je mag er vanuit gaan dat de BD niet jouw aftrekposten gaat invullen. Inkomensgegevens staan er in vanuit jaaropgaven, daar houd het wel mee op helaas.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:12 schreef Apfel. het volgende:
edit:
Ik zie dat als ik wacht tot 1 maart dat er dan een vooraf ingevulde aangifte gedownload kan worden. Weet iemand of hier ook de informatie al is ingevuld wat betreft aftrekposten (zoals studiekosten)? Iemand die mij misschien stap voor stap kan helpen met het invoeren van je studiekosten aftrek? Of wellicht een goede duidelijke site hierover kan geven
Tenslotte: het is redelijk vanzelfsprekend, maar als je bijvoorbeeld maar 6 maanden stufi hebt ontvangen in 2009, dan trek je alleen die 6 maanden stufi af. Die zes maanden stufi is alleen al vaak genoeg om er voor te zorgen dat je geen recht op aftrek meer hebt.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
![]()
Even ter verduidelijking voor alle studiekostenaftrekpuzzelaars: Onder "recht op studiefinanciering" valt niet alleen recht op de prestatiebeurs, maar ook de lening ende OV. Ongeacht of je ergens gebruik van maakt of niet, het recht daarop heb je, en daarom moet je dus de normbedragen gebruiken.
voor 90 euro zou ik wel eerst proberen of ik het zelf kan. Gewoon programma downloaden en eens invullen. Als je veel dingen tegen komt waarvan je denkt.. HELP!! Dan zal het duidelijk zijn dat die 90 euro het waard zal zijn.. Kom je hooguit 2 vragen tegen ofzo kun je die altijd hier stellen.. scheelt weer 90 euroquote:Op dinsdag 26 januari 2010 20:16 schreef Xpresso het volgende:
Vorig jaar een nieuwbouw woning gekocht en om de hypotheek te regelen had ik er een financieel adviseur bijgehaald. Nu kan ik door diezelfde adviseur voor 90 euro mijn belastingaangifte laten doen.De prijs is inclusief BTW, reistijd & -kosten, evt. ondersteuning bij controle.
Ik heb er maar weinig verstand van. . Ik zou echt niet weten wat er allemaal aftrekbaar is. Wat zouden jullie doen? Die 90 euro betalen zodat alles netjes gedaan word of alles zelf uitvogelen?
Iemand hier een idee over?quote:Op maandag 25 januari 2010 01:58 schreef Sonaled het volgende:
Mag ik het collegegeld van het afgelopen jaar ook aftrekken als het bedrag van mijn ouders' rekening wordt afgeschreven?Mijn gut feeling zegt van niet, maar iemand die pretendeert er verstand van te hebben claimt dat de belastingdienst dit geen probleem vindt, of als het ware gedoogt..?
Dus dit geldt ook voor studenten mét recht op studiefinanciering (danwel via nullening)? Bizar, wie maakt er nu ¤4400 aan studiekosten? Dat is bijna 250 euro per maand!quote:Op dinsdag 26 januari 2010 20:12 schreef Maharbal het volgende:
Je mag ALLEEN de werkelijk gemaakte studiekosten aftrekken als deze meer bedragen dan 2x de normbedragen voor een heel jaar. Dit ligt op ongeveer ~¤4400. Zodra je meer dan dat bedrag aan studiekosten hebt gemaakt , mag je die werkelijke kosten (minus éénmaal de normbedragen en de aan jou toegekende prestatiebeurs) aftrekken.
Lees de toelichting, daar staat ook iets van "Dit is meestal alleen het geval bij privé-opleiding" of iets van die strekkingquote:Op woensdag 27 januari 2010 12:45 schreef Sonaled het volgende:
[..]
Dus dit geldt ook voor studenten mét recht op studiefinanciering (danwel via nullening)? Bizar, wie maakt er nu ¤4400 aan studiekosten? Dat is bijna 250 euro per maand!
quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:46 schreef Piles het volgende:
[..]
Lees de toelichting, daar staat ook iets van "Dit is meestal alleen het geval bij privé-opleiding" of iets van die strekking
Begrijp ik dat je wel ingehouden loonheffing hebt ingevuld, maar geen inkomen? Dan lijkt dat daar de fout zit. Je moet wel je inkomen dan ook invullen.quote:Op woensdag 27 januari 2010 19:48 schreef _evenstar_ het volgende:
In het kader leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker zit ik toch aardig vast..
Ik ben gewoon neit goed met dit soort zaken![]()
Ik heb dat programma gedownload en vul in mijn gegevens
en kom dan bij het gedeelte werk en woning
Krijg de keuze wat ik aan moet vinken en gezien ik ANW krijg vink ik dat hokje aan
Ik ga akkoord en dan meot ik dus invullen naam uitkeringsinstantie de SVB en de loonheffing ( pensioen zit er niet bij.
Dan gaat hij "zeuren" om AOW ? en pensioenrechten en dat de loonheffing gelijk is aan.. en dat het niet kan.
Ik ga voorlopig op akkoord, vul de rest in weinig bijzonders, alleen de dieetkosten vergoeding van dochtertje.
Kom ik aan bin het overzicht krijg ik melding dat niet alles is ingevuld, terwijl alle vinkjes er staan..
Sowieos klopt dat bedrag denk ik niet, maar ergens ga ik dus de fout in. waarschijnlijk bij het gedeelte werk en woning.
Want voorals nog staat alles op 0, en alleen de ingehouden loonbelasting, ik vind ook neits over de dieetkostenvergoeding terug, al komt dat volgens mij los van de aangifte en valt dit dan in een Teruggaaf bijzondere uitgaven. De aangifte van vorig jaar kwam op 0 uit, maar daarvan had ik grotendeels een bijstands uitkering. dus kan ik die niet gebruiken.
Maar goed, wat vul ik dan wel in, precies.. ??
Ja nu had ik die loonheffing bij pensioen ingevuld daar zal het hem fout hebben gezetenquote:Op woensdag 27 januari 2010 20:01 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Begrijp ik dat je wel ingehouden loonheffing hebt ingevuld, maar geen inkomen? Dan lijkt dat daar de fout zit. Je moet wel je inkomen dan ook invullen.
Je hebt een ANW, dus inkomen. Dat inkomen moet je dus wel invullen, niet enkel de loonheffing.quote:Op woensdag 27 januari 2010 20:06 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Ja nu had ik die loonheffing bij pensioen ingevuld daar zal het hem fout hebben gezetenwant ik krijg geen pensioen oid. betaal wel loonheffing.
Maar als ik dus alleen dat hokje aanvink van akkoord etc, rest zo laat staat echt alles op 0, kan dat met een ANW?
Enige verdere zeg maar extra uitgave is dieetkosten op voorschrift van arts. nu kreeg ik die in november van 2006 en 2007, en viel dit onder TBU.
Ik heb deze wel ingevuld. iig, maar ofdat de rest dan dus klopt en ik dus alles op 0 heb staan ? kan dat?
Je vult toch in:quote:Op woensdag 27 januari 2010 20:41 schreef _evenstar_ het volgende:
dus loonheffing = pensioen dan komt er heel wat anders uitrollen en een hele hoop meer cifjertjes
nee alleen een online jaaropgaaf..quote:Op woensdag 27 januari 2010 20:43 schreef Piles het volgende:
[..]
Je vult toch in:
Loonheffing = loonheffing
Pensioen e.d. = de inkomsten uit de uitkering
Heb je geen jaaropgave gekregen?
Dat is toch ook een jaaropgaafquote:Op woensdag 27 januari 2010 20:44 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
nee alleen een online jaaropgaaf..
Maar nu dat ingevuld, morgen ff belastingdienst bellen, en kijken of ze even met me willen nalopen
Daarom staat er ook "Pensioen e.d."quote:Op woensdag 27 januari 2010 20:44 schreef _evenstar_ het volgende:
wistikveel dat anw onder pensioen valt![]()
Moet je de schuld vanaf 2010 niet gewoon opnemen in box 3 als schulden?quote:Op woensdag 27 januari 2010 21:46 schreef snellejelle het volgende:
Wééér een domme vraag over de aftrek van studiekosten...
Ik kan toch de prestatiebeurs dit jaar aftrekken onder de studiekosten?quote:Op woensdag 27 januari 2010 21:54 schreef Piles het volgende:
[..]
Moet je de schuld vanaf 2010 niet gewoon opnemen in box 3 als schulden?
Dat vraag ik me af eigenlijkquote:Op woensdag 27 januari 2010 22:05 schreef snellejelle het volgende:
[..]
Ik kan toch de prestatiebeurs dit jaar aftrekken onder de studiekosten?
Niet 366 per maandquote:Op woensdag 27 januari 2010 12:45 schreef Sonaled het volgende:
[..]
Dus dit geldt ook voor studenten mét recht op studiefinanciering (danwel via nullening)? Bizar, wie maakt er nu ¤4400 aan studiekosten? Dat is bijna 250 euro per maand!
Als je voor het vrijwilligerswerk binnen de normen blijft nietquote:Op donderdag 28 januari 2010 12:50 schreef crossover het volgende:
Vraagje: Horen vergoedingen voor reiskosten en onkosten van vrijwilligers werk bij het belastbaar inkomen?
Volgens mij kun je studieschuld/lening helemaal niet aftrekken in box 3. IB- zaken staan helemaal los van de belasting; je betaalt ook geen inkomstenbelasting over stufi of lening.quote:Op woensdag 27 januari 2010 21:54 schreef Piles het volgende:
[..]
Moet je de schuld vanaf 2010 niet gewoon opnemen in box 3 als schulden?
Sorry, toch wel:quote:Op donderdag 28 januari 2010 12:56 schreef marietje85 het volgende:
[..]
Volgens mij kun je studieschuld/lening helemaal niet aftrekken in box 3. IB- zaken staan helemaal los van de belasting; je betaalt ook geen inkomstenbelasting over stufi of lening.
Oke bedanktquote:Op donderdag 28 januari 2010 12:52 schreef sanger het volgende:
[..]
Als je voor het vrijwilligerswerk binnen de normen blijft niet
Ten eerste: heb je geen recht op studiefinanciering? Zo ja, dan vraag ik me af of je überhaupt toekomt aan het invullen van deze post.quote:
Tsja, daarvoor moet je een administratie bijhouden.quote:Op woensdag 27 januari 2010 21:46 schreef snellejelle het volgende:
Wééér een domme vraag over de aftrek van studiekosten...
Per 01-01-2010 moet ik de lening en prestatiebeurs van mijn studie gaan terugbetalen. Ik heb hier op 06-02-2009 bericht over gekregen. Ik neem aan dat dat het moment is dat de prestatiebeurs is omgezet in een lening en dat ik de bedragen dus dit jaar kan gaan aftrekken?
In het aangifte programma moet ik per jaar invullen wat ik aan prestatiebeurs heb ontvangen. Waar vind ik dat in hemelsnaam terug? Ik heb écht geen idee wat ik in bijv. 2001 aan prestatiebeurs heb ontvangen?
Staat keurig vermeld in het aangifteprogramma hoe hier mee om te gaan.quote:Op woensdag 27 januari 2010 22:07 schreef Piles het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af eigenlijkOf het niet als een gewone lening gezien wordt. Maar misschien dat iemand anders daar antwoord op kan geven.
Dit is trouwens al jaren zo.quote:Op donderdag 28 januari 2010 13:00 schreef marietje85 het volgende:
[..]
Sorry, toch wel:
Wat geeft u aan in box 3?
U moet onder meer de volgende schulden aangeven in box 3:
* schulden voor consumptiedoeleinden, zoals een auto of een vakantie
* schulden voor de financiering van aandelen (behalve aandelen die horen bij een aanmerkelijk belang), obligaties of rechten op periodieke uitkeringen
* schulden voor de financiering van de tweede woning of andere onroerende zaken
* (hypotheek) schulden die u niet in box 1 in aftrek kunt brengen, omdat de schuld niet tot de eigenwoningschuld hoort
* schulden volgens de Wet studiefinanciering
De rente is niet aftrekbaar.
Vakantie boeken dus.quote:Op donderdag 28 januari 2010 16:01 schreef sanger het volgende:
Als ik goed gerekend heb gisteren krijg ik een leuk bedragje terug
Neuh, bestemming kinderkamerquote:
Dan zul je er ook wel naar verdienenquote:Zit er bij mij niet in: ik heb de aanslag voor 2010 al binnen. Of ik even een fiks bedrag wil overmaken.![]()
Gaat hem niet wordenquote:Op donderdag 28 januari 2010 18:55 schreef Nizno het volgende:
even een dilemma, reiskosten;
vergoedingen van de werkgever voor het openbaar vervoer.
Ik krijg de vergoeding ook als ik ga fietsen lopen of kruipen.... dus dat is dan niet vergoeding voor openbaar vervoer toch?
Dat hoeft inderdaad niet zo te zijn. Je hoeft alleen de vergoeding die betrekking heeft op het reizen met openbaar vervoer in mindering te brengen op de aftrekpost.quote:Op donderdag 28 januari 2010 18:55 schreef Nizno het volgende:
even een dilemma, reiskosten;
vergoedingen van de werkgever voor het openbaar vervoer.
Ik krijg de vergoeding ook als ik ga fietsen lopen of kruipen.... dus dat is dan niet vergoeding voor openbaar vervoer toch?
Ook een goede bestemming.quote:Op donderdag 28 januari 2010 19:13 schreef sanger het volgende:
[..]
Neuh, bestemming kinderkamerkunnen we van de spaarrekening afblijven
Dat is nog maar afwachten. Het jaar is nog geen maand oud dus weinig zinnigs over te zeggen.quote:[..]
Dan zul je er ook wel naar verdienen
Dat is ook mijn standpunt, ja.quote:Op donderdag 28 januari 2010 18:55 schreef Nizno het volgende:
even een dilemma, reiskosten;
vergoedingen van de werkgever voor het openbaar vervoer.
Ik krijg de vergoeding ook als ik ga fietsen lopen of kruipen.... dus dat is dan niet vergoeding voor openbaar vervoer toch?
ik vind dat ik dat best wel er op kan wagen... Laat de BD maar vertellen waarom dit al jaren fout in het aangifteprogramma staat.quote:
ik krijg gewoon een bedrag per dag, ongeacht of ik kruip loop fiets bus of trein.....quote:Op donderdag 28 januari 2010 19:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat hoeft inderdaad niet zo te zijn. Je hoeft alleen de vergoeding die betrekking heeft op het reizen met openbaar vervoer in mindering te brengen op de aftrekpost.
(BTW: Als je op het vraagteken klikt, staat er ook een beetje kromme uitleg,...)
klopt heb het ook van jouquote:
quote:Op donderdag 28 januari 2010 19:35 schreef Nizno het volgende:
[..]
klopt heb het ook van jou
En wat ik al zeg.. ik ga het er gewoon op wagen en wil wel eens weten waarom ze dit al jaren fout hebben staan.
Desnoods tot de rechter aan toe.
ik schreeuw heul niets.. Ik ga bezwaar maken als ze er eens over gaan zeiken... eerlijk is eerlijk.. vorig jaar heb ik het ook gedaan... jaren daarvoor niet omdat ik toen maandabo's e.d. in moest leveren en dus op basis van OV reiskosten kreeg.quote:Op donderdag 28 januari 2010 19:50 schreef Maharbal het volgende:
[..]
![]()
Ik wacht af op de "Nizno Jurisprudentie"!
Maar alle gekheid op een stokje, als het al jaren fout wordt gedaan kun je mooi altijd nog moord, brand en vertrouwensbeginsel schreeuwen.
Hoe bedoel je 'fout in het aangifteprogramma'?quote:Op donderdag 28 januari 2010 19:35 schreef Nizno het volgende:
[..]
ik vind dat ik dat best wel er op kan wagen... Laat de BD maar vertellen waarom dit al jaren fout in het aangifteprogramma staat.
Zeg ik toch: zolang het niet expliciet een vergoeding voor het reizen met openbaar vervoer is, hoef je het niet in mindering te brengen.quote:[..]
ik krijg gewoon een bedrag per dag, ongeacht of ik kruip loop fiets bus of trein.....
Ik ga het er gewoon op wagen.
Nou ik mag aannemen dat een algemene reiskostenvergoeding eigenlijk ook in mindering moet worden gebracht op de aftrekpost.quote:Op donderdag 28 januari 2010 20:12 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Hoe bedoel je 'fout in het aangifteprogramma'?
ja schat zo ga ik het dit jaar ook weer doen.quote:[..]
Zeg ik toch: zolang het niet expliciet een vergoeding voor het reizen met openbaar vervoer is, hoef je het niet in mindering te brengen.
Zou wel logisch zijn, inderdaad. Maar ja, zo staat het er niet.quote:Op donderdag 28 januari 2010 20:15 schreef Nizno het volgende:
[..]
Nou ik mag aannemen dat een algemene reiskostenvergoeding eigenlijk ook in mindering moet worden gebracht op de aftrekpost.
Heel goed.quote:[..]
ja schat zo ga ik het dit jaar ook weer doen.
Trouwens, ik ben wel nieuwsgierig naar de onderbouwing van dit antwoord.quote:
Klopt.quote:Op donderdag 28 januari 2010 21:07 schreef Verbal het volgende:
Paar vraagjes over dingen die ik 123 niet zie...
Standaard aftrek voor chronisch zieken? (zie ik nergens staan)
Staat er wel: Vervoer (Onder Hulpmiddelen, boven Dieet op doktersvoorschrift.)quote:Gemaakte reiskosten voor bezoek aan ziekenhuis voor eigen behandeling (zie alleen ziekenbezoek)
quote:Anyone?
V.
Het bedrijf van je vriend of de werkgever van je vriend? In het eerste geval ga ik ervan uit dat 'hun salaris' het salaris van de werknemers is,...quote:Op vrijdag 29 januari 2010 07:22 schreef gekkie000000 het volgende:
hallo, mocht er mijn vraag al eens gesteld zijn sorry, daarvoor.
het bedrijf van mijn vriend is in november failliet gegaan.
1. Je kunt wachten tot 1 maart. Dan kun je de voorafingevulde aangifte downloaden en kijken of daar de benodigde gegevens door de belastingdienst al zijn ingevuld.quote:Er is door hun salaris betaald in september, oktober en november door UWV, vanaf november heeft mijn vriend een nieuwe baan.
Nu mjin vraag:
we krijgen geen jaaropgave van zijn vorige bedrijf, en we hebben vanaf juli ook geen loonstrook meer.
Waarmee moeten we nu de aangifte doen?
Je behoort gewoon een jaaropgave te krijgen van de curator. Anders zou je die eens moeten bellenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 07:22 schreef gekkie000000 het volgende:
hallo, mocht er mijn vraag al eens gesteld zijn sorry, daarvoor.
het bedrijf van mijn vriend is in november failliet gegaan. Er is door hun salaris betaald in september, oktober en november door UWV, vanaf november heeft mijn vriend een nieuwe baan.
Nu mjin vraag:
we krijgen geen jaaropgave van zijn vorige bedrijf, en we hebben vanaf juli ook geen loonstrook meer.
Waarmee moeten we nu de aangifte doen?
Het is inderdaad omslachtig maar helaas, de belastingdienst verrekent geen aanslagen van verschillende BSN's. Je vriend krijgt dus een aanslag te betalen en jij krijgt het geld gestort.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:00 schreef godigita het volgende:
Vraagje, ik heb begin vorig jaar met mijn vriend een huis gekocht. We hebben toen een voorlopige teruggave ingevuld voor de hypotheekrenteaftrek, geheel op zijn naam. Het is nu aantrekkelijker om het geheel toch op mijn naam te zetten, maar de voorrekening aan het eind van de belastingaangifte geeft aan dat ik een hele zooi geld terug krijg, terwijl hij het hele bedrag terug moet betalen. Ik krijg wel meer terug dan dat hij zou moeten betalen. We zijn fiscale partners, wordt dat met elkaar verrekend of krijgt hij een enorme aanslag en moeten we het met elkaar verrekenen? Lijkt me redelijk omslachtig.
Hij hoeft alleen dat deel terug te betalen dat hij reeds ontvangen heeft. De maanden die hij nog niet heeft ontvangen, worden intern bij de belastingdienst verrekend.quote:Hetzelfde gaat op voor de voorlopige opgave over 2010, hij heeft al een voorlopige aanslag gekregen, dus dit bedrag heb ik ingevuld. Weer hetzelfde verhaal bij de voorrekening, hij zou dat gehele bedrag terug moeten betalen, maar dat is nog niet eens uitbetaald, dus ik vraag me af hoe dit in de praktijk gaat werken? Ik heb niet veel zin om elke maand nog weer extra dingen met elkaar te verrekenen.
het wordt niet met elkaar verrekend.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:00 schreef godigita het volgende:
Vraagje, ik heb begin vorig jaar met mijn vriend een huis gekocht. We hebben toen een voorlopige teruggave ingevuld voor de hypotheekrenteaftrek, geheel op zijn naam. Het is nu aantrekkelijker om het geheel toch op mijn naam te zetten, maar de voorrekening aan het eind van de belastingaangifte geeft aan dat ik een hele zooi geld terug krijg, terwijl hij het hele bedrag terug moet betalen. Ik krijg wel meer terug dan dat hij zou moeten betalen. We zijn fiscale partners, wordt dat met elkaar verrekend of krijgt hij een enorme aanslag en moeten we het met elkaar verrekenen? Lijkt me redelijk omslachtig.
Hetzelfde gaat op voor de voorlopige opgave over 2010, hij heeft al een voorlopige aanslag gekregen, dus dit bedrag heb ik ingevuld. Weer hetzelfde verhaal bij de voorrekening, hij zou dat gehele bedrag terug moeten betalen, maar dat is nog niet eens uitbetaald, dus ik vraag me af hoe dit in de praktijk gaat werken? Ik heb niet veel zin om elke maand nog weer extra dingen met elkaar te verrekenen.
Alle inkomsten moet je opgeven, volgens de regels.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:37 schreef Gras_eter het volgende:
Is het verstandig ''Fooi'' op te geven
Dat kwam altijd binnen in het handje en der is verder geen adminstratie o.i.d. van?
Wat niet weet wat niet deert?
Wat zou jij doenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:40 schreef Piles het volgende:
[..]
Alle inkomsten moet je opgeven, volgens de regels.
Dat er waarschijnlijk niemand achterkomt als je het niet doet, tjaHet is belastingontduiking
Ja. Verstandig wel maar,...quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:37 schreef Gras_eter het volgende:
Is het verstandig ''Fooi'' op te geven
Dat is niet handig. Als je in de horeca werkt, is het bekend dat er fooien zijn en ook worden uitbetaald. Waarom de werkgever hier geen rekening mee houdt, verbaast me dan ook. Bij controle weet ie dat een inspecteur hier over kan vallen.quote:Dat kwam altijd binnen in het handje en der is verder geen adminstratie o.i.d. van?
Inderdaad. (Je kunt het vergelijken met zwart loon. Dat geef je toch ook niet op?)quote:Wat niet weet wat niet deert?
Klopt.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 14:33 schreef Thormodo het volgende:
Ik weet het eigenlijk al wel zeker, maar de "Ingehouden bijdrage ZvW van loon en "Ingehouden zorgpremie" van een lijfrenteverzekering kan je niet terug krijgen of wel? (Ik zit onder het maximum van 31k van die twee opgeteld.)
Dus ik moet 57¤ betalen?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 15:37 schreef ManAtWork het volgende:
Je bent ¤ 352,- verschuldigd maar na aftrek van de voorheffingen blijft er ¤ 57,- over om te betalen.
Zo moeilijk is het niet als je alles leest.
Als je alles goed hebt ingevuld, ja.quote:
In 2009 zijn deze niet (meer) aftrekbaar.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:28 schreef Green1 het volgende:
Zeg, weet iemand of je de kosten voor reisvaccinaties mag invullen?
Het zijn natuurlijk wel medicijnen.
Kijk in het overzicht maar eens onder Af: heffingskortingen. Daar staat ie vast en zeker tussen.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:28 schreef Verbal het volgende:
Hee , nog even een vraagje. Mijn vrouw had afgelopen jaar geen inkomen en krijgt daardoor haar algemene heffingskorting nog.
Ikzelf heb wel gewerkt, en heb natuurlijk mijn loonheffingskorting al verrekend gekregen en zo, maar over de algemene heffingskorting vind ik in mijn geval niks terug... kan dat kloppen?
V.
Ik dacht dat dat wel zou vallen onder 'voorgeschreven medicijnen'. Dat zijn het toch ookquote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:34 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
In 2009 zijn deze niet (meer) aftrekbaar.
Zijn ze door een dokter voorgeschreven? Als je van mening bent dat het aan de voorwaarde voldoet, voer je het toch gewoon op.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:37 schreef Green1 het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat wel zou vallen onder 'voorgeschreven medicijnen'. Dat zijn het toch ook
Tsja, als jij het maar kunt onderbouwen bij vragen van de inspecteur.quote:Nou, ik kan het denk ik beter maar weglaten, voordat ik er geouwehoer mee krijg.
zijn ze door de arts voorgeschreven?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:37 schreef Green1 het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat wel zou vallen onder 'voorgeschreven medicijnen'. Dat zijn het toch ook
Nou, ik kan het denk ik beter maar weglaten, voordat ik er geouwehoer mee krijg.
Huh? Heeft karr-1 zich voortgeplant?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:49 schreef Nizno het volgende:
[..]
zijn ze door de arts voorgeschreven?
Niet voorgeschreven door een arts dus. En dus niet aftrekbaar.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:56 schreef Green1 het volgende:
Geen idee, ik weet niet of degene die dat bij de GGD bij mij heeft geinjecteerd een arts was
dan heb je dus hooguit een prik van de arts... geen recept en dus zijn ze niet voorgeschreven... zoals MAW al zegt.........quote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:56 schreef Green1 het volgende:
Geen idee, ik weet niet of degene die dat bij de GGD bij mij heeft geinjecteerd een arts was
Verdukkie, zijn we het een keer eens. Waar gaat het heen in deze wereld.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 18:08 schreef Nizno het volgende:
[..]
dan heb je dus hooguit een prik van de arts... geen recept en dus zijn ze niet voorgeschreven... zoals MAW al zegt.........
Hoe weet jij dat?quote:Ondanks dat hij zo sarcastisch is is hij wel lief hoor
Ligt er aan wanneer jullie zijn gescheiden en op welke voorwaarden.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 20:51 schreef Debica84 het volgende:
Ik ben gescheiden... heb nog een koophuis samen met mijn ex... hij woont er...en betaald alles...
kan ik nu toch de hypotheekrente gedeeltelijk nog aftrekken???
En wat moet ik nu precies opgeven ?
En zijn er afspraken gemaakt over alimentatie e.d. waarin de betaling van rente in zijn meegenomen?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 21:07 schreef Debica84 het volgende:
Alles is verdeeld ... ik woon ergens anders..alleen het huis kunnen we in deze tijd niet verkopen...
we zijn in maart 2009 gescheiden... maar het huis staat dus nog op allebei onze namen
Als inkomen geeft je je aandeel (ik neem aan 50%) op als ontvangen alimentatie.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 22:16 schreef Debica84 het volgende:
ik krijg partner alimentatie...
en er is vastgelegd in het convenant dat hij in het huis woont en zodoende alle kosten op zicht neemt...
verder niet...
hoef ik dan niks op te geven??
Lijkt mij wel toch?
Dank je wel...quote:Op zaterdag 30 januari 2010 23:53 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als inkomen geeft je je aandeel (ik neem aan 50%) op als ontvangen alimentatie.
Bij aftrek eigen woning geef je je aandeel (eveneens 50%) op als betaalde rente.
O ja, bij het invullen van het eigenwoningforfait rekening houden met de bijzondere situatie.
Je zult moeten aantonen dat je inderdaad ¤ 15.000 hebt uitgegeven aan verbouwingen en verbeteringen. Daar mag je alles onder vermelden wat erbij hoort. Dus ook schroeven, verf e.d.quote:Op zondag 31 januari 2010 11:42 schreef oZner het volgende:
Ik heb vorig jaar een huis gekocht, dus mijn aangifte wordt wat lastiger. De kosten van het huis zijn ongeveer 145000. Daarbij heb ik een hypotheek van 160000, echter heb ik die bij een natuurlijk persoon en niet bij een bank oid. Het verschil tussen de huisprijs en de hypotheekwaarde is bedoeld voor onderhoud en verbetering. Echter is dat nergens vastgelegd.
Kan ik die 15.000 euro zomaar overnemen bij "onderhoud en verbouwing" of moet ik bonnetjes tellen (lees: uitgegeven bedrag)? En gaat het hierbij om bijvoorbeeld dubbelglas of ook om kleine dingen als schroeven?
In de help van het aangifte programma zie ik ook een termijn van 6 maanden (die is nog niet verstreken). Geld dat je daarna uitgeeft hoort in box 3. Kan iemand me hier duidelijkheid over geven wat ik precies (waar) moet invullen?
Graag gedaan.quote:
Bonnen en facturen heb ik allemaal bewaard. Het (nog) niet gebruikte bedrag zal rond de 2000 euro liggen...quote:Op zondag 31 januari 2010 11:47 schreef ManAtWork het volgende:
Je zult moeten aantonen dat je inderdaad ¤ 15.000 hebt uitgegeven aan verbouwingen en verbeteringen. Daar mag je alles onder vermelden wat erbij hoort. Dus ook schroeven, verf e.d.
Afhankelijk van het deel dat je in 2009 hebt gebruikt en als je zeker weet dat je de gehele ¤ 15.000 aan de verbouwing gaat opmaken, zou ik het gewoon in box 1 opnemen.
Als je het netjes wilt doen, moet je het deel dat je nu nog niet hebt gebruikt maar in 2010 gaat gebruiken, opgeven in box 3 en vervolgens kun je het in 2010 verplaatsen naar box 1. Let wel op dat je dan de rente ook evenredig in box 1 vermeld.
Mwhoa,.... dan gaat het om de rente over ¤ 2.000,- gedurende een paar maanden,...quote:Op zondag 31 januari 2010 12:11 schreef oZner het volgende:
[..]
Bonnen en facturen heb ik allemaal bewaard. Het (nog) niet gebruikte bedrag zal rond de 2000 euro liggen...
Het bedrag voor box 3 zal onder de 20661 liggen. Als ik daar dus nee in vul kan ik geen bedragen opgeven...
Ik kan je verkeerd hebben begrepen, maar antwoord je niet "nee" bij de vraag of je spaargeld hebt? Daar moet je uit m'n hoofd namelijk gewoon ja invullen, om vervolgens later aan te geven hoeveel dat is en in jouw geval onder de drempel te blijven.quote:Op zondag 31 januari 2010 12:11 schreef oZner het volgende:
[..]
Het bedrag voor box 3 zal onder de 20661 liggen. Als ik daar dus nee in vul kan ik geen bedragen opgeven...
Nee, klopt niet helemaal. Eerst geef je aan of je spaargeld hebt (ja, dus) daarna komt de vraag of het meer is dan de drempel (nee, dus) zodat je verder niets in hoeft te vullen.quote:Op zondag 31 januari 2010 12:22 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik kan je verkeerd hebben begrepen, maar antwoord je niet "nee" bij de vraag of je spaargeld hebt? Daar moet je uit m'n hoofd namelijk gewoon ja invullen, om vervolgens later aan te geven hoeveel dat is en in jouw geval onder de drempel te blijven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |