar een eigenwoningschuld vermeld. Dit jaar geef je weer een eigenwoningschuld op. Het verschil is dus de verhoging. Om te beoordelen of deze verhoging terecht is, zul je op moeten geven hoe hoog de investering is geweest. Daarom wordt er gevraagd naar de (werkelijke) kosten voor onderhoud of verbouwing.
Aangezien je niet meer rente kunt opgeven dan je als financiering hebt, kun je (in dit geval) geen rente aftrekken over 11k meer i.p.v. 1k meer.
Dit dacht ik ook, maar de HRA staat pas veel later vemeld en vul je zelf in. Dus vandaar dat ik twijfelde.quote:Op zondag 10 januari 2010 16:36 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Jawel, maar het invulschermpje dat dan verschijnt als je de vraag positief beantwoord lijkt mij dan bedoeld voor het bedrag waarmee de eigenwoningschuld is toegenomen, en dat is ¤1.000. Als je daar ¤11.000 invult ga je over ¤10.000 meer HRA trekken, wat me niet de bedoeling lijkt.
Tenzij ik iets stoms over het hoofd zie.
Als je op het vraagteken klikt staat daar letterlijk: "Het gaat over verbouwings- of onderhoudskosten, zoals schilderwerk, een nieuwe keuken of nieuwe badkamer." In dit geval dus 11k.quote:Op zondag 10 januari 2010 16:48 schreef Maharbal het volgende:
[..]
In dat geval vind ik de omschrijving helemaal onduidelijk, aangezien zelfs de toelichting niet rept over werkelijke kosten maar financieringskosten (behalve dus dat kleine deel over eigen geld en eigenwoningreserve, maar ook daaruit is het niet duidelijk).
Enfin, ik zal me onthouden van opmerkingen over dat aangifteprogramma, want ik kuukel elke keer weer in de vage omschrijvingen-val.
Interpreteren zoals de belastingdienst? Volgens mij is de vraag in gewoon helder Nederlands gesteld.quote:Op zondag 10 januari 2010 16:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit dacht ik ook, maar de HRA staat pas veel later vemeld en vul je zelf in. Dus vandaar dat ik twijfelde.
Dus weer: als je de vraag logisch interpreteert zou ik 11k moeten invullen, maar als ik de vraag interpreteer zoals de belastingdienst dat zou doen moet ik dus 1k invullen
Voor de renteaftrek en eigenwoningschuld zal het in ieder geval niks uitmaken.quote:Ik vul dus gewoon 1k in.
wat wordt dan wel met deze waarden bepaald? Want nu twijfel ik dus weerquote:Op zondag 10 januari 2010 16:57 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Interpreteren zoals de belastingdienst? Volgens mij is de vraag in gewoon helder Nederlands gesteld.
[..]
Voor de renteaftrek en eigenwoningschuld zal het in ieder geval niks uitmaken.
Als je de vraag letterlijk leest, moet je het opgeven.quote:Op maandag 11 januari 2010 09:32 schreef Staartaap het volgende:
Ben gisteren ook al bezig geweest met het invullen van het programma. Ik heb echter een vraag. Aan het eind van 2009 zat ik qua banksaldo's boven de 20.014 euro. Aan het begin van 2009 echter niet. Ik weet dat het gaat om het gemiddelde vermogen.
Moet ik de saldo's nu toch opgeven of kan ik de vraag over het spaargeld (wanneer ik gemiddeld niet boven de 20.000 uitkom) gewoon overslaan?
Niet.quote:Op maandag 11 januari 2010 10:49 schreef kikoooooo het volgende:
Ik heb een gedeelte van het jaar mijn reiskosten zelf betaald en een gedeelte van het jaar mijn reiskosten volledig vergoed gekregen van mijn werkgever. Hoe moet ik dit opgeven?
Nee. Tenzij het met het OV is geweest.quote:En kan ik dit uberhaupt opgeven?
Bedoel je daarmee de vraag: Heeft u in 2009 voordelen uit sparen gehad?quote:Op maandag 11 januari 2010 10:11 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als je de vraag letterlijk leest, moet je het opgeven.
Waar staat deze vraag?quote:Op maandag 11 januari 2010 11:23 schreef Staartaap het volgende:
[..]
Bedoel je daarmee de vraag: Heeft u in 2009 voordelen uit sparen gehad?
En als de rente lager is dan de inflatie, is het dan nog een voordeel?quote:Op maandag 11 januari 2010 11:34 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waar staat deze vraag?
En dan nog: je hebt toch rente op je spaarrekening ontvangen? Dus is het antwoord 'ja'.
Ja, het zijn treinkaartjes. Ik heb ze (degenen die ik zelf heb betaald) ook nog allemaal.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:06 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Niet.
[..]
Nee. Tenzij het met het OV is geweest.
Yup.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:53 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
En als de rente lager is dan de inflatie, is het dan nog een voordeel?
Volgens de BD wel gok ik zo
Die kun je verwerken bij 'Reisaftrek openbaar vervoer'.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:57 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Ja, het zijn treinkaartjes. Ik heb ze (degenen die ik zelf heb betaald) ook nog allemaal.
Je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Daarnaast mag je de gemaakte kosten (dus de treinkaartjes die je in 2009 hebt gekocht om naar je werk te gaan) niet aftrekken. Je mag een (vast) aftrekbedrag meenemen.quote:Op maandag 11 januari 2010 12:30 schreef kikoooooo het volgende:
Kun je een indicatie geven hoeveel je daarvan terug krijgt ongeveer? Heb zo'n 600 euro eigen reiskosten gehad..
Ohja, in welke periode is dat geweest (dus 5 maanden lang, 5 dagen in de week met OV?)? 1 aug. tot en met 31 dec.?quote:Op maandag 11 januari 2010 14:22 schreef kikoooooo het volgende:
Afstand woon werk enkele reis: +/- 110km
Dagen 3 maanden lang alle werkdagen, dus zo'n 60 dagen, daarna 2 maanden volledige vergoeding door mijn werkgever.
Waarom niet alleen de maanden welke je zelf hebt betaald opgeven?quote:Op maandag 11 januari 2010 15:15 schreef Eppie_NL het volgende:
Dan kan je het zo invullen.
Plaats werkgever: .........
Periode: 1-7 t/m 30-11
Km: 110
Dagen per week: 5
Dit levert een bedrag op van ¤ 818.
af: Ontvangen vergoedingen: 694 (= 2 *347)
Totaal aftrekpost: ¤ 124 (=818-694).
Dat kan kikoooooo wel doen, maar wel niet conform de regels van de belastingdienst. Bij controle hang je.quote:Op maandag 11 januari 2010 16:30 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waarom niet alleen de maanden welke je zelf hebt betaald opgeven?
Levert een hogere aftrekpost op.
Ga er maar vanuit dat je aftrekpost studiekosten in 2009 nihil bedraagt. Dus invullen heeft volgens mij geen zin.quote:Op maandag 11 januari 2010 17:49 schreef KneiterS het volgende:
Toch nog een vraag over de aftrekbaarheid van studiekosten.
Ik heb tot en met augustus 2009 studiefinanciering gehad. Daarna ben ik nog wel doorgegaan met studeren, alleen had ik geen recht meer op studiefinanciering (reeds 4 jaar gehad). Wel heb ik nog steeds een OV. Hoe zit dit nu met de aftrekbaarheid van de studiekosten? Betekent dit dat vanaf augustus mijn werkelijke studiekosten aftrekbaar zijn? Of moet ik toch de normbedragen aanhouden omdat ik nog wel recht heb op die OV? (wat dus betekent dat wel meer aftrekbaar is omdat je de gift dan niet in aanmerking hoeft te nemen)
Bedankt voor de bevestiging, dat dacht ik inderdaad ook.quote:Op maandag 11 januari 2010 17:54 schreef JD-Matrix het volgende:
Ja, je moet gewoon de normbedragen blijven toepassen. Je hebt door het behoud van je OV in feite een 'nullening' en valt dus onder de IBG-regeling. Omdat je vanaf september geen studiefinanciering meer ontvangt, bedraagt je ontvangen 'tegemoetkoming' over deze vier maanden dus 'nul'. Hierdoor word je aftrekbaar bedrag dus hoger. Hier uiteraard wel op letten.
Deze snap ik niet. De afgelopen 2 jaar heb ik ieder jaar de normbedragen genomen en daar mijn ontvangen studiefinanciering van afgetrokken. Dat wat boven de drempel uitkwam was vervolgens aftrekbaar. Dit had ieder jaar een afrekbaar bedrag tot gevolg. Doe ik dan iets fout?quote:Op maandag 11 januari 2010 18:08 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat je aftrekpost studiekosten in 2009 nihil bedraagt. Dus invullen heeft volgens mij geen zin.
In 2010 kan je wel profiteren van de aftrekpost (omdat je wel recht hebt op studiefinanciering, maar geen (aanvullende) prestatiebeurs meer krijgt).
Ligt eraan hoeveel studiefinanciering je krijgt.quote:Op maandag 11 januari 2010 19:12 schreef KneiterS het volgende:
[..]
Bedankt voor de bevestiging, dat dacht ik inderdaad ook.
[..]
Deze snap ik niet. De afgelopen 2 jaar heb ik ieder jaar de normbedragen genomen en daar mijn ontvangen studiefinanciering van afgetrokken. Dat wat boven de drempel uitkwam was vervolgens aftrekbaar. Dit had ieder jaar een afrekbaar bedrag tot gevolg. Doe ik dan iets fout?
Zo lang je recht hebt op studifinanciering gelden de normbedragen. Recht hebben op is ook als je een lening kunt aanvragen, dus na de 4 jaar die je "gratis" krijgt.quote:Op maandag 11 januari 2010 17:49 schreef KneiterS het volgende:
Toch nog een vraag over de aftrekbaarheid van studiekosten.
Ik heb tot en met augustus 2009 studiefinanciering gehad. Daarna ben ik nog wel doorgegaan met studeren, alleen had ik geen recht meer op studiefinanciering (reeds 4 jaar gehad). Wel heb ik nog steeds een OV. Hoe zit dit nu met de aftrekbaarheid van de studiekosten? Betekent dit dat vanaf augustus mijn werkelijke studiekosten aftrekbaar zijn? Of moet ik toch de normbedragen aanhouden omdat ik nog wel recht heb op die OV? (wat dus betekent dat wel meer aftrekbaar is omdat je de gift dan niet in aanmerking hoeft te nemen)
quote:Op maandag 11 januari 2010 20:07 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Zo lang je recht hebt op studifinanciering gelden de normbedragen. Recht hebben op is ook als je een lening kunt aanvragen, dus na de 4 jaar die je "gratis" krijgt.
Pak gewoon de normbedragen voor de maanden jan-dec 2009 (als je die allemaal hebt gestudeerd). Tel die bij elkaar op, trek daar je ontvangen stufi af en de drempel van ¤500. Dat zijn je aftrekbare studiekosten. De OV kosten gelden niet als ontvangen stufi.
En dan nog een aanvulling op jouw aanvulling op mijn aanvuling (jajaquote:Op maandag 11 januari 2010 20:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
![]()
Even ter verduidelijking voor alle studiekostenaftrekpuzzelaars: Onder "recht op studiefinanciering" valt niet alleen recht op de prestatiebeurs, maar ook de lening ende OV. Ongeacht of je ergens gebruik van maakt of niet, het recht daarop heb je, en daarom moet je dus de normbedragen gebruiken.
Ter aanvulling, zoals ik al hierboven aangaf is dit ook wel bekend als de zogenaamde 'nullening' die wordt toegepast om na je vier jaar je OV te houden, zonder een cent te lenen. Dit geldt dan weer voor maximaal drie jaar.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
![]()
Even ter verduidelijking voor alle studiekostenaftrekpuzzelaars: Onder "recht op studiefinanciering" valt niet alleen recht op de prestatiebeurs, maar ook de lening ende OV. Ongeacht of je ergens gebruik van maakt of niet, het recht daarop heb je, en daarom moet je dus de normbedragen gebruiken.
Aftrekposten -> studiekostenquote:Op dinsdag 12 januari 2010 15:56 schreef JuiceJuice het volgende:
Waar kan ik me laptop en boeken aftrekken cq invullen!
Kan ik alleen normbedragen selecteren. Meer niet. Of zijn die normbedragen het gemiddelde wat elke student in een jaar kwijt is aan studiekosten?quote:
Als je de vraag:quote:Op dinsdag 12 januari 2010 16:09 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Kan ik alleen normbedragen selecteren. Meer niet. Of zijn die normbedragen het gemiddelde wat elke student in een jaar kwijt is aan studiekosten?
Met "ja" invult kan je de laptop en boeken invullen, maar dan moet je die vraag natuurlijk wel met "ja" kunnen beantwoorden.quote:Zijn de totale studiekosten in 2009 hoger dan EUR 4.496?
Als je werkelijke studiekosten niet hoger zijn dan 2x het normbedrag, kom je niet toe aan het invullen van de werkelijke kosten.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 16:09 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Kan ik alleen normbedragen selecteren. Meer niet. Of zijn die normbedragen het gemiddelde wat elke student in een jaar kwijt is aan studiekosten?
Ja.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 18:38 schreef PteV het volgende:
Niet zozeer een vraag die direct over de aangifte IB gaat maar wel over het betalen van belasting. Van mijn werkgever kreeg ik vandaag een loonstrookje over week 53. Bij ons wordt namelijk per periode van 4 weken uitbetaald en week 53 viel buiten een normale periode van vier weken. Ik had in deze week 38,5 uur gewerkt en mijn bruto-loon bedraagt 10 euro per uur. Aan het begin van het jaar heb ik in een maand 41 uur gewerkt en over dit bedrag hoefde ik geen loonheffing te betalen. Nu, in de laatste periode waarin ik minder heb gewerkt, moet ik ineens 76,40 euro aan loonheffing afdragen. Kan iemand mij vertellen hoe dit kan?
Ah oke, duidelijkquote:Op dinsdag 12 januari 2010 21:18 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Ja.![]()
Je hebt begin van het jaar in een maand 41 uur gewerkt. Dat is dan ¤ 410 bruto. De loonheffing is in dit geval lager dan je arbeidskorting en heffingskorting (heffingskorting ad. ¤ 2007 / 12, per maand een korting van ¤ 167). Dus dan hoef je niks te betalen dus staat er ook geen loonheffing op je loonstrookje.
Over die ¤ 410 moet je ongeveer ¤ 135 belasting betalen, maar je krijgt in die maand een korting van ¤ 167 en nog iets van arbeidskorting dat levert een negatief loonhefifng op. Dus geen loonheffing betalen.
Echter in week 53 heb je 38,5 uur gewerkt. Dus ¤ 385 bruto. De loonheffing is in dit geval hoger dan je arbeidskorting en heffingskorting (heffingskorting ad. ¤ 2007 / 53 weken, per week een korting van ¤ 38 dus). Nu moet je wel loonheffing betalen.
Want over die ¤ 385 moet je ongeveer ¤ 130 belasting betalen. Echter krijg je heffingskorting ad. 38 en nog wat arbeidskorting. Maar er blijft nog een positief saldo van loonheffing (die 76,40 in jouw geval).
quote:Op donderdag 14 januari 2010 21:37 schreef Dennis101 het volgende:
Vraagje over studiekosten:
Ik heb heel 2009 gestudeerd en ik heb hiervoor tot en met september studiefinanciering voor ontvangen. Je zou dan zeggen dat ik tot en met september een 'studie met studiefinanciering' heb gehad en de maanden oktober tot en met december een 'studie zonder studiefinanciering' heb gehad.
Dat komt mij alleen niet zo goed uit aangezien ik in september ook een groot deel van mijn schoolgeld voor 2010 heb betaald, samen met nog wat andere uitgaven (boeken), dit zou ik dan niet kunnen plaatsen onder 'studie zonder studiefinanciering'. Klopt deze redenering?
Daarnaast nog een vraag, ik heb ook een laptop voor mijn studie en die kan je in 3 jaar afschrijven (met een restwaarde aan het eind, en alleen het deel voor je studie), dit houdt dan toch in dat ik 3 jaar lang 1/3 van de kosten kan aftrekken?
quote:Op maandag 11 januari 2010 20:07 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Zo lang je recht hebt op studifinanciering gelden de normbedragen. Recht hebben op is ook als je een lening kunt aanvragen, dus na de 4 jaar die je "gratis" krijgt.
Pak gewoon de normbedragen voor de maanden jan-dec 2009 (als je die allemaal hebt gestudeerd). Tel die bij elkaar op, trek daar je ontvangen stufi af en de drempel van ¤500. Dat zijn je aftrekbare studiekosten. De OV kosten gelden niet als ontvangen stufi.
quote:Op maandag 11 januari 2010 20:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
![]()
Even ter verduidelijking voor alle studiekostenaftrekpuzzelaars: Onder "recht op studiefinanciering" valt niet alleen recht op de prestatiebeurs, maar ook de lening ende OV. Ongeacht of je ergens gebruik van maakt of niet, het recht daarop heb je, en daarom moet je dus de normbedragen gebruiken.
Middelen heeft alleen zin als door een inkomensstijging of -daling je topinkomen in een andere belastingschijf terecht komt. (Bijv. van 52% naar 42%.)quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:14 schreef Kaza het volgende:
Vraag voor een cliënte waar ik vandaag werkzaam was: haar man werkt sinds begin 2009 bij een nieuwe baas, en verdient zo'n 500 netto minder dan bij zijn vorige baan. Zijzelf heeft een constant inkomen uit WAO.
Is het door de gedaalde inkomsten een optie om de aangifte te middelen met andere jaren? Ik heb daar wel eens iets over gehoord, maar wat en hoe weet ik dus niet. En welke jaren zou ze dan moeten nemen?
Met die bedragen heeft middelen (waarschijnlijk) geen zin. Het is even afhankelijk of er nog andere posten in de aangifte staan en of er aftrekposten zijn verdeeld.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 15:55 schreef Kaza het volgende:
Oh werkt het zo :-).
Bedankt voor het antwoorden.
Ik was daar aan het werk (thuiszorg) en het gesprek kwam zo op de financiën. Toen ze vertelde dat haar man zoveel minder was gaan verdienen en dat ze amper rond konden komen, dacht ik dat dat middelen misschien wel iets voor hen was.
Geen idee hoeveel ze nu verdienen, maar ze zaten met dat hoge salaris rond de 44000 per jaar zei ze en nu dus maandelijks 500 netto minder.
Misschien is het wel raadzaam om dit keer hun belasting door een ander in de laten vullen, zodat die er eens naar kan kijken. Normaal doet ze dat altijd zelf.
Nee, investeringen in een woning met eigen middelen hebben geen mogelijkheid voor aftrek, tenzij je binnen zes maanden alsnog een lening aangaat voor deze investeringen.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 13:06 schreef Ratjepoepe het volgende:
Heb een vraagje. Vorig jaar heb ik een nieuwbouwwoning gekocht en deze met redelijk wat spaargeld verbouwd. Dus dit valt niet in het bouwdepot. Is er nog een mogelijkheid dat dit aftrekbaar is, zoals een keuken vloer e.d.? Volgens mij niet, maar kan iemand dit bevestigen, bij voorkeur met een internetlink want ik kan nog geen 100% duidelijkheid hier over krijgen.
Wat vul ik waar in? Is Vraag 30b alleen het Nederlandse of ook het Luxemburgse loon?quote:30b Loon zorgverzekeringswet
30f Niet-Nederlands loon uit tegenwoordige dienstbetrekking waarover de werkgever geen inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet inhoudt
30g Inkomen over de periode dat u wel verzekerd bent voor de Zorgverzekeringswet waarover in Nederland geen premie verschuldigd is
30h Inkomen waarover u vermindering van inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet vraagt
Waar kunnen we de factuur naar toe sturen?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 21:54 schreef AnneX het volgende:
Even melden: afgelopen zondag naar aanleiding van antwoorden hiero, heb ik digitaal Zorgtoeslag aangevraagd over 2008 - 2009 en voor 2010.
Yippie: vandaag = dinsdag staat het aardige bedrag van 2009 op de girorek. !!!
Dank dus voor links en antwoorden.
ja, ik geef het niet allemaal uit in afwachting van de aanslag tzt.
Dat zeggen ze om niet teveel lastige vragen te krijgen over de loonstroken.quote:Op woensdag 20 januari 2010 16:20 schreef motorbloempje het volgende:
meeleesvindpost. Net Jaaropgaaf gehad.
Vorig jaar kreeg ik niets terug, wat ik raar vond, aangezien mijn werk me had beloofd dat ik een hoop terug zou krijgen
Grote kans dat de aftrekpost op nihil uitkomt.quote:Heb alleen nog nooit studiekosten e.d. ingevuld, maargoed.. ik krijg ook nog stufi, dus volgens mij heb ik daar niets aan. Of klopt dat niet?
Het topic van 2008 staat nog open.quote:Op woensdag 20 januari 2010 16:28 schreef motorbloempje het volgende:
ja, dat vermoeden had ik ook al.
Rare vond ik, dat collega's die evenveel werken als ik wel terugkregen (tot zo rond de 200 euro), dus ergens ben ik bang dat ik iets verkeerd heb gedaan
geef je bank even de tijd. binnen 5 werkdagen na de 19e moet het er zeker op staan. Als je geen wijziging hebt ingediend uiteraard..quote:Op woensdag 20 januari 2010 16:52 schreef silliegirl het volgende:
Even iets heel anders, maar ik heb nou vandaag wel huurtoeslag gestort gekregen, maar geen zorgtoeslag.. Vorige maand heb ik dit wel gewoon gehad.. Kan het kloppen dat de zorgtoeslag nog even op zich laat wachten, of moet ik in de telefoon gaan klimmen?
Ja, deze kun je onder de studiekosten opvoeren.quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:30 schreef Amaranth het volgende:
Zijn kosten voor permanente educatie aftrekbaar als studiekosten? Werkgever wil deze ivm bezuinigingen niet meer vergoeden. Deze cursussen moeten gevolgd worden om geldigheid beroepsdiploma's te behouden.
Heb je wel al een beschikking gehad over 2010?quote:Op donderdag 21 januari 2010 19:22 schreef Ori het volgende:
Ik heb in december vorig jaar zorgtoeslag over 2009 aanvraagd. Dat werd gebaseerd op mijn inkomen toegekend en inmiddels heb ik het gehele bedrag over 2009 in een keer ontvangen deze maand.
Loopt mijn zorgtoeslag nu ook gelijk door voor 2010? Ik heb namelijk nog geen toeslag van januari 2010 zelf ontvangen, terwijl ik lees dat dat op de 20e gebeurd zou moeten zijn. Ook in dat topic wat hier op fok loopt waar mensen melden of ze hun toeslag ontvangen hebben, melden ze allemaal het al binnen te hebben.
op basis van 2009 wordt een nieuwe beschikking 2010 gemaakt. Zodra je die in huis hebt krijg je met de eerst volgende betalingsdag het achterstallige geld.quote:Op donderdag 21 januari 2010 19:22 schreef Ori het volgende:
Ik heb in december vorig jaar zorgtoeslag over 2009 aanvraagd. Dat werd gebaseerd op mijn inkomen toegekend en inmiddels heb ik het gehele bedrag over 2009 in een keer ontvangen deze maand.
Loopt mijn zorgtoeslag nu ook gelijk door voor 2010? Ik heb namelijk nog geen toeslag van januari 2010 zelf ontvangen, terwijl ik lees dat dat op de 20e gebeurd zou moeten zijn. Ook in dat topic wat hier op fok loopt waar mensen melden of ze hun toeslag ontvangen hebben, melden ze allemaal het al binnen te hebben.
Normaal wordt er niks verrekend.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 18:46 schreef silliegirl het volgende:
Ok. Vraagje;
Ik heb mijn aangifte inmiddels ingevuld, en er komt uit dat ik een bedrag terugkrijg (teveel betaalde loonheffing) en een bedrag moet betalen (te weinig betaalde premie ZVW).
Vraag; moet ik nu eerst die premie zelf betalen, of wordt dit verrekend met de loonheffing? Ik krijg meer loonheffing terug dan dat ik aan premie nog dien te betalen.
Ok! Ik neem aan dat ik die 99 pas dien te betalen op het moment dat ik daarover bericht krijg toch?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 18:58 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Normaal wordt er niks verrekend.
Teruggaven worden overgemaakt en te betalen aanslagen moeten worden betaald.
(Verrekening vindt pas plaats nadat er een betalingsachterstand of betalingsregeling is.)
Is het een studie met recht op stufi? Zo ja, dan moet je van de ¤ 757,- de ontvangen stufi aftrekken zodat het wel klopt.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:17 schreef Ludacriss het volgende:
Sinds afgelopen september studeer ik geneeskunde in België en maak ik hiervoor studiekosten. Het half jaar daarvoor (januari tot en met augustus) heb ik fulltime gewerkt en om aan de opleidingseisen te voldoen van geneeskunde 2 cursussen aan het JBL gevolgd. De kosten van deze 2 cursussen heb ik reeds ingevoerd, in het tabel: studie zonder stufi, maar ik zit met een probleem met de studiekosten van België. Aangezien de studiekosten in België erg laag zijn heb ik in 2009 ongeveer 500 euro aan kosten betaald maar als ik dit in het tabel : studie met stufi, wil invoeren maakt ie er automatisch 757 euro van. Ik vroeg me dus af of ik deze kosten wel mag opgeven of dat het op een andere manier moet?
Yup. Er valt vanzelf een aanslag in de bus.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:47 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ok! Ik neem aan dat ik die 99 pas dien te betalen op het moment dat ik daarover bericht krijg toch?
Als je een studie met studiefinanciering hebt gevolgd heb je te maken met normbedragen en kun je niet zomaar de werkelijke kosten aftrekken. Zie ook: http://download.belasting(...)2009_ib2751t91fd.pdfquote:Op zondag 24 januari 2010 23:13 schreef DrMarten het volgende:
Wat die studiekosten betreft. Je mag lesgeld/collegegeld en boeken opgeven als aftrekpost. Dat moet je wel verminderen met de eventuele vergoedingen die je ervoor krijgt. Houd er ook rekening mee dat er nog een drempel van 500 euro is.
Na aftrek van de vergoedingen mag je alles als aftrekpost opgeven wat boven de 500 euro uitkomt.
Excuus, had ff Negerzoen moeten quoten, die heeft het over kostenvergoeding van de baas, dus waarschijnlijk geen stufi. Bij stufi ligt het idd anders.quote:Op zondag 24 januari 2010 23:14 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als je een studie met studiefinanciering hebt gevolgd heb je te maken met normbedragen en kun je niet zomaar de werkelijke kosten aftrekken. Zie ook: http://download.belasting(...)2009_ib2751t91fd.pdf
Nee, het kan ook zijn dat je moet betalen.quote:Op zondag 24 januari 2010 23:18 schreef Cahir het volgende:
Het doel van de aangifte is dus dan toch om eventuele geld terug te krijgen van de belastingdienst?
Je moet aangifte doen wanneer de BD je een brief stuurt waarin staat dat dit moet.quote:Is aangifte doen verplicht? Zo ja, vanaf hoe oud/wanneer?
Hoezo extra betalenquote:Op zondag 24 januari 2010 23:20 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nee, het kan ook zijn dat je moet betalen.
[..]
Je moet aangifte doen wanneer de BD je een brief stuurt waarin staat dat dit moet.
Dit hangt dus niet van leeftijd af, maar meer van inkomsten e.d. Als de belastingdienst een vermoeden heeft dat jij op basis van de inkomen/vermogen etc belasting verschuldigd bent dan kunnen ze je een aangiftebiljet sturen, dit kan dus ook al tijdens je studie zijn als je bijvoorbeeld veel bijverdient.quote:Op zondag 24 januari 2010 23:21 schreef Cahir het volgende:
[..]
En die brief, vanaf wanneer kan je die verwachten? Na je studie?
Hoeft niet levenslang te zijn, kan wel.quote:Op zondag 24 januari 2010 23:24 schreef Cahir het volgende:
Krijg je levenslang elk jaar een uitnodiging om aangifte te doen?
Het kan zijn dat je werkgever te weinig loonheffing hebt ingehouden. Daarnaast gaat je belastingaangifte niet alleen over je inkomen, maar ook over bezittingen bijvoorbeeld waar belasting over betaald moet worden.quote:Op zondag 24 januari 2010 23:21 schreef Cahir het volgende:
[..]
Hoezo extra betalenJe betaalt toch al sowieso inkomstenbelasting?
Als zij verwachten dat je ze nog geld schuldig bent bijvoorbeeld. Zodra je die brief krijgt moet je aangifte doen.quote:En die brief, vanaf wanneer kan je die verwachten? Na je studie?
Maar de vergoeding komt pas na afloop van de studie. Eigenlijk pas nadat (lees als) ik geslaagd ben. Dat is pas over 3 jaar. Maar als ik het nu niet haal kan ik niet over 3 jaar die kosten alsnog opvoeren in mijn aangifte van 2012 toch?quote:Op zondag 24 januari 2010 23:13 schreef DrMarten het volgende:
Wat die studiekosten betreft. Je mag lesgeld/collegegeld en boeken opgeven als aftrekpost. Dat moet je wel verminderen met de eventuele vergoedingen die je ervoor krijgt. Houd er ook rekening mee dat er nog een drempel van 500 euro is.
Na aftrek van de vergoedingen mag je alles als aftrekpost opgeven wat boven de 500 euro uitkomt.
Heb je studiefinanciering gehad? Dan in principe niet. Heb je die niet gehad? Dan wel. Staat 10 posts eerder ook al beschreven.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:03 schreef Apfel. het volgende:
vraagje mbt studiekosten af trek.
Sinds het school jaar 2008 -2009 volg ik een HBO opleiding. Kan ik nu alle boeken die ik in 2009 heb aangeschaft gebruiken voor die aftrekpost studiekosten? (die ik dus heb gebruikt voor het vorige schooljaar)
Ik krijg wel gewoon studiefinanciering ja.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:04 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Heb je studiefinanciering gehad? Dan in principe niet. Heb je die niet gehad? Dan wel. Staat 10 posts eerder ook al beschreven.
Iemand hier nog een antwoord op, wat te doen als je 5 maanden stufi hebt ontvangen en 7 maanden niet?quote:Op zondag 24 januari 2010 22:29 schreef Blue_note het volgende:
Ik heb dit jaar mijn studiekosten opgegeven als aftrekpost. Dit is echter alleen het collegegeld.
Ik heb een aantal maanden stufi ontvangen, maar ook 7 maanden niet, i.v.m. de bijverdiengrens.
Maar ik heb ook een paar honderd euro aan studieboeken uitgegeven. Kan ik deze kosten ook aftrekken? En zo ja, waar kan ik deze kosten invullen? Als ik nl. kies voor studie met stufi, kan ik niks handmatig bijvoegen, dit kan alleen als ik kies voor studie zonder stufi.
Moet ik de periodes dat ik stufi heb ontvangen onder deze twee velden verdelen dan?
Zo moeilijk is het niet, in dat programma staat precies wat je moet doen. Je geeft op dat je van jan t/m dec studiefinanciering hebt gekregen, daarnaast geef je op hoeveel je aan studiefanciering hebt gekregen en dat programma rekent dan uit hoeveel je mag aftrekken.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:12 schreef Apfel. het volgende:
[..]
Ik krijg wel gewoon studiefinanciering ja.
Valt onder studiefinanciering ook eventuele leningen bij de IB groep? Zoals collegegeld krediet?
edit:
Ik zie dat als ik wacht tot 1 maart dat er dan een vooraf ingevulde aangifte gedownload kan worden. Weet iemand of hier ook de informatie al is ingevuld wat betreft aftrekposten (zoals studiekosten)? Iemand die mij misschien stap voor stap kan helpen met het invoeren van je studiekosten aftrek? Of wellicht een goede duidelijke site hierover kan geven
Andere vraag:
Bij " overzicht" staat er een "terug te krijgen" bedrag en iets verder daaronder staat "Verschuldigde inkomstenbelasting en premievolksverzekeringen". Is dat 2e iets dat ik nog moet betalen? Volgens mij is dat een al betaald bedrag door mij toch? WIl dit even zeker weten.
je mag er vanuit gaan dat de BD niet jouw aftrekposten gaat invullen. Inkomensgegevens staan er in vanuit jaaropgaven, daar houd het wel mee op helaas.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:12 schreef Apfel. het volgende:
edit:
Ik zie dat als ik wacht tot 1 maart dat er dan een vooraf ingevulde aangifte gedownload kan worden. Weet iemand of hier ook de informatie al is ingevuld wat betreft aftrekposten (zoals studiekosten)? Iemand die mij misschien stap voor stap kan helpen met het invoeren van je studiekosten aftrek? Of wellicht een goede duidelijke site hierover kan geven
Tenslotte: het is redelijk vanzelfsprekend, maar als je bijvoorbeeld maar 6 maanden stufi hebt ontvangen in 2009, dan trek je alleen die 6 maanden stufi af. Die zes maanden stufi is alleen al vaak genoeg om er voor te zorgen dat je geen recht op aftrek meer hebt.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
![]()
Even ter verduidelijking voor alle studiekostenaftrekpuzzelaars: Onder "recht op studiefinanciering" valt niet alleen recht op de prestatiebeurs, maar ook de lening ende OV. Ongeacht of je ergens gebruik van maakt of niet, het recht daarop heb je, en daarom moet je dus de normbedragen gebruiken.
voor 90 euro zou ik wel eerst proberen of ik het zelf kan. Gewoon programma downloaden en eens invullen. Als je veel dingen tegen komt waarvan je denkt.. HELP!! Dan zal het duidelijk zijn dat die 90 euro het waard zal zijn.. Kom je hooguit 2 vragen tegen ofzo kun je die altijd hier stellen.. scheelt weer 90 euroquote:Op dinsdag 26 januari 2010 20:16 schreef Xpresso het volgende:
Vorig jaar een nieuwbouw woning gekocht en om de hypotheek te regelen had ik er een financieel adviseur bijgehaald. Nu kan ik door diezelfde adviseur voor 90 euro mijn belastingaangifte laten doen.De prijs is inclusief BTW, reistijd & -kosten, evt. ondersteuning bij controle.
Ik heb er maar weinig verstand van. . Ik zou echt niet weten wat er allemaal aftrekbaar is. Wat zouden jullie doen? Die 90 euro betalen zodat alles netjes gedaan word of alles zelf uitvogelen?
Iemand hier een idee over?quote:Op maandag 25 januari 2010 01:58 schreef Sonaled het volgende:
Mag ik het collegegeld van het afgelopen jaar ook aftrekken als het bedrag van mijn ouders' rekening wordt afgeschreven?Mijn gut feeling zegt van niet, maar iemand die pretendeert er verstand van te hebben claimt dat de belastingdienst dit geen probleem vindt, of als het ware gedoogt..?
Dus dit geldt ook voor studenten mét recht op studiefinanciering (danwel via nullening)? Bizar, wie maakt er nu ¤4400 aan studiekosten? Dat is bijna 250 euro per maand!quote:Op dinsdag 26 januari 2010 20:12 schreef Maharbal het volgende:
Je mag ALLEEN de werkelijk gemaakte studiekosten aftrekken als deze meer bedragen dan 2x de normbedragen voor een heel jaar. Dit ligt op ongeveer ~¤4400. Zodra je meer dan dat bedrag aan studiekosten hebt gemaakt , mag je die werkelijke kosten (minus éénmaal de normbedragen en de aan jou toegekende prestatiebeurs) aftrekken.
Lees de toelichting, daar staat ook iets van "Dit is meestal alleen het geval bij privé-opleiding" of iets van die strekkingquote:Op woensdag 27 januari 2010 12:45 schreef Sonaled het volgende:
[..]
Dus dit geldt ook voor studenten mét recht op studiefinanciering (danwel via nullening)? Bizar, wie maakt er nu ¤4400 aan studiekosten? Dat is bijna 250 euro per maand!
quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:46 schreef Piles het volgende:
[..]
Lees de toelichting, daar staat ook iets van "Dit is meestal alleen het geval bij privé-opleiding" of iets van die strekking
Begrijp ik dat je wel ingehouden loonheffing hebt ingevuld, maar geen inkomen? Dan lijkt dat daar de fout zit. Je moet wel je inkomen dan ook invullen.quote:Op woensdag 27 januari 2010 19:48 schreef _evenstar_ het volgende:
In het kader leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker zit ik toch aardig vast..
Ik ben gewoon neit goed met dit soort zaken![]()
Ik heb dat programma gedownload en vul in mijn gegevens
en kom dan bij het gedeelte werk en woning
Krijg de keuze wat ik aan moet vinken en gezien ik ANW krijg vink ik dat hokje aan
Ik ga akkoord en dan meot ik dus invullen naam uitkeringsinstantie de SVB en de loonheffing ( pensioen zit er niet bij.
Dan gaat hij "zeuren" om AOW ? en pensioenrechten en dat de loonheffing gelijk is aan.. en dat het niet kan.
Ik ga voorlopig op akkoord, vul de rest in weinig bijzonders, alleen de dieetkosten vergoeding van dochtertje.
Kom ik aan bin het overzicht krijg ik melding dat niet alles is ingevuld, terwijl alle vinkjes er staan..
Sowieos klopt dat bedrag denk ik niet, maar ergens ga ik dus de fout in. waarschijnlijk bij het gedeelte werk en woning.
Want voorals nog staat alles op 0, en alleen de ingehouden loonbelasting, ik vind ook neits over de dieetkostenvergoeding terug, al komt dat volgens mij los van de aangifte en valt dit dan in een Teruggaaf bijzondere uitgaven. De aangifte van vorig jaar kwam op 0 uit, maar daarvan had ik grotendeels een bijstands uitkering. dus kan ik die niet gebruiken.
Maar goed, wat vul ik dan wel in, precies.. ??
Ja nu had ik die loonheffing bij pensioen ingevuld daar zal het hem fout hebben gezetenquote:Op woensdag 27 januari 2010 20:01 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Begrijp ik dat je wel ingehouden loonheffing hebt ingevuld, maar geen inkomen? Dan lijkt dat daar de fout zit. Je moet wel je inkomen dan ook invullen.
Je hebt een ANW, dus inkomen. Dat inkomen moet je dus wel invullen, niet enkel de loonheffing.quote:Op woensdag 27 januari 2010 20:06 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Ja nu had ik die loonheffing bij pensioen ingevuld daar zal het hem fout hebben gezetenwant ik krijg geen pensioen oid. betaal wel loonheffing.
Maar als ik dus alleen dat hokje aanvink van akkoord etc, rest zo laat staat echt alles op 0, kan dat met een ANW?
Enige verdere zeg maar extra uitgave is dieetkosten op voorschrift van arts. nu kreeg ik die in november van 2006 en 2007, en viel dit onder TBU.
Ik heb deze wel ingevuld. iig, maar ofdat de rest dan dus klopt en ik dus alles op 0 heb staan ? kan dat?
Je vult toch in:quote:Op woensdag 27 januari 2010 20:41 schreef _evenstar_ het volgende:
dus loonheffing = pensioen dan komt er heel wat anders uitrollen en een hele hoop meer cifjertjes
nee alleen een online jaaropgaaf..quote:Op woensdag 27 januari 2010 20:43 schreef Piles het volgende:
[..]
Je vult toch in:
Loonheffing = loonheffing
Pensioen e.d. = de inkomsten uit de uitkering
Heb je geen jaaropgave gekregen?
Dat is toch ook een jaaropgaafquote:Op woensdag 27 januari 2010 20:44 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
nee alleen een online jaaropgaaf..
Maar nu dat ingevuld, morgen ff belastingdienst bellen, en kijken of ze even met me willen nalopen
Daarom staat er ook "Pensioen e.d."quote:Op woensdag 27 januari 2010 20:44 schreef _evenstar_ het volgende:
wistikveel dat anw onder pensioen valt![]()
Moet je de schuld vanaf 2010 niet gewoon opnemen in box 3 als schulden?quote:Op woensdag 27 januari 2010 21:46 schreef snellejelle het volgende:
Wééér een domme vraag over de aftrek van studiekosten...
Ik kan toch de prestatiebeurs dit jaar aftrekken onder de studiekosten?quote:Op woensdag 27 januari 2010 21:54 schreef Piles het volgende:
[..]
Moet je de schuld vanaf 2010 niet gewoon opnemen in box 3 als schulden?
Dat vraag ik me af eigenlijkquote:Op woensdag 27 januari 2010 22:05 schreef snellejelle het volgende:
[..]
Ik kan toch de prestatiebeurs dit jaar aftrekken onder de studiekosten?
Niet 366 per maandquote:Op woensdag 27 januari 2010 12:45 schreef Sonaled het volgende:
[..]
Dus dit geldt ook voor studenten mét recht op studiefinanciering (danwel via nullening)? Bizar, wie maakt er nu ¤4400 aan studiekosten? Dat is bijna 250 euro per maand!
Als je voor het vrijwilligerswerk binnen de normen blijft nietquote:Op donderdag 28 januari 2010 12:50 schreef crossover het volgende:
Vraagje: Horen vergoedingen voor reiskosten en onkosten van vrijwilligers werk bij het belastbaar inkomen?
Volgens mij kun je studieschuld/lening helemaal niet aftrekken in box 3. IB- zaken staan helemaal los van de belasting; je betaalt ook geen inkomstenbelasting over stufi of lening.quote:Op woensdag 27 januari 2010 21:54 schreef Piles het volgende:
[..]
Moet je de schuld vanaf 2010 niet gewoon opnemen in box 3 als schulden?
Sorry, toch wel:quote:Op donderdag 28 januari 2010 12:56 schreef marietje85 het volgende:
[..]
Volgens mij kun je studieschuld/lening helemaal niet aftrekken in box 3. IB- zaken staan helemaal los van de belasting; je betaalt ook geen inkomstenbelasting over stufi of lening.
Oke bedanktquote:Op donderdag 28 januari 2010 12:52 schreef sanger het volgende:
[..]
Als je voor het vrijwilligerswerk binnen de normen blijft niet
Ten eerste: heb je geen recht op studiefinanciering? Zo ja, dan vraag ik me af of je überhaupt toekomt aan het invullen van deze post.quote:
Tsja, daarvoor moet je een administratie bijhouden.quote:Op woensdag 27 januari 2010 21:46 schreef snellejelle het volgende:
Wééér een domme vraag over de aftrek van studiekosten...
Per 01-01-2010 moet ik de lening en prestatiebeurs van mijn studie gaan terugbetalen. Ik heb hier op 06-02-2009 bericht over gekregen. Ik neem aan dat dat het moment is dat de prestatiebeurs is omgezet in een lening en dat ik de bedragen dus dit jaar kan gaan aftrekken?
In het aangifte programma moet ik per jaar invullen wat ik aan prestatiebeurs heb ontvangen. Waar vind ik dat in hemelsnaam terug? Ik heb écht geen idee wat ik in bijv. 2001 aan prestatiebeurs heb ontvangen?
Staat keurig vermeld in het aangifteprogramma hoe hier mee om te gaan.quote:Op woensdag 27 januari 2010 22:07 schreef Piles het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af eigenlijkOf het niet als een gewone lening gezien wordt. Maar misschien dat iemand anders daar antwoord op kan geven.
Dit is trouwens al jaren zo.quote:Op donderdag 28 januari 2010 13:00 schreef marietje85 het volgende:
[..]
Sorry, toch wel:
Wat geeft u aan in box 3?
U moet onder meer de volgende schulden aangeven in box 3:
* schulden voor consumptiedoeleinden, zoals een auto of een vakantie
* schulden voor de financiering van aandelen (behalve aandelen die horen bij een aanmerkelijk belang), obligaties of rechten op periodieke uitkeringen
* schulden voor de financiering van de tweede woning of andere onroerende zaken
* (hypotheek) schulden die u niet in box 1 in aftrek kunt brengen, omdat de schuld niet tot de eigenwoningschuld hoort
* schulden volgens de Wet studiefinanciering
De rente is niet aftrekbaar.
Vakantie boeken dus.quote:Op donderdag 28 januari 2010 16:01 schreef sanger het volgende:
Als ik goed gerekend heb gisteren krijg ik een leuk bedragje terug
Neuh, bestemming kinderkamerquote:
Dan zul je er ook wel naar verdienenquote:Zit er bij mij niet in: ik heb de aanslag voor 2010 al binnen. Of ik even een fiks bedrag wil overmaken.![]()
Gaat hem niet wordenquote:Op donderdag 28 januari 2010 18:55 schreef Nizno het volgende:
even een dilemma, reiskosten;
vergoedingen van de werkgever voor het openbaar vervoer.
Ik krijg de vergoeding ook als ik ga fietsen lopen of kruipen.... dus dat is dan niet vergoeding voor openbaar vervoer toch?
Dat hoeft inderdaad niet zo te zijn. Je hoeft alleen de vergoeding die betrekking heeft op het reizen met openbaar vervoer in mindering te brengen op de aftrekpost.quote:Op donderdag 28 januari 2010 18:55 schreef Nizno het volgende:
even een dilemma, reiskosten;
vergoedingen van de werkgever voor het openbaar vervoer.
Ik krijg de vergoeding ook als ik ga fietsen lopen of kruipen.... dus dat is dan niet vergoeding voor openbaar vervoer toch?
Ook een goede bestemming.quote:Op donderdag 28 januari 2010 19:13 schreef sanger het volgende:
[..]
Neuh, bestemming kinderkamerkunnen we van de spaarrekening afblijven
Dat is nog maar afwachten. Het jaar is nog geen maand oud dus weinig zinnigs over te zeggen.quote:[..]
Dan zul je er ook wel naar verdienen
Dat is ook mijn standpunt, ja.quote:Op donderdag 28 januari 2010 18:55 schreef Nizno het volgende:
even een dilemma, reiskosten;
vergoedingen van de werkgever voor het openbaar vervoer.
Ik krijg de vergoeding ook als ik ga fietsen lopen of kruipen.... dus dat is dan niet vergoeding voor openbaar vervoer toch?
ik vind dat ik dat best wel er op kan wagen... Laat de BD maar vertellen waarom dit al jaren fout in het aangifteprogramma staat.quote:
ik krijg gewoon een bedrag per dag, ongeacht of ik kruip loop fiets bus of trein.....quote:Op donderdag 28 januari 2010 19:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat hoeft inderdaad niet zo te zijn. Je hoeft alleen de vergoeding die betrekking heeft op het reizen met openbaar vervoer in mindering te brengen op de aftrekpost.
(BTW: Als je op het vraagteken klikt, staat er ook een beetje kromme uitleg,...)
klopt heb het ook van jouquote:
quote:Op donderdag 28 januari 2010 19:35 schreef Nizno het volgende:
[..]
klopt heb het ook van jou
En wat ik al zeg.. ik ga het er gewoon op wagen en wil wel eens weten waarom ze dit al jaren fout hebben staan.
Desnoods tot de rechter aan toe.
ik schreeuw heul niets.. Ik ga bezwaar maken als ze er eens over gaan zeiken... eerlijk is eerlijk.. vorig jaar heb ik het ook gedaan... jaren daarvoor niet omdat ik toen maandabo's e.d. in moest leveren en dus op basis van OV reiskosten kreeg.quote:Op donderdag 28 januari 2010 19:50 schreef Maharbal het volgende:
[..]
![]()
Ik wacht af op de "Nizno Jurisprudentie"!
Maar alle gekheid op een stokje, als het al jaren fout wordt gedaan kun je mooi altijd nog moord, brand en vertrouwensbeginsel schreeuwen.
Hoe bedoel je 'fout in het aangifteprogramma'?quote:Op donderdag 28 januari 2010 19:35 schreef Nizno het volgende:
[..]
ik vind dat ik dat best wel er op kan wagen... Laat de BD maar vertellen waarom dit al jaren fout in het aangifteprogramma staat.
Zeg ik toch: zolang het niet expliciet een vergoeding voor het reizen met openbaar vervoer is, hoef je het niet in mindering te brengen.quote:[..]
ik krijg gewoon een bedrag per dag, ongeacht of ik kruip loop fiets bus of trein.....
Ik ga het er gewoon op wagen.
Nou ik mag aannemen dat een algemene reiskostenvergoeding eigenlijk ook in mindering moet worden gebracht op de aftrekpost.quote:Op donderdag 28 januari 2010 20:12 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Hoe bedoel je 'fout in het aangifteprogramma'?
ja schat zo ga ik het dit jaar ook weer doen.quote:[..]
Zeg ik toch: zolang het niet expliciet een vergoeding voor het reizen met openbaar vervoer is, hoef je het niet in mindering te brengen.
Zou wel logisch zijn, inderdaad. Maar ja, zo staat het er niet.quote:Op donderdag 28 januari 2010 20:15 schreef Nizno het volgende:
[..]
Nou ik mag aannemen dat een algemene reiskostenvergoeding eigenlijk ook in mindering moet worden gebracht op de aftrekpost.
Heel goed.quote:[..]
ja schat zo ga ik het dit jaar ook weer doen.
Trouwens, ik ben wel nieuwsgierig naar de onderbouwing van dit antwoord.quote:
Klopt.quote:Op donderdag 28 januari 2010 21:07 schreef Verbal het volgende:
Paar vraagjes over dingen die ik 123 niet zie...
Standaard aftrek voor chronisch zieken? (zie ik nergens staan)
Staat er wel: Vervoer (Onder Hulpmiddelen, boven Dieet op doktersvoorschrift.)quote:Gemaakte reiskosten voor bezoek aan ziekenhuis voor eigen behandeling (zie alleen ziekenbezoek)
quote:Anyone?
V.
Het bedrijf van je vriend of de werkgever van je vriend? In het eerste geval ga ik ervan uit dat 'hun salaris' het salaris van de werknemers is,...quote:Op vrijdag 29 januari 2010 07:22 schreef gekkie000000 het volgende:
hallo, mocht er mijn vraag al eens gesteld zijn sorry, daarvoor.
het bedrijf van mijn vriend is in november failliet gegaan.
1. Je kunt wachten tot 1 maart. Dan kun je de voorafingevulde aangifte downloaden en kijken of daar de benodigde gegevens door de belastingdienst al zijn ingevuld.quote:Er is door hun salaris betaald in september, oktober en november door UWV, vanaf november heeft mijn vriend een nieuwe baan.
Nu mjin vraag:
we krijgen geen jaaropgave van zijn vorige bedrijf, en we hebben vanaf juli ook geen loonstrook meer.
Waarmee moeten we nu de aangifte doen?
Je behoort gewoon een jaaropgave te krijgen van de curator. Anders zou je die eens moeten bellenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 07:22 schreef gekkie000000 het volgende:
hallo, mocht er mijn vraag al eens gesteld zijn sorry, daarvoor.
het bedrijf van mijn vriend is in november failliet gegaan. Er is door hun salaris betaald in september, oktober en november door UWV, vanaf november heeft mijn vriend een nieuwe baan.
Nu mjin vraag:
we krijgen geen jaaropgave van zijn vorige bedrijf, en we hebben vanaf juli ook geen loonstrook meer.
Waarmee moeten we nu de aangifte doen?
Het is inderdaad omslachtig maar helaas, de belastingdienst verrekent geen aanslagen van verschillende BSN's. Je vriend krijgt dus een aanslag te betalen en jij krijgt het geld gestort.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:00 schreef godigita het volgende:
Vraagje, ik heb begin vorig jaar met mijn vriend een huis gekocht. We hebben toen een voorlopige teruggave ingevuld voor de hypotheekrenteaftrek, geheel op zijn naam. Het is nu aantrekkelijker om het geheel toch op mijn naam te zetten, maar de voorrekening aan het eind van de belastingaangifte geeft aan dat ik een hele zooi geld terug krijg, terwijl hij het hele bedrag terug moet betalen. Ik krijg wel meer terug dan dat hij zou moeten betalen. We zijn fiscale partners, wordt dat met elkaar verrekend of krijgt hij een enorme aanslag en moeten we het met elkaar verrekenen? Lijkt me redelijk omslachtig.
Hij hoeft alleen dat deel terug te betalen dat hij reeds ontvangen heeft. De maanden die hij nog niet heeft ontvangen, worden intern bij de belastingdienst verrekend.quote:Hetzelfde gaat op voor de voorlopige opgave over 2010, hij heeft al een voorlopige aanslag gekregen, dus dit bedrag heb ik ingevuld. Weer hetzelfde verhaal bij de voorrekening, hij zou dat gehele bedrag terug moeten betalen, maar dat is nog niet eens uitbetaald, dus ik vraag me af hoe dit in de praktijk gaat werken? Ik heb niet veel zin om elke maand nog weer extra dingen met elkaar te verrekenen.
het wordt niet met elkaar verrekend.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:00 schreef godigita het volgende:
Vraagje, ik heb begin vorig jaar met mijn vriend een huis gekocht. We hebben toen een voorlopige teruggave ingevuld voor de hypotheekrenteaftrek, geheel op zijn naam. Het is nu aantrekkelijker om het geheel toch op mijn naam te zetten, maar de voorrekening aan het eind van de belastingaangifte geeft aan dat ik een hele zooi geld terug krijg, terwijl hij het hele bedrag terug moet betalen. Ik krijg wel meer terug dan dat hij zou moeten betalen. We zijn fiscale partners, wordt dat met elkaar verrekend of krijgt hij een enorme aanslag en moeten we het met elkaar verrekenen? Lijkt me redelijk omslachtig.
Hetzelfde gaat op voor de voorlopige opgave over 2010, hij heeft al een voorlopige aanslag gekregen, dus dit bedrag heb ik ingevuld. Weer hetzelfde verhaal bij de voorrekening, hij zou dat gehele bedrag terug moeten betalen, maar dat is nog niet eens uitbetaald, dus ik vraag me af hoe dit in de praktijk gaat werken? Ik heb niet veel zin om elke maand nog weer extra dingen met elkaar te verrekenen.
Alle inkomsten moet je opgeven, volgens de regels.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:37 schreef Gras_eter het volgende:
Is het verstandig ''Fooi'' op te geven
Dat kwam altijd binnen in het handje en der is verder geen adminstratie o.i.d. van?
Wat niet weet wat niet deert?
Wat zou jij doenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:40 schreef Piles het volgende:
[..]
Alle inkomsten moet je opgeven, volgens de regels.
Dat er waarschijnlijk niemand achterkomt als je het niet doet, tjaHet is belastingontduiking
Ja. Verstandig wel maar,...quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:37 schreef Gras_eter het volgende:
Is het verstandig ''Fooi'' op te geven
Dat is niet handig. Als je in de horeca werkt, is het bekend dat er fooien zijn en ook worden uitbetaald. Waarom de werkgever hier geen rekening mee houdt, verbaast me dan ook. Bij controle weet ie dat een inspecteur hier over kan vallen.quote:Dat kwam altijd binnen in het handje en der is verder geen adminstratie o.i.d. van?
Inderdaad. (Je kunt het vergelijken met zwart loon. Dat geef je toch ook niet op?)quote:Wat niet weet wat niet deert?
Klopt.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 14:33 schreef Thormodo het volgende:
Ik weet het eigenlijk al wel zeker, maar de "Ingehouden bijdrage ZvW van loon en "Ingehouden zorgpremie" van een lijfrenteverzekering kan je niet terug krijgen of wel? (Ik zit onder het maximum van 31k van die twee opgeteld.)
Dus ik moet 57¤ betalen?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 15:37 schreef ManAtWork het volgende:
Je bent ¤ 352,- verschuldigd maar na aftrek van de voorheffingen blijft er ¤ 57,- over om te betalen.
Zo moeilijk is het niet als je alles leest.
Als je alles goed hebt ingevuld, ja.quote:
In 2009 zijn deze niet (meer) aftrekbaar.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:28 schreef Green1 het volgende:
Zeg, weet iemand of je de kosten voor reisvaccinaties mag invullen?
Het zijn natuurlijk wel medicijnen.
Kijk in het overzicht maar eens onder Af: heffingskortingen. Daar staat ie vast en zeker tussen.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:28 schreef Verbal het volgende:
Hee , nog even een vraagje. Mijn vrouw had afgelopen jaar geen inkomen en krijgt daardoor haar algemene heffingskorting nog.
Ikzelf heb wel gewerkt, en heb natuurlijk mijn loonheffingskorting al verrekend gekregen en zo, maar over de algemene heffingskorting vind ik in mijn geval niks terug... kan dat kloppen?
V.
Ik dacht dat dat wel zou vallen onder 'voorgeschreven medicijnen'. Dat zijn het toch ookquote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:34 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
In 2009 zijn deze niet (meer) aftrekbaar.
Zijn ze door een dokter voorgeschreven? Als je van mening bent dat het aan de voorwaarde voldoet, voer je het toch gewoon op.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:37 schreef Green1 het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat wel zou vallen onder 'voorgeschreven medicijnen'. Dat zijn het toch ook
Tsja, als jij het maar kunt onderbouwen bij vragen van de inspecteur.quote:Nou, ik kan het denk ik beter maar weglaten, voordat ik er geouwehoer mee krijg.
zijn ze door de arts voorgeschreven?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:37 schreef Green1 het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat wel zou vallen onder 'voorgeschreven medicijnen'. Dat zijn het toch ook
Nou, ik kan het denk ik beter maar weglaten, voordat ik er geouwehoer mee krijg.
Huh? Heeft karr-1 zich voortgeplant?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:49 schreef Nizno het volgende:
[..]
zijn ze door de arts voorgeschreven?
Niet voorgeschreven door een arts dus. En dus niet aftrekbaar.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:56 schreef Green1 het volgende:
Geen idee, ik weet niet of degene die dat bij de GGD bij mij heeft geinjecteerd een arts was
dan heb je dus hooguit een prik van de arts... geen recept en dus zijn ze niet voorgeschreven... zoals MAW al zegt.........quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:56 schreef Green1 het volgende:
Geen idee, ik weet niet of degene die dat bij de GGD bij mij heeft geinjecteerd een arts was
Verdukkie, zijn we het een keer eens. Waar gaat het heen in deze wereld.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 18:08 schreef Nizno het volgende:
[..]
dan heb je dus hooguit een prik van de arts... geen recept en dus zijn ze niet voorgeschreven... zoals MAW al zegt.........
Hoe weet jij dat?quote:Ondanks dat hij zo sarcastisch is is hij wel lief hoor
Ligt er aan wanneer jullie zijn gescheiden en op welke voorwaarden.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 20:51 schreef Debica84 het volgende:
Ik ben gescheiden... heb nog een koophuis samen met mijn ex... hij woont er...en betaald alles...
kan ik nu toch de hypotheekrente gedeeltelijk nog aftrekken???
En wat moet ik nu precies opgeven ?
En zijn er afspraken gemaakt over alimentatie e.d. waarin de betaling van rente in zijn meegenomen?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 21:07 schreef Debica84 het volgende:
Alles is verdeeld ... ik woon ergens anders..alleen het huis kunnen we in deze tijd niet verkopen...
we zijn in maart 2009 gescheiden... maar het huis staat dus nog op allebei onze namen
Als inkomen geeft je je aandeel (ik neem aan 50%) op als ontvangen alimentatie.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 22:16 schreef Debica84 het volgende:
ik krijg partner alimentatie...
en er is vastgelegd in het convenant dat hij in het huis woont en zodoende alle kosten op zicht neemt...
verder niet...
hoef ik dan niks op te geven??
Lijkt mij wel toch?
Dank je wel...quote:Op zaterdag 30 januari 2010 23:53 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als inkomen geeft je je aandeel (ik neem aan 50%) op als ontvangen alimentatie.
Bij aftrek eigen woning geef je je aandeel (eveneens 50%) op als betaalde rente.
O ja, bij het invullen van het eigenwoningforfait rekening houden met de bijzondere situatie.
Je zult moeten aantonen dat je inderdaad ¤ 15.000 hebt uitgegeven aan verbouwingen en verbeteringen. Daar mag je alles onder vermelden wat erbij hoort. Dus ook schroeven, verf e.d.quote:Op zondag 31 januari 2010 11:42 schreef oZner het volgende:
Ik heb vorig jaar een huis gekocht, dus mijn aangifte wordt wat lastiger. De kosten van het huis zijn ongeveer 145000. Daarbij heb ik een hypotheek van 160000, echter heb ik die bij een natuurlijk persoon en niet bij een bank oid. Het verschil tussen de huisprijs en de hypotheekwaarde is bedoeld voor onderhoud en verbetering. Echter is dat nergens vastgelegd.
Kan ik die 15.000 euro zomaar overnemen bij "onderhoud en verbouwing" of moet ik bonnetjes tellen (lees: uitgegeven bedrag)? En gaat het hierbij om bijvoorbeeld dubbelglas of ook om kleine dingen als schroeven?
In de help van het aangifte programma zie ik ook een termijn van 6 maanden (die is nog niet verstreken). Geld dat je daarna uitgeeft hoort in box 3. Kan iemand me hier duidelijkheid over geven wat ik precies (waar) moet invullen?
Graag gedaan.quote:
Bonnen en facturen heb ik allemaal bewaard. Het (nog) niet gebruikte bedrag zal rond de 2000 euro liggen...quote:Op zondag 31 januari 2010 11:47 schreef ManAtWork het volgende:
Je zult moeten aantonen dat je inderdaad ¤ 15.000 hebt uitgegeven aan verbouwingen en verbeteringen. Daar mag je alles onder vermelden wat erbij hoort. Dus ook schroeven, verf e.d.
Afhankelijk van het deel dat je in 2009 hebt gebruikt en als je zeker weet dat je de gehele ¤ 15.000 aan de verbouwing gaat opmaken, zou ik het gewoon in box 1 opnemen.
Als je het netjes wilt doen, moet je het deel dat je nu nog niet hebt gebruikt maar in 2010 gaat gebruiken, opgeven in box 3 en vervolgens kun je het in 2010 verplaatsen naar box 1. Let wel op dat je dan de rente ook evenredig in box 1 vermeld.
Mwhoa,.... dan gaat het om de rente over ¤ 2.000,- gedurende een paar maanden,...quote:Op zondag 31 januari 2010 12:11 schreef oZner het volgende:
[..]
Bonnen en facturen heb ik allemaal bewaard. Het (nog) niet gebruikte bedrag zal rond de 2000 euro liggen...
Het bedrag voor box 3 zal onder de 20661 liggen. Als ik daar dus nee in vul kan ik geen bedragen opgeven...
Ik kan je verkeerd hebben begrepen, maar antwoord je niet "nee" bij de vraag of je spaargeld hebt? Daar moet je uit m'n hoofd namelijk gewoon ja invullen, om vervolgens later aan te geven hoeveel dat is en in jouw geval onder de drempel te blijven.quote:Op zondag 31 januari 2010 12:11 schreef oZner het volgende:
[..]
Het bedrag voor box 3 zal onder de 20661 liggen. Als ik daar dus nee in vul kan ik geen bedragen opgeven...
Nee, klopt niet helemaal. Eerst geef je aan of je spaargeld hebt (ja, dus) daarna komt de vraag of het meer is dan de drempel (nee, dus) zodat je verder niets in hoeft te vullen.quote:Op zondag 31 januari 2010 12:22 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik kan je verkeerd hebben begrepen, maar antwoord je niet "nee" bij de vraag of je spaargeld hebt? Daar moet je uit m'n hoofd namelijk gewoon ja invullen, om vervolgens later aan te geven hoeveel dat is en in jouw geval onder de drempel te blijven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |