abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 januari 2010 @ 23:28:08 #101
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76661463
Door het invullen van de verbouwingskosten is na te rekenen of de verhoging van de financiering geheel is aan te merken als eigen woningschuld of niet.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_76668240
Ben gisteren ook al bezig geweest met het invullen van het programma. Ik heb echter een vraag. Aan het eind van 2009 zat ik qua banksaldo's boven de 20.014 euro. Aan het begin van 2009 echter niet. Ik weet dat het gaat om het gemiddelde vermogen.

Moet ik de saldo's nu toch opgeven of kan ik de vraag over het spaargeld (wanneer ik gemiddeld niet boven de 20.000 uitkom) gewoon overslaan?
  maandag 11 januari 2010 @ 10:11:55 #103
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76669149
quote:
Op maandag 11 januari 2010 09:32 schreef Staartaap het volgende:
Ben gisteren ook al bezig geweest met het invullen van het programma. Ik heb echter een vraag. Aan het eind van 2009 zat ik qua banksaldo's boven de 20.014 euro. Aan het begin van 2009 echter niet. Ik weet dat het gaat om het gemiddelde vermogen.

Moet ik de saldo's nu toch opgeven of kan ik de vraag over het spaargeld (wanneer ik gemiddeld niet boven de 20.000 uitkom) gewoon overslaan?
Als je de vraag letterlijk leest, moet je het opgeven.
pi_76670124
Ik heb een gedeelte van het jaar mijn reiskosten zelf betaald en een gedeelte van het jaar mijn reiskosten volledig vergoed gekregen van mijn werkgever. Hoe moet ik dit opgeven?

En kan ik dit uberhaupt opgeven?
  maandag 11 januari 2010 @ 11:06:21 #105
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76670727
quote:
Op maandag 11 januari 2010 10:49 schreef kikoooooo het volgende:
Ik heb een gedeelte van het jaar mijn reiskosten zelf betaald en een gedeelte van het jaar mijn reiskosten volledig vergoed gekregen van mijn werkgever. Hoe moet ik dit opgeven?
Niet.
quote:
En kan ik dit uberhaupt opgeven?
Nee. Tenzij het met het OV is geweest.
pi_76671331
quote:
Op maandag 11 januari 2010 10:11 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als je de vraag letterlijk leest, moet je het opgeven.
Bedoel je daarmee de vraag: Heeft u in 2009 voordelen uit sparen gehad?
  maandag 11 januari 2010 @ 11:34:20 #107
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76671736
quote:
Op maandag 11 januari 2010 11:23 schreef Staartaap het volgende:

[..]

Bedoel je daarmee de vraag: Heeft u in 2009 voordelen uit sparen gehad?
Waar staat deze vraag?
En dan nog: je hebt toch rente op je spaarrekening ontvangen? Dus is het antwoord 'ja'.
  maandag 11 januari 2010 @ 11:53:36 #108
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_76672445
quote:
Op maandag 11 januari 2010 11:34 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waar staat deze vraag?
En dan nog: je hebt toch rente op je spaarrekening ontvangen? Dus is het antwoord 'ja'.
En als de rente lager is dan de inflatie, is het dan nog een voordeel?
Volgens de BD wel gok ik zo
pi_76672598
quote:
Op maandag 11 januari 2010 11:06 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Niet.
[..]

Nee. Tenzij het met het OV is geweest.
Ja, het zijn treinkaartjes. Ik heb ze (degenen die ik zelf heb betaald) ook nog allemaal.
  maandag 11 januari 2010 @ 11:59:08 #110
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76672669
quote:
Op maandag 11 januari 2010 11:53 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

En als de rente lager is dan de inflatie, is het dan nog een voordeel?
Volgens de BD wel gok ik zo
Yup.
  maandag 11 januari 2010 @ 12:11:23 #111
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76673069
quote:
Op maandag 11 januari 2010 11:57 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Ja, het zijn treinkaartjes. Ik heb ze (degenen die ik zelf heb betaald) ook nog allemaal.
Die kun je verwerken bij 'Reisaftrek openbaar vervoer'.
pi_76673796
Kun je een indicatie geven hoeveel je daarvan terug krijgt ongeveer? Heb zo'n 600 euro eigen reiskosten gehad..
pi_76677241
quote:
Op maandag 11 januari 2010 12:30 schreef kikoooooo het volgende:
Kun je een indicatie geven hoeveel je daarvan terug krijgt ongeveer? Heb zo'n 600 euro eigen reiskosten gehad..
Je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Daarnaast mag je de gemaakte kosten (dus de treinkaartjes die je in 2009 hebt gekocht om naar je werk te gaan) niet aftrekken. Je mag een (vast) aftrekbedrag meenemen.

Dus hoeveel bedraagt de afstand woning - werk (dus alleen enkele reis)?
En hoeveel dagen heb je de trein gepakt (tel desnoods de (retour)tickets)?
pi_76677868
Afstand woon werk enkele reis: +/- 110km
Dagen 3 maanden lang alle werkdagen, dus zo'n 60 dagen, daarna 2 maanden volledige vergoeding door mijn werkgever.
pi_76678265
quote:
Op maandag 11 januari 2010 14:22 schreef kikoooooo het volgende:
Afstand woon werk enkele reis: +/- 110km
Dagen 3 maanden lang alle werkdagen, dus zo'n 60 dagen, daarna 2 maanden volledige vergoeding door mijn werkgever.
Ohja, in welke periode is dat geweest (dus 5 maanden lang, 5 dagen in de week met OV?)? 1 aug. tot en met 31 dec.?

Hoeveel bedraagt de vergoeding door je werkgever (dus totaal wat je hebt gekregen)?

Daarnaast zou ik eerst ff een Openbaarvervoerverklaring of reisverklaring aanvragen.
http://www.belastingdiens(...)rk-04.html#P187_3759
pi_76678886
Van juli tot sept heb ik de kosten zelf betaald, oktober en november heeft mijn werkgever volledig betaald. Dwz, ze betaalden het bedrag van de maandnetkaartt volledig terug. Dat was 2x 347 euro. Zelf heb ik dat 3 maal betaald.

Bedankt voor die OVverklaring. Ik heb de verklaring zojuist ingevuld via NS.nl met mijn stamkaartnummer. Wist niet eens dat het bestond.
pi_76680059
Dan kan je het zo invullen.

Plaats werkgever: .........
Periode: 1-7 t/m 30-11
Km: 110
Dagen per week: 5

Dit levert een bedrag op van ¤ 818.
af: Ontvangen vergoedingen: 694 (= 2 *347)

Totaal aftrekpost: ¤ 124 (=818-694).
  maandag 11 januari 2010 @ 16:30:16 #118
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76683483
quote:
Op maandag 11 januari 2010 15:15 schreef Eppie_NL het volgende:
Dan kan je het zo invullen.

Plaats werkgever: .........
Periode: 1-7 t/m 30-11
Km: 110
Dagen per week: 5

Dit levert een bedrag op van ¤ 818.
af: Ontvangen vergoedingen: 694 (= 2 *347)

Totaal aftrekpost: ¤ 124 (=818-694).
Waarom niet alleen de maanden welke je zelf hebt betaald opgeven?
Levert een hogere aftrekpost op.
pi_76684639
quote:
Op maandag 11 januari 2010 16:30 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waarom niet alleen de maanden welke je zelf hebt betaald opgeven?
Levert een hogere aftrekpost op.
Dat kan kikoooooo wel doen, maar wel niet conform de regels van de belastingdienst. Bij controle hang je.

En op Openbaarvervoerverklaring staat je naam, adres, route en tijdvak (periode).
pi_76686863
Toch nog een vraag over de aftrekbaarheid van studiekosten.

Ik heb tot en met augustus 2009 studiefinanciering gehad. Daarna ben ik nog wel doorgegaan met studeren, alleen had ik geen recht meer op studiefinanciering (reeds 4 jaar gehad). Wel heb ik nog steeds een OV. Hoe zit dit nu met de aftrekbaarheid van de studiekosten? Betekent dit dat vanaf augustus mijn werkelijke studiekosten aftrekbaar zijn? Of moet ik toch de normbedragen aanhouden omdat ik nog wel recht heb op die OV? (wat dus betekent dat wel meer aftrekbaar is omdat je de gift dan niet in aanmerking hoeft te nemen)
pi_76687034
Ja, je moet gewoon de normbedragen blijven toepassen. Je hebt door het behoud van je OV in feite een 'nullening' en valt dus onder de IBG-regeling. Omdat je vanaf september geen studiefinanciering meer ontvangt, bedraagt je ontvangen 'tegemoetkoming' over deze vier maanden dus 'nul'. Hierdoor word je aftrekbaar bedrag dus hoger. Hier uiteraard wel op letten.
pi_76687479
quote:
Op maandag 11 januari 2010 17:49 schreef KneiterS het volgende:

Ik heb tot en met augustus 2009 studiefinanciering gehad. Daarna ben ik nog wel doorgegaan met studeren, alleen had ik geen recht meer op studiefinanciering (reeds 4 jaar gehad). Wel heb ik nog steeds een OV. Hoe zit dit nu met de aftrekbaarheid van de studiekosten? Betekent dit dat vanaf augustus mijn werkelijke studiekosten aftrekbaar zijn? Of moet ik toch de normbedragen aanhouden omdat ik nog wel recht heb op die OV? (wat dus betekent dat wel meer aftrekbaar is omdat je de gift dan niet in aanmerking hoeft te nemen)
Ga er maar vanuit dat je aftrekpost studiekosten in 2009 nihil bedraagt. Dus invullen heeft volgens mij geen zin.
In 2010 kan je wel profiteren van de aftrekpost (omdat je wel recht hebt op studiefinanciering, maar geen (aanvullende) prestatiebeurs meer krijgt).
pi_76689950
quote:
Op maandag 11 januari 2010 17:54 schreef JD-Matrix het volgende:
Ja, je moet gewoon de normbedragen blijven toepassen. Je hebt door het behoud van je OV in feite een 'nullening' en valt dus onder de IBG-regeling. Omdat je vanaf september geen studiefinanciering meer ontvangt, bedraagt je ontvangen 'tegemoetkoming' over deze vier maanden dus 'nul'. Hierdoor word je aftrekbaar bedrag dus hoger. Hier uiteraard wel op letten.
Bedankt voor de bevestiging, dat dacht ik inderdaad ook.
quote:
Op maandag 11 januari 2010 18:08 schreef Eppie_NL het volgende:

[..]

Ga er maar vanuit dat je aftrekpost studiekosten in 2009 nihil bedraagt. Dus invullen heeft volgens mij geen zin.
In 2010 kan je wel profiteren van de aftrekpost (omdat je wel recht hebt op studiefinanciering, maar geen (aanvullende) prestatiebeurs meer krijgt).
Deze snap ik niet. De afgelopen 2 jaar heb ik ieder jaar de normbedragen genomen en daar mijn ontvangen studiefinanciering van afgetrokken. Dat wat boven de drempel uitkwam was vervolgens aftrekbaar. Dit had ieder jaar een afrekbaar bedrag tot gevolg. Doe ik dan iets fout?
pi_76690220
Als je enkel de basisbeurs hebt ontvangen kun je inderdaad iets overhouden om af te trekken (na de drempel). Ontvang je naast de basisbeurs nog een aanvullende beurs, dan zul je inderdaad niets kunnen aftrekken zoals Eppie_NL aangeeft. Althans, in vrijwel 99% van de gevallen.

Gezien jouw reactie heb je dus enkel een basisbeurs ontvangen?
pi_76690610
quote:
Op maandag 11 januari 2010 19:12 schreef KneiterS het volgende:

[..]

Bedankt voor de bevestiging, dat dacht ik inderdaad ook.
[..]

Deze snap ik niet. De afgelopen 2 jaar heb ik ieder jaar de normbedragen genomen en daar mijn ontvangen studiefinanciering van afgetrokken. Dat wat boven de drempel uitkwam was vervolgens aftrekbaar. Dit had ieder jaar een afrekbaar bedrag tot gevolg. Doe ik dan iets fout?
Ligt eraan hoeveel studiefinanciering je krijgt.
Rond de hoeveel kreeg je dan ongeveer per maand?
pi_76692103
even een tvp voor als ik er niet uit kom, want ik zit te puzzelen met een hypo/bouwdepot/notariskosten en nog meer, en dat had ik in 2008 allemaal nog niet
namaste
pi_76692439
quote:
Op maandag 11 januari 2010 17:49 schreef KneiterS het volgende:

Zo lang je recht hebt op studifinanciering gelden de normbedragen. Recht hebben op is ook als je een lening kunt aanvragen, dus na de 4 jaar die je "gratis" krijgt.

Pak gewoon de normbedragen voor de maanden jan-dec 2009 (als je die allemaal hebt gestudeerd). Tel die bij elkaar op, trek daar je ontvangen stufi af en de drempel van ¤500. Dat zijn je aftrekbare studiekosten. De OV kosten gelden niet als ontvangen stufi.
pi_76693296
quote:
Op maandag 11 januari 2010 20:07 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Zo lang je recht hebt op studifinanciering gelden de normbedragen. Recht hebben op is ook als je een lening kunt aanvragen, dus na de 4 jaar die je "gratis" krijgt.

Pak gewoon de normbedragen voor de maanden jan-dec 2009 (als je die allemaal hebt gestudeerd). Tel die bij elkaar op, trek daar je ontvangen stufi af en de drempel van ¤500. Dat zijn je aftrekbare studiekosten. De OV kosten gelden niet als ontvangen stufi.

Even ter verduidelijking voor alle studiekostenaftrekpuzzelaars: Onder "recht op studiefinanciering" valt niet alleen recht op de prestatiebeurs, maar ook de lening ende OV. Ongeacht of je ergens gebruik van maakt of niet, het recht daarop heb je, en daarom moet je dus de normbedragen gebruiken.
pi_76693397
quote:
Op maandag 11 januari 2010 20:24 schreef DonJames het volgende:

[..]

Even ter verduidelijking voor alle studiekostenaftrekpuzzelaars: Onder "recht op studiefinanciering" valt niet alleen recht op de prestatiebeurs, maar ook de lening ende OV. Ongeacht of je ergens gebruik van maakt of niet, het recht daarop heb je, en daarom moet je dus de normbedragen gebruiken.
En dan nog een aanvulling op jouw aanvulling op mijn aanvuling (jaja ):
Je hoeft alleen de stufi af te trekken die je krijgt uit hoofde van je prestatiebeurs: de stufi die (als alles goed gaat) dus wordt kwijtgescholden. De extra lening die je eventueel ontvangt hoeft je NIET af te trekken.
pi_76696331
quote:

[..]

Ter aanvulling, zoals ik al hierboven aangaf is dit ook wel bekend als de zogenaamde 'nullening' die wordt toegepast om na je vier jaar je OV te houden, zonder een cent te lenen. Dit geldt dan weer voor maximaal drie jaar.
  dinsdag 12 januari 2010 @ 15:56:40 #131
251588 JuiceJuice
What the fuck is this shit?
pi_76723848
Waar kan ik me laptop en boeken aftrekken cq invullen!
pi_76724186
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 15:56 schreef JuiceJuice het volgende:
Waar kan ik me laptop en boeken aftrekken cq invullen!
Aftrekposten -> studiekosten
  dinsdag 12 januari 2010 @ 16:09:48 #133
251588 JuiceJuice
pi_76724478
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 16:03 schreef DonJames het volgende:

[..]

Aftrekposten -> studiekosten
Kan ik alleen normbedragen selecteren. Meer niet. Of zijn die normbedragen het gemiddelde wat elke student in een jaar kwijt is aan studiekosten?
pi_76724788
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 16:09 schreef JuiceJuice het volgende:

[..]

Kan ik alleen normbedragen selecteren. Meer niet. Of zijn die normbedragen het gemiddelde wat elke student in een jaar kwijt is aan studiekosten?
Als je de vraag:
quote:
Zijn de totale studiekosten in 2009 hoger dan EUR 4.496?
Met "ja" invult kan je de laptop en boeken invullen, maar dan moet je die vraag natuurlijk wel met "ja" kunnen beantwoorden.
  dinsdag 12 januari 2010 @ 16:16:14 #135
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76724817
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 16:09 schreef JuiceJuice het volgende:

[..]

Als je werkelijke studiekosten niet hoger zijn dan 2x het normbedrag, kom je niet toe aan het invullen van de werkelijke kosten.

Edit: DJ was net even sneller.
  dinsdag 12 januari 2010 @ 16:20:47 #136
251588 JuiceJuice
pi_76725043
Duidelijk. Bedankt heren!
pi_76730850
Niet zozeer een vraag die direct over de aangifte IB gaat maar wel over het betalen van belasting. Van mijn werkgever kreeg ik vandaag een loonstrookje over week 53. Bij ons wordt namelijk per periode van 4 weken uitbetaald en week 53 viel buiten een normale periode van vier weken. Ik had in deze week 38,5 uur gewerkt en mijn bruto-loon bedraagt 10 euro per uur. Aan het begin van het jaar heb ik in een maand 41 uur gewerkt en over dit bedrag hoefde ik geen loonheffing te betalen. Nu, in de laatste periode waarin ik minder heb gewerkt, moet ik ineens 76,40 euro aan loonheffing afdragen. Kan iemand mij vertellen hoe dit kan?
pi_76738924
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 18:38 schreef PteV het volgende:
Niet zozeer een vraag die direct over de aangifte IB gaat maar wel over het betalen van belasting. Van mijn werkgever kreeg ik vandaag een loonstrookje over week 53. Bij ons wordt namelijk per periode van 4 weken uitbetaald en week 53 viel buiten een normale periode van vier weken. Ik had in deze week 38,5 uur gewerkt en mijn bruto-loon bedraagt 10 euro per uur. Aan het begin van het jaar heb ik in een maand 41 uur gewerkt en over dit bedrag hoefde ik geen loonheffing te betalen. Nu, in de laatste periode waarin ik minder heb gewerkt, moet ik ineens 76,40 euro aan loonheffing afdragen. Kan iemand mij vertellen hoe dit kan?
Ja.

Je hebt begin van het jaar in een maand 41 uur gewerkt. Dat is dan ¤ 410 bruto. De loonheffing is in dit geval lager dan je arbeidskorting en heffingskorting (heffingskorting ad. ¤ 2007 / 12, per maand een korting van ¤ 167). Dus dan hoef je niks te betalen dus staat er ook geen loonheffing op je loonstrookje.

Over die ¤ 410 moet je ongeveer ¤ 135 belasting betalen, maar je krijgt in die maand een korting van ¤ 167 en nog iets van arbeidskorting dat levert een negatief loonhefifng op. Dus geen loonheffing betalen.

Echter in week 53 heb je 38,5 uur gewerkt. Dus ¤ 385 bruto. De loonheffing is in dit geval hoger dan je arbeidskorting en heffingskorting (heffingskorting ad. ¤ 2007 / 53 weken, per week een korting van ¤ 38 dus). Nu moet je wel loonheffing betalen.

Want over die ¤ 385 moet je ongeveer ¤ 130 belasting betalen. Echter krijg je heffingskorting ad. 38 en nog wat arbeidskorting. Maar er blijft nog een positief saldo van loonheffing (die 76,40 in jouw geval).
pi_76747069
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 21:18 schreef Eppie_NL het volgende:

[..]

Ja.

Je hebt begin van het jaar in een maand 41 uur gewerkt. Dat is dan ¤ 410 bruto. De loonheffing is in dit geval lager dan je arbeidskorting en heffingskorting (heffingskorting ad. ¤ 2007 / 12, per maand een korting van ¤ 167). Dus dan hoef je niks te betalen dus staat er ook geen loonheffing op je loonstrookje.

Over die ¤ 410 moet je ongeveer ¤ 135 belasting betalen, maar je krijgt in die maand een korting van ¤ 167 en nog iets van arbeidskorting dat levert een negatief loonhefifng op. Dus geen loonheffing betalen.

Echter in week 53 heb je 38,5 uur gewerkt. Dus ¤ 385 bruto. De loonheffing is in dit geval hoger dan je arbeidskorting en heffingskorting (heffingskorting ad. ¤ 2007 / 53 weken, per week een korting van ¤ 38 dus). Nu moet je wel loonheffing betalen.

Want over die ¤ 385 moet je ongeveer ¤ 130 belasting betalen. Echter krijg je heffingskorting ad. 38 en nog wat arbeidskorting. Maar er blijft nog een positief saldo van loonheffing (die 76,40 in jouw geval).
Ah oke, duidelijk Dankje!
  woensdag 13 januari 2010 @ 18:47:47 #140
128000 Rob_Gordon
Sonic Death Monkey
pi_76772921
Ik ben zelfstandig ondernemer, en sta op het punt een huis te kopen met een hypotheek onder NHG. De NHG berekent mijn inkomen door te kijken naar mijn gemiddelde inkomen over drie jaar. Ik moet per se mijn inkomen over 2009 hiervoor mee laten tellen, anders is mijn gemiddelde inkomen te laag om de hypotheek te kunnen dragen.

Probleem: de NHG accepteert alleen maar een kopie van mijn aangifte inkomstenbelastig als bewijs van mijn inkomen in 2009. En omdat de belastingdienst pas half februari de aangiftesoftware voor ondernemers beschikbaar heeft, moet ik tot die tijd wachten voor ik mijn hypotheekaanvraag kan indienen. Mijn boekhouder heeft mijn hele jaarrekening al opgesteld, ik kan precies aantonen wat ik in 2009 verdiend heb, maar dat maakt voor de NHG allemaal niks uit -- pas als ik diezelfde gegevens in de vorm van een aangifte naar de Belastingdienst heb gestuurd, zijn zij bereid om er naar te kijken.

Dus kan ik mooi een extra maand wachten voor ik mijn hypotheek kan regelen. Nu maar hopen dat de verkopende partij hier mee akkoord gaat.
"The branches are bare, the sky tonight a milky violet."
pi_76787363
Kort vraagje:
Ik woon in de UK, maar heb nog een spaarrekening in NL, waar genoeg geld op staat om vermogensbelasting op te moeten betalen (of hoe dat tegenwoordig heet). Kan ik hiervoor gewoon een T-biljet invullen?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_76824742
Vraagje over studiekosten:

Ik heb heel 2009 gestudeerd en ik heb hiervoor tot en met september studiefinanciering voor ontvangen. Je zou dan zeggen dat ik tot en met september een 'studie met studiefinanciering' heb gehad en de maanden oktober tot en met december een 'studie zonder studiefinanciering' heb gehad.

Dat komt mij alleen niet zo goed uit aangezien ik in september ook een groot deel van mijn schoolgeld voor 2010 heb betaald, samen met nog wat andere uitgaven (boeken), dit zou ik dan niet kunnen plaatsen onder 'studie zonder studiefinanciering'. Klopt deze redenering?

Daarnaast nog een vraag, ik heb ook een laptop voor mijn studie en die kan je in 3 jaar afschrijven (met een restwaarde aan het eind, en alleen het deel voor je studie), dit houdt dan toch in dat ik 3 jaar lang 1/3 van de kosten kan aftrekken?
pi_76825097
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 21:37 schreef Dennis101 het volgende:
Vraagje over studiekosten:

Ik heb heel 2009 gestudeerd en ik heb hiervoor tot en met september studiefinanciering voor ontvangen. Je zou dan zeggen dat ik tot en met september een 'studie met studiefinanciering' heb gehad en de maanden oktober tot en met december een 'studie zonder studiefinanciering' heb gehad.

Dat komt mij alleen niet zo goed uit aangezien ik in september ook een groot deel van mijn schoolgeld voor 2010 heb betaald, samen met nog wat andere uitgaven (boeken), dit zou ik dan niet kunnen plaatsen onder 'studie zonder studiefinanciering'. Klopt deze redenering?

Daarnaast nog een vraag, ik heb ook een laptop voor mijn studie en die kan je in 3 jaar afschrijven (met een restwaarde aan het eind, en alleen het deel voor je studie), dit houdt dan toch in dat ik 3 jaar lang 1/3 van de kosten kan aftrekken?
quote:
Op maandag 11 januari 2010 20:07 schreef Maharbal het volgende:

[..]

quote:

[..]

pi_76825261
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 21:44 schreef Maharbal het volgende:

[..]

[..]

[..]
Duidelijk.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 22:52:05 #145
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_76872563
Sorry, maar niet zo veel zin om terug te bladeren. Mijn excuses als ik toch nog een domme vraag stel.
Mijn vrouw en derhalve fiscaal partner heeft afgelopen jaar geen inkomen gehad. In hoeverre heeft ze recht op zaken als heffingskortingen en hoe voer ik haar in in het belastingprogramma: als in: ze had geen werkgever.

Laat ik het anders formuleren: wij zijn een tweepersoons huishouden met 1 inkomen geweest in 2009. In hoeverre levert dat aftrekmogelijkheden op? Of had zij dan moeten werken, hoe minimaal ook?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 22:56:09 #146
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_76872746
Zij behoudt gewoon recht op haar algemene heffingskorting.

In het aangifteprogramma vragen ze of er een inkomen in genoten. Daar kun je gewoon nee aanvinken.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_76873591
Vraag voor een cliënte waar ik vandaag werkzaam was: haar man werkt sinds begin 2009 bij een nieuwe baas, en verdient zo'n 500 netto minder dan bij zijn vorige baan. Zijzelf heeft een constant inkomen uit WAO.
Is het door de gedaalde inkomsten een optie om de aangifte te middelen met andere jaren? Ik heb daar wel eens iets over gehoord, maar wat en hoe weet ik dus niet. En welke jaren zou ze dan moeten nemen?
  zaterdag 16 januari 2010 @ 10:36:45 #148
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76883452
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 23:14 schreef Kaza het volgende:
Vraag voor een cliënte waar ik vandaag werkzaam was: haar man werkt sinds begin 2009 bij een nieuwe baas, en verdient zo'n 500 netto minder dan bij zijn vorige baan. Zijzelf heeft een constant inkomen uit WAO.
Is het door de gedaalde inkomsten een optie om de aangifte te middelen met andere jaren? Ik heb daar wel eens iets over gehoord, maar wat en hoe weet ik dus niet. En welke jaren zou ze dan moeten nemen?
Middelen heeft alleen zin als door een inkomensstijging of -daling je topinkomen in een andere belastingschijf terecht komt. (Bijv. van 52% naar 42%.)
In dat geval kun je drie jaren middelen waarbij het laatste jaar al definitief vastgesteld is. In jouw casus zal dat dan waarschijnlijk tot en met 2008 zijn. Je kunt dan drie willekeurig aaneengesloten jaren middelen. (Dus 2003, 2004 en 2005 of 2005, 2006, 2007) Maar let op dat je een gebruikt jaar dus niet opnieuw kunt gebruiken. (Dus middelen over 2003, 2004 en 2005 samen met 2005, 2006 en 2007 kan dus niet.)

Ik weet niet wat het (bruto) inkomen van de man was en is maar ik schat dat een middeling geen zin heeft.

P.S. Ook op de site van de belastingdienst staat een meer uitgebreide toelichting.
pi_76892560
Oh werkt het zo :-).
Bedankt voor het antwoorden.
Ik was daar aan het werk (thuiszorg) en het gesprek kwam zo op de financiën. Toen ze vertelde dat haar man zoveel minder was gaan verdienen en dat ze amper rond konden komen, dacht ik dat dat middelen misschien wel iets voor hen was.
Geen idee hoeveel ze nu verdienen, maar ze zaten met dat hoge salaris rond de 44000 per jaar zei ze en nu dus maandelijks 500 netto minder.
Misschien is het wel raadzaam om dit keer hun belasting door een ander in de laten vullen, zodat die er eens naar kan kijken. Normaal doet ze dat altijd zelf.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 16:07:19 #150
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76892862
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 15:55 schreef Kaza het volgende:
Oh werkt het zo :-).
Bedankt voor het antwoorden.
Ik was daar aan het werk (thuiszorg) en het gesprek kwam zo op de financiën. Toen ze vertelde dat haar man zoveel minder was gaan verdienen en dat ze amper rond konden komen, dacht ik dat dat middelen misschien wel iets voor hen was.
Geen idee hoeveel ze nu verdienen, maar ze zaten met dat hoge salaris rond de 44000 per jaar zei ze en nu dus maandelijks 500 netto minder.
Misschien is het wel raadzaam om dit keer hun belasting door een ander in de laten vullen, zodat die er eens naar kan kijken. Normaal doet ze dat altijd zelf.
Met die bedragen heeft middelen (waarschijnlijk) geen zin. Het is even afhankelijk of er nog andere posten in de aangifte staan en of er aftrekposten zijn verdeeld.
pi_76945237
Ik wil mijn aangifte invullen alleen wat is mijn loon precies... coördinatieloon of heffingsloon?
  zondag 17 januari 2010 @ 23:11:24 #152
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76945899
Belastbaar loon, loon (voor) loonheffing, fiscaal loon, heffingsloon.
Maar op je jaaropgave heb je weinig keuze.
pi_77007088
Heb een vraagje. Vorig jaar heb ik een nieuwbouwwoning gekocht en deze met redelijk wat spaargeld verbouwd. Dus dit valt niet in het bouwdepot. Is er nog een mogelijkheid dat dit aftrekbaar is, zoals een keuken vloer e.d.? Volgens mij niet, maar kan iemand dit bevestigen, bij voorkeur met een internetlink want ik kan nog geen 100% duidelijkheid hier over krijgen.
"Sometimes you eat the bear, and sometimes the bear eats you."
  dinsdag 19 januari 2010 @ 13:26:41 #154
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77007828
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 13:06 schreef Ratjepoepe het volgende:
Heb een vraagje. Vorig jaar heb ik een nieuwbouwwoning gekocht en deze met redelijk wat spaargeld verbouwd. Dus dit valt niet in het bouwdepot. Is er nog een mogelijkheid dat dit aftrekbaar is, zoals een keuken vloer e.d.? Volgens mij niet, maar kan iemand dit bevestigen, bij voorkeur met een internetlink want ik kan nog geen 100% duidelijkheid hier over krijgen.
Nee, investeringen in een woning met eigen middelen hebben geen mogelijkheid voor aftrek, tenzij je binnen zes maanden alsnog een lening aangaat voor deze investeringen.
pi_77012827
In 2009 ben ik van Nederland naar Luxemburg geemigreerd. Ik heb in 2009 zowel Nederlandse inkomsten terwijl ik in Nederland woonde, en Luxemburgse inkomsten terwijl ik in Luxemburg woonde.

Ik ben momenteel bezig met het invullen van mijn 'verzoek of wijziging voorlopige aanslag inkomstenbelasting voor butienlandse belastingplichtigen". Ik kies voor behandeling als binnenlandse belastingplichtige.

Nu moet ik bij vraag 30, 'inkomsten die onder de zorgverzekeringswet vallen in 2009', het volgende invullen:
quote:
30b Loon zorgverzekeringswet
30f Niet-Nederlands loon uit tegenwoordige dienstbetrekking waarover de werkgever geen inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet inhoudt
30g Inkomen over de periode dat u wel verzekerd bent voor de Zorgverzekeringswet waarover in Nederland geen premie verschuldigd is
30h Inkomen waarover u vermindering van inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet vraagt
Wat vul ik waar in? Is Vraag 30b alleen het Nederlandse of ook het Luxemburgse loon?
  dinsdag 19 januari 2010 @ 16:25:59 #156
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77014258
30B Is alleen het NL loon. (LUX kent immers geen loon ZVW.)
30F Is het LUX loon.
pi_77029990
Even melden: afgelopen zondag naar aanleiding van antwoorden hiero, heb ik digitaal Zorgtoeslag aangevraagd over 2008 - 2009 en voor 2010.

Yippie: vandaag = dinsdag staat het aardige bedrag van 2009 op de girorek. !!!
Dank dus voor links en antwoorden.

ja, ik geef het niet allemaal uit in afwachting van de aanslag tzt.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 22:36:43 #158
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77032517
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 21:54 schreef AnneX het volgende:
Even melden: afgelopen zondag naar aanleiding van antwoorden hiero, heb ik digitaal Zorgtoeslag aangevraagd over 2008 - 2009 en voor 2010.

Yippie: vandaag = dinsdag staat het aardige bedrag van 2009 op de girorek. !!!
Dank dus voor links en antwoorden.

ja, ik geef het niet allemaal uit in afwachting van de aanslag tzt.
Waar kunnen we de factuur naar toe sturen?
pi_77032707
Even een berichtje als memo voor mezelf om aangifte te gaan doen. Ben daar altijd een ster in .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_77053809
Ik heb mijn jaaropgave ook zojuist gekregen, morgen maar even in gaan vullen en alles uitzoeken
pi_77057650
meeleesvindpost. Net Jaaropgaaf gehad.
Vorig jaar kreeg ik niets terug, wat ik raar vond, aangezien mijn werk me had beloofd dat ik een hoop terug zou krijgen

Heb alleen nog nooit studiekosten e.d. ingevuld, maargoed.. ik krijg ook nog stufi, dus volgens mij heb ik daar niets aan. Of klopt dat niet?
Ja doei.
  woensdag 20 januari 2010 @ 16:26:58 #162
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77057943
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 16:20 schreef motorbloempje het volgende:
meeleesvindpost. Net Jaaropgaaf gehad.
Vorig jaar kreeg ik niets terug, wat ik raar vond, aangezien mijn werk me had beloofd dat ik een hoop terug zou krijgen
Dat zeggen ze om niet teveel lastige vragen te krijgen over de loonstroken.
quote:
Heb alleen nog nooit studiekosten e.d. ingevuld, maargoed.. ik krijg ook nog stufi, dus volgens mij heb ik daar niets aan. Of klopt dat niet?
Grote kans dat de aftrekpost op nihil uitkomt.
pi_77058013
ja, dat vermoeden had ik ook al.

Rare vond ik, dat collega's die evenveel werken als ik wel terugkregen (tot zo rond de 200 euro), dus ergens ben ik bang dat ik iets verkeerd heb gedaan
Ja doei.
  woensdag 20 januari 2010 @ 16:41:50 #164
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77058614
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 16:28 schreef motorbloempje het volgende:
ja, dat vermoeden had ik ook al.

Rare vond ik, dat collega's die evenveel werken als ik wel terugkregen (tot zo rond de 200 euro), dus ergens ben ik bang dat ik iets verkeerd heb gedaan
Het topic van 2008 staat nog open.
pi_77059142
Even iets heel anders, maar ik heb nou vandaag wel huurtoeslag gestort gekregen, maar geen zorgtoeslag.. Vorige maand heb ik dit wel gewoon gehad .. Kan het kloppen dat de zorgtoeslag nog even op zich laat wachten, of moet ik in de telefoon gaan klimmen?
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 20 januari 2010 @ 18:05:07 #166
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_77061893
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 16:52 schreef silliegirl het volgende:
Even iets heel anders, maar ik heb nou vandaag wel huurtoeslag gestort gekregen, maar geen zorgtoeslag.. Vorige maand heb ik dit wel gewoon gehad .. Kan het kloppen dat de zorgtoeslag nog even op zich laat wachten, of moet ik in de telefoon gaan klimmen?
geef je bank even de tijd. binnen 5 werkdagen na de 19e moet het er zeker op staan. Als je geen wijziging hebt ingediend uiteraard..
vorige maand was voor jan 2010 dus 2010 loopt ook bij jou wel gewoon als je dat hebt ontvangen...

geduld is een mooi woord
PS mijne staat er wel op
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_77067921
Zijn kosten voor permanente educatie aftrekbaar als studiekosten? Werkgever wil deze ivm bezuinigingen niet meer vergoeden. Deze cursussen moeten gevolgd worden om geldigheid beroepsdiploma's te behouden.
  woensdag 20 januari 2010 @ 20:54:28 #168
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77069242
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 20:30 schreef Amaranth het volgende:
Zijn kosten voor permanente educatie aftrekbaar als studiekosten? Werkgever wil deze ivm bezuinigingen niet meer vergoeden. Deze cursussen moeten gevolgd worden om geldigheid beroepsdiploma's te behouden.
Ja, deze kun je onder de studiekosten opvoeren.
pi_77109221
Ik heb in december vorig jaar zorgtoeslag over 2009 aanvraagd. Dat werd gebaseerd op mijn inkomen toegekend en inmiddels heb ik het gehele bedrag over 2009 in een keer ontvangen deze maand.
Loopt mijn zorgtoeslag nu ook gelijk door voor 2010? Ik heb namelijk nog geen toeslag van januari 2010 zelf ontvangen, terwijl ik lees dat dat op de 20e gebeurd zou moeten zijn. Ook in dat topic wat hier op fok loopt waar mensen melden of ze hun toeslag ontvangen hebben, melden ze allemaal het al binnen te hebben.
  donderdag 21 januari 2010 @ 19:34:29 #170
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77109731
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 19:22 schreef Ori het volgende:
Ik heb in december vorig jaar zorgtoeslag over 2009 aanvraagd. Dat werd gebaseerd op mijn inkomen toegekend en inmiddels heb ik het gehele bedrag over 2009 in een keer ontvangen deze maand.
Loopt mijn zorgtoeslag nu ook gelijk door voor 2010? Ik heb namelijk nog geen toeslag van januari 2010 zelf ontvangen, terwijl ik lees dat dat op de 20e gebeurd zou moeten zijn. Ook in dat topic wat hier op fok loopt waar mensen melden of ze hun toeslag ontvangen hebben, melden ze allemaal het al binnen te hebben.
Heb je wel al een beschikking gehad over 2010?
Als je nu pas de toeslag van 2009 hebt ontvangen, zal 2010 nog wel verwerkt moeten worden.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 22 januari 2010 @ 00:07:59 #171
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_77124650
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 19:22 schreef Ori het volgende:
op basis van 2009 wordt een nieuwe beschikking 2010 gemaakt. Zodra je die in huis hebt krijg je met de eerst volgende betalingsdag het achterstallige geld.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_77137177
ok, dat zal dan nog wel komen. bedankt.
pi_77150580
Ok. Vraagje;

Ik heb mijn aangifte inmiddels ingevuld, en er komt uit dat ik een bedrag terugkrijg (teveel betaalde loonheffing) en een bedrag moet betalen (te weinig betaalde premie ZVW).

Vraag; moet ik nu eerst die premie zelf betalen, of wordt dit verrekend met de loonheffing? Ik krijg meer loonheffing terug dan dat ik aan premie nog dien te betalen.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 18:58:54 #174
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77150970
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 18:46 schreef silliegirl het volgende:
Ok. Vraagje;

Ik heb mijn aangifte inmiddels ingevuld, en er komt uit dat ik een bedrag terugkrijg (teveel betaalde loonheffing) en een bedrag moet betalen (te weinig betaalde premie ZVW).

Vraag; moet ik nu eerst die premie zelf betalen, of wordt dit verrekend met de loonheffing? Ik krijg meer loonheffing terug dan dat ik aan premie nog dien te betalen.
Normaal wordt er niks verrekend.
Teruggaven worden overgemaakt en te betalen aanslagen moeten worden betaald.
(Verrekening vindt pas plaats nadat er een betalingsachterstand of betalingsregeling is.)
pi_77151601
Sinds afgelopen september studeer ik geneeskunde in België en maak ik hiervoor studiekosten. Het half jaar daarvoor (januari tot en met augustus) heb ik fulltime gewerkt en om aan de opleidingseisen te voldoen van geneeskunde 2 cursussen aan het JBL gevolgd. De kosten van deze 2 cursussen heb ik reeds ingevoerd, in het tabel: studie zonder stufi, maar ik zit met een probleem met de studiekosten van België. Aangezien de studiekosten in België erg laag zijn heb ik in 2009 ongeveer 500 euro aan kosten betaald maar als ik dit in het tabel : studie met stufi, wil invoeren maakt ie er automatisch 757 euro van. Ik vroeg me dus af of ik deze kosten wel mag opgeven of dat het op een andere manier moet?
pi_77151881
Even een tvp
A mind with a heart of it's own
pi_77152756
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 18:58 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Normaal wordt er niks verrekend.
Teruggaven worden overgemaakt en te betalen aanslagen moeten worden betaald.
(Verrekening vindt pas plaats nadat er een betalingsachterstand of betalingsregeling is.)
Ok! Ik neem aan dat ik die 99 pas dien te betalen op het moment dat ik daarover bericht krijg toch?
  vrijdag 22 januari 2010 @ 19:53:31 #178
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77153012
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 19:17 schreef Ludacriss het volgende:
Sinds afgelopen september studeer ik geneeskunde in België en maak ik hiervoor studiekosten. Het half jaar daarvoor (januari tot en met augustus) heb ik fulltime gewerkt en om aan de opleidingseisen te voldoen van geneeskunde 2 cursussen aan het JBL gevolgd. De kosten van deze 2 cursussen heb ik reeds ingevoerd, in het tabel: studie zonder stufi, maar ik zit met een probleem met de studiekosten van België. Aangezien de studiekosten in België erg laag zijn heb ik in 2009 ongeveer 500 euro aan kosten betaald maar als ik dit in het tabel : studie met stufi, wil invoeren maakt ie er automatisch 757 euro van. Ik vroeg me dus af of ik deze kosten wel mag opgeven of dat het op een andere manier moet?
Is het een studie met recht op stufi? Zo ja, dan moet je van de ¤ 757,- de ontvangen stufi aftrekken zodat het wel klopt.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 19:53:54 #179
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77153028
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 19:47 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Ok! Ik neem aan dat ik die 99 pas dien te betalen op het moment dat ik daarover bericht krijg toch?
Yup. Er valt vanzelf een aanslag in de bus.
pi_77229904
Ik heb dit jaar mijn studiekosten opgegeven als aftrekpost. Dit is echter alleen het collegegeld.
Ik heb een aantal maanden stufi ontvangen, maar ook 7 maanden niet, i.v.m. de bijverdiengrens.

Maar ik heb ook een paar honderd euro aan studieboeken uitgegeven. Kan ik deze kosten ook aftrekken? En zo ja, waar kan ik deze kosten invullen? Als ik nl. kies voor studie met stufi, kan ik niks handmatig bijvoegen, dit kan alleen als ik kies voor studie zonder stufi.
Moet ik de periodes dat ik stufi heb ontvangen onder deze twee velden verdelen dan?
  zondag 24 januari 2010 @ 22:53:03 #181
145052 NEGERZOEN
Zoekende....
pi_77231410
Ik heb in 2009 studiekosten gemaakt (collegegeld, boeken en examengeld). Dit mag ik dus als aftrekpost in de aangifte opnemen. Alleen krijg ik het misschien nog terug van de baas. Mag ik het dan nog steeds opnemen in de aangifte?
Interesse?
pi_77232442
Wat die studiekosten betreft. Je mag lesgeld/collegegeld en boeken opgeven als aftrekpost. Dat moet je wel verminderen met de eventuele vergoedingen die je ervoor krijgt. Houd er ook rekening mee dat er nog een drempel van 500 euro is.
Na aftrek van de vergoedingen mag je alles als aftrekpost opgeven wat boven de 500 euro uitkomt.
pi_77232509
quote:
Op zondag 24 januari 2010 23:13 schreef DrMarten het volgende:
Wat die studiekosten betreft. Je mag lesgeld/collegegeld en boeken opgeven als aftrekpost. Dat moet je wel verminderen met de eventuele vergoedingen die je ervoor krijgt. Houd er ook rekening mee dat er nog een drempel van 500 euro is.
Na aftrek van de vergoedingen mag je alles als aftrekpost opgeven wat boven de 500 euro uitkomt.
Als je een studie met studiefinanciering hebt gevolgd heb je te maken met normbedragen en kun je niet zomaar de werkelijke kosten aftrekken. Zie ook: http://download.belasting(...)2009_ib2751t91fd.pdf
pi_77232659
quote:
Op zondag 24 januari 2010 23:14 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Als je een studie met studiefinanciering hebt gevolgd heb je te maken met normbedragen en kun je niet zomaar de werkelijke kosten aftrekken. Zie ook: http://download.belasting(...)2009_ib2751t91fd.pdf
Excuus, had ff Negerzoen moeten quoten, die heeft het over kostenvergoeding van de baas, dus waarschijnlijk geen stufi. Bij stufi ligt het idd anders.
pi_77232691
Even een domme vraag in het algemeen, inkomstenbelasting word toch van je brutoloon afgehaald?

Het doel van de aangifte is dus dan toch om eventuele geld terug te krijgen van de belastingdienst?

Is aangifte doen verplicht? Zo ja, vanaf hoe oud/wanneer?
pi_77232807
quote:
Op zondag 24 januari 2010 23:18 schreef Cahir het volgende:
Het doel van de aangifte is dus dan toch om eventuele geld terug te krijgen van de belastingdienst?
Nee, het kan ook zijn dat je moet betalen.
quote:
Is aangifte doen verplicht? Zo ja, vanaf hoe oud/wanneer?
Je moet aangifte doen wanneer de BD je een brief stuurt waarin staat dat dit moet.
pi_77232859
quote:
Op zondag 24 januari 2010 23:20 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nee, het kan ook zijn dat je moet betalen.
[..]

Je moet aangifte doen wanneer de BD je een brief stuurt waarin staat dat dit moet.
Hoezo extra betalen Je betaalt toch al sowieso inkomstenbelasting?

En die brief, vanaf wanneer kan je die verwachten? Na je studie?
pi_77232917
Even heel simpel gezegd gaat er een deel van je brutoloon naar de belasting, dat wordt door de werkgever al ingehouden (loonheffing). Bij de aangifte wordt gekeken of hoeveel belasting je zou moeten betalen. Dat wordt afgezet tegen het bedrag dat al ingehouden is. Als er teveel is ingehouden dan krijg je het verschil terug, is er te weinig ingehouden dan moet je bijbetalen.

Aangifteplicht is niet aan leeftijd gebonden. Wel is het zo dat als je een uitnodiging doet om aangifte te doen, je verplicht bent deze dan ook terug te sturen, ook als je vermoedt dat de aanslag nihil is.
pi_77232981
Krijg je levenslang elk jaar een uitnodiging om aangifte te doen?
pi_77233092
quote:
Op zondag 24 januari 2010 23:21 schreef Cahir het volgende:

[..]

Dit hangt dus niet van leeftijd af, maar meer van inkomsten e.d. Als de belastingdienst een vermoeden heeft dat jij op basis van de inkomen/vermogen etc belasting verschuldigd bent dan kunnen ze je een aangiftebiljet sturen, dit kan dus ook al tijdens je studie zijn als je bijvoorbeeld veel bijverdient.
pi_77233164
quote:
Op zondag 24 januari 2010 23:24 schreef Cahir het volgende:
Krijg je levenslang elk jaar een uitnodiging om aangifte te doen?
Hoeft niet levenslang te zijn, kan wel.

Als jij weinig verdient, geen rare dingen hebt en er eigenlijk nooit iets verandert, dan kan het zijn dat je aanslag nihil is en het jaar erop weer, dan kan het zijn dat je geen aanslag meer krijgt.
pi_77233184
quote:
Op zondag 24 januari 2010 23:21 schreef Cahir het volgende:

[..]

Hoezo extra betalen Je betaalt toch al sowieso inkomstenbelasting?
Het kan zijn dat je werkgever te weinig loonheffing hebt ingehouden. Daarnaast gaat je belastingaangifte niet alleen over je inkomen, maar ook over bezittingen bijvoorbeeld waar belasting over betaald moet worden.
quote:
Als zij verwachten dat je ze nog geld schuldig bent bijvoorbeeld. Zodra je die brief krijgt moet je aangifte doen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 24 januari 2010 @ 23:35:19 #193
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_77233496
Officieel ben je ook verplicht aangifte te doen als de BD dit niet vraagt maar je wel weet dat je moet betalen.
pi_77237004
Mag ik het collegegeld van het afgelopen jaar ook aftrekken als het bedrag van mijn ouders' rekening wordt afgeschreven? Mijn gut feeling zegt van niet, maar iemand die pretendeert er verstand van te hebben claimt dat de belastingdienst dit geen probleem vindt, of als het ware gedoogt..?
  maandag 25 januari 2010 @ 08:49:42 #195
145052 NEGERZOEN
Zoekende....
pi_77238974
quote:
Op zondag 24 januari 2010 23:13 schreef DrMarten het volgende:
Maar de vergoeding komt pas na afloop van de studie. Eigenlijk pas nadat (lees als) ik geslaagd ben. Dat is pas over 3 jaar. Maar als ik het nu niet haal kan ik niet over 3 jaar die kosten alsnog opvoeren in mijn aangifte van 2012 toch?

Wat gebeurt er als ik ze nu opvoer als studiekosten en ze over 3 jaar alsnog vergoed krijg? Gaan ze daar achter komen?
Interesse?
  dinsdag 26 januari 2010 @ 14:03:37 #196
174160 Apfel.
Apfel PUNT
pi_77289622
vraagje mbt studiekosten af trek.

Sinds het school jaar 2008 -2009 volg ik een HBO opleiding. Kan ik nu alle boeken die ik in 2009 heb aangeschaft gebruiken voor die aftrekpost studiekosten? (die ik dus heb gebruikt voor het vorige schooljaar)
pi_77289673
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 14:03 schreef Apfel. het volgende:
vraagje mbt studiekosten af trek.

Sinds het school jaar 2008 -2009 volg ik een HBO opleiding. Kan ik nu alle boeken die ik in 2009 heb aangeschaft gebruiken voor die aftrekpost studiekosten? (die ik dus heb gebruikt voor het vorige schooljaar)
Heb je studiefinanciering gehad? Dan in principe niet. Heb je die niet gehad? Dan wel. Staat 10 posts eerder ook al beschreven.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 14:12:50 #198
174160 Apfel.
Apfel PUNT
pi_77290002
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 14:04 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Heb je studiefinanciering gehad? Dan in principe niet. Heb je die niet gehad? Dan wel. Staat 10 posts eerder ook al beschreven.
Ik krijg wel gewoon studiefinanciering ja.

Valt onder studiefinanciering ook eventuele leningen bij de IB groep? Zoals collegegeld krediet?

edit:
Ik zie dat als ik wacht tot 1 maart dat er dan een vooraf ingevulde aangifte gedownload kan worden. Weet iemand of hier ook de informatie al is ingevuld wat betreft aftrekposten (zoals studiekosten)? Iemand die mij misschien stap voor stap kan helpen met het invoeren van je studiekosten aftrek? Of wellicht een goede duidelijke site hierover kan geven

Andere vraag:
Bij " overzicht" staat er een "terug te krijgen" bedrag en iets verder daaronder staat "Verschuldigde inkomstenbelasting en premievolksverzekeringen". Is dat 2e iets dat ik nog moet betalen? Volgens mij is dat een al betaald bedrag door mij toch? WIl dit even zeker weten.

[ Bericht 15% gewijzigd door Apfel. op 26-01-2010 14:31:35 ]
pi_77295325
quote:
Op zondag 24 januari 2010 22:29 schreef Blue_note het volgende:
Ik heb dit jaar mijn studiekosten opgegeven als aftrekpost. Dit is echter alleen het collegegeld.
Ik heb een aantal maanden stufi ontvangen, maar ook 7 maanden niet, i.v.m. de bijverdiengrens.

Maar ik heb ook een paar honderd euro aan studieboeken uitgegeven. Kan ik deze kosten ook aftrekken? En zo ja, waar kan ik deze kosten invullen? Als ik nl. kies voor studie met stufi, kan ik niks handmatig bijvoegen, dit kan alleen als ik kies voor studie zonder stufi.
Moet ik de periodes dat ik stufi heb ontvangen onder deze twee velden verdelen dan?
Iemand hier nog een antwoord op, wat te doen als je 5 maanden stufi hebt ontvangen en 7 maanden niet?
pi_77295521
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 14:12 schreef Apfel. het volgende:

[..]

Ik krijg wel gewoon studiefinanciering ja.

Valt onder studiefinanciering ook eventuele leningen bij de IB groep? Zoals collegegeld krediet?

edit:
Ik zie dat als ik wacht tot 1 maart dat er dan een vooraf ingevulde aangifte gedownload kan worden. Weet iemand of hier ook de informatie al is ingevuld wat betreft aftrekposten (zoals studiekosten)? Iemand die mij misschien stap voor stap kan helpen met het invoeren van je studiekosten aftrek? Of wellicht een goede duidelijke site hierover kan geven

Andere vraag:
Bij " overzicht" staat er een "terug te krijgen" bedrag en iets verder daaronder staat "Verschuldigde inkomstenbelasting en premievolksverzekeringen". Is dat 2e iets dat ik nog moet betalen? Volgens mij is dat een al betaald bedrag door mij toch? WIl dit even zeker weten.
Zo moeilijk is het niet, in dat programma staat precies wat je moet doen. Je geeft op dat je van jan t/m dec studiefinanciering hebt gekregen, daarnaast geef je op hoeveel je aan studiefanciering hebt gekregen en dat programma rekent dan uit hoeveel je mag aftrekken.

Hier een soortgelijke vraag:
Teruggave boekengeld

En voor je andere vraag, het gaat erom wat er in de eerste kolom staat, dus 'Terug te krijgen', dat daaronder is hoeveel je zou moeten betalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')